Hír TV 37:37

Komment extra - A brüsszeli milliárdok ára - HírTV

eu-s pénzekmagyar péterorbán viktoruniós pénzekfideszközélet
Irányultság: KonzervatívKötődés: Fidesz-közeli
Komment extra - A brüsszeli milliárdok ára - HírTV
tl;dr
  • Magyar Péter és Ursula von der Leyen megállapodott az uniós források felszabadításáról, de a pontos részleteket egyelőre nem hozták nyilvánosságra.
  • Orbán Viktor a paktum részleteinek nyilvánosságra hozatalát követeli, míg elemzők szerint a Fidesz négy év alatt nem tudott megegyezni Brüsszellel.
  • A megállapodás négy fő feltétele: csatlakozás az Európai Ügyészséghez, vagyonnyilatkozatok szigorítása, egyetemi autonómia visszaállítása és az Integritás Hatóság mandátumának bővítése.
  • A pénzek nem azonnal érkeznek: a 27 szupermérföldkövet augusztus 31-ig kell teljesíteni, a kiutalás pedig legkorábban december 31-én várható, és nincs rá garancia.
  • A migrációs paktum végrehajtása is napirendre került; Magyar Péter nem enged be migránsokat, de technikai segítséget vagy fejenként 20 000 eurós hozzájárulást nyújthat.
  • Bóka János kérdőre vonta, mit ígért a kormány a nyugdíj-, adó- és rezsirendszerrel kapcsolatban, mivel ezekre a mérföldkövek elvárásokat tartalmaznak.
  • Gazdasági vitában elhangzott: a Fidesz 0%-os négyéves növekedést ért el, a cégek pedig bizalom hiányában nem fektetnek be, noha jelentős tartalékaik vannak.
  • „Azt azért Magyar Péternek tudomásul kellett venni, amit Orbán Viktor nem volt hajlandó, hogy ebben az ügyben az Európai Bizottság az erősebb, mert nála van a kassza kulcs" – Nagy Attila Tibor

  • A KEKVA-k megszüntetése közös érdek, mert Brüsszel ellenezte őket, Magyar Péter pedig a Fidesz háttérerejét gyengítené vele, konkrétan az MCC-t is megszüntetné.
  • A választási vereség kapcsán vita alakult ki: a Fidesz 900 000 szavazattal kapott kevesebbet, de a résztvevők szerint ez inkább vereség, mintsem drámai bukás.
Részletes összefoglaló megjelenítése

A Magyar Péter–von der Leyen megállapodás részletei és következményei

A műsor központi témája a pénteken bejelentett politikai megállapodás volt Magyar Péter miniszterelnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke között. A megállapodás az uniós források felszabadításáról szólt, azonban a sajtótájékoztatón csak nagy vonalakban közöltek információkat.

Nagy Attila Tibor politikai elemző szerint péntek kora estig valóban nem hozták nyilvánosságra a tárgyalások jegyzőkönyveit vagy emlékeztetőit. Hozzátette: valószínűleg a törvénymódosításokból derül majd ki a megállapodás valódi tartalma, ami egyben választ ad Orbán Viktor kérdéseire is.

Orbán Viktor reakciója

A korábbi miniszterelnök Facebook-posztban reagált a bejelentésre, amelyet a műsorban is idéztek:

„Felszólítjuk a miniszterelnököt, azonnal hozza nyilvánosságra a von der Leyen–Magyar Péter paktum részleteit. Mit adott el a magyar érdekekből Brüsszelnek? Ingyen sajt, csak az egérfogóban van." *

Nagy Attila Tibor erre reagálva megjegyezte, hogy a helyzet valójában a „savanyú a szőlő" esete. Emlékeztetett rá, hogy a jogállamisági mechanizmus már négy éve elindult Magyarország ellen, és az Orbán-kormány négy év alatt nem tudott megállapodni az uniós pénzek nagy részéről. Magyar Péternek május 9-ei miniszterelnökké válása óta viszont rettenetesen kevés ideje volt a megállapodás létrehozására, így ezt Nagy Attila valódi teljesítménynek tartja.

„Azt azért Magyar Péternek tudomásul kellett venni, amit Orbán Viktor nem volt hajlandó tudomásul venni, hogy ebben az ügyben az Európai Bizottság az erősebb, mert nála van a kassza kulcs" – Nagy Attila Tibor *

A megállapodás feltételei és ütemezése

Bakaev Zoltán, a Della podcast szerkesztő-műsorvezetője szerint pont annyi információ derült ki, amennyit aznap várni lehetett. Ismertette a négy fő feltételt:

  • Az Európai Ügyészséghez való csatlakozás
  • A vagyonnyilatkozati rendszer szigorítása
  • Az egyetemi autonómia visszaállítása
  • Az Integritás Hatóság mandátumának bővítése

A pénzek nem azonnal érkeznek: augusztus 31-ig kell teljesíteni a 27 szupermérföldkövet, szeptember 30-ig benyújtani az igényeket, és december 31-ig várható a kiutalás. Ez a folyamat a Helyreállítási Alapra (RRF) vonatkozik, emellett a kohéziós alapok ügye is napirenden van. A kormánynak be kell nyújtania a magyar helyreállítási terv módosítását is, ami azt jelenti, hogy a 27 szupermérföldkő mellé további mérföldkövek is csatlakoznak.

Bakaev hangsúlyozta, hogy nincs garancia a pénzek kiutalására – azok csak akkor jönnek, ha Magyar Péter kormánya ténylegesen teljesíti a feltételeket. Ezek ugyanazok a feltételek, amelyeket korábban Orbán Viktorral szemben is támasztottak.

A migrációs paktum kérdése

A műsorvezető felvetette, hogy a megállapodás része a migrációs paktum végrehajtása is. Magyar Péter a sajtótájékoztatón elmondta, hogy Orbán Viktornak 16 év alatt minden lehetősége megvolt a migrációs paktum elfogadásának megakadályozására, de ez nem sikerült neki.

Bakaev Zoltán hozzátette, hogy Magyar Péter hajlandóságot mutat a paktum elfogadására, ugyanakkor leszögezte, hogy migránst nem fog beengedni az országba. A paktum második és harmadik eleme lép életbe: technikai segítség nyújtása a migránsokat befogadó országoknak (feltehetően határőrizeti közreműködés) vagy pénzbeli hozzájárulás. Ennek összege 20 000 euró minden be nem fogadott migráns után. Mivel a paktum rugalmasabb lett és nincsenek kvóták, felső határ sincs – az Európai Tanács dönti el a számokat.

A műsorban elhangzott, hogy a migrációs paktum tudomásul vétele esetén Magyarországnak változtatnia kell a menekültügyi eljárásán, ami azt jelenti, hogy vélhetőleg nem lesz tartható, hogy csak a belgrádi vagy más nagy követségeken lehessen menedékkérelmeket benyújtani.

Pityinger László (Dopeman) rapper-producer szerint az ilyen megállapodások kapcsán a gyakorlatban sokszor érvényesül a „körülmények megváltoztak" elv:

„Amikor van valami szitu, mint az a múltkori nagy hullám, akkor annyit mondanak rá, hogy a körülmények megváltoztak. És akkor teljesen mindegy, hogy mi van leírva a paktumokba" *

Kőházi Ferenc (Fankadeli) előadóművész élesebben fogalmazott:

„Mi az ára annak, hogy megkezdjük ezt a folyamatot? Az Oszmán Birodalomnak nem sikerült, mi most ezüsttálcán kínáljuk 5800 milliárd forintért?" *

Bóka János kérdései a mérföldkövekről

A műsorban ismertették, hogy Bóka János volt európai uniós miniszter Facebook-bejegyzésben tette fel a kérdést: mit ígért Magyar Péter az uniós forrásokért cserébe a magyar nyugdíjrendszerrel, az adórendszerrel, a családi adókedvezményekkel, a rezsicsökkentéssel, valamint az energia- és üzemanyagárakkal kapcsolatban. Ezekre ugyanis a mérföldkövek között mindre található valamilyen megfogalmazott elvárás az Európai Bizottság részéről.

