Nyuszimotor-mutyi: háromszoros áron Balásy Gyula cégeitől // AKTUÁL 2026.06.10.
- Magyar Péter bejelentette az új korrupcióellenes törvénycsomagot, melynek nyomán akár 6000 milliárd forint uniós forrás érkezhet, és az Integritás Hatóság valódi jogköröket kapna a vagyonnyilatkozatok ellenőrzésére és hiányosságok esetén akár börtönbüntetés kiszabására is.
- Vég Zoltán szerint a Fidesz korábbi, 2015-ös és 2022-es korrupcióellenes csomagjai Orbán Viktor érdeklődésének elvesztése és a kormányzati politika konfrontatív irányba tolódása miatt fulladtak kudarcba.
- Heiszler Ákos úgy értékeli, hogy a Fidesz meg sem akarta hozni a szigorításokat, és a korábbi vagyonnyilatkozati rendszer mögött semmilyen érdemi szankció nem volt.
„Ez a transzparencia, mint egy politikai marketing termék tud most működni a Tisza-kormány kezében. A célközönségnek az a fájdalompontja, hogy kirabolták 16 éven keresztül a befizetett adóját...” – Heiszler Ákos
- A Kulturális és Innovációs Minisztérium 185 millió forintért vásárolt nyuszi motorokat Balásy Gyula cégétől a választási kampányra, darabonkénti 15 ezres áron, ami a piaci ár háromszorosa, és az ügyben feljelentés történt.
- Árpási Bence a Balásy-birodalom működését jellemezve elmondta, hogy a cégcsoport közel 1000 milliárdos forgalmából mintegy 400 milliárdnak veszett nyoma, és az egész rendszer a közpénzek lefölözésére épült.
- Vádat emeltek Bíró Ferenc, az Integritás Hatóság elnöke ellen hivatali visszaélés és hűtlen kezelés miatt; ő politikai megtorlásról beszél, míg a stúdióvendégek szerint helyesebb lenne, ha az elnök lemondana az ártatlanság vélelmének fenntartása mellett is.
- Magyar Péter négyszemközt szeretne találkozni Sulyok Tamás köztársasági elnökkel, és a stúdióban ezt fenyegetésként értékelték; a miniszterelnök egy korábbi interjúban utalt a közvetlen államfőválasztás lehetőségére is.
- A nap kérdésére adott nézői szavazás 97%-a támogatná, hogy börtönnel büntessék, ha egy politikus meghamisítja vagyonnyilatkozatát.
Részletes összefoglaló megjelenítése
A politikusok vagyonnyilatkozatát érintő szigorítások és a Tisza-kormány új törvénycsomagja
Magyar Péter miniszterelnök a "Keddi Egyenes Beszédben" jelentette be, hogy az unióval kötött megegyezést követően terjesztik be az új korrupcióellenes törvénycsomagot, amelynek nyomán akár 6000 milliárd forint is érkezhet Magyarországra az ősz folyamán. A miniszterelnök Facebook-videójában a közpénzekre való vigyázást nevezte a legfontosabb feladatuknak.
A törvénycsomag egyik kiemelt eleme az Integritás Hatóság megerősítése. A javaslat valódi jogosítványokat adna a hatóságnak: ha egy korrupciós ügyben a nyomozást megszüntetik vagy a feljelentést elutasítják, akkor az Integritás Hatóság a bíróság előtt kezdeményezheti az eljárás folytatását. Emellett a vagyonnyilatkozatok ellenőrzésére is jogköröket kapna, hiányosság feltárása esetén akár 5 millió forintos bírságot is kiszabhat, szándékos valótlanság esetén pedig akár két évig terjedő szabadságvesztés is kiszabható.
A Fidesz korábbi hasonló kísérlete és annak kudarca
Vég Zoltán külpolitikai szakértő felidézte, hogy a Fidesz már 2015-ben és 2022-ben is benyújtott korrupcióellenes csomagokat. A 2022-es tervezeteket elsősorban az Európai Bizottsággal és a Tanáccsal folytatott tárgyalások keretében dolgozták ki. Brüsszelből akkoriban pozitív jelzések érkeztek, a fideszes illetékesek még azt is állították, hogy egyes javaslataik erőteljesebbek, mint az uniós intézményekben elfogadott előírások. Vég Zoltán szerint azonban Orbán Viktor elvesztette érdeklődését a konfliktus enyhítése iránt, és a kormányzati politikát egy eszkalációs, konfrontatív irányba tolta el – így a már félig-meddig kitárgyalt és elfogadott intézkedések lekerültek a napirendről. Hozzátette: 2022-ben Varga Judit igazságügyi miniszter volt a kérdés kormányzati gazdája, de az egész folyamat végül elhalt.
„Az Orbán-kormány és élén a miniszterelnök egyszerűen elvesztette az érdeklődését, és nem akarta ezt a konfliktust enyhíteni, sőt ellenkezőleg egy ilyen eszkalációs konfrontatív irányzatba tolta el a kormányzati politikát, és az egész kérdés tulajdonképpen kitárgyalva, félig-meddig elfogadva lekerült a napirendről." – Vég Zoltán *
Heiszler Ákos ennél sarkosabban fogalmazott: szerinte az Orbán-kormány meg sem akarta hozni ezeket a lépéseket. Amikor a vagyonnyilatkozati rendszert kritika érte, mindig azzal védekeztek, hogy Magyarországon a legszigorúbbak a szabályok, de érdemi szankciók nem voltak mögöttük.
„Én egy picikét sarkosabban látom a kérdést. Az Orbán-kormány meg sem akarta ezeket a lépéseket hozni, mert mindig érkezett az a reakció, amikor a vagyonnyilatkozati rendszert kritika érte, hogy de hát nálunk itt a legszigorúbbak. Oké, de semmilyen érdemi szankció nem volt mögötte." – Heiszler Ákos *
Árpási Bence újságíró megerősítette, hogy a Fidesz korábbi csomagját nem is lehetett komolyan venni, mert "röhögés nélkül nem lehetett" elolvasni. Ezzel szemben a mostani, 110 oldalas javaslat valóban drákói intézkedéseket tartalmaz, beleértve a korábban hiányzó intézményi garanciákat és felelősségeket is.
A korrupcióellenes törvénycsomag mint politikai marketingtermék
Heiszler Ákos kommunikációs szakemberként úgy értékelte, hogy a transzparencia mint politikai marketingtermék rendkívül hatékonyan működik a Tisza Párt kezében. Érvelése szerint a célközönség fájdalompontja, hogy "kirabolták 16 éven keresztül a befizetett adóját", erre pedig az a legjobb politikai termék, amely ezt szankcionálja.
„Ez a transzparencia, mint egy politikai marketing termék tud most működni a Tisza-kormány kezében. A célközönségnek az a fájdalompontja, hogy kirabolták 16 éven keresztül a befizetett adóját, meg az egész országot. Mi erre egy jó politikai termék? Az, amelyik ezt valahogyan szankcionálja." – Heiszler Ákos *
Ugyanakkor felmerült a kérdés, hogyan lehet elkerülni a 2010-es fordulat megismétlődését, amikor a Fidesz szintén elszámoltatást és tiszta kezek politikáját ígérte. Vég Zoltán felhívta a figyelmet, hogy annak idején a szavazótábor egy része frusztrált volt amiatt, hogy Gyurcsány Ferencet mégsem tartóztatták le. Most Magyar Péter kormánya egy fokozott igazságtételi hangulatban került hatalomra, ami a fő legitimációját adja – ezt negligálni nagyon nehéz lenne. Ugyanakkor maga Magyar Péter is hangsúlyozta egy korábbi interjúban, hogy a jogállamisági kereteket nem szabad félretenni, mert ez az uniós pénzek hazahozatalának is feltétele.
Az elszámoltatás határideje és a vizsgálóbizottságok szerepe
Heiszler Ákos szerint nem kell éveket várni arra, hogy a felelősök érezzék a következményeket. A büntetőeljárás során már a nyomozati szakaszban is lehetőség van vagyonelkobzásra, zár alá vételre, letartóztatásra – ezek fájdalmas kényszerintézkedések, amelyek azonnal éreztetik hatásukat. Emellett a vizsgálóbizottságoknak is nagy szerepük lesz, hiszen ezek előtt már nem lehet hazudni vagy a munkát akadályozni, mert ez bűncselekménynek számít majd. A vizsgálóbizottságok nyilvános meghallgatásai – például Novák Katalin és Balog Zoltán esetében – drámai pillanatokat ígérnek.
„Én azt javaslom a nézőknek, hogy popcorn, kávé, bekapcs, és egyszerűen élvezzük azt, amit ott látni fogunk majd. Nem kell ide vezetőszár, nem kell ide bilincs." – Heiszler Ákos *
A Fidesz reakciója és az Integritás Hatóság hatásköre
A Fidesz közleménye szerint a törvénycsomagot alapvetően támogatják, de kifogásolják, hogy egy "Európai Unió által kijelölt hatóság", azaz az Integritás Hatóság ellenőrizné a folyamatokat. A közlemény azonban nem jelöl meg alternatív szervet. Heiszler Ákos ezt a Fidesz szokásos kommunikációs "féreglyukának" nevezte, amelyben már a felvetés is hazugságon alapul. Emlékeztetett, hogy az uniós tagságért cserébe Magyarország lemondott szuverenitása egy részéről, és ennek része az európai ügyészség, valamint az uniós pénzek költésének ellenőrzése is.
