24.hu 58:45

Futball-vb: tényleg megnyerheti az USA? | 24.hu

világbajnokságfutballbrazíliaegyesült államoksportközélet
Irányultság: CentristaKötődés: Független
Futball-vb: tényleg megnyerheti az USA? | 24.hu
tl;dr
  • Hollandia 5–1-re verte Svédországot, Németország 2–1-re fordított Elefántcsontpart ellen Deniz Undav duplájával; Tunézia 4–0-ra kikapott Japántól.
  • A svédek csatlakoztak az „5-ös klubhoz”: két egymást követő vb-meccsen rúgtak, majd kaptak öt gólt – 1938 és 1954 után most ismét.
  • Elroy Room (Curaçao) 15 védéssel vb-rekordot állított fel kapott gól nélküli rendes játékidős meccsen; Tim Howard 16 védése 2014-ből hosszabbításos rekord.
  • A németek szenvedtek, de Undav csereként beállva az xG felét termelte 30 perc alatt; Nagelsmann a nagy neveket részesíti előnyben a forma és a profil helyett.
  • Az Egyesült Államok Pochettino alatt intenzív presszinggel és szervezett csapatjátékkal tűnik ki, de eddig csak mély blokkban védekező ellenfelekkel találkozott.
  • Brazília Haiti ellen javult, de a keret minősége (Flamengo, Santos, Brentford játékosok) nem teszi őket esélyessé; Ancelotti szerint „nem az első meccseken kell jól játszani”.
  • A torna magas gólátlagát a 48 csapatos mezőny és a kiscsapatok kockázatvállaló játéka magyarázza; hét öngól már most több, mint legutóbb összesen.
  • Az ivószünetek taktikai fegyverré váltak: megtörik a momentumot, és három perc alatt komoly változtatások kommunikálhatók (pl. Hollandia átállása, Svájc cseréi).
  • Törökország 62 lövésből nulla gólt szerzett Ausztrália és Paraguay ellen, és történelmi csalódásként búcsúzhat; Arda Güler elnézést kért és jóvátételt ígért.
  • Montevideo adta a legtöbb vb-résztvevőt (142), Budapest 52-vel a 9.; az USA–Paraguay meccs nézettségi rekordot döntött az Egyesült Államokban.
Részletes összefoglaló megjelenítése

Bevezető és friss eredmények

A műsorvezető a 24.hu világbajnoki kibeszélő podcastjának adásában két vendéget köszöntött: Aranyosi Áront, a 24.hu szerzőjét, és Kovács Gábort, a Ferencváros adatelemzőjét, aki először szerepelt a műsorban. Az adás kezdetén a műsorvezető ismertette az előző napi eredményeket:
- Hollandia–Svédország 5–1
- Németország–Elefántcsontpart 2–1 (német fordítással)
- Ecuador–Curaçao 0–0
- Tunézia–Japán 0–4

A műsorvezető megjegyezte, hogy Tunézia „egy ilyen Irapu 2.0-s önmegsemmisítésben van Mexikóban", és hiába cseréltek kapitányt, ez nem segített.

Fun fact: A svédek „5-ös klubja"

A műsorvezető egy érdekes statisztikai játékot kezdeményezett: a svédek első meccsüket 5–1-re nyerték Tunézia ellen, majd a következőt 5–1-re veszítették el Hollandia ellen. Megkérdezte, tudnak-e a vendégek más csapatokat a vb-történelemből, amelyek két egymást követő meccsen előbb rúgtak, majd kaptak öt gólt. Mivel a vendégek nem készültek erre, a műsorvezető elárulta a válaszokat:
- 1938: Svédország megverte Kubát 8–0-ra, majd kikapott Magyarországtól 5–1-re az elődöntőben.
- 1954: Ausztria megverte Csehszlovákiát 5–0-ra, majd 7–5-ös meccset játszott Svájccal, végül 6–1-re kikapott Nyugat-Németországtól.
- 1954: Törökország megverte Dél-Koreát 7–0-ra, majd kikapott Nyugat-Németországtól 7–2-re.

A műsorvezető hozzátette, hogy a svédek most feliratkoztak ebbe a „klubba". Áron megjegyezte, hogy szerinte elfogadható, hogy ezt nem vágták rá, mire a műsorvezető azt felelte, hogy ezt a nézők döntik majd el.

Kapusteljesítmények: Elroy Room és Tim Howard vb-rekordja

A műsorvezető kiemelte a curaçaói kapus, Elroy Room teljesítményét, aki Ecuador ellen 15 védést mutatott be – ez vb-rekord az 1966 óta mért statisztikák alapján, ha a rendes játékidős meccseket nézzük, és a kapus nem kapott gólt. Ezután egy kvízkérdést tett fel: ki az a kapus, akinek ennél is több védése volt egy vb-meccsen, de az hosszabbításos volt? A segítségek (2014, sötét lónak titulált ellenfél, házigazda csapat, magyar származású kapus) alapján Áron kitalálta, hogy Tim Howard volt az, aki Belgium ellen 16 védést mutatott be a nyolcaddöntőben, amit az Egyesült Államok hosszabbítás után veszített el.

Németország–Elefántcsontpart 2–1: Undav mentőakciója

A németek nehézségei

Gábor elmondta, hogy a németek „mint malac a tükörben, izzadtak" egy nagyon jó Elefántcsontpart ellen. Az első félidőben az elefántcsontparti Diomandé többször megverte egy az egyben a német védőket, és a vezető góljukat is egy ilyen szituációból szerezték. A német oldalon ezek a párharcok hiányoztak: Sané nulla kapuralövéssel és nulla tizenhatoson belüli labdaérintéssel hozta le a meccset, ezért Nagelsmann le is cserélte. Havertz és Musiala sem parádézott.

A fordulat: Deniz Undav beállása

A fordulatot Deniz Undav behozatala hozta meg a 60. percben. Gábor kiemelte, hogy a németek xG-jének a felét Undav termelte, aki mindössze 30 percet játszott. Egy olyan profilú csatár került a csapatba, akire fel lehet passzolni a labdát, be lehet ívelni, és egy érintőből gólt tud szerezni, nem pedig tovább akarja sarkalni a labdát. A műsorvezető megjegyezte, hogy Undav olyan, mint a „Kurd Böde Dániel", amire Gábor nem kívánt reflektálni.

A műsorvezető elgondolkodott azon, hogy Undav vajon tudatosan van-e kalibrálva arra, hogy fáradt ellenfél ellen csereként beállva vigye be a kegyelemdöfést, vagy inkább a Nagelsmann-nal való súrlódása miatt nem kezd. Kiemelte, hogy Undav mellett Jamie Leweling és Nadiem Amiri is pályára lépett – utóbbi gyönyörű gólpasszt adott Undav első gólja előtt –, és hirtelen lett szélessége a németek játékának, ami korábban hiányzott.

A nevek és a valós forma feszültsége

A műsorvezető felvetette, hogy Nagelsmann talán a neveket pakolja fel a pályára, miközben sem Wirtz, sem Musiala nincs 2024-es formájában, és a középpálya gerince is hiányzik (Kroos és Gündoğan visszavonult). Vannak kisebb nevű, Bundesliga-élcsapatokban játszó játékosok, akik profil szempontból többet érnének, de ehhez fel kellene vállalni a konfliktust, hogy a nagy neveket a kispadra ültetik.

A középcsatár szerepe

Gábor hozzátette, hogy a vb eddigi tapasztalatai alapján a középcsatárok szerepe döntő: a spanyoloknál például gondot okoz a góllövés, mert nincs igazi centerük, míg a hollandoknál egy target csatárral sokkal hatékonyabb a játék. A németek csoportelsőként jutottak tovább, miután Ecuador nem tudta legyőzni Curaçaót.

Az Egyesült Államok: titkos esélyes?

Meggyőző csapatjáték

A műsorvezető felvetette, hogy az amerikai válogatott a nemzetközi sajtóban titkos esélyesként kezd megjelenni, miután Paraguay és Ausztrália ellen is meggyőző teljesítményt nyújtottak, ráadásul Christian Pulisic sérülése ellenére is. Gábor szerint az amerikaiak egyénileg és csapatszinten is nagyon meggyőzőek:
- Két nagyon intenzív, nagy munkabírású, egy az egyben jó szélsőjük van.
- Három különböző profilú középpályásuk: Tyler Adams (hatos, labdaszerzés, nyomás alatti labdamegtartás), Weston McKennie (nyolcas, lövések, gólpasszok), Malik Tillman (box-to-box).
- Mobilis csatárok, akik részt vesznek az összjátékban és érzik a kaput.

Ugyanakkor Gábor figyelmeztetett, hogy Ausztrália és Paraguay is mély blokkban védekezett ellenük, ami szerinte nem indokolt, hiszen „ezek még sem spanyolokkal vagy portugálokkal játszottak". Ha 90 percig folyamatos nyomás alatt van egy csapat, abból előbb-utóbb gól lesz.

Az ausztrál védők gyenge passzpontossága

Gábor elárulta, hogy a félidőben megnézte az ausztrálok három középső védőjének passzpontosságát, és egyikük esetében sem haladta meg az 50%-ot. Ez egyrészt mutatja az amerikai presszing hatékonyságát, másrészt azt, hogy az ausztrálok alkalmatlanok a labda kihozatalára nyomás alatt. A műsorvezető megjegyezte, hogy egy Toni Popovic-csapattól ezt várja is, de hozzátette: aki tudja magáról, hogy nem tud hátulról labdát kihozni nyomás alatt, az miért próbálja meg mégis? Ez is elemzői munka kérdése.

Pochettino Spurs-párhuzam

A műsorvezető szerint ez az amerikai válogatott olyan, mint a 2016–2019-es Tottenham: nem akarsz ellene játszani, mert szétpresszingel, szétfut, benyom, megcsinálják a szélső kombinációkat, áttöréseket. Sok játékos jobban néz ki ebben a megszervezett csapatjátékban, mint amit az egyéni képességei predesztinálnának. Bundesliga-játékosok, akik pont ebben a megtervezett csapatjátékban jók, és ez a séma egy Ausztrália vagy Paraguay ellen nagyon látványosan működik.

A sztárnélküliség előnye

Áron kiemelte, hogy az amerikai válogatott játéka nem a sztárjátékosról (Pulisicről) szól, és amikor megsérült, nem volt pánik. A játék kulcspontjai a szélsők és McKennie megindulásai, amelyek zavart keltenek a védelemben, területet nyernek, és elvisznek egy védőt a szélsőről vagy a felfutó szélső hátvédről. Áron szerint ez az ellentéte annak, amikor egy csapat túlságosan támaszkodik az egyéni kvalitásokra (mint például Vinícius Júnior esetében).

Sergiño Dest megítélése

A műsorvezető zárásként megjegyezte, hogy nem tudja eldönteni, a torna csoportkörének nívóját vagy Pochettino csapatjátékát minősíti-e inkább az, hogy Sergiño Dest futballistának néz ki ezeken a meccseken. Ez majd a legjobb 32 vagy a legjobb 16 között fog eldőlni.

Brazília: Ancelotti változtatásai és a keret minősége

Taktikai változások Haiti ellen

A műsorvezető bemutatta Ancelotti változtatásait az első meccs tanulságai alapján: Casemiro, Paquetá és Bruno Guimarães közül utóbbi magasabban játszott, mint Paquetá. Bekerült Matheus Cunha Igor Jesus helyére, akit az első meccs alapján nem nagyon lehetett pályán tartani.

