Magyar Hang 1:04:37

Flaszter 407. – Összeomlásban a Fidesz médiabirodalma

médianer-pénzekvízgazdálkodáskorrupcióközélet
Irányultság: KonzervatívKötődés: Független
Flaszter 407. – Összeomlásban a Fidesz médiabirodalma
tl;dr
  • A nyomtatott sajtót egyszerre sújtja a Mohu új szabályozása (143 Ft/kg elszállítási díj az eladatlan példányokért) és az Aldi kivonulása az újságárusításból, ami a vidéki terjesztést ellehetetlenítheti.
  • Magyarországon súlyos aszály van: 2026 áprilisa 1901 óta az egyik legszárazabb, a halmozott csapadékhiány 462 mm, a Velencei-tó vízállása mindössze 63 cm.
  • A vízgazdálkodás strukturális problémái: kihasználatlan vízkészletek, szabályozatlan kútfúrás, az öntözhető földek aránya 4%-ra csökkent, és hiányoznak a nemzetközi szerződések.
  • A győri Fidesz-média megszűnik: 665 millió forintos éves költségvetésből működött, a rászorulók bérlakástámogatását is propagandára fordították.
  • Kohán Mátyás (Mandiner) nettó 1,1 millió forintot kapott 11 adásnapért, miközben a műsorok átlagnézettsége 104 volt.
  • A NER-média összeomlásának okai: nem tartalékoltak a választási vereségre, kontraszelektált rendszerben dolgoztak, és nem tanulták meg a piaci működést.
  • A MediaWorks 2026 januárjában 21 millió forintos számlát kapott 63 luxusautó bérleti díjaként, köztük havi 700 000 forintos Lexusokért.
  • A közmédia vezérigazgatójának beszámolóját először nem fogadták el, és a Tisza-kormány átvilágítási rendelettervezetet készített, ami miatt Altorjai Anita leváltása mentőakció lehet.
  • Havasi Bertalan visszatért sajtófőnökként, ami a beszélgetőpartnerek szerint azt mutatja, hogy a Fidesz nem tanult a hibáiból.
  • A Bencsik-testvérek műsorukban K. Endrét "baleknak" és "jó szándékú embernek" nevezték, figyelmen kívül hagyva a bírósági ítélet tényeit.
Részletes összefoglaló megjelenítése

A nyomtatott sajtó nehézségei: Mohu és Aldi

A beszélgetés elején a résztvevők a nyomtatott sajtót érintő két súlyos problémát vitatták meg. A Magyar Hang és más print lapok működését egyszerre nehezíti a Mohu új szabályozása és az Aldi döntése.

A Mohu új rendszere

A Mohu, az állami hulladékgazdálkodási cég, drasztikusan megváltoztatta a remittenda (eladatlan példányok) kezelését. Korábban az eladatlan újságokat elszállították, sőt fizettek is értük, mivel a papír újrahasznosítható, értékes anyag. Most viszont a kiadóknak kell kifizetniük az elszállítást, méghozzá 143 Ft/kg áron.

A Magyar Hangnál a remittenda aránya 50% körüli, ami a 11-12 000-es példányszám mellett viszonylag jónak számít. Más lapoknál ez az arány 70-80% is lehet. A szabályozás következménye, hogy a kiadók elsősorban a nagyvárosi, forgalmas árushelyekre fognak koncentrálni, a vidéki, kisebb településekről pedig eltűnhetnek a nyomtatott lapok.

„Nálunk egyébként jó, tehát 50% körüli a remitenda, de vannak olyan lapok, ahol ez 70-80%-ot is elér, ami ugye szomorú, mert azt a papírt elhasználjuk" *

A Mohu koncessziós jogával kapcsolatban uniós vizsgálatok is indultak, és az új Tisza-kormány is jelezte, hogy felülvizsgálhatja ezeket a szerződéseket.

Az Aldi kivonulása az újságárusításból

Az Aldi bejelentette, hogy a működési hatékonyság és a kínálat optimalizálása érdekében megszünteti az újságárusítást üzleteiben. A Magyar Hang számára az Aldi fontos értékesítési csatorna volt – a vásárlók sorban állás közben nézegették és vették a lapokat.

A beszélgetőpartnerek megjegyezték, hogy az Aldi döntése mögött piaci racionalitás áll, hasonlóan a fapados légitársaságok költségcsökkentési logikájához. Ugyanakkor felmerült, hogy az Aldi által forgalmazott újságok jelentős része olyan médiavállalkozói körhöz tartozott, amelyekkel a kormányváltás után már nem szükséges jó viszonyt fenntartani.

„Az Aldi tett egy őszinte nyilatkozatot arról, hogy mit gondol erről. Eddig se volt kétség. Most azt bizonyíték is lett" *

A megoldást a résztvevők abban látják, ha az olvasók előfizetnek a lapra – akár digitálisan, akár printben –, mert ez mindkét problémára gyógyírt jelenthet.

Aszályhelyzet és vízgazdálkodás Magyarországon

A beszélgetés második nagy témája a súlyos aszályhelyzet és a magyar vízgazdálkodás problémái voltak.

A jelenlegi helyzet

A Hungaromet adatai szerint 2026 áprilisa 1901 óta az egyik legszárazabb volt, országosan mindössze 4 mm csapadék hullott. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság számításai szerint a halmozott csapadékhiány tavasz végére elérte a 462 mm-t, ami nagyjából egy átlagos év teljes csapadékmennyiségének felel meg. A homokhátságon ennél is rosszabb a helyzet, ott mindössze 300 mm eső esik évente.

A Tisza-kormány első ülését nem véletlenül tartotta Ópusztaszeren, ahol kiemelt téma volt az aszályhelyzet és a vízgazdálkodás. A Velencei-tónál a nyári szezont ideális esetben 140 cm-es vízállással kellene kezdeni, most viszont Agárdnál mindössze 63 cm-t mértek.

„Szegeden ég az öntöző csatorna, mint ilyen népdal, az körülbelül leírja azt, hogy mennyire cudar a helyzet" *

A vízgazdálkodás problémái

A beszélgetés során több strukturális problémát azonosítottak:

  1. Kihasználatlan vízkészletek: Magyarország nem éri el az uniós átlagot a vízkészlet-hasznosításban. Bár érkeznek vizek a folyókon, eső és hó formájában, ezeket nem sikerül megfelelően hasznosítani.

  2. Szabályozatlan kútfúrás: Bárki fúrhat kutat és vehet ki vizet, ami óriási lyuk a rendszeren.

  3. Öntözési infrastruktúra leépülése: A rendszerváltás előtt a földek 13-14%-a volt öntözhető, ma ez mindössze 4%, és ennek is csak töredékét öntözik ténylegesen. A zsilipek, csatornarendszerek borzasztó állapotban vannak.

  4. Nemzetközi szerződések hiányosságai: A környező országokkal kötött vízügyi szerződések rendezetlenek. Romániában például 1,9 milliárd köbméter vízmegtartó kapacitás van, ami jelentősen befolyásolhatja a Körösök vízhozamát.

  5. Szemléletváltás szükségessége: Míg korábban a mocsarak lecsapolása és a folyók szabályozása volt a cél, most pont az ellenkezőjére lenne szükség: vizek visszatartására, területek elárasztására a vízmegtartó képesség javítása érdekében.

