Komment - HírTV
- Kárpátalját orosz dróntámadás érte; a magyar kormány elítélte, és Szijjártó Péter berendelte az orosz nagykövetet.
- A kárpátaljai magyarok a háború passzív elszenvedői, sokan rettegnek a kényszersorozástól.
- Vita alakult ki arról, hogy a magyar–ukrán viszony vagy a háború puszta ténye befolyásolja-e a kárpátaljai magyarok biztonságát.
- Szóba került a sorkatonaság visszavezetése; a résztvevők kizártnak tartották, hogy egy Magyar Péter vezette kormány bevezetné.
- Magyar Péter első külföldi útjai Lengyelországba és Ausztriába vezetnek, amit egyesek szövetségépítésként, mások lengyel mintakövetésként értékeltek.
- Bejelentette, hogy 34 milliárd euró uniós forrás érkezett, és a közmédia hírszolgáltatását felfüggesztené.
- A köztársasági elnök leváltásának jogi akadályairól részletesen beszéltek, kiemelve az Alkotmánybíróság szerepét.
- Botrányt keltett, hogy az MTI levágta Sulyok Tamás köztársasági elnököt a kormányülés utáni közös fotóról.
-
„Én Orbán Viktornak mondjuk egy bejegyzést szívesen láttam volna tőle, hogy nem tudom, Putyin barátját fölkéri arra, hogy ne támadja Kárpátalját."
Részletes összefoglaló megjelenítése
Kárpátaljai dróntámadás és a magyar kormány reakciója
A beszélgetés központi témája a Kárpátalját ért orosz dróntámadás volt, amely a műsor ideje alatt történt. A résztvevők egyöntetűen elítélték a támadást, és hangsúlyozták a kárpátaljai magyarok iránti szolidaritást.
A támadás körülményei és a kormányzati lépések
A műsor elején elhangzott, hogy a magyar kormány telefonon tájékoztatást kért a kárpátaljai helyzetről. A kormányülésen napirendre vették az eseményeket, és folyamatosan követik a fejleményeket. Friss hírként érkezett, hogy Orbán Anita külügyminiszter berendelte az orosz nagykövetet.
Az egyik résztvevő, Attila szerint ez jelentős lépés, mivel:
„Szijjártó Péter ilyen ügybe soha nem rendelte be az orosz nagykövetet. Én szerintem ez egy helyes lépés." *
Megjegyezték, hogy Kárpátalját korábban is érte már támadás, akkor is egy elosztóállomást találtak el. Szerencsés körülménynek nevezték, hogy Kárpátalját fizikailag nehéz elérni rakétákkal és drónokkal.
A kárpátaljai magyarok helyzete
A beszélgetők hangsúlyozták, hogy a kárpátaljai magyarok nem akartak harcolni sem az oroszokkal, sem senkivel – ők a háború passzív elszenvedői. Elhangzott, hogy a kárpátaljai magyarok ügye nemzeti érdek.
Az egyik résztvevő személyes tapasztalatait is megosztotta:
„Négy éve, több mint négy éve borzalom az az életük a mindennapjaik. Tehát nekem egy csomó olyan ismerősöm van, aki ő maga vagy az édesapja retteg attól, hogy bármelyik pillanatban bedobják egy furgonba, elviszik egy ilyen kiképző központba, ahonnan néhány hét után a frontra, hogyha nem tud megfelelő mennyiségű dollárt letenni azért, hogy ne vigyék el a frontra." *
Elhangzott az is, hogy sok cég költözött át Kárpátaljára a keleti régiókból, mivel azt békésebb megyének tartották.
Politikai vita a kárpátaljai helyzet kapcsán
A beszélgetés során vita alakult ki arról, hogy a magyar-ukrán viszony mennyiben befolyásolja a kárpátaljai magyarok helyzetét. Az egyik oldal szerint a konstruktív diplomáciának és a jó szomszédi viszonynak van jelentősége a határon túli magyarok védelmében. A másik oldal szerint a dróntámadást kizárólag az befolyásolja, hogy van-e háború, és a magyar kormány következetesen a béke mellett állt ki.
Felmerült az ukrán nyelvtörvény kérdése is. Az egyik résztvevő – aki elmondása szerint mintegy 30-szor járt Kárpátalján – arról beszélt, hogy az ukrán soviniszta működés már a háború előtt is érezhető volt a mindennapokban. Hozzátette azonban, hogy a nyelvtörvény elsősorban nem a magyar, hanem az orosz kisebbség ellen irányult.
A vitában elhangzott egy kritika Orbán Viktorral szemben is:
„Én Orbán Viktornak mondjuk egy bejegyzést szívesen láttam volna tőle, hogy nem tudom, Putyin barátját fölkéri arra, hogy ne támadja Kárpátalját." *
Ugyanakkor Gulyás Gergely korábbi miniszter nyilatkozatát korrektnek nevezték a támadás elítélésével kapcsolatban.
A honvédelmi miniszter és a sorkatonaság kérdése
A beszélgetés során szóba került Ruszin-Szendi Romulusz újonnan kinevezett honvédelmi miniszter korábbi kampánykijelentése, miszerint „nincs háború, nincs semmilyen háború". Ezt a résztvevők ironikusan kontextusba helyezték a kárpátaljai támadás fényében.
Vita a sorkatonaság visszavezetéséről
A sorkatonaság kérdésében éles vita bontakozott ki. Az egyik résztvevő felhozta, hogy Horvátországban visszavezették a kötelező sorkatonai szolgálatot, Németországban pedig opcionálisan ugyan, de ha nincs elég jelentkező, kötelezővé teszik. Aggodalmát fejezte ki a német fegyverkezéssel kapcsolatban, történelmi párhuzamokra utalva.
Ezzel szemben más résztvevők rámutattak, hogy:
- Simicskó István (KDNP) javasolta a sorkatonai szolgálat visszavezetését Magyarországon
- Kövér László is támogatná ezt
- A Fidesz-kormány vezetett be egy tartalékosi rendszert, ami nem hozott nagy sikert
- Egyetlen ellenzéki politikus sem beszélt sorkatonaság bevezetéséről
Az egyik résztvevő határozottan kijelentette:
„Én szinte biztos vagyok benne 99%-ban, hogy a Magyar Péter vezette kormány semmilyen sorkatonai szolgálatot nem fog bevezetni." *
A német védelmi kiadások növelését az egyik résztvevő pozitívan értékelte, mondván, hogy Németország a gazdasági erejéhez képest kevesebbet költött védelemre, és az európai stratégiai autonómia szempontjából ez kívánatos. Ugyanakkor felmerült kritikaként, hogy miközben a német autóiparban százezrek vesztik el a munkahelyüket, a védelmi ipar fejlesztésére jut pénz. Ennek okaként az EU versenyjogi szabályozását jelölték meg, amely nem teszi lehetővé egyes iparágak közvetlen támogatását – ebben a résztvevők egyetértettek, hogy változtatásra lenne szükség.
Az első TISZA-kormányülés és Magyar Péter első lépései
A műsor második felében az Ópusztaszeren megtartott első kormányülésről és Magyar Péter bejelentéseiről beszélgettek.
