Orbán Viktor szerint Magyarország gazdasági és politikai káosz felé tart // AKTUÁL 2026.06.15.
- Orbán Viktort kihívó nélkül választották újra a Fidesz elnökévé, a kongresszuson a valódi szembenézés elmaradt, felelősséget senki nem vállalt, a 28 tagú elnökséggel a felelősséget szétterítették
-
„Az ott szerzett erkölcsi sérülésünk a kormányzásunk morális alapjait érintette. Ez a seb soha nem gyógyult be, mert nem tisztult ki" – Stumpf István
- Orbán a vereséget a "Sorosvilág, Brüsszel, ukránok és multinacionális cégek" négyesének tulajdonította, és őszre a patrióták nagy nemzeti mozgalmát ígérte
- Magyar Péter dokumentumokkal bizonyította, hogy a kormány 2024-ben valódi migránstábort tervezett Vitnyéden, Gulyás Gergely utólagos "átverés" magyarázata nem állja meg a helyét
- Az alaptörvény-módosítás 8 évben korlátozza a miniszterelnöki időt, a Fidesz visszamenőleges hatályra hivatkozó kifogásai jogi nonszensznek bizonyultak, a lépés valódi célja az egyszemélyi tekintélyuralom megelőzése
- A parlament megszüntette a civileket és újságírókat megfélemlítő szuverenitásvédelmi hivatalt, ami összeegyeztethetetlen a demokratikus jogállammal
- A Fidesz saját képviselője ismerte el, hogy a "háború vagy béke" kampányüzenet nem volt hiteles, mert négy év háború után az akut veszélyérzetet nem lehetett fenntartani
- A közvélemény-kutatás szerint a válaszolók 86%-a nem tartja veszélyesnek az EU migrációs paktumát, bár sokan félreértették a kérdést és a kötelező betelepítés mítoszát ismételték
Részletes összefoglaló megjelenítése
A Fidesz kongresszusa és Orbán Viktor újraválasztása
A Fidesz kongresszusán ismét pártelnökké választották Orbán Viktort, óriási többséggel, kihívó nélkül. Az eseményen több kritikus hang is megszólalt a vereség okairól, de a beszélgetés résztvevői szerint a valódi szembenézés elmaradt.
A vereség okai a felszólalók szerint
A felszólalók több tényezőt azonosítottak, amelyek a választási vereséghez vezettek: hibás kampányüzenetek, gyenge válaszok a korrupciós vádakra, valamint a fiatalok megszólításának kudarca. A beszélgetőpartnerek megjegyezték, hogy a problémák gyökereként azonosított kegyelmi ügyről sem sikerült érdemi tisztázást adni.
„Az ott szerzett erkölcsi sérülésünk a kormányzásunk morális alapjait érintette. Ez a seb soha nem gyógyult be, mert nem tisztult ki, nem tisztázódott, hogy pontosan mi is történt." *
Hidvégi Balázs fideszes képviselő a felfuvalkodottság dominánssá válását, a luxizást és az orosz pártiság látszatát kritizálta.
Orbán Viktor szerepe és a korrupció kérdése
Orbán Viktor szerepéről kevés szó esett a kongresszuson. Stumpf István volt kancelláriaminiszter röviden utalt rá, hogy "a korrupciónak bizonyos elemei még a miniszterelnöknek a dolgozószobájának az asztaláig is elértek". A beszélgetés résztvevői szerint ez súlyosan alulbecsüli a helyzetet, mivel a korrupció valójában a miniszterelnök asztaláról indult, és a NER lényegét képezte.
A kongresszuson Orbán Viktor 10 pontban foglalta össze a vereségük okait, kiemelve a külföldi befolyást, algoritmusokat és a TISZA Párt hatékony kampányát. Szerinte az ország a káosz felé tart, és ősszel eljön "az ellenállás, a patrióták nagy nemzeti mozgalmának az ideje".
„Mire a falevelek lehullanak, a megújult Fidesznek készen kell állnia." *
Orbán Viktor röpiratában a vereséget a "Sorosvilág plusz Brüsszel plusz ukránok plusz multinacionális cégek" négyesének tulajdonította.
A megújulás hiánya
A beszélgetőpartnerek egyetértettek abban, hogy a kongresszuson nem látszott valódi megújulás. Orbán Viktor retorikailag elismerte a stratégiai hibákért való felelősséget, de ennek nem voltak személyi következményei. A párt struktúrájának átalakítása (28 tagú elnökség létrehozása, megyei elnökök automatikus bekerülése) a résztvevők szerint valójában a felelősség szétterítését szolgálja, hogy kudarc esetén sok emberre lehessen mutogatni.
„Tudjátok, hogy semmi kedvem megváltozni." *
A műsorvezető felidézte, hogy Orbán Viktor egy év múlva egy győzelemre esélyes Fideszt ígért átadni utódjának, és kijelentette, hogy nemzetközi munkára nem pályázik.
A 2002-es és a mostani vereség összehasonlítása
A résztvevők felidézték, hogy 2002-ben Orbán Viktor a választási vereség után néhány nappal előállt a polgári körök koncepciójával, és nyolc év alatt sikeresen újjáépítette a pártot, részben Simicska Lajos gazdasági hátterére támaszkodva. Most ennek a nyomát sem látni, annak ellenére, hogy a jelenlegi nemzeti tőkésosztály sokszor nagyobb vagyon felett rendelkezik, de nem mutat hajlandóságot a párt intézményrendszerének életben tartására.
Stumpf István felszólalásában felhívta a "nemzeti tőkésosztály" figyelmét, hogy segítsék az állásukat elvesztő kollégákat az egzisztenciális túlélésben. A résztvevők szerint ez gyakorlatilag a fideszes tőkésosztályhoz intézett felhívás volt.
A Fidesz politikai csapdája
A Fidesz jelenleg kettős szorításban van: a jobboldal közepét a TISZA Párt foglalta el, a jobboldal szélét pedig a Mi Hazánk tartja, amely sikeresen szerepelt a választásokon. Torockai László bejelentkezett Magyar Péter kihívójának szerepére, így a Fidesznek most a Mi Hazánk felé kell gesztusokat tennie, hogy ne darálja be őket.
Orbán Viktor azon kijelentése, miszerint "Magyarország szuverenitására a legnagyobb veszélyt az Európai Unió jelenti", egyértelmű gesztus a radikálisabb választók felé. A résztvevők szerint a Fidesz és a Mi Hazánk összebútorozása nem valószínű, mert azzal a Fidesz elveszítené ideológiai rugalmasságát, ami az elmúlt 30 évben a túlélését biztosította.
Belső konfliktusok a Fideszben
Stumpf István feltűnése a kongresszuson a résztvevők szerint a párton belüli konfliktusok jele. Stumpf éveken át nem foglalkozott aktívan a párttal, alkotmánybíróként tevékenykedett. Felszólalásában visszahozta a "polgári Magyarország" mítoszát, ami egy másik irányvonalat képvisel a Fideszen belül. A résztvevők a 2002-es párton belüli Orbán-ellenes mozgalomhoz hasonlították a helyzetet, de megjegyezték, hogy Stumpf 75 éves, öt évvel idősebb Orbán Viktornál, így valódi megújulást nem képvisel.
A vitnyédi migránstábor ügye
Magyar Péter sajtótájékoztatója
A Fidesz kongresszusa előtt Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatót tartott, ahol dokumentumokkal bizonyította, hogy az Orbán-kormány 2024 augusztusában és szeptemberében egyeztetett és döntött a vitnyédi ingatlan menekültek fogadására való alkalmassá tételéről. A terv szerint egy befogadóállomást akartak megvalósítani, ahová az első épület elkészültekor migránsokat költöztettek volna.
A Fidesz reakciója
Orbán Viktor és Gulyás Gergely a kongresszus kezdete előtt cáfolta a vádakat. Orbán Viktor azt mondta, hogy Magyarországon nincs migránstábor és migráns sem, mert az emberek népszavazással eldöntötték, hogy nem lehet. Gulyás Gergely pedig azt állította, hogy a vitnyédi migránstábor egy átverés volt, taktikai eszköz a tárgyalásokhoz, hogy ne kelljen napi 1 millió eurós büntetést fizetni az EU-nak.
„Ez egy taktikai eszköz volt a tárgyalásokhoz, mert azt szerettük volna, hogyha megállapodunk úgy az Európai Bizottsággal, hogy ne kelljen napi 1 millió eurót fizetni." *
A magyarázkodás ellentmondásai
A beszélgetőpartnerek részletesen elemezték a kormány magyarázkodásának logikai bukfenceit:
- Ha át akarták volna verni az EU-t, akkor az EU felé kommunikálták volna az építkezést, de ehelyett titkolták, és folyamatosan azt állították, hogy semmiféle ilyen megoldásban nem gondolkodnak.
- A tábort az ország másik felére, egy erdőbe építették, ami logisztikailag értelmetlen, ha bizonyítani akarták volna az EU felé a teljesítési szándékot. A résztvevő szerint a Szerbia felé nyitott déli határ közelében, az Alföldön lett volna értelme.
- Az építkezés 5 milliárd forintba került, ami súlyos közpénzpazarlásnak tűnik, ha csak "átverés" volt.
- Gulyás Gergely korábban gyermektábornak nevezte a létesítményt, ami a résztvevők szerint egy álca volt, bár viccesen megjegyezték, hogy a 3 méteres drótkerítés néha indokolt lehet osztálykirándulásokon is.
- A 2024 augusztusi kormányülés szövegében szerepel, hogy "2026-ig a migrációs politikával kapcsolatos politikai feszültséget ki kell élezni", ami arra utal, hogy a tábor építése politikai haszonszerzést szolgált volna a választási kampányban.
A büntetés és a migrációs paktum számai
A műsorvezető matematikai példával világított rá az ellentmondásra: az EU migrációs paktuma szerint 350 menedékkérő ügyének elbírálása esetén, ha ezt nem teszik meg, fejenként évi 20.000 eurót kell fizetni, ami összesen évi 7 millió euró. Ezzel szemben a kormány hetente fizet 7 millió eurót büntetést, mert nem állapodott meg az EU-val – tehát 52-szer többet fizetnek annál, mintha elfogadták volna a paktumot. A résztvevők szerint ez az összeget évi 7 millió euróval "be lehet fogni az EU-nak a száját", de a kormány inkább a heti 7 milliót választotta, hogy fenntartsa a politikai konfliktust.
