Honnan lesz pénz a választási ígéretekre? Palócz Éva, Inforádió, Aréna
- Az idei első negyedév GDP-növekedése (1,7%) készletemelkedésből fakadt, a főbb ágazatokban nem látszott áttörés, a beruházások zuhanása sem állt meg.
- A választás előtti „kasszakisöprés” miatt a költségvetési hiány a GDP 9%-át is meghaladta az első negyedévben, ami példátlan mérték; a kormányváltás után viszont jelentős többlet keletkezett.
-
„Több mint 9%, a GDP több mint 9%-a. Ez egy óriási szám. Előtte sem volt. Tehát a magyar költségvetés gyakorlatilag a covid óta súlyos problémákkal küzd, de ilyen még nem volt.” – Palócz Éva
- A háromgyerekes anyák életfogytiglani SZJA-mentességét „teljesen értelmetlennek” és céltévesztettnek nevezte, mert utólag díjaz olyanokat, akiknek ez már nem jelent ösztönzőt.
- A hiány csökkentésére lehetőséget lát a közmédia, a sportra és egyházakra fordított kiadások, a közbeszerzési túlárazás és az állami működési költségek területén.
- A választás után a külföldi befektetők bizalma nőtt, a 10 éves állampapírhozam meredeken csökkent, amit a piackonform ígéretek és a személyi változások is erősítettek.
- Az infláció idén 2% körül alakul, ami kedvező, de a további forinterősödést kerülni kellene, mert az exportáló cégeket sújtja a 30-40%-kal emelkedett bérek mellett.
- Az új kormány gazdaságpolitikája a digitalizációra, KKV-támogatásra és infrastruktúrára (különösen vasútfejlesztésre) fókuszál, az EU-s források tisztességes felhasználásával.
- Az egykulcsos adórendszert szociálisan érzéketlennek és gazdaságilag károsnak tartja, a többkulcsos rendszer bevezetését szorgalmazza jövőre.
- Az intézményi környezet javulása (jogállamiság, korrupció csökkenése) rövid távon is lökést adhat a beruházásoknak, különösen vidéken, ahol a „helyi kiskirályok” uralma megszűnhet.
Részletes összefoglaló megjelenítése
A magyar államháztartás helyzete és a költségvetés adatainak értelmezése
Palócz Éva, a Kopint-Tárki vezérigazgatója a beszélgetés elején bemutatta, hogyan követi nyomon intézetével a magyar állam és gazdaság állapotát. A költségvetés helyzetét elsősorban a havonta megjelenő pénzforgalmi egyenlegadatok alapján ítélik meg, amelyek jelenleg különösen izgalmasak az új költségvetés miatt. A folyamatot „nagyon-nagyon rángatózó, nagyon izgatott folyamatként" jellemezte. A gazdaság helyzetéről hetente érkeznek jelentések az ipari termelésről, építőiparról, kiskereskedelemről és külkereskedelemről, amelyekből a Kopint-Tárki előrejelzi a negyedéves GDP-t. Ugyanakkor Palócz Éva hangsúlyozta, hogy a KSH-hoz képest kevesebb adattal dolgoznak, ezért néha érik őket meglepetések.
Az idei első negyedév GDP-növekedése (1,7%) kellemes meglepetést okozott, mert az ipari és építőipari adatokból nem rajzolódott ki. Ennek magyarázata a készletemelkedés volt, ami már a múlt év harmadik negyedévében is hasonlóan befolyásolta a GDP-t, amikor 5 százalékponttal járult hozzá a növekedéshez. Palócz Éva szerint nem lehet tudni, hogy a debreceni és a bükkábrányi beruházások miatt kezdtek-e el a cégek előre készletezni. Hangsúlyozta, hogy a főbb folyamatokban – ipar, építőipar, szolgáltatások, beruházások – az első negyedévben nem látszott áttörés, a beruházások zuhanása sem állt meg.
A költségvetés „rángatózása" és a választási hatás
A költségvetés idei alakulását a vendég szerint alapvetően befolyásolta a választás. A „kasszakisöprés" effektus miatt óriási hiány alakult ki az első negyedévben, ami a GDP több mint 9%-át tette ki. Palócz Éva megjegyezte: a magyar költségvetés a covid óta súlyos problémákkal küzd, de ilyen mértékű hiány még nem volt.
„Több mint 9%, a GDP több mint 9%-a. Ez egy óriási szám. Előtte sem volt. Tehát a magyar költségvetés gyakorlatilag a covid óta súlyos problémákkal küzd, de ilyen még nem volt." – Palócz Éva *
Ezzel szemben a kormányváltás után az április még mínuszt, a május már kisebb pluszt hozott, júniusban pedig nagyon nagy többlet keletkezett. Palócz Éva szerint ez a „pénzherdálás" megszüntetésének következménye lehet: bizonyos kiadások, amelyek korábban indokolatlanul terhelték a költségvetést, megszűntek. Ugyanakkor figyelmeztetett, hogy nem várható minden hónapban 400 milliárd forintos többlet, de az egyenleg idővel normalizálódhat. A kormányváltás előtt 2000 milliárd forinttal több ment ki, mint egy évvel korábban. A kasszakisöprés példájaként említette az NKA 17 milliárdos kifizetését, amelyből 7-10 milliárd korábbi évek megtakarítása volt, a többit „csak úgy kiutalták". A beruházásokkal ezt a kiugró költést nem lehet megmagyarázni.
A választási ígéretek finanszírozhatósága
Palócz Éva a fegyverpénzről elmondta, hogy azt négyévente, választások előtt osztogatják, ami szerinte káros, mert hirtelen megugrik a kiskereskedelmi forgalom, majd visszazuhan. Helyette kiegyensúlyozott, folyamatos fizetésemelést tartana szükségesnek a fegyveres erőknél. Az idei hiány mindenképpen magasabb lesz a tervezettnél: 3,7%-os eredeti előirányzatról indultak, amit már az elején megalapozatlannak tartott. A korábbi kormány végül 4,5%-ot, majd 5%-ot mondott, az új kormány pedig azt közölte, hogy 8,3% lenne, de megtakarításokkal javítanak rajta. A Kopint-Tárki szerint 6,5-7% közötti hiánnyal megúszható az év.
A háromgyerekes anyák életfogytiglani SZJA-mentességét Palócz Éva „teljesen értelmetlennek" és „céltévesztettnek" nevezte. Jövőre ő maga is megkapná a kedvezményt, amit abszurdnak tart:
„Én már ugye nem vagyok fiatal, én már nyugdíjkorú vagyok, de még dolgozom. Jövőre, nekem is van két gyerekem. Jövőre én is megkapom a SZ mentességet, ami a legnagyobb értelmetlenség már ebben a korban. Miért kell valakit utólag azzal díjazni, hogy valamikor, tudom, 40 évvel ezelőtt szült két gyereket?" – Palócz Éva *
Politikai elemzői szempontból megérti ugyanakkor, ha a kormány nem ezzel kezdi a megszorításokat. Szerinte idén biztosan, de akár jövőre is megmaradhat az intézkedés.
A költségvetési hiány csökkentésének lehetőségei
Palócz Éva több területet is megnevezett, ahonnan megtakarítások érhetők el:
- A közmédia 150 milliárd forintos támogatása, amely „mindig is kiugróan magas volt"
- A sportra és egyházakra fordított kiadások, például 90 milliárd forint határmenti futballkluboknak
- A Bethlen Gábor Alapítvány óriási pénzek felett diszponál
- A közbeszerzéseken elérhető 20-30%-os túlárazás megszüntetése, ami több száz milliárd forintot jelenthet
- Az állam saját működési költségei, amelyek nemzetközi összehasonlításban is magasak
- A kamatkiadások, amelyek 2024-ben a GDP 5%-át érték el, de már csökkenőben vannak
„Mi csináltunk egy tanulmányt pár évvel ezelőtt, azóta is folytatjuk, hogy a magyar állam saját magára költött kiadásai mennyivel magasabbak a többi országéhoz képest." – Palócz Éva *
A kamatkiadások csökkenése és a befektetői bizalom
Az állampapírhozamok a választás másnapján meredeken csökkenni kezdtek. Palócz Éva szerint a külföldi befektetők bizalmát a TISZA Párt piackonform ígéretei és a korábbi rendszer fenntarthatatlanságának felismerése növelte. A személyiségek szerepe is fontos volt: Kármán Andrásnak nagyobb bizalmat adtak, mint korábban Nagy Mártonnak. A 10 éves magyar állampapír hozama jelenleg Románia mellett a legmagasabb az EU-ban (500 feletti bázispont), ami részben indokolatlanul magas volt, és a bizalom hatására csökkent. Palócz Éva szerint a stabil árfolyam, az alacsony hozamok és az alacsony infláció kombinációja kedvező, de az alacsony infláció nem az új kormány sikere, hanem „benne volt már a folyamatokban".
„Ahogy az Európai Unióban, ahogy hallottuk, hogy tapsolnak, a befektetők ugyanúgy tapsoltak, és ezt a tapsot bizalom formájában fejezték ki." – Palócz Éva *
A 2024-es 19%-os állampapír-hozam kapcsán megjegyezte, hogy az nem ingyen pénz volt, hiszen az infláció 17,6% volt, így csak a veszteséget kompenzálta. A szegényebbek, akiknek nincs állampapírjuk, egyáltalán nem lettek kompenzálva a magas inflációval szemben.
Inflációs kilátások
Az infláció meglepően alacsony, az első félévi érték 1,8-2% körül alakult, ami minden előrejelzőt meglepett. A piaci konszenzus idén 2% körüli inflációt vár, jövőre 2-2,5%-ot. Az alacsony inflációhoz hozzájárul az erős forint, a csökkenő termelői árak (mezőgazdaságban is) és a vámhatások mérséklődése. Palócz Éva szerint a 3% alatti infláció már nagyon jó, 1-2% pedig kimondottan előnyös a gazdaságnak. Ugyanakkor óvatosságra intett a hormuzi-szoros körüli bizonytalanságok miatt, az üzemanyagárak emelkedése még befolyásolhatja az inflációt. Ha idén 2,5% lenne az infláció, az még mindig viszonylag jó eredmény lenne.
Trump és az olajár
A műsorvezető felvetésére, miszerint Donald Trump akár a felére csökkentheti vagy a duplájára emelheti az olajárat, Palócz Éva mérséklően reagált: a világpiac igyekszik megoldani a problémákat, alternatív szállítási utak alakulnak ki, bár ezek drágítják az olaj árát (biztosítás, szállítási költségek). A Brent olajára jelenleg 74 dollár körül van, a korábbi 120-130 dollárral szemben. Ha 100 dollárig emelkedne is, azt még ki tudja mozogni a világgazdaság. Bízik benne, hogy „előbb-utóbb a józanész, azért csak felülkerekedik".
