Vezércikk - Cirkusz a tisztelt házban - HírTV
- Magyar Péter szándékosan Gulyás Gergely elé ült, alulról nézett rá, folyamatosan közbeszólt és „minden harmadik mondatába belekötött" – Szűcs Gábor szerint négy ülésből négyszer botrányt csinált
- Juhász Hajnalka szerint nincs mondanivaló, ezért van „végtelenül fárasztó kampányüzemmód" és cirkusz, ami eltereli a figyelmet az alacsony szakmai színvonalról és a „három soros kormányhatározatokról"
- A házelnök helyzete kényes: Forstoffer Ágnes a miniszterelnök pártelnöke is, pletykák szerint mikor rászólt Magyar Péterre, azt a választ kapta, hogy „csak óvatosan, hogy kér"
- A női ellenzéki képviselőket rendszeresen zavarja; Máté Zsuzsa higgadtan reagált: „megtisztelne, hogyha vagy hagyna szóhoz? Egy hölgy beszél, miniszterelnök"
- Juhász Hajnalka jelezte, hogy a jövőben „meg fogja követelni a tiszteletet", és ha Ruff Bálint ismét úgy viselkedik vele, mint korábban, „akkor vissza fogja kapni"
- Az ukrán gabonaimport tilalma a veszélyhelyzeti jogrend megszűnésével kiesett; Hegedűs Barbara szerint a kormány csak azért hozott döntést, hogy ne a Fidesz javaslatát kelljen tárgyalni
- Szűcs Gábor elismerte Brüsszel jogi érvelését, de hangsúlyozta: egy tagállamnak joga kell legyen saját mezőgazdaságát és lakosságát védeni – ez szuverenitási kérdés
- A képviselői és polgármesteri fizetések csökkentése Szűcs Gábor szerint „színtiszta demagógia", Hegedűs Barbara kiemelte, hogy a kistelepülési polgármesterek mozgásterét és kiszolgáltatottságát növelné
Részletes összefoglaló megjelenítése
Magyar Péter parlamenti viselkedése és a kialakult feszültség
A Hír TV „Vezércikk” című műsorának vendégei – Hegedűs Barbara, Juhász Hajnalka és Szűcs Gábor fideszes országgyűlési képviselők – a parlamentben tapasztalható légkörről és Magyar Péter miniszterelnök viselkedéséről beszélgettek. A műsorvezető felütése szerint a parlament „cirkusszá” vált, ahol a miniszterelnök személyeskedő stílusban, a fideszes képviselőket sértegetve szólalt fel, és folyamatos közbeszólásokkal zavarta az ülést.
A Gulyás Gergely előtti helyfoglalás és a közbeszólások
A beszélgetés egyik központi eleme az az eset volt, amikor Magyar Péter a parlamentben Gulyás Gergely frakcióvezető elé ült, és végig közbeszólt a felszólalása alatt. Szűcs Gábor, aki közelről látta az eseményeket, így számolt be:
„Amikor a házelnök bemondta, hogy Gulyás Gergely frakcióvezető úré a szó, akkor Kapitány Istvánnak odaszólt, hogy csússzon már eggyel arrébb. Kapitány István arrébb ült eggyel, Magyar Péter pedig helyet foglalt Gulyás Gergely előtt. Felnézett rá, és onnantól végig úgy beszélt frakcióvezető úr, hogy a miniszterelnök így alulról nézett rá, vágta az arcokat, meg hát azért minden harmadik mondatába belekötött, és akkor valamit beleszólt.” – Szűcs Gábor *
Juhász Hajnalka szerint a házszabály egyértelműen meghatározza, hogy mikor és milyen hosszan lehet felszólalni, de olyan rendelkezés nincs, hogy a másik szavába lehet vágni. Hozzátette: „ha lenne lehetősége rá, akkor a házszabályt akként módosítaná, hogy kutyakötelességünk 24 órában kizárólag Magyar Pétert hallgatni a magyar parlamentben.”
A vitakultúra lezüllése és a folyamatos kampányüzemmód
Hegedűs Barbara elmondta, hogy bár az első, alakuló ülésen elhangzott „nagyon durva, nagyon agresszív beszéd” után bíztak benne, hogy a hangnem lecseng, ez nem történt meg. A következő üléseken is megmaradt a „kampányüzemmód” és a düh. Személyes benyomása szerint „legszívesebben Magyar Péter a saját minisztereit se hagyta volna szóhoz jutni”, többször előfordult, hogy a miniszterelnök magához ragadta a szót a miniszterei helyett.
Juhász Hajnalka így jellemezte a helyzetet:
„Végtelenül egysikú, végtelenül fárasztó kampányüzemmód. [...] Végetért a kampányidőszak, nincs mondanivaló. Ezért van a cirkusz, ezért van ez a színjáték, ez a színdarab.” *
Szűcs Gábor szerint Magyar Péter négy parlamenti ülésből négyszer botrányt csinált, és ennek célja a figyelemelterelés: „az emberek véletlenül se azzal foglalkozzanak, hogy ők milyen szakmai döntéseket hoznak.” Hozzátette, hogy számos forrás – köztük „Siffer András” is – beszámolt arról, hogy a jogalkotás színvonala rendkívül alacsony, „három soros kormányhatározatokat” adnak be, és előfordult, hogy ugyanazt a személyt két, egymással összeférhetetlen pozícióra nevezték ki.
A házelnök helyzete és a rendfenntartás nehézségei
A műsorvezető kérdésére, hogyan értékeli az ülésvezetést, Szűcs Gábor kifejtette: Forstoffer Ágnes házelnök helyzete nem egyszerű, mert egyrészt van egy világos házszabály, másrészt viszont a miniszterelnök egyben a pártelnöke és a főnöke is. Folyosói pletykákra hivatkozva elmondta:
„Hallottam azt, hogy miután finoman, de rászólt Magyar Péterre, aki tényleg vállalhatatlanul viselkedett, megkapta Magyar Pétertől, hogy csak óvatosan, hogy kér. Ő nem tartozik abba a kategóriába, akivel ezt megteheti.” – Szűcs Gábor *
Hegedűs Barbara szerint a házelnökasszony „megpróbálja kordába tartani” a helyzetet, bár új neki ez a terep, és bízik benne, hogy később határozottabban fog fellépni. Hozzátette, hogy Orbán Anita is jelen van, és valószínűleg egyetért azzal, hogy ez a stílus nem megfelelő.
A TISZA-képviselők szocializációja és a rossz példa
Juhász Hajnalka aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az új TISZA-képviselők „mint a bábuk” ülnek, és fennáll a veszély, hogy ebbe a stílusba szocializálódnak. Szerinte a parlamentnek méltó módon kell képviselnie a nemzetet, és ha a miniszterelnök nem tud viselkedni, „nekünk meg kell tanítani őt viselkedni.”
Hegedűs Barbara a társadalmi hatásokra is felhívta a figyelmet: a kampány során tapasztalta, hogy kistelepüléseken is olyan szintű verbális agresszió jelent meg, ami korábban soha nem volt. Ha a parlamentben ilyen példát mutatnak, az „társadalmi folyamatokat, bomlasztást tud elindítani.”
A női képviselőkkel szembeni viselkedés
A műsorvezető felvetette, hogy Magyar Péter mintha különösen nehezen találná meg a hangot a női ellenzéki képviselőkkel. Juhász Hajnalka szerint ennek az is az oka, hogy „a saját képviselőnőit nem nagyon engedi szóhoz jutni”, az elmúlt két napban alig hallhattak TISZA-s képviselőnőket.
Hegedűs Barbara megerősítette, hogy a miniszterelnök kifejezetten törekszik a női felszólalók megzavarására is, és nincs meg benne az a fajta tisztelet, ami elvárható lenne. Ugyanakkor kiemelte Máté Zsuzsa képviselőtársa határozott fellépését, aki a közbeszólások ellenére higgadt maradt, és világosan jelezte a miniszterelnöknek, hogy ez a viselkedés nem elfogadható. A műsorban elhangzott egy részlet is Máté Zsuzsa interpellációjából:
„Megtisztelne, hogyha vagy hagyna szóhoz? Egy hölgy beszél, miniszterelnök.” – Máté Zsuzsa *
Juhász Hajnalka elmondta, hogy neki is odakiabált a miniszterelnök („köszönjük Hajnalka hisztit”), és rendkívül nehéz úgy figyelni a felszólalásokra, hogy „a bal fülemben Dolby sztereóban hallom Magyar Péter miniszterelnök urat folyamatosan”. Kijelentette: „a jövőben meg fogom követelni a tiszteletet”, és ha Ruff Bálint ismét úgy viselkedik vele, mint a miniszteri meghallgatásán, „akkor vissza fogja kapni”.
