ATV Magyarország 57:55

Magyar Péter: A felelősök számot fognak adni – SOMOS A PÁLYÁN #26

közélet
Irányultság: LiberálisKötődés: Független
Magyar Péter: A felelősök számot fognak adni – SOMOS A PÁLYÁN #26
tl;dr
  • A Kossuth téren a rendszerváltás óta példátlan, hajnalig tartó ünneplés fogadta az új kormányt, ahol miniszterek is spontán felbukkantak a tömegben.
  • Magyar Péter miniszterelnöki beszéde szokatlanul konfrontatív volt, közvetlenül bírálta az előző rendszert, és a felelősök elszámoltatását ígérte.
  • Sulyok Tamás köztársasági elnököt nyilvánosan szólította fel távozásra, mulasztásait és alkotmánybírói múltját is éles kritika érte a beszélgetésben.
  • A vagyonvisszaszerzéshez büntetőjogi és magánjogi eszközöket is bevetnének, kiemelve az ügyészség korábbi akadályozó szerepét és az európai ügyészség fontosságát.
  • Balásy Gyula kommunikációs cégeinek számláit befagyasztották, ő nyilvánosan ajánlotta fel vagyonát, amit a NER megrendülésének jeleként értékeltek.
  • Az NKA miniszteri keretéből szabálytalanul kiosztott 17 milliárd forint miatt hűtlen kezelés gyanújával tettek feljelentést.
  • A bicskei és szőlőutcai gyermekvédelmi botrány kapcsán Magyar Péter bocsánatot kért, a fideszes képviselők nem tapsoltak, ami megdöbbenést keltett.
  • A TISZA frakcióját sokszínűség és teljesen új képviselők jellemzik, ami a résztvevők szerint korszakhatárt és a rendszerváltás hangulatát idézi.
  • Az EU-zászló visszakerült a parlamentre, és a beszélgetés szerint a NER kártyavárai összeomlóban vannak, ami további súlyos ügyeket hozhat felszínre.
Részletes összefoglaló megjelenítése

A kormányalakulás hangulata és újdonságai

A műsor kezdetén a helyszíni tudósító, Tibor számolt be a Kossuth téren uralkodó állapotokról. A téren a rendszerváltás óta példátlan módon hatalmas, hajnalig tartó házi buli jellegű ünneplés bontakozott ki az új kormány felállásának alkalmából. Az emberek táncoltak, énekeltek, nemzetközi és hazai slágerek szóltak. A program szervezettségét mutatta, hogy önkéntesek folyamatosan járták a teret és a környező utcákat, összeszedve a szemetet. Külön érdekességként említette, hogy a leendő kormány tagjai – például az egészségügyi miniszter vagy egy kulturális kormánybiztos – spontán felbukkantak a tömegben, amit hatalmas ujjongással fogadtak az emberek. Ilyen jelenetre korábban nem volt példa a parlament környékén.

Magyar Péter konfrontatív miniszterelnöki beszéde

A beszélgetés egyik központi témája Magyar Péter első miniszterelnöki beszédének szokatlanul konfrontatív hangneme volt. A résztvevők egyetértettek abban, hogy ez alapvető eltérést jelent a megszokott miniszterelnöki beszédektől, amelyek általában „vegyes felvágott zöldségből" álltak, és senkit nem érdekeltek. Az új miniszterelnök ezzel szemben közvetlenül a támogatók igényeire reflektált, ami megosztotta a véleményeket, de a műsorban résztvevők többsége szerint ez kifejezetten jót tett a politikai légkörnek.

„Megbuktak politikailag, emberileg, erkölcsileg. Megbukott az a politikai működés, amely folyamatosan egymásból élt, még a hazát kifosztotta." – Magyar Péter *

A beszédben Magyar Péter az Orbán-kormány bűneit emelte ki: a gyűlöletkeltést, a gyermekvédelem hibáit, a közpénzmilliárdok magánkézre játszását. Kijelentette, hogy a felelősök számot fognak adni tetteikről, és az előző rendszer kiszolgálóivá vált közjogi méltóságokat távozásra szólította fel.

„Amit elkövettek, azt ki fogjuk vizsgálni és be fogjuk mutatni. Akik felelősek, azok számot fognak adni a tetteikről." – Magyar Péter *

Sulyok Tamás köztársasági elnök helyzete és kritikája

A személyes konfrontáció

Magyar Péter beszédében elsőként Sulyok Tamást szólította fel távozásra. A beszélgetés résztvevői részletesen elemezték ezt a helyzetet. Elhangzott, hogy a miniszterelnök a köztársasági elnök szemébe nézve mondta el kritikáját, ami után a tömeg a Kossuth téren „mondjon le" felkiáltásokkal reagált. Sulyok Tamás mosolyogva, „köszönöm, köszönöm, köszönöm" szavakkal reagált, amit a résztvevők értetlenül fogadtak.

A kritika tartalma

Magyar Péter a köztársasági elnök mulasztásait sorolta: nem szólalt meg a gyermekvédelem ügyében, nem állt ki a kiskorú gyermekek mellett, és hallgatott akkor is, amikor a bukott miniszterelnök közpénzmilliárdokból háborús gyűlöletet öntött minden magyarra. Az egyik résztvevő az „abuse and neglect" (kihasználás és elhanyagolás) angol kifejezéssel jellemezte Sulyok Tamás elnöki működését.

„Nem sikerült akkor sem aggódni, elnök úr, amikor a gyermekvédelemben tönkretett kiskorú gyermekek mellett kellett volna kiállni. Akkor sem sikerült megszólalni, amikor a bukott miniszterelnök közpénz milliárdokból öltön öntött háborús gyűlöletet minden magyarra, közte a gyerekeinkre. Elnök úr, ideje távozni emelt fővel, ameddig még lehet." – Magyar Péter *

Az alkotmánybírói múlt

A beszélgetés során többen hangsúlyozták, hogy Sulyok Tamás esetében nem csak elnöki teljesítménye, hanem teljes karrierje kritikára érdemes. 2014-től volt az Alkotmánybíróság tagja, majd elnöke, és a testület szó nélkül tűrte a kormány alkotmánysértéseit. Az egyik résztvevő felidézte, hogy 2011 decemberében hárman beadványt nyújtottak be az Alkotmánybírósághoz, kérve annak kimondását, hogy a kormány alkotmányellenes tevékenységet folytat a hatalom kizárólagos megragadására törve – az Alkotmánybíróság ezt nem bírálta el. Emellett Sulyok Tamás alkotmánybíróvá választása is érvénytelen volt, mivel a törvény egyetemi tanári vagy hasonló gyakorlati szakemberi státuszt írt elő, neki viszont alig egy éves PhD-ja volt csupán.

Sulyok Tamás jogállami beszéde

A köztársasági elnök az alakuló ülésen a jogállamiságról beszélt, Bibó Istvánt idézte, ami a résztvevők szerint teljesen új arcát mutatta. Az egyik hozzászóló szerint ez a beszéd önvédelem volt: Sulyok Tamás rájött, hogy a közvélemény-kutatások szerint a lakosság 70%-a támogatja az új kormányt, ezért hirtelen a jogállamiság védelmezőjeként próbált fellépni. Egy másik résztvevő megjegyezte, hogy a köztársasági elnöknek az alakuló ülésen elmondott beszéde súllyal bír, és Sulyok Tamás élni akart ezzel a súllyal – legalább még egyszer.

Vita a köztársasági elnök szerepéről

Felmerült a közvetlen elnökválasztás kérdése is, amelyről éles vita bontakozott ki. Az egyik résztvevő felvetette, hogy 30 éve aktuális lenne a közvetlen elnökválasztás bevezetése, mivel a környező országokban már mindenhol ez a rendszer működik. Ezzel szemben többen határozottan ellenezték az ötletet, azzal érvelve, hogy parlamentáris rendszerben, ahol az elnök funkciói gyengék, nincs értelme közvetlen választásnak. Példaként hozták fel Lengyelországot és Csehországot, ahol komoly problémák adódtak a közvetlenül választott elnök és a kormány közötti konfliktusokból. Ausztria példáját is említették, ahol bár közvetlen elnökválasztás van, az ország föderális berendezkedése miatt ez nem összehasonlítható a magyar helyzettel.

Az elszámoltatás és vagyonvisszaszerzés kérdése

Jogi eszközök és lehetőségek

A beszélgetés részletesen foglalkozott azzal, milyen eszközei vannak az új kormánynak a vagyonvisszaszerzésre. Az egyik résztvevő kifejtette, hogy a kodifikáció az új igazságügyi miniszter feladata lesz, és kétféle eszköz áll rendelkezésre: büntetőjogi és magánjogi. A „politikai tulajdon" fogalmát kell meghatározni – azt a vagyont, amely rendszerszintű korrupcióval került át az állami vagyonból magánkézbe. A nem megmagyarázható gazdagodás esetében megfordulhat a bizonyítási teher, hasonlóan a korábbi NAV-os vagyonosodási vizsgálatokhoz.

Az „út a börtönbe" program

Kiemelték, hogy rengeteg olyan eljárás volt, amelyet az ügyészség akadályozott meg – az ügyészség volt a NER legkomolyabb védőbástyája, nem engedve, hogy korrupciós ügyek a bíróságig jussanak. Példaként említették a Völner-Schadl ügyet, amelynek politikai szálait nem sikerült teljesen kibontani, és megállt egy bizonyos szinten. Az európai ügyészséghez való csatlakozás kulcsfontosságú, mivel az visszamenőleg is tud vizsgálódni az elévülési időn belül.

A legfőbb ügyész helyzete

A résztvevők megvitatták a jelenlegi legfőbb ügyész, Nagy Gábor Bálint helyzetét is. Elhangzott, hogy bár szakmailag korrektnek tűnik, és az európai ügyészséggel való együttműködés híve, legitimitása megkérdőjelezhető, mivel az őt kinevező kormányzati többség katasztrofális vereséget szenvedett. Felmerült, hogy ha tisztességes országban élnénk, a legfőbb ügyésznek le kellene mondania, és újra indulnia a tisztségért. Példaként hozták fel az országos kórházi főigazgatót, aki a kormányváltás után lemondott, érezve, hogy az őt kinevező hatalom távozott.

„Dubajból haza fogja hozni a Ferrarikat." – Nagy Gábor Bálint legfőbb ügyész a 24.hu-nak *

Az MNB-ügyet is említették, amelyben tavaly tavasz óta ismertek az állami számvevőszéki jelentések, de gyanúsítás mégsem történt – ez is az ügyészség függetlenségének hiányát mutatja.

Balásy Gyula és a kommunikációs konglomerátum ügye

A monopolhelyzet és a számlazárolás

A műsor egyik kiemelt témája volt Balásy Gyula, a NER-közeli kommunikációs milliárdos esete. Cégei 2011 óta összesen 1135 milliárd forint értékben nyertek el állami tendereket, kiszorítva más reklámügynökségeket. A cégek számláit egy hete befagyasztották minden előzetes jelzés, dokumentum vagy határozat nélkül, technikai hibára hivatkozva. Balásy Gyula nyilvános interjúban, elcsukló hangon jelentette be, hogy nem akarja elhagyni az országot, és vállalkozásait, valamint vagyona egy részét felajánlotta az állam javára.

