24.hu 1:08:10

Nem unalmas volt a Dél-Afrika-Kanada vb-meccs, csak senki nem magyarázta el, amit látunk | 24.hu

futballvilágbajnokságsportújságírásbalkánközélet
Irányultság: CentristaKötődés: Független
Nem unalmas volt a Dél-Afrika-Kanada vb-meccs, csak senki nem magyarázta el, amit látunk | 24.hu
tl;dr
  • Kanada történelmi hátrányba került: első házigazdaként nem játszhatott hazai pályán, mert a helyszíneket előre lekötötték, és Los Angelesben kellett pályára lépnie Algéria ellen.
  • Stephen Eustáquio, a győztes gól szerzője, az első portugál U21-es válogatott hetes mezben, aki vb egyenes kieséses meccsen betalált – Cristiano Ronaldónak ez soha nem sikerült.
  • A meccs utáni amerikai interjúban a riporter tételesen felsorolta Eustáquio családi tragédiáit, amit a résztvevők etikátlannak és az amerikai showbiznisz számlájára írhatónak tartottak.
  • Dél-Afrika taktikailag éretten játszott: Ronwen Williams kapus tudatos labdakihozatalaival megakadályozta Kanada intenzív letámadását, és nyílttá tette a mérkőzést.
  • A magyar sportújságírás gyakran fölényes, flegma hozzáállást mutat a kisebb futballnemzetekkel szemben, miközben Magyarország 40 éve nem jutott ki világbajnokságra.

„40 éve könyörgöm, nem vagyunk itt. Lehet, nem lehetne, hogy picit szerényebben elvtársak?” – a műsorvezető

  • Dél-Koreában a kiesés után a miniszterelnök állami vizsgálatot rendelt el, a szövetségi kapitányt pedig rácsozat mögé montírozva mutatták a televízióban, amit a résztvevők méltatlannak tartottak.
  • James Rodríguez a torna meglepetésembere: a csoportkörben 10 helyzetet alakított ki, annyit, mint három portugál középpályás együttvéve, és a kolumbiai csapatjáték teljes egészében rá épül.
  • A kontinentális erőviszonyok átrendeződtek: Európa 13, Afrika 9 csapattal jutott tovább, míg Ázsia mindössze kettővel, és Dél-Amerika GDP-arányosan is túlteljesít a mélyen beágyazott klubstruktúrának köszönhetően.
  • A Balkán a világ népességének 0,2%-át adja, de a legjobb 32 között maradt csapatok játékosainak 7,5%-a balkáni származású, amit a ’90-es évek kivándorlási hulláma és a természetes futballtudás magyaráz.
  • A szakértők szerint Franciaország–Argentína döntő várható, de Brazília „fekete mágiája” és Kylian Mbappé góljai bármikor felboríthatják a papírformát.
Részletes összefoglaló megjelenítése
  • A 24.hu Ziccer című futball podcastjának élő adása a 2026-os világbajnokság egyenes kieséses szakaszának kezdetéhez kapcsolódik, különös tekintettel a Dél-Afrika–Kanada mérkőzésre.
  • A műsorvezető mellett Rugli Tamás, a 24.hu újságírója és Kucogi Jakab, a Népstadion podcast műsorvezetője beszélgetett.
  • A műsor elején a résztvevők arról beszéltek, hogy a pihenőnapnak köszönhetően végre nem kellett hajnali meccseket nézniük, ami az elmúlt hetek átalakult bioritmusa után kifejezetten jól esett nekik. A műsorvezető viccesen megjegyezte, hogy „16-od döntő” helyett ő ragaszkodik a „legjobb 32 között” vagy az „első egyenes kieséses kör” kifejezéshez.

Kanada történelmi hátránya: házigazda idegenben

  • Kanada lett az első házigazda a világbajnokságok történetében, aki nem hazai pályán játszott. Bár három ország (USA, Kanada, Mexikó) közösen rendezi a tornát, a mérkőzések helyszíneit jó előre lekötötték a jegyeladások és a részt vevő városok miatt. Kanada ugyan a csoportgyőzelem esetén Vancouverben maradhatott volna, de mivel nem sikerült megnyernie csoportját, Los Angelesben kellett játszania Algéria ellen.
  • A műsorvezető ezt a helyzetet alapvetően nem tartja igazságosnak, és diszonánsnak nevezte, hogy egy házigazda nem otthon játszik. Kucogi Jakab hozzátette, hogy bár megvan ennek a szervezési logikája, az elképesztően nagy amerikai távolságok mellett a szurkolók valószínűleg nem ezen akadtak volna fenn. Rugli Tamás szerint a rendezés súlypontja egyértelműen az Egyesült Államokon van, Kanada csak kiegészítő elem.
  • Az iráni csapatot hozták fel példaként a szervezési visszásságokra: a játékosoknak szinte az utazás napján kellett pályára lépniük, mégis veretlenül fejezték be a tornát. A műsorvezető felidézte, hogy Johnny Infantino, a FIFA elnöke állítólag minden segítséget megígért Iránnak, ám ez nem valósult meg.

Stephen Eustáquio története és a média etikája

  • A győztes gólt a 7-es számú Stephen Eustáquio szerezte, aki kölcsönben szerepel a Los Angeles FC-nél. A statisztika szerint ő lett az első olyan 7-es számú játékos, aki korábban bármilyen szinten képviselte Portugália nemzeti csapatát (U21-es válogatott volt), és gólt szerzett világbajnokság egyenes kieséses szakaszában. A műsorvezető kiemelte, hogy ez Cristiano Ronaldónak soha nem sikerült hetes mezben a portugál válogatottal.

„Figónak Ronaldónak nem sikerült hetes mezben VB egyenes kieséses meccsen gólt szereznie." – a műsorvezető *

  • Eustáquio élettörténete rendkívül drámai: az elmúlt években elvesztette édesanyját (rákban), nem sokkal később édesapját (szívrohamban), majd kislányát is. A műsorvezető kritikusan jegyezte meg, hogy a meccs utáni interjúban az amerikai riporter ezeket a tragédiákat tételesen felsorolta, ami szerinte etikátlan volt, és az amerikai showbiznisz számlájára írható. A résztvevők egyetértettek abban, hogy egy európai közvetítésben ez valószínűleg nem történt volna meg:

„Szerintem amúgy abszolút nem. [...] picit ez a sírj már légy szíves kamerába [...] európai közvetítésben nem biztos, hogy ez megtörtént volna." – Kucogi Jakab *

A dél-afrikai futball kulturális jelentősége

  • A beszélgetés során a műsorvezető felolvasott egy nézői levélből, amely részletesen bemutatta, mit jelent a futball Dél-Afrika számára. A sportág az apartheid utáni időszakban a nemzeti újraegyesítés egyik szimbolikus terepévé vált. Míg korábban a fehér kisebbség a rögbit és a krikettet preferálta, a futballt „fekete sportágnak” tekintették. Az apartheid megszűnése után a vegyes nemzeti csapat sikerei (Afrika-kupa győzelem, vb-szereplések) az új, magát újradefiniáló nemzet fontos összetartó erőivé váltak.
  • Korábban más afrikai országok is szurkoltak Dél-Afrikának, ám ez a szolidaritás az utóbbi időben megkopott a dél-afrikai migrációs helyzet és az ezzel kapcsolatos feszültségek miatt. Az országon belül azonban óriási volt a lelkesedés: a közmédiában minden műsorvezető és vendég mezben és sálban jelent meg, a vb-szereplés a belpolitikai élet minden szintjét áthatotta.
  • A résztvevők egyetértettek abban, hogy Dél-Afrika a papírformához képest jól játszott. A Mexikó elleni rosszul sikerült nyitómeccs után sokan leírták őket, de a mérkőzésen taktikailag éretten, a saját képességeikhez mérten teljesítettek, nyílttá téve a találkozót.

„Amit ők meg tudtak tenni, azt ők megtették és nyílttá tették ezt a meccset egy náluk jóval erősebb ellenféllel szemben." – a műsorvezető *

Taktikai elemzés: a kapus mint stratégiai fegyver

  • Kucogi Jakab szerint a mérkőzésen jól kirajzolódott, hogy mit jelent a futballban a taktikai kontroll, még ha ez egy Bajnokok Ligája-meccshez képest „bénácskán” is valósult meg. Dél-Afrika tudatosan használta kapusát, Ronwen Williams-et a labdakihozataloknál, amihez hasonlót ritkán látni. Williams a Mamelodi Sundowns játékosa, és a klubvilágbajnokságon is feltűnt azzal, hogy milyen sokat van a lábán a labda. Ez a taktika azt eredményezte, hogy Kanada nem tudta a megszokott intenzív letámadását alkalmazni.
  • Jesse Marsch, a kanadai szövetségi kapitány kénytelen volt alkalmazkodni: ahelyett, hogy szétnyomatta volna a dél-afrikaiakat, középső blokkba húzta vissza csapatát, várva a hibákra és bízva abban, hogy a mélyebb keret majd a végére kihozza a különbséget. A műsorvezető szerint Dél-Afrika négy emberrel végezte a labdakihozatalt, míg a másik hat játékosát magasan tartotta, megakadályozva, hogy a kanadai védelem feljebb tolódjon.

„Olyan volt egy suli foci [...] fenn hagyod a legjobb játékosaidat és a félpályán mennek, tök mindegy, hátul meg megoldják a többiek." – a műsorvezető *

  • A műsorvezető feltette a kérdést, hogy vajon a dél-afrikai kapitány, Hugo Broos ki tudta-e zökkenteni Jesse Marschot a komfortzónájából. Kucogi Jakab szerint igen, ez Broos érdeme, azonban Marsch nem roppant össze – képes volt felismerni, hogy ez a meccs más megközelítést igényel, mint a Red Bull-iskola dogmatikus letámadós játéka.

Magyar sportújságírás és a világbajnoki közvetítések

  • A műsorvezető felvetette, hogy a magyar futballközvetítésekben és elemzésekben gyakran érezhető egyfajta fölényes, már-már flegma hozzáállás az olyan csapatokkal szemben, mint Dél-Afrika vagy Kanada, miközben Magyarország 40 éve nem jutott ki világbajnokságra. Ezt aránytévesztésnek nevezte.
  • Rugli Tamás szerint a magyar közvélemény az Európa-bajnoki részvételt már „természetesnek” veszi, de a vb továbbra is egy másik kávéház. A magyar szakértők nehezen tudnak viszonyulni ezekhez a csapatokhoz, mert nincs meg a személyes élményük arról, hogy egy vb-n való részvétel milyen teljesítmény.
  • Kucogi Jakab kifejtette, hogy a magyar futballkultúrában gyakran hiányzik a komoly felkészülés és az alázat. Míg egy angol nyelvű közvetítésben a vb-t egy óriási, négyévente egyszeri csodaként kezelik – és a körítést, a szakértők közti kémiát is komoly témaként vitatják meg –, a magyar sportmédiában ez gyakran kimerül közhelyek puffogtatásában.

„40 éve könyörgöm, nem vagyunk itt. Lehet, nem lehetne, hogy picit szerényebben elvtársak?” – a műsorvezető *

  • Az angolszász közvetítések kapcsán pozitív példaként említették a CBS „Rest is Football” című műsorát, amely jól kitalált, karakteres szereplőkkel dolgozó projekt, és a futballon túl magáról a show-ról is szól.

Dél-Korea és a sportpolitikai felelősségre vonás

  • A beszélgetés komoly témája volt a dél-koreai válogatott kiesése utáni belpolitikai reakció. Lee Jae-myung miniszterelnök nyilatkozatában „gyászosnak” nevezte a szereplést, és állami vizsgálatot rendelt el annak kiderítésére, hogy a rengeteg költségvetési támogatás ellenére miért vallott kudarcot a csapat. A televízióban egyenesen egy bűnözőt idéző módon, rácsozat mögé montírozva mutatták be Hong Myung-bo szövetségi kapitányt (aki játékosként a 2002-es bronzérmes csapat legendás csapatkapitánya volt).
  • A résztvevők ezt méltatlannak tartották, és párhuzamot vontak Egervári Sándor 8-1-es amszterdami veresége utáni helyzetével. Hangsúlyozták, hogy itt nem egy morális összeomlásról vagy belső lázadásról volt szó, mint a 2010-es francia vagy a 2014-es ghánai csapatnál, hanem egyszerűen egy rosszul sikerült tornáról.

„Ne csináljunk így egy emberrel.” – Kucogi Jakab *

  • Felmerült az is, hogy a legjobb harmadik helyezettek továbbjutását lehetővé tevő lebonyolítás is ludas lehet a kudarcban, hiszen a koreai játékosok tudat alatt azt gondolhatták, hogy három ponttal is tovább lehet jutni, ami csökkenthette az élességüket. Az A csoportban szereplő koreaiak ráadásul nem tudhatták előre, hogy a későbbi csoportok eredményei hogyan befolyásolják a továbbjutási esélyeiket.

Amerikai tiszteletlenség Boszniával szemben

  • Az ABC egyik amerikai riportere botrányt kavart azzal, hogy élő adásban kijelentette: nem tudná elhelyezni Boszniát a vak térképen, de nem is akarja, mert úgyis el lesznek takarítva az útból.
  • A reakciók azonnal megérkeztek: felhívták a figyelmet arra, hogy a csatorna egyik tulajdonosa bosnyák származású, illetve hogy az Egyesült Államokban írták alá a boszniai háborút lezáró daytoni békeszerződést. A műsorvezető kiemelte: ha van régió, ahol az ilyen kijelentés olaj a tűzre, az pontosan a Balkán és pontosan Bosznia.
  • Felidézte, hogy a pótselejtező előtt már figyelmeztetett: az olaszok öröme, hogy Boszniával és nem Svájccal játszhatnak, nem fog jó vért szülni. Most is azt reméli, hogy a bosnyákok megmutatják a „gőgös amcsiknak”, hol játszanak igazi futballt.
  • A riporter hölgy később egy Instagram-posztban kért bocsánatot – „ha megbántott valakit” kitétellel. Kucogi Jakab meglepőnek találta, hogy a kommentek 90%-a támogató volt, és azt írták, újra meg kellene tanulni érteni a viccet.

James Rodríguez, a vb meg nem énekelt hőse

  • Kolumbia kapcsán James Rodríguez teljesítménye került a középpontba. A műsorvezető bevallotta, hogy a torna előtt úgy gondolta, a játékos karrierje gyakorlatilag véget ért, ám a csoportmeccseken 10 helyzetet alakított ki – ez pontosan annyi, mint Bruno Fernandes, Vitinha és João Neves együttvéve.

