Hír TV 49:05

Komment - HírTV

belpolitikahőségriasztásvízügykormánykritikapolitikai vita
Komment - HírTV
tl;dr
  • A házelnök lekapcsoltatta Magyar Péter miniszterelnök mikrofonját, mert nem a napirendhez szólt; a Fidesz tapssal üdvözölte, a vendégek megosztottak a lépés értékelésében.

    „Tök ugyanaz a kettő.” – Lánci Rihard, Magyar Péter és a 2010-es Orbán Viktor párhuzamáról

  • Magyar Péter büszke az első 50 napra; Bakaev szerint az uniós források hozzáférhetővé váltak, de a feltételek ismeretlenek; Lánci párhuzamot lát a 2010-es Orbán-kormány retorikájával.
  • Kovács Balázs Norbert (Fidesz) szerint a kormány káros lépéseket tett: megszűnt a kamatstop, kivezették az üzemanyagársapkát, és „alkotmányos puccsot” hajtanak végre a közjogi méltóságok ellen.
  • Lánci Rihard emlékeztetett, hogy a Fidesz-kormányok alatt is voltak visszaélések, és a covid utáni gazdaságpolitika (pl. használhatatlan légzéssegítő gépek) katasztrofális volt.
  • Kapitány István energetikai miniszter arra kérte a lakosságot, hogy este 6–9 között ne töltsék telefonjaikat; a vendégek a kérést részben jogosnak, részben hatástalannak vagy rendszerszintű problémának tartották.
  • Hegedűs Zsolt egészségügyi miniszter a hőség miatt kérte, hogy csak indokolt esetben menjenek a sürgősségire, amit a vendégek szerencsétlen és értelmezhetetlen megfogalmazásnak minősítettek.
  • Bakaev Zoltán szerint a mostani hőség lesz a leghidegebb nyár, az Alföldön vízhiány miatt belső migráció indulhat; Lánci az elöregedett vízhálózatot és a karbantartás évtizedes elmaradását említette.
  • A híradóban elhangzott, hogy a Fidesz az önkényuralom kiépítésével vádolta Magyar Pétert, a TEK főigazgatóját gyanúsítottként hallgatták ki, és Magyar Péter költségvetési csalással vádolta az előző kormányt.
  • A harmadfokú hőségriasztást meghosszabbították, a rendőrség vízágyúkat vetett be a Hősök terén, és a kormánypárti képviselő az Orbán-kormány vízügyi intézkedéseit is védte.
Részletes összefoglaló megjelenítése

Magyar Péter mikrofonját lekapcsolták a parlamentben – példátlan jelenet az Országgyűlésben

A műsor első témája aznap történt parlamenti események köré épült. A házelnök, Forsthoffer Ágnes megvonta a szót Magyar Péter miniszterelnöktől, és lekapcsoltatta a mikrofonját, mivel nem a napirendi tárgyhoz szólt hozzá. A híradóban elhangzott, hogy Magyar Péter egy Mi Hazánkos képviselő felszólalására válaszolt volna, illetve Hegedűs Barbara fideszes képviselő korábbi kérdésére is reagálni akart. A házelnök figyelmeztette, hogy térjen a tárgyra, de a miniszterelnök ennek nem tett eleget, ezért kikapcsolták a mikrofonját. A Fidesz–KDNP frakció tapssal nyugtázta a lépést.

Az incidens beharangozása után a stúdióvendégek elemezték a történteket.

Reakciók a stúdióban

Kuruc Dániel (Köztér) szerint ez egy „eléggé elegáns megmozdulás volt Ágnestől", de felvetette, hogy akár előre megtervezett is lehetett, hogy feldobják a kicsit lecsendesedő parlamenti közvetítések nézettségét. Megjegyezte: „simán kinézem azt, pláne 50 nap után egy kicsit föl kell dobni az algoritmust". Hozzátette, hogy a lépésnek nincs érdemi költsége, ezért a „boszorkánykonyha" lehetőségét sem zárta ki. Ugyanakkor aggodalmát fejezte ki, hogy ha nem előre lebeszélt akció volt, akkor utólag fotókról is le fogják retusálni a házelnök asszonyt.

„Szóval kicsit a boszorkánykonyha, nem tudom kizárni." – Kuruc Dániel *

Lánci Rihard (Magyar Hang) egy tágabb kontextusba helyezte az esetet. Elmondta, hogy a parlamentben most szabadabb légkör uralkodik, vannak egymásra szólogatások, és ez normális része a parlamenti működésnek. Emlékeztetett, hogy korábban Kövér László is megvonta a szót fideszes képviselőktől, tehát a házszabály betartatása nem példa nélküli.

„Egy normálisan működő parlamentben miért ne vonhatnánk meg a szót a miniszterelnöktől, ha a tárgytól eltér?" *

Bakaev Zoltán (Delta podcast) nem látta előre lebeszéltséget az ügyben, de úgy vélte, a házelnök asszony ezzel a lépéssel egyfajta autonómiáját akarta visszaszerezni, és tisztázni kívánta a szerepeket. Kifogásolta, hogy Magyar Péter a kormányszóvivői tájékoztatókon is átveszi az irányítást, feleslegessé téve a kormányszóvivő jelenlétét. Példaként említette, hogy a miniszterelnök saját maga adott szót egy újságírónak.

„A házelnök asszonynak ez a reakciója, ez egyfajta autonómia visszaszerzés is akar lenni." *

Kovács Balázs Norbert (Fidesz) kifejezetten üdvözölte a történteket, és reményét fejezte ki, hogy több ilyen jelenet lesz. Szerinte Magyar Péter sorozatosan megsérti a házszabályokat, hiszen míg a korábbi miniszterelnökök csak az ülésszak elején mondtak napirend előtti felszólalást, Magyar Péter minden egyes ülésnapon felszólal. Állítása szerint egy hét alatt 12 órát beszélt a parlamentben, nem számítva a Facebook-posztjait. Felidézte, hogy a londoni parlamentben sárga csíkok jelzik, milyen távolságra lehet megközelíteni a túloldalt, és szerinte lassan ilyenekre lesz szükség Magyarországon is.

„Lassan ilyen sárga csíkokat föl kéne festeni Magyar Péter elé." *

A beszélgetés során felmerült, hogy a kormányváltás óta intenzív, ugyanakkor kaotikus parlamenti munka folyik. A vendég újságíró pozitívumként értékelte, hogy „a Tisza kormány a politikát az utcáról visszavitte a parlamentbe", ugyanakkor megjegyezte, hogy az érdemi munkát igénylő ügyek háttérbe szorulnak a show-műsor jellegű jelenetek mögött.

Az első 50 nap mérlege – sikerek, kudarcok és párhuzamok 2010-zel

A műsor második nagy témája a Tisza-kormány első 50 napjának értékelése volt. Magyar Péter a közösségi médiában úgy fogalmazott, hogy „mérhetetlenül büszke a Tiszakormány első 50 napjára".

Pozitívumok és kétségek

Bakaev Zoltán szerint a kormány sokat tett, mindenekelőtt sikerült rendezni az Európai Unióval a viszonyt, és hozzáférhetővé váltak az uniós források anélkül, hogy Magyarországnak extrém áldozatokat kellett volna hoznia. Ezzel szemben a vita során többen megjegyezték, hogy egyelőre nem lehet tudni, pontosan milyen feltételekkel sikerült a megállapodás. A műsorvezető nyitva hagyta a kérdést: lehet, hogy az Európai Bizottság egyszerűen örült Orbán Viktor távozásának.

Lánci Rihard párhuzamot vont Magyar Péter jelenlegi politikája és Orbán Viktor 2010-es kormányra lépése között. Szerinte a retorikában, a politikai üzenetekben és a stílusban is megfigyelhető az átfedés: mindkét politikus korszakváltásról beszélt, mélyen bele akart nyúlni a kormányzás rendszerébe, adópolitikába és más területekbe.

„Tök ugyanaz a kettő." – Lánci Rihard, Magyar Péter és a 2010-es Orbán Viktor párhuzamáról *

A tatárjárás-hasonlat és a múlt a Fidesz szemszögéből

A vita akörül is forgott, mennyire hiteles Magyar Péter, amikor az előző 16 évet tatárjáráshoz hasonlítja, hiszen 14 éven át maga is aktív résztvevője volt a kormányzásnak.

„Magyar Péter ma úgy fogalmazott a parlamentben, hogy az előző kormányzat teljesítménye és az elmúlt 16 év az tulajdonképpen felért egy tatárjárással." *

Kovács Balázs Norbert erre reagálva gúnyosan megjegyezte: ha ez a tatárjárás végén „ajándékként" megkaptuk Magyar Pétert, akkor a hasonlat találó. Szerinte az 50 nap alatt a kormány inkább ártalmas intézkedéseket hozott: megszűnt a kamatstop, 240 000 család támogatása szűnik meg, helyüket bankok veszik át; kivezették az üzemanyagár felső sapkáját és átlagárazást vezettek be, ami bizonyos benzinkutakon (például a Balatonnál a Shell-kutakon) magasabb árat eredményez; elindult a génmódosított élelmiszerek jelzés nélküli behozatala az EU-ba. Mindezek fényében úgy véli, nem lehet büszke a kormány.