Egy résztvevő felhívta a figyelmet arra, hogy a migrációs paktumot legerősebben Orbán Viktor szövetségese, Giorgia Meloni erőltette európai szinten. A paktum értelmében a 350 menedékkérő átvétele nem letelepítést jelent, hanem a kérelmük elbírálását, vagy ennek alternatívájaként pénzügyi vagy technikai segítségnyújtást a frontországoknak – nincs szó kötelező betelepítésről.
A parlamenti folytatás
Magyar Péter a parlamentben is továbbvitte az ügyet. A kormánypárti magyarázkodásokat a résztvevők szerint "három perc alatt lemossa" Magyar Péter. Az egyik résztvevő megjegyezte: ha a Fidesz nyerte volna a választást, a tábor már üzemelne, ami alátámasztja, hogy itt valódi szándék volt a migránstábor létrehozására, nem pedig átverés.
A miniszterelnöki időkorlát és az alaptörvény-módosítás
A parlamenti döntés
A parlament alaptörvény-módosítással döntött arról, hogy senki nem tölthet el nyolc évnél többet miniszterelnöki pozícióban. Ezt 135 igen, 50 nem és 6 tartózkodás mellett fogadták el. A döntés értelmében Orbán Viktor nem lehet többé Magyarország kormányfője, hacsak nem alakít ismét kétharmados kormányt a Fidesz (ami a hatályon kívül helyezéshez szükséges).
A TISZA részéről dr. Melléthei-Barna Márton amellett érvelt a vitában, hogy ne lehessen örökre egy kézben tartani a hatalmat, mert az ellentétes a demokráciával.
A Fidesz ellenvetései
A volt igazságügyi miniszter, Tuzson Bence szerint az alkotmánymódosítás visszamenőleges hatálya miatt nem felel meg az alkotmányosság alapelveinek. Ezt a résztvevők jogi nonszensznek minősítették, mondván: "ha Orbán Viktor tudta volna, hogy lesz majd ez a döntés, akkor a legutóbbit nem fogadja el". Felidézték, hogy a Fidesz 2010-ben visszamenőlegesen 98%-os különadóval büntette a magas végkielégítéseket felvevőket, köztük pedagógusokat is.
Orbán Balázs szégyenletesnek nevezte, hogy a TISZA politikai ellenfelének ellehetetlenítésével kezdi alkotmányozói munkáját, mondván: "valójában a magyar embereket szeretnék kizárni a döntésből". A műsorvezető ironikusan köszönte meg Orbán Balázsnak, hogy "nagyban hozzájárultál a TISZA kétharmados győzelméhez".
„Én nem értem, hogy miért fájdalmas az, hogyha a magyar emberek egy magyar állampolgárt szeretnének miniszterelnöknek megválasztani, akkor azt ne tudják megtenni." – Orbán Balázs *
A döntés jelentősége
A résztvevők szerint a döntés nem Orbán Viktorról szól, mivel visszatérése egyébként sem tűnik reálisnak. Ennél fontosabb, hogy a lépés választási ígéret volt, és azt az igényt elégíti ki, hogy soha többé ne fordulhasson elő egy olyan rendszer, amely egy személyre épülő tekintélyuralmi berendezkedést hoz létre. A résztvevők hangsúlyozták: a lépésben van egy önkorlátozás is a TISZA részéről, és összességében a demokrácia állapota szempontjából hasznos.
Több kutatásra hivatkozva elhangzott, hogy a vezetők hatékonysága az idő előrehaladtával csökken, jellemzően hat év után, így a nyolcéves korlát a kormányzás hatékonyságát is növelheti.
A szuverenitásvédelmi hivatal megszüntetése
Az országgyűlés a szuverenitásvédelmi hivatal megszüntetéséről is döntött. Magyar Péter Orbán Balázsnak válaszolva hangsúlyozta, hogy a hivatal "civileket és újságírókat próbált megfélemlíteni", ami nem egyeztethető össze a demokratikus jogállam alapelveivel.
A kampány kommunikációs kudarca: a háborús üzenet
Hidvégi Balázs kongresszusi felszólalásában elismerte, hogy a választás tétjének fideszes meghatározása – a "háború vagy béke" kérdése – nem találkozott a szavazópolgárok többségének álláspontjával.
„A háború több mint négy éve tart, így az akut háborús veszély érzetét egyszerűen nem lehetett hitelesen fenntartani." – Hidvégi Balázs *
A műsorvezető szerint ez a mondat lényegében azt jelenti: "valami kamuval kampányoltunk, gyerekek." A résztvevők szerint a Fidesz 2022-ben még sikeresen kihasználta a háborús szorongást, és ügyesen kiforgatta Magyar Péter akkori szerencsétlen mondatait, de négy évvel később ez már nem volt hiteles.
Hidvégi Balázs kritizálta azt is, hogy a kommunikációjuk azt a képzetet keltette, mintha orosz pártiak lennének, miközben – állítása szerint – nem azok. Az egyik résztvevő megjegyezte, hogy játszott egy időben azzal, hogy az orosz sajtót olvasta, és tippelte, 24-48 órán belül mikor jelennek meg ugyanazok a szófordulatok a magyar sajtó bizonyos részeiben – "de volt, hogy egyébként ez csak néhány óra hossza volt."
A résztvevők szerint azonban a Fidesz nem csak a háborús fenyegetettség érzetét próbálta fenntartani, hanem tudatosan Ukrajnát tette meg fő ellenségnek, plakátokon Zelenszkij arcával és az arany WC-vel kampányoltak. Hidvégi Balázs pozícióját ismerve a résztvevők szerint hiteltelen, hogy most "megújulásként" adja elő ezt a felismerést.
A közvélemény-kutatás: veszélyt jelent-e az EU migrációs paktuma?
A műsorban feltett kérdésre ("Ön szerint veszélyt jelent Magyarországra az Európai Unió migrációs megállapodása?") a válaszadók 14%-a mondta, hogy igen, 86%-a pedig nem. A műsorvezető megjegyezte, hogy a kommenteket olvasva azonban ez az arány némiképp megtévesztő, mert a hozzászólók jelentős része láthatóan nem értette pontosan a kérdést. A hét kiválogatott kommentből csupán három volt olyan, amelyből az derült ki, hogy a válaszoló értette a kérdést.
A jellemző félreértéseket és ellenséges reakciókat a műsorvezető idézetekkel illusztrálta, például: "Ez egy kötelező iszlám betelepítés, csak a menekült szó jobban hangzik. Európának, Magyarországnak vége." A műsorvezető ironikusan azt javasolta az ilyen kommentelőknek, hogy kapcsolják ki a tévét, menjenek hímzőszakkörre, piacra, beszélgessenek gyerekekkel, unokákkal nem politikai témákról, mert "nagyon sokat jelent a tisztán látásba".
A helyes értelmezést az egyik kommentelő fogalmazta meg: a megállapodás a migrációs folyamat kezelését szolgálja, szó sincs kötelező befogadásról.
⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
- "a full radikálisokkal" – a szövegkörnyezetből valószínűleg a radikális szavazókról van szó.
- "az igeforrás" – valószínűleg "az új forrás" vagy hasonló kifejezés torzulása, a pontos jelentés nem rekonstruálható.
- "Géforodor megmondta annak idején" – a név nem azonosítható egyértelműen a rendelkezésre álló referencialista alapján, valószínűleg egy korábbi fideszes politikus vagy közszereplő.
- "Láci Tamások évvel ezelőtt" – valószínűleg sajtó- vagy közéleti személyiség, de a név pontos alakja nem rekonstruálható.
- Az átirat végén található "เฮ" karakter értelmezhetetlen, valószínűleg ASR hiba.
- "Kreicsi Bálint" – valószínűleg Kreicsi Bálint vagy hasonló név, a pontos alak nem rekonstruálható, de alelnök lett.
- "asztaláig ért el. / az asztaláról indult" – a szakaszban vita van arról, hogy a korrupció a miniszterelnök asztaláig ért-e el, vagy onnan indult; a beszélők közötti gyors váltás miatt némi bizonytalanság van a pontos szövegben, de a gondolatmenet egyértelmű.
- "5 milliárért alakították át" – a pontos összeg 5 milliárd forint, de a szövegösszefüggésből nem derül ki egyértelműen, hogy ez a teljes költségvetés-e.
- "1 milliárd eurónál járó büntetés" – a kumulált büntetés összege lehet, de a pontos szám nem ellenőrizhető az átiratból.
Teljes átirat megjelenítése
[00:00:05]Ön szerint veszélyt jelent Magyarországra az Európai Unió migrációs megállapodása?
[00:00:08]Ez a kérdés, amelyre várjuk a válaszaikat a kommentelőiktől, kommentelőinktől meg természetesen, ahogy mindig most is a hozzászólásokat.
[00:00:17]Néhányat már kiválogattam közülük, hát fogalmazunk úgy, hogy nagyon tanulságos.
[00:00:21]Beszélni fogunk majd erről a kérdésről is, de van még más témánk is bőven.
[00:00:25]Nézzük.
[00:00:29]A Fidesz kongresszusa ismét pártelnökké választotta Orbán Viktort.
[00:00:29]A rendezvényen több kritikus hang is volt.
[00:00:33]Magyar Péter bemutatta azokat az iratokat, amelyek bizonyítják.
[00:00:37]Orbán Viktor kormánya migránstábor építésébe kezdett.
[00:00:41]A Fidesz azt mondja, hogy csak az EU-t akarták megvezetni.
[00:00:41]Orbán Viktor nem lesz többé miniszterelnök, hacsak nem alakít ismét kétharados kormányt a Fidesz.
[00:00:51]Hatósági feljegyzések szólnak arról, hogy törvénytelen módon jártak el az ukrán pénzszállítóval szemben.
[00:00:56]Mai vendégeink Herman Veronika médiutató, az ELTE aggyunktusa, Holoda Attila energetikai szakértő, Vető Balázs a Forrástársadalom Kutatóintézet alapítója.
[00:01:14]Ez az Aktuál a stúdióban Bodac Balázs.