Az ellenfél minősége a kulcs

Gábor szerint a legnagyobb változás az első meccshez képest az ellenfél minősége volt. Míg Marokkó rendkívül kompakt középső blokkban védekezett (soha nem volt 10 méternél nagyobb távolság két játékos között), addig a haiti védelem nagy területeket hagyott maga mögött, amit Vinícius Júnior és a mozgékonyabb Cunha ki tudott használni. Gábor idézte Ancelottit: „nem az első meccsen vagy az első meccseken kell jól játszani". Szerinte a nagycsapatok többsége most úgy van vele, hogy tudják le a csoportkört, lehetőleg csoportelsőként, és majd utána kezdődik az igazi világbajnokság. Ennek ellenére Gábor nem lát olyan skillt a brazil válogatottban, ami esélyessé tenné őket: a keretben Flamengóból, Santosból, Al-Ahliból, Brentfordból érkező játékosok vannak, ami nem ugyanaz, mint a franciák vagy az angolok névsora.

Vertikális játék és koncentrációs problémák

A műsorvezető a második félidőben azt érezte, hogy a brazil csapat túl vertikális volt, nem tudták eldugni a labdát, pihenni labdával, kontrollálni a meccsképet még Haiti ellen sem – ami egy tornagyőztes matériájú csapattól elvárható lenne. Az első gól iszonyatosan mázlis volt, és ez nagyon padlóra küldte a haitiakat, akik mentálisan megrogytak. A brazilok teljesen chillben játszottak, nem lőttek el lövőhelyzeteket, hanem még egy passzt, még egy cselt erőltettek – a koncentráció hiányzott, mert nem volt éles a meccs. A műsorvezető ugyanakkor elismerte, hogy a minőségbeli különbségnek így is ki kellett volna jönnie labdával.

Magas gólátlag és az öngólok rejtélye

A gólátlag okai

A műsorvezető felvetette a torna magas gólátlagának kérdését, amit részben magyaráz a 48 csapat és a nagyobb tudásbeli különbség, bár szerinte ez a nyűnyögés eltúlzott. Gábor szerint a VB előtt azt mondta volna, hogy a tudásbeli különbség miatt lesznek óriási gólarányú győzelmek (Katar, Curaçao, Tunézia), de most inkább fordítva látja: egy kongói válogatott is tele van Premier League-játékosokkal, a foci globális sport, az információs tudásáramlás zökkenőmentes. A kisebb csapatok is eljutottak oda, hogy megpróbálnak focizni, felvállalják a kockázatot – ennek sokszor labdavesztés és kapott gól a következménye. Emellett a 48 csapatos lebonyolítás (12 csoport, első kettő és a nyolc legjobb csoportharmadik továbbjut) miatt „szerencsétlennek kell lenni ahhoz, hogy ne juss tovább", így a csapatok inkább felvállalják a kockázatot a három pontért, minthogy egy pontért kaparjanak.

Az öngólok számának növekedése

A tornán már hét öngól született, öttel több, mint legutóbb összesen. Gábor szerint ez a 16-oson belüli labdaérintések számának növekedéséhez kapcsolódik: a modern futballban mindenki a lehető legjobb gólhelyzetet keresi a 16-oson belül, és az öngólok jellemzően úgy születnek, hogy egy középre lőtt labdába egy védő szerencsétlenül beleér. A műsorvezető hozzátette, hogy a kapusok állítólag utálják a vb-labdát (Joe Hart és David James nyilatkozatai alapján), és sokszor nem merik megfogni, inkább kijönnek a labdákra, hogy ne kelljen védeniük – de ennek valóságtartalmát nem tudta megítélni.

Szabályváltozások és játékvezetői felfogás

A szájeltakarás büntetése

A műsorvezető kiemelte, hogy a szájeltakarós mozdulatot piros lappal is lehet büntetni, és az első ilyen kiállítás Miguel Almirónt sújtotta Paraguayból. A műsorvezető feltételezte, hogy ha már kiállították, akkor remélhetőleg jól odamondott valamit.

A „no nonsense" játékvezető

Áron „vezeklésként" elmondta, hogy nagyon élvezte a Paraguay–Törökország meccset, de nem a foci miatt, hanem mert a salvadori játékvezető annyira „no nonsense" stílusban vezette: nem érdekelték a folyamatos reklamálások, hisztizések, színészkedések. Amikor a kapus elesett és mutatta, hogy baj van, a bíró nem állította meg a meccset, hanem jelezte, hogy tessék felkelni. Áron szerint üdítő volt egy ilyen játékvezetőt látni, bár elismerte, hogy ez egy „bűnös élvezet" volt.

Az időhúzás visszaszorítása

A műsorvezető szerint a szabályváltozások jól kiiktatják az időhúzást: a bedobás, szöglet, kapuskirúgás elvégzésénél nincs fetrengés, aki fetreng, annak vagy azonnal behívják az orvost (egy perc ápolás pályán kívül), vagy azonnal felpattan. „Varázslatos gyógyulások vannak." Példaként említette Moisés Caicedót, aki az elefántcsontparti meccsen fetrengett, de amikor a játékvezető ápolást akart, azonnal meggyógyult. A műsorvezető szerint vannak futballkultúrák, amelyeknek ez kifejezetten hátrány, de európai csapatoknak is lehet az – az Arsenal például mestere volt a kis pihenőfaltok beiktatásának.

Az ivószünetek taktikai jelentősége

A „momentum" megtörése

A műsorvezető felvetette, hogy az ivószünetek gyakorlatilag negyedekre bontják a mérkőzéseket, és egyre több bizonyíték van arra, hogy taktikai fegyverré válnak. Két adatvizualizációt mutatott (Brazília–Marokkó és Anglia–Horvátország), amelyeken a várható veszély mutató alapján látszik a mérkőzés hullámzása, és az ivószünetek után gyakran jelentősen megváltozik a meccsképe.

Gábor megerősítette, hogy az ivószünet megöli a momentumot. Az Opta által bevezetett „possession value" modell alapján azt mérik, hogy kinek volt több és jobb olyan akciója az elmúlt percekben, ami növeli a gólszerzés esélyét. Bár egyértelműen még nem mutatható ki, hogy döntően befolyásolná a meccsek végkimenetelét, nehéz nem észrevenni, hogy megtöri vagy meg is fordítja a lendületet. Példaként említette a Hollandia–Svédország meccset, ahol az első ivószünet előtt a svédeknek egy lövésük volt, utána nyolc, valamint a Brazília–Marokkó meccset, ahol a marokkói vezetés után az ivószünet után nem sokkal egyenlítettek a brazilok.

Kommunikációs előny

Áron kiemelte, hogy az ivószünet kommunikációs szempontból is jelentős: az edzőnek három perce van, hogy célzott üzenetet juttasson el a játékosokhoz, akár vizualizációval, képkivágással. Ez sokkal több, mint egy sima csere vagy egy egyperces megszakítás, ahol maximum annyit lehet mondani, hogy „te menjél oda, próbáld meg egy az egyezni". A három perc alatt komoly taktikai változtatásokat is el lehet magyarázni. Példaként említette, hogy a svédek elleni meccsen az első félidő után a hollandok átálltak négyvédőre közvetlenül az ivószünet után.

A svájciak tudatos cseréi

Gábor hozzátette a Svájc–Bosznia-Hercegovina meccs példáját, ahol a svájci kapitány direkt várt a cserékkel a második félidei ivószünetig, és a három becserélt játékos mindegyike gólban vállalt szerepet: Manzambi két gólt rúgott, Vargas is betalált, a harmadik csere pedig kiharcolta a 11-est. A kapitány azzal a céllal hozta be őket, hogy a fáradó bosnyák védelem mögé gyors emberekkel támadjanak – 0–0-ról az utolsó negyedórában öt gól esett.

Törökország: a szürke szamár

A nagy remények és a kijózanító valóság

A műsorvezető egy pókemberes mémmel vezette fel a törökök szereplését: a világbajnoki trófa helyett egy giroszos húst választanak. A törökök 2002 óta először jutottak ki vb-re (akkor bronzérmesek lettek), nagy reményekkel érkeztek, tele magasan jegyzett játékosokkal, de Ausztrália és Paraguay ellen is alulmaradtak – a csoport két verhetőnek titulált ellenfelével szemben.

A 62 lövés, nulla gól

Gábor elmondta, hogy a törökök 62 lövésből szereztek nulla gólt, és egy török lövés átlagos minősége 0,06 xG volt, ami „lényegében elhanyagolható". A statisztikák alapján a törökök mindenben jók: magas a labdabirtoklásuk, sok a lövésük, xG-ben is jók – ha nyolc ugyanilyen meccset játszanának, megnyernék, de egy vb nem erről szól. A selejtezők során is csak 17 gólt lőttek, a legeredményesebb játékosuk Kenan Yıldız volt három góllal – hiányzik egy igazi gólerős középcsatár.

Türelmetlenség mély blokk ellen

Áron a vb előtti csoportbemutatójában azt írta, hogy a törökök gyenge pontja a türelmetlenség mély blokk ellen: nincs klasszikus centerük, ezért türelmetlenné válnak, rossz helyzetben bevállalt cselek, túl optimista lövések, alacsony minőségű beadások, labdavesztés jellemzi őket, amiből megkontrázhatók. Arda Güler és Yıldız hajlamosak a „hősködésre" – amikor valaki megunja és egyedül akarja a vállára venni a nemzetet.

Arda Güler ígérete

A műsorvezető kiemelte, hogy Arda Güler elnézést kért a nemzettől, és megígérte, hogy pályafutása során ezt jóvá fogja tenni. Áron szerint ez a legrosszabb típusú ígéret: ha betartod, hős vagy, de hány esélye lesz még vb-re kijutni? Ha nem tartod be, „segget csináltál a szádból". Párhuzamot vont Szoboszlai Dominik hasonló EB előtti ígéretével.

A hisztéria és a történelmi párhuzamok

A műsorvezető szerint a törököknél a hisztéria határát súroló várakozás és a futballhoz való nem racionális viszony befolyásolja a szakmai döntéseket is. Emlékeztetett, hogy a 2021-es EB-nek is a törökök voltak a legnagyobb csalódása, és most mintha ugyanazt a kört futnák újra. Magyarországon is ismerős ez a jelenség, amikor a hisztéria rosszabb minőségű döntésekhez vezet.

Kvíz: A legtöbb vb-résztvevőt adó városok

A műsorvezető egy kvízt indított: 1930 és 2026 között melyik 15 város adta a legtöbb vb-résztvevő játékost? A vendégek tippelhettek. A lista (az Atlas oldal forrása alapján):
1. Montevideo – 142 (toronymagasan első)
2. Mexikóváros
3. Buenos Aires
4. Santiago de Chile
5. Bécs
6. Asunción
7. Rio de Janeiro – 67
8. Lima
9. Budapest – 52
10. Moszkva
11. Szófia
12. Douala (Kamerun)
13. Glasgow
14. Belgrád

A műsorvezető érdekességként kiemelte, hogy Uruguay focikultúrája rendkívül Montevideo-központú, és a magyar futball is Budapest-központú volt, amikor még jártunk vb-re. Glasgow szereplése az Egyesült Királyságból számára nem evidens.

Zárás: Ibrahimović és Henry lazasága

Az adás végén a műsorvezető egy videót mutatott Zlatan Ibrahimović, Thierry Henry és Alexi Lalas amerikai közvetítésből, ahol Henry lazán, öltönyben „kötényt" adott Lalasnak. Áron szerint semmi kínos nincs abban, ha valaki ilyen emberektől kap egy kötényt, és kiemelte, hogy az amerikai közvetítésben van egy természetes lazaság, amit Magyarországon nem tudunk eltalálni: vagy izzadságszagúan erőlködünk, vagy kocsmai szintű párbeszéd marad. A műsorvezető megdicsérte a közmédiát egy önironikus promo videóért, és megjegyezte, hogy az USA–Paraguay nyitómeccs nézettségi rekordot döntött az Egyesült Államokban (több mint 30 millió néző), és ez a szám csak nőni fog, ha az amerikaiak továbbjutnak.

A műsorvezető elköszönt, jelezve, hogy három nap múlva jelentkeznek a csoportkör további mérkőzéseinek kibeszélőjével, majd a torna előrehaladtával minden meccsnap utáni reggel találkozhatnak a nézők.

⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
  • „Irapu 2.0 ömsemmisítés" – A műsorvezető Tunézia kapcsán használta ezt a kifejezést. Valószínűleg egy korábbi, hasonlóan súlyos vereségre vagy összeomlásra utalhat, de a pontos jelentése nem rekonstruálható az átiratból.
  • „Manzambi" – A Svájc–Bosznia-Hercegovina meccs kapcsán említett játékos neve. Többször is így szerepel, de a svájci válogatott keretében ilyen nevű játékos nem ismert. Valószínűleg egy másik játékos nevének félrehallása (lehet Noah Okafor, Breel Embolo vagy hasonló), de a kontextusból nem azonosítható egyértelműen.
Teljes átirat megjelenítése

[00:04:37]Ziczer, a 24.hu futball podcastja.

[00:04:40]Sztorik, hírek, vélemények a labdarúgás világából a világbajnokság ideje alatt élőben.

[00:04:47]Jó reggelt köszöntöm a kedves nézőket.

[00:04:49]Ez itt a most már szokásosnak mondható reggeli élő ziccer világbajnoki kibeszélő.

[00:04:53]Most is van két szuper remek vendégem.

[00:04:56]egyfelől Aranyosi Áron a 24.hu szerzője.

[00:04:59]Szia Áron!

[00:05:00]Sziasztok!

[00:05:00]Jó reggelt mindenkinek!

[00:05:01]Másrészt először az itt a hozzánk most már jó ideje publikáló vendégszerző Kovács Gábor a Ferencváros adatelemzője.

[00:05:09]Szia Gábor!

[00:05:10]Jó reggelt!

[00:05:10]Sziasztok!

[00:05:11]Köszöntük a műsorban.

[00:05:11]Örülünk, hogy itt vagy velünk.

[00:05:13]Gyorsan kezdem a friss hírekkel, eredményekkel, amikk a tegnap este, ma éjszaka során születtek.

[00:05:17]Ugye egyfől volt egy Hollandia Svédország diszkrét 51.

[00:05:23]majd lehet, hogy itt lesz egy kérdésem, de tovább megyek Németország Elefánt csontpart 2-1.

[00:05:30]Fordítani tudtak a németek.

[00:05:30]Gerileker őrülhetett, mert hosszú idő után az történt, amit ő elmondott, tehát hogy 90 percig meg plusz egy nehány percig játszottak, és megint a németek nyertek.

[00:05:41]Bár el er el erre azért annyira nem szolgáltak rá a játékuk alapján.

[00:05:42]Aztán volt egy Ecuvador Kurasao 0-.

[00:05:45]Ugye mondtuk a torna, hogy Evador mindenki ellen jó egy 0-0-ra, ezek szerint Kurasao ellen is jó 1 0-0-ra.

[00:05:51]És aztán volt egy Tunézia japán 04.

[00:05:58]Hát szegény tunéziaiak egy ilyen Irapu 2.0 ömsemmisítésben vannak Mexikóban.

[00:06:05]Kapitányt cseréltek, de úgy tűnik, hogy hiába.

[00:06:07]No egy gyors ilyen fun fact köröm van hozzátok.

[00:06:10]Ugye a svédek az első meccsüket 5-1-re nyerték Tunézia ellen, aztán következő meccsüket 5-1-re elveszítették a hollandokkal szemben.

[00:06:19]Tudtok-e olyan csapatokat mondani a világbajnoki történelemből?

[00:06:20]Öt ilyen van, amelyik két egymást követő világbajnoki meccsen előbb rúgott öt gólt, aztán kapott öt gólt.

[00:06:29]Én Én lehet, hogy nem húznám hosszasan ezzel az időt, hogyha nem haragszol erre.

[00:06:33]Erre nem készültetek.

[00:06:33]Hát adja magát pedig.

[00:06:36]Nem, nem csatlakozom az áronhoz.

[00:06:39]Nyilván de a hőskorba kell visszamenni.

[00:06:41]1938-ban a svédek megverték Kubát 8-0á-ra, aztán az elődöntőben vesztettek őt egy-re Magyarországgal szemben.

[00:06:49]Egyébként erről a meccsről szó van a most megjelent könyvemben, a futballalom című könyvben is, mármint az 5-1-es győzelmünkről.

[00:06:54]54-ben az osztrákok megverték Csesszlovákiát 5-0ra.

[00:07:00]Aztán 7-5t játszottak Svájcal, aztán pedig 6-1re kikaptak az elődöntőben Nyugat-Netországtól.

[00:07:05]Tehát az az osztrák csapat gólképes volt elől hátul.

[00:07:09]És aztán ugyanezen a világbajnokságon, 1954-ben Törökország elő megverte Dél-Koreát 7-0á-ra, aztán kikapott Nyugat-Netországtól 72-re.

[00:07:18]Jó, most a svédek föliratkoztak ebbe a klubba.

[00:07:21]Jó, azért a annyit szeretnék csak elmondani, hogy szerintem ez egy elfogadható dolog, hogy ezt így nem vágtuk rá a Gáborról.

[00:07:29]Azt mondod, azt mondod?

[00:07:29]Hát ezt majd a nézők döntik, hogy elfogadat.

[00:07:33]Maj jó, majd akkor akkor ők eldöntik, hogy mennyire nem értünk hozzá.

[00:07:34]De most erre azért nem nem emlékezhettem így 36 éves fejel, hogy 54-ben milyen mérkőzések voltak, amik a három ne4yede nem érint minket.

[00:07:43]Én én sem emlékeztem volna rá, nyugi, úgyhogy ezt nyilván nem nem egyedül vagyok ilyen okos meg n csak azért mondtam, hogy szerintem mondd el inkább, mert most itt tippelgethettünk volna, de erre kevés esély nyílt volna, hogy ezt megtaláljuk.

[00:07:56]De van egy másik ilyen, és itt ehhez van is egyébként vizuális segédanyagunk, ugye a Kurasaui kapus, Elroy Room, aki az Egyesült Államok belosztályban játszik, tehát Miamiban, csak nem abban a Miamiban, ahol Lionel Messi a meglepő módon.

[00:08:11]Ő Ekvador ellen diszkrét 15 darab védéssel jelentkezett, ami ugye VB rekord 1966 óta mérik ezt a statisztikát, hogyha a rendes játékrős meccseket nézzük, meg azt nézzük, hogy ki az a kapus, aki nem kapott gólt és úgy volt ennyi védése.

[00:08:28]Most nem akarok gonosz lenni, de hát ki az a ki az az egy kapus, akinek ennél több védése van egy VB meccsen, csak az nem rendes játék.

[00:08:33]Idős meccsen jött össze.

[00:08:34]Segítek.

[00:08:34]2014 egy viszonylag legendás meccs.

[00:08:43]Egy akkoriban folyamatosan sötét lónak titulált ellenféllel szemben védett ez a kapus.

[00:08:48]Most az egyik házigazda ez a csapat.

[00:08:54]És egy magyar származású kapusról van szó.

[00:08:56]Akkor Tim Howard.

[00:08:57]Hát nagyon.

[00:08:57]Na áron látod nagyon jó vagy.

[00:08:59]Tim Howard az 16 védése volt a Belgium elleni nyolc döntőben, amit ugye hosszabbítás után veszített el az Egyesült Államok.

[00:09:08]Na jó, ez volt akkor az ilyen adat fetisizáló néhány percünk.

[00:09:14]A németekről szeretnél kérdezni, Gábor, neked hogy tetszett ez a német csapat?

[00:09:18]Hát mint malac a tükörégen izzadtak.

[00:09:18]Egy egyébként nagyon jó elefánt csontpartal szemben.

[00:09:24]Igen, a Kuraszau elleni meccshez hasonlóan itt is azért a németek elég nehezen vették fel a fonalat.

[00:09:28]Igazából az első félidő arról szólt, hogy a Diomandé hányszor és hogyan veri meg egy az egyben a kimiket.

[00:09:36]Ugye a vezetőgújukat is egy ilyen szituációból szerezték.

[00:09:40]Ugyanezek a párharcok például a német oldalon hiányoztak.

[00:09:43]Tehát a Zané nulla kapuralövéssel meg azem nulla 16-oson belül labdaérintéssel hozta le a meccset.

[00:09:51]Nem is véletlen Ágesman lecserélte.

[00:09:52]Emellett ugye a többiek sem, sem Haverc, sem Musel nem parádézott.

[00:09:59]Igazából az hozta meg a németeknek a a fordulatot, hogy az Umdávot beküldte 60.

[00:10:06]percben egyébként érdekesség, hogy a németek XG-nek a felét az Undav termelte, aki 30 percet játszott ezen a meccsen, de mégis azért egy olyan profil lú csatár került a csapatba, akire fel lehet passzolni a labdát, akire be lehet ívelni, nem azt keresi még a 16-oson belül is, hogy hogy tudná tovább sarkalni a labdát, hanem egy érintőből gólt tud szerezni.

[00:10:28]Az ő behozatala ezúttal győzelmet ért a németeknek.

[00:10:32]Igazából egyébként, hogyha nem nyerték volna meg, akkor sem lenne, vagy lett volna túl sok izgulnivalójuk.

[00:10:38]Így meg aztán pláne nem, hiszen csoport elsőként mennek majd tovább.

[00:10:42]Ha azt mondom neked, hogy Undev a Kurd Böde Dániel, akkor arra rá tudsz kötni?

[00:10:46]Nem szeretnék.

[00:10:46]Jó, hát ennyit tudok megtenni, ne haragudj.

[00:10:49]A egyébként nekem nagyon tetszik az Undavnak a játéka, és én azon gondolkoztam, hogy vajon akkor is ennyire hatékony lenne-e, hogyha kezd, mert ugye már fáradt ellenfélre, már amennyire el lehet fáradni a 20 percenkénti ívószünettel.

[00:11:07]Szóval egy fáradtabb ellenfélre, hogyha becseréled, akkor biztos, hogy rettenetesen kellemetlen ezzel a csávóval bármicsál.

[00:11:13]Ott van, kitapossa magának a helyet, azonnal lő, lecsap mindenre.

[00:11:19]Szóval tényleg nagyon kellemetlen lehet védőként.

[00:11:21]Főleg akkor mondom, hogyha már egy nem tudom 60-70 percet gyűrnek téged, és akkor még egy ilyen fickót behoznak, nem lehetemes.

[00:11:31]Szóval ezen gondolkoztam, hogy vajon ő tudatosan erre van most így kalibrálva, hogy akkor ő ekkor megjön és beviszi a kegyelemdöfést.

[00:11:39]Már a következő meccsekre gondolok, főleg nem feltétlenül erre.

[00:11:45]Vagy tényleg az van, hogy a Nagelsmannal még van ez a súrlódásukon volt egy finom üzengetés is.

[00:11:51]Szóval, hogy kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok egyébként erről.

[00:11:55]Egyébként az is érdekes volt, hogy ugye Undev kapja a legnagyobb reflektorfényt ebből a szempontból, mert ugye három gól van, gólban volt benne.

[00:12:02]Kurasao ellen is csereként beállva most is ugye hát eldöntötte lényegében a mérkőzést a beállása után ugyanúgy fél órát játszott de amikor ő följött a pályára akkor vele párhuzamosan egyszerre följött Leveling is ugye aki klubtársa Stuttgartban Zané helyett lépett pályára illetve följött Amiri is aki meg a gólpaszt adta neki az első gólja előtt egyébként gyönyörű gólpasztalott hirtelen lett szélessége a németek játékának ami korábban nem igazán volt.

[00:12:29]Ugye Virc és Muziállá is ugye Zané az egyetlen, aki a szélességet tartja, de hát szegény ő ő nem tudom pályafutásának, hogy hogyan illessük azt a szakaszát, amiben jár, de hát egyben egy az egyben képtem megverni bárkit most már kábé ezen a szinten is.