„Több cégünk számláját is befagyasztották. Ez múlt hétfőn történt meg. Mindenfajta előzetes jelzés, dokumentum, határozat nélkül, technikai hibára hivatkoznak." – Balásy Gyula *

A pénz útja és a felelősség kérdése

A résztvevők egyetértettek abban, hogy Balásy Gyula nem a saját két szép szeméért kapta a megbízásokat – a kormány alkalmazta őt arra, hogy a pénzeket kifolyassa. A több mint 1000 milliárd forintos bevételből 100 milliárdos osztaléknyereség keletkezett, amelynek egy része valószínűleg kampányfinanszírozásra ment állami költségvetésből. A pénz másik része pedig ismeretlen helyekre került, amit a büntetőeljárásnak kell kiderítenie. A fő megbízó személye egyelőre nem ismert, de a résztvevők szerint nyilvánvaló, hogy Rogán Antal volt az, aki a propagandát irányította és a szerződéseket kötötte.

Miért állt a nyilvánosság elé?

A beszélgetés résztvevői szerint Balásy Gyula nyilvános szereplése egyértelműen a NER megrendülésének a jele. Úgy érzi, a régi rendszer már nem tudja megvédeni, ezért próbál alkupozícióba kerülni. Fél a büntetőeljárástól, a vagyon elvesztésétől, a társadalmi ítélettől, és attól is, hogy a NER elitje ráveri a balhét. Az egyik résztvevő felhívta a figyelmet arra, hogy a nürnbergi perben a 12 halálra ítélt közül kettő propagandista volt – Balásy Gyula bűne hasonló természetű, hiszen az ő plakátjai határozták meg az emberek vizuális környezetét éveken át.

Az NKA-botrány és a kampányfinanszírozás

A 17 milliárdos támogatás

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszteri keretéből kiosztott 17 milliárd forintos támogatás ügyében a központi nyomozó főügyészségen tettek feljelentést hűtlen kezelés és költségvetési csalás gyanújával. A feljelentést az NKA főigazgató-helyettesének jogi képviselői tették. A résztvevők elmondták, hogy a jogszabályok szerint az ilyen támogatásokat pályázati alapon kell szétosztani, és csak kivételesen kerülhet sor egyedi támogatási kérelmek befogadására. Ezzel szemben itt nem csak egyedi kérelmekről volt szó, hanem kiajánlásokról is – felhívták azokat, akik benyújthatták a pályázatot. Az elszámolás is katasztrofális volt, műszövegekkel.

Az integritási rendszer csődje

Az egyik résztvevő rámutatott, hogy a támogatottak és a döntéshozók köre nem volt nyilvánosan elérhető, noha ezt jogszabály tette volna kötelezővé. A belső szabályzat szerint az integritás tanácsadóhoz kellett volna fordulni, de mivel az ügyben a vezetés érintettségét feltételezték, végül a nyilvánossághoz fordultak. A résztvevők megjegyezték, hogy az integritás tanácsadók sok esetben csak „telepített feladatok", és az ilyen ügyek rámutatnak arra, hogy ezeket a pozíciókat komolyabban kellene venni.

A felelősség kérdése

Az NKA-ügy kapcsán felmerült, hogy bár Magyar Péter beszédében szóvá tette Ágh Péter parlamenti jelenlétét, Hankó Balázsét nem említette, pedig őt mint listás képviselőt le lehetne cserélni. A résztvevők ugyanakkor hangsúlyozták, hogy a miniszteri keret kiosztásában a miniszter felelőssége egyértelmű, és a kérdés az, hogy a támogatások célja valóban az volt-e, amire szánták őket. Külön gyanús, hogy a miniszteri keret hirtelen ilyen hatalmasra nőtt.

A bicskei és szőlőutcai gyermekvédelmi botrány

Magyar Péter beszédében bocsánatot kért a bicskei és a szőlőutcai áldozatoktól. A résztvevők megdöbbenve tapasztalták, hogy amikor a miniszterelnök a gyermekvédelmi áldozatoktól bocsánatot kért, a fideszes képviselők nem tapsoltak, míg a TISZA képviselői igen. Az egyik résztvevő szerint a fideszeseknek kellett volna bocsánatot kérniük.

A beszélgetés során hangsúlyozták, hogy ez a történet még korántsem lezárt, és lehetnek további kellemetlen fejlemények. A lényeg az, hogy az intézmények nem a gyermekeket védték, hanem az elkövetőket – az intézményi felelősség, az elhallgatás és a bűnrészesség kérdése még feltárásra vár. A gyermekvédelmi rendszer átalakítása ezért is kulcsfontosságú, hogy a gyermekek valódi védelmet kapjanak.

A rendszerváltás hangulata és a TISZA sokszínűsége

A beszélgetés résztvevői párhuzamot vontak az 1990-es első demokratikus parlament alakuló ülése és a mostani között. Az egyik résztvevő, aki személyesen is jelen volt 1990-ben, elmondta, hogy ugyanazt az érzést látta az új képviselők arcán, mint amit ők éreztek akkor: „Úristen, győztünk!" Kiemelték, hogy a TISZA frakciójában nincs egyetlen korábbi képviselő sem – mindenki új a parlamentben.

A TISZA sokszínűségét is méltatták: liberálisok, baloldaliak és nemzeti konzervatívok egyaránt helyet kaptak a frakcióban, ami nem csak kormányváltást, hanem korszakhatárt is jelent. A résztvevők reményüket fejezték ki, hogy egy másfajta politikai kultúra alakul ki, amelyben a normalitás, a tisztességes működés és a szakmai alapok kerülnek előtérbe az ellenségeskedés helyett.

Magyar Péterről elhangzott, hogy ő a második olyan miniszterelnök, akit két évvel a hivatalba lépése előtt még csak a legszűkebb kör ismert – az első ilyen Antall József volt. Ez a „semmiből jött ember" jelenség szintén a rendszerváltás hangulatát idézte.

Az Európai Uniós zászló visszakerülése és szimbolikus lépések

Magyar Péter első intézkedései között elrendelte, hogy 12 év után kerüljön vissza az Európai Unió zászlaja a magyar parlament épületére. Ezt a lépést a résztvevők szimbolikus jelentőségűnek értékelték, amely egyértelműen jelzi az új kormány elkötelezettségét az európai integráció mellett.

A NER kártyavárainak összeomlása

A beszélgetés végén a résztvevők egyetértettek abban, hogy a Balásy-ügy és az NKA-botrány csak a felszíne egy sokkal mélyebb és komplexebb rendszernek. Ha elkezdenek összeomlani a kártyavárak, nagyon csúnya dolgok fognak még kiderülni. Az egyik résztvevő szerint a kormánytisztviselők – akik nem politikai kinevezettek, de rákényszerültek a rendszer kiszolgálására – előbb-utóbb elkezdenek beszélni, mert nem akarják elvinni a balhét a „mocskók" helyett. Ez maga alá temethet nagyon sok embert.

Példaként említették a MET gázkereskedő ügyét és a Magyar Nemzeti Bank körüli történéseket is, ahol most kezdtek el házkutatásokat tartani. Az NKA-botrány egy minta arra, hogyan találkozik a NER-ben az állam, a politikai hatalom és a közpénz, amikor a saját szabályaikat sem tartják be.

⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
  • Az átiratban több helyen előforduló „Súlyok Tamás", „Sujok Tamás", „Sujlyok Tamás", „Súlyan Súlyag Tamás", „Süly Tamás" alakok mind Sulyok Tamás köztársasági elnök nevének ASR-hibás változatai.
  • „Hakpéter", „hakprofesszor úr" – valószínűleg Hack Péterre utal, aki az Egyenes Beszéd című műsorban szerepelt korábban.
  • „Wnerers adulügy" – a Völner-Schadl ügy ASR-torzulása.
  • „Zót Gábor Attila és Lendvai András" – valószínűleg Ződi Gábor Attila és Lendvai András.
  • „Dopmáhez" – feltehetően a Dohány utcai zsinagógára vagy egy másik helyszínre utal.
  • „tamburá srácok" – valószínűleg egy tambura zenekarra utal.
  • „Sükösdre" – valószínűleg egy településnév.
  • „Szlazsánki Ferenc" – valószínűleg egy meghívott vendég neve, pontosan nem azonosítható.
  • „Ligetti Miklós" – valószínűleg Ligeti Miklós.
  • „Pap Gergely, hogy Gergő" – valószínűleg egy szakértő vagy újságíró neve.
  • „Forg" – valószínűleg egy cég vagy ügy nevének töredéke.
  • „Batyányi Lajos" – Batthyány Lajos ASR-hibás alakja.
Teljes átirat megjelenítése

[00:00:49]Jó estét kívánok.

[00:00:49]Ez itt a Somosapályán a Nemzeti együttműködés rendszerében vagyunk még.

[00:00:54]És most tényleg ügyvezető kormány van.

[00:00:54]Ö meg azt is mondják, hogy Magyar Péter ö a azon minisztereknek, akik az Orbánkor kormányban miniszterek, elvileg a főnöke.

[00:01:04]egyébként ez egy érdekes jogi helyzet, ugye az ügyvezető kormány időszaká, de nem erről akartam beszélni, hanem arról, hogy tulajdonképpen most már átúszunk a tavaszi szélbe, és lehet, hogy a kollégám haját, Tibor haját a tavaszi szél lengi át, vagy keresztül.

[00:01:26]Tibor, tudok még a mikrofon?

[00:01:36]Mik a legfrissebbek?

[00:01:36]Tibor, na szervusz, jó estét kívánok.

[00:01:40]Most a hangulat továbbra sem csillapodik, továbbra is egy nagyszerű, összepi magyar házi buluriban vagyunk itt a Kossuttéren, ahol nemzetközi, illetve hazai világslágerek hangzanak el.

[00:01:52]Mindenki örül, táncol, énekel, és a zene folyamát pedig egy-egy egy-egy mondat szakítja félbe.

[00:01:57]esetleg, hogyha valaki elveszett, vagy valakit éppen megtaláltak, és nincs meg a párja, akkor valami hasonlókat vagy egyéb más közszolgálati dolgokat mondanak be, de mindenki bulizik, mindenki őrül és hiába hűvösik az idő, és ment már le a nap, gyakorlatilag itt borítékolható, hogy éjjel 2ett-ig tartani fog az a házi buli, amivel gyakorlatilag mondhatjuk azt, hogy az újonnan felálló kormány egyfajta hazai precedenst teremtett, ugyanis ilyet a rendszerváltás óta nem nagyon tapasztalatunk, hogy itt az emberek egy új kormányfelállásakor a parlament előtt hajnalig bulizzának.

[00:02:36]Érdemes megemlíteni egyébként a program szervezettségét.

[00:02:41]Rendszeresen és folyamatosan járják az önkéntesek a Kossutteret és a környező utcákat és szedik a szemetet, ami szintén azért egy nagyon-nagyon pozitív éserülemutató újdonság itt ebben a programban.

[00:02:57]És külön érdekesség az, hogy a leendő kormány tagjai felfelbkannak a tömegben spontán.

[00:03:02]Nem lehet tudni, hogy mikor és hogyan a leendő egészségügyi miniszter vagy éppen egy kulturális kormánybiztos felbukkan a környéken és hatalmas udarivalgással ölik az emberek a leendő kormánytagjait.