A forint árfolyamának hatásai
A forint a választás után erősödött, és azóta is tartja a szintjét. Palócz Éva erről megosztotta, hogy a monetáris politika szempontjából ez kedvező, mert segíti az infláció leszorítását (olcsóbb import), de a reálgazdaságot, különösen az exportáló vállalatokat sújtja az erős forint. A 350 körüli euróárfolyam megfelel a 2021-es szintnek, de a bérek azóta 30-40%-kal emelkedtek, ami nagyon nehéz helyzetbe hozza a cégeket, különösen a kisebb vállalkozásokat, amelyek nem tudnak fedezeti ügyleteket kötni.
„A további erősödést, erről írtam is egy cikket a Portfólióban, a további erősödést mindenképpen el kellene kerülni." – Palócz Éva *
A jegybanki alapkamat csökkentésével lehetne fékezni az erősödést. Ez már megindult, és Palócz Éva reméli, hogy novemberig folytatódni fog. Hangsúlyozta a jegybanktörvény azon passzusát, amely szerint az elsődleges cél (inflációs cél) veszélyeztetése nélkül együtt kell működnie a kormány gazdaságpolitikájával. Mivel az infláció a jegybank áprilisi 3,8%-os előrejelzéséhez képest 1,8%-ra csökkent, új helyzet állt elő.
Az új kormány gazdaságpolitikájának iránya
Palócz Éva szerint az új kormány gazdaságpolitikája semmiképpen sem „munkaalapú", ez a kifejezés már nem is hangzik el. A digitalizáció, a KKV-k támogatása, az infrastruktúra fejlesztése (különösen a vasút) került a fókuszba. A helyreállítási és ellenállóképességi terv (RRF) 10 milliárd eurós kerete ezekre a célokra használható fel. A vasútfejlesztés kapcsán személyes élményét is megosztotta:
„Szoktam vonattal járni a Balatonról Budapestre. Alig várom már, hogy végre egy olyan vonaton tudjak utazni, ahol nem le kell mászni a három lépcsőn a 70 éves szerelvényről a déli pályaudvarban, hanem csak úgy kisétálok, mint bármilyen más európai országban a vasúti kocsiból." – Palócz Éva *
Hangsúlyozta, hogy a 10 pontos terv nagyjából elfogadható, a lényeg, hogy az európai pénzeket jó célra és tisztességesen kell elkölteni, nem pedig kilátókra, lombkoronasétányokra vagy „óvodának álcázott házikastélyokra". Alapvetően a gazdaság békén hagyását, a jó feltételek megteremtését és a be nem avatkozást szorgalmazta. A vállalkozókra kell hagyni a döntéseket, ők tudják, hol van piac, milyen beruházások térülnek meg.
„Ezt a gondolkodást abba kell hagyni, békén kell hagyni a gazdaságot, jó feltételeket kell teremteni, és akkor az fog nőni magától." – Palócz Éva Orbán Viktor korábbi kijelentésére utalva *
Az akkumulátorgyártás és a kötött pálya
A beszélgetés során szóba került, hogy Magyar Péter éppen adta át a Mercedes új üzemegységét, amit a debreceni CATL-ből fognak akkumulátorral ellátni. Palócz Éva szerint ez a gazdaságpolitika „kötött pályán" mozog: a sínpálya adott, a vonat nem tud másfelé menni. A CATL még nem termel, a BIV is csak az év végén fog, de a döntések már megszülettek. Utólag felesleges vitatni, hogy jó döntés volt-e akkumulátorgyártó nagyhatalommá válni, bár Palócz Éva szerint ez „valószínűleg egy hibás felfogás volt". A lényeg, hogy a meglévő gyárakat szigorúan ellenőrizzék, és ha környezeti károkat okoznak, büntessék meg őket – a korábbi kormány a növekedési kényszer miatt mindent rájuk hagyott. A további akkumulátorgyár-terveket azonban alaposan át kell gondolni.
Demográfiai kihívások és termelékenység
Palócz Éva aggasztónak nevezte a népességfogyást: évente körülbelül 50 000 ember tűnik el, egy kisvárosnyi magyar. A munkaerőhiányra részben a mesterséges intelligencia és a robotizáció jelenthet megoldást, de ez nem szentírás. A magyar gazdaság termelékenysége az EU-átlag fele körül mozog (vásárlóerő-paritáson számolva), ezért magasabb hozzáadott értékű beruházásokkal lehetne növelni az egy főre jutó termelést. Bízik az elvándorlás megállításában és néhány külföldön élő magyar hazatérésében – saját környezetéből már két példát is tud. A hazatérők tapasztaltak, több nyelvet beszélnek, de tömeges visszaáramlásra nem lehet számítani.
Különadók és a szabad gazdaság
A különadók alapvetően nem férnek össze a szabad gazdaság működésével, kivéve a környezetvédelmi célúakat. A bankadót és a kiskereskedelmi különadót kifejezetten károsnak tartja. Utóbbi 4,5%-os mértéke, ha kivezetésre kerülne, árcsökkentéshez járulhatna hozzá. Palócz Éva „nagyon igazságtalan és nagyon ostoba, rövidlátó intézkedésnek" nevezte, és kiemelte: a 320 milliárd forintot valójában a fogyasztók fizetik meg az árakban. Fokozatos kivezetését javasolta.
Vagyonadó és többkulcsos adórendszer
A vagyonadó kapcsán Palócz Éva jelezte, hogy a nagyon nagy vagyonok jelentős része vállalati eszközökben, követelésekben van, ennek megbecslése szinte kivitelezhetetlen. A pénzügyi megtakarítások adóztatása viszont lehetséges, mivel ezek túlnyomórészt nyomon követhetők a nemzetközi bankrendszerben. Fontosnak tartja, hogy csak a nagyon magas megtakarítások legyenek adóztatva, ne a középréteg, de ebből kevés bevétel jönne be – „nagyon rokafogta csuka, nehéz történet".
A többkulcsos adórendszert (a nagyon magas jövedelmek extra adóztatása és az alacsony jövedelműek adójának csökkentése) kifejezetten támogatja. Az egykulcsos rendszert szociálisan érzéketlennek és gazdaságilag károsnak tartotta, mert a szegényebbek pénzét vette el és a gazdagabbaknak adta, akik nem költik el, így a fogyasztást is visszavetette.
„Én nagyon ellene voltam az egykulcsosnak, az szociálisan nagyon-nagyon érzéketlen volt. Gazdaságilag nagyon-nagyon súlyos károkat okozott." – Palócz Éva *
Jövőre várhatóan új adótörvény lesz, amiben reményei szerint megjelenik a progresszív elem.
Intézményi környezet, jogállamiság és beruházások
Palócz Éva Vigh Dáviddal (a szövegben „Vidamáton" – ASR hiba) közösen írt tanulmányukra utalva kifejtette, hogy az intézményi környezet javulása (jogállamiság, korrupció csökkenése, tulajdonvédelem) már rövid távon, egy-két éven belül is érezhető lökést adhat a gazdaságnak. Ha a vállalkozók biztosak lehetnek tulajdonuk biztonságában, nagyobb mértékben mernek beruházni. Ez különösen vidéken fontos, ahol eddig „helyi kiskirályok" uralkodtak, akik mögött a teljes állami apparátus állt, ha valamit meg akartak szerezni. Az ilyen gyakorlatok megszűnése óriási lökést adhat. Magyarország az elmúlt 15 évben két komoly nemzetközi listán az utolsó helyekre csúszott, miközben a politikai stabilitásban élen járt – de „azt nem ehetjük meg, tehát abból nem lesz vacsora".
A beruházások beindításához bizalom, pénzügyi és szabályozási stabilitás szükséges. A 3%-os likviditási hitelt (amivel nem értett egyet) várhatóan megszüntetik, de kedvező beruházási hitelek és az EU-s források elérhetők lesznek. A beruházások 2021 óta folyamatosan csökkennek, a gazdaság „teljesen ki van száradva". A 6000-7000 milliárd forintnyi EU-s pénz beáramlása tovagyűrűző hatással lendítheti fel a gazdaságot: útépítés, vasútfejlesztés, kórházépítés – mindez beszállítói láncokat indít be.
Az építőipar kilátásai
Palócz Éva cáfolta azt a félelmet, hogy a Mészáros-birodalom preferálásának megszűnésével összedőlne az építőipar. Az ágazatban rengeteg közepes és nagyobb cég is működik, amelyek korábban alvállalkozóként dolgoztak, és képesek lennének átvenni a feladatokat. A tendereket kell olyan feltételekkel kiírni, amelyek nem eleve a nagy szereplőkre vannak szabva. A profitot igazságosabban kell elosztani a láncban, mert eddig a legfelső szinten leföltözték a pénzeket, és a végén alig maradt valami a kisvállalkozóknak. „Járni jár, csak nem jut" – jellemezte a helyzetet.
Az euróbevezetés esélyei 2030-ra
A 2030-as euróbevezetési cél kapcsán Palócz Éva a három maastrichti feltételt értékelte. Az infláció feltétele teljesíthető, de vigyázni kell, mert nem a sima 3%-ot, hanem a három legalacsonyabb inflációjú EU-tagország átlaga + 1,5% szabályt nézik. A költségvetési hiány csökkentése a legkeményebb dió: a 6-7% közötti idei hiányról évi 1-1 százalékpontos csökkentéssel elérhető a 3% alatti szint, más országok is képesek voltak rá. Az államadósság feltétele ugyanakkor könnyen teljesíthető: nem kell 60% alá menni, elegendő a csökkenő pálya. Ezt segíti az erős forint (a devizaadósság forintban kevesebbet ér) és a növekvő GDP.
⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
- „Vidamátonnal közös műhelytanulmányokban" – a név valószínűleg Vigh Dávid (közgazdász) eltorzult alakja, aki a Kopint-Tárki munkatársa lehet, de ezt a kontextusból nem lehet egyértelműen megerősíteni.
- „Exterde Tibur vagyok / Exterde Tibor vagyok" – a műsorvezető nevének pontos alakja az ASR-hibák miatt nem rekonstruálható teljes bizonyossággal, bár „Exterde Tibor"-ként jelenik meg a szövegben kétszer is.