Gazdasági és szuverenitási vita

A magyar gazdaság helyzete

Pityinger László amellett érvelt, hogy nem törvényszerű mindenben az Európai Unió akaratának megfelelni. Szerinte az európai gazdaság jelenleg az autógyártásra és a bankszektorra épül, miközben az autógyártást a kínaiak „szétverik", a fegyvergyártásra való átállás pedig történelmi minták alapján előbb-utóbb „pukkanáshoz" vezet. Úgy vélte, hogy az Orbán-kormány másfél százalékos GDP-növekedéssel adta át az országot, diverzifikálta a gazdaságot, és behozta a BYD-t, amiért más nyugat-európai országok is versengtek.

Bakaev Zoltán vitatta ezt, rámutatva, hogy az említett másfél százalékos növekedés csupán egy részadat, az utolsó negyedéves GDP-adat, miközben az elmúlt négy évben a növekedés 0% volt.

„Úgy bemutatni, mintha valami elképesztően virágzó gazdaságból történt volna a kormányváltás – hogy finoman fogalmazzak, erős túlzás" – Bakaev Zoltán *

Bakaev ugyanakkor egyetértett abban, hogy van pénz a gazdaságban – a vállalkozások sok száz- és ezermilliárd forintokon ülnek vállalati betéti számlákon, de nem hajlandók fejlesztésre, beruházásra fordítani. Ennek okai szerinte: jobb kamatokat kaptak a bankoktól, valamint a piaci üzleti bizalom teljesen megszűnt az elmúlt években.

Nemzetközi erőviszonyok

Nagy Attila Tibor szerint az Orbán-kormány alapvető hibája volt, hogy harcolt az Európai Bizottsággal szemben, de nem vette figyelembe, hogy Magyarország az európai gazdaság 1%-át képes előállítani. Az ilyen vitézkedés ilyen erőviszonyok mellett értelmetlen.

Pityinger László vitatta, hogy Magyar Péter bármit is harcolt volna, hiszen szerinte egyetlen tárgyalás után mindenre rábólintott. Nagy Attila erre reagálva elmondta, hogy öt héten át tartó előkészítő megbeszélések zajlottak, és a Politico is beszámolt arról, hogy a tárgyalások időnként nehezen haladtak, mert Magyar Péter bizonyos dolgokhoz ragaszkodott.

A KEKVA-k (közérdekű vagyonkezelő alapítványok) ügye és az MCC

Érdekes szempontként merült fel, hogy a közérdekű vagyonkezelő alapítványok (KEKVA-k) megszüntetése kapcsán találkozik az Európai Bizottság és a Magyar Péter-kormány érdeke. Az Európai Bizottság mindig is ellenezte a KEKVA-kat, Magyar Péter pedig lehetőséget lát ezek megszüntetésében a Fidesz háttérerejének gyengítésére. A miniszterelnök konkrétan az MCC (Mathias Corvinus Collegium) megszüntetését is megígérte. Az MCC azóta jelezte, hogy ha nem KEKVA-ként, akkor normál alapítványi formában kívánják folytatni a működést.

Kőházi Ferenc szerint azonban az a felvetés, hogy az MCC a Fidesz szellemi holdudvara, nem állja meg a helyét a valóságban:

„Az MCC épületében, aki valaha járt, az jól tudja, hogy az MCC-s nebulók 90%-a a TISZA Pártra szavazott" – Kőházi Ferenc *

Hatásköri kérdések

A mérföldkövek kapcsán felmerült, hogy az Európai Bizottság olyan területeken is elvárásokat fogalmaz meg – mint a nyugdíjrendszer, oktatásügy, ifjúságpolitika –, amelyek az uniós alapszerződés szerint tagállami hatáskörbe tartoznak. Nagy Attila Tibor ugyanakkor rámutatott, hogy bár a nyugdíjrendszer valóban nem uniós hatáskör, a költségvetési egyensúly fenntartása – amelyre vonatkozik egy külön eurós paktum és a maastrichti kritériumok is – már uniós szinten szabályozott, és a nyugdíjkiadások ezt közvetlenül befolyásolják, különösen egy elöregedő társadalomban.

A kormányváltás értékelése körüli vita

Bukás vagy választási vereség?

A beszélgetés során éles vita alakult ki arról, hogy miként értékelhető a Fidesz választási szereplése. Kőházi Ferenc sérelmezte, hogy a közbeszédben a „bukás" kifejezést használják:

„Sem a magyar nyelv szabályai szerint – és akkor irodalomról még nem is beszéltünk – ha valaki kap két egész, mit tudom én hány millió szavazatot, az nem tud elbukni. Ez a kormány, az előző kormány elveszített egy választást" – Kőházi Ferenc *

Nagy Attila Tibor visszafogottan úgy fogalmazott, hogy négy kétharmad után egy rendszer elfáradt, jött egy váltás. A szavazatszámokat tekintve a Fidesz „négy-háromra" veszítette el ezt a mérkőzést – ez szerinte a sportban sem számít óriási bukásnak.

Bakaev Zoltán ugyanakkor felhívta a figyelmet a választási rendszer torzító hatására, amelyet a Fidesz tovább fokozott, és amibe most saját maga is beleesett. A TISZA Párt 900 000 szavazattal kapott többet.

A nemzetközi elszigetelődés jelei

„A legjobban az mutatta a bukást, amikor a választások után néhány nappal Jerevánból küldött egy fotót Donald Tusk, Babiš és Fico – a három muskétás várja a negyediket. Babiš és Fico volt a leghűségesebb szövetségese Orbán Viktornak, egy hét után már elfelejtették ezt az embert" – Bakaev Zoltán *

A kegyelmi ügy és a „kézi vezérlés" kérdése

A műsor második témája a K. Endre néven említett személy ügye volt, aki a pedofilbotrányban érintettként bűnsegédként letöltötte szabadságvesztését, majd újra előállították tanúbefolyásolás gyanújával, de végül hazaengedték.

Kőházi Ferenc szerint ez az ügy egy „kipukkadt labda", amibe még Gaudi-Nagy Tamás és mások sem tudtak levegőt fújni. Felvetette ugyanakkor a „kézi vezérlés" fogalmát, amit korábban a Fidesz-kormánnyal kapcsolatban használtak az ellenzéki oldalon:

„Két nappal azután, hogy már senki nem tud ebbe a témába levegőt fújni, véletlenül pont ma reggel elfogták K. Endrét. Most el kell kezdenünk nekünk is évekig használni ezt a szót, amit annyira kínos volt évekig hallgatni, hogy kézi vezérlés?" – Kőházi Ferenc *

Hozzátette ugyanakkor: meggyőződése, hogy „bár kézivezérlés lett volna az előző kormányban, mert Orbán Viktor egy csomó dologról nem is tudott".

Pityinger László szerint ezekben az ügyekben nem kézi vezérlés, hanem „önirányítás" zajlik – ez egy magyar betegség, amit a Fidesz alatt is fel kellett volna számolni: a hatalom – sokszor csak képzelt – igényeinek kiszolgálása által ösztönözve szereplők önjáróvá válnak és elindítanak eljárásokat, amelyek aztán kialakítanak helyzeteket.

Paks 2 projektje

A beszélgetés egy pontján szóba került Paks 2 ügye is. Pityinger László szerint a projekt megvalósulása az energiabiztonság és az energiaellátás diverzifikálásának egyik alapvető köve lett volna. Nagy Attila Tibor ugyanakkor emlékeztetett rá, hogy maga Orbán Viktor ismerte el a választási vereség után, hogy a Paks 2 projekt elhúzódása kormányzati kudarc volt.

⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
  • „Hát ez azért annyival kevesebb, mert nem olvastad el a 25% a 25 oldás apró betűs szerződéskiegészítést." – Pityinger László idézett fel egy régi történetet a lemezeladásokkal kapcsolatban, de a pontos számok és kifejezések ASR-torzulás miatt nem rekonstruálhatók egyértelműen. A lényeg: egy régi szerződés apró betűs része miatt a várt jogdíjaknak csak töredékét kapta meg.
  • „a kekvákat ugye az Európai Bizottság mindig is ellenezte. Na most Magyar Péter kormánya pedig, és ez szerintem fontos, lehetőséget lát a kekvák megszüntetése révén abban, hogy a Fidesz háttérerejét gyengítse." – Több beszélő használta a „kekva" rövidítést, amely feltehetően a „KEKVA" (közérdekű vagyonkezelő alapítvány) torzult alakja.
  • „Sólyom László és Magyar Péter üzengetnek egymásnak" – A műsorvezető tévesen Sólyom Lászlót említette, majd saját magát javította: „Súlyok Tamás". A helyes név Sulyok Tamás köztársasági elnök, de az ASR-hibák miatt a pontos név nem rekonstruálható egyértelműen az átiratból.
Teljes átirat megjelenítése

[00:00:09]Jó estét kívánok!

[00:00:09]Ez a Comment extra napi vitaműsorunk, a komment heti összefoglaló adása.

[00:00:13]És hát van mit összefoglalni az elmúlt hétből, de leginkább az elmúlt hét utolsó munkanapjáról, hiszen a nagy dolgok akkor történtek pénteken, úgyhogy ezzel is fogunk majd kezdeni.

[00:00:25]És akik ehhez ma segítségemől lesznek, Nagy [zene] Attila Tibor, politikai jellemző.

[00:00:32]Jó estét kívánok.

[00:00:33]Pityinger László Dopman, magyar rapper producer.

[00:00:36]Üdv mindenkinek.

[00:00:36]Baket Zoltán szerkesztő műsorvezető Della podcasttól.

[00:00:42]Szép jó [zene] estét.

[00:00:43]És végül utolsó sorban Kőházi Ferenc Fankadeli előadóművész.

[00:00:47]Tisztelettel köszöntök mindenkit.

[00:00:49]Szervusztok urak.

[00:00:49]Köszönöm, hogy elfogadtátok a meghívásunkat.

[00:00:50]Hát remélem nem estem túlzásba, amikor azt mondtam, hogy a nagy dolgok pénteken történtek, mert hát nagy dolgok történtek, csak az a baj, hogy nem tudom, hogy tudunk-e minden részletet arról, hogy mi is történt pénteken, amikor Urszula von der Len és Magyar Péter miniszterelnök kötöttek egy politikai megállapodást, mert az erről tartott sajtótájékoztatón hát mondjuk azt, hogy igazából csak nagy vonalakban tájékoztattak arról, hogy mi is történt.

[00:01:18]Vagy eltúrzom Attila.

[00:01:18][horkantás] Jelenleg péntek kora este valóban még sok részletet nem tudunk.

[00:01:23]Nem hozták nyilvánosságra a tárgyalásokról való jegyzőkönyveket, emlékeztetőket már voltak egyáltalán ilyenek.

[00:01:31]De valami írásos anyag kellett, hogy legyen, hiszen itt számos jogszabályról, jogszabályváltozásról van szó.

[00:01:38]Én azt gondolom, hogy valószínűleg alapvetően a törvénymódosításokból fogjuk megtudni, és ez akkor válasz Orbán Viktor Facebook posztjára is.

[00:01:50]Tehát az ő kérdésre a válasz majd a következő törvényekben lesz meg.

[00:01:55]Bocsás meg Attila, de hogyha már szóba hoztad, akkor megmutatjuk, merthogy Orbán Viktor miniszterelnök valóban reagált arra a sajtótájékoztatóra, amit az Európai Bizottság elnöke és a magyar miniszterelnök tartottak és azt fogalmazta meg, hogy felszólítjuk a miniszterelnököt, azonnal hozza nyilvánosságra a von der Lyen magyar Péter paktum részleteit.

[00:02:14]Mit adott el a magyar érdekekből Brüsszelnek?

[00:02:17]Ingyen sajt, csak az egérfogóban van.

[00:02:19]Ez hadd tegyen még azért gyorsan hozzá, hogy persze ingyen sajt meg savanyú a szőlő.

[00:02:26]Én ezt tudom még erre mondani, mertogy azért az az igazság, hogy a amiről most megállapodás, előzetes megállapodás született, az már négy évvel ezelőtt is téma volt, hiszen négy évvel ezelőtt kezdődött a jogállamisági mechanizmus Magyarország ellen.

[00:02:42]És már eleve az kudarc volt, hogy egyáltalán ilyen helyzetbe jutott Magyarország, hogy ennyire kicsi volt Orbán Viktor érdekeérvényesítő képessége, és négy év alatt nem tudott megállapodni az uniós pénzek nagy részéről az Orbán Viktor vezet kormány.

[00:02:58]Amikor Magyar Péter lett a miniszterelnök május 9-én, akkor neki az igazság rettenetesen kevés ideje volt megállapodást létrehozni.

[00:03:06]Én ezt valódi teljesítménynek tartom, [horkantás] hogy Magyar Péter megállapodása jutott, de annyiban viszont Orbánnak igaza van, hogy nyilván ennek megvan az ára.

[00:03:15]És akkor végül hadd mondjam még azt, hogy azt azért Magyar Péternek tudomásul kellett venni, amit Orbán Viktor nem volt hajlandó tudomásul venni, hogy ebben az ügyben az Európai Bizottság az erősebb, mert nála van a kasszú kulcs, tehát az Európai Bizottságon múlik alapvetően, hogy megkapjuk-e ezeket a pénzeket, vagy nem kapjuk meg.

[00:03:36]És ehhez bizony Magyar Péternek meg kellett alkudni Fonder Lennel.

[00:03:41]Hát ha már a Savanyú a szőllőről beszéltünk, akkor egy másik mondással hadd jöjjek elő.

[00:03:45]Az ördög a részletekben rejlik.

[00:03:50]A sajtótájékoztatón ugyanis az is elhangzott, hogy ugyanakkor a megállapodás aláírása még nem fogja azt jelenteni, hogy ezek a források azonnal meg is érkezhetnek.

[00:03:58]előbb teljesíteni kell a 27 szupermérföldkövet, valamint a kormánynak be kell nyújtania az Európai Bizottságnak a magyar helyreállítási terv módosítását, ami viszont azt jelenti, hogy abban a 27 szupermérföldkő mellé csatlakozik még 101 néhány úgynevezett sima mérföldkő is.

[00:04:17]És én azért mondtam, hogy az ördög a részletekben rejlik, mert azt hiszem, hogy a magyar belpolitika szempontjából abban számos olyan kérdés van, ami mondjuk a magyar közvéleményt félhetően erősíti.

[00:04:30]Laci, szerinted mennyibe fog ez kerülni Magyarországnak ez a egyébként ugye ha azt jól számolunk, akkor olyan 5800 milliárd Ft Hát élnék a múltamból egy történettel.

[00:04:44]Egyszer nagyon sok lemezt eladtam, és bementem a lemezcékhez.

[00:04:49]És nagyon sok royaltyt akartam kiszámlázni.

[00:04:51]Nagyon sok royaltinak kábé a negyedét kaptam meg, és olyan mérgesen kezdtem el nézni, amit nem szerettek azokba az időkbe.

[00:04:59]És akkor egy nagyon jó érvet kaptam cserébe.

[00:05:02]Hát ez azért annyival kevesebb, mert nem olvastad el a 25% a 25 oldás apró betűs szerződéskiegészítést.

[00:05:11]Tehát, hogy van egy ilyen vetülete a dolgoknak.

[00:05:13]Szerintem, hogy a magyaroknak ez mibe fog kerülni.

[00:05:18]Az az igazság, hogy én szerintem a megállapodás az már megtörtént a választások előtt.

[00:05:25]Tehát itt úgy csinálunk, mintogyha valami nagy vaszisizdas történt volna.

[00:05:29]politikai alapon vonták meg Magyarországtól az Európai Uniós forrásokat, és kifejezetten Orbán Viktor személyek címezték ezeket a büntető szankciókat, amiket a alapvető megállapodással szemben Magyarország, az Európai Unió ugye elővett, és a alapvető szerződéseket nem tartotta be, és nem adta oda azt a pénzt, ami Magyarországnak járna.

