Monitor - Parlamenti székfoglaló - HírTV
- A TISZA-kormány leállította az ICC-ből való kilépést, de Magyar Péter közben meghívta Netanjahut – a vendégek szerint ez kettős játék.
- A kormány sajtótájékoztatóin a kritikus médiumokat korlátozzák; a miniszterelnök agresszíven utasította el a visszakérdezéseket.
- Magyar Péter a parlamentben átült az ellenzék elé, folyamatosan bekiabált, amit a résztvevők méltatlannak neveztek a tisztségéhez.
- Az alkotmánymódosítási javaslatból kiderült: a TISZA nem tudta, hogy az „apa férfi, anya nő” kitétel már szerepel az alaptörvényben.
- Egy interpellációra adott üres választ a kormánypárti frakció megszavazott, így a vendégek szerint a képviselők „szavazógépként” működnek.
- A budapesti BL-döntő szervezése káoszba fulladt, mert a kormányváltás után a szolgáltatók előleg hiányában nem vállalják a munkát.
- A képviselői és önkormányzati fizetéscsökkentés szétrobbanthatja a helyi igazgatást, és alacsony fizetések a korrupció melegágyát jelenthetik.
- A vizsgálóbizottsági javaslatok hibákkal teli politikai eszközök, amelyek alól a miniszterelnököt és a képviselőket kivették.
„Az, hogy a miniszterelnök folyamatosan bekiabálásokkal kommentálja az ellenzéki képviselők felszólalásait, az méltatlan nem is a személyhez, a tisztséghez...” – Szikra Levente
Részletes összefoglaló megjelenítése
- A műsor első részében Szikra Levente és Máté Patrik, a második részben Panyi Miklós fideszes országgyűlési képviselő elemezte a TISZA-kormány első két hetének történéseit, a parlamentben tapasztalható stílust és az új politikai irányvonal ellentmondásait.
- A beszélgetés során a résztvevők éles kritikával illették Magyar Péter miniszterelnök parlamenti magatartását, a kormány kommunikációját, a média kezelését, valamint a kormányzati intézkedések átgondolatlanságát és demagóg jellegét.
- A külpolitikai elemzés középpontjában a Nemzetközi Büntetőbíróságból (ICC) való kilépés leállítása, Izraelhez fűződő viszony és Karácsony Gergely ukrán kitüntetése állt, míg a belpolitikai témák között az alkotmánymódosítás, a képviselői fizetéscsökkentés és a parlamenti vizsgálóbizottságok hibái kaptak nagy hangsúlyt.
Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) tagság és izraeli kapcsolatok
- Parlamenti döntés született: Magyarország leállította a Nemzetközi Büntetőbíróságból való kilépés folyamatát, így az ország továbbra is tagja marad az ICC-nek.
- Ezzel összefüggésben felmerült, hogy Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök nem léphet Magyarország területére anélkül, hogy őrizetbe vennék, ami diplomáciai bonyodalmat okoz.
„Ez okos húzás diplomáciailag? Nem igazán.” – Szikra Levente *
- A helyzetet tovább bonyolítja, hogy Magyar Péter választási győzelme után meghívta Netanjahut Magyarországra, ami ellentmondásban áll a kormány mostani ICC-döntésével.
- Szikra Levente szerint az izraeli miniszterelnök amúgy is ritkán tesz külföldi látogatásokat, de korábban Orbán Viktor kormányzása alatt járt Magyarországon, mivel kettejük között nagyon jó személyes és politikai viszony volt.
„Magyar Péter megpróbálta ebben is másolni Orbán Viktort, de közben azért neki van egy mozgástér szűkítő helyzete is, hiszen az európai szövetségesei nem engednek meg neki mindent.” – Szikra Levente *
- A meghívás és a kilépés leállítása a beszélgetőpartnerek értékelése szerint egy kettős játék része, amit az európai szövetségesek felé kényszerűségből folytat a kormány.
- Az egyik műsorvezető megjegyezte: furcsa lett volna, ha Magyarország kilép az ICC-ből, de közben csatlakozik az Európai Ügyészséghez, tehát a döntés ebből a szempontból logikus.
A TISZA-kormány kül- és belpolitikájának ellentmondásai
- A vendégek szerint a TISZA-kormány az elmúlt két hétben számtalan ellentmondásos döntést hozott, és a politikai irányvonaluk az „adhocitás” jegyében működik.
„Egyik nap ezt mondják, másik nap azt mondják, nem tudják eldönteni, meg nem is tudja senki se eldönteni, hogy mégis mit akar a Tiszapárt valójában.” – Szikra Levente *
- Példaként említették az alkotmánymódosítás visszavonását és az ukrán gabona behozatali tilalma körüli bizonytalanságot is.
- A kormányszóvivői tájékoztatókon tapasztalható gyakorlat is kritikát kapott: a Mandiner, a Magyar Nemzet és más, nem a kormányhoz közel állónak tartott sajtóorgánumok nem, vagy alig kérdezhettek.
„A mostani kormányszóvivői tájékoztatón sem a Mandiner, sem a Magyar Nemzet nem kérdezhetett.” – Műsorvezető *
- Máté Patrik elmondta: a Magyar Nemzet meghívót általában kap, de az elmúlt hetek tájékoztatóin csak egyszer tudtak kérdezni, és akkor is 10 percig tartó, érdemi válasz nélküli „fröcsögést” kaptak a miniszterelnöktől.
- A vendégek szerint a kormány korábban azt ígérte, hogy „végre ismét újra az újságíróké lesz a tere” és bármennyit lehet kérdezni, ehhez képest a valóságban korlátozzák a sajtót, például két kérdésre limitálják az újságírókat, miközben a miniszterelnök arrogánsan felszólította a sajtó munkatársait, hogy fogadják el a válaszát és ne kérdezzenek vissza.
„Magyar Péter a szokásos rá jellemző agresszív stílusban azt mondta az egyik ilyen tájékoztatón, hogy fogadják el, ha ő valamire válaszol, ne kérdezzenek vissza. És ehhez érdekes módon megint csak nem volt semmi problémája a Telexnek és a többieknek.” – Szikra Levente *
- A résztvevők egyetértettek abban, hogy a TISZA szimpatizáns vagy új kormánypárti média (külön említve a Partizánt is) próbálja tematizálni és irányítani a kormány munkáját, amit „a farok csóválja a kutyát” helyzetként írtak le.
Alkotmánymódosítás és a keresztény kulturális identitás
- Szóba került a parlamentben felmerült alaptörvény-módosítási vita, különösen az a kérdés, hogy alkotmányos szinten kell-e rögzíteni, hogy „az apa férfi, az anya nő”.
- A vitát jól jellemezte egy újságírói nyelvbotlás, amelyet a résztvevők ironikusan kommentáltak.
„Konkrétan döntés ebben az ügyben egyetlen egy kormányülésen sem született még eddig. (…) Csak azért kérdezem, mert ugye alkotmányozás előtt áll az ország, és a jelenlegi alaptörvényben szerepel, hogy az apa nő? – Nem, az apa férfi, az anya nő.” – Részlet a parlamenti eszmecseréből *
- A TISZA-kormány inkompetenciájának újabb bizonyítékaként értékelték, hogy a „keresztény kultúra és az alkotmányos identitás védelme” kapcsán elfelejtették: ez a kitétel már benne van az alaptörvényben, és ezért kellett utólag módosítaniuk a javaslatot.
- Szkeptikus vélemény hangzott el azzal kapcsolatban, hogy a TISZA ténylegesen nagyobb alkotmányozásba kezdene, mivel a párt ígéretei gyakran nem valósulnak meg, és egy hosszú idővonal felvázolásával ezek a tervek könnyen elsikkadhatnak.
Parlamenti stílus és a miniszterelnök viselkedése
- A műsor jelentős része foglalkozott Magyar Péter miniszterelnök parlamenti fellépésével. A vendégek egyetértettek abban, hogy viselkedése méltatlan a kormányfői tisztséghez.
- Konkrét eseteket említettek: a miniszterelnök átült a kormánypárti padsorokból az ellenzéki oldal elé, odébb tessékelte Kapitány István gazdasági és energetikai minisztert, hogy közelről, alig két méterről bámulja és folyamatosan kommentálja Gulyás Gergely, a Fidesz frakcióvezetőjének felszólalását.
