Hír TV 34:22

Elnémított kormányfő a parlamentben – Összeomló nyugati minták a Kommentben- HírTV

parlamentkormányzásvízgazdálkodásprideeu-finanszírozásközélet
Irányultság: KonzervatívKötődés: Fidesz-közeli
Elnémított kormányfő a parlamentben – Összeomló nyugati minták a Kommentben- HírTV
tl;dr
  • Forsthoffer Ágnes házelnök először vonta meg a szót Magyar Péter miniszterelnöktől, mert eltért a tárgytól – Bakaev szerint ez szereptisztázó, autonóm lépés volt.
  • Kuruc Dániel szerint a jelenet akár megtervezett is lehetett a nyári uborkaszezon feldobására, míg Kovács Balázs Norbert üdvözölte a házszabály szigorúbb betartatását.
  • Magyar Péter miniszterelnök kormánya első 50 napjáról Bakaev pozitívumként emelte ki az uniós forrásokhoz való hozzáférést, de klímaügyi késést lát.
  • Lánczi Richárd párhuzamot vont a 2010-es Orbán-kormány indulásával, Kovács Balázs viszont vitatta ezt, mert szerinte Magyar Péter közjogi méltóságokat zsarolt és „alkotmányos puccsot” hajtott végre.
  • Kovács Balázs káros intézkedésként sorolta a Kamatstop kivezetését, az üzemanyagárazás változását és a génmanipulált élelmiszerek jelzés nélküli behozatalát.
  • Kapitány István miniszter kérte, hogy 18–21 óra között ne töltsenek telefont és ne használjanak klímát, amit a vendégek többsége rossz kommunikációnak vagy hatástalannak ítélt.
  • Hegedűs Zsolt egészségügyi miniszter a sürgősségi osztályok indokolt használatát kérte, amit Lánczi az esti túlterhelés elkerülésével magyarázott.
  • Súlyos vízválság bontakozik ki: Solymáron, Pátyon és máshol is vízhiány van, a hálózat negyede elfolyik a csövekből – Bakaev szerint ez 20–30 éves lemaradás következménye.
  • A Pride rendezvényen a honvédség zacskós vizet osztott, ami vitát váltott ki arról, hogy ez kormányzati célzott segítség vagy általános hőségkezelés volt-e.

    „…a miniszterelnök dolga, hogy miniszterelnök legyen, a házelnöké meg az, hogy levezesse az üléseket egyebek mellett.” – Bakaev Zoltán

Részletes összefoglaló megjelenítése

Forsthoffer Ágnes lehurrogta Magyar Pétert a parlamentben – viták a házszabályról és a parlamenti stílusról

A történelmi pillanat: a házelnök asszony megvonta a szót a miniszterelnöktől

A beszélgetés a parlamenti ülésnap egy rendkívüli jelenetének elemzésével indult: Forsthoffer Ágnes házelnök először vonta meg a szót Magyar Pétertől, a Tisza-kormány miniszterelnökétől. A bejátszott részletben Magyar Péter azon vitázott a házelnökkel, hogy még maradt két perce a felszólalásból, és a témától eltérő kérdéseket feszegetett.

Kuruc Dániel szerint ez egy „elegáns mozdulat” volt a házelnök részéről, és nem zárta ki, hogy a jelenet akár „előre megtervezett” színház is lehetett, amellyel fel akarták dobni a nyári uborkaszezonban az algoritmust.

„Mi gyorsan ki is twittereltük, hogy ő Jesus forernes, de nem tudom, hogy ez mennyire volt előre megtervezett. Szóval én simán kinézem azt pláne 50 nap után egy kicsit föl kell dobni az algoritmust, már kevesebben nézik így a nyári uborkaszezonban Magyar Péternek a parlamenti csörtéjét.” – Kuruc Dániel *

Bakaev Zoltán a házszabály betartásának fontosságát hangsúlyozta, és egyfajta „autonómia visszaszerzésként” értékelte a történteket. Megjegyezte, hogy Magyar Péter a kormányszóvivői tájékoztatókon is átveszi az irányító szerepet, gyakorlatilag feleslegessé téve a kormányszóvivő jelenlétét, ami hasonlóan „setesuta jeleneteket” eredményez.

„…a házelnök asszonynak ez a reakciója, ez egyfajta autonómia visszaszerzés is akar lenni, tehát egyértelművé akarja tenni és tisztázni akarja a szerepeket az országházban. A miniszterelnök dolga, hogy miniszterelnök legyen, a házelnöké meg az, hogy levezesse az üléseket egyebek mellett.” – Bakaev Zoltán *

A parlamenti szokások változásai és a házszabály értelmezése

Lánczi Richárd felidézte, hogy korábban is előfordult, hogy Kövér László fideszes képviselőktől is megvonta a szót, ha eltértek a tárgytól. Szerinte a parlamentben egy „szabadabb légkör” alakult ki, ami a közvetítésekben is érzékelhető. Példaként említette, hogy korábban ritka volt, hogy a miniszterelnök az ülésteremben odalépjen frakcióvezetőkhöz, de ez mostanra természetessé vált. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy egy normálisan működő parlamentben teljesen szabályos, ha a levezető elnök megvonja a szót attól, aki a tárgytól eltér.

Kovács Balázs Norbert kifejezetten üdvözölte a történteket, és azt kívánta, hogy gyakrabban forduljon elő ilyesmi. Szerinte Magyar Péter példa nélküli intenzitással használja a parlamenti felszólalásokat:

„Eddigi a miniszterelnök a tavaszi meg az őszi ülészak elején mondtak napirend előtti hozzászólást. Magyar Péter minden napon napirend előtti hozzászólás. […] egy hét alatt 12 órát beszélt Magyar Péter, tehát egyszerűen csúcsokat [dönt]” – Kovács Balázs Norbert *

Kovács Balázs szerint Magyar Péter semmibe veszi a házszabályokat, ami kellemetlen helyzetbe hozza a levezető elnököt, hiszen az ellenzéki képviselőktől is nehezebb lesz számon kérni a szabályok betartását, ha a miniszterelnök sem tartja magát hozzájuk. Megjegyezte, hogy „a törvények meg a alkotmány betartása az nem az erőssége a miniszterelnöknek”. A beszélgetés során felmerült a londoni parlament analógiája is, ahol egy sárga csíkot festettek fel, hogy a vita hevében se kerüljenek testközelbe a képviselők – ezt a sárga csíkot a karddal való átszúrás megakadályozására vezették be.

Forsthoffer Ágnes korábbi üzenetének kontextusa

Lánczi Richárd emlékeztetett rá, hogy Forsthoffer Ágnes már korábban is kifejezte nemtetszését a parlamenti stílussal kapcsolatban. Akkor, amikor Magyar Péter felállt és odament Gulyás Gergelyhez, a házelnök úgy nyilatkozott, hogy „nem erre kaptunk felhatalmazást”, majd egy interjúban arra kérte a tőle jobbra ülő frakciót (a Tiszát), hogy térjenek vissza ahhoz a magatartásformához, amit az elmúlt két év közös munkája alapján megismert. Ez egyértelmű üzenet volt a Tisza-frakció irányába. Bakaev Zoltán ezt a jelenlegi szituációval összefüggésben a házelnök szerepének tisztázási kísérleteként értelmezte.

Az első 50 nap mérlege – eredmények, kritikák és történelmi párhuzamok

A miniszterelnök értékelése és a vendégek véleménye

A Tisza-kormány első 50 napja kapcsán Magyar Péter egy Facebook-posztban „mérhetetlenül büszkének” mondta magát, és felsorolta kormánya érdemeit. A műsorvezető erre reagálva kérte a vendégeket, hogy értékeljék a kormányzati teljesítményt.

Bakaev Zoltán szerint sokat tettek, és kiemelte az Európai Unióval rendezett viszonyt, amelynek eredményeként hozzáférhetők lettek az uniós források. Hozzátette, hogy Magyarországnak nem kellett olyan extrém áldozatokat hoznia, amilyeneket Orbán Viktor vizionált a választási kampányban. Noha a tárgyalások titkos részleteit nem ismeri, a nyilvánosságra került megállapodás alapján úgy látja, hogy a források megnyitása nem járt súlyos engedményekkel. Ugyanakkor már most késést lát a klímahelyzet és az aszályhelyzet kezelésében, noha elismeri, hogy ezekben már az Orbán-kormányok és a Gyurcsány-kormány is elmaradásban voltak.