- „Szécsi Ágnes szerkesztő kollégám és Erdei Tamás főszerkesztő" – a nevek ASR-felismerése bizonytalan lehet, de a kontextus alapján valószínűleg pontos.
- „Palóbak" – Palócz Éva nevének eltorzult alakja a beszélgetés elején.
- „kiszuszakolom a gazdaságból a növekedést" – nem egyértelmű, hogy pontosan milyen Orbán Viktor-idézetre utal, de a kontextusból érthető a szándékolt jelentés.
- „Vidéken elképesztő állapotok uralkodtak. A helyi kiskirályok, akiket védett a törvény, a NAV, a nébich, a nem tudom milyen hatóságban még..." – a „nébich" valószínűleg a NÉBIH (Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal) eltorzult alakja, vagy más hatóság neve.
Teljes átirat megjelenítése
[00:00:00]Aréna Magyarország egyik legtöbbet idézett rádió műsora.
[00:00:02]Várja önt a stúdióban Paló Éva, a Kopint Tárky vezérigazgatója.
[00:00:10]Az Aréna távközési partnere a Van Magyarország.
[00:00:15]Segítse ön is munkánkat azzal, hogy feliratkozik csatornánkra.
[00:00:20]Jó napot kívánok az Aréna hallgatóinak.
[00:00:21]Exterde Tibur vagyok.
[00:00:21]A stúdióban itt van Palóbak, közgazdának Kopintárki vezérigazgatója.
[00:00:25]A beszélgetést a rádióban felvételről hallják kezük.
[00:00:26]Csak örülök, hogy elfogadta a meghívást.
[00:00:30]Milyen számokat és folyamatokat néz, amikor azt vizsgálja, hogy a magyar állam meg a magyar gazdaság az milyen állapotban van?
[00:00:39]Ugye alapvetően kétféle forrás van, hogy a magyar állam milyen állapotban van.
[00:00:43]Ott a költségvetés számait nézzük, amelyek jönnek havonta, tehát havi jelentésekben megjelennek a pénzforgalmi költségvetési számok.
[00:00:50]Ugye most ez nagyon izgalmas, mert új költségvetés lesz.
[00:00:55]Ö, amit most látunk, az egy nagyon-nagyon rángatózó, nagyon izgatott folyamat.
[00:00:59]Majd erről talán még beszélhetünk.
[00:01:00]Ez az államhelyzete.
[00:01:03]Persze aztán megnézzük, negyed évente jönnek pontosabb számok, aztán jönnek a kiadás szerkezetére vonatkozó számok, európai összehasonlítás, de az alapforrás az a pénzforgalmi hiányról szól.
[00:01:14]Pénzforgalmi egyenlegről, mert nem csak hiány lehet, bár nálunk mindig hiány van, de lehetne elvileg többlet is.
[00:01:19]Egyenlegről szól.
[00:01:19]A gazdaság helyzetéről pedig hát ugye minden héten jön legalább egy jelentés, ami az ipari termelésről, az építőipar termeléséről, vagy a kiskereskedelmi forgalomról, a külkereskedelemről jön.
[00:01:34]Tehát vannak olyan havi adatok, amiből már többé-kevésbé előre tudjuk jelezni az adott negyedévi GDP-t, amelyet csak később tudunk meg.
[00:01:46]Mi tulajdonképpen ugyanúgy jelzünk előre, mint a KSH, csak nekik konkrét számaik vannak, sokkal több, sokkal részletesebb.
[00:01:53]Mi csak nekünk csak az van meg, amit amit közölnek.
[00:01:56]Azért ez egy csak egy része ennek.
[00:01:59]És hát néha meglepetések érhetik a az embert.
[00:02:03]Például a az első negyedévi GDP ebben az évben ugye elég kellemes meglepetést okozott, 1,7%-kal nőtt.
[00:02:12]Nos, erre nem számítottunk, mert sem az iparig, sem az építőipá, tehát az első felsorolt havi adatokból nem rajzolódott ki ez a tulajdonképpen nem nagyon nagy, de a korábbi negyed évekhez képest nagyon magas növekedés.
[00:02:27]Valami csuda történt.
[00:02:28]Hát az a csoda történt, hogy a készleteket növelte meg a KS-nak.
[00:02:29]Most készletadat nincsen.
[00:02:34]Az az nem egy gazdasági folyamat, az egy az egy az egy mutató.
[00:02:37]És hát a első negyed évi GDP növekedését a fogyasztáson kívül, de az már jó régen így van, a készletemelkedés húzta föl.
[00:02:48]Most erre pedig nem lehet számítani, de speciál az, hogy jobb lesz, jobb lesz kicsit, mint az előző, tehát a múlt év utolsó negyed évei voltak, az már a habis számokból látszódott valamely.
[00:03:01]Készletemelkedés az nem olyankor van, amikor azt mondja egy vállalkozó, hogy mindjárt sokkalsokkal jobb lesz, és én első akarok lenni a piacon, ezért bevásárolom a készletet, hogy én lehessek az első, vagy mi ez?
[00:03:09]Hát nagyon jó kérdés, mi is erre gondoltunk, csak az a baj, hogy már ilyen történt a múlt év harmadik negyed évében, akkor is a GDP nagyon-nagyon csekély 0, valahány tized%-os növekedéséhez 5% ponttal járult hozzá a készlet.
[00:03:26]És akkor vártuk, hogy na akkor majd az utolsó negyed évben nem történt.
[00:03:29]Tehát ez nem rajzolódik ki, hacsak ugye gondolnak a kollégák, hogy hátha a bivá díj, az óriás beruházások már most készleteznek, holott csak az év végén lesz termelésindítás, nem lehet tudni.
[00:03:42]De mindegy is, ez egy mindegy, de az a lényeg, hogy a a lényegében a a fő mainstream folyamatokban, mint az ipari termelés, építőipar, szolgáltatások, még az első negyed évben nem láttunk áttörést, és nem volt áttörés a beruházásokban, sem pedig mi erre számítottunk, hogy talán már ez a beruházás zuhanás megáll, de nem állt meg az első negyed évben sem.
[00:04:08]Mitől rángatózik az államháztartás helyzetét leíró adattöm?
[00:04:10]Hát passzolnia kell a számoknak.
[00:04:13]van egy költségvetés, azt a végrehajtása van, annak passzolnia kell a végén.
[00:04:17]Nem, hát passzol is, csak ugye ebben az évben választás volt és a választási folyamatok a választás előtti nem csak az osztogatás, amiről szoktuk mondani, hogy fegyverpénz, meg a három gyerekesek, két gyerekesek satöbbi, mindenféle egyéb osztogatás, hanem hát a kasszakisöprés effektus is érvényesült.
[00:04:45]Ettől aztán óriási hiány alakult ki az első negyed évben.
[00:04:50]Több mint 9 a GDP több mint 9%.
[00:04:50]Ez egy óriási szám.
[00:04:53]Előtte sem volt.
[00:04:53]Tehát a magyar költségvetés gyakorlatilag a covid óta súlyos problémákkal küzd, de ilyen még nem volt.
[00:05:01]Ezzel szemben a második negyed év, hát kormányváltás volt, mindenféle változtatások történtek.
[00:05:06]Az április még mínusz volt, a május már egy kicsi plusz, a június pedig egy nagyon nagy pluszt hozott, nagyon nagy többletet hozott.
[00:05:15]Erről még nincsenek részletes adatok, de elképzelhető, hogy hogy hogy már most beindultak olyan megtakarítási lehetőségek, pontosabban nem megtakarítás, hanem hanem pénzherdállás megszüntetési következté következmények.
[00:05:32]Tehát, hogy bizonyos kiadások, amelyek korábban nagyon erősen terhelték és indokolatlanul, most mindegy, hogy miért, indokolatlanul terhelték a költségvetést, azok megszűntek.
[00:05:40]Nyilván nem várhatjuk, hogy minden hónapban 400 milliárd Ft-os többlet lesz, de azért ez egy nagyon furcsa mozgás, majd be fog állni szerintem.
[00:05:50]Ugye itt a kormányváltás az nagyon megzavarta a folyamatokat, előtte nagyon fölturbózta a kiadást.
[00:05:56]Ez és csak a kiadások miatt volt ez az óriási hiány, mert a bevételek azok folytak be rendesen, de rengeteg pénz ment ki.
[00:06:02]2000 milliárd Fttal több, mint egy évvel korábban.
[00:06:04]Ez óriási pénz.
[00:06:08]Ha most ennek már vége van, és lassan rááll a költségvetés egy normál szintre, akkor utána már csak ilyen szezonális ingadozásokat fog mutatni.
[00:06:15]Reméljük.
[00:06:17]Ühüm.
[00:06:17]A kaszta kisöprés az közgazdasági szempontból valami olyasmi, hogy előbb költök valamire, amire később is lehetne költeni, mert akkor megvan a jószág, vagy valami más akasza a kisöbrés.
[00:06:30]Hát például ugye a az NKA-nak a költekezését azt tipikusan ilyennek nevezhetjük.
[00:06:36]17 milliárd kiment csak úgy, ami állítólag nem amiből 10 vagy hét, már nem emlékszem pontosan.
[00:06:43]egyrészen korábbi évek megtakarítása volt, a többit pedig csak úgy kiutalta a rés a az NK-nak a a minisztérium és akkor osztogatott, és nagyon sok ilyen van akár 100 milliárdos nagyságrendben is.
[00:06:55]Hát akkor ez nem valami termelő dolog, ami később elkezd működni, és akkor annak valami haszna van, tehát nem nem kell érteni.
[00:07:02]Az is lehet, az is lehet, az is lehet.
[00:07:04]De akkor akkor sincs magyarázat erre a erre az óriási tempóra, ami a korábbi hónapokban nem jelentkezett, és most hirtelen beindult.
[00:07:10]Ugye?
[00:07:10]Igen, igen.
[00:07:10]A beruházások azok elég jelentős tételt képeznek a költségvetés kiadási oldalán, de nem igazán magyarázható meg az a nagyon nagy költési folyam, nagyon erőteljes költési folyamat.
[00:07:26]Maradva még egy kicsit az államháztartásnál tartható az előző kormány által a kampányhajrában tett ígéretek plusz még amit az új kormány az ígéretek megfejeléseként erre rátett a magyar állam pénzéiből a magyar állam bevételeiből személyvedelem adó három gyerekes anyák fenntartása fegyverpénz satöbbi satöbbi satöbbi.
[00:07:47]Ezek úgy egymásra rakódnak egy idő után.
[00:07:51]Hát a fegyverpénz már kint van, és lehet nem tudni, hogy mikor lesz legközelebb.