„Még mindig nem kezeljük jól. Hát ugye vannak vizek elméletileg a folyókban. Nem annyi, amennyi kellene, de azért az a konszenzus, hogy hogyha ezeket rendesen hasznosítanánk, akkor meg lehetne lenni" *

Mezőgazdasági alkalmazkodás

A beszélgetőpartnerek felvetették, hogy nem csak az öntözés oldaláról kell megközelíteni a problémát. Az agrárium klímaadaptációja vagy alkalmazkodása lesz a kulcs. Hiába termelnek például kukoricát olyan területeken, ahol az már csak "combközépig nő", mert a gazdák támogatást kapnak rá.

Az elmúlt 16 év kormányzata még a meglévő infrastruktúra karbantartásával sem foglalkozott érdemben. Az öntözési stratégia papíron ugyan elkészült, de a megvalósítás sok esetben kivételezetti körben, támogatott formában indult el.

A Fidesz médiabirodalmának összeomlása

A beszélgetés leghosszabb és legrészletesebb témája a volt kormánypárti média szétesése volt.

A győri média megszűnése

A Győr Plusz televízió, rádió, hetilap és weboldal beszünteti működését. A cégcsoport 2025-ben 665 millió forintot költött működésre. Pintér Bence polgármester nyilvánosságra hozott néhány tételt:

  • Egykori fideszes polgármesteri biztos: 24,5 millió Ft, korlátlan használatú szolgálati autó, havi 150 liter benzin (2021-2024)
  • Fideszes önkormányzati képviselő felesége: 20,5 millió Ft (2021-2025), orvosi cikkeket írt, amelyek "több is megbukott a plágiumkeresőn"
  • Fideszes önkormányzati képviselő lánya: 12 millió Ft + 1,8 millió Ft, rendezvényszervezés, moderálás, "kreatív szerkesztés"

A beszélgetés során elhangzott, hogy a győri médiacég keretéből a rászorulók önkormányzati bérlakásainak bérleti díjait is kezelték – tehát a szegények pénzéből finanszírozták a helyi propagandát.

„A szegényeknek gyűjtöttek papíron annál a cégnél, és ennek egy részét átadták a propagandának, a helyi propagandának, ami valahol segített a hatalom fenntartása szempontjából részben a szegények ellen dolgozni" *

Kohán Mátyás és a Mandiner

Kohán Mátyás, a Mandiner munkatársa nettó 1,1 millió forintot kapott 11 adásnapért. Hatszor adásonként 90 000 Ft-ot, ötször adásonként 120 000 Ft-ot fizettek neki. A 11 adásból csak hetet találtak meg a YouTube-on, ezek átlagnézettsége 104 volt.

A beszélgetőpartnerek hangsúlyozták, hogy a független médiában a legtöbb műsorért nem jár honorárium, vagy csak töredéke ezeknek az összegeknek. A részvétel gyakran baráti szívességből, kollegialitásból történik.

„Én kaptam egy pohár vizet és még egy kávét is felajánlottatok" *

A rendszer összeomlásának okai

A beszélgetés résztvevői több okot azonosítottak a NER-média szétesésére:

  1. Nem tartalékoltak: A Fidesz és a hozzá kötődő oligarchák nem terveztek a választási vereségre. Orbán Balázs korábban azt mondta, hogy "hatalmas lehetőség előtt áll a fideszes média és a volt fideszes oligarchák", de ez nem valósult meg.

  2. Kontraszelektált rendszer: A NER-médiában dolgozók nem voltak rákényszerítve a piaci logika szerinti működésre, nem tanulták meg, hogyan kell olyan tartalmat gyártani, amire van fizetőképes kereslet.

  3. Innováció hiánya: A független média 2018 után kényszerűségből megtanulta, hogyan kell közösségi finanszírozással, előfizetésekkel fenntartani magát. A kormánypárti médiában ez a tanulási folyamat nem történt meg.

  4. A választók becsapása: A Fidesz elhitette a szavazóival, hogy nyerni fognak, nem mutatták meg a valós méréseket. A vereség után pedig "széttárják a karjukat, és mindent hagynak összerogyni".

„Senkit nem hagyunk az út szélén. Ez volt korábban a jelmondat. Most meg azt se tudjuk, hol van Orbán Viktor és mit gondol" *

A Megafon és a Patrióta helyzete

A beszélgetésben elhangzott, hogy a Megafon és a Patrióta várhatóan június végéig működik. A Mandinernél 60-70%-os létszámcsökkentésre készülnek. A dolgozókat azzal hitegetik, hogy "csak télig kell kihúzni", mert Orbán Viktor új mozgalma majd új lehetőségeket teremt.

A Patrióta most arra kéri az olvasóit, nézőit, hogy támogassák őket, de a beszélgetőpartnerek szkeptikusak ezzel kapcsolatban. A független média közönsége megtanulta, hogy ha nem áldoz a médiára, akkor nem lesz médiafelülete – a fideszes közönségnél ez a felismerés hiányzik.

„Ott mi volt a tanulás? Hogy korlátlan közpénzből kapjátok a korlátlan propagandacuccot" *

A MediaWorks és a luxusautók

A Magyar Hang információi szerint a MediaWorks 2026 januárjában több mint 21 millió forintos számlát kapott a Mészáros M1 autókereskedő cégtől 63 autó bérleti díjaként. Kiemelt példák:

  • Lexus RX500H Sport Special Edition: havi 700 000 Ft
  • Mercedes-Benz GLC 450D: körülbelül 600 000 Ft

A beszélgetés egyik résztvevője személyes tapasztalatként mesélte el, hogy amikor az Indexhez hívták dolgozni, az alapfizetése kb. 40%-kal lett volna magasabb, plusz bónuszok. A NER-média a magas fizetésekkel, modern környezettel, juttatásokkal próbálta kompenzálni a dolgozókat azért, amit csinálniuk kellett.

„Ülsz egy 700 000 Ft-ért bérelt frankó kis luxus Lexus hibridben, és becsattogsz az irodába, begurulsz a mélygarázsba, szólsz a kollégáknak, hogy legközelebb ne így álljanak már meg a biciklikkel, mert nem fér az anyag" *

A közmédia helyzete

A Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. vezérigazgatójának éves beszámolóját a Közszolgálati Közalapítvány testülete nem fogadta el – három nem, két igen és öt tartózkodás mellett. Ilyen még soha nem történt. A Telex információi szerint Altorjai Anita vezérigazgatót június 12-e környékén leválthatják.

A beszélgetés egyik résztvevője szerint ez egy mentőakció lehet: a Tisza-kormány ugyanis rendelettervezetet készített a közmédia átvilágításáról. Ha Altorjait most leváltják, mielőtt az átvilágítás megkezdődne, időt nyerhetnek, és elkerülhetik, hogy a vizsgálat során kényes szerződések kerüljenek elő.

„Ha most leváltják, ha most nem digitalizálnak... ha van pénzmozgás, de nincsen mögötte szerződés, akkor az pedig hűtlen kezelés" *

A közmédia szerkezete bonyolult: a Duna Médiaszolgáltató a megrendelő, az MTVA a műsorgyártó. Papíron így működik, de a valóságban az MTVA-nál volt minden pénz és döntési jogkör. A testület elnöke Balogh László, korábbi fideszes képviselő.