„50 napos sikerpropaganda után itt van a valóság." *

Az „alkotmányos puccs" vádja

A kormánypárti képviselő a legsúlyosabb aggályként azt nevezte, hogy Magyar Péterék alkotmányos puccsot hajtanak végre: bele akarják írni az alaptörvénybe a közjogi méltóságok eltávolítását, személyre szabottan és visszamenőleges hatállyal iktatnák ki politikai ellenfeleiket. Egy újkori ÁVH felállítását is kilátásba helyezte, ahol a vezetőknek nem kell átvilágításon átesniük. Szerinte ezzel olyan precedens teremtődik, hogy később bármely demokratikusan megválasztott képviselőt, polgármestert visszahívhatnak. Úgy fogalmazott, a Rákosi-korszak hangulata kezd visszaköszönni a parlament munkájában.

Lánci Rihard nem osztotta a Rákosi-korszakos párhuzamot, de emlékeztetett, hogy Orbán Viktor kétharmados kormányai sem voltak visszaélésektől mentesek. Szerinte a 2010 és 2020 közötti konjunktúra után az utolsó hat év gazdaságilag katasztrofális volt, ami hozzájárult a Fidesz választási vereségéhez.

„A covid utáni magyar gazdaságot és a pénzkilapátolást nézve sajnos nagyon-nagyon rossz idő volt." *

Példaként említette a koronavírus-járvány idején beszerzett, de végül használhatatlan légzéssegítő gépeket, amelyek állítása szerint alvási apnoéra valók voltak, nem a járvány elleni védekezésre.

Hőség és energiaválság – miniszteri tanácsok a lakosságnak

A hőségriasztás kapcsán a műsor két miniszteri közleményt vett górcső alá.

Kapitány István: ne töltsük a telefonokat este

Kapitány István gazdasági és energetikai miniszter Facebook-posztban kérte a lakosságot, hogy lehetőség szerint este 6 és 9 óra között ne töltsék a telefonjaikat, lehetőleg ne használják a klímaberendezéseket, és ne tegyék töltőre az elektromos autókat.

Kuruc Dániel egyetértett a kérés mögötti logikával, megemlítve, hogy Magyarországon valóban gyenge a környezettudatosság, és a pazarlás terén nem ütjük meg az európai átlagot. Ugyanakkor megjegyezte: nem biztos, hogy pont Kapitány miniszternek kell ezt számonkérnie, hiszen nem tudni, az ő villáiban is le van-e kapcsolva a légkondicionáló.

Bakaev Zoltán megértette a kérés műszaki hátterét (a napelemek teljesítménye ezekben az órákban esik vissza, miközben a háztartások fogyasztása megugrik), de úgy vélte, a felhívásnak nem lesz foganatja, mert a lakosság a saját mikrovilágában nem fog alkalmazkodni. A zöld tudatosak talán betartják, de a többség hazaérve elvégzi a háztartási teendőit.

Kovács Balázs Norbert szerint a felhívás azt mutatja, hogy 50 nap alatt rendszerszintű problémák jöttek felszínre: korábban soha nem volt olyan, hogy a telefonok töltése veszélyeztette volna az áramellátást. Szerinte Kapitánynak nem ilyen „pótszerekhez" kellene folyamodnia, hanem meg kellene oldania Magyarország energiabiztonságát.

Hegedűs Zsolt: kerüljük a sürgősségi osztályokat

Hegedűs Zsolt egészségügyi miniszter arról írt, hogy a hőség rendkívüli terhelést ró az egészségügyi ellátórendszerre, ezért kérte, hogy a sürgősségi osztályokat „csak indokolt és halaszthatatlan esetben" keressék fel.

A felvetést a vendégek többsége szerencsétlennek, sőt értelmezhetetlennek tartotta. Kuruc Dániel szerint a miniszter „hőgutát kaphatott", és rosszul fogalmazott.

„Hegedűs miniszternek meg nem tudom értelmezni ezt a mondatát." *

Lánci Rihard úgy magyarázta, hogy a Facebook-poszt lényege az lehetett: napközben a forróság miatt sokan halogatják az orvos felkeresését, és este egyszerre zúdulnak a sürgősségire, amikor amúgy is ügyeleti rendszer van és kevés a személyzet.

Többen megjegyezték, hogy nem a lakosságot kellene hibáztatni azért, mert valaki megijed a tüneteitől és kórházba megy – ráadásul a sürgősségi osztályon úgyis a szakemberek döntik el, hogy indokolt-e az ellátás. Kovács Balázs Norbert szerint az Orbán-kormány alatt ilyen probléma nem volt.

Vízhiány és klímaválság – hosszú távú aggodalmak

A beszélgetés egy pontján a vita eltávolodott a napi politikától, és a vendégek a klímaválság magyarországi hatásairól beszéltek. Bakaev Zoltán figyelmeztetett, hogy a jelenlegi, 40 fokot is meghaladó hőség lesz az új normális: „Ez a mostani lesz a leghidegebb nyarunk a következő 20-30 évben." Szerinte ha nem dolgoznak ki egy össztársadalmi megoldást a túlélésre, akkor nemcsak a hőguták jelentenek gondot, hanem az is, hogy az Alföldön, a Homokhátságon és a Duna–Tisza közén már most olyan vízhiány van, ami belső migrációt fog elindítani. Családok ezrei hagynak fel a gazdálkodással, és költöznek az ország más részeire.

Kuruc Dániel egyetértett, és párhuzamot vont az 1540-es évek hasonló aszályhelyzetével, ami a török kor alatt az ország középső részének elnéptelenedéséhez vezetett. Dicsérte, hogy Magyar Péter az első kormányülését Opusztaszeren tartotta, és a vízhelyzettel foglalkozott, de hangsúlyozta, hogy ezt a problémát politikán felül kellene kezelni.

„Ez a szitu sokkal közelebb van hozzánk, mint gondolnánk." – Bakaev Zoltán *

Lánci Rihard részletesen elemezte az infrastrukturális hátteret: az ivóvíz- és csatornahálózat annyira elöregedett, hogy a víz negyede elfolyik a csövekből, amit a rezsicsökkentési rendszer éveken át konzervált, mert a vízdíjak nem tartalmazták a karbantartási költségeket. A probléma orvoslása évtizedes elmaradás, amivel már a korábbi kormányok sem tudtak mit kezdeni.

Kovács Balázs Norbert rámutatott, hogy az Orbán-kormány januárban sürgősséggel rendelte el a belvízelvezető csatornák feltöltését a tavaszi áradások vizével, ami a megelőzést szolgálta. Ugyanakkor hozzátette, hogy Kapitány István miniszter első intézkedései között azonnali hatállyal menesztette a Nemzeti Vízművek igazgatóját, aki korábban hosszú ideig a Fővárosi Vízművek igazgatója volt. Ezt kontraproduktív lépésnek nevezte.

Az esti híradó további híreiből

A műsor eleji hírösszefoglaló és a végén a híradós kolléga beharangozója alapján aznap további fontos események is történtek:

  • A Fidesz parlamenti felszólalásában Németh Balázs azt állította, hogy Magyar Péter „az önkényuralom kiépítésén dolgozik", és a Tisza-kormányt nem a választóknak tett ígéretek, hanem a politikai leszámolás vezérli.

  • Gyanúsítottként hallgatták ki a TEK főigazgatóját; Orbán Viktor támogatásáról biztosította az „aranykonvoj" ügyben meggyanúsított Hajdú Jánost.

  • Magyar Péter a költségvetés meghamisításával vádolta meg az előző kormányt.

  • A harmadfokú hőségriasztást szerda éjfélig meghosszabbította az országos tisztifőorvos.

  • A rendőrség vízágyúkat vetett be a Hősök terén a forróság elleni küzdelemben, és másnap is tervezik a tér hűsítését.

⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
  • Az átirat „Vargai Baja" néven említi a híradós műsorvezetőt, ami valószínűleg elírás. A műsor végén a műsorvezető egyértelműen Vargai Bajának szólítja a híradós kollégát, ez a névforma azonban bizonytalan, mert a közismert Hír TV-s műsorvezető neve eltérő lehet. A kontextus alapján nem rekonstruálható a pontos név.
  • A parlamenti jelenet közvetítéséből származó idézet több ponton értelmezhetetlen töredékeket tartalmaz: „A kis a kis a két percemet elnökasszony kipol tágyhoz kell térnie." Az automatikus beszédfelismerés hibái miatt a pontos elhangzott szöveg nem rekonstruálható, de a jelenet lényege (a házelnök tárgyra térésre szólítja fel a miniszterelnököt) egyértelmű.
  • „Setes uta akciók" kifejezés Bakaev Zoltántól: az ASR nem ismerte fel a kifejezést. A kontextus alapján valószínűleg „súlytalan" vagy „értelmetlen" akciókra utalhat, de a pontos szó nem állapítható meg.
  • Az egyik vendég, Bakaev Zoltán neve nem egyértelmű – a Della podcast munkatársaként említik, de a Della podcast szerkesztő-műsorvezetője eltérő nevet viselhet. A név a referencialistában nem található.
Teljes átirat megjelenítése

[00:00:00]19 óra van, híreinket látják.