[00:07:56]Ugye idén előtt négy évvel korábban volt.
[00:08:00]Tehát ez egy választási fegyverpénz szokott lenni a a akkor négy év múlva kell belolni.
[00:08:05]Nem, mert már másik kormány van.
[00:08:05]Tehát nem tehát vagy igen, vagy nem.
[00:08:07]Én remélem, hogy nem, mert nem tehát nem így kellene a rendőröket és a mindenféle fegyveres erőket megfizetni, hanem egy rendes fizetéssel folyamatosan.
[00:08:18]Tehát ez a választások évében adok, ez szerintem nagyon káros mindenféle értelemben közgazdasági értelemben hirtelen borzasztóan megugrik a kiskfgalom, aztán meg visszazuhan.
[00:08:30]Tehát kiegyensúlyozottabb, folyamatosabb gazdaságpolitikát kellene folytatni.
[00:08:35]Tehát a fegyverpénz az már elment.
[00:08:35]Én azt gondolom, hogy mindenféle dolog finanszírozható.
[00:08:43]Idén a hiány az mindenképpen magasabb lesz minden korábbi elképzeltnél.
[00:08:47]Ugye indult az év 3,7%-os költségvetési tervvel, ami már akkor lehetett látni, hogy hogy teljesen megalapozatlan, kivitelezhet.
[00:08:59]Nagyon is korrigált egy idő után.
[00:08:59]Nem neki neki be se lett volna szabad ezt írni, tehát ilyen számot, ami semmilyen szám 4,1%-os gazdasági növekedéssel három év nulla után, hogyha azt írja, hogy na idén már lesz kettő, akkor elhiszem, de négy mitől lenne?
[00:09:17]Ahogy mondtam, hogy állóhelyzetből nem lehet 3 m magasra ugrani.
[00:09:21]Tehát és akkor már ő is bemond, hogy 4,s fél, aztán öt öt hátrált.
[00:09:27]Aztán most azt mondja az új kormány, hogy amit talált, ugye sok érdekesség volt benne, ami fedezetlen kiadási ígérvények.
[00:09:38]8,3 lenne, de meg tud takarítani.
[00:09:38]Tehát most sötétben tapogatózik az elemző.
[00:09:42]Mi azt gondoljuk, hogy nagyjából olyan 6,57%-ból megúszható az év.
[00:09:48]Na most, hogy a ezt a három gyerekes anyák életfogytiktató ál mentességével mit fog kezdeni a kormány?
[00:09:57]Ezt nem tudom.
[00:10:00]Én nem vagyok politológus meg politikai elemző se.
[00:10:03]Tehát megértem, amikor a politikai elemzők azt mondják, hogy ezt a teljesen értelmetlen csak a választások előtt már Kínnyában utoljára előrehúzó előre előhúzott előhúzott intézkedést megtartani, ez egy nagyon-nagyon értelmetlen dolog.
[00:10:18]Azt is megértem viszont, hogyha azt mondják a politikai elemzők, hogy nem szabad azzal kezdeni.
[00:10:25]Ez idén még nem is olyan nagyon nagy tétel.
[00:10:27]Örökké fogja a költségvetést ez majd terhelni.
[00:10:33]Én már ugye nem vagyok fiatal, én már nyugdíjkorú vagyok, de még dolgozom.
[00:10:38]Jövőre, nekem is van két gyerekem.
[00:10:40]Jövőre én is megkapom a SZ mentességet, ami a legnagyobb értelmetlenség már ebben a korban.
[00:10:48]Miért kell valakit utólag azzal díjazni, hogy valamikor tudom 40 évvel ezelőtt szült két gyereket?
[00:10:54]Ez egy teljesen értelmetlen dolog, hogyha azt mondják, hogy addig, ameddig a gyerek kiskorú, bár arra a családi pótlék való.
[00:10:59]Tehát a családi pótlékban kellene elismerni a az anyáknak a a szülését, vagy a vagy vagy az anyaságát.
[00:11:13]Én én én nagyon értelmetlen, nagyon céltévesztett intézkedésnek tartom, de azt gondolom, hogy még idén biztos, hogy fog maradni akár még jövőre is.
[00:11:22]Egy állomáztartási hiány ledolgozásának mi a célszerű módja?
[00:11:25]Honnan lehet spórolni?
[00:11:28]Mit lehet először lecsavarni?
[00:11:30]ami aminek hatása van.
[00:11:33]Ö hát ugye például ez am már bejelentettek, hogy rengeteg olyan kiadás van, kiadási tétel van, amiből nagyon sokat lehet megspórolni.
[00:11:44]Ugye például a a közmédia 150 milliárdja, amely mindig is kiugróan magas volt, és hát nem tudom, ez is egy médiacég.
[00:11:57]sok céget ismerek, ak el lehet libecolni 150 milliár 150 milliárdból még tehát elképesztő a sportra, az egyházakra mosd erőt ki, hogy 90 milliárd for 90 milliárd Ft ment ki a a határmenti futballklubokba.
[00:12:08]Nem tudom, hogy erre szükség van-e.
[00:12:11]Én szerintem ilyen mértékben valószínűleg nincsen, de teli van.
[00:12:15]A Betlen Gábor alapítvány lényegében ebből áll.
[00:12:17]Óriási pénzek fölött disponzonál.
[00:12:21]lehet a közbeszerzéseket sokkal olcsóbban végrehajtani.
[00:12:24]Ha elfogadjuk azt, hogy nagyjából 20-25 30 esetenként 30%-os túlárazás is történt, akkor már ott meg lehet takarítani több 100 milliárd Ftot.
[00:12:35]Az állam működési költségeiben is meg lehet takarítani.
[00:12:38]Mi csináltunk egy tanulmányt pár évvel ezelőtt, azóta is folytatjuk, hogy hogyan ha a magyar állam saját magára költött kiadásai mennyivel magasabbak a többi országéhoz.
[00:12:51]pedig más országokban is vannak minisztériumok, bíróságok, mindenféle hivatalok, és mégsem ilyen nagyon magas az állam saját működésre történő költése.
[00:13:00]És van még egy fontos dolog, ami hosszútávon nagyon fontos lesz, a kamatkiadások.
[00:13:07]Ugye 2024-ben a GDP 5%-át érték el a kamatkiadások.
[00:13:12]Óriási mérték, amit azoknak kell fizetni, akik finanszírozzák a magyar államot.
[00:13:18]Akik finanszírozzák a magyar államot.
[00:13:18]Na most azért ehhez hozzá kell tenni, hogy ez körülbelül ennek az 1egyharmada az a magyar lakossághoz ment.
[00:13:24]Épp most csökkentik az állampapírkamatokat nagyon helyesen.
[00:13:26]Talán még több is.
[00:13:26]Én ha mind potenciális én kis pénzemet beteszem most 6%, de szerintem nem akarok az AKK-nak tanácsot adni, de hát nyilván ők is nagyon jól tudják, hogy még az is magas és tovább lesz csökkentve.
[00:13:39]De hát az infláció is csökken.
[00:13:41]Akkor kaptunk 19%-os hozamot 2024-ben, amikor az infláció 17,6%-kal volt.
[00:13:50]Tehát ez nem százalék volt.
[00:13:50]Tehát ez nem egy ingyen pénz volt.
[00:13:53]Azzal csak azt a veszteségünket kápotolták, amit az infláción elszenvedtünk.
[00:13:58]Az egy másik dolog, hogy az akinek nincsen ilyen befektetési lehetősége, mert szegény ember, nincsen állampapírja, az nem lett kompenzálva a a borzasztó inflációval szemben.
[00:14:11]Na, akárhogyan is, nagyon magas volt az államház államháztartás kamat kiadása.
[00:14:20]És ez már kezd lemenni 4%-ra.
[00:14:20]Láttuk, hogy a választás szinte másnapján az állampírpiaci hozzamok meredeken elkezdtek csökkenni.
[00:14:28]De miért?
[00:14:28]A külföldi befektetők bizalmából az a leginkább érzékeny arra, hogy mit gondol a külföldi befektető a a egy gazdaság stabilitásáról.
[00:14:40]De nézték a kampányt és nézték, hogy miket ígér a Tiszapárt, és azt mondták, hogy ez piackonform, és akkor jobban lehet finanszírozni ezt az országot.
[00:14:47]Azt nem tudhatták, hogy mi következik egy kormányalakítás után.
[00:14:54]Szerintem tudhatták.
[00:14:54]Tehát az, hogy az a az a rendszer, az a gazdasági rendszer, ami addig volt, nem tartható fenn.
[00:15:00]Ezt ez ezt utólag nyugodtan megmondhatjuk, hogy ez így volt.
[00:15:04]Tehát akkor is mondtuk, hogy rohadunk a rohanunk a szakadék felé.
[00:15:07]Ö mondtam, egyre magasabbak voltak az állam kamatkiadásai, az állam kiadásai alapvetően.
[00:15:15]Tehát egy rendkívül fegyelmezetlen fiskális politika alakult ki.
[00:15:20]az Európai Uniós pénzeket elutasította a magyar kormány, mert ezt lehet mondani, ami egy óriási löketet fog adni a magyar növekedésnek.
[00:15:29]Majd talán erről beszélhetünk, hogyha a reál gazdaságot hozunk hozzuk szóba.
[00:15:35]Tehát olyan és a azt gondolom, hogy a hogy a személyiségek is már nagyjából ki voltak jelölve.
[00:15:39]Valószínűleg Kármán Andrásnak nagyobb bizalmat adtak.
[00:15:41]Ez rendkívül fontos a személyiség szerepe, hiszen rő rajta nagyon sok múlik, vagy milyen fiskális politika fog zajlani, mint mondjuk Nagy Mátonnak adtak, akik utólag mondjuk meg minimális volt a a bizalom iránta.
[00:15:55]Tehát megindult a csökkenés és most már 500 7% volt a magyar állampapír, a 10 éves magyar állampapír hozama.
[00:16:05]Románia mellett a legmagasabb az egész Európai Unióban.
[00:16:10]pedig nem nálunk volt a legnagyobb a hiány, mert Lengyelországban is most nagy a hiány, de ugye a román is Románia is nagyon zilát pénzügyekkel rendelkezik, úgyhogy most ott is elég sok a probléma, de hogyan akkor, ha úgy tetszik egy kicsit indokolatlanul magas volt az állampapírok, elvált hozzam a befektetőktől.
[00:16:26]Ez hirtelen, ahogy az Európai Unióban, ahogy hallottuk, hogy tapsolnak, a befektetők ugyanúgy tapsoltak, és ezt a ezt a tapsot bizalom formájában fejezték ki.