„Abszolút tornajátékos.” – Kucogi Jakab *

  • A beszélgetőpartnerek egyetértettek abban, hogy egy olyan csapatban, mint a kolumbiai, ahol kevés a közös felkészülési idő, felbecsülhetetlen értékű egy olyan játékos, akinek a játékát a csapatjáték teljes egészében kiszolgálja. Míg Luis Díaz papíron jobb játékos, a kolumbiaiak Hames Rodriguez köré építik a támadójátékukat.
  • Rugli Tamás kifejtette, hogy a kolumbiai csapat a 2014-es vb óta folyamatosan a saját múltjához van mérve, ami igazságtalan, mert ez a mostani alakulat nagyon stabil, és veretlenül jutott ki a nehéz dél-amerikai selejtezőkből, megverve többek között Argentínát és Brazíliát is. Egy statisztikai elemzésről (Atlas blog) szólva elmondták, hogy Kolumbia a jó példa arra, hogy a semmiből is fel lehet építeni egy tartósan magas szintű futballkultúrát (a másik, kegyeleti okokból ki nem fejtett példa Magyarország volt).

Kontinentális erőviszonyok a csoportkör után

  • A csoportkör után a kontinensek mérlege:
  • Európa: 16 indulóból 13 továbbjutó
  • Dél-Amerika: 6-ból 5 (csak Uruguay esett ki)
  • Észak- és Közép-Amerika: csak a házigazdák jutottak tovább
  • Afrika: 10-ből 9 továbbjutó (csak Tunézia esett ki)
  • Ázsia: 9-ből 2 (ráadásul az egyik Ausztrália, amely csak földrajzilag ázsiai)
  • Óceánia: 1-ből 0

  • Az afrikai csapatok erős szereplése kapcsán a résztvevők arra figyelmeztettek, hogy bár a számok impozánsak, az egyenes kieséses szakasz elején ezen csapatok többsége kieshet, így az áttörésről korai lenne beszélni. Egyúttal hangsúlyozták, hogy az afrikai válogatottak játékosainak zöme európai nevelésű, az európai futballkultúra terméke.

Dél-Amerika titka: miért ilyen erős a futballjuk?

  • A műsorvezető ismertette az Atlas blog két ábráját. Az első grafikon a GDP és a futballválogatottak ereje közötti korrelációt mutatta: általában a gazdagabb országoknak erősebb a csapata, ám az összes dél-amerikai válogatott a vonal fölött helyezkedik el, tehát túlteljesít a gazdasági erejéhez képest.
  • A második ábra magyarázatot ad erre: Dél-Amerikában nagyon régóta, jól beágyazott klubok működnek, amelyek a tehetséges fiatalok nagyon nagy hányadát a futballba vonzzák. Ezzel szemben például Venezuelában a baseball elszívja a tehetségeket, így ott a futballválogatott kontinentális szinten is gyenge.
  • Kucogi Jakab szerint Dél-Amerika önálló futball-identitással bír, és bár figyelik és adaptálják az európai tudást, nem puszta másolók, hanem saját gondolkodásmódjukba építik be azt. Brazília kapcsán megjegyezte, hogy ők jelenleg identitásválságban vannak, míg Argentína – Scaloni munkájának köszönhetően – sikeresen adaptálja a pozíciós játék elemeit a saját hagyományos útjához.
  • Rugli Tamás a tradicionális óriás klubok (Boca Juniors, River Plate) és az erős társadalmi beágyazottság fontosságát emelte ki, ami Afrikában például teljesen hiányzik. A tagolt dél-amerikai társadalmakban a nagy vagyonos rétegek hatalmat és presztízst vásárolnak azzal, ha befektetnek a futballba, ami utánpótlás-nevelést és infrastruktúrát generál. Hozzátette: Uruguay, amely nemzeti szégyenként élte meg a kiesést, GDP-jét tekintve egy szinten van Magyarországgal, tehát nem egy szegény ország.

A Balkán, mint a futballtehetségek rejtett nagyhatalma

  • Egy figyelemre méltó statisztika szerint a Balkán a világ népességének mindössze 0,2%-át adja, azonban a legjobb 32 között maradt csapatok játékosainak 7,5%-a balkáni származású. A résztvevő csapatok közül kilencben található legalább egy balkáni gyökerekkel rendelkező labdarúgó (pl. a német és a svéd keretben egy-egy szerb, a horvátoknál teljes csapat, Kanadában, Ausztriában, Svájcban szintén több játékos).
  • Kucogi Jakab szerint ennek egyik oka az lehet, hogy a '90-es balkáni háborúk idején nagy kivándorlási hullám indult Észak-Amerika és Ausztrália irányába, pontosan akkor, amikor ezek az országok elkezdtek intézményesíteni a futballt. A bevándorlók természetes futballtudást hoztak magukkal, amire az amerikai és ausztrál klubok építeni tudtak. A műsorvezető viccesen megjegyezte: reméli, hogy egyetlen balkáni politikus sem próbálja majd kisajátítani ezt a közös sikert.

Power ranking: így látják az esélyeket a szakértők

  • Az egyenes kieséses szakasz érdemi része előtt a résztvevők felállították a saját erősorrendjüket. A műsorvezető szerint óriási meglepetés lenne, ha nem a Franciaország–Argentína döntő ismétlődne meg.
  • Kucogi Jakab szerint a top 4 sorrendje: Franciaország, Argentína, Spanyolország, Anglia. Felhívta a figyelmet arra, hogy Argentína az elődöntőig nem fog igazán komoly ellenféllel találkozni, ami tökéletes felvezetés lehet számukra.
  • Rugli Tamás kiemelte, hogy Franciaországot tartja a torna legerősebb csapatának, mert elképesztően mély és magas minőségű a keretük. Jean-Philippe Mateta például, aki más topválogatottban kezdő lenne, a franciáknál szóhoz sem jut.
  • A brazilokkal kapcsolatban Kucogi Jakab a „fekete mágiát” emlegette: bár a keret és a játék nem meggyőző, ahogy Ancelotti Real Madridja is képes volt a legrosszabb meccsein is győzni, úgy Brazília is meccsről meccsre jobb lesz, és Vinícius Jr., valamint Matheus Cunha mellett a belső fejlődés is érződik.
  • Angliával kapcsolatban kétségek merültek fel. Rugli Tamás szerint a válogatott egyik legnagyobb problémája a jobbhátvéd posztja, mivel Reece James sérülékenysége közismert, ennek ellenére a stáb úgy utazott a vb-re, hogy vele számolt végig.

Meccstippek a következő fordulóra

  • A műsor zárásakor a résztvevők gyors tippeket adtak a következő meccsekre:
  • Brazília–Japán: Kucogi Jakab szerint borulhat a papírforma, mert a brazil védelem nincs annyira összeszokva, mint a japánok rendkívül szervezett támadójátéka. Rugli Tamás szerint azonban Brazília megoldja, és nehéz, de sikeres meccset játszik.
  • Németország–Paraguay: egyértelmű német győzelem várható, de a problémáik ettől nem oldódnak meg, és a résztvevők szerint a németek nem jutnak messzire.
  • Hollandia–Marokkó: Rugli Tamás Marokkó továbbjutását várja meglepetésként; Kucogi Jakab szerint ez egy tizenegyespárbajba torkolló, rendkívül konzervatív és unalmas meccs lesz.
  • Franciaország továbbra is kiemelkedik: Kylian Mbappé teljesítményét sokan legyintéssel elintézik, de a lényeg, hogy gólokat lő, ami világbajnokságon a legfontosabb. Ráadásul a franciáknál nem kell olyan szinten rejtegetni a sztárt védekezésben, mint egy BL-meccsen.
⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
  • „Bappé”: a szövegkörnyezet alapján szinte biztosan Mbappé-ról (Kylian Mbappé) van szó, az ASR torzíthatta a nevet.
  • „Jessie March”: a szövegkörnyezet egyértelművé teszi, hogy Jesse Marsch-ról, a kanadai válogatott szövetségi kapitányáról van szó. Az automatikus beszédfelismerés hibásan írta át a nevet.
  • „Hong Miung Bo”: a dél-koreai szövetségi kapitány neve Hong Myung-bo.
  • „Lee J. Mjung”: a dél-koreai miniszterelnök neve Lee Jae-myung.
Teljes átirat megjelenítése

[00:03:04]Ziczer a 24.hu futball podcastja.

[00:03:07]Sztorik, hírek, vélemények a labdarúgás világából a világbajnokság ideje alatt élőben.

[00:03:15]Sziasztok!

[00:03:15]Köszöntök mindenkit.

[00:03:15]Ez itt a szokásos, reggeli élő VB ziccer.

[00:03:17]Most egy picit később vagyunk valós idő szerint, de hát ennek is megvan a maga objektív oka, hamarosan ki fog majd derülni.

[00:03:24]De dolgoztam én is itt voltam a stúdióban.

[00:03:26]Hát elindult a világbajnokság egyenes kieséses szakasza.

[00:03:29]Egy kiváló Dél-Afrika-kanada meccsel érkeztünk meg ebbe a státuszába, vagy ebbe a szakaszába a tornának, és akikkel ma megbeszéljük ennek a meccsnek a tanulságait, meg sok minden más egyéb érdekességet is.

[00:03:40]Az egyfelől Rugli Tamás a 24 pont újságírója.

[00:03:42]Szia.

[00:03:44]Jó reggelt.

[00:03:44]Sziasztok.

[00:03:45]Másrészt Kucogi Jakab a Népstadion podcast műsorvezetője.

[00:03:47]Helló.

[00:03:48]Jó reggelt.

[00:03:48]Sziasztok.

[00:03:48]No az az első kérdés sem még nem a meccsre vonatkozóan, hogy ti is felébredtetek hajnal 2-kor, nyilvánvalóan verejtékben úszva, hogy úristen lemaradtam Panamahaiti Jordánia aktuális meccséről és most mi lesz, vagy ez csak én vagyok?

[00:04:02]Hát az én életemben inkább onnan fognám meg, hogy éfélkor tudtam aludni.

[00:04:03]Szóval, hogy én ezt egy örömforrásnak tekintettem, hogy nincs ez a kényszer meg a csak fenn maradok, jó ezt a félidőt megnézzük, aztán majd megyek drágán befekszek az ágyba.

[00:04:12]Nem, most lehetett jól aludni, mint egy normális ember.

[00:04:16]Hát azzal én azért vitatkoznék, hogy lehetett jól aludni, mert olyan meleg volt, hogy lehet, hogy ez nem éppen kivitelezhető mostanában.

[00:04:22]Nem, én nem ébredtem fel.

[00:04:26]Én nálam az volt igazából, hogy lefújták a kanadai meccset, és akkor volt rajtam egy ilyen üresség, hogy na most akkor mit csináljak?

[00:04:34]Á, most még nem vagyok, mert a bioritmusom az így teljesen átalakult itt az utóbbi három hétben.

[00:04:39]És hogy akkor most mihez kezdjek magammal?

[00:04:41]Hát nincs néznivaló eső.

[00:04:43]16-ot döntőt, azt szándékosan nem akartad?

[00:04:45]Abszolút szer nem vagyok hajlandó 16-ot döntőnek hívni.

[00:04:46]Legjobb 32 között vagy első egyenes kieséses kör.

[00:04:51]Majd meglátjuk, hogy melyik jön hamarabb a számra.

[00:04:52]No, Dél-Afrika, Kanada 01.

[00:04:57]Egy hajrában szerzett góllal tudott győzni Kanada.

[00:04:58]Hogy megérdemelten-e vagy sem, arról majd beszélgetünk hosszabban.

[00:05:03]Én azzal vezetném föl így első érdekesség morzsaként ezt a mérkőzést, hogy Kanada lett az első olyan világbajnoki házigazda, aki nem hazai pán játszott világbajnoki mérkőzést.

[00:05:13]Ugye ez a második közös rendezésű torna ugye volt egy japán dél-koreai 2002-ben, és ott a délkoreaiak elmentek ugye egészen az utolsó meccsig ugye a bronz meccset játszották, tehát hét meccsük volt ugyanúgy, mint a győztes meg a döntős csapatnak, de mindegyiket Dél-Koreában játszottát, nem kellett átmenniük Japánba, akkor kellett volna, ha bejutnak a döntőbe, de ezt végül nem tudták megtenni.

[00:05:33]Ittáló.

[00:05:35]Igen, itt itt Kanada ugye ha megnyerte volna a csoportot, maradhatott volna otthon, de mivel nem nyerte meg, ezért Los Angelesben kellett játszani.

[00:05:40]Ez ez igazságos, vagy vagy tehát ha már ha már van több házigazda, akkor nem játszhatnak, amíg versenyben vannak hazai pályán?

[00:05:49]Nem, nem igazságos így nagyon röviden.

[00:05:51]Szóval, hogy nyilván ez egy elképesztően nagy intézmény az egész VB és a szervezés, és értem, hogy előre el kell adni jegyeket.

[00:05:57]Értem, hogy meg vannak beszélve a városokkal, akik fizetnek a részvételéről, vagy hát azért, hogy ott legyen egy meccs, ezt le kell dealelni hamar.

[00:06:04]Tehát nem lehet az, hogy akkor kedd este kiderül, hogy Kanada nem fog bekerülni, szerda reggel meghozzuk a döntést, hogy akkor Vancouverben játszuk.

[00:06:12]De amúgy pont azért, mert hogy itt olyan istentelen nagy távolságok vannak, mint hát mondjuk amúgy Oroszországban azért láthattuk, de nem sok helyen látható.

[00:06:19]Hát igazából valószínűleg a legtöbb szurkolónak nem ezen fúlt volna, hogy akkor ott tud-e lenni.

[00:06:22]És hát igen, szóval azért ez egy nagyon diszonáns helyzet bárhogyan is, hogy a házigazda nem játszott otthon.

[00:06:30]Igen.

[00:06:30]Meg én alapvetően azt gondolom, hogy itt ugye három rendezőről beszélünk, de itt azért mégis csak a az Egyesült Államok a Nagy Kutya, tehát kiegészítő elemek vannak valójában a a helyszínek kétharmada az Egyesült Államokban van.