„Ez megint csak egy téves apró tévedés van benne. Ugyanis semmilyen szuverenitásról Magyarország nem mondott le, csak bizonyos szuverenitás-elemeket megosztottan gyakorol a többi tagállammal és az európai intézményekkel." – Vég Zoltán *
A vagyonbevallási szigorítás és Orbán Viktor
A törvénycsomag Orbán Viktorra, a Fidesz elnökére is vonatkozni fog. A leköszönt miniszterelnök korábbi vagyonnyilatkozata szerint 9 millió forintnyi megtakarítása, egy felcsúti háza és egy színes utcai lakás fele van a tulajdonában. Heiszler Ákos utalt rá, hogy a testbeszédelemzők szerint Orbán Viktor a kérdésre adott válaszában a "páni félelem és zsigeri rettegés" jeleit mutatta, és a stúdióban szerinte mindenki azt gondolja, hogy a volt miniszterelnök hazudott a vagyonnyilatkozatában.
A "nyuszi motor" botrány: háromszoros áron Balásy Gyula cégétől
A Hankó Balázs vezette Kulturális és Innovációs Minisztérium a választási kampány során 12 000 darab nyuszi motort vásárolt Balásy Gyula egyik cégétől, amelyeket fideszes politikusok osztottak szét a kampányban. A teljes akció 185 millió forintba került, ami darabonként 15 000 forintos árat jelent, miközben a játékok bármelyik kis üzletben 5 000 forintért kaphatók. Az ügyben Káli-Németh Vilmos szociális és családügyi miniszter tett feljelentést.
Heiszler Ákos felháborodásának adott hangot, hangsúlyozva, hogy a probléma nem is elsősorban a háromszoros túlárazás, hanem az, hogy közpénzből, minden adófizető pénzéből kizárólag fideszes képviselők és képviselőjelöltek kampányoltak. Szerinte a beszerzési ár nagy tételben, kínai import esetén akár darabonként 2-3 000 forint is lehetett volna.
„Olyan nincs, hogy közpénzen, tehát a mindnyájunk által, a nemfideszesek által is befizetett adóból fideszesek kampányoljanak. Tehát ilyen egész egyszerűen nincs. És az, hogy egyébként meg háromszorosan túlárazták, hát az már a hab a tortán." – Heiszler Ákos *
Árpási Bence a Balásy-birodalom működését jellemezte, felidézve a Humda nevű állami cég esetét, amelyet eredetileg motorsport-marketingre alapítottak, de később a zöldbusz-programok és az elektromosautó-programok kezelését is rábízták. Az állam átadta a feladatokat a győri Széchenyi Egyetem vagyonkezelő alapítványának, de pénzt nem tett mellé; ezután Balásy Gyula megjelent és közölte, hogy a vállalkozásnál lévő összes pénzt kommunikációs szolgáltatásokra kell költeni – ami soha nem valósult meg. Árpási Bence szerint a sajtóban megjelent számítások alapján a Balásy-cégcsoport forgalma közel 1000 milliárd forint volt, amiből 100 milliárdot osztalékként kivett, de körülbelül 400 milliárd forintnak nyoma veszett.
„Eszméletlen módon az egész rendszer arra volt kitalálva, hogy mindenből lefölözzék ezt a részt, és hogy ez a pénz később hova tűnt – az már egyébként a leggalmasabb kérdés." – Árpási Bence *
A stúdióban egyetértettek abban, hogy a nyuszi motoros ügy önmagában kicsinek tűnik a 90 vagy 50 milliárdos ügyekhez képest, de szimbolikus jelentőségű: jól megfogható a nyilvánosság számára, és egyértelműen mutatja a rendszer működési logikáját. Vég Zoltán úgy fogalmazott, hogy az eset "tankönyvi példája" a hűtlen kezelés bűncselekményének. Hankó Balázs felelősségét elkerülhetetlennek látják, és valószínűsítették, hogy a volt miniszter nem saját jogon mozgott, hanem a kormányzati kommunikációs központon keresztül, feladatként kapta a pénzek szétosztását.
Az Integritás Hatóság elnöke elleni vádemelés
A Központi Nyomozó Főügyészség vádat emelt Bíró Ferenc, az Integritás Hatóság elnöke ellen hivatali visszaélés, közokirat-hamisítás és különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt. Bíró Ferenc a Telexnek adott interjújában azt állította, hogy az Orbán-kormány megfélemlítéssel és titkosszolgálati módszerekkel próbálta akadályozni korrupciót feltáró munkáját, és az ellene indított eljárás politikai indíttatású koncepciós megtorlóakció része.
A Fidesz közleménye "szánalmas előremenekülési kísérletnek" nevezte Bíró Ferenc megszólalását, amely szerint azért vagdalkozik és rágalmaz, mert súlyos bűncselekményekkel gyanúsítják. Az ászelnök közölte, hogy megfontolja Bíró Ferenc menesztését.
A stúdióvendégek egyetértettek abban, hogy az ügy nem fekete-fehér. Árpási Bence mindkét narratívát igaznak ítélte: Bíró Ferenc elmondása nem ütközik a NER-rel kapcsolatos tapasztalatokkal, és teljesen hihető, hogy valóban rázós ügyeket próbált feltárni. Ugyanakkor a vádemelés ténye súlyos, különösen az a vádpont, amely szerint rokonát alkalmazta és "spirituális baromságokkal" bízta meg az Integritás Akadémia nevű képződményben, olyan témákkal, mint a halál és az integritás összefüggései.
„Természetesen őt is megilleti az ártatlanság vélelme, de helyesebb volna, ha eddig az ítéletig lemondana, és egy másik ember vezetné ezt a hatóságot. Függetlenül attól, hogy én nem vonom kétségbe azt, amit állított." – Árpási Bence *
Heiszler Ákos hozzátette: egy integritás hatóság elnökétől elvárható lenne, hogy a legszigorúbban, a "legutolsó utáni betűkig" betartsa a szabályokat, és még a látszatára is ügyeljen. Vég Zoltán pedig rámutatott, hogy Bíró Ferenc az őt ért vegzálás után – ahelyett, hogy levonta volna a megfelelő következtetéseket – "hóbortos intézkedéseket" tett, ami nála a mentális képességeivel kapcsolatos aggályokat is felvet. Ugyanakkor elismerte, hogy Bíró Ferenc bedobott a köztudatba egy számot: becslése szerint a NER 16 éve alatt 60 000 milliárd forintnyi közvagyon tűnt el vagy veszítette el közvagyon jellegét – bár ezt az állítását semmivel nem támasztotta alá.
„Én két napja rágódom ezen a számon. Amit semmivel nem támasztott alá, egyébként szerintem a GDP 20-30 százalékát kitevő összeg az talán egy kicsit sok, de hátha esetleg később előáll egy tudományos módszertannal." – Vég Zoltán *
Sulyok Tamás és Magyar Péter konfliktusa, valamint az államfőválasztás kérdése
Magyar Péter a műsorban elhangzottak szerint ismét négyszemközt szeretne találkozni Sulyok Tamás köztársasági elnökkel, és úgy fogalmazott, hogy "újdonságot is tud neki majd mondani", illetve reméli, hogy meg tudnak állapodni az államfő távozásáról. A stúdióban ezt fenyegetésként értékelték, Heiszler Ákos szerint Magyar Péter nem szokott blöffölni, és amikor "előhív egy lapot, azt általában megadás szokta követni". Utalt Ungváry Krisztián YouTube-csatornájára is, ahol részletesen bemutatták Sulyok Tamás politikán kívüli erkölcsi okait arra, hogy távozzon.
A miniszterelnök egy korábbi interjúban utalt rá, hogy közvetlen államfőválasztásban gondolkodik. A stúdióvita végén a műsorvezető körkérdést intézett a vendégekhez ezzel kapcsolatban. Vég Zoltán nem tudott egyértelműen állást foglalni, pro és kontra érveket is lát, és felvetette, hogy az államfői intézményről szélesebb társadalmi dialógust lehetne folytatni, akár más modelleket is megvizsgálva (például a svájci modellt). Heiszler Ákos egy szavas igenlő választ adott.
A nap kérdése és a nézői kommentek
A "nap kérdése" így hangzott: "Ön egyetért azzal, hogy börtönnel büntethetnék, ha egy politikus meghamisítja a vagyonnyilatkozatát?" A szavazás eredménye 97%-os igen és 3%-os nem arányt mutatott. A beérkezett kommentek között volt, aki a civilekre vonatkozó adóbevallási szigorhoz hasonlította a helyzetet, mások a börtönbüntetést túl keménynek tartották és inkább vaskos pénzbüntetést javasoltak, megint mások értékhatárhoz kötötték volna a büntetést. Többen hangsúlyozták, hogy "normális demokratikus országban mindenkire azonos törvények vonatkoznak", és hogy "eddig egy következmények nélküli országban éltünk". Egy ellenvélemény szerint nincs egyensúlyban egy vagyonnyilatkozat adatainak nem valós feltüntetése és az ember szabadsága között.
⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
- Nincs ilyen szakasz.
Teljes átirat megjelenítése
[00:00:06]A politikusok vagyon nyilatkozati rendszerét, aki hamis adatot közül akár börtönbe is kerülhet.
[00:00:11]Jó estét kívánok!
[00:00:11]Ez a mai műsor egyik témája, és ehhez kapcsolódik a nap kérdése is.
[00:00:16]A részleteket pedig azonnal mutatjuk.
[00:00:23]Darabonként 15000 Ft-ért vásárolt nyuszi motorokat a Hankó Balázs vezette minisztérium a választási kampány során.
[00:00:27]Kái, Német Wilmos szociális és egészségügyi miniszter feljelentést tett az ügyben.