[00:16:36]Ühüm.
[00:16:36]De miért jobb egy befektetőnek, hogyha olcsóbban finanszírozható egy állam?
[00:16:40]Hát megkapná, ha finanszírozza az államotól magasabb kamatot is, mert pénzre szükségünk van.
[00:16:47]Neki mi érdeke fűződik ahhoz, hogy egy állam jól finanszírozható, olcsón finanszírozható legyen?
[00:16:52]Neki neki nem a na ő ő ő nem a nominális szintet nézi.
[00:16:55]Ő azt nézi, hogy az árfolyamhoz a az inflációhoz képest milyen milyen hoam, illetve a jegybanki kamatokhoz képest milyen hozamot tud elérni.
[00:17:05]Tehát ide hozza a pénzét.
[00:17:08]És a ez a jegybanki kamatokhoz hogyan viszonyul?
[00:17:10]Az inflációhoz meg az áfolyamhoz hozzogyan viszonyul?
[00:17:13]Na most hogyha az áfolyam ugye lát az áfolyam pedig element 350 valahány fortra.
[00:17:20]Hirtelen óriási erősödés mutatott a forint.
[00:17:24]Azóta is tartja magát.
[00:17:25]És azóta is tartja magát.
[00:17:25]Tehát ennek azért van hátulütője is, árnyoldala, de mindegy.
[00:17:30]De ha most ebből a szempontból nézzük, akkor valóban az, hogy stabil árfolyam, erős árfolyam, alacsony hozamok, alacsony infláció.
[00:17:40]Ez mondjuk nem az új kormánynak a sikere, mert ez benne volt már a folyamatokban, de hogy mondjam, tulajdonképpen szerencséje is van az alacsony inflációval, mert közben a ugye a az erős árfolyam is támogatja az alacsony inflációt, meg meg hát ugye az a bizalom, ami ugye a a termelők részéről is megnyilvánul.
[00:18:02]Tehát minden most úgy tűnik, hogy minden mutató, ami ezek a pénzpiaci elvárásokat jelzi, nagyjából a helyükre fognak kerülni.
[00:18:13]Milyen inflációval számolnak a következő egy évre, illetve a jövő évre?
[00:18:19]Hát nagyon alacsony lett az infláció.
[00:18:20]Meglepően annyira, hogy az összes még a legvélmesebb vagy legoptimistább előrejelzőt is meglepte.
[00:18:27]Hát ugye most 2% 1,8% körül van az első félévi.
[00:18:30]A konszenzus a piacon nagyjából 2% körüli inflációt jelez előre.
[00:18:36]Van aki egy nyolcat, van aki kettő, de ez nem egy olyan óriási különbség.
[00:18:40]És jövőre is kettő kett fél között tud lenni.
[00:18:43]Tehát úgy tűnik, hogy ahogy mondtam, részben az erős áfolyam, részben a a termelői árakat a termelői árakban van egy ilyen hullámzás.
[00:18:53]Most éppen a a mezőgazdasági termelői árak is csökkennek.
[00:18:59]Tehát nagyon kedvező az összes feltétele az alacsony inflációhoz.
[00:19:03]De ez van olyan egyáltalán, hogy jó infláció.
[00:19:05]A hármat szokták az árstabilitás nyugodt korszakának nevezni?
[00:19:11]Az a Igen, inkább alatta.
[00:19:11]Tehát hogyha ha most azt mondjuk, hogy jó, akkor azt kell mondani, hogy a 2,3%-a az nem jó, hanem kitűnő ebből a szempontból, mert ugye a defláció sem jó.
[00:19:24]1-2%-ot szoktak mondani, ami azért jó a gazdaságnak, mert kicsikét azért pörgeti, tehát mindig lehet arra számítani, hogy majd, hogy majd ha én most elmelek, akkor majd egy picikét többért fogom tudni eladni.
[00:19:34]Nem nagyon sokkal többért, de nem kevesebb ért legalább.
[00:19:38]Deflációban meg nem veszek új hűtől, mert jövőre íb pontosan.
[00:19:40]Tehát, hogy valami kell, ami pörgeti a gazdaságot, az 1-2%-ot szokták mondani.
[00:19:45]Hát ez egy ilyen hüvelykúly szabály, de a kettő, de a 3% alatt az mindenképpen nagyon jó.
[00:19:54]Nem tudjuk, hogy ez így marad-e.
[00:19:54]Ugye a védett ár az már kivezetésre került úgy, hogy a közben üzemanyagát csökken.
[00:20:02]Persze azért még ne dőljünk hátra, mert a holmuzi szorosról az egyik nap ezt halljuk, a másik nap azt halljuk, hol lezárták, hol nem zárták.
[00:20:07]Tehát azért még itt sok bizonytalanság lehetséges, amire fel kell készülni.
[00:20:15]De de most ebben a pillanatban ez megoldódott, és hogyha nem 2% lesz idén a infláció, hanem 2,s fél, mert a üzemanyagárak mégiscsak nagyon erősen megnőnek, az is egy viszonylag jó eredmény még.
[00:20:30]De hogy tudnak számolni egy külső környezeti elemzésben Donald Trumppal, aki ha akarja felére tudja csökkenteni az olajárat, ha meg akarja, akkor meg a duplájára tudja emelni, attól függően, hogy mit dönt.
[00:20:44]Hát azért nem teljesen így van.
[00:20:44]Igen, mert azért például most megindultak alternatív szállítási utak, tehát a a világpiac azért igyekszik ö megoldani azokat a problémákat, amelyeket a Trump okozott, és megoldani nem tud.
[00:20:59]Ö kimozogja a világpiac előbb.
[00:21:03]teljesen nem tudja, mert ugye ezek drágítják, tehát az alternatív szállítási útvonalak mindenképpen drágítják a a az olaj árát, nem a Brentet, mert az szállítási költség nélkül van, de a a az olajnak a mondjuk a finomítóba elkerülésig való árát, a biztosítási árak is megnőttek, mert ugye nem lehet, hát lövik a hajókat, senki nem biztosít így.
[00:21:28]Így van.
[00:21:28]Ö de szóval ötos, ez a ez a ez a rizikó, ez továbbra is fenn áll, és ezt nem tudjuk kivédeni.
[00:21:36]Abban lehet csak reménykedni, hogy ugye volt itt 120-130 dollár a Brend olajára, most 74.
[00:21:46]Éppen ma reggel néztem meg.
[00:21:46]Most az utóbbi napokban általában ennyi.
[00:21:51]Hogyha még 100-ig elmegy, mert a mert a a szoros megint lezárják, vagy a eszkalálódik a feszültség, még azt is ki tudja mozogni a világgazdaság, és ahogy mondom, valahogy meg fogja tudni oldani, ha nagyon drágán is a akkor is, de hát csak megoldódik ez.
[00:22:10]Arra lehet gondolni, hogy előbb-utóbb a józanész, azért csak felülkerekedik, nem?
[00:22:14]Meddig jó nekünk ez a forintárfolyam?
[00:22:16]A nekünk alatt Magyarországot mindenkit beleértek?
[00:22:22]Ugye erről megoszlanak a vélemények.
[00:22:22]A monetáris politika alakítói szerint ez nagyon jó, mert ugye az ő a jegybanknak a fő célja, vagy tulajdonképpen az elsődleges célja az a inflációkában tartása, az infláció leszorítása.
[00:22:36]És ebből a szempontból a erős árfolyam az mindenképpen támogatja azt ezt a folyamatot, hiszen az import termékek ára alacsonyabb lesz.
[00:22:50]Ugyanakkor az exportban negatív, tehát én azt gondolom, hogy a reálságot egyáltalán nem támogatja, mert a vállalatok, különösen az exportáló vállalatok, pont azok a vállalatok, akik akik igyekeztek külpiacra lépni, ami egy nagyon dicséretes dolog.
[00:23:09]Ez lenne a kitöréselékenyek a termelékenyek versenyképesek ki tudnak menni külföldre, azokat nagyon erősen sújtja ez a hirtelen nagyon erős forint erősödés.
[00:23:19]Ugye azt szokták mondani, hogy ez nagyjából egy olyan 2021-es szintnek felel meg.
[00:23:24]Az igaz, így van.
[00:23:24]Akkor is nagyjából ez a 350 valahány fortos euro árfolyam volt.
[00:23:30]De azóta a bérek viszont körülbelül 40%-kal emelkedtek, mert évi átlagban 6-8 10%-os béremelkedés volt.
[00:23:40]Ezt hogyha összeadjuk, akkor kijön a 30-40%-os béremelkedés.
[00:23:41]Tehát és általában a vállalatoknak hirtelen változásokhoz alkalmazkodni nagyon nehéz, különösen a kisebbeknek.
[00:23:49]Ugye a nagyobbak tudnak fedezeti ügyleteket kötni, tehát előrevesznek valamilyen devizát, lekötik, biztosítják.
[00:23:57]A kicsikkel nem állnak szóba.
[00:23:59]A kicsik el sem tudják ennek a költségét viselni, és általában nem is állnak szóba velük az a megfelelő ilyen intézmények.
[00:24:07]Tehát ki vannak téve az árfolyam nagyon erős szintjének.
[00:24:12]Úgyhogy azt gondolom, hogy a további erősödést, erről írtam is egy cikket a portfólióban, a további erősödést mindenképpen el kellene kerülni.
[00:24:24]Úgy látom, hogy erre most nincs esély.
[00:24:25]Tehát most ki tudja elkerülni a további erősödést, tehát ki az, aki azt tudja mondani, hogy eddig és ne tovább?
[00:24:31]Hát így konkrétan nem, hanem hogyha csökkenti a jegybanki alapkamatot, akkor azáltal kevésbé teszi, tehát vonzóvá a forint vásárlásokat, és ezáltal az árfolyamot kicsit gyengíteni tudja.
[00:24:45]Nyilván nem kell nagyon gyengíteni, de van egy ilyen ilyen érzékeny, finom hangolás, hogyha és ez már megindult egyébként, most megint megindult a kamatvágás, és én nagyon remélem, hogy ez az év hátralévő részében legalábbis novemberig folytatódni fog.
[00:24:58]gyengébb árfolyam mellett, alacsonyabb jegybanki alapkamat mellett van esély arra, hogy a forint árfolyama gyengüljön.
[00:25:06]Üm jegybanknak azt egyébként a jegybank törvény szerint figyelnie kell, ott abban van valami olyan formula, hogy az elsődleges cél nem veszélyeztetendő együtt kell működnie a kormánygazdaság politikájá.