Havasi Bertalan visszatérése

Havasi Bertalan ismét sajtófőnök lett. A beszélgetőpartnerek szerint ez azt mutatja, hogy a Fidesz nem tanult a hibáiból. Havasi korábban helyettes államtitkárként Orbán Viktor kommunikációs munkáját segítette. A fideszes közegben most "hősként" tekintenek rá, mert "testtartást adott a közönségnek".

„Szerintem tökéletes választás ahhoz, hogy a hibáikat megismételjék" *

A Bencsik-testvérek és a valóságtagadás

A beszélgetés végén szóba került a Demokrata kör című műsor, ahol Bencsik András és Bencsik Gábor a kegyelmi ügyről beszélt. K. Endrét (a kegyelmi ügyben elítélt személyt) a következőképpen jellemezték:

„K. Endre egy balek, aki így vagy úgy hiszékeny volt. K. Endre személyes tragédiája, hogy alapvetően jó szándékú és jó ember volt, de rosszkor volt rossz helyen" *

A testvérpár szerint a bíró rosszindulatúan és elfogultan kezelte az ügyét, nem adták meg neki a tisztességes védekezés lehetőségét. Állításuk szerint K. Endre "védte a gyerekeket, nem egy bűnöző".

A beszélgetőpartnerek rámutattak, hogy a Bencsikék által előadottak lényegében a kegyelmi kérvényben foglaltakat ismétlik. A valóságban K. Endrét tanúbefolyásolásért ítélték el, és szabadulása után is folytatta ezt a tevékenységet – az RTL kamerái előtt.

„Ők benn maradtak ebben a valóságtagadás képben, és inkább ragaszkodnak ehhez, ahelyett, hogy tényleg az ügynek, a konkrét bírósági ítéleteknek a szövegét tanulmányoznák" *

A beszélgetés résztvevői szerint ez ugyanaz a jelenség, mint amikor Orbán Viktor azt állítja, hogy 40 éves korukra megnyerték a választást – egy nyilvánvaló hazugság, ami nem érdekli őket. A különbség csak annyi, hogy itt egy pedofilügyben elítélt személyt próbálnak "pozitív gyermekvédő hősként" beállítani.

⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
  • "a 24.huál olyan leépítések indultak be amik főleg a printkiadványokra voltak printkiadványokat érintették" – a mondat értelme a kontextusból kikövetkeztethető, de a megfogalmazás töredezett
  • "az Insék kő májusban a tavaszi áradás sok helyen kilá vagy látható ugye a a Dunában" – valószínűleg az Ínség-kő vagy hasonló földrajzi név, és a Duna alacsony vízállására utal
  • "a Transzparens újságírásér Egyesület vagy alapítvány" – a név pontosan nem azonosítható, valószínűleg "Transzparens Újságírásért Alapítvány"
  • "Súlyak Lászlóra fog gondolni mindenki" – a név nem azonosítható egyértelműen, valószínűleg egy ismert személyre utalás
  • "a Bece nevűt" – nem azonosítható, valószínűleg becenév vagy utalás
Teljes átirat megjelenítése

[00:00:00]Ami történt, sokkal több, mint fülke forradalom, de a valódi kérdésekre ezután is szükség lesz.

[00:00:27]Üdvözletem!

[00:00:27]Flaszterezni fogunk méghozzá Unyatinszki Györggyel a kontroll munkatársával.

[00:00:32]Szervusz.

[00:00:32]Szervusztok.

[00:00:33]És Csécsi Lászlóval a Magyar Hang munkatársával.

[00:00:36]Üdvözlök mindenkit és szokás szerint a magyar hanggal is, merthogy itt a legújabb lapszám.

[00:00:38]Török Gábor és Záruk Péter Farkas közös páros interjúnk van címlapon, ahol ugye a választásokat és az azóta történt eseményeket meg hát az okokat is próbálták két kiváló politológus elemezni.

[00:00:53]Úgyhogy ezt jó szívvel ajánlom.

[00:00:55]Van jó kis budai hangmellékletünk.

[00:00:56]remek publicisztikáink.

[00:00:58]Puzsé Robi a korrupció ellenszere a tisztességet, kikényszerítő jog és teljes átláthatóság rövid címmel ellátott edigelmes popisztikát írt.

[00:01:05]Ez is jó.

[00:01:08]Úgyhogy támogassanak minket előfizetéssel vagy vásároljanak meg.

[00:01:13]Az még jobb, hogyha előfizetés.

[00:01:15]És erről fogunk is mindjárt beszélni, merthogy a nyomtatott médiának egyébként is ugye ilyen sétagalop az élete, a létezése.

[00:01:26]Úgyhogy ebbe kellett már mindenképpen egy kis nehezítés, amit a Mohu, ugye a hulladék az állami hulladék gazdálkodási cég és az Aldi, nem együtt és nem egymás szándékait erősítve, de mégis csak közösen hozott a kis életünkbe.

[00:01:38]Ugye a Mohunál az történt, hogy a minden nyomtatott lapnak van az a úgynevezett remittentája.

[00:01:45]Ez az a példányok, amelyeket nem sikerült értékesíteni, és eddig az volt a gyakorlat, hogy elszállították, sőt még pénzt is adtak érte, merthogy ez újrahasznosítható.

[00:01:56]Sőt, a papír az az egyik legértékesebb, úgymond hulladik anyag.

[00:01:58]Hát most a mohó az úgy döntött, hogy unortodox módon ezt így megfordítja hellyel lefelé, és a kiadóknak kell kifizetniük az elszállítást, méghozzá aranyáron, tehát hogy 1 kg papír 143 Ft-os áron szállítanak el.

[00:02:13]És a magyar hangnál egyébként kifejezetten jó a remi tendának az aránya.

[00:02:17]Kis szerkesztőség vagyunk, meg ugye nagyon-nagyon alulról építkezve nőttünk valamelyest nagyját.

[00:02:25]Ilyen 11-12000-es példányszámmal dolgozunk.

[00:02:27]És azért nekünk mindig is nagyon oda kellett figyelni arra, hogy a reméend mennyiséget azt nagyon szűken tartsuk.

[00:02:32]Nagyon nehéz egyébként, mert nehéz kiszámolni, hogy hova mennyit vigyél.

[00:02:34]Az se jó, hogyha kevés lap van valahol, az se jó, hogyha sok lap van valahol.

[00:02:38]Ö de még nekünk is nagyon durva számlát küldött a hát a többi kiadónál, ahol megjelentősebbreithat dolgoznak, azt senki nem tudja, hogy hogy ezt hogy lehet majd egyáltalán kifizetni.

[00:02:49]És akkor emell még megérkezett az Aldi, ahol pedig azt találták ki, hogy a cég működési hatékonyságának és a kínálat optimalizásán optimalizálásának érdekében nem fognak újságokat árusítani az üzletekben.

[00:03:04]És ne számunkra is fontos volt az ALDI mint megjelenési hely.

[00:03:07]Ugye az ember amikor áll sorban a kis kosarával, ott van a pénztárok előtt, vagy a automata pénztár előtt a újságos pult, és akkor nézeget, aztán vesz egyet.

[00:03:18]Úgyhogy nekünk mind a kettő nagyon fáj.

[00:03:20]Ö a úgyhogy hogy úgyhogy úgy hogy úgy, hogy ezt már nagyon sokszor mondtam, hogy úgyhogy úgyhogy az lenne a legjobb számunkra, hogyha azok, akik eddig a lapot boltban vették meg itt, ottam, ott előfizetnének, mert akkor az mind a két problémára valamelyest gyógyszer vagy orvosság lenne.