Hegedűs Barbara hozzátette: ha a parlamentben ilyen normákat engednek meg a női-férfi kapcsolatokban, az az egész társadalom számára rossz példát mutat.
Az ukrán gabonaimport ügye és a brüsszeli nyomás
A műsor második felében a tartalmi kérdésekre terelődött a szó, elsősorban az ukrán mezőgazdasági termékek importtilalmának ügyére. Az Európai Bizottság szóvivője felszólította a tagállamokat – köztük Magyarországot –, hogy vonják vissza egyoldalú megállapodásaikat, mivel a kereskedelempolitika közös hatáskör, és az egyoldalú nemzeti tiltások nem egyeztethetők össze az uniós joggal.
Szűcs Gábor szerint ez a kérdés a szuverenitásról szól. Elismerte, hogy jogtechnikailag lehet igazság Brüsszel érvelésében, de egy tagállamnak joga kell legyen ahhoz, hogy a saját mezőgazdaságát és lakosságát ne tegye ki komoly veszélynek. Párhuzamot vont a korábbi üzemanyagár-sapka ügyével, ahol szerinte hasonló volt a helyzet: „nem elvárható egy kormánytól, hogy amikor egyébként is energiaválság van, és amúgy is nehezen tudja még a saját állampolgárait is biztosítani, akkor biztosítson mindenkinek.”
Hegedűs Barbara felidézte az események kronológiáját: a veszélyhelyzeti jogrend megszűnésével az importtilalom is megszűnt, a TISZA nyújtott be törvényjavaslatot, de napokig nem történt semmi. A Fidesz jelezte a problémát, majd amikor a kormány végre lépett, Bóna Szabolcs agrárminiszter „jogi csapdának” nevezte a Fidesz törvényjavaslatát. Hegedűs Barbara szerint a kormány azért hozott végül döntést a tilalom visszavezetéséről, hogy ne a Fidesz javaslatát kelljen tárgyalni. Felvetette annak lehetőségét is, hogy a tilalom „nem véletlenül maradt ki” a veszélyhelyzeti jogrend megszüntetésekor, mert „voltak olyan érdekek, akik azt szeretnék”, hogy az agrárkérdésben egységes uniós álláspont legyen.
Juhász Hajnalka Orbán Viktor korábbi figyelmeztetését idézte: „a Brüsszellel való, a tagállami szuverenitásunk képviseletét nem szabad feladni.” Szerinte ha a TISZA-kormány elindul ezen az úton, „akkor Brüsszel meg fogja enni a TISZA-kormányt, de reggelire.” Hozzátette, hogy a bizottságnak megvan az a képessége, hogy elkészítse azokat a szövegtervezeteket, amelyekbe egy tapasztalatlan politikus könnyen beleesik. Külön kiemelte Donald Tusk szerepét, aki szerinte „elkezdte fordítani Brüsszel irányába” a magyar kormányt.
Szűcs Gábor sérelmezte, hogy Ruff Bálint, akihez az európai ügyek tartoznak, nem jelent meg az Európai Bizottság ülésén, így nem tudták meghallgatni. Megjegyezte: „a kisugárzásából és a tekintetéből egyértelmű volt, hogy halovány fogalma nincs az uniós ügyekről.”
A polgármesteri és képviselői fizetések csökkentése
A műsor végén a képviselői és polgármesteri fizetések tervezett csökkentése került szóba. Magyar Péter korábban bejelentette, hogy az országgyűlési képviselők fizetését is csökkenteni fogják.
Szűcs Gábor „színtiszta demagógiának” nevezte az intézkedést. Kifejtette: a kormány számításai szerint évi 50 milliárd forintot spórolnának meg, de ez az összeg a költségvetésben „még csak kerekítési hiba sem, mert amikor leírják a számokat a pénzügyminisztériumban, akkor a tizedesvessző után, amit kiírnak számok, azokban még nem jelenik meg az 50 milliárd forint.” Szerinte a valódi cél a jó szakemberek megfizetése lenne, hogy ők „sok billió forintot keressenek az országnak.”
Juhász Hajnalka a közszféra dolgozóinak helyzetére hívta fel a figyelmet: hosszú évek munkája volt a közszolgálati fizetések rendezése, és a szakembereket meg kell fizetni, különben elmennek a versenyszférába. Hozzátette: „nagyon naivitás, olyan mondatokat nagyon jól hangzik, hogy hát egész nyáron dolgozniuk kell, és nem mehetnek el szabadságra.”
Hegedűs Barbara, aki korábban alpolgármesterként dolgozott, a kistelepülési polgármesterek szempontjából közelítette meg a kérdést. Szerinte nagyon jó intézkedés volt a fizetésük megemelése, mert korábban előfordult, hogy egy önkormányzati intézményvezető többet keresett, mint a polgármester. A polgármesterek – pártállástól függetlenül – a közösségükért dolgoznak, és ha megvágják a fizetésüket, azzal a mozgásterüket szűkítik és kiszolgáltatottabbá teszik őket.
A TISZA-kormány működésének kritikája
A beszélgetés során több kritika is elhangzott a TISZA-kormány általános működésével kapcsolatban. Szűcs Gábor szerint a kormányzati munka szakmai színvonala rendkívül alacsony, és a figyelemelterelés érdekében folyamatos a cirkusz. Juhász Hajnalka szerint a minisztereknek „ki van adva, hogy 24 órában párás szemmel a miniszterelnököt kell hallgatni”, ahelyett hogy a munkájukat végeznék. Külön kiemelte, hogy a migrációs paktum élesedik, és óriási problémák jönnek, de a kormány figyelme másra irányul.
Hegedűs Barbara megjegyezte, hogy az uniós forrásokkal kapcsolatban sem kaptak választ a kormánytól arra, hogy milyen jogalkotási javaslatokat kellene megfogalmazniuk, és milyen kérdések vannak az asztalon.
⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
- „Siffer András”: Az átiratban szereplő név („Siffer András”) valószínűleg egy közéleti személyiség vagy újságíró neve, de a referencialistában nem szerepel, és a kontextusból sem azonosítható egyértelműen. Lehet, hogy az ASR félreismert egy ismert nevet (pl. Sifter András vagy hasonló), de a pontos alak nem rekonstruálható.
- „Orockai”: Az átiratban szereplő „Orockaival” kifejezés valószínűleg egy személy neve (lehet, hogy Orosz Károly vagy hasonló), de a kontextusból nem állapítható meg pontosan, kiről van szó. A referencialistában nem szerepel ilyen név.
- „Bugnyár Zoltán”: A brüsszeli tudósító neve, aki a helyzetet összefoglalta. A név nem szerepel a referencialistában, és nem ismert, hogy pontosan így hívják-e, de valószínűleg helyes alak.
- „Kötter Tamás”: A műsor végén bemondott név a következő adás vendégeire vonatkozóan. A pontos névalak nem ismert (lehet Kötter, Kövér, vagy más), a referencialistában nem szerepel.
- „Forstoffer Ágnes”: A házelnök neve, aki a referencialistában nem szerepel. Az ASR valószínűleg torzította a nevet, de a pontos alak nem ismert.
- „Dolbi sztereóba”: Valószínűleg „Dolby sztereóban” értelemben használt kifejezés, az ASR félreértette.
- „a három soros kormányhatározatokat adják be, amibe egyébként az első két sort is mérték a harmadikban”: A mondat értelme nem világos, valószínűleg ASR-hiba torzította. A kontextus alapján arra utalhat, hogy a kormányhatározatok rendkívül rövidek és kidolgozatlanok.
- „a védettárne az üzemanyagok vonatkozásában”: Valószínűleg „védettár” vagy „ársapka” értelemben használt kifejezés, az ASR torzította.
- „a versenytilal, tehát versenyjnyjogi korlátokba”: Valószínűleg „versenyjogi korlátokba” a helyes alak.
- „a GMO módosított mezőgazdasági termék”: Valószínűleg „GMO-s” vagy „genetikailag módosított” értelemben.
- „az agrármogatásoknak a kinyírása”: Valószínűleg „agrártámogatásoknak a kinyírása”.
- „majd kapodhatjuk a fejünket”: Valószínűleg „majd kapkodhatjuk a fejünket”.
- „az összes uniós varest”: Valószínűleg „az összes uniós forrást” a helyes alak.
- „párás számmá”: Valószínűleg „párás szemmel” a helyes kifejezés.
- „szanakszot”: Valószínűleg „szanatórium” vagy hasonló kifejezés lehet, de a kontextusból nem egyértelmű. Lehet, hogy „szanakszunk” vagy „szanáljuk” értelemben használták.
- „a kuppom a maximum”: Valószínűleg „a kupám a maximum” vagy „a türelmem a maximum” értelemben.