[00:12:44]És akkor hirtelen lett szélessége a németek játékának.

[00:12:46]Szóval nem érzitek azt, hogy hogy vannak a nevek, és akkor a Nágman egyenlő a neveket pakolja föl a pályára, miközben nincsen sem virc, sem múze nincs abban a formában, mint 2024-ben.

[00:12:57]Ugye 2024-hez képest hiányzik a középpálya gerince is igazából.

[00:13:00]Ugye itt visszavonult Cross, visszavonult Gndogán, tehát azért komolyan megváltozott ennek a csapatnak a nem tudom formája, értéke, szerkezete.

[00:13:08]És hát itt vannak olyan kisebb nevű játékosok, Bundesliga játékosok, Bundeszliga élcsapatokban, vagy felső középcsapatokban játszó játékosok, akik profil szempontból lehet, hogy többet érnének, csak föl kellene vállalni azt a konfliktust, hogy a neveket a kispadra tesszük akár a kezdőcsapatból.

[00:13:26]Biztos benne van ez is.

[00:13:26]Meg szerintem ami érdekesség még itt a például az cserével kapcsolatban, és erről majd más válogatott kapcsán is fogunk beszélni, az a középcsatárnak a szerepe.

[00:13:35]Tehát láttuk azt is, hogyha egy válogatottban nincs középcsatár, akkor azért a gólövésre akadnak gondok spanyolok például.

[00:13:45]Meg láttuk azt is például a tegnapi Holland meccsen, hogy milyen az, amikor pedig van egy igazi középcsatár, egy target a csapatban, aki tényleg egy érintőből jól fel lehet ráívelni a labdákat, meg tudja őket tartani, és igazából a a VB is eddig azt mutatja, hogy hogy ezek a mondjuk középcsatárok, nevezzük őket, annak bár nem mindenki feltétlenül az, hogy rúgják a gólokat és és igenis döntő szerepük van a meccsek végkimenetelében.

[00:14:13]Na, akárhogyan is a németeknek ezzel, illetve pontosabban azzal, hogy Ecuvador nem tudta legyőzni Kurasza, megvan a csoport elsőség, úgyhogy nem is csak a továbbítás, hanem a biztos csoportelsőség is.

[00:14:24]És van egy másik, ilyen több ilyen válogatott van még, de van egy másik hasonló váragatott, aki viszonylag gyorsan elrendezte ezt a kérdést, hogy megy tovább és csoportgyőztesként megy tovább, az pedig az Egyesült Államok, a Team USA.

[00:14:38]Ráadásul úgy nyerték meg a második mérkőzésüket Ausztrália ellen, hogy a csapat legnagyobb sztárja, Christian Pulisic sérülés miatt nem lehetett ott a pályán.

[00:14:47]És ez az első félidőben legalábbis biztosan kevéssé látszott meg a teljesítményükön.

[00:14:52]Itt elindult egy olyan vita, vagy vita, vagy beszélgetés a nemzetközi sajtóban, hogy na na ez az amerikai válogatott végre ez most már az, amelyik akár sokáig is mehet, hogy talán titkos esélyes lehet ezen a világbajnokságon.

[00:15:04]Főleg azért kérdezem, mert amit mutatnak játékban, oké, Paraguay Ausztrália ellen, az elég meggyőző, és talán az egyik leg, nem tudom, érdekesebb szín volt ezen a tornán játékban.

[00:15:16]Igen, az amerikaiakik nagyon meggyőzőek eddig, egyénileg és csapat szinten is.

[00:15:21]Tehát hogyha most megnézzük, van nekik két nagyon intenzív, nagy munkabírású, egy az egyben jó szélsőjük.

[00:15:26]Középpályás poszton van három különböző profilú játékosuk.

[00:15:31]Az eds az inkább egy ilyen hatos, aki összeszedi a labdákat nyomás alatt, jól tartja meg, elosztogatja őket.

[00:15:37]Ott van a a Mckenni, aki inkább egy ilyen nyolcas típusú, tehát vannak lövései a támadóhmadban, gólokat, gólpasszokat lehet várni tőle, meg ott van a Tilman, aki meg inkább egy ilyen box to box típus.

[00:15:49]Aztán elő meg csatárok is inkább ilyen mobilisabbak, elmozognak, részt vesznek az összjátékban.

[00:15:54]Cser képesek emellett azért a kaput is érzik.

[00:15:56]Tehát összességében mondhatjuk, hogy az amerikaiak jók, de ahogy te is említetted, azért eddig még nem nehezítették meg igazán a dolgukat.

[00:16:07]Tehát direkt megnéztem a labda nélküli fázis nagy részét Ausztrália meg Paraguay is mély blokban töltötte a az amerikaiak ellen, ami szerintem nem indokolt, tehát ezek még sem spanyolokkal vagy portugálokkal játszottak.

[00:16:22]Meg azért azt is tudjuk, hogyha tényleg 90 percig folyamatos nyomás van a kapun, akkor abból előbb-utóbb gól lesz.

[00:16:29]Tehát így így nem lehet vagy erő erről is fogunk beszélni, nem lehet lehozni hiba nélkül.

[00:16:34]És csak még egy ilyen kis érdekesség ahhoz, hogy hogy azért az amerikaiak milyen minőségű ellenféllel játszottak.

[00:16:41]Most itt az austrál elleni meccs félidejében direkt megnéztem a az ausztrálok három középső védőjének a passzpontosságát.

[00:16:50]A pontos számokra már nem emlékszem, de nagyon gyalázatosak voltak, és az biztos, hogy egyik ők esetében sem haladta meg az 50%-ot.

[00:16:55]Tehát egyfelől ez mutatja azt, hogy persze mennyire jól presszingeltek az amerikaiak, meg hogy ebben a az aspektusban is mennyire mennyire jók, meg egyébként több más dologban is, ami a klubfociból ismerős lehet.

[00:17:09]Magas presszing, labdabirtoklás, átmenetek, gyors játék.

[00:17:15]De egyben azt is mutatja, hogy hát azért az ausztrálok alkalmatlanak arra, hogy mondjuk labdát hozzanak kinyomás alatt a saját térfelükről.

[00:17:21]Van egy adatvizualizációnk ezzel kapcsolatban, ami a szélső áttöréseknek a pontos számát meg módját mutatja itt az első félidőben, az USA-Ausztrália mérkőzésen, hogy mennyi ment ebből passzból, mennyi ment labda felvitellel vagy labdavezetéssel, hányszor próbálkoztak ilyen szélsó áttöréssel és ebből mennyi sikerült, mennyi nem sikerült.

[00:17:41]nagyon meggyőzők voltak mind a két oldalon, és ebből például a nyolcasok meen is bőven kivette a részét, aki egyébként a második földőben meg aztán a második labdákat szedegette össze.

[00:17:50]Úgyhogy Pocettino, aki ugye a topfo focinak a legmagasabb szintjéről az elmúlt években, legyünk őszinték, szépen kibukott.

[00:17:58]Ö de ez az amerikai válogatott, ez pont olyan, mint az ilyen 2016, 171-19-es Spurs, hogy ilyen nem akarsz ellene játszani, mert szétpresszingel, szétfut, benyom, megcsinálják azokat a szélső kombinációkat, áttöréseket.

[00:18:12]Van jó centerjáték, van támogatójáték a center mögött, jó Balagun, nem kéne.

[00:18:18]De azért sok játékos jobban néz ki ebben a megszervezett csapatjátékban, mint egyébként az egyéni képessége azt predesztinálná.

[00:18:29]És tényleg olyan bundeszliga játékosok, akik pont ebben jók, tehát ebben a megtervezett csapatjátékban, és a válogatott futball most olyan szinten tart, hogy egy ilyen jó néhány évvel ezelőtti klub foci séma ezen a szinten egy Ausztrália meg egy Paraguay ellen nagyon látványosan tud működni.

[00:18:42]Most a passzpontosságra, az ausztrál védők passzpontosságára meg azt mondom neked, hogy egy Toni Popovic csapattól én ezt is várom el.

[00:18:50]Jó, tehát ne simogassák a labdát a bekkek.

[00:18:52]Jó, nem, de úgy vagyok vele, mint a nyitómeccsen, ugye Mexikó Dél-Afrika, hogy tehát aki tudja magára, hogy nem tud hátulról labdát kihozni nyomásott, az miért próbálja meg mégis?

[00:19:07]Az is egy elemzői munka, hogy mi az, amiben nem vagy jó, és akkor ugye azt azt ne erőltesd.

[00:19:11]A nek én azon gondolkoztam az amerikaiaknál, hogy a hogy a mondtadiket és hogy ez mégis csak Amerikában vagyunk, tehát van a sztárjátékosod és baromira nem róla szól ez a válogatott játék és azt szerintem teli találat pont azért, mert most ugye meg is sérült a püszig, tehát nincsen az, hogy akkor ilyen pánik, hogy Jézusom, hát a szt a sztárjátékosunk, a házi Ronaldo nincsen itt, akkor most mi lesz?

[00:19:40]Hanem mi lenne amúgy se ő volt a játéknak a kulcspontja pont itt a szélsőkkel kapcsolatban, amiket mondtatok meg mutattál.

[00:19:47]Meg én is néztem pár elemzést, és akkor ott is nagyon szépen le volt vezetve, hogy a Mckenek milyen megindulásai vannak, amivel ugye zavart keltenfél védelmében, területet lehet vele nyerni, elvisz egy védőt a szélsőről, vagy a felfutó szélső hátvétőről, és akkor és akkor úgy teljesen jól.

[00:20:08]Tehát ott ilyen nagyon szépen meccsképekből kirajzolódik ez a típusú ilyen labdanélküli mozgás támadás közben.

[00:20:15]És hogy ez ez nekem egyébként nagyon tetszik mindig, amikor nem az van, hogy persze lehet úgy is játszani, majd úgy is fogunk például a Winnie Junior kapcsán szerintem fölmerül, hogy a egyéni kvalitásokra, amikor nagyon támaszkodsz, na ennek ez az ellentetje, amikor nagyon ki van találva a játék, ha bejön egy bejön tök jó, de amúgy nem arra épül az egész, hogy az a csávó adja meg nekünk az egészet.

[00:20:41]Nagyon jó, hogy felhoztad Winnie Juniort, mert megyünk tovább a brazilokkal, akik ugye Haiti ellen javították a bizonyítványukat valamelyest.

[00:20:47]Az jutott eszembe még az USA kapcsán utolsó gondolat, hogy nem tudom egyelőre eldönteni, hogy a torna csoportkörének nívóját vagy Pocettino csapatjátékát minősíti inkább azt, hogy Serginho deszt futballistának néz ki ezeken a meccseken.

[00:21:01]Majd ez el fog dőlni valószínűleg a legjobb 32 meg talán a legjobb 16 között.

[00:21:06]No de menjünk tovább a brazilokkal.

[00:21:07]Anná isinkem Áronnak is szerettem volna kedvezni egy kicsit valami kis zsogabonitót behozni.

[00:21:13]Bocsánat ebbe az adásba már ha van ebben a brazil csapatban Zsgaitó.

[00:21:15]Azért változtatott Ancelotti az első meccs tanulságai alapján.

[00:21:20]Itt is van két képünk is, amit meg tudunk mutatni.

[00:21:25]Az egyrészt az egyik a taktikai hadrend, hogy hogyan nézett ki Cemiro, Paketa, Bruno Gimares magasabban játszott, mint Paketa.

[00:21:32]Bekerült Mateus Kunja, Igor Thiago helyére.

[00:21:35]Hát őt ugye nem nagyon lehetett pályán tartani az első meccs alapján, és akkor mellette pedig ott látjuk ezeknek a játékosoknak a hőtérképét is, vagy az átlagos helyezkedését.

[00:21:46]Mit szűrtetek le ebből a meccsbenotti?

[00:21:48]Mit tanult a Marokko elleni szenvedésből?

