Hír TV 49:09

Komment extra - Képes megújulásra a választási vereséget szenvedett egykori kormánypárt? - HírTV

fideszorbán viktorpolitikai stratégiaválasztási vereségellenzékközélet
Irányultság: KonzervatívKötődés: Fidesz-közeli
Komment extra - Képes megújulásra a választási vereséget szenvedett egykori kormánypárt? - HírTV
tl;dr
  • Orbán Viktort újraválasztották a Fidesz elnökének, a szavazás a párt teljes egységét mutatta.
  • Orbán szerint a pártnak kormánypártból nemzeti ellenzékké kell válnia, ami más testtartást és kommunikációt igényel.
  • Novák Zoltán szerint a beszédből hiányzott a valódi retorikai fordulat, és a Fidesz még mindig nem érti a vereség okait.
  • Kis Rajmund védte a beszédet, szerinte az őszinte önkritikát tartalmazott a kampányról és a generációs problémákról.
  • Orbán négy új alelnököt nevezett ki: Gál Kinga (EP-kapcsolatok), Gyopáros Alpár (vidék), Bóka János (polgári közép), Krejcsi Bálint (önkormányzatok).
  • A vereség okairól szóló tízpontos lista megosztotta az elemzőket: Novák szerint felszínes, Kis szerint mélyreható volt.
  • Éles vitát váltott ki a „kullancsok" metafora, amely a párton belüli tisztogatás szükségességére utalt.
  • Varga Etele és Novák Zoltán szerint a legsúlyosabb korrupciós vádak a miniszterelnök szűk környezetéhez (Tiborcz, Mészáros) kötődnek.
  • Orbán személyeskedő megjegyzést tett Magyar Péterre, ami új, élesebb hangnemet jelzett a Fidesz részéről.
  • A Vitnyéd-ügyben Magyar Péter migránstábor tervével vádolta a kormányt, amit a Fidesz komolytalannak nevezett.
Részletes összefoglaló megjelenítése

Orbán Viktor újraválasztása és a kongresszusi beszéd elemzése

A Fidesz kongresszusa a várakozásoknak megfelelően Orbán Viktort választotta újra a párt elnökének. A szavazás eredménye még a 2021-esnél is kevesebb ellenszavazatot vagy tartózkodást mutatott, ami a résztvevők szerint a párt egységét jelzi. Orbán Viktor beszédében hangsúlyozta, hogy a pártnak alkalmazkodnia kell az új helyzethez: kormánypártból ellenzéki párttá kell válnia.

„A magyar politikában ma egy liberális kormány áll szemben egy nemzeti ellenzékkel. Ez az új helyzet változást követel tőlünk. Egy dolog nem változik. Nekünk mindig a hazánkat, Magyarországot kell szolgálnunk, de másképp kell szolgálni a hazát kormányról és másképpen ellenzékből. Ilyenkor meg kell változtatni a testtartást, másképpen kell szerkeszteni a mondandónkat, a hangfekvés is változik, és az ellenzékből az embereket is másképpen kell szolgálni, hiszen nincs kormányzati hatalom a kezünkben, nem hozhatunk kormányzati döntéseket. Ellenzékben az emberek hangjának kell lennünk. A hibás kormányzati döntéseket meg kell akadályoznunk." – Orbán Viktor *

A beszéd kritikai elemzése

Novák Zoltán, a Méltányosság Politika Elemző Központ projektigazgatója szerint a beszédből hiányzott a valódi retorikai fordulat. Úgy látja, a Fidesz vezetője továbbra sem érti pontosan, milyen helyzetben van a párt, és nem tudta feltárni a vereség valódi okait. Kritikája szerint a „liberális kormány vs. nemzeti ellenzék" felosztás pontatlan, hiszen a jelenlegi kormányzat nem nevezhető egyértelműen liberálisnak, és a Fidesz 16 éves kormányzása is posztideologikus volt, amelyben a teljes ideológiai paletta megtalálható volt.

Ezzel szemben Kis Rajmund, az MCC diplomáciai műhelyvezetője védelmébe vette a beszédet. Szerinte a tízpontos elemzés kristálytiszta önkritikát tartalmazott, amely nemcsak a kampányra, hanem a generációs kérdésekre, a választók megszólítására, az online és offline üzenetekre, valamint a fiatalok elérésére is kiterjedt. Hozzátette: az ellenzéki szerep alapvetően más, a kormányzás súlya nem nyomja a vállukat, de a felelősségteljes, patrióta gondolkodás nem változik.

Varga Etele közgazdász-szociológus a Csernobil-sorozat párhuzamával érzékeltette a helyzetet:

„Mint hogyha a Fidesz politikai vezetése még mindig nem ismerte volna föl, hogy itt egy atombomba robbant, kvázi kirobbant a reaktor, és ők még mindig, nem tudom, azt mondanák, hogy hát igen, 3,6 röntgen a sugárzás, nem pedig 15000. Itt néhányan azért már elhasználnak jó dózismérőt, de tartok tőle, hogy a politikai vezérkaron belül őket még mindig kétségbe esett próbálkozóként kezelik csak." *

Szerinte a kongresszuson felszólalók körülbelül 10%-a – például Jankovics Tibor és Stumpf István – releváns kritikát fogalmazott meg, de ők nem kerültek be a vezetőségbe.

Az új alelnökök és a stratégiai irányok

Orbán Viktor négy alelnököt javasolt, akiket a kongresszus meg is választott. A személyek és a hozzájuk rendelt területek:

  • Gál Kinga – az európai patrióták felé irányuló kapcsolattartás
  • Gyopáros Alpár – a vidék képviselete
  • Bóka János – a meggyengült polgári és politikai közép megerősítése
  • Krejcsi Bálint (Salgótarján polgármestere) – az önkormányzatok, különösen a megyei jogú városok képviselete

„Legyen összekötőnk az elnökségben az európai patriótákhoz. Az elnökség Gál Kingát, magam is Gál Kingát javasolja. Legyen képviselve a vidék. Jöjjön hát Gyopáros Alpár képviselő úr. Erősítsük meg a meggyengült polgári és vagy politikai közepet, ahonnan a hiszékenyek és a karrieristák igazi európai módon átzsilipeltek a Tiszához. Javaslom alelnöknek Bóka János miniszter urat és legyenek képviselve az önkormányzatok is, különösen a megyei jogú városok. Javaslom alelnöknek ezért Salgótarján polgármesterét, Krejcsi Bálintot is." – Orbán Viktor *

Kis Rajmund szerint az alelnökök kiválasztásán túl fontos technikai változás, hogy a választókerületi elnökök szerepét megerősítik, ami egy alulról építkező, mozgalmi Fidesz kialakításának irányába mutat. Korábban regionális igazgatók működtek, akik több választókerületet fogtak össze; most a hangsúly a helyi szintekre kerül.

A vereség okai és az önkritika kérdése

A hibák listája és annak fogadtatása

Orbán Viktor tíz pontban sorolta fel a vereség okait, amit a műsor résztvevői eltérően értékeltek. Novák Zoltán szerint a lista részigazságokat tartalmaz, de az okokat nem megfelelő kontextusban tárgyalta. A Fidesz még mindig nem érti pontosan, miért veszített. Ezzel szemben Kis Rajmund védte a felsorolást, hangsúlyozva, hogy az a kampányon túlmutató, mélyebb problémákat is érintett.

A „kullancsok" metafora és a tisztogatás szükségessége

Gyurákovics Andrea ferencvárosi önkormányzati képviselő egy idős választótól származó hasonlattal érzékeltette a helyzetet:

„Tudod, Andi, a Fidesz most úgy járt, mint a kutya, amelyik bement az erdőbe, és tele lett kullancsal, de most kijött az erdőből. A kullancsok egy része magától leesett, a többit pedig nekünk kell levakarni magunkról." *

A metafora élénk vitát váltott ki arról, hogy kik is pontosan ezek a „kullancsok". Kis Rajmund Orbán Viktor 2013-as évértékelőjét idézte fel, ahol a miniszterelnök azt mondta: „aki fél, az ne menjen az erdőbe" – vagyis egy néppártban elkerülhetetlen, hogy olyan szereplők is megjelenjenek, akik nem feltétlenül etikusan járnak el. Ugyanakkor hangsúlyozta: ha jogilag nem bizonyítható a jogsértés, a bizonyítási teher a vádlókon van.

Konkrét személyek és a korrupciós vádak

A vita egyik legélesebb pontja annak feszegetése volt, hogy a legsúlyosabb korrupciós vádak éppen a miniszterelnök legszűkebb környezetéhez kapcsolódnak. Varga Etele név szerint említette Tiborcz Istvánt (Orbán Viktor veje), Mészáros Lőrincet (a miniszterelnök gyerekkori barátja) és Matolcsy Györgyöt mint olyan személyeket, akiknek a meggazdagodása magyarázat nélkül maradt mind a saját szavazók, mind az ellenoldal számára.

„A legdurvább és az emberek szemét legjobban szúró dolgok azok mégiscsak konkrétan a miniszterelnök családjához vagy éppen gyerekkori barátjához kapcsolódnak." *

Novák Zoltán hozzátette: ezek nem olyan dolgok, amiket le lehet söpörni, hiszen a „hatvan pusztát", a „Tiborcz-gazdagodást", a „családon belüli luxizást" és a „Rogán-féle luxizást" sem sikerült megmagyarázni a választóknak.

Kis Rajmund erre részben védelmébe vette Orbán Viktort, mondván, hogy a miniszterelnök soha nem vett részt operációs szinten a rokonai üzleti ügyeiben, mert számára a „szolgálat volt a mindene, nem a milliárd".

A gazdasági elit átállása és a motivációk

Novák Zoltán egy mélyebb rétegre is rámutatott: a kampányban számos közép- és nagyvállalkozó állt át a Tisza Párt mögé, olyanok is, akik korábban a Fideszt támogatták. Szerinte fel kell tenni a kérdést, hogy mi motiválta ezt az átfordulást. Ha csupán „árulásként" értelmezik, akkor elsikkadnak a valódi okok, amelyek a rendszer működésében keresendők.