[00:05:55]Most egyik pillanattra a másikra ugye politikai megállapodás alapján ki is fizetik ezeket a pénzeket.

[00:06:02]Ha kifizetik, tehát még nem vagyunk ott.

[00:06:05]Ez egy politikai [torokköszörülés] megállapodás, amivel Ukrajnát is kecsegtetik, meg nagyon sok mindenki más még.

[00:06:11]Tehát én azért mondom, hogy ne igyunk a medve bőrére.

[00:06:14]Bár biztos, hogy jó lenne, hogyha jönnének ezek az Európai Uniós pénzek, de én azt látom, hogy amennyiben jogállami kérdések vetülnek föl Magyarországot illetően, nem tudom, mit fognak szólni például ahhoz, hogy a polgármestereknek leviszik a fizetését és a ciklusuk számait is meghatározzák, illetve ahogy eljárnak a magyar államfővel kapcsolatban, ugye egy személyt illetően egy törvényt hoznak, ugye alkotmánymódosítást, hogy meddig lehet valaki miniszterelnök.

[00:06:47]Tehát csupa olyan jogállami kérdés vetül fel, amik már most mondhatjuk úgy, hogy ha ennyire fontos Európa szempontjából a jogállam, akkor egetverőek lehetnek és emellett mégis kecsegtetnek minket azzal, hogy érkeznek ezek az európai uniós pénzek, amiket egyébként nagyon kemény, megkötött feltételek mellett lehet elkölteni.

[00:07:06]Ugyanúgy, ahogy ez történt az Orbán kormány alatti.

[00:07:08]Az általad felsorolt példák ügyében kötelezettség szegési eljárás még nem indult.

[00:07:14]Tehát ez mondjuk ilyen szempontból még nem látjuk, hogy hova fut ki, de ha már mondtad a feltételeket, ugye ezek a pénzek azt mondtad, hogy jönnek, de ezek nem jönnek ugye valójában, hanem az történik, hogy augusztus 31-éig kell teljesíteni a feltételeket szeptember 31-éig, szeptember 30-áig benyújtani az igényeket, és akkor majd december 31-ig valószínűleg kiutalják ezeket.

[00:07:35]Az a helyzet, hogy egy-két konkrét téma azért elhangzott a sajtótájékoztatón is azzal kapcsolatban, hogy mi a megállapodás része.

[00:07:42]És ennek van egy olyan része, ami amit azt hiszem, hogy a magyar közvélemény egészen érzékenyen reagál.

[00:07:47]Ez a bizonyos migrációs paktum, amelynek a végrehajtását, azt ha jól értettem a sajtótájékoztató tartalmát, akkor tulajdonképpen Magyar Péter elvállalta, hogy Magyarország végre fogja hajtani a migrációs paktumot, de azért mondott egy-két dolgot azzal kapcsolatban, hogy mit gondol ő arról, hogy ez hogy született meg.

[00:08:08]Nézzük csak meg.

[00:08:11]Orbán Viktor elég sokáig itt ült Brüsszelben.

[00:08:13]16 évig vett részt az európai tanácsok ülésein.

[00:08:19]Néha kiküldték kávézni, de alapvetően részt vett.

[00:08:23]néha megbízott egy másik miniszterelnököt maga, de alapvetően itt volt, és azt gondolom, hogy észre is lehetett venni, amikor itt volt.

[00:08:33]Na most neki minden lehetősége megvolt és a kormányának, hogy a migrációs paktumot, annak elfogadását, ha nem tetszik neki, ha ha nem tartja hasznosnak, akkor megakadályozza annak elfogadását.

[00:08:44]Nem sikerült.

[00:08:49]Nem tudom.

[00:08:49]Így van, Zoli, mert én úgy emlékszem, hogy a választások előtt a korábbi miniszterelnök azt mondta, hogy Magyarország nem hajtja végre ezt a migrációs paktumot, vagyis ez azt jelenti, hogy a választásokig mindenképpen sikerült neki.

[00:09:02]Érdekes volt nézni a bejátszóban Úr a von derleen arcát, miközben Magyar Pétert hallgatta.

[00:09:06]Nem pont erre a nyilatkozatra számított szerintem, amikor kiálltak a [torokköszörülés] pulpitusra.

[00:09:13]De azért tegyünk tisztában néhány dolgot.

[00:09:15]Én nem értek egyet azzal a felvetéseddel, hogy kevés információ derült ma ki.

[00:09:20]Pont annyi derült ki, amit a mai naptól várni lehetett.

[00:09:22]Tudjuk, hogy milyen feltételekhez köti az unió, az uniós pénzek folyóítását.

[00:09:27]az európai ügyéségekhez való csatlakozás, a vagyonnyilatkozati rendszer szigorítása, az egyetemi autonómia visszaállítása és az integritás hatóság mandátumának a bővítése.

[00:09:39]Ez egy olyan alapvetés, amit a magyar Péter kormányának a következő hetekben, hónapokban haladnia kell.

[00:09:46]Valóban nem arról szól a megállapodás, hogy holnaptól folyosítják ezt a 16 milliárd eurót.

[00:09:50]Ennek egy ütemezése van, amit te mondtál az előbb augusztusi meg decemberi határidőkkel, ez a az RFF-re vonatkozik, tehát a helyreállítási alapra.

[00:09:59]A és ettől függetlenül van a a kohéziós alapoknak a az ügye.

[00:10:02]Tehát a kettőt azért nem mostanám ilyen értelemben ügyben.

[00:10:05]Itt egy politikai megállapodás született arról, hogy a az Unió által szükségesnek tartott jogalkotás megtörténik a következő hetekben, hónapokban, megadatott határidőkig, és akkor elkezdődik a folyósítás.

[00:10:19]Nincs rá garancia, hogy ezt a pénzt elutalják csak akkor, hogyha ténylegesen teljesít Magyar Péter kormánnyal.

[00:10:26]egyébként ezek a feltételek Orbán Viktorral szemben és ugyanígy voltak támasztva.

[00:10:30]Tehát az, hogy itt Orbán Viktor valamilyen nagyon speciális szuverén ényekről értekezik a a Facebookon, amit majd kíváncsian vár, hogy mennyire fog tudni a Magyar Péter kormány.

[00:10:41]Mindig bajban leszek ezzel a magyar kormánnyal.

[00:10:45]Szóval Magyar Péter kormánya [torokköszörülés] fog majd végrehajtani.

[00:10:48]Ez nekem eléggé rossz duma különös tekintettel arra, hogy én nem látom például semmilyen se pénzügyi, se politikai hozadékát annak a négy évnek, ami az ötödik Orbánkormány alatt az unióval kapcsolatos politikai vitánkat jellemezte.

[00:11:02]Semmi hasznát nem láttam annak, hogy nem sikerült ezekben az ügyekben megállapodni az Európai Unióval.

[00:11:07]Az ált említett négy tétel egyike sem olyan, ami megrendítette volna a a magyar szuverenitást, ami a migrációs megállapodást illeti.

[00:11:14]Valóban Magyar Péter hajlandóságot mutat ennek az elfogadására, de azt is megmondta, hogy migráns nem fog beengedni az országba.

[00:11:24]Tehát marad a második és harmadik lába ennek a paktumnak az, hogy technikai segítséget [torokköszörülés] nyújtunk a migránsokat befogadó országoknak.

[00:11:31]feltételezem, ez a határőrizetben való közreműködés jelenti, vagy pedig pénzbeli hozzáárulást nyújtunk majd.

[00:11:38]Igen, 20000 eurót mindenben nem fogadott migráns után, és ugye a számot azt nem tudjuk, mert rugalmasabb lett ez a bizonyos migrációs paktum, és nincsenek kvóták, ami azt jelenti, hogy viszont felső határ sincs.

[00:11:49]Az európai tanács dönti el, hogy mennyit kellene befogadnunk.

[00:11:53]Na, egy picit azért én még mindig hadd menjek vissza ezekre a bizonyos részletekre, mert hogy Bóka János volt Európai Uniós miniszter, kitette egy Facebook posztot, és ugye én ezért mondtam azt, hogy persze most csak a szupermérföldkövekről beszélünk, de például a helyreállítási tervhez ugye a mérföldköveknek is teljesülniük kell.