„Én a megállapodás azon részét ismerem, ami kikerült a nyilvánosság elé. Ebből az derült ki, hogy nem esett a nehezünkre meghozni azokat a politikai és szakpolitikai döntéseket, amelyek az utat megnyitották a források előtt.” – Bakaev Zoltán *

Lánczi Richárd párhuzamot vont a 2010-es – második Orbán-kormány indulása – és Magyar Péter mostani kormányra lépése között. Mindkét politikus korszakváltásként állította be kormányra kerülését, és mindketten mélyreható strukturális változásokat ígértek. Hozzátette, hogy a retorikában is sok az átfedés: Orbán Viktor 29 pontos akciótervének elfogadtatása hónapokig tartott, így a mostani tempó kritikája történelmi kontextusban nem feltétlenül állja meg a helyét. Ugyanakkor Kovács Balázs Norbert vitatta ezt a párhuzamot, mondván, hogy Orbán Viktor nem zsarolt közjogi méltóságokat, és nem indított „alkotmányos puccsot” a képviselők és polgármesterek visszahívásával.

A „tatárjárás” hasonlat és Magyar Péter szerepe az előző rendszerben

A parlamenti felszólalásában Magyar Péter az előző kormányzat 16 évét „tatárjárásnak” nevezte. Ez a műsorban éles vitát váltott ki. Kovács Balázs Norbert rámutatott, hogy Magyar Péter maga is 14 éven át aktívan részt vett ebben a rendszerben, ugyanakkor cinikusan megjegyezte, hogy a Fidesz-korszak „végeredményeként” végül Magyar Pétert kaptuk „főnyereményként”. Lánczi Richárd védelmébe vette a „tatárjárás” hasonlatot azzal, hogy a 2010–2020-as időszakban voltak ugyan gazdasági sikerek, de a Covid utáni hat év katasztrofális volt a pénzkilapátolás és a beszerzési botrányok miatt, példaként hozva a világjárvány idején beszerzett, nem megfelelő orvosi eszközöket.

„Az elmúlt hat évben, tehát a covid utáni magyar gazdaságot és a pénzkilapátolást nézve sajnos nagyon-nagyon rossz idő volt. Tehát 2010 és 2020 között még elmondatjuk, hogy volt konjunktúra, működött a magyar gazdaság. […] de az utána követő hat év az katasztrofális volt sajnos.” – Lánczi Richárd *

Uniós források: alkuk és bizonytalanságok

Kovács Balázs Norbert az uniós források hazahozatalának hátterével kapcsolatban szkeptikus maradt, megjegyezve, hogy egyelőre nem tudni, pontosan mit ígért cserébe Magyar Péter. Az is lehet, hogy egyszerűen az Európai Bizottság annyira örült, hogy már nem Orbán Viktor a miniszterelnök, hogy mindent odaadtak. Ezzel szemben Bakaev Zoltán a már nyilvános információkra hivatkozva úgy vélte, hogy nem voltak súlyos feltételek.

Káros intézkedések és precedens nélküli lépések – ellenzéki kritikák

Kovács Balázs Norbert hosszasan sorolta azokat a Tisza-kormányzati intézkedéseket, amelyeket károsnak tart:

  • Megszűnt a Kamatstop, így 240 ezer család nem kap támogatást, helyettük a bankok nyerészkednek
  • Megszűnt az üzemanyagár felső sapkája, helyette átlagárazás lépett életbe, ami a Shell kutaknál drágább tankolást eredményez
  • Megindult a génmanipulált élelmiszerek jelzés nélküli behozatala az EU-ba

Rendkívül súlyosnak ítélte a közjogi méltóságok leváltásának módját, amelyet „sajátos alkotmányos puccsnak” nevezett:

„…a tehát az, hogy közjogi méltóságokat zsarolt volna Orbán Viktor az országgyűlésbe, és egy ilyen sajátos alkotmányos puccsal a akarja leváltani a közjogi méltóságokat, ez azért nem fordult elő 2010-ben, tehát én ilyenre nem emlékszem.” – Kovács Balázs Norbert *

Rákosi-korszakbeli párhuzamokat vont, az AVH-nak adott különleges felhatalmazásokra emlékeztető tendenciákat említve, hozzátéve, hogy a kormány vezetői nemzetbiztonsági átvilágítás nélkül végezhetik munkájukat, ami aggodalommal tölti el. Lánczi Richárd viszont túlzónak tartotta a Rákosi-korszak emlegetését, és emlékeztetett rá, hogy az Orbán-kormányok kétharmados többsége is visszaélt a hatalmával.

Parlamenti stílus és tartalom – hol a helye a valódi problémáknak?

Kuruc Dániel pozitívumként említette, hogy a Tisza-kormány a politikát az utcáról visszavitte a parlamentbe, de aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a parlamenti munka egyre inkább „showműsorrá” válik, ami láthatóan szórakoztatja a képviselőket, miközben égetően fontos ügyek (például a vízgazdálkodás, aszálykezelés) nem kapnak kellő figyelmet.

Hőségriadó, energia- és vízválság – miniszteri tanácsok és rendszerszintű problémák

Kapitány István energetikai kérése

A harmadfokú hőségriasztás kapcsán Kapitány István gazdasági és energetikai miniszter Facebook-posztban kérte a lakosságot, hogy 18 és 21 óra között lehetőség szerint ne töltsék a telefonokat, ne használják a klímát, és akkor tegyék töltőre az elektromos autókat. Ez a kérés vegyes fogadtatásra talált.

Bakaev Zoltán megértette a kérés mögötti logikát, mivel ezekben a csúcsidőszakokban valóban megugrik az áramfogyasztás, ugyanakkor rámutatott, hogy nem fog működni, mert a lakosság a saját „mikrovilágában” a munkából hazaérve természetszerűleg végzi a házi teendőket, és nem fog ezzel foglalkozni. Kuruc Dániel szerint elvi szinten időszerű lenne a környezettudatosabb életmódra való átállás Magyarországon, de nem biztos, hogy pont a miniszternek kellene ilyen posztot közzétennie, hiszen nem tudni, hogy az ő villájában le van-e kapcsolva a légkondi ugyanebben az időben.

Kovács Balázs Norbert élesen kritizálta a miniszter kérését:

„…a Tisza 50 napja van kormányon, és akkor kiderül, hogy a áramhálózati rendszerbe problémát okoz, hogyha 6-kor valaki bekapcsolja a telefontöltőjét. […] Én azt tudom mondani, hogy a 50 napos sikerpropaganda után itt van a valóság. Az egyik miniszter bejelenti, hogy akkor itt ne használják az áramhálózatot.” – Kovács Balázs Norbert *

Hozzátette, hogy a miniszter dolga az energiaellátás biztonságának megoldása lenne, nem pedig ilyen „pócserek” (sic!) kérésekkel előállni, és ironikusan megjegyezte, várja, mikor javasolják, hogy télen ne kapcsolják be a fűtést.

Hegedűs Zsolt és a sürgősségi osztályok

Hegedűs Zsolt egészségügyi miniszter arra kérte a lakosságot, hogy a sürgősségi osztályokat „valóban csak indokolt és halaszthatatlan esetben” keressék fel, mivel a hőség miatt leterhelt az ellátórendszer.

A vendégek egyetértettek abban, hogy a magyar lakosságnak valóban van egy rossz szokása: sokan feleslegesen keresik fel a sürgősségi osztályt olyan panaszokkal, amelyek nem indokolnak sürgősségi ellátást. Kuruc Dániel azonban rossz megfogalmazásnak tartotta a miniszter kérését, és humorosan megjegyezte, a miniszter talán „hőgutát kaphatott”. Lánczi Richárd a miniszteri kommunikációt védte azzal, hogy a cél az esti órák túlterhelésének elkerülése volt, mivel a hőség miatt sokan estefelé keresik fel a kórházat, amikor már egyébként is ügyeleti rendszerben működik a lecsökkent létszámú személyzet. Felvetette, hogy a Facebook-poszt kommunikációs csatornaként lehet, hogy nem a legszerencsésebb, de valahogy kommunikálni kell.

„…a miniszteri poszt az arról szólt egyébként, hogy hogyha ha nem nem ha ezt lehetne beosztani idézőjelbe, akkor ne az eseti órákba terheljék az amúgy is akkor már lecsökkent egyébként kórházi személyzetet.” – Lánczi Richárd *

Súlyosbodó vízválság Magyarországon – helyi krízisek

A beszélgetés során a vízválság kérdése vált az egyik legsúlyosabb témává. Lánczi Richárd több friss példát sorolt a megbeszéléseiből:

  • Solymáron reggelre elfogyott a víz a felső tározókból
  • Pátyon vízhiány volt
  • Dunaújvárosban le kellett állítani a helyi uszodát áramellátási gondok miatt
  • Az Észak-magyarországi Vízművek (Miskolc és környéke ellátója), valamint a Pilisi medencét ellátó szolgáltatók, továbbá zalai szolgáltató is arra kérték a lakosságot, hogy észszerűen használják a vizet
  • Több településen polgárőrök járnak figyelmeztetni a lakosokat, hogy ne öntözzenek, mert másoknak nem jut ivóvíz

Bakaev Zoltán szerint rendszerszintű problémáról van szó: az ivóvíz- és csatornahálózat annyira elöregedett, hogy a víz negyede elfolyik a csövekből, ami 20–30 éves lemaradás eredménye. A rezsicsökkentési rendszer egyik nagy hátulütője éppen az volt, hogy a vízdíjakban nem ismerték el a karbantartási és felújítási költségeket.

