Hír TV 34:30

Komment – Party buli, de mikor? - HírTV

magyar politikakormányalakításnepotizmusbelpolitikaközélet
Irányultság: KonzervatívKötődés: Fidesz-közeli
Komment – Party buli, de mikor? - HírTV
tl;dr

A Hír TV Komment műsorában (2026. május 5.) Futó Boglárka műsorvezetővel és vendégeikkel (Kanász Nagy Máté független képviselő, Hoppál Hunor szerkesztő, Sarkadi Csaba újságíró, Kacsó Dániel Mandiner főszerkesztő-helyettes) három fő témát vitattak meg: Magyar Péter miniszterelnök stílusa és vezetési módszere, a sógora (Melléthei-Barna Márton) igazságügyi miniszterjelöltségének vitatott volta, valamint a Karácsony Gergely és Magyar Péter közötti konfliktus a május 8-i főváros rendezvényről.

A beszélgetés középpontjában a TISZA-kormány alakulásának első napjai álltak, ahol már több kommunikációs és politikai feszültség mutatkozott. Magyar Péter a Magyar Tudományos Akadémián „cirkusznak" nevezte saját szerepléseit, miközben az akadémia elnökét rokonának nevezte ki. Az igazságügyi miniszterjelölt sógor-volta nepotizmusként értelmezhető, bár szakmai kvalitásai vitathatatlanok.

A Karácsony–Magyar Péter konfliktus azt mutatja, hogy Magyar Péter nem tűri, ha mások politikai figyelmet kapnak a saját győzelmének árnyékában. A szülészórvos-választás kérdésében pedig már az első napok alatt szakmai viták robbantak ki a miniszterjelöltek között, amit a közösségi médiában folytattak le, nem pedig formális egyeztetéseken.

A vendégek egyetértésben voltak abban, hogy a kormány első napjai sok bizonytalan jelet mutatnak: a kommunikáció kaotikus, a hierarchia nem tiszta, és az influencer-politizálás dominál a szakmai viták helyett. Ugyanakkor azt is megjegyezték, hogy túl korai lenne végleges ítéletet hozni – a valódi munka még csak ezután kezdődik.

Részletes összefoglaló megjelenítése

Magyar Péter a Magyar Tudományos Akadémián: stílus és szokások

Magyar Péter miniszterelnök-jelölt május 5-én reggel a Magyar Tudományos Akadémiára látogatott, ahol az akadémia elnökével, Fran Tamás-sal találkozott. A találkozó során már az első percekben feszültség volt tapasztalható. Magyar Péter saját szavaival azt mondta:

„Ez nem egy cirkusz" *

Ugyanakkor a jelenet maga cirkuszszerűnek tűnt: sajtó, biztonsági személyzet, és egy rendezetlen helyzet alakult ki. Magyar Péter azt közölte, hogy az akadémia elnöke a rokonja – édesanyjának a másodlagos testvére. Ezt azzal indokolta, hogy az újságírók úgyis kikutatnák, így ő maga közli ezt előre.

A vendégek, különösen Sarkadi Csaba, rámutattak arra, hogy ez a kommunikációs stílus már jellemző Magyar Péter korábbi szereplésein is. Egy korábbi parlamenti sajtótájékoztatón például azt kérdezte, hogy melyik kamerába beszéljen, és amikor nem találta meg a Facebook-közvetítéshez szükséges operátort, azt mondta:

„Menjünk már középre kérem" *

Sarkadi szerint ez a fajta szereplés végigkísérte Magyar Péter pályafutását, és valószínűleg továbbra is jellemző marad. Ő ezt az „abszolút filmszínháznak" nevezte, és megjegyezte, hogy bár Magyar Péter azt mondja, hogy nem cirkusz, a valódi helyzet pont az.

A sógora-botrány: nepotizmus vagy szakmai alkalmasság?

Magyar Péter igazságügyi miniszterjelöltjének Melléthei-Barna Márton-t jelölte ki, aki a miniszterelnök sógora. Ez azonnal vitatott lett, és a közösségi médiában sokan felszisszentek. Nagy Attila Tibor politikai elemző azt mondta, hogy ezt nem kellett volna Magyar Péternek megtennie.

Magyar Péter a nepotizmus vádjaira azt válaszolta:

„A nepotizmus azt jelenti, hogyha valaki akár baráti, aki a rokonai kapcsolatokra hivatkozva, vagy azzal visszaélve törvénytelen dolgokat követ el, vagy éppen őt meg nem illető jutatásokhoz jut. Itt erről nincsen szó." *

Kacsó Dániel azonban rámutatott, hogy a nepotizmus szó valóban illik erre a helyzetre, hiszen a hatalmi pozíciók és azok előnyei olyan elosztása történik, ahol a döntéshozó (Magyar Péter) a rokonait részesíti előnyben. Ugyanakkor elismerte, hogy Melléthei-Barna Márton valóban komoly szakmai pedigréjével rendelkezik – korábban a Diákhitelközpont Zrt. vezetője volt.

Kanász Nagy Máté azonban azt hangsúlyozta, hogy az elmúlt 16 év Fidesz-kormányzata alatt számos hasonló eset volt, ahol a rokonok vagy közeli emberek előnyökhöz jutottak. Ő azt kérdezi: honnan fejtjük ki a kritikát? Ha az elmúlt 16 évben kritizáltuk ezt, akkor most is kritizálnunk kell.

Hoppál Hunor azt javasolta, hogy mérjünk egyenlő mércével. Az elmúlt 16 évben valós vagy vélt alapon felmerülhetett a „haveri alapú" vagy „uram-bátyám" rendszer. Most, ha ezt kritizáljuk, akkor egyenlő mérce szerint kell ítélnünk Melléthei-Barna Márton szakmai rátermettségét is. De az a tény, hogy a sógora és a leendő miniszterelnök sógora között van ez a viszony, felvet kérdéseket.

Sarkadi szerint a valódi probléma az, hogy Magyar Péter ezt nem kommunikálta jól. Ha azt mondta volna, hogy:

„Melléthei-Barna Márton a sógorom, de egy elismert jogász, és megbízom benne, és egyébként négyen voltunk képfolyamtársak az iskolában – Gulyás Gergely, Kocsis Márton, Magyar Péter és Melléthei-Barna Márton – és évek óta barátok vagyunk" *

akkor valószínűleg nem lett volna ekkora botrány. De helyette Magyar Péter csak bejelentette, és később kellett magyaráznia.

A Karácsony–Magyar Péter konfliktus: a május 8-i rendezvény

Karácsony Gergely főpolgármester bejelentette, hogy május 8-án egy „rendszerzáró rendezvényt" tartanak Budapesten. Magyar Péter azonnal kommentelt a posztja alatt:

„Szerintem kifejezetten káros és udvariatlan dolog bulit szervezni a május 9-i országos rendszerváltó ünnepelé egy nappal" *

Majd később hozzátette:

„a csődben lévő főváros fizeti a bulit" *

Karácsony Gergely később áthelyezte az eseményt, és azt válaszolta:

„sok szerelmet elbír a Rakpart" *

(utalva a híres Piramis-dalra).

A vendégek szerint ez a konfliktus azt mutatja, hogy Magyar Péter nem bírja elviselni, ha valaki másnak a figyelme van az ő nagy napján. Sarkadi azt mondta, hogy ez emlékezteti őt a Jóbarátok sorozatra, amikor Mónika kezét megkérik, de hirtelen mindenkinek van még valami gondja, és így elvonják a figyelmet az ő nagy napjáról.

Hunor szerint azonban a valódi kérdés az, hogy ki fog nyerni ebben a konfliktusban. Ő azt mondta, hogy mint fővárosi lakos, szeretné, hogy a fővárosi önkormányzat végezze a dolgát, és a 1,78 millió fővárosi lakos hasznára legyen.

Máté szerint Karácsony Gergelynek általában nincs esélye normálisan vezetni a várost, mert a figyelme folyamatosan elterelődik nagy politikai kérdések irányába. Szerinte neki menedzselni kellene a várost, fejleszteni, nem pedig bulikákat szervezni.