Külpolitikai nyitás: Lengyelország és Ausztria
Magyar Péter bejelentette, hogy első útjai Lengyelországba és Ausztriába vezetnek. A résztvevők eltérően értelmezték ezt:
- Az egyik vélemény szerint Magyar Péter a lengyel mintát követné a kormányváltásban, utalva arra, hogy a Tusk-kormány „erőszakosan" vett át intézményeket, köztük a közmédiát.
- Más résztvevők szerint a lengyel út szövetségépítési célt szolgál, és üdvözlendő, hogy Magyar Péter a V4-ek hagyományát próbálja feléleszteni – amit Orbán Viktor „V1-ekké" redukált.
„Én bemondom őszintén, meglepődtem, mert én azt hittem, hogy a fideszesek örülnek annak, hogy Magyar Péter Lengyelországba megy. Ugye lengyel magyar két jó barát, ugye ismerjük ezt a mondást." *
Ausztriával kapcsolatban szimbolikus helyszínről beszéltek.
Uniós források
Elhangzott, hogy Magyar Péter már elérte, hogy 34 milliárd euró uniós forrás érkezzen Magyarországra, ami több mint a fele annak, amit az Orbán-kormány az elmúlt négy évben haza tudott hozni.
A közmédia átalakítása
Magyar Péter a köztelevízió hírszolgáltatásának felfüggesztéséről is beszélt. A résztvevők megjegyezték, hogy a műsorszolgáltatás felfüggesztése jogi és technikai kérdéseket vet fel, hiszen a köztelevíziónak törvényi kötelezettsége a sugárzás. Lengyel példaként említették, ahol a közmédia átvétele „elég durva és drasztikus" módon történt.
Az egyik résztvevő így kommentálta:
„Ez ma nem közszolgáltatás, ez egy fideszes propagandagépezet volt. Olyan híreket publikált, amelyek a kormánynak jók voltak. Én egyetlen egy híradást nem láttam, ami Orbán Viktor kritizálta volna, mint kormányfőt, hogy valamit rosszul csinált volna." *
A köztársasági elnök leváltásának jogi kérdései
A beszélgetésben részletesen elemezték Magyar Péter azon kijelentését, hogy ha a köztársasági elnök nem mond le, alkotmánymódosítással váltják le. Az egyik résztvevő felvázolta a jogi procedúrát:
- A képviselők legalább egyötödének kell kezdeményeznie
- A kétharmaduknak kell megszavaznia
- Az Alkotmánybíróságnak kell döntenie
- A jelenlegi Alkotmánybíróság összetétele alapján „politikai alapú tisztogatásra" nem lennének rávehetők
- Az alaptörvény és az Alkotmánybíróságról szóló törvény módosításához a köztársasági elnök aláírása is szükséges
A résztvevők felidézték, hogy Magyar Péter a parlamentben május 31-ig adott határidőt az államfőnek az „emelt fővel" való távozásra, ami szerintük példátlan eseménysor 1990 óta.
A köztársasági elnöki intézményről szólva elhangzott, hogy a Fidesz által jelölt elnökök (Schmitt Pál, Novák Katalin) sokat ártottak az intézmény tekintélyének.
A Sándor-palotai fotózás botránya
A műsor végén szóba került, hogy Magyar Péter megkérte Sulyok Tamás köztársasági elnököt, hogy ne készítsen közös fényképet az új miniszterekkel. Amikor mégis készült egy közös fotó, arról az MTI levágta az államfőt. Az egyik résztvevő ezt így kommentálta:
„Amikor eljutunk oda, hogy fotók széléről vagdosnak le embereket, az én azt gondolom, hogy a mélységnek egy bugyra, tehát egészen döbbenetes volt." *
A másik résztvevő Sztálinra utalt, aki „nagymestere" volt az utólagos eltüntetésnek a fotókról. Kontrasztként említették, hogy Orbán Viktornak van közös fotója Göncz Árpáddal és Sólyom Lászlóval is, noha nem voltak egy politikai platformon – ezt az elegancia és méltóság példájaként hozták fel.
A műsor végén bemondott további hírek
A Híradó felvezetésében elhangzott, hogy:
- Minden eddiginél nagyobb támadással számítanak az éjszaka folyamán Kárpátalján, a lakosságot óvóhelyekre szólították fel
- Magyar Péter nem engedte kérdezni a Hír TV riporterét az első kormányülést követő sajtótájékoztatón
- Orbán Viktor személyi titkára szándékosan hagyta a Bibliát a Karmelitában Magyar Péternek
⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
- „Vargát Telének" – a műsorvezető által felsorolt vendégek között szerepel ez a név, de a kontextus alapján nem azonosítható pontosan, hogy kiről van szó. A többi vendég Mesterházi Attila, Szűcs Gábor és Bohár Dániel volt.
- „egy cep irónia" – a műsor végén és a reklámszünet után ismétlődő töredékes mondat, amelynek pontos jelentése nem rekonstruálható.
Teljes átirat megjelenítése
[00:00:00]vele telefonon és tájékoztatást kértünk az ottani helyzetről.
[00:00:02]A támadást mélységesen elítéljük.
[00:00:04]Reméljük, hogy személysérülés nem történik és és nincsen.
[00:00:10]A most kezdődő kormányülésen napirendre vesszük és folyamatosan követjük az eseményeket, és utána tájékoztatni fogjuk a közvéleményt.
[00:00:20]Na, mennyire volt várható, hogy Kárpátalján is sajnos háborús cselekmények történnek?
[00:00:27]Hogy látjátok, Gábor?
[00:00:27]Nézd, üveggömböm nincs, de Kárpátalja sajnálatos módon ugye tudjuk, hogy már több mint 100 éve Ukrajna része, illetve akkor Szovjetunió része.
[00:00:37]Tehát, hogy mivel Ukrajna hatban áll Oroszországgal, nyilvánvalóan lehetett erre számítani, csak arra nem, hogy mikor fog ez megtörténni.
[00:00:45]Itt nem olyan lényeg, hogy egyrészt a magyar kormány és a magyar állam minden segítséget adjon meg, és természetesen ott vagyunk szívben lélekkel a kárpátai honfitársainkkal, elítéljük az agressziót, ezt ki kell mondani.
[00:00:57]Tehát a kárpátaiak nem akartak harcolni az oroszokkal, nem akartak senkivel háborúba kerülni, ők ennek passzív elszenvedője.
[00:01:05]Ezt szögezzük le.
[00:01:07]Semmilyen agresszió nem kötődik hozzájuk.
[00:01:09]Csak azt tudom mondani, hogy kitartást nekik és és hogy ezt mélységesen elítéljük.
[00:01:14]Szeretném leszögezni azt, volt most miniszteri meghallgatás itt a bizottságokban a parlamentben, és Ruf Bálint vádolta azzal Orbán Viktort, hogy ő nem ment el a háború kitörése óta a Kárpátajára és hogy ez milyen dolog.
[00:01:28]És szerinte ezzel tehetett volna értük.
[00:01:30]Én úgy gondolom, méltatlan lenne, ha most elővennénk azt, hogy Magyar Péter Bezdek kiment, és mégsem.
[00:01:36]Tehát itt most nem nagyon fontos, nem politikai csatározásról van szó, nem arról van szó, itt most megmutassuk, hogy na te kimentél és mégsem volt semmi értelme ugyanúgy támadtak, ahogy arról sem, hogy na de Orbán Viktor miért nem ment ki?