- „mer a kuppom”: Valószínűleg „mert a kupám” (türelmem) értelemben.
- „a közügyi méltóságokra”: Valószínűleg „közjogi méltóságokra” a helyes kifejezés.
- „az állametésben, vagy az államszervezésben”: Valószínűleg „az államéletben, vagy az államszervezésben” a helyes alak.
- „filmszá”: Valószínűleg „filmgyár” vagy hasonló kifejezés, de a kontextusból nem egyértelmű. Lehet, hogy „filmezés” vagy „filmszakadás” értelemben.
- „a miniszteratalom”: Valószínűleg „a miniszterelnöki hatalom” vagy „a miniszteri hatalom” a helyes alak.
- „alkotmányosású alkotmányási út”: Valószínűleg „alkotmányossági út” vagy „alkotmányos út” a helyes kifejezés.
- „visszeges hatályú”: Valószínűleg „visszaható hatályú” a helyes kifejezés.
- „a ház házelnökasszony”: Valószínűleg „a házelnökasszony” a helyes alak.
- „szinkronba beszél”: Valószínűleg „szinkronban beszél” vagy „egyszerre beszél” értelemben.
- „közelülök”: Valószínűleg „közel ülök” a helyes alak.
- „a házelnökasszony is határozottan azt mondta, hogy akkor most már itt legyen vége a vitának, és ezt a hangnemet és ezt a stílust, ezt ezt most fejezzük be. Úgyhogy nem kapta meg a miniszterelnök újra a szót. És akkor ugye odaszaladt a Gulyás Gergőhöz”: Az átirat szerint a miniszterelnök odaszaladt Gulyás Gergelyhez, de a kontextus alapján lehet, hogy csak odament vagy odalépett. Az „odaszaladt” kifejezés lehet, hogy túlzó vagy pontatlan az ASR miatt.
- „a miniszterelnöknek meghatározott helye van a parlamentben. Ő odaülhet, ahogyan én sem ülök, a Gábor vagy a Barbara helyéje”: A mondat második fele értelmezhetetlen, valószínűleg ASR-hiba. A helyes értelem: „ahogyan én sem ülök a Gábor vagy a Barbara helyére”.
- „a jogtalá szeret jogaláján”: Valószínűleg „a jogtalajon szeretne maradni” vagy „a jog alapján szeretne maradni” a helyes kifejezés.
- „keresztülhangál a termen”: Valószínűleg „keresztülkiabál a termen” a helyes kifejezés.
- „szankcionál szankciós eszköz”: Valószínűleg „szankciós eszközök” a helyes kifejezés.
- „a miniszter előtti meghallgatásán”: Valószínűleg „a miniszteri meghallgatásán” a helyes kifejezés.
- „a lengyelországi látogatás előtt voltak”: A kontextus alapján a TISZA-kormány delegációjáról van szó.
- „agrárüntetések”: Valószínűleg „agrártüntetések” a helyes kifejezés.
- „a gabonak ukrán gabona import ügye”: Valószínűleg „a gabona, az ukrán gabona import ügye” a helyes alak.
- „egyetéltettünk”: Valószínűleg „egyetértettünk” a helyes alak.
- „az adott tálca”: Valószínűleg „az adott tárcavezető” vagy „az adott miniszter” a helyes kifejezés.
- „a Tisza hozta be minden hiszen ez az ered Tisza”: Értelmezhetetlen szakasz, valószínűleg ASR-hiba. A kontextus alapján talán: „a TISZA hozta be, minden hiszen ez az eredeti TISZA” vagy hasonló.
- „a visszaás érzete”: Valószínűleg „visszás érzete” a helyes kifejezés.
- „megvoltam magam edre”: Valószínűleg „megvolt a maga rendje” a helyes kifejezés.
- „bel szocializálódnak”: Valószínűleg „bele szocializálódnak” a helyes alak.
- „a férfinő viszonylatba”: Valószínűleg „a férfi-nő viszonylatban” a helyes alak.
- „az élető”: Valószínűleg „az élet” vagy „az életben” a helyes kifejezés.
- „a sóműsorra van elfoglalva”: Valószínűleg „a show-műsorra van elfoglalva” vagy „a szereplésre van elfoglalva” a helyes kifejezés.
- „a magyar emberek világosan utasították”: A kontextus alapján valószínűleg „a magyar emberek világosan elutasították” a helyes kifejezés.
- „gyomásgyakorlást”: Valószínűleg „joggyakorlást” a helyes kifejezés.
- „miniszter úrknö”: Valószínűleg „miniszterelnök úr” a helyes megszólítás.
- „a 4 millió magyar embert”: A kontextus alapján a gyermekvédelmi népszavazásra utalhat, ahol kb. 4 millióan szavaztak.
- „a közpénzköltés is, tehát akkor a tanárok orvosok fizetése is ide tartozik”: A mondat vége elnagyolt, a műsorvezető gyorsan lezárta a témát.
- „Nt csak én hagyom itt”: Valószínűleg „Én csak itt hagyom” vagy hasonló, a műsorvezető lezáró mondata.
- „เฮ”: A szöveg végén található karakter valószínűleg egy thai betű, ami ASR-hiba vagy véletlenül került az átiratba. Nincs jelentése a kontextusban.
Teljes átirat megjelenítése
[00:00:00]A legdurvább napok.
[00:00:00]Kocsmáv illesztette az országgyűlést Magyar Péter.
[00:00:03]Az újdonsült kormányfő személyeskedve, a fideszes képviselőket sértegetve tartotta meg első napirend előtti felszólalását.
[00:00:13]Emlékeznek róla, mondta Manfred Web Wber, hogy Péter magyar is the future.
[00:00:17]Magyar Péter a jövő.
[00:00:17]Máris kezdünk.
[00:00:36]Cirkusz, valóságsókat megszégyenítő hangulat az országházban.
[00:00:42]Önuralom, indulatkezelési problémái vannak a miniszterelnöknek.
[00:00:47]Kezdődik: Brüsszel nem nézi jó szemmel a Tiszakormány agrárügyi döntéseit.
[00:00:56]Kedden Puskaporos hangulatú ülést tartottak a parlamentben.
[00:00:58]Személyeskedő felszólalások, kiabálás és furcsa kézijelek jellemezték a jelenlegi miniszterelnök fellépését.
[00:01:04]A Cirkusz Maximus arénájába pedig ide megérkeztek a gladiátoraink, hogy szint valljanak.
[00:01:10]Vajon hisznek-e ezután például a kormányszóvőknek.
[00:01:15]Hegedűs Barbara, aki abban bízik, hogy Magyar Péter kezdeti agresszivitása lecseng, mert egyszerűen elképzelhetetlen, hogy meddig lehet ezt még fokozni.
[00:01:26]Juhász Hajnalka, akizerint ha Magyar Péter módosíthatná a házszabályt, akkor biztos úgy változtatna rajta, hogy egész nap őt kelljen hallgatni.
[00:01:35]És Szűcs Gábor, aki arra emlékeztet, hogy Magyar Péternek négy parlamenti ülésből négyszer sikerült botrányt csinálni a tisztelt házban.
[00:01:47]Jó estét kívánok.
[00:01:47]Köszönöm szépen, hogy elfogadtátok a melyhívást.
[00:01:49]Sziasztok.
[00:01:51]A Tiszapárt Lex Orbánként emlegetett alkotmány módosítása miatt feszült egymásnak a parlamentben.
[00:01:55]A kormány, illetve az ellenzék.
[00:01:58]Magyar Péter ezúttal sem maradt csendben.
[00:01:59]Gulyás Gergely elé ülve folyamatos közbeszólásokkal próbálta megakasztani a vitát.
[00:02:11]Köszönöm a szót, tisztelt elnökasszony, tisztelt országgyűlés.
[00:02:15]A előttünk fekvő alaptörvény módosítás sok szempontból újszerű és sajátos.
[00:02:21]Miniszterelnök urat is köszöntöm.
[00:02:21]Új sok szempontból újszerű és sajátos.
[00:02:26]Miniszterelnök úr itt kommentálja azt, hogy a volt miniszterelnök nem tagja most a parlamentnek, de szeretném jelezni, hogy miniszterelnök úr sem volt tagja az előző parlamentnek.
[00:02:33]Ettől még nyugodtan miniszterelnökké választhatták.
[00:02:35]Tehát ilyen kizáró szabály nincsen.
[00:02:37]Hozzáteszem, ha tagj hozzáteszem, ha ebbe az irányba ha ebbe az irányba gondolkodunk, akkor nem lett volna akadálya olyan visszeges hatályú szabályok elfogadásának sem korábban, hogy aki a Fidesz tagja volt, az nem lehet más pártnak a miniszterelnök jelöltje.