[00:01:21]Önök szerint veszélyt jelent Magyarországra az Európai Unió migrációs megállapodása.
[00:01:24]Nézzük így a az adás elején, hogy állnak a válaszok.
[00:01:24]15% azt mondja, hogy igen, 85% pedig nem.
[00:01:28]Ebből akár arra is lehet következtetni, hogy a válaszadói nagy része értette, hogy a kérdés pontosan miről szól.
[00:01:33]Akkor, amikor elmélyedtem a a komment szekcióba, akkor viszont némiképp megdőlt ez a vélelmem.
[00:01:41]Na de mindegy, majd hogyha odajutunk, akkor el fogom mondani, vagy meg fogom mutatni, hogy mire gondolok.
[00:01:44]Köszöntöm önöket otthon, vendégeimet pedig itt a stúdióban.
[00:01:47]Szervusztok.
[00:01:47]Köszönöm.
[00:01:47]Örülök, hogy eljöttetek hozzánk.
[00:01:50]Nézzük, hogy hogy újul meg a Fidesz.
[00:01:57]A felszólalók szerint több tényező vezetett a vereséghez.
[00:01:57]Hibás kampányüzeneteik voltak, gyenge választattak a korrupciós vádakra, de a fiatalokat sem tudták megszólítani.
[00:02:05]Hidvégi Balázs azt kritizálta, hogy dominánssá vált a felfuvalkodottság, a luxizókról és az orosz pártiság látszatáról is beszélt.
[00:02:14]A bajok másik gyökere a kegyelmi ügy volt.
[00:02:17]Az ott szerzett erkölcsi sérülésünk a kormányzásunk morális alapjait érintette.
[00:02:21]Ez a seb soha nem gyógyult be, mert nem tisztult ki, nem tisztátozott, hogy pontosan mi is történt.
[00:02:28]Orbán Viktor szerepéről nem sok szó esett.
[00:02:28]Stumf István volt kancelláriamiszter utalt rá röviden.
[00:02:32]A korrupciónak bizonyos elemei még a miniszterelnöknek a dolgozószobájának az asztaláig is elértek.
[00:02:41]Orbán Viktor a kongresszusra megjelentetett röpiratában azt írta, hogy a szuverén Magyarországra az Európai Unió jelenti a legnagyobb veszélyt, majd a színpadon 10 pontban foglalta össze a vereségük okait.
[00:02:52]külföldi befolyást, algoritmusokat és a Tisza hatékony kampányát is kiemelte.
[00:02:57]Szerinte az ország most a káosz felé tart.
[00:02:57]Ősszel eljön az ellenállás, a patrióták nagy nemzeti mozgalmának az ideje.
[00:03:04]Mire a falevelek lehullanak, a megújult Fidesznek készen kell állnia.
[00:03:10]A Fidesz régi új elnöke, Orbán Viktor.
[00:03:17]A kritikák ellenére óriási többséggel választották meg Orbán Viktort.
[00:03:17]Alelnök lett Gál Kinga, Póka János, Gyoppáros Alpár és Kreicsi Bálint.
[00:03:26]Tudjátok, hogy semmi kedvem megváltozni.
[00:03:30]Orbán Viktor ígérete szerint egy év múlva egy győzelemre esélyes Fideszt ad át az utódjának.
[00:03:34]Nemzetközi munkára viszont nem pályázik.
[00:03:39]A röpiratban arról is volt szó, ami ugye megelőlegezte a kongresszust, hogy a döntőtényező, a velünk szemben manőverező négy ellenséges hadtest ereje és összehangolt támadása volt ezt Orbán Viktor.
[00:03:48]Sorosvilág plusz Brüsszel plusz ukránok plusz multinacionális cégek egyenlő vereség.
[00:03:57]Ugye megújulást hirdettek a Fideszben.
[00:03:57]Ti miben látjátok a megújulásnak a csíráit?
[00:04:03]Akár tartalmilag, akár formailag, akár személyeg, akár stílusban.
[00:04:07]bármiben.
[00:04:07]Hát ebben a best of ellenséglistában, ami igazából eddig is a ismerős lehetett mindenki számára, aki követi a politikát.
[00:04:16]Én igazából két dolgot szeretnék ezzel kapcsolatban kiemelni.
[00:04:22]Az egyik az hát az Kádár János utolsó beszéde, ami tűnhet egy ilyen demagóg hasonlatnak vagy fordulatnak, de hogyha valaki tanulmányozza mondjuk a 80-as évek második felében a Kád Jánosnak a különböző megszólalásait, nyilvános vagy nem nyilvános megszólalásait, ugye valami nagyon hasonlót lehet látni, hogy mintogyha úgy elvesztette volna a valósággal való kapcsolatát, és ugye nagyon sokan kiemelték Orbán Viktor megszólalásaival kapcsolatban is azt, hogy hogy olyan mintogyha nem érzékelné, hogy mi a probléma.
[00:04:56]Most nyilván nem látunk bele a fejükbe, nem látunk bele a sem Orbán Viktornak, sem a fideszes vezető politikusoknak a fejébe.
[00:05:00]Hát nem tudom, hála Istennek lehet.
[00:05:04]De kívülről valóban úgy tűnik, hogy hogy nem értik továbbra sem a problémát.
[00:05:08]Nem értik, hogy miért vesztették el a a a választást.
[00:05:15]Ugye nem kicsit, hanem nagyon, hogy egy klasszikust idézzek ismét.
[00:05:18]Ez az egyik dolog.
[00:05:18]A másik dolog pedig szerintem, ami nagyon feltűnő, hogy Orbán Viktor többször retorikailag ugye elismerte a felelősséget, ő vállalja a felelősséget, a stratégiai hibákért őt illeti a felelősség.
[00:05:29]ezt tényleg számtalanszor elmondta ebben a beszédben is kongresszuson.
[00:05:33]De valójában ennek nincsen semmilyen következménye.
[00:05:38]Tehát azt látjuk, hogy nincs következménye a a személyi állományban lényegében, nincs következménye abban, hogy óriási fölénnyel választották meg őt elnöknek.
[00:05:47]Hát nem is volt kihívója lényegében.
[00:05:51]És ami nagyon érdekes volt, hogy felsorolta, hogy ha ő a hibás, akkor ki nem a hibás?
[00:05:54]És még ezt tartottam nagyon érdekesnek, hogy felsorolta, hogy nem kell hibáztatni, nem kell elverni a port a kampányfőnökön, elasztó kerületi vezetőkön, az egyéni mandátumot nem szerzett képviselőkön, amivel egy kicsit mintogyha azt mondta volna, hogy hát de szóval, hogy lehet, hogy ők a hibásak mégis.
[00:06:14]Úgyhogy ez szerintem nagyon nagyon érdekesen volt így retorikailag összerakva a semmi ilyen szempontból.
[00:06:24]Ha már megújulást kérdezted, hát új elnöke van a Fidesznek.
[00:06:27]Ez is igaz.
[00:06:27]Igen.
[00:06:27]Hát borzasztó érdekes egyébként így hallgatni, hogy folyamatosan azt hallottuk ugye ebbe az összefoglalóba is, hogy a szembenézés és a szembenézéssel kapcsolatos dolog, itt senkiniről nem hangzott el olyan, ami valódi problémát jelentett.
[00:06:39]Az elhangzott például ugye ebbe az összeállításba, hogy a a korrupciós vádakra nem volt válaszuk.
[00:06:47]Nem azt mondták, hogy nem kellett volna korrupciónak megjelennie.
[00:06:52]Tehát még mindig tagadják egyébként az azokat a a azokat a dolgokat, amik megszülettek.
[00:06:58]És ugye az, hogy megint Orbán Viktort választották meg elnöknek, ez tényleg olyan, hogy ugye Einsteinnek van egy mondása, az őrültség az, amikor újra és újra elköveted ugyanazt, és azt várod, hogy másik eredmény fog születni.
[00:07:10]Na most itt se fog.
[00:07:10]Tehát Orbán Viktorral ez a Fidesz azt fogja tudni nyújtani, amit eddig nyújtott.
[00:07:15]Erre mondták április 12-én az emberek, hogy köszönjük szépen, ezt már nem kérjük.
[00:07:18]És ugye innentől kezdve ezekre a fölmerült dolgokra meg erre a finomkodásra, amit a Stumpfisván is előadott, hogy elért a miniszterelnök asztaláig.
[00:07:29]Nem, nem az asztaláig ért el.
[00:07:34]az asztaláról indult az összes korrupciós bűncselekmény, és majd most vár erre a most következő kormányra, hogy ezeket igazolja is.
[00:07:44]Hát ugye ami hát mondhatjuk újdonságnak, hogy ha visszaemlékszünk a 2002-es Orbán Viktorra, amikor elvesztette a választást, gyakorlatilag a választás után néhány nappal előálltak a polgári körökkel, és valójában egy teljesen új kezdeményezést tudott elindítani.
[00:07:59]Na most ennek jelen pillanatban a nyomát se látni.
[00:08:04]Tehát éppen ezért az látszik, hogy az a stratégia, ami 2002-től 2010-ig elvezetett oda, hogy a Fidesz meg tudott erősödni és és kvázi tudott reagálni arra a kihívásra, ami a 2002-es vereségben volt, és az is, bocsánat, az is nyolc év volt, úgyhogy ereje tejében, nagy lendületben, óriási társadalmi támogatottság mellett.
[00:08:25]Pontosan.
[00:08:25]És most semmilyen ilyen megújulás nem látszik.
[00:08:30]Tehát akkor tényleg pillanatok alatt állítottak fel egy olyan új stratégiát, ami ami valójában működőképes volt.
[00:08:35]Most ennek nyomát sem látjuk.
[00:08:41]Egyetlen egy dolgot lehet érzékelni.
[00:08:41]egyébként pont Stunf István volt az egyik, aki elkezdte visszahozni a polgári Magyarországnak a a mítoszát, vagy vagy etoszának nevezzük azt, ami tehát hogy hogy minthogyha lenne a Fideszen belül egy irány, aki arról beszél, hogy hát igen, itt vannak problémák azzal, hogy hogy hát a polgári Magyarországot mi már rég a hátunk mögött hagytuk.