[00:03:11]Azért ilyet se nagyon lehetett látni még itt a parlament környékén.

[00:03:17]A szó a stúdió.

[00:03:21]Te maradsz az afterpyig vagy hogy?

[00:03:31]Lehet, hogy már nem hallotta a kollégám ezt a kérdést.

[00:03:35]Majd megkérdezem, ha visszajött.

[00:03:35]Nem ez a lényeg.

[00:03:35]Az a lényeg, hogy itt vannak a vendégeink.

[00:03:39]Jó estét kívánok Pusztai Erzsébetnek.

[00:03:39]Jó estét kívánok Hacseg Gábornak, Atman Tamásnak és Gerü Tamásnak.

[00:03:43]Azon gondolkodtam, hogy ez egy orvos jogász találkozó lesz, és még én se logó ki.

[00:03:48]Az a helyzet.

[00:03:55]Jó.

[00:03:55]Kinek mit hozott a mai nap?

[00:03:55]Mi az, amire igazából fel lehetett kapni a fejünket?

[00:04:03]Meglepet, mert ugye ezek azok az ünnepélyes aktusok.

[00:04:03]Most már túl vagyunk egy páran, az én kisfiam még nem, de hogy önök már túl vannak rajta, vagy ti túl vagytok rajta.

[00:04:12]Mi az, ami újdonság volt ebben?

[00:04:16]Szerintem a konfrontatív miniszterelnökel köszönő beszéd.

[00:04:19]Szerintem alapvetően ez az, ami nem megszokott volt.

[00:04:19]Ugye az megszokott volt, hogy a miniszterelnök mond valami általában valami vegyes felvágott zöldséget, amit senkit nem érdekel.

[00:04:27]Most ehhez képest azért itt egy sokkal a megszokottnál konfrontatívabb, sokkal inkább a a támogatók közvetlen igényeinek megfelelni kívánó tartalmú politikai beszédet hallhattunk, ami szerintem újdonság volt, és nyilván el megoszulnak a vélemények.

[00:04:43]Én azt gondolom, hogy ez kifejezetten jót tett.

[00:04:46]Azt gondoltam, hogy gyorsan mindenki mond valamit, de hogyha már szóba hoztad, akkor nézzük meg, hogy mi volt ebben a konfrontáció.

[00:04:53]Jó.

[00:04:53]És akkor üdvrivalgással és köszönetnyilvánítással fogadták a Kossuttéren az országgyűlés alakuló ülésére tartó Magyar Pétert.

[00:05:10]Elrendelem, hogy a mai napon 12 év után kerüljön vissza az Európai Unió zászlaja a magyar parlament épületére.

[00:05:24]Ezt követte a szavazást Magyar Péter miniszterelnöké választásáról.

[00:05:29]Kérdezem a tisztelt országgyűlést.

[00:05:29]Megválasztja-e Magyar Pétert Magyarország miniszterelnökének?

[00:05:34]A képviselők egy része ekkor nevetésben tört ki.

[00:05:40]Az Országgyűlés 140 igen szavazattal, 54 nem ellenében és egy tartózkodással Magyar Pétert Magyarország miniszterelnökének megválasztotta.

[00:06:02]Magyar Péter letette a miniszterelnöki esküt.

[00:06:04]Én Magyar Péter fogadom.

[00:06:04]Fogadom, hogy Magyarországhoz és annak alaptörvényéhez hű leszek.

[00:06:12]Hogy Magyarországhoz és annak alaptörvényéhez hű leszek.

[00:06:19]Mindig irigyáltam a heti naprót, hogy majd jön egy másik bejátszás is, de most tényleg nem ez volt a lényeg.

[00:06:24]Ezt hülyeség lett volna a konfrontáció után beadni, úgyhogy ezért ezt adtuk be.

[00:06:27]Nekem ez az egész ülés nagyon szép emlékeket idézett föl.

[00:06:33]Igen.

[00:06:33]9 1990-ben Igen.

[00:06:38]Rendszerváltozáskor ugye az első demokratikus parlament összeülésekor ott ültem a sorokba, és ugyanezt a procedúrát végigcsináltuk.

[00:06:49]Úristen győztünk.

[00:06:49]Igen.

[00:06:49]És Jézus Mária győztünk.

[00:06:49]azt mondta, igen.

[00:06:54]És gondoltam arra, hogy az új képviselők körülbelül ugyanazt érezhetik most, mint amit mi éreztünk akkor.

[00:07:00]Igen.

[00:07:00]Tehát tény, tény, hogy a Tiszában nincsen egyetlen olyan politikus sem a sorokban, aki már volt képviselő.

[00:07:04]Tehát mindenki új.

[00:07:09]Igen, én én is a én is azt azt a hasonlatot láttam, mint az első országgyűlésnél abból a szempontból is, hogy hogy ez végre nem egy politikai blokk, vagy nem egy ideológiai blokk, hanem hanem ez a 141 ember, ez egy ez egy sokszínű társaság.

[00:07:27]Tehát ebben van liberális, van baloldali, van nemzeti konzervatív.

[00:07:33]Tehát ebből a szempontból nem csak kormányváltás volt, hanem egyfajta korszakhatár.

[00:07:37]És nyilván majd lesznek viták is ebből a szempontból, hogy ki ki a ki képviseli a liberális baloldali vagy a nemzeti konzervatív állás 35 Franciaország népfront.

[00:07:47]Úgyhogy ez is ez nekem ez a sokszínűség, ami ami ami újdonság, és és természetesen nagy az elvárás, hogy hogy egyfajta másfajta politikai kultúra legyen, hogy hogy ne ez a ellenségeskedés, hanem hanem térjen vissza a politikába a normalitás, a a tisztességes működés és a szakmai alap.

[00:08:10]És akkor, hogyha így, ha az így lesz, akkor az emberekben is a bizalom talán erősödik a a politikai iránt, mert nagyon sokan megutálták a politikusokat az elmúlt évtizedekben.

[00:08:20]Igen.

[00:08:24]És nem, és most ugye ő is tulajdonképpen bár Batyányi Lajossal kezdte, de tulajdonképpen ő is Antal Józsefből vezette le tulajdonképpen a saját miniszterelnökségét.

[00:08:36]És az jutott eszembe, mikor néztem, hogy végül is ő a második olyan miniszterelnök, mondjuk az én születésem óta, akiről azt mondhatjuk, hogy mondjuk két évvel azelőtt, hogy miniszterelnök lett, csak a legszűkebb kör ismerte.

[00:08:54]Tehát ugye sem Hondyula, sem Megyesi, sem Orbán Viktor, mikor már miniszterelnök volt, akkor ők már mind ugye kvázi bejáratott politikusok voltak.

[00:09:05]Tehát tehát nekem a az emlék nem csak abból jött vissza, hogy akkor egy rendszerváltás volt, hanem hogy igazából a semmiből jött ember.

[00:09:16]Hát te most legyurcsányoztad Magyar Pétert.

[00:09:20]Most legyurcsányoztad Magyar Pétert.

[00:09:26]Azért ő se ismertél sokan.

[00:09:26]Tudom, csak provokálom talán.

[00:09:26]Igen, talán azért hagytam őt ki, mert én Gyurcsány Ferencet még a kézből készes időkből ismertem.

[00:09:36]Tehát mondjuk én ismertem már 14.

[00:09:39]Jó, meg ugye Dur Frenc sportminiszter volt előtte, tehát igazából nincs igazam.

[00:09:43]Ő sportminiszter volt előtte, tehát onnan ismertebb volt, úgyhogy de nem tudtam kijönni.

[00:09:47]Ne haragudj.

[00:09:47]Jó, megnézzük ezt a konfrontatív bejátszót, mert csak hiányérzetünk van, nem?

[00:10:00]Elsőként Sullyok Tamás gratulált az unjonnan megválasztott miniszterelnöknek.

[00:10:03]Magyar Péter ezután a pulpituson megtartotta első miniszterelnöki beszédét.

[00:10:07]Megbuktak politikailag, emberileg, erkölcsileg.

[00:10:12]Megbukott az a politikai működés, amely folyamatosan egymásból élt, még a hazát kifosztotta.

[00:10:18]beszédében az Orbánkormány bűneit, köztük a gyűlöletkeltést, a gyermekvédelem hibáit, a közpénzmilliárdok magánkészrejátszását emelte ki.

[00:10:32]Amit elkövettek, azt ki fogjuk vizsgálni és be fogjuk mutatni.

[00:10:38]Akik felelősek, azok számot fognak adni a tetteikről.

[00:10:42]Az előző rendszer kiszolgálóivá váló közjogi méltóságokat távozásra szólította fel.

[00:10:47]Elsőként Sullyog Tamást, majd reagált a köztársasági elnök jogállamiságról tartott beszédére.

[00:10:51]Nem sikerült akkor sem aggódni, elnök úr, amikor a gyermekvédelemben tönkretett kiskorú gyermekek mellett kellett volna kiállni.

[00:11:00]Akkor sem sikerült megszólalni, amikor a bukott miniszterelnök közpénz milliárdokból öltön öntött háborús gyűlöletet minden magyarra, közte a gyerekeinkre.

[00:11:13]Elnök úr, ideje távozni emelt fővel, ameddig még lehet.

[00:11:28]Azért nagyon furcsa ez a jelenség, mert itt volt az ugyanes beszédben Hakpéter, és ha jól figyeltem, akkor amellett érvelt, hogy Sullyok Tamás nem szólalt ugyan meg, de rosszabb lett volna, ha megszólal valamelyik valamelyik politikai irányzatnak a Na most ehhez képest, ahogy én emlékszem, ugye volt az az orosz rakétatámadás munkács ellen, és kihúzatta a saját közleményéből az orosz szót.

[00:11:49]Bocsánat, csak még egy.

[00:11:49]és a, hogy a családi legendáriummal szemben ő nem tudta, hogy milyen szerepet vállalt az ő felmenője.

[00:12:00]Ha jól értem, akkor a második Ziglen felmenője a Nem, nem édesapja.

[00:12:06]Igen, az édesapja milyen szerepet vállalt a második világháború idején?

[00:12:09]Ugye ezt bocs bonárul mondjad.

[00:12:09]Hát éppen azt akartam mondani, hogy nem csak az alkotmány, nem csak a köztársasági elnöki pozíciójában nem volt az alkotmány.

[00:12:23]2000 2014-től ő alkotmánybírósági tag, elnök is.

[00:12:28]Elnök is.

[00:12:28]és az Alkotmánybíróság szó nélkül tűrte a kormány Orbánnék minden egyes olyan alkotmánysértését, módosítását, amelyik ügyében fel kellett volna szólalni.

[00:12:44]A leceút leceut addig addig dugták, amíg majd majd az Európai Bíróság megoldja.

[00:12:50]Hó, így a szuverenitás, könyörgöm, ne haragud.

[00:12:50]És és ugyanakkor már 2011-ben egy évvel azután, hogy kormányra került az Orbán kormány, lehetett látni, hogy hogy módosítja az alkotmányt, hogy a hatalom kizárólagos megragadására tör.

[00:13:09]Ezt azért is tudom ilyen nagyon jól, mert 2011 decemberében hárman, mi hárman, az egyik én voltam, a másik Kajdi József, a harmadik pedig Kerékbárci Szabolcs.