Hunor azonban rámutatott arra, hogy Karácsony Gergely Budapest másodszor megválasztott főpolgármestere, és van egy „igazodási kényszere" Magyar Péterhez képest. Ez azt jelenti, hogy a média, a politikusok és a tisztségviselők felé olyan igazodási kényszer fog majd kelleni, amely a NER 2.0-t még nagyobb szintre emelheti.

A szülészórvos-választás vitája: szakmai kérdés vagy influencer-politizálás?

Kapitány István, a TISZA párt energiaügyi miniszterjelöltje bejelentette, hogy visszaállítják a szülészorvos szabad választást. Ez egy kardinális kérdés az egészségügyben, amely korábban már viták tárgyát képezte.

Hegedűs Zsolt, az egészségügyi miniszterjelölt azonban azt válaszolta, hogy ez egy nagyon komplex kérdés, és részletesen kifejtette, hogy miért gondolja ezt.

A vendégek azt találták furcsának, hogy miért Kapitány István beszélt erről, és nem az egészségügyi miniszterjelölt. Máté azt javasolta, hogy lehet, hogy Kapitány István volt sajtóügyeletben, vagy lehet, hogy szándékosan dobták be ezt a kérdést a közéletbe, hogy lássák, hogyan reagál rá az illetékes miniszter.

Hunor azonban azt mondta, hogy ez az influencer-politizálásnak a kiütközése. Az, hogy nem egymás között formális vagy informális egyeztetéseken beszélik meg ezeket a kérdéseket, hanem a Facebookon zajlik a diskurzus, nem szerencsés. Ez azt sugallhatja, hogy a TISZA párt leendő miniszterei nem tudnak házon belül megbeszélni a dolgokat.

Kacsó Dániel azonban rámutatott arra, hogy a szülészórvos-választás visszavezetésének valóban vannak pro és kontra érvei. A Magyar Orvosi Kamara azt írta, hogy a szabad szülészorvos választás visszavezetése rendszerszintű kockázatokat hordozhat, különösen a hálapénz visszatérésének veszélye miatt. Ugyanakkor az is igaz, hogy a nők számára fontos a választás szabadsága abban, hogy melyik szülésznél szüljenek.

Sarkadi azt mondta, hogy ezek a Facebook-csörték inkább az előszobái a szakmai vitáknak, mintsem a kiérlett szakmai viták terei. Az igazi kérdés az lesz, hogy mennyi pénz van az egészségügyre, és hogy a kormány valóban be tudja-e vezetni az ígért intézkedéseket.

A kommunikáció és a média: Balási Gyula és az állami kommunikáció

Sarkadi megemlítette, hogy Balási Gyula, a kormányzati kommunikáció korábbi vezetője élőműsorban közölte, hogy átadja a kommunikációs birodalmat az államnak. Ez azt jelenti, hogy a Lans és a New Land cégcsoport, amely korábban a Fidesz-kormányt segítette, most az állam kezére száll.

Érdekes, hogy az interjút a „kontroll médiának" adta, amely a Magyar Péter testvérének vezetésében van. Ez további rokoni szálat mutat a TISZA-kormányzat körül.

Sarkadi azt mondta, hogy ez a kommunikációs átalakulás azt sugallja, hogy a TISZA-kormány majd simítani tudja ezeket a vitákat. De azt is megjegyezte, hogy Magyar Péter azt közölte, hogy nincs szüksége plakátokra – az influencer-politizálás más eszközöket használ.

Az influencer-politizálás és a szakmai viták hiánya

A vendégek többször visszatértek arra a kérdésre, hogy az influencer-politizálás dominál a szakmai viták helyett. Hunor azt mondta, hogy Kapitány István a „mindennap kávétívó miniszterjelölt", Hegedűs Zsolt pedig az, aki „úgy tud táncolni, hogy a nemzetközi lapok is lehozzák".

Ő azt mondta, hogy sajnálatos, de a magyar választópolgárok zöme ezeket az influencer-politizálásból fakadó show-elemeket követi, nem pedig a szakmai vitákat. Ez pedig azt jelenti, hogy a valódi kérdésekről – mint az egészségügy finanszírozása, az oktatás reformja – kevesebben tudnak.

Máté azonban azt mondta, hogy ha a politika visszatér ahhoz, hogy szakmai kérdésekről lehet beszélni a szakmai és nagyobb nyilvánosságban is, és ezeknek a párbeszédeknek, vitáknak hatásuk van a döntésekre, akkor egy demokratikusabb és szabadabb országban élünk.

Az első napok értékelése: chaos vagy szondázás?

A vendégek azt vitatták, hogy az első napok kaotikus kommunikációja azt jelenti-e, hogy a kormány nem tudja, mit csinál, vagy inkább szondázza a társadalmilag virulens témákat.

Sarkadi azt mondta, hogy lehet, hogy szándékosan dobnak be kérdéseket a közéletbe, hogy lássák, hogyan reagál rá a szakmai közösség és a nagyközönség. Ez egy klasszikus politikai taktika.

Hunor azonban azt mondta, hogy az, hogy még csak két kijelölt miniszter, akik még a bizottság előtt sem tudtak bemutatni semmit, már túl vannak az első nagy bulin, és már sok titok derült fényre, azt mutatja, hogy az első napok nagyon intenzívek voltak.

Máté azt mondta, hogy az igazi kérdés az lesz, hogy mennyi pénz van az egészségügyre, az oktatásra, és hogy a kormány valóban be tudja-e vezetni az ígért intézkedéseket. Ha igen, akkor majd azt lehet mondani, hogy oké, akkor szerintem ez az országnak jó.

⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
  • „Fran Tamás" – valószínűleg Frangepán Tamás az MTA elnöke, de az átirat nem egyértelmű
  • „Sarkadíj és Csaba" – az átirat kezdetén „Sarkadi és Csaba" szerepel, később csak „Csabi"-ként hivatkoznak rá; valószínűleg Sarkadi Csaba az Economics újságírója
  • „Hoppál Hunor" – az átiratban „Hunora Mandinár szerkesztője" szerepel, de később „Hunor" és „Hoppál Hunor" is előfordul; a név valószínűleg Hoppál Hunor vagy Hunor Mandinár
  • „Melléthei Barna Márton" vs. „Mellétei Barna Bárton" – az átirat több helyen eltérően írja, de a helyes név valószínűleg Melléthei-Barna Márton (igazságügyi miniszterjelölt)
  • „Fran Tamás" vs. „Frany Tomás" – az átiratban többféleképpen szerepel, de az MTA elnöke valószínűleg Frangepán Tamás
  • „Sógora" – az átiratban többször szerepel, de nem egyértelmű, hogy pontosan kire vonatkozik; a kontextus alapján Melléthei-Barna Mártonra
  • Több helyen értelmezhetetlen vagy félreismert szavak: „Ukmukfuk", „Csödben", „Uram bátyám sogolás" – ezek valószínűleg ASR-hibák, de a kontextus alapján helyesen értelmezhetők
Teljes átirat megjelenítése

[00:00:01]Bohócok, Cirkusz, Magyar Péter és az Abszolút Filmszínház.

[00:00:04]A Tiszapárt elnöke ma reggel a Magyar Tudományos Akadémiára látogatott, ahol előbb mindenkit sértegetett, majd közölte az akadémia elnöke is a Rokona.

[00:00:13]Leszögezte azt is, abban nem lát kivetnivalót, hogy a minisztere pedig a Sógora.

[00:00:17]Aztán alakul a bulibalhé.

[00:00:20]Úgy néz ki, egy utcabál megszervezéséhez nem pénz, hanem kétharmat kell.

[00:00:25]Magyar Péter pedig fel is hívta Karácsony Gergely figyelmét arra, hogy neki bizony egyik sincs.

[00:00:29]De mi lesz a szabad szülészorvosválasztással, és erről miért az energiaügyi miniszter beszél?