[00:09:07]Azonban láthatóan erre erre semmiféle nyitottság nem volt.
[00:09:12]Géforodor megmondta annak idején, hogy a polgári Magyarország az csak egy ilyen lózung volt, tehát nem gondolai termék.
[00:09:20]Azt mondta egyébként Stunf István is és hidvégi Balázs is mutatunk majd tőlük mindjárt két megjegyzést.
[00:09:24]ö arra, hogy a Fidesz környékén vagy az általuk helyzetbe hozottak ö viselkedésében ott föl lehetett lelni olyan elemeket, amelyek taszítóak voltak, haszonelv, kalmárszellem, ilyen ilyen szavak hangzottak el, hogy ezek súlyos hibák voltak.
[00:09:39]De nem ezt szeretnénk most kiemelni Stúf Istvántól egy másik érdekes gondolatot.
[00:09:44]rögtön a beszédének az elején fogalmazott úgy, hogy nagyon sok kollégánk, barátunk, munkatársunk elvesztette az állását.
[00:09:55]Komoly egzisztenciális problémákkal küzködik, akinek lehetősége van, segítse ezeket az embereket az egzisztenciális túlélésben.
[00:10:04]És aztán nyomatékkal kell felhívnom a figyelmet a különleges felelősségére a nemzeti tőkésosztálynak, hogy őnekik nagyobb mozgásterük és nagyobb lehetőségük van, hogy ezt a munkát elvégezzék.
[00:10:13]Ezt mondja a korábbi miniszter, aki egyébként súlyos kritikákat is megfogalmazott a Fidesz kormányzásával kapcsolatban, de itt arról beszél, hogy a nemzeti tőkésosztálynak volna az a dolga, hogy a politikai okokból korábban állásba került, és ezt az egzisztenciájukat elveszítő embereket valamilyen módon fölkarolja.
[00:10:30]Na most aki nemzeti tőkésosztály az ebben a gondolatmenetben azonnal átminősül fideszes tőkés tőkésos osztályá.
[00:10:34]Hát ugye ezzel az a helyzet van, hogy pont a 2002-es hasonlattal akkor ugye Simicska Lajos gazdasági birodalma képes volt arra, hogy nyolc éven keresztül egyébként életben tartsa azokat a lapokat, azokat a egyébként szellemi műhelyeket és mindent, ami kellett ahhoz, hogy hogy meg tudjanak erősödni.
[00:10:57]Ugye egyébként látjuk az elmúlt hetekben, ami történik, hogy hát a a a NER médiája, a háttérintézmények kártyavárként omlanak össze kettő hónap alatt.
[00:11:08]Tehát, hogy ugye 2002-ben ez a háttér Simicska Lajostól megvolt.
[00:11:13]Ugye Stunfi István most kvázi ezt kéri számon a Simicska utáni gazdasági elittől.
[00:11:20]Csak hát míg Simicska Lajos valóban tudott egy rendszert működtetni, addig a mostani gazdasági elitre ez hát nehezen mondható.
[00:11:32]Tegyük hozzá azt, hogy sokszorosan összehasonlíthatatlanul nagyobb vagyontömegek meg pénztömegek állnak most a megfelelő körök rendelkezés.
[00:11:39]Sokszor nagyobb a vagyontömeg, és nem látjuk azt, hogy ezek nagyon igyekeznének ezek a nemzeti tőkések megmentéleni ezeket, akiket meg kell menteni, de azért az egy egészen más szituáció volt, és a nemzeti tőkések ma már nem úgy gondolkodnak, mint 2002-ben.
[00:11:55]Azért 2002-ben az egy szoros küzdelem volt, amikor elveszítette Orbán Viktor a választást.
[00:12:00]Ö most viszont nagyon kikaptak.
[00:12:00]Tehát azért ez egy egészen más szituáció, mint 2002-ben.
[00:12:05]2002-ben a Simicska által kiépített nemzeti vagyon hogy mondjam, tőkések a azok akkor kezdtek nyiladozni, és azt mondták, hogy én valaki mellett leteszem a voksomat, és akkor nagyon sokan választották éppen simicskáékat.
[00:12:21]Most meg éppen, hogy a menekülést látjuk nagyon sok ilyen nemzeti tőkéstől.
[00:12:25]És a másik dolog szerintem ez nagyon fontos, amit mondtál, hogy Balázs Gyulennek ugye a neve is tételesen elhangzott, azt hiszem hídvégi Balázs emelte ki, aki beírta magát a médiatörténetbe a sirdogálós interjújával.
[00:12:39]Úgyhogy az az érdekes ezekben, hogy egyrészt Mészáros Lőrinc Tiborc István neve egyszer sem hangzott el.
[00:12:44]Ők csak így lebegnek, ugye, mint nemzeti tőkésosztály.
[00:12:48]Ugye valójban itt Orbán Viktor kockás füzetében volt a nemzeti tőkésosztály, legalábbis a a G nap óta.
[00:12:57]És oké, hogy kritizálják a korrupciót.
[00:12:57]Ez egyébként már a venesztási kampány alatt is előjött.
[00:13:01]Ugye Lázár János is beszélt kullancsokról meg luxizásról.
[00:13:06]De valahogy úgy kezelik ezt a témát, mintogyha valamilyen rejtélyes erők fogjuljtenék a Fideszt, és csak úgy valahogyan rájuk csatlakoznának ezek a korrupciós vádak, vagy vagy ezek a korrupt emberek, és nem úgy beszélnek róla, hát ugye szembenézés hiánya, mintogyha ez nem a rendszernek a a lényege lett volna, tehát a nernek a lényege volt a kon.
[00:13:26]Nem úgy beszélnek róla, mintogyha olvasták volna Láci Tamások évvel ezelőtt, hogy amit korrupciónak valamilyen furcsa összeeskövés elmélet, ugyanúgy, mint Brüsszel meg Ukrajna, hogy hogy hát ez így itt van ez a korrupció és ezzel kellene kezdeni valamit.
[00:13:41]Az hogy ez ez hogyan lett a Fidesznek a lényege, meg a rendszerüknek a lényege, arról egy szó sem mesél.
[00:13:49]A egyébként ugye Stunf István arról is beszélt, hogy az orbánrendszernek vége van és a nernek vége van.
[00:13:55]Tehát ezek nagyon ami azt jelenti, hogy eddig Ormán rendszer volt, tehát politikailag ő maga mondja ki, hogy ami most történik, az rendszerváltás, amiről egyébként lehet közjogi értelemben is és politikai értelemben is vitákat folytatni.
[00:14:07]Stumf István szerint ez történik, akárhogy is vesszük.
[00:14:11]És a nemzeti együttműködés rendszere, ami tulajdonképpen egyenlő, tehát a nemzeti meg az együttműködés és egy ebből épülő rendszer, az igazából csak egy Orbánrendszert jelentett.
[00:14:19]De én így dekódoltam, de nem akarok belemagyarázni semmit, mert nálam ő egyébként tényleg sokkal okosabb.
[00:14:27]Hát egyébként valójában Stunf István feltűnése már azt mutatja, hogy valami valami a Fideszben megmozdult, hiszen ő az elmúlt években már nem volt a párt környékén, ugye Ja, nem is lehetett.
[00:14:39]Hát alkotmánybíró, ugye alkotmánybíró vol, az 2019-ig volt alkotmánybíró, úgyhogy és utána volt neki kormányzati megbízatása is 21-22-ben a felsőoktatás átalakítását.
[00:14:50]Igen.
[00:14:50]Tehát, hogy tehát, hogy ő ő aktívan a párttal azért már nagyon hosszú idejen nem foglalkozik.
[00:14:55]És az, hogy ő kiáll, ez egyébként szerintem mutatja a párton belüli konfliktusokat.
[00:14:59]egyébként, hogy megint visszautaljak 2002-re, ugye akkor megindult egy Orbán Viktorral szembeni mozgalom a párton belül, ugye Smidt Mária és egyébként Áder János állt gyakorlatilag annak a hátterében, akkor egyébként pont a polgári körökkel, tehát a pártból kiszervezett pártszervezettel tudott Orbán Viktor megakadályozni, hogy ez ő neki bármilyen problémát okozzon.
[00:15:28]Láthatóan most valami történik a Fideszben, de az, hogy ennek kézzel fogható hatása mi lesz, az szerintem ilyen rövid távon még nem látható.
[00:15:32]De szerintem az maga, hogy Stunf István megjelenik, az az valami ilyesminek a jele.
[00:15:42]Aztán hogy persze ez mennyire tud működni, hát a választási eredményeket látva semmit.
[00:15:46]Bocsányében Stun István Igen.
[00:15:51]Igen.
[00:15:51]Mint ő is, mint megújulás.
[00:15:51]öt évvel idősebb Orbán Viktornál cé ez a polgári körös hasonló vagy vagy amit fölsz azért nagyon érdekes, mert akkor az egy újdonság volt, hogyha belegondoltok.
[00:16:01]Most ezzel nem tud megint előjönni, mert voltak Tiszaszigetek meg DPK.
[00:16:04]Tehát most ő ő már megpróbálkodott ezzel, meg harcosok klubja, meg sok egyéb más, és az a rész ez nem működött.
[00:16:15]És ugye itt ebben az összeállításban nem volt az az úriember, az a nyugdíjas, nem tudom kicsoda, aki hozzászólt és elmondta azokat a problémákat, hogy szerinte még azon a 10 felsorolt problémán felül még miket 10 kerületi küldött volt, aki még ben és ő azért a ami ami nagyon lényeges volt, hogy nem hallatszik el az ő hangjuk sehova, azaz mi hiányzik pontosan az, amit régen a polgári kör adott az embereknek, hogy kvázi meghallgatnak minket és annak van valamifajta reakció arra, amit teszünk.
[00:16:41]De amit az imént említett Balázs, az érdekes abból a szempontból ugye, hogy 2002-ben létrehozta a polgári köröket.
[00:16:50]Egy mozgalmi alapra áttolta azt a bázist, ami egyébként az ő hatalmának a bebiztosítását azt lehetővé tette.
[00:16:54]és 2003-ban átalakítatta átalakította a Fidesznek az irányítását azzal, hogy választóelnök választókerületi elnöki szintre vitte egyrészt a döntéshozatalt, az egyéni képviselők kiválasztását, és jelentősen szűkítette az elnökségét a pártnak.