Változás a kommunikációban és a stílusban

Orbán Viktor új hangneme

A kongresszus egyik legmeglepőbb momentuma Orbán Viktor éles, személyeskedő megjegyzése volt Magyar Péter felé:

„A kormány lassan bántalmazó kapcsolatban lesz az egész országgal. Úgy is mondhatom, hogy ma az ország a Varga Judit." *

A kijelentés azért is figyelemre méltó, mert Orbán Viktorra korábban nem volt jellemző, hogy ilyen közvetlen, személyeskedő stílusban utaljon politikai ellenfelére. A „bántalmazó kapcsolat" keretezés régóta jelen volt a Fidesz-ellenes diskurzusban, de most a pártelnök fordította vissza. Varga Judit, a volt igazságügy-miniszter – aki Magyar Péter volt felesége – három szóval reagált: „Mindenből van kiút." A műsor résztvevői szerint ez szimbolikus üzenet: ha neki sikerült kilépnie egy bántalmazó kapcsolatból, akkor az országnak is sikerülhet.

A félelemkeltés és a „bántalmazás" diskurzus

Varga Etele felhívta a figyelmet Izsák Máté (a Fidesz kommunikációs igazgatója) egy korábbi Partizán-interjújára, amelyben a Fidesz-kommunikátor arról beszélt, hogy a kampány során a háttéremberek nevettek azokon a félelemkeltő üzeneteken (háború, 1000 forintos benzinár, gyermekek átműtése), amelyeket politikai fegyverként használtak, és amelyektől a szavazók valóban rettegtek.

„…azok az emberek konkrétan rettegtek, féltek attól, hogy április 13-án indulnak a háborúba a gyerekeik. Rettegtek az 1000 Ft-os benzinártól, és rettegtek attól is, hogy a gyerekeiket majd átműtik, az óvodás vagy iskolás gyerekeiket majd átműtik. Miközben maga Izsák Máté fideszes kommunikátor arról beszélt, hogy csak a hülyék hiszik el ezt." *

Novák Zoltán fenntartásokkal kezelte a „bántalmazó kapcsolat" mint politikai keretezés használatát. Szerinte az interperszonális, szociálpszichológiai fogalmak társadalmi szintre emelése problematikus, és a politika története során a félelemkeltés mindig is jelen volt – ezt inkább politikaelméleti fogalmakkal kellene megragadni.

A Vitnyédi migránstábor-vita és a migrációs politika

Magyar Péter időzített „leleplezése"

A Fidesz kongresszusának reggelén Magyar Péter sajtótájékoztatót tartott, amelyben azt állította, hogy a Fidesz-kormány 2024-ben titokban migránstábort akart létrehozni Vitnyéden. A bemutatott dokumentumok részben kormányzati anyagok, részben azonban csak sajtócikkek (például egy 2024-es Kisalföld-cikk) voltak. A műsorvezető szerint ez az időzítés egyértelműen a kongresszus tematizálásának szándékával történt.

Német Balázs, a Fidesz országgyűlési képviselője komolytalannak nevezte a vádat:

„Orbán Viktort és Orbán Viktor kormányát bevándorlópártisággal vádolni – azt az embert, aki 2015 óta szembemegy az európai túlerővel és az uniós fősodorral, és kerítést épít, és az uniós csúcsokon egyedül marad bizonyos kérdésekben, kötelezettségszegési eljárás indul az ország ellen." *

Kis Rajmund szerint Budapest Európa egyik legbiztonságosabb fővárosa, és nincs olyan európai parlamenti képviselő, aki ne vitázott volna Orbán Viktorral az illegális migrációról 2015 óta. A Fidesz migrációellenes pozícióját szerinte senki nem vonhatja kétségbe.

A dokumentumok értelmezése

Varga Etele, aki saját elmondása szerint átnézte a kormányzati dokumentumokat, megerősítette, hogy valóban voltak olyan hivatalos anyagok, amelyek felhatalmazták a belügyminisztert egy menekültfogadásra alkalmas ingatlan előkészítésére Vitnyéden. A terv a sajtó kiszivárgások miatt hiúsult meg 2024 szeptemberében.

Novák Zoltán szerint elképzelhető, hogy az egész ügy egy „vezércsel" volt: szakmai előkészítés indult az uniós források megszerzése érdekében, nem pedig valós migránstábor létrehozásáról volt szó.

A migrációs paktum és a jövő

Német Balázs szerint Magyar Péterék valójában előremenekülnek: a Tisza-kormány végre fogja hajtani a migrációs paktumot, és Orbán Anita külügyminiszter kevésbé tudja majd elrejteni ennek következményeit. A képviselő attól tart, hogy a paktum hatásai rövid időn belül láthatóvá válnak, különös tekintettel arra, hogy félmillió bevándorló vár Líbiában az Európába jutásra. Varga Etele szerint viszont érdemes lenne szétválasztani a valódi migrációs problémákat a politikai kommunikációtól, és megjegyezte: a remény üzenete felválthatná a félelemkeltést a politikai diskurzusban.

A Fidesz és a Tisza Párt viszonya, stratégiai kérdések

Kell-e Orbán Viktornak Magyar Péter?

Novák Zoltán felvetette, hogy Magyar Péternek stratégiai okokból szüksége van Orbán Viktorra mint politikai ellenfélre. Ahogy annak idején Orbán Viktor a szélsőjobbot használta ütőkártyaként Brüsszel felé, úgy most Magyar Péter is használhatja Orbán Viktort „mumusként" mind a belpolitikában, mind az európai színtéren. Szerinte a Fidesz teljes megsemmisítése nem érdeke a Tiszának, mert az a politikai egyensúly felborulásához és a Tisza saját „megrepedezéséhez" vezethet.

Az oligarcha-kérdés és a Tisza

Német Balázs felvetette, hogy a Tisza Párt mögött is felsorakoztak jelentős üzleti támogatók, akik tíz- és százmilliókkal támogatták a kampányt – akár ők is kérhetnek majd valamit cserébe. Varga Etele szerint azonban nem mindegy, hogy egy üzleti kör állami megrendelésekből és politikai kapcsolatok révén gazdagodott-e meg, vagy a versenypiacon, teljesítmény alapján. A Tisza mögött álló vállalkozók jellemzően az utóbbi csoportba tartoznak.

A „Fidesz megsemmisítésének" narratívája

Német Balázs a liberális média „jó tanácsait" és Fekete-Győr András azon kijelentését, miszerint a Fideszt az „írmagjáig ki kell irtani", annak jeleként értékelte, hogy az ellenoldal a jobboldal teljes megsemmisítésére törekszik. Ugyanakkor Novák Zoltán és Varga Etele is arra figyelmeztetett, hogy a Fidesznek nem azzal kell foglalkoznia, amit mások mondanak róla, hanem a saját hibáival és a belső megújulással. Varga Etele egyenesen úgy fogalmazott: „nincs az a volt ellenzéki képviselő vagy ellenzéki tartalomgyártó, médiás, bármi, ami többet ártott volna a Fidesznek, mint maga a Fidesz."

A megújulás esélyei és kilátásai

A „lelki megújulás" lehetősége

A műsorvezető beszámolója szerint a helyszínen tartózkodó kollégái egyfajta „lelki megújulásról" számoltak be: a két hónapja még bénult politikai közösség reményt merített a kongresszusból. Német Balázs megerősítette ezt, és reményét fejezte ki, hogy ez a megújulás a következő hónapokban a legalacsonyabb szinteken is érezhető lesz.

A megújulás mélységének kérdése

Kis Rajmund szerint az olyan változtatások, mint a választókerületi rendszer lecserélése, a megyei elnökségek átalakítása, a kiszélesített elnökség és az új alelnökök személye önmagukban nem tűnnek átütő erejű megújulásnak – „a megújulást majd az idő fogja megmutatni". Novák Zoltán még szkeptikusabb volt: szerinte Magyar Péterék „ágyúval lőttek verébre" a Vitnyéd-ügy időzítésével, hiszen a Fidesz kongresszusa nem hozott olyan erős, tematikus üzeneteket, amelyeket mindenáron felül kellett volna írni.

Varga Etele összegzése szerint, ha a Fidesz nem vált irányt, a jelenlegi 3,6 röntgenes „dózismérő" (százalékos támogatottság) tartósan alacsonyan maradhat. A vitában elhangzott az is, hogy a Fidesznek a félelemkeltés helyett a remény üzenetét kellene közvetítenie, ha valódi politikai megújulásra törekszik – a választók megszólításának ez lehetne az egyik kulcsa.

⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
  • „Jankovics Tibor vagy pedig Stumf István" – A felszólalók nevei ASR által torzított formában jelenhetnek meg. A „Stumf István" valószínűleg Stumpf István korábbi alkotmánybírót jelöli, aki a Fidesz kongresszusán szólalt fel. A „Jankovics Tibor" azonosítása bizonytalan, a név pontosan nem azonosítható a rendelkezésre álló referencialisták alapján, de a kontextus alapján egy fideszes küldöttről van szó, aki kritikát fogalmazott meg.

  • „a Vábereres összeget, hogyha jól tudom, Iványi Gábor kapta meg" – A „Vábereres" egy torzított tulajdonnév vagy kifejezés, amely a kontextus alapján egy nagyobb pénzösszegre utalhat. A pontos név vagy összeg nem rekonstruálható az átiratból.

Teljes átirat megjelenítése

[00:00:10]Jó estét kívánok!

[00:00:10]Ez a comment extra napi vitaműsorunk a komment összefoglaló adása, amelynek ma egyik fő feladata, hogy megfejtsük, képes lesz-e a megújulásra a Fidesz, hiszen ma tartotta kongresszusát, a korábbi választási vereséget szenvedett egykori kormánypárt.

[00:00:29]Meglátjuk, hogy mire jutunk mindezzel.