[00:02:51]Rossz egy ilyen úton elindulni.
[00:02:53]Önök önök tévedé önök az a miniszteratalom megszűnésével járna együtt.
[00:02:58]Tehát ez egy tévedés, ez egy rossz út.
[00:03:01]Ez egy ez egy alkotmányosású alkotmányási út.
[00:03:03]Ráadásul egy olyan közjogi gyakorlatot vezet be, ami idegen az európai polgári demokráciáktól, amelyekre olyan szép mondatokban hivatkoznak.
[00:03:18]Szóval mi volt ez?
[00:03:18]Kérlek segítsetek.
[00:03:20]Ott voltatok a parlamentben, az ülésteremben, tehát hogy kis figyelemre vágyott, vagy Gulyás Gergely jele szeretett volna egy képre kerülni, nem tudom, hiányzik neki, vagy így kicsi.
[00:03:29]Én szerintem, hogyha lenne lehetősége rá, akkor a házszabályt aként módosítaná, hogy kutyakötelességünk 24 órában kizárólag Magyar Pétert hallgatni a magyar parlamentbe.
[00:03:38]Komolyra fordítva a szót, azt nagyon nagy problémának látom, hogy a politikai vitakultúrának a a színvonalának a lesüllyesztése indul el.
[00:03:48]És nekünk ellenzéki képviselőként nagyon nagy feladatunk lesz, hogy ezt vissza tudjuk hozni.
[00:03:51]Ez nem egyik napról a másikra fog történni.
[00:03:53]Ugye most csak most tapasztaljuk az első ilyen jeleket, hogy kirohan, fenyegetőzik, kiabál.
[00:04:00]Például nekem azt is meg kell tanulnom, ugyanis a ház házelnökasszony nem tudja nem tud rendbet tartani, majd erről beszéle, hogy szinkronba beszél a miniszterelnök.
[00:04:08]Tehát úgy kell figyelnünk a miniszteri felszólalásokra vagy az ellenzéki képviselői felszólalására, hogy a bal fülem ugye én közelülök miniszterelnök úr, az folyamatosan beszél és hiába kap figyelmeztetést a ház elnökasszonytól, vagy akár a mi részünkről is, ami a mondom azt még a részünkről is helytelen, csak nem tudjuk tolerálni azt a cirkuszt, ami elkezdődött az elmúlt napokban.
[00:04:28]Végtelenül egysikú, végtelenül fárasztó kampányüzemmód.
[00:04:31]Erről ugye már beszélgettünk, és hadd emeljek ide még egy dolgot.
[00:04:35]Szóval fantasztikus volt annak idején miniszter Orbán Viktor miniszterelnök úr mögött ülni, mert ott láttunk egy geopolitikai stratégiát, egy víziót, egy jövőképet, a politikai tehetségnek a megnyilvánulását.
[00:04:46]Végetért a kampányidőszak, nincs mondanivaló.
[00:04:51]Ezért van a cirkusz, ezért van ez a ez a színjáték, ez a színdarab.
[00:04:53]Miért kell a Gulyás Gergely frakcióvezető úr elé odaülni, szerepet játszani, provokálni, megzavarni?
[00:05:03]Ez nem méltó egy miniszterelnökhöz, azt gondolom.
[00:05:05]a behozta Orbán Viktort, ha ugyanezt Orbán Viktor csinálta volna meg a parlamentben, akkor ebből mekkora cik lett volna?
[00:05:13]Az akkor nem Orbán Viktornak hívnak.
[00:05:13]Ez ennyire egyszerű.
[00:05:15]Orbán Viktor 16 év alatt az elmúlt 16 évben nem csinált ilyet.
[00:05:19]Magyar Péternek elég volt.
[00:05:19]Három ez a harmadik parlamenti ülés, ha az országgyűlés alakuló ülését is belevesszük, meg azt is, amikor bemutatta a minisztereket.
[00:05:25]Tehát ha mindent beleszámolunk, ez a harmadik ülés.
[00:05:29]Ma volt a negyedik, bocsánat.
[00:05:29]Négy ülésből kétszer sikerült botrányt csinálni.
[00:05:32]Ha azokat is belevesszük, amikor így mutogatott a közügyi méltóságokra, hogy kinek mikor kell, de leginkább azonnal lemondania, akkor négyből négyszer sikerült botrányt csinálni.
[00:05:41]Mi mit akarhat, hogy mindegy, hogy mit csak írjanak róla?
[00:05:43]Persze, tehát mit akarhat?
[00:05:43]Egyrészt lájkot, a lájkok látjuk, hogy jönnek, másrészt az, hogy az emberek véletlenül se azzal foglalkozzanak, hogy ők milyen szakmai döntéseket hoznak.
[00:05:50]Tehát azért nézzük meg számos fideszes elhagylással nem vállalható politikus gondolkodó beszél számolt már be arról köztük Siffer András is, hogy milyen jogalkotás zajlik itt.
[00:06:00]Tehát amikor a három soros kormányhatározatokat adják be, amibe egyébként az első két sort is mérték a harmadikban, de egészen elképesztő, zéró gyakorlatilag az a szakmai munka, amit itt láthatunk.
[00:06:10]A korábban beszéltünk már róla, hogy kinevezik ugyanazt az embert két különböző pozícióra, ami egyébként üti egymást.
[00:06:15]Ilyenek vannak az állametésben, vagy az államszervezésben, miközben egyébként zajlik az abszolút filmszá milyen volt, milyen volt belülről látni ezt, hogy odaül?
[00:06:25]Na, én most ott ültem pont ugye így rálátok Gulyás Gergelyre, egy két méterre vagyok tőle, előtte pedig Kapitány István ül és Magyar Péter, amikor a házelnök bemondta, hogy Gulyás Gergely frakcióvezető frakcióvezető úrézó, akkor Kapitány Istvánnak odaszólta, hogy csússzon már eggyel arrébb.
[00:06:41]Kapitány István arrébb ültült eggyel, Magyar Péter pedig helyet foglalt Gulyás Gergely előtt.
[00:06:45]felnézett rá, és onnantól végig úgy beszélt frakcióvezető úr, hogy a miniszterelnök így alulról nézett rá, vágta az arcokat, meg hát azért minden harmadik mondatába belekötött, és akkor valamit beleszólt.
[00:06:57]Ugye van egyébként egy elég hosszú dokumentum, úgy hívják, hogy házszabály.
[00:07:01]Ez meghatározza azt, hogy mikor lehet felszólalni és milyen hosszan lehet felszólalni.
[00:07:06]Olyan házszabályi rendelkezés, bocsánat nincsen, hogy a másik szavába lehet vágni.
[00:07:11]Barbara ott ül szintén Gulyás Gergely mellett.
[00:07:14]Igen, így van.
[00:07:14]És ugye én az elmúlt másfél évben ugyanúgy listás országgyűlési képviselőként kerültem be úgymond a ciklus második felébe.
[00:07:23]Úgyhogy azért volt szerencsém megtapasztalni azt, amikor egy másfajta vitakultúra mentén folytak az ülések.
[00:07:28]Nyilván akkor is voltak egyébként egy-egy egy-egy megnyilvánulások, egy-egy odaszólások, ezek meg ezeket mindenki a maga vita kultúráján belül tudta egyébként kezelni.
[00:07:41]És azért most amit láthattunk, hogy a maga amikor a megalakulás történt, azt gondolom, hogy a az első beszéd az egy az egy nagyon nagyon durva, nagyon agresszív beszéd volt a miniszterelnöktől, de bíztunk benne, hogy most már ez lecseng.
[00:07:56]Jöttek a a jött a következő ülés, amikor a minisztereket megválasztottuk.
[00:08:00]Akkor is azért a beszédben még mindig ott volt az a fajta kampányüzemmód és az a dü, ami a miniszterelnök jellemzi.
[00:08:07]Akkor egy hétig nem volt parlament, hiába készültünk arra, hogy na akkor végre elindulhat a szakmai munka, most két nap eltelt, és én azt láttam, az volt az én személyes benyomásom, hogy legszívesebben Magyar Péter a saját minisztereit se hagyta volna szóhoz jutni.
[00:08:22]És és itt többször volt olyan, hogy akár amikor megnyilvánulhatott volna az adott miniszter, a miniszterelnök szólalt meg, és magához ragadta a szót.
[00:08:32]És én nekem ez azért tegnap is egy hát egy nagyon érdekes élmény volt diplomatikusan fogalmazva, amikor ugye ügyrendi felszólalásra jelentkezett a miniszterelnök.
[00:08:47]Nem volt ügyrendi.
[00:08:47]Ezt a házelnök asszony is elismerte, hogy nem az nem volt ügyrendi a hozzászólás.