[00:06:43]És ahogy mondtad és igazából adva volt Kanadának a lehetőség, hogyha megnyeri a csoportját, akkor most Vancouverben játszhatna Algéria ellen.

[00:06:55]Nyilván ez nem volt reális, tehát én én nem gondolom azt, hogy nekik lett volna esélyük előzetesen az arra, hogy Svácot megelőzzék a csoportban, de hát ebből a helyzetből kellett kihozni a legtöbbet, és meg is tették.

[00:07:06]Amúgy a sportszakmai részeket nézzük, hát Iránnal megtették azt, hogy ugyanazon napon kellett gyakorlatilag játszaniuk, mikor utaztak.

[00:07:13]Úgyhogy igazából a csapatokkal is, hogyha nagyon akarták volna, akkor ezt a cserét le lehetett volna nyomni a torkokon, hogy igen.

[00:07:19]Egyébként az iráni szövetségi kapitányt megkérdezném arról, hogy mit gondol erről a polémiáról, hogy Vancouver nem játszhatott hazai pályán.

[00:07:27]Amúgy az az vérlázít, amit Iránnal csináltak.

[00:07:30]Eleve az, hogy ott tényleg azon a 4 cm múlt végül a továbbjutásuk és egyébként minden nehezítő körülmény ellenére veretlenül letudták ezt a világbajnokságot.

[00:07:37]Oké, nem a legerősebb csoportban, de azért Belgium, Egyiptom, Nújland jó, nem nyerték meg egyik meccsüket sem, de veretlenek maradtak minden nehezítő körülmény ellenére.

[00:07:45]És akkor a végén meghallgathatjuk ugye a a csapatkapitány McDaremit, aki elmondja, hogy hát nekik Johnny Infantino azt ígérte pedig az első meccs előtt, hogy mindent meg fog tenni azért, hogy az iránniak ne szenvedjenek hátrányt.

[00:07:58]Mi történt volna, ha megtesz minden?

[00:08:00]Igen, ki tudja.

[00:08:01]Ja, nem menjünk equipába, de nagyon sokat elmond a háborúról, hogy ezen a vében nem az, hogy nem merült fel, hogy Irán ne veressen részt, hanem konkrétan a legtöbben Iránnak szurkoltak, hogy tovább jusson, hogy mekkora legitimitása van ennek a háborúnak a világon.

[00:08:12]No, a gólszerző kapcsán egy érdekes, hát számomra érdekes, meg picit vicces adat.

[00:08:18]Stephen Eusta van szó, ugye, aki hetes mezben játszik a kanadai válogatottban.

[00:08:22]Egyébként a Los Angeles futballista, tehát ez így neki hazai pálya volt.

[00:08:26]Portótól van ott kölcsönben.

[00:08:26]És ez azért érdekes, mert ő lett az első olyan hetes számban játszó játékos, aki valamikor valahol valamilyen szinten képviselte Portugália nemzeti csapatát, és mégis gólt tudott szerezni egy világbajnokság egyenes kieséses szakaszában.

[00:08:39]Ha ha ha.

[00:08:42]Ugye értitek mire gondolok?

[00:08:42]Jó, tehát ő Portugál 21-es válogatott volt 2017-18 között.

[00:08:47]Figónak Ronaldónak nem sikerült hetes mecben VB egyenes kieséses meccsen gólt szereznie.

[00:08:54]Az egész történ még sikerülhet.

[00:08:54]Mégsikerülhet.

[00:08:56]Ugye ez úgy szokott lenni, hogy miután elmondtam, ugye most már biztosak lehetünk abban, hogy Ronaldo gólt lő Horvátország ellen.

[00:09:00]Más portugálban született hetesről nem tudunk a VV-n esetleg az ember futtatja a fejében a gondolatokat.

[00:09:09]az egész története neki nagyon-nagyon jó.

[00:09:11]Egyrészt amúgy még mindig a portolé, ha jól mondom a játék joga és csak az LFC-nél csak kölcsönben van.

[00:09:14]Nek még azt hiszem, hogy a bátja az még Portóban született és hogy ő már kint kiettött visszajöttek.

[00:09:22]Igen.

[00:09:22]A családilag is.

[00:09:24]Tényleg az elmúlt években meghalt az édesanyja ajaganatban, aztán a egy évre rátalán az édesapja a szívroamban.

[00:09:32]Aztán meg a kislányát is elvesztette, hogyha jól mondom.

[00:09:33]Szóval az egész ez egy fantasztikusan nagy sztori, és hogy amúgy nagyon kellett ehhez a győzelemhez, azt hiszem az, hogy ő mennyire jól tudja mozgatni ezt a játékot.

[00:09:41]Amúgy itt unlock az MLS-es játékosokról lehet beszélni, hogy nyilván most már nem úgy sajnáljuk le az MLS-t, mint 10 évvel ezelőtt, de hogy azért még egy másodharmadrendű bajnokságon tekintjük.

[00:09:52]Ehhez képest itt azért voltak nagyon is létező jó játékosok a az MLS-ből.

[00:09:55]akár ezt akiot ismerhetjük, de Embozakit, hogyha jól mondom, ki a dél-afrikai védő valószínűleg nem lesz egy Paula Maldini, de egy elég jó teljesítményt hozott, illetve olyan vite az ekvadori csapatból.

[00:10:06]Ezek ezek mindses teljesítmények voltak egyébként itt a Estakio családi tragédi kapcsán.

[00:10:14]Nem tudom, néztétek-e még tegnap a közvetítésben, ugye a meccs után csináltak vele egy interjút, és ott a riporter ezt így felsorolta, és ugye ezen ugye ezen szoktunk vitatkozni állandóan, hogy közvetlenül meccs után, verseny után mi értelme van kérdezni a a sportolótól, egyáltalán milyen válaszokat várunk tőle, és hogy egy ilyen felfokozott érzelmi állapotban tényleg mikor az egész világ téged néz, és hogy akkor ezzel így megismertetni a világot, volt, mert gyanítom, hogy a a tévnézőknek a 90% fölötti része nem tudott ezekről a dolgokról, és hogy tényleg ott sorolták, hogy elvesztetted édesanyádat, édesapádat, kislányodat.

[00:10:55]Tehát, hogy etikus volt szerinted?

[00:10:57]Amúgy ezt akarom kérdezni, hogy szerintem amúgy abszolút nem.

[00:10:59]És igen, nekem is ez hát ez a picit ez a sírj már légys szíves kamerába, vagy vagy nem tudom picit ezt hát igen tehát, hogy európai közvetítésben nem biztos, hogy ez megtörtént volna.

[00:11:11]Igen, hogy ezt az Egyesült Államok és a showbiznis számlájára írjuk.

[00:11:15]Én mindenképp majd lesz még szó itt az Egyesült Államok showbiziszéről, meg hogy riporterek mit gondolnak olyannak, amit el lehet mondani kamerába, mikrofonba, és aztán szembesülnek azzal, hogy lehet, hogy olyat mondtak, amit nem kellett volna, mert fölébresztettek egy alvó oroszlánt, vagy országot, vagy személyessé tettek egy mérkőzést.

[00:11:30]Majd erről szó lesz.

[00:11:32]egy meg szeretném köszönni egy nézőnknek, hallgatónknak, Szabó Zsoldos Gábor írt nekem tegnap a meccs közben alatt, ugye régi ziccer hallgató egyébként, Dél-Afrika történelmével foglalkozik, már a nyitómeccs kapcsán is beszélgettünk egymással, és küldött nekem egy nagyon-nagyon jó összegzést azzal kapcsolatban, hogy mit jelent a játék Dél-Afrikának, maga a futball, és egyébként mennyire volt fontos ez a mérkőzés Dél-Afrikának.

[00:11:53]Ugye elmondtuk az legutóbbi adásban, hogy először jutottak tovább a csoportból, soha nem voltak még erre képesek a hazai rendezésű világbajnokságon sem.

[00:12:00]És bár itt majd talán szóba kerül ez is, hogy mennyire divatos itthon lesajnálni az olyan csapatokat, mint Dél-Afrika, meg hogy miért nem rúgják Amerálnok, hát nem hiszem el, ugye nyitómeccs kapcsán, de de nagyon érdekes ezt kicsit megnézni részleteiben.

[00:12:14]Ugye egyfelől ez lett az a játék, a futball, amely összehozta ezt a nemzetet az Apart hely után, ami ugye a dél-afrikai sportéletre is rányomta a a bélyegét, tehát az országot akkor irányító fehér kisebbség részéről, akkor inkább a rögbit és a krikettet nyomták, és ezek mellett a futballt egyfajta fekete sportágként tartották számon.

[00:12:31]Ö a csak másodlagos volt.

[00:12:34]És aztán nyilván amikor megszűnt az apart helyre, után a futballválgatott aratta, vagy ő tudott olyan sikereket aratni, amiben ugye része volt a fekete közösségnek is, tehát fekete játékosok is részei voltak, Afrika kupa győzelem, világbajnoki kijutás satöbbi, satöbbi.

[00:12:48]És ennek az újra születő vagy önmagát újra definiáló nemzetnek egyfajta szimbolikus terelet a futball.

[00:12:54]És azért ezért nagyon fontos a mostani dél-afrikai rendszerben.

[00:12:57]Már sokáig egyébként kifejezetten szurkoltak is a többi feketefrikai ország Dél-Afrikának is.

[00:13:02]És volt egyfajta kölcsönösség ebben, amikor például Dél-Afrika kiesett hazai pályán 2010-ben ők a gánaiak mögé mellé álltak akkor azon a VB-n és ez sokszor volt vicca verza is működött.

[00:13:12]Ebben tök érdekes, és most egy csomó ellenséges kommentet kaptak más afrikai, feketeafrikai országok szurkolóitól.

[00:13:19]Tehát hetekben is voltak nagy tüntetések a dél-afrikai migrációs helyzet miatt.

[00:13:25]Szóval, hogy ez picit megváltozott, és most most azért nem övezi őket olyan nagy figyelem, de az országon belül nagyon fontos ez a VB szereplés.

[00:13:33]A közmédiában, helyi közmédiában minden hír, minden szereplője, minden nyilatkozója, tehát legyen az időjárásjelentés, migrációs politika, bármiben meg nyilvánuló műsorvezetők, vendégek, szakértők, mindegyike mezben, sálban, tehát abszolút full kitben nyomták, és annyira fontos volt ez a meccs Dél-Afrikának.

[00:13:50]És szerintem egyébként vessetek ide követ, vagy nem tudom, szerintem jól játszottak.

[00:13:54]Amit amit ők meg tudtak tenni, azt ők megtették és nyíltá tették ezt a meccset egy náluk jóval erősebb ellenfélel szemben.

[00:14:02]Én úgy vagyok vele, hogy itt volt nekik egy nagyon rosszul sikerült nyitómeccsük Mexikó ellen, és ott igazából az egész világ elkönyvelte őket egy kutyaütőcsapatnak.

[00:14:16]De amúgy ott is látszott, hogy valamit akarnak a labdából.

[00:14:18]Persze voltak nagyon nem ideális látszódott persze de ott mégis csak az történt kiállításokat szedtek össze buta hibákból kaptak gólokat ki nem kényszerített hibákból és azért egy nyitómeccseknek mindig megvan egy olyan narratívája olyan hangulata, hogy ott a rendező orország őr ráfigyel mindenki és és mégis csak mindenki azt a siker sztorit várja hogy hogy hogy ők ezt sikerrel vegyék és a saját tornájukat jól tudják elkezdeni.

[00:14:45]Most nyilván ide vissza lehet kötni a 2022-es Katari kezdést, ahol nem vagyok benne egészen biztos, hogy nekik például szurkolt volna mindenki, hogy egy jó tornával kezdjék a saját VB-jüket, de igen.

[00:15:01]Szóval Délafrikát szerintem az első meccs után eléggé beskatolyázta mindenki, és egyértelműen leírta az A csoportot a közvélemény, hogy ez igazából háromszereplős, és mivel a harmadik helyről is tovább lehet jutni, így igazából Dél-Afrikának már nem is osztanak itt lapót.

[00:15:20]És ehhez képest szerintem tegnap tényleg játszottak a saját szintjükön egy jó meccset.

[00:15:25]Tehát én én nem állítanám azt, hogy ez egy nagyon jó meccs volt, egy nagyon jó reklámot csinált volna a focinak, de például, hogy nem tudom a a nem hazai pályán, de mégis csak hazai pályán játszó Kanada nem tudta őket lesöpörni.

[00:15:42]Nem amúgy ez, hogy milyen reklámot csinálta focinak, szerintem ez egy tök relatív dolog, hogy nyilván nem volt azok a fantasztikus megmozdulások, helyzetek sem voltak, de hogy ezt tök érdekes volt, hogy nagyon jól lehetett látni ezen a relatíven lassabb szinten, hogy mennyit jelent, hogyha egy csapat képes taktikailag birtokolni egy meccset, vagy hát birtokolni egy kéz kontrollálni egy meccset.

[00:16:02]És ez kicsit bénácskán valósult meg természetesen egy Bajnokok Ligája meccsen, amikor látunk valamit, hát éges föld alapvetően, hogy milyen domináns csapatok tudnak lenni, de hogy a futballnak ezen szépségét szerintem megmutatták, hogy a dél-afrikaiak hogyan akarják csinálni, ami persze néha tényleg az, hogy Williams kapusnak a bizonyos szempontból a legjobb játékosnak próbálták kidomborítani az előnyét, ami hát elmond egy csapatról valamit, hogyha egy kapusból akarnak előnyt kovácsolni.

[00:16:26]De hát amúgy ezt nem tudom, de sikerült, hogy egy klasszikust idézzek, ugye bizonyos szempontból nem.

[00:16:32]És akkor még nem jött be az, hogy ő elvileg óriási 11-es ölő.

[00:16:34]Most amúgy nem akarok úgy csinálni, minthogyha ő minden meccsetés 11-es láttam volna életemben, de hogy az Afrika kupának neki voltak óriási 11 ülései is, tehát hogy jelölték éks a világ legjobb kapussal címre, azt hiszem abban az évben, amikor ugye az afrikai nemzetek kupa menetelésük volt.

[00:16:48]De hasonló fej parás fogadta azt a jelölést is, mert ugye de ez ugye megint az, amiről annyira sokszor beszéltünk, hogy azért mert te nem látod, mert ő a Mam Melody Sundownsban véd, és azért te nem látod, és mert nem a Premier League-ben van, attól neki vannak igenis erényei.