[00:17:13]A megyei küldöttek, vagy a megyei vezetők, azok nem kaptak automatikusan helyet az elnökségben.
[00:17:17]Itt volt egy mozgalmi alap és egy hatalomkoncentráció.
[00:17:21]Most nincs mozgalmi alap, és visszamegy a 2003-as szintre a pártszerkezet tekintetében.
[00:17:25]Az arra arra a szintre, ami számára akkoriban egyébként politikailag kockázatos volt.
[00:17:35]Hogy látjátok, hogy ha innen nézzük a dolgot, akkor ez most e ez az átalakulás, ez mit vetít előre?
[00:17:38]Szerintem ez gyakorlatilag a felelősség terítése.
[00:17:42]Tehát azzal, hogy minden megyei elnök automatikusan bekerül az elnökségbe, és lesz egy 28 tagú elnökség, ami gyakorlatilag egy működésképtelen testület, mert 28 taggal nem tudsz vezetni egy szervezetet.
[00:17:57]Ez valójában nem más, mint az elkövetkező egy évnek, hogyha ez sikertelen, akkor itt nagyon sok emberre lehessen azt mondani, hogy ez az ő sikertelenségük.
[00:18:05]Hát egyrészt, másrészt ugye 2002-ben és 2006-ban is nem volt ekkora vereség Orbán Viktor számára a választás.
[00:18:10]És hát volt ugye ez a szerencsétlen, amire lehullanak a levelek kiszólása, ami ugye hát ezt második filoshoz, Ferenc Józsefhez is szokták az urbánus legendák társítani, de ugye annak pont az volt a lényege, hogy vége lesz az első világháborúnak, mire lehullanak a levelek, vagyis őszre, és hát ugye tudjuk, hogy nem lett vége, de nagyjából szerintem ez lehetett egy ilyen freudi elszólás is, mert hogy ilyen időinterval lehet gondolkodni.
[00:18:40]Ugye most elképzelhetetlennek tűnik az, ami 2006-ban történt, hogy mondjuk ősszel az önkormányzati választásokon 2006-ban ugye hát tarolt a Fidesz lényegében minden nagyobb és kisebb településen is fideszes polgármestert választottak.
[00:18:54]Ezt most nem látjuk, hogy hogy őszre mondjuk annyira összeraknák ezt a pártot, hogyha bármilyen akár egy időközi választás lenne, akkor ők akkorát tarolnának.
[00:19:05]Sem akkorát nem mondjuk ahhoz azért kellett az őszödnek meg a kiszivárogtatása.
[00:19:13]Tehát a 2006-oshoz sok minden kellett.
[00:19:13]Az biztos, hogy a 2002-ben elindított polgári körök azok azért nagyon jó alapot adtak hozzá.
[00:19:19]Most meg nem, tehát a a Fidesz és a a az előző kormány az nem csak a magyaroktól, mint társadalomtól szakadt el, hanem a saját pártjától is.
[00:19:29]És ez az alapprobléma, ez az, amit ez az úri ember is, akit emlegettem számonkért, hogy tulajdonképpen ők sehol sincsenek ebbe a pártba, megkapják a központi propaganda utasítást, nem is minősíthetik, nekik azt kellett végreharejtani, még akkor is, hogyha nem értettek vele egyet.
[00:19:45]És ez az alaprobléma, hogy Orbán Viktor ezeket a hibákat, ezekről ő nem beszél.
[00:19:50]Tehát a szembenézés helyett ő nem egy tükörbe nézett bele, hanem egy ablakon nézett ki, ahol továbbra is a Rogánféle jelszavakat látjuk, meg az ellenségkeresést.
[00:20:02]Hát lehet, hogy kellene neki mondani, hogy a tükör a másik oldalon van, és abba kéne belenézni.
[00:20:05]Sorosvilág, Brüsszel, ukránok és multinacionális cégek.
[00:20:08]Ez egyenlő a vereséggel.
[00:20:08]Tehát ugye ebben a röpiratban erről volt szó.
[00:20:12]Nagyon érdekes dolgot mondott Hidvégi Balázs, fideszes képviselő, majd meg fogjuk mutatni a szünet után, hogy mi volt az.
[00:20:20]Tulajdonképpen arról beszélt, hogy hiteltelen volt a Fidesznek az üzenete a kampányban, de hogy pontosan miről van szó, ahhoz végig kell, hogy várják a reklámszünetet, tartsanak majd velünk.
[00:20:40]Önök szerint veszélyt jelent-e Magyarországra az EU migrációs megállapodása.
[00:20:43]Nézzük, hogy a szavazáson mi az állás jelen pillanatban.
[00:20:43]14% mondja azt, hogy igen, 86% azt, hogy nem.
[00:20:48]Herman Veronika az ELTE agyunktusa médiakutató.
[00:20:54]Holoda Attila, energetikai szakértő és Vető Balázs a forrás társadalom kutatóintézet alapítója.
[00:20:59]Vendégeim velük folytatódik az Aktuál.
[00:21:03]Köszöntöm azokat, akik most csatlakoztak hozzánk, és ígértem önöknek egy hídvégi Balázs idézetet is a Fidesz kongresszusról.
[00:21:08]Mutatom is.
[00:21:08]Azt mondja a képviselő, mondja, mondta, hogy a választás tétjének fideszes meghatározása a háború vagy béke kérdése volt.
[00:21:16]Ez azonban nem találkozott a szavazópolgárok döntő többségének álláspontjával.
[00:21:25]A háború több mint négy éve tart, így az akut háborús veszély érzetét egyszerűen nem lehetett hitelesen fenntartani.
[00:21:29]Én ebből azért azt Igen, tehát valami kamuval kampányoltunk, gyerekek.
[00:21:34]Tehát nekem körülbelül ez a az érzé magyarra lefordítva nekem ezt jelenti ez a mondat, hogy egy érzetet akartak fenntartani és nem tudták hitelesen megtenni ezt pontosan azért, mert ez nem találkozott az érzékelésével az embereknek.
[00:21:47]Van szó egyébként benne Nyugat-Európáról is, Ukrajnáról is az, hogy azt a képzetet keltették a kommunikációjukkal, minthogyha orosz pártiak lennének, miközben nem.
[00:21:55]Mondjuk a kommunikációjuk az meg lehetett csinálni.
[00:21:59]Én játszottam egy időben azt egyébként, hogy olvastam az orosz sajtót, és akkor így tippeltem, hogy 24 vagy 48 órán belül fog megjelenni ugyanaz a szófordulat a magyar sajtó bizonyos részeiben, de volt, hogy egyébként ez csak néhány óra hossza volt.
[00:22:13]Na, szóval zárójel bezárva nem tudták hitelesen fenntartani azt az érzetet, amit próbáltak.
[00:22:17]Na jó, de ahhoz képest, hogy a hidvégi Balázs most újul meg vagy most kezd ilyenekről gondolkodni, azért nem itt nem csak arról beszéltek, hogy akkor háború háború lesz, és akkor nem tudták hitelesen előadni, hanem itt Ukrajnát gyakorlatilag odarakták, hogy ide lőjetek, berakták a szégyenketrebbe, mást se láttunk a a plakátokon, mint az Arany WC-t meg a a Zelenski arcát.
[00:22:37]Tehát azért ahhoz képest, hogy hogy ő korábban mondjuk az előző kampányban a háborút, azt nagyon ügyesen felépítve kihasználták azt a, hogy mondjam, félre magyarázott mondatát a Márkezai Péternek.
[00:22:53]ahhoz képest ez most egy sokkal tudatosabb dolog volt.
[00:22:53]És azért a Hidegi Balázs azért ne adja már úgy elő magát, mintogyha ő ő valami ilyen mezei kisztag lenne valahol lent alsó, nem tudom micsodán, mert ő azért eléggé komoly pozícióban van a Fideszben.
[00:23:09]Hogyha ő ezt látta előre, hogy ez egy rossz dolog lehet, mert már nem tudjuk akut problémaként előadni a háborút, akkor miért nem akkor szólt?
[00:23:18]Miért lehetett erre még egy plusz rárakott dolgot, hogy itt az ukránok az ős ellenség?
[00:23:25]És itt is volt egy elszólás tulajdonképpen pont ebben, hogy ugye 22-ben ezek szerint ugye jól kihasználták az akut háborús nem tudom ilyen szorongását az embereknek.
[00:23:37]Ez így is volt, így is történt és tényleg nagyon ügyesen kiforgatták Márkizaj Péter akkori kicsit szerencsétlen mondatait.
[00:23:42]Nem volt olyan nehéz, tegyük azért nem az enek szerencsétlen mondatok voltak és hogy nem tudták eltadni.
[00:23:49]Hát pedig ugye mindent megtettek, tegyük hozzá, tehát pénz, paripa fegyver közpénzből ez is ugye hát akkor is, de most meg már kezd végképp, hogy mondjam, dokumentumokkal bizonyíthatóan kiderülni, hogy hát ugye pártfinanszírozásra közpénzt használtak, pártkampányra közpénzt használtak és ebből ugye egy ilyen elképesztő pszichózist teremtettek, aminek tényleg ez a háború volt a főüzenete, illetve Ukrajna, és hát azzal sem nézett szembe se a kongresszus, sem azóta.
[00:24:19]a tulajdonképpen egyik prominens fideszes politikusnak a bármilyen megszólalása akár a parlamentben, akár sajtóban vagy interjúban, hogy hogy lehet, hogy arra kellett volna koncentrálni, hogy mondjuk a a közszolgáltatásokat javítsák.
[00:24:34]Ugye semmilyen praktikus dolog nem hangzott el, vagy vagy olyan nem tudom, vallomás, hogy esetleg többet kellett volna foglalkozni az egészségügyel, ami megint egy demagogok dolog lehet.
[00:24:43]És a Tiszapárt ezt hát, hogy mondjam, kommunikációs szempontból nyilván nagyon ügyesen azóta is forgatja, de hát ez szerintem a Hidrvégi Balázstól ez maga az elszólás, ez az egész rész a beszél.