„Az, hogy a miniszterelnök folyamatosan bekiabálásokkal kommentálja az ellenzéki képviselők felszólalásait, az méltatlan nem is a személyhez, a tisztséghez és ahhoz a helyhez, ahol ez történik.” – Szikra Levente *
- Panyi Miklós szerint Magyar Péter részéről ez egy „borzalmas szereptévesztés”, és még egy képviselő sem engedhetne meg magának ilyen magatartást, nemhogy egy miniszterelnök.
- A házelnök, Földesi-Nagy Ágnes (Foshofer Ágnesként elhangozva) szerintük nem lépett fel kellő eréllyel a rendbontással szemben, láthatóan fél a kormányfőtől, ami tovább rontja a parlament tekintélyét.
„Tehát Földesi-Nagy Ágnes nagyon fél Magyar Pétertől, ez nagyon látszik.” – Szikra Levente *
- A vitakultúra minőségével kapcsolatban a miniszterelnök úgy nyilatkozott, hogy a parlamentben „végre valódi viták” zajlanak, és javasolta a kritikusoknak, hogy nézzenek nyugat-európai parlamenti közvetítéseket. Ezzel szemben a meghívott vendégek azt hangsúlyozták, hogy a hétfői és keddi ülésnapokon az idő felét Magyar Péter beszéde vagy hozzászólásai, a másik felét pedig a másik fél megszólalásainak folyamatos kommentálása töltötte ki, így érdemi eszmecsere nemigen alakult ki.
„Alapvetően amikor vitakultúráról beszélünk, akkor Magyar Péter vitatkozik mindenki mással. (…) A Magyar Péter által mondottaknak a 90%-a az alapvetően a politikai ellenfeleinek a vegzálása, megbélyegzése és az elmúlt 16 évnek a kritizálása volt.” – Panyi Miklós *
Interpelláció és a „semmitmondás politikája”
A beszélgetésben felidézték, hogy egy Novák (vélhetően Novák Előd vagy Novák Katalin – a kontextusban nem egyértelmű) által benyújtott interpellációra Magyar Péter érdemi válasz nélkül hagyta a kérdést, ennek ellenére a TISZA frakció 140 szavazata elfogadta a választ.
„Ott van a nem szavazás és a tartózkodásnak a lehetősége is. De nem, ott van 140 ember egyetértett azzal, hogy Magyar Péter nem válaszolt. És ha most ez jó az embereknek, ez ami itt megy, ez ugyanis ez volt az elmúlt 16 évben is.” – Műsorvezető *
A jelenséget a vendégek a TISZA-kampány egyik önellentmondásával kötötték össze: Magyar Péter annak idején azt ígérte, hogy nem „szavazógépeket” keres, a vendégek szerint végül mégis 141 „kólás doboz” ül a parlamentben, akik mindenre bólintanak.
„Azt mondta, hogy nem szavazógépeket keresünk. (…) 141 olyan ember kell neki, aki egyenruhában, ugyanott Tiszás logóval ül a parlamentben, és akkor mindent szavazógépként megszavaz.” – Szikra Levente *
Karácsony Gergely kitüntetése és az ukrán menekültek
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök magas állami kitüntetést adományozott Karácsony Gergely főpolgármesternek, az indoklás szerint azért, mert rengeteget tett a Magyarországra érkező ukrán menekültekért és kellően Putyin-ellenes.
A vendégek szkeptikusan nyilatkoztak a kitüntetés valós alapjáról:
- Máté Patrik szerint nem emlékszik olyan érdemi cselekedetre Karácsony részéről, leszámítva, hogy a BKK-n és a MÁV-nál ingyen utazhattak a menekültek, ami viszont nem egyedi fővárosi intézkedés volt.
- Szikra Levente hozzátette: a valódi segítséget az előző kormány nyújtotta, és a kitüntetés valójában politikai gesztus, nem a tényleges segítségnyújtásról, hanem az Oroszországgal szembeni kritikus hozzáállásról szól.
A Bajnokok Ligája döntő körüli bizonytalanság
- Szó esett a Budapesten szombaton esedékes Bajnokok Ligája döntő körüli szervezési nehézségekről, melyeket a kormányváltás és a korábbi szolgáltatók elleni fellépés okozhat.
- Balásy Gyula („Balási Gyula”) cégei korábban részesei voltak a rendezésnek, de miután felajánlotta teljes portfólióját az államnak, a feladat ellátása kérdésessé vált.
„Lehetséges, hogy belpolitikai boszorkányüldözés miatt veszélyben lesz mondjuk Budapesten a Bajnokok Ligája döntője.” – Műsorvezető *
- A műsorban idézett sajtóinformációk szerint a rendezvénytechnika és DJ szolgáltatás díja rendezetlen, több szolgáltató előleg hiányában nem vállalja az eseményt, ami a döntő előtt három nappal súlyos aggodalomra ad okot.
- A vendégek szerint a kormányzat az elmúlt két hétben csak üres, semmitmondó határozatokat hozott („megnézzük, megvizsgáljuk, átvilágítjuk”), és képtelen az ország valódi ügyeit intézni.
„Nem intézi el a dolgokat a kormány, nem csinál semmit, csak üres határozatokat hoz, kiabál és az elődjeit szidja.” – Szikra Levente *
Fizetéscsökkentés és az önkormányzati rendszerre gyakorolt hatása
- A miniszterelnök bejelentette a parlamenti képviselők, állami és önkormányzati vezetők fizetésének csökkentését. Panyi Miklós személyesen nem ellenzi a példamutatást, de részletesen elemezte a lépés várható súlyos következményeit.
- Az állami szférában a helyettes államtitkárok fizetése olyan alacsonyra csökkenhet, hogy a legjobb szakemberek nem maradnak meg az igazgatásban, ami az állami szolgáltatások színvonalának romlásához vezet.
- Az önkormányzatoknál abszurd helyzet állhat elő: egy alpolgármester kevesebbet kereshet, mint az alá tartozó intézményvezetők (iskolaigazgatók, óvodavezetők), ami szétrobbanthatja a rendszert.
„Ez olyan anomáliákat okozna, egyrészről, hogy szétrobbantaná az egész önkormányzati rendszernek a működését. (…) Ez az egész önkormányzati rendszert szétfeszíti. Nem véletlenül lázadoznak a polgármesterek.” – Panyi Miklós *
- Egy algyői polgármestert idézve hozzátette: a túlzott fizetéscsökkentés a korrupció melegágya lehet, mert az alacsony fizetésű vezetők más utakon próbálhatják kompenzálni a jövedelmüket.
Parlamenti vizsgálóbizottságok és a „védvonal”
- A TISZA több vizsgálóbizottsági javaslatot nyújtott be, amelyek szerintük hemzsegnek a hibáktól, és a céljuk politikai: a kampányhangulat fenntartása, a volt kormánypárti politikusok zaklatása.
„Ezek a határozati javaslatok alapvetően még mindig egy tartó kampány termékei, és a céljuk ezeknek a vizsgálóbizottságoknak, hogy elnyújtsák azokat a témákat, amik TISZA-párt számára kedvezőek.” – Panyi Miklós *
- A szankciórendszer különösen szigorú: rendőri elővezetést is lehetővé tenne. Radnai Márk TISZA-alelnök egy erre vonatkozó újságírói kérdésre nem tudott érdemi választ adni, ami a vendégek szerint a jogszabályok átgondolatlanságát mutatja.
- Külön érdekesség, hogy a kormány tagjai – köztük mint képviselő, Magyar Péter is – ki vannak véve a vizsgálóbizottsági meghallgatások alól.
„Nem fogja kitalálni szerkesztő, hogy kik azok a személyek, akiket ugyanakkor nem lehet elővezetni ennek a bizottsági ülésnek a meghallgatására. (…) országgyűlési képviselők és egészen életszerűen például Magyar Péter is országgyűlési képviselő, tehát hogyha például bizonyos szerződéskötések esetében a vizsgálóbizottság szeretné Magyar Pétert meghallgatni, akkor őt például nem lehetne meghallgatni.” – Panyi Miklós *
- A beszélgetés végén a „védvonal” nevű kezdeményezésről is szó esett. Panyi Miklós szerint a jobboldali közösséget verbális lincselés és inzultusok érik, ez ellen a Fidesznek össze kell fognia és meg kell védenie magát. A védvonal létrehozását Orbán Viktor jelentette be, vezetésével Szunnyiné Bertalan Juditot bízták meg.
⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
- Nincs ilyen szakasz.
Teljes átirat megjelenítése
[00:00:08]Jó estét kívánok!
[00:00:08]Ez a Monitor, a műsor, amelynek ironikus részei napok óta Magyar Péter kormányfő és a Tiszapárt politikusainak aktív támogatásával készülnek.
[00:00:18]Ma is kitettek magukért.
[00:00:21]Máris mutatom.
[00:00:24]A tiszarövidítés jelentése a parlament tisztelet nem adnak senkinek, viszont azt hiszik, nekik mindent szabad.
[00:00:32]Marad a nemzetközi büntetőbíróság.
[00:00:32]Az izraeli kormányfővel így legfeljebb külföldön találkozhat Magyar Péter miniszterelnök.
[00:00:40]És végül tüntessen ki téged Zelenszki elnök.
[00:00:42]Karácsonyt sokat tett az ukrán menekültekért, vagy ha nem is, legalább Putytin ellenes.
[00:00:49]Ma esti vendégeim pedig Szikra Levente és Máté Patrik.
[00:00:51]Szervusztok.
[00:00:51]Köszönöm, hogy elfogadtátok a meghívásunkat.
[00:00:54]Kvánok kezdjük azért az irónia mellett egy komoly témával, mégpedig itt, amit említettem is a headline-ban, hogy döntött a parlament Magyarország megállította a Nemzetközi büntetőbíróság tagjai közül kilépés folyamatát.
[00:01:09]Maradunk az ICC keretein belül.
[00:01:09]Vagyis például Benjamin Netánahu izraeli miniszterelnök mondjuk nem léphet Magyarország területére anélkül, hogy ne vennék őrizetbe.
[00:01:17]Ez okos húzás diplomáciailag?
[00:01:21]Nem igazán.
[00:01:21]És ugye különösen annak fényében volt ez különösen visszás, hogy Magyar Péter ugye az egyik első győzelem utáni megszólalásában meghívta netyeut Magyarországra.
[00:01:30]Ugye azért azt tudni kell, hogy az izraeli miniszterelnök ritkán megy külföldi országokba diplomáciai látogatásokra, de Magyarországon járt például Orbán Viktornak a kormányzása alatt.
[00:01:38]És ugye az közismert, hogy a két vezető között nagyon jó személyes és politikai kapcsolat is volt.
[00:01:44]És ugye Netanyú többször elismerte, hogy Magyarországon a zsidó közösségek biztonságban élhetik a mindennapjaikat.
[00:01:50]És ugye Magyar Péter megpróbálta ebben is másolni Orbán Viktor, de közben azért neki van egy mozgástér szűkítő helyzete is, hiszen az európai szövetségesei nem engednek meg neki mindent.
[00:02:01]És ugye ezért kell ezt a kettős játékot játszani itt is, hogy egyszerre meghívja Netut, másrészről viszont leállítja a büntetőbíróságból való kilépést.
[00:02:08]Ugye itt a probléma az nem az, hogy a nemzetközi bűntett vagy a nemzetközi bűncselekmények kapcsán Magyarországnak bármi baja lenne, hogy egy bíróság elé állítják a az elkövetőket, hanem az a probléma, hogy ez a bíróság a saját komolyan vehetőségét aláásta és eljátszotta azzal, hogy politikai céllal adott ki elfogató parancsokat, ráadásul olyan vezetők ellen, akikel kapcsolatban tárgyalási kötelezettség lenne, akár Izrael, akár Oroszország esetén.
[00:02:31]Tehát ezeket a dolgokat a lássa a büntetőbíróságnak a tevékenysége.
[00:02:37]Nem tisztem, és nem is szeretek kiállni mondjuk a Tiszapár döntései mellett, de mondjuk azért az egészen furcsa logika lett volna, ha mondjuk kilépünk az ICC-ből, a Nemzetközi Büntetőbíróságból, közben pedig csatlakozunk az európai ügyészséghez.
[00:02:49]Tehát az az mondjuk azért ez ilyen szempontból logikus, de mondjuk azért nem lett volna meglepő, hogyha ilyen ellentmondásos lépéseket tesz a Tiszapárt.
[00:02:58]Hát a választások óta meg amióta elkezdtek kormányozni, most már idestova két hete dicsőséges 14 nap már mögöttünk van.
[00:03:07]már ezalatt a két hét alatt is számtalan ellentmondás mutatott a Tiszapárt.
[00:03:12]És ez a külpolitika pedig amit folytatnak Izrael kapcsán is és Netányum meghívása kapcsán is egy ilyen adhokitika az egész.
[00:03:19]Egyik nap mondanak ezt, másiknap mondanak azt, de ugyanez például az alaptörvénymódosítás, ugyanez például az ukrán gabonának a behozatali tilalma.
[00:03:28]Egyik nap ezt mondják, másik nap azt mondják, nem tudják eldönteni, meg nem is tudja senki se eldönteni, hogy mégis mit akar a Tiszapárt valójában.
[00:03:37]Ma kettős funkció is volt itt politikai újságírók számára, hiszen egyszerre volt parlamenti plenáris ülés és egyszerre volt kormányszóvivői tájékoztató.
[00:03:48]Ezért is kérdeztem Patrikot, hogy mi volt a mai terve.
[00:03:50]Tehát ő kiderült, a parlamentben volt.
[00:03:52]Azért sem hagytá ki semmit, mert hát nem nagyon kérdezhettetek volna egyébként sem.
[00:03:57]A mostani kormányszóvé talé tájékoztatón sem a Mandiner, sem a magyar nemzet nem kérdezhetett.
[00:04:07]Amikor korábban véletlenül előfordult, hogy mondjuk egy vagy két alkalommal valamelyik balliberális sajtótermék nem kérdezhetett, akkor azért hatalmas volt a hőzöngés.
[00:04:15]Most valahogy nem látom ezt.
[00:04:18]Hát és főleg annak fényében furcsa ez, hogy ugye az új kormány folyamatosan azt kommunikálta ilyen nagyon teátrális módon egyébként, hogy mostantól végre ismét újra az újságíróké lesz a tere, bármennyit lehet kérdezni satöbbi.
[00:04:28]Tehát ugye szinte helyreáll a sajtószabadság.
[00:04:32]És ehhez képest azt láttuk már a korábbi tájékoztatókon is, hogy például kettőre limitálták sok esetben a az újságíróknak a kérdezési lehetőségét, miközben még Gulyás Gergelynek a kormányinfóin egy újságíró jellemzően 10-15 percig magánál tartotta a szót, és és rengeteget visszakérdezhetett.
[00:04:47]És egyébként folyamatosan azt hallgattuk a Telex 44 satöbbi univerzumtól, hogy a független sajtó csak akkor tudja jól végezni a dolgát, ha többször visszakérdezhet a politikusoknak.
[00:04:56]Ehhez képest Magyar Péter a szok rájellemző agresszív stílusban azt mondta az egyik ilyen tájékoztatón, hogy fogadják el, ha ő valamire válaszol, ne kérdezzenek vissza.
[00:05:05]És eh ezzel érdekes módon megint csak nem volt semmi problémája a Telexnek és a többieknek.
[00:05:09]Tehát azt gondolom, hogy nyugodtan mondhatjuk, hogy ezek tiszás sajtótermékek, akkor is, hogyha ezek ők megsértődnek.
[00:05:15]És azt is mondhatjuk, hogy valójában egyáltalán nem tartotta be azt az írét sem az új kormány, hogy a sajtónak több lehetősége lesz a munkáját végezni.
[00:05:24]egyébként Patrik, te nem tudom, hogy van-e rálátásod erre, de hogy ti szoktatok meghívót kapni egyáltalán mondjuk ezekre a tájékoztatókra a Magyar Nemzetnél?
[00:05:34]Szerencsére meghívókat még kapunk, be is engednek minket, de eddig amik voltak ilyen tájékoztatók az utóbbi hetekben a Tiszakormány felállása óta, egyetlen egyszer tudtunk csak kérdezni, de hát ott is két nagyon egyszerű kérdést feltettem kedves miniszterelnök úrnak, és nem tudott ezekre két egyenes választ adni, hanem 10 percen keresztül csak fröcsögött folyamatosan.