[00:01:47]Itt most nemzeti összetartozásról, összefogásról, vagy ha úgy nem tetszik egyeseknek, de nemzeti együttműködésről kell, hogy beszéljünk.
[00:01:56]Tartsunk össze honfitársainkkal, és tényleg amiben lehet segítsünk nekik.
[00:02:00]Egy friss hír közben, hogy Orbán Anita berendelte az orosz nagykövetet.
[00:02:04]Attila, te hogy látod a eseményeket?
[00:02:06]Írtam ide közben magamnak, hogy már többet tett Orbán Anita, mint Szártó Péter, hiszen ezt mondtam, bem merte hívni.
[00:02:14]Ezt ezt mondtam.
[00:02:15]Múltkor még az volt a bajod, hogy beleszólok a te mondataidba, akkor szerintem döntsük el, hogy melyik a jó metódus.
[00:02:20]Nekem mind a kettő tetszik.
[00:02:22]Tehát Száartó Péter ilyen ügybe soha nem rendelte be az orosz nagykövetet.
[00:02:24]Én szerintem ez egy helyes lépés.
[00:02:29]Hát de nem történt még Kárpátaján ilyen?
[00:02:31]De történt.
[00:02:31]Volt már ilyen.
[00:02:31]Támadták Kárpátaját.
[00:02:33]akkor is egy ilyen valami elosztóállomást tár támadtak.
[00:02:38]Ugye nehéz hál istennek Kárpátalját elérni rakétákkal és drónokkal.
[00:02:44]Tehát, hogy fizikailag nehéz.
[00:02:44]Ez ez azért mindenféppen egy szerencsés dolog.
[00:02:49]Tehát magyarul szerintem helyes, hogy berendelték az orosz nagykövetet.
[00:02:53]Helyes, hogy a magyar kormány kifejezi ugyanazt egyébként, amit te itt az imént elmondtál.
[00:02:58]Én Orbán Viktornak mondjuk egy bejegyzést szívesen láttam volna tőle, hogy hogy nem tudom, Putyin barátját fölkéri arra, hogy ne támadja Kárpátalját.
[00:03:07]Gulyás Gergő elítélte helyes módon korrekt szav szavakkal ezt a támadást.
[00:03:12]Én Orbán Viktortól is vártam volna azt, hogy nehogy úgy tűnjön egyébként, hogy amikor miniszterelnök, akkor ragódik a Kárpátai magyarokért, amikor nem miniszterelnök, akkor kevésbé.
[00:03:22]Tehát magyarul magyarul valóban ebben jó jó, ha van egy egység.
[00:03:24]Annyit azért még hozzátennék a hozzászóláshoz, hogy nem csak a kárpátai a magyarok nem akartak harcolni az oroszokkal szemben, hanem az ukránok se.
[00:03:32]Tehát, hogy itt egy orosz agresszióról van szó.
[00:03:34]Ha az oroszok nem támadtak volna, akkor senkinek nem kéne meg nem kellett volna harcolnia.
[00:03:40]De az tény és való, hogy a legfontosabb az, hogy ott a határnótóli magyarok, ugye Magyarország számára nekünk eminens módon ők a legfontosabbak, ők ők biztonságban legyenek.
[00:03:51]Eddig, hál istennek egyébként, ahogy volt is róla szó, nem volt kitéve Kárpátalja ennek.
[00:03:59]Egyébként nagyon sok cég például átköltözött Kárpátaljára a keleti régiókból, mert ugye ezt egy ilyen békésebb megyének, régiónak tartják.
[00:04:07]Jó lenne, hogyha ez így is maradna?
[00:04:11]Csatlakozni tudok csak az előttem szólókhoz.
[00:04:13]Az nagyon fontos, hogy a kárpátai magyarság ügye az egy nemzeti érdek mindannyiunk számára.
[00:04:21]Ez nagyon helyesen hangzott el mindkettőtök részéről.
[00:04:25]Én annak örülök, hogy most egy olyan ember került a kormányfői pozícióban, aki annó még az ellenzék vezéreként, mikor az egykori magyar miniszterelnököt Zelenszki elnök megfenyegette, akkor már neki is határozottan visszaszólt, hogy egyetlen egy magyar állampolgárral szemben sem lehet így megszólalni.
[00:04:44]Tehát akár ukrán, akár orosz oldalról éri méltatlanság bármely magyar állampolgárt, vagy bármely magyar nemzeti testvérünket, akkor is ott lesz a nemzeti érdek és ott lesz a nemzeti érték.
[00:04:59]Ez szerintem becsülendő, és emiatt ez bármennyire is szomorú hír, úgy gondolom, hogy alapvetően jó kezekben van most mind a külügyminisztérium, mind a kormány az eddigi lépések alapján.
[00:05:12]Én azt azt gondolom, hogy aki aki ismer engem, az tudja, hogy a külhoni magyarság legyen akár a vajdasági, az erdélyi vagy a kárpátai külhoni magyarság.
[00:05:21]Nagyon közel áll hozzám.
[00:05:24]Én az elmúlt napokban is gyakran beszélgetek Kárpátajai barátaimmal, és ők azért nagyon részletesen leírják a mindennapi helyzetet.
[00:05:37]Négy éve, több mint négy éve borzalom az az életük a mindennapjaik.
[00:05:41]Tehát nekem egy csomó olyan ismerősöm van, aki ő maga vagy az édesapja retteg attól, hogy bármelyik pillanatban bedobják egy furgonba, elviszik egy ilyen kiképző központba, ahonnan néhány hét után a frontra, hogyha nem tud megfelelő mennyiségű dollárt letenni azért, hogy ne vigyék el a frontra.
[00:06:02]Ezek a kárpátaljai hétköznapok.
[00:06:04]És én is azt gondolom, hogy ez a támadás borzasztó, elítélendő, ahogy az egész háború és mi több mint négy éve ezt mondjuk folyamatosan.
[00:06:16]Nem akartam aktuál politikát vagy politikát beleevinni ebbe az egészbe, de a most már honvédelmi miniszter, egy napja honvédelmi miniszter mondta a választási kampányban, hogy nincs háború, nincs semmilyen háború, hülyeség, aki erről beszél, majd néhány nappal később, hogy őt beiktat, egy nappal később, hogy őt beiktatják honvédelmi miniszternek, megtörténik ez a gyalázatos támadás.
[00:06:44]Most akkor van háború, vagy nincs háború?
[00:06:46]Szerintem ez egyértelmű kérdés.
[00:06:49]És még egyszer mondom, szerintem ez egy olyan ügy, egy olyan helyzet, amikor a politikának felül kellene ezen emelkednie.
[00:06:55]Az a baj, az a baj, Dani, hogy noha én is azt gondolom, hogy a politikán fölül kellene emelkednie ennek az ügynek, de a leköszönő kormány, amikor azzal nyomta végig az egész választási kampányt, azzal félemlítette meg a honfitársainkat, hogyha itt váltás lesz, akkor itt majd tömegével fogják besorozni az embereket és elvinni az ukrán frontra.
[00:07:18]Nyilvánvalóan erre igyekezett reflektálni az ellenzék oly módon, hogy nekik nekik eszük ágában sincs ilyesmit tenni.