[00:00:32]Akik ebben ma segítségemre lesznek, Novák Zoltán, a Méltányosságpolitika elemzőközpont projektigazgatója.

[00:00:40]Jó estét!

[00:00:41]Kis Rajmunda, az MCC diplomáciai műhelyvezetője.

[00:00:45]Jó estét kívánok.

[00:00:47]Varga Etele, közgazdás szociológus.

[00:00:49]Tisztelettel köszöntök mindenkit.

[00:00:50]És végül utolsó sorban Német Balázs a Fidesz országgyűlési képviselője.

[00:00:55]Jó estét.

[00:00:56]Jó estét, urak.

[00:00:56]Szervusztok.

[00:00:56]Köszönöm, hogy elfogadtátok a meghívásunkat.

[00:00:57]Én az első témánknak azt a munkacímet adtam, hogy hatalomból ellenzékbe, merthogy így fogalmazott Orbán Viktor azzal kapcsolatban, hogy mi lesz a Fidesz új irányvolala, és mi lesz az, amire át kell állítani a pártot.

[00:01:13]De nem akarnám kivenni a szájából a szót.

[00:01:16]Mondja el ő maga, hogy mit is gondol erről.

[00:01:21]A magyar politikában ma egy liberális kormány áll szemben egy nemzeti ellenzékkel.

[00:01:28]Ez az új helyzet változást követel tőlünk.

[00:01:31]Egy dolog nem változik.

[00:01:31]Nekünk mindig a hazánkat, Magyarországot kell szolgálnunk, de másképp kell szolgálni a hazát kormányról és másképpen ellenzékből.

[00:01:46]Ilyenkor meg kell változtatni a testtartást, másképpen kell szerkeszteni a mondandónkat, a hangfekvés is változik, és az ellenzékből az embereket is másképpen kell szolgálni, hiszen nincs kormányzati hatalom a kezünkben, nem hozhatunk kormányzati döntéseket.

[00:02:07]Ellenzékben az emberek hangjának kell lennünk.

[00:02:11]A hibás kormányzati döntéseket meg kell akadályoznunk.

[00:02:17]Hát akkor kezdjük azzal, hogy ezen a mai kongresszuson ezt az új irányt, ezt az új mondanivalót érzékeltétek-e, Zoli?

[00:02:25]Nem.

[00:02:27]őszintén szólva nem nagyon láttam a a miniszterelnök beszédéről beszélek most, szerintem ez a legfontosabb ebből a szempontból jelenleg.

[00:02:39]Egész egyszerűen nem láttam a a retorikai fordulatot ebben a beszédben.

[00:02:45]Úgy érzékeltem, hogy ez a 10 hibalista, 10-es okozatlista vagy oklista is téves.

[00:02:53]Tehát azt gondolom, hogy vannak benne részigazságok, de az az expozíciós tér, amiben megnyitotta ezeket, szinte mindegyiknél torz.

[00:03:02]Tehát egész egyszerűen az van, hogy nem tudja még mindig a Fidesz és a Fidesz vezetője, hogy hogy miben van.

[00:03:09]Nem igazán tudja az okokat föltárni.

[00:03:12]Ö továbbra is ugyanazt a narratívát viszi.

[00:03:17]Ez amit most meghallgattunk, itt is ez a felosztás, hogy liberális kormányzat van szemben egy nemzeti párttal.

[00:03:26]Ez is egy olyan felosztás, amit gyakorlatilag tovább vezet a miniszterelnök a kampányhoz képestben semmilyen változás nincs.

[00:03:33]Legfeljebb annyi, hogy hogy ott a baloldalizták.

[00:03:39]Azt gondolom, hogy ez is téves.

[00:03:39]Tehát ez a kormányzat minden csak nem liberális.

[00:03:44]Vannak benne liberális elemek.

[00:03:44]De hozzáteszem, hogy a Fidesz kormányzása is, ez a 16 év egy ilyen posztideológikus kormányzás volt.

[00:03:52]Tehát ebben is volt alapvetően minden a teljes ideológiai palettáról, a gazdaságpolitika, a filozófia és hogy mondjam a szakpolitika terén ki lehetett mutatni ezeket.

[00:04:06]Rajmond nem akarom ide hozni, mert ez egy mégis csak egy kultúrműsor, hogy mit mondott Hofi Géza azzal kapcsolatban, hogy hogyan kell valamit megújítani.

[00:04:13]De hát mondjuk valóban, ha az ember la Szeretem Hofi, szoktam is idézni.

[00:04:18]Valójában, hogyha az ember azon gondolkodik, hogy hogyan kell egy teljes megújulást végrehajtani, akkor valóban ez a választókerületi rendszer lecserélése megyei elnökségekre, vagy a kiszélesített elnökség, esetleg az új alelnökök személye, az mondjuk így önmagában nem tűnik átütősikernek, átütő megújulásnak.

[00:04:36]Te hogy látod?

[00:04:39]Hát a megújulást majd az idő fogja megmutatni Zolival bő egy héten belül.

[00:04:44]Ez a harmadik kommentünk.

[00:04:44]Én most kivételesen nem értek vel együtt, de hát ezért jöttünk ma össze, hogy beszélgessünk, vitatkozzunk.

[00:04:49]Szerintem ez egy teljesen kristálytiszta 10 pont volt önkritikát gyakorolva, nem csak a kampányra, a kampányon kívül, nem csak a generációra, a választókra, a fiatalokra, a megfogalmazott üzenetekre, online, offline, hol hibáztunk.

[00:05:04]És a legfontosabb, hogy teljesen más egy ellenzéki szerep.

[00:05:09]Nem a felelősségben, hiszen egy felelősségteljes patrióta gondolkodó emberről beszélünk.

[00:05:17]De ahogy ilyenkor szokták mondani, sajnos, teszem hozzá, nem nyomja most a vállát a kormányzás súlya.

[00:05:22]Amire kérdeztél, az igazából egy technikai dolog, hogy a választókerületi elnökök ezt nagyon sokszor nem tudják.

[00:05:29]Ö mellettem a Balázs természetesen igen, hiszen képviselő meg a választókerületér is felett, de sok választókerületi elnök soha nem volt mondjuk képviselő jelölt sem, nem hogy képviselő.

[00:05:41]Régen pedig valóban voltak regionális igazgatók.

[00:05:46]Volt mondjuk a Dunán túlnak vagy a Tisztán túlnak egy igazgatója, aki alá tartozott öt, hat hét választókerület.

[00:05:53]Javíts ki Balázs, hogyha tévedek.

[00:05:53]Ez is azt mutatja, hogy nem a hatalom politika felé fog elmenni, hanem egy alulról kezdeményező, amiről beszélt Orbán Viktor egyébként már többször, egy igazi mozgalom, amit újjá kell építeni.

[00:06:05]Egy mozgalmi Fideszt szeretne a vezetőség, és maga az elnök is, és szerintem a tagok.

[00:06:13]És ez a több millió ember, aki az értékeit magának tekinti.

[00:06:18]Ugye valószínűleg ezzel kellett volna kezdenem, de szerintem nagyon sokan nézték az élő közvetítésünket.

[00:06:23]Úgyhogy remélem sokan tisztában vannak azzal, hogy régi új elnököt választott a Fidesz, tehát maradt Orbán Viktor, és ezzel kapcsolatban ugye nagyon sokakban felmerült a kérdés, vagy a kétség, hogy vele kell-e megújulnia a Fidesznek.

[00:06:42]nagyon sokan kiálltak mellette, sőt mi több, azt kell, hogy mondjam, hogy a a szavazás eredménye azt mutatja, hogy sokkal kevesebb ellenszavazat volt vagy tartózkodás, mert ugye ez nem derült ki az arányokból, mint mondjuk 2021-ben.

[00:06:53]De az kétségtelen, hogy elég sok kritikus hang is elhangzott most ezen a kongresszuson azzal kapcsolatban, hogy hogy jutott ide a Fidesz és és hogy mit kellene másképp csinálni.

[00:07:07]Etele, te ezt hogy látod?

[00:07:07]Ezek jobbító szándékúak voltak, vagy van egy kis feszültség?

[00:07:12]Hát hogyha Havasi Bertalan fejével gondolkodnék, most azt mondanám, hogy reménytelen helyzetben levő emberek kétségbeesett próbálkozásával nem foglalkozom.

[00:07:21]Viszont én azt gondolom, hogy érdemes ezen a politikai kultúrán egy kicsit változtatni.

[00:07:26]Ezért is követtem nyomon a komplett élő közvetítéseteket, és meghallgattam az összes beszédet.

[00:07:32]Ezért volt ilyen én, hogyha valaki, ha valakit ki tudnék emelni, és tényleg számomra teljesen ismeretlen figuraként, de nem egyedüliként, nagyságrendileg a megszólalók 10%-ában azért releváns kritikát is véletem fölfedezni, akkor az Jankovics Tibor vagy pedig Stumf István.

[00:07:51]Azt gondolom, hogy ők rátapintottak valamennyire azokra a fundamentumokra, amik a Fidesznek a bukását okozták.

[00:07:59]Ellenben nem látjuk őket megjelenni sem az elnökségben, sem pedig a politikai vezetésben semmilyen szempontból.

[00:08:06]Tehát ezért egy kicsit az az érzésem, nem tudom, ki látta a Csernobylia című sorozatot, szerintem mindannyian, nagyjából hét évvel ezelőtt pont ilyenkor jött ki, mintogyha a Fidesz politikai vezetése még mindig nem ismerte volna föl, hogy itt egy atombomba robbant, kvázi kirobbant a reaktor, és ők még mindig, nem tudom, azt mondanák, hogy hát igen, 3,6 röngen a sugárzás, nem pedig 15000.

[00:08:30]Itt néhányan azért már elhasználnak jó dózismérőt, de tartok tőle, hogy a politikai vezérkaron belül őket még mindig kétségbe esett próbálkozóként kezelik csak.