[00:00:35]Erre a kérdésre is keressük a választ.

[00:00:37]Vendégeim már a stúdióban.

[00:00:39]Azonnal kezdünk.

[00:00:50]Köszöntöm önöket.

[00:00:50]Ez itt a Komment.

[00:00:52]Hétfőn a Hír TV-nén futó Boglárka vagyok.

[00:00:54]A stúdióban pedig vendégeim Kanász Nagy Máté független országgyűlési képviselő.

[00:00:58]Jó estét!

[00:00:59]Hoppá!

[00:00:59]Hunora Mandinár szerkesztője.

[00:01:01]Jó estét kívánok!

[00:01:02]Sarkadíj és Csaba az Economics újságírója, az 5.hu állandó szerzője.

[00:01:07]Jó estét és jó szórakozást kíván!

[00:01:08]És Kacsó Dániel, a Mandiner főszerkesztő helyettese.

[00:01:11]Köszönöm!

[00:01:11]Jó estét!

[00:01:13]Szervusztok!

[00:01:13]Jó estét kívánok nektek én is.

[00:01:14]És ezúton is köszönöm szépen, hogy elfogadtátok a meghívásunkat és itt vagytok ma este velünk.

[00:01:18]Hát első témánk pedig nem más, mintogy ma reggel a Magyar Tudományos Akadémiára látogatott Magyar Péter, ahol találkozott az akadémia elnökével, és hát közölte is, hogy ne az újságíróknak kelljen kikutatni.

[00:01:32]Elmondja ő, hogy ő is a rokona, méghozzá az édesanyjának a másodoka testvére.

[00:01:36]De hogy pontosan hogyan zajlott ez a találkozó, milyen volt a hangulat.

[00:01:41]Nézzünk bele most ebbe együtt, és akkor ezzel fogjuk kezdeni.

[00:01:46]Kívánok a jogodról lemondaszik, hogy igazságügyi miniszter.

[00:01:51]Jó napot kívánok elnök úr.

[00:01:51]Köszönöm szépen.

[00:01:53]Jó napot kívánok.

[00:01:53]Köszönjük szépen.

[00:01:57]Kívül kívül maradni.

[00:01:57]Jó ez nem egy cirkusz.

[00:01:58]Jó napot kívánok.

[00:01:58]Az elnök úrra jövök.

[00:02:02]Megvárjuk az elnök urat.

[00:02:02]Igen.

[00:02:02]A bohócoknak nem lemondasz a mentelmi jogod és elméz urakat kérjük, hogy legyenek szívesek arrébb lesz ugye a minén tart.

[00:02:11]Hát ez lehet, hogy szeretnének csak nem egy bűn szeretnék szeretnénk köszönni nem egy bűnöző a kollégákat megkérném, hogy a legyenek szívesek arrébb tartani az embereket.

[00:02:21]Szeretettel köszöntünk mindenkit a Magyar Tudományos Akadémia épületéből, Fran Tamás elnök úrral, a Tudományos akadémia elnökével.

[00:02:26]Szeretném a sajtónak elmondani, mert ott kikutatják, hogy az elnök úr távoli rokonom, az édesanyámnak a másodoka testvére.

[00:02:33]Lehet, hogy ez is megér egy pár hírt, de Frany Tomás éppen a legköszönő elnöke az akadémián.

[00:02:40]Köszönöm szépen a lehetőséget.

[00:02:40]Miért jó?

[00:02:43]Elnézést kérünk a bohócokért.

[00:02:43]Egyre kevesebben vannak.

[00:02:44]Köszönjük, hogy itt vagytok.

[00:02:48]Odamün jöjjön még egy cuc.

[00:02:54]Csabi, többször mosolyogtál, miközben megnéztük ezt a rövid részletet itt a reggelből.

[00:02:58]Ugye Magyar Péter úgy fogalmazott, hogy ez nem egy cirkusz, de ez már az abszolút filmszínház.

[00:03:04]Hát a a szereti továbbra is a kamerát.

[00:03:07]Így emlékszem is, hogy a azt nem tudom mennyire emlékeztek, hogy a kedves nézők mennyire emlékeznek, hogy a a parlamenti első sajtótájékoztatója, amit megválasztott miniszterelnök, illetve hát ugye leendő miniszterelnök, de már ugye a frakció ülés vagy a frakciók első frakció tárgyalás után, amikor ugye rengeteg kamera volt meg mikrofon, és akkor ugye már beszélt a a miniszterelnök úr, leendő miniszterelnök úr, és egyszer csak így megszólalt, és hogy hogy melyik kamerába beszélek, és ugye kiderült, hogy a azt a kamerát Ást kereste, aki a Facebook oldalára közvetít, és a szegény kolléga az itt még oldalt volt, és akkor beszélt bele, és akkor menjünk már középre kérem, és akkor várni kellett, mikor az a szerencsétlen operator.

[00:03:46]El tudom kezdem ennyire megijedthetett, hogy nem ott áll, ahol elvárták tőle.

[00:03:50]Szóval ez a tényleg ez a a ez a szereplés, ami ami amiből gyakorlatilag azért része volt abban, hogy miniszterelnök lehetett, ez ez végig fogja kísérni őt.

[00:04:00]Ameddig ugye erre van igény.

[00:04:04]Azt is lehet látni, hogy persze nyilván még nagyon kevés idő telt el, és nem kell ugye még türelmetlennek lenni, de ugye a megválasztása óta vagy a győzelme óta akkor továbbra is így fogalmazok, nem adott interjút még, hiszen ugye előtte ugye a kampány alatt vagy a kampány utolsó napjaiban is azért rengeteg interjút adott és ugye végigjárta azokat a médiumokat, amik ugye szintén segítették a győzelmét.

[00:04:25]Most őket se tehát és ahogy lehet hallanni, ugye a írásbeli kérdésekre se nagyon válaszol a Tisza.

[00:04:29]Nyilván előbb-utóbb biztos majd erre is hajlandó lesz, de most elég bőven az, hogy Facebookra kitesz valamit, egy-két üzenetet, ugye így lehetett megtenni példást is, hogy a technek a a techet lecseréli úgymond.

[00:04:40]Ö még mielőtt elkanyarodnánk, mer Igen, igen.

[00:04:44]Csak arra akartam mondani, tehát nyilván ez a fajta ez a fajta kommunikáció valószínűleg végig fogja kísérni, ami érdekes lesz, mert mert Magyarországon ilyet még nem láttunk meg vagyis érdekes nyíván, hogy le lebócozza a választópolgárokat, de de meglátjuk az, hol fog kifutni.

[00:04:59]Ha már itt a sajtótájékoztatókat meg az interjúk hiányát említetted, a sajtó kérdései kérdezték őt ma reggel folyamán azzal kapcsolatban is, hogy mennyire tartja összeegyeztethetetlennek vagy elfogadhatónak azt, hogy ugye a saját sógorát jelölte igazságügyi miniszternek.

[00:05:16]Na nézzük meg, hogy erre mit mondott, és akkor ezzel a rokoni szállal fogjuk folytatni.

[00:05:22]Szerintem világosan elmondtuk az ezzel kapcsolatos álláspontunkat.

[00:05:24]A nepotizmus mást jelent.

[00:05:26]A nepotizmus azt jelenti, hogyha valaki akár baráti, aki a rokonai kapcsolatokra hivatkozva, vagy azzal visszaélve törvénytelen dolgokat követ el, vagy éppen őt meg nem illető jutatásokhoz jut.

[00:05:40]Itt erről nincsen szó.

[00:05:43]Mellétei Barna Bárton, ahogy már korábban elmondtam, egy elismert jogász.

[00:05:49]Hát a nepotizmus az nem azt jelenti, amit Magyar Péter mondott, hanem azt, amikor hatalmi pozíciók és velejáró előnyök olyan elosztása történik, amikor a döntéshozók a rokonaikat, barátaikat részesítik előnyben, a szakmai szempontok szerint alkalmasabb, felkészültebb, kompetensebb jelentkezőkkel szemben.