[00:05:58]No hát mondanám azt, hogy másoknak tudnak érdemi kérdést vagy érdemi választ adni, viszont vannak, akiknek a kérdezéssel is vannak problémái, lehet, hogy ilyen régi berögzültség kapcsán.
[00:06:09]Nézzük meg például, ahogy a partizános kolléganőnek ez ma viszonylag nehezen jött össze.
[00:06:17]Konkrétan döntés ebben az ügyben egyetlen egy kormányülésen sem született még eddig.
[00:06:22]Várjuk ki, hogy mi lesz a jövőben.
[00:06:25]Csak azért kérdezem, mert ugye alkotmányozás előtt áll az ország, és a jelenlegi alaptörvényben szerepel, hogy az apa nő?
[00:06:31]Nem, az apa férfi, az anya nő.
[00:06:34]És igen, hát ahogy fogalmazott, nem ugye nyilván a Pride-ról próbáltak kérdezni.
[00:06:44]Most ez egy geg, tehát bárkivel előfordulhat egy ilyen nyelvbotlás, de hát azért mégis csak tudjuk, hogy a Partizánnál ott egy picit fordított logikával szoktak időnként gondolkodni ezekről.
[00:06:56]Igen.
[00:06:56]Hát ugye az az érdekes, hogy ezt ők felhozták, hiszen a még a miniszterelnök meg a kormány sem hozta fel például ezt az alattörvény módosítandó rendelkezései között.
[00:07:04]Ezt az egyébként egén csak egyértelmű dolgot, hogy az apa férfi az anyanő.
[00:07:09]Ög másik kérdés kapcsán alakult ki vita, hogy a keresztény kultúra és az alkotmányosan azonosság védelme kötelessége legyen-e az állami szerveknek, vagy nem.
[00:07:18]Itt ugye megint megmutatkozott a Tiszapártnak a brutális inkompetenciája, hiszen vélhetően elfelejtették, hogy ez a mondat is benne van az alaptörvényben, és azért kellett utólag módosítani, hogy mégis csak visszakerüljön.
[00:07:32]De a lényeg az az, hogy én azért némileg vitatom, hogy alkotmányozás előtt áll az országra.
[00:07:37]Nem azért, mert nincsenek ilyen ígéretek, hanem azért, mert amikor a Tiszapert megígér valamit, akkor azt nem biztos, hogy be fogja tartani.
[00:07:42]És és azért azt is látjuk, hogy egy ilyen hosszú idővonalat rajzolnak fel, hogy először most csak kis módosítások, és majd akkor később egy nagy.
[00:07:50]Azért ezt pontosan tudjuk, hogy a politikai működés során főleg akkor, hogyha egy kormány nem igazán figyel arra, hogy az ígéreteitbe tartsa, ezek el tudnak sikkadni.
[00:07:59]Úgyhogy azért én ez ügyben hadd legyek szkeptikus egyébként.
[00:08:02]Hát szóval, hogy mondjam, a kormánypárti sajtónak is vannak izgalmas kérdései.
[00:08:08]Az új kormánypárti sajtóról beszélek.
[00:08:12]Tehát azt például vajon miért volt fontos kér megkérdezni, hogy ha már Magyar Péterről nem tudjuk, akkor a kormányszóvivők elmennek-e a Pride-ra?
[00:08:24]Én azt látom, hogy elkezdte ez a új kormánypárti sajtó elkezdte irányítani, vagy próbálja irányítani a kormánypárt és a Tisza kormányt.
[00:08:32]Kicsit a farok csóvája a kutyát esete szerintem ez, hogy megpróbálják így megmondani vagy tematizálni, hogy mit csináljon mégis a kormány, milyen ügyekkel foglalkozzanak akár a Pride kapcsán vagy akár más témákban.
[00:08:48]És akkor hát ennek egy lenyomata volt egyébként az a Facebook áradat is, amikor felháborodtak az, amikor először az volt a hír, hogy Rubos Crita lesz az oktatási miniszter és akkor Pankotaléli Liliék felháborodtak, vagy melléj Barnának az igazsági minisztéri jelöltségén felháborodtak, és akkor is Magyar Péter végül visszakozott.
[00:09:07]Most ugyanezt látjuk a Partizán vagy éppen más újdonsult kormánypárti sajtorgánumnál is, hogy próbálják így tematizálni vagy irányítba helyezni kicsit a Tisza kormányt, hogy milyen mivel foglalkozzanak.
[00:09:20]Ezzel egyet tudsz érteni, hogy egy kis nyomásgyakorlás a régi dollár média részére?
[00:09:24]Nyilvánvaló.
[00:09:24]Tehát az előző kormánnyal is az volt a baja ezzel a ennek a médiának, hogy nem szólhattak bele az ország üyeinek intézésébe.
[00:09:30]És ugye azért azt is láttuk, hogy a Tisza feltűnése előtti időszakban is igazából ez a média konglomerátum töltötte be az ellenzéki politika szerepét.
[00:09:39]Tehát ők mondták meg, hogy mivel kell támadni a kormányt, és az ilyen régi MSZPDK hasonló pártok pedig csak ezt követték.
[00:09:46]Tehát ez egyébként egy európai trend, hogy a a fősodratú média egyre nagyobb része az szeretne valójában politikai döntéshozó szerepbe kerülni, de természetesen anélkül, hogy ezért az elszámoltathatóságot meg a felelősséget vállalni kelljen.
[00:10:00]Tehát én azt látom, vagy azt gondolom, hogy most Magyarországon is erre fogunk látni kísérleteket.
[00:10:06]Az viszont már látszik, hogy sokan elégedetlenek nem csak a kormány, hanem a parlament munkájával is.
[00:10:10]Mutatok erre egy konkrét példát.
[00:10:15]Nos, ezek azok a számok, amik voltak 16 éven keresztül.
[00:10:18]16 éven keresztül.
[00:10:18]És mindenki azt mondta, hogy ezt ezt nem akarja.
[00:10:24]Most például azt nézem, hogy Novák előtt benyújtott egy interpelációt, amire Magyar Péter konkrétan tényleg semmilyen választ nem adott.
[00:10:31]Nem kell fideszesnek sem tiszásnak, sem mi hazánkosnak lenni ahhoz, hogy egyértelmű legyen, hogy az erre adott választ nyilvánvalóan nem lehet elfogadni.
[00:10:40]De ott van a nem szavazás és a tartózkodásnak a lehetősége is.
[00:10:44]De nem, ott van 140 ember egyetértett azzal, hogy Magyar Péter nem válaszolt.
[00:10:51]És ha most ez jó az embereknek, ez ami itt megy, ez ugyanis ez volt az elmúlt 16 évben is.
[00:10:55]Ha most ez jó ebben a formában, akkor nekünk egyáltalán nem való a parlamenti demokrácia.
[00:11:03]Én nem vagyok meglepve, sőt megértem egyébként a Tiszás képviselőket, hogyha egyetértenek azzal is, amikor Magyar Péter nem mond semmit, mert hát azért tudjuk, hogy milyen az ő habitusa.
[00:11:10]Tehát azok, akik viszont a válatozásra szavaztak, azok joggal elégedetlenek ilyenkor.
[00:11:17]Igen, csak hát ugye arról van itt szó, hogy ez az egész párt, a Tiszapárt, ez arra az alapra építette fel saját magát, hogy nem mondanak semmit.
[00:11:23]Tehát az, hogy a semmit mondást ők elfogadják, az tulajdonképpen a politikájuknak a lényege.
[00:11:28]Tehát ebből a ebből a szempontból viszont nem kell meglepődnie senkinek, aki esetleg képben volt.
[00:11:31]És azt gondolom, hogy az az a meglepő inkább, hogy valaki várt egyfajta változást ebből a szempontból.
[00:11:38]Ugye az interpellációk esetében van ez a dolog, hogyha egy kormánytag válaszol, akkor a kérdező képviselő mondhatja, hogy elfogadja vagy nem.
[00:11:47]És ha nem, akkor pedig a parlamentnek kell döntenie.
[00:11:48]Ez ugye hagyományosan a parlament ellenő szerepéhez tartozó intézmény, de amit ezek szerint komolyan lesznek a tisztások.
[00:11:56]Oké, értem.