[00:07:26]És hogyha jól tudom, az újonnan kinevezett honvédelmi miniszter ezt a meghallgatásán már nyomatékosította is.
[00:07:34]Az elmúlt időszakban kettő riportot forgattam.
[00:07:37]Az egyet Horvátországban, egyet Németországban.
[00:07:39]Horvátországban visszavezették a kötelező sorkatonai szolgálatot.
[00:07:44]Németországban.
[00:07:47]Hát tehát van újra van sorkatonaság, egyelőre opcionális, de a német kormány amikor meghozta ezt a döntést az apró betűs részbe beleírta azt, hogy ha viszont nincs elég jelentkező, nincs elég német fiatal, aki érzi magában az erőt, az indíttatást, hogy belépjen a német hadseregbe, akkor ezt kötelezővé fogják tenni.
[00:08:08]Ez egy friss törvény.
[00:08:11]Tehát ezek a felmérések, a adatbekérés a fiatalok részéről, ez idén, év elején kezdődött el.
[00:08:16]Nem sokat beszélgettem német fiatalokkal, nem éreztem rajtuk azt a nagy lendületet, hogy ők minden áron szeretnének a német hadseregben szolgálni.
[00:08:25]Tehát nem csodálkoznék azon, hogyha a következő évben, években Németország is visszavezetné a kötelező sorkatonai szolgálatot.
[00:08:34]És ne haragudj, a történelmi tanulmányaim során nincsenek jó emlékeim arról, amikor a németek ilyen szintű fegyverkezésre, illetve katonas most itt Magyarországon vagyunk, Dani, egy magyar vitaműsorban vagyunk, egy magyar kormány kormányohoz Magyarországon, amelynek a honvédelmi minisztere megígérte azt, akinek a honvédelmi minisztere megígérte azt, hogy nem lesz sorkatonaság.
[00:08:55]Ezt csak úgy szerettem volna.
[00:08:57]Tisz Igen, csak azért ugyanennek a honvéd a honvédelmi miniszternek a miniszterelnöke tehát Magyar Péter elég sok mindent megígért.
[00:09:04]Azt hát ezt Orbán Viktor is el tudja vagy mondott és aztán az ellenkezője történt.
[00:09:09]Tehát azért az, hogy Rusin sendi Romulusz mondott most valamit a meghallgatásán én azért még ne haragudj én, hogy adjun nekik esét.
[00:09:18]Jó, de de élni fogok a kritikával.
[00:09:21]Kettő, ha jól értettem, ugye Simicsó István behozott a magyar parlamentbe, aki a KDNP frakcióvezetője volt egy javaslatot, hogy vissza kell vezetni Magyarországon a sorkatonai szolgálatot.
[00:09:32]Kövér László azt mondta, hogy ő nagy örömmel venné, hogy a sorkatonai szolgálatot visszavezessék.
[00:09:36]És Mit Mária is erről beszélt egy interjúában a soraton.
[00:09:41]Én csak annyit mondok, hogy egyetlen egy ellenzéki politikus ilyet nem mondott.
[00:09:45]ilyeneket eddig csak fideszes, meghatározó fideszes politikusok mondőleg ez a korz kormány volt az, amelyik bevezetett egy ilyen tartalékosi rendszert.
[00:09:54]Tehát mondtad, hogy ugye a német fiatalok nem nagyon akartak beállni tartalékosnak a német hadseregbe, vagy a hadsereg, hát a magyar fiatalok se nagyon akartak beállni, mert akkora sikert nem hozott ez a kezdeményezése a kormánynak.
[00:10:03]Tehát Magyar, aki eddig egy ilyen militarizáció irányba vitte Magyarországot intézkedésekben, az egyébként a Fidesz kormány volem.
[00:10:14]És akkor Csá meg sok mindenről nem beszéltünk.
[00:10:15]Tehát én azt tudom mondani, hogy a én szinte biztos vagyok benne 99%-ban, hogy a magyar Péter vezet kormány semmilyen sorkatonai szolgálatot nem fog bevezetni.
[00:10:26]Az meg, hogy most Horvátországban meg Németországba hogyan döntenek, az őszintének engem aztán marhára nem érdekel.
[00:10:34]De semmit nem jelent, mert a NATOban nincs ilyen típusú kötelezettség.
[00:10:36]A NATO tagállamok többségében professzionális hadsereg van, és nem pedig sorkötelezettség alapú hadsereg.
[00:10:44]Jó, nem tudjuk, hogy még mit az egyébként a jövő Attil az, hogy a német az többet költenek védelemre, az egyébként egy nagyon helyes dolog.
[00:10:52]A német gazdaság a legerősebb gazdaság, és Németország valóban történelmi komplexusoktól korlátozva a saját gazdaságához képest sokkal kevesebbet költött, mint amennyit tehetne.
[00:11:07]És hogyha arról beszélünk, hogy szükség van egyébként Trump elnök is erről beszélt a barátotok meg Macron elnök is erről beszélt, hogy kell egy stratégiai autonómia Európában meg önálló védelmi képesség, akkor bizony ez a német költés, honvédelmi költés nélkül nehezen elérhető.
[00:11:24]Tehát szerintem ez egy nem rossz irány, hogyha Németország úgy döntött, hogy többet fog költeni, mert megengedheti magának a magasabb védelmi kiadásokat, mint ami eddig volt.
[00:11:34]Tehát szerintem ez nem aggasztó Európa szempontjából, hanem inkább kívánatos, ha a NATO védelmi képességeit nézzük és az európai védelmi mint sok minden más sem bizi, hogy hogy igen szuper, hogy a német ipar fejlődik a honvédelemnek köszönhetően Németországban, de mondjuk azok az autógyári munkások, akik 100zrével vesztették el a munkahelyüket, mert mondjuk ez a politika abba az irányba tol pénzt, de mondjuk a saját iparfejlesztésére És hogyha német autóiparról beszélünk, akkor egy tradicionális nagymúltú, iszonyatosan erős ágazatról beszélünk, oda meg nem jut pénz.
[00:12:12]Tudod miért?
[00:12:15]Hát azért, mert elrontották a gazdaság gazdaság az európai Unióban van egy versenyjogi szabályozás, ami nem teszi lehetővé azt, hogy saját iparágakat támogassanak.
[00:12:25]Tehát ebben a védelmi kiadások egy külön egy kiemelt különleges státuszt élveznek.
[00:12:30]egyébként erről is nem olyan rég döntöttek az európai, mer a biztonság az más típusú kategória, meg a honvédelmi fejlesztések, mint a Volkswagennek a fejlesztése.
[00:12:40]És Európában sehol nem.
[00:12:43]Egyébként a versenyképességünk, tehát az a vita van, hogy kellene ezeken a szabályokon változtatnunk.
[00:12:46]Én ebbe partner vagyok, mert egyetértek vele.
[00:12:50]Tehát az európai versenyjnyogi szabályozás szerintem elavult, ha amerikai és Kína a partnerünk és a versenytársunk ebbe a tekintetbe.
[00:12:56]Tehát ezt én azt abszolút aláírom, hogy ezen érdemes lenne változtani.
[00:12:59]Csak azt mondom, hogy ennek van egy jogi háttere.