[00:00:35]Nincs köztársasági elnöki jelöltje a Tiszának, mondta Magyar Péter az ALTV-ben.
[00:00:38]Amennyiben Súlyok Tamás nem mond le, alkotmányt módosítanak.
[00:00:38]A miniszterelnök úgy fogalmazott, az embereket is szeretnék bevonni az elnökválasztási folyamatba.
[00:00:46]A Fidesz szerint az Integritás hatóság elnöke vagdalkozik és rágalmaz.
[00:00:50]Bíró Ferenc a telexnek azt mondta, hogy az Orbánkormány megfélemlítéssel és titkos szolgálati módszerekkel próbálta akadályozni a korrupciót feltáró munkáját.
[00:01:02]Mai vendégeink Heiszler Ákos kommunikációs szakember, Vég Zoltán külpolitikai szakértő és Árpási Bence újságíró.
[00:01:16]Ez az Aktuál a stúdióban Szlazsászki Ferenc.
[00:01:23]Kezdjük tehát a nap kérdésével, amely ma így szól: Ön egyetért azzal, hogy börtönnel büntethetnék, ha egy politikus meghamisítja a vagyon nyilatkozatát.
[00:01:32]Elég brutális arány alakult ki.
[00:01:32]Válaszadóink 97%-a igen, egyetért ezzel a nagyon súlyos és szigorú rendelkezéssel.
[00:01:38]3%-a mondja azt, hogy nem.
[00:01:43]Köszönjük, hogy velünk játszanak, szavaznak.
[00:01:43]Tart még a szavazás.
[00:01:48]Majd az első blokk végén nézzük meg, hogy hogy alakulnak az arányok, illetve ismertetek majd néhány érdekes kommentet.
[00:01:52]Nézzük azt a bejátszást, azt a témát, amelynek ez a szigorítás is a része.
[00:02:03]6000 milliárd Ft érkezhet Magyarországra rövidesen valamikor az ősz folyamán, ami mehet közlekedésre, mehet oktatásra, vállalkozásfejlesztésre, hazajöhet a magyar emberekhez, akikhez ez a pénz tartozik.
[00:02:13]Hakeddi egyenes beszédben Magyar Péter miniszterelnök bejelentette, az unióval kötött megegyezést követően terjesztik be a törvényjavaslatot.
[00:02:24]A Facebookon közzétett videójában pedig azt nevezte a legfontosabb feladatuknak, hogy a közpénzre vigyázzanak.
[00:02:28]A törvénycsomag és a korrupció elleni küzdelem egyik legfontosabb eleme az integritáshatóság megerősítése, amelynek valódi jogosítványokat adunk.
[00:02:37]Ha egy korrupciós ügyben a nyomozást megszüntetik, vagy a feljelentést elutasítják, az integritás hatósága jövőben a bíróság előtt kezdeményezheti az eljárás folytatását.
[00:02:49]Az integritás hatóság a vagyonnyilatkozatok ellenőrzésére is jogköröket kap.
[00:02:53]Amennyiben hiányosságot tár fel, akár 5 millió Ft-os bírságot is kiszaphat.
[00:02:58]Aki pedig vanótlanságot állít vagyon nyilatkozatában, az akár két évig terjedő szabadságvesztéssel lesz büntethető.
[00:03:07]Szervusztok!
[00:03:07]Köszöntelek én is a stúdióban.
[00:03:09]Kívánok mindenkinek.
[00:03:09]Mielőtt belemennénk a részletekbe, Zoli egy kérdés hozzád, de a Fidesz is benyújtott egy hasonló csomagot még 2022-ben, ha én jól tudom, mertogy ők is haza akarták hozni az uniós pénzeket.
[00:03:21]Azzal a csomaggal mi a baj?
[00:03:21]Tehát miért kell most egy új csomag, amit tegnap nyújtott be a Tisza kormány?
[00:03:25]Sőt, már 2015-ben is volt egy korrupcióellenes csomag.
[00:03:28]A 2022-es tervezetek ugye elsődlegesen a Európai Bizottsággal és második lépcsőben a tanácsal folytatott hát ilyen programot jelentették volna, hogy hogyan próbálja a Fidesz ezeket a átláthatósági korrupcióellenes lépéseket elvégezni.
[00:03:46]És nem is haladtak rosszul a tárgyalások, hiszen Brüsszelb is az volt a jelzés, hogy alapvetően az intézkedések iránya, tartalma jó.
[00:03:55]Sőt, akkoriban a fideszes illetékesek még azt is mondták, hogy némelyik általuk javasolt megoldás erőteljesebb, mint mondjuk az Európai Parlamentben, az uniós intézményekben elfogadott ilyen akár a vagyonnyilatkozatok jellegére, erősségére fog vonatkozó előírás.
[00:04:13]És aztán valószínűleg, ahogy a későbbiekben láttuk, az Orbán kormány és Elén a miniszterelnök egyszerűen elvesztette az érdeklődését, és nem akarta ezt a konfliktust enyhíteni, sőt éb ellenkezőleg egy ilyen eszkalációs konfrontatív irányzatba tolta el a kormányzati politikát, és az egész kérdés tulajdonképpen kitárgyaló féligmeddig elfogadva lekerült a napirendről.
[00:04:40]nyugodtan meghozhatták volna 2022-23-ban ezeket a lépéseket vagy jelentős részüket, de valószínűleg egy csomó más kérdésben feloldhatatlan volt az ellentét a bizottság, az uniós intézmények és az a kormány között.
[00:04:53]P Igen, picikét úgy érzem egyébként ezt a mondatot, hogy meghozhatták volna ez mintogyha egy elméleti lehetőséget vetítene előre ez a mondandód, vagy legalábbis mintogyha ott lett volna az elméleti lehetőség.
[00:05:06]Én egy picikét sarkosabban látom a kérdést.
[00:05:06]Az Orbán kormány meg sem akarta ezeket a lépéseket hozni, mert mindig érkezett az a reakció, amikor a vajonnyilatkozati rendszert kritika, hogy de hát nálunk itt a legszigorúbbak.
[00:05:21]Oké, de semmilyen érdemi szankció nem volt mögötte.
[00:05:21]Tehát konkrétan tényleg annyi értelme volt ezeknek, mint egy nem is tudom, bocsánat, a egy random áruháznak a reklámújságánakot is össze lehetett firkálni, annak is több értelme volt, mint egy hivatalos vagyonnyilatkozatnak.
[00:05:39]Úgyhogy most, és én éveken át nem hittem, hogy lesz egy olyan politikai elit, meg lesz egy olyan kormány, amelyik önmagát is akarja adott esetben büntetni.
[00:05:48]És nekem ez a le meghökkentőbb ebben, hogy én nem is reménykedtem abban, hogy valaha jön egy kormány, amelyik ilyen drákói szigorral bünteti saját magát is adott esetben, mert ez a magyar kormányra is, mármint a magyar Péter vezette kormányra is adott esetben visszahullhat, hogyha valamelyik tagja simliskedni akar.
[00:06:07]És mindig mondtam, hogy jó, de hát ki az a ki az a hülye kormány, amelyik saját magát is akarja büntetni?
[00:06:16]Hát örülök, hogy ilyen ha már ha már ezt felhoztad, ez teljességgel így van, mert 2022-ben rá ennek a kérdésnek ugyan ki volt a gazdája a kormány részéről?
[00:06:26]Varga Judit igazságügy miniszter és ugye ő is tárgyalta az az uniós szervekkel.
[00:06:30]Ugyanakkor ha valaki vette magának a fáradtságot, mint én, hogy elolvasta a 110 oldalas korrupcióellenes törvénycsomagot, ami a parlamenti irományok között feltűnt mostanában, az tényleg meggyőződt arról, hogy ezek drákó intézkedések vannak benne.
[00:06:50]ami hiányzott a fideszes szerkezetből, az intézményi garanciákat és az intézményi felelősségeket is belepakolta a kormány, beleértve azt, hogy eszméletlen széles körre vonatkozik a vagyonbevallásnak ez a megszigorított változata.
[00:07:05]És odateszik hozzá egy csomó kérdésben, az hogy az integrációs pá az integritá integat Igen.
[00:07:12]Tehát a a a hatóságnak a jogköre az megerősödik, mert ugye ahogy széles körbe tárgyaltuk ezt is, hogy képes már lezárt ügyeket visszanyitni egy olyan érzékeny időszakban, amikor tényleg felmerül sokban, hogy ezt a drákói szigort ki fogja végrehajtani.
[00:07:29]Ö hadd térjek ki kicsit történész előletemnél fogva egy jellegzetes mondás, amikor annak idején a Walter megvette második Katalin orosz cárnőt, hogy eszméletlen szigorúak az orosz törvények, brutálisak, akkor a cárnő állítólag az így válaszolt, hogy az orosz törvények szigor csak a végrehajtás abszolút esetleges jelleg ellensúlyozza.
[00:07:51]Tehát itt valóban az lesz a lényeg, hogy ezeket a törvényeket ki fogja betartani?
[00:07:56]tud-e együttműködni ügyészség, integritás, hivatal, hatóság és és a bocsánat meg, szokni kell ezeket a a a az új szereplőket, bár annyira nem új szereplő, de ráadásul a hírekben mindig ott van.
[00:08:11]Tehát ezeknek a munkamegosztása és az ügykezelése az mennyire halad előre?
[00:08:15]A beterjesztett törvénycsomag nagyon komoly, nagyon komoly intézkedéseket hoz, tehát az egész műsorúidőt ki tudnánk ezzel használni, de még egyébként a kekvák esetében is ott van az, hogy valóban, ahogy ezt ígérte magyar Péter majdnem, hogy a a beszántják őket és ott is van szerepe egyébként az integritás hatóságnak a kekvák működésének ellenőrzésé.