[00:03:39]De természetesen köszönjük azokat is, vagy azoknak is, akik úgymond hagyományos módon vásárolják itt, ottam ott a lapot.

[00:03:45]Tal a helyzet nem könnyű.

[00:03:48]Hát nem könnyű ugye klasszikus, hogy beszéljünk a fontos dolgokról, akkor egyből kezdjük magunkkal, de hogy mármint de ez most nem tényleg fontos, tehát hogy az Aldi esetében egyébként egy dolog eszembe jutott egyből.

[00:04:02]Mégpedig az, hogy azért az újságos tanokon fellelhető print újságoknak a jelentős része az egy olyan médiavállalkozói körnek a kiadványai voltak, akiknél, hogy is mondjam, már nem kell a szükségszerűen jó viszonyt fenntartani.

[00:04:14]És ilyenkor miközben a az újja a a függetleneknek meg a fennmaradt érdekérvényesítőképessége finoman szólva és csekély egy kormányváltás időszakában ebből a szempontból jó ütemérzékkel csinálja az Aldi azt hogy megszabadul egy olyan dolog hogy nekik ugye ezeket fenn kell tartani megvásár meg is vásárolják tehát van tehát mégis csak mégis csak ennek a forgalmát fenn kell tartani ez költséggel jár és megnézve azt hogy az Aldi Lidl és társai ezek egyébként milyen rendszerben működnek nek ez nagyon hasonló mondjuk a az ilyen fapados légitársaságokéhoz, hogy ahol lehet költségeket csökkenteni, ott meg is teszik.

[00:04:54]Például ezért lett az, most csak a párhuzamot hozom fel, hogy a fabados légitársaságok egyszerűen bemondták azt, hogy innentől kezdve minden egyes csomagért, ami egy méreten felül van, és ez most már a az átlagos utazó bőröndökre igaz, azért ezt is fizetni kell.

[00:05:06]És ez azért van, mert ez az egyik legidőigényesebb folyamat például a reptéri működésben, a csomagoknak a mozgatása, felakodás, lerakodás, és ezzel időt tudnak spórolni, hogy több járatot tudjanak indítani, magyarul még rentábilisabb legyen maga a forgalom.

[00:05:19]És akkor ez a szemlélet, ez lényegében megjelenik az aldinálidőnelnél, ilyesmivel ezeknél is.

[00:05:25]Tehát miközben mi onnan közelítünk, hogy igen, ezzel olyan folyosók zárulnak be, ami hát kifejezetten kellemetlen a print kihadványok szempontjából vagy vagy szűkülnek a lehetőségek.

[00:05:37]Nyilván az Adi szempontjából ez bizonyos szempontból racionális döntés, ami nekünk persze fáj.

[00:05:43]Ugye azt kell valójában elérni valószínűleg, hogy hogy az olvasók is értékként tekintsenek egyébként ezekre ezekre a kiadványokra.

[00:05:56]Szerintem ez egyébként nálatok sikerült.

[00:05:57]Hát hogyha tényleg, hogyha belegondolunk és hogy honnan indult az egész, tehát tényleg emlékszem az első ilyen ilyen számokra, hogy ilyen 7-8000, aztán 10000, most már 11-12000 a a erre erre állt be a az eladott példányszám per hónap.

[00:06:14]Nyilván ugye a remitendával együtt ez azért több mennyi?

[00:06:15]17-18 kb 17 körül van a 50%.

[00:06:18]Tehát a Remitendnál szerintem azt fontos megjegyezni, hogy itt itt azért milyen arányokról beszélünk.

[00:06:25]És a mi esetünkben még egész jó.

[00:06:27]Azért nem akartam, hogy a ződeket haragítsuk magunkra, de haragítsuk mondjad.

[00:06:31]De ez nem haragítás szerintem.

[00:06:31]Hát ezt újra lehet hasznosítani és sajnos így működik a kereskedelm.

[00:06:36]Nálunk egyébként jó, tehát 50% körüli a remitenda, de vannak olyan lapok, ahol ez 70-80%-ot is elér, ami ugye szomorú, mert azt a papírt elhasználjuk, de de hát valahogy így lehet belőni azt, hogy minden árushelyen legyen megfelelő számú lap, és hogyha jobban oda kell figyelni a remitendára, akkor ugye milyen árushelyekre fognak többet szállítani?

[00:07:04]Ahol biztosan elmennek a lapok, azok mik?

[00:07:06]azok a nagyvárosi forgalmas árúek.

[00:07:09]És akkor honnan fog eltűnni az újság?

[00:07:12]Hol lesz kevesebb?

[00:07:12]Pontosan vidéken, kisebb településeken, ahol ahol egyébként is nehezebb beszerezni a lapot.

[00:07:19]Tehát nekik azt tanácsoljuk, hogy fizessenek elő, de azért szerintem mégis csak bosszantó az, hogy pont valószínűleg tőle fogni.

[00:07:25]Tudom, tudom, hogy 43 ilyen hozzászólás lesz, hogy miért print meg miért nem digitális.

[00:07:33]Az a fájdalmas ebben, hogy Magyarországon a a print média az gyakorlatilag szinte teljesen megszűnt létre, visszaszorultót.

[00:07:42]Mármint, hogy a a komoly tartalmak is, nem ugye a bulvár meg a a könnyebb tartalmak, meg az ilyen magazinos jellegű tartalmak.

[00:07:49]És közben meg azt látni, hogy az Nyugat-Európában, vagy főleg a skandinávoknál ott polgári létnek a abszolút a hagyomány nem kell nagyon messzire menni Ausztriába.

[00:08:01]és Szlovákiába is arányaiban magasabb.

[00:08:06]Nálunk meg meg nem nem.

[00:08:06]Miközben én tényleg azt gondolom és minden egyes ki elmúlt lapért is vérzik úgymond a szívem.

[00:08:13]Miért mondom ezt a sok úgymondot?

[00:08:15]Ezt nem tudom.

[00:08:15]Ezt a tényleg a előbb vettük fel a kötöttfogást és ez egy kicsit izé volt, hardcore volt és valami ilyen.

[00:08:19]Úgy úgy úgymond úgy maradtam.

[00:08:22]No, a lényeg az, hogy tényleg köszönjük az egyik eddigi támogatást, és hogyha előfizetnek a lapra, akár digitálisan, akár printben, akkor az még inkább köszönjük.

[00:08:31]Ezzel meg nem tudunk mit kezdeni, mert hát ehhez Viki kicsik vagyunk, a lakterjesztők egyesülete kiadott egy nyilatkozatot.

[00:08:37]mohúan lehet, tehát hogy az tényleg nem állapot, hogy gyakorlatilag addig a pillanatig, amíg nem viszi el tőletek, tényleg fizikai létében nem viszi el valaki tőletek az újságot, addig az a ti tulajdonotok és tényleg a papír, tehát amikor arról lehet be, tehát persze energiába kerül, meg minden, hogy kinyomtatni egy újságot, de ez tényleg újrahasznosítható.

[00:08:57]Tehát hogyha megfelelően van ez kezelve és visszakerül a a papírüzemekbe, feldolgozóba, és aztán aztán vissza a nyomdákba, attól függ, minőségtől függően, ezzel összességében nem lenne különösen probléma.