[00:24:59]Akkor amikor Orbán Viktor azt mondja, hogy ő nem akar változni az egyik, a másik meg ugye ott van a kiáltványában, hogy vagy röpiratában, hogy Soros Brüsszel ukránok és multinacionális cégek.
[00:25:06]Ezzel bizonyítja is, hogy tényleg nem nagyon akar változni.
[00:25:09]hogyha nem ez az embereknek a fő problémazékelésük az országban és pont ez ellen szavaztak és egyébként a kongresszus után Vető Balázs fölidézte a szünetben elmegy sörözni és nagyon jó hangulatban beszélget a full radikálisokkal miközben egyébként a vadhajtások az igeforrás szóval ha nem akar változni inkább az a kérdés mé változott hát ugye ugye valójában a Fidesz politikailag most egy kettő ős szorításban van, mert azért a jobb oldalnak a közepét, azt a Tisza gyakorlatilag elfoglalta.
[00:25:46]A jobb oldalnak a szélét a Mi hazánk egyébként elfoglalta.
[00:25:51]A Mi Hazánk ráadásul ezen a választáson sikeresen szerepelt, hiszen bejutottak a parlamentbe, képviselőik vannak, tehát ők hozták azt, amit velük szemben az elvárás volt.
[00:26:03]És ugye a Fidesznek most ebben a pozícióban kellene valahol megtalálnia a helyét.
[00:26:07]És hát nyilván egy kétharmados többséggel rendelkező egyébként láthatóan nagy vehemenciával a programraját megvalósító párttal szemben, nehezebb politizálni, mint egyébként kimenni a szélső jobbra, és a radikálisok körében valahogy megpróbálni stabilizálni a dolgot.
[00:26:28]hiszen ugye jelen pillanatban a legnagyobb kihívás a Fidesz számára az, hogy a mi hazánk ne darálja be a Fideszt, mert ugye Torockai László egyébként az elmúlt hetekben egyértelműen bejelentkezett Magyar Péter kihívójának szerepére.
[00:26:42]És valójában ennek kell ellentartani.
[00:26:47]És Orbán Viktor radikális megszólalásai, meg egyébként az összes ilyen a szélső jobb irányába való gesztus az erről szól, hogy hogy őnekik először ott kell stabilizálni és megtartani a határokat.
[00:26:59]Ugye ebben a rövbiratban volt arról is szó, hogy Magyarország szuverenitására a legnagyobb veszélyt az Európai Unió jelenti.
[00:27:06]Korábban a kampányban arról beszélt Lázár János, hogy a mi hazánk meg a Fidesz között igazából csak az EU-ból való kilépés vagy a bennadás kérdése a különbség.
[00:27:15]És tulajdonképpen erre lőtt talán Orbán Viktor azzal a mondattal, hogy az EU legnagyobb veszély Magyarországra nézve.
[00:27:21]Ez ez is az.
[00:27:21]Vagy gondoljátok, hogy esetleg egy összebbútorozás lesz valaha a Mi Hazánk és a Tisza Tisza a között nem?
[00:27:29]a Fidesz és a mi hazák között.
[00:27:32]Én szerintem azért is kaotikus, mert ugye Balázs említette még a szünet előtt, hogy hogy került elő Stunf István, illetve azt is látjuk, hogy azért a Fideszen belül is vannak olyan, vagy halljuk legalábbis olyan elégedetlen hangok, akik viszont pont ezt a polgári Magyarország eszményét vagy ezt az ilyen nyugatosabb irányvonalat képvisel ez a Navracs itt volt Navracsic Tibor az egyenes beszéd.
[00:27:51]Így van.
[00:27:51]Cserpalkovics Andrást szokták még emlegetni ez ügyben.
[00:27:55]Hát hogy közben az is ott van.
[00:27:55]Tehát, hogy itt igazából na már nem is kettős, hanem hármas csapdába került ez az egyébként nagyon picre, mármint frakció szempontból pic zsugorodott párt.
[00:28:09]Én egyébként én azt nem hiszem, hogy a mi hazánkkal összebútoroznának, mert pont azt a, hogy mondjam, jellegzetességét vesztené el a Fidesz, ami amit szerintem az ilyen ideológiai, hogy mondjam, rugalmassága jelentett az elmúlt 30 évben.
[00:28:25]egy túlélés szempontjából.
[00:28:29]Hát azzal együtt bocsánat, ez csak annyit, hogy ugye amikor 2002, sőt már a 98-as választásnak is az volt a lényege, hogy ő bedarálta a az összes jobboldal bármilyen irányba lévő pártyát, és majd később ugye a Jobbik is úgy jött létre, hogy az egyik polgári körből indult el Vona Gábor és úgy hozta létre.
[00:28:47]Tehát gyakorlatilag maga ez a szélső jobb, ez onnan buggyant elő.
[00:28:47]Ö, tehát ettől még, hogyha most szétnéz Orbán Viktor, akkor nincsen jobb oldalon tehát tőle jobbra már senki, csak a mi hazánk.
[00:28:58]Tehát van ebbel valamilyen logika, hogy megpróbálja ezt a 380000 szavazót még maga alá elterelni, de ez könnyen elképzelhető, hogy átüt a másik oldalra, mert ugye még mindig vannak olyan Fidesz szavazók, akiket riaszt a szélső jobb oldal, vagy az azzal való kekeckedés.
[00:29:17]Szombaton még a Fidesz kongresszus előtt Magyar Péter 9-kor tartott egy rendkívüli sajtótájékoztatót.
[00:29:23]Ezt már pénteken be is lengedette azzal, hogy okafogyottá fog válni a kongresszus azok után, amit majd ott el fog mondani.
[00:29:31]Itt migránstáborral, illetve ezzel kapcsolatos korábbi kormányzati előkészítő munkáról volt szó, reakcióra is késztette ezzel természetesen a kongresszusra érkezőket.
[00:29:38]Úgyhogy ebből a szempontból volt egy lépéselőny, amit na ná, hogy ma végig vagy tovább vitt a parlamentben is.
[00:29:47]De nézzük, hogy egyelőre mit tudunk erről az ügyről.
[00:29:53]Magyar Péter a dokumentumokat prezentálva azt mondta, hogy az Orbánkormány 2024 augusztusában és szeptemberében egyeztetett és döntött a vitnyédi ingatlan menekültek fogadására való alkalmassá tételéről.
[00:30:01]Itt egy befogadóállomást akartak megvalósítani.
[00:30:06]Magyar Péter szerint ugyanis az volt a terv, hogy már az első épület elkészültekor migránsokat költöztessenek oda.
[00:30:14]Miközben a kormányűléseken az Orbán kormánytagjai arról beszéltek, hogyan kell egyeztetni az Európai Bizottsággal, hogyan tudják a leggyorsabban megoldani ezt a kérdést és hogyan tudják leállíttatni a napi 1 millió eurós büntetést.
[00:30:28]Magyar Péter szavait Orbán Viktor és Gulyás Gergely a Fidesz Kongresszus kezdete előtt cáfolta.
[00:30:32]Magyarországon ma nincsen semmilyen migránstábor, nincs egyetlen migráns sem.
[00:30:36]Nem is lehet, mert az emberek népszavazással ezt eldöntötték.
[00:30:40]Nem lehet Magyarországon migráns sem migráns tábor.
[00:30:44]Gulyás Gergely pedig arról beszélt, Magyarországnak mindig világos álláspontja volt a kérdésben.
[00:30:47]A vitnyi migránstáborral kapcsolatban pedig kijelentette, az egy átverés volt.
[00:30:55]Ez egy taktikai eszköz volt a tárgyalásokhoz, mert azt szerettük volna, hogyha megállapodunk úgy az Európai Bizottság, hogy ne kelljen napi 1 millió eurót fizetni.
[00:31:02]Na, akkor matekozzunk egy kicsit az Európai Unió migrációs paktumánál.
[00:31:05]Ugye arról van szó, hogyha a 350 menedékkérőnek az ügyét mi nem bíráljuk el, akkor fejenként utánuk évente 20000 eurót kell fizetni.
[00:31:14]Ez nagyjából 7 millió eurót jelentene, hogyha jól számolom, évente, most hetente fizetünk 7 millió eurót azért, mert nem állapodtunk meg.
[00:31:24]Tehát 52-szer fizetünk többet, azért, mert ez a vittnyédi kis trükk, hogyha úgy tetszik, akkor nem jött be az Európai Uniónál.
[00:31:28]A azt nem értem a dologban, h segítsetek, hátha nektek sikerül sikerül elmagyaráznatok nekem meg a nézőknek.
[00:31:36]Megpróbáljuk áttejteni az EU-t azzal, hogy építünk egy migráns tábort, egy befogadóközpontot, ahonnan egyébként Kárpátajai magyarokat telepítünk és eresztjük őket szélnek, akik valóban menekülnek egy háborúból, Vladyimir Putyin háborújából.
[00:31:54]Szóval ott azt megpróbáljuk átalakítani, és úgy próbáljuk ezzel áttejteni az EU-t, hogy ezt titkoljuk.
[00:31:58]Tehát nem mondjuk el, hogy itt ez épül.
[00:31:58]Viszont kormányüléseken erről beszélünk, költségvetésről mennyi idő alatt kell megcsinálni és a többi, és a többi.
[00:32:07]Tehát úgy próbálunk átverni valakit, hogy nekik nem mondjuk át.
[00:32:10]Mi viszont aktívan dolgozunk azon, hogy megépítsük azt, amiről azt állítjuk, hogy nem csináljuk.
[00:32:16]Jó sok pénzért, mert azért ne felejtsük el, hogy 5 milliárért alakították át azt a tábort.
[00:32:21]Tehát azért a a pénzyúlás azért itt is benne volt.
[00:32:21]Ez nyilvánvaló, hogy már csak abból a logikaifejtésből, amit te is mondasz, hogyha most az EU-t akarták volna átverni, akkor az EU felé lett volna egy kommuniká ezzel kapcsolatban, hogy igen, készülünk erre, teljesíteni fogjuk, de ilyen nemhogy nem volt, hanem folyamatosan azt mondták, hogy semmiféle ilyen megoldásban nem gondolkozunk, akkor hogy akarták átverni őket, hogy abban is átkáisik őket és megmutatják, hogy amúgy van itt egy migránstáborunk, de de nem mutatjuk meg senkinek, mert a magyarok ezt nem szeretik.