[00:06:04]Most mi történik itt az igazságügyi miniszterjelölt kapcsán?

[00:06:08]Te hogy látod, Dani?

[00:06:08]Hát ilyen definíció szerint illik a nepotizmus szó erre arra, amit most látunk, de abban is igaza van.

[00:06:16]Magyar Péternek ezt el kell ismerni, hogy a az illetőnek igen komoly szakmai pedigréje van.

[00:06:20]Tehát papírforma szerint, ahogy ő annak idején a diákhitelközpont Zrt.

[00:06:24]vezetésére alkalmas volt az előlete alapján, így most sógor is alkalmas igazságügyi miniszternek, de hát a politikai mondjuk úgy rezonanciája az igen kellemetlen szerintem a Tiszára nézve.

[00:06:36]És látom is, hogy azok, akik most valamiféle csodakormányzást vártak, mondván Orbán Viktor után most jön a influencer Messiás, vagy nem tudom, hogy mi a pontos kifejezés, amivel le lehet írni ezt a jelenséget, majd még fogunk ezen nyilván rágódni.

[00:06:50]Szóval, hogy valamiféle csodát vártak, és azt látják, hogy már a sógor már miniszter és hasonlók azok gondolom koppannak egyet.

[00:06:57]Én pedig azt mondom, hogy hát tetszettek volna mást választani miniszterelnöknek, de a lényeg a lényeg a szakmai munkát azt nyilván az majd a szakmai munka fogja igazolni, hogy hogyan igazságügyi miniszterkedik a sógor.

[00:07:11]És hogyha ezt jól végzi, akkor én azt fogom mondani, hogy oké, akkor szerintem ez az országnak jó, ahogy az egész influencer kormányra is igaz lehet ez, hogyha jó döntéseket hoznak, ha támogatható intézkedéseket hoznak, ha megoldják a gazdasági problémákat, amelyeket az jó részt, a nemzetközi környezet támaszt Európa és benne Magyarország számára, akkor azt kell majd mondania egyébként a a Fidesz frakciónak is a parlamentben, hogy akkor igen, gombot nyomunk, de azért nyilván vannak olyan előjelek, akár a kampány nyomán, akár a Magyar Péter személyisége nyomán, akár úgymond mond káderpolitikája nyomán, amik alapján azért az aggodalmaskodóknak is lehet igazuk, és én magamat közéjük sorolom.

[00:07:48]És hát aggodalmaskodók vannak bőven, mert ugye amikor bejelentette Magyar Péter, hogy a Sógarát jelöli igazságügyi miniszternek, akkor azért a kommentmezőben is hát sokan felszisszentek.

[00:07:57]Ugye itt megjelent az uram bátyám rendszer és hát Pankotai Lili, aki ugye már az első oktatási miniszterjelöltet is Gorcsi alávette, ő is éles kritikát fogalmazott most meg a közösségi felületén.

[00:08:10]Máté, te melyik táborba tartozol?

[00:08:13]Hát csak az a problémám, hogyha én meghallom mondjuk azt a szót, hogy család meg a családtagok boldogulása és gazdagodása, vagy a rokonokkal mi a helyzet, akkor nekem azért alapvetően mégis csak az elmúlt 16 év jut az eszembe.

[00:08:25]És én magam is hányszor szólaltam fel ilyen kérdésekben, akár kicsiben, akár nagyban láttuk, hogy hát igazából aki közel állt a tűzhöz és annak valamilyen hozzátartozója volt, viszonylag nagyobb eséllyel tudott ő is boldogulni egy random másik állampolgárhoz képest.

[00:08:38]És hát az elmúlt héten vagy napokkal ezelőtt azért mégis csak volt egy olyan miniszteri interjú, ahol számon kérték a minisztert.

[00:08:45]Szátó Péterről van szó, hogy egyébként az ő feleségének a cége meg csak a tavalyi évben 500 millió Fé de ugye most történt egy kormányváltás most tiszta május 9-étől kormányt alakítani.

[00:08:56]Tehát itt most a Magyar Péter által jelölt igazságügyi miniszterrel kapcsolatban mit?

[00:09:03]Hát csak azért mondom, hogy honnan fejtjük ki ezt a kritikát.

[00:09:04]Tehát nem, nyilván nem lehet az elmúlt 16 évet figyelmen kívül hagyni, de azt gondolom egyébként, hogy miniszteri vagy bármilyen állami vezetőről, ha beszélünk kormányzati funkcióról, oda olyan embert kell delegálni, megválasztani, aki kompetens, alkalmas, és meg van irántva egyébként a bizalom.

[00:09:21]Tehát a bizalom az nagyon fontos kérdés egy kormányozó párt esetében, egy kormány tagok kormányfő és beosztottjai miniszteré esetében.

[00:09:30]Én nagyon remélem, hogy a megnevezett miniszterek egytől egyig nagyon alkalmasak és Magyar Péter bízik bennük.

[00:09:36]Nyilván ez lehet a jókormányzásnak az alapja.

[00:09:37]Ez egy alapfeltétel.

[00:09:39]Máté szerint a jókormányzás alapja az az, hogy kompetens, alkalmas emberek töltsék be ezt a pozíciót.

[00:09:44]Most Magyar Péternél miért volt kritérium, hogy kompetens legyen, alkalmas, meg hát a sógorom is.

[00:09:50]Hunor, igen, fontos kérdés a szakmai alkalmasság, csak akkor azt javaslom, hogy mérjünk egyenlő mércévet.

[00:09:54]Az elmúlt 16 évben neked abban van igazságod, Máté, hogy hogy mondjam haveri alapú vagy akár a uram bátyám sogolás az felfelmerülhetett akár vélt vagy valós alapon.

[00:10:07]Ez nyilvánvalóan vita kérdése.

[00:10:09]De akkor hogyha ezt az elmúlt 16 évben akár méltán kritizálták, akkor azt gondolom, hogy van helye a kritikának abban az esetben is, hogy lássuk majd meg a szakmai rátermettségét Melléte Barna Mártonnak.

[00:10:18]Ugyanakkor ebben a helyzetben, hogy nem mellékesen egyébként a Sógora és a leendő miniszterelnek a leendő igazsága miniszter, akkor az felvet kérdéseket.

[00:10:27]És az pedig, hogy ez hogyan söpri le az asztalról Magyar Péter akár az előbb látható bejátszóval, az nem vetít előre sok minden jót, ahogy szintén nem vetít előre sok minden jót az sem, hogy mondjuk hogyan bohócozik és hogy milyen stílusban nyilvánul meg egyébként miniszterelnöki várományosként, majd pedig valószínűleg szombatól már a parlament által megválasztott miniszterelnökként hogyan indul neki ennek az előttünk áró négy éves kormányzati ciklusnak.

[00:10:51]Tehát most kicsit úgy tűnik, hogy nagyon sok jel alapján épül egy NER 2.0, egy ilyen, hogy mondjam, a Fideszt, akik kritizálták az elmúlt 16 évben, azok most megláthatják, hogy bizonyos volt fideszes figurákból egyébként egy olyan klienttúra fog most épülni, ami minden elmúlt 16 éves Fideszkritikát hát valószínűleg überberelni fog.

[00:11:10]Nekem ez a hipotézisem, aztán majd lássuk meg a következő években.

[00:11:14]Hun említette ugye a stílust Magyar Péter kapcsán.

[00:11:16]Na hát erre a stílusra hívta fel a figyelmet Nagy Attila Tibor is, mégpedig akkor, amikor kialakult egyfajta bulibalhé Karácsony Gergely és Magyar Péter között.

[00:11:25]Nagy Attila Tibor politikai jellemző úgy fogalmazott a közösségi felületén, hogy ezt nem kéne Magyar Péter.

[00:11:32]Ugye amin az összezördülés kicsattant, az az volt, hogy Karácsony Gergely bejelentette, hogy tartanak ugye május 8-án egy rendszerzáró rendezvényt.