[00:00:00]Jó estét kívánok.

[00:00:02]Vargai Baja vagyok.

[00:00:06]Megvonta a szót Magyar Pétertől a házelnök.

[00:00:08]A miniszterelnök ugyanis Novák előd Mihazánkos képviselő felszólalására válaszolva, egyben Hegedűs Barbara fideszes képviselőnek akart válaszolni még egy korábbi kérdésre.

[00:00:17]Forst Hoffer Ágnes jelezte Magyar Péternek, hogy a tárgyól kell beszélnie, viszont miután ezt nem értette meg, kikapcsolták Magyar Péter mikrofonját.

[00:00:25]A Fidesz és a KDMP frakció megtapsolta a lépést.

[00:00:30]Figyelmeztetnem kell, hogy a tárgyhoz nem kapcsolódik.

[00:00:32]A kis a kis a két percemet elnökasszony kipol tágyhoz kell térnie.

[00:00:38]Nem ment volna vissza az otthonba.

[00:00:41]Én magam hívtam föl az a képviselő asszony beszélt róla.

[00:00:47]É magam és találtak meg nem akar.

[00:01:01]Magyar Péter első 50 napja alatt az önkényuralom kiépítésén dolgozott.

[00:01:06]Hangsúlyozta parlamenti felszólalásában a Fidesz országgyűlési képviselője.

[00:01:10]Német Balázs elmondta, a Tiszakormány nem foglalkozik a magyar emberek problémáival.

[00:01:14]számukra a politikai leszámolás fontosabb, mint a választóknak tett ígéretek.

[00:01:18][zene] Hozzátette, magyar Péterék az elmúlt 50 napban semmi olyat nem tettek, ami a magyar családoknak és a magyar vállalkozásoknak kedvezett volna.

[00:01:29]Az önök miniszterelnökke 50 napja nem azzal foglalkozik fő állásban, hogy jobbá tegye a magyar emberek életét, hogy teljesítse az önök által megfogalmazott kampányígéreteket, hanem az önök miniszterelnöke 50 napja az önkény, az önkény uralom kiépítésén dolgozik.

[00:01:45]Magyar Péter mindenféle írott és iratlan szabályt felrúgva rátámad a közjogi méltóságokra.

[00:01:51]Bele akarják írni az alaptörvény módosításába az államfő eltávolítását.

[00:01:58]Sokszor személyre szabottan, de mindenképpen visszamenőleges hatállyal ki akarják iktatni a politikai ellenfeleiket.

[00:02:03]Föl akarnak állítani a tervek szerint egy olyan állami hivatalt, egy újkori AVH-t.

[00:02:12]Szerda éjfélig meghosszabbítja a harmadfokú hőségasztást az országos tiszti főorvos.

[00:02:15]A rosszul létek megelőzése érdekében azt kérte, lehetőség szerint senki se tartózkodjon a tűző napon 11 és 16 óra között, és mindenki, akit teheti, kerülje a megerőlthető fizikai munkát ebben az időszakban.

[00:02:28]Eközben a rendőrség is beszállt a lakosság hűtésébe.

[00:02:30]Az egyenruhások vízágyúkat vetettek be a hősök terén a forróság elleni hatékonyabb küzdelem érdekében.

[00:02:38]Információk szerint a rendőrök holnap is kint lesznek a terepen 14 és 17 óra között, és tovább hűsítik a teret és az arrajárókat a vízágyóikkal.

[00:02:49]Rövid hírösszefoglalónkat látták.

[00:02:49]Most következik [zene] a komment.

[00:02:50]Köszönöm a figyelmüket, viszontlátásra.

[00:03:10]Még mindig kitart a Kánikula, sőt akár kedre még plusz egy-két fokos felmelegedésre is számíthatunk.

[00:03:16]Köszöntöm önöket, szép estét [zene] kívánok.

[00:03:17]Petőors vagyok.

[00:03:17]Hajnalban sem fogunk fázni, illetve az esti órákban a csúcsértékek 15 és 20 fok között alakulnak.

[00:03:24]A fővárosban és a vízpartokon számíthatunk ennél akár melegebb éjszakára, illetve reggeli értékekre.

[00:03:31]Napközben is kitart még a kánikula.

[00:03:31]Akár 35-39 fokos hőségre is számíthatunk.

[00:03:37]Keleten [zene] lehet picit több felhő az égott ott záporok, zivatarok is kialakulhatnak, de ez még nem hozza el a lehülést.

[00:03:42][zene] Július 1jén érkezik a várba várt hideg front, aminek a hatását leginkább majd csütörtökön [zene] fogjuk érezni.

[00:03:49]Szeren a csúcsértékek még nem változnak, azonban sok felé kell számítani záporok, zivatarok kialakulására.

[00:03:54]Ez csütörtökön is jellemző lesz.

[00:03:56]Azonban csütörtökön már inkább a 25 és a 30°ok közötti értékek lesznek a jellemzőek.

[00:04:00]A hétvégén marad a szárazabb időjárás 25-32 fok közötti értékekkel.

[00:04:05]Köszönöm szépen a figyelmüket.

[00:04:07]Legyen mosolygós az estéjük.

[00:04:08]Bárm is az időjárás.

[00:04:12][zene] [zene] Minden hír mögött ott vannak a kérdések.

[00:04:27]Hát kik ezek az emberek?

[00:04:29]És minden kérdés mögött ott a vélemény.

[00:04:31]Nekem hisznek vagy a szemeteknek?

[00:04:33]Miért nem fosztják meg?

[00:04:34]Fenyegetések se stratégia, se taktika.

[00:04:38]Hazugságok.

[00:04:38]Hát képzelem, hogy még még mi lehet ott az asztal alatt, amilyen az adjon isten olyan a fogadj isten.

[00:04:44]Akkor most melyik az igazság?

[00:04:46]Kimondjuk, megmutatjuk.

[00:04:50]Vezércikk hétköznap 21 óra.

[00:04:50]Hírv.

[00:04:56]Dokumentumfilmek Magyarországról régen és napjainkban.

[00:05:02]Vetítő minden hétköznap 4 óra.

[00:05:02]Hírv.

[00:05:07]Következő adásunkban szó lesz arról, hogy kannibált fogtak Budapesten.

[00:05:11]Érkezik hozzánk Kitanics Márk, kriminálpszichológus.

[00:05:13]Majd pedig [zene] itt lesz velünk a stúdióban Bukics Ferenc katonai szakértő, akivel majd tovább fogjuk elemezni az iráni, izraeli, illetve az orosz-ukrán konfliktust.

[00:05:23]Napindító, holnap 7: 300 per [zene] Hír TV.

[00:05:32]Most következő műsorunkat Sikert és nagyot halló nézőink a Teletext 88.

[00:05:38]oldalán feliratozva is láthatják.

[00:05:41]Lenémítva eddig nem látott pillanatok ma a parlamentben, Forstofer Ágnes megvonta a szót Magyar Pétertől, aztán előre a nyugat-európai úton.

[00:05:48]Kapitány István arra kéri a lakosságot, ne töltsék este a telefonjaikat.

[00:05:53]Az egészségügyi miniszter pedig arra, hogy kerüljék el a sürgősségi osztályokat, [zene] valamint a politikai mézeshetek feléhez érkeztünk.

[00:06:01]Itt a tisztakormányzat első [zene] 50 napjának mérlege.

[00:06:03]De hogyan értékeli mindezt a miniszterelnök, és mennyire elégedettek a kormányzási kormányzati teljesítménnyel vendégeim?

[00:06:11][zene] Hát ez is kiderül, ugyanis már itt vannak a stúdióban, és azonnal kezdődik a komment.

[00:06:19][zene] Jó estét kívánok, köszöntöm önöket.

[00:06:26]Ez itt a kommentfőn a Hír TV-n Futó Boglárka vagyok.

[00:06:30]A stúdióban pedig vendégeim Lánci Rihard, a Magyar Hang újságírója.

[00:06:35]Üdvözlöm a nézőket.

[00:06:35][zene] Kovács Balázs Norbert Angyalföld Terészváros fideszes választókerületi elnöke.

[00:06:40]Jó estét kívánok.

[00:06:41]Bakaev Zoltán, a Della [zene] podcast szerkesztőműsorvezetője.

[00:06:44]Szép jó estét.

[00:06:44]és Kuruc Dániel, a köztér főszerkesztője.

[00:06:48]Jó estét kívánok.

[00:06:49]Szervusztok.

[00:06:49]Jó estét kívánok nektek [zene] én is.

[00:06:51]És ezúton is köszönöm szépen, hogy elfogadtátok a meghívásunkat [torokköszörülés] és itt vagytok ma este velünk.

[00:06:55]Első témánk pedig nem más, mintogy ma is zajlottak az események a parlamentben.

[00:07:00]Ugye szintén ülés volt és hát történelmi pillanatnak [torokköszörülés] lehettek szemtanúi azok, akik figyelemmel kísérték a parlamenti közvetítést.

[00:07:09]ugyanis 50 napja van most már kormányon a Tiszakormány, és először előfordult az, hogy Fosthoffer Ágnes megvonta a szót Magyar Pétertől.