[00:32:51]Tehát ebbe a dologba tényleg annyira annyira falsok ezek a magyarázkodások, amiket megpróbálnak előhozni, és egyre falsabbak.
[00:33:00]Egy ugye ma délutáni parlamenti hozzászólásokban meg aztán pláne látszott, és ugye ráadásul ezek magas labdát dobnak föl a Magyar Péternek, mert három perc alatt mossa le ezeket a ezzel kapcsolatos indoklásokat.
[00:33:14]Hát és ugye ráadásul az egészet ugye tehát hogyha ezt az Alföldre építik, ahol egyébként Szerbia felé nyitotta tényleg a határ és ahol hely lenne, minden lenne, akkor tehát azért, hogy az Unió ezt lássa, de közben persze jó titkolni is kell, eközben elrejtik egy erdőben.
[00:33:34]Tehát egy olyan, tehát hogy, tehát hogy az egész úgy tűnik, mintogyha, mintogyha tényleg fogalmuk nem lett volna, és tényleg csak a Ja, mondjuk az logikus egyébként, hogy a lakosság elől egy ilyet elrakni, biztonságérzet, politikai kockázat satöbbi.
[00:33:45]Ezeket nem szoktuk azért szemel volt már olyan, hogy ilyen volt, de nyilván ez most nem csak csak az ország konkrétan másik felére sikerült rakni.
[00:33:53]Tehát hogy viszont viszont, hogy is mondjam, logikai és és logisztikai szempontból teljesen fals.
[00:34:01]Gyakorlatilag tényleg csak a tanut tudom idézni.
[00:34:01]Az a gyanús, ami nem gyanús.
[00:34:05]Egyébként az egész jó, tényleg, te vagy a kommunikációs szakember.
[00:34:07]Próbáld meg megértetni velem a a dilemmáimat.
[00:34:11]Próbáld meg felatonni, hogy tényleg van valami tanúzerű az egészben.
[00:34:14]Értelmezhetetlen gyakorlatilag.
[00:34:19]Tehát ugye itt arról van szó, hogy egyrészt ők így okosba át akarták várni az Európai Uniót, ami önmagában szerintem egy elég nagy, hogy mondjam, hübris már csak ilyet is nyilatkozni még akkor is, hogyha ez nem így volt.
[00:34:27]Meg ez nem sikerült nekik.
[00:34:31]Ez az egyik dolog.
[00:34:31]A másik dolog, hogy akkor itt most tulajdonképpen megint arról van szó, hogy ez vagy egy óriási hazugság, vagy valami teljes megint ilyen teljes félreértelmezése a valóságnak, mert ugye, hogyha jól értjük, akkor itt most vagy azt kellene látni, hogy itt voltak emberek, vagy azt, hogy itt nem voltak emberek.
[00:34:51]És ugye közben jött a gyerektábor, hogy mondjam így, álca, amit szintén vissza lehet keresni.
[00:34:55]Én rá is kerestem, hogy Gulyás Gergely valóban nyilatkozta erről, hogy ott gyerektábor épül ugye 3 mes drótkerítéssel, ami hát egy nagyon Na jó, én már láttam olyan osztálykirándulást, ahol ez teljesen indokott volna.
[00:35:07]Jó, de nem biztos, hogy a gyerekek kimenetelét akarták megályozni.
[00:35:09]Lehet, hogy ők a pedofiloktól védték a gyerekeket.
[00:35:13]Gyermekvédelmi intézkedés keretében.
[00:35:17]Teljesen értelmezhetetlen, jól láthatóan belekeveredtek ebbe az ügybe, belekeveredtek ezekbe a hazugságokba.
[00:35:21]Én egy dolgot emelnék ki, amire így felkaptam a fejemet délután, én is a parlamenti közvetítést, amikor néztem, hogy a 2024 augusztusi kormányülésnek a szövegében szerepel az, hogy 2026-ig a migrációs politikával kapcsolatos politikai feszültséget ki kell élezni.
[00:35:40]És hát lehet, hogy itt ez a, hogy mondjam, ez az OK borotvája, vagyis a legegyszerűbb megoldás lesz a helyes, hogy itt tulajdonképpen erről volt szó, és ezt akarták valahogyan felépíteni, tehát valami olyan helyzetet létrehozni.
[00:35:54]Na jó, csak ez a azon túl, amiért fizettünk érte, hát még napi 1 millió euróba is került.
[00:36:00]És Gulyás Gergely most itt azt mondja, hogy a napi 1 milliós büntit akarta megúszni Magyarország, miközben elutasítják azt a migrációs paktumot, ami évi 7 millióba kerülne.
[00:36:09]Tehát amit az előbb mondtam, ezt a nagyon egyszerű matek példát.
[00:36:14]Tehát évi 7 millióba kerülne az, ami azért, mert ők fellépnek az Európai Unió migrációs politikájával szemben, most heti 7 millióba kerül.
[00:36:22]Ennyivel el lehetne intézni.
[00:36:27]Évi 7 millió Fttal be lehet fogni az EU-nak a száját, és csókolom, de csak azért, hogy ne állapodjunk meg velük.
[00:36:30]Inkább mi év fizetünk heti 7 millió Ftot és nem évi 7, vagy eurót.
[00:36:34]Hogyha nyert a Fidesz a választást, akkor már elkészült volna a tábor és azóta már üzemelhetné.
[00:36:43]Ez most más lenne.
[00:36:43]Ez a mese.
[00:36:43]Tehát lehet, hogy itt a politikai haszonszerzés is az egyik ilyen ne beszélj háttere volt ennek.
[00:36:51]Hát hát ugye ugye ugye ugye ugye tudjuk, hogy politikai kormányzás zajlott, vagyis a kormányzás tevékenységének egyetlen egy mércéje volt, hogy politikailag hasznos vagy nem hasznos.
[00:36:59]És hát az, hogy itt a választásokra ki lehet élezni a migrációs veszélyt, az igenis hasznos, hogyha ez egy 5 milliárdos felújításba kerül, meg mondjuk jó ebbe a most már ugye ha jól gondolom 1 milliárd eurónál járó büntetésbe.
[00:37:21]Hát de ha politikailag hasznos, akkor ugye az volt a matek, hogy akkor ez megéri.
[00:37:25]De egyébként politikailag hasznosként sokkal hasznosabb lehetett volna, hogyha tényleg az Alföldön húzzák föl, mert akkor ott abszolút lehetett volna demostrani lám ezek a migránsok, akik onnan jöttek be, de mi elkaptuk őket, és most megcsináljuk ezt ahogy kérte az Európai Unió.
[00:37:37]Tehát ebből lehetett volna egy ilyen logika.
[00:37:41]Az, hogy elrejtették valóban egy ilyen erdőbe, az már önmagában egy ilyen misztikus dolgot lepelt, fedett az egész fölé, és abban azért pontosan tisztában lehettek, hogy azért a környékbelliek számára ez ki fog derülni, hogy ott valamilyen tevékenység folyik, márpedig, hogyha valamit titkolnak az emberek elől, az az mindig valamifajta pánikot gerjesz, mert ugye az ember azt szokta mondani, hogy persze nem kell mindig mindent minden egyes tételt egy ilyen mondjuk egy migrációs politikával kapcsolatos dolgot teljes egészében mindenkivel külön megbeszélni, de azért a helyi közösségnek igenis joga van ahhoz, hogy megtudja, hogy az ő környékén mivel foglalkozak és mit csinálak, és mivel nem tudtak róla semmit.
[00:38:22]Nyilván még legendák is szövőtek köré, ami aztán pláne nem tette láthatatlanná ezt az egész tevékenységet.
[00:38:27]Szóval az Európai Uniós migrációs Európai Unió migrációs paktuma két évvel ezelőtt született.
[00:38:36]Ennek az idejében történt az, hogy elkezdte fejleszteni ezt a migránstábort az Orbánkormány.
[00:38:41]Olyannyira eltitkolták ezt az Európai Uni előtt, hogy az Európai Unió tényleg nem tudott róla, miközben itt épült egy, és akkor megbüntettek bennünket napi 1 millió euróra.
[00:38:47]Lehet, hogy kicsit kevésbé kellett volna trükközni az Európai Unióval.
[00:38:51]Na mindegy.
[00:38:51]Szóval ezt nem értem egészen pontosan.
[00:38:53]ennek a migrációs paktumnak ez egy hosszú egyébként nagy viták által övezett dokumentum, amelyet tényleg késheire menő egymásnak feszülés után tudtak csak elfogadni, de mármint az Európa Parlamentben, de ennek a lényege az, hogy ami Magyarországot érinti, 350 menedékkérőnek az átvétel az nem azt jelenti, hogy ők itt fognak velünk lakni, hanem hogy bíráljuk el a menedékkérelmeiket.
[00:39:15]Egy, kettő, hogyha ezt nem csináljuk meg, akkor évi 20000 euró-t fizessünk utánuk.
[00:39:19]Ez volna az az emlegetett már emlegetett 7 millió euró, amit évente kéne fizetni.
[00:39:23]Most ugye heti 1 milli heti 7 milliót fizetünk, nem évi 7 milliót.
[00:39:28]Vagy pedig technikai segítséget vagy személyi segítséget adunk azoknak az országoknak, amik frontszágok.
[00:39:36]Más kérdés, hogy az elfogadják vagy nem.
[00:39:36]Ezt a migrációs paktumot legerősebben Orbán Viktor szövetségese, Georgea Meloni erőltette az európai szintéren.
[00:39:44]Ezt azért még tegyük hozzá.
[00:39:44]Ez önmagában nem jelent semmit.
[00:39:48]Ebben nem kell vele egyetértenünk természetesen, de a kérdés arra vonatkozott, és ezt tettük föl önöknek, hogy vajon Magyarországra önök szerint veszélyt jelent ez a migrációs megállapodás?
[00:39:57]Megnézzük mindjárt az eredményét és a kommenteket is, amit ehhez fűznek.
[00:40:22]Önök szerint tehát veszélyt jelent-e Magyarországra az Európai Unió migrációs megállapodása.
[00:40:25]Nézzük, hogy a válaszaik azok hogy állnak.