[00:08:50]De Gulyás Gergő, mint megszólított, válaszolt erre.
[00:08:55]És utána egyébként a házelnökasszony is határozottan azt mondta, hogy akkor most már itt legyen vége a vitának, és ezt a hangnemet és ezt a stílust, ezt ezt most fejezzük be.
[00:09:05]Úgyhogy nem kapta meg a miniszterelnök újra a szót.
[00:09:06]És akkor ugye odaszaladt a Gulyás Gergőhöz, hogy márpedig ő akkor is elmondjanak ki, amit el akart mondani.
[00:09:14]Ez a az egész stílus, az a kisugárzás, az a hangnem, az azért én bízom benne, hogy még mindig, hogy ez majd lecseng egy kicsit, mert ezt ezt hova tudjuk akkor fokozni?
[00:09:23]Tehát most itt vagyunk a második nap, most már a saját miniszterét ültette félre, és egyébként ő szeretett volna odaülni, akkor majd lehet, hogy legközelebb is ő szeretne válaszolni, mondjuk Kapitány István helyett is.
[00:09:35]Tehát, hogy nem tudom, hogy mi ezzel a a célja, vagy ezt megig lehet fokozni.
[00:09:39]Még a célját azt látjuk, azt az egyetértek, hogy elterelni a figyelmet egyébként a konkrét kérdésekről, mint Gábor Zsazsa.
[00:09:46]Mindegy, hogy mit.
[00:09:48]Csak írjanak.
[00:09:49]Csak írjanak.
[00:09:49]Igen.
[00:09:49]Meg ugye most ma azt élte át az ember, most már az új mutogatás is elindult, hogy így ránk nem akarom utánozni.
[00:09:57]Szó szerint felénk mutatott, és tehetségtelen maffiózók kifejezést kaptuk meg a ma reggel, vagy a ma délelőtt és azt nagyon szóval van ennek egy visszaás érzete, ugye nyolc év parlamenti munka után, nem mondom, hogy visszasírom a régi ellenzéket, de volt egy vitakultúránk, tehát ahogyan a Barbara is mondta, ennek megvoltam magam edre.
[00:10:20]Na most azt látom a tiszás képviselőkön, akik új képviselők, szegények ott ülnek, bocsánatot kérek, mint a mint a bábuk.
[00:10:27]Tehát hogy jó, tehát ennek az a veszély, hogy ők ebbe fognak bel szocializálódnak.
[00:10:31]Tehát ez a legnagyobb veszély, hogy ebbe szocializálódnak.
[00:10:35]Azt látják, hogy ezt lehet és és és nem értek egyet Orockaival is, aki azt mondta, hogy ha most már lehet Gergőzni, akkor ő is kiállt a pulpitusra, és azt mondta, hogy akkor Gergő.
[00:10:44]Nem a parlamenti házszabálynak megvannak a maga keretei.
[00:10:50]Nekünk képviselőknek ehhez méltóan és képviselnünk kell mind a Tiszaszavazókat, mind a Fidesz KDNP szavazókat.
[00:10:56]Tehát én eh visszatérnék ahhoz a tradicionális és hagyományos viselkedés kultúrához a parlament az a nemzet szíve.
[00:11:04]Mi képviseljük az országot.
[00:11:06]Nekünk ehhez méltónak kell lenni és méltóként viselkedni.
[00:11:09]És azt gondolom, hogy nekünk abban feladatunk kell, hogy legyen a jövő vonatkozásában, hogyha a miniszterelnök nem tud viselkedni, akkor nekünk meg kell tanítani őt viselkedni.
[00:11:19]Ha a házelnök asszonya nem tudja kordában tartani, ha nem adót, akkor nem kap szót.
[00:11:27]Letépte magáról a mikroportot, odarohant Gulyás Gergely frakcióvezetőhöz.
[00:11:31]Én nőként megmondom őszintén, megmondom őszintén, olyan agresszivitás volt a miniszterelnök arcán, hogy azon gondolkoztam, hogy képes leszel megállni pusztán a verbális agresszióval a történetet.
[00:11:46]Tehát ugyanezt éreztem Ruf Bálinton is, hogy majd szétrobban a gyűlölettől.
[00:11:52]Arra kérlek, hogy a szavadat ne felejtsd, innen folytatjuk a férfi női kapcsolatokról, mert Magyar Péter ugye úgy fogalmazott, hogy végre vannak valódi viták a parlamentben.
[00:12:01]Így értékelte az ülést és a nyugat-európai parlamenti üléseket hozta fel példaként.
[00:12:08]Na most Máté Zsuzsa képviselő asszony interpelláció alatt pedig hát tisztelettudón és például viselkedett.
[00:12:15]Ja, nemálni nem lehet.
[00:12:21]És az erre irány nemzetközi és hazai gyomásgyakorlást a magyar emberek világosan utasították.
[00:12:31]Megtisztelne, hogyha vagy hagyna szóhoz?
[00:12:34]Egy hölgye beszél miniszterelnök.
[00:12:34]Igen, fog ez be fogom fejezni.
[00:12:37]Jó hallgatunk téged.
[00:12:41]Különösen egy olyan miniszterelnökkel a kormányok élén kérdezem ezt, aki korábbi igazságügyi miniszter felesége mellett együtt küzdött az Európai Uniós gendert törekvések ellen.
[00:12:50]Tehát kérdésem az volna miniszter úrknö, mit tesz az Európai Bíróság döntés kapcsán az új kormány, hogyan védi meg a magyar gyermeknek érdekeit, a magyar szülők jogait, és miként fogja azt a 4 millió magyar embert képviselni, akik erre már világos döntést és szavazatot adtak le.
[00:13:09]Köszönöm szépen.
[00:13:09]Megtisztelő azt hiszem, nem tévedünk, ha azt mondjuk, hogy egy útszéli stílus ez.
[00:13:19]Szerencsére itt vannak a hölgyek.
[00:13:19]Akkor Barbaráttól kérdezem, hogy azt mondja Hajnalka, hogy itt meg kell tanítani őt arra, hogy férfinő viszonylatba, képviselőviszonylatba mit csináljun.
[00:13:27]Mi a stratégia?
[00:13:31]Hát az egyik az azt gondolom, mert ezt mi se készültünk azért erre.
[00:13:34]Jó, hogy egy felvétel készült, de ez nem volt korábban gyakori, hogy nekünk egyébként a akár a másik oldalnak vagy a másik képviselőnek a felszólalását kellett volna fölvennünk, vagy a a bekiabálásokat, mert ez nem volt gyakorlat.
[00:13:50]Ezt a Tisza hozta be minden hiszen ez az ered Tisza a ezt ezt azt gondolom, hogy Tisza hozta be.
[00:13:53]És most erre azt gondolom, hogy nekünk is jobban oda kell figyelni, mert bármelyikünknek a felszólalásánál én is amikor tegnap felszólaltam, hallottam egyébként a a megjegyzéseket.
[00:14:03]Tehát nekünk erre nagyon kell figyelnünk, hogy hogy kifejezetten a miniszterelnök arra törekszik, hogy egyébként a női felszólalókat is megzavarja.
[00:14:13]Tehát, hogy az a fajta tisztelet az az abszolút nincs meg, hogy akkor akár a női férfi viszonyban sértő megjegyzések.
[00:14:22]Tessék?
[00:14:23]Sértő megjegyzések.
[00:14:24]Sértőmegjegyzések.
[00:14:24]De én én ezeket például ki tudtam zárni, és én én a felszólalásomat folytattam a továbbiakban, és azt láttam a Hajnalk, és egy nagyon jó felszólalást tett ma.
[00:14:35]Tehát szerintem ezt mi azért hamar ezt bele fogunk ebbe jönni, hogy márpedig erre oda kell figyelni.
[00:14:40]És Máté Zsza pedig szerintem azt gondolom, hogy nagyon jó, hogy ilyen karakán módon kiállt és elmondta, hogy ezt azért itt nem lehet, mert ez nem méltó, mert az a probléma, és ebben én azt gondolom, hogy házelnökasszonynak is a korábbi megnyilvánulásaira visszautalhatunk, és én azt gondolom, hogy ő most megpróbálja, bár nyilván új neki ez a terep, de megpróbálja kordába tartani.
[00:15:04]Tehát én bízom benne, hogy ez később határozottabban sikerülni fog benne az élető.
[00:15:09]Orbán Anita is ott van.
[00:15:09]Szerintem vannak ott azért olyan hölgyek, akik szintén egyetértenek ezzel, hogy ez így ez így nem lesz jó.