[00:07:16]De hogy ez pontosan hogyan nézett ki, azt most nézzük meg együtt közösen, és akkor ezzel fogunk kezdeni.

[00:07:24]Ön biztos, hogy nem törődött volna ezzel a gyerekkel úr, mint ahogy senki sem egyik fidesz sem tá figyelmeztem kell, hogy a tárgyhoz nem kapcsolódik.

[00:07:30]A kis a két percemet elnökasszony kifután tágyhoz kell térnie.

[00:07:37]nem ment volna vissza az otthonba.

[00:07:37]Én magam hívtam föl az, hogy a képviselő asszony beszélt róla.

[00:07:46]Én magamáltak meg nem akar.

[00:07:59][torokköszörülés] Na számítottatok erre, Dani?

[00:08:02]Hát így első szándékból egyébként ez egy ez egy eléggé elegáns megmozdulás voltágnestől.

[00:08:07]Mi gyorsan ki is twiteltük, hogy Jesus forságnes, de nem tudom, hogy ez mennyire volt előre megtervezett.

[00:08:15]Szóval én simán kinézem azt pláne 50 nap után egy kicsit föl kell dobni az algoritmust, már kevesebben nézik így a nyári uborkaszezonban Magyar Péternek a parlamenti csörtéjét.

[00:08:24]Ezt most nyilván mindenki így átveszi, és azért ez semmiben nincsen, semmibe nem kerül lényegében lenémítani őt.

[00:08:30]Szóval kicsit a boszorkánykonyha, nem tudom kizárni.

[00:08:35]De a Zsösvi [torokköszörülés] Zsösvi Forsho Ferágnek van egy üzenete.

[00:08:39]Hát igen.

[00:08:39]Tehát, hogy én most kicsit aggódok, hogyha véletlenül ez nem volt előre megtervezett, tehát nem volt ez benne az abszolút színházban, akkor hogy mi lesz?

[00:08:47]Tehát remélem a fotókról nem fogják lerettusálni majd így utólag a házelnökasszonyt.

[00:08:53]Ricsi, te számítottál erre?

[00:08:57]Sok mindenre számítok én most már a parlamentbe.

[00:08:59]Tehát, hogy itt azért zajlik az élet.

[00:09:00]Tehát, hogy azért olyan ritka, hogy mondjuk odalépnek egy frakcióvezetőhez, mondjuk a miniszterelnök és megbeszéljék.

[00:09:05]Újes Gerely mondta, hogy egyébként egy normális kommunikáció volt, de hogy korábban nem volt ilyen, hogy meglátogatták egymást a miniszterelnök és mondjuk a frakcióvezetők az ülésteremben, de most már ez is működik.

[00:09:19]Videózás van.

[00:09:19]Ez egyébként korábban is volt, de így egymásra rászólogatás.

[00:09:24]Tehát, hogy egy ilyen szabadabb légkör van, hogyha fogalmazhatok így.

[00:09:26]Egyébként meg egy normálisan működő parlamentbe miért ne vonhatnánk meg a szót a miniszterelnöktől, ha a tártól eltér?

[00:09:34]egyébként a korábbi parlamenti ciklusokban is volt ilyen, hogy jelezték egyébként, hogy a tártól eltét maga Kövér László egyébként fideszesektől is vta meg a szót, tehát hogy Kövér László nem a kedvenc politikusom, biztos, hogy nem őt fogom felvaratni a Hessi vilákomra a Hajtókámra az arcképével, de hogy de hogy volt történt ilyen, tehát hogy én azért elég régóta nézem a parlamenti kezdetéseket, ő is vont meg Fideszestől szót és egyébként ez egy a parlamenti ciklusban, meg a parlamenti működésbe ez benne van.

[00:09:59]Eddig ilyen nem volt.

[00:10:01]Meglátjuk, hogy most Igen, csak ugye itt Magyar Pétertől hallottuk ebben a rövid bejátszóban, hogy hogy mondta, hogy de elnökasszony megvan a két percem.

[00:10:07]És ugye korábban nyilatkozott Pont Forstoffer Ágnes azzal kapcsolatban, hogy ő neki nem tetszik ez a parlamenti stílus.

[00:10:13]Tehát még a parlamenti közvetítések elején láthattuk azt pont az idézett jelenet, amikor felállt a minisztereln és odament Gulyás Gergelyhez, hogy Fostofern azt mondta, hogy nem erre kaptunk felhatalmazást.

[00:10:23]és után adott egy interjút, amiben úgy fogalmazott, hogy arra kéri a tőle jobbra ülő frakciót, hogy térjen vissza ahhoz a magatartáshoz, amit ő az elmúlt két évben a közös munka alatt megismert.

[00:10:37]Ez egyértelműen az Tisza frakciónak volt egy üzenet.

[00:10:39]Tehát szerinted érheti retorzió egyébként Forstof Ágnester miatt?

[00:10:44]Szoli, én is azt gondolom, hogy a házszabályt be kell tartani.

[00:10:47]Nekem nincsenek meg ezek az emlékezetes pillanatok, amikor Kövér László elvonta volna, vagy megonta volna a szót a a fideszes képviselőktől.

[00:10:58]Te majd biztos fogtok ráemlékeztetni.

[00:10:58]Én nem érzem ebben az előre lebeszéltséget.

[00:11:03]Ellenben azt érzem, időnként belenézve például a a kormányszóivői tájékoztatókba is, ahol szintén átveszi az irányítószerepet magyar tételt, tulajdonképpen feleslegessé téve a kormányszóvivők jelenléték lejelenlét.

[00:11:19]Múltkor Magyar Péter adta meg a szót a sajtó jelenlévő képviselőnek.

[00:11:22]próbált a hölgy közbeavatkozni, föl is ajánlotta, hogy esetleg a népszava.

[00:11:28]Miniszterelnök úr, ezek eléggé setes uta jelenetek.

[00:11:30]Tehát én azt gondolom, hogy a házelnök asszonynak ez a reakciója, ez egyfajta autonómia visszaszerzés is akar lenni.

[00:11:42]Tehát egyértelművé akarja tenni és tisztázni akarja a szerepeket az országházban.

[00:11:46]A miniszterelnök dolga, hogy miniszterelnök legyen.

[00:11:49]A házelnöké meg az, hogy levezesse az üléseket egyebek mellett.

[00:11:54]Setes uta akciók.

[00:11:54]Ezt mondta Zoli.

[00:11:54]Neked mi?

[00:11:57]Néznek ki ezek a Balázs?

[00:11:59]Én gyakrabban szeretnék ilyen jelenetet látni.

[00:12:02]Tehát ez jutott eszembe.

[00:12:02]Tehát jó szeretnéd látni egy nagyonak szót neki, meg letekerjék a mikrofonját.

[00:12:10]Ugye ma a Magyar Péter szerintem csúcsokat dönt már országgyűlésbe.

[00:12:16]Tehát eddigi a miniszter miniszterelnökök a tavaszi meg az őszi ülészak elején mondtak napirend előtti hozzászólást.

[00:12:25]Magyar Péter minden nap mond napirend előtti hozzászólást.

[00:12:31]Tehát a a és az a helyzet, hogy azzal, hogy ő semmibe veszi a házszabályokat, ez az ülés levezetőt hozza kellemetlen helyzetbe, mert a nehéz ezek után mondjuk az ellenzéki képviselőket rendre utasítani, hogyha a saját miniszterelnöke nem tartja be a szabályokat.

[00:12:50]De ahogy látom, ez a törvények meg a alkotmány betartása az nem az erőssége a miniszterelnöknek, de azt hiszem múltkor egy hét alatt 12 órát beszélt Magyar Péter, tehát egyszerűen csúcsokat ebben benne van a Facebook a Nem, ez csak az országgyűlésbe való megszólalása.

[00:13:11]Én azt gondolom, hogy ide kicsit jobban lecsavargatni őt a meg a saját mikrofonját is, de a meg az jutott eszembe, hogy a londoni parlamentben van a képviselők előtt egy sárga csík.

[00:13:22]Azt kevesen tudják, miért van az ott.

[00:13:25]Annak az a funkciója, hogy azt nem szabad átlépni.

[00:13:30]Nem lehet testközelbe kerülni a kormánypárti és az ellenzéki képviselőknek a vita hevében sem.

[00:13:34]Én azt gondolom, hogy lassan ilyen sárga csíkokat föl kéne festeni így Magyar Péter elé.

[00:13:40]ang azelfestve, mert korábban, hogy ne le átszúrni a távolság átszúrható karddal és pont ezért, hogy a viták mi hevében ötleteket egymást adjon a parlamentb azért van ez a sárga csak az angol parlament itt ugye sajnos magyar parlamentba is [torokköszörülés] rálőttek miniszterelnökre tehát hogy hogy ilyen történt sajnos a a az elmúlt évszázadokban, de hogy de hogy hát reméljük azért ez e ezt a sárgacsékot nem kell felfesteni a magyar parlament csak egy mondat amit a Balázs mondott arra reagálva, hogy én azért annak Örülök, hogy a Tisza kormány a politikát az utcáról visszavitte a parlamember.

[00:14:14]Tehát lehet, hogy unalman sokaknak nézni Magyar Béter folyamatos felszólalását, reakcióit.