[00:12:10]És azért ott vannak még izgalmas kérdések.

[00:12:16]Például Bóka János felteszi azt a kérdést, hogy mit ígért Magyar Péter az uniós forrásokért cserébe a magyar nyugdíjrendszerrel kapcsolatban, a magyar adórendszerrel, a családi adókedvezményekkel, a rezsicsökkentéssel, az energia és üzemanyagárokkal kapcsolatban.

[00:12:29]Ezekre ugyanis a mérföldkövek között mindegyikre találunk valamiféle megfogalmazott elvárást az Európai Bizottság részéről.

[00:12:38]Szóval örüljünk, vagy kicsit még korai?

[00:12:44][nevetés] már összenéztünk, ugye hát most a három óra után nyilván én következtem, de te már nagyon jól tudtad, mikor ebbe belekezdtél, hogy ehhez úgy se tudok meg akarok hozzászólni, viszont az előzőekhez.

[00:12:54]Igen.

[00:12:54]Ugye nekem mindig nagyon érdekes itt az urak tőlem jobbra ugye amikor így hát hallom ezt a ugye ez az elemzői minőség kicsit ilyen újságírói minőséggel keverve és nagyon érdekes ezt hallgatni.

[00:13:06]Hát az én kunyssági parasztvilágomtól ez nyilván n nagyon-nagyon távol áll.

[00:13:10]Én úgy látom ezt a kérdést egy példával, ha megengeditek, közelítenék, hogy például amíg a hősök terén az az zenged, hogy ruszkik haza, addig a valóságban az történt, hogy kaliforniai szervereken dőlt el a magyar közéletnek az irányítottsága.

[00:13:26]Tehát, hogy nagyjából a valóságban pont az ellenkezője történik, mint ami a propagandába megy.

[00:13:32]A propagandának most bármilyen előjele legyen.

[00:13:36]Na most ilyen szempontból ilyen szempontból a bevándorlói kérdést, nem szeretem a migrán szót, ha nem haragszanak meg a nézőkért, a bevándorlásnak az ügyét ilyen szempontból így tárgyalni, hogy mi van leírva a paktumokban, papírokban, meg jog meg ilyen marhaságok.

[00:13:49]Értse jól a néző.

[00:13:51]Ez erre úgyis mindig az a mondás, hát már én 20 éve nézem, akkor önök nem tudom, hogy mennyi éve nézhetik ezt, hogy amikor van valami szitu, mint az a múltkori nagy hullám, akkor annyit mondanak rá, hogy a körülmények megváltoztak.

[00:14:03]És akkor teljesen mindegy, hogy mi van leírva a paktumokba, mi van leírva a ebbe abba amabba.

[00:14:08]De én ettől azért kicsit tovább mennék, ha már itt a kunsági véremet említettem, akkor én onnan közelíteném meg ezt a témát, hogy amúgy mennyi pénzt ér meg az, hogy az ami az oszmánbirodalomnak nem sikerült, ha már itt a Hunyadi sorozat ilyen szép ívet bejárt, szerintem jöhetek egy ilyen példával, ami az oszván birodalomnak nem sikerült, az mi egy ilyen ezüstálcán most 5800 milliárd Ft-ért.

[00:14:31]Hát ha ennyi neki az ára, akkor ezek szerint ezt mi odakínáljuk.

[00:14:36]Tehát, hogy hogy ez megtudja stúdióba ide az operatőrök is játszanak, vagy bárki, tehát meg tudjon valaki mondani ebbe a stúdióba, hogy mennyi az ára ennek amúgy, hogy ez beleférre, mert az nagyon korrekt módon ott a jobb szélén az úrtól is elhangzott, hogy ennek meglesz az ára.

[00:14:53]De mi meg hogyan?

[00:14:53]Tehát mi az ára ennek, hogy először csak egy kisvárosnyi ember láttuk, hát 20 éve nézzük a Löhin, ha már itt a reppes témáknál vagyunk, a gyűlölet című film már 20 évvel ezelőtt bemutatta a francia nógó zónákat.

[00:15:06]Hát most hagyd ne menjünk bele ebbe a témába.

[00:15:09]Mi az ára annak, hogy megkezdjük ezt a folyamatot, hogy szépen és osztódással szaporodva, most ezt értse jól a kedves néző, elkezdenek ezek a dolgok Magyarországon is kialakulni ennek pénzben, ennek 5800 milliárd Ft az ára, vagy mennyi?

[00:15:28]A szeretném megnyugtatni előadó művész urat, hogy a feleségem révén félbács Kiskum megy a rokonom.

[00:15:33]Tehát elég elég jól ismerem az ottani viszonyokat és a a véleményeket.

[00:15:38]Egy gondolat az előbb elhangzottakhoz, hogy valóban ez a megállapodások, szerződéseknek a sorsa, hogy az élet néha igazít a körülményeken, és akkor és akkor ezeket hozzá kell igazítani.

[00:15:50]Hogy ne mondjam, 2014-ben az Orbán kormány kötött egy erőműépítési megállapodást az oroszokkal.

[00:15:57]Most tartunk ott, hogy a gödröket már látjuk Paks környékén.

[00:16:01]Tehát ez egy általános érvényidó.

[00:16:01]Ez nem csak erre vonatkozik.

[00:16:03]Ez az Orbán kormány alatt sem volt más akadály kezdték akadályozni siatomerő az oroszok nem tudták az uniós szendeket fölmutatni ez történt.

[00:16:15]Mennyi volt az akadályozás?

[00:16:18]Hát meg be akart már az európai bizottság kételenek voltak a technikai normáknak megfelelek.

[00:16:22]Csak ne egyszerre beszéljetek.

[00:16:25]Jogos, de azért most értsd jól, én semmi esetre nem szeretnék itt neked kellemetlen szituációt teremteni, de most a az áram a az a a az áram, mint egy ilyen egy ilyen az életünkhöz szükséges dolog, akkor az hozható pariba azzal, hogy a bevándorlás megindul és hogy mi lesz megapodás.

[00:16:43]Orbán Viktor maga ismerte el a választási vereség után, hogy Paks 2 projektjének az elhúzódása az kormányzati kudarc volt.

[00:16:55]Ezt nem én mondom, vagy nem csak én mondom, ezt maga Orbán Viktor mondja, ami meg majd, hogy jönnek az oszmánok, ha mintogyha ilyesmi hangzott volna erre, hogy ennyit ér nekünk a 5800 milliárd Ft, hát ugye el kell dönteni, tehát hogy csinálhatjuk azt, mint Orbán Viktor csinálta, hogy begubózunk, nem vagyunk hajlandóak teljesíteni az elvárásukat, és akkor a magyar gazdaság földbe áll.

[00:17:18]Vagy pedig, és én erre számítok, Magyar Péter megpróbálja a migrációs paktum, amely egyébként sok száz oldalabból áll, annak a szigorúbb értelmezését alkalmazni.

[00:17:29]De az kétségtelen, ezt azért érdemes elmondani, hogy a migrációs paktum tudomású vétele esetén Magyarországnak valamennyit változtatnia kell majd a menekültügyi eljárásán.

[00:17:45]Tehát az vélhetőleg nem lesz tartható, hogy a belgrádi vagy más nagy követségeken lehet csak a mededékkérők igényeit elbírálni, de lehet ezt szigorúan elbírálni.

[00:17:58]Azért építik majd itt a tábort, ahova az elbírálandó embereket be kell hozni kis Toni Montánákat, és akkor majd meg lehet tapasztalni, hogy milyen velük az együttlétezés.

[00:18:06]Én egyébként arról beszélek, hogy az, hogy egy az, hogy igen, az, hogy egy kormányzati kudarc a paksi erőmű, az abban a vetületben természetesen igaz, hogy a kormány nem tudta menedzselni azokat az akadályozó tényezőket, amik akadályozták, hogy ne jöjjön létre.

[00:18:23]De ha létrejött volna, az Magyarország energiaellátásának beszélgetek egy kicsit.