[00:13:02]Azért nem adhatnak a Volkswagennek, mert az az Európai Uniós versenyjogi szabályokat sértené az egyenlő elbánás elvét, mint ahogy Magyarország sem adhat egy saját iparágának, mert azt is tiltja ez a szabályozás.
[00:13:15]hiszem bocsánat bocsánat csak ennyit akartam befítek van oka hogy nagyon akkor valami amiben egyetértünk hogy ez jó lenne ha változb egyetér biztos vagyok benne hogy nagyon fontos német de szerintem érdemes lenne magyarországra visszatérni ugyanis cak most fontos kérdés hogy akkor viszont a magyar kormány mit tud tenni a kárpátaljaiak védelme érdekében hát például azt meg tudja tenni amit a leköszönő hatalom nem tett meg egy konstruktív párbeszédre törekvő politikát tud folytatni ami nem abból el, hogy kiplakátoljuk a másik ország elnökének a portréjával a teljes országot.
[00:13:51]Tehát én azt gondolom, hogyha már a Magyar Péter ennél valamivel konstruktívabb együttműködést igyekszik megfoganatosítani, akkor már ahhoz képest, ami itt most az elmúlt négy évben zajlott, nyert ügyünk van.
[00:14:05]Eltele, bocsánat, dróntámadás érte Kárpáthelyett.
[00:14:07]E a tény, ebből induljunk ki.
[00:14:09]Ha nem lettek volna a zelenszké plakátok Magyarországon, akkor az oroszok nem intéztek volna dróntámadást Kárpátalja ellen.
[00:14:16]Ha a magyar adminisztráció a legjobb kapcsolatot ápolta volna kivel, és naponta találkoztak volna személyesen a magyar kormányfő és az ukrán elnök, akkor nem lett volna orosz dróntámadás Kárpátalja ellen.
[00:14:27]Ha bármelyik háborús félelmi jókapcsolatpolunk befolyásolja az azt, hogy a kárpáta meg ajaiakat megtámadják-e, egy dolog befolyásolja azt a dróntámadást, hogy van-e háború vagy nem.
[00:14:37]És a magyar kormány konzekvensen a háború első napjától kezdődően amellett állt ki, hogy béke kell és nem szabad sem Oroszország, sem Ukrajnát támogatni fegyverrel, katonával, pénzzel.
[00:14:47]A békére kell törekedni, de a békéért a lehető legtöbbet kell.
[00:14:50]Képviselő úr, képviselő úr, én csak annyit mondok, hogy ez egy hatalmas hatalmas csúsztatás, mármint abból a szempontból hatalmas csúsztatás ez, hogyha te egy szövet egy másik országgal egy, és ezt szerintem nem kéne magyaráznom itt ebben a stúdióban, főleg nem annak, aki most már parlamenti képviselői minőségben van jelen, hogyha valaki egy másik országgal egy rendezett viszonyt folytat, akkor lehet, hogy az a másik ország is az abban élő magyar állampolgárokkal barátságosabb viszonyban van.
[00:15:16]De nem az ukránok bombázt, nem az ukránok intézte drónt.
[00:15:21]De az, hogy a kárpátaljai magyarok tömegével hagyják el Kárpátalját, ami egyébként egy nemzeti tragédia, és ebben szerintem mind egyet értünk, annak annak azért annak annak azért van köze ahhoz, hogy mennyire elmérgesedett a viszony az ukrán és a magyar fél között.
[00:15:38]Azt hiszem, hogy a háború kitörése előtt négy-öt évvel forgattam először olyan riportot Kárpátalján, hogy a magyarokat vegzáják a magyar nyelv használata miatt.
[00:15:46]nem használhatják hivatalos ügyek intézése közben az oktatásban satöbbi.
[00:15:51]Tehát és akkor még nem volt Zelenski, nem volt háború, érted, amiről beszélek.
[00:15:57]Tehát itt nem az történt, hogy két évvel ezelőtt, vagy három évvel ezelőtt megromlott a viszony Ukrajna és Magyarország között.
[00:16:03]Tehát, hogyha nem jártál valaha Kárpátalján, sajnos az egyetlen része a külhani magyarok által lakott terület.
[00:16:11]Körülbelül olyan 30-szor jártam Kárpátján, tehát nem annyira sokszor.
[00:16:16]Nagyon sokat beszélgettem ottani emberekkel.
[00:16:17]Az ukránok öoviniszta működése ott a minden napokban érezhető volt régen is, és nyilvánvalóan most is.
[00:16:29]És az, hogy ilyen mértékegysége, hogy ez most jobban így van, vagy kevésbé, még egyszer mondom, sok-sok évvel ezelőtt már ugyanilyen problémákról készítettem én magam is riportok.
[00:16:37]De ebben az esetben is talán abban egyetérthetünk, hogy a konstruktív diplomáciának több értelme van, mint egymás megálásá.
[00:16:48]Oké.
[00:16:48]De egy háborúban álló ország Ukrajna Oroszországgal háborúban áll évek óta, az az legfontosabb döntéseinek az egyike, hogy mondjuk a nyelvtörvényt korlátozza?
[00:16:57]Tehát, hogy abszurd a abszurd az egész helyzet.
[00:16:59]Tehát arra abszurd, amiről amc de egy tehát bocsánat, ez nem így van.
[00:17:03]Tehát te bocsánat, de összekever dolgokat.
[00:17:05]Tehát én szerintem az, hogy és a kérdés erre vonatkozott, szerintem etelen helyesen válaszolt erre a kérdésre, hogy a két ország közötti jó kapcsolat az segíti-e a határon túli magyarokat?
[00:17:15]A válasz: igen.
[00:17:17]Ha két ország jó a szomszédi jó szomszédi viszonyban vagyunk, az segít a határon túli magyar.
[00:17:23]Ezelállítása az, bocsánat, hogy az elmúlt években romlott meg a viszony, de ez nem igaz.
[00:17:28]Nem, nem.
[00:17:28]A határon túli magyarok az összes környező országban eltérő intenzitással rossz helyzetben voltak és sok esetben vannak.
[00:17:37]Én örülnék annak, hogyha te forgatnál egy filmet arról, hogy Orbán Viktor miért nem tudta Ficó barátját meggyőzni arról, hogy a Benes dekrétumokkal kapcsolatban ne vezessenek be egy olyan intézkedést, ami kollektív bűnösséggel vádolja a teljes magyar közösséget, amennyiben ellene szólnak, beszélnek a benes dekrétumoknak.
[00:17:56]Szerintem ez egy probléma, és ezt egy olyan országgal nem tudta egyébként Orbán Viktor elintézni, akinek a amelyiknek a miniszterelnökével ő Spanban van.
[00:18:04]Tehát én azt gondolom, hogy ha Magyarországnak jó a viszonya Ukrajnával, akkor például a kisebbségvédelmi kérdésekben lehet előrelépni, és hogyha ez a kormány annyit el tud érni, hogy az eredeti állapotot vissza tudja hozni, ami egyébként parlamenti egyetértés volt az összes ellenzéki meg kormánypárt között, amikor ez a változás megtörtént már negatív irányba.
[00:18:24]Ha előáll az a helyzet, akkor ez szerintem ez egy fontos eredmény.
[00:18:30]Sőt, hogyha a kisebbségi jogokat és szabályozásokat Ukrajna végre tiszteletben tartja, akkor szerintem ez egy fontos eredmény.