[00:14:22]Ö erre szerintem majd később vissza fogunk egyébként térni, hogy vannak itt azért olyan égetően fontos ügyek, amik megkívánnák a az érdemi parlamenti munkát, cselekvést, és ehhez képest olyan súműsor kezdett kialakulni, ami láthatóan szórakoztatja a kormánypárti és az ellenzéki képviselőket is.

[00:14:39]Na, maradjunk akkor ennél, amit most felvetettél.

[00:14:41]Ugye elértünk a mézeshetek feléhez.

[00:14:43]Azt szokták mondani, hogy a kormányzás első 100 napja az ugye a mézes hetek.

[00:14:47]50-nél jár most ugye a Tisza kormány, és hát Magyar Péter ezzel kapcsolatban közzétett egy posztot, amiben úgy fogalmazott, hogy ő mérhetetlenül büszke a Tiszakormány első 50 napjára.

[00:14:58]És akkor itt felsorolta az Tiszakormány állítólagos érdemeit.

[00:15:01]Ti elégedettek vagytok-e?

[00:15:04]Zoli?

[00:15:06]Én azt gondolom, hogy sokat tettek.

[00:15:07]Tehát az, hogy az Európai Unióval sikerült úgy rendezni ezt a viszonyt, hogy az uniós forrásokhoz hozzáférünk, és semmilyen olyan extrém áldozathozatalara nem volt kényszerítve Magyarország, amitől egyébként Orbán Viktor próbálta politikai kampányában óvni a választókat.

[00:15:27]Én ezt én ezt így látom.

[00:15:29]Tehát én én honnan tudom?

[00:15:29]Nem nem ülök ott nyilván a a megbeszéléseken.

[00:15:31]Te itt most is valamit sejtetsz, amiről te sem tudod, hogy ez létezik vagy nem létezik.

[00:15:37]Tehát ez kötzurkálás a részedől is.

[00:15:37]Én a megállapodás az azon részét ismerem, ami kikerült a nyilvánosság elé.

[00:15:43]Ebből az derült ki, hogy nem esett a nehezünkre meghozni azokat a politikai, szakpolitikai döntéseket, amelyek az utat megnyitották a források előtt.

[00:15:52]Tehát ha innen nézem a dolgot, akkor szerintem ez a az 50 nap, ez nagyjából rendben van.

[00:15:56]A előbb már említettem, én látok itt olyan témákat, kiemelten a klímahelyzetet és az oszályhelyzetet, ahol már most késésben van a Tisza kormány, de már az Orbánkormányok is, sőt már a Gyurcsány kormány is egyébként késésben volt.

[00:16:08]Itt például látok látok komoly lemaradást, de ha már párhuzamok, azért én emlékszem [torokköszörülés] még 2010-re, mikor a második Orbán kormány fölállt, és az emlékezetes 29 pontos akció tervét ugye a kormány elfogadta.

[00:16:23]egyébként abban szerintem voltak jó dolgok, jó kezdeményezések.

[00:16:26]Én akkor arról pozitívan is írtam.

[00:16:28]De annak az elfogadtatása az egészen novemberig tartott.

[00:16:32]Tehát a amit most számon akarnak kérni a a kormányoldal részéről, hogy lassan halad a munka.

[00:16:37]Egyáltalán nem volt gyorsabb például 2010-ben.

[00:16:42]Egyébként baromi érdekes megnézni Orbán Viktor akkori parlamenti beszédeit és összevetni Magyar Péter mostaniával.

[00:16:48]Rengeteg az átvedés stílusában, tartalmában, politikai üzenetében.

[00:16:51]Tök ugyanaz a kettő.

[00:16:55]Ezzel azt akarod mondani, hogy volt olyan Orbán Viktor nyilatkozat 2010-ből, ami mondjuk nem tudom ennyire dehumanizálta vagy deonztálta az ellenzéki képviselőket, vagy hát ők konkrétan a k konkrétan a közszolgálatban dolgozókat deizálta azzal, [torokköszörülés] hogy 98%-os adót vetett ki a a végkielégítés.

[00:17:12]Jó, de te most a retorikát mondtad, mer ugye én ebbe én ebben mindent elértek.

[00:17:16]Igen, azért nem 100%-os a fedés.

[00:17:18]Nyilván lehet találni vadfajtásokat mind a két oldalon, de hogy mind a két politikus korszakváltásnak tekintette a kormányra lépését.

[00:17:26]Mind a két de és korszakváltást is emlegetett Orbán Viktor.

[00:17:30]Mind a két politikus a mélyen bele akart nyúlni a a kormányzás rendszerébe, irányításába, adópolitikába, egyéb politikákba.

[00:17:38]Ez ez nagyon hasonló.

[00:17:42]De most némileg olyan, mintha relativizálnád azt, hogy Magyar Péter úgy beszél a parlamentben, ahogy az óvodás gyerekek szoktak, ha dühösek.

[00:17:47]Hát hogyha erről akarunk beszélgetni, akkor beszélgessünk el.

[00:17:50]Én egy kicsit általánosabb képet akartam előbb rajzolni, akkor beszéljünk a mikroszintről.

[00:17:57]Nem, mert az, hogy ugye mondtad az uniós forrásokat, én is kiemelném, hogy azért voltak a az elnek az 50 napnak igenis pozitív hozadékai, például az uniós pénteknek a hazahozatala.

[00:18:06]Igen, még nem tudjuk, hogy mit kértek.

[00:18:08]És nem tudom, mi lett ebből, tehát mi lett cserébe, ezt még nem tudjuk.

[00:18:13]Ezt majd lehet, hogy később megtudjuk, de az is lehet úgy van, ahogy mondod, hogy semmi.

[00:18:17]Lehet, hogy csak annyira örült a bizottság, az európai bizottság, hogy már nem Orbán Viktor a magyar miniszterelnök, hogy mindent is odaadtak Magyar Péternek.

[00:18:23]Ez is lehet, de ezt majd később tudjuk meg.

[00:18:24]Egy valami biztos, hogy nagyjából egy Mónika költözött a parlamentben.

[00:18:28]És ne haragudjál, az nem maga a relativizálás?

[00:18:33]Mármint hát, hogy nem tudjuk, hogy mit ígértek meg Magyar Péternek.

[00:18:35]Majd meglátjuk, hogy megígért a Bogi Bogi vélelmezett valamit.

[00:18:39]Te vélelmeztél valamit, és szerintem egyiket sem tudjuk.

[00:18:40]Tehát a te igazságodat sem tudjuk abból.

[00:18:43]Az én igazságom az, ami a nyilvánosság előtt van jelenleg, amiről ti beszéltek, az vagy van, vagy hát viszont maradjunk annál, amit itt Zoli felvetett, hogy néz, hogyha megnézzük a közvetítéseket, azért látsz a felszólalásokban átfedést, mert Magyar Péter ma úgy fogalmazott a parlamentben, hogy az előző kormányzat teljesítménye és az elmúlt 16 év az tulajdonképpen felért egy tatárjárással.

[00:19:06]Hát mennyire méltányos kritika ez pont Magyar Pétertől, Balázs?

[00:19:12]Hát [horkantás] ha azt nézzük, hogy ennek az lett a vége, hogy megkaptuk Magyar Pétert ajándékként, akkor azt tudom mondani, hogy a valahol él a hasonlat.

[00:19:21]Tehát ebből 14 évet aktívan részt vett Magyar Péter ebbe a tatárjárásba, ami szerinte az volt, de a végén tényleg a főnyereményt kaptuk meg.

[00:19:30]Én azt gondolom 56 vagy ezt az 50 napot tekintve azért emlékezzünk meg arról, hogy megszűnt a a Kamacstop.

[00:19:39]Muszk 240000 családnak nem kap támogatást és helyette majd a bankok nyerészkednek.

[00:19:47]Megszűnt a az üzemanyagárnak a fölső sapkája és ugye most átlag áraznak, hogy az mennyivel olcsóbb.

[00:19:53]Ma megnéztem pont, hogyha valaki megy le a Balaton felé, akkor nem javaslom, hogy serbenzinkútra menjen be tankolni, mert a védettárnál sokkal drágábban tud kizárólag a sellnél tankolni a balatoni út irányába.

[00:20:10]Kísébb persze az, hogy a miniszternek vannak jelentős részvényei, ennek a kettőnek semmi köze nincs egymáshoz, legalábbis én ezt remélem.

[00:20:21]illetve ugye most a elindul a gépmanipulált élelmiszereknek a mindenféle felszóítás vagy jelzés nélküli behozatal az Európai Unióba.

[00:20:32]Tehát azért számos olyan szép dolog történt, amire én nem lennék büszke, de én már mondtam ebbe az adásban, hogy 100 nap kijár a mindenkori kormánynak.

[00:20:44]Ez a Orbán Viktorral való összehasonlításra én azért annyit mondanék, hogy a tehát az, hogy közjogi méltóságokat zsarolt volna Orbán Viktor az országgyűlésbe, és egy ilyen sajátos alkotmányos puccsal a akarja leváltani a közjogi méltóságokat, ez azért nem fordult elő 2010-ben, tehát én ilyenre nem emlékszem.

[00:21:04]Szó, hogy 53%-ot kapott a Tiszapárt.