[00:08:39]És pont emiatt gondolom azt, hogy adott esetben a Fidesz ezt a 3,6-os számot, ezt majd a későbbiekben a százalék-os támogatottságában is érzékelteti már, hogyha nem váltanak irányt.

[00:08:52]Az a helyzet, hogy azért mégis csak voltak jelentős változások például az elnökség tetején, hiszen négy új lényegé majdnem négy új alelnököt választott a Fidesz vezérkara.

[00:09:03]És nézzük meg, hogy mivel javasolta, mi hogyan javasolta Orbán Viktor miniszterelnök a küldötteknek ezt a négy alelnök jelöltet még a legelején.

[00:09:17]Legyen összekötőnk az elnökségben az európai patriótákhoz.

[00:09:21]Az elnökség Gálkingát, magam is Gálkingát javasolja.

[00:09:25]Legyen képviselve a vidék.

[00:09:25]Jöjjön hát Gyopi Gyopáros Alpár képviselő úr.

[00:09:36]Erősítsük meg a meggyengült polgári és vagy politikai közepet, ahonnan a hiszékenyek és a karrieristák igazi európai módon át zsilipeltek a Tiszához.

[00:09:49]Javaslom alelnöknek Bóka János miniszter urat és legyenek képviselve az önkormányzatok is, különösen a megyénú városok.

[00:10:04]Javaslom alelnöknek ezért Salgótarján polgármesterét, Krejcsi Bálintot is.

[00:10:10]No hát itt azért számos olyan név került az első vonalba, akik nem ott voltak eddig.

[00:10:16]Ezek a ez a felosztás, amit a miniszterelnök itt elő felvázolt, ez mutatja, hogy mik azok a főirányok, amikre a Fidesz a következő években, vagy legalábbis ugye a következő egy évben koncentrálni fog.

[00:10:29]Tehát a vidék, Európa, az értelmiség visszaszerzése és az önkormányzatok.

[00:10:36]Balázs, azt hiszem, hogy itt nem beszélhetünk arról, hogy meglepetés lenne ezen a területen már a kongresszus előtt.

[00:10:40]Még hogyha a személyekről nem is lehetett tudni, de hogy ez négy fontos terület lesz, vagy ez a négy fontos ter biztosan azok között lesz, amire koncentrálnia kell a Fidesznek a következő egy évben, négy évben, akkor akkor ez a négy ez biztos közötte lett volna.

[00:10:54]Hadd reagáljak itt a az uraknak a megszólalására, meg hogy általában a liberális média tegnapi mai teljesítményére érdeklődéssel figyelem, és időnként mosolyjuk is azon, hogy hogy micsoda aggódás van.

[00:11:08]olyan féltő szavak is megjelennek, meg tanácsok is elhangoztak, hogy mit kellene csinálnia a Fidesznek, mit kellett volna csinálnia Orbán Viktornak, hogy ne a teljes megsemmisülés legyen a a vége.

[00:11:25]Én azt hiszem, hogy hogy itt folytatódik a az ellenzék, bocsánat, az egykori ellenzéki oldalon, tehát liberális oldalon az, hogy a támadások sorozata azért, hogy a patrióta oldal, a Fidesz a jobb oldal eljusson a végső megsemmisülés állapotába, hogy még az írmagját is kiírtsák, ahogy Fekete Győr írta nemrég a Facebookon, hogy az ellenzéki oldalon is kitakarítsák a a Fideszt.

[00:11:49]Tehát szerintem mindenki, aki aki jobboldali patrióta, konzervatív, az az így hallgassa meg a a jó tanácsokat.

[00:11:55]A jó tanács az nem jó tanács, hanem jó tanács az arról szól, hogy tűnjön el Orbán Viktor és tűnjön el a Fidesz, mert attól tartanak, hogy vissza fog jönni akár ő személyesen, akár a patrióta oldal.

[00:12:08]Ők azt szeretnék, hogy a a liberális áradat az mindent bekebelezzen itt Magyarországon.

[00:12:13]És persze ennek tapsolnak külföldről is.

[00:12:15]Az, hogy a mai kongresszus sikeres volt vagy nem, az, hogy a megújulás sikeres vagy nem, azt látni fogjuk, lehet, hogy már ősszel, látni fogjuk egy év múlva, meg látni fogjuk négy év múlva.

[00:12:26]Én remélem, hogy sikeres, de azért azt ne felejtsék el az urak, meg ne felejts el senki, hogy hogy abban nincsen változás, hogy mit gondolunk mi a világról.

[00:12:36]Abban nincsen változás, hogy mit gondolunk a nagy civilizációs ügyekről, a bevándorlásról, a genderkérdésről, Európa helyzetéről, az európai versenyképességről, Ukrajnáról, az orosz-ukrán háborúról.

[00:12:50]Tehát ebben senki ne várjon változást.

[00:12:52]Te bocsánat.

[00:12:52]Kinél látod ezt, hogy hogy azt szeretné, hogy el töröljék a Fideszt, vagy eltűnjön?

[00:12:57]Hát mondtam például Fekete Győrnek a a Facebook posztját ő konkrétan semmilyen értelemben nem releváns tényezőnök törvényvaslatról beszél, hogy nem lehet többet miniszterelnök Orbán Viktor ennél lesz klön, ami szerintem hatalomtechnikai stratégiai szempontból egy hiba.

[00:13:14]Én szerintem neki szüksége van Orbán Viktorra.

[00:13:19]Lát megint egyetértünk.

[00:13:21]Tehát igen.

[00:13:21]Tehát én szerintem neki szüksége van Orbán Viktorra.

[00:13:22]Éppen ezért azt gondolom, hogy hogy nem nem igazán van értelme elsöpörni a a Fideszt.

[00:13:29]Tehát itt oda kell figyelni, és ebben egyébként tanulni kell a Fidesztől, mert a Fidesz az ellenzék, hogy mondjam, settingelésében azért elég komoly eredményeket mutatott be az elmúlt 16 évben.

[00:13:43]Tehát itt is azért el kell gondolkodnia a jelenlegi kormányoldalnak azon, hogy meddig megy el, hogy a meg tényleg a megsemmisülését akarja a Fidesznek.

[00:13:55]Mert stratégiailag gondolkodva egy ilyen felborulás, a az egyensúly ilyen szintű megbomlása elvezet kettő, három négy lépés múlva a Tisza megleprepedéséhez.

[00:14:11]Tehát, hogy azért itt ezen is el kell gondolkodni.

[00:14:13]Nem tudom, hogy tudnak-e, mint egy sakkozó ennyi lépéssel előre gondolkodni.

[00:14:17]Értem.

[00:14:17]Akkor magyar Péter, Gyurcsány Feren Orbán Viktor.

[00:14:19]Tehát ha őt nincs a céltáblán, akkor Igen.

[00:14:23]Ebben az értelemben sok tekintetben a Gyurcsányosodás narratívával nem értek egyet, de ebből a szempontból ő használhatja úgy Orbán Viktort be a belpolitikai térben is, és egyébként európai szintéren is, ott talán még inkább mint Mumust, Orbán Viktort.

[00:14:40]Tehát ez ez neki egy fontos ütőkártya lesz, mint annak idején egyébként hasonló ütőkártya volt a szélső jobb, tehát amikor a centrális erőtér működött, akkor Orbán Viktornak diplomáciai szempontból még Merkel felé meg a Brüsszel felé nagyon fontos ütőkártya volt, hogy oké, engem meggyengíthettek, de akkor jön a szélső jobb, az akkor erősödő jobbik képében.

[00:15:01]Tehát ezek ezek a diplomáciában ezek a típusú stratégiai megfontolások játszanak.

[00:15:07]És egyelőre nem látom, hogy hogy ezek az asztalon lennének mondjuk a Tisza stratégiájának kialakításánál.

[00:15:14]Hogyha szabad hozzátennem ehhez tényleg csak egyetlen egy gondolatmenetet, hogyha már így képviselő úr megszólított bennünket.

[00:15:20]Én azt gondolom képviselő úr, hogy nincs az a volt ellenzéki képviselő vagy jelenlegi ellenzéki képviselő vagy ellenzéki tartalomgyártó médiás bármi, ami többet ártott volna a Fidesznek, mint maga a Fidesz.

[00:15:32]Ezt adott esetben önre is vonatkoztathatom.

[00:15:34]Nem tudom, nekem beleégett a retináimba az a kampány videó, amikor ott táncoltak a Fidesz plakátokkal mulatósra új palotán, vagy amikor mondjuk ön kivonult az egyik Tiszás aktivista háza elé a lehallgatott vagy illegális módon beszerzett adatok révén.

[00:15:56]Tehát én azt gondolom, hogy a Fidesznek önmagával kell foglalkoznia, és nem azzal, hogy mit mondanak róla mások.

[00:16:02]és például az ilyen eseteket elkerülni a jövőbe, hogyha szeretnének túlélni.

[00:16:06]Személyes érintettség ukán német van még miatt a mert én én nekem is lenne egy kérdésem a személyes érintettség kapcsán és talán erre érdekesebb lesz a válasz, mert ez egy nyílt támadás volt.

[00:16:18]Én majd airól szorizok.

[00:16:18]Engem engem viszont tényleg érdekelne egy dolog.

[00:16:22]Ugye nekem is beugrott egyébként a Csernobily sorozat, az HBO sorozat, és a valóságtagadás miatt most nem térek ki arra, hogy miért mi aki nem látta, nézze meg a sorozatot.

[00:16:36]Fantasztikus.

[00:16:38]És ugye említettem, hogy én szerintem ez a 10 pont, amiben a a veleség okait látták, hogy ez szerintem nem valid, vagy legalábbis ebben a evvel a felvetéssel, ezzel a megközelítéssel, ahogy a miniszterelnök felvetette, mindegben van részigazság, de hogy így egyben ez így nem nem stimmel.

[00:16:54]És és engem az érdekelne, hogy hogy te hogy látod, hogy hogy neked neked mi esett le ebből a választásból?