„…az ivóvízhálózat és a csatornahálózat annyira előregedett, hogy a víz negyede az elfolyik a csövekből. Tehát ezt nem tudják fölhasználni a a felhasználók. És ez a probléma az 10 20-30 tekint vissza.” – Bakaev Zoltán *

Kuruc Dániel megemlítette, hogy az első kormányülés Ópusztaszeren volt, ami bár „kicsit magyarkodósra sikerült”, legalább a vízhelyzet és a kapcsolódó problémák kerültek fókuszba. Hiányolta ugyanakkor az érdemi társadalmi modell kidolgozását a klímaváltozás következményeinek kezelésére. Bakaev Zoltán arra figyelmeztetett, hogy az idei nyár a következő 20–30 év leghidegebb nyara lehet, és a jelenlegi aszályhelyzet előbb-utóbb belső migrációt indít el a Duna-Tisza közéről és a Homokhátságról, ahol családok ezrei hagynak majd fel a gazdálkodással.

A kormány felelőssége és a Pride vízosztásának vitája

Kovács Balázs Norbert kiemelte, hogy az Orbán-kormány januárban sürgősséggel rendelte el a belvízi elvezető csatornák feltöltését a tavaszi áradások kapcsán, tehát a megelőzés jegyében történtek intézkedések. Azt is hangsúlyozta, hogy az Orbán-kormány alatt ilyen rendszerszintű problémák nem jelentek meg nyilvánosan. Kapitány István miniszter kapcsán pedig megjegyezte, hogy a Nemzeti Vízművek igazgatóját azonnali hatállyal elküldte, aki korábban a Fővárosi Vízművek hosszú idejű igazgatója volt – így egy jó szakembertől váltak meg.

A kormány szerepvállalását illetően szóba került, hogy a hétvégi Pride rendezvényre a Magyar Honvédség biztosított hűtött zacskós vizet. Magyar Péter maga is beszélt erről a parlamentben, kifejezetten a Pride résztvevői számára dedikált ellátásról szólva. Lánczi Richárd ezt az általános hőséghelyzettel magyarázta, hiszen más városokban is zajlik vízosztás a hőkupola miatt. A beszélgetés résztvevői nem tudtak megegyezni abban, hogy ez a kormányzati segítség mennyire volt célzott vagy mennyire általános.

Összegző kitekintés: látható-e a valódi teljesítmény?

Bakaev Zoltán végül visszakanyarodva a nagy kérdéshez – hogy a Tisza-kormány jobb lesz-e a korábbi Orbán-kormányoknál – azt mondta: itt fog kiderülni, hogy a retorikán és a külsőségeken túl hozzá tudnak-e nyúlni a „nem látványos, de nagyon hasznos dolgokhoz”. Példaként említette a tiszta ivóvízzel való locsolás évtizedes problémáját, ami a legnagyobb aszály idején is gyakorlat. Kovács Balázs Norbert szerint az otthonfelújítási támogatás megszűnése és a napkollektoros programok jövője is azt a kérdést vetíti fel, hogy a Tisza-kormány mer-e majd nagy rendszereket átfogó reformokat véghezvinni, ami kevésbé szimpatikus feladat, de a jövő szempontjából elengedhetetlen.

⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
  • „Setes uta jelenetek” – Bakaev Zoltán többször használta ezt a kifejezést („próbált a hölgy közbeavatkozni, föl is ajánlotta, hogy esetleg a népszava. miniszterelnök úr, ezek eléggé setes uta jelenetek” és „Setes uta akciók”). A kontextusból valószínűleg „sutasuta” vagy hasonló, kínosságra, ügyetlenségre utaló kifejezés lehet, de pontos rekonstrukciója bizonytalan.

  • „ütőz meg felmelegedik a napelem ellátottság tekintetében európai átlag fölött van napelem Magyarországon. Este 6:00-kor még vidám működnek a napelemek” – A szakasz nyelvtanilag és logikailag is zavaros. A beszélő valószínűleg arról beszélt, hogy Magyarországon a napelemek elterjedtsége európai átlag feletti, és este 6-kor még termelnek, így nem világos, miért lenne áramellátási probléma. Az „ütőz meg felmelegedik” kifejezés pontosan nem rekonstruálható.

  • „Hát nem 200 valamennyi a Budapesten, de van egy alapdíj benne. Az a szerintem arról van szó.” – A bekezdés a vízdíjakról szóló vitából származik, ahol a beszélők egymás szavába vágtak, így a mondat töredékes maradt. A kontextus alapján a víz köbméterenkénti áráról van szó, de a pontos összeg nem azonosítható egyértelműen.

  • „pócserek” – Kovács Balázs Norbert használta Kapitány István miniszter kérésére reagálva („ne pedig ilyen pócserek”). A szó pontos jelentése és eredeti alakja nem rekonstruálható, feltehetőleg egy pejoratív, a kérést lekicsinylő kifejezés.

Teljes átirat megjelenítése

[00:00:00]Lenémítva, eddig nem látott pillanatok ma a parlamentben, Forstoffer Ágnás megvonta a szót Magyar Pétertől, aztán előre a nyugat-európai úton.

[00:00:07]Kapitány István arra kéri a lakosságot, ne töltsék este a telefonjaikat.

[00:00:11]Az egészségügyi miniszter pedig arra, hogy kerüljék el a sürgősségi osztályokat.

[00:00:17]Valamint a politikai mézeshetek feléhez érkeztünk.

[00:00:20]Itt a tiszta kormányzat első 50 napjának mérlege.

[00:00:22]De hogyan értékeli mindezt a miniszterelnök és mennyire elégedettek a kormányzási kormányzati teljesítménnyel vendégeim?

[00:00:29]Hát ez is kiderül, ugyanis már itt vannak a stúdióban, és azonnal kezdődik a komment.

[00:00:46]Jó estét kívánok.

[00:00:46]Köszöntöm önöket.

[00:00:46]Ez itt a Komment.

[00:00:47]Hétfőn a Hír TV-n én Futó Boglárka vagyok.

[00:00:49]A stúdióban pedig vendégeim Lánci Richárd a Magyar Hang újságírója.

[00:00:54]Üdvözlöm a nézőket.

[00:00:55]Kovács Balázs Norbert Angyalföld Terézváros fideszes választókerületi elnöke.

[00:00:59]Jó estét kíván.

[00:01:00]Bakaev Zoltán a Della podcast szerkesztőműsorvezetője.

[00:01:04]Szép jó estét.

[00:01:05]És Kuruc Dániel a köztér főszerkesztője.

[00:01:08]Jó estét kívánok.

[00:01:09]Szervusztok.

[00:01:09]Jó estét kívánok nektek én is.

[00:01:10]És ezúton is köszönöm szépen, hogy elfogadtátok a meghívásunkat és itt vagytok ma este velünk.

[00:01:14]Első témánk pedig nem más, mintogy ma is zajlottak az események a parlamentben, ugye?

[00:01:20]szintén ülés volt, és hát történelmi pillanatnak lehettek szemtanúi azok, akik figyelemmel kísérték a parlamenti közvetítést.

[00:01:27]Ugyanis 50 napja van most már kormányon a Tiszakormány, és először előfordult az, hogy Forsthoffer Ágnes megvonta a szót Magyar Pétertől.

[00:01:35]De hogy ez pontosan hogyan nézett ki, azt most nézzük meg együtt közösen, és akkor ezzel fogunk kezdeni.

[00:01:43]Ön biztos, hogy nem törődött volna ezzel a gyerekkel, ahogy mint ahogy sen egyik fideszes sem táta a gyerekkel.

[00:01:47]ágyhoz nem kapcsolódik a kó a kis a két percemet elnökasszony kipál kell térnie nem ment volna vissza az otthonba én magam hívtam fölö az a képviselő asszony beszélt róla magam és meg nem akar na számítottat Ok, erre Dani, hát így első szándékból egyébként ez egy ez egy eléggé elegáns megmozdulás volt forsofter Ágnestől.