[00:21:08]Ez alapján az összes közjogi méltóság leváltására való.

[00:21:15]Azért erről majd Simor András kérdez meg a jegybank elnökét, aki 13-ig volt az elnöke a jegybanknak.

[00:21:19]Őt követte Matolcsi György, hogy milyen nyomás alatt volt Simor András?

[00:21:23]Hát olyan nyomások a végén annak érdekében mandátum lejáró előtt egyedül a legfelsőbb bíróság elnökét váltották le, ami nem volt elegáns, de itt nem az eleganciáról van szó, itt egy alkotmányos pucsról van szó, amivel elindít egy olyan precedensst, hogy gyakorlatilag bárkit bármikor le lehet váltani a demokratikusan megválasztott képviselőket, polgármestereket, tehát innentől Ez a következő lépést.

[00:21:53]Nem tudom miért áll meg itt Magyar Péter.

[00:21:57]Legyenek visszahívhatóak az országgyűlési képviselők például.

[00:21:59]És akkor majd meglátjuk, hogy két év múlva hogy alakul itt az országgyűlésnek az összetétele.

[00:22:08]Tehát ha bátrak vagyunk, akkor legyünk bátrak nagyon.

[00:22:10]De nem hiszem, hogy nem hiszem, hogy ebbe az irányba kéne elmenni.

[00:22:17]Én tényleg a Rákosi korszaknak a hangulata kezd visszaköszönni itt a országgyűlés elmúlt 50 év 50 napnyi munkájába.

[00:22:26]Tehát ez az AVH-nak adott különleges felhatalmazások és gyakorlatilag állam az államba.

[00:22:32]Úgy, hogy a vezetőknek nem kell nemzetbiztonsági átvilágításon részt venni.

[00:22:38]Ez azért engem legalábbis agodalommal tölte.

[00:22:43]Ricsi, te hogyan értékeled az elmúlt 50 napot?

[00:22:47]Nem tudom, azért Rákosi korszakot én nem vizionálnék, meg azért az Orbán kormány is a kétharmadával azért elég sokszor visszaélt különböző tatárjárást Vélőnál.

[00:22:57]Tatárjárást hát az elmúlt hat évben, tehát a covid utáni magyar gazdaságot és a pénzkilapátolást nézve sajnos nagyon-nagyon rossz idő volt.

[00:23:05]Tehát 2010 és 2020 között még elmondhatjuk, hogy volt konjunktúra működött a magyar gazdaság.

[00:23:11]voltak voltak bevételek, voltak emelkedések, de de az utána követő hat év az katasztrofális volt sajnos.

[00:23:18]És egyébként ez többek közt ez is okozta egyébként a az Orbánkormány bukását, hogy gazdaságilag már nem lehetett hozni azokat a számokat.

[00:23:25]A 10 hát ha ha hat év most a totáljárást, hogyha azt vesszük alapul mondjuk, hogy hogy még mindig vannak lélekeztető gépeink, amik ott rohadnak bent és mondjuk ezt egy világjárvány alatt szerezzük be nagy felárral, és egyébként nem az, amit beszerzünk, hanem egy teljesen más dolog, tehát hogy sundán bundán, zsebre játszva és egyébként apnó, alvási apnóés gépek, tehát a légzéssegítő gépeket szerzünk be egy világjárvány idején, amiben Magyarország sajnos nagyon Hát bakaszkodás volt, de nem takárjá.

[00:23:58]Én azt én azt erősebb szót használnék erre, amikor beteg embernék erősebb erősebb szót semmiféleképpen ne használjunk, úgyhogy próbáljunk egy egy kicsit így a normál keretek között maradni.

[00:24:09]Ö viszont ha már itt felvetettétek a ezeket az aggályokat, na nézzük meg, hogy akkor például a jelenlegi energiakrízisre és erre a nagy hőségre hogyan reagál a Tiszakormány.

[00:24:20]Ugyanis két miniszter is tanácsokat adott, sőt kéréseket fogalmazott meg a lakosság felé.

[00:24:25]Na, hogy pontosan mit, ezzel fogjuk folytatni, de már csak a reklám után.

[00:24:28]Maradjanak velünk.

[00:24:33][zene] [horkantás] [zene] A kormányváltással hirtelen jó lett az infláció.

[00:24:47]Az Amnesti pedig helyre Rusin Sendiromus.

[00:24:50]Érdekes csemegét kínálunk önöknek a média világából.

[00:24:53]Tartsanak velünk.

[00:24:55]Troll Kelt 22 [zene] Hírt TV.

[00:25:02][zene] [zene] És már folytatódik is a kommentt a Hírvén.

[00:32:52]A stúdióban pedig vendégeim még mindig Lánci, Rihard, Bakaev, Zoltán, Kuruc, Dániel és Kovács Balázs Norbert.

[00:32:57]A reklám előtt pedig ott hagytuk abba, hogy hát egy nagy hőhullám közepén [zene] vagyunk.

[00:33:02]Harmadfokú hőségriasztás van érvényben, ugye, és hát a legmelegebb napot azt még mára, [zene] illetve holnapra jósolják.

[00:33:07]Viszont amit ugye biztosan tudunk, hogy a hőség elleni védekezést is személyesen Magyar Péter irányítja.

[00:33:15]Viszont a miniszterek azért fogalmaznak meg iránymutatásokat a közösségi felületükön.

[00:33:20]Ugye Kapitány István volt talán az első, aki azzal kapcsolatban tett ki egy Facebook posztot, hogy lehetőség szerint este 6: és 9 óra között ne töltsük a telefonokat, ne használjuk a klímát, na akkor tegyük fel töltőre az elektromos autót.

[00:33:35]És hát most megérkezett mellé Hegedű Zsolt egészségügyi miniszter is, aki ugye úgy fogalmazott, hogy ebben a hőségben meglehetősen leterhelte az egészségügyi ellátórendszer, úgyhogy a sürgősségi osztályokat valóban csak indokolt és halaszthatatlan esetben keressék fel.

[00:33:51]Ez már a nyugat-európai minta vagy modell lenne?

[00:33:56]Ebben nem biztos, hogy itt népszerű leszek, de amúgy alapvetően Magyarországnak tényleg itt lenne az ideje elkezdeni egy kicsit környezettudatosabban élni, tehát hogy a klímahasználat meg a pazarlás terén például Magyarország azért nem nem üti még meg azt az európai kívánt átlagot.

[00:34:12]Ettől függetlenül nem biztos, hogy pont kapitány miniszternek kéne ezt mondani, hogy nem tudom, hogy az ő melyik villájában van lekapcsolva ugyanebben az időben a légkondi, de az tény, hogy kicsit lehetne azért a magyar ember takarékosabb.

[00:34:24]Itt elég arra gondolni, hogy hogyan használjuk mi a az épített környezetünket, hogy mennyire szemetes egy csomó minden.

[00:34:32]Hegedűs miniszternek meg nem tudom értelmezni ezt a mondatát, am sürgőségosztályra hát ez nem az, amiért a vizitdíjat annak idején be kellett volna vezetni, hogy egy idős néni elmegy beszélgetni a háziorvosával, sürgősségire az megy el, akinek ami sürgős problémája van.

[00:34:44]Szerintem ő itt hőgutát kaphatott, és esetleg ezt nem tudom rosszul fogalmazott.

[00:34:49]Nem tudok másra gondolni.

[00:34:50]Te mire gondolsz Hegedűsposztja?

[00:34:53][torokköszörülés] Én a kapitány miniszternek a kérésével, mert ez kérés volt, nem pedig utasítás.

[00:35:00]Én egyet tudok érteni.

[00:35:00]Tehát a valóban van egy olyan beesése az áramtermelésnek ezekben az órákban délután 6 és este 9 között, amikor egyébként a legtöbben valóban hazaérve a munkából elkezdik használni a háztartási eszközeiket.

[00:35:16]Tehát a kérés mögötti logikát értem, de nem fog működni nyilvánvalóan, mert a lakosság nem fog ezzel az ő mikrovilágában nem fog ezzel törődni.

[00:35:24]A nagyon zöld tudatosak talán betartják ezt a ezt a kérést, de amikor az ember hazaér, akkor végzi el a házi teendőjét, és tehát ezzel nem nagyon tud mit csinálni.

[00:35:34]Ezek egy nagyon szerencsétlen megfogalmazása az egészségügyi miniszter részéről.

[00:35:39]Bár abban is van igazság, hogy nagyon sok magyar fölöslegesen megy el sürgősségi osztályokra magát kivizsgáltatni.

[00:35:45]Nem pontosan olyan diagnózist kell vele kapcsolatban fölállítani, mint ami indokolná a sürgősségi osztály felkeresését.

[00:35:57]Ugyanakkor nem lehet a lakosságon számon kérni, hogy magát bevizsgálja.

[00:36:00]El fog menni, hogyha úgy érzi, hogy ott a helye.

[00:36:03]Tehát ez ez sem nagyon fog működni.

[00:36:06]De akkor hadd térrek gyorsan rá.

[00:36:07]az első esetre kapitányminiszter úrnak a mondására, mert szóval itt azért nagyon nagy gondok lesznek és most kaptunk ebből egy kis ízelítőt az elmúlt napokban a 40414-42 fokkal.