[00:17:04]És a konkrét kérdésem, nem felkérdezni akarlak, hanem elemzőként tényleg érdekel, hogy mit csinálsz másképp, mint 12e előtt.

[00:17:10]Ez lenne az én kérdésem.

[00:17:15]Én meg csak annyit jegyeznék meg, hogy lassan a cser streaming szolgáltatáak be fogjuk nyújtani a számlát.

[00:17:20]Balázs tiéd a szó.

[00:17:22]Röviden azt mondjuk kint a folyosón hosszabban is megbeszéljük, de a műsor kereteibe nem biztos, hogy belefér.

[00:17:29]Szerintem mindaz a néhány konkrét ügy, amit említettél, és ez erre adott válaszom, válasz oda is, félreértelmeztük a valóságot, nem láttuk pontosan, hogy ennyivel nagyobb a médiában is és a valóságban is az ellen akkori ellenzéki tiszás buborék.

[00:17:46]És mindaz, amit mondasz, a tánc például, ami az egyik oldalon jól sül el, az a mi oldalunkon rosszul sült el.

[00:17:54]Az, hogy engem fölakasztottak, azt, hogy a 3000 plakátból 2000 valánysz-at letéptek, az, hogy kutyaürülékkel összekentek, az, hogy ezekről én beszámoltam, az egy normális médiahelyzetben.

[00:18:08]És hogyha valóban a pártok támogatottsága az közel lett volna ahhoz, mint ahogy az utcán érzékeltük, akkor annak az lett volna az én irányomból az üzenet, hogy gyűlöletkeltők szítják a feszültséget, nem érdemes erre a táborra szavazni.

[00:18:24]Ehhez képest a végeredménye az volt az emberek fejében, és még egyszer mondom, a média és a közösségi média is ebben segített, hogy hogy én azzal kampányoltam, hogy engem utál mindenki.

[00:18:36]Nem, egy normális világban együttérzést kellett volna, hogy ez egy kifejtsen mindenkiben, a médiában is, a választókban is.

[00:18:43]És én azt gondoltam, hogy hogy a a választókban az lesz ennek a hatása, hogy hogy látják, hogy itt kivel állunk szemben, Magyar Péter vezetésével.

[00:18:54]gyűlöelet szekta az, amelyik meg akarja szerezni a hatalmat Magyarországon.

[00:18:55]És most is így gondolom, de de annyira rejtett a pálya, hogy nekünk semmi nem jött be, nekik pedig minden be.

[00:19:03]Jó, de kérdésem továbbra is állim, bocs, bocsánat, annyit hadd jegyezzek meg, hogy a kampánynak is vége, meg a választásoknak is vége.

[00:19:09]Most igazából előrefelé nézünk már.

[00:19:13]De ez egy előremutató kérdés.

[00:19:13]Mit csinálsz másképp, mint előtte?

[00:19:16]Hadd hozzak be egy másik előremutató vonalat, mert ugye arról is szó volt, hogy szembe kell nézni.

[00:19:22]a történtekkel, és le kell vonni a konzekvenciákat.

[00:19:25]És ezzel kapcsolatban a Fidesz ferencvárosi önkormányzati képviselője, Gyurákovics Andrea egy egészen szemléletes képet hozott, hogy szerinte mire lenne szükség.

[00:19:39]Szerintem nézzük ezt most meg.

[00:19:42]És akkor egy idős bácsi azt mondta nekem: "Tudod, Andi, a Fidesz most úgy járt, mint a kutya, amelyik bement az erdőbe, és tele lett kullancsal, de most kijött az erdőből.

[00:19:53]A kullancsok egy része magától leesett, a többit pedig nekünk kell levakarni magunkról.

[00:20:01]No hát az a baj, hogy nagyon fölborulna a műsor, ha most megint Balázsnak adnám meg a szót, pedig hát tőle kéne megkérdeznem, hogy kik azok a kullancsok, de valóban ez most az egyik legfontosabb feladata a Fidesz előtt, hogy a kullancsokat leszedni, akik még rajta maradtak.

[00:20:17]Rajm, ez biztos, hogy fontos, hiszen bárkit megkérdezünk a a vereség okairól, akár képviselőt, akár választókerületi elnököt, sokan várták egyébként ma a miniszterelnöktől.

[00:20:29]Bocsánat, de egyébként protokoll szempontból Orbán Viktort most is hívhatjuk miniszterelnöknek, tehát a pártelnöktől, hogy hogy beszél arról, amire utalt, hogy voltak korrupciós vádok, de erre elmondta, hogy a gazdasági szereplők, a miniszterek és a kormány mindig úgy járt el, ahogy azt a jogszabályok megengedték.

[00:20:47]De természetesen mindenki ismer Fideszhez közeli vállalkozókat, vagy olyan minisztereket, akik az átlagnál jobban éltek az elmúlt 16 évben, vagy a szerelmük, a feleségük, a szeretteik, esetleg külföldön olyan körülmények között sikerült lefotózni vagy felvenni, amilyet Magyarországon soha az életben, hogyha 4000 évig élnénk, akkor se tehetnénk meg.

[00:21:09]Ilyen jelenségek voltak.

[00:21:14]2013-ban azt mondta Orbán Viktor az év értékelőjén februárban, én onnan kezdém a kutyát, hogy aki fél az ne menjen az erdőbe.

[00:21:21]Tehát a jó hír, hogy bement a kutya az erdőbe.

[00:21:23]Ez egy néppárt lett.

[00:21:26]Tehát a Fideszből egy óriási néppárt lett.

[00:21:28]És Európa egyik legnagyobb akár lakosság arányában legnagyobb és legnépszerűbb pártja lett.

[00:21:34]Négyszer szavaztak kétharmados bizalmat a választók.

[00:21:39]Elkerülhetetlen, ez nem ment fel senkit.

[00:21:42]Elkerülhetetlen, hogy olyan véleményformáló, olyan üzletember, vagy olyan politikus is bekerüljön a családba.

[00:21:49]Azt szokták mondani, hogy akinek négy gyereke van, az egyik már lehet, hogy nem lesz olyan okos, és ez még diplomatikus volt, mint a másik három.

[00:21:57]Ezzel természetesen nem sértem meg a nagycsaládosokat, és kívánom nekik, hogy legyen nyolc.

[00:22:01]De amikor engem Délkelet-Ázsiában az Európai Unióval cinkeltek, hogy miért nem érti meg magát több mint 20 tagállam, akkor mondtam, hogy a délkelet-ázsiai nemzetek szövetsége 10 ország Kambodzsától szingapúrig.

[00:22:13]Annyi közük van egymáshoz, mint egy Dánnak meg egy bolgárnak.

[00:22:18]Na, ilyen lett a Fidesz is, egy óriási nagy néppárt.

[00:22:20]És vannak igen olyan Fidesz közeli vállalkozók, vagy olyan politikus, aki nem biztos, hogy etikailag úgy járt el.

[00:22:27]Amennyiben jogilag nem, azt pedig tessék bebizonyítani.

[00:22:31]Tessék bebizonyítani.

[00:22:31]A bizonyítási teher ott van, és akkor a a jog terhejsol le rá.

[00:22:38]Kedves Rajmund, tehát itt akkor szerintem mondjuk ki a legfontosabbat.

[00:22:42]Igen, ez amit elmondtál, teljesen igaz.

[00:22:45]Én is azt gondolom, hogy egy kettőmados felhatalmazással 16 esztendőig kormányzópártra a gazdasági elit rátelepedhet.

[00:22:55]Történhetnek összefonódások és történtek is összefonódások.

[00:22:59]De a legdurvább és az emberek szemét legjobban szúró dolgok azok mégiscsak konkrétan a miniszterelnök családjához vagy éppen gyerekkori barátjához kapcsolódnak.

[00:23:11]mondjuk ki Tiborc Istvához, aki a miniszterelnöknek a veje, Mészáros Lőrinchez, aki minisz a miniszterelnöknek gyerekkori barátja.

[00:23:16]És hát igen, hogyha gazdasági értelemben nézzük ezt a sztorit, akkor szerintem ez nagyon fontos, hogy elhangozzék, hogyha a fejétől bűzlik a hal, akkor onnantól kezdve lehet, hogy a fejjel kell kezdeni valamit.

[00:23:30]Én lehet, hogy tényleg naib vagyok, Robi, de hogyha apukám gazdagabb lenne, vagy a bátyám, vagy bármelyik rokonom, és nekem ugyanaz a a politikai hitvallásom, és engem tényleg nem érdekel az üzlet, mert kijött a a jogról Orbán Viktor egyébként kicsit még dolgozott egy pár hónapig, bárhol, mindegy.

[00:23:49]A lényeg az, hogy tulajdonképpen mióta dolgozik, szinte politikus.

[00:23:52]És csak ez érdekelte.

[00:23:52]Volt olyan politikus, aki azt mondta, hogy elmegyek egy bank élére ellenzékben is.

[00:23:58]Én elhiszem neki.

[00:23:58]Nem azt mondom, hogy nem tudott arról, hogy milliárdos lett a gyerekkori barátja, vagy a rokonait együtt élnek, de hogy ő ebben nem vett részt operációs napi szinten.

[00:24:07]Nem azért, mert jogilag összeférhetetlen, hanem mert neki a szolgálat volt a nűnükje, nem a milliárd.

[00:24:14]Uraim, eljutottunk a vita csúcspontjáig, úgyhogy ezt a világ minden kincsé sem szeretném félbe szakítani.

[00:24:20]Legfeljebb eltesszük néhány percre, amíg tartunk egy kis kereskedelmi szünetet.

[00:24:23]Innen folytatjuk.

[00:24:25]Maradjanak velünk.

[00:24:45]Jó estét kívánok!

[00:24:45]Folytatódik a komment extra élőben a Hírtv stúdiójából, és el kell áruljam önöknek, kedves nézők, hogy a vita egyébként a reklámszünetben sem maradt abba.