[00:02:26]Mi gyorsan ki is twittereltük, hogy ő Jesus forernes, de nem tudom, hogy ez mennyire volt előre megtervezett.

[00:02:34]Szóval én simán kinézem azt pláne 50 nap után egy kicsit föl kell dobni az algoritmust, már kevesebben nézik így a nyári uborkaszezonban Magyar Péternek a parlamenti csörtéjét.

[00:02:43]Ezt most nyilván mindenki így átveszi, és azért ez semmiben nincsen, semmibe nem kerül lényegében lenémítani őt.

[00:02:49]Szóval kicsit a boszorkánykonyha nem kizárni.

[00:02:54]De a Zsösvi, zsöswi forofferágtestnek van egy üzenete.

[00:02:59]Hát igen.

[00:02:59]Tehát, hogy én most kicsit aggódok, hogyha véletlenül ez nem volt előre megtervezett, tehát nem volt ez benne az abszolút színházban, akkor hogy mi lesz?

[00:03:05]Tehát remélem a fotókról nem fogják lerettusálni majd így utólag a házelnökasszonyt.

[00:03:12]Ricsi, te számítottál erre?

[00:03:16]Sok mindenre számítok én most már a parlamentbe.

[00:03:18]Tehát, hogy itt azért zajlik az élet.

[00:03:19]Tehát, hogy azért olyan ritka, hogy mondjuk odalépnek egy frakcióvezetőhez, mondjuk a miniszterelnök és megbeszéljük.

[00:03:24]Újs Gerely mondta, hogy egyébként egy normális kommunikáció volt, de hogy korábban nem volt ilyen, hogy meglátogatták egymást a miniszterelnök és mondjuk a frakcióvezetők az ülésteremben, de most már ez is működik.

[00:03:39]Videózás van.

[00:03:39]Ez egyébként korábban is volt, de így egymásra rászólógatás.

[00:03:43]Tehát, hogy egy ilyen szabadb légkör van, hogyha fogalmazhatok így.

[00:03:45]Egyébként meg egy normálisan működő parlamentbe miért ne vonhatnák meg a szót a miniszterelnöktől, ha a tártól eltér?

[00:03:53]egyébként a korábbi parlamenti ciklusokban is volt ilyen, hogy jelezték egyébként, hogy a tártól eltét maga Kövér László egyébként fideszesektől is vta meg a szót, tehát hogy Kövér László nem a kedvenc politikusom, biztos, hogy nem őt fogom felvaratni a Hogyákomra a Hajtókámra az arcképével, de hogy de hogy vol történt ilyen, tehát hogy én azért elég régóta nézem a parlamenti kezdetéseket, ő is vont meg Fideszestől szót, és egyébként ez egy a parlamenti ciklusban, meg a parlamenti működésbe ez benne van.

[00:04:19]Eddig ilyen nem volt.

[00:04:20]Meglátjuk, hogy most igen.

[00:04:21]Csak ugye itt Magyar Pétertől hallottuk ebben a rövid bejátszóban, hogy hogy mondta, hogy de elnökasszony megvan a két percem.

[00:04:26]És ugye korábban nyilatkozott Pont Forstofer Ágnes azzal kapcsolatban, hogy ő neki nem tetszik ez a parlamenti stílus.

[00:04:32]Tehát még a parlamenti közvetítések elején láthattuk azt pont az idézett jelenet, amikor felállt a miniszterelnök és odament Gulyás Gergelyhez, hogy Fostoferegnés azt mondta, hogy nem erre kaptunk felhatalmazást.

[00:04:44]és utána adott egy interjút, amiben úgy fogalmazott, hogy arra kéri a tőle jobbra ülő frakciót, hogy térjen vissza ahhoz a magatartáshoz, amit ő az elmúlt két évben a közös munka alatt megismert.

[00:04:54]Ez egyértelműen az Tisza frakciónak volt egy üzenet.

[00:04:58]Tehát szerinted érheti retorzió egyébként Forstoff Fergnester miatt?

[00:05:03]Szoli, én is azt gondolom, hogy a házszabályt be kell tartani.

[00:05:07]Nekem nincsenek meg ezek az emlékezetes pillanatok, amikor Kövér László elvonta volna, vagy megvonta volna a szót a a fideszes képviselőktől, de majd biztos fogtok rá emlékeztetni.

[00:05:19]Én nem érzem ebben az előre lebeszéltséget.

[00:05:21]Ellenben azt érzem, időnként belenézve például a a kormányszóvivői tájékoztatókba is, ahol szintén átveszi az irányítószerepet Magyar Pételt, tulajdonképpen feleslegessé téve a kormányszóvivők jelenléték lejelenlét.

[00:05:37]Múltkor Magyar Péter adta meg a szót a sajtó jelenlévő képviselőinek.

[00:05:42]Próbált a hölgy közbeavatkozni, föl is ajánlotta, hogy esetleg a népszava.

[00:05:47]miniszterelnök úr, ezek eléggé setes uta jelenetek, tehát én azt gondolom, hogy a házelnök asszonynak ez a reakciója, ez egyfajta autonómia visszaszerzés is akar lenni, tehát egyértelművé akarja tenni és tisztázni akarja a szerepeket az országházban.

[00:06:05]A miniszterelnök dolga, hogy miniszterelnök legyen, a házelnöké meg az, hogy levezesse az üléseket egyebek mellett.

[00:06:13]Setes uta akciók.

[00:06:13]Ezt mondta Zoli.

[00:06:13]Neked mi?

[00:06:16]róla ezek a Balázs én gyakrabban szeretnék ilyen jelenetet látni, tehát ez jutott eszembe.

[00:06:21]Tehát jó szeretnéd látni, hogy nagyon szót neki, meg letekerjék a mikrofonját.

[00:06:30]Ugye ma a Magyar Péter a szerintem csúcsokat dönt országgyűlésbe.

[00:06:36]Tehát eddigi a miniszter miniszterelnök a tavaszi meg az őszi ülészak elején mondtak napirend előtti hozzászólást.

[00:06:44]Magyar Péter minden napon napirend előtti hozzászólás.

[00:06:48]Tehát a a és az a helyzet, hogy azzal, hogy ő semmibe veszi a házszabályokat, ez az ülés levezetőt hozza kellemetlen helyzetbe, mert a nehéz ezek után mondjuk az ellenzéki képviselőket rendre utasítani, hogyha a saját miniszterelnöke nem tartja be a szabályokat.

[00:07:09]De ahogy látom, ez a törvények meg a alkotmány betartása az nem az erőssége a miniszterelnöknek, de azt hiszem múltkor egy hét alatt 12 órát beszélt Magyar Péter, tehát egyszerűen csúcsokat, ebben benne mar a Facebook a Nem, ez csak az országgyűlésbe való megszólalása.

[00:07:30]Én azt gondolom, hogy ide kicsit jobban lecsavargatni őt a meg a saját mikrofonját is, de a meg az jutott eszembe, hogy a londoni parlamentben van a képviselők előtt egy sárga csík.

[00:07:41]Azt kevesen tudják, miért van az ott.

[00:07:44]Annak az a funkciója, hogy azt nem szabad átlépni.

[00:07:49]Nem lehet testközelbe kerülni a kormánypárti és az ellenzéki képviselőknek a vita hevében sem.

[00:07:53]Én azt gondolom, hogy lassan ilyen sárga csíkokat föl kéne festeni Magyar Péter elé.

[00:07:59]Az angol azért van oda felfestve, mert hogy korábban, hogy ne lehessen karddal átszúrni.

[00:08:03]Ez a távolság átszúrató karddal.

[00:08:05]És pont azért, hogy a viták mi heben egymást adjon a parlamentb.

[00:08:10]Azért van ez a sárga, csak az angol parlament itt ugye sajnos magyar parlamentba is rálőttek miniszterelnökre, tehát hogy hogy ilyen történt sajnos a a az elmúlt évszázadokban, de hogy de hogy hát reméljük azért ez e ezt a sárgacsékot nem kell felfestani a magyar parlament.

[00:08:26]Csak egy mondat, amit a Balázs mondott, arra reagálva, hogy én azért annak örülök, hogy a Tisza kormány a politikát az utcáról visszavitte a parlamentben.

[00:08:33]Tehát lehet, hogy unalmal sokaknak nézni Magyar Béter folyamatos felszólalását, reakcióit.

[00:08:42]Erre szerintem majd később vissza fogunk egyébként térni, hogy vannak itt azért olyan égetően fontos ügyek, amik megkívánnák a az érdemi parlamenti munkát, cselekvést, és ehhez képest olyan súműsor kezdett kialakulni, ami láthatóan szórakoztatja a kormánypárti és az ellenzéki képviselőket is.