[00:08:38]Csak egy csak egy gondolat Ákos bocsán.
[00:08:42]Tehát, hogy én a Fides Fides csomagját nem tudtam elolvasni, mert azt röhögés nélkül nem lehet, tehát azt nem lehetett komolyan venni.
[00:08:49]Igen.
[00:08:49]A az én azt látom, hogy amit amit említettél, hogy drákó szigor és hogy végrehajtás, hogy az összeére majd én én én ezt más szempontból néz a sajátom, ugye kommunikációs szakember volnék.
[00:09:03]Ugye ez egy oly a transzparencia, mint egy politikai marketing termék tud most működni.
[00:09:09]a Tisza kormány kezében.
[00:09:09]Tehát a az, hogy ugye a mi ugye akkor arra fejlesztünk marketinget, hogyha tudjuk, hogy a célközönségnek mik a fájdalompontjai.
[00:09:26]A célközönségnek az a fájdalompontja, hogy kirabolták 16 éven keresztül a befizetett adóját, meg az egész országot.
[00:09:31]Mi erre egy jó polit egy jó termék?
[00:09:36]Az, amelyik ezt valahogyan szankcionálja.
[00:09:36]Tehát egy olyan áldásos állapotban vagyunk, és ez már a politikai része, amikor az éppen aktuális uralkodó osztályunknak úgy úgy tűnik, hogy ugyanaz érdeke, mint mint nekünk.
[00:09:49]És ö és azt gondolom, hogy egyébként ez egy ez egy szuper ö politikai marketing termék és és ügyesen is csomagolták, ahogy mondtad.
[00:09:54]Öy ez a ez a a ami drákóinak tűnik, meg újszerűnek meg ö meg borzasztó terjedelmes, mind drámai, ugye, tehát hogyha mi imádjuk a drámát, ugye az a a tévét-t is azért nézzük, hogy történjen már valami.
[00:10:10]Hát próbálok visszaemlékezni a 2010-es fordulatra, amikor a Fidesz jött kétharmaddal, és emlékeim szerint akkor is szó volt elszámoltatásról és tiszta kezek politikájáról, az állam vagyon megcsapolásának egyszers mindenkori lezárásáról.
[00:10:29]Aztán láttuk, hogy mi lett belőle.
[00:10:29]Ezek alapján az a kérdésem hozzátok, hogy milyen garanciát láttok arra, hogy egy hasonló nagy mértékű kormányváltás és egy újabb nagy kétharmad után egy nagyon klasszul kezdődő folyamat nem torkolik egy olyanba, mint a NER, amibe beletork.
[00:10:49]Itt a vizsgálóbizottságoknak lesz majd nagy szerepe, mert itt, hogy ugye most ugye bűncselekmény lesz, hogyha ott az ember a vizsgáló bizottság munkát akadályoztatva hazudik, vagy nem jelenik meg.
[00:10:58]Így tehát a kormányzat előre tudja hozni adott esetben az elszámoltatásnak az illúzióját.
[00:11:03]Egy színpadot tud, drámát tud teremteni adott esetben, mert ugye ezek a nyomozóhatóságok által végzett eljárások, ezek hosszú évek is lehetnek.
[00:11:13]Hát hallgattuk, volt múlt héten vagy pár héttel ezelőtt a jegybanki ügyebben egy rendőrségi sajtótájékoztató.
[00:11:18]Hát döbbenetes, hogy mi mindent kell átnézniük.
[00:11:22]Szóval én annak is örülnék, vagy az lenne a legjobb, hogyha a nyomozó hatóság meg az illetékes hatóságok tehetnék a dolgukat mindenféle politikai befolyástól mentesen.
[00:11:31]Nekem az bőségesen elegendő.
[00:11:37]Én nem akarok senkit sem bilincsben elvezetve látni.
[00:11:37]Én igen.
[00:11:43]Csak én nagyon szeretnék nagyon sok embertinben elvezetve látni.
[00:11:45]Én csak azt akarom.
[00:11:45]Én csak azt akarom, akivel szemben a törvényes feltételek fenn állnak, és akik szemben a hatóságok úgy gondolják, hogy bűncselekményt követtek el.
[00:11:55]Hát nyilván csak ilyen esetekről lehet szó nálad a ez ebéli igényed kapcsán meddig tart a türelem?
[00:12:01]Mennyi türelmi időt szálsz erre?
[00:12:01]Mert lehet, hogy itt itt 5 10-15 éves ügyek lesznek, mire jogerős ítélet születik bármiben is.
[00:12:12]Bár Rándi Péter volt itt az egyik stúdió adásban, amiben volt szerencsém.
[00:12:18]szerepelni, és ő mondta, hogy nem.
[00:12:18]Tehát az a helyzet, hogy ami a a fájdalmas kényszerintéz, nem tudom, hogy hívják jogilag, amikor izé van meg előállítás meg 72 óráig és utána a bíróság általá letartóztatás.
[00:12:34]Megvagyon meg vagyon elkobzás, meg zár, tehát hogy zár alá lehet helyezni a készpénzt, amit találnak, amikor kimennek a a az elkövetőkhöz.
[00:12:41]az autót lefoglalhatják, az ingatlant lefoglalhatják, és a kedves feleségének is a a az ingóságait, mert hát ugye ev vagyon közösség van, Matolcsi pont melyik nap váltak el zárójelbe zárva, tehát ö nem kell éveket várni, ameddig lemegy a büntetőeljárás, azért, hogy fáj.
[00:13:01]Ez az ez a jó hír, és nagyon örülök a kérdésednek, az időre kérdeztél, hogy mennyi idő, mennyi türelmem van nekem, meg hát a kedves nézőknek, hogy ugye már most szeretnénk látni, hogy vigyék már, vigyék már el őket és emiatt a a dolgok dolgok természete miatt nem kell majd feltétlenül éveket látni, mert ugye már egy páran ugye azért már már bőri böri.
[00:13:26]De de de csak mond gondolj gondolj bele egy egy vizsgálóbizottságba.
[00:13:26]Hát mondjuk Novák Katalin és Balok Zoltán meghallgatása elkerülhetetlen lesz.
[00:13:34]Tehát én már komolyan mondom, én azt javaslom a nézők helyébe, de valószínűleg én is ezt fogom csinálni, hogyha nem dolgozom éppen, hogy popcorn, kávé, bekapcs, és egyszerűen élvezzük azt, amit ott látni fogunk, látni fogunk majd.
[00:13:47]Nem kell ide vezetőszár, nem kell ide bilincs.
[00:13:47]Kiválóan fogunk majd szerintem ezeken a vizsgálóbizottságokon majd úgymond szórakozni, illetve nagyon jó, mondjuk úgy, hogy tart tartalmat adnak.
[00:13:56]Nekem is, mint újságíró, meg hogyha nem újságíróként nézem, hanem mint egyszerű állampolgár, mint néző is, akkor is remek tartalom és remek téma.
[00:14:05]Folytatódik a Magyar Politika nevű Netflix sorozat.
[00:14:10]Így van.
[00:14:12]Kicsit visszatérve az előzményekhez, 2002-ben, amikor Keller László képviselte az elszámoltatást, akkor ez a Egyesül kormánynak a fő ígérete az a jóléti rendszerváltás volt és az árkok betemetése.
[00:14:26]Tehát ez a közvélemények is olyan volt, hogy jól van, hagyjuk a fenébe, nem kell ezzel foglalkozni.
[00:14:31]El az a lényeg, hogy a a közállapotok, vagyis a a javuljanak, nőjön az életszínvonal.
[00:14:38]Tehát volt egy ilyen elengedő történet 2010-ben, amikor egyébként nagyon sokan szintén arra számítottak, hogy majd az Orbánkormány Vaskézzel leszámol, elsősorban Gyurcsány Ferenccel, akit minden rossz okoz.
[00:14:52]Azt se emlékeztek még filmet is csináltak róla, hogy Gyurcsány a börtönben, és nagyon sok fideszes ismerősöm hetente várta, hogy mikor fogják letartóztatni Gyurcsány Ferencet.
[00:15:06]Nem következett be.
[00:15:06]És egyébként a szavazótábor egy részénél ez egyébként frusztrációt is okozott.
[00:15:11]Most Magyar Péter kormánya egy olyan felfokozott igazságtételi hangulatban került hatalomra, ami tulajdonképpen a fő legitimációját adja.
[00:15:21]Ezzel szembemenni, ezt negligálni nagyon nehéz.
[00:15:21]Bár ugye a maga Magyar Péter mondta tegnap a szomszédstúdióban, szomszéd asztalnál, hogy ugye a jogállamisági kereteket viszont nem szabad félretenni, hiszen ez az ígéret is hozzátartozik ahhoz, hogy ezeket az uniós pénzeket, amiket annyit emlegetünk, egyszer haza lehessen hozni.
[00:15:46]Tehát nem szabad a forradalmi igazságszolgáltatás bűvkörébe esni, hogy bemegyünk való és akkor a proletár ösztönünkre alapozva majd kijelöljük a bűnöst.
[00:15:59]Sajnos ez hozzátartozik a jogállamisághoz, de nem is járja az, hogy a mondjuk az ügyészi munkában az történjen, hogy minden halad a maga módján, csak legfeljebb fél évre elfelejtenek egy döntést meghozni arról, hogy hogyan folytatódjon a nyomozás.