[00:09:12]De ezért fizettek előtte korábban.

[00:09:15]Egyik napról, a másikra, ami eddig érték volt, az egy költségcsökkentő kényező.

[00:09:19]Igen, de visszatérve az aldira, szerintem valóban, ha ők úgy gondolják, hogy a az napilap vagy a hetilap és a krumpli az ugyanabba a termékkategóriába tartozik, és ugyanúgy lehet ésszerűsíteni, akkor lelkük rajta, de azért ahogy a társadalmi felelősségvállalás terén ez milyen üzenetet hordoz, hát a személyes véleményem van róla, de nekem ez nem pozitív.

[00:09:48]Hát itt súlyos kapitalista gondolkodás van.

[00:09:50]Az a helyzet, itt ebben a társadalmi felelősségvállalás az semmilyen szinten.

[00:09:53]Hát akkor mondjuk úgy, hogy az Aldi tett egy őszinte nyilatkozatot arról, hogy mit gondol erről.

[00:09:59]Eddig se volt kétség.

[00:09:59]Most azt bizonyíték is lett emellett, vagy de hogy az szerintem egyébként olyan nagy energiaforrás nem köthet le az Aldinál, mert kell egy kolléga, aki alapokat átveszi, meg odaadja a mik levett izé elmúz országos méretben néz, hogyha itt most akkor megfordítom megfordítom a dolgot.

[00:10:19]Ö kijöttek ezek a szemk aól és ö mi minő meglepetés az nagyjából egy egy idő szakra esett azzal hogy a 24.huál olyan leépítések indultak be amik főleg a printkiadványokra voltak printkiadványokat érintették az ottani ott dolgozó munkatársakat.

[00:10:37]Tehát, hogy tényleg azt érdemes nézni akkor, hogy itt itt olyan 10 milliók is számítanak, amik potenciálisan kitermelték néhány néhány szerkesztőnek, újságírónak, más technikai munkatársnak a bérét, és akkor racionalizálni kell a működést.

[00:10:49]Tehát, hogy ez nem ezt értem, értem, csak a de tök igazad van, de Lacinak is tök igaza van, tehát hogy a kettőt valahol egyensúlyozni kéne, hogy megértjük a kapitalizmus, vagy értjük a kapitalizmus működését, de kellene, hogy időnként megjelenjen például a kultúrának az őrzése, meg a közös felelősségvállalás, meg ilyennek is megjelenjenek a ami magától egyébként a kapitalizmusban pont, hogy nem fog megjelenni.

[00:11:15]Tehát nem erről szól, de mégis csak egy utolsó gondolat.

[00:11:19]Ez mégis csak egy koncessziós jog, ami a Mohunál van jelen pillanatban, és úgy alakították a jogszabályt.

[00:11:24]Hát hogyha minden igaz, és az egyrészt uniós vizsgálatok is indultak az ilyen konceziós szerződésekkel kapcsolatban, másrészt Magyarországon is most az új kormány is egyébként elő előveszi azt is, mert voltak kis jelzések arra, hogy nem biztos, hogy ez minden minden így marad a a Mol Mohu esetében is.

[00:11:39]Ö, szóval én én én hisz és hisz én el tudom képzelni azt, főleg, hogy a a médiának azért van valamennyi érdekérvényesítőképessége, hogy ez ez ne feltétlen maradjon így.

[00:11:51]A másik oldal pedig az, hogy hogy a nézők oldaláról vagy olvasók oldaláról, vagy attól függ, hogy milyen te milyen miről beszélünk, tehát hogy mi milyen milyen platformról rajtunk múlik.

[00:12:03]Tehát ugye mennyi mennyi ideig kellett tanulnunk azt a hangnemet, meg mennyi ideig kellett tanulnunk azt a kommuniká ne folytasd, ne folytasd, de azért, mert erről beszélni fogunk, amikor odajutunk, hogy a kormányzati média, mert ez egy nagyon fontos része lesz.

[00:12:14]E nagyon fontos része les tényleg a vesém lesz ez most már rémisztő aszáj, aszáj aszáj helyzet.

[00:12:20]Ugye rendkívül száraz a idei tavasz.

[00:12:24]Ezt már azt gondolom, hogy lassan meg kell, hogy szokjuk.

[00:12:27]Hát azért olyanra viszont már ritkán, vagy nem is tudom mikor fordult elő, hogy az Insék kő májusban a tavaszi áradás sok helyen kilá vagy látható ugye a a Dunában.

[00:12:38]A Hungaromet adatai szerint a mögöttünk hagyott április 1901 óta volt az egyik legszárazabb.

[00:12:45]Ö ebben a hónapban országosan átlagban a 4 mm hulladt.

[00:12:49]Ugye ez március végén volt egy pár napos eső, aztán áprilisban szinte semmi.

[00:12:56]És akkor most volt szintén néhány nap.

[00:12:58]Most valamivel jobb a helyzet egyébként, mert az a felső pár centi az átitatódott, de hát nyilván lejjebb nincs.

[00:13:09]És nem véletlenül volt Ópuszta szeren az első kormányülés, és nem véletlenül volt kiemelt témája az a Tisza kormány első ülésének az aszályhelyzet és a vízgazdálkodás, merthogy az Országos Vízügyi Főigazgatóság számításai szerint a halmozott csapadékhiány mértéket tavasz végére elérte a 462 mm-t, ami így most nem nagyon mond semmit, de ehhez hozzátartozik az is, hogy kábé ennyi szokott lenni egy nem szárazabb évben a csapadék.

[00:13:38]egy jobb helyen.

[00:13:38]Egy jobb helyen, mert a homokhátságon 300.

[00:13:42]Hát ott ott ott reménytelen.

[00:13:42]Igen.

[00:13:44]Tehát, hogy annyi eső esik egy évben, már annyi eső se esik egy évben, hogy legalább a a nulla szintre a visszahozza átlagosan, hanem folyamatos kiszáradás kiszáradás.

[00:13:54]És hogy már pont most néztem egy beszélgetést vízügyi szakemberekkel, hogy már Szolnok térségét is lassan a félsivatagos régióhoz lehet sorolni.

[00:14:03]csapadékmennyiség alapján pedig azért szólnak nem annyira a kunság meg nem annyira az alföld még mit lehet tenni ugye ez a nagy kérdés hát én itt próbáltam a szakembereknek a okosságait összegyűjteni mármint ebből a beszélgetésből de aztán végül is így végighallgattam végigallgattam is valami olyasmi lett a a nagy konklúzió hogy hogy hát a vízkészlet hasznosításban nem érjük el az uniós átlagot és ezzel kellene foglalkozni vízkészlet hasznosítás mert hiszen érkeznek be vizek azért van még eső is van még havazás van belvíz de hogy úgy tűnik, hogy még valahogy még mindig nem kezeljük jól.

[00:14:36]Hát ugye a vannak vizek elméletileg a folyókban.

[00:14:42]Nem annyi, amennyi kellene, de azért az a konszenzus, hogy hogyha ezeket rendesen hasznosítanánk, akkor akkor meg lehetne lenni.

[00:14:50]Hát ezeket ki kellene juttatni, rak tárolni kellene.

[00:14:52]Ennek 1000 módja van, meg van vita is arról, hogy hogyan, hogy a mederbe, gátakkal vagy kint a talajba.