[00:25:18]Pontosan így van.
[00:25:18]Pontosan így van.
[00:25:18]Van egy ilyen passzus, ami egy megfoghatatlan, hiszen most mit tegyen, de nyilván implicite egyébként én is pont ezt írtam bele ebbe a cikkbe.
[00:25:26]Erre hivatkoztam, hogy igenis a jegybanknak a elsődleges cél veszélyeztetése nélkül, mert azt nem szabad elfelejteni, de azt gondoljuk, és minden kutató most erre irányul, hogy most nincs veszélyeztetve az inflációs szél, hiszen ha látjuk meglepően alacsony a jegybank áprilisban még 3,8%-os inflációt vált.
[00:25:50]Arra épült az egész monetáris politikai stratégia.
[00:25:52]Emiatt nem is volt májusban kamatcsökkentés, és most 1,8, tehát 2% ponttal csökkent három hónap alatt a jegybanki előrejelzés, ami azt jelenti, hogy új helyzet van.
[00:26:08]Látja az új kormány gazdaságpolitikájának a lényegét a kijelentésekből, az ígéretekből, a parlamenti felszólalásokból?
[00:26:18]Miről fog szólni?
[00:26:18]Eddig úgy hívták, hogy munkaalapú.
[00:26:20]Az az előző kormányé volt.
[00:26:24]Semmiképpen sem munkaalapú.
[00:26:24]Én legalábbis nagyon remélem, ez a szó azóta nem is hangzott el, de még csak hasonló sem.
[00:26:33]Például a digitalizáció nagyon erősen a fókuszban van, és ugye ez az RRF, tehát ez a helyreállítási és ellenállóképességi terv, aminek a 10 milliárd euróját most sikerült megszerezni.
[00:26:46]Tegnap bólintottak rá vég végképp.
[00:26:50]Ebben pé nagyon erős hangsúlyt kap a digitalizáció.
[00:26:52]Van benne szó, ugyanúgy, mint korábban is, de nincs elfelejtve a KKV-k támogatása.
[00:26:58]Nagyon erőteljes.
[00:26:58]Ugye az is gazdasági kérdés, a az infrastruktúra fejlesztése.
[00:27:03]Ugye vasútfejlesztő miniszterünk van.
[00:27:06]Igen.
[00:27:09]Nagyon erősen elkötelezett.
[00:27:09]Nagyon örülök neki.
[00:27:11]Szoktam vonattal járni a Balatonról, Budapestre.
[00:27:13]Alig várom már, hogy az egy nagy vállalkozás, hogy végre egy olyan vonaton tudjak utazni, ahol nem le kell mászni a három lépcsőn a a 70 éves szerelvényről a déli pályaudvarban, hanem csak úgy kisétálok mondjuk, mint bármilyen európai más országban a vasúti kocsiból.
[00:27:29]Tehát az az infrastruktúra fejlesztése, tehát ezek a a ugye ma most annyit tudunk a az új kormány gazdaságpolitikájáról, ami ebben a tervben megjelent, és azt gondolom, hogy az a 10 pont nagyjából elfogadható, tehát az az, amit tenni kell, de nem kell olyan nagyon sokat tenni.
[00:27:52]Nyilván az európai pénzeket jó célra és tisztességesen kell elköteni.
[00:27:58]Ez már két olyan feltétel, ami eddig nem volt igazán meg.
[00:28:00]Tehát nem kell kilátó, nem kell lombkorona, nem kell házikast, óvodának álcázott házikastély satöbbi.
[00:28:10]Nagy szigorúan kell ellenőrizni és tisztességesen, tehát jó célokra.
[00:28:12]Ez már önmagában egy nagyon komoly lökés fogadni a gazdaság növekedésének.
[00:28:21]azon felül pedig nyilván jó szabályokat kell hozni, és nem kell beleavatkozni a gazdaságba annak minden pontján.
[00:28:26]Ugye ez az előző kormány nagyon sok problémája volt, de ez a ez a ez a ez az örökké majd én megmondom, majd én csinálok növekedést.
[00:28:37]Ugye mondtam, kiszuszakolom a gazdaságból a növekedést, mondta Orbán Viktor.
[00:28:41]Ezt a gondolkodást abba kell hagyni, békén kell hagyni a a gazdaságot, jó feltételeket kell teremteni, és akkor az fog nőni magától.
[00:28:51]Például mondjuk exportpiacok felkutatásában lehet segíteni, tehát ott például a HEPA vagy a többi az tud segíteni, de amúgy nem kell beleavatkozni erősen a gazdaságba.
[00:29:01]majd a kapitalisták tudják, hogy hogy kell ezt csinálni.
[00:29:07]A láthatatlan kéz el fogja hozni a jólétet.
[00:29:11]Hát általában elhozza.
[00:29:11]Más országban elhozza.
[00:29:13]Hát én nem hát ez kapitalisták az már egy minősítés.
[00:29:16]A vállalkozó mondjuk azt, hogy vá kapitalista gazdaságban élünk.
[00:29:19]Hát ez nem minő ténymegállapítás.
[00:29:22]A kapitalizmusra hajt és abból beruház.
[00:29:25]Meg erre egy részét elteszi.
[00:29:25]Nem így van.
[00:29:29]Jó.
[00:29:29]Lehet lehet így is nevezni.
[00:29:30]Én nem így szoktam, mert én inkább ilyen makogazdasági elemzéseket csinálok, és abban nincsen minősítés, meg kizságmányolás sincs, meg ilyesmik a mi szókészletünkben, de mindegy.
[00:29:42]De igen.
[00:29:42]Bizonyos a korrekciókkal együtt igen, nagyjából egy vállalat látja, hogy hol van piac, és akkor arra fog termelni.
[00:29:51]Persze lehet, hogy rosszul mérte föl, akkor ő el fog bukni, de van másik 100, amelyik lehet, hogy jól méri fel.
[00:29:58]Tehát alapvetően a vállalatok döntési képességeire hagyatkozunk, mert ők tudják, hogy hogy mit tudnak, milyen beruházásokat lehet csinálni, az hogy fog megtérülni.
[00:30:13]Én azt mondom, hogy igen, rájuk kell hagyni, ha van valami olyan anomália, amely tömeges a gazdaságban, valamilyen oknál fogva, m akár egy külső a klímaok miatt, vagy a vagy az ai miatt, vagy az mesterséges intelligencia használata miatt be kell avatkozni a szabályozásba.
[00:30:31]Hát hogyha van valami ilyesmi, akkor azt nyilván meg kell tenni, de egyébként igen, a vállalatok tudják, hogy hogy mit kell termelniük, vagy hogyan fognak tudni.
[00:30:39]profitot termelném, mert az egésznek a célja.
[00:30:43]Ez a céljuk.
[00:30:43]Ez én mennyire mozog ön szerint kötött pályán a magyarga politika?
[00:30:47]Azért kérdezem, mert Magyar Péter épp most adta át a Mercedesnek egy újabb üzemettségét, amibe a debreceni CTLből fognak akkumulátort gyártani.
[00:30:57]Ez ugyanaz a gazdaságpolitika, nem?
[00:30:57]Az ipari gazdaságpolitika.
[00:31:01]Igen.
[00:31:01]Hát ami volt, az már egy pálya.
[00:31:04]Azon a pálya, azon a pályán kell menni.
[00:31:06]A sí nem tud másfele a vonat nem tud másfele menni, mint amerre a sín viszi.
[00:31:11]Ez már egy eldöntött dolog.
[00:31:11]A szételi speciál még nem igazán termel, de majd fog.
[00:31:16]És a bivi sem termel, hanem csak az év végén fog.
[00:31:20]De gészletei már vannak.
[00:31:22]Észletei már vannak.
[00:31:22]Tehát ezek ezek már ha igazátek már eldöntött dolgok.
[00:31:28]Ö most utólag felesleges abba szerintem belemenni, hogy ez ezek jó döntések voltak-e vagy nem jó döntés volt-e a magyar kormány részéről, hogy a világ akkumulátor gyártó nagyhatalma leszünk.
[00:31:40]Ez valószínűleg egy hibás felfogás volt.
[00:31:44]Hogy mi lesz az akkumulátor gyárakkal, ezt én nem tudom, de meggyőződésem, hogyha ellenőrizve lesznek és szigorúan megbüntetve, hogyha környezeti károkat okoznak, akkor nem fognak.
[00:31:59]Azt mondják, hogy a valamelyik koreai, nem tudom, a Samsung vagy a SK aztem a Samsung Koreában mindaszerűen működik.
[00:32:11]nem fújik ki a trutyi a a gyából, mert mert úgy megbüntetik, hogy attól kódul.
[00:32:17]Magyarországon annyira növekedés orientált volt minden.
[00:32:22]Tehát annyira rettegtek attól, hogyha kiesik egy termelés, akkor majd a GDP kisebb lesz, mert így is kisebb lett, mindegy, hogy inkább mindent rájuk hagytak.
[00:32:30]Tehát ez ennek meg kell változnia.
[00:32:32]És az a kérdés, hogy tehát ez már így van, nem tudunk vele mit kezdeni, de a további terveket, rengeteg akkumulátor gyár terve van még az asztalon.
[00:32:43]Ezeket meg kell gondolni, hogy hogy mi lesz velük.
[00:32:49]Az mekkora kockázat Magyarország számára, hogy fogyunk, vagyis elég csökken a hadra fogható munkaerő.
[00:32:53]Ezt tudjuk ellensúlyozni a mesterséges intelligenciával, meg a robotizmussal, meg az AI-jal?
[00:33:00]Hát ezt nem tudom, nagyon fogyunk.
[00:33:03]Elképz elképesztő minden hónapban jönnek ki ugye a számok a születésről és a halálozásról és évente körb egy olyan 50000 ember egy kisváros eltűnik.
[00:33:12]Így van.
[00:33:14]Egy kisvárosnyi magyar.
[00:33:14]Akkor hogy lesz munkaerő?
[00:33:16]Ha nincs munkaerő, ki fog termelni?
[00:33:20]Hát ugye ez egyfelől azért van ez az AI a tucatnyi cikk jelenik meg arról, hogy az AI el fogja venni a a munkánkat és majd ott állunk munka nélkül millió számra.
[00:33:29]Ugye ez nyilván nem igaz, de azért nyilván nagyon sok munkaerőt ki tud váltani.