[00:18:30]Csintalan mondja mindig diverzifik az energiaellátás diverzifikálásának egyik alapvető köve lett volna.

[00:18:37]A másik pedig egyet had mondjak gy szabad ne feledd.

[00:18:39]Én úgy látom, hogy ezzel a témával még bőven kell foglalkoznunk majd a következő részben.

[00:18:46]Úgyhogy veled fogjuk kezdeni a második részt, de most tartunk egy pár perces szünetet.

[00:18:50]Ne menjenek sehova, látják, hogy van mit itt nézni.

[00:19:00][zene] Jó estét kívánok.

[00:19:14]Folytatódik a komment extra.

[00:19:16]Nagy Attila Tiborral, Bakaev Zoltánnal, Kőházi Ferenc Fankadelivel és Pityinger László Dopmannel.

[00:19:22]Szervusztok urak ismét köszöntelek titeket és hát nem tudtuk lezárni az előző rész végén a vitát.

[00:19:29]Ugye egyértelműen arról kellett beszélnünk itt a műsor elején, hogy megszületett a Magyar Péter Urszula von der Lien megállapodás és hát ezt igyekeztünk kivesézni az első részben, de aztán kanyarodtunk itt mindenfelé.

[00:19:44]Dopmennek például akkor Dopenbe akkor folytottam vele a szót, amikor éppen arról beszélt, hogy Paks 2 az mennyire az Orbán kormány saját kudarca.

[00:19:54]Hát ugye ez volt az egyik.

[00:19:54]A másik pedig az, hogy itt a gazdaságról beszélünk, hogy a magyar gazdaság az a kardjába dől, hogyha nem áll be az Európai Unió sorba.

[00:20:03]Hát itt egyfolytában diverzifikálásról beszélnek.

[00:20:05]Akkor nézzük meg egyáltalán, hogy hogy néz ki az európai gazdaság.

[00:20:10]Tehát jelen pillanatban Európának ami gazdasága van, az az autógyártás meg a bankszektor.

[00:20:17]Az autógyártás az kezd romjaiba dőlni, mert a kínaiak szétverik az egészet, tehát átveszik ezt a piacot.

[00:20:22]Mire van felhúzva az európai gazdaság?

[00:20:26]Fegyvergyártásra.

[00:20:26]Ezt a másik világháborús mintát már láttuk, tehát ebből előbb-utóbb majd pukkanás lesz.

[00:20:30]Na most miért kéne a gazdaságnak kardjába dőlnie?

[00:20:36]Az Orbán kormány más-os emelkedett GDP-vel adtát a kormányt a Magyar Péter kormánynak.

[00:20:43]Pontosan az van, hogy diverzifikálták a gazdaságot, behoztak bividyt, amiért egyébként szűköltek nyugat-európai országok, hogy megkaphassák.

[00:20:53]behoztak alapvető gyárakat, amik ellen ugyan tüntettek a választások előtt, de mikor megtörtént a választás, az új adminisztrációk képviseletébe, az emberek már ott puncsoltak a gyáraknál, hogy milyen jók lesznek ezek a gyárak Magyarországnak.

[00:21:08]Tehát egyáltalán nem törvényszerű, hogy mindenbefejet kéne hajtani az Európai Uniónak.

[00:21:13]Sőt, én azt [torokköszörülés] gondolom, hogy a szuverenitásnak ilyen mértékű kiszolgáltatottsága és a birodalmi törekvés való főhajtás az pont az egy rossz vonatra való felülés jelen pillanatban ebbe a világhelyzetben, ami van.

[00:21:28]Tehát azt hiszük, hogy most jönnek pénzek és akkor ebből minden meg fog oldódni.

[00:21:33]Nem így van.

[00:21:35]És ráadásul pénz a gazdaságban most is van, nem igaz, hogy nincs.

[00:21:38]Tehát én azt gondolom, hogy sokkal szuverénebben kéne gondolkozni.

[00:21:43]Nem kell mindent elfogadni, amit elénk talán, mert ugye mindig megváltoznak a körülmények.

[00:21:46]És ugye ez a migráns témában is úgy van ez a technikai segítség.

[00:21:51]Tehát technikai segítség majd úgy fog kinézni, ahogy az elején mondtam, megépül szépen a migránstábor, és akkor bejönnek azok az emberek, akiket el kell bírálni, és akkor lehet, hogy ő majd Németországba megy tovább, mondjuk szívesen már nem fogják fogadni, meg Franciaországban se, mert nem véletlen vannak ezek a paktumok, tele vannak azok az országok emberekkel, és ide akarják behozni az összes többit.

[00:22:16]Tehát ezeket a kérdéses embereket itt fogják Magyarországon elbírálni, és akkor majd eljön az az idő, hogy ki fognak mászkálni a táborból, akkor be kell fogadni ennyit, annyit, amannyit.

[00:22:27]Tehát itt ne legyünk háttal a moziba.

[00:22:31]Itt Magyarországot nem véletlenül borították föl az Orbán berendezkedést.

[00:22:37]Nem véletlenül van az, hogy egy ilyen adminisztráció jött, ezek kiszolgálják azt, amit mondtatok.

[00:22:42]az összópai törekvést, ami már nem egy kereskedelmi alapokon szövetségben lévő nemzetállamoknak a együttműködése, hanem egy birodalom szerveződése, de a lehető legrosszabb timinggal, a legrosszabb időbe és az európai nemzetállami hagyományokat figyelmen kívül hagyva bal lépés Orbán Viktor csak magának és a kormányának köszönheti a a bukását.

[00:23:09]viszont itt egy mondat elot, amivel amivel egyet tudok egy egyet tudok érteni.

[00:23:16]Amivel egyet tudok érteni, hogy van pénz a gazdaságban meglepő módon ebben egyébként egyetértünk.

[00:23:20]Azon még föl kell ocsjak, hogy más5él%-os növekedés alatt át, gazdasági növekedés alatt át az országot Orbán Viktor.

[00:23:28]Az elmúlt négy évben 0% volt a növekedés.

[00:23:30]Te nyilván az első negyedéves, legutolsó GDP adatra gondolsz, ami egy részadat, nem egy éves adat.

[00:23:37]Ö ezt úgy bemutatni, mintogyha valami elképesztő virágzó gazdaságból virágzó gazdaságban történel meg a kormányváltáshoz, hogy finoman fogalmazzak, erős túlzást.

[00:23:48]De ami a fontos, hogy tényleg van pénz egyébként a gazdaságban.

[00:23:52]A vállalkozások rengeteg pénzen ülnek a a vállalati betéti számlákon sok-sok 100 meg 1000 milliárd Ft van, csak egyszerűen a vállalkozások nem voltak hajlandók ezeket fölhasználni fejlesztésre, beruházásra.

[00:24:05]Egyrészt, mert jobb kamatot kaptok a számlákon a bankoktól, másrészt és ez a rákfenéje az egésznek, hogy egyszerűen a piaci üzleti bizalom teljesen megszűnt az elmúlt évek.

[00:24:17]Bocsánat, maradnék még a gazdaságnál rövid ideig, ha már László négy percen állt egyfolytában beszélhetett.

[00:24:24]Én nem fogok ilyen hosszan beszélni, csak annyit mondani, hogy az biztos, mert még más témánk is van.

[00:24:30]Rendben van, rendben van.

[00:24:33]Az Európai Bizottság és Magyarország viszonylatában, amikor Orbán Viktor küzdött harcosan.

[00:24:39]Jó, harcosan az Európai Bizottsággal szemben, nem vette figyelembe, hogy harcolni akkor érdemes, hogyha megfelelő erő van mögöttünk.

[00:24:47]Magyarország az Európai Gazdaság 1%-át képes előállítani egyet.

[00:24:54]És mi így vitézkedünk az európai nagyon egy nagyon rövid közbevetett kérdést itt viszont engedj meg nekem, mert Magyar Péter viszont egyetlen egyszer tárgyalt, vagy legalábbis hivatalosan egyetlen egyszer tárgyalt Urszula von der Liennel.

[00:25:07]Ugye egyszer korábban már egyeztettek, meg talán telefonon még egyszer.