[00:15:00]azért egyre többen gondolják azt, hogy nem nem egy óriási nagy új tiszatavat kell építeni, hanem ezt ki kellene juttatni, főleg tavasszal.

[00:15:10]A vízgyűjtő időszak az télen van meg koratavasszal, de sajnos idén azt kell mondjuk, hogy még akkor sem volt kellő mennyiségű víz, de ennek van egy másik oldala is szerintem például az, hogy boldog boldogtalan kutakat fúrhat és számolatlanul veheti ki a vizet.

[00:15:30]Tehát míg mi azon gondolkozunk, meg azon dolgozik a vízügy, hogy valahogy próbáljon vizeket megtartani, addig egy óriási lyuk van ezen a rendszeren, mert az emberek annyi vizet vesznek ki, amennyit akarnak.

[00:15:45]Igen.

[00:15:45]A most a technológiákról meg, hogy itt mi nekem a tényleg az egyik ilyen legérdekesebb része az lesz, hogy még amíg nem voltak ilyen klimatikus viszonyok és tényleg azon dolgozott a gyakorlatilag Magyarország tényleg a Tisza szabályozásától kezdve, meg Körösök is még lehetne sorolni szabályozásától kezdve, hogy hogyan lehet a mocsarakat lecsapolni, minden akkor a az addig az addigi világban azokkal a termelési kultúrákkal, technológiákkal meg mindennel ezek hatalmas nagy innovációk voltak, és nagyon nagyot lendítettek az országnak a a tényleg a a gazdasági fejlődésén is, meg jelentőségén is.

[00:16:22]És most meg pont az ellenkezőjére van lényegében szükség.

[00:16:26]Ugye gazdákat kérnek meg arra, hogy ajánlják fel a területeket, területeket a folyók környezetében, amiket el lehet árasztani és ott is ezzel is javítani a környéknek a a vízmegtartó képességét.

[00:16:37]És hogy ennek pont az ellenkezje történik.

[00:16:39]És most belegondolunk, ez mennyire tehát, hogy ez ez egy tök racionális dolog egyébként, hogy lehet, hogy később lesz a a termelő termőterületünk, de jobb vízmegtartási képességekkel, jobb öntözési képességekkel, hogy ahol erre ahol ez megoldható és kialakítható, gyakorlatilag jobb termésamot tudunk elérni még ilyen klimatikus környezetben is.

[00:16:58]Elméletileg ez ugye meg megvalósítható, csak megint a léptékek.

[00:17:03]Én évekkel ezelőtt, nem is tudom, hét-nyolc éve kezdtem el foglalkozni, főleg főleg az öntözési ágazatnak a problémáival, és amikor jöttek az adatok, hogy a a magyarországi öntözhető területek, amik nagyjából egy ilyen 4%-a lenne a földeknek, egyébként régen a a rendszerváltás előtt még ez ilyen 13-14% volt.

[00:17:28]Voltak a adatok 17-re is, de inkább maradjunk ennél.

[00:17:30]És most az öntözhető 4%-ból volt öntözve bő, mert egyébként el tehát borzasztó állapotban vannak a zsilipáka, a csatornarendszer a gazdák gazdák is egyébként váltottak, hosszú hosszú sora van ennek.

[00:17:47]Az a hogy nem használjuk ki, nem jól állunk hozzá ehhez az egészhez.

[00:17:52]És ezeknek a megváltoztatása, ezek hatalmas nagy infrastruktális beruházások kellene, hogy legyenek.

[00:17:58]Valami olcsóbb a mede medernek a mederszínekel és medergát, amin a víz ugye felszíről nem látszik, de lassítja a víznek a lefolyását szárazabb időszakban.

[00:18:10]Ezek ezek 10-15 évek.

[00:18:13]Ühüm.

[00:18:13]És csak a 10-15 éves távolatra egy gondolat, hogy miért akartam ezt így így átvezetni.

[00:18:20]Békés megyében volt egy ilyen mondás, hogy dombon van a tany.

[00:18:23]Ez azt jelentette, hogy minden rendben van.

[00:18:24]És azért alakult ki ez a mondás, mert annyira belvízes volt a környék nagyon sokáig, hogy ha dombon volt a tany, akkor ugye értelemszerűen izé nem álltál be, azért normális körülbények között élhettél izé lent vidéken.

[00:18:36]És ez nem mondom, tehát nyilván a városiasodása meg ezzel ezzel így azért elindult egy folyamat, de úgy konkrétan pont egy generáció alatt 30 év alatt teljesen kikopott ennek a használata a környéken nálunk is.

[00:18:49]Szóval ezek csak ilyen apró jelzések arra, hogy mi minden mi minden változik körülöttünk.

[00:18:56]És ez még hogyan hat egyébként a kultúránkra is.

[00:18:58]Még egy picit így egyéb a folyókra kanyarodnék vissza, mert nemrég Békés megye kötegyenba mentem ott, ahol a körösök belépnek, és annak néztem utána, hogy mennyi víz érkezik az országban, és mennyi kell, tehát hogy milyen szerződéseink vannak a környező országokkal és eléggé ilyen szedetvedett dolgok ezek.

[00:19:19]Van, ahol megvan, hogy hányadát kell átküldeni, van, ahol minimum, de van, akivel semmilyen szerződésünk nincs.

[00:19:24]És Romániában például rengeteg vízmegtartómű van, azt hiszem 1,9 milliárd köbmétert tudnak megtartani.

[00:19:33]Tehát simán eljöhet az az idő, amikor alig fog érkezni víz a körösön.

[00:19:35]Hogyha az ukránok úgy döntenek, akkor a Tiszán se nagyon fog.

[00:19:40]Tehát itt az a kérdés, hogy mi miből tudunk gazdálkodni?

[00:19:45]Tehát kiépíthetünk egy hatékony rendszert, de az se biztos, hogy lesz elég tartalék benne, amit vissza tudunk tartani.

[00:19:51]A meg az öntözésre visszakanyarodva szerintem gyakran az öntözés oldaláról közelítünk ehhez a témához.

[00:19:58]Pedig itt már sokkal nagyobb a baj, szerintem annál, mint hogy az öntözés legyen a kulcsa kulcsa ennek.

[00:20:06]Tehát itt ökológiai oldalról is katasztrofális a helyzet.

[00:20:11]És a valahol majd, hogyha már annyi vizünk lesz, akkor akkor gondolkozhatunk azon, hogy milyen öntözést használjunk.

[00:20:19]De amúgy valószínűleg az agrárium klimatizációja vagy alkalmazkodása lesz az.

[00:20:23]Igen.

[00:20:23]Én is erre csak azért hívtam fel a figyelmet, hogy tényleg még a arra sem gondoltunk, meg arra sem gondolt az elmúlt 16 évben sem ez a ez a kormányzat, amitől most elköszöntünk, hogy legalább ami a meglévő meglévő dolgokat próbálja rendben tartani, vagy ezzel valamilyen szinten foglalkozzon és egy öntözési hosszús sara lenne, inkább nem is kezdem bele, hogy mi volt az öntözési stratégiával, tehát hogy papíron elkészült.

[00:20:47]Aztán ahol meg elkezdték ezeket kialakítani, azok nagyon sok esetben Magyarországon jól értelmezhetően kivételezett körben indultak el támogatott öntőzési kultúrák megfejlesztések, amiről még még egy mondat, tehát hogy itt beszéltünk arról, hogy ugye hogyha visszatartjuk a vizet, akkor nagyobb termésátlagokat lehet elérnie, de mihez képest nagyobb?