[00:17:01]egyébként a klub világbajnokságon is tavaly ugye ebben az említett klubcsapatban tök jól nézett ki a Roman Williams és aki picit odafigyelt vagy fölkészült az láthatta hogy ennek a csapatnak ő egyébként az egyik legjobb játékos kifejezetten használják stratégikusan döbbenetesen sokat van a lábán a labda, ami persze kapussal lehet meccset nyerni azért még unalmas unalmas mert hátul adogatnak de a labdakiatalaik így működnek és ezért vállalják föl ezt a játékot szerintem a délfrikaiak és nyilván nem azon a szinten, mint a premier élcsapatok meg a bajnokok ligái élcsapatok amikhez a szemünk szoktatva van de attól ól azért ezt észre lehet venni szerintem, hogy a csapat ezt tök tudatosan csinálja, és ez annyira sikerült nekik ugye, hogy Kanada nem is tudta azt a nyélgázon előadott presszinget nyomatni, amit ők mindig csinálnak, hanem a Jessie más rájött, hogy hát ő ott négy a kettőben van hátul, a kapus a két szélre kitolt középső védő, meg a visszalépő hatos.

[00:17:48]Csináltak egy rombuszt a két csatár ellen, tehát felesleges rohangáltatni őket, mint pókafalon, hogy megint egy klasszikust idézzek.

[00:17:53]inkább visszajöttek közepes blokkba és és vártak a hibára, meg vártak arra, hogy a mélyebb cserepad majd kihozza az ő eréket és végülis igaza lett Jess másnak, de amit Délfrika meg tudott tenni ezzel az emberanyaggal, azt szerintem megcsinálta.

[00:18:05]De amúgy azért is volt kenyelmetlen már, hogy Jess már egy csapat, amely hátul tartja a labdát.

[00:18:09]Tehát nincs sok embernek a fejében a képletben úgy jött az egyenlőség, hogy hát akkor erre Jessnak azt kell húznia, hogy tehát hogy a kapussal is gyakorlatilag átlépi a térfelet is.

[00:18:19]Én én azt hittem, hogy 3-0 lesz.

[00:18:19]Én ezt tippeltem a tipjátékon.

[00:18:20]Azt mondtam, hogy szétnyomkodják őket pressingbe, mert ugye bele belehibázgatnak, de de ugye a a trükk az volt, amit az előbb nem mondtam el, hogy négy emberrel hátulabdakial, de a másik hatot meg fölnyomta tök magas a Dél-Afrika, hogy be kelljen húzódnia vissza a a kanadai védelmek, ne tudjanak ne tudjanak föltolódni, mert akkor a mögé lőtt labdákkal megcsinálják őket.

[00:18:39]Szóval amit lehetett, megcsinálta a olyan volt egy suli focibaan az utolsó gólnál, hogy így fenn hagyod a legjobb játékosaidat és a félpályán mennek, tök mindegy, hátul meg megoldják a többiek néha.

[00:18:49]Így ez volt az érzés.

[00:18:50]Szerinted ezzel megvalósultad is, hogy a Jessie Marchot ki tudta komfort zónájából zökkenteni a dél-afrikai szövetségi kapitány.

[00:18:57]És hogyha ez így történt, akkor akkor miért nem volt erre a azon túl, hogy az emberanyaga a kanadaiaknak jobb, és hogy ez a különbség végül kiütötközött, de hogy hogy miért nem tudett ennél jobb tervet eszközölni erre?

[00:19:15]Hát szerintem azért másnak megvannak a maga limitációi az egyet, hogy egy jó edző és nyilván a nevével társítjuk egyébként éppen ezt a az elképesztő pressinget meg letámadást, de azért ez egy egyenes késéses világbajnoki meccs volt.

[00:19:29]Kanadának is lehetett volna olyan párosítás, amikből nem várják el az ő továbbjutásukat, pláne, hogy nem hazai pályán játszanak, és ajándékként foghatták volna föl.

[00:19:36]Dél-Afrika pont nem az az ellenfél volt.

[00:19:37]Azért nem véletlen, hogy itt időről időre fölharsant a fütyszó, amikor azt látták, hogy Dél-Afrika hátul adogat, a kanadaiak meg nézik és várnak, kivárnak, türelmesek.

[00:19:45]A más úgy döntött, hogy ő azért nem szeretne kiesni semmiképp, nem szeretne gólt kapni semmiképp, és plusz egy embert hátulhagyott, hogy a hosszú indításokkal ne tudják őket meglepni a dél-afrikaiak.

[00:19:56]ettől nagyon steril lett, meg kiszámítható, meg nagyon kivárással játszó lett ez a kanadai csapat, de összességében igaza lett.

[00:20:03]Szerintem a komfort zónájában mindenképp ki lett mozgatva Jessie más, és ezt én a Hugo Brnak a az érdemei közé írom föl.

[00:20:11]Abszolút, de amúgy nem roppant össze végül is más.

[00:20:14]Szóval, hogy szerintem ezt meg lehet adni, hogy a dogmatikusnak tűnő Red Bull iskolához képest tudta realizálni azt, hogy most ez mi ez a meccs és hogyan kell akkor hozzáállni bármennyire, és nem feltétlenül ők a kezdeményezők.

[00:20:23]Arról mit gondoltok, hogy nem csak ez a meccs, többször éreztem, vagy hallottam már Magyarországon a közvetítésekben is, de nem csak a közvetítésekben, hogy csak ott van talán nagyobb jelentősége, mert ott azért mégis csak a magyar futballszakma képviselői vesznek részt a mérkőzések fölvezetésében, elemzésében.

[00:20:40]És itt most a futballszakma részének értékelem azokat is, akik nagy nyilvánosság előtt az erről folyó közbeszédet alakítják, tehát műsorszerkesztők, műsorvezetők satöbbi.

[00:20:50]hogy az mennyire vesz ki jól magát, hogy mi 40 éve nézzük tévén ezt az eseményt, ugye?

[00:20:53]Tehát most már fölnőtt nem egy, hanem két olyan generáció, akinek nincs arról élménye, hogy Magyarország részt vesz ezen a tornán, hanem mi ugye klasszikusan a fotelben, a tév előtt tudjuk ezt az eseményt befogadni.

[00:21:02]És akkor közben ilyen picit félvárról előadót már flegma a megjegyzések arról, hogy ez milyen rossz meccs, meg meg hogy lehet egy ilyen csapat itt, mint Dél-Afrika, meg Kanada, meg nem tudom, ez azért elég aránytévesztetnek tűnik, nem?

[00:21:17]mindennel együtt, hogy Európában nehezebb kijutni, mindent értek.

[00:21:18]De hát 40 éve könyörgöm, nem vagyunk itt.

[00:21:22]Lehet, nem lehetne, hogy picit szerényebben elvtársak?

[00:21:26]Én erről egyébként azt gondolom, hogy az Európa bajnokság az nekünk már megvan úgymond.

[00:21:32]Tehát, hogy most már 2016 óta folyamatosan részt veszünk rajta, azt szerintem már a a futballközeg és a a közvélemény is úgy veszi teljes el, hogy mi annak már részesei vagyunk.

[00:21:42]Viszont a világbajnokság az tényleg az az egy annyira más kávéház hozzánk képest, hogy egyszerűen itt generációk vannak, akik már nem tudnak élményeket társítani hozzá, és hogy szerintem tök olyan, mintogyha mi ezen kívül lennénk, és ez alapján ítélik meg akár adott esetben a szakértők is, mikor mondjuk nem tudom a Premier League-be vagy a Bajnokok Ligájába is elemeznek egy csapatot és a rajtunk fanyalognak adott adott esetben, mert nincs az a viszonyrendszer, hogy egyébként ehhez képest mi mit tudnánk nyújtani.

[00:22:21]Amúgy szóval egyrészről kicsit megvédve szerintem nehéz Dél-Afrikából felkészülni.

[00:22:24]Ne csináljunk úgy, mintogyha az mindenkinek a napi szintű tudása legyen.

[00:22:27]De attól még nyilvánvalóan a világbajnokságon ezek az emberek pénzt kapnak és azért, hogy felkészüljenek, de hogy szerintem azért ez egy ilyen dolog, hogy nem úgy fogsz tudni egy dél-afrikai futballról beszélni, mint akár amúgy mondjuk egy marokkói futballról is, amely mondjuk az Európában játszik a többségge.

[00:22:42]Szóval a csapatok, hát három csapatból van lényegében ez a dél-afrikai válogatott összerakva, három dél-afrikai csapatból.

[00:22:50]Nem fogsz annyit látni ebből, de most voltam az ördög ügyvéd.

[00:22:55]Az egész magyar futball kapcsán szerintem vagy nekem egy gyerekkorom óta van az az érzésem, hogy nem vesszük komolyan.

[00:23:00]Tehát hogy ez egy ilyen dolog, amit így csinálunk, amihez azért inkább a fröccsözés tartozik hozzá, de nem az, mint egy szakma, ami ami gondolkodást igényel, ami felkészülést igényel.

[00:23:11]Nem úgy állunk mondjuk az említett dél-afrikai felkészüléshez, hogy most két bekezdésen belül lehet mondjuk magamhoz, hogy mondjuk ez egy tök izgalmas feladat lesz nekem, mert valószínűleg négy évente fogok csak dél-afrikai futballról fogyasztani, vagy hát most a klub BB-t felhozhatjuk, de nagyjából.

[00:23:29]És akkor ezt egy izgalmas, nem tudom, kulturális élménynek fogom föl, hogy én Dél-Afrikából utánanézek.

[00:23:36]Ez nincsen meg Unblock a magyar futballan, bármilyen aspektusban is nézzük a magyar futballt, és emiatt a VB közvetítésben az emített szereplők sem, merthogy én azért amennyire tudom, a szerkesztők belerakják a munkát, a szerkesztők elküldik a megfelelő anyagot, és akkor különböző bejátszókon mi is tapasztalhatjuk a szerkesztőknek a belerakott munkáját, de hát a végén a el kell juttatni a CPU-ba szerkesztőnek az információt, és aztán pedig a szakértőnek ezt valahogy a száján meg is kéne fogalmaznia.

[00:24:01]Hát az már a az illető, a szakértő illetőnek a feladata, felelőssége.

[00:24:07]Elő sokat lehetne vitatkozni.

[00:24:07]Nem állítom, hogy ez a legfontosabb téma most.

[00:24:10]Szerintem 2026 van, ha valaki akar, akkor fölkészül Dél-Afrikából.

[00:24:13]Ez nem egy megugorhatatlan léc.

[00:24:15]És a pont én is akartam mondani, hogy egyébként a szerkesztői oldalról én kifejezetten azt érzem, hogy jól fek, jól megdolgozott háttéranyagok vannak.

[00:24:23]Tehát néha egy-egy elejtett mondatból érzem, hogy ott ott megjöttek a megfelelő információk egyébként akár ezekről a csapatokról is, vagy játékosokról is.

[00:24:30]Hogy ez hogyan van átadva, az egy másik dolog, hogy egyébként mi magyarázza azt a gőgöt, hogy hát itt látatlanban ez olyan MB3 szint ugye itt a dél-afrikai meg a nem tudom miközben a kontinens legjobb csapatai afrikai BL-ben.

[00:24:41]Mindegy most ebbe ne is menjünk bele.

[00:24:44]De azt akartam még kiemelni, hogy angol sajtóban, amit én többet fogyasztok, talán mint a magyart, akár a VB kapcsán is, ott egyébként van egy olyan olvasata is a világbajnokságnak, ami a meccsekkel párhuzamosan a körítésről szól, ha nem is média szakmai, de de folyamatosan a nyilvánosságban téma az, hogy az Emah elemzései hogyan néztek ki.

[00:25:04]Neki kellett-e konyhába berendezni azt a sarkot.

[00:25:08]Nyilván ez közéletileg is egy érdekes dolog, de milyen a kémia az Latana, az Anry és a Lalas között a restis futballban éppen a Mik a jobb vagy az ener vagy akit meghívtak vendégnek.

[00:25:19]Tehát közben van az egésznek a körítéséről is egy közvita, hogy az jó-e így, ilyet szeretnénk-e, nem ilyet szeretnénk, tévés szempontból működik-e.

[00:25:28]Itt meg bocsánat, én azt érzem sok esetben, hogy így hát van is egy ilyen ajánlója az M4 Sportnak, amiben gyakorlatilag közhelyeket vágtak egymásra, hogy nagyon sok meccs lesz és bármi megtörténhet.

[00:25:37]Azt hiszem, hogy ezt én nem tudom, hogy ez én nem tudom, hogy ez önironikus vagy sem.

[00:25:41]Én nagyon nevettem rajta, de hogy talán az a jó, amit mondasz, hogy az angol körítésben nekem az jön le, hogy ez egy irtózatosan komoly dolog.

[00:25:48]Hát ez a világbajnokság, gyerekek, négy évente van.

[00:25:50]Hát ez ez valami csoda, és úgy is állunk hozzá.

[00:25:54]Itthon meg hát ez most ez egy konferencia ligamecs, vagy egy VB legjobb 32 között játszott meccs.

[00:25:58]Hát potato potato.

[00:26:03]Úgyhogy szerintem azért ez is felvehető egy ponton túl, hogy megint egy kicsit ellentartsak, hogy hát ez a körítésről vagy mindenről beszélünk, hogy az emberek már nem nézik a focimeccset.

[00:26:10]És ebben persze nem akarok naiv lenni.

[00:26:12]Nem gondolom, hogy 40 évvel ezelőtt is 90 percet végignézte az összes adott ország nézője.

[00:26:21]De hogy az, hogy emberek akár a környezetemben is úgy beszélnek futballról, hogy akár egy évig nem néznek meccset, mertogy a Tiktokon, a YouTube-on megkapják az eléjük előzetesen gyakorlatilag legyártott narratívát, gondolatokat, vagy podcastokban meghalokban és ezeket én is fogyasztom, és nem az baj, hogy és így van, és mi is ebből vagyunk képenséggel, csak hogy az, hogy már a körítésről néha többet gondolunk és beszélünk, hogy többet tudunk arról, hogy a Michael Richards hogyan szokott viselkedni akár most a BL-ben, akár most a a Netflixen, az amúgy nekem azért egy kicsit a rossz világot mutatja meg, mert hogy foglalkozunk már azzal, ami hát ez egy futball világbajnokság, futball mérkőzésekkel, de ez valóban van, és ezzel nem nem veszünk komolyan.