[00:25:12]Na de ő meg ezek szerint semennyit nem harcolt, hiszen kiment és először azonnal mindenre rábolintott.

[00:25:19]Ezzel azért nem értek egyet, mert azt tudni kell, hogy öt héten át tartó előkészítő megbeszélések voltak.

[00:25:26]És maga a politikó is beszélt arról, hogy bizony időnként nehezen mennek a tárgyalások, mert Magyar Péter bizonyos dolgokhoz ragaszkodott, például, hogy milyen reformokat kellene vagy nem kellene végrehajtani.

[00:25:38]Tehát nem voltak ezek azért sima tárgyolások.

[00:25:43]de ha most megnézzük, akkor gyakorlatilag amit ő kihangsúlyozottan elfogadott, az mind az volt, amit az Európai Bizottság korábban már megfogalmazott el.

[00:25:50]Ezekkel jelentős részben Magyar Péter is egyetértet, és ezt még ez talán új szempont lesz.

[00:25:58]Bizonyos szempontból összetalálkoznak az Európai Bizottság és a Magyar Péter kormány érdeké, mert a kekvákat ugye az Európai Bizottság mindig is ellenezte.

[00:26:09]Na most Magyar Péter kormánya pedig, és ez szerintem fontos, lehetőséget lát a kekvák megszüntetése révén abban, hogy a Fidesz háttérerejét gyengítse.

[00:26:19]Tehát behoznám az MCC-t, megmondta a miniszterelnök, hogy az MCC-t megkívánják szüntetni.

[00:26:24]Most ez azért fontos kérdés, mert ha sikerülne Magyar Péter törekvése, az egy súlyos csapást jelentene a Fidesz szellemi holdudvarára.

[00:26:35]Tehát itt Magyar Péter szívesen úgymond engedett az európai követelésnek, hiszen neki az ő bögyében is benne voltak a kekvák.

[00:26:45]Figyelj, nagyon érdekes, amit mondasz, mert ugye a kekvák alapvetően az oktatásügy területéhez tartoznak.

[00:26:49]Tehát ilyen szempontból nem lehet őket a szupermérföldkövekhez társítani, hanem maximum ugye a helyreállítási alap mérföldköveihez, ahol van egyfajta elvárás ezzel kapcsolatban megfogalmazva.

[00:27:02]viszont ezeknél a mérföldköveknél néha olyan elvárásokat fogalmaz meg az Európai Bizottság, amelyek egyébként az uniós alapszerződés szerint tagállami hatáskörbe tartoznak.

[00:27:14]Gondolok itt a nyugdíj rendszerre, az oktatásügyre, az ifjúságpolitikára, és ugye ezekkel kapcsolatosan is fogalmaztak meg olyan elvárásokat, amelyek most ezek szerint ugyanúgy a később ebbe is teljesen igazat, bocsáss meg, mert igaz, hogy az Európai Unió alapszerződésében szó szerint nincs benne az, hogy a nyugdíjak kérdése az uniós hatáskör.

[00:27:35]viszont például a költségvetési egyensúlyt, miután mindenki előbb-utóbb az euró tagja lesz, köteles betartani.

[00:27:44]Na most a költségvetési egyensúlyhoz, bocsánat, de hogyha az az Európai Unió alapszerződése azt határozza meg, hogy tagállami hatáskörben tartozik a nyugdíjendszer kialakítása, de nem ak nem tartalmaz, pont szó szerint egyébként nem tartalmazza ezt az uniós alapszerződést.

[00:28:02]Az uniós alapszerződés felsorolja az unió kizárólagos hatásköreit, társult hatásköreit és tagállami hatásköreit.

[00:28:12]Viszont van egy másik alapszerződés, illetve fontos szerződés.

[00:28:15]a költségvetésé egyensúlyról egy egy eurós paktum, és bizony a máx kritériumok keretében is, meg más szabályok keretében is mindegyik tagállam köteles a költségvetési fegyelmet megtartani, és ebbe beletartozik a és itt jön a mondandó lényege, hogy mi a helyzet a nyugdíjkérdése, mert a nyugdíjakra sokat kell költeni minden egyes államnak, és nagyon nem mindegy, hogy a költségvetési egyensúlyt, a nyugdíjkiadások hogyan befolyásol ák ugye Magyarországon is probléma a lakosság előregedése.

[00:28:48]Tehát az a veszély fenyeget hosszabb távon, hogy arányaiban egyre többet kell költeni a nyugdíjra.

[00:28:55]Ez akkor különösen probléma, hogyha a gazdaság nem nő kellőképpen.

[00:29:00]És sajnos Zolihoz csatlakoznom kell az elmúlt négy évben, leszámítva az utolsó negyed évet.

[00:29:07]Gyakorlatilag nem nőtt a magyar gazdaság szinte semmit.

[00:29:09]Uraim, szerintem nyergeljünk át a másik témánkra, mert abban is lesz még szerintem bőven vitalehetőség.

[00:29:16]Ugye egy tegnapi információ, hogy a úgynevezett pedofil botrányban érintett K.

[00:29:24]Endrét, aki ugye bűnsegédként letöltötte szabadság vesztését, újfent előállították, és nem vették őrizetbe, hanem aztán utána hazaengedték, de azzal kapcsolatban, hogy ugye ő ebben a bizonyos eljárásban később megpróbált tanúat befolyásolni.

[00:29:46]Mondanám, hogy ez lehetne egy másik műsor témája egy bűnügyi magazinunké, csak hát az a helyzet, hogy nemcsak az elmúlt hét, hanem nagyjából az elmúlt két év is erről a témáról szólt itt a magyar közéletben.

[00:29:57]Sőt, mitőbb, a hét is erről szólt, hiszen például az, ahogy Sólyom László és Magyar Péter üzengetnek egymásnak, az is tulajdonképpen Slyok Tamás.

[00:30:08]Hát azért annak is van névi.

[00:30:09]Súlyokra gondolsz?

[00:30:09]Nem, bocsánat.

[00:30:10]Sú, bocsánat.

[00:30:11]Súlyok Tamás.

[00:30:13]Visszaugrottam egy 15 évet.

[00:30:13]Semmi gond.

[00:30:15]Tehát észrevett.

[00:30:16]Szóval, [nevetés] szóval az a helyzet, hogy kell foglalkoznunk ezekkel a részletekkel még.

[00:30:22]Feri, én nagyon rövid leszek.

[00:30:25]Egy-egy mondat az előzőhöz, hogy ez megint itt a néző tanúja lehetett a valósággal való, nem, hogy [torokköszörülés] is mondjam, az MCC épületében, aki valaha járt, az jól tudja, hogy a 90%-a az MCC-s nebulóknak a Tiszak pártra szavazott.

[00:30:41]Tehát ez, amit itt végig kellett hallgatnunk, hát ennek a valósághoz nagyjából semmi köze nincsen.

[00:30:47]Ha szélnek keresztik az MCC-seket, akkor tiszaszavazó nebulókat fognak szélne kereszteni.

[00:30:53]És mi a helyzet az oktatókkal?

[00:30:53]A a a hát ott aztán meg az azt aztán meg hagyjuk.

[00:30:57]Nem tisztások alapvetően hagyjuk.

[00:31:00]Na ezt csak ezt csak szerettem volna elmondani.

[00:31:02]Mondjuk azért az egy érdekes kérdés, hogy egy iskolarendszer megszüntetése az kitérint rosszabbul az [nevetés] oktató.

[00:31:08]Azt hiszem itt nem megszüntetésről van szó, hanem az állami támogatás megvonásáról.

[00:31:11]Tehát működtet.

[00:31:11]Nem a Tombor azt mondta, hogy alapítványi módon tudják tovább működtetni az Igen.

[00:31:17]Azóta az MCC is bejelentette, hogy ha nem kekva, akkor normál alapítványi formában, de kívánják folytat.

[00:31:21]Kár ez jó lehet ezek a részletek a fontosak.

[00:31:23]Nem tudom.

[00:31:26]A a másik a másik ami ami és tényleg senkit senkit nem akarok megbántani ezzel, de de legyünk úttörőek ebbe a műsorba, és kezdjük el felszámolni ezt az ovi stílust a magyar közéletbe.