[00:24:56]Heves vitát folytattunk itt öten az elmúlt percekben is.

[00:24:59]Úgyhogy szerintem térjünk is vissza ahhoz a kiindulási ponthoz, ahol lezártuk az előző rész végét, mégpedig azt, hogy kiket és mit kell lefaragni a Fideszről, hogy valóban megújulásra kész és képes legyen.

[00:25:18]Urak, most itt balról van valami tippetek?

[00:25:20]Én azt gondolom, hogy valóban a legfőbb probléma az, hogy Tiborcot, Mészáost, Matolcsit, egész egyszer, akik a leg komolyabb célpontok ebből a szempontból, a korrupciós vádak szempontjából, egész egyszerűen nem lehet nem lehet kullancsként definiálni.

[00:25:38]Tehát valóban, és ebben igazad van, amikor amikor domináns pártrendszer alakul ki egy országban, és ilyen hosszan, ilyen erővel, kétharmados többséggel kormányoz egy politikai erő, akkor természetesen jönnek jönnek a a paraziták, de a az üzleti világból és mindenhonnan van ez a jelenség is, de hogy itt valóban a a az közepét támadja a másik oldal ennek az erőnek, méghozzá Orbán Viktort, mert itt Orbán Viktorhoz is kötődik néhány olyan dolog, amire nem kaptak magyarázatot a mai napig se a saját választók se az az ellenoldal.

[00:26:21]Tehát egész egyszerűen ezeket nem sikerült 60 pusztát, nem sikerült a Tiborgazdagodást, nem sikerült a családon belüli luxizást megmagyarázni, nem sikerült a Rogánféle luxizást megmagyarázni.

[00:26:34]Ezek nem olyan dolgok, amiket le lehet söpörni.

[00:26:39]Ezek a lényegét a legfőbb embereket érinti.

[00:26:41]Hozzáteszem a luxizást látjuk azért most már a Tiszapárt képviselőinél is.

[00:26:43]Tehát de azt nem mondhatjuk, hogy az állambótak meg.

[00:26:48]Pontosan erre ezzel szerettem volna tovább menni, hogy miből gondoljuk.

[00:26:51]De Zoli azért csak egy mondat.

[00:26:52]Azt tudjuk, hogy diktatúrában ellenzéki gondolkodású ember üzletből sem tud meggazdagodni.

[00:26:59]De miből gondoljuk azt, hogy mondjuk a Tiszapárt mögött nem fog felállni egy ugyanolyan oligárha réteg?

[00:27:03]Hiszen ha megnézzük azt, ami a választások után történt, és egyszer csak előbújtak azok, akik kiderült, hogy 10 meg 100 milliókkal támogatták a Tiszapártot, tényleg azt gondolja az átlagember, hogy ők majd nem kérnek valamit?

[00:27:16]Itt még mindig egy óriási Itt még szerintem mindig még meg már magával a kérdéssel is szerintem óriási ellentmondás van.

[00:27:21]Tényleg rövid leszek, aztán oda is adom nagyon szívesen a szót.

[00:27:25]Tehát nem szabad összekeverni azokat a milliárdosokat, akik állami pénzből, jellemzően állami megrendelésekből meggazdagodva építették föl a vagyonukat.

[00:27:37]És most egyébként várják nagyon sokan tőlük a visszaosztást.

[00:27:40]Bocsánat, itt annyit annyit annyit hadd vessek közbe tele, hogy ha végignézzük azokat, akik a Tiszapártot támogatták jelentős pénzekkel, azok mennyi állami támogatást vettek föl mindeközben?

[00:27:51]Mert ugye erről is szót legjobb tudásom szerint azok a szereplők, akik a Tiszapárt támogatták, noha nem látom át pontosan azt, hogy melyik gazdasági szereplők támogatták a Tiszapártot, azt a Vábereres összeget, hogyha jól tudom, Iványi Gábor kapta meg, hála az Atya úristennek, tényleg.

[00:28:06]Ö a lényeg az az, hogy akik viszont a Tisza mellett lehettek most akkor ilyen feltételes módban, vagy adott esetben olyan piaci gazdasági szereplők, akik a versenyszférában tudták megszerezni azt a vagyont, amivel rendelkeznek, nem két összemosható csoport.

[00:28:23]És semmi baj nincs azzal.

[00:28:27]Semmi baj nincs azzal, képviselő úr, hogyha egy tőkésréteg létezik.

[00:28:29]Én ezzel mindig egyetértettem, hogy szükség van nemzeti tőkésrétegre, hiszen a magyar gazdaságnak az adhat egy stabil alapot.

[00:28:40]De nem mindegy, hogy ez a nemzeti tőkésréteg teljesítmény alapján valós tehetségszorgalom és piaci kereslet és kínálat mentén mérettetik meg és támogattatik, mint mondjuk Japánban és Dél-Koreában, vagy pedig a politikai kapcsolatai és a lojalitása és a miniszterelnökhöz vagy egyéb egyéb politiká bocsánat.

[00:29:00]Had hadd hadd dobjak hadd dobjak ide egy felvezető kérdést Balázsnak, mert én nem tudom, hogy Bige László a tehetségével gazdagodott-e volna meg, vagy egyébként ugye ő a gyakorlatilag a privatizáció egyik hatalmas nyertese, és azóta is folyamatosan baloldali kormányok és baloldali, vagy fogalmazzunk úgy, hogy Orbán ellenes politikai csoportulás csoportosulások elkötelezett anyagi támogatója.

[00:29:25]Tehát ha Bige Lászlókra cseréljük nem tudom a Szíl Lászlókat, akkor mennyivel vagyunk beljebb?

[00:29:32]Csak egy bocsánat, bocsánat Bige azt állítja, hogy az elmúlt 16 évben nem vett föl állami támogatást.

[00:29:37]Csak azért hozzátenném három dolog.

[00:29:40]Egy kérdés.

[00:29:40]Mindenki bűnöző, aki állami megbízást kap, állami támogatást kapott senki, de nagyjából ez hangzott el, hogy külön ember az a piacon, akinek nincsenek állami megbízás.

[00:29:51]Szerintem nem mindenki bűnöző.

[00:29:53]A másik elhangoztak nevek is meg utalások.

[00:29:57]Szerintem a nyomozóhatóság meg aztán hogyha kell, akkor maj az igazságszolgáltatás végezze a munkáját, és ki fog derülni, hogy azok a nevek, akik itt elhangoztak, ők De én nem mondom, hogy úgy lát úgy látom, kedves képviselő úr, hogy a Fidesz frakcióban szokás az, hogy olyan emberek olyan olyan olyan dolgokat adnak az ember szájába, amiket nem mondott.

[00:30:17]Egy egy szóval nem említett itt senki bűnözést, állami és gazdasági szféra összekapcsolódását említettük.

[00:30:22]És olyan embereket politikai kapcsolat nélkül nem biztos, hogy meggazdagodtak volá jelenlegi például a jelenlegi miniszterelnök nem biztos, hogy olyan jól élt volna, mint ahogy élt a politikai nélkül.

[00:30:35]De de a harmadikat még hadd mondjam el, amit szerettem volna el Ja, tudom, hogy mindaddig, amíg erről beszélünk, addig részei vagyunk a Magyar Péter féle filmszínháznak, mert nem arról beszélünk, hogy megszünteti a kamatstoppot, nem arról beszélünk, hogy beengedi a bevándorlókat nem arról beszélünk, hogy majd a bankok kapják a pénzt a családok helyett, és még sorolhatnám, és látom a mosolyt, de valójában az történik, amiről a miniszterelnök is beszélt ma a kongresszuson, egy liberál ális kormány.

[00:31:06]Igen, egy liberális kormány magához ragadta a hatalmat, egy globalista liberális kormány és kiszolgáltatja Magyarországot a külföldi érdeknek.

[00:31:15]Jó, hát ez ez nem ezt hagyjuk most egy pillanatra.

[00:31:18]Pontosan arra viszont reagálnék, amit fölvettél, mert szerintem a megmutatja az az egyik mély rétegét az okoknak én szerintem.

[00:31:25]Tehát gondold végig, hogy valóban itt fölállt a Tisza mögött egy vállalkozói réteg közép és nagyobb vállalkozók.

[00:31:36]akik akik egyébként a a NER első felében a az első a az időszakának az első szakaszában akár lehettek haszonélvezői is ennek a rendszernek, de gondoljuk végig, hogyha ezek fölálltak annak ellenére, hogy hálásak lettek volna, akkor milyen motivációs mintázat kellett ahhoz, hogy mondjuk egy középvállalkozó, aki még támogatta is a helyi Fidesz kampányát néhány millióval, sok sok ideig vele együtt ment, Miért fordul meg?

[00:32:06]Miért fordul át?

[00:32:06]Mi veszik el belőle?

[00:32:09]Tehát itt most lehet ezt árulásként beállítani, de valami ott megmozdult, valami megváltozott, ami miatt ezek az átállások megtörténtek, és itt kell keresni a valódi okok.

[00:32:20]Uraim, szerintem azért a Bigén sokkal komolyabb támogató Urszula von der Lion, Friedrich Merc Manfred Wer szerintem ők elég befolyásos európai, de nem üzletemberek.

[00:32:31]Uraim, még egy még egy még egy kör a stílusról.

[00:32:33]Jó, mert úgy tűnik, ezen a kongresszon egyébként valami megváltozott a az újon meg új régi új pártelnök kommunikációjában is.

[00:32:40]Ugye elhangzott az is a beszédek során, hogy egy modernebb, egy közvetlenebb, egy egy, hogy mondjam, megjegyezhetőbb kommunikációra van szükség.

[00:32:51]És hát szerintem nagyon sokat meg sokszor megállapítottuk a kampányban azt, hogy Orbán Viktor nem nagyon beszélt Magyar Péterről.