[00:21:53]Hát most anélkül, hogy itt nagyon belemennénk a taktika elemzésbe, szerintem a ami leginkább változott az első meccshez képest, az az ellenfélnek a minősége.

[00:22:00]Tehát, hogyha itt az előbb szóba hoztam ezt a mélyblokkot az ausztrálok és Paraguay kapcsán, akkor el kell mondani, hogy marokkóiak meg a haitiek középső blokkban védekeztek legtöbbet a brazilok ellen, csak amíg a marokkóak ezt rendkívül kompakt módon tették meg úgy, hogy gyakorlatilag soha nem volt 10 mnél nagyobb a távolság két játékos közt, addig a Hiti védelem azért elég nagy területeket hagyott a védelme mögött, amit természetesen egy Vinicius Jsunior vagy amúgy az Igor Tiag Ál sokkal mozgékonyabb kúnya ki tudott használni.

[00:22:39]De ugye a brazilok kapcsán a az Unchatnak volt talán valami mondása itt nemrég, hogy hogy nem az első meccsen vagy az első meccseken kell jól játszani.

[00:22:48]Ezzel egyet tudok érteni.

[00:22:50]Szerintem most a nagycsapatok többsége egyébként úgy van vele, hogy tudjuk le ezt a csoportkört, hogyha lehet legyünk csoportelsők, amit azért valljuk be.

[00:22:57]Szerintem ebben a lemogyítási formában nem olyan nehéz összehozni, és majd aztán kezdődik a az igazi világbajnokság.

[00:23:07]Ettől függetlenül én nem látok olyan skillt a jelenlegi brazil válogatottban, ami mondjuk őket esélyessé tenni ezen a ezen a tornán.

[00:23:15]akárcsak ha végigné a játékos keretet, amit összevágattak erre a VB-re, erről beszéltünk is itt a műsor előtt, hogy hogy a Flamengól jönnek, meg a Santosból jönnek, meg az Alaliból jönnek, Brandfordból jönnek.

[00:23:29]Ez nem nem ugyanaz, mint amikor végigolvasom a franciáknak vagy az angol válogatóknak a a névsorát.

[00:23:36]És persze a brazilokkal szemben mindig nagyok az elvárások, de itt szerintem most ezek az elvárások nem nem találkoznak a jelenlegi keret minőségével és azban rejlő potenciállal.

[00:23:49]Ugye nagyon más volt ez a meccs, mint a Marokka elleni, mert előnybe kerültek.

[00:23:53]Nyilván teljesen igazad van, ég és föld a két ellenfél minősége egymáshoz képest.

[00:23:58]Tehát Marokko nyilván egy nagyon erős csapat.

[00:23:59]Haiti pedig egy hát üdeszín volt ezen a tornán.

[00:24:02]Én nagyon szeretem őket, de de nyilván nem az a minőség, mint mint Marokko.

[00:24:05]És mégis a második földőben azt éreztem, hogy ebben a négy hben vagy 442 gyémánt, ugye a Kunnya visszalépkedéseivel, hogy Raffinja és Winnie mentek föl igazából csatárba szélről indulva, hogy túl vertikális volt egy csomószor a brazil csapat, tehát hogy hogy nem nem tudják úgy eldugni a labdát, nem tudnak úgy pihenni labdával, nem tudják nem tudják úgy kontrollálni a meccsképet még egy haiti ellen sem, ami szerintem egy tornagyőztes matériájú csapattól elvárható lenne, és Lehet, hogy igazad van abban, hogy ehhez nincs meg a minőség sem feltétlenül mondjuk a középpályán.

[00:24:41]Én nagyon azt éreztem, hogy jött egy iszonyatosan mázlis gól.

[00:24:44]Azért az az első gól az rettenetesen nagy mázli volt, és az az viszont nagyon padlózta a hajítit.

[00:24:51]Szóval nyilván nem amúgy is kikaptak volna ezen a mérkőzésen, tehát nem ezen múlt az, hogy most megnyerték a brazilok.

[00:24:58]De én azt éreztem, hogy a Haiti játékosai azok mentálisan azért megrytak attól, hogy gyorsan kaptak egy gólt, egy szerencsétlen gólt.

[00:25:07]Az ugye duplán gyomros.

[00:25:09]És akkor nagyon bennük volt, hogy ú akkor most brazilokkal játszunk, azt ez lett volna az esély, hogy sokáig ne kapjunk gólt.

[00:25:16]És aztán így ugye ne a koncentrációval is gondok voltak emiatt.

[00:25:23]A második félidőben valószínűleg szünetben beszéltek erről, hogy akkor szedjük össze magunkat, ne kapjunk már, mit tudom én egy hetest, mint a Kurasao, hogy akkor vagy akkor valamit legalább rúgjunk egy gólt, legyen valami.

[00:25:37]És a braziloknál meg azt éreztem, hogy teljes chill, jó, megyünk hárommal.

[00:25:42]Hát most izé, akkor csak megpörgetem már a fülemen háromszor azt a labdát, meg nem lőttek el egy csomó lövőhelyzetet, hanem akkor még egy passz, még egysel, még egy ez, még egy az.

[00:25:52]Szóval én azt éreztem, hogy ott már a koncentrációkor megcserélem, ott meg a braziloknál ment ez a típusú koncentráció, mert nem volt éles a meccs, ahogy általában ezt megszokták fogalmazni.

[00:26:06]De nem akarom ezzel elkenni azt se, amit te mondtál, hogy ettől függetlenül azért a minőségbeli különbségnek ki kellett volna jönnie labdával.

[00:26:15]No, egy gyakori kérdés, amit én megkapok, valószínűleg te is megkapod, meg sokan megkapják, akik a futballal vagy a világbajnoksággal foglalkoznak, az pedig a gólátlagra vonatkozik, ami még mindig elképesztően magas, és amit részben biztosan magyaráz a 48 csapat, meg a relatíve a korábbiakhoz viszonyítva lehet, hogy nagyobb tudásbeli különbség egy-egy párosításban.

[00:26:35]Bár ez szerintem ahhoz képest, ahogy megjelenik a nyilvánosságban, eltúlzott az ezen való nyűnyögés.

[00:26:40]De mindegy, erről a múltkor beszéltünk.

[00:26:42]Ez az egyik dolog.

[00:26:42]És a másik pedig az, hogy miért ennyire sok az öngól.

[00:26:45]Már hét darab öngól volt a tornán, öttel több, mint legutóbb összesen, ha jól emlékszem, az olvasmány élményeimre meg a meccsekre négy évvel ezelőtről.

[00:26:54]A összességében is egyébként az egy létező trend, hogy egyre több az öngól a modern futballban.

[00:26:58]Tehát mondjuk a 90-es évek közepéhez képest, 2000-es évek elejéhez képest sokkal több öngol van egy Premier League szezonban, egy topligás szezonban, egy Bajnokok Ligája szezonban is.

[00:27:07]Ez most a világbajnokságon is látszik hatványozottan, és főleg itt az adatelemzői énől kérdezem Gábor, hogy itt jó válasz az, amit én adok erre egyelőre jobb ötlet hiányában, hogy azért ez még nagyon pici minta, vagy vagy egyébként lehet trendeket látni, amit be tudunk azonosítani emögött?

[00:27:25]Hát ez mindenképp megérne, megérne egy elemzést.

[00:27:29]Hát legkésőbb a 2022-es VB óta tudjuk, hogy azért a a foci abba az irányba tart, hogy mindenki a lehető legjobb gólhelyzetet keresi.

[00:27:36]Hol vannak ezek a 16-ason belül?

[00:27:38]Tehát most már mindenki azon van, hogy a labdát akár beadásból, akár csellel, akár labdavezetéssel bejuttassa a 16-oson belülre.

[00:27:47]És azért, hogyha megnézzük az öngolloknak a természetét, gyakorlatilag minden öngol úgy születik, hogy egy középre lőtt labdába egy védő szerencsétlenül ér bele és bepattan a kapuba.

[00:27:58]Tehát én most azt mondanám, hogy a 16-oson belüli labdaérintések számának növekedéséhez kapcsolódik az, meg annak a következménye, hogy egyre több az öngól.

[00:28:13]M a másik kérdés, hogy miért ilyen magas a gólszám?

[00:28:16]Ez már ez már egy érdekesebb kérdés.

[00:28:18]És azon gondolkodtam, hogyha most a VB előtt beszélgettünk volna erről, hogy vajon mekkora lesz a gólátlag, és hogyha azt mondtuk volna, hogy sok, akkor miért, vagy nagy, akkor miért?

[00:28:28]Biztos, hogy azt mondtam volna, hogy a tudásbeli különbség ki fog jönni, és óriási gólarányú győzelmek lesznek, ami részben igaz, azért Katart megszórták, Kuraszót meg szórták, Tunézia sem néz ki jól, tehát megvan ez is.

[00:28:43]Most már inkább pont fordítva látom, hogy igazából egy kongói válgatott is tele van Premier League játékosokkal, tehát a tudás megvan ott is.

[00:28:54]És azért, mivel a foci egy globális sport, és ma már az információs tudásáramlás gyakorlatilag zökkenőmentesen és korlátlanul zajlik, ezek a kisebb csapatok is eljutottak oda.

[00:29:07]Ugye viccelődtünk az előbb, hogy hát az ausztrálok meg a dél-afrikaakik nem tudnak labdát kihozni, de hogy mégis megpróbálják felvállalni ezeket a ezeket a szituációkat, meg megpróbálnak focizni.

[00:29:18]Nyilván ennek sokszor az a következménye elveszítik a labdát és gólt kapnak belőle, de akkor is, illetve amin még gondolkodtam, nem tudom, hogy ne ti mit gondoltok erről, ugye 48 csapatos a VB, 12 csoport van.

[00:29:33]Az első, kettő biztosan továbbit, 24 csapat, meg még a nyolc legjobb csoport 35 szerencsétlennek kell lenni ahhoz, hogy te ne juss tovább ezen a világbajnokságon.

[00:29:44]Török nézőinktől elnézést kérünk.

[00:29:45]Török nézőinktől elnézést kérünk.

[00:29:48]utoljára.

[00:29:49]Igen.

[00:29:50]És lehet, hogy úgy vannak vele a csapatok, hogy inkább felvállalják a kockázat, és megpróbálnak nyerni, mondjuk három pontot szerezni, amivel már gyakorlatilag jó biztos továbbitok, vagy jó jó esélyük van, mint hogy egyébként taktikáznak és az egy pontért kaparjanak, hogy és és védekezzenek egész meccsen.

[00:30:09]Úgyhogy még még ebben látom azt talán, hogy ez hozzájárul ahhoz, hogy ilyen magas a gólátlag.

[00:30:15]Ebben nagyon igazad van mindenben szerintem, amit elmondtál.

[00:30:16]Majd nagyon kíváncsi leszek, hogy a harmadik csoportkörben, amikor a tét, hogy mondjam, megnő, bizonyos csapatoknak, bizonyos csapatoknak meg eltűnik, mert már biztosan ott vagyunk, és az ágakban lehet okoskodni, hogy hol szeretnénk játszani, kivel szeretnénk, merre szeretnénk utazni, lecondi stadionba legyünk, vagy nem.

[00:30:31]Tehát itt azért majd beindul a matekozás.

[00:30:32]Ebben milyen jók lennénk, ha ott lennénk.

[00:30:34]Basszus, előre tudnánk már számolgatni, hogy vá ebben milyen jók lennénk, ahogy hallgattalak, a Bognár György mi mekkorát menne ezen a VB-n, hogyha az a cél, hogy a 16-oson belülre kell a labdát bepumpálni, azért elgondolkodtatott.

[00:30:49]Most a bödédet vissza kellett adni mindenképp.

[00:30:50]Köszönöm.