[00:08:58]Na, maradjunk akkor ennél, amit most felvetettél.

[00:09:00]Ugye elértünk a mézeshetek feléhez.

[00:09:02]Azt szokták mondani, hogy a kormányzás első 100 napja az ugye a mézeshetek.

[00:09:06]50-nél jár most ugye a Tisza kormány, és hát Magyar Péter ezzel kapcsolatban közzétett egy posztot, amiben úgy fogalmazott, hogy ő mérhetetlenül büszke a Tiszakormány első 50 napjára, és akkor itt felsorolta az Tiszakormány állítólagos érdemeit.

[00:09:20]Ti elégedettek vagytok, Zoli?

[00:09:25]Én azt gondolom, hogy sokat tettek.

[00:09:27]Tehát az, hogy az Európai Unióval sikerült úgy rendezni ezt a viszonyt, hogy az uniós forrásokhoz hozzáférünk, és semmilyen olyan extrém áldozathozatalara nem volt kényszerítve Magyarország, amitől egyébként Orbán Viktor próbálta politikai kampányában óvni a választókat.

[00:09:46]Én ezt én ezt így látom.

[00:09:48]Tehát én én honnan tudom?

[00:09:48]Nem nem ülök ott nyilván a a megbeszéléseken.

[00:09:50]Te itt most valamit sejtetsz, amiről te sem tudod, hogy ez létezik vagy nem létezik.

[00:09:56]Tehát ez kötzurkálás a részedől is.

[00:09:56]Én a megállapodás azon részét ismerem, ami kikerült a nyilvánosság elé.

[00:10:02]Ebből az derült ki, hogy nem esett a nehezünkre meghozni azokat a politikai és szakpolitikai döntéseket, amelyek az utat megnyitották a források előtt.

[00:10:11]Tehát ha innen nézem a dolgot, akkor szerintem ez a az 50 nap, ez nagyjából rendben van.

[00:10:15]A előbb már említettem, én látok itt olyan témákat, kiemelten a klímahelyzetet és az oszályhelyzetet, ahol már most késésben van a Tiszakormány, de már az Orbánkormányok is, sőt már a Gyurcsány kormány is egyébként késésben volt.

[00:10:27]Itt például látok látok komoly lemaradást, de ha már párhuzamok, azért én emlékszem még 2010-re, amikor a második Orbán kormány fölállt, és az emlékezetes 29 pontos akciótervét ugye a kormány elfogadta.

[00:10:43]egyébként abban szerintem voltak jó dolgok, jó kezdeményezések.

[00:10:45]Én akkor arról pozitívan is írtam.

[00:10:47]De annak az elfogadtatása az egészen novemberig tartott.

[00:10:51]Tehát a amit most számon akarnak kérni a a kormány oldal részéről, hogy lassan halad a munka, egyáltalán nem volt gyorsabb például 2010-ben.

[00:11:00]Egyébként baromi érdekes megnézni Orbán Viktor akkori parlamenti beszédeit és összevetni Magyar Péter mostaniával.

[00:11:06]Rengeteg az átvedés stílusában, tartalmában, politikai üzenetében.

[00:11:11]Több ugyanaz a kettő.

[00:11:14]Már ezzel azt akarod mondani, hogy volt olyan Orbán Viktor nyilatkozat 2010-ből, ami mondjuk nem tudom én ennyire dehumanizálta vagy deonztálta az ellenzéki képviselőket, vagy hát ő konkrétan a k konkrétan a közszolgálatban dolgozókat dehulizálta azzal, hogy 98%-os adót vetett ki a a végkielégítés.

[00:11:32]Jó, de te most a retorikát mondtad, mert ugye én ebbe én ebbe mindent belértek.

[00:11:35]Igen, azért nem 100%-os a fedés.

[00:11:37]Nyilván lehet találni vadhajtásokat mind a két oldalon, de hogy mind a két politikus korszakváltásnak tekintette a kormányra lépését.

[00:11:46]Mind a két De és korszakváltást is emlegetett Orbán Viktor, mind a két politikus a mélyen bele akart nyúlni a a kormányzás rendszerébe, irányításába, adópolitikába, egyéb politikákba.

[00:11:57]Ez ez nagyon hasonlít.

[00:12:00]De most némileg olyan, mintha relativizálnád azt, hogy Magyar Péter úgy beszél a parlamentben, ahogy az óvodás gyerekek szoktak hadhösek.

[00:12:07]Tehát hogy erről akarunk beszélgetni, akkor beszélgessünk el.

[00:12:09]Én egy kicsit általánosabb képet akartam előbb rajzolni, akkor beszéljünk a mikroszintről.

[00:12:15]Nem, mert az, hogy ugye mondtad az uniós forrásokat, én is kiemelném, hogy azért voltak a az elnek az 50 napnak igenis pozitív hozadékai, például az uniós pénzeknek a hazahozatala.

[00:12:26]Igen, még nem tudjuk, hogy mit kértek.

[00:12:28]És nem tudom, mi lett ebből, tehát mi lett cserébe?

[00:12:32]Ezt még nem tudjuk.

[00:12:32]Ezt majd lehet, hogy később megtudjuk, de az is lehet úgy van, ahogy mondod, hogy semmi.

[00:12:36]Lehet, hogy csak annyira örült a bizottság, az Európai Bizottság, hogy már nem Orbán Viktor a magyar miniszterelnök, hogy mindent is odaadtak Magyar Péternek.

[00:12:42]Ez is lehet, de ezt majd később tudjuk meg.

[00:12:44]Egy valami biztos, hogy nagyjából egy Mónika só költözött a parlamentben, és ne haragudjál, az nem maga a relativizálás.

[00:12:52]Mármint hát, hogy nem tudjuk, hogy mit ígértek meg Magyar Péternek.

[00:12:54]Majd meglátjuk, hogy megígért meg a Bogi Bogi vélelmezett valamit.

[00:12:57]Te vélelmeztél valamit, és szerintem egyiket sem tudjuk, tehát a te igazságodat sem tudjuk, és a Bob az én igazságom az, ami a nyilvánosság előtt van jelenleg, amiről ti beszéltek, az vagy van, vagy hát viszont maradjunk annál, amit itt Zoli felvetett, hogy néz, hogyha megnézzük a közvetítéseket, azért látsz a felszólalásokban átfedést, mert Magyar Péter ma úgy fogalmazott a parlamentben, hogy az előző kormányzat teljesítménye és az elmúlt 16 év az tulajdonképpen felért egy tatárjárással.

[00:13:23]Hát mennyire méltányos kritika ez pont Magyar Pétertől?

[00:13:28]Balázs, hát ha azt nézzük, hogy ennek az lett a vége, hogy megkaptuk Magyar Pétert ajándékként, akkor azt tudom mondani, hogy a valahol él a hasonlat.

[00:13:39]Tehát ebből 14 évet aktívan részt vett Magyar Péter ebbe a tatárjárásba, ami szerinte az volt, de a végén tényleg a főnyerem kaptuk meg.

[00:13:48]Én azt gondolom 56ot vagy ezt az 50 napot tekintve azért emlékezzünk meg arról, hogy megszűnt a a Kamacstop.

[00:13:58]Muszkve 240000 családnak nem kap támogatást, és helyette majd a bankok nyerészkednek.

[00:14:06]Megszűnt a az üzemanyagárnak a fölső sapkája, és ugye most átlag áraznak, hogy az mennyivel olcsóbb.

[00:14:12]Ma megnéztem pont, hogyha valaki megy le a Balaton felé, akkor nem javaslom, hogy Shelbenzinkútra menjen be tankolni, mert a védettárnál sokkal drágábban tud kizárólag a sellnél tankolni a balatoni út irányába.

[00:14:29]Kísében.

[00:14:30]Persze az, hogy a miniszternek vannak jelentősen részvényei, ennek a kettőnek semmi köze nincs egymáshoz, legalábbis én ezt remélem.

[00:14:40]illetve ugye most a elindul a génmanipulált élelmiszereknek a mindenféle felszólítás vagy jelzés nélküli behozatal az Európai Unióba.

[00:14:51]Tehát azért számos olyan szép dolog történt, amire én nem lennék büszke, de én már mondtam ebbe az adásba, hogy 100 nap kijár a mindenkori kormánynak.

[00:15:03]Ez a Orbán Viktorral való összehasonlításra én azért annyit mondanék, hogy a tehát az, hogy közjogi méltóságokat zsarolt volna Orbán Viktor az országgyűlésbe, és egy ilyen sajátos alkotmányos puccsal a akarja leváltani a közjogi méltóságokat, ez azért nem fordult elő 2010-ben, tehát én ilyenre nem emlékszem.