[00:16:11]azért az sem lenne, bocsás meg, csak az se lenne egy feltétlenül jó dolog, hogyha mondjuk idő előtt történne meg egy gyanúsítás és a nyomozási bírónak mondjuk ki kellene engednie valakit az MNB botrány gyanúsítottjai közül.
[00:16:23]Tehát egy megalapozott gyanúig is el kell jutni.
[00:16:27]Hát ahogy én a az újságot olvasom az MNB esetében, azért ott szerintem lesz megalapozott gyanú.
[00:16:31]De de meg ott ott a túl gyors haladástól nem kell tartanunk.
[00:16:36]Hát de most a múlt heti sajtótájékoztatóra visszatérve nem tudom hány gigab adat, hány milliárd lefoglalt vagyon, döbbenetes számok.
[00:16:44]És a telek cikkében olvastam, hogy a fő gyanúsítottak, tehát vagy nem gyanúsítottak, hanem a fők újszereplők, Matolcsi Ádám és a társai nem lehetnek nyugodtak, mert vélhetően nekik nagyobb szerepet szánnak ebben sem mint hogy egyszerű tanút kihallgassák őt.
[00:16:56]É én azért annak örülök, hogy behoztad a hogye ugye a jogállamiság felételinek meg kell felelni, hogy ez a ez a tr ez a transzparencia, mint politikai marketing termék tartalmilag, tehát hogy mi mit kap a kedves választópolgár ebb ettől a marketing terméktől.
[00:17:14]Az se több, se kevesebb, mint amennyit egyébként ahogyan eddig is ennek az államnak működnie kellett volna az Európai Unió kellős közepén.
[00:17:21]Tehát itt azért azért nincs szó, nincs szó, mit tudom én.
[00:17:26]Tehát itt nem lesz Jakobinus, nem kell Jakobinus diktató csinálni ahhoz, hogy hogy Matolcsi Ádámnak félnie kelljen.
[00:17:30]Igen.
[00:17:30]És tehát itt pont egyébként a terméket emlegetted, és itt valahogy úgy érzem, hogy az eladott termék meg az ított végeredmény között nincs is akkora különbség.
[00:17:38]Lehet, hogy nincs is egyébként.
[00:17:42]Hát kér és hogy imádom ezt a mondatot.
[00:17:46]Tehát, hogy képzeld el, képzeljük el azt az országot, ahol ahol a vannak szabályok, amiket hogyha betartod, akkor gyarapodsz és és a társadalom megbecsül.
[00:17:55]Ha viszont nem, a és pusztán erről van szó.
[00:17:58]Mi még kérdeznék majd a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatban, de a kedves nézőknek azért elmondom nagyon röviden, hogy ebben a törvénycsomagban nem csak a politikusi vagyonnyilatkozatok és ennek a rendszernek a szigorítása szerepel.
[00:18:09]hanem a közbeszerzések átláthatóságának az, bocsánat erősítése, a közpénzfelhasználás nyilvánossága, a pénzmosás elleni szabályzat szélesítése, a kekvák fokozatos megszüntetése és tehát mindezek mellett a politikusi vagyonnyilatkozati rendszer szigorítása.
[00:18:31]A Fidesz azt mondja, hogy ez jó, támogatják, csak azt nem értik, illetve azt mondják, hogy téves az az arány, hogy egy az Európai Unió által kijelölt hatóság, tehát az integritás hatóság ellenőrizze mindezt.
[00:18:45]Ezzel Miért akkor ki akkor ki?
[00:18:45]Miért akkor ki ellenőrizze?
[00:18:48]Tehát a közlemény sem jelöl meg egy olyan szervet, hogy jó, de akkor ki ellenőrizze?
[00:18:53]Az integritás hatóság egyébként erre nekem alkalmasnak tűnik, hogyha egyébként a vezetője szerintem benyújtja a lemondását, majd csak utána utána lehet majd szerintem ezzel érdemben foglalkozni, vagy tehát utána kellene Ne haragudj, csak közben lefött a kávé, tehát hogy megint sétálunk bele a a Fidesznek a szokásos kommunikációs féreglyukába, hogy tudnélik már a k már a felvetésben is hazudnak.
[00:19:18]Tehát az a helyzet, hogy az európai uniós tagságunkért cserébe, tetszik vagy nem tetszik, a szuverenitásunk egy részéről lemondtunk azért, hogy kapjunk egy csomó minden mást.
[00:19:32]Ez egy alku volt.
[00:19:32]És ennek a része az, hogy van európai ügyészség, meg az, hogy az uniós pénzeket neek a költésétnek az ellenőrzésében az uniós intézmények is részt szeretnének venni.
[00:19:43]Ez egy ez egy alku volt.
[00:19:43]Ezt ők megpróbálják a olyan politikai termék Brüsszel Brüsszelizmus politikai termékként értékesíteni, hagynánk magunkat.
[00:19:52]De mi nem hagyjuk magunkat, mert észrevesszük, hogy mi a Csaba.
[00:19:58]Azt kiabál, akinek a házai.
[00:19:58]És és tegyük hozzá, ez megint csak egy téves apró tévedés van benne.
[00:20:04]Ugyanis semmilyen szuverenitásról Magyarország nem mondott le, csak bizonyos szuverenitás elemeket megosztottan gyakorol a többi tagállammal és az európai intézményekkel.
[00:20:13]Tehát az igazságszolgáltatás az ellenőrzésre vonatkozó uniós elvárások nem jelentik a a magyar szuverenitás csökkentését.
[00:20:22]azt jelentik, hogy bizonyos szuverenitás elemeket közösen gyakorolunk.
[00:20:27]Ennyi az egész.
[00:20:31]Tehát ez nem nem veszett el.
[00:20:31]Ez csak bizonyos emberek szuverenitását korlátozza majd adott esetben, ha majd bilincsbe vezetik el őket egy pár négy méteres cellába.
[00:20:39]Ilyen értelemben valóban csökken a szuverenitás, de hát ez már mondjuk így, hogy egyéni szociális probléma.
[00:20:43]Ahogy Jim Carry mondta, egy nagyszerű végjátékban, most nem fogom így idézni szó szerint, belővöltötte a telefonba, hogy ne szegd meg a törvényt, és mondott utána egy olyan szót, amit itt most nem mondok ki.
[00:20:55]Még még menjünk vissza a részletekhez.
[00:20:58]Van egy Magyar Péternek volt egy érdekes félmondata, hogy ez a vagyonbevallási szigorítás, ez Orbán Viktorral, mint a Fidesz elnökére is vonatkozni fog.
[00:21:04]Most a leköszönt miniszterelnök azt vallotta be, hogy 9 millió Ftnyi megtakarítása van egy felcsúti háza és egy színege utcai lakás fele.
[00:21:14]Szóval, hogy éreztek-e a számára ebben egy banánhéj effektust, vagy egy csapdajelleget, hogy ezek után, ahogy említettem, ha valaki hamis bevallást tesz, az a törvény korektor azt mondta, hogy áll minden vizsgálat elő, ő mindent törvényesen csinál, hát arra esküdött fel.
[00:21:34]Én elhiszem neki.
[00:21:34]Hát én én nem és okom van nem elhinni egy csodálatos te te inkább a szemednek hiszel és nem a volt miniszterelnek.
[00:21:43]Egyrészt igen, másrészt meg egy testbeszéddel foglalkozó szakember szétszedte, megkeresték valahol a transzporterjének a tövében, hogy elnök úr, ugye már nem hnem csak elnök, tehát elnök úr, mi mi lesz akkor, hogyha esetleg a önt és a családtagjait bíróság vizsgálná és a a teljes palettáját a a a páni félelemnek nek a zsigeri rettegésnek hozta a az ember.
[00:22:17]Tehát bármit mond a szájával, ugye a test a testünketnek nem tudunk úgy parancsolni, ezt úgy Brad Pittnek hívják, aki aki tud kamera előtt, de ő is csak ugye mint nem tudom karakterként, tehát Brad Pittként valószínűleg ő is ugyanígy viselkedne.
[00:22:31]Tehát az a helyzet, hogy ő neki hát ebben a stúdióban is szerintem mindenki azt gondolja, hogy Orbán Viktor hazudott a a vagyon nyilatkozatában.
[00:22:41]Nem gondolom ezt.
[00:22:41]Mindig én ne hiszem neki a legteljesebb mérték.
[00:22:46]Igen, hiszem neki mindig is hazudott és ennek most Magyarint lehetnek következni.
[00:22:55]Nyilván ez már a jövő évi vagyon bevallással vonatkozik.
[00:22:55]Ennyi volt az első blok.
[00:22:59]Gyorsan elmondom a nap kérdését, amely így szólt: "Ön egyetért azzal, hogy börtönnel büntethetnék, ha egy politikus meghamisítja a vagyon nyilatkozatát."
[00:23:07]Nem változtak az arányok.
[00:23:07]97%-a mondja válaszadóinknak, hogy egyetért ezzel.
[00:23:12]3%-a mondja, hogy nem.
[00:23:12]Innen a fotelból gyorsan mondok még a reklám előtt néhány érdekes kommentet.
[00:23:17]Judit, igen, hiszen ha a civil ember nem jól tölti ki az adóbevallást, akkor több 100000 Ft-os bírságot kaphat, akkor ők is megérdemlik.
[00:23:26]Ágnes, a börtönbüntetést kicsit keménynek tartom, de vaskos pénz büntetéssel sújtanám, amit jótékony célra kellene fordítani.
[00:23:32]Károlyné, ha csak egyszer fordul elő és kicsi az érték, akkor elég a pénzbírság.
[00:23:37]Egy bizonyos értékhatár felett én elvenném az eltitkolt értékeket.