[00:11:56]Azért tegyük hozzá, hogy nyilván a valóban a Fidesz esetében is a a Fideszes képviselők is mindig elfogadták a a minisztelk miniszterelnöknek a válaszát.
[00:12:03]Tehát ez abb szöbben szomadó természetes is.
[00:12:05]Nem kell csodákat várni.
[00:12:07]Az viszont érdekes, hogy valóban a semmit mondás az a Tiszapártnak a politikájának a lényege.
[00:12:14]És ennek fényében én azt nem értem, hogy aki ezen meglepődik, az végül is hol élt 2024 és 26 között.
[00:12:20]Nekem egy mondat most így hirtelen beugrott a kampányból, hogy Magyar Péter amikor a képviselő jelöltjeit castingolta, akkor azt mondta, hogy nem szavazógépeket keresünk.
[00:12:28]Ez most mintha nem lenne valóság.
[00:12:31]Aztán rögtön utána azt mondta, hogy 100, nem tudom hány kólás doboz, végül 141 kólás doboz lett.
[00:12:38]Hát tehát 141 olyan ember kell neki, aki egyen ruhában ugyanott Tiszás logóval ül a parlamentben, és akkor mindent szavazógépként megszavaz.
[00:12:49]Tehát itt is a szokásos magyar péteri önellentmondásnak van egy van egy esete hozzáfűzni.
[00:12:54]pedig azt fűzném hozzá ezt hogye tényleg az interpelláció az végül is a politikai bizalomról szól, hogy megvan-e a frakció és a kormánypártok vagy kormány jelen esetben kormánypárt részéről a válaszadó miniszter vagy miniszterelnök felé a bizalom.
[00:13:08]Az lesz majd érdekes, amikor egyszer tényleg azzal fogunk szembesülni, hogy kezdenek elpárologni ezek a kólás dobozok Magyar Péter mögül, és akkor még lehet valamiféle pártszakadás vagy kormányválság is az elkövetkezendő években.
[00:13:23]Nem tudok elmenni szó nélkül amellett, hogy mit gondoltok a stílusról, mert ugye ma megint egy érdekes performancea volt a miniszterelnöknek.
[00:13:30]Fogta magát és átült a másik oldalra a karélyba.
[00:13:35]Horrébb tesékelte kapitány István energia és gazdasági minisztert, csak azért, hogy 2 m távolságból bámulva nézhesse Gulyás Gergelyt, a Fidesz vezérszónokát, miközben elmondta a mondanivalóját, hogy ez egy újfajta parlamentarizmus, az biztos, csak hogy ez parlamentarizmus-e.
[00:13:53]Hát egy dologban következetes Magyar Péter az összes közjogi méltóságot folyamatosan degradálja, az ő méltóságukat folyamatosan a földbe döngöti.
[00:14:05]Legyen szó arról, amikor a köztársasági elnököt gyalázza és szólítja fel lemondásra, és legyen szó, amikor a saját pozícióját, a miniszterelnöknek a pozícióját degradálja azzal a viselkedéssel, amit egyébként nem csak a parlamentben, de most látványosan ott mutat.
[00:14:17]Tehát az, hogy a miniszterelnök folyamatosan bekiabálásokkal kommentálja a ellenzéki képviselők felszólalásait, az méltatlan nem is a személyhez, a tisztséghez és ahhoz a helyhez, ahol ez történik.
[00:14:29]Ugyanez, amikor a miniszterelnök a parlamenti rendszabályokat figyelmen kívül hagyva átmegy a patkóba, elkezd beledumálni egy ellenzéki frakcióvezetőnek a felszólalásába.
[00:14:36]Tehát ezek ezek komolytalan dolgok, és nem az a bajom elsősorban, hogy Magyar Péter csinálja, hanem hogy a miniszterelnök csinálja.
[00:14:43]A miniszterelnöknek a méltóságát ezt teljes mértékben a földbe döngöli.
[00:14:47]És egyébként az a másik, hogy a házelnökasszony láthatóan nagyon nem mert erélyesen fellépni ezzel szemben, ezzel a magatartással szemben.
[00:14:54]Tehát Foshofer Ágnás nagyon félmagyar Pétertől ez nagyon látszik.
[00:14:58]És amikor például ez a tegnapi napon volt, amikor először felállt a helyén, és egy Magyar Péter látszik a videón, elkezdett szónokolni, mintogyha szava szót kapott volna, de nem kapott, mert ugye a házszabály szerint nem kaphatott.
[00:15:08]És amikor ezt azt Forsó Feráz Egnes meglátta, akkor sem nem utasította a rendre, de sem nem mert neki szót adni.
[00:15:16]Tehát teljesen teljesen kellemetlen helyzet alakult ki.
[00:15:18]Én azt gondolom, hogy egy házelnöknek ebben a helyzetben az lenne a feladata, hogy rendre utasítsa akár a miniszterelnököt is.
[00:15:26]Erre azért láttunk kevés precedens az elmúlt években, mert a Magyarország előző miniszterelnökei, talán még többes számban is helyes, ismerték a parlamenti szabályokat, és és többé-kevésbé be is tartották azokat.
[00:15:35]Tehát a házelnöknek lenne ez a feladata, és ezt a feladatát a házelnök nem látta el.
[00:15:39]Na hát akkor egy hiperpasszív házelnök után jöjjön egy hiperpasszív főpolgármester, merthogy mi itt Magyarországon így látjuk Karácsony Gergelyt, vagy legalábbis sokan.
[00:15:49]Hát úgy tűnik, hogy Kievből valahogy más népképp néz ki ez a dolog.
[00:15:54]ugyanis Voladimir Zelenszké ukrán elnök kitüntette egy magas állami kitüntetéssel Karácsony Gergelyt, amiért ő rengeteget tett a Magyarországra érkező ukrán menekültekért.
[00:16:08]Patrik, te emlékszel olyasmire, amit Karácsony Gergely és nem a kormány tett az ideérkező ukrán menekültekért?
[00:16:14]Így próbáltam kutakodni az emlékeimbe, de hát nem emlékszem rá, hogy valaha is tett volna bármit Karácsony Gergely az ukrán menekültekért, azon kívül, hogy például tavaly a Pride-on például Ukrajnáról is arról is beszélt, hogy Ukrajna a mi háborúnkat vívja, tehát kábé ennyi köze volt az ukrán menekültekhez, Karácsony Gergelynek.
[00:16:34]Mondjuk azt külön kiemelte az ellenszki elnök, hogy egyébként pedig kellően Putyin ellenes.
[00:16:39]Igen, de egyébként én tudok egy példát, egy nagyon komoly dolog.
[00:16:41]a BKK-n ingyen utazhattak a menekültek, ami egyébként a MÁVRA is igaz volt, tehát ebben sem egy egyedi lépést látunk, de valóban az az igazság, hogy az előző magyar kormány alatt láttuk azt, hogy nagyon komoly segítséget kaptak az Ukrajnából érkező menekültek.
[00:16:55]És azt gondolom, hogy ez azt is bebizonyította, hogy Magyarország az Orbánkor kormány alatt valóban következetes volt.
[00:17:01]Tehát gazdasági migránsokat nem engedjük be, valódi háborús országból érkezőket beengedjük és segítjük.
[00:17:06]De a kitüntetést nyilván Karácsony Gergely kapja, mert a kitüntetés nem arról szól, hogy ki az, aki valóban segítette a menekülteket, hanem valóban inkább az, hogy ki az, aki kellően kritikus Oroszországgal szemben, és ki az, aki visszamondja azokat a szövegeket, amiket Zelens kihallani akar.
[00:17:20]Uraim, az idei nyár azt hiszem, hogy a futballvilág ünnepe, és ennek az első ünnepségorozata az most szombaton Budapesten indul a Bajnokok Ligája döntőjével, amelyben egyébként nagyon komoly feladat hárul, vagy hárult volna annak a Balási Gyulának a cégeire, aki ugye nemrég felajánlotta tulajdonképpen a teljes portfólióját az államnak.
[00:17:42]És hát ez most azért úgy tűnik, hogy okoz némi gondot, mertogy valakinek azt a feladatot el kéne látni.
[00:17:51]Lehetséges, hogy belpolitikai boszorkányüldözés miatt veszélyben lesz mondjuk Budapesten a Bajnokok Ligája döntője.