[00:32:59]Most viszont kifejezetten, hát hogy is mondjam, tulajdonképpen egy ilyen egy ilyen felkérdezős vagy vagy pestiesen szólva beszólós mondatot célzott neki.

[00:33:12]Hadd mutassam meg, hogy mi ez.

[00:33:16]A kormány lassan bántalmazó kapcsolatban lesz az egész országgal.

[00:33:23]Úgy is mondhatom, hogy ma az ország a Varga Judit.

[00:33:29]Szóval ezt nem nagyon lehet másképp érteni, csak úgy, ahogy Orbán Viktortól ez elhangzott.

[00:33:35]És ez rá nem volt eddig jellemző.

[00:33:39]Ez egy új irány.

[00:33:40]A politikában, hogyha nem beszélek az ellenfelemről, általában ez a politika, tudomány politika gyakorlat Amerikától Mongóliáig.

[00:33:46]Orbán Viktor ez jellemző volt, nagyon sokszor nem beszélt Gyurcsány Ferencről vagy bármikori ellenfeleiről, kihívóiról.

[00:33:52]Márkizaj Péter nevét se mondta ki szerintem.

[00:33:57]Magyar Péter nevét a kampányban a a vidéki helyszíneken már többször kimondta.

[00:34:02]Ennek az a politikai célja, hogy nincs velem egy szinten, ninc tehát nem hozom, nem húzom fel magambó.

[00:34:11]Így van.

[00:34:11]Ezért nem szoktam.

[00:34:11]Meg nem adok ötletet a többieknek, hogy még tőlem is hallják a nevét.

[00:34:15]Szerintem ma másról volt szó.

[00:34:18]Még ehhez agyit hadd tegyek hozzá, hogy ezek után természetesen a liberális sajtó felhívta Varga Judit, és megkérdezték, hogy mi a véleménye erről.

[00:34:28]Ő három szóban válaszolt erre.

[00:34:28]Azt mondta, hogy mindenből van kiút.

[00:34:31]És ha azt mondjuk, hogy Orbán Viktor mondatai szimbolikusak, akkor Varga Judit reakciója is szimbolikus.

[00:34:40]Tehát valamiért ő úgy gondolja, ha neki sikerült, akkor a az a nemzet is tud egy bántalmazó kapcsolatból szabadulni.

[00:34:48]De tartunk már itt, hogy ezen bárki elgondolkodjon mondjuk azok közül, akik Magyar Péterre szavaz.

[00:34:57]Szerintem a nemzet kiszabadult egy 16 évig tartó, bántalmazott kapcsolatból.

[00:35:02]nagyon nagy szeret mindig mindig a nemzetnét jelenti.

[00:35:06]Nagyon nagy szeretettel és tisztelettel ajánlom minden kedves néző és hallgató figyelmébe Izsák Máté Partizán interjúját.

[00:35:14]Én azt gondolom, hogy ahol bemutatták azt, hogy azok a politikai fegyverként használt kijelentések, amiken a háttéremberek csak röhögtek, milyen hatással voltak egyes szavazókra.

[00:35:29]szegény akkor vagy éppen még jelenleg is kormánypárti Fidesz szavazó emberek konkrétan rettegtek, féltek attól, hogy április 13-án indulnak a háborúba a gyerekeik.

[00:35:41]Rettegtek az 1000 Ft-os benzinártól, és rettegtek attól is igen, hogy a gyerekeiket majd átműtik, az óvodás vagy iskolás gyerekeiket majd átműtik.

[00:35:50]Miközben maga Izsák Máté fideszes kommunikátor arról beszélt, hogy csak a hülyék hiszik el ezt.

[00:35:57]Hülyének nézik a saját muszáj feltennem, amit itt ez az abúzus.

[00:36:03]El kell áruljam, hogy a szünetben többször feltesztem ezt a kérdést itt nektek 10 szem köz, de most muszáj az adásban is, hogy azok az emberek nem rettegtek attól azoktól a Fülöp-szigete kiektől, akik vadkacsákra vadásztak és aranyhalakra horgásztak a városligetben?

[00:36:18]ezt, hogy mondjam, a rettegtetésre kevésbé alkalmas kijelentés talán ez, de ezekben az ügyekben ne hirdess.

[00:36:23]Engem azért repelt meg egyébként ez a fajta felvetés, mert én számtalan ugye nem csak ezekbe a műsorokban járok, hanem járok a a konkurens televíziós csatornák műsoraiba is.

[00:36:35]Számtalanszor ott is nézünk Zolit.

[00:36:38]Igen.

[00:36:38]Számtalanszor nagyon köszönöm.

[00:36:41]Számtalanszor szembe jött ez a bántalmazó keretezés, mi a Fidesz kapcsán, tehát a társadalom és a Fidesz kapcsolata, illetve a kormány kapcsolata, ez egy a bántalmazó kapcsolat, nárcisztikus bántalmazás.

[00:36:55]Ez sokszor előtt, amivel én rendre vitatkoztam, mert egyrészt nem szeretem, hogyha interperszonális fogalmakat alkalmazunk szociálpszichológiai térbe kiemelve, tehát társadalmi szintre emelve, mert szerintem másképp működnek ott a a a viszonyok.

[00:37:15]Másrészről meg szeretem politikaelméleti fogalmakkal megfogni, megragadni ezeket.

[00:37:20]És hogyha az ember politikatörténeti kitekintéssel néz erre, akkor ilyen típusú rettegtetés gyakorlatilag a politika létezése óta van.

[00:37:28]Tehát lehet ezt bántalmazásként keretezni, de én sokkal jobban szeretem a a valódi elmélet, a teoretikai nyelvezet alapján megragadni ezeket a viszonyokat.

[00:37:38]Tehát én nekem ezzel mindig vitatkoznom kellett, amikor a a az előző kormányt vádolták ezzel.

[00:37:46]Nagyon furcsa, hogy ez most előjön, mert ráadásul ez viszonylag népszerű keretezés volt.

[00:37:50]És nem is azokra a szereplőkre gondolok, ami a akiket te említettél, mert ők egy kicsit mélyebbre mentek, és nem is ilyen exkatedra kijelentéseket tettek.

[00:37:59]De hát ez egy nagyon népszerű, nagyon leegyszerített keretezése volt ennek a dolognak, és nagyot ment ilyen szempontból.

[00:38:07]Most ezt átforgatni a másik irányba nem lesz egyébként egyszerű.

[00:38:12]Úgy látom, hogy Rajmund reagál.

[00:38:12]Csak a háborúra reagálnék, és elfogulatlanul, és nem is a német kancellárt fogom idézni, akit ma Orbán Viktor idézett.

[00:38:21]Április 12 óta Romániában két robbanás volt Kárpátalján is.

[00:38:25]Az új külügyminiszter Orbán Anita mondta, hogy milyen borzalmas a háború.

[00:38:29]Románia NATO tagállam, Európai Uniós tagállam.

[00:38:34]egyébként Kárpátalján korábban az elmúlt négy évben szerencsére minimális volt még a dróncsapások is.

[00:38:40]Tehát igenis sajnos bár ne lenne van háborús veszély és erről igenis tájékoztatni kell mindenkit nem csak a választópolgárokat minden nap Európában azt mondják hogy az oroszok már itt vannak a svájcban minden nap idézik a brit vezérkari főnököt.

[00:38:57]Én most a norvégot, mert róla senki nem tudja, hogy létezik.

[00:39:02]A norvég vezérkari főnök azt mondta, hogy háborút fogunk vívni Oroszországgól.

[00:39:06]Nem Orbán Viktor mondta már a norvégok, akik ráadásul most úgy döntöttek, hogy még az Európai Unióhoz is csatlakoznák.

[00:39:14]És ráadásul az új kormánynak volt egy rendkívül jól időzített húzása, hiszen a veszélyhelyzetet akkor szüntették meg, amikor éppen Kárpátalját dróntámadás érte.

[00:39:23]Tehát, hogy azért ezt valóban egy kicsit úgy nehéz összerakni.

[00:39:24]Viszont uraim, egy kicsit térjünk át, még van egy témánk itt.

[00:39:31]Aztán jöhet akkor majd most migráció több irányból is, meg migrációs paktum is, merthogy itt van ez a bizonyos vitnyédi migránstábor, amellyel egészen véletlenül Magyar Péter ma reggel előállt, mondjuk másfél órával a Fidesz kongresszusának megkezdése előtt hatalmas szenzációval beállítva, hogy szerinte a Fidesz legnagyobb hazugsága az, hogy már 2024-ben migráns tábort akartak létrehozni.

[00:39:59]és erre különböző kormányzati dokumentumokat mutatott be.

[00:40:05]Én egyébként átnéztem ezeket és találtam ott 2024-es Kisalföld cikket.

[00:40:07]Azt nem tudom, hogy az mitől kormányzati dokumentum, de ez azt jelenti, hogy olyan nagy leleplezés ez nem lehetett.

[00:40:16]Viszont nyilván ő így megpróbálta ellopni ezt a mai napnak a narratíváját.

[00:40:21]Ki az, aki szerint sikerült?

[00:40:24]Szerintem ez egy reménytelen próbálkozás, de óvatosan mondok bármit azzal kapcsolatban, hogy a Tiszás buborékban a a a kampányban tett kijelentése idő után óvatoságra Tiszás buborékban minek milyen hatása van, de Orbán Viktort és Orbán Viktor kormányát bevándorló pártisággal vádolni.

[00:40:42]azt az embert, aki 2015 óta szembemegy az európai túlerővel és az uniós fősodorral és kerítést épít és az uniós csúcsokon egyedül marad bizonyos kérdésekben, kötelezettség szegési elárás indul az ország ellen.

[00:41:00]Az Európai bíróság dönt az ország ellen.

[00:41:03]És látjuk, hogy a magyar nagyvárosok nem úgy néznek ki, mint a nyugat-európai nagyvárosok.

[00:41:07]A magyar nagyvárosok külvárosi részeiben nincsenek nógózónák.