[00:27:03]És hát amúgy nem tudom, szóval mi is így podcastolunk erről, és nem tudom, hogy most amúgy trash talkolni kellene ilyenkor, vagy hogyan kellene ezt így jobban akár magunkat is így belelovalni valamivel.

[00:27:15]És és egyébként most, hogy ezt itt mondtad a körítés címén, hogy most már nem csak a futball lett termék, hanem a a körítés is termék lett és a háttérműsorok.

[00:27:23]És egyébként, hogyha van egy azem CBS-en vannak a Richard Ct Igen.

[00:27:31]A BL-ben, a BLben igen.

[00:27:33]Igen.

[00:27:33]Tehát, hogy ott sem abból vannak a nagy megtekintésű TikTok sortok, hogy éppen a az ARI hogyan magyarázta el éppen, hogy melyik csapat hogyan mozog védekezésben, hanem hogy a Kereked meg a Richard hogyan szívatja egymást.

[00:27:43]Tehát hogy Show Speed mit csinált.

[00:27:46]Igen.

[00:27:47]Hát igen, arról meg ne is beszéljünk.

[00:27:49]Tehát hogy őt nekem senki ne védje meg amúgy.

[00:27:50]Ezt le szeretném szögezni.

[00:27:51]Nem, nem, szerintem itt nem verte az épületben sem, aki ezt megtenné.

[00:27:57]Igen.

[00:27:57]Hát fontos dolog a futball, úgy látszik egyébként a Resis Fballt mindenkinek ajánlom, az tévéss szempontból is az egy jól kitalált műsor, jó szerepekkel, jó húzása van, és persze a futball ad neki ürügyet, de na, az egy az egy az egy szépen fölépített projekt, szerintem érdemes csekkolni.

[00:28:15]Jó, a nem csak mi vesszük komolyan ám a futballt ilyen államügy szinten, hanem mint kiderült, Dél-Korea is nagyon komolyan veszi a futballt.

[00:28:22]Gyakorlatilag beleremeghet az ország sportirányítása a csapat VB kiesésébe.

[00:28:27]Ugye a miniszterelnök, akinek mindjárt mondom a nevét, Lee J.

[00:28:31]Mjung közétette nyilatkozatot, hogy teljesen sokolta őt ez a gyászos világbőnöki szereplés.

[00:28:39]ugye amit Hong Miung Bo vezetésével előadott ez a gárda, aki játékosként is legenda volt, meg korábban is vezette már világbajnokságon ezt a dél-koreai csapatot, és kiemelte azt is a miniszterelnök, hogy hát állami vizsgálatot indít azzal kapcsolatban, hogy kiderítsék, hogy a rengeteg költségvetési támogatás és egyéb segítség ellenére miért tudott ennyire rosszul és gyászosan szerepelni a várogatott a világbajnokságon.

[00:28:59]Ez odáig elment, és arről be is tudunk mutatni egy bejátszást, hogy kiblőrözték az egyik dél-koreai televízióban Hongjung Bow szövetség kapitányt, mint egy bűnözőt.

[00:29:11]Én ezt innen Magyarországról picit túlkapásnak érzékelem, de nem akarom eljátszani, hogy minden rezdülésével a dél-koreai nyilvánosságnak tisztában vagyok.

[00:29:18]Érdemes enny, tehát persze komoly dolog a futball, de de érdemes ennyire Egervári Sándort az Amszterdami 81 után kiblőrözni vagy?

[00:29:26]Igen.

[00:29:26]Szóval, hogy nem nem semmiképp sem érdemes.

[00:29:29]Szóval, hogy azért ez az egy embernek tulajdonképpen a megszégyenítése bármennyire, és egy közszereplő és nem tudom, állja az adó fizetői pénzből dolgozott meg ilyesmi.

[00:29:38]És amúgy tök igaz, hogy Korea aló szerepelt igazából, vagy legalábbis a mondás, ha jól mondom, ott az országon belől az, hogy soha korábban nem volt ilyen könnyű csoport és lehetőség a továbbjutásra, és ezt valóban nem tudta meglépni Kórea.

[00:29:50]Nem tudom, beszélünk er arról, hogy itt amúgy mennyire volt ez valójában reális, de nem.

[00:29:53]Szóval ne csináljunk ilet egy emberrel.

[00:29:55]Hát ezt én is teljesen méltatlannak tartom, hogy igazából a másik kórától várna ilyet az ember, hogy ott ott esetleg meglépnek ilyeneket.

[00:30:05]És itt azért nem tényleg, hogy mondod, hogy bűnöző, de hogy itt egy korábbi volt válogatott futballistáról van szó, aki 140es válogatott a 2002-es csapatnak, az oszlopa, legenda, csapatkapitány.

[00:30:22]És itt azért nem olyan dolgok történtek ennél a csapatnál, mint mondjuk Urugvánál, vagy ami történt például 2010-ben a franciáknál, vagy 2014-ben Gánánál, hogy ez ez a teljes morális összeomlás csapaton belül, kereten belül, hanem csak volt egy rossz tornájuk.

[00:30:39]És ezt egyébként én valahol a lebonyolítás számlájára is tudom írni, és ezzel elérkezünk oda is, hogy tudok egy kicsit rageelni ezen a legjobb harmadikas lebonyolításon.

[00:30:53]Szerintem Dél-Korea, ha nem is emelkedett ki ebből a csoportból, de mindenképpen esélyes volt a továbbjutásra.

[00:31:03]még hogyha két csapat jutott volna fixen tovább, akkor is esélyes lett volna a továbbjutásra.

[00:31:11]És itt egyébként a fejek szerintem simán megjelenhet ilyen szituációba, hogyha azt látják, hogy egyébként van egy tök jó csapatunk, tök jól sikerült az első meccs, három ponttal akár simán tovább is lehet jutni a következő körbe, és hogy tudat alatt lehet, hogy bekapcsol ez a fejekbe, hogy hogy akkor most nem két éles meccs következik, hanem csak legyünk valahol túl rajta, és tudásbeli különbséggel ezt tudjuk hozni, és majd csak utána kezdődik a torna.

[00:31:37]Simán lehet, hogy ez ütött be akár, de de mondom, hogy én én ezt semmiképp sem élem meg annyira tragikusan, vagy nem látom annyira tragikusan, mint ami itt országon belül ebből a dologból kerekedett.

[00:31:52]Az a hozzáállás mondjuk szerintem tök szimpatikus, ahogy az elnök elmondta, hogy hát itt nagyon komoly adófizetői pénzek mentek el arra, hogy ez a csapat ott tudjon lenni a VB-n, és hogy hogy mennyire volt akkor igazságos ennek az elköltése.

[00:32:05]Tehát, hogy ez egy ez egy szimpatikus hozzáállás.

[00:32:08]Az más kérdés, hogy most egy nem tudom, hogy egy ilyen belsővizsgálat mit fog tudni feltárni, tehát mit állapítanak meg.

[00:32:16]Igen.

[00:32:16]Nem Ádám Martint kellett volna leigazolni annó az úszánnak.

[00:32:17]És akkor igen, ez a az jutott nekem iszem, hogy igény máshol is volna rá, aztán hogy lesz-e azt nem tudom, meg nem biztos, hogy itt kell egyébként vizsgálódni.

[00:32:24]A vb előtt is tele volt problémával a dél-koreai csapat, csak erről ugye kevesebb szó esett látatlanban, ugye, hiszen ázsia selejtezőket sem igazán nézünk itt Európában.

[00:32:34]Ugye ez az előző téma az vezet vissza.

[00:32:36]Ugye Hong Mi rengetegen támadták, számomra megdöbbentő olyan sokan ahhoz képest, hogy ő mekkora játékos legenda.

[00:32:41]Ugye a VB bronzérmes csapat csapatkapitánya all Star csapatban volt a 2002-es tornán.

[00:32:48]fantasztikusan teljesített és volt már kapitány is 2014-ben, nem sikertelenül egyébként bábnak gúnyolták, hogy valójában csak egy báb és a másod edzője irányít helyette a személyi döntéseit is bírálták sokszor és ugye már amiről néhány adás ezelőtt beszéltünk, amikor kitüremkedett a felszíre a sajtó és a csapat konfliktusa, hogy ők nem állnak szóba az újságírokkal, mert valaki azt írta a Sonról, hogy hogy hát itt mint a katonaságnál lenne szaladgál megjátssza az eszét, aminek nem is teljesen sikerült innen Európában megfejteni a pont fontos kulturális kontextusát, de azt jelezte, hogy itt valami nagyon nagy baj van a nyilvánosság és a csapat viszonyában, amit nem sikerült megjavítani szerintem.

[00:33:25]Miközben nyilván versenyhátrány volt nekik, hogy az A csoportban voltak, tehát ők nem tudták, hogy majd milyen utolsó meccset kell játszaniuk, hogy hogy jön ki a gólkülönbség, mire lesz elég a három pont.

[00:33:36]Igen.

[00:33:36]És ez ez egyébként csak, hogy ismétel lebonyolításon kicsit rageeljek.

[00:33:41]Ez visszavezet oda, hogy most már igazából teljesen mindegy, hogy egy csoportban az utolsó körben egy időben játsszák a meccseket, mert a harmadik helyezettek tabelláján akik később játszanak, azok viszont tudnak előrezámolni.

[00:33:54]És itt ugye például a az Ausztria alkéria meccs kapcsán volt az, hogy itt mindenkinek jó lesz az X és akkor azóta is azt találgatja mindenki, hogy akkor ez most egy hietlen ilyeneket csinál.

[00:34:03]Utó.

[00:34:03]Hát igen, az kemény volt, hogy a már ezt leszúrták a csapattársak.

[00:34:09]azért az kemény volt.

[00:34:11]Fú, hát meg az Arnutovicsnek a végén ott a Petkovics alkot most nem tudom, hogy volt-e ilyen etnikai jellegű beszó.

[00:34:15]Beszéljünk a Balkánról is.

[00:34:15]Abszolút.

[00:34:17]Igen, mindenütt ott vannak.

[00:34:17]Jó, menjünk tovább.

[00:34:19]Amit már belharangoztam a műsor legelején, az ABC egyik csatornánjának amerikai riportere a Twitteren megjelent, én ott láttam ezt a videót, de nyilván televízióval ment le, ahol büszkén vállalva hirdette, hogy hát ő most nem tudná egyébként az USA a következő ellenfélét Boszniát elhelyezni a vaktérképen.

[00:34:35]De hát mindegy, de nem is akarja, mindegy.

[00:34:38]Ismeretők úgy is el lesznek takarítva itt az útból.

[00:34:39]Ebből rendkívül vicces ilyen púrpárlé kerekedett a közösségi médiában.

[00:34:45]Egyrészt fölhívták az ABC figyelmét, hogy a csatorna tulajdonosa ügyvezetője valamilyen top ő bosnyák származású, tehát rendkívül vicces.

[00:34:53]Azért, hogy mondja a boszniai háború a 90-es években az azt lezáró daytonai békeszerzős, amit az Egyesült Államokban írtak el.

[00:34:58]Tehát, hogy mondjam, volt alkalom arra, hogy Amerikában is halljanak erről az országról.

[00:35:01]Most azt félretéve, hogy egyébként ez mennyire nívótlan hozzászólás egy világbajnokság kapcsán, mennyire tiszteletlen az ellenféle szemben, de a kedvencem az, hát ha van ország, vagy van régió, ahol ez az arcba dobott kesztyű az olaj a tűzre, fogalmazzunk így, az biztosan a Balkán és biztosan Bosznia.

[00:35:19]Ög csak emlékeztetnék mindenkit, hogy a pótelejtező előtt, amikor az olaszokkal játszottak, és az olaszok örömkönbe vették tudomásul, hogy nem VS, hanem Bosznia nyerte a tizen és pár bajt, ugyanebben a stúdióban, ugyanabben a székben mondtam, hogy ez nem fog jó vért szülni, és nem szült jó vért.

[00:35:36]Úgyhogy az én szívem a bosnyákoké ebben a párharcban.

[00:35:40]Ezek után feltétlenül, és nagyon remélem, hogy megmutatják ezeknek a Gőgös amcsiknak, hogy hol játszák az igazi futballt.

[00:35:47]Olyan visszavágást is olvastam, hogy hát nekik egy olyan ország, ahol a Pulisik a legnagyobb sztár úgy futballból ne nagyon oktassam ki őket.

[00:35:53]Bocs.

[00:35:55]Az jutott eszembe, hogy azért, hogy mondjam, a híradós riporterek 2026-ra már nem feltétlenül a szakmakrémjét szokták jelenteni.

[00:36:01]Szóval azért lehet, hogy itt egy ilyes fajta difi is lehetett, hogy ez a megszólalás egyáltalán megszülethetett.

[00:36:09]Nem, nem, ez valószínűleg nem egy jó, mert tehát amúgy, hogyha nem lenne, akkor is azért nem tudom, hogy mennyire lenne ez annyira egyértelmű, mint ahogy Amerika hozzááll most ehhez a meccshez, még hogyha esélyes gondoljuk ezt igen, de mondjuk egy egyenes kiesés meccsen pont Boszniánál lehet látni, nem?

[00:36:23]Vagy vagy gondolhatjuk, hogy esetleg ki tudja ezt valahogy majd egyenlíteni.

[00:36:28]Én egyébként nem gondolom, hogy ki tudná én szerintem ez sima amerikai továbbjutás lesz.

[00:36:32]Egyébként még csak egy pár szóval ehhez a témához.

[00:36:35]Én megnéztem tegnap ennek a hölgynek az Instagramjátigvel.

[00:36:40]Ez ugye közzétett egy külön posztot, amiben bocsánatot kért, hogy hogy lehet, hogy túl messzire mentél.

[00:36:46]Ha megbántott valakit, akkor ha megbántott valamit, igen, nagyon szellemes.

[00:36:49]És én egyébként azon voltam meglepődve, hogy a kommenteknek a 90%-a teljesen szupportív volt, hogy nincs miért bocsánatot kérned, a az embereknek újra meg kellene tanulni, kérteni a viccet.

[00:37:03]És hogy egyébként én is arra számítottam, hogy így ilyen Arsenal Twitter armyűen ellepik majd a fiókját a a dühős kommentelők, és hogy nem csak a bosnyákok, hanem így Európából a a futballszerető közönség, de hogy hogy nem ez történt, és nekem ez tök meglepő volt.