[00:17:57]Hogy Magyar Péter majd felszólítja az UEFA-t, hogy rendezze máshol már rendezék máshol a Bajnokok Ligája döntőjét.
[00:18:04]És május 31-i hatálya az UEFA elnöke pedig mondjon le a hivataláról.
[00:18:08]Tehát mondjuk azt a kötbért megnézném, amit ezek után az UEFA kiszab mondjuk a szervezőkre.
[00:18:13]Hát majd azt mondaná, hogy majd a nemzeti vagyon visszaszerzési hivatal által visszaszerzett pénzből majd kipzettik a kötbért egyébként.
[00:18:19]De hogy egyébként látható, hogy megint ez a kapkodás meg megint ez a fenyegetőzés, ami már most lassan másfél hónapja meg ráadásul még inkább két hete a kormány beégiktatása óta megy, ez csak káoszt meg zűrzavart okoz.
[00:18:33]Ennek még csak kis jelei vannak, ezek még csak repedések, apró rések a pajzson, de ezek egyre nagyobbá válhatnak a négy év alatt.
[00:18:40]Ugye a szeretlekmagyarország.hu hu cikke azt fölhozza, hogy a cég már a kormányhoz fordult segítségért, miközben a rendezvénytechnika és DJ Szigala fellépti díja is rendetlen, és több szolgáltató jelezte, hogy előleg hiányában nem vállalja az eseményeket.
[00:18:56]Tehát itt azért három nappal vagyunk előtte, és ez nem tűnik egy rendezett dolognak.
[00:19:00]A kormánynak nem lenne itt dolga, de nyilvánvalóan lenne, csak a kormány az láthatóan nem képes ellátni a feladatát.
[00:19:07]Tehát hogyha megnézzük azt, hogy az elmúlt két hétben, amióta felállt a kormány, mit csináltak, akkor valójában csupa olyan kormányhatározatot hoztak, amelyek arról szólnak, hogy megnézzük, megvizsgáljuk, átvilágítjuk, átgondoljuk.
[00:19:20]Tehát csupa semmit mondó döntés.
[00:19:23]Ezért is nevettem nagyot, amikor Magyar Péter büszkén mondta tegnap a parlamentban, hogy ez a kormány hozzést a az első két hetében.
[00:19:29]Hát ez lehet, hogy számszerűen igaz, csak hogy ezek döntések közül melyik érdemi és melyik nem, az egy másik kérdés.
[00:19:34]Tehát nem látom azt, hogy a kormány képes lenne az ország ügyeit vinni, valódi dolgokat elintézni.
[00:19:40]Ennél egyszerűen nem tudok fogalmazni.
[00:19:41]Tehát a kormánynak az a feladata, hogy elintézze a dolgokat.
[00:19:43]Nem intézi el a dolgokat a kormány, nem csinál semmit, csak üres határozatokat hoz, kiabál és az elődjeit szíja.
[00:19:51]Hát a Bajnokok Ligája döntőjénél meglátjuk, hogy mire képes a kormány ezek szerint.
[00:19:54]Szikra Leventének, Máté Patriknak nagyon köszönöm, hogy eljöttetek és mindezt elmondtátok.
[00:19:59]Nézőinknek pedig köszönöm az eddigi figyelmet.
[00:20:01]Ne menjenek sehova, érkezik hozzánk Panyi Miklós, a Fidesz országgyűlési képviselője.
[00:20:05]Vele folytatjuk a második részben.
[00:20:06]Ott is izgalmas témákkal várjuk önöket.
[00:20:23]Jó estét kívánok!
[00:20:23]Folytatódik a Monitor élőben a Hírtv stúdiójából.
[00:20:26]Köszöntöm újabb vendégemet Panyi Miklóst, a Fidesz országgyűlési képviselőjét.
[00:20:30]Köszönöm, hogy elfogadta a meghívásunat.
[00:20:33]Jó estét kívánok.
[00:20:34]Az a helyzet, hogy nagyon furcsa dolgok történnek két napja a parlamentben.
[00:20:37]Nem győzünk kapkodni a nem győzzük kapkodni a fejünket.
[00:20:41]És hát úgy tűnik, hogy Magyar Péter miniszterelnök is kapkodja a fejét, csak ő többnyire akkor, amikor kérdést kap.
[00:20:46]Hadd mutassak erre egy újabb példát.
[00:20:50]Végre valódi viták vannak a magyar parlamentben, és hogy nem csak egy bábszínházként működik, mint az utóbbi 16 évben.
[00:20:57]Én azt javaslom azoknak, akik esetleg fanyalognak, hogy nézzenek több vitát Nyugat-Európában, akár az angol parlamentben, akár a Franciában.
[00:21:07]Ugyanakkor én szeretném, hogyha ezek a viták érdemi kérdésekről szólnának a jövőben, az egészségügy megjavításáról, az oktatás fejlesztéséről, uniós források hazahozataláról vagy a gazdaság beindításáról, én remélem, hogy partnerek lesznek ebben az ellenzéki képviselőtás.
[00:21:21]Tegnapi most hasonló megjegyzések mtől még lehet számítani a miniszterelnök úrtól?
[00:21:26]Hát erre mi már nem kaptunk választ.
[00:21:26]Ön is úgy érzi, hogy érdemi viták zajlanak két napja az eur a parlamentben.
[00:21:33]Na most akkor, hogyha a hétfői vitát megnéznénk, akkor alapvetően azt lehet látni, hogy az ülésidőnek a felét miniszterelnök miniszterelnök úr igen miniszterelnök úr beszéde töltötte ki, vagy a hozzászólásai töltöttek ki.
[00:21:43]A az a beszédidőnek a másik felét pedig ugye más beszélt, tehát más kapott felszólalási lehetőséget, viszont ezt ő folyamatosan kommentálta.
[00:21:53]Tehát, hogyha arról beszélünk, hogy viták, akkor alapvetően számára a vita az a hétfői napon az úgy nézett ki, hogy ő beszélt alapvetően, illetve ha más akart beszélni, akkor őt folyamatosan kommentálta.
[00:22:07]És a mai napon pedig szintén megint úgy gondolta, hogy minél többet próbál szerepelni, úgyhogy megint nem engedte szóhoz jutni a minisztereit.
[00:22:15]Mindenre ő válaszolt, ugye ez a ma reggeli napirend előtti felszólalások során.
[00:22:21]Úgyhogy alapvetően van benne egy ilyen nagyon aktív miniszterelnöki felfogás, aminek a része, hogy a parlamentet ő a Tisza párt részéről mindenképpen uralni akarja.
[00:22:29]Azt hiszem, hogy ez átjött.
[00:22:31]Tehát alapvetően amikor vitakultúráról beszélünk, akkor Magyar Péter vitatkozik mindenki mással.
[00:22:37]A témák tekintetében pedig azért ott elhangzott most a feljátszóban, hogy beszéljünk az oktatásról, egészségügyhelyzetéről, gazdaság újraindításáról.
[00:22:44]Na most Magyar Péter által mondottaknak a 90%-a az alapvetően a politikai ellenfeleinek a a a vegzárása, megbéegzése és az elmúlt 16 évnek a a kritizálása volt, hogy nagyon diplomatikusan fogalmazzak.
[00:22:58]Tehát érdemi témákról nem volt szó, hiszen egy egészen más keretrendszerben tartotta ezt miniszterelnök úr az elmúlt két napban.
[00:23:10]Ha már a vegzállás szót mondta képviselő úr, akkor a mai napról tudunk egy nagyon ékes példát hozni erre.
[00:23:17]Ez hát nem tudom, hogy mennyire angol és francia parlamenti jelenetnek tűnik.
[00:23:25]Köszönöm képviselő úr.
[00:23:25]Most megadom a szót Gulyás Gergelynek, a Fidesz képviselőcsoportja vezérszónokának 30 perces időkeretben.
[00:23:36]Köszönöm a szót, tisztelt elnökasszony, tisztelt Országgyűlés!
[00:23:41]A előttünk fekvő alaptörvény módosítás sok szempontból újszerű és sajátos.
[00:23:47]Miniszterelnök úat is köszöntöm.
[00:23:47]Új sok szempontból újszerű és sajátos.