[00:31:38]Legyen ez az első műsor, ahol kimondjuk azt, hogy sem a magyar nyelv szabályai szerint, és akkor irodalomról még nem is beszéltünk, ha valaki kap két egés, mit tudom én hány millió szavazatot, az nem tud elbukni.

[00:31:49]Tehát ez a kormány, az előző kormány elveszített egy választást.

[00:31:54]Én nem tudom mire vérni az úriembereken, hogy még egy ilyen műsorba is ilyennel próbáljuk hangolni itt a hangulatot.

[00:31:59]Elveszítettek egy választást, lett egy kormányváltás, tehát ezeket a szavakat lehet használni Magyarországon és ilyen olcsó ovis hülyeségekkel hangolni itt az embereket, ők buktak.

[00:32:10]Hát hány mandátuma lett a Fidesznek?

[00:32:13]Hányból?

[00:32:14]Hát teljesen mind elveszített, hát elveszített mandátumokat.

[00:32:16]Tehát, hogy még egyszer mondom, [nevetés] hát én biztos vagyok benne, hogy az urak azért olvasott emberek, akkor tudják azt, hogy a bukás szót ide nem lehet használni.

[00:32:26]A másik nyert egy nagyot.

[00:32:29]A másik nyert egy nagyot, mert a kaliforniai szerverek rohadt jól végezték az bocsánat, egy egy közbetőleges mondat engedjetek meg, hogyha fordított lenne most az eredmény, akkor Attila azt mondanát, hogy ez a magyar választási rendszer torzító hatásainak köszönhető.

[00:32:44]Tehát, hogy azért valóban legyünk igazság a magyar választástító hatása gyakorlatilagen óta megvan.

[00:32:49]Ezt a Fidesz tovább fokozta.

[00:32:52]A Fidesz egyébként a saját csapdájába esett, mert amúgy amúgy egyébként 900000 szavazattal kapott többet a Tiszun anny, hogy a szemantikai vita alól most én kérek kegyelmet és kéri térjünk vissza a kegyelmi ügyhöz.

[00:33:06]Szóval csak annyit röviden, röviden, hogy bocsánat, hogy kimondom itt a műsorban, de szerintem érdekes, hogy a Spirit FM-re is meghívtak a napokban a témában, és amikor már a Spirit FM-en mondják azt a körülöttem ülők, hogy ez tényleg egy olyan pukkatlabda ez a kegyelmi ügy, amiben még egy ilyen Gaudi Nagy Tamás hangulatkelt és egy budázis hangulatkeltés se tudott bele semmilyen levegőt fújni, mert már úgy ki van pukkadva ez az egész labda.

[00:33:31]És akkor ugye 10 évvel ezelőtt évekig hallgattuk ezt a Hagy ne mondjam milyen dumát, hogy itt itt kézi vezérléses irányítás zajlik.

[00:33:40]Figyeljen néző a szavakat, amit használok.

[00:33:42]És akkor kettő nap eltelik.

[00:33:45]Látják nyilván, hogy ebbe már senki nem lehet ebbe a témába bele semmit.

[00:33:47]És véletlen, hát a Laci Valmi már csak a buddhista dolgok miatt is a véletlenekben nagyon hiszünk.

[00:33:52]A véletlenül pont ma reggel kándrén és ha a portfólió, hogy írta, hogy elfogták, hát elfogni azt szokták, aki menekül, a akinek becsöngetnek, azt előállítani szokták, de ez ez a bukáshoz csak egy kiszólás.

[00:34:07]Tehát hogy és akkor és akkor és akkor két nappal véletlenül történik egy ilyen.

[00:34:13]Hát pont most tudta meg a rendőrség meg az ügyészség ezeket a dolgokat.

[00:34:17]Biztos ez ez csak egy merő véletlen lehet.

[00:34:19]És akkor kérdezem én, hogy most el kell kezdenünk nekünk is évekig használni ezt a szót, amit annyira kínos volt évekig hallgatni, hogy kézi vezérlés, miközben sajnos, hogy valami jó előző kormánykritikát mindig igénylik tőlem a nézők.

[00:34:32]Bár kézivezérlés lett volna az előző kormányban, mert az én meggyőződésem az, hogy Orbán Viktor egy csomó dologról nem is tudott, nemhogy kézivezérlés lett volna.

[00:34:44]A lényeg, hogy ótvar nagyot bukott az Orbán kormány a mostani [nevetés] válaszolásokon.

[00:34:47]Az ez a és a ami ezt a legjobban egyébként bizonyítja, az nem is a belföldi nem kell már bevágóni.

[00:34:53]Az nem is a belföldi [nevetés] mit csinálni?

[00:34:56]Nem kell már bevágódni már kinél?

[00:34:57]Hát a magyar Péter nem szokásom bát sem bevágódni.

[00:34:59]Azért ennyiben biztos van köztünk különbség, hogy nem szokásom bevágódni se az egyik, se a másik oldal.

[00:35:06]Szóval mekkora bukás volt az szerintem a legjobban az mutatta, amikor a választások után néhány nappal Jerevából küldött egy fotót Donald Tusk, Babis és Fico egy közös képet V3-ak, hogy a három muskétás várja a negyedik muskétást.

[00:35:18]Babis és Fico volt a leghűségesebb szövetségese Orbán Viktornak azóban.

[00:35:23]Egy hónap egy hét után már elfelejtették ezt az embert, akit most az akarnak menekíteni.

[00:35:31]Uraim, hadd hozzak ide egy olyan hasonlat, amit én egyébként Kocsis Mátétól hallottam.

[00:35:34]Ugye ha a szavazatszámokat nézzük, akkor a Fidesz 4-3-ra veszítette el ezt a mérkőzést, ami április 12-én zajlott.

[00:35:41]Ezt azért Ótvar nagy bukásnak, legalábbis a sportban nem szokták még visszafogottan fogalmaz még még nem szokták nevetni.

[00:35:49]Mi a helyzet a mandátumokkal?

[00:35:49]Azért azt is vett figyelem.

[00:35:52]Még egyszer mondanám, hogyha most fordítva lenne az eredmény, akkor valószínűleg belöldön a szavazatége 1,2 millió volt.

[00:36:01]Bocs.

[00:36:01]Engedjük.

[00:36:01]Bocsánat uraim.

[00:36:02]Az a helyzet, hogy Lacimak rendkívül visszafogott, úgyhogy övé a zárószó.

[00:36:07]Jó, én azt gondolom, a következő van, tehát hogy négy darab kétharmad után hagyjuk ezt a ott van nagy bukást.

[00:36:15]Elfáradt egy rendszer bizonyos szempontból, jött egy váltás, azt láttuk miféle hátlel itt most látszott egyből a műsornak az elején, hogy ebben mi játszott nagyban közre.

[00:36:23]Vesztett az egyik, fél, kész.

[00:36:28]Ezek ilyen retorikai fogások, hogy most jó fénybe tűnjön fel a másik oldalán az, aki eddig tolta ezt az egészet.

[00:36:33]Nincs ez gond.

[00:36:36]A másik pedig az a kegyelmi ügyről szólva, ott meg annyi van, hogy itt önirányítás van.

[00:36:43]Tehát ez egy magyar betegség, amit a Fidesz alatt is föl kellett volna számolni, hogy a hatalom képzelt igényének, ami sokszor nem képzelt, való kiszolgálása által ösztönözve önjáróvá válnak szereplők és elindítanak mindenféle eljárásokat, és ezek kialakítanak helyzeteket.

[00:37:06]Uraim, én akkor most megpróbálok egy eredményt hirdetni.

[00:37:09]Itt ma senki nem bukott ótvarot.

[00:37:11]Szerintem ez egy döntetlen volt.

[00:37:12]Köszönöm, hogy eljöttetek és mindezt elmondtátok.

[00:37:14]Nézőinknek is köszönjük a figyelmet.

[00:37:16]Jövő szombaton újabb kommentra, de addig is minden hétköznap komment maradjanak velünk.

[00:37:24][zene] เฮ [zene]