[00:21:10]Tehát rengeteg kukorica, nem tudom hány éve volt jó, és mégis termeljük a kukoricát.

[00:21:16]pedig épp a Jászságban jártam, ahol márciusban a száj volt, és ahol azt mondták, hogy náluk már csak comb középig nő a kukorica, mert mégis elültetik a kukoricát, tehát kapnak rá valamilyen támogatást ezzel, azzal rossz évben nullára kihozzuk.

[00:21:37]Jó é.

[00:21:37]Na, itt nagyon nagyon igen, mert mert ebben a témában ugye nagyon a vízgazdálkodásra és hát mellette ugye a a mezőgazdálkodásra koncentrálunk, de annyi leágazása van, de ez a kettő ez pont pont elég ahhoz csak egy kép, ami így eszembe jutott, hogy pár évvel ezelőtt voltam vagy jártunk Szegeden, és hatalmas tűz volt, ahogy mentünk az autópályán Szeged felé és hát ott katasztrófa turistáskodtak a katasztrófuristák, meg jöttek a tűzoltók és bekapcsolt bennem az újságírói, aztán hogy mégis mi történik, tényleg óriási lángok, hatalmas füst ott a város határában.

[00:22:10]És kérdeztem az egyik tűzoltót, hogy mi történt, és mondta, hogy ég az öntöző csatorna, merthogy és mondta, hogy hát ez itt már évek óta teljesen száraz, nem irtatta senki a növényzetet, a nádho az beleszáradt az egészbe és ez most kigyulladt, és izé és lángolt, és tényleg mint a futótűz, így ment a öntöző csatornában a a láng.

[00:22:30]Tehát ez a a Szegeden ég az öntöző csatorna, mint ilyen népdal, az körülbelül leírja azt, hogy mennyire cud a helyzet.

[00:22:39]És Velencei tó csak aki tényleg a héten volt.

[00:22:42]Hát most most nézze meg, aki még valamennyire mennyire lehet most már bemenni szárazon.

[00:22:45]Most már ilyen 10 m agardál volt Igen.

[00:22:49]Tehát Agardnál voltam azt hiszem ott 63 cmtm volt, de hát a cikkben való felkészülésnél is, csak külön megnéztem a vízügynél is és 63 cm volt és ideális esetben a szezont, a nyári szezont azt 140 cm-n kéne elkezdeni.

[00:23:07]És Velencei Corzónál is tényleg egy ilyen 30 helyenkén 40 mt is úgy tudsz besétálni még, hogy Aha.

[00:23:13]Aha.

[00:23:13]Szárazik a párolgás.

[00:23:16]Igen.

[00:23:16]És most ez fokozódni fog.

[00:23:16]És a berencéó körüli tározókban nincsen víz, mert már visszatáblálták.

[00:23:20]De ezek most csak ezek most csak részletek.

[00:23:22]De hát ez ez tényleg ez remélni lehet, hogy talán csapadékosabb lesz a június.

[00:23:27]Egyébként nem sokan gondolunk bele, de a június az egyik legcsapadékosabb időszak az évben, csak a nyár jellege miatt ez így így elfelejtjük a záparok zivatarok hullámát, hátha.

[00:23:37]De mindegy.

[00:23:41]Na, leépül a Fidesz média munka című témánk következik.

[00:23:43]Hát ez az oldalt, ezt így teleírtam azzal, hogy mi hol mennyire, meg ezt is, mert hogy nagyon durva ami történik ugye a Ner médiában, az egykori NER médiában.

[00:23:56]Nem tudom, lehet-e még nernek nevezni a Fidesz maradvány értékét.

[00:23:58]Mindegy, teljesen mindegy, hogy nevezzük.

[00:24:02]Elkezdek mondani ilyen kis tételeket.

[00:24:04]Hogyha tegnapi hír ez a felszámolja magát a győri fideszes média, megszűnik a Győr plus televízió, a Győr Plusz Rádió, a Győr plus hetilap és a Győr plus Hu weboldal is.

[00:24:12]Pinter Bence polgármester posztolt erről.

[00:24:17]Ez a cégcsoport az 2025-ben 665 millió Ftot pattintottak el a működésre, és akkor polgármester úr felrakott néhány tételt is.

[00:24:28]Néhány kedvenc.

[00:24:30]Egykori fideszes polgármesteri biztos, 24,5 millió Ft korlátlan használatú szolgálati autó.

[00:24:35]Havi 150 l benzin a cég pénzén.

[00:24:38]Azt mondja, hogy ez 2021-től 24-ig.

[00:24:41]Munkaszerződése újságíró szerkesztő.

[00:24:44]Hát az hol kell aláírni?

[00:24:47]Ugye Fideszes Fideszes önkormányzati képviselő felesége 20,5 millió Ft.

[00:24:50]Ez 21-től 25-ig tartott.

[00:24:53]Ovosi cikkeket jelentett meg a hetilapban.

[00:24:55]Több is megbukott a plágium keresőn.

[00:24:57]írta a polgármester úr, mert nem csak a megszűést nézték, meg a hogy mekkora költséget jelent ez az egész kócerály meg a bedőlése a városnak, hanem azt is, hogy mi volt itten a teljesítés.

[00:25:07]Hát Fitesz Gomezdi képviselő felesége 20 millióért gondolom egy ilyen kontroll ctrol v módszerrel tolta az anyagokat.

[00:25:16]Van még van még fideszes önkormányzati képviselő lánya 12 millió Ft ez 23.

[00:25:23]májustól decemberig, majd 23-ban még egy alkalommal előtte.

[00:25:27]Szóval nem volt ez olyan sok, tehát 12 millió Ft, két megbízási szerződés, rendezvényszervezés, moderálás, kreatív szerkesztés.

[00:25:37]Kreatív szerkesztés azért plusz azért plusz 1,8 milliót kapott.

[00:25:39]És van még egy pár és hát ugye jött a amiről én is írtam az oldalon meg most azt sokan beszámoltak róla, hogy Kohám Mátyás, a Mandinár munkatársa nettó 1,1 millió Ft 11 adásnapra.

[00:25:51]Hatszor adásonként 90000 Ft-ot, ötször adásnaponként 120000 Ft-ot kapott.

[00:25:59]egyébként a kifizetett 11 adárból csak hetet találtak meg a YouTube-on átlagnézettségük 104, nem 1000, 104.

[00:26:08]És tudom, hogy itt a repkedő milliárdok meg 100 milliárdok, meg hát most már a billiót is ugye gyönyörű számokat tanulunk úgymond megmint úgymond én nem tudom jól merem.

[00:26:15]Szóval gyönyörű számokat és nem is tanulunk, hanem egy bekerül a hétköznapi nyelvhasználatba.

[00:26:21]Szóval, hogy hogy tudom, hogy ezek a ilyen adásonként 90000 Ft meg adásonként 120000 Ft szakértőként meg újságíróként az most úgy tűnik, mintha nem lenne olyan sok, mert tényleg nagyon sok nullához vagyunk hozzászokva, de baromi nagyon sok.

[00:26:34]És a független médiának a jelentős része az úgy működik, hogy te mennyit is kapsz Laért a műsorért?

[00:26:43]Amennyit itt lehetsz?