[00:33:33]És hát a másik pedig, hogy azért a magyar gazdaság termelékenysége az körülbelül hát attól függ, hogy kihez vesszük, de az EU-hoz képest körülbelül annak a fele az egy dolgozóra jutott GDP vásárlóerőparításon nem árfolyam áfolyamon még rosszabb.
[00:33:49]Tehát, hogyha sikerül olyan beruházásokat létrehozni, amelyek amelyek magasabb hozzáadott értéket termelnek, és az egy főre jutott termékegységet növelik, akkor ugyanannyi terméket kevesebb emberrel lehet előállítani.
[00:34:04]De azért ez nem egy nem egy szentírás.
[00:34:08]Tehát azért itt nyilván fog hiányozni munkaerő.
[00:34:10]Ö talán meg lehet állítani az elvándorlást.
[00:34:14]Én ebben nagyon bízom.
[00:34:16]Talán vissza is jönnek néhányan.
[00:34:19]Én magam már tudok kettőt a szűköből.
[00:34:22]Lehet vissz sokkal többet.
[00:34:24]Tehát lesznek akik visszajönnek de nem valószínűleg nem tömegesen.
[00:34:31]De azok azok azok viszont nagyon tapasztalt emberek lesznek.
[00:34:34]Viszont viszont megismertek egy külföldi országot, valószínűleg nyelveket beszélnek satöbbi.
[00:34:38]De ez egy de igen, ez egy nagyon súlyos probléma lesz.
[00:34:41]Üüm.
[00:34:41]A különadók rendszere az mennyire fér össze a szabad gazdaság működésével?
[00:34:51]Hát alapjában véve nem igazán, kivéve, hogyha ezek a külön adók mondjuk környezeti szempontokra irányulnak.
[00:35:00]Tehát aki mondjuk szennyezi a környezetet, az fizessen valami külön adót.
[00:35:03]Azok az adók, amelyek kifejezetten bizonyos ágazatok büntetésére vonatkoznak, vagy kizárólag a költségvetés bevételnek a növelésére.
[00:35:14]Itt a bankadóra gondolok, az előbbinél a kiskereskedelmi különadóra, amely nem másra, mint a kiskereskedelmi láncok megbüntetésére irányult.
[00:35:23]Ez semennyire se egyeztethető össze.
[00:35:28]És azt gondolom, hogy ezt előbb-utóbb ki kell vezetni már csak azért is, mert ugye beszéltünk az inflációról, azért az inflációban vannak még bizonytalansági tényezők.
[00:35:37]Az a 4,5%, amit a kiskerláncok fizetnek, hogyha kikerül, akkor legalábbis annak egy része az árcsökkentéshez tud hozzájárulni.
[00:35:47]Az egy nagyon igazságtalan és nagyon ostóba, rövidlátó intézkedés volt.
[00:35:53]Most már nem könnyű kivezetni, mert 320 milliárd Ftot fizetnek be a kiskerláncok a költségvetésbe évente.
[00:36:00]Nem, nem ők fizetik ezt.
[00:36:03]Mi fizetjük fizetik?
[00:36:05]Mi fizetjük az árakban.
[00:36:08]Azt gondolom, hogy ezt talán lassacskán ki lehet vezetni, mert ez abszolút piac ellenes.
[00:36:13]Másokat nyilván meg lehet tartani.
[00:36:15]Ez egyenként kell megnézni.
[00:36:18]Ühüm.
[00:36:18]Közgazdasági értelmezése a vagyonadónak, legalábbis, amit addig arról vagy eddig arról bejelentettek, van-e, hogy nézne ki egy vagyonadó?
[00:36:29]Nem tudom igazából, hogy a kormány ezt hogy képzelte el.
[00:36:31]Ugye az a probléma, hogy a vagyonok, a nagyon nagy vagyonok jelentős része vállalati eszetekben van, vállalati követelésekben van, vállalati vagyonban van.
[00:36:43]Nos, ennek a megbecslése borzasztóan nehéz.
[00:36:47]Ö, gyakorlatilag szinte kivitelezhetetlen.
[00:36:53]Erről még én nem láttam előrejelzést, vagy vagy előterjesztést, hogy vajon hogyan képzelik el.
[00:36:58]Lehet ö ö ö vagyonadót casre, tehát megtakarítások, pénzügyi megtakarításokra kivetni.
[00:37:08]Meg kell nézni, hogy mennyi van állampapírban, mennyi van részvényben, egész világon meg kell nézni ö meg lehet nézni, semmi akadálya.
[00:37:15]Akinek hát kivéve, aki nem tudom valamilyen milyen szesel szigeteken, vagy nem tudom hol dugta el a vagyonát, biztos vannak olyan helyek, ahol nem.
[00:37:26]De Európában biztos.
[00:37:28]Amerikában.
[00:37:28]Igen, nagyjából ez ez pontosan nyomon követhető, hogy hogy kinek milyen pénzügyi vagyona van különböző nemzetközi, külföldi vagy magyar bankokban.
[00:37:38]Ezt el tudom képzelni.
[00:37:40]Én azt gondolom, hogy ez hogy ez egy jó irány, de hogy kivitelezni hogy lehet, ehhez én nem tudok hozzászólni, mert ez egy nagyon nehéz dolog.
[00:37:49]Nincs nincs olyan hatása, mint BN Borgnál, aki amikor Svédországban elkezdték adóztatni, akkor pikpakát helyezte a székelyit, már nem is Monacóba találta.
[00:37:55]Igen.
[00:37:55]Bog.
[00:37:55]Igen, de azért nem tud mindenki elmenni.
[00:37:57]Meg volt az a híres filmrendezve, svéd filmendez most hirtelen nem jut eszembe a neve, aki szintén elment Svédországban, mert én már Bergm Bergman is mert már 90% volt a jövedelem adó, sőt majdnem több mint amit keresett.
[00:38:11]Szóval nem nem hiszem, hogy el lehet bújni ez alól.
[00:38:19]mondom, mivel hogy a a ez ezek a pénzbeni megtakarítások, ezek alap alapjában véve túlnyomó részt nyomon követhetők egy bizonyos és nyilván az a lényeg, hogy ne túl alacsonyan legyen, tehát egy közép megtakarítás ne legyen adóztatva, hanem tényleg csak azok, ahol nagyon-nagyon magas megtakarítások vannak.
[00:38:39]Ebből viszont kevés jön be.
[00:38:42]Tehát ez egy nagyon rokafogta csuka, nehéz történet.
[00:38:49]Ugye volt olyan terv, hogy talán a nagyon magas jövedelmeket, tehát a havi jövedelmeket, nem tudom 2 millió Ft alatt adóztatják meg, annak érdekében, hogy a nagyon alacsony jövedelműeknek a adórátáját csökkenteni tudják.
[00:39:02]Ez szerintem ez egy több kulcsos adórendszer, amit én nagyon támogatok.
[00:39:07]Én nagyon ellene voltam az egykulcsosnak, az szociálisan nagyon-nagyon érzéketlen volt.
[00:39:12]Gazdaságilag nagyon-nagyon súlyos károkat okozott.
[00:39:14]több éven keresztül a fogyasztást visszavetette, mert elvette az a pénzt azoktól a kisemberektől, a nagyon alacsony keresetőektől, akik minden pénzüket elköltik, és odaadták a magas keresetőeknek, akik viszont nem, tehát ez semmilyen szempontból, se gazdasági, sem társadalmi szempontból nem volt szerintem helyes.
[00:39:32]Valamit visszafariccsálni ebből, hát jövőre lesz új adótörvény.
[00:39:37]Gondolom, hogy abban ez meg fog jelenni.
[00:39:39]És azt gondolom, hogyha bizony, hát nem két millió, három, tehát valami fölött megjelenik egy plusz adókulcs, azt én azt én támogatni tudnám.
[00:39:48]Azt írják Vidamártonnal közös műhelytanulmányokban, hogy egy gazdaság intézményi környezetének megváltozása, korrupció, tulajdonvédelme satöbbi, az már rövidebb távon is nagy lökést tud adni egy gazdaságnak.
[00:39:59]Látja ennek az intézményi környezeti javulásnak a jeleit?
[00:40:05]Igen, mi azt írtuk, de hát azért nem három hónapra gondoltunk, tehát azt szokták mondani, hogy ezek a tényezők hosszú távon befolyásolják a gazdaság működését, úgy mint a bizalom, úgy mint a a szerződések betartása, az állammal szembeni bizalom satöbbi.
[00:40:23]Ez a rule of love, a jogaállamiság satöbbi.
[00:40:28]Mi azt mondtuk, hogy nem így van, már rövid távon is befolyásolhatja, de azt gondolom, hogy egy-két éven belül Igen.
[00:40:34]Igen.
[00:40:34]Tehát hogyha mondjuk valaki biztos lehet abban, hogy az ő tulajdona, ha mondjuk beruház és nő a cége érték, az ő tulajdona biztonságban van, akkor nagyobb ö ővel fog, vagy nagyobb mértékben fog merni beruházni, mint az, aki nem tudja.
[00:40:55]És azért ezt látjuk különösen vidéken.
[00:40:57]Vidéken elképesztő állapotok uralkodtak.
[00:40:59]A helyi kiskirályok, akiket védett a törvény, a NAV, a nébich, a nem tudom milyen hatóságban még, aki meg tud valakitságolni, az egész jogi, az állami apparátusa mögöttük állt, hogyha valamit meg akart venni, meg akart szerezni, akkor azt megszerezze.
[00:41:16]Hogyha ez megszűnik, akkor szerintem az óriási lökést adhat.
[00:41:21]Különös tekintettel arra, hogy ebben a cikkben arról is írtunk a Vidamátonnal, hogy Magyarország az elmúlt 15 évben két nagyon komoly listán rengeteg helyet rontott.
[00:41:31]Tehát magyarán indult 2010-ben egy középszintű pontszámmal, ami ahova nagyjából tartozunk.
[00:41:37]Hát nem vagyunk sem Svájc, sem Norvégia a a jogállamiság tekintetében, de mi az utolsó helyre szorultunk, de politikai stabilitásban meg vertünk mindenkit, mert 4- kéth3ad.
[00:41:51]Nem vertünk, de politikai stabilitásban jobbak vagyunk, de hát azt nem ehetjük meg, tehát abból nem lesz vacsora.
[00:41:58]Mi kell ahhoz, hogy elinduljanak a beruházások?
[00:42:03]Hát ahogy mondtam, először is bizalom az egy alapvető feltétel.
[00:42:07]Bizalom nélkül nincs beruházás.
[00:42:10]Stabilitás ami pénzügyi stabilitást is jelent, meg szabályozási stabilitást.