[00:36:16]Ez lesz a rendszeres, ilyen lesz a nyarunk.

[00:36:18]Ez a mostani lesz a leghidegebb nyarunk a következő 20-30 évben.

[00:36:24]És hogyha erre nem dolgozunk ki egy összársadalmi megoldást, egy modellt, hogy hogyan lehet ezt túlélni, akkor itt nagyon komoly problémák lesznek.

[00:36:32]És nem csak arra gondolok, hogy hőutrát kapunk, azzal senki nem kalkulál.

[00:36:38]Olyan vízhiány van már az Alföldön, Homokátságon, Dunaisza közén, ami előbb-utóbb el fog indítani egy belső migrációt.

[00:36:45]Tehát családok ezrei fognak fölhagyni a gazdálkodással, és keresnek megélhetést majd az ország más területein.

[00:36:52]Ez a ez a szitu, ez sokkal közelebb van hozzánk, mint egyébként gondolnánk.

[00:36:56]És erre utaltam az adás első felében, hogy ezek azok a alapvető kérdések, ami összársadalmi szinten fogja meghatározni a közzeljövőnket.

[00:37:04]És ezt a politikai vitát például nagyon hiányolom a parlament.

[00:37:08]Amúgy bocsánat, mélységesen egyetértek amúgy.

[00:37:10]És pont már olvastam egy ilyen töris Facebook oldalon egy posztot, hogy 1540-ben nagyon hasonló volt, mint most a fertőtó teljesen kiszáradt és amit te is mondasz, egy ilyen belső migráció indult meg ügyezett pont a törökkorra esik ez az időszak, és hát akkor az ország közép középső része teljesen elnéptelened.

[00:37:29]Szóval én nagyon örülök, hogy az első kormányül is ugye opuszta szerem volt, ami mindegy.

[00:37:32]Tehát magyar péteri viszonylatban az ugye megvolt a helye, kicsit magyarkodósra sikerült, de ettől függetlenül az jó volt, hogy ott a vízhelyzettel meg úgy általában ezzel foglalkoztak csak és aztán hogyan tovább.

[00:37:44]Tehát minden retorika hol vannak itt a azért ez egy megörökölt probléma.

[00:37:47]Ez egy na jó, de ezt nem tiszta Péternek 2003-ban már ilyen kis víztározó programja volt, amit ugye nem tudott végrehajtani.

[00:37:55]Tehát már ez akkor probléma volt.

[00:37:57]Az több mint 20 éve volt.

[00:37:59]Tehát hogy én nagyon szeretném azt látni, hogy most mindenki nyel egy nagyot és nem tudom, tehát víztározók, öntözőrendszerek, keletnyugat, ezt a politikán felül kellene kezelni.

[00:38:09]Így van.

[00:38:09]Így van.

[00:38:09]Csak ugye ehhez a politika oldaláról hallunk eleget erről a problémáról.

[00:38:13]Most ezt akarom mondani, hogy ehhez ugye nem Facebookozni kéne, hanem ezzel foglalkozni.

[00:38:17]Most Gajdos miniszter szerepében egyébként egy kiváló ember lenne erre a feladatra, úgyhogy nagyon remélem, hogy erre fog elmenni majd a fősodor, és nem Magyar Péternek a műsoraira.

[00:38:28]Nagyon [torokköszörülés] kikerekedett Dani Szeme akkor, amikor itt ezek még a sürgősségi osztályoknál tartottunk és ugye Zoli azt hiszem úgy fogalmazott, hogy vannak olyanok, akik nem feltétlenül sürgős esetekben használják a sürgőségi osztályt.

[00:38:39]Tehát mielőtt tovább adnám a szót, ezt kérlek, hogy fejtsétek ki.

[00:38:43]Tehát, hogy én azt nem értem, hogy tehát sürgősségire az megy el, akinek sürgős, mert oda sorolják be.

[00:38:48]Tehát bemész a kórházba, vagy a mentőbe visz, és ők döntik el, hogy a sürgőségére mész, nem te magad, te is be tudsz menni sürgőség össze, de onnan elküldenek.

[00:38:55]Tehát én már voltam többször sürgősség, én azért tudom.

[00:38:58]Így van.

[00:38:58]De de sok de sok olyan beteg van, amelyik egyből a sürgősségi osztályról rendelés és miután 6 óra után 6 óra elteltve sorra kerül, akkor majd a kórház eldönti, hogy valójában jogosan ment a sürgősségére, vagy egy másik vagy másik osztályra.

[00:39:13]Milyen milyen üzenete van ezeknek a tanácsoknak a kormányzat részéről, Ricsi?

[00:39:17]Hát a sürgőségi osztály látogatásra az arra vonatkozott, hogy mivel hogy extrém magas hőmérséklet van napközben, így a legtöbben este felé keresik fel a rosszul létükkel is és a különböző problémáikkal is ezeket a kórházi osztályokat, mert itt egy általában az van, hogy rosszul van valaki, satöbbi, satöbbi.

[00:39:36]De hogy a miniszteri poszt az arról szólt egyébként, hogy hogyha ha nem nem ha ezt lehetne beosztani idézőjelbe, akkor ne az eseti órákba terheljék le az amúgy is akkor már lecsökkent egyébként kórházi személyzetet.

[00:39:52]Mert akkor már ilyen ügyeleti rendszer van nagyon sok kórházban bent sajnos, mert ugye a kórházi dolgozók száma sem kielégítő Magyarországon és akkor ebben most nem menny.

[00:39:59]De biztos, hogy erre a legszerencsésebb megoldás az, hogy egy Facebook posztban tanácsokat zsz?

[00:40:03]Nem tudom, hogy Facebook poszt mennyire szerencsés egyébként.

[00:40:05]Valahogy kommunikálni kell.

[00:40:06]Ö de ezzel kapcsolatban én én nem látom ezt a rossz indulatot, amit így belelátnak, hogy most akkor az a betegnek azt mondta, hogy ne menjenek kórházba.

[00:40:14]Itt pont arról volt szó, hogy az esti órákban ne mindenki akkor menjen kórház.

[00:40:17]Az az egyik.

[00:40:18]A másik dolog, ugye pont ma beszéltem három polgármesterrel, tehát hogy bocsánat, nem is néggyel, és az országban legtöbb helyen másodfokú készültség van, tehát hogy nem lehet locsolni, autót mosni, terasztisztítani, medencét tölteni.

[00:40:33]Solymáron reggel elfogyott a víz a két felső tározóból.

[00:40:38]Most töltötte újra a helyi vízszolgáltató.

[00:40:42]Páty is vízhiány volt egyébként.

[00:40:45]Ha már az energiatakarékosságról Dunaújvárosba le kellett állítani a helyi uszodát, merthogy ott áramellátási gondok voltak, míg azt helyreállították.

[00:40:54]És jelen esetben egyébként az észak-magyarországi vízművek, tehát a Miskolc és környékét ellátó, a DM DMVR, ami ugye ezt a ezt a Pilisi medencét és nem tudom hány települést, és van még egy ellátó, aki aki 64 Pestmegyei önkormányzatot lát el.

[00:41:08]Ezek mind arra kérték és délzalában is arra kérték.

[00:41:12]Mondott a báza keretjei vízmű ott például ugyanúgy műszaki problémák vannak.

[00:41:16]Mindenki arra kéri a lakosságot, hogy ne nagyon tehát hogy észszerűen használja a vizeket, ne hajnalba locsoljanak és öntözzenek az emberek titokba se.

[00:41:25]Tehát, hogy pont ez a lényeg, hogy valahol a polgárőrök kezdték el járni egyébként a településeket, hogy szóljanak, hogy ne öntözzön már ember, mert egyébként a többieknek nem lesz ivóvize, és meg vagy ivóvízzel öntöznek.

[00:41:35]Jó, de de ebben a jelen helyzetben, amikor olyan súlyos vízhiány alakul ki, hogy egy-két településen valóban már az ivóvíz válik elérhetetlenül, akkor van-e a kormánynak bármilyen felelőssége vagy szerepe?

[00:41:47]És azért teszem fel így a kérdést, mert például láttuk azt, hogy hétvégén több rendezvényre, a többi között a Pride-ra például a Magyar Honvédség biztosított hűtött zacskós vizeket.

[00:41:58]És egyébként most is egyébként osztanak minden horacskós vizeket városokba is, meg a fővárosba is.

[00:42:04]Tehát, hogy ez egyértelműen ez nem a Pride miatt osztottak zacskyskós víz, az amiatt, mert a hőkupola itt van Magyarország fölött.

[00:42:10]Itt ennek az a lényege egyébként, hogy a kapitány miniszternek a felszólítása az sajnos nagyon-nagyon idő.

[00:42:16]Bocsás meg, Ricsi, csak hogy pontosítsunk.

[00:42:17]Ott dedikáltan külön rendezvényekre vitték le ezeket a vizeket.

[00:42:22]Erről Magyar Péter is beszélt ma a parlamentben, és ő fogalmazott úgy, hogy a Pride résztvevőinek biztosítottuk.

[00:42:27]Tehát, hogy értem, hogy van egy vízosztás, de ez külön dedikáltan [torokköszörülés] a Pride résztvevőinek történt.