[00:15:14]De azt gondolom, hogy hogy nagyon fontos azt látni, hogy a azért vannak olyan normák, amiket ha itt megengedünk a parlament falain belül, akkor az lesz a példa a társadalom részére.
[00:15:26]És ez egy olyan társadalmi folyamatokat, bomlasztást tud elindítani.
[00:15:31]Én a kampány során is a választókörzeti szinten is tapasztaltam azt, hogy sajnos kistelepülésen is elmondták azt, hogy olyan szintű verbális agresszió van, ami korábban soha nem volt.
[00:15:44]Én több mint 10 évet voltam önkormányzati szféráb.
[00:15:47]soha abb a térségben ilyen szintű agresszió nem volt.
[00:15:52]Ha mi most a parlamentben ilyen példát mutatunk, hogy a női férfi kapcsolat, de férfi férfi, tehát teljesen mindegy, az emberek közötti kapcsolatban és a vitakultúrába ezt hozzuk be, akkor az egy nagyon rossz példa lesz az egész társadalom számára.
[00:16:06]Gábor, te hogy értékel az ülésvezetést?
[00:16:09]Először is én sem férfi női kapcsolattól függetlenül én sem a azt emelném ki.
[00:16:12]Máté Zsuzsi függetlenül a nemétől nagyon jó felszólalást tett, és egyébként le a kalappal, hogy a miniszterelnöki közbekiabálások ellenére is végigmondta, és higgat tudott maradni.
[00:16:21]A miniszterelnöknek meg bárkinek, aki ott ül a parlamentben, a másikat nem lenne szabad félbeszakítani, függetlenül a nemétől, korától satöbbi.
[00:16:28]H az ülésvezetést hogy értékelem.
[00:16:30]Forstoffer Ágnest kicsit sajnálom egyébként amiatt, hogy nem lehet egyszerű dolga.
[00:16:35]Van egy házszabály, ami egészen világos, hogy mit kell csinálnia.
[00:16:39]Ugyanakkor van egy hát szelidnek és visszafogottnak nehezen minősíthető miniszterelnök, aki egyébként az ő pártelnökük is és az ő főnöke egyúttal.
[00:16:49]És hallottam, persze ez csak folyosói pletykaai bizonyítékén nem szolgálhat, de hallottam azt, hogy miután finoman, de rászólt Magyar Péter ugye tegnap, mint tényleg vállalhatatlanul viselkedett, aki azt mondta, hogy nem erre bíztak meg minket a vá forá meg is kapta Magyar Pétertől, hogy csak óvatosan, hogy kére.
[00:17:06]Ő nem tartozik abba a kategóriába, akivel ezt megteheti.
[00:17:10]És látszott egyébként a felvételen is, hogy szerencsétlen házelnökasszonynak van egy házszabály, ami alapján el kell járnia, és bízunk benne, hogy ezt a házszabályt, ezt már ő magáévá tette, hiszen mégis csak ő vezeti az üléseket.
[00:17:20]Ugyanakkor ott van vele szemben Magyar Péter, aki tudjuk, hogy nem tűr ellentmondást.
[00:17:24]Innentől ez egy nehéz helyzet.
[00:17:26]Hozzáteszem, ha ő a jogtalá szeret jogaláján szeretne maradni, akkor teljesen mindegy, hogy milyen személyiség jellemzi az ő főnökét.
[00:17:34]Neki a rávonatkozó jogszabályok, az országgyűlési törvény meg ott helyben a házszabály szerint kell eljárnia.
[00:17:40]És hogyha valaki keresztülhangál a termen, bekiabál másoknak, akkor igenis rendre kell utasítani.
[00:17:46]És egyébként vannak egyéb szankcionál szankciós eszköz, amiket alkalmaztunat.
[00:17:51]Bizony, bizony, bizony.
[00:17:52]Elmegyünk egy nagyon rövid reklámra és hajnalával folytatjuk.
[00:17:54]Nem zárjuk le ezt a vagy akkor zárjuk majd csak le ezt a témát, meg még lesznek más témáink is.
[00:17:59]Figyeljenek csak.
[00:18:02]Kezdődik.
[00:18:02]Brüsszel nem nézi jó szemmel a Tiszakormány agrárügyi döntéseit.
[00:18:08]Fellépés.
[00:18:08]Lemondanak a polgármesterek, ha csökkentik a bérüket.
[00:18:21]Kezdődik.
[00:18:21]Brüsszel nem nézi jó szemmel a Tiszakormány agrárügyi döntéseit.
[00:18:27]Fellépés.
[00:18:27]Lemondanak a polgármesterek, ha csökkentik a bérüket.
[00:18:36]Folytatódik a vezércék Hegedis Barbarával, Szűcs Gáborral és Juhász Hajnalkával, akinél abbahagytuk Magyar Péter indulatkezelési problémáiról és túlmozgásánál tartottunk, illetve, hogy a férfi női viszonylatban hogyan reagál.
[00:18:48]Ugye a amit a Barbara is mondott, szóval én azt gondolom, hogy a női politikusok nem azt mondom, hogy ki vannak vcézve, de hogy valahogy nem tudja velük, az ellenzéki politikus hölgyekre gondolok, nem tudja velük valahogyan a a kommunikációt megtalálni, hogy miért van ez?
[00:19:03]Azért, mert a saját képviselőnőit nem nagyon engedi szóhoz jutni.
[00:19:05]Tehát azért az elköv az elmúlt két napban kevés tiszás képviselőnőt tudtunk vagy megud tudtunk meghallgatni.
[00:19:12]De nekem például odakiabált a miniszterelnök úr, hogy köszönjük Hajnal kahisztit.
[00:19:15]Tehát van egy ilyen állandó, amit talán mindannyian mondtuk, hogy borzasztó nehéz figyelni, mert ugye a bal fülemben Dolbi sztereóba hallom Magyar Péter miniszterelnök urat folyamatosan jön az Ukáza házelnök asszonytól, akinek sokkal keményebben kell fellépni, meggyőződésem azért ül fent, hogy rendet tegyen.
[00:19:36]És ilyen szempontból teljesen mindegy, hogy valaki, bocsánat, miniszterelnök országgyűlési képviselő miniszter házszabály szerint megadtam a szót onnantól kedve az adott személynek van felszólalási joga senki másnak.
[00:19:49]Mindenkibe bele beles belebeszél, hozzászól, kiabál, reflektál, grimaszol, arcokat vág, mutogat, mint kezdősielő a a fekete pályán.
[00:19:57]olyan pozíciókat is láttunk tőle egyébként.
[00:20:01]Ezt nem is értettem az, amikor ott a fejel kül nem tudom, hogy tupírozta a haját, vagy nem tudom mi volt a a a cél, vagy hogy kinek mutatta, de hogy de hogy azért itt nagyon húsbavágó kérdésekről kell vitáznunk.
[00:20:12]Itt nagyon komoly kérdések kerülnek az asztalra, és az egy személyesak véget kell vetni.
[00:20:18]A minisztereknek egyébként pedig szerintem ki van adva, hogy 24 órában párás számmá a miniszterelnököt kell hallgatni.
[00:20:25]Nem, nekik munkát kéne végezni, kormányozni kellene, csinálni a dolgukat, elindítani a közigazgatást.
[00:20:31]Nagyon-nagyon sok munka vár rájuk, a migrációs paktum élesedik, erről beszélgettünk, óriási problémák jönnek, és azt látom, hogy olyan irányba indult el ez a politikai vitakultúra, és én a jövőben meg fogom követelni a tiszteletet.
[00:20:48]Tehát most pont egy interpellációt nyújtottam be Ruf Bálinthoz.
[00:20:51]A még egyszer úgy fog viselkedni velem, ahogyan ezt tette a miniszter előtti meghallgatásán, akkor vissza fogja kapni.
[00:20:56]Tehát innentől kezdve meg kell tanulniuk azt, hogy nem engedjük magunkat, nem hagyjuk magunkat természetesen a házszabályi kereteken belül.
[00:21:05]És én is, mer a kuppom a maximum, mert én is egyszerkétszer bekiabáltam, hogy szanakszot.
[00:21:09]Tehát, hogy én is ezért bocsánatot kérek.
[00:21:12]Vannak olyan élethelyzetek, amikor úgy érzi az ember, hogy nem lehet máshogy segíteni a miniszterelnök úrnak, mint hogy valahogyan nyugodjon meg és viselkedjen.
[00:21:21]Én ezért elnézést kérek, nekem is moderálnom kell magamat, de nem lehet ez az irány.
[00:21:26]A másik pedig nem szólítunk fel minisztert, hogy üljön ki a székéből, beülök oda.
[00:21:29]Ez sem.
[00:21:29]a miniszterelnöknek meghatározott helye van a parlamentben.