[00:11:44]Mire megérkezett Karácsony Gergely főpolgármester posztja alá, Magyar Péter kommentje, aki ugye úgy fogalmazott, hogy szerintem kifejezetten káros és udvariatlan dolog bulit szervezni a május 9-i országos rendszerváltó ünnepelé egy nappal, és még úgy zárta ezt a kommentet, hogy egyébként a csődben lévő főváros fizeti a bulit.

[00:12:04]Tette fel a kérdést Magyar Péter.

[00:12:04]Na hát hogy néz ki?

[00:12:07]Kétharmad kell egy úts szabályszervezéséhez az elkövetkezendő négy évben.

[00:12:11]Csabi, önik nekem ez így tetszett.

[00:12:13]Szóval azért Magyar Péter helyre tette nyilván karácsony Gergelyjt meg nyilván azokat a magukat győztesnek kívő vagy magukat úgy győztesnek beállító politikusokat is, akik ugye azt hiszik, hogy ők részesei voltak ennek a kormányváltásnak, miközben az előző kétoknak is énakor részesei voltak.

[00:12:31]Hoz miért hozod ide a momentumot?

[00:12:31]Nem értelek.

[00:12:33]De a egy pillanatra még csak azért hozzárak és akkor az egybe rakva az egész kommunikációs dolgot.

[00:12:36]Tehát például ez egy mondjuk itt is lehet, tehát azért vannak hibák most már nem tudom mennyire emlékeztek rá.

[00:12:42]Ez a utolsó mondat egyébként a csődben lévő fővársi fizeti a bulit.

[00:12:46]Ez később került a eredeti kommentben.

[00:12:48]Tehát volt egy frissítése a kommentnek.

[00:12:50]Az elején csak ennyi volt, hogy kifejezetten káros és udvariatlan dolog rászervezni ezt a bulit.

[00:12:55]És nem volt még ott, hogy nem nem szúrt még oda.

[00:12:58]Tehát lehet látni, hogy ez az ingerültség azért még benne van.

[00:13:02]Tehát ez a fajta kicsit még gondolkodott rajta, azt még odadobom Karácsony Gergelynek.

[00:13:06]Tehát ezt így ki lehet még hozni a sodorból.

[00:13:09]De egyébként nincs igaza ebben szerintem.

[00:13:10]De csak csak a másik, hogy hogy azért vannak ilyen hibák és pont ez vezetett amúgy ehhez a sógorrozáshoz is, mert nem tudom mennyire emlékeztek, amikor bemutatta a a leendő miniszterét, ugye nem írta hozzá.

[00:13:21]Tehát hogyha ő akkor hozzáírja, hogy amúgy ő a sógorom, de mellett egy nagyon jó szakember, és megbízom benne, és teszem hozzá, hogy ugye négyen voltak képfolyamtársak, ugye Gulyás Gergely, Kocsis Márton, Magyar Péter és ugye akkor még Barna Mártonnak hívták.

[00:13:37]Ők együtt négyen barátok is voltak.

[00:13:39]Egy egy évt folyambó jöttek ki az iskolából.

[00:13:41]Tikos is Máté kikérném magának, de igen, de hát valószínűleg akkor még így ez így megvolt.

[00:13:45]Tehát ez a fajta bizalom is évek óta megvan.

[00:13:47]Tehát hogyha ezeket így mellé teszi, akkor akkor valószínűleg nem is szólt volna ekkor nagyot ez a történet.

[00:13:53]Nyilván itt is ugye ez volt, amikor odaszólt neki, hogy a főváros fizeti, a csődben lévő főváros fizeti a bulit.

[00:13:58]Az pedig ugye egy olyan későbbi pletykának azért már lehet itt a következő miniszterelnökről beszélünk.

[00:14:04]Nem érzed ezt kis stílűnek?

[00:14:06]Lehet, hogy akkor nem fogja elengedni a magyar kormány a szolidaritási hozzá.

[00:14:10]Ezt akartam mondani.

[00:14:10]Nyilván az, hogyha csődben van.

[00:14:12]Igen, igen, igen.

[00:14:12]Te mi lesz Budapest Jorsa?

[00:14:13]Tehát a következő csata az a fővárosban lesz majd, hogy ki fogja vezetni majd a legnagyobb önkormányzatot, mert azért azt lehet látni, hogy hogy már csak egy egy vár valamit a Tisza nem be, az pedig Budapest és azért azért ez fontos fontos lesz majd a későbbiekben.

[00:14:31]Tehát és azt is lehet látni, hogy kigyőzött.

[00:14:33]Tehát itt az a buli lesz megtartva és akkor, amikor Magyar Péter megmondta, és akkor mellé lehet szervezni majd egy ilyen kis előzenekarna.

[00:14:42]Hú, ez milyen jó szöveg.

[00:14:44]Tehát most Karácsony Gergely egy előzakara lesz Magyar Péternek.

[00:14:45]Hát nem tudom, ez mennyire megalázó, vagy nem megalázó.

[00:14:49]Nagyon érdekes amúgy szerintem az a része most nyilván az itt itt azért Magyar Péter személyiség jegyeit vélhetjük felfedezni ebben a posztban, pláne, hogy még rátett egy lapáttal a plusz kérdőjellel, de valóban izgalmasabb ez a főváros kormány reláció, meg egyáltalán ez az úgynevezett ó óellenzéki pozíció, mert ha eszembe jut Magyar Péterről, hogy a a új parlament megalakulása környékén milyen megjegyzést tett a Mi Hazánk frakcióra, hogy meg a hóférkének is több törpéje volt mindik képviselőjük, ilyen kis odaszó szúrások.

[00:15:19]Aztán ugye a Fideszre nyilván mindenkit börtönben akar látni, most nem tudjuk eldönteni, hogy ez brend ugye, mert mondott ilyet is, vagy ez egy konkrét program, de hát jót nem mond róluk.

[00:15:29]És akkor itt van a Karácsony Gergely, aki megszervezte a Pride-ot a nyáron, ünnepelte a nemzetközi sajtó, hogy a liberális értékek mellett Orbán Viktor rendszerével szemben a hős főpolgármester, de alig ha nem, el kell keserítenem a karácsonyi rajongókat, nem tudom körben, alig ha vannak, de lehet, hogy vannak még néhányan Budapesten szavazói biztosan.

[00:15:46]Magyar Péter le akar számolni Karácsony Gergely.

[00:15:49]Ez teljesen evidens.

[00:15:50]Úgyhogy nem tudom, ez alapján a kis mikromeccselés alapján ki fog kijönni belő összesen, de szerintem amit a Budapest kapott úgymond idézőjelben vele egyébként ellentétes politikai színezetű kormánytól, azt most lehet, hogy négyzetre kell majd emelni a következő időszakban.

[00:16:05]És akkor még a személyiségre visszatérve egy apró megjegyzés.

[00:16:09]Nekem eszembe jutott a Jóbátok című sorozat, amikor Mónika kezét megkérik, de hirtelen aznap mindenkinek van még a társaságban valami gondja, baja vagy híre.

[00:16:16]és hogy teljesen kibory, elvonják a figyelmet élete nagy napjáról és kifonják a szelet a vitorlájából.

[00:16:22]És valami ilyesmit éreztem, hogy Magyar Péter nem bírja elviselni nem csak politikai megfontolásból, hanem a személyisége is ellentétes vele, hogy valaki másnak örül azon a napon, amikor mindenkinek őt kéne ünnepelnie.

[00:16:34]És hát persze nyilván kétharmados győzelem, rendszerváltó buli.

[00:16:37]Úgy gondolja, hogy ennél a világon nincsen fontosabb nap.

[00:16:39]Én megsúgom.

[00:16:42]Nyilván ez nem jelent semmit, meg ő ennek nem fog annyira ezen annyira felháborodni.

[00:16:45]Én se akarok az bulit szervezni.

[00:16:47]Egyébként én gyakran járok koncertről és egy jó koncert ismérve, hogy előtte tényleg van egy jó előzenekar.