[00:23:52]Érdemes mind a három részére kitérni, előrevetítve azt, amiről ma már ugye azt láttuk a képsorokon, ahogy Magyar Péter miniszterelnök a saját helyét elhagyva kicsit kapitány Istvánt odébb tessékve beült Gulyás Gergő Gulyás Gergely frakcióvezető úr elé, és hát merten elkezdte nézni a beszéde közben, hogy ön látott már ilyet egyébként bárhol parlamentben?
[00:24:16]Nem láttam.
[00:24:16]Én ugye az elmúlt négy évben államtitkárként rendszeresen részt vettem a parlamenti vitákon.
[00:24:20]Voltak ott is éles megszólalások, volt egy-egy bekiabálás.
[00:24:24]Tehát ez tény, hogy hogy a parlamenti műfajban egy-egy erősebb odaszólás az benne van a pakliban, és nyugaton is így van, de ugyanakkor az, ami például tegnap történt, amit azt gondoltuk, hogy azt már nem lehet ugye fokozni, hogy Magyar Péter ugye odarohant, mikor már sok adjára kért szót, és nem kapott szót, akkor odarohant Gulyás Geréhez, hogy valamit közöljön, akkor a mai napot még azzal fokozta, hogy Gulyás Gergely frakcióvezető úr felszólalása előtt akkor valóban odéptessékelte kapitány urat.
[00:24:53]hogy nem jó helyen ül, mert ő szeretne ugye beülni mindenképpen frakcióvezető úr elé, és ugye folyamatosan ugyanazt csinálta, amit tegnap, hogy végig kommentálta a frakcióvezető úr beszédét, viszont ezt már nem a helyéről tette meg, tehát nem egy 20-25 mről, hanem ezt közvetlenül más5él méterről tette.
[00:25:12]Én ez egy ez egy ez egy borzalmas szereptévesztés, én azt gondolom, tehát egy országgyűlési képviselő sem engedhet meg magának ilyen viselkedést.
[00:25:21]ö az, hogy folyamatosan kommentálja képviselőtársait a felszólalókat, de egy miniszterelnök részéről pedig tényleg egészen méltatlan és tényleg egy egy szereptévesztés.
[00:25:34]És azon túl, hogy egyébként, hogy mondjam, frakcióvezető urat és Rétvári Bence frakcióvezető urat is, akit szintén tegnap végigkommentált Magyar Péter, minden tisztelet és dicséret megilleti, hiszen nagyon jól kezelték a helyzetet, nem tudta őket kizökkenteni.
[00:25:48]Ugyanakkor azt is hozzátenném, hogy azért mi láttuk a Tiszás miniszterek és a tiszás képviselőknek is az arcát ezeknél a jeleneteknél, ezeknél a a helyzeteknél, és hát számukra is ezek nagyon kellemetlen helyzetek voltak.
[00:26:00]Én csak azt azt tudom mondani, hogy ez méltatlan egy miniszterelnöktől és viszont azt látjuk a hétfői meg a keddi napból, hogy itt hogy itt a következő időszakban még lehetnek és még talán ennél cifrább helyzeteket is fog tudni generálni Magyar Péter miniszterelnök úr.
[00:26:16]Képviselő úr, engedjen meg egy félig meddig személyes kérdés.
[00:26:18]Mit szól ahhoz, hogy csökkenteni fogják a fizetését?
[00:26:23]Valóban kialakult most egy ilyen vita.
[00:26:23]A miniszterelnök úr tett több olyan nyilatkozatot, ami valóban arról szól, hogy mind a országgyűlési képviselők, mind az állami vezetők, mind pedig az önkormányzati vezetők fizetését csökkentsék.
[00:26:38]Én ezzel teljes mértékben együtt tudok élni.
[00:26:41]Tehát én azt gondolom, hogy ha példát lehet mutatni, és most a Tiszapárt részéről valóban van egy ilyen kezdeményezés, hogy mindenképpen mutasson példát a jogalkotók, a döntéshozók azzal kapcsolatban, hogy egy ön mérséklést például egy fizetésekben egy mérséklést, egy költségcsökkentést, egy fizetéscsökkentést kezdeményeznek, akkor ezt ahogy elhangzott egyébként a plenáris vitában is, mi ezt teljes mértékben tudjuk támogatni egyébként részemről is teljesen rendben van.
[00:27:08]Ö más kérdés, hogy egyébként ez állami vezetők, illetve önkormányzati vezetők részéről súlyos funkcióvarokat okozhatnak.
[00:27:17]Így van.
[00:27:17]Ezért is kérdeztem ezt, mert Algyő polgármestere, Molnár Áron, ő egy kicsit másképp látja ezt polgármesteri székből.
[00:27:26]Megmutatom, hogy mit mondott a híradónknak.
[00:27:30]amitől én nyilván tartok, hogy hogyha a polgármesterek nyilván lesznek köztük biztos olyanok, akik úgy fogják értékelni, hogy az a az új megállapított fizetésük az nem elég, előbb-utóbb ez a korrupcióm melegágya lesz csak.
[00:27:44]És pont amit el akarunk kerülni, pont amin változtatni szeretnénk, lehet, hogy pont afelé hajtjuk ezt az egész dolgot.
[00:27:52]Szóval nem tartom egyáltalán semmifajta fizetéscsökkentést, nem csak a polgármesterek tekintetében, az összes többi érintett tekintetében nem tartom jó ötletnek.
[00:28:07]No hát azóta nem Molnár Áron maradt egy egyetlen első fecskeként, hanem többen is csatlakoztak hozzá.
[00:28:13]Azért valószínűleg tényleg az önkormányzat szinten egy kicsit másképp csapódik le ez a dolog.
[00:28:19]Két felé bontanám ezt a kérdést.
[00:28:19]állami vezetők és önkormányzati vezetők.
[00:28:21]Ugye én is erről hétvégén posztoltam a hiszen arról is szól van, hogy az államtitkároknak a fizetését is csökkentik radikálisan.
[00:28:29]Ez azt jelenti, hogy ez legyűrűzik egészen a kisvezetőkig, középvezetőkig is az államigazgatásban.
[00:28:35]És ha belegondolunk abba, hogy egy helyettes államtitkár fizetése ez esetben lecsökkenne egy olyan szintre, ami mondjuk másfél tanárbérnek felel meg, az azt jelentené, hogy az az állami vezető, aki egyébként 40-50 főt vezet, akire vagy egy nagyobb költségvetési forrásnak a felelős elköltése hárul, vagy pedig például olyan fontos területek tartoznak alá, mint például élelmiszerbiztonság, az azt jelenti, hogyha ott nem adunk megfelelő fizetést, akkor a legjobb szakmabeli emberek azok nem fognak az állami igazgatásban megmaradni, hiszen a magán szférában ennek a ezt a pénzt, vagy ettől jóval magasabb összeget is meg fognak tudni keresni kisebb felelősséggel.
[00:29:13]Ez pedig azzal jár, hogy az állami szolgáltatások színvonala romlani fog, és ez mindenképpen kihat az állam működésére is.
[00:29:23]Tehát itt van egy olyan hatás az állami rendszerből is, ami a visszajára üt, hiszen hogyha nem a legjobb szakember fog ezen a területen ülni, mert mondjuk 300-400000 Fttal kisebb fizetést adunk neki, az akár sok milliárdos KT is okozhat, hiszen a nem jó, nem a leg legmegfelőbb ember fog dönteni azokban a fontos kérdésekben.
[00:29:37]A másik pedig az önkormányzati rendszerek.
[00:29:41]Szintén ugyanez a helyzet.
[00:29:41]Vannak olyan önkormányzatok, olyan városok, 20, 30 akár 100 milliárd Ftos költségvetéssel rendelkeznek.
[00:29:48]Felősen rájuk van bízva.
[00:29:48]A polgármestereknek vannak alpolgármestereik is, akiknek szintén csökkenne a fizetésük, és egy olyan helyzet alakulna ki, hogy egyrészről van egy jelentős összegű rájogbízott közvagyon egy költségvetési éves költségvetési összeg, aminek a felelősségéhez képest az a fizetés az aránytalan.
[00:30:07]egy alpolgármester esetén például, aki mondjuk gazdasági ügyekért felel, kialakulhatnak olyan helyzetek, hogy az ő beosztottjainak tucatjai, az ő beosztottjainak tucatjai többet tudnának keresni, mint ők.