[00:41:11]Nem az a kampánynak a fő témája, mint ami most éppen Svédországban, hogy bandaháború, robbantások, biztonság, mi lesz velünk, mind meghalunk.

[00:41:19]Nem az történik, mint Németországban, nem az történik, mint Észak-írországban ezt a politikust azzal támadni, hogy márpedig ő beengedte volna, és ő titokban arra készült, hogy szerintem ez komolytalan, de 12e után elfogadom, hogy van az a réteg, remélem, hogy egyre kisebb lesz majd az a buborék, amelyik most megvilágosodott, és azt mondta, hogy tényleg megint a mi Péterünknek van igaza, mert Orbán Viktor valójában bevándorlás.

[00:41:47]És vajon és vajon embercsempészeket sem engedett ki a Fidesz kormány börtönből?

[00:41:52]Bocsánat, ezt viszont ezt viszont azért tényleg tegyük egy picit tisztába.

[00:41:53]Nekem van némi rendészeti múltam, tehát a kiutasá kiutasítási őrizet az nem szabadon engedés.

[00:42:01]Tehát ezt azért úgy t ez másfél éve megy, másfél éve megy ez az egész, vagy kettő, és a kettő közt óriási különbség van.

[00:42:10]Tehát amikor valakit elkísérnek a határra, hogy arra van kifelé, az nem a szabadon engedés.

[00:42:13]Az egy külön az egy külön büntetőjogi kategória, csak ezzel nem nagyon foglalkozott ebben a kérdésben seki, mert ebből is politikát és érzelmet csináltak.

[00:42:23]2018-ban meg 1200 migránst engedtek be az országba.

[00:42:26]Tehát most lehet nyilván lehet nagyon sok mindennel oda-vissza ütőkkapokot játszani ilyen szempontból.

[00:42:33]Bocsánat, had kérdezzek tele, hogy szerinted szerinted lett Vittéden migránstábor?

[00:42:40]Nyilvánvalóan a sajtóba kiszivárgó hírek miatt ez nem valósulhatott meg.

[00:42:42]Tehát hogyha hogyha csak és kizárólag azokat a fejleményeket nézzük, amiket én a kormány.hu-ra fölkerült dokumentumokból, illetve a 2024-es telex és magyar hang cikkekből tudtam meg, akkor az látszott, és az került lapvilágra, hogy erről az ügyről elkezdtek írni.

[00:43:06]Ez 2024 szeptembere első felében megjelent.

[00:43:12]Magyar Péter is egyébként azonnal ráugrott erre az ügyre már akkor, és utána bejelentették, hogy nincs itt semmi látnivaló, szevasztok.

[00:43:17]De természetesen az előtte lévő kormányzati dokumentumokról már akkor nem esik szó.

[00:43:22]De de voltak kormányzati dokumentumok.

[00:43:25]Voltak kormányzati dokumentumok, amik világosan és egyértelműen felhatalmazzák a belügyminisztert arra, hogy itt egy menekült fogadásra alkalmas ingatlant elő kell készíteni, és még adnak rá 2,3 a médiának az azt, amikor Kovács Zoltán megkérdezi, de sikerül a jó hír az, hogy a 10-es számrendszerben a Balázs most azt mondta, hogy kétszer 5 az 10.

[00:43:51]Ezzel senki nem tud.

[00:43:53]Nincs olyan ember Európában, aki ne mondaná, hogy Budapest Európa egyik legbiztonságosabb, ha nem a legbiztonságosabb fővárosa.

[00:44:00]Nincs olyan Európa parlamenti képviselő, aki ne vitázott volna 2015-től Orbán Viktorral az illegális migráció.

[00:44:09]Teljesen mindegy, hogy Tiszaszavazó vagy vagy DK szavazó, amit a Balázs mondott, ezzel most nem lehet vitatkozni.

[00:44:17]Hogy milyen tervek voltak?

[00:44:19]Mi lesz most?

[00:44:19]A Balázs azt mondta, hogy Orbán Viktor 2015-től egyedül széllel szemben próbálta megóvni és megvógta Magyarországot az illegális mzel nem lehet vitatkozni.

[00:44:30]Én imádok vitatkozni, de erről nem lehet.

[00:44:33]És a Balázs nem fizet nekem, hogy ezt mondű kérdést hadek föl, uraim.

[00:44:37]Egy nagyon egyszerű tegyek föl.

[00:44:39]Aki atombunkert épít, az nukleáris háborúra készül.

[00:44:43]Jó, én én én tudok ehhez csatlakozni, tehát azt gondolom, hogy lehetett ez egy vezércsel, és szerintem azzal sincsen baj, hogyha itt elindult egy szakmai előkészítés az uniós pénzek hazahozatalának érdekében.

[00:44:59]Ezt tudom elképzelni, és ez egy ez egy értelmes magyarázat erre.

[00:45:01]De visszatérnék az eredeti ö kérdésedhez, hogy hogy miért mostanra lett időzítve, azért mer most kötelező lesz.

[00:45:11]E E előbb azt mondta, hogy ez 24-ben volt egy akut probléma.

[00:45:17]Mindenki tudott róla.

[00:45:17]Igen.

[00:45:19]Hogy hogy miért most lett ez?

[00:45:19]Tehát hát mert találtok vasárnap reggel vagy szombat, nyilván szombat azért szombat, mert valóban felül akarták tematizálni a Fidesz kongresszust, de hogy ez ez jó húzás volt-e vagy nem, itt megint egy taktikai kérdésről van szó.

[00:45:35]abban az esetben jó húzás ez és ezt persze természetesen Magyar Péter és a stábja nem tudhatta előre, hogyha ennek a Fidesz kongresszusnak valóban van húzása, van olyan erős üzenete, amit felül kell írni, amit ki kell szorítani, amit amit érdemes felül tematizálni.

[00:45:49]És én azt érzékelem, hogy itt azért ágyúval lőttek Verébre, mert igazából nem volt olyan nagyon erős megújulási üzenete ennek az egésznek, ennek a mai napnak a kongresszusnak, mint amit több féltek.

[00:46:05]Tehát nagyjából fölösleges volt ezt megpróbálni.

[00:46:08]Annyit hadd tegyek itt, bocsánat Balázs, annyit hadd tegyek hozzá, és hozzád irányítom mindjárt a kérdésemet, mert ezzel vitatkoznék, amit Zoli mond, ugyanis én nem voltam a helyszínen, de a kollégáim igen.

[00:46:16]És valami egészen érdekes megújulást, ha lehet azt mondanom, lelki megújulásról számoltak be, hogy az a bénult politikai közösség, amelyik két hónapja nem tudott mit kezdeni magával, az most valóban reményt látott.

[00:46:32]Tehát ilyen szempontból azért lehet, hogy ennek a mai napnak mégis csak nagyobb jelentősége volt.

[00:46:36]És megkérdezem erről azt, aki ott is volt.

[00:46:41]Én csak bízom benne, hogy ez így volt és így lesz, és remélem, hogy sokan valóban így érezték, és ennek megfelelen politizálunk majd a következő hónapokban, legalsó szinteken is, meg legfelső szinteken is.

[00:46:52]Hadd reagáljak oda.

[00:46:54]Szerintem ez nem csak a mai napnak szólt, hanem ez egy előremenekülés Magyar Péter részéről a migrációs paktummal kapcsolatban is.

[00:47:00]Hát az ő kormánya végrehajtja a migrációs paktumot.

[00:47:04]Ezt pontosan látjuk.

[00:47:04]Orbán Anita kevésbé tudja elrejteni az ezzel kapcsolatos migrál.

[00:47:09]Magyar Péter Magyar Péter próbálja elrejteni az ezzel kapcsolatos véleményét.

[00:47:13]De ez nem lehet kérdés, hogy Magyarország és az új magyar kormány végrehajtja a migrációs paktumot.

[00:47:17]És az nagy kérdés, hogy ennek milyen hatásai lesznek majd.

[00:47:20]Ő most abban bízik, hogy nem lesz látható, kézzel fogható gyakorlati hatása.

[00:47:25]Én tartok attól, hogy lesz méghozzá rövid időn belül, hiszen fél millió bevándorló várja például Líbiában, hogy Európába tudjon jutni.

[00:47:31]És ha Krétán vannak, akkor már Görögországban vannak, akkor már majd gazdasági hatása lesz, de óriási biztonsági kocká.

[00:47:40]Hogyha, hogyha most én jó hiszemű állampolgár lennék továbbra is a úr irányába, akkor simán el is hinném, amit mond csupán.

[00:47:48]Itt volt azért még egy kormányzati dokumentumban lévő passzus, amizerint a választás évére ki kell érezni a migrációs konfliktust.

[00:47:56]Na, hogyha nem mosnánk össze konkrét ügyeket, valós problémákat, mert hogy a migráció valós probléma politikai kommunikációval, Magyarország magyar belpolitikáról beszélgetünk éppen, akkor sokkal jobban járnánk.

[00:48:09]És hogyha már reményről volt szó itt a Fidesz Kongresszus kapcsán, akkor és tanács tanácskozásról is beszéltünk itt, meg tanácsadásról is, akkor reménykedem benne, hogy a a Fidesz üzeneteiben a remény fölváltja egyszer a félelmet, akkor adott esetben van esély a politika.

[00:48:26]Erre most azért azt meg tudnám kérdezni, hogy nyilván nem 2000 az év, amikor a magyar egészségügy a legnagyobb mélypontjára jutott, mégis körülbelül ezt lehetett érezni a Tisza kampányából.

[00:48:39]Mindenkinek megvannak a maga üzenetei és súlypontjai.

[00:48:41]Uraim, ennyi volt már a a kommentra.

[00:48:44]Nagyon köszönöm, hogy eljöttetek és mindezt elmondtátok.

[00:48:47]Nézőinknek pedig köszönjük az eddigi figyelmet.

[00:48:49]Maradjanak továbbra is a Hírtvé-vel.

[00:48:51]Szép estét mindenkinek.

[00:49:01]เฮ