[00:16:51]Tehát ilyen szempontból van, ez mindig rosszabbul szól relevanciája és de néha olyan is, ahogy az előzen akar szintel azér oda oda tudja rakni a hangulatot.

[00:17:01]De egyébként mondtátok, hogy kigyőz ebben a harcban vagy politikai konfliktusban.

[00:17:05]Én egyébként mint fővárosi lakos én szeretném, hogy én győzzek úgy, hogy a tehát úgy értem ezt, hogy a fővárosi önkormányzat végezze a dolgát, és ami a feladata legyen úgy ellátva, hogy nekem mint fővárosi lakosnak és 1,78 millió másik honfitársamnak ebből haszna legyen.

[00:17:22]És egyébként az bocsás meg Máté, most ebben a vitában vagy ebben a versenyben volt egyáltalán esélye Karácsony Gergelynek Magyar Péter?

[00:17:28]Nem, csak az a baj, hogy Karácsony Gergelynek általában abban sincs esélye, hogy normálisan vezesse ezt a várost, de folyamatosan a figyelme elterelődik ilyen nagy politikai kérdések iránt.

[00:17:38]Szerintem neki menedzselni kéne a várost, fejleszteni kéne, nem pedig bulikákat szervezni folyamatosan.

[00:17:43]Egyébként csak egy megjegyzést még aztán átadom a szót.

[00:17:45]Ugye Magyar Péter azzal vágod a a fővárosnak, hogy erre van pénz.

[00:17:50]Közben már készítik elő a terepet, hogy esetleg megszólításokkal vagy egyebekkel azt kommunikálják majd, hogy hát a az országos költségvetés sincsen jó állapotban.

[00:17:59]Akkor most visszakérdezhetne Karácsony Gergely, nincs csődben az ország, nem kéne esetleg kevesebb bulira költeni.

[00:18:04]Nyilván itt azért ez demagógia, de ha ilyen így ezt a logikát nézzük, amiből a Magyar Péter kiindult a kommentjébe, akkor visszakér puritán lesz ez a buli.

[00:18:13]Tehát erre meg szólt egy másik kommentben Magyar Péter, hogy ez a buli puritán lesz a és most ebbe gondoljunk bele, csak egy gondolatkísérlet.

[00:18:20]Gondolom és meghagyjuk ezt a kérdést, de már csak a reklám után, ugyanis most el kell mennünk egy rövid szünetre, de várjuk vissza enneket.

[00:18:26]Maradjanak velünk.

[00:18:39]Folytatódik a kommentt Hírvén.

[00:18:39]Köszöntöm önöket.

[00:18:41]Én Futó Boglárka vagyok.

[00:18:41]A stúdióban pedig vendégeim még mindig Kanász Nagy Máté Sarkadíj és Csabaka Kacsó Dániel és Hoppál Hunor.

[00:18:46]A reklám előtt pedig ottgytuk abba, hogy belefolytottam a szót Hunorba még az előző témával kapcsolatban.

[00:18:52]Úgyhogy parancsolj.

[00:18:54]Mi a véleményed a Karácsony Gergely és Magyar Péter között kialakult bulibalhéról?

[00:18:59]Csak két szemelvényt szerettem volna hozzáadni, és köszönöm a lehetőséget.

[00:19:03]Egyfelől a kommentnek az utolsó mondatát, ha megtekintjük, ugye azt mondta, hogy ezt a bulit a csödben lévő főváros fizeti.

[00:19:13]Csak képzeljük el azt, hogy mondjuk ezt egy fideszes politikus mondta volna, akkor annak milyen média vízhangja lett volna, vagy mondjuk politikai visszhangja.

[00:19:20]Ö, a másik pedig, hogy ugye Karácsony Gergely aztán mondta, hogy sok szerelmet elbír a Rakpart, ugye utalva a híres számra, és átrakta az eseményt.

[00:19:32]Tehát, hogy van egy nagyon-nagyon komoly igazodási kényszer most Magyar Péterhez képest, és az előző részben már beszélgettünk arról, hogy mik voltak az elmúlt 16 évnek véltve vagy valós bűnei.

[00:19:42]Ugye itt igazodási kényszert és a kommunikációs azonosulásnak a a kötelezvényét is felvetették sokan kritikusok az elmúlt években.

[00:19:52]Hát szerintem itt megint csak a NER 2.01 még nagyobb szintre és hatványra tudja majd eszemelni.

[00:19:58]Tehát azt gondolom, hogy Magyar Péter felé olyan igazodási kényszer fog majd kelleni akár a média részéről, akár politikusok részéről, akár megválaszott tisztségviselők részéről, mert gondoljunk bármit Karácsony Gergelyiről, ő Budapest másodszor megválaszott főpolgármestere.

[00:20:14]hogy azt gondolom, hogy vigyázó szemeinket tényleg a jogállamra vessük, mert fel fog vetni kérdéseket Magyar Péter politikai stílusa és kormányzás technikai meglátásrendszere is.

[00:20:26]Mindenesetre áttette ugye a bulit Karácsony Gergely egy olyan posztal, amelyet valóban úgy indította, hogy Hunor azt már idézte, hogy sok szerelmet elbír a rakpart.

[00:20:34]Na de kanyarodjunk át a következő témánkra, ami nem más, mintogy hát egy nézeteltés pattant ki a Tisza kormány miniszter jelöltjei között, ugyanis Kapitány István közölte, bejelentette, hogy visszaállítják a szülészorvos választást.

[00:20:50]Igen.

[00:20:50]Kapitány István a Tisza párt energiaügyi miniszterjelöltje.

[00:20:58]Mire meg is érkezett ugye az egészségügyi miniszterjelöltnek a válasza, mégpedig, hogy ez egy nagyon komplex kérdés.

[00:21:05]Nyilván kifejtette, hogy pontosan miért gondolja ezt, és ennek mi az útja módja, hogyan lehetne ezt megvitatni.

[00:21:12]De hát az is vett fel kérdéseket, hogy erről miért Kapitány István beszélt?

[00:21:16]Máté, nekem az első gondolatom az volt, de ez ilyen saját rossz tapasztalat és bizonyos emlékek okán, hogy komoly szervezetek úgy működnek és bár régre kell visszatekinteni, de az LMP is talán volt tekinthető ilyen szervezetnek, hogy hétvégén vagy ünnepnapokon sajtóügyelet működik.

[00:21:34]Tehát ez azt jelenti, hogy bizonyos szereplők azok, akik kommunikálnak kérdésekről.

[00:21:38]És először azt gondoltam, hogy lehet, hogy Kapitány István volt éppen sajtó ügyeletben, de valószínűleg egy ilyen logikusabb válasznak tűnhet az, hogy egyébként az, hogy mi történik az egészségüggyel, az egy fontos, valós kérdés.

[00:21:49]Ezen belül a szülész nőgyógyász ellátásnak a kérdése.

[00:21:54]Kardinál jó, de hogyha hogyha nem Kapitány István volt a sajtó ügyeletes, ahogy te fogalmaztál, akkor erről miért ő kommunikált?

[00:22:00]Miért nem az egészségügyi miniszter?

[00:22:02]Igen.

[00:22:02]Tehát és ez volt a második gondolatom, hogy nyilván az, hogy mi történik az egészségüggyel, az van olyan kardinális kérdés, hogy mondjuk beszélhet róla szerintem Kapitány István, aki szintén egy nagyon fontos szerepet fog vinni a kormányzatban, de valóban talán egy pici hát, hogy mondjam, aszikront mutathatott az, hogy aztán az egészségügyi miniszterjelöltésöktő hozzászólt a a témához.

[00:22:25]De hogy mondjam, tehát hogy persze lehet keresgélni most ezeket a bizonytalanságokat vagy zavarokat, akár hogy mi történt a Tudományos Akadémián, hogy ott valami cirkusz keretében fogadták a miniszterelnök jelölt urat, vagy hogy itt kapitány István mit jelentett be.