[00:30:18]És az abszurdum, egy iskolaigazgató, egy óvodaigazgató, egy szociális intézménynek a vezetője is többet keresne, mint a polgármester, vagy például az alpolgármestere, akire jóval jóval nagyobb felelősség van vízva.
[00:30:29]Tehát ez olyan anomáliákat okozna, egyrészről, hogy szétrobbantaná az egész önkormányzati rendszernek a működését.
[00:30:34]Kettő szintén minőségromlást hozna az önkormányzatok működése számára.
[00:30:38]Három, ami elhangzott a videóban, valóban olyan emberek kerülnének akkor oda, akik elkezdenének lehet ügyeskedni azért, hogy azt a típusú forrást, amit ők gondolnak, vagy azt a típusú összeget, amik ők gondolnak, hogy ezt a munka megérdemli, megpróbáljanak, ahogy a házott a videóban is a korrupció meleg ágyát ásnánk meg ezzel.
[00:30:55]Tehát ez egy ezek rossz döntések, ez ez demagógia.
[00:30:58]Ez az egész önkormányzati rendszert szétfeszíti.
[00:31:00]Nem véletlenül lázadoznak a polgármesterek.
[00:31:02]Utolsó gondolat, nem feltétlenül a saját maguk pénzügyi helyzete miatt, hanem egyszerűen látják azt, hogy ez végig végigbomlik a rendszeren, és ez alapvetően ez egy rossz döntés, ez egy demagógia.
[00:31:13]Mondhatjuk azt is, hogy akár átgondolatlan és hát vannak más döntések is, ahol ez felmerülhet, mint például a parlamenti vizsgálóbizottságok létrehozása esetében, ahol ugye nagyon durva szankciókat is kilátásba helyeztek, hogyha valaki nem látogat el meghívásra egy parlamenti vizsgáló bizottság elé.
[00:31:29]Radnai Márk Tiszaalelnököt kérdezték erről.
[00:31:31]Ő is bajban volt a válasszal.
[00:31:35]Kérdeznék, hogy miért van szükség erre, hogy ezt ennyire megszivarítsák, hogy konkrétan rendőri elővezetés is benne van a paprikban, ha valaki nem megy el a bizottságok elé.
[00:31:47]Hogy miért van erre szükség?
[00:31:47]Mind akkor játsz.
[00:31:51]Hát ahogy láttuk, John Travolta volt ennyire bajban a Vallas Villában, mint Radnai Márk itt az előtérben, de hiába nézett szegény a folyosó másik felé, vége felé nem jött senki, aki kisegítse egy válasszal.
[00:32:02]Ön szerint miért van erre szükség egyébként?
[00:32:06]Következőt látjuk.
[00:32:06]Az első néhány hete a Tiszapártnak és a Tisza kormánynak azért jogalkotási és döntés hozzatali szempontból azért nagyon gyengére sikeredett.
[00:32:15]Nem is volt egy hétig országgyűlés, nem tudtak bemyújtani törvényjavaslatot.
[00:32:18]Most nagy kutyafuttába benyújtottak több határozati javaslatot, például a vizsga bizottságokra, illetve benyújtották az alaptörvény módosítását is hibásan, szintén nem véletlenül jöttek rá néhány nappal később, hogy akkor amit ki akartak törölni eredetileg az alaptörvényben már nem is akarják kitörölni.
[00:32:35]Illetve ma volt egy vita a felsőoktatás finanszírozásáról.
[00:32:38]Szintén eljött, hogy szinte minden mondat hibás.
[00:32:42]Ö Bóka képviselő úr és gulyás frakcióvezető úr is nagyon szépen megérvelte, hogy miért problémásak azok a rendelkezések.
[00:32:47]A vizsgálbizottság esetén is szintén ez a helyzet.
[00:32:51]Egyrészül ezek hibásan lettek benyújtva, tehát rengeteg rengeteg probléma van velük.
[00:32:55]Ugyanakkor azt meg látni kell, hogy ezek alapvetően ugye egy alapvetően egy még tart a kampány, tehát ezek alapvetően politikai termékek, és a céljuk ezeknek a vizsgáló bizottságoknak, hogy elnyújtsák azokat a témákat, amik Tiszapárt számára kedvezőek, és ilyen vizsgálóbizottságok keretében ők nagyon sokáig tudnak vizsgálódni.
[00:33:15]Azt pedig, hogy egy erős szankcióendszert rendelnek hozzá.
[00:33:18]egyébként nyilvánvalóan azt a célt szolgálják, hogy azt a politikai célt, amit ők be szeretnének tölteni, hogy akár nagyon-nagyon magas köztiszteletben álló személyeket is be tudjanak rángatni, őket berángathassák.
[00:33:28]És egyébként itt azért tennék egy nagyon fontos megjegyzést.
[00:33:33]Nem fogja kitalálni szerkesztő, hogy kik azok a személyek, akiket ugyanakkor nem lehet elővizetni ennek a bizottsági ülésnek a meghallgatására.
[00:33:42]Hát ha tippelnem kéne, akkor valószínűleg a kormány tagjait.
[00:33:43]ö nem járt messze országgyűlési képviselők és egészen életün például Magyar Péter is országgyűlési képviselő tehát hogyha például bizonyos szerződéskötések esetében a vizsgaóbizottság szeretné Magyar Pétert meghallgatni akkor őt példó nem lehetne meghallgatni ezeken a vizsgaóbizottsági meghallgatásokon.
[00:34:01]Tehát ez is egy olyan érdekes típusú dilemma, mint amikor arról beszéltünk, hogy a mentelmi jognak a kérdése, vagy pedig ugye az Európai Parlamenti képviselőségnek a kérdése.
[00:34:08]Tehát ezek a vizsgálóbizottságok csak egy szó befejezőek alapvetően politikai termékek és ezt a célt szolgálják, hogy ezt a politikai klímát, amit ugye a Tiszapárt gerjeszt még mindig a kampányból a volt kormánypárttal szemben, ezt fenntartsa.
[00:34:21]Egy nagyon rövid kérdés a végére.
[00:34:21]A védvonal rendszerével kapcsolatban Magyar Péter úgy fogalmazott, hogy a bukott fideszes politikusok akarják megvédeni őket.
[00:34:30]Most tudjuk, hogy ki fogja vezetni a vén védvonalat.
[00:34:33]Ön szerint nem ez a funkciója.
[00:34:34]Másról szól.
[00:34:38]Mit tud ön erről?
[00:34:40]Ugye Magyar Péter egyző nagyon szereti ezt a bukott fideszes politikusok kifejezést.
[00:34:43]Itt egy zárat 2 és fél millió szavazatot kapott a Fidesz KDNP szövetség, és előtte pedig négyszer zsinorban nyertünk választást.
[00:34:50]Tehát a bukás kapcsán így két-hét miniszterelnökség után azért én sokkal szerényebben nyilatkoznék.
[00:34:56]Ugyanakkor valóban azt látjuk, hogy a kampány durva volt, de ez a nyelvezet, és láttuk a miniszteröki megszólalásokat, ez ez a kampány stílus, ez nem csitult, sőt még nagyobb fokozatba kapcsolt.
[00:35:12]És az a helyzet, hogy zajlik a jobboldali embereknek a verbáliszállása, verbális lincselése, és ilyen agresszió megy bele a közéletbe, közállapotokba, ez ellen mindenképpen fel kell lépni.
[00:35:26]Már csak azért is, hiszen tucatjával kapjuk azokat a megkereséseket, akiket egyébként inzultusok értek és élnek.
[00:35:30]És azt gondolom, hogy egy pártnak, egy közösségnek az elejét az is mutatja, hogy képes-e megvédeni magát.
[00:35:36]Ez a kezdeményezés, ez arról szól, hogy össze kell fogjunk, és nem fogunk engedni ennek a méltatlan támadásoknak és ennek a verbális lincselésnek, ami zajlik egyébként a jobboldali közösség ellen.
[00:35:48]Képviselő úr, nagyon köszönöm, hogy mindezt elmondta.
[00:35:50]Többet is megtudunk ma még erről, merthogy Szunnyiné Bertalan Judit lesz este 8-kor a vendégünk, akit Orbán Viktor kinevezett a védvonal vezetésére.
[00:35:57]Tartsanak majd abban a műsorban is velünk, közben persze lesz majd komment is.
[00:36:02]Maradjanak a Hírtvé-vel.
[00:36:03]Szép estét mindenkinek!