[00:18:37]És arra utaltam, hogy összekevertél dolgokat, hogy nem a magyar kisebbség ellen irányult, amikor változtattak ezeken a törvényeken, hanem az orosz kisebbség ellen irányult.
[00:18:48]Sajnálatos módon így van.
[00:18:48]a magyar kis egyébként a lengyelre, a románra, még sok mindenki másra is, csak nem akkora létszámban vannak ott, hogy őket ez nagyon jelentős mértékben egy egy mondaterejig.
[00:18:58]Tehát Orbán Viktor és az Orbán Viktor vezette kormányzat volt az, amely 2010-ben, biztos, hogy emlékszel az előtte lévő időszakra is, mármint a 2010 előtti időszakra, 2010-ben egyesítette a nemzetet.
[00:19:15]Tehát ha 2010 után az elmúlt másfél évtizedben te elmentél bármelyik külhani területre, máshogy fogadtak, mint 2010 előtt ment.
[00:19:24]Az én feleségem Vajdasági, tehát viszonylag ismerem ezt a ezt a létet, tehát a külhoni magyarságot, mint mint mint létet.
[00:19:33]És az, hogy az ember elment most, elmegy most bármikor a Délvidékre, és mondjuk ő mesél a gyerekkorából történeteket, az két másik világ, amiről beszélünk.
[00:19:47]De ebbe és a 2004-es gyalázatról nem is beszél.
[00:19:51]Innen folytatjuk, de már csak a reklám után megtartotta [zene] Tisza kormány az első kormányülést Ópusztaen, hogy mi történt pontosan az perceken belül kiderül.
[00:19:59]Maradjanak velünk.
[00:20:04][zene] [zene] Ahogy ígértem, visszajöttünk.
[00:20:16]Egy csep irónia és semmi álsz.
[00:20:19]Itt találkoznak [nevetés] a legforróbb témák a legkeményebb kritikákkal.
[00:20:23]Hetente új vendégek, akik bizony nem félnek kimondani a véleményüket.
[00:20:27]Politika, celeb, közélet, minden, amint pörög az internet [zene] és a média.
[00:20:32]Troll Ked 22:30 perc.
[00:20:36]Hírtv.
[00:28:27]És már folytatjuk is a kommentet.
[00:28:27]Ott fejeztük be, hogy megtartották az első kormányülést Ópusztaen.
[00:28:30]Heti két kormányűlés lesz várható.
[00:28:33][zene] Ezt mondta Magyar Péter.
[00:28:35]Rengeteg a megoldandó feladat és a probléma a Tiszakormány előtt.
[00:28:39]És hát azt is mondta Magyar Péter, hogy Lengyelországba utazik jövő héten, majd pedig Ausztriába megy.
[00:28:46]Szerintetek miért pont ez a két úti cél szerepel a listájan először?
[00:28:53]Dani, hát a lengyel az hát az szerintem az egy izgalmas kérdés abból a szempontból, hogy emlékszünk, hogy néhány évvel ezelőtt, kettő-három évvel ezelőtt Lengyelországban is volt egy választás.
[00:29:05]A választási kampányban sokat lehetett olvasni arról, sokat sok dokumentumfilm is készült erről, hogy Magyar Péter a lengyel mintát követné, ami a kormányváltást illeti.
[00:29:18]Biztos, hogy a kedves nézők nagy része is emlékszik arra, hogy akkor amikor ott a Peace kormány megbukott, akkor Tuszkék erőszakosan vettek át egy csomó dolgot.
[00:29:30]akárcsak a közmédiára, hogyha hogyha visszaemlékszünk, a lengyel közmédiát is, azt is eléggé durva, nem megszokott módon vették át, tehát ott biztonsági őrökkel vezettek ki, munkatársakat és a többi, és a többi.
[00:29:46]Tehát hogyha ilyen minta keresés, példakeresés, akkor akkor jó helyre megy Lengyelországba.
[00:29:55]Fölösleges neki ott mintát keresnie.
[00:29:55]Hát a Donald Tusk nem szerezte meg a szövetségeseivel együtt sem a lengyel parlamenti mandátumok 60%-át sem.
[00:30:02]Ezért is tudott egyébként ott a köztársasági elnök vétózni, és ezért is volt olyan fontos ott a lengyel köztársasági elnök választás zárójá bezárva.
[00:30:11]Magyarországon a Tisza kormány, a Tiszapárt, Magyar Péter vezetésével ennél jóval nagyobb felhatalmazást kapott, és pont azokra a dolgokra kapta ezt a hatalmas felhatalmazást nagyon sokaktól.
[00:30:24]amik valóban fundamentumok, alaptörvénybe illő és alaptörvénybe foglalt dolgok.
[00:30:34]Tehát ilyen szempontból szerintem még, hogyha kapott is onnan tanácsot vagy tippet egy esetlegesebb, szorosabb választási eredmény esetére, egyáltalán nem lesz rá szüksége.
[00:30:44]Bocsánat, Dani nem azt mondta, hogy kampánytanácsot kér tőlük, hanem azt, hogy a kormányzással kapcsolatban meg az alkotmányozással kapcsolatban kért a kezdeti időb.
[00:30:50]Igen, és azért a lengyeleknél ez elég erős volt.
[00:30:52]Tehát ők ugye 2023 őszén volt ott választás, megnyerte egy nagyon széles körű és rendkívül heterogén társaság, 14 pártbal azt hiszem az a koalícióválasztáson megnyerték a választást és gyakorlatilag szisztematikusan kezdték el a fékek és ellensúlyok rendszerét és ezáltal valamelyest a jogállamat leépíteni.
[00:31:14]Ajándékkulcsébe pár hónap múlva megkapták az uniós forrásokat.
[00:31:16]Tehát e tekintetben lehet, hogy mintakeresésről van szó, de Stefi kérdés egyébként én nem tudom a választ, hogy miért ment oda a Tisza pártnak a frakciójával.
[00:31:23]A minimális érintkezés megvan, de az ilyen belső ügyekben és a tervekben nem szoktá Világos.
[00:31:29]Az biztos, hogy azt hozzátette, hogy a Köztelevízió hírszolgáltatásának a felfüggesztése kapcsán ugye azt mondja, hogy ez nem csak tőlük függ, de mindenképpen szeretné átalakíttatni a közmédiát.
[00:31:40]Hát itt itt arról volt szó, ugye ő maga beszélt arról, hogy az adás felfüggesztése, ugye ez is egy törvényi kérdés, mert a tehát a műsor sugárzás, főleg egy köztelevízió esetében, az egy kötelező dolog.
[00:31:53]Tehát nem tudom, hogy ez jogi, illetve technikai szempontból fog kinézni.
[00:31:58]Tehát adnak öt perc feketét, kicserélnek mindenkit az épületben, és megy tovább egy új adá.
[00:32:02]Nem tudom, hogy ez a gyakorlatban, hogy k vagy napokig nem lesz adás, és akkor egyszer csak feláll az Igen.
[00:32:07]Igen, de én azt tudom, hogy Lengyelországban ott is forgattam egy riportot, látjátok, érdemes ezeket nézni egyébként, javaslom nektek is.
[00:32:15]És ott és ott beszéltem egyébként a köztelevízió akkori munkatársaival, és ők elmondták, hogy azért így belülről látva, megélve azért elég durva és drasztikus dolgok történtek, és azt követően a az országban megindult folyamatok is.