[00:15:23]Szóval, hogy 53%-ot kapott a Tiszapárt.

[00:15:26]Ez alapján az összes közjogi méltóság leváltására való.

[00:15:34]Azért erről majd Simor András kérdez meg a jegybank elnökét, aki 13-ig volt az elnöke a jegybanknak.

[00:15:38]Őt követte Matolcsi György, hogy milyen nyomás alatt volt Simor András.

[00:15:45]annak érdekéb mandátum lejáró előtt egyedül a legfelsőbb bíróság elnökét váltották le, ami nem volt elegáns, de itt nem az eleganciáról van szó, itt egy alkotmányos pucsról van szó, amivel elindít egy olyan precedenst, hogy gyakorlatilag bárkit bármikor le lehet váltani a demokratikusan megválasztott képviselőket, polgármestereket.

[00:16:10]Tehát innentől kezdve a következő lépést, nem tudom miért áll meg itt Magyar Péter, legyenek visszahívhatóak az országgyűlési képviselők például, és akkor majd meglátjuk, hogy két év múlva hogy alakul itt az országgyűlésnek az összetétele.

[00:16:27]Tehát ha bátrak vagyunk, akkor legyünk bátrak nagyon.

[00:16:29]De nem hiszem, hogy nem hiszem, hogy ebbe az irányba kéne elmenni.

[00:16:37]Én tényleg a rákosi korszaknak a hangulata kezd visszaköszönni itt a országgyűlés elmúlt 50 év 50 napnyi munkájába.

[00:16:46]Tehát ez az AVH-nak adott különleges felhatalmazások és gyakorlatilag állam az államba.

[00:16:51]Úgy, hogy a vezetőknek nem kell nemzetbiztonsági átvilágításon részt venni.

[00:16:57]Ez azért engem legalábbis aggodalommal tölte.

[00:17:02]Ricsi, te hogyan értékeled az elmúlt 50 napot?

[00:17:06]Hát nem tudom, azért Rákosi korszakot én nem vizionálnék, meg azért az Orbán kormány is a kétharmadával azért elég sokszor visszaélt különböző tatárjárástná tatárjárást.

[00:17:16]Hát az elmúlt hat évben, tehát a covid utáni magyar gazdaságot és a pénzkilapátolást nézve sajnos nagyon-nagyon rossz idő volt.

[00:17:25]Tehát 2010 és 2020 között még elmondatjuk, hogy volt konjunktúra, működött a magyar gazdaság.

[00:17:31]voltak voltak bevétek, voltak emelkedések, de de az utána követő hat év az katasztrofális volt sajnos.

[00:17:36]És egyébként ez többek közt ez is okozta egyébként a az Orbánkormány bukását, hogy gazdaságilag már nem lehetett hozni azokat a számokat.

[00:17:44]A 10 hát ha ha hat év most a tatárjárást, hogyha azt vesszük alapul mondjuk, hogy hogy még mindig vannak lélekeztető gépeink, amik ott rohadnak bent, és mondjuk ezt egy világjárvány alatt szerezzük be nagy felárral, és egyébként nem az, amit beszerzünk, hanem egy teljesen más dolog, tehát hogy sundánbundán, zsebre játszva és egyébként apnó, alvási apnóés gépek, tehát a légzéssegítő gépeket szerzünk be egy világjárvány idején, amiben Magyarország sajnos nagyon Az befaszkodás volt, de nem takárjárás.

[00:18:17]Én azt én azt erősebb szót használnék erre, amikor beteg ember erősebb szót semmiféleképpen ne használjunk, úgyhogy próbáljunk egy egy kicsit így a normál keretek között maradni.

[00:18:28]Ö viszont ha már itt felvetettétek a ezeket az aggályokat, na nézzük meg, hogy akkor például a jelenlegi energiakrízisre és erre a nagy hőségre hogyan reagál a Tiszakormány.

[00:18:40]Ugyanis két miniszter is tanácsokat adott, sőt kéréseket fogalmazott meg a lakosság felé.

[00:18:44]Na, hogy pontosan mit, ezzel fogjuk folytatni, de már csak a reklám után.

[00:18:48]Maradjanak velünk.

[00:19:00]És már folytatódik is a komment itt a Hírvén.

[00:19:01]A stúdióban pedig vendégeim még mindig Lánci, Richd, Bakaev, Zoltán, Kuruc, Dániel és Kovács Balázs Norbert.

[00:19:07]A reklám előtt pedig ottgytuk abba, hogy hát egy nagy hőhullám közepén vagyunk.

[00:19:12]Harmad fokú hőségriasztás van érvényben, ugye, és hát a legmelegebb napot azt még mára, illetve holnapra jósolják.

[00:19:16]Viszont amit ugye biztosan tudunk, hogy a hőség elleni védekezést is személyesen Magyar Péter irányítja.

[00:19:25]Viszont a miniszterek azért fogalmaznak meg iránymutatásokat a közösségi felületükön.

[00:19:30]Ugye Kapitány István volt talán az első, aki azzal kapcsolatban tett ki egy Facebook posztot, hogy lehetőség szerint este 6: és 9 óra között ne töltsük a telefonokat, ne használjuk a klímát, akkor tegyük fel töltőre az elektromos autót.

[00:19:45]És hát most megérkezett mellé Hegedű Zsolt egészségügyi miniszter is, aki ugye úgy fogalmazott, hogy ebben a hőségben meglehetősen leterhelte az egészségügyi ellátórendszer.

[00:19:53]Úgyhogy a sürgősségi osztályokat valóban csak indokolt és halaszthatatlan esetben keressék fel.

[00:20:01]Ez már a nyugat-európai minta vagy modell lenne?

[00:20:04]Dani, ebben nem biztos, hogy itt népszerű leszek, de amúgy alapvetően Magyarországnak tényleg itt lenne az ideje elkezdeni egy kicsit környezettudatosabban élni.

[00:20:12]Tehát, hogy a klímahasználat meg a pazarlás terén például Magyarország azért nem nem üti még meg azt az európai kívánt átlagot.

[00:20:22]Ettől függetlenül nem biztos, hogy pont kapitány miniszternek kéne ezt mondani, hogy nem tudom, hogy az ő melyik villájában van lekapcsolva ugyanebben az időben a légkondi, de az tény, hogy kicsit lehetne azért a magyar ember takarékosabb.

[00:20:33]Itt elég arra gondolni, hogy hogyan használjuk mi a az épített környezetünket, hogy mennyire szemetes egy csomó minden.

[00:20:42]Hegedűs miniszternek meg nem tudom értelmezni ezt a mondatát, am sürgősségosztályra.

[00:20:46]Hát ez nem az, amiért a vizitdíjat annak idején be kellett volna vezetni, hogy egy idős néni elmegy beszélgetni a háziorvosával, sürgősségire az megy el, akinek ami sürgős problémája van.

[00:20:55]Szerintem ő itt hőgutát kaphatott, és esetleg ezt nem tudom rosszul fogalmazott.

[00:20:59]Nem tudok másra gondolni.

[00:21:01]Te mire gondolsz?

[00:21:01]Hegedűs én a kapitány miniszternek a kérésével, mert ez kérés volt, nem pedig utasítás, én egyet tudok érteni.

[00:21:10]Tehát a valóban van egy olyan beesése az áramtermelésnek ezekben az órákban délután 6 és este 9 között, amikor egyébként a legtöbben valóban hazaérve a munkából elkezdik használni a háztartási eszközeiket.

[00:21:26]Tehát a kérés mögötti logikát értem, de nem fog működni nyilvánvalóan, mert a lakosság nem fog ezzel, az ő mikrovilágában nem fog ezzel törődni.

[00:21:34]A nagyon zöld tudatosak talán betartják ezt a ezt a kérést, de amikor az ember hazaér, akkor végzi el a házi teendőjét, és tehát ezzel nem nagyon tud mit csinálni.

[00:21:44]Ezek egy nagyon szerencsétlen megfogalmazása az egészségügyi miniszter részéről.

[00:21:48]Bár abban is van igazság, hogy nagyon sok magyar fölöslegesen megy el sürgősségi osztályokra magát kivizsgáltatni.

[00:21:55]Nem pontosan olyan diagnózist kell vele kapcsolatban fölállítani, mint ami indokolná a sürgősségi osztály felkeresését.

[00:22:07]Ugyanakkor nem lehet a lakosságon számon kérni, hogy magát bevizsgálja.

[00:22:09]El fog menni, hogyha úgy érzi, hogy ott a helye.