[00:30:51]A másik azért is vágtam közben, pont ma reggel olvastam egy cikket a BBC-n, amihez érdemben hozzászólni sajnos nem tudok, márpedig azért, mert a Joe Hart és a David James azt mondta, hogy utálják a kapusok ezt a labdát.

[00:31:07]De ezt minden véből, minden véből minden kapus elmondja, hogy ez borzal.

[00:31:09]Igen, de most ők arról is értekeztek, hogy hogy jönnek ki a kapusok labdákra.

[00:31:15]Ühüm.

[00:31:15]és hogy sokszor nem merik megfogni eleve, merthogy már ott is bizonytalanok, meg hogy nagyon sokszor megpróbálnak kijönni, begyűjteni, mármint ziccernél vagy indításoknál, mert nem akarják megkockáztatni, hogy hogy védeni kelljen effektívan.

[00:31:31]Inkább ha megfogom, akkor biztosüm, hogy ezt tényleg azért kezdtem azzal, hogy nem tudok érdemel hozzátenni.

[00:31:37]Én nem vagyok kapus, és nem figyeltem külön ezt az aspektusát most egyelőre, de egyébként most már érdekel, szóval most már fogok erre is figyelni.

[00:31:44]Csak gondoltam ezt is ide bedobom, hogy állítólag van egy ilyen dolog is, hogy aztán az mennyire ez a szokásos jajongás a labdán, és mennyi valóságtartalma van, azt akkor a többiek fantáziájára bízom meg a tiétek.

[00:32:00]Szokásos jajongás vb előtt nyűnyögések tárháza.

[00:32:03]Az egyik ilyen a szabályváltoztatások miatt volt, hogy milyen minden milyen új szabályok lesznek itt bevezetve.

[00:32:08]Korábban még nem tesztelt, vagy nem is szabályok talán, hanem játékvezetői fölfogás.

[00:32:12]Mitan honorálhat a játékvezető most inverz módon, tehát sárga lappal, piros lappal.

[00:32:19]És az egyik ilyen volt, hogy a szájeltakorós mozdulatot hát azt piros lappal is lehet akár büntetni, tanulva itt a Benfica Real Madrid BL Chének a tanulságaiból.

[00:32:26]Na most a első versenyző, aki ebbe sok szerencsével belefutott, Migel Almiron, hogyhogy nem Dél-Amerikából, Paragból érkezett és nem pont azt a pillanatot tudjuk megmutatni képen.

[00:32:40]Valószínűleg ez már az a kép, amikor rájön, hogy butaság volt eltakarni a száját, mertogy ő neki kiosztották az első piros lapot azért, mert eltakarta a száját, és ott mondott, hát gondolom nem szép, legalább akkor gondolom, hogy nem szép dolgokat mondott, ha már kiállították, akkor remélem, hogy jól odamondott valamit.

[00:32:56]Én most egy vallomással tartozom nektek.

[00:32:58]Én vezekelni jöttem erre az adásra.

[00:33:02]No én nagyon élveztem ezt a meccset, és nem azért, mert jó volt a foci, hanem mert két ilyen rettenetesen ellenszemvesen, folyamatosan magyarázó, saját magukat dobáló, hisztiző, reklamáló, mindet.

[00:33:19]Tehát amit el tudsz képzelni, minden mó te ezért kértél elnézést a törököktől már előre még egyszer az előző beszólás.

[00:33:25]Nem, hanem azért, mert a én ezt a játékvezetőt imádtam.

[00:33:28]Tehát kiválasztották ezt a szalvadori fickót, akiről azt olvastam, hogy mindig balhék vannak a meccsein.

[00:33:36]Nagyon jó.

[00:33:38]Egy ilyen showman egy kicsitok legjobb.

[00:33:41]Általában nem szeretem ezt a ezt a verziót, de itt a Paraguay mindent bevetett, tehát az összes ez fáj, az fáj, most ez van, az van abszolút nem érdekelte.

[00:33:51]Tehát annyira üdítő volt egy olyan játékvezetőt látni, aki így tehát van az az angoloknál no nonsense hátvéd.

[00:33:59]Na ez a no nonsense bíró, hogy így nem fölkelsz, megyünk tovább.

[00:34:02]Tehát a itt az adás előtt meséltem, hogy volt, hogy a kapus a kapus kirúgásnál elesett és mutatta, hogy óriási baj van és egyáltalán is ott ült.

[00:34:11]Mutatta neki, hogy tessék fölkelni.

[00:34:13]Nem állt meg a meccs.

[00:34:15]Tehát a kapus ott ült, nem állt.

[00:34:17]Ő most meccs van, az megy.

[00:34:19]Nagyon jó.

[00:34:19]és ö állati szórakoztató volt tényleg.

[00:34:22]Tehát én belátom, ez ez egy ilyen bűnös élvezet volt ezt a meccset élvezni.

[00:34:26]De emiatt annyira jó volt egy teljesen más felfogást látni.

[00:34:29]Nyilván hogyha török lennék, akkor más elképzelésem lenne a szórakozásról, mint a csapatomat erőlködve irgalmatlan mennyiségű, nagyon rossz minőségű lövést végignézni, ahogy nem megy be.

[00:34:47]Nagyon nagyon rosszak voltak a törökök.

[00:34:49]És akkor még egy rettenetet bedobok, hogy örüljetek, hogy nekem mindig mondták, hogy a az elmúlt években, hogy a ez a török csapat, ez ez lesz a a sötét ló.

[00:34:59]Ühüm.

[00:35:00]És sajnos az a rossz hírem, hogy ők a szürke szamár, ami eltűnik a ködben a csoportkör után, nem pedig a sötét ló, merthogy tehát az előző tornájuk is rettenetesen alakult.

[00:35:10]De még akkor kinéztek valahogy.

[00:35:13]De ez a mostani, ez str mindkét meccsen beszélünk még beszélünk még hosszabban a a törökökről, meg egy picit poénkodunk is velük, de szerintem annak adatelemzési vonatkozása is van a a török szereplésnek.

[00:35:23]Majd erről majd erről beszéljünk, de Áron nagyon jól behozta azt, hogy ezen a világbajnokságon, bár itt Paraguay mindent bevetett, és egyébként tőlük ezt is várom.

[00:35:31]Tehát na egy olyan típusú dél-amerikai csoport, mint a Paraguay, az az ugye attól érdekes, attól izgalmas, hogy ők mindent bevetnek.

[00:35:39]Ugye van nyolc ilyen a korai győ is nyilván rád dobott még, hogy ha ugye gyorsan megszerezték a vezetést, akkor meg végképp.

[00:35:49]Persze, persze, persze.

[00:35:49]Na mindegy.

[00:35:50]Úgyhogy mindent bevetnek azzal kapcsolatban, hogy húzzák az időt, félrevezessék egy picit a bírót, tehát minden szépsége és ocsmánysága benne van a játéknak ebben.

[00:36:01]De ez a az a tapasztalatom a világbajnokságon, hogy ezeket a dolgokat valóban jól kiiktatják a szabályváltozások.

[00:36:08]Tehát a bedobás elvégzés, szögletelvégzés, kapuskirúgás elvégzés, nincs időhúzás, nincs fetrengés, aki fetreng, annak vagy azonnal behívjuk az orvost, és akkor ugye ápolás egy perc pályán kívül, vagy pedig akkor, hogyha nem szeretné ezt, akkor azonnal fölpattan.

[00:36:23]Hát itt varázslatos gyógyulások vannak.

[00:36:24]Moises Kysedo ugye még az elefánt csontpáter mérkőzésen játszott valami nagyon hasonlót, hogy éppen ott kínok között fetrenget, tehát a játékvezető mondta, hogy akkor viszont ápolás lesz.

[00:36:33]Azt nem szerette volna a Moise Skyo.

[00:36:34]Szóval nagyon sokszor megtörténik ez.

[00:36:36]Szerintem vannak olyan futballkultúrák, akiknek ez kifejezetten hátrány, de akár egyébként európai csapatoknak is lehet az, félretéve a sztereotípiákat, mert azért ez a trend eléggé elharapództ a topfutballan is.

[00:36:49]Most nem akarok mindig az Arsenállal példálózni, de hát ők ennek is a mesterei voltak, hogy hogyan lehet kis ilyen kis pihenőfaltokat beletenni, vagy ők egy picit lefekszenek, elfekszenek, 30 másodperc, 20 másodperc, fél perc, egy perc nyernek vele, főleg ha vezetnek és kontrolláljuk a meccset.

[00:37:05]És erre rátesz egy lapáttal, amire el akartam jutni, az ivószünetek kérdése.

[00:37:11]Most már lényegében teljesen átment az a narratíva, hogy negyedekre bontott mérkőzéseket láttunk.

[00:37:15]Vannak olyan hősök, akik nem viselnek köpenyt, de például reklámszünetnek hívják ezeket az ivószüneteket a funkciójuknak megfelelően.

[00:37:24]Ugye most már egyébként a közmédiában is láttam reklámot ivószünet alatt a tegnapi napon biztos, hogy volt emlékszem.

[00:37:31]És több olyan bizonyíték jön ki, meg is tudunk ebből mutatni kettőt itt közben a nézőinknek.

[00:37:35]Egyrészt egy Brazília Marokkó, másrészt egy Anglia-horvátország meccsnek az ilyen hát ez a várható veszély mutató alapján van a mérkőzés hullámzása föltüntetve ezen, mikor melyik csapat támadott, veszélyesebben volt veszélyesebb a kapura, vagy kontrollálta a meccset, és be vannak húzva szürke vonalakkal az ivószüneteknek az időpontjai.

[00:37:56]És ebből az látszik, amit ki akarok nyögni, hogy hát gyakran változik a meccsképe jelentősen éppen egy ivószünet után.

[00:38:02]Ez tényleg taktikai fegyver lesz, vagy kicsit olyan lesz, mint az időkérés kézlabdába, kosárlabdába, hogy hogy lesz ennek egy stratégiai vonzata is?

[00:38:15]Szerintem igen.

[00:38:15]Ugye a legutóbbi adásban a Bence mondta itt, hogy hogy ő kézilabdában sem arra használja a a kapitány az időkérést, hogy ott nagy taktikai dolgokról beszéljen, hanem hogy megtörje az ellenfélnek a lendületét.

[00:38:29]Ugye erre egy tökéletes példát láttunk tegnap a Hollandsvéd meccsen, ahol az első ivószünet előtt a svédeknek talán egy lövésük volt, utána nyolc a ha jól emlékszem, de hogy hogy miről is beszélünk pontosan most így nagyon a részletekbe nem akarok belemenni, mert a következő napokban fog megjelenni erről cik a 24.h a te toladból.

[00:38:55]Igen, de arról azért beszéljünk, hogy hogy pontosan mi is ez a momentum.

[00:38:57]Ugye egyre többször halljuk, hogy hogy a az ivószünet megöli a momentumot.

[00:39:04]Ugye ezt az opta vezette be a possession value alapján.

[00:39:06]A position egy olyan modell, ami a különböző labdás eseményeket passel, labdavezetés megelőző szerelés minősíti az alapján, hogy mekkora mennyivel növeli a gólszerzés esélyét a következő 10 másodpercben is.

[00:39:20]Lényegében arról van szó, hogy akinek több és jobb ilyen es akciója volt az elmúlt percekben, az uralja a momentumot.

[00:39:29]Azt látjuk ezeken a ezeken a görbéken.

[00:39:35]És olvastam így a nemzetközi sajtóban erről elemzést, hogy azért még egyértelműen nem mutatható az ki, hogy itt döntő befolyásolná a meccsek végkimenetelét a az ivószünet, de azért nehéz nem észrevenni azt, hogy hát tényleg tényleg megtör egy csapatnak a lendületét, vagy akár meg is fordítja tényleg a a meccsnek a a menetét.

[00:39:56]És erre látunk egyre több példát.