[00:26:44]Igen.

[00:26:44]Igen.

[00:26:44]Hát ez ilyen.

[00:26:46]Én kaptam egy pohárvízet és még egy kávét is felajánlottatok.

[00:26:48]De azt csak ajánlottuk, tehát hogy meg kell fogni a pénzt legközelebb legközelebb kreatív pont az a lényeg, hogy azért az a különféle műsoroknak a nagy részében nincs honorárium és tényleg nagyon sokszor menjünk úgy egymáshoz, hogy ilyen baráti szívességből meg kollegialitásból és úgy vállunk, persze azért van, ahol van, de nem ilyen összegek, hát ennek a töredéke abszolút a töredéke.

[00:27:10]És az jutott eszembe, hogy amikor így el csak hivatástudatból is megy az ember.

[00:27:15]megy, megy, megy, de oké, csak közben itt van, itt van ez a másik tétel.

[00:27:19]Tehát amik és tudod, így eszembe jutott, hogy hogy így amikor ültünk szembe ezekkel a kormánypárti média dolgozókkal egy-egy műsorban és így kaptuk a morális meg erkölcsi kioktatást, és tudta az ember, hogy mert ez egy nagyon apró tételem ezekben a sztorikban és már ez is számomra felháborító, hiszen nem tudom, hogy mi hogy működünk, és hogy működik a független média.

[00:27:46]Ha nem lesz egyszerű.

[00:27:46]Na ezen túl.

[00:27:46]Na várjatok még van.

[00:27:49]Aztán átadom a szót.

[00:27:51]Tényleg ez nagyon érdekes.

[00:27:51]Nem most átadom és akkor utána megyünk tovább.

[00:27:56]Nem, mert annyi van.

[00:27:56]De tényleg, hogy hogy még még utána még ez is lesz az is.

[00:28:00]Média works, havasibertalan közmédia.

[00:28:04]Hát azért nem mondanám, hogy ez egy meglepő fordulat.

[00:28:06]Most akárhogy is nézzük.

[00:28:08]Tehát ja, bocsánat.

[00:28:10]Igen.

[00:28:10]Onnan indultunk, hogy bedő be bedőlt a Győrmédia.

[00:28:11]Tehát erre lehetett számítani.

[00:28:15]Ugye amit ami a reménységet adta, hogy majd a azok a hát most mondok oligarhát, de azok az üzletemberek, akik eddig haszonélvezői voltak a rendszernek, azok ideológiai meg okokból majd segíteni fogják őket.

[00:28:34]Orbán Balázs is ezt mondta, hatalmas lehetőség előtt áll a fideszes, volt fideszes média és a voltfideszes oligarchák is hatalmas lehetőség előtt állnak, hogy együtt felvirágoztassák ezt az új kibontakozó hát nem örül az ember annak, hogy emberek megélhetése vészel, de azért érdekes a rendszer, hogy ennyire magukra hagyják őket, miközben korábban azért egy én szerepben most értem azt, Nem örül az ember, de most tényleg tudom, hogy a mert beszéltünk az elején, hogy valahol az aldivan megértő tudok lenni, amikor a piaci racionalitás vagy a számok telén azt látják, hogy nekik ez annyira nem éri meg, hogy fenntartsanak újságos tandokat a a boltjaikban, üzletláncaik vagy üzletláncban.

[00:29:20]De hát itt is akkor a piaci logika alapján itt itt én ez ez nem sajnálat.

[00:29:26]Akkor ez azt jelenti, hogy hogy most tényleg a magyar hang A telex a most inkább magunkat is mondhatnám, a kontrollt is.

[00:29:38]Tehát, hogy Partizán itt az a lényeg, hogy itt valamiféle innováció történt.

[00:29:42]Meg lehetett találni azt a hangot, és meg lehetett találni és el lehetett juttatni azokat az üzeneteket az olvasóknak, nézőknek ami alapján ők meglátták ebben az értéket és azt, hogy ennek a fenntartása mégis csak fontos számukra.

[00:29:59]És ez a fajta munka nem voltak erre kényszerítve ugye ezek a sajtótermékek.

[00:30:07]Sajtótermékek, dehogyis.

[00:30:07]Szóval ezek a propagandatermékek nem voltak arra arra kényszerítve, hogy ezzel logika mentén működjenek.

[00:30:12]Az ott ott dolgozók nem is így szocializálódtak.

[00:30:17]És és nem lehet ezt ez egy egy nem lehet egyik pillanatról a másikra váltani, és ennek tényleg lesznek ilyen ilyen következményei, hogy ez összeomlik.

[00:30:21]Na már most, hogyha valaki a saját tehetsége vagy tehetségtelensége miatt jut valamilyen sorsra, tetszettek jó volna jobban csinálni, tehát és akkor most jöhetnék más történelmi párhuzamokkal, hogy még mi mindent lehetett volna másképp csinálni.

[00:30:38]Én értem.

[00:30:38]Mondjuk én nem raknék egy kalapba mindenkit, aki ott van igazából, és mégis csak családokról beszélünk.

[00:30:47]Az innovációban egyetértek.

[00:30:47]Nyilván ellustítja az embereket ez a de könyörgöm, tehát tudom, hogy tudom, hogy állandóan, hogy nem mindenki volt izé, meg valaki operatör meg van egy pontja ennek a rendszernek, ahol érzékeled azt, hogy neked mi a súlyod ebben, mi a pontod ebben, és miért van az, hogy egy csomó operatőr, vagy egy csomó fotós azért kevesebb pénzért, de megtalálta a helyét máshol.

[00:31:07]Próbáltak alternatívákat képezni, próbáltak akkor inkább más szívüknek kedves területen elhelyezkedni és kivárni az időt, amíg esetleg visszatérhetnek.

[00:31:15]Ezek ezek emberi döntések.

[00:31:17]Ez valójában a kényelmességet választották nagyon sokan, és nem akarok egy nagyon nagy társadalomrajzot egyébként kihozni ebből, de valójában az uniós támogatásoknak a rendszerétől kezdve a csomó mindenen végigmehetnénk azzal kapcsolatban, hogy a magyar társadalom mennyire kényelmesen áll ahhoz, hogy nekünk csak ne kelljen változtatni és ne kelljen ne kelljen valahogy úgy versenyeznünk, és az államtól várjuk azt, hogy hogy bizonyos dolgokat kiegyenlítsen.

[00:31:45]Valakinek a valakinek a kiegyenlítése az nem az inkább a pálya felborítását jelenti, és az életben maradást.

[00:31:49]Tehát hogy hogy van egy van egy van egy ilyen kultúránk és szerencsére ennél már előrébb járunk, és valószínűleg nyilván ezek ezek ezek is hatással voltak arra, hogy a társadalom is már egy más irányt vett, de valakik ebben le vannak maradva.

[00:32:03]És akik tényleg csak kiszolgálóai voltak ennek a rendszernek, és egyébként nem hithő emberei, azoknak őszintén tudok szurkolni, hogy akkor váltsanak, de közben azzal kapcsolatban nem tudok sajnálattal lenni, hogy mégis mégis beszálltak és fenntartottak egy ilyen rendszert.

[00:32:21]Hát ez egy ilyen szak morálisa, de nyugodtan mond nekem ebbe az az érdekes, tehát hogy hogyan működik a felelősségvállalás a választás után.

[00:32:