[00:21:33]Ő odaülhet, ahogyan én sem ülök, a Gábor vagy a Barbara helyéje a magyar parlamentben.
[00:21:36]Úgyhogy azt gondolom, hogy ezeket a szabályokat rendkív ezek nem véletlenül minden parlamentális demokráciának megvannak a nagyon szigorú szabályai.
[00:21:45]Ezt be kell tartani.
[00:21:47]És visszatérve a kezdeti mondathoz, a parlament méltóságát minden körülmények között képvisel.
[00:21:52]Hát azért, hogy ne legyen Balkán vagy Ukrajna.
[00:21:55]Ez így van, mert akkor a végén boxmeccseket fogunk folytatni.
[00:21:58]Beszéljünk egy kicsit a tartalmi kérdésekről.
[00:21:59]majd a formai kérdéseken túl vagyunk.
[00:22:02]Nagyon úgy tűnik, hogy Brüsszelnek komoly kifogásai vannak a magyar kormány ellen, azért, mert újra megtiltja az ukrán mezőgazdasági termékek behozatalát.
[00:22:09]Bugnyár Zoltán kollégánk foglalta össze a helyzetet, hogy ő számolt be Brüsszelből.
[00:22:19]Felszólítjuk a szóban forgott tagállamokat, hogy vonják vissza egyoldalú megállapodásaikat.
[00:22:22]Ezt mondta az Európai Bizottság szóvivője annak kapcsán, hogy Magyarország továbbra is fenntartja az ukrán mezőgazdasági termékek importtilalmát.
[00:22:32]Brüsszel szerint ugyanis a kereskedelmi megállapodások azok közös hatáskörűek és az egyoldalú nemzeti tiltások vitatottak, nem összeegyezthetőek az uniós joggal, illetve az egységes közös belső piaccal.
[00:22:50]feltehetően ez az egyik ütközőpont Magyarország, illetve a bizottság között az uniós pénzek, források felszabadítása kapcsán.
[00:23:01]Elvileg Magyar Péter emiatt csütörtökön ide utazna Brüsszelbe, hogy találkozzon Urszula Fonder Layennel, de ezt a dátumot sem tegnap kedden itt a bizottsági szóvivő nem tudta megerősíteni sem Magyarországon.
[00:23:16]A kormány infó nem hangzott el.
[00:23:19]Pozitív válasz ezzel kapcsolatban.
[00:23:28]Nem tudom, hogy kiben merült fel, vagy melyikökben merült föl egyáltalán, hogy lehet, hogy nem véletlenül maradt ki ez a bizonyos szabály itt a az újratiltás.
[00:23:35]Gábor, mit gondolsz erről?
[00:23:38]Ugye itt jön be az, hogy a pici szuverenitás kérdése, hogy lemondani vagy nem mondani, mert abban igaza van egyébként az Európai Bizottság szóvivőjének, hogy van egy közös vámpolitika.
[00:23:47]Tehát egyébként egy vámunió van az Európai Unión belül.
[00:23:48]Meggyőződés, hogy Ukrajna felvételének az egyik fő célja, hogy azok a nagy cégek, akik bevásárolták magukat, meg megvették a nagy mezőgazdasági területeket, a Vámunión belül kerüljenek, és így tudják eladni az olcsó termékeiket.
[00:23:58]Na most ugyanezt láthatjuk, hogy alapvetően az unió azt szeretné, hogy legyen egy közös vámpolitikája, és egy-egy tagállam az ne vethessen ki ezen kívül bármilyen büntetővámot, magasabb vámokat, ne állapodhasson meg kétoldalú kétoldalúan bilaterális módon más államokkal, nem tagállamokkal, Európai Unión kívüli országokkal.
[00:24:20]Tehát akkor most megilleti Magyarországot ez a jog.
[00:24:22]Itt ez egy nagy tehát a vám tekintetében külön vámokat elvben nem vethet ki.
[00:24:26]Ugyanakkor nyilvánvalóan kétoldalú megállapodásokat köthet Magyarország.
[00:24:28]Ez teljesen természetes.
[00:24:30]Viszont itt jön be az a helyzet, ami volt a a hatósági, a védettárne az üzemanyagok vonatkozásában.
[00:24:36]Jogtechnikailag igaza volt Brüsszelnek abban, hogy valóban a versenytilal, tehát versenyjnyjogi korlátokba ütközik az, amikor egy tagállam állampolgárának biztosítasz védettárat, a többinek nem biztosítasz védettárat.
[00:24:51]Viszont nem elvárható egy kormánytól, hogy amikor egyébként is energiaválság van, és amúgy is nehezen tudja még a saját állampolgárainkit is biztosítani, akkor biztosítson mindenkinek.
[00:25:00]Ugyanakkor az se lehet, hogy csak azért ne biztosítson a sajátjainak és okozzon óriási válságot, hogy megfeleljen bizonyos ilyen közös szabályoknak.
[00:25:08]Tehát van, ami mindig felülírhatja ezt.
[00:25:11]Ezek szuverenitási kérdések, és itt is szuverenitási kérdésről van szó.
[00:25:15]Elméleti síkon van igazság abban, amit az Európai Bizottság szóvivője mond, de egy tagállamnak legyen már joga ahhoz, hogy a saját mezőgazdaságát ne tegye tönkre, meg a saját lakosságát ne tegye ki komoly veszélynek, ami egyébként ezzel járnak.
[00:25:29]Oké.
[00:25:29]Mi lesz az, amit a Fidesz tud támogatni?
[00:25:31]Milyen javaslatot?
[00:25:31]Azt gondolom, hogy ez az ukrán gabona import ügye egyébként egy nagyon beszédes és egy nagyon érdekes ügy, mert valóban amikor ugye a veszélyhelyzeti jogrend megszűnt, az, hogy milyen törvényt temeltek törvényi hatályra, a arról egyébként a Tisza nyújtotta be már ezt a törvényjavaslatot.
[00:25:53]Elteltek egyébként napok, és utána ugye mi elkezdtük egyébként mondani azt akár a sajtóba, én is pont itt is voltam a gondom a Hírtvén, amikor beszélgettünk erről, hogy hogy mi a helyzet azzal, hogy a gabonai importnak a tilalma ezáltal megszűnt és napok óta szabadon jöhet be egyébként az ukrán ukrán termékek.
[00:26:14]És akkor ugye ők pont, hogy lengyelországi látogatás előtt voltak.
[00:26:21]Én azt gondoltam, hogy a lengyel látogatásnak ez egy központi témája lesz, hiszen Bóna Szabolcs egyébként agrárminiszter is a delegációval utazott, és azért az köztudat volt, hogy bár sok vitánk van a lengyel kormánnyal, a gabonak ukrán gabona import ügye a ott ott egyetéltettünk, hiszen egyébként a lengyeleknél nagyon komoly agrárüntetések voltak korábban, bár erről keveset lehetett hallani, de lezárták kvázi a határt egyébként az elmúlt években többször.
[00:26:48]És amikor megtörtént a látogatás, nem volt erről semmifajta bejelentés.
[00:26:53]Amikor a Fidesz úgy döntött, hogy törvényjavaslatot nyújt be, hiszen nem reagál a kormány.
[00:27:00]Utána jött egy olyan kommunikáció az agrárminisztertől, hogy ez egy jogi csapda volt a Fidesz részéről.
[00:27:05]Hát őt nyújtották be a törvényt, reméljük, hogy tudjuk, tudták azt, hogy mit nyújtanak be, és hogy egyébként elolvasta az adott tálca, hogy miről van szó.
[00:27:13]És én azt gondolom, hogy most viszont amikor megérkezett, ugye behozták a, hogy ne a Fidesz törvényjavaslatát kelljen tárgyalni, azért hoztak döntést akkor, hogy a gabona importnak a tilalmát azt visszavezetik.
[00:27:25]Viszont most amikor az Európai Bizottság megszólalt ebben az ügyben, és azt mondta, hogy márpedig ezeket az importtilalmakat meg kell szüntetni, bennem az a gondolat született meg, hogy talán ez nem véletlenül maradt ki annó a veszélyhelyzeti jogrend megszüntetésekor, hanem itt voltak olyan érdek, akik azt szeretnék, hogy egyébként mivel az EU és Ukrajna közötti különböző kapcsolatoknál nyilván itt van a fegyvertámogatások, pénzügyi támogatások, gazdaság segítségnyújtások, de az agrár kérdés az egy nagyon fontos szelete a az EU- Ukrajna közötti témáknak.
[00:28:03]És azt gondolom, hogy ebben az gabona import ügyében itt egy egységes álláspontot akarnak.