[00:22:41]De egyébként engem jobban érdekel az közép és hosszú távon, hogy mi fog történni a tudománypolitikában, és mi fog történni az egészségügyben, mert én nagyon-nagyon szeretném, hogy komoly és fontos dolgok.

[00:22:51]Oké.

[00:22:51]De mire mire számítsunk akkor egészségügy kapitány István vagy Orbán Anita fog ezekben a kérdésekben megszólalni?

[00:22:57]Akkor csak egy fél mondat.

[00:22:57]Én arra számítok, vagy én azt remélem, hogy Kapitány István, aki gazdaságért és pénzügyekért fog felelni, nagyon sok pénzt fog biztosítani az egészségügynek, amit aztán az egészségügyért felelős miniszter felelősen tud felhasználni, előterjeszteni, parlamenti döntéseket mögé rakni és egyszerűen jobb lesz az egészségügy Magyarország.

[00:23:17]De miről árulkodik Hegedű Zsolt?

[00:23:17]nem eszik olyan forrónak KS című bejegyzése, hogy ez egy nagyon komplex kérdés.

[00:23:23]Hát mert ez az is valójában.

[00:23:23]Tehát miközben az egyik legfagyobb kritika különösen egészségügy oktatás kapcsán, szerintem azért részben alaptalanul az elmúlt évek kormányzásával szemben az volt, hogy a szakma képviselői nem hallgattatnak meg, és egyébként pont a tudomány kapcsán valóban voltak olyan konfliktusos döntései a kormánynak, amelllyel nem értette egyet a Tudományos Akadémia.

[00:23:44]A kormány mégis megcsinálta.

[00:23:46]ez a kutatóintézeti hálózatnak a kiszervezése, de voltak mellette érvei, és voltak olyan tudósok is és kutatóintézeti vezetők is, aki akik támogatták ezt a lépést.

[00:23:54]Most ebben ne is menjünk bele, hogy ez milyen szakmai vitákat vetett föl, de itt itt az egészségügyi kapcsán szintén vannak ilyen kérdések, és az az ígéret, hogy egyrészt 500 milliárdal évente megdobják az egészségügyi költségvetést, ezt majd számon lehet kérni az új kormányon, itt még nem tartunk.

[00:24:11]A másik pedig, hogy a hát a szakma bevonásával születnek a szakmai döntések.

[00:24:15]Na most ha egy nem is illetékes miniszter, ráadásul még csak várományos, bejelent egy kardinális kérdést, mert azért ez egy nagyon vita vita téma volt akkor is, amikor ebben egy korábbi döntés megszületett a kormányzat részéről, az előző kormányzat részéről, de hogyha ezt Ukmukfuk így bemondja, akkor a a rossz ízű olvasat, vagy a mondjuk ugye a mondjuk a kritikus olvasat az az, hogy egyik kéz nem tudja, mit csinál a a másik, és hogy egy káoszt kezd kialakítani a kormány.

[00:24:42]A a mondjuk az optimistább olvasat, hogy szondázzák ezeket a társadalmilag mondjuk úgy virulens témákat, bedobják a közéletbe, lásd oktatási miniszter személye.

[00:24:52]Az mondjuk egy szivárogtatás volt, egy klasszikusabb formája az ilyen típusú politizálásnak.

[00:24:58]Itt egy illetéktelen idézőjelben leendő miniszter dob be egy másik miniszternek egy labdát, és megnézik, hogy a szakmai Igen.

[00:25:06]Csak ugye itt az illetékestől érkezett egy válasz.

[00:25:08]Tehát ugye itt ebben ez a az az ügy furcsasága, hogy az illetékes hegedű Zsolt reagált, mégpedig jóval megfontoltabban.

[00:25:15]Neked ez miről árulkodik, Csabi?

[00:25:17]Hát nekem az is ez a élőműsornak a varázsa, hogy helyre kellett tenni ugye a kommunikációt és ugye miközben itt beszélgettünk, ugye tudjuk már, hogy erre most lesz mód, hiszen egészen döbbenetes módon Balási Gyula élőműsorban sírra mondta el, hogy átadja azt a fajta kommunikációs birodalmat az államnak, ami eddig ugye elvileg a a Orbánkor kormányt segítette.

[00:25:43]Tehát a a Lans és a New Land az most a magyar államnak a kezére száll, és ugye akkor úgy tűnik, hogy mostantól rendben lesz a kommunikációja akár a a Tiszakormánynak, és akkor nem lesznek ilyen gigszerek, hanem akkor az a fajta a plakátkampány meg bármi, amit eddig segített a a ez a cégcsoport többek között, mert nyilván olyan sok állami cégnek is segíti a kommunikációját, akkor az most el tudja simítani ezeket a vitákat, és akkor innentől minden gigszern.

[00:26:10]De hát ugye a magyar Péteréknek nincsen szüksége plakátokra.

[00:26:12]Ezt például közölte ugye a Tiszapárt elnöke.

[00:26:14]Meg hát ugye az is érdekes, hogy majd esetleg egy ilyen pozícióban Magyarton neve hol merül fel.

[00:26:21]Ugyanis az ominózus interjút ugye a kontroll médiának adta Balási Gyula, amiről ugye tudjuk, hogy a vezetője a Magyar Péter testvére is, még csak a rokoni szál ugye Magyar Péter öccséről van szó.

[00:26:31]De visszakanyarodva egy kicsit itt az egészségügyi témára és területre, te mit gondolsz erről a kialakult csörtérről, Hunor?

[00:26:40]Igen.

[00:26:40]Hát egyébként laikusként ez a szülészóválasztás kérdésnek egy komplex ügy, tehát hogy van pro és van kontra mellett.

[00:26:46]Tehát egy egészségügyi szakértővel nem konzultáltam erről.

[00:26:50]Ugyanakkor az mindenképpen, amit láthatunk, az az influencerpolitizálásnak a kiütközése.

[00:26:56]az, hogy nem egymás közt formális vagy informális egyeztetéseken beszélik meg egymá ezeket a kérdéseket a miniszterjelöltek, akik néhány hét múlva valószínűleg Magyarország vonatkozó miniszterei lesznek, hanem itt a Facebookon történik egyfajta diskurzus erről, egy szabad diskurzus, és valóban a tulajdonképpen kéretlenül megszólaló gazdasági és energetikai miniszteri várományos beszél egyébként a szabadszülés szorvós választásról.

[00:27:25]majd pedig az egészségügyi miniszteri várományos válaszol rá.

[00:27:30]Nem biztos, hogy szerencsés ezeknek a vitáknak az ilyen formá lefolytatása, és most nem azt mondom, hogy mondjuk a kormánynak a teljes mértékben transzparenciát nélkülöző működése lenne adekvát, sőt ugyanakkor ez mutathat akár, hogy mondjam, professzionalitásmentességet is, tehát azt azt a képet is sugalhatja, hogy na akkor a Tiszapárt leendő miniszterei nem is tudják egymás közt házon belül megbeszélni a dolgokat, vagy akár az érintőleges szakpolitikai kérdéseket, mert a Facebookra viszik ki a vitát, úgyhogy szerintem lehet egy ilyen fénytörés.

[00:28:04]Nekem az a furcsa bot, csak egy megjegyzés és nem elvicelni akarom a dolgot, csak visszakanyodva az influencer politizáláshoz, hogy miközben ezek a csörték zajlanak, mi próbáljuk megismerni a háttérét, vagy elemezni, hogy mi lehet a a háttérben.

[00:28:14]Aközben egyébként a magyar választópolgárok, tisztelet kivételnek, Zömének, Kapitány István a mindennap kávétívó miniszterjelölt, Hegedi Zsolt pedig, aki úgy tud táncolni, hogy a nemzetközi lapok is lehozzák.

[00:28:26]Tehát ez így igaz.

[00:28:27]Ezt csak úgy megjegyzésként mellette, hogy egyébként valójában, és ez szerintem szomorú, de majd reméljük változik, a szakmai vitákra sokkal kevesebben kíváncsiak érdemben, mint az ilyen influencerpolitizásból fakadó showelemekre, amikben a két úr is egyébként mondjuk úgy előjár.