[00:37:20]Na, ami nekem tök meglepő volt a VB kapcsán, és keveset beszéltünk eddig róla, sőt megkockáztam a VB eddigi meg nem énekelt hőse, az Hames Rodriguez, akinek bevallom én azt gondoltam, hogy végetért a pályafutása, tehát hogy ebben azért olyan sok már nincsen.

[00:37:36]Kifejezetten rosszul néztek ki az utolsó európai szezonjai.

[00:37:37]Nagyon jól derültem azon, hogy a Netflixen külön dokumentumfilmet kapott.

[00:37:41]Ezt picit túlkapásnak éreztem.

[00:37:44]Ehhez képest abszolút revidálnom kell magam, ugye látatlanban, megint, hogy nem nézed a meccseket Dél-Amerikából.

[00:37:49]10 helyzetet alakított ki a három csoportmeccsen Jess Rodriguez.

[00:37:54]Ez pontosan ugyanannyi, mint amit együtt Bruno Fernández, Vitinya éso neves.

[00:37:58]Csak, hogy így a portugál Kolumbia vonatkozásban helyre teegyük a dolgokat.

[00:38:02]Viszonylag jó nevű játékosok.

[00:38:04]Nagyon jól néz ki Kolumbia és nagyon jól néz ki Hames Rodriguez.

[00:38:06]Mit gondoltok róla?

[00:38:08]Melyik a jobb csapat jelen pillanatban valójában, ha most nem a játékos keretet nézzük, hanem csak mint csapat, mint működő csapat.

[00:38:13]Valószínűleg Kolumbia.

[00:38:15]Az a helyzet, nem tudom, ugye van a ez a József Bosik nevű Twitter csatorna, amit Magyarországon ugye itt megismerhettünk, hogy ők nagyon egy brazil srá van szó, akinek fontos a magyar futball kultúra, és itt a relacionista futballt ő hozta vissza a Twitter közbeszédbe, hogy akkor hogyan kell a labdához igazodni, hogy ő hozta el, hogy lehet azt mondani, hogy Vitinnyázsa a neves Bruno Fernandez, hát valószínűleg benne van a 25 legjobb játékosban, lényegében a világgal jelen pillanatban.

[00:38:42]De hát egy válogatottba, ahol nincsenek ilyen nagyon komoly felkészülési idők, kevés meccset játszunk, az, hogyha te jól tudod a a legjobb játékosodnak megadni azt a területet, amivel a legjobbját ki tudja hozni, az sokkal jobb lesz.

[00:38:55]bármennyire is neki nincsen, nem tudom, 50 meccse a top szinten egy évben, és hogy a labda mennyire Hames Rodriguez keresi alapvetően ezekben a ezekben a kolumbiai támogadásokban még akár Luis Diaz is, bármennyire is.

[00:39:10]Hát igen, jobb jobb játékos Luis Diaz nyilvánvalóan, mint Hames Rodriguez jelen pillanatban, de ők azt mondják, hogy nekik Hames Rodriguez kell és Hames Rodriguez négy évente hozzá, amit kell és nem csak ilyen ott szinten, hanem tényleg hozzá mindent.

[00:39:23]Igen, abszolút tornajátékos.

[00:39:23]egyébként nem négy évente, mert kettő évvel ezelőtt a Kopán a a tornajátékosa volt négy gólpasszal.

[00:39:30]Ott picit messzebbről indítanám ezt a kolumbia témát.

[00:39:33]Nekem az a megélésem, nem csak az ő esetükben, hanem úgy általában, hogy mikor van egy nem feltétlenül topcsapat, akinek van egy kiugróan jó tornája, vagy egy egy olyan torna, amikor ők az ő deszín foltjai a mezőnynek, akkor utána hajlamosak vagyunk ahhoz mérni őket mindig, már csak azért is, mert a tornavégeztével évekig nem követjük őket.

[00:39:57]És szerintem a kolumbiaiaknál ez a 2014-es VB volt, amikor ugye Hamest is megismerte a világ, de hogy az az tényleg egy nagyon jó kis csapat volt a Quadradóval, Armeróval, Zunyigát is megismerte a világ meg Neymar leginkább.

[00:40:11]Igen.

[00:40:14]És ugye azon a tornán ráadásul ugye Falco nélkül voltak, aki akkor sérült meg nagyon súlyosan, és a karrierjeinak is vége lett az érdemi részének.

[00:40:25]És akkor ehhez mérjük utána, hogy jön a következő torna, és akkor ó, Kolumbia az jó volt.

[00:40:30]Nem éri el azt a szintet, nem felel meg az elvárásainknak, és akkor így hajlamosak vagyunk lesöpörni.

[00:40:37]De egyébként ez a kolumbiai csapat ez nagyon rendben van.

[00:40:39]Tehát nagyon simán jutottak ki a VB-re a selejtezőkbe, verték az argenentíokat, verték Brazíliát, telj megöt a különböző pasztérképeket, hogyha nem tudom most be kéne vágni igazából, de hát egy ilyen tökéletes formát lehet látni Kolombiánál, hogy minden, hogy mondjam, a szögek azok így nagyjából szimmetrikusak minden egyes játékelemben.

[00:40:58]És akkor pont vagy láttam egy ilyen posztot, és ott Portugália ott volt, ahol ott volt Ronaldo, akinek hát ugye csatár kicsit ki kéne ékeskednie itt a passzérképből, és hát így hát a Bruno Fernandesnek a izéjához van a legközelebb lényegében, mert hogy annyira funkcionatlan az az egész történet, még a Kolumb csapat egy fantasztikusan felépített történet.

[00:41:17]Valamelyik korábbi adásban már az Atlas nevű Substack oldalról ajánlottam statisztikákat meg sztorikat.

[00:41:21]Ezt egy Daniel Steingard nevű úriember csinálja.

[00:41:25]Itt találjátok meg őt a Twitteren és az át tud vinni a substack oldalára.

[00:41:29]Nála volt egy összehasonlítás, most azt nem hoztam ide, máshol fogunk beszélni.

[00:41:34]Azt vizsgáltam egy hosszú idővonalon, hogy futball kultúrák hogyan épülnek, mennyi idő alatt, és hogy attól, mert régen valaki jó volt, az lehet egy hosszú visszaesés.

[00:41:40]És közben attól valahol valamikor nem volt igazán komoly futball, de mégis fölépült valami.

[00:41:44]És a két példa erre a szám végére az egyik Kolumbia volt, mint ahol igazából a semmiből vagy nagyon mélyről most már egy tartósan magas szintű futballkultúrát tudtak építeni.

[00:41:52]A másik példa meg Magyarország volt.

[00:41:57]Azt most ilyen kegyeleti okokból nem akartam egyébként ide hozni, de érdekes csekkolni.

[00:42:01]Viszont amit szintén érdemes csekkolni, hogy hogyan teljesítettek az egyes kontinensek a csoportkörben.

[00:42:06]Ugye Európából 16-ból 13 induló tovább jutott, Dél-Amerikából hatból öt ugye Urugvá hullott el egyedül.

[00:42:14]Észak és Közép-Amerikából csak a házigazdák, ugye ez annyira nem meglepő.

[00:42:18]Ázsiából ketten a kilencből, ez hát ez kifejezetten rosszul néz ki, ugye és ebből is az egyik ugye Ausztrália, aki csak futball ügyileg számít Ázsiának.

[00:42:28]Afrikából 10-ből kilenc, erről már beszéltünk.

[00:42:31]És Óceánia 0/1.

[00:42:36]Két kérdésem lesz.

[00:42:36]Az egyik Afrikára vonatkozik, majd, a másik viszont Dél-Amerikára, mert ugyanezon az Atlas nevű blogon olvastam egy nagyon érdekes cikket arról, hogy miért ennyire jó a dél-amerikai futball.

[00:42:44]Két ábrát ho ebből a cikkből, és próbálom gyorsan elmagyarázni, hogy mi látható ezeken.

[00:42:48]Az egyik ugye itt a szélső ábra azt mutatja meg, hogy hogyan aránylik a GDP és a futball válogatottnak az ereje egymáshoz.

[00:43:00]Van egy viszonylag erős korreláció, tehát a gazdagabb országok jobb jobb futball vválogatottal rendelkeznek főszabály szerint, és az összes dél-amerikai válogatott efölött a regressziós vonal fölött van.

[00:43:09]Tehát ahhoz képest, ami a gazdasági erőjükből fakadna, ahhoz képest ők a futballpályán túlteljesítenek.

[00:43:15]Miért van az, hogy ennyire jó Dél-Amerika a futballban és éppen a futballan, hanem meg a másik ábra ad egyfajta választ, ugyaninek az egyik tengelyjén azt látjuk, hogy milyen régen alapították ezeket a klubokat, minél lejjebb vagyunk azon a függőleges tengelyen, annál régebben alapították a klubokat.

[00:43:30]És a másik tengely pedig azt mutatja meg, hogy mekkora, hányadát viszi el a sportoló fiataloknak, a tehetségeknek a futball.

[00:43:35]hogy minél inkább jobbra vagyunk ezen a tengelyen, annál nagyobb hányadát szakítja ki a futball a tehetségeknek.

[00:43:41]És azt látjuk, hogy Dél-Amerikában régi jól beágyazott klubok nagyon nagy százalék-át viszik el a tehetségeknek, míg más országokban, és például Dél-Amerikából Venezuela az, ami nagyon kilóg, ott nagyon sok tehetséges gyerek, inkább baseballozni megy el, és van egy nagyon jó baseball válogatottja a venezuelaiaknak.

[00:43:57]Én imádom a baseballt és nagyon sok jó venezuelai játékost ismerek, de hát cserébe a futball válogatottjuk meg kontinentális szinten talán a leggyengébb történelmileg.

[00:44:08]Szóval ti hogyan látjátok ezt?

[00:44:08]Hogy foglalkoztatok-e ezzel, hogy Dél-Amerika?

[00:44:10]Miért miért gondoljuk azt, hogy Urugvá egy négy milliós ország és hát ott nemzeti csalódás van, hogy nem jutott tovább egy világbajnöki csoportból?

[00:44:18]Amúgy az Uruguaynak például a GDP-je az nagyjából Magyarországon egy szinten van.

[00:44:21]Tehát hogy valójában azért az nem egy harmadik világbeli ország, az egy kulturált ország.

[00:44:24]Szóval ott valószínűleg azért ez egy nagyon jó alap.

[00:44:29]Az egész dél-amerikai létben azért nagyon megvan, hogy ők ők azért európaist játszanak egy kicsit mindig.

[00:44:35]Szóval, hogy az a tudás az valószínűleg, ami Európában megvan, az eljut oda egy ponton túl.

[00:44:39]Egy Olyasfaj transzfer, amit mondjuk valószínűleg Afrika nem tud ilyen organikusan bemutatni.

[00:44:44]Nyilván a gyarmatok miatt ez megtörténik egy ponton túl, de azért más, hogyha odarepül egy francia illető, létrehoz egy akadémiát Szenegálba, aztán amúgy visszarepül igazából, mert csak felépítette és átadta azt a könyvet, amiből ki kell nevelni a a játékost, mint mondjuk Dél-Amerika, ahol az amúgy sokkal organikusabban van meg akár azért nem tudom, mert hogy a spanyol-olasz országokkal még azért továbbra is, tehát nem azt mondom, hogy napi szintű, de hát hogy nagyon szoros kapcsolata van egy csomó csomó csomó aspektusában a különböző különböző dél-amerikai társadalmaknak, persze Urug hoztad fel példaként, de Argentína és Brazilia kapcsán azért azzem például az is egy szempont, hogy nagyon sokan vannak, tehát hogy azért ott azért még mindig jobb eséllyel tudsz vagy a nagy számuk törvényapán kiválasztani annyi játékost, hogy hogy ez ez működjön.

[00:45:30]Ezt te hogyan látod?

[00:45:30]Tök érdekes.

[00:45:30]Én amúgy azt gondolnám, hogy pont hogy Dél-Amerika egy önálló futballitás, és hogy Afrika meg nagyon jelentősen európai behatásokra támaszkodik, hiszen a válogatott játékosainak a zöme valójában európai nevelésű játékos.

[00:45:43]Délam van a különbség, hogy ők Dél-Amerikában akarják megcsinálni azt, csak nem nem zárkoznak el az európai tudástól, tehát ők benne vannak a futball vvérkeringésben organikusabban, amit aztán mivel, hogy ők bírnak önálló futball identitással, hát 140 éve gyakorlatilag emiatt ők ezt nem úgy fogják föl, mintogyfajta gyarmatosítók által kapott tudás, amit kényszerettel le kell másolni, hanem másolni ők gondolkoznak a futballról, és emiatt Európát is Egy nem feltét nyilván látják, hogy egy azért is kell alkalmazkodni, mert hogy a kontinens, a futball kontinens, de azért is, mert hogy egyszerűen egy helyonnan a tudást át tudják venni, azt megnézzük és azt adaptálják a a saját amúgy nyilván európai szempontból más futballgondolkodásuk.

[00:46:27]Ebbe tök igazad van szerintem.

[00:46:27]És ugye ez leginkább a braziloknál szokott mostanában téma lenni, hogy hogy nem feltétlenül járható út, vagy vagy a sikerekkel kikövezett út az, hogyha ők csak a saját fejük után mennek, és nem próbálnak valamilyen szinten ellesni fortéokat Európából, vagy adaptálódni.

[00:46:51]Hogy miért sikeres Dél-Amerika?

[00:46:55]É én ezt tradicionális kulturális indugókkal tudnám alátámasztani.

[00:47:00]Tehát hogy most például nekem az jutott eszembe erről a témáról, mikor ezt bedobtad, hogy ugye egyrészt ott vannak tradicionális óriási múlt rendelkező csapatok, Boka Juniors, River, brazil csapatok, ide a nagysztárok elmennek focisznél levezetni.

[00:47:19]Tehát ez ezt egy afrikai kontinensen ilyet nem lát ilyet nem lehetne megcsinálni.

[00:47:24]Például ugye Tedlas néztük mindannyian.

[00:47:27]Valószínűleg ugye abban van egy olyan egy olyan történetszál, hogy hogy megérkezik a a Gánai Mágnás és hogy akkor ő mondja, hogy ő ő létrehoz egy szupercsapatot Gazablankába.

[00:47:38]Tehát elképzelhetetlen, hogy ilyen történjen.