[00:39:58]hogy itt a a brazilia Marokkó meccsen is azt hiszem úgy volt, hogy ugye a Marokkó megszerezte a a vezetést, utána pedig bár továbbra is veszélyesen játszott a Marokko, de az ivószet után közvetlenül néhány perccel később a a brazilok egyenlíteni tudtak.

[00:40:16]Jó, hogy mondtad a svéd meccset, mert egyrészt volt ez a lövésszám, ami nagyon látványos változás volt.

[00:40:20]Másrészt az első főidőben Potter átállt négyvédőre közvetlenül az ivószünet után.

[00:40:24]Tehát mint a kommunikációs szempontból is lenne jelentősége, mert lehetőséget kap az edző arra, hogy akár egy-két-három jelenetet megmutasson, vagy képet megmutasson, vagy célzott üzenetet juttasson a játékosaihoz, úgy, hogy az egyébként célba is érjen, hogy jó gyerekek, innentől négyvédő van, jó.

[00:40:39]És ezért, ezért, ezért.

[00:40:42]Igen.

[00:40:42]Ugye ennek ez a valódi taktikai haszna, hogy nem csak ugye általában, hogyha cserélsz egyet, vagy vagy van egy ne adj isten egy igazi ivószünet, ami egy ilyen maximum egy perces dolog, akkor nem nagyon tudsz elmagyarázni semmit.

[00:40:59]Gyorsan odadobod a kulacsot.

[00:40:59]Jó, figyelj, izé, te menjél oda, majd próbáld meg egy az egyezni, vagy tehát körülbelül ilyen színvonalon lehet ezt megcsinálni.

[00:41:08]Ha tudod, hogy fixen lesz három perc szünet, amire van 20 perced úgy fölkészülni, hogy képkivágással levezetve és három perc alatt azért el lehet magyarázni.

[00:41:21]Három perc.

[00:41:21]Nem tudom, ki az, akinek adtak már olyan feladatot, hogy egy percig folyamatosan beszéljen valamiről.

[00:41:27]Ha ezt kell csinálnod, akkor nagyon soknak tűnik.

[00:41:31]És ezért is lehet tudni, hogy most ennek a háromszorosában rengeteg információ belefér, tehát vizualizációval is tudsz segíteni rendesen, el is tudod magyarázni magát a változtatást, mert még egyszer ezt most azért fejtegetem ilyen hasszasan, mert hogyha megsérül valaki és be kell hozni a helyére egy játékost, annak még úgy el tudod mondani a dolgokat, de akik a pályán vannak, nekik nem.

[00:41:52]Itt viszont ugye mindenkivel el tudod vagy mindenkinek el tudod ezeket magyarázni részletesebben.

[00:41:56]Ezért nagyobb változtatásokra is lehetőség van szerintem, mint amikor idézőjelben csak cserélsz egyet a meccsek közben.

[00:42:07]Igen.

[00:42:07]És még annyi, hogy szerintem emeljük ki a Svájc bosnyák vagy Bosznai Hercegovina meccset is, ahol ugye a a svájciak kapitánya elmondta, hogy direkt várt a cserékkel a második félidei ivószünettig, és hát hogyhogy nem a háromból két ember, akit behozott, gyakorlatilag megnyerte a svájceaknak a a meccset.

[00:42:28]A Manzambi két gólt rúgott, a Vargas is betalált, és pont azzal célzattal hozta be ezeket a cseréket, hogy a bosnyákvédelem egyre jobban fárad, nem úgy tolódnak, és akkor ezekkel a gyors emberekkel meg tudják őket bontani, és addig 0-0 volt a meccs, majd az utolsó negyed órában esett öt gól.

[00:42:47]Bocsánat.

[00:42:47]És a harmadik csere harcolta ki a 11-est, tehát mindegyik gólban részt vállalt a háromcsere.

[00:42:54]Igen.

[00:42:54]Fú!

[00:42:54]Manzambinálan, én már láttam a Premier League klubokat, akik már így 80-90 milliót már így szedik le a számláról és próbálják tökéletes játékos lesz a Premier League egyébként Manzambi minden szempontból.

[00:43:06]Jó, ne kerülgessük tovább a forrókását, mert itt a törökök kapcsán van bekészítve egy Igen, nem PC, tehát előre elnézést kérünk, nyilván mindenki kezelje a helyén.

[00:43:16]Nagyon nem vagy nem eléggé PC ez a mém, de én ezt nem tudtam kihagyni.

[00:43:21]Ugye nem tudom ki hányan láttátok, találkoztatok vele, ugye itt ez a bizonyos pókember mém a világbajnokki trófával és egy girosz hússal, vagy ez nem is tudom, hogy itt a kebab vagy a girosz a jó szó erre, amibe ezt a ezt a húst bele fogják tenni, de hát szegény törökök így jártak ezen a világbajnokságon, hogy nagyon elhitték.

[00:43:42]Nagyon nagy reményekkel érkeztek, ugye 2002 után vannak itt újra először.

[00:43:43]Akkor ugye bronzérmesek lettek, hatalmas világszenzációt okozva, azóta ki sem jutottak.

[00:43:50]Most végre ez összejött nekik a pócsrejtőn.

[00:43:52]Jól is néztek ki.

[00:43:52]Tele vannak magasan rangsolt jegyzett játékosokkal.

[00:43:56]A török klubok is egyébként fölfutóban vannak, tehát az otthonjátszó játékosok is erős csapatokban játszanak.

[00:44:03]Hát ehhez képest a nagy a nagy nullát sikerült a pályára tenni.

[00:44:05]És még tehát Ausztrália, illetve Paraguay ellen, tehát a csoport két verhetőnek, sőt megverendőnek tituált ellenfelével szemben maradtak alul.

[00:44:14]És amit mondtam, hogy adatelemzési szempontból is érdekes lehet, az az, hogy 65 darab lövésből sikerült nulla gólt.

[00:44:24]62, bocsánat neki.

[00:44:24]Hát ezek én nem ugye látóan, mert nem ezt jegyeztem meg, hanem azt jegyeztem meg ebből, hogy átlagosan egy török lövésnek a minősége ez a 0,06-os XG volt a hát a lényegében elhanyagolható.

[00:44:38]Hát igen, ez amikor így 25-ről akába kapura lősz.

[00:44:42]Igen.

[00:44:42]Egyébként, hogyha megnézi az ember a statisztikákat, törökök mindenben jók.

[00:44:48]Tehát a labdabirtoklás az magasabb, mint a spanyol.

[00:44:50]Oké.

[00:44:52]Szerintem nekik van a legtöbb lövésük.

[00:44:54]Bár nem tudom, hogy változtatott-e ezen a tegnapi meccsek, változtattak-e ezen.

[00:44:58]XG-ben is jók, tehát hogy ha most csak statisztika oldalról közelítjük, akkor még azt is mondhatnánk, hogy hát most volt nekik két ilyen meccsük.

[00:45:05]Ha még játszanának nyolc ugyanilyet, akkor azt azt megnyernék.

[00:45:09]Hát de ugye egy világbajnokság nem erről szól, hanem tehát, hogy van két ilyen meccsed, az az könyörtelenül megbünteti.

[00:45:15]Tehát a törökök ki is estek.

[00:45:17]Egyébként direkt megnéztem, hogy a selejtező sorozatban ugye ők a spanyolokkal voltak egy csoportban, assassiszem 17 gólt lőttek a selejtezők alatt, ami nem sok.

[00:45:30]Úgy meg pláne nem sok, hogy a legeredményesebb játékosuk a Yildis volt három góllal.

[00:45:34]Tehát itt a műsor elején beszélgettünk a középcsatárokról.

[00:45:40]egy igazi gólerős középcsatár az nagyon hiányzik ebből a török válogatottból.

[00:45:44]Igen, itt én a VB előtt egy csoportbemutatókat írtam, abban azt hittem a törökök egyik gyenge pontjának, hogy mély blok ellen türelmetlenek, mivel nincs klasszikus centerük, sokszor türelmetlené válnak az ellenfél 16-osa előtt.

[00:45:55]A rossz helyzetben bevállalt cselek, túl optimista lövések, alacsony minőségű beadások, labdavesztés szülnek, abból pedig meg is kontrázhatók.

[00:46:00]Ö szóval lehetett ezt látni a a törökök játéka kapcsán, hogy hajlamosak.

[00:46:05]Ö olyan karakterűek is a játékosaik, most Árda Güler, Yildis, tehát ők én ezt Herónnak hívom, amikor ugye valaki megunja ezt és akkor azt gondol, hogy na most neki kell itt egyedül a válára venni az egész nemzetet.

[00:46:17]Ugye törökök picit bele is lovalják magukat ebbe.

[00:46:19]Hát ezt nagyon jól kifejezi, hogy Árda Güller elnézést kért a nemzettől, amit azért, amit műveltek itt, és biztosított mindenkit, hogy ő még a pályfutása során ezt jóvá fogja tenni valamikor valahogyan.

[00:46:33]Ezek az ígéretek mindig jól szoktak sikerülni.

[00:46:36]Hát nagy szavak, nagy szavak nagy emberek.

[00:46:38]Ez a legrosszabb, amit csinálsz.

[00:46:38]De tényleg, mert ha betartod, akkor akkor tényleg nagyon nagy hős vagy.

[00:46:43]Ühüm.

[00:46:43]De hány esélyed lesz egy Arda Güllernek még mondjuk világbajnokságra kijutni?

[00:46:48]Igen.

[00:46:49]Nem ott jól szerepel oda kijutni.

[00:46:49]És hogyha azt nem tudod megcsinálni, akkor meg segget csináltál szádból.

[00:46:54]Bocsánat, hogy most itt ígérgeted a azt, amit egyébként nem tudsz megígérni.

[00:47:00]Ki lesz akkor a kapitány?

[00:47:01]Milyen új játékosok fognak még följön?

[00:47:04]Hány Arda Güleret lesz a következő hat évben?

[00:47:08]Németországban most jönnek rendesen a török játékosok.

[00:47:10]Hát a német válogatottban igen.

[00:47:13]Nem, de most ugy az a trend, az a trend és van ez a gond Németországban, hogy egyre többen ugye választják a törököket, tehát Januzon satöbbi, tehát hogy nagyon tehetséges játékosok, végigmennek a német utánpótlási rendszeren, német csapatban bemutatkoznak, utánpótlásból német válogatottak, majd aztán felnőttbe hazamennek a a török válogatottba.

[00:47:27]Van egy ilyen trend és tendencia.

[00:47:30]Igen, csak tudod a jövőt azt a közeljövőt azt meg tudod félig meddig jósolni.

[00:47:35]játékosként, edzőként, elemzőként, szövetségi, nem tudom, igazgatóként, bármiként, de azért ezeket a vaktába bedobott dolgokat most, hogyha megengedtek egy kis visszakacsintást, ugye volt a szoboszlói Dominiknak is ez a majd az ebén csinálunk egy olyat, ami amire mindenki emlékszik.

[00:47:54]A legrosszabb típusú ígéret, mert nem tudsz ilyet, azt meg tudod ígérni, hogy mindenkinek kitapossod a belét a meccseiden, de azt mondta, és azt mondtad, hogy van valami közös az Ár Gülerben és a Szoboszlaiban.

[00:48:04]Hát szeretnél szerepelni a troll focoocin vagy ezt?

[00:48:08]Nem szeretnék.

[00:48:08]Majd úgyis mindenki elküld oda, ahova el kell.

[00:48:10]Ez egy ilyen igen ugye ezek az ígéretekkel az a baj, hogy ha teljesülés senki nem emlé nem emlékszik rá.

[00:48:16]Ha meg nem teljesül, akkor meg úgy is elő fogják menni, hogy Bezdagnó megígérted.

[00:48:21]Az jutott még eszembe, hogy azért a törököknél ezek a mármár a hisztéria határát súroló várakozás, egyáltalán futballhoz való hozzáállás, ami nagyon persze nem racionális.