[00:13:20]Benyújtottunk egy beadványt az Alkotmánybíróságnak, hogy mondja ki, hogy a kormány alkotmány ellenes tevékenységet folytat, mert a a hatalom kizárólagos megragadására tör.

[00:13:31]Csak a nézőknek mondom, nem bírálta el az alkotmány bíróság.

[00:13:37]Nézők.

[00:13:37]Igen.

[00:13:37]Nézzőknek mondom, hogy közvetlenül ezelőtt volt a 98%-os végkielégítésről szóló alkotmánybírósági döntés, amely a kormánynak kedvezőtlen volt, és akkor jött Lázzer János, hogy ugye na ez többet akkor nem lesz ilyen jó srácok.

[00:13:50]És akkor az egésze a hatáskörötöknek annyi.

[00:13:54]Így van.

[00:13:54]Akkor módosították először az alkotmányt.

[00:13:57]Akkor decemberben módosították az alzel az albén nem foglalkoztak.

[00:14:01]Igen, és fél évvel azelőtt megváltozott az alkotmánybíró jelölés szabálya.

[00:14:05]Tehát ne felejtsük el, hogy teljesen igaza volt a képviselőknek.

[00:14:09]Így van.

[00:14:09]És ennyit arról, hogy hogy működtek az ellensúlyok.

[00:14:12]Úgyhogy most amikor fideszes képviselők előállnak azzal, hogy alkotmányos rend, ugye, mert a hatalommalásnak alkotmánybíróban való megválasztása is érvénytelen volt, mert a törvény azt írta, hogy egyetemi tanár vagy olyan gyakorlati szakember.

[00:14:32]Süllyok Tamásnak alig egy éves volt a PhD-ja, nem, hogy egyetemi tanár nem volt.

[00:14:35]Tehát érvénytelenül választották meg sok más többihez hasonlóan egyébként.

[00:14:39]Tehát Süllyök Tamást értem, hogy Magyar Péter csak a az elnöki teljesítményére tért ki, de Sűjök Tamást úgy érdemes kontextusába az egész karrierjét nézni, és hát az tragédia.

[00:14:49]egyébként egy társadalmi igényt is megfogalmazott a miniszterelnök.

[00:14:53]Közben miközben ment az alakuló és és szóba került ugye Sollyok Tamás szerepe, akkor a tömeg zúgott, hogy hogy mondjon le.

[00:15:04]Tehát, hogy ez abszolút a szerintem annak a 300 embernek, akik akik a kormányváltással szavaztak, abszolút igénye amellett, hogy hogy természetesen a az igazság tétel is a egyfajta igény.

[00:15:15]Ö, és aztán akkor lehet a szembenézés után ugye kiegyezni, vagy vagy megbékélni, amikor még megtörténik maga az igazságtétel, és annak a része az is, hogy aki a NER akár erkölcsileg, akár jogilag valamilyen bűnös tevékenységet végzett, az az a legfőbb közjogi méltóságokról szerintem távozzon.

[00:15:39]És szerintem az a sor, amit felsorolt Magyar Péter a Súlyok Tamásról, ezt muszáj az angol nyelvből levezetnem, azért elég sokan tudnak angolul.

[00:15:50]Ugye van ez a kettős kifejezés, hogy abuse and neglect.

[00:15:55]Aha.

[00:15:57]Tehát, hogy kihasználás és elhanyagolás.

[00:15:57]Például gyerekeknél is van ilyen, hogy a szülő, hogy bántalmazza, vagy éppen elhanyagolja.

[00:16:01]Tehát ő azokat sorolta fel, amikben ő a köztársasági elnöki funkciójában hanyagv hanyag elhanyagolta azt, hogy megszólaljon olyan kérdésekben.

[00:16:18]Gyermekvédelem, hát akár például a gyermekvédelem, de de hiszen mind olyan volt, hogy nem szólalt meg ekkor, nem szólalt meg akkor, nem szólalt meg amakor és valóban ez így is hogyha itt szabad egy gondolatot hozzá.

[00:16:29]Abszolút szabad, abszolút szabad.

[00:16:29]Csak egy pici reklámot adunk.

[00:16:29]Jó.

[00:16:29]És csak azért, mert ebben még van muníció.

[00:16:32]Tehát én szerintem ez volt a legérdekesebb pontja egyébként a az, hogy hogyan reagál az elnök arra, amikor őt egyébként lemondásra szólítják.

[00:16:40]Majd ezt is elmondjuk a reklám után.

[00:16:51]Ha van kedvük, akkor a vagyon visszaszerzés és az elszámoltatás, valamint a szembenézés témakörében mozgunk.

[00:16:55]Szeretném azt elmondani egyébként, hogy amikor Sujok Tamás elmondta azt a beszédét, ami tulajdonképpen a második sorban, hogy ilyeneket mondott, hogy minden hatalom csak a jogállam keretei között értelmezhető, és minden politikai cselekvés addig nevezhető demokratikusnak, amíg a jogállami alkotmányos rend keretén belül mozog.

[00:17:15]Majd Bibó Istvánt idézte egyszer.

[00:17:20]Hirtelen előállt Bibó István.

[00:17:20]És nem nem értettem, hogy úristen, mi történt Sullyok Tamással, mert ezt az arcát nem ismertük.

[00:17:29]Igen.

[00:17:29]Hát van egy régi és jó ismerősöm, aki nem szereti a Fideszt.

[00:17:32]Őnek ez volt ilyen szállóigéje nagyon régóta, hogy ő azt szeretné megélni, amikor az egész társaság bőve visszamegy a Bibó István szakkollégiumba, ahonnan jöttek.

[00:17:40]Valószínű itt azért nem sokat tanultak.

[00:17:44]Az előző szegmens annyit szerettem volna még hozzátenni egy kicsit, és senki ne gondolja azt, legyetek hlyók, mer a kedves nézőktől is kérem, hogy senki ne gondolja.

[00:17:51]Én Súlyan Súlyag Tamást kívánom most védeni, de egy kicsit kontextusra helyezném azt is, amit a kedves nézők az egyenes beszédben hakprofesszor úrtól hallhattak nem olyan régen, hogy azért abban van egy érdekesség, hogy a köztársasági elnök hatalomgyakorlásnak van egy legitim érték és tartalomválasztási mozgástere az elnöknek, és a magyar alkotmányos rendszere egy parlamentáris rendszerként alapvetően a visszafogottabb, passzívabb elnöki modellt helyezi előtérbe.

[00:18:20]Tehát azért nem biztos, hogy érdemes egy köztársasági elnököt kritizálni, amiért ő csöndben marad.

[00:18:23]Emlékeztetném halkan a kedves nézőket, csak hogy népszerűséget veszítsek, hogy annak idején mennyit kritizáltuk Solom Lászlót, mert ő egy aktívabb modellt képviselt, de ezt most tegyük félre.

[00:18:38]Tehát én azért érzem egy picit kapufásnak, hogy a köztársasági elnöki dolgait emelte ki Magyar Péter Sullyok Tamásnak, mert ahogy Erz is mondta, meg én én is mondom, hogy az alkotmánybírói múltja sokkal inkább rovott.

[00:18:46]Ugyanakkor itt azért azt is el tudom fogadni legitim kritikaként, akár az én álláspontommal szemben, hogy azért, hogyha belövünk morális minimumokat egy társadalom működtetésénél, akkor akár a szőlőutca, akár ezek amiket amikről emléke említ említést tettetek, akkor minden kritika kijár Súly Tamásnak.

[00:19:11]Most most török Gábori magasság törsz egyrészt másrészt.

[00:19:11]De igen, de nem ez a célom és bocsánat dokt higgyétek el, hogy nagyon kényelmetlenül érzem magam ezzel.

[00:19:17]Ön azért pont azért, hogy ne kelljen egyrészt másrészt hoznom, én az alkotmánybíróim múltjára helyezném ki, hogy az már helyből szégyentelen és mindenre alkalmatlanná teszi.

[00:19:25]Ezt most inkább Hak Péter érdekében mondom, hogy amiről ő beszélt az egyenes beszédben, egy picit ő erre utalt, és én azért hiányoltam Magyar Péter beszédében, amiellt, hogy mindennel egyetértek, amit hallottunk Súlyak Tamással kapcsolatban, én ezt még erősebben mondtam volna és konkrétan megmutattam volna, hogy hát az ember a nernek a két lábon járó szégyene, hogy ő az ami minden ami rossz a jogban a nerek köszönhetően szerintem.

[00:19:50]és nem véletlenül emelte ki a a miniszterelnök pont Sullyok Tamást, hiszen a szemébe tudott nézni, és az a szemébe nézve mondta elok a kérdés, hogy akkor miért fogadta el tőle a gratulációt?

[00:20:03]Szóval én értem, hogy ez udvariatlan én is gondoltam, hogy késáltam említett Sólyom László a Fidesz oldaláról behozta a precedens, hogy tök oké nem kezdett fogni valakivel.

[00:20:17]egyébként lehetett volna ugye hát Csólyom Lászlónál azért inkább a ha már őt említetted azért az ő alkotmánybírói munkássága az az szerintem nem lehet kifogásolni tehát ebből szó írtam egy szakdolgozatot 2000 hogy miért volt teljesen rossz de de de de de nem teh szakmai kritika kritikára érdemes elismerésre méltó szakmai így van tehát nem nem az hogy én pont azért volt menő mert tudtam kritizálni volt mit kritizálni bocsánat visont viszont azt se felejtsük el hogy mi volt A legfontosabb ígérete Magyar Péternek a kampányban ugye az az egyik komoly ígérete a a az azon amellett, hogy ugye hazahúzzuk a az Európai Uniós pénzeket és az út a börtönö program, hogy maga az intézményeknek a az átalakítása, az intézményi rendszer átalakítása.

[00:21:00]Tehát ez ezt nem ezt nem most találta ki, hanem hanem abszolút ez a kampánynak már a része volt.

[00:21:10]És hogyha ő ő megígérte, akkor az szerintem akkor hiteles, hogyha ezt ezen végigmegy ezen az úton.

[00:21:14]Akkor akkor hadd hadd vessek fel most innen egy javaslatot, ami már 30 éve aktuális.

[00:21:26]Aktuális.

[00:21:26]Igen.

[00:21:26]A közvetlen elnökválasztás.

[00:21:29]Hadd jelezzem, hogy nem értek vele egyet.

[00:21:29]Súlyosan ellenzem.

[00:21:33]Vége a kampánynak most nagyon hiányzik még egy kampány.

[00:21:37]Súlyosan ellenzem.

[00:21:37]Maga az intézmény legalábbis akkor, amikor kialakult ez a rendszer, akkor erről volt vita.

[00:21:42]Akkor is a első par első parlamentben is volt arról szó, voltak, akik fölálltak, hogy legyen közvetlen elnökválasztás.

[00:21:54]Egyértelmű volt, hogy abban az esetben, ha egy országban a köztársasági elnök funkciói a gyenge funkció közé tartoznak, ez nem egy elnöki rendszer, ezért nincs értelme közvetlen elnökválasztásnak.

[00:22:11]Az egy más kérdés, hogy korábban a köztársasági elnök megválasztása az ugye igyekezett konszenzusos lenni.

[00:22:17]Igen.