[00:47:40]És ugye az MLS kapcsán szoktunk erről beszélni, hogy ott ott mekkora szerepe van a a liga felfuttatásában annak, hogy hogy a nagy sztárok odamenjenek népszerűsíteni ezt a sportágat.

[00:47:52]Tehát, hogy Dél-Amerikában ez megvan szerintem Afrikában lehetetlen.

[00:47:59]Ez bocsás meg, ez önmagában nagyon árulkodó, hogy arról beszélünk, hogy felfuttatni valamit, és hogy oda kell vinni sztárokat, és majd attól felfut.

[00:48:05]Ugye ez azt mutatja, hogy valójában hiányoznak a tradíciók.

[00:48:06]És azért gondolom árulkóanak ezt a bemutatott grafikát, amin ugye az van, hogy egyrészt nagyon régi, nagyon jól beágyazott klubok vannak, másrészt ezekben az országban az elsődleges sport, elsődleges választás a tehetségeknél a futball, mert ugy Amerikában is persze lehet futtatni az MLS-t.

[00:48:23]És nyilván igen is hajlok arra, hogy azért az egy szerintem végletes a minő a megítélése az MLS-nek, mert kétféle embert ismerek a magyar nyilvánságban, az egyik túlértékel, a másik meg alul.

[00:48:32]A helyén szerintem kábé senki.

[00:48:34]Ö mind a kettő, mind a kettőben van üzletiérdek, meg sok mindenféle érdek megjelenik ebben.

[00:48:38]Tehát nagyon nehéz a helyén kezelni, mert azt is nagyon kevesen nézik, ugye valójában.

[00:48:41]De de ott azért, hogy mondjam, kosárlabdázni, jégkorongozni, baseblozni, nem tudom, amerikai focizni mennek el a gyerekek.

[00:48:50]von Haus Aus és aki maradt, bocsánat, vagy aki máshol született, Balogun nem tudom a vagy máshol nőtt fel, kezdett futballozni, Pulisig, nem tudom, DVE ők meg már visszamennek a válogatottba játszani, és most összejött egy visonylag jó mag már az Amerika Egyesü Áokban, de ennek valójában kultúrális gyökérzete az még mindig nincsen, vagy csak nagyon szegényes.

[00:49:11]Illetve még Dél-Amerikánál azért és főleg nem tudom, Argentínából van tapasztalatom, nekem volt ott szerencsém lenni, hogy amúgy azért nagy csapatok azért tőkeerősek.

[00:49:20]Ühüm.

[00:49:20]abból fakadóan, ami Dél-Amerikának a diszfunkcióját is jelenti, hogy elképesztően nagy társadalmi különbségek vannak, de ez azt is jelenti, hogy vannak nagyon lóvés emberek, akik ráadásul mivel a futball, ahogy te most leírtad, egy nagyon fontos társadalmi dolog, hát lényegében hatalmat vásárolnak akkor, amikor mondjuk a Boka Juniorsban veszik.

[00:49:41]Tehát például Argentina kettővel ezelőtti elnöke, vagy hárommal, az ugye Mauricio Macri.

[00:49:45]Ő korábban a Boka Juniorsnak volt az elnöke, és ezeket amúgy mind össze lehet hozni.

[00:49:52]Ráadásul ami pont így az emlás kapcsán gondolkoztam, hogy mondjuk az LFC és a Los Angeles Galaxinak mi a társadalmi különbsége?

[00:49:59]Hát biztos valakit rá lehet erőltetni, de de nincsen még mondjuk Argentinában van a különböző csapatoknak akár a Buenos Airesi kerületeken, de lehet ugye a bajnokság nagy része az Buenos Airesi, de hogy az valamit képvisel, vagy azért, mert lokációilag, vagy azért, mert mondjuk nem tudom, a River nem képvisel a Buenos Airesz egy kerületét sem, de az mondjuk az Elicnek a csapatát az képviseli, és hogy mivel ezek a törések megvannak, emiatt szerintem amúgy nagyobb nem tudom realitás van, hogy beszálljanak nagy oligarchák és Az vitatható, hogy jó-e a futballnak az oligarisztikus rendszer.

[00:50:32]Most beszéljünk, de hogy ezek pénzt raknak ebbe, akkor abból majd lesz egy normális utánpótlásképzés, scouting hálózat, vissza tudják hozni Paradest, mondjuk még aránylag egy jó futballszinten a Boko Juniorsban, és ezek mind, hogy mondjam, nem termelik, hanem szinten tudják tartani a futballt.

[00:50:52]A másik pedig, hogy Európa, hogy pont Brazíliát hoz.

[00:50:53]Tehát Brazíliában szerintem nagyon rossz most, mert ők kicsit identitásfesztésben vannak ilyen tekintetben.

[00:50:58]Még mondjuk, hogyha Argentíát nézit, és amúgy főleg Scálit, aki valószínűleg egy ilyen, nem tudom, nekem meggyőződésem, hogy ő egy ilyen nagy futballgondolkodó lesz egy ilyen 30 év múlva, ahogyan ő beszél arról, hogy hogyan kell a modern futballt az argenentin úthoz igazítani, az az nagyon ü az egyik az egyik argení úthoz ugye, mert ugye van a Lanestra meg van a Igen, bocsánat, igen alapvetően, de hát hogy akkor tap mondjuk nagyon lehetősítve, hogy a pozíciós játékot ő elismeri, hogy ebből nagyon sokat lehet tanulni, úgyhogy nem gondolja azt, hogy neki egy messzivel levő válogatottba Ezt kell csinálni s kellinálékapja.

[00:51:33]Szóval hentában még ez is meg hoges a modern világba saját identitásokat is összehozni.

[00:51:37]Brazíliáb nagyon nagyon unikális az argentin csapat játéka egyébként annyira elüt az európaitól és újra kijönnek ezek az identitásbeli meg történelmi különbségek amikről régen szól és és ezért kicsit furcsa is a szemnek egyébként nézni az argentinokat és hogy van egy olyan benyomásod hogy hogy hogy döcögős ez a csapat vagy nem én itt tudnám leírni de de közben meg meg a a torna egyik legstabilabb csapatai és majd beszélünk erről és abszolút az egy részben érintettük egyébként csak mutassuk megt erről is van egy inzertünk hogy Afrika ugye 10-ből kilenc továbbjutó válogatottal.

[00:52:10]Ők mind ott vannak sztárjátékosok zászlóikkal, mire nem jó a mesterséges intelligencia, ugye fant erre találták föl gondolom.

[00:52:18]Szóval, hogy Tunézia az egyetlen kieső, mondjuk ők emlékezetes kiesők lettek Afrikából, azonnal megindultak a találgatások, hogy na akkor Afrika most áttör végre.

[00:52:25]Ugye legutóbbi VB már ott volt egy afrikai csapat a négy között, de ebben van meglepetése ezekbe a csapatokba, így őszintén meg ugye azt azért tegyük hozzá, hogy a zömük második harmadik helyen a saját csoportjából nem zárnám ki, hogy itt a nagy részük elhullik egyből az egyenes késési szakasz elején egyébként.

[00:52:39]Szóval én azt korainak érzem, csak ezt akarom mondani, hogy ők most megelőzik Dél-Amerikát, de szerintem stabil harmadik erő a kontinensek között Afrika.

[00:52:48]Nagy résha megnézzük Ázsia leszereplését, akkor meg aztán főleg nagy rész az európai behatás miatt, tehát mondom itt európai nevelésű játékosok vannak ezekben a válogatokban zömmel.

[00:52:59]Abszolút.

[00:52:59]Igen.

[00:52:59]De akkor hogy én mármint, hogy ez tök jogos, hogy le vagy jó eséllyel kieshetnek itt csapatok ezek ezen kilenc alakulat közül, de hogy igazából az, hogy a legjobb 32-ben ezek a csapatok benn vannak, szerintem ez a mondat ez nem egy nagyon nem tudom meglepetés tartalommal bíró mondat.

[00:53:16]Zöldfoki Köztársaság valószínűleg igen, de ők Unblock talán mondhatjuk, hogy a torna meglepetései a a szokásos, rendszerű.

[00:53:24]Kongónál sem tudom, hogy ez feltétlenül olyan nagy meglepetés lenne.

[00:53:29]Hát azért jó visszacsatáruk meg nem tudom, azért az de jó lenne, hogyha nekünk lenne, bár mondjuk még abban nem is vagyunk annyira oroszak.

[00:53:34]Szóval, hogy és a többi csapatnál én nem tudom, hogy ez a torna előtt nem tudom hányan mondták volna, hogy ők nincsenek benne a legjobb 32-ben.

[00:53:43]Igen.

[00:53:43]Nyilvánvalóan Marokko kiemelkedik ebből a sorból.

[00:53:45]szigetek mondjuk azért valószínű de ezzel kezdtem a mondani, hogy nyilván zöld foki közteság természetes igen de valószínűleg rájuk azért igen.

[00:53:53]Ja, gá.

[00:53:53]Hát dehogy is persze.

[00:53:55]Ja, tehát de Marokka az nyilván kiemelkedik ebből a ebből a körből, de ugyanúgy elefántsolt part szerintem.

[00:54:04]Messzemenők nagyon jó focit csinált a csoportkörben.

[00:54:06]Németeket nagyon megcsinálták.

[00:54:08]Nagyon sajnálom, hogy hogy azt a a meccset végül behúzták a Nagelsmanék.

[00:54:16]Hát de én úgy is gondolom egyébként, hogy ketten hárman azért tovább fognak menni.

[00:54:23]Marokkont, Elefánt csontpartot, meg én egyébként a Szenegát is úgy gondolom, hogy ők simán kitehetik a belgákat.

[00:54:29]Igen, azon azon én sem lepődnék meg.

[00:54:29]Az egy éles meccs lesz.

[00:54:31]Hát Elefánt Csontpatról szerintem többször mondtam már, hogy nyers tehetségben, főleg támadó oldalon ez egy top 10-es válogatott, ha csak így ránézek a a keretükre.

[00:54:39]Van még egy ilyen történelmi geopolitikai nemzetiségi érdekesség az adásra.

[00:54:43]Ezt is Twitteren találtam, hogy Marco Jukicsnál egy őszerinte ilyen észbontó statisztika ez, hogy annak ellenére, hogy a balkáni régió a világ népességének a 0,2%-át adja, a legjobb 32 között bent maradó csapatok játékosainak 7,5%-a származik ebből a régióból valójában.

[00:55:03]És itt azért lehet látni részletesebben amennyire megtekinthető ebben a méretben.

[00:55:08]Ugye a németeknél is van egy szerb származású játékos, svédeknél van egy koszovói, horvát, Kanadánál van egy horvát, ugye horvátok nyilván teljesen, az osztrákoknál is vannak hárman, Amerikában ugye Pulisic, Ausztráliában ketten is vannak, Svájcban ketten is vannak.

[00:55:22]Szóval, hogy a 32 résztvevő csapatból kilenc olyan van, ahol játszik, vagy a keretben van balkáni származású játékos.

[00:55:29]Sokszor beszélünk arról, hogy hogy mennyire erős a balkáni foci.

[00:55:33]De most már nem csak úgy egyes válogatottak szintjén, hanem a úgy a világban szétszóródott diaszpóra mentén is.

[00:55:40]Nem a most azon gondolkoztam, hogy mondjuk a balkáni kivándorlás az mondjuk lehet, hogy később történt, mint a magyar kivándorlás.

[00:55:47]És mondjuk Észak-Amerikában, Ausztráliában akkor érkeztek nagyon nagy számba Balkánból, de most nem vagyok egy történész, amikor már ott amúgy akartak futballt csinálni.

[00:55:56]90-es évek emiatt.

[00:55:57]Hát nyilván, de hogy a Balkáni háború, idész háború az egyértelmű, de az már szerintem előtte is voltak, főleg Ausztrália irányában kivándorlák.

[00:56:03]kivándorlók, és hogy akkor érkeztek oda ezek a nagy tömegek, ez most nem degradálban mondom, amikor ezek az országok, mint Ausztrál és Egyesült Államok amúgy akart futballt csinálni, és valamennyire ez egy ilyen természetes választás lehetett, hogy olyanokat tudtak a klubokhoz hozni, akik mondjuk olyan országban jöttek, ahol a futball az a mindennapok része volt.

[00:56:27]Elképesztő.

[00:56:27]Nem tudnék erre most egy ilyen nagyon nagy nemzetkarológiát felírni.

[00:56:32]Én annak örülök, hogy nincs a Balkánon egy nagy hangú politikus, aki most bemondaná, hogy kinek a kutyájának a kőkei is ez a siker most éppen, mert sok csapatból választott, tehát egyrészt vannak t saját kutyái kölyke is, mert a horvátok, bosnyákok itt vannak, másrészt rengeteg csapat itt hét más csapat válasz ismerjük ott azért a puskaporos viszonyokat.

[00:56:51]Szóval nem biztos, hogy jó lenne, hogyha most éppen valaki megpróbálná elvitatni.

[00:56:55]18-as vbn a horvát elnökasszony nem jut eszembe a neve, aki amúgy azért hasonló kellemetlenséggel próbált felülni a horvát válogatottnak a vonatát.

[00:57:05]Igen.

[00:57:05]Neve volt a hölgynek, mert nekem soga eszembe jutni, de mindjárt biztosan megírjátok kommentek között, vagy a kommentekben.

[00:57:09]Nincs sok időnk, mert annyira jól elbeszélgettünk itt a mindenféle konzerv témákról, készüljön arról, hogy lehet, hogy ez a Dél-Afrika- Kanada nem a futbról nem.

[00:57:17]Igen, hogy hogy hogy lehet, hogy keves nem fog egy órányi műsőidőt kitölteni, és milyen igazam lett ebben.

[00:57:23]Szóval arra gondoltam, hogy tegyük össze itt az egyenes kieséses szakasz érdemi vagy fontos a nagy csapatokat is tartalmazó része előtt a saját power rankingünket.

[00:57:33]Így az esélyesekre vonatkozóan.

[00:57:33]Tehát kit láttuk az eddigi tapasztalatok meccsek alapján a legerősebbnek.

[00:57:36]Gyorsan elmondom, aztán átadom nektek a szót.

[00:57:40]Nálam döbbenetes meglepetésnek gondolná, ha nem Franciaország argentína döntő lenne ismét.

[00:57:45]Tehát akkor most az ágakat is vegyük bele ebbe a játékba.