[00:23:42]Piroska bizony vállalja a felelősséget, ha hazudik egy hivatalos okiratban, viselje a tettei súlyát, nyugodtan csukják le.
[00:23:52]Rozária: Igen, eddig egy következmények nélküli országban éltünk.
[00:23:57]Normális demokratikus országban mindenkire azonos törvények vonatkoznak.
[00:24:02]Zita, a szándékos hamisítást büntetni kell.
[00:24:06]A módján lehet vitatkozni, de a tény, hogy szemet húgyni azt nem.
[00:24:06]Zoltán nem értek ezzel egyet.
[00:24:13]Nincs egyensúlyban egy vagyonnyilatkozat adatainak a nem valós feltüntetése és az ember szabadsága között.
[00:24:17]Köszönjük szépen az értékes hozzászólásokat.
[00:24:22]Ez volt az első rész.
[00:24:22]Most jön egy rövid reklám, aztán folytatjuk.
[00:24:34]Köszönjük szépen a türelmet.
[00:24:34]Az úgynevezett nyuszi motorbotránnyal folytatjuk az aktuált.
[00:24:38]Mutatunk önöknek egy fotót, ami elég sok mindent elárul, de amit nem, azt majd én mondom.
[00:24:43]Szóval a minisztérium még Hankó Balázs vezetésével, a kulturális és innovációs minisztérium 12000 nyuszi motort vásárolt Balázsi Gyula egyik cégétől.
[00:24:59]látják, vannak nagyon klassz zöld, ugyanakkor piros és kék színű nyuszi motorok is.
[00:25:03]És ezt a 12000 darab nyuszi motort fideszes politikusok szétosztották a választási kampány során.
[00:25:08]Az egész akció 185 millió Ftba került, amiből könnyen kiszámolható, hogy a nyuszi motorok darabját 15000 Ft-ért vették, miközben bármelyik kis üzletben 5000 Ft-ért kaphatók ilyen motorok.
[00:25:24]Ezért tett feljelentést Kái, német filmos szociális és családügyi miniszter a mai nap folyamán.
[00:25:30]Mit gondoltok erről a sztoriról?
[00:25:30]azt, hogy hogy nem az az első probléma, hogy háromszorosan túlárzottak voltak a a nyuszi motorok, hanem az első probléma ugye, amit a transzparenciáról beszélgettünk az előző blogban, és ugye azt mondtam, hogy ez egy nagyon jó politikai marketing terméke a a Tiszának, és ez is egy ez a feljelentés, és ugye ebbe a ebbe az irányba mutat.
[00:25:55]És az a probléma ezzel, hogy csak fideszes képviselők és képviselőjelöltek bölcsödéskorú magyar gyerekeknek ajándékoztak.
[00:26:10]Mi vettük meg, tehát az nem ajándék, tehát semmi sincs ingyen nyuszi motorokat, tehát hogy kis stílűnek tűnik a 90 milliárdos meg a 50 milliárdos ügyekhez képest.
[00:26:23]Ez szerintem csodálatos szimbolikus, ugye gondolom miniszter úr is ezért tette meg a a feljelentést ilyen gyorsan, hogy elak ezekkel a gyerekeinktől.
[00:26:34]Tehát aki szülő, az pontosan tudja, hogy hogy tehát senki ne jöjjön a a a közelükbe és használja a politikai marketing célra.
[00:26:45]Hát tehát pláne ez a kormány, tehát ezt aztán tényleg kikérem magamnak.
[00:26:45]És egyébként olyan nincs, hogy közpénzen, tehát a mindnyájunk által a nemfideszesek által is befizetett adóból fideszesek kampányoljanak.
[00:26:54]Tehát ilyen egész egyszerűen nincs.
[00:26:59]És az, hogy egyébként meg háromszorosan túlárazták, hát az már a havatorte.
[00:27:03]Szerintem több mint háromszoros, mert ezt valószínűleg nagy kerttételbe vás szerezték be Balási Gyula cégei.
[00:27:13]Feltetőleg nem magyarországi fröccsöntő kisiparostól Kínából.
[00:27:13]Tehát ennek az önköltségi vagy beszerzése az legfelbb 2-3000 Ft lehetett volna.
[00:27:17]Nagyon jó, nagyon kritikusben hogy 1000 Ft ekkora tételben.
[00:27:23]Ez a az egyik vetület, amit te mondtál.
[00:27:28]A másik vetület az, hogy a balási féle képződmény, az pedig azt mutatta be, hogy az egész rendszernek az egyék legfontosabb dolga az volt, hogy mindenből, tehát a a lopás valamiféle bakhanáliája történt.
[00:27:45]egyébként nem szeretem a az ezeket a drasztikus kifejezéseket, de ez tényleg az volt, hogy mindenből eltüntetni a közpénzen keresztül, vagy leszívni ezt az egész összeget, és valóba eltüntetni, mertogy mennyire döbbenetes volt, mondi másik példát a sajtóban és nemrég jelent meg.
[00:28:00]volt egy Humda nevezetű magyar állami alapítású cég, motorsport marketingre és népszerűsítésre alapították, majd később a Palkovics féle minisztum rábízta a zöld buszprogramok kezelését, meg az elektromos autóprogramok kezelését, ami nagyon szép, tiszta, tiszteletre méltó tevékenység lett volna.
[00:28:28]Majd az állam ezt átadta a nem az a Győri Szécsyi Egyetem vagyonkezelő alapítványának a feladatokkal együtt, majd elfelejtette hozzá a pénzt be pakolni.
[00:28:39]Közben megjelent Balási Gyula és közölte, hogy ami pénz nálatok van, azon nektek kommunikációs szolgáltatásokat kell venni.
[00:28:48]Tehát ahelyett, hogy ellátta volna a feladatát az egyetemhez rendelt vállalkozás, vagy ilyen közhasznú valami, az összes pénzt, ami a kasszában volt, odaadták a Balázsinak, hogy valami teljesen értelmetlen kamu kommunikációt, vagy hogy reklámot csináljon a hidrogénbuszoknak, ami egyébként a reklám soha nem jelent meg.
[00:29:07]Tehát eszméletlen módon az egész rendszer arra volt kitalálva, hogy mindenből lefölözzék ezt a részt, és hogy ez a pénz később hova tűnt.
[00:29:14]Na, az már egyébként egy na az a leg leggalmasabb kérdés.
[00:29:23]Ez ez az ez az eset, amikor tényleg nem tudom, tehát írók nem tudnak ilyen konstellációkat kitalálni, mint ez a történet.
[00:29:32]Hollywood meggyőződés.
[00:29:32]Tehát tehát hogy tehát hogy tehát hogy tehát hogy a tehát hogy a a nyuszi motor mutyi lényegében vagy a nyuszi motor lopás, mert és most nagyon jó és most kicsikét szigorúbb is vagyok, de hogyha jó indulatúbb megközelítést nézem, akkor ez minimum hűtlenkezelés és aligha kerülhető meg annak a Hankó Balázsnak a felelőssége és a szerepe, aki a kulturális alap alap élén vagy a kulturális alap pénzeit lényegében a Fidesz fekete kasszájaként üzemeltette a választások előtt, hogy minden minden az összes fideszes trash celebnek juttasson a pénzünkből.
[00:30:15]Eközben pedig például az ünnepi könyvfétre 0 Ft-ot juttasson belőle.
[00:30:21]Tehát ez majd olyan lesz majd Hankó Balázsnak, én azt gondolom majd a későbbiekben, mert ha Matolcsi Ádám mellett most is nagyon óvatosan kívánok fogalmazni, mondjuk úgy, hogy érik a felelősség, akkor én Hankó Balázs esetében érzek ilyen felelősségérést, hogy így fin, hogy ilyen magyartalanul és finoman fogalmazzak egyszerre.
[00:30:43]Tehát hogyha tehát hogy tehát hogy ha valaki, akkor most úgy tűnik, hogy ő fogja legelőször megütni a bokáját, és ez a nyuszi motor ké, tehát hogyha hozzácsapják, ez ilyen nem fog jelentő nem fog jelentős büntetést kapni, mert már annyi minden visszásság gyanúja merült fel vele szemben, hogy ez már csak az apró lényegében.
[00:31:02]Tehát ez média szempontból jól megfogható, de ez már csak az apró lényegét tekintve.
[00:31:07]És szerintetek a hangóminiszter úr saját jogon mozgott ezen a pályán, vagy egyszerűen szóltak neki, hogy mit kinek volna értem támogatásként elindítani?
[00:31:25]Tehát, hogy szem volt a láncban.
[00:31:28]Szem volt a feladat volt egyébként.
[00:31:30]Hát a a meg nem láttam a szerződést, de hát ugye a kormányzati kommunikációs központ volt a barázsi cégekkel szerződve.
[00:31:36]Tehát gondolom azért ment ez azon azon keresztül, de hát e ugye majd ez lesz a a rendszer ö összeomlásának a a kulcsa, amikor ő amikor már nem fog tudni azt nem fogja tudni azt mondani, hogy parancsra tettem.
[00:31:55]Tehát nem lesz nem tudom, hogy én csak egy én csak egy láncszem voltam.
[00:31:58]Miniszter úr aláírta?
[00:31:58]Igen, aláírtam.
[00:31:58]Ezt is aláírta?
[00:31:58]A 17 milliárdot?
[00:31:58]Igen.
[00:32:03]Nyci motorokat?
[00:32:03]Igen.
[00:32:03]Nagyon jó.
[00:32:03]Ez akkor ha jól számolom, 23 év letöltendő.