[00:32:32]Nem véletlen egyébként, hogy az elnökválasztáson már az az eredmény született, ami született.
[00:32:36]Akkor jövőre lesz, hogyha jól számolom, Lengyelországban választás.
[00:32:41]Meglátjuk, hogy ott mi fog történni.
[00:32:45]Jó, maradjunk Magyarországon ismételtem.
[00:32:47]Bocsánat Attila, át egy perc is átadom a szót.
[00:32:49]Tehát itt valójában az történt a kormányülés utáni sajtótájékoztatón, amire számítani lehetett, Magyar Péter megígért dolgokat a kampányban.
[00:32:58]Ebbe beleérthetjük azt is, hogy hova fog elutazni, mint miniszterelnök.
[00:33:03]azt is, hogy a közmédia hírszolgáltatásával mit tervez kezdeni, azt is, hogy mit tervez kezdeni az alkotmányozással és a köztársasági elnökkel.
[00:33:12]És ezeket ő most úgy látszik, hogy elkezdte beváltani és betartani.
[00:33:17]Tehát mi történik?
[00:33:17]Egy politikus megígért valamit és elkezdi betartani.
[00:33:21]Ez szerintem eddig oké.
[00:33:21]Erre adott a többség föl azt mondta köztársasági elnökkel kapcsolatban és ugye más tisztégviselőkkel kapcsolatban, hogyha nem mondanak le, akkor alkotmány módosítással majd leváltják őket.
[00:33:31]Na most azt szögezzük le, hogy én értem, hogy miről gondol, és kétharmaddal hosszú távon végig lehet vinni dolgokat, de akkor csak tekintsük végig, mielőtt bárki azt hinné, hogy itt valójában Magyar Péter csak elegáns és nagyvonalú, és ezért nem váltja le egy nap alatt egy alaptörvénymódosítással a köztársasági elnököt, arról van szó, hogy ez úgy néz ki, hogy képviselőknek legalább egyöd kell, hogy ezt kezdeményezzem, majd a kétharmaduknak kell erről szavazni.
[00:33:52]Ez még meglehet elég gyorsan ugye a Tiszának.
[00:33:55]Ezt követően az Alkotmánybíróságnak kell erről döntenie.
[00:33:59]Az Alkotmánybíróság jelenlegi összetétele alapján én úgy gondolom, hogy ilyen politikai alapú tisztogatásra ezeket az alkotmánybírákat, akik ott vannak, nem lehetne rávenni.
[00:34:06]Persze módosíthatja az alaptörvényt és az alkotmánybíróságról szóló törvényt annak megfelelően, hogy mondjuk kétszer ennyi alkotmánybíró üljon ott, vagy végrehajthatott ott olyan módosításokat, hogy ez működjön, de ott meg ugye a köztársasági elnöknek először szentesítenie kell a törvényeket.
[00:34:20]Ezt így hívják archaikusan, alá kell írnia, ellen kell jegyeznie, ha modernebb kifejezést akarunk használni.
[00:34:26]egyszer visszaküldheti meggondolásra, tehát hogy ez nem egyik napról a másikra történik.
[00:34:32]És amikor Magyar Péter azt mondja az országgyűlésben így rámutatva az államfőre, hogy önnek május 31-éig van lehetősége emelt fővel távozni, most azonnal, de legkésőbb május 31-ig van lehetősége emelt fővel.
[00:34:45]Június 1jén mi fog történni Magyarország köztársasági elnökével, hogyha esetleg addig nem mond le, hogy utána már emelt fővel nem távozhat?
[00:34:55]Mi fog történni?
[00:34:55]esetleg valamilyen fizikai inzultus.
[00:34:57]Tehát olyan példátlan eseménysornak lehettünk szemtanúi én élőben is a parlamentben, de a kedves nézők, bárki a képernyők előtt, amiről úgy gondolom, hogy 1990 óta nem volt, tehát akkor jogilag ez egy sokkal hosszabb procedúra és nem válthatja le akkor a következő nem tudom akár egy-két hónapban.
[00:35:13]Biztos, hogy nem szerintem Attila emlékszik arra, hogy 2011-ben a Fidesz kormány a kéthados felhatalmazásával mit csinált?
[00:35:20]megtartotta a köztársasági nem váltotta le a köztársaság elnök nem váltotta le ő bevom őszintén csak ámulok és bámulok a fideszesek mennyire aggódnak hogy kétharmaddal mit lehet csinálni nekem tökéletesen jó az is hogyha Magyar Péter úgy alakítja át a köztévét ahogy a Fidesz átalakította amikor megnyerte a választást abban a jogi menetrendben, meg úgy, ahogy akkor volt.
[00:35:40]Ez ma nem közszolgáltatás, ez egy fideszes propagandagépezet volt.
[00:35:43]Olyan híreket publikált, amelyek a kormánynak jók voltak.
[00:35:48]Én egyetlen egy híradást nem láttam, ami Orbán Viktor kritizálta volna, mint kormányfőt, hogy valamit rosszul csinált volna.
[00:35:55]Na most az, hogy egy kormányfő soha semmit nem ront el 16 év alatt, szerintem azt még ti se gondoljátok komolyan.
[00:36:01]Tehát legalább egyszer úgy véletlenül csak lehetett volna valami negatív vagy kritikai attitűd is a közszolgáltatásokban.
[00:36:06]Én szoktam a híradásokat nézni, mert ez a szakmám, tehát hogy mint ahogy jönnek is, nekem is ez a szakmám már, hogy a hírekből építkezünk.
[00:36:14]egyébként én azt nem értettem pontosan, hogy szóval mi mindig azt mondtuk, hogy a köztársasági elnöki intézményt azt védeni kell, mert ez nem csak egy személy, hanem ugye ez egy intézmény.
[00:36:25]És sajnos a Fidesz által jelölt köztársaság elnökök nagyon sokat amortizáltak ezen.
[00:36:31]Golyóstól, Smid Pál, Novák Katalina kegyelmi üggyel és még sok sorolhatnánk a problémákat.
[00:36:37]Tehát magyarul ez baj, hogy ide jutott ez az intézmény, hogy igazából egy pártpolitikai csatározás tárgyává vált a Lengyelországgal kapcsolatban.
[00:36:47]Én beondom őszintén, meglepődtem, mert én azt hittem, hogy a fideszesek örülnek annak, hogy Magyar Péter Lengyelországba megy.
[00:36:54]Ugye Lengyel magyar két jó barát, ugye ismerjük ezt a mondást.
[00:36:56]Ráadásul a V4-ek szerelmese volt Orbán Viktoris és Szárto Péter és Német Zsolt küldi bizottság elnöke, amiből sikerült V1-eket csinálnia Orbánnak a végén.
[00:37:08]Tehát az, hogy Magyar Péter Lengyelországban megy, szerintem ez egy szövetségépítési akció, aminek van szimbolikája.
[00:37:14]Ráadásul szerintem Magyarország számára hasznos, hiszen ez a kelet-közép-európai térség, ha közösen lép föl európai uniós kérdésekbe, az igenis segítséget jelent a magyar érdek képviseletében Brüsszelben.