[00:57:48]Egyrészt igen, de én én mondom, tehát hogy ránézek az ágakra, láttam a meccseket, én a spanyoloknak van talán jobb napja esély, hogy kitegyék a franciákat a négy között, de alapvetően nagy meglepetésnek gondolnám, ha nem ismétlődne meg a négy évvel ezelőtti döntő.

[00:58:01]Abszolút.

[00:58:01]Én is ezt gondolom.

[00:58:01]Mert ugye az ágakat nézve is kérdeztem, mert hogy most már hogy mondjam jobban tudjuk, hogy ki ki mikor hol eshet ki, hogyha úgy adja ki.

[00:58:10]Hát valószínűleg lesz egy Argentí-Anglia elődöntő, vagy esetleg Brazília.

[00:58:14]Most azért Angliát, vagy a kongói DK.

[00:58:17]Nem, nem, ezt most nem látom.

[00:58:18]A másik ágon pedig ugye hát egy spanyol franciát várunk a top négybe.

[00:58:24]Vagy német ugye, mert lesz valószínűleg egy német francia nyolcad.

[00:58:28]Német francia lesz a nyolcad döntő.

[00:58:28]A németek nyilvánvalóan bírnak képességekkel, de hát azért ez egy gyengébb német csapatnak tűnik egy csomó szempontból.

[00:58:34]Szóval nem nem látom, hogy kivernék.

[00:58:37]Még amúgy Marokkót én bemondtam assiszem az ötödik helyre, szóval még őket is szeretném látni, ha már inkább azt mondanám.

[00:58:43]Szóval tippelte, de hogy szerintem amúgy nem, itt most valahószínűleg nem lesz ilyen klasszikus meglepetés, már a Marok egyáltalán az lenne, nem top négy csapat.

[00:58:49]És akkor mondjuk, hogyha győztes is kell mondani, a Franciaország, Argentina, Spanyolország, Anglia, mondjuk ez a top négy.

[00:59:03]Az nekem egy kérdés, hogy Argentína nem fog játszani ugye az elődöntőig igazán nagy meccset, az a helyzet.

[00:59:07]És az elődöntőig Messi amúgy hát most mi ebben a tempóban amúgy 12 góllig eljuthat.

[00:59:13]Jaj, csökken a tempó.

[00:59:13]3 2 1 következő meccsen már nulla jön.

[00:59:15]Nem, vagy nem?

[00:59:17]Vagy nem vagy pont most voz a vozinnyel múlik akkor te jó Isten.

[00:59:24]Na mindegy.

[00:59:24]Tomi, én is abszolút a francia-argentin döntőt várom.

[00:59:28]Szerintem egyébként Franciaország jobb.

[00:59:32]Ühüm.

[00:59:32]Abszolút őket gondolnám most az esélyeseknek.

[00:59:35]Nagyon mély, nagyon jó minőségű keretük van.

[00:59:38]Tehát, hogy péld mikor erről gondolkodtam adás előtt, az jutott eszembe, hogy ott van a keredben ugye a Jean Philip Mateta, aki valószínűleg nem fog pályára lépni már ezen a tornán.

[00:59:49]Adabio is ott van, mint kezdő.

[00:59:51]És szerintem több olyan topcsapat is van, például nem tudom, Ancelotti szerintem földhöz verné magát örömébe, hogyha lenne egy olyan csatára, mint a Matet, akit tudna használni.

[01:00:00]Tehát, hogy elképesztő.

[01:00:02]És ő előtte még van a türám, szóval, hogy így ő csak a második ilyen center Igen.

[01:00:06]Türá meg türám meg aztán főleg Igen.

[01:00:10]Döbbenetes.

[01:00:10]Én egyébként és nekik nagyon bejött ez, amit a torna előtt gondoltunk, hogy hogy nekik éppen elég az, hogyha negyed órákra 20 percekre felpörketik a tempót.

[01:00:20]Bappé igazából őt is hajlamosak vagyunk már így egy legyintéssel elintézni, hogy gólokat lő.

[01:00:28]De hát gólokat lő.

[01:00:28]Hát könyörgöm, azzal már lehet vitatkozni, hogy a mezőny munkája milyen, meg hogy ez egyébként a a csapatjátékot mennyire tudja megborítani, hogyha ennyire fel van mentve minden alól, de a kötelezőt hossza azért a mérő ott van.

[01:00:48]Hát meg VB-n vagyunk, nem is B ellen.

[01:00:49]Szóval Messt is jobban el lehet rejteni valószínűleg, mint egy BL egyenes kiesésesben, vagy akár Vinicius is, akik szerintem szerintem messzét nem akarják rejtegetni.

[01:00:57]Szerintem a Bppinnál meg a meg a Viniciusnál ez jobban kijön, hogy hogy őket minél jobban a a labda elleni játéknál ü dolgozni helyette másoknak.

[01:01:12]Igen.

[01:01:12]Ugye a az argentinoknál említetted, hogy az elődöntőig nem igazán lesz komoly meccsük.

[01:01:16]Én ezért mondtam a franciákat, hogy amúgy ez most nyilván egy kicsit így ilyen nem tudom konyaszológia, de hogy mondjuk azért a németek ellen valószínűleg meg kell izzadni, hogy ezt a kifejezést használjam még Argentínának, tehát hogy tényleg valószínűleg nem komoly nem lesz komoly meccs.

[01:01:30]Igen.

[01:01:30]Ami hát nyilván most most ezen el lehet gondolkodni, hogy mennyire faer, mennyire igazságos, de hogyha onnan nézem, akkor ez egy tökéletes felhozó sorozat lesz nekik, míg megérkeznek tényleg az első komoly meccsék.

[01:01:45]A spanyolokat felírtam én is harmadik erőnek.

[01:01:48]Engem a spanyolok nagyon nem győztek meg idáig.

[01:01:50]Azzal, hogy a a Nico Williams érdemi tornája az véget ért, az ezt még még jobban aláhozza.

[01:01:58]Az még jobban, hogy baloldali támadóba az Alex Bayernát előltet Dela Fuente, akit én egyszerűen nem tudok értelmezni.

[01:02:05]Én én én őt nagyon nem jó játékosnak tartom, és én még a brazilokat, megmondom őszintén felírtam, és kizárólag azért, mert most jöttünk el a tornának abba a szakaszába, ahol az Unchelotti féle Black Magic működik.

[01:02:21]Tehát, hogy a liberóban, vagy hogy mondjam, vagy ilyen pivotban.

[01:02:27]Nekem az de jó nyilván ez első komolyabb csapat e ez a legkevésbé szakán lesz megszólalás hogy ez egy de de hogy hogy tényleg a a legutóbbi real b győzelmeknél minden amellett szól hogy ez a csapat nem jó nem működik az első komolyabban szembejő erő lesöpri őket és valahogy mégis a a az egyéniségek meg tudták oldani hogy viniciusnak jó tornája van igazából Kunya kezd beleönni ig a középályán ott A Tony Cross volt itt, meg a Lucas Packete, akit amúgy nagyon kedvelek, de nem ugyanaz.

[01:02:59]És a Kassemiro meg a Chua Mani most már nem ugyanaz például, vagy az utolsó alott is ez viszonyítva úgy értve.

[01:03:07]Hát de közben a ez meg nem is a hát nem is a BL, tehát hogy és a és igen, a pakettának szerintem kicsit olyan olyan a paketta is, mint a brazil csapat.

[01:03:16]A brazil csapat meccsről mecsre egyre jobb.

[01:03:17]Ezt nehéz hová eltenni, mert nyilván Haji és Kóc nem képvisel azt a minőséget, mint Marokkó, ahol ugye nagyon rosszul néztek ki.

[01:03:24]ahhoz képest változtatott csött egy csomó dolgot szerkezetben is, játékfelfogásban is, személyi kérdésekben is, és kifejezetten jól néztek ki.

[01:03:31]Én sem vagyok abban biztos, hogy ez ez hány százalékban a belső fejlődés, hány századékban a black magic, az összeszokás, a belelendülés, és hány századék-ban az, hogy gyengébb csapatokkal vagy naiv csapatokkal játszottak, mert a skótok kifejezetten naivak is voltak ellenük.

[01:03:45]Igen.

[01:03:45]A híres letámadás, amit egy csomóan bemondtak ezek után, hogy kettőt a skótok hát, de hogy Bruno Gimares például nagyon-nagyon jól játszik.

[01:03:51]Szerintem a torna egyik legjobb középpes a Bruno Gimeres.

[01:03:56]És közben meg én is úgy vagyok vele, hogy tényleg nagyon kiemelkedni látszik.

[01:04:00]Nagyon egyértelműnek látszik ez a két ák, hogy akkor egy ilyen spanyol, francia, argenentin angol elődöntő és akkor nézzük meg a négy négy legjobb csapat, de biztos, hogy nem jut oda a négy legjobb csapat, mert olyan sos sincs, hogy a négy legjobb csapat van az erődöntőben, és ha valakit választanunk kellene, akkor szerintem az angolok nem fognak odáig eljutni.

[01:04:18]Lehet, hogy már Mexicó az Astában.

[01:04:18]Hát vagy Ecuador, ugye még az is lehet az Evador Mexicó.

[01:04:23]Én én én azt gondolom, hogy onnan valahogy 10ikkel valahogy továbbvergődik Mexikó és hogy aztában rendeznek egy Mexico Angliát 2000 menen magas.

[01:04:31]Én attól félnék a Thomas Tuchel helyében.

[01:04:33]Biztos ők is egy kicsit tartanak ettől.

[01:04:36]Hát hogyha Páner ott lenne jaj igen.

[01:04:38]Meg Szent Alexander Arnold nyilván.

[01:04:40]Vagy egy jobb hátvéd könyörgöm.

[01:04:42]Legalább egy kér.

[01:04:42]De amúgy Alexander ezek után amúgy felvethető, hogy nem kellett volna bizonyos szempontból egy ilyen passzer és egy nem üveglábú vagy kicsit üveglábú.

[01:04:52]Azt mondta Tuhel, hogy ő ők nem nem igaz, ők nem számíthattak arra, hogy a hogy a hogy a Re Jamesnek fog sérülni.

[01:04:59]Mikor az egész pályafutása erről szól szerencsétlennek, hogy ő sérülésekkel bajlódik.

[01:05:04]Megnéztem március 11-én és 14-én játszott legutoljára két meccset egymás után.

[01:05:08]Egész azonban perclimitem volt a Chelseát.

[01:05:10]A Mareszkát konkrétan ezért is rúgták ki, mert ugye nem volt nem annyira akarta betartani azt a perclimitet, amit Re Jamesnél be kell tartani, mert különben megsérül.

[01:05:17]Anglia meg eljött erre a VB-re úgy, hogy ő majd lejátszik nyolc meccset jobb hátvédben.

[01:05:22]Non s egymás után.

[01:05:23]Na, esti meccsekre gyors tippek.

[01:05:26]Brazília, Japán, Németország, Paraguay, Hollandia, Marokkó.

[01:05:32]Megvéded Brazíliát?

[01:05:32]Én nem tudom.

[01:05:32]A a van a FIFÁ-nak egy tök jó taktikai oldala, ahol különböző nagyon látványos elemzéseket hajtanak végére, és ott a japán labdakialokat elemezték tegnap előtt, vagy tegnap, nem is tudom már.

[01:05:43]És mondjuk az jutott eszembe, hogy azokat a nagyon sok rétű, nagyon tökéletesen legyakorolt labdakzatolokat, az a brazil védelem, ahol nem tudom Gabriel csak nézzétek meg egy meccsen, hogy így amúgy így üvölt, így mutogat, hogy ne odaugorjunk ki, mert az Arsenalban nem ehhez van szokva, hogy akkor az az egy nagyon megszervezett csapat, még ez a brazil csapat nem.

[01:06:02]És mondjuk ez a nagyon szervezett japán csapat meg amúgy na kimered kimered ejteni a brazilokat?

[01:06:07]Én kimerem ejteni és még akár nem is kicsivel.

[01:06:10]Kemény nem akarnék eredmén mondani, de hogynél több itt a japán németorszak, Paragvay.

[01:06:16]Németország megnyeri egy csomó mindenb lehetne szállni Németországra.

[01:06:18]Oké.

[01:06:18]Hollandia Marokkó.

[01:06:21]Hát ott a rotterdami rendőrséget lehet félteni egy csomó szempontból.

[01:06:28]Marokkónak kéne nyernia, de azért ez nem annyira egyértelmű.

[01:06:29]Én az egy nagyon rossz meccsnek gondolom, mert szerintem a Kum a konzervatívusával hát nem tudom, ezt lehet-e mondani, ki akarja herélni azt a meccset gyakorlatilag.

[01:06:37]Tizipárbaj abszolút Tomi, én hasonló meccsképre számítok a brazil meccsen, mint ami volt a brazil Marokko, tehát nagyon nem fog ízleni a braziloknak az, amit Japán játszani fog ellenük, de szerintem meg fogják oldani Brazília, hogy nem lesz egy diadalmenet, de ezt a kört ezt biztos vagyok benne, hogy hogy venni fogják.

[01:06:58]Vinzus táncol egyet vagy?

[01:07:01]Hát ne Paragay, Németország.

[01:07:04]Ez szót se nagyon akarok rávesztegetni.

[01:07:10]Németország meg fogja csinálni.

[01:07:10]Nagyon fájdalmas lesz nézni biztosan és nem fognak megoldódni ettől a továbbjutástól a németek problémái, akiktől szerintem hamarosan el is fogunk köszönni.

[01:07:23]És én a Marokkó meccsen várom a meglepetést szerintem.

[01:07:27]Várjál, hogy ki a meglepetés?

[01:07:27]Hollandok vagy Marokkó?

[01:07:31]Nézhetjük innen.

[01:07:31]És Marokkó továbbjutást váró.

[01:07:35]Szuper.

[01:07:35]Jó, hát holnap megbeszéljük, hogy mi jött be ezekből, mert nem veletek.

[01:07:38]Köszi, hogy most itt voltatok.

[01:07:39]Tényleg még egy picit hosszabbak is voltunk, mint szoktunk.

[01:07:41]Szóval tartsatok velünk.

[01:07:43]Holnap is jön megint az Icerlő reggeli VB kibeszélője.

[01:07:45]Iratkozzatok fel a 24.hu YouTube csatornájára, és kövessétek az egyéb tartalmainkat a VB-vel kapcsolatban.

[01:07:50]Sziasztok!