[00:32:09]Hacsak miniszter úrnak nincsen esetleg információja arról, hogy kik voltak még ebben a láncolatban ön fölött.
[00:32:14]És ez csak abban az esetben mondtam ugye a hűtlen kezelést, hogyha mondjuk tegyük fel más bűncselekmény, ha történt adott esb azt nem tudjá bizonyítani, de ez, hogy hűte, hogy ez, hogy itt hűtlen kezelés történt, erre 99,9%-ban a nyakamatni, hogy ez tankönyvi példája ennek a bűncselekménynek, ami itt történt.
[00:32:34]És tegyük hozzá még egyszer, hogy kíváncsi vagyok arra is, hogy hova került egyébként a Balási Féle birodalomból ez a rengeteg pénz.
[00:32:41]Valahol egyébként ugye a a két ki meg az megvan a bocsáss meg a a kollégáim a FIT ügynökségnél megszámolták, hogy és ez egyébként ugye hogy mondtadi levegő nyaraló vagy ja nem az hogy írók sem tudnak tudják ezt így összerakni, hogy snit 1000 milliárd volt a forgalom és abból Snit 100 milliárd volt, amit osztalékként kivett a a Balázsia cégből, ami a 10%-a.
[00:33:12]És egyébként közben ötszörös volt az átlagos túlárazás, tehát ott van egy 400 milliárd Ft, ami se a se a saját vagyonaként nem volt ott, sem a a cégekben eszközként nincs.
[00:33:33]Vajon hol lehet?
[00:33:33]Vajon ki kaphatott abból a 400 milliárd Ftból, amit amit amit ő nem vitt haza?
[00:33:37]Ferrari és Tihanyi függővilla képében és a cégekben sem maradt.
[00:33:46]És itt egyébként a hűtlenkezelésen túl azért már felmerül az, amiről a ma beterjesztett törvénycsomag is újabb drákói szigorral rendelkező passzusokkal gyarapodott.
[00:33:55]A pénzmosás, mely innentől kezdve egyébként, hogy ez bűncselekményből származó pénz, és annak a kezelése, továbbjuttatása satöbbi már a pénzmosás kategóriájába esik.
[00:34:05]Szóval én mindenesetre csak, hogy visszautaljak az első részre a Telex cikkében olvasat olvasott logikát használva, nagyon nem lennék nyugodt bizonyos korábbi szereplőknek a helyében, és csak azért, mert még nem hallgatták ki őket, vagy mondjuk nyomoznak, de még nem jutottak el hozzá.
[00:34:25]Nagyon nem lennék a helyükben.
[00:34:25]Nagy valószínűséggel a szűk keresztmetszet egyébként a nyomozó szervek erőforrásain múlik.
[00:34:29]Bár érdekes felvetés, hogy ön használni fogják-e a mesterséges intelligenciát, mert ilyen kit kérett bűn bűnügyeknél ez már Nyugat-Európába teljesen evidens, tehát mert iszonyatos mennyiségű információt kell feldolgozni.
[00:34:47]De hát ebben majd meglátjuk, hogy hogyan lépnek tovább.
[00:34:47]Nézzük a következő bejátszást, ami tematikailag ide kapcsolódik nevezetesen, hogy az integritás hatóság elnöke sok más mellett arról is beszélt, hogy konzervatív saját beése szerint a NER elmúlt 16 év évében 60000 milliárd Ftnyi közvagyon tűnt el, vagy veszítette el közvagyon jellegét.
[00:35:08]Mindeközben azonban ő is vádlott lett.
[00:35:14]Az ügyészség számos vátpontban gyanúsítja.
[00:35:19]Ő viszont arról is beszélt, hogy tulajdonképpen őt csak azért vonták eljárás alá, mert megpróbált kibújni abból a szorításból, amit az Orbán kormány gyakorolt rá nevezetesen, hogy leállítsák a korrupció ellenes harcát.
[00:35:34]Erről is készítettünk egy összeállítást.
[00:35:34]Nézzük most meg ezt.
[00:35:39]A Központi Nyomozó Főügyészség vádat emelt Bíró Ferenc az Integritás hatóság elnöke ellen hivatali visszaélés, közirathamisítás és különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelést büntette miatt.
[00:35:49]Bíró Ferenc tegnap arról számolt be, hogy az Orbán kormány megfélelmítéssel és titkosszolgálati módszerekkel próbálta akadályozni a korrupciót feltáró munkáját.
[00:35:58]Most pedig a Telexnek úgy reagált, hogy az eljárás vele szemben egy politikai indíttatású koncepciós megtorlóakció része.
[00:36:08]Szánalmas előremenekülési kísérlet a saját korrupciós ügye miatt.
[00:36:13]Így jellemezte a Fidesz keddi közleményében az integritásivatal elnökének keddi megszólalását.
[00:36:17]A pártközleménye szerint bíró azért vagdalkozik és rágalmaz, mert a központi nyomozó főügyészség, hivatali visszaélés, közirathamisítás és különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlenkezelés büntette miatt vádat emelene.
[00:36:38]Az ászelnök azt mondta, hogy ezek után meggondolja, hogy menessze Bíró Ferencet a hivatal élé éléről.
[00:36:41]Öséges-e szerintetek, hogy ez a történet nem feketefehér, tehát az egyik fél hazudik és a másik pedig ártatlan, hanem hogy mondjuk ez a hatóság tényleg feltárt, megpróbált feltárni nagyon súlyos dolgokat, miközben bíró úr szintén beleütközött a törvénybe.
[00:36:56]Én hát nem lesz oly népszerű, mert annyira szeretjük a fekete-fehér történeteket, ugye a filmekben is szeretjük látni, hogy ki a jó és ki a rossz.
[00:37:06]És szeretnénk tudni most akkor bíró úr most akkor a sötét oldal vagy a vagy a tündék mellett árnyalatok nem lehetnek.
[00:37:15]Ugye a hivatal jól végzi a munkáját, de közben az elnök megtéed.
[00:37:21]Hát persze, tehát ö egyébként imádom a felvetést.
[00:37:21]Persze, tehát hogy itt ebben a stúdióban biztos, hogy nem tudjuk eldönteni, hogy hogy mi a valóság.
[00:37:31]Ö azt azt látjuk, amit amit elénk tárnak ebből, és azt látjuk, hogy ugye ez egy ahogy mondtad, hogy hogy egy ilyen Netflix show a magyar politika, aminek egy egy ilyen visszatérő eleme, ugye a sorozatokat úgy építik föl, azért imádjuk őket, mert ilyen visszatérő elemek vannak, amiket már így ismerünk, és akkor az ilyen aha élményünk, vagy ja tudom, hogy akkor ilyenkor ez szokott történni, hogy ez a ez a ez is ez a karakter ezt és ezt csinálja.
[00:37:56]És akkor most ezek a karakterek, akiket megvádolnak, azok bejönnek a tévébe.
[00:38:02]Tehát az az első dolguk, hogy hogy gyorsan bejönnek a tévébe és elmondják, hogy hogy szerintük mi történt.
[00:38:07]Mintogyha az, hogy a nyilvánosság előtt hogyan szerepelnek, szinte legalább olyan fontos számukra, mintha a az igazságszolgáltat a hatóság nyomozó nyomozó hatóságok előtt.
[00:38:19]Azt ugye a Balázs Gyula volt az első, aztán jött ugye a Hankó Balázs is itt itt megmagyarázni elég szomorú eredménnyel a a a bizonyítványát, ami egyébként aminek nagyon jó hatása, hogy a sajtó és hát konkrétan ez a televízió, ennek a televíziónak a a az ereje és a a súlya felértékelődött és nem volt fölösleges mondjuk nekem sem az előző öt évben bemászkálni ide és nárcisztikus elnyomás rendszerének nevezni a Fideszt, ahányszor csak tudtam.
[00:38:52]Én mind a két történetet, mind a két narrációt igaznak ítélem meg.
[00:38:52]Tehát Bíró Ferenc elmondása az nem ütközik annyira a nerven szerzett tapasztalatainkkal.
[00:39:02]Tehát simán el tudom képzelni, hogy ő valóban rázós ügyeket akart volna volna feltárni.
[00:39:07]Tehát tehát ez e ezt az oldalát én ezt az oldalát én teljes mértékben el tudom képzelni, és teljes mértékben elhiszem az ő ő becslését.
[00:39:16]Tehát ez mondom, ez nem nem tűnik olyan valóságtól elrugaszkodottnak.
[00:39:20]viszont ott van a másik oldala is ennek a történetnek, tehát hogy azért az ügyészség vádat emelt ellene, az azért egy nagyon komoly történet.
[00:39:29]Még hogyha az autót autóhasználattal kapcsolatban is mondom azt, hogy hát az lehet vita tárgya, hogy most akkor ilyen szürke zónás történetként kezelhetjük, akkor még arra még azt is mondhatnám, hogy jó, talán abból még ki lehet farolni, de az a másik vátpont, hogy a rokonát felvetette és ilyen spirituális baromságokkal bízta meg ilyen integritás akadémia néve, hogy a a halál és az integritás összefüggései, talán jól idéztem az ügyészség közleményét, Ez így magyarázhatatlan.
[00:39:59]Természetesen őt is megilleti az ártatlanság vélelme, de helyesebb volna, ha eddig az ítéletig vagy az íté lemondana, és egy másik ember vezetné ezt a hatóságot.
[00:40:13]Függetlenül attól, hogy én nem vonom kétségbe azt, hogy a azt, vagy legalábbis nem mondom azért hazugnak, amit állított.
[00:40:21]És ez az interjú, amit itt adott, ez pontosan egybeesik azzal, hogy ő ezt keretezni akarta, ezt a történetet, mert ő már a vádemelésről már korábban értesül.