[00:37:30]És nem tudom, lesz-e rá idő, de például annyit már elért a Magyar Péter Orbán Viktorral szemben, hogy az Európai Uniós források közül 34000 34 milliárd euró fog érkezni Magyarországra.
[00:37:46]Ez ez már már ennek a fele már több annak, amit az Orbán kormány Magyarországra haza tudott hozni az elmúlt négy évben.
[00:37:52]Ez jó lesz a magyar családoknak, jó lesz az ország fejlődésének, jó lesz a magyar gazdasági vállalkozásoknak.
[00:37:58]Tehát szerintem van értelme annak, hogy valaki szövetséget épít Európában, és nem mindenkivel összeveszik, aki szembejön éppen, mert egy kiszágnak amilyen Magyarország, hiába vagyunk nagy nemzet, bizony kellenek a barátok és szövetségesek.
[00:38:12]És szerintem ez történik.
[00:38:15]Ausztria is egy szimbolikus helyszín, Lengyelország is az.
[00:38:20]És hát már bocsánatot kérek, amíg a általad említett szélső jobboldali kormány volt Lengyelországban hatalmon, addig semmi gond nem volt az, hogy odajárkáltak állandóan a a fideszes politikusok tanácsért vagy együttműködésért, ki hogy akar fogalmazni.
[00:38:35]De mi mondtuk azt, hogy mint ahogy mint ahogy egyébként az igazságügyminiszter is, akit ugye ott köröztek Lengyelországba, Magyarországra menekült, az most már ha jól tudom Amerikában van.
[00:38:43]Az is érdekes, hogy hogy tudott oda eljutni, de mindegy.
[00:38:45]Mikor nemzetközi körözés volt ellene kiadva, tehát hogy hogy azért ott volt egy jó baráti viszony azzal a kormánnyal.
[00:38:53]Szerintem semmi gond nincs, hogyha a Tuszkféle kormánnyal Magyar Péter jó jó jó kapcsolatokat akar ápolni.
[00:38:57]Egyik legfontosabb ország az Európai Unióban Lengyelország.
[00:39:02]Tehát szerintem ez nem a Stefi azt kérdezte, hogy mit gondolunk erről.
[00:39:06]Én majd visszanézem az adást, de nem emlékszem, hogy azt mondtam volna, hogy ez gond, hanem azt mondtam, hogy elmegy oda mintakeresés szempontjából.
[00:39:14]Na de hát hogyha azt mondtad, hogy az agresszív volt, brutális és mintát keres, akkor úgy értettem ebből én ostoba módon, hogy ez neked nem tetszik, hogy ilyen tanácsér cak leírtam az eseményeket, amik ott történtek.
[00:39:24]Tehát ez egy objektív leírása volt.
[00:39:27]Azt is hozzátetted, hogy Magyar Péter ezért megy oda.
[00:39:29]Én meg próbáltam egy másik indokot adni a nézők kedvéért, hogy mi lehet egy másik oka, ami miért Magyar Péter sajnos egy percünk marad.
[00:39:35]Ha már Attila említette az államfő intézmény rendszernek a védését és ennek fontosságát, arról mi a véleményetek?
[00:39:43]Tényleg csak nagyon röviden, hogy Magyar Péter megkérte Suyog Tamást, hogy ne készítsen fényképet ugye az új miniszterekkel, akiknek átadta a megbízólevelüket.
[00:39:50]És hát, hogy még ezt megfejeljék, gyakorlatilag a Magyar Távirati iroda az összes fotójáról, mintha levágták volna akkor a jelenlegi köztársasági elnököt?
[00:40:00]egy egy gyors, tehát amikor eljutunk oda, hogy fotók széléről vagdosnak le embereket, az én azt gondolom, hogy a a mélységnek egy bugyra, tehát tehát egészen döbbenetes volt.
[00:40:15]Láttam a a fotókat, tehát láttam ezt a konkrét fotót is, meg ugye nyilván az eseményen sok fotó készült, és alapból, hogy úgy kellett odamenni, hogy nem lehet közös fotót készíteni, ne is fogjanak vele kezet.
[00:40:29]volt egy fotó, amit sikerült közösen elkészíteni, arról pedig levágták.
[00:40:33]Tehát tehát nem nem tudom.
[00:40:36]Tehát ez a mélység, Gár az igazság, hogy igen, amikor retusálnak meg leszednek, lefhotoshopolnak embereket a képekről, ez nagyon ö csúnya és szégyenteljes időket idéz.
[00:40:49]Egyébként hozzáteszem, az ilyen utólagos eltüntetése egyes személynek a fotókra ebben Sztálin volt a nagymester egyébként számos ilyen fénykép van, ahol négyen vannak, aztán csak hárman.
[00:40:58]ketten és végül egyedül áll a fotón.
[00:41:00]Tehát ilyen volt.
[00:41:00]A aktualitáshoz visszatérve és ahhoz, ami fennt történt, ha már nagyon sok tekintetben összehasonlítottuk Orbán Viktort és a Fideszt most a Tiszával és Magyar Péterrel, Orbán Viktornak van közös fotója a Sándorpalában Gönc Árpáddal.
[00:41:13]Tudtam, ők sem voltak egy politikai platformon, de elegancia és méltóság az meg Péternek is van egyébként Orbán Viktorral, ugye ez talán pont Dani te posztod Sólyom Lászlóval is van.
[00:41:25]Bocsánat le kell zárni az adást, mert kezdődik a híradó.
[00:41:27]annyira gáz, mint az é.
[00:41:29]A stúdióban pedig ott van már Varga Ibola, de hát a vita it nem áll meg.
[00:41:33]Látod, Ibolya, ennyire heves most a mai esténk.
[00:41:35]Na, mivel várod ma a nézőket?
[00:41:38]Szervusz, Tefi, köszöntöm a kedves nézőket.
[00:41:39]Az izgalmas komment után arról fogunk beszélni, hogy minden eddiginél nagyobb támadással számítanak az éjszaka folyamán Kárpátalján.
[00:41:45]Arra figyelmeztették a lakosságot, hogy vonuljanak óvóhelyekre.
[00:41:48]Nem engedte a Hírtv riporterét kérdezni az első kormányülést követő sajtótájékoztatón Magyar Péter, és szándékosan hagyta a Bibliát a Karmelitában Orbán Viktor személyi titkára Magyar Péternek.
[00:41:58]Hogy pontosan miért azt elmondjuk a híradóban?
[00:42:03]Igen, mondjuk ezen már nem lepődök meg, hogy a Hírtv riporterének nem adnak választ.
[00:42:07]Iboly köszi és jó munkát neked.
[00:42:10]Nektek pedig vendégeimnek köszönöm, hogy itt voltak.
[00:42:11]Itt voltatok Mesterházi Attilenk, Szűcs Gábornak, Vargát Telének és Bohár Dánielnek és gyertek máskor is.
[00:42:19]Önöknek pedig nagyon szépen köszönjük a megtisztelő [zene] figyelmet.
[00:42:21]Maradjanak továbbra is a Hírvén.
[00:42:22]Holnap [torokköszörülés] este is lesz komment.
[00:42:25]Majd várom önöket.
[00:42:25]Viszontlátásra.
[00:42:29][zene] [zene] Ahogy ígértem, visszajöttünk.
[00:42:46]egy cep irónia