[00:22:13]Tehát ez ez sem nagyon fog működni.

[00:22:16]De akkor hadd térre gyorsan rá.

[00:22:18]az első esetre kapitányminiszter úrnak a mondására, mert szóval itt azért nagyon nagy gondok lesznek és most kaptunk ebből egy kis ízelítőt az elmúlt napokban a 40-4142 fokkal.

[00:22:25]Ez lesz a rendszeres, ilyen lesz a nyarunk.

[00:22:28]Ez a mostani lesz a leghidegebb nyarunk a következő 20-30 évben.

[00:22:33]És hogyha erre nem dolgozunk ki egy ösztársadalmi megoldást, egy modellt, hogy hogyan lehet ezt túlélni, akkor itt nagyon komoly problémák lesznek.

[00:22:42]És nem csak arra gondolok, hogy hőgutát kapunk, azzal senki nem kalkulál.

[00:22:45]Egy olyan vízhiány van már az Alföldön, Homokhátságon, Duna Tisza közén, ami előbb-utóbb el fog indítani egy belső migrációt.

[00:22:55]Tehát családok ezrei fognak fölhagyni a gazdálkodással, és keresnek megélhetést majd az ország más területein.

[00:23:02]Ez a ez a szitu, ez sokkal közelebb van hozzánk, mint egyébként gondolnánk.

[00:23:06]És erre utaltam az adás első felében, hogy ezek azok a alapvető kérdések, ami összársadalmi szinten fogja meghatározni a közzeljövőnket.

[00:23:13]És ezt a politikai vitát például nagyon hiányolom a parlament.

[00:23:19]Amúgy bocsánat, mélységesen egyetértek amúgy.

[00:23:21]És pont már olvastam egy ilyen töris Facebook oldalon egy posztot, hogy 1540-ben nagyon hasonló volt, mint most a fertőtő teljesen kiszáradt, és amit te is mondasz, egy ilyen belső migráció indult meg.

[00:23:32]És ez ügyezett pont a törökkorra esik ez az időszak.

[00:23:34]És hát akkor az ország közép középső része teljesenéptelened.

[00:23:37]Szóval én nagyon örülök, hogy az első kormányül is ugye opuszta szerem volt, ami mindegy.

[00:23:41]Tehát magyar péteri viszonylatban az ugye megvolt a helye, kicsit magyarkodósra sikerült, de ettől függetlenül az jó volt, hogy ott a vízhelyzettel meg úgy általában ezzel foglalkoztak, csak és aztán hogyan tovább?

[00:23:53]Tehát minden retorika, hol vannak itt a azért ez egy megörökölt probléma.

[00:23:57]Ez egy na jó, de azt mondja Megyesi Péternek 2003-ban már ilyen kis víztározó programja volt, amit ugye nem tudott végrehajtani.

[00:24:06]Tehát már ez akkor probléma volt.

[00:24:07]Az több mint 20 éve volt.

[00:24:09]Tehát hogy én nagyon szeretném azt látni, hogy most mindenki nyel egy nagyot és nem tudom, tehát víztározók, öntözőrendszerek, keletnyugat, ezt a politikán felül kellene kezelni.

[00:24:19]Így van.

[00:24:19]Így van.

[00:24:19]Csak ugye ehz a politika oldaláról hallunk eleget erről a problémáról.

[00:24:23]Most ezt akarom mondani, hogy ehhez ugye nem Facebookozni kéne, hanem ezzel foglalkozni.

[00:24:27]Most Gajdos miniszter szerepében egyébként egy kiváló ember lenne erre a feladatra, úgyhogy nagyon remélem, hogy erre fog elmenni majd a fősodor, és nem Magyar Péternek a műsoraira.

[00:24:38]Nagyon kikerekedett Dani akkor, amikor itt ezek még a sürgősségi osztályoknál tartottunk és ugye Zoli azt hiszem úgy fogalmazott, hogy vannak olyanok, akik nem feltétlenül sürgős esetekben használják a sürgőségi osztályt.

[00:24:49]Tehát mielőtt tovább adnám a szót, ezt kérlek, hogy fejtsétek ki.

[00:24:52]Tehát, hogy én azt nem értem, hogy tehát sürgősségére az megy el, akinek sürgős, mert oda sorolják be.

[00:24:57]Tehát bemész a kórházba, vagy a mentőbe visz, és ők döntik el, hogy a sürgősségi mész, nem te magad, te is be tudsz menni sürgőség össze, de onnan elküldenek.

[00:25:05]Tehát én már voltam többször sürgősség, én azért tudom.

[00:25:06]Így van.

[00:25:08]De de sok de sok olyan beteg van, amelyik egyből a sürgősségi osztályról rendelés és miután 6 óra után 6 óra elteltélve sorra kerül, akkor majd a kórház eldönti, hogy valójában jogosan ment a sürgősségére, vagy másik vagy másik osztályra.

[00:25:23]Milyen milyen üzenete van ezeknek a tanácsoknak a kormányzat részéről?

[00:25:27]Ricsi, hát a sürgősségi osztály látogatásra az arra vonatkozott, hogy mivel extrém magas hőmérséklet van napközben, így a legtöbben estefelé keresik fel a rosszul létükkel is és a különböző problémáikkal is ezeket a kórházi osztályokat, mert itt egy általában az van, hogy rosszul van valaki, satöbbi, satöbbi.

[00:25:45]De hogy a miniszteri poszt az arról szólt egyébként, hogy hogyha ha nem nem ha ezt lehetne beosztani idézőjelbe, akkor ne az eseti órákba terheljék az amúgy is akkor már lecsökkent egyébként kórházi személyzetet.

[00:26:02]Mert akkor már ilyen ügyeleti rendszer van nagyon sok kórházban bent sajnos, mert ugye a kórházi dolgozók száma sem kielégítő Magyarországon és akkor ebben most nem enny.

[00:26:09]De biztos, hogy erre a legszerencsésebb megoldás az, hogy egy Facebook posztban tanácsokat hozz?

[00:26:13]Nem tudom, hogy Facebook poszt mennyire szerencsés egyébként.

[00:26:14]Valahogy kommunikálni kell.

[00:26:16]Ö de ezzel kapcsolatban én én nem látom ezt a rossz indulatot, amit így belelátnak, hogy most akkor az a betegnek azt mondta, hogy ne menjenek kórházba.

[00:26:23]Itt pont arról volt szó, hogy az esti órákban ne mindenki akkor menjen kórház.

[00:26:27]Az az egyik.

[00:26:28]A másik dolog ugye pont ma beszéltem három polgármesterrel, tehát hogy bocsánat, nem is néggyel.

[00:26:33]És az országban legtöbb helyen másodfokú készültség van, tehát hogy nem lehet locsolni, autót mosni, terasztisztítani, medencét tölteni.

[00:26:43]Solymáron reggel elfogyott a víz a két felső tározóból.

[00:26:48]Most töltötte újra a helyi vízszolgáltató.

[00:26:51]Páty is vízhiány volt egyébként, ha már az energiatakarékosságról Dunaújvárosba le kellett állítani a helyi uszodát, merthogy ott áramellátási gondok voltak, míg azt helyreállították.

[00:27:04]És jelen esetben egyébként az észak-magyarországi vízművek, tehát a Miskolc és környékét ellátó, a DM DMVR, ami ugye ezt a ezt a Pilisi medencét és nem tudom hány települést, és van még egy ellátó, aki aki 64 Pest megyei önkormányzatot lát el.

[00:27:18]Ezek mind arra kérték és délzalában is arra kérték.

[00:27:22]Mondott a báza keretjei vízmű ott például ugyanúgy műszaki problémák vannak.

[00:27:26]Mindenki arra kéri a lakosságot, hogy ne nagyon tehát hogy észszerűen használja a vizeket.

[00:27:30]Ne hajnalba locsoljanak és öntözzenek az emberek titokba se.

[00:27:34]Tehát, hogy pont ez a lényege, hogy valahol a polgárőrök kezdték el járni egyébként a településeket, hogy szóljanak, hogy ne öntözzön már ember, mert egyébként a többieknek nem lesz ivóvize, és vagy ivóvízzel öntöznek.

[00:27:45]Jó, de de ebben a jelen helyzetben, amikor olyan súlyos vízhiány alakul ki, hogy egy-két településen valóban már az ivóvíz válik elérhetetlenül, akkor van-e a kormánynak bármilyen felelőssége vagy szerepe?

[00:27:57]És azért teszem fel így a kérdést, mert például láttuk azt, hogy hétvégén több rendezvényre, a többi között a Pride-ra például a Magyar Honvédség biztosított hűtött zacskós vizeket.