[00:42:17]Ez remélem, hogy ki fog alakulni ebben a pillanatban.
[00:42:21]Ennek még csak a körvonalait látjuk.
[00:42:23]Gondoljunk bele, még csak három hónap telt el egy rendszer teljes átépítésének az első lépéseinél.
[00:42:32]vagyunk.
[00:42:32]Tehát most még nem bontás van ebben most.
[00:42:33]Igen, igen.
[00:42:35]Köszönöm szépen.
[00:42:35]Nagyon nagyon jó.
[00:42:35]Igen.
[00:42:38]Ez ezt kellett volna mondanom.
[00:42:38]Bontás van.
[00:42:39]Bontás, illetve már közben valami átalakítás, de inkább bontás van még.
[00:42:44]Tehát pénzügyi akadálya nem igazán van, mert hitelhez lehet jutni.
[00:42:51]Ez a 3%-os hitel, aminek a ez a likviditási hitellel mi nem értettünk egyet.
[00:42:57]Ha jól értem, most meg is szüntetik.
[00:42:59]beruházáshoz lehet kedvező hiteleket kapni, és ugye lesz Európai Uniós pénz, tehát az fogja most elsősoron meglökni a beruházásokat.
[00:43:10]Gondoljunk bele, 2021 óta folyamatosan hónapról hónapra csökkennek a beruházások.
[00:43:14]A magánszektor egyre kevesebbet ruház be.
[00:43:19]Ha mer teljesen ki van száradva a gazdaság, ha most bejön 10000 vagy 6000 milliárd Ft, vagy 7000 milliárd Ftnyi pénz, az óriási lökést tudni adni a gazdaságnak.
[00:43:31]És ennek van egy ilyen tovargyűjző hatása, hogyha van egy útépítés, az útépítésben résztvevő cégek vezetői, akkor más is rendelnek, meg azok is rendelnek.
[00:43:40]Tehát egy ilyen láncolat, elmelési láncolat beindul, és akkor már érdemes lesz beruházni.
[00:43:44]Tehát önmagában az európai uniós pénz az nem egy csodaszer, de abban, hogy most beinduljon az a beruházás növekedése, amire már négy éve szükség lenne, illetve meginduljon a megálljon a zuhanás és egy kicsit megforduljon, abban viszont nagyon nagy szerepe lehet, és akkor már lesz piaci biztonság is, hiszen a ezek a beruházások, vasútépítés, infrastruktúraépítés, kórházi és mindenféle egyéb.
[00:44:12]Ezt úgy kell elképzelni, hogy Nagykanizsán egy dömperes vállalkozó látja, hogy a VTZ Dávid minisztériuma elkezdi építeni a vasútat, akkor számíthat arra biztosan, hogy neki is lesz munkája azon a szakaszon, mert hiszen ott van a nagy infrastrukturális beruházás, és most már nem fogja azt gondolni, hogy ezek úgy is le vannak vajazva, és nem én leszek az, akit kiválasztanak.
[00:44:33]Hát most ez így konkrétan a nagykanizsai kérdésh a nagykanizsai vállalkozó mekkora vállalkozó?
[00:44:37]Mert ezér a kis vállalkozók mindig a lánc végén vannak.
[00:44:42]Ugye én azt lehet remélni, és én beszéltem építésügyi emberekkel is, hogy az a félelem, miszerint ha most ugye a Mészáros meg a szívbirodalom már nem lesz preferálva, az építőipar összedől, ez megalapozatlan ez az aggodalom.
[00:45:02]Az építőipar rengeteg közép szintű cégből áll, közép nagycskákból is, amelyek alvállalkozóként működtek a Mészáros alatt.
[00:45:11]Tehát, hogyha Mészáros kiiktatódik, akkor ezek a cégek el tudják végezni a feladatot.
[00:45:16]Csak az a kérdés, hogy nem olyan tendet kell kiírni, amely Mészárosra van írva, olyan nagy volumenű referenciákra meg egyebekre, hanem olyanokra, amelyeket azok a cégek el tudnak látni, amelyek a munkát most is végezték.
[00:45:32]Na most, hogy a nagykanizsai pontosan, hogy jön ebbe, hát biztosan a mondjuk egy közep közép nagy cég elvállalja a munkát, az meg bíz egy egy kisebbet, és a kisebb pedig szól, hogy Józsikám, lesz itt egy kis bulldózeres munka, vagy ha nagyobb, akkor mást.
[00:45:47]Tehát akkor be tud kapcsolódni a láncba.
[00:45:49]Így van.
[00:45:50]Csak másképpen elosztani a profitot.
[00:45:52]Akkor mindenkinek kicsit több kell, hogy jusson belőle.
[00:45:55]Igen.
[00:45:55]Eddig nagyon igazságtalanul volt eloszva, mert nem csak a költségvetési átalat nagyon rosszul.
[00:45:59]a költségvetés az azok mi vagyunk.
[00:46:01]Tehát mi jártunk nagyon rosszul azáltal, hogy a pénzek nagy része már eleve le volt le volt fölözve, hanem a lánc végén lévők viszont nagyon rosszul jártak.
[00:46:12]Nem is értem én sokszor, hogy hogyha egyszer ennyire túl van árazva egy tender, egy pályázat, akkor abból miért nem tudtak juttatni valamit, egy picivel többet az utolsó, a lánc utolsó személynek, de valószínűleg ez úgy lehet, hogy a legfölső, tehát mondjuk a ez a mészáros szín, az nem tudta, hogy mi van alul.
[00:46:30]Mindenki levette a magas sápját, és a végén már alig maradt.
[00:46:34]Járni jár, csak nem jut.
[00:46:35]Igen, járni jár, csak nem jut.
[00:46:35]Úgyhogy úy úgyhogy azt gondolom, hogy igen, hogy hogy ez az építőapart mindenképpen fel fog lendülni.
[00:46:42]lendíteni.
[00:46:42]Az építőipar nagyon nagyon bizakodó ebből a szempontból, és azt gondolom, hogy okkal az építőipajban nem volt olyan óriási visszaesés, mint a beruházásoknál, mert azért ott volt kis lakásépítés, kis renoválás, ez az, de a az építőipa is nagyon sokat szenvedett, ott is volt jelentős visszaesés.
[00:47:01]Most az utóbbi időben kicsikét picit jobb, kicsit picit rosszabb, de azt gondolom, hogy nagyon erősen fel tud lendülni az építőipar, hogyha megindulnak azok a beruházások, amelyek négy éve elmaradtak.
[00:47:13]Egy nagyon közeli euróbevezetési dátumról beszél a kormány.
[00:47:15]Meg tudjuk ugrani.
[00:47:20]2030 az nem nagyon közeli.
[00:47:22]26 közepe van.
[00:47:24]Ezt én tudom, de négy év van még.
[00:47:24]Hát nem, hogy három és fél, hogyha három és fél év van hátra, ugye mi a három feltétel, ami mi a ami ami erre ehhez szükséges?
[00:47:33]Az infláció, pipa az megvan.
[00:47:37]Hát azért nem pipa még, mert azért addig még eltelik három év, tehát addig még mindenféle lehetséges.
[00:47:40]És ugye nem a ne nem azt a 3%-ot nézik, azt is nézik, hanem hogy a van egy ilyen speciális szabály, hogy az EU három legalacsonyabb infláció ország átlaga plusz 15%.
[00:47:51]Ez egy bonyolult szám.
[00:47:54]Ö volt már olyan ország, ami ezen elvérzett.
[00:47:56]Tehát ezt meg lehet oldani.
[00:47:59]Szerintem ott nem lesz probléma, hogyha mostanra sikerül, csak erre csak vigyázni kell, meg kell őrizni, nem pont 2%-on, hanem hárman, de meg kell őrizni.
[00:48:09]Ugye a költségvetés hiánya én azt gondolom, hogy megoldható, hogy évről évre csökkenjen.
[00:48:17]Az a csökkenő kamatkiadások, illetve a növekvő bevételek, a amikor már mondtunk, hogy hol lehet megspórolni, erre van esély.
[00:48:25]Ugye itt a 3% megugrása az kemény, de megoldható.
[00:48:31]Én azt gondolom, hogy az idei költségvetés, nem tudom, 7%-ról beszélnek, de szerintem az egy kicsikét túl van.
[00:48:39]Tehát a kormány most egy kicsikét szeret többet mondani, hogy majd kevesebb legyen.
[00:48:42]6-7% közötti hiány után jövő, tehát 1-1% ponttal jó esetben ez tisztességes, fegyelmezett költségvetés mellett megoldható.
[00:48:53]Más ország is tud 3%-os hiányt csinálni, vagy az alattit.
[00:49:00]Ez kemény.
[00:49:00]Az harmadik az nem annyira, ugye ez a az államadósságnak a kérdése.
[00:49:07]Az államadósság vagy 60% alatt legyen, hát ez kizárt, vagy csökkenő ütemű legyen.
[00:49:13]Ez abszolút megoldható.
[00:49:16]A ha a hiány mértéke csökken, akkor az államadósság mértéke is csökkenni fog.
[00:49:19]A beleszámít az árfolyam.
[00:49:23]Tehát most nagyon jól jött ez az államadósság mutatójának az áfolyam, mert átárazódtak a devizában fennálló adósságok forintban, kevesebb forintot jelentenek.
[00:49:36]Tehát ez a mutatóban nagyon erősen szerepet játszik.
[00:49:39]Ráadásul a GDP növekszik.
[00:49:41]Ez egy ráta, ami tehát a adósság per GDP, ha a nevező magasabb, akkor a számláló értéke kisebb lesz.
[00:49:49]Tehát azt gondolom, hogy ez megoldható.
[00:49:51]A költségvetési hiány az a legkeményebb dió.
[00:49:54]Hát majd meglátjuk.
[00:49:56]Köszönöm szépen.
[00:49:56]Az elmúlt egy órában Palócéban, a kopintárki vezéri igazgatója volt az Arina vendége.
[00:49:59]A műsor elkészítésében Szécsi Ágnes szerkesztő kollégám és Erdei Tamás főszerkesztő vett részt.
[00:50:04]A beszélgetést a rádióban felvételről hallották.
[00:50:06]Az Infordi YouTube csatornáján is úgy fogják hallani.
[00:50:10]Ha oda föliratkoznak, akkor minden további beszélgetést, sőt a régieket is automatikusan kapják majd meg.
[00:50:16]Köszönöm a figyelmet.
[00:50:16]Exterde Tibor vagyok.
[00:50:19]Az aréna távközlési partnere a Van Magyarország.