[00:28:44]Én sajnos nem tudok ilyen jól táncolni jellemben én is minden nap fogyasztok kávét, de ennél fontosabb kér kapitánytáborhoz tart.

[00:28:51]Én én abszolút a abba a táborba vagyok.

[00:28:53]vezettél giga globális ener ez nem is fog előfordulni, de szerintem az egy fontos kérdés, miközben persze influencerpitika és Facebookon zajló politika egy fontos kérdés, ennek pozitív és negatív oldala, de ha visszatér oda a politika, hogy szakmai kérdésekről lehet beszélni a szakmai nyilvánosságban és a nagyobb nyilvánosságban is, és ezeknek a párbeszédeknek, vitáknak, diskurzusoknak hatásuk van a döntésekre, akkor máris egy demokratikusabb és szabadabb országban élünk, hogy most ilyen fenkölt szavakat hozzak, de tényleg egy jó szakán, amit most amit most említesz ugye, hogy jók ezek a viták meg nem gondolsz, hogyha ez a nagy nyilvánosság előtt zajlik.

[00:29:34]Ugyanezt gondolod annak a témának kapcsán is, amiről az imént beszéltünk, mint például a Karácsony Gergely Magyar Péter csörte?

[00:29:41]De hát az tehát az is a nagy nyilvánosság előtt zajlott és végül Karácsony Gergely engedett kifejzetten szakmai vit ahhoz képest hogy tehát hogy mi zajlik az egészségügyben és a a szülészeti ellátás terén milyen problémák és kérdések vannak ami egy fontos a a mindennapjainkat meghatározó kérdés hogy most éppen Karácsony Gergely egy újabb bulikát akar rendezni és ezzel kapcsolatban a kérdésem természetesen nem is erre irányult hanem arra hogy mondjuk ebben a relációban te látod-e azt hogy ki az a fél aki hajlik és ki az aki Nem.

[00:30:12]Hát az utóbbi kérdésben az nyilván már a ami az egészségügyi ellátást illeti, az nyilván a következő hetek, hónapok, évek kérdése lesz, hogy mi fog történni az egészségügyben.

[00:30:21]Én várom ezeket a a vitákat és követni fogom, mert hogy megérkezett egyébként a magyar orvosi kamerának a reakciója is, akik arra figyelmeztettek, hogy a szabad szülészorvos választás visszavezetésű visszavezetése rendszerszintű kockázatokat hordozhat.

[00:30:34]ők ugye azt írják, hogy a megoldás nem a régi hálapénz kockázatot is felvető modell visszaállításában, hanem az átláthatóbb minőségbiztosításban látják.

[00:30:45]Hát bocsánat.

[00:30:45]Tehát és végre itt vagyunk a vitánál.

[00:30:47]Igen, ez a negatív oldala vagy kockázatot vethet fel hálapénz oldalról, de a másik oldalról, és most nyilván nem fogom én a a hölgyek, nők, édesanyák helyzetét megítélni, de hát azt gondolom, hogy az egy annyira, de annyira fontos életbevágó kérdés, amikor egy hölgy életet ad egy másik gyermeknek, embernek, akkor azt milyen szülésznél teszi meg?

[00:31:09]Tehát ezzel kapcsolatban a választás szabadsága meg szerintem nagyon erősen ott van a mérleg másik serpenyői.

[00:31:15]De erről egyébként amikor nagyon komoly szakmai viták voltak, tehát azért ezt ne ne tegyük zárójelbe, hogy hogy voltak erről szakmai viták, majd a kormánynak volt felelőssége döntést meghozni, hogy megváltoztatja a szabályozást.

[00:31:24]De ezeket a szakmai De ezeket a szakmai vitákat vetíti elő az, amit most a közösségi felületeken látunk ezzel kapcsolatban?

[00:31:33]Lehetséges, csak ne csináljunk úgy, mintha eddig nem lettek volna.

[00:31:34]Én ennyit akartam megjegyezni.

[00:31:36]Tehát voltak ilyen kérdésekben, igenis voltak.

[00:31:37]A kamara is többször szót emelt, ugye ott volt az orvosbéremelésnél, a hálapénznél satöbbi.

[00:31:43]Nagyon sok kérdésben.

[00:31:43]A kormány nem mindig azt hajtja végre utána, amire a szakmai képviseletek 100%-ban rábolintanak, de hát nyilván ők elmennek a falig, aztán utána a politikái a felelősség, hogy utána megszervezze a társadalom életét e tekintetben és a törvényeket meghozza.

[00:31:59]Tehát szerintem itt még egyelőre ott tartunk, hogy ez inkább még az odavisszamondogatás, mintsem a kiérlett szakmai vitának lenne a terepe, vagy arra bizonyíték.

[00:32:06]Tehát ezek a Facebook csörték lennének egyébként a szakmai viták előszobái.

[00:32:13]Hogyha most egy kicsit tényleg komolyan vesszük, és nem ebből a két Facebookból Facebook posztból indulunk ki, hát nyilván ott onnan fog minden elindulni, mennyi pénz van bármire.

[00:32:20]És hát most ha kitalálják és bemennek oda és azt látja vagy azt fogja mondani bármiért is, vagy azért mert tényleg igaz és üres a kincstár, vagy azért mert még most nem tud bevezetni olyan intézkedéseket, és inkább ezt mondják, hogy üres a kincstár, abból fog elindulni minden.

[00:32:34]Tehát már azt is láttuk, lehetett látni ilyen cikkeket is, már felkérdezték akár az abortusz törvényel kapcsolatban, hogy ahhoz nem kell hozzányúlni.

[00:32:40]vannak majd olyan olyan kérdések, amibe előbb-utóbb ugye konkrét válaszokat kell adni, de az, hogy még két kijelölt miniszter, akik még ugye tényleg még a bizottság előtt se meg semmit nem tudtak bemutatni, és már érjük túl a kilencedi nagy bulit, nézzük meg, hogy addig nagy bulikat, nagy bulikat, nagy bulikat, nézzük meg, hogy addig még ki fog átállni, és milyen milyen titkok derülnek fényre.

[00:33:06]Szóval azt, hogy tényleg egyébként az is érdekes amúgy, hogy nyilván május 1j a történésekban, május 4-e van és boldog névnapot minden Mónikának, de ö olyan annyi idő eltelt, ennyi idő, tehát annyi idő eltelt a vagy minden történt az elmúlt három napban is, hogy hogy ezeket már lekövetni is nehéz lesz és lehet, hogy majd a a sz de a hírek lekövetésében segítséget tud nyújtani a híradó, és én köszönöm nektek, hogy itt voltatok velünk, és meg is kérdezzük a híradós kollégától.

[00:33:35]Szervusz Zsuzsi, nálatok este 8-kor a híradóban.

[00:33:37]Miről lesz szó?

[00:33:39]Szia Bogi!

[00:33:39]Köszöntöm a nézőket is.

[00:33:39]És három témát emeltem most ki.

[00:33:40]Az egyik, hogy ki tart sógora jelölése mellett Magyar Péter, hogy miért ez kiderül a híradóból, illetve az is, hogy autó hajtott a gyalogosok közé lépcsében, valamint ma kezdődött az érettségi, magyarból írtak a diákok.

[00:33:52]Ezekkel is készülünk 8 órakor.

[00:33:54]Várok mindenkit a képernyők elé.

[00:33:58]Bíró Zsuzsinak nagyon szépen köszönjük a részleteket.

[00:34:00]Érdemes lesz tehát követni a híradót.

[00:34:02]Én vendégeimnek köszönöm szépen még egyszer, hogy itt voltak velünk.

[00:34:05]Önöknek pedig köszönjük a megtisztelő figyelmet.

[00:34:07]Tartsanak velünk holnap is, ugyanis ahogy azt már megszokhatták, akkor is várjuk önöket este 7:00-től kommenttel.

[00:34:12]Addig is viszontlátásra és további szép estét.

[00:34:22]เฮ