[00:22:23]Gönc Árpádot egyszerre választotta meg a kormánypárti koalíció MDFel és az SZDhez, és később is volt erre való igyekezet.

[00:22:33]Na, ezeket a konszenzusos ember ember kinevezéseket állította le tulajdonképpen a Fidesz és mondta azt, hogy majd én megmondom, hogy ki legyen 2010 után a parításos jelölési rendszer eltörlés.

[00:22:47]Most ez nem aktuális szerintem, de egyrészt az összes környező országban ma már mindenhol közvetlen elnökválasztás van, csak Magyarországon nincs.

[00:22:59]Igen, csak ott vannak félelnöki országok, ahol nem csoda, ott az kell.

[00:23:02]És akkor most azt is tegyük hozzá, hogy a 10, a rendszerváltás utáni 10.

[00:23:07]választásból hatodszor született kétharmados győzelem.

[00:23:13]Tehát például Ausztria attól teljesen függetlenül parlamentális demokrácia, hogy közvetlenül választják az elnököt és egy föllam és legutóbb egy FPős és egy zöld párti közül lehetett választani.

[00:23:29]Tehát még csak nem is a két legnagyobb párt tagjai közül lehetett választani.

[00:23:34]Ettől Ausztria hogy mondjam, semmivel sem kevésbé parlamentális.

[00:23:38]Ha már ott tartunk, ahol Ausztria politikai kultúrában, akkor azt mondom, hogy lehet köz, csak most még nem tartalakításban elképzelhető, hogy bizonyos funkciókat változtatnak, de úgy sem mi fogjuk itt eldönteni.

[00:23:56]Az a baj, hogy erről erről már elvileg 2017 óta kéne egy vita, akkor éppen a Momentum állt elő ezzel a zöldséggel.

[00:24:00]Én írtam egy marha jó cikket, hogy miért hülyeség, és az volt, hogy írja meg, mert utána majd mindenki meg fog írni, hogy miért nem hülyeség.

[00:24:06]Nem írta meg senki, hogy miért nem hülyeség.

[00:24:06]Tehát megint ott ültem a semmi közepén és dumáltam kifelé az okosságaimat.

[00:24:09]Vita nem jött ki belőle.

[00:24:14]Azért azt hadd emlékeztessük szomszédos államokat mondtad.

[00:24:17]Ukrajna félelnöki, Románia félelnöki, Szerbia félelnöki, a Ausztria egy föderális, és ott a föderális elnök nem ugyanaz, mint a miénk.

[00:24:24]Szlovákia valóban parlamentáris, ahol van egy közvetlen elnökválasztás, de ez tévedés és hiba.

[00:24:33]De még szerencséjük volt, nem lett belőle baj.

[00:24:33]Csehországban már többször lett, Lengyelországban most volt, amikor ugye az új kormánnyal szívózott a közvetlenül megválasztott elnök.

[00:24:41]Tehát nagyon óvatosan kell ehhez hozzányúlni.

[00:24:45]Nagyon óvatosan.

[00:24:45]És egyébként az Európai Unióban nem jellemző parlamentáris államokban, pont ezért, mert gond lehet belőle.

[00:24:49]Nem, most fogjuk ezt a vitát lefolytatni.

[00:24:53]Bocsánatot kérek ígérem, hogy ebben a szegmensben már csöndben maradok.

[00:24:56]Hát a lengyeleknél komoly gond lett, ugye?

[00:24:59]Hát a cseheknél is 2009-ben Babis, nem babis volt, bocsánat.

[00:25:03]Vaszlap Klaus.

[00:25:03]Most is egyébként Pável elnök választása környékén ment a balhé.

[00:25:07]Na mindegy, hagyjuk.

[00:25:07]Szóval sok baj van.

[00:25:10]Jó.

[00:25:10]Tamás mondta, hogy mit ígért Magyar Péter és hogy ehhez képest ugye konzekvens.

[00:25:14]Nézzük meg, hogy ez most azért szóba került ma is.

[00:25:29]Felősök számot fognak számot fognak adni.

[00:25:35]Ei, igen.

[00:25:35]És az is fel volt építve, ugye, hogy Igen.

[00:25:39]Szembenézés abszolút, mint egy parabola.

[00:25:43]De egyébként ez egy elvárás is a választók részéről, tehát úgy gondolom, hogy ez teljesen oké.

[00:25:49]Ja, hogy de hogy Oké, rendben, akkor ezt én rontottam el, merthogy a az első részben nekem két bejátszó volt, erre a második részre meg egy, de akkor ezek szerint ezzel a két bejátszóval a három bejátszót letudtuk.

[00:25:58]Elnézést kérek a nézőktől.

[00:26:02]Jó, akkor ott tartunk, hogy egyébként amikor Sujlyok Tamás nevét elmondta, hogy ugye május 31-ig maximum le kéne mondani, akkor nagy tapst tört ki nem csak ott belül az országgyűlésben, hanem kint a téren is.

[00:26:17]És Sulyok Tamás körbenézett, mosolygott és azt mondta, hogy köszönöm, köszönöm, köszönöm.

[00:26:21]Nem értettem, hogy ez miért van, de ez olyan, mint amikor Bibót időzte.

[00:26:25]Ugye fölvetették, hogy esetleg föl kellett volna állni, ki kellett volna menni.

[00:26:31]Ez olyan mértékű gerincességet feltételez, amivel Súlyok Tamás nem rendelkezik.

[00:26:36]Szerintem tudom, hogy én vagyok a bunkó, elfogadom, de szerintem Magyar Péternek nem kellett volna elfogadni a gratulációt, ha tudta, hogy bele fog állni két lábbal és akkor Süly Tamásnak föl kellett volna állnia.

[00:26:47]Az leg az alapon, hogy ő is jogász, vagy ügyvéd, vagy nem tudom, tehát ilyen hivatásrendbeli azonosság, nem kellett a kézfogását elfogadni.

[00:26:55]Szerintem nem nincs rá sem n nem kötelező egyébként hogyha Súlyok Tamás most lemondana akkor a a házelnök nyugodtan tudná vinni a feladatait Ágn ki tudja most lehet távolítani gond nélkül ki tudja nevezni az új minisztereket az új államtitkárokat is úgyhogy semmi akadálya annak hogy hogy valószínűleg ezért nem állt föl egyébként Suyogok Tamás mert ő ezt már végiggondolta hogyha most ki levonul akkor lehet hogy azt mondta volna a kétos többség az Új országgyűlésből hogy megsértette alkotmányos kötelességét ez is hülyeség mer nincs kötelesség akábá föl harcoldig lehet aztán nyilván nem sokáig lehet, mert előbb-utóbb a két ledarálja, hogyha arról van szó, de valószínűleg ez van a háttérben.

[00:27:38]Ugye azt néztük Suyog Tamásnál, hogy az ő kommunikációs stábja az mondjuk azt, hogy már kettő kudarcot vallott, meg az, hogy a politikai stratégia az nem az ő terepe.

[00:27:48]De vajon annak mi az oka, hogy ma állt bele a jogállami fenyegetettség kérdéskörébe, és azelőtt egyáltalán nem?

[00:27:54]Illetve azt tudjuk, hogy fél héttel ezelőtt azt mondta Orbán Viktornak, amikor már ugye vége volt minden, vége van kicsi, akkor már azt mondta, hogy na ezt az uniós döntést azért végre kell hajtani.

[00:28:06]Hát ez önvédelem.

[00:28:10]Hát én szerintem nem is az érni nem tudott mást tenni.

[00:28:10]Hát ő a köztársaság elnöke odamegy a parlamentbe.

[00:28:19]Most milyen b nem az a kérdés, hogy mert szerintem ő pontosan tudja, hogy nem lesz.

[00:28:27]Igen.

[00:28:27]Mondjuk mi baj, ha nem?

[00:28:27]Tehát a pénzét így is megkapja élete végéig.

[00:28:29]Mi baj történik, ha nem lesz?

[00:28:32]Az elmúlt időszakban kiszolgálta a kormány összes intézkedését, soha nem mondott nemet, szépen elutazgatott, és gyakorlatilag nem tudtunk róla semmit.

[00:28:44]De amikor köztársasági elnökként egy új parlament megalakulásánál neki az a feladata, hogy mondjon egy beszédet, miről beszélhetett volna?

[00:28:49]Hát mi mást mondhat?

[00:28:55]kis szembenézés és önkritika.

[00:28:58]Jó, de az szerintem nem megy, már bocsánat, hogy vitatkozom itt műsorvezetőként, az nem megy, hogy én konstruktív elnökként ajánlatot teszek a többségnek, és aztán azt mondom, hogy de vigyázzanak, mert hogyha a jogállami küszöböt átlépik, a demokratikus működés szabályait áthágják, akkor ez nem fog működni.

[00:29:16]Egyrészt az nem konstruktív, hogy teljesíti a kötelességet meg ennyit szerintem ez a beszéd, az a véleményem.

[00:29:23]De nem mindegy, de várjál, bocsánat.

[00:29:23]Pillanat, tényleg megírtam, hogy nem szólalok meg többet, de muszáj.

[00:29:26]Azért az, hogy az országgyűlésben fölszólal a köztársasági elnök, annak súlya van.

[00:29:30]Hogy ennek mennyire van súlya, emlékezzetek rá.

[00:29:34]Az utolsó két fordulóban az össz ellenzéki, próbált ilyen ellenzéki kép köztársasági elnökjelölteket odarakni a pulpitusra, mert az ellenzék is úgy gondolta, hogy ennek a megszólásnak súlya van.

[00:29:44]Most hagyjuk, hogy ilyen kamu professzorral sikerült elsütni a dolgot, meg ilyenek.

[00:29:51]Most ezt tegyük félre.

[00:29:51]Ö, tehát ennek van egy súlya, és szerintem ezzel a súllyal akart még Súlyok Tamás élni.

[00:29:55]Igen, még legalább egyszer.

[00:29:57]Tudlik, nem mindegy, hogyan váltják le.

[00:30:01]Tehát azért az is fontos, hogyha már a jogállamra esküdtünk, vagy az is volt az egyik programpont, hogy jogállami helyre, jogállam helyreállítása, akkor jogállami módon kell megszüntetni az ő státuszát is, ami azért nem olyan egyszerű az ő esetében.

[00:30:13]Hát most már roppant egyszerű lesz a kétharmaddal.

[00:30:17]Persze nem azt mondom, hogy lehetetlen, hiszen újra könnyű írni, de hogy hogy azért nem mind nem mindegy, hogy hogyan egy áldozati pozícióba kell, hogy helyezze magát a szerencsétlennek.

[00:30:27]Most látszat fontos.

[00:30:31]Pedig ő milyen szépeket mondott a jogállamról.

[00:30:31]Ennek ellenére a csúnya gonosz, agresszív, kétarcú Magyar Péter majd izé.

[00:30:36]Tehát nyilván ez ez egy politikai színjáték jelentős részben.

[00:30:41]De én meg én meg azt gondolom, hogy ő egyszerűen hogy mondjam most próbál, hiszen ő a nemzet egységét kell hájött, hogy egy második paragraf.

[00:30:53]Tehát hát rájött, hogy jelenleg mondjuk ugye utolsó közvéleménykutatások szerint mondjuk a 70% a mostani a most megalakuló kormányt támogatja.