[00:48:30]tudjuk, hogy a futball az való viszony nem racionális, de amikor ez már a szakmát vagy a a döntéseket befolyásolja, az a sajtóhisztéria, a szakmai hisztéria, nem tudom, várakozás a közönség oldaláról, ami ami Törökországban van.

[00:48:42]És úgy emlékeztetünk, hogy a 2021-es EB-nek is a hát a legnagyobb földbeállását a törökök produkálták, ugye utána érkezett majd később Montella, hogy megújuljanak vele.

[00:48:52]És most tehát mintogyha ugyanazt a kört futnák újra és újra a törökök azóta a bizonyos 2002-es világbajnokság óta, meg ugye volt 2008-ban egy gyors kört EB-jük.

[00:49:00]Fatih Terimmel, aki nekem rendkívül módon hiányzik az oldalvonal mellől, ugye az egész jelenség.

[00:49:04]Szóval, hogy mi ezt azért Magyarországon elég jól ismerjük, amikor a amikor a hisztéria harapódzik el, vagy hatalmasodik, hatalmasodik el egy egy közeg fölött, és az az mindig rosszabb minőségű döntésekhez vezet, mint amit egyébként le lehetne szűrni akár ebből a katasztrofális VB szereplésből is.

[00:49:21]Na mindegy, van még egy quizszerűségem, de ez nyilván ez is az a kategória, amit ugye nem nem kell, de talán nem is lehet tudni.

[00:49:33]De azért direkt szívat, direkt szívat.

[00:49:34]Ez egy ilyen műsor és én kievezem minden pillanatát.

[00:49:39]Arra vonatkozik, hogy tömítve pótlod az összes quiz, amit elmolasztottál az adás.

[00:49:42]Majd utána majd utána mutatom meg, amikor amikor már gondolkodtatok rajta.

[00:49:46]Az a kérdés, hogy 1930 és 2026 között a világbajnokságok története.

[00:49:53]Melyik, hány várost tudtok mondani abból a 15-ből, ami amol a legtöbb VV résztvevő játékos született, tehát születési hely VB-n résztvevő játékos 1930-ó 2026-ig.

[00:50:03]És itt van előttem a top 15 csapat, vagy város, bocsánat.

[00:50:06]És ebből hát mondjatok városokat, és akkor én mondom, hogy rajta van nincs rajtam.

[00:50:14]Miért nem azt kérdezed, hogy melyik bajnokság adja a legtöbb játékost erről a világ?

[00:50:17]Rier jó hát könnyűeket nem kérdez műs a Bundesliga.

[00:50:21]Másik a Bundesliga.

[00:50:21]Na Párizs.

[00:50:24]Párizs.

[00:50:24]Mindjárt mond mondom kérlek szépen.

[00:50:26]Nincs itt.

[00:50:26]Nincs Madrid.

[00:50:34]Nincs itt Manchester nincs itt.

[00:50:41]Ez a teljes véb Amstterdam.

[00:50:44]Nincs itt Amsterdam.

[00:50:44]Dehogyis, dehogyis.

[00:50:46]VB történet 30-tól 2026-ig.

[00:50:53]Ugye majd meg rajta lesz a a kép forrás.

[00:50:57]Rio de Janeiro itt van 67 darab játékosa.

[00:51:00]1 2 3 4 5 6 hetedik ezen a listán.

[00:51:09]Jó, nem kell mind a 15-öt megfejten gondolom.

[00:51:11]Csak az a bajet, hogy országokban is így nagyon fölvillan valami az agyamban, aztán lebeszélem magam róla.

[00:51:20]Ne ne beszéld le magad.

[00:51:20]Mondjad és én mondom, hogy van-e vagy nincs.

[00:51:22]Valamiért most Montó.

[00:51:24]Mont videó a legelső 142-vel toronymagas legelső.

[00:51:27]Montideó ráhí egy olyan ország fővárosa, ahol soha nem ért 4 millión több ember ugye Uruguan, ha jól emlékszem, nem volt ennél nagyobb lakossága.

[00:51:34]Azért ez kemény.

[00:51:36]Az Urugvá foci is hasonlóan egyébként főváros központú, mint a mint a magyar volt vagy maradt.

[00:51:42]Azért meg mondtad ugye VB történelm izé valahogy így összeállt a fejemben, hogy akkor na jó, megmutatom nektek a megmutatom a listát.

[00:51:49]Most már az első megvan.

[00:51:49]Szóval nézzük meg.

[00:51:50]Mont videó vezet torony magasan.

[00:51:52]Itt a az Atlas nevű oldalról van a forrás, tehát hogyha nem pontos, akkor sajnálom, de ezt találtam meg, és érdekességnek szerintem bőven elmegy.

[00:52:00]Mexico City a második, Buenos Aires, Santiago de Chile, Bécs, Asunion, Rio de Janeiro, Lima, Budapest 52-vel, erre azért legyünk büszkék.

[00:52:09]Moszkva Kamerumból, Ja Szófia Duala Kamerumból, az azért nem semmi.

[00:52:18]Glasgow van ott az Egyesült Királyságból és Szerbiából Belgrád.

[00:52:23]Ez egyébként egy nagyon érdekes dolog.

[00:52:25]el lehet kezdeni gondolkodni, hogy miért van így és hogy mi a tényleg amit mondtam, hogy ugye az uruguayi futball kultúra is nagyon szélsőségesen Montevido központú egyébként a magyar az meg nagyon Budapest központú volt abban az időben, pláne amikor még jártunk világbajnokságokra, de hogy például az Egyesült Királyságból miért Glasgo az első az az egyelőre számomra nem evidens, de itt itt itt ez van.

[00:52:44]És hát ugye a Kamerun szerintem még egy érdekes pont ezen a ez egy nagyon izgalmas és színes lista tényleg egyébként így ahogy fölsoroltad egyébként az Atlas nevű oldalt ajánlom mindenkinek futball kapcsán és most a VB idei alatt vannak rajta érdekes statisztikák meg ezt má futtatások ilyen földrajzi szempontból elhelyezve dolgokat na és amivel befejezzük ezt a mai adást a kis színes kategóriát abszolút kimaxolva az egy olyan bejátszóat lesz lesz, amit Ibrának a Twitter oldaláron találtam, de ugye ott az amerikai közvetítés szereplői vannak rajta.

[00:53:18]Ott játszódott le ez a kis videó.

[00:53:21]Alexi Lalas, Tyeri és Zlatan Ibrahimovic.

[00:53:23]Ez a lineup az amerikai közvetítésekben az egyik csatornánál.

[00:53:30]Jól érzik magukat a fiúk.

[00:53:30]Ennyit mondanék elsőre.

[00:53:31]Nézzük meg, hogy mi van ezen a videón, aztán majd értékeljétek, hogy nektek hogy tetszett, vagy melyik volt a kedvenc részletetek ebben a videóban.

[00:54:03]more little your show you Na jó, hát azonnal meg kell követnem magam, mert Alex annyi időt szerepelt ebben a videóban, amíg az Anry visszavonultatta.

[00:55:02]Nem tudom, hogy a szakértéstől is-e vagy csak.

[00:55:03]Tehát, hogy az a mozdulata, hogy ő így próbálja eljátszani, hogy ő csak éppen táncolni próbált, és nem nagyon csúnyán befűzték az oktató felmentés.

[00:55:13]Fú, hát na, kellenek ehhez szavak, vagy én én is így járnék, ha ott lennék velük.

[00:55:19]Szóval szerintem egyébként te a szőke hölgy lennél, akit lelkesen tapsoltam.

[00:55:24]Valószínűleg igen, csak előtte engem fűzött volna be a ari.

[00:55:25]Én ennek mindig szószólója voltam, hogy szerintem semmi kínos nincsen abban, hogyha az ember kap egy, nem tudom, egy kötényt vagy ilyesmit.

[00:55:37]Nyilván nem kellemes érzés, de hát most amikor ilyen emberek megcsinálják, akkor ahhoz én csak tapsolni tudok.

[00:55:43]Tehát most az belőlem ilyen kínos érzéseket vagy dőt nem vált ki.

[00:55:48]Hát most ilyenkor ez van, de sok sok izgalmas pillanat volt.

[00:55:55]Én a ha már mondtad, hogy legyen kedvenc, Anrinak a levétele, amikor csak aláteszi a cipőt.

[00:56:01]Én azt nagyon nagyon szeretem, amikor edzők ilyen makos cipővel ott vannak öltönyben a pálya szélén, jön egy hatalmas kirúgás, és csak így aláteszi a lábát, leveszi.

[00:56:10]Tessék, játszatok.

[00:56:12]Tökéletes.

[00:56:14]Mit mond az adatellemző erre?

[00:56:15]Csak egyet tud érteni tudok az áronnal.

[00:56:18]kis színes mindig jó ilyet látni.

[00:56:18]Az meg pláne, hogy ilyen természetességgel csinálják ezt ilyen ilyen szépen felöltözve meg ilyen körülmények között is.

[00:56:27]De egyébként tényleg.

[00:56:27]Szóval, hogy valahogy az jön át nekem például az amerikai közvetítésből, hogy hogy miközben nyilván nekik ez egy nagyon fontos torna, az amerikai televíziós társaság is készülnek rá, ugye megdöntötte a Paraguay nyitómeccse az USÁnak a nézettségi rekordot, tehát több mint 30 millióan nézték az Egyesült Államokban.

[00:56:43]Labdarúgó meccset ennyien még nem néztek soha.

[00:56:45]Szerintem mennek tovább egyenes kiesésesbe, akkor ez a szám is kúszik majd még ennél is följebb.

[00:56:50]És közben mégis van egy ilyen lazaság az egészben.

[00:56:54]Valahogy ezt nem tudjuk mithon eltalálni.

[00:56:56]Mindig az az érzés, hogy vagy ilyen elképesztő izzadságszagon erőlködünk, hogy ilyen komolyan vegyük ezt az egészet vagy a másik oldalra essünk át, amikor egyáltalán nem vesszük komolyan, csak ez a ez a ez a ilyen ilyen kocsmai szintű párbeszéd marad.

[00:57:09]És itt valahogy ez olyan már maga természetességében kiforogja magát, és aztán jönnek ilyen ilyen a hát vagy a színfalak mögötti kis videók.

[00:57:18]Egyébként most itt akkor megdicsérem a közmédiát, mert láttam egy egy promo videót az egyik összefog vagy az összefoglaló műsorokhoz, amiben ilyen szerintem tök önironikusan vannak ilyen szakértői bevágások arról, hogy nagyon sok meccs lesz és bármi megtörténhet.

[00:57:29]Én ezt ilyen önironikusnak vettem és nekem nagyon tetszett.

[00:57:33]Ja, úgyhogy ebből kellene lehet, hogy több meg Kovács Gáborból lehet, hogy kellene majd több.

[00:57:40]Gyere legközelebb is hozzánk.

[00:57:41]Szeretettel várunk.

[00:57:41]Átestél a tűzkeresztségen.

[00:57:43]Köszönöm.

[00:57:43]Örülök, hogy itt láttam.

[00:57:45]Köszi, hogy itt voltál.

[00:57:45]Áron.

[00:57:45]Neked is köszönöm.

[00:57:46]Te biztos, hogy jössz még a a VB alatt, és reméljük.

[00:57:49]Mi is biztos, hogy jövünk majd.

[00:57:51]Legközelebb három nap múlva jelentkezünk megint a Csoportkör addig lejátszandó mérkőzéseinek a kibeszélőjével.

[00:57:55]Aztán pedig ahogy halad előre a torna, vagy a mi műsoraink is sűrűsödnek.

[00:58:00]És amikor már az igazi Money Time-ba fordul a VB, akkor minden reggel, minden meccsnap utáni reggel találkozhatunk majd.

[00:58:09]Tartsatok velünk akkor is.

[00:58:09]Már ennyik voltunk.

[00:58:11]Sziasztok.

[00:58:12]Sziasztok.

[00:58:13]Sziasztok.