[00:42:32]Viszont akkor maradjunk ennél a kérdésnél.

[00:42:34]Ezeket a problémákat, amiket most például Ricsi felvetett, nem lehetett előre látni?

[00:42:40]De lehetett, bocsánat, a 2010-es Fidesz programjában ez volt az elsődleges, a vízmegtartás, a víztározó program az, hogy a maga Magyarország víz Igen.

[00:42:47]Csak ugye egy több 100 oldalas programot rakott le a Tisza az asztalra.

[00:42:51]50 napja van a kormányon.

[00:42:51]Tehát azért mondom, hogy volt 16 év, sőt a Gyurcsány kormány ugyanígy megígérte ezt a fajta problémát, mert látható volt egyébként az első vatosodás.

[00:42:57]Nem tett nap alatt ezzel a helyzettel nem lehetett mit kezdeni szerinted, Balázs?

[00:43:05]Amikor éppen ilyen nagy melegek vannak, akkor ez nem az az időszak, amikor lehet ezzel kezdeni.

[00:43:10]Tehát a talajvizet nem ilyenkor kell visszapótolni, vagy ilyenkor nem lehet visszapótolni.

[00:43:14]Az Orbán kormány januárban elrendelte sürgősséggel, hogy a belvízi elvezető csatornákat töltsék fel, hiszen akkor jöttek be a vizek a tavaszi áradás kapcsán, és rendkívüli sürgősséggel elkezdődött ez a munka.

[00:43:30]Tehát ez a megelőzés, ez megtörtént az Orbán kormány ideje alatt.

[00:43:35]Az Évóz tekintetében azt tudom mondani, hogy miközben ilyen problémák vannak, amiket te is soroltál, eközben a kapitány Istvánnak az a megoldása, hogy azonnali hatállyal elküldte a nemzeti vízműveknek az igazgatóját, aki előtte a fővárosi vízműveknek volt nagyon sokáig az igazgatója.

[00:43:53]Tehát egy jó szakembert elküldünk, mert probléma van.

[00:43:55]A másik két bejelentésre meg azt tudom mondani, hogy a Orbán kormány alatt ilyen rendszerszintű problémák nem jelentek meg.

[00:44:05]Tehát a Tisza 50 napja van kormányon, és akkor kiderül, hogy a árhálózati rendszerbe problémát okoz, hogyha 6-kor valaki bekapcsolja a telefontöltőjét.

[00:44:17]Az orvosi ügyeleti rendszerbe problémát okoz, hogyha egy beteg elmegy a kórházi ügyeletre.

[00:44:22]Tehát hol élünk?

[00:44:22]Tehát én azt tudom mondani, hogy a 50 napos sikerpropaganda után itt van a valóság.

[00:44:31]Az egyik miniszter bejelenti, hogy akkor itt ne használják az áramhálózatot.

[00:44:33]Csak mondanám csöesen, ott van Paks, be kell kapcsolnia és akkor van áram a rendszerbe.

[00:44:40]Elvileg csak a ütőzat meg felmelegedik a napelem ellátottság tekintetében európai átlag fölött van napelem Magyarországon.

[00:44:50]este 6:00-kor még vidám működnek a napelemek, tehát nem igazán látom, de eddig ilyen probléma nem volt.

[00:44:58]A tavalyi évben is volt, meg három évvel ezelőtt volt egy hasonló nagy meleg, amikor szintén patakok száradtak ki.

[00:45:04]Akkor nem okozott ez senkinek problémát se az egész a ipari felhasználók ellátása kárára tudták biztosítani a lakosságnak 22 történtek ilyenek, hogy mondjam.

[00:45:16]Tehát én én azt látom, hogy a működési problémák jönnek elő és a megoldás helyett ilyen furcsa dolgok vannak.

[00:45:24]Várom már, hogy mikor lesz az, hogy a cserép alatt gyújtsunk Team Mécsest majd télen, és ne kapcsoljuk be a fűtést.

[00:45:31]mint ahogy a német nézték a pörgőát gyertya mell ezt vetíti elő kapitány István neki az lenne a dolga miniszterként hogy megoldja azt hogy a magyar energiabiztonság az rendben legyen.

[00:45:44]Ne pedig ilyen pócserek, hogy érzékeltesen mennyire rendszereken átnyúló ez a probléma.

[00:45:49]Egyébként ami az idei évet illeti, pont az volt a gond, hogy nem volt igazán vízlefolyás a magyarországi folyókon.

[00:45:55]Tehát nem volt olyan ólavadás, nem volt annyi hó a a vízgyűjtőhelyeken, hogy érdemi árhullám ment volna végig, ami egyként fölfogható lett.

[00:46:03]Tavaly volt, tavaly nagyon komoly, meg taval is komoly árhullám volt.

[00:46:04]Idén ez teljesen elmaradt.

[00:46:06]A problémát pél egyebek közt az jelenti, hogy az ivóvízhálózat és a csatornahálózat annyira előregedett, hogy a víz negyede az elfolyik a csövekből.

[00:46:15]Tehát ezt nem tudják fölhasználni a a felhasználók.

[00:46:16]És ez a probléma az 1020-30 évre tekint vissza.

[00:46:21]És a a rezsicsökkentési rendszernek az egyik nagy hátulütője az pont ez volt, hogy a vízdíjakban nem ismerték el a karbantartási felújítási költségeket.

[00:46:30]Az egész rohadt a földben, és évről évre egyre gyengébb kapacitással tudtak ezek.

[00:46:35]egyébként majd itt itt fog kiderülni, hogy Magyar Péter kormánya egyébként jobb lesz-e most, ha retorikát meg ezeket a ilyen külsőségeket leszámítjuk, mint bár mint a bármelyik Orbán kormány, hogy te hozzá tud-e nyúlni a nem látványos, de nagyon hasznos dolgokhoz, mint például éveken keresztül ott volt a Fidesznek az asztalán az, hogy ő talán az nem oké, hogy tiszta idó vízzel locsolnak emberek tetőket meg meg aszfaltot, merthogy ez egyébként ez jellemző, és ez a mai napig is így van.

[00:47:05]Tehát amikor a kapitányminiszter mond egy ilyet, akkor én csak szeretném azt gondolni, hogy ő erre is gondol.

[00:47:10]Tehát ezeket meg kell húzni valakinek, hiszen hogyha tiszta ivóvízzel, miközben a tényleg a legnagyobb aszályhelyzet van az elmúlt 200 évben Magyarországon 4 Ft-ért köb köbméter, vagyis, tehát szinte ingyen locsolnak, az az nem oké.

[00:47:27]Ö, akkor ott van a mezőgazdaságnak a helyzete, tehát né F.

[00:47:30]Hát nem 200 valamennyi a Budapesten, de van egy alapdíj benne.

[00:47:33]Az a szerintem arról van szó.

[00:47:35]Igen, akkor ott vannak ugye a amit elkezdtetek mondani, hogy rengetegen felszerelték, meg mindenféle program volt rá a a napkollektorokat meg a csak, hogy nem találták ki hozzá a kérdés, hogy például ezeknek a programoknak mi lesz a sorsa, hiszen azt azt látjuk, hogy hiszen azt látjuk, hogy most már az otthonfelújítási támogatás az például végéhez ért, tehát vannak olyan e ezt akarom mondani, hogy vajon Magyar Péter meg fogja-e azt azt a váratlant húzni, hogy ezeket a nagy rendszereket megreformálja, befejez [torokköszörülés] Ez jövő ez a jövő kérdése lesz.

[00:48:06]Nekünk már ennyi időnk volt.

[00:48:08]Nagyon szépen köszönöm nektek, hogy itt voltatok velünk és kérdezem a híradós kollégától.

[00:48:13]Szervusz Ibolya, nálatok este 8-kor a híradókban miről lesz szó?

[00:48:17]Szervusz Bogi.

[00:48:17]Köszöntöm a kedves nézőket.

[00:48:18]Gyanúsítottént hallgatták ki a Tech főigazgatóját Orbán Viktor a támogatásáról biztosította az aranykonvo ügyben meggyanúsított Hajdú Jánost.

[00:48:27]Közben Magyar Péter a költségvetés meghamisításával vádolta meg az előző kormányt, és szerda éjfélig meghosszabbította a harmadfokú hőségi riasztást az országos tiszti főorvos.

[00:48:37]Hát ugye jó jó meleg van kint kánikula van, úgyhogy várunk mindenkit a képernyő elő folytatásban is.

[00:48:43]Vargai Bajának nagyon szépen köszönjük a részleteket.

[00:48:45]Köszönöm.

[00:48:47]Én vendégeimnek köszönöm szépen még egyszer, hogy itt voltak velünk.

[00:48:49]Önöknek pedig köszönjük a megtisztelő figyelmet.

[00:48:52]És hát ahogy azt hallották, valóban nagyon meleg van, úgyhogy mindenki vigyázzon magára, és ha teheti, akkor egy hűs klimatizált lakásban kövesse az esti [zene] nyolcas híradót itt a Hírvén.

[00:49:00]Köszönöm még egyszer a figyelmüket.

[00:49:02]Tartsanak velünk majd holnap is.

[00:49:03]Viszontlátásra.