[00:40:25]14% mondja azt, hogy igen, 86% szerint pedig nem.
[00:40:30]A kommentek közül kiválogattam hetet.
[00:40:30]Ebből összesen három olyan hozzászólás van, amiből azt ér azt vettem észre, hogy érti a kértést a válaszoló.
[00:40:41]Az összes komment között sokkal sokkal alacsonyabb az arány.
[00:40:45]Csaba azt írja nekünk, hogy az ATV veszélyes csatorna lett.
[00:40:45]Jó, köszönjük.
[00:40:50]Teréz azt írta, hogy az ATV már megint ostoba kérdéseket tesz fel.
[00:40:50]Direktbe nyomatják a migráns kérdést.
[00:40:54]Igen, pont ez történik, Teréz.
[00:40:54]Gratulálok a megállapításhoz.
[00:40:59]Nem elég a Fidesz hazugsága.
[00:41:03]Jó, Terész, olvass el a kérdést.
[00:41:03]Ágnes azt írta nekünk, hogy ez egy kötelező iszlám betelepítés, csak a menekült szó jobban hangzik.
[00:41:07]Európának, Magyarországnak vége.
[00:41:12]Ágnes ő már teljesen lemondott mindenről.
[00:41:12]Urszuláik mosolyogva viszik végbe a tervet.
[00:41:16]Jó.
[00:41:16]Én az ilyen kommentelőknek mindig azt kívánom, hogy egy picikét tényleg nem csak az ATV-t, tehát kapcsolják ki a tévét, egyszerűen jöjjenek le a szeről, mert higgyék el, nagyon sokat jelent a tisztán látásba, hogyha elmennek hímző szakkörre, piacra, gyerekekkel, unokákkal beszélgetnek mindenről, ami nem politika.
[00:41:36]Harriet azt írta, hogy nem fog a Tisza egy migránt sem beengedni, mert ha igen, azonnal megbukna.
[00:41:41]Anikó szerint semmilyen veszély nincs.
[00:41:45]Magyar Péter elmondta, mit fogunk teljesíteni.
[00:41:48]Határvédelem és technikai segítség.
[00:41:48]Dorina azt írta nekünk, hogy nem kötelező beengedni senkit, pénzben ki lehet váltani.
[00:41:52]Erre vonatkozott a matek példám.
[00:41:56]Imire pedig azt írja, hogy nem jelent veszélyt, mert a megállapodás, elterjedt nevén paktum, aminek itt rossz kicsengése van, a migrációs folyamat kezelését szolgálja.
[00:42:05]Szó sincs kötelező befogadásról.
[00:42:05]Igen, ez így van.
[00:42:05]Innen menjünk tovább gyorsan azzal, hogy mi válható 2030 után vajon ki lesz, vagy ki az, aki nem lesz miniszterelnök?
[00:42:23]Nyolc évnél többet senki nem tölthet el miniszterelnöki pozícióban.
[00:42:23]Erről döntött ma a parlament.
[00:42:27]Az alaptörvény módosítás azt jelenti, hogy Orbán Viktor sem lehet többé Magyarország kormányfője.
[00:42:32]A vitában a Fideszes Tuzson Bence korábbi igazságügyi miniszter azt mondta, az alkotmánymódosítás a visszamenőleges hatálya miatt nem felel meg az alkotmányosság alapelveinek.
[00:42:44]Szokatlanul távolról fogom kezdeni.
[00:42:44]A vitában mellétei Barna Márton a Tisza részéről amellett érve, hogy ne lehessen örökre egy kézben tartani a hatalmat, mert az ellentétes a demokráciával.
[00:42:53]A ház döntött a szuverenitásvédelmi hivatal megszüntetéséről is.
[00:42:58]A vitában Orbán Balázs, a Fidesz volt kampányfőnöke is felszólalt, szerint ez szégyenletes, hogy a Tisza politikai ellenfelének ellehetetlenítésével kezdi alkotmányozói munkáját.
[00:43:10]Valójában a magyar embereket szeretnék kizárni a döntésből.
[00:43:10]Én nem értem, hogy miért fájdalmas az, hogyha a magyar emberek egy magyar állampolgárt szeretnének miniszterelnöknek megválasztani, akkor azt ne tudják megtenni.
[00:43:22]Köszönjük neked, Balázs, hogy nagyban hozzájárultál a Tisza kétharmados győzelméhez.
[00:43:26]Magyar Péter Orbán Balázsnak válaszolva azt mondta, a szuverenitásvédelmi hivatal civileket és újságírókat próbált megfélemlíteni.
[00:43:35]Az országgyűlés a módosítást végül 135 igen, 50 nem és hat tartózkodással elfogadta.
[00:43:41]Mostató vonatkoztassunk el egy pillanatra, hogy nem miniszterelnököt választanak az emberek, hanem az emberek pártlistákra és képviselőkre szavaznak.
[00:43:49]És a parlament választja meg a miniszterelnököt a De akárhonnan is nézzük a kérdést, ez egy politikai taktikai húzás a Tiszától, bár mondjuk a kampányban ezt bőségesen megígérték, vagy pedig valóban fönnál a veszélye, lehetősége annak, hogy Orbán Viktor visszatér, vagy Orbán Viktort mint integráló személyt szeretnék kiatni?
[00:44:14]Szerintem ebben nem is Orbán Viktor a kérdés, mert ahogy látszik, azért nem abba az irányba haladnak a politikai folyamatok a Fideszbe, hogy hogy ő vele számolni kelljen vagy lehessen.
[00:44:29]Szerintem ez a lépés azért fontos, mert egyébként igen, és azt már nagyon sok kutatás kimutatta, hogy a vezetőknek a hatékonysága az az idő előrehaladtával csökken.
[00:44:38]egyébként kutatások szerint hat évnél kezd csökkenni a felsővezetőknek a hatékonysága, és egyszerűen az, hogyha egy miniszterelnöknek tudja, hogy ha a vízióját meg akarja valósítani, nyolc éve van, akkor ez igenis szerintem hatékonyabbá teszi a kormányzást.
[00:44:54]Úgyhogy minden politikai dolog mellett szerintem összességében a demokrácia állapota szempontjából ez hasznos.
[00:45:03]És ott van még a következő ok, saját magára nézve, és ezt korlátozásként építi be Magyar Péter azzal a különbséggel, hogy ő az elején áll még ennek a nyolc évnek.
[00:45:10]Ugye itt a a miniszterelnöki intézményről beszélünk, és annak a korlátozásáról vagy nem korlátozásáról valóban igazad van.
[00:45:17]Ugye nem miniszterelnököt választanak az emberek.
[00:45:21]Tehát innentől kezdve az, amit az Orbán Balázs elmondott, hülyeséget beszél, mert nem az ember de egyébként meg de nem úgy szavazunk, hogy ki a nyilván persze a magyar berendezkedés, de ez egyébként tudjuk, hogy mi lesz nyolc év múlva és milyen lesz például a választójogi berendezkedés, és hogy fognak a pártok például jelölni miniszterelnököt, nem tudjuk mert azért ez is változhat idővel.
[00:45:37]Itt sokkal fontosabb ebből a szempontból az én véleményem szerint az, hogy ez valóban egy választási ígéret volt.
[00:45:46]Tehát itt most nem lehetett csak azt mondani, hogy itt most kizárólag az intézményesítésről és az alkotmány nem alkotmány érthetetlenségéről alaptörvény, bocsánat, még csak nem is alkotmányről beszélünk, hanem meg nem is arról, hogy visszamenőleges, mert ami egyébként egy jogászvégzettségű volt igazsági ügy miniszter szájából, az elhangzik, hogy visszamenőleges ez a döntés.
[00:46:07]Ez egy jogi nonszensz, amiről ő beszél, mert nem nem mitől visszamenőleges?
[00:46:12]Hogyha Orbán Viktor tudta volna, hogy lesz majd ez a döntés, akkor a legutóbbit nem fogadja el, vagy ezt mondják, hogy belép egy olyan jogkövetkezmény, ami akkor még nem volt és mondja ezt az a kormány, amely 2010-ben azzal kezdte, hogy visszamenőlegesen 92%-os eszéma büntette azokat, akik kaptak magasabb végkielégítést, köztük nem egy pedagógust és hasonlókat, akiktől elvették a sok pénzt.
[00:46:32]Tehát ők azért ne beszéljenek a visszamenőleges jogalkotásról, egy szót se szóljanak.
[00:46:40]Ezzel együtt nem tehette meg azt egyébként a Tiszapárt, hogy ezt a lépést ezt most nem hozza előre.
[00:46:45]Már csak azért sem folytatva ezt a gondolatmenet, mertogy az emberek pontosan azért akarták ezt, vagy azért tartották ezt egy vonzóválasztási ígéretnek, mert nem akarták, hogy újra előforduljon.
[00:46:58]Nem Orbán Viktorral feltétlenül, akit őszintén szólnén most nem nagyon látok, hogy visszatérne a hatalomba.
[00:47:02]Nem csak Orbán Viktorral, hanem senkivel ne fordulhasson elő, hogy egy olyan rendszert épít ki, ami ennyire egy személyre és ennyire egy ilyen tekintélyuralmi rendszer felé viszi el az amúgy is billegő magyar demokráciát.
[00:47:18]Úgyhogy én azt gondolom, hogy ezt muszáj volt meglépni, és ebben van egy önkorlátozás, ami szintén nagyon fontos.
[00:47:22]Ön szerint veszélyt jelent Magyarország számára az Európai Unió migrációs megállapodása.
[00:47:31]Nézzük, hogy az adás végén mi az, amit önök gondolnak erről.
[00:47:31]14% azt mondja, hogy igen, ez veszélyt jelent, 86% szerint viszont nem jelent veszélyt.
[00:47:43]Herman Veronikával, médiakutatóval, az LT addunktusával, Holod Attila energetikai szakértővel és Vető Balázsal, a forrást Társadalom kutatóintézet alapítójával beszélgettem.
[00:47:50]Köszönöm, örülök, hogy itt voltatok.
[00:47:53]Önöknek pedig köszönöm a figyelmet.
[00:47:53]Holnap este újra várom majd önöket.
[00:47:57]Addig is vigyázzanak egymásra és magukra is.
[00:47:57]Jó éjszaka!