[00:28:09]És bár Orbán Anita hiába kérdeztük, én nekem is tegnap volt hozzá ezzel kapcsolatban kérdésem, nem kaptunk választ, hogy egyáltalán milyen kérdések vannak az asztalon az EU források ügyében, milyen jogalkotási javaslatokat kellene nekik megfogalmazniuk.
[00:28:23]Ezekre még mi nem tudtunk választ kapni.
[00:28:27]Hát nagy dilemma van, hogy ha beengedjük a gabonát, tönkremennek a gazdák, ha nem engedjük be, nem jönnek az EU-s források.
[00:28:33]Ugye Orbán Viktor azt mondta, és ez egy nagyon fontos üzenet, erre erre kellett volna odafigyelni, vagy kellene a jövőben odafigyelni.
[00:28:41]azt mondta, hogy a Brüsszelvel való ki a nem tagállami szuverenitásunk képviseletét nem szabad feladni.
[00:28:49]hogyha elindulunk azon az úton, hogy ezt elkezdjük feladni, akkor Brüsszel meg fog jelenni a Tiszakormány, de reggelire.
[00:28:57]És ennek már látjuk az első jeleit, ugye hatalomtechnikában nagyon jók.
[00:28:59]Abszolút.
[00:29:02]Tehát és a másik dolog, hogy a bizottságnak egy nagyon izgalmas kapacitása van arra, hogy ő elkészítse azokat a szövegtervezeteket, amit ha egy politikus a a sóműsorra van elfoglalva, akkor könnyen bele tud abba a csapdába menni, hogy Brüsszel elkezdi irányítani.
[00:29:17]Azért nekem annyira jelképes volt, hogy Tuszk elkezdte fordítani Brüsszel irányába.
[00:29:21]Tehát, hogy azt szeretném ezzel kapcsolatban mondani, hogy ugye az Európai Unió és Ukrajna közül van úgynevezett társulási megállapodás.
[00:29:29]És itt döntést kell hozni egy politikusnak, aki vezeti az országot, hogy az a célom, hogy egy szabadpiac irányába mozogjak el, vagy a tagállamom képviselete, szuverenitásom képviselete fontos, magyar emberek fontosak, vagy hogy befeküdjek az Európai Unió alá és az európai intézmények alá abban a naivitásban, hogy majd ezért uniós forrásokat fogok kapni.
[00:29:47]Mindig is ez volt a trükk.
[00:29:49]És azok a tagállamok, akik megkapták az uniós források jelentős részét, én mindig felhívom arra a figyelmet, hogy nagyon szépen, amikor jönnek az uniós pénzek, de ezeknek ára van.
[00:29:58]Hogyha nem tanulunk meg ezekért harcolni, akkor be fog szivárogni az ukrán gabona, a GMO módosított mezőgazdasági termék, az agrármogatásoknak a kinyírása, a genderlobb, és akkor majd kapodhatjuk a fejünket.
[00:30:12]És a másik, hogy ugye nincsenek konkrétumok.
[00:30:14]Ruf Bálint az Európa bizottságában nem tudtuk meghallgatni, mert nem jött el.
[00:30:18]Tehát, hogy nekünk nem volt az Európai bizottságában arra lehetőségünk, hogy azt a minisztert meghallgassuk, akihez az európai ügyek tartoznak.
[00:30:25]Teszem hozzá a kisugárzásából és a tekintetéből el egyértelmű volt, hogy halovány fogalma nincs az uniós ügyekről.
[00:30:33]És mivel nem a külügynél van, hanem Ruf Bálintnál, akkor szeretném feltenni szakpolitikusként azt a kérdést, hogy uniós ügyekben kihez fordulhatok a Tiszakormányban jelenleg, mert feltettem azt igen, egyértelmű egyébként bárkit kérdeznék, úgyis ő válaszolna és mit mondanak, hogy elhozzuk az összes uniós varest valóban akkor a migrációs paktum ugye erről is bocsánat, akkor nem akarlak nem akar nem még egy nagyon rövid körre van időnk a ugye bemondta azt is Magyar Péter, hogy a polgármesterek fizetéséhez Az hasonló az országgyűlési képviselők fizetése is le fog csökkenni.
[00:31:08]Ki hogy éli meg ezt a Én kezdj kezd kezd Gábor szerintem nem a megélés inkább Gábor nagyobb felelősség kisebb fizetés érdekel érdekes nem valójában ez megint csak a demagógia színtiszta demagógia ugye azt mondják hogy ők ezzel mennyi pén pénzt spórolnak meg számításaik szerint 50 milliárd Ftot egy évben, azáltal hogy egyébként a képviselői keretet képviselői fizetést kormányzati fizetéseket leveszik és azt mondják, hogy négy év alatt már egy évnyi fizetést megspórol évi 50 milliárd Ftról beszélnek és ezzel verik a tantot.
[00:31:45]Az a helyzet, hogy ez semmi más, mint egy demagóg intézkedés, amivel próbálják eladni az ő kormányzásukat, de az a költségvetésben, a magyar állam költségvetésében 50 milliárd Ft az még csak kerekítési hiba sem, mert amikor leírják a számokat a pénzügyminisztériumban, akkor a tizedes vessző után, amit kiírnak számok, azokban még nem jelenik meg az 50 milliárd Ft.
[00:32:09]Ha ők tényleg ezt az országot fel akarják virágoztatni, ha ők tényleg azt szeretnék, hogy itt mindenki sokkal-sokkal jobban éljen, akkor nem azt kell csinálni, hogy egy jelentéktelen összeget megspórolnak az állami vezetők meg a képviselők fizetésén, hanem inkább a jó szakembereket megfizetni, hogy ők majd sok billió Ftot keressenek az országban.
[00:32:30]Mi az üzenete ennek?
[00:32:32]Elég rossz.
[00:32:32]És most nem is a parlamenti mert hogyha így dönt, akkor nyilván ezt a tudomásul vesszük, mármint a képviselői fizetések csökkentésére, de a közszfére, a közdolgozók, tehát hogy hosszú évek munkája volt ófizetéseket adni a közszolgálatban.
[00:32:47]És azt gondolom, hogy amit Gábor is mond szakembereket meg kell fizetni, meg különben elmennek a versenyszférából.
[00:32:52]Tehát nagyon naivitás, olyan mondatokat nagyon jól hangzik, hogy hát egész nyáron dolgozniuk kell, és nem mehetnek el szabadságra, és hogy most ez ki van adva, hogy az ő személyi kultuszát 24 órába építsék, mert ugye, mint hallottuk a miniszterektől, ők 24 órában minden percben és minden másodpercben a magyar emberekért fognak dolgozni.
[00:33:08]De a megbecsülése a szaktudásnak az nagyon fontos a közé én 10 évet dolgoztam közigazgatásb.
[00:33:14]Kiváló szakemberek vannak, éjjel nappal dolgoznak, elkötelezettek, borzasztóan nagy tudások, de ezeket az embereket meg kell tudni tartani és meg kell tudni becsülni.
[00:33:23]Barbara, én egy ilyen önkormányzati szférávkorati képviselő voltam, alpolgármester voltam korábban, és én a azért azt látom, hogy egy kistelepülési polgármesteri szinten például nagyon nagyon jó intézkedés volt az, hogy az ő fizetésüket is megemelték, hiszen olyan anomáliák voltak, hogy egy önkormányzati intézményvezető többet keresett, mint maga a polgármester.
[00:33:48]És azek a én akárhol jártam a polgármestereknél, bármilyen településnél, bármilyen pártszinák beindultak, vagy függetlenül ők ott élnek az adott településekön.
[00:33:58]Ők azért dolgoznak minden nap, hogy az a az a térség, az a közösség erősödjön.
[00:34:02]Ott szükség van arra, hogy olyan polgármesterek legyenek, olyan vezetők, akik egyébként meg tudnák állni a helyüket bárhol másholá, de az a cél, hogy ők egyébként jó szakemberként megfelelő elhivatottsággal a saját télséjüket, közösségüket tudják erősen képviselni.
[00:34:21]És hát ugye arról volt szó azért a Tisza részéről a kampányban, hogy az önkormányzati autonómiát erősíteni fogják azzal, hogyha megvágják egy polgármester fizetését, azzal azt gondolom egyébként a mozgást terét szűkíti és kiszolgáltatottabbá szeretnék tenni.
[00:34:35]Ez a közpénzköltés is, tehát akkor a tanárok orvosok fizetése is ide tartozik.
[00:34:41]Nt csak én hagyom itt.
[00:34:41]Nagyon szépen köszönöm, hogy itt voltatok, itt voltak.
[00:34:44]Önöknek pedig köszönöm a figyelmet.
[00:34:46]Holnap Kötter Tamás Szabó László és Szilvai Gergely érkezik ide a stúdióba.
[00:34:50]Jó pihenést, viszontlátásra!