[00:40:30]Az, hogy a vádiratot benyújtják, az egy dolog, de erről őt korábban értesítették.
[00:40:33]Így tehát adta ezt az interjút, ami a mostani közhangulatnak úgy nagyjából megfelel, arra rezonál.
[00:40:38]Így tehát ő megteremtett magának egy egy értelmezési keretet, hogy hogy kell az ő vádemelését értelmezni, de ez nem menti fel őt az azalól adott esetben, ha valóban elkövette ezeket a bűncselekményeket.
[00:40:54]És ez egy integritás hatóság elnöke elnökeként, amelynek ez lenne a feladata, hogy hogy ezeket a szabályokat maradéktalanul betartsa, akkor neki kellett volna az annak lenni, aki a legultrakonzervatívabban és a legutolsó utáni betűkig is betartja, nehogy valami foltessen a a hivatalnak a becsületén.
[00:41:17]Bocsánat, bocsánat.
[00:41:17]Tehát, hogyha nekem ugye van egy kis kommunikációs tanácsadó cégem, tőlem se kérdezi meg a NAV, hogy Hejler úr meg ennánek x Ft a forgalma, és akkor itt jó, hát itt csak 0,01 0,1x nnyi számla számlával van valami probléma.
[00:41:36]Tehát, hogy tehát nincs olyan, hogy konzervatívan vagy nem tudom.
[00:41:41]Az viszont, tehát ez viszont szerintem feketefehér.
[00:41:41]Tehát a pénzügyi számviteli meg a egyébként integritásbeli szabályok betartása vagy igen, vagy nem.
[00:41:50]Bocsánat, bocsánat.
[00:41:50]Én az ultrakonzervat arra gondoltam, hogy még a látszatra is ügyelünk arra, hogy az amúgy is szigorú szabályokat, vagy hogyha még nincsenek is szigorú szabályok, akkor meggondolom kétszer is egyen hivatal vezetőjeként, hogy mit csinálok, nehogy nehogy probléma legyen, és hogy nehogy még, hogyha törvényesen is csinálok valamit, hogy a látszata is látszatát is elkerüljem, hogy itt valami olyan dolog történik, aminek nem lenne szabad.
[00:42:14]Hát éppen ezért nekem voltak aggájaim bíró úr mentális képességeit tekintve is, mert miután beszámol arról, hogy milyen vegzállásnak esett áldozatul, és ebből nem vondy el azt a következtetést, hogy olyan szerepbe került, amit a kormány veszélyesnek ítél, nemzetáruló kategórian rádolgozhat a hivatalos titkos szolgálat elhárítás, hogy ráuszíthatnak a már hát nem ismer, de hát tudjuk, hogy a gyakorlat szerint létező magántitkos szolgálatokat, hogy fotózzák, hogy dokumentálják minden lépését, és ezek után ilyen hóbortos intézkedéseket tesz.
[00:42:48]Ez nagyon súlyos dolog.
[00:42:55]Tehát azt mindenképpen lehet mondani, hogy ilyen ember nem maradhat a a hatóság élén.
[00:42:59]Őt el fogják engedni, az igazságszolgáltatás teszi a dolgát.
[00:42:59]Egy valamit viszont csinált, hogy bedobott egy számot a köztudatba.
[00:43:04]Én két napja rágódom.
[00:43:08]Azt akartam, de amit semmivel nem támasztott alá.
[00:43:08]egyébként szerintem a GDP 20-30%-át kitevő összeg az talán egy kicsit sok, de hátha esetleg később előáll egy tudományos módszertannal.
[00:43:19]És ugye és ugye itt ezek potom összegeknek tűnnek, amik itt Bíró Ferenc esetében itt vannak.
[00:43:24]Most a nézőkre bíznám, meg rátok is, hogy gondolja végig, hogy hány millió milliárd tűnt el, és kinek a kez kinek a kezén.
[00:43:35]vesse össze ezzel, hogy az integritás hatóság elnökét mekkora hűtlenkezeléssel gyanúsítják.
[00:43:41]Ez letöltendő börtöntér.
[00:43:47]Akkor azok az emberek, akiknek ilyen meg annyi milliárdok tűntek el, azoknak vajon hány évet kellene ülniük?
[00:43:51]De hát ez szerintem a kedves nézők, nem tudom, hogy ahogy én érzem a hangulatot a az országban, hogy ezért az első blokkban ezért mondtam, hogy hogy baromi jó politikai marketing termék a a transzparencia, mertogy szerintem most azt várja minden kedves néző, hogy engem hogy nem érdekel minket, hogy hogy egy csak egy céges telefont vit haza a a a hivatalból a gyereknek játszani.
[00:44:16]azért is kapja meg azt, ami ami ezért jár, és a és az 1000 milliárd fort elkommunikálása is kapja meg a a ami jár, merthogy merthogy az a mi pénzünk, és mi szívtunk 16 éven keresztül egy szenvedőgazdaságban egy egy borzasztó mentális képet sugárzó kormánypropagenda miatt, és és igen, az ha bíró úrnak a a feleségének az autóz Akkor Bír úr feleségének az autóhasználata miatt kapja meg azt, amit van még egy témánk, de már a bejátszót elengedjük, mert két perc maradt, mégpedig Súlyok Tamás és mondjuk így Magyar Péter csörtéje.
[00:44:58]Tegnap este Magyar Péter azt mondta, hogy ismét találkozni szeretne Súlyok Tamással, csak négys szemközt, és hogy szerinte újdonságot is tud neki majd mondani, és nagyon reméli, hogy meg tudnak állapodni, mármint, hogy távozzon az államfő.
[00:45:17]Ez kicsit mi mire gondoltok?
[00:45:18]Mi milyen újdonságot tudhat mondani, ami ebben a témában releváns?
[00:45:22]Ez ez nekem nagyon úgy hangzik, minthogyha valami fenyegetés lenne.
[00:45:24]Tehát, hogy így kommunikációsan odaszól Sőt Tamásnak, hogy én le én én tudok valamit, csak nem használta valaki az elnöki autót, más is?
[00:45:35]Igen.
[00:45:35]Hát azt azt gondolom, hogy hogy ahogy ezt Magyar Péter fölépítette ugye beszéltünk arról, hogy hogy mint egy sorozat olyan a magyar politika.
[00:45:44]Hát ez a a súlyok nak a karaktere és ez a ez a történet, ahogy szorítja ki a a a következő szezonból.
[00:45:54]Tehát az az elég az elég egyértelmű.
[00:45:54]És az is, hogy Magyar Péter nem szokott blöffölni.
[00:46:00]Tehát, hogy amikor amikor ő ő előhív egy lapot, akkor azt általában megadás szokta követni a a részéről.
[00:46:04]Úgyhogy én azt gondolom, hogy és egyébként súlyokról ugye Ungvári Krisztián barátomnak a a a YouTube csatornáját nagyon ajánlom, hogy hogy ott ott 20 percben ő összefoglalja, hogy Sully Tamásnak mi milyen a politikán kívüli erkölcsi okai vannak arra, hogy takarodjon a sá.
[00:46:27]már emlegetted írik a magyar House of Cards sorozat egyébként, mert az az a a forgatókönyv alapanyag már kezd össze gyűlni.
[00:46:35]Itt a témák is.
[00:46:35]A hír bekapcsoljuk a híradót, bekapcsoljuk bárhol.
[00:46:38]Itt látjuk élőben folyamatosan egy rövid egy mellékszereprel, légyszíves.
[00:46:44]Egy rövid körkérdés fejezném be.
[00:46:44]Magyar Péter ebben a tegnapi interjúban célzást tett arra, hogy közvetlen államfőválasztásban gondolkodhat.
[00:46:51]Az a kérdésem, hogy szeretnétek, hogy ez legyen, vagy inkább a parlament válasszon a jövőben is államfőt szerintetek?
[00:46:59]Hát én bevallom direkosan ebben a kérdésben nem tudok dönteni.
[00:47:02]Mellette is tudok pro és kontra érveket mondani.
[00:47:02]Nem tudom eldönteni a kérdést, derekosan bevallom.
[00:47:09]Az államfői szerep különböző árnyalatait láthattuk az utóbbi hát Gönc Árpád óta.
[00:47:16]Tamás 50 árnyalata.
[00:47:16]Igen.
[00:47:16]De én kicsit megint a történészi eredetemet visszatérve én nyugodtan el tudom képzelni azt is, hogy egy szélesebb társadalmi dialógusban az államfői intézményről magáról is el lehetne gondolkozni, mert például Svájcban ugye a szövetségi kormány hét tagja rotálva látja el azt a fajta ceremonális intézményt.
[00:47:35]kell ellensúly, az ellensúlyok rendszerében kell az elnökihatalom, közepes, erős satöbbi.
[00:47:45]Ezt szerintem ki kéne érlelni.
[00:47:45]És azt, hogy ki választja meg ugye ennek a a a veszélyét egy populista hangulatban még egy így lehet látni, hogy egy Romániában is majdnem befutott ugye a a Georgescu az a Tiktokon felfújt jelölt.
[00:48:00]Szerintem langzam, langzam ebben a kérdésben.
[00:48:06]Ákos, egy szavas válaszra maradt idén.
[00:48:09]Igen.
[00:48:09]Köszönöm szépen kedves nézők.
[00:48:09]Ennyi volt a mai Aktuál.
[00:48:13]Köszönjük, hogy velünk tartottak.
[00:48:13]Holnap is számítunk önökre.
[00:48:16]További jó tévézést, a viszontlátásra.