[00:30:59]Tehát most hirtelen eszébe jutott, hogy akkor talán nek tehát ezt a jogállamiságot én nem arra gondolom, én ezt én ezt kritikának vettem a az Orbán kormány azért van olyan hátrány, amikor az elnöki palata nem kapja meg a nézőpont legfrissebb felmést.

[00:31:19]Nem igen, de két irányba mehetünk.

[00:31:21]Ez az ő eltávolításáról szól.

[00:31:24]Két irányba mehetünk.

[00:31:24]Van egyszer ugye ez a vagyon visszaszerzési dolog.

[00:31:24]Ezt Magyar Péter is elmondta, hogy milyen büntetőeljárási eszközök vannak.

[00:31:27]Ugye Tamás, ez lehet a te terepedi is, de ugye arról, hogy Megyesi Péter kijön a teremből és tulajdonképpen rég nem hallottuk, de ugye elmondja a véleményét, hogy ő mire számít az új rendszertől.

[00:31:41]Egy óvatos optimizmus van benne, meg hogy meg öröm mondja, de akkor felfigyelünk arra, hogy Orbán Viktor végül is talán meg volt hívva, de nem ment el.

[00:31:52]Biztos, hogy meg van híva az előző, de nem megy el.

[00:31:52]Így van.

[00:31:56]Ez rendben van.

[00:31:56]Hát mondjuk Dopmáhez el kellett menni, azt tudjuk.

[00:31:56]Az alakul ülés ehhez képest kismiska nem nem érezte volna jól magát.

[00:32:00]Az látszott a fideszes képviselőkör is, hogy ők is eléggé feszébbet nézik a rajongói közül Dopment, hogyha ő ott van, mint ahányan az alakuló ülést.

[00:32:12]Pedig a tamburá srácok nagyon jó zenét csináltak.

[00:32:14]Amúgy két két számot is nagyon jól eljátszottak.

[00:32:17]Az megvan ez a kis videó neked, amikor elmentek Sükösdre.

[00:32:20]Igen.

[00:32:20]És ott ott bementek ebbe a terembe, és ott zentek együtt.

[00:32:23]Igen, igen, igen.

[00:32:23]Az az felemelő volt.

[00:32:27]Komoly?

[00:32:27]Ugye?

[00:32:27]Szóval térjünk vissza erre a akár a legfőbb ügyészről is beszélhetünk ennek kapcsán de hogy erre erre amit Magyar Péter elmondott, hogy különböző szituációk vannak a vagyon elveszni látszásában, és hogy milyen eszközei vannak az új kormánynak?

[00:32:40]Vannak ilyen eszközei?

[00:32:43]Hát abszolút, hiszen ott van a kodifikáció, tehát ez az új igazságügyi miniszternek lesz részben a feladata.

[00:32:51]részben ugye Ruf Bálintnak ugye vannak büntetőjogi eszközei és vannak magánjogi eszközei is a a vagyonni elégtételnek.

[00:32:56]Ugye erről Zót Gábor Attila és Lendvai András írt egy kiváló cikket, hogy a meg kell határozni, hogy mi az a politikai tulajdon, ami egyébként végül is a rendszerszintű korrupcióval az állami vagyonból hogyan lettek magánvagyonok.

[00:33:13]És hogyha ezt a a tulajdonképpen nem megmagyarázható gazdagodását a Neres gazdasági és politikai elitnek úgy lehet számonkérni, hogy hogy egy olyan eljárásban, mint ami régen volt, nem tudom emlékeztek ugye a a a vagyoni a NAVnál volt egy ilyen vagyos megfordul a bizonyítási teher, és azoknak kell bizonyítani, hogy ők tisztességes módon vagyonosodt akiknek egyébként a tulajdonába került az állami vagyon.

[00:33:52]Tehát ebből a szempontból, ha ezt meghatározzuk, hogy mi ez a politikai tulajdon, akkor igenis ezt vissza is lehet venni.

[00:33:55]És a másik pedig ugye az úta börtönbe program, hiszen tudjuk, hogy rengeteg olyan eljárás volt, ami ami az ügyészség pont az ügyészség akadályozta meg.

[00:34:05]Az ügyészség volt talán a legkomolyabb védőbástája a nernek ebből a szempontból, hogy hogy nem jutottak el bizonyos ügyek, korrupciós ügyek a bíróságig.

[00:34:20]Egyrészről, másrészről volt olyan ügy, például ilyen volt a Wnerers adulügy, aminek a politikai szálait nem sikerült teljesen kibontani, és megállt egy bizonyos szinten.

[00:34:31]Ugye ezt is tovább lehet folytatni.

[00:34:31]U ugye és az európai ügyészséghez való csatlakozás.

[00:34:36]A másik legfontosabb a és az Európai ügyész abszolút visszamelőleg is tud vizsgálódni elévülési időben.

[00:34:45]Jó tesz a rendszernek, hogyha van egy van egy ilyen április 12, mert például kiderül a legfőbb ügyészről, hogy az európai ügyészség híve.

[00:34:52]Tehát ez az ez tud sodorni hangulatilag.

[00:34:52]Ezt tegyük hozzá, hogy azért a mag intézkedni a magyar ügyészség erről az európai ügyészség már többször nyilatkozott nyilvánosan is, tehát semmi titok leírták jelentésekben.

[00:35:07]Eddig is példaszerű volt az együttműködés a magyar ügyészségi szervezettel.

[00:35:10]Az biztos.

[00:35:10]De ez még csak Péter idején is.

[00:35:13]C Igen, igen, igen.

[00:35:13]Csak ugye az volt, hogy hatalmi jogosítványokat, ügyészi hatalmi jogosítványokat nem gyakorolhattak.

[00:35:18]Én elhiszem a legfőbb ügyészről, hogy ő egyébként ebben tud hinni, mert szakmailag ez egy hihető történet.

[00:35:23]Oké.

[00:35:27]És most ugye az van a 27 tagállamból sok most már az összes rajtón kívül azon.

[00:35:30]Szóval tényleg csak ugye az van, hogy erre egy politikai erre volt egy ilyen politikai döntés, amit például így megkamúztak ilyen kamu indokokkal az ilyen súlyok Tamások, hogy miért miért alkotmányellenes meg alaptörvényellenes.

[00:35:43]Hát mondjuk, hogyha beleírod az alaptörvényedbe, hogy az európai uniós ügyészség szar, akkor az tényleg szar.

[00:35:49]Tehát oké, világos, de nem kell azt írni az alaptörvénybe, ilyen marha egyszerű.

[00:35:54]Egyébként meg csak halkan jegyzem meg, hogy ez a fajta alkotmányos aggály nem jelentkezett 2001-ben meg azóta se egyáltalán se a nemzetközi büntetőbírósággal kapcsolatban, de mindegy, tegyük félre, mert ez túl szakmai és bocsánat.

[00:36:05]De a lényeg az, hogy nyilván az új legfőbb ügyész meg igazodik.

[00:36:08]Tehát ha van valaki, ő ugye annyira politikailag nem égett bele a Fideszbe szerintem, mint Polt Péter 25.

[00:36:12]júniusában vár.

[00:36:12]Igen.

[00:36:16]Igen.

[00:36:16]És őnek szerintem, hogyha ő egy tisztességes, most kezdődtek igazán az ügyek.

[00:36:18]Igen.

[00:36:18]És hogyha ő egy tisztességes ember, amit amit nem tudok, mert nem ismerem, nincs róla a határozatálláspontilag korrekt, akkor teljesen érthető, hogy ő igazodni nem csak a szó rósz értelmében akar, hanem h elhihetjük neki, aztán majd te megmutatod tévedek-e, hogy hogy ő csinálná a dolgát tisztességesen, hogyha hagyják.

[00:36:37]Hát meglátjuk, ez most van előttünk.

[00:36:37]Ez a kérdés.

[00:36:41]Igen, de hogyha ő nem érzi, hogy az ő kinevezése milyen körülmények között történt, és hogy ez a kinevezés, ez legitimitását vesztette az, mi lenne, hogyha lemondana azzal, hogy egyébként indulnék újra, az lehet, hogy nem lenne rossz ötlet.

[00:36:55]Igen.

[00:36:55]Tehát ha ő nem érzi, hogy a hogy ő az ő legitimitása megszűnt azáltal, hogy az őt kinevező miniszterelnök, vagy tehát ugye köztársaság igen kormányzati többség parlamentbe katasztrofális vereséget szenvedett, akkor szerintem ő nem érzi a jognak a szellemét és lehet bán.

[00:37:18]Tudod mennyire igazad van, hogyha ez egy tisztességes ország lenne, tisztességes közélettel és tisztességes politikával, akkor ez marhára működne.

[00:37:25]Csak mondai alapon kinevezhetik ugyen.

[00:37:25]Ugy országos kórházi főigazgató tegnap előtt lemondott.

[00:37:34]Igen.

[00:37:34]Tehát ő érezte ezek szerint azt, hogy akiktől ő a kinevezését kapta, azok távoztak a hatalomból.

[00:37:42]Nyilván.

[00:37:42]És akkor védjük a hutatmát egy kicsit.

[00:37:46]Figyelj, találjuk már ki valamikor jobban fognak kinézni nálunk.

[00:37:46]Hát ezt a azért az ügyészség függetlenségbe vetett nem jutem egy becsült biz azért az az eléggé megkérdő.

[00:37:53]Tehát ha lásd ugye az MNB ügye amit már tavaly tavasz óta tudjuk, hogy az állami számjelentéseiből és azért nem történt gyanúsítás az el fog folytatni.

[00:38:10]Jó, mert egy mit van egy felvetésem, amit talán elmondok, de egy pici reklám mindjárt lesz egy bejátszó, azt megígérem, de de Nagy Gábor Bálint, legfőbb ügyész, azt mondja a 24.hu-nak, hogy Dubajból haza fogja hozni a Ferrarikat.

[00:38:30]Nem, nem lenne érdemes megvárni, amíg jönnének haza a Ferrarik, és akkor hogyha ez nem jön össze, akkor tulajdonképpen lehet váltani, nem?

[00:38:34]Hát ugye a kérdés az volt, hogy mi van, ha nem jön haza a Ferrari, és erre válaszolt, hogy haza lehet hozni.

[00:38:41]Így van.

[00:38:41]Így van.

[00:38:41]Tehát, hogy de hát, hogy ez egy ez egy olyan cím, ami ami sodorja akár a jövő miniszterelnökét is sodorja, nem?

[00:38:50]Tehát, hogy ez egy cél, nem?

[00:38:53]Í van.

[00:38:53]Talán nem kellett volna hagyni, hogy kimenjenek.

[00:38:53]Nem, az is egy igaz.

[00:38:56]Jó, akkor nézzük meg, hogy egy olyan történet bontakozott ki a héten, amelyet szerintem önök se láttak korábban, hogy egész egyszerűen egy kizárólagos monopol helyzetben lévő kommunikációs konglomerátumnak az első számú embere azt mondja, hogy én 1 Ftért ezt lerakom és az államnak adom.

[00:39:21]Itt éltem, itt van a családom, és húy ez nem semmi okamarra, hogy hogy hogy báshova menjek.

[00:39:30]Elcsuklóhang mondta Balázsi Gyula, Nerközeli milliárdos, hogy nem akarja elhagyni a hazáját.

[00:39:34]Az interjúban vállalkozásait és vagyona egy részét felajánlotta az állam javára.

[00:39:39]Cégei ekkor már egy hete nem fértek hozzá a számláikhoz.

[00:39:44]Több cégünk számláját is befagyasztották.

[00:39:46]Ez múlt hétfőn történt meg.

[00:39:50]Mindenfajta előzetes jelzés dokumentum határozat nélkül technikai hibára hivatkoznak.

[00:40:02]Három éve még kevésbé volt beszédes a sajtómunkatársaival.

[00:40:02]Balázsi.

[00:40:07]Mennyire elégedett ezzel a 10 milliárd Fttal, amit kivett az állami hirdetések után?

[00:40:12]Küldjenek im és megválaszolom.

[00:40:12]Jó.

[00:40:12]A fényűző életmódot pedig azt tette lehetővé, hogy kommunikációs cégei sorra zsebelték be az állami megrendeléseket, kiszorítva más reklámügynökségeket.

[00:40:23]2011 óta így összesen 1135 milliárd Ft értékű tendert nyertek el a vállalkozásai, mutat rá a korrupciók kutatóközpont.

[00:40:34]Munkájának lenyomatai pedig leginkább az országot ellepő gyűlöletplakátok voltak.

[00:40:45]Igen.

[00:40:45]Tehát, hogy a azt gondoltam, hogy nem teszek fel kérdést, mert úgyisel felbukik.

[00:40:49]Nem fel azonnal.

[00:40:49]De engem nem a Balázsi érdekel.

[00:40:53]Egy picit engem kinek az embere a Balázsi?

[00:40:57]Volt az, aki megbízta?

[00:40:57]Nyilván nem a két szép személyért volt ő a kormánynak a a szabad hozzat.

[00:41:03]Én nagyon értem, hogy Balázsi Gyula nem akar külföldre lenni, mert az ő hazája meg minden lószar egyéb.

[00:41:09]De azért hadd hívjam föl a figyelmed.

[00:41:09]Én 2016 óta nem nagyon élek csak Magyarországon.

[00:41:15]Nagyon régóta mai napig heti szinten járkálok és ingázok Prágába, hogy ne kapjon föl az állam.

[00:41:19]Úgyhogy ezt elkezdtem mondani Erzsébet elkezdte mondani.

[00:41:24]Nem csak ezt szerettem volna rövid szárni, mert ez fontos.

[00:41:26]Jó.

[00:41:26]Az az ember olyan amilyen nyilván nem véletlenül alkalmazták őt erre a funkcióra, mert ez nem ő rajta mullott.

[00:41:35]Hát persze, de nem valaki megbízta.

[00:41:37]Valakinek az emberek.

[00:41:37]A korát az a lényeg.

[00:41:42]Hát szerintem a kormány alkalmazott egy embert arra, hogy a pénzeket valakin keresztül kifolyassa.

[00:41:47]Megkötötte a szerződést.

[00:41:53]Ezeknek a pénzeknek egy része valószínűleg ezen a cégen keresztül különböző kampányfinanszírozásokra ment.

[00:41:58]Állami költségvetésből.

[00:42:03]h fizette a balázsi cége a hirdetéseket a televízióba itt ottam ott.

[00:42:03]Ennek a pénznek egy része valószínűleg így jutott el állami pénzből kampányszélokra.

[00:42:15]Ez az egyik funkció.

[00:42:15]A másik meg ugye a megint az ügyészségnek lenne a dolga, hogy kiderítse, hogy és ezek a pénzek még ezen kívül hová mentek.

[00:42:25]Hm.

[00:42:25]Mertogy ez nem csak a saját pénze volt, az biztos, mert különben ki bízza meg őt a két szép személyért, hogy mindent lenyújon?

[00:42:35]Ugyan egy több mint 1000 milliárd Ft bevételről beszélünk, 100 milliárdos osztalék nyereség.

[00:42:42]Ha felét elköltötte, az is mert tudjuk, hogy milyen túlárazásokkal dolgozott.

[00:42:50]Igen.

[00:42:50]Akkor a másik fele az 500 milliárd, amiből ha feléből megint csak kampánycélokra meg tév műsorokra meg errearra, akkor is irtózatos összeg.

[00:43:01]Igen.

[00:43:04]És ez a pénz, ennek csak egy töredéke az övé.

[00:43:04]Ebben biztos vagyok.

[00:43:08]Hát én is úgy gondolom egyébként.

[00:43:08]És ki volt a fő megbízó, hogy ezt kell kideríteni a a büntetőjárásán Antal volt a fő.

[00:43:15]Hát ezt ezt majd a büntetőjárás kideríti.

[00:43:15]De ő volt az, aki a kam a propagandát nyomta.

[00:43:20]Így az egyértel.

[00:43:23]Ő volt az, aki szerződött.

[00:43:25]De azt is meg kell nézni, hogy a pénz útját, tehát a azt én se tudom elképzelni, hogy egy közpénzből felépített politikailag irányított üzleti modell az egy ember magánvagyonát gyarapítsa.

[00:43:34]Tehát ez ez teljesen abszurd, főleg ilyen 100 milliárdos értékben.

[00:43:40]Tehát ezt ki kell vizsgálni, ugye erre való a büntetőhelyre.

[00:43:45]Ez ez minden egyszerre.

[00:43:45]Ez hőtlen kezelés, költségvet pénzmosás, költségvetési csalás és sorolhatjuk.

[00:43:50]Gábor itt az a kérdés szerintem, vagy nekem az a kérdés ebben a dologban, mert ezek persze nem teljesen nyilvánvaló, hogy abból a 100 milliárdból abból legalább a fele nyilván visszament a a Fideszhez, tehát pártkasszába kell, de nekem de nekem nem ez az érdekes a dologban, hanem hogy a Balási az egy, hogy mondjam, egy egy husadrangú ember, vagy egy propagandista.

[00:44:22]És csak azt péld hoznám föl példának, hogy a nürgi perben a 12 halálra ítélt emberből kettő propagandista volt.

[00:44:28]Egy abból még újságírónak is mondható.

[00:44:36]Tehát miközben mondjuk a haditengerészet főnöke meg a hadipari miniszter 20 évet kapott.

[00:44:42]De hogy de hogy it valamire Gábor, tehát hogy ő ő konkrétan bűnös abban Igen.

[00:44:52]Töben, hogy mondjam, többen ilyen influenzerek, inkább korombeliek, tehát megköszönték Balási Gyulának, hogy a gyerekeik ebben a vizuális környezetben élhették az elmúlt 10 évüket, vagy öt évüket, mióta ugye ne felejtsük el, hogy nem csak Vonder derlen lien volt a plakáton, hanem előtte öt évvel a Junker is.

[00:45:16]Szóval, szóval, hogy hogy ebben a vizuális környezetben éltük mindnyájan az életünket, az nyilván két másik ember bűne, a megrendelő, a két megrendelő plusz aki még ő fölöttük van, és Balási Gyula bűne.

[00:45:36]Igen.

[00:45:36]Igen.

[00:45:36]De az a kérdés most, hogy miért állt ki a nyilvánosság elébe.

[00:45:41]Tehát, hogy itt azért valami gyanús, hogy valamitől fél.

[00:45:47]Úgy néz ki, hogy a hogy a hogy ez egyértelműen ner megrendülésének a jele, hogy hogy úgy érzi, hogy őt nem tudja megvédeni a régi rendszer.

[00:45:56]Tehát ezért jelezte, ahogy Ligetti Miklós is mondta, hogy ő alkúész egy ha majd ugye a büntetőeljárásban odakerül a sor, de sokan meg vagy nem lesz, vagy nem lesz büntetőeljárás, nem akarja saját magára ráhúzni az egészet.

[00:46:12]Az nagyon beszédes volt, ahogy az interjúban arra reagált, hogy miért nem az ügyészséget kereste fel, hogy én én őszintén lát őszintének gondoltam a megrökönyödést, mert szerintem az, hogy zárolták a számláját, abból ő neki még nem esett le, hogy az az még büntetőjárásba is tolto, de hát ha a rendőrség zárolta, akkor az elég egyértelmű szerintem.

[00:46:32]Na jó, de oké, de de hogy de hogy nem láttad az arcát?

[00:46:37]Tehát hogy láttam.

[00:46:37]Én azt látom, hogy egy olyan ember, aki fél, tehát, hogy egy fél a büntetőjárástól, fél a attól, hogy minden elveszik, ugye azért nem csak azzal kell elszámolni, ami ami hogy most ezek az értéktel cégei, hanem a hanem a múltjával is el kell számolni, hogy mi történt.

[00:46:56]Ugye erről beszéltük erről a pénzről, meg fél a társadalmi értékítélől, de lehet, hogy fél a a nernek a az elitjétől is.

[00:47:00]rává ráverik a balhét.

[00:47:07]Persze ezek az emberek már mindentől félnek és itt volt az ideje.

[00:47:10]P volt az idehetett volna arra az álláspontra, hogy annyi mindent tud pláne de valószínűleg azon az állásponton van, csak ezt a nyilvánosság előtt még nem mondja el, mert akkor már nem lesz alkúépes.

[00:47:21]Igen, igen, de hogy de hogy vagy nagyon jó színész, tehát hogy elcsuklott a hangja, amit nem gondolok, merthogy lehet, hogy aggódik a kollégáért, hogy 500-an ott mit fognak csinálni.

[00:47:32]Hát attól attól nem kell pont a kollégák miatt nem szoktak az ilyenekond.

[00:47:35]át magáért aggódik, nem a kollégáimért.

[00:47:38]Jó, akkor ezeket kivégeztük.

[00:47:38]Nagyon nehéz így kérdezni, hogy az ember állnabb.

[00:47:42]De jó, de akkor mehetünk is tovább, mert azért még van a következő botránynak is egy kifutása.

[00:47:46]Ez a nemzeti közszol nemzeti kulturális alap alapnak a meg annak a miniszteri része, illetve a NKTT ugye, amiből osztották a 17 milliárdot.

[00:48:00]Kampányfilmés.

[00:48:04]És hát, hogy ez ez mennyiben kapcsolódik a kampány finanszírozáshoz, ez egy nagy kérdés.

[00:48:12]Hűtleng kezelés és költségvetési csalás gyanújával feljelentést tett a központi nyomozó főügyészségen az NKA támogatások ügyében a Nemzeti Kulturális Támogatást kezelő főigazgató helyettesének két jogi képviselője.

[00:48:21]A feljelentésről a Dr.

[00:48:27]Horvát Lóránt ügyvédi iroda számolt be.

[00:48:27]Az irodát szántai irén a nemzeti kulturális támogatást kezelő főigazgatóhelyettes kereste meg.

[00:48:35]Jogszabályok szerint az ilyen támogatásokat pályázati alapon osztják szét, és csak egészen kivételesen kerülhet sor egyedi támogatási kérelmek befogadására.

[00:48:45]Ehhez képest most ugye ez a 17 milliárd, ez nagyságrenddel nem, hogy egyedi, hanem hát ez bőven túl van a az átlagos támogatási összegeken.

[00:48:59]És ha jól figyeltem a a kezdeti információkat, itt nem csak egyedi támogatási kérelmek voltak, hanem kijajánlások.

[00:49:06]Tehát ugye felhívták azokat, aki akik benyújthatták a pályá Igen.

[00:49:10]Benyújthatták a pályázatot.

[00:49:10]És az elszámolás is katasztrofális volt.

[00:49:15]Hát ez ez műszövegek meg minden.

[00:49:15]De ez ez odatartozik egyébként ez az NKA is.

[00:49:20]Igen.

[00:49:24]Amiből attól tartok, hogy lesz még pár más minisztériumokban is.

[00:49:29]És azért itt még van egy pár ennél sokkal nagyobb műsor, amiről még nem tudunk, hogy mi lesz belőle.

[00:49:35]azért volt ez a MET gázkereskedő, hogy ott kifölözte le, hogy volt az egész.

[00:49:43]Ott van a Forg irtózatos állami kötelezettség vállalásokkal és egyebekkel.

[00:49:53]Szóval van itt ez nagyon szépen mutatja meg ez az NKA, hogy tulajdonképpen kicsibe hogy ment a dolog.

[00:50:03]Ez ez egy ez egy mintázat arányai van kicsi.

[00:50:03]Igen, de de hogy ennek volt egy sokkal nagyobb arányú folyamata is, amit még egyelőre nem látunk.

[00:50:13]Majd talán most és ez nem csak nagyobb arányú, hanem komplexebb, bonyolultabb is.

[00:50:17]Tehát péld példákat hoztál.

[00:50:21]Ö ugye itt alapvetően szerintem ebben a történetben, és ez a balási féle nagy önszaggatás is alapvetően ennek egy felületi eleme.

[00:50:30]Tehát hogyha elkezdenek összeomlani a kártyavárak, akkor itt nagyon csúnya dolgok fognak még kijönni.

[00:50:33]Na most a kérdés az, hogy tényleg elkezdenek-e összeomlani a kártyavárak?

[00:50:37]Az NKA az viszonylag könnyű, az könnyen fogható, az egyértelmű, hogy mi van.

[00:50:42]És itt azért nagyon nagy érdekes kérdés, hogy az új kormánynak mennyire kell komolyan venni azokat az ambícióit, megfogalmazott szét, hogy ők utána akarnak menni a dolgoknak, mer hogyha ilyen gumicsontokkal leállnak boldogan mutogatni, hogy NK, akkor az nem lesz jó.

[00:50:56]Ma meglátjuk, hogy hogy lesz.

[00:50:56]Itt azért nagyon komoly munka van.

[00:50:56]Ebben viszont egy nagyon érvényes metódus lesz az, amit például ilyen Balázsikon meg egyebeken lehet látni, hogy ki kell mozgatni egy-két követ, azok elkezdenek kidőlni.

[00:51:08]Ugye beszéltünk, hogy a kormánytisztviselők azok, akik nem politikusok, nem politikai kinevezettek, de rá voltak kényszerítve, előbb-utóbb ők is elkezdenek majd beszélni várhatóan, mert nem akarják ők elvinni a balhét ezek helyett a mocskók helyett, és akkor majd lehet, hogy bedül nagyon sok minden nagyon nagy zajjal, és bizony az maga alá fog temetni nagyon sok embert.

[00:51:27]És és ne felejtsük el, hogy van 70000 Ft-os ügy is, ugye hullámoztatja a sajtót ugye a budapesti főisztán fő és keresték ugye a házkutatásba a két üvegbort.

[00:51:42]Igen.

[00:51:42]Ja.

[00:51:42]Megitták, akkor kész akkor az igen.

[00:51:46]Szerint tehát tehát van 70000 Ftudják visszaváltani.

[00:51:49]Nem tartott van 200 milliós ügy.

[00:51:51]17 milli van 17 milliárdos és van van még egy 500 milliárdosunk is és még és ottan az egész nemzeti bank körüli műsor ami most kezdtek el házkutat érdekes.

[00:52:02]Ez az NKA botrány tulajdonképpen egy minta és én kapcsolódnék Erzséhez, hogy ilyen amikor a Nerben összetalálkozik ugye az állam, a politikai hatalom és a közpénz, amikor a saját szabályaikat nem tartják be.

[00:52:17]Tehát, hogy na ehhez akartam egy adalékot.

[00:52:17]Azt mondja Pap Gergely, hogy Gergő támogatottak és a döntéshozók köre nem volt nyilvánosan elérhető.

[00:52:22]Noha ezt jogszabály kötelezővé tette.

[00:52:27]A projektmenedzser szerint a belső szabályzat alapján az integritás tanácsadóhoz kellett volna fordulni, de mivel az ügyben a vezetés érintettségét feltételezte végül a nyilvánosságot, milyen szabály az, hogy az integritás tanácsadóhoz forduljunk, amikor már kilóg az egész ló az egész ügyből?

[00:52:44]Hát ilyen ez ilyen el el elfedő szabály, tehát most nem bántani akarok senkit, és kérem, hogy senki ne vegye átálosításnak, amit mondok.

[00:52:52]Vannak olyan témák az elmúlt években, ezek fontos adatvédelem, integritás mindennek van egy tanácsadója, egy felelőse, egy illetékese nagyjában mindenhol.

[00:53:01]Most a legtöbb esetben azért lássuk be ezek a telepített feladok, ezek úgy működnek, hogy te voltál az integritástaláncs, mostantól te leszel az adatvédő is.

[00:53:08]Ezek nem mindig komoly dolgok, de pont ezek az esetek ilyenkor rámutatnak, hogy ezeket azért lehet, hogy komolyan kéne venni, komolyabban kéne venni.

[00:53:16]És most nem azt állítom, hogy akkor ez itteni illetékes integritás tanácsadó deresre kell húzni, hogy nem csinálja a dolgát helyesen.

[00:53:24]De hát de ha nem is fordulnak, de hogyha de hogyha nem is kerül pozícióba szerencsétlen.

[00:53:27]Na ott például lehet, hogy az integritás tanácsadót egy picit deresre lehet húzni, akkor ő elkezd énekelni.

[00:53:34]Tehát én nem tudom, nem tudom miről van szó konkrétan nyilván, de akinek az a dolga, hogy nyomozzon, az ezekből az ügyekből tud dolgozni.

[00:53:38]Igen, ebből is lesz jobb ilyen.

[00:53:42]Igen.

[00:53:45]És érdekes, hogy ugye Magyar Péter a beszédében ugye azt szóvá tette, hogy Ák Péter ott ül a parlamentbe.

[00:53:51]Igen.

[00:53:54]De azt nem tette hoz nem tette szóvá, hogy Hankó Balázs is ott a parlamentbe, pedig őt mondjuk ugye mint listás képviselőt le is lehetne cserélni egy tisztességesebbe.

[00:54:05]Fidesz Igen, de azért a jogiért itt is várjuk meg.

[00:54:07]Tehát itt nem nem az a lényeg, hogy ki kapta a pénzt, hanem hogy ki adta és hogyan és hogy ki felelérte.

[00:54:12]És valószínűleg nem az integritási tanácsadó felért különösen a miniszteri keret esetében.

[00:54:20]Igen.

[00:54:21]Igen.

[00:54:21]Miniszter felelősségét szerintem egyértelmű, de nem lehet.

[00:54:25]Viszont éppen ez ilyen nagyon izgalmas és érdekes kérdés, hogy és nem megint nem a Hankó miniszter urat szeretném fölmenteni vagy támogatni, de hogy a miniszteri keret kiosztásában szabálytalanságot nehéz fölfedezni, hogyha azt a miniszter szétosztja.

[00:54:35]Igen, mert azért van a miniszteri ket abból a szempontból, abból a szempontból lehet, hogy az eljárásban vannak ilyen érdekes hírek és ugye a célja azonnak a támogatásoknak, hogyha nem az, akkor az mindenképpen szabálytelen lesz.

[00:54:48]Na de ez már bizonyítási szakal, de a miniszteri keret nem szokott ekkora lenni.

[00:54:55]Világos az a következő kérés miért volt ekkora?

[00:54:58]Hirtelen megnőtt egy végig.

[00:54:58]Meg meg még egy dolog, hogy nyilván ez az NKA ez azért szól nagyobbat, mert ezeket az embereket ugye ismerjük, tehát legalább a 80%-ukat, vagy tudjuk, hogy ez most a nem tudom mágazotni tud legalább most már tudjuk, hogy ki gyorsan mennyi lépett két perc van hátra és Magyar Péternél is hangsúlyos volt az elnézés kérése, bocsánat kérése a gyerekektől.

[00:55:22]Bicske Szőlőutca.

[00:55:22]Ö gondoljuk-e azt a hét fejleményei alapján, hogy ez a történet még nem egy nem egy minden információt kiterített történet, hanem még még még azért lehetnek itt kellemetlen pillanatok bizonyos.

[00:55:40]Abszolút.

[00:55:40]És és a lényeg az, hogy az intézmények nem a gyermekeket védték, hanem az elkövetőket.

[00:55:45]Tehát a a itt az intézményi felelősség, akik elhallgatták, vagy vagy közössek voltak, vagy vagy nem szóltak, azt hallották.

[00:55:56]Hát elvitték a bútorokat, lefestették a szobát, lehos rendőrségtől, hogy jönnek itt ebbe ebben nem csak az a botrány, hogy hogy Zsolti bácsi és egy hivatalos személy életett vissza szexuálisan a gyerekekkel, hanem ez az ez az egész rendszer, ezért fontos átalakítani a gyermekvédelmet, hogy a gyerekeket védj gyerekorvos vélemény.

[00:56:20]Igen.

[00:56:20]Nem csak kanyazodjunk vissza a mai naphoz.

[00:56:20]Ugye amikor Magyar Péter beszélt, akkor azt néha taps szakította meg.

[00:56:28]Igen, akkor bocsánatot.

[00:56:30]És ugye hát többnyire ugye a Tisza képviselői tapsoltak.

[00:56:30]Viszont azt elvártam volna, hogy amikor bocsánatot kért a bicskei áldozatoktól és a szőlőutcai áldozatoktól, akkor a fideszes képviselők nem tapsoltak.

[00:56:48]Ezt én se értettem.

[00:56:48]Néztem, hogy de ne nem tapsoltak.

[00:56:48]Igen, pedig ez.

[00:56:48]Hát h mer nekik kellett volna ezér bocsánatot kér ha azt mondják hogy az aki nem hord kokárdát az nem magyar akkor kirakod én nem raktam ki akkor nekem nem mondják meg hogy mikor mikor hord nem hát ha mindenki kirakta volna nem lett volna értelme az egésznek ebbe ez a botrán vol az az egy botrány volt.

[00:57:09]Már persze hogy botrány volt.

[00:57:11]Persze hogy botrány volt.

[00:57:13]De ez is az nem ez ez azért kirekesztő politika.

[00:57:13]Em erre mondják ezt tipikusan sokkal nagyobb botrány.

[00:57:16]És le is járt az időnk, úgyhogy ebből még biztos, hogy téma is lesz a következő műsorokban is.

[00:57:21]Jövő héten Szlazsánki Ferenc lesz odökkel ebben a műsorban egy kis szabadságokán, de aztán majd meglátjuk, mert én nem megyek el, csak picit pihenek.

[00:57:31]Köszönöm szépen, hogy itt voltak.

[00:57:38]Köszönöm a nézők figyelmét.

[00:57:38]Jó hétvégét Vt!

[00:57:43]เฮ