[00:28:07]És egyébként most is egyébként osztanak mindenhol zacskós vizeket városokban is, meg a fővárosba is.

[00:28:13]Tehát, hogy ez egyértelműen ez nem a Pride miatt osztottak zacskyskós víz, nem miiatt, mert a hőkupola itt van Magyarország fölött.

[00:28:20]Itt ennek az a lényege egyébként, hogy a kapitány miniszternek a felszólítása az sajnos nagyon-nagyon idős Bocsás meg, Ricsi, csak hogy pontosítsunk.

[00:28:27]Ott dedikáltan külön rendezvényekre vitték le ezeket a vizeket.

[00:28:32]Erről Magyar Péter is beszélt ma a parlamentben, és ő fogalmazott úgy, hogy a Pride résztvevőinek biztosítottuk.

[00:28:37]Tehát, hogy értem, hogy van egy vízosztás, de ez külön dedikáltan a Pride résztvevőinek történt.

[00:28:42]Viszont akkor maradjunk ennél a kérdésnél.

[00:28:45]Ezeket a problémákat, amiket most például Ricsi felvetett, nem lehetett előre látni?

[00:28:50]De lehetett, bocsánat, a 2010-es Fidesz programjában ez volt az elsődleges, a vízmegtartás, a víztározó program, az hogy a maga Magyarország víz Igen.

[00:28:57]Csak ugye egy több 100 oldalas programot rakott le a Tisza az asztalra.

[00:29:01]50 napja van a kormányon, tehát azért mondom, hogy volt 16 év, sőt a gyócsány kormány ugyanígy megígérte ezt a fajta problémát, mert látható volt egyébként az első vatos adás.

[00:29:07]Nem tett ez alatt az 50 nap alatt ezzel a helyzettel nem lehetett mit kezdeni szerinted, Balázs?

[00:29:15]Amikor éppen ilyen nagy melegek vannak, akkor ez nem az az időszak, amikor lehet ezzel kezdeni.

[00:29:20]Tehát a talajvizet nem ilyenkor kell visszapótolni, vagy ilyenkor nem lehet visszapótolni.

[00:29:24]Az Orbán kormány januárban elrendelte sürgősséggel, hogy a belvízi elvezető csatornákat töltsék fel, hiszen akkor jöttek be a vizek a tavaszi áradás kapcsán, és rendkívüli sürgősséggel elkezdődött ez a munka.

[00:29:40]Tehát ez a megelőzés, ez megtörtént az Orbán kormány ideje alatt.

[00:29:45]Az Évóz tekintetében azt tudom mondani, hogy miközben ilyen problémák vannak, amiket te is soroltál, eközben a kapitány Istvánnak az a megoldása, hogy azonnali hatállyal elküldte a nemzeti vízműveknek az igazgatóját, aki előtte a fővárosi vízműveknek volt nagyon sokáig az igazgatója.

[00:30:03]Tehát egy jó szakembert elküldünk, mert probléma van.

[00:30:05]A másikét bejelentésre meg azt tudom mondani, hogy a Orbán kormány alatt ilyen rendszerszintű problémák nem jelentek meg.

[00:30:15]Tehát a Tisza 50 napja van kormányon, és akkor kiderül, hogy a áramhálózati rendszerbe problémát okoz, hogyha 6-kor valaki bekapcsolja a telefontöltőjét.

[00:30:26]Az orvosi ügyeleti rendszerbe problémát okoz, hogyha egy beteg elmegy a kórházi ügyeletre.

[00:30:32]Tehát hol élünk?

[00:30:32]Tehát én azt tudom mondani, hogy a 50 napos sikerpropaganda után itt van a valóság.

[00:30:41]Az egyik miniszter bejelenti, hogy akkor itt ne használják az áramhálózatot.

[00:30:43]Csak mondanám csöndesen, ott van Paks, be kell kapcsolnia és akkor van áram a rendszerbe.

[00:30:50]Elvileg jó csak a ütőz meg felmelegedik a napelem ellátottság tekintetében európai átlag fölött van napelem Magyarországon.

[00:31:00]Este 6:00-kor még vidám működnek a napelemek, tehát nem igazán látom, de eddig ilyen probléma nem volt.

[00:31:07]A tavalyi évben is volt, meg három évvel ezelőtt volt egy hasonló nagy meleg, amikor szintén patakok száradtak ki.

[00:31:14]Akkor nem okozott ez senkinek problémát se az egész a ipari felhasználók ellátása kárára tudták biztosítani a lakosságnak az 22, hogy mi történtek ilyenek, hogy mondjam?

[00:31:27]én én azt látom, hogy a működési problémák jönnek elő, és a megoldás helyett ilyen furcsa dolgok vannak.

[00:31:34]Várom már, hogy mikor lesz az, hogy a cserép alatt gyújtsunk Team Mécsest majd télen, és ne kapcsoljuk be a fűtést.

[00:31:41]Nézték a pörgő gázórát, ugye gyertya mell ezt vetíti elő kapitány István.

[00:31:48]Neki az lenne a dolga miniszterként, hogy megoldja azt, hogy a magyar energiabiztonság az rendben legyen, ne pedig ilyen pócserek, hogy érzékeltesen mennyire rendszereken átnyúló ez a probléma.

[00:31:59]egyébként ami az idei évet illeti, pont az volt a gond, hogy nem volt igazán vízlefolyás a magyarországi folyókon.

[00:32:06]Tehát nem volt olyan ólavadás, nem volt annyi hó a a vízgyűjtőhelyeken, hogy érdemi árhullám ment volna végig, ami egyként fölfogható lett.

[00:32:12]Tavaly volt, tavaly nagyon komoly, meg tavaly is komoly árhullám volt.

[00:32:15]Idén ez teljesen elmaradt.

[00:32:16]A problémát pé egyebek közt az jelenti, hogy az ivóvízhálózat és a csatornahálózat annyira előregedett, hogy a víz negyede az elfolyik a csövekből.

[00:32:25]Tehát ezt nem tudják fölhasználni a a felhasználók.

[00:32:27]És ez a probléma az 10 20-30 tekint vissza.

[00:32:29]És a a rezsicsökkentési rendszernek az egyik nagy hátulütője az pont ez volt, hogy a vízdíjakban nem ismerték el a karbantartási felújítási költségeket.

[00:32:38]Az egész rohadt a földben, és évről évre egyre gyengébb kapacitással tudtak ezek.

[00:32:46]egyébként majd itt itt fog kiderülni, hogy Magyar Péter kormánya egyébként jobb lesz-e most ha retorikát meg ezeket a ilyen külsőségeket leszámítjuk, mint bár mint a bármelyik Orbán kormány, hogy te hozzá tud-e nyúlni a nem látványos, de nagyon hasznos dolgokhoz, mint például éveken keresztül ott volt a Fidesznek az asztalán az, hogy ő talán az nem oké, hogy tiszta idó vízzel locsolnak emberek tetőket meg meg aszfaltot, merthogy ez egyébként ez jellemző, és ez a mai napig is így van tehát amikor a kapitányminiszter mond egy ilyet, akkor én csak szeretném azt gondolni, hogy ő erre is gondol.

[00:33:20]De ezeket meg kell húzni valakinek, hiszen hogyha tiszta ivóvízzel, miközben a tényleg a legnagyobb aszályhelyzet van az elmúlt 200 évben Magyarországon 4 Ft-ért kőbméter, vagy is tehát szinte ingyen locsolnak, az az nem oké.

[00:33:34]Ö, akkor ott van a mezőgazdaságnak a helyzete, tehát 4 F.

[00:33:40]Hát nem 200 valamennyi a Budapesten, de van egy alapdíj benne.

[00:33:43]Az a szerintem arról van szó.

[00:33:46]Igen.

[00:33:46]Akkor ott vannak ugye a amit elkezdtetek mondani, hogy rengetegen felszerelték, meg mindenféle program volt rá a a napkollektorokat meg a csak, hogy nem találták ki hozzá a része, hogy például ezeknek a programoknak mi lesz a sorsa.

[00:33:59]hiszen azt ljez vagy hiszen azt látjuk, hogy most már az otthonfelújítási támogatás az például végéhez ért, tehát vannak olyan akarom mondani, hogy vajon Magyar Péter meg fogja-e azt azt a váratlant húzni, hogy ezeket a nagy rendszereket megreformálja, befejezi, mert ez nem szimpatikus.

[00:34:16]Ez jövő ez a jövő kérdése lesz.

[00:34:16]Nekünk mára ennyi időnk volt.

[00:34:18]Nagyon szépen köszönöm nektek, hogy itt voltatok velünk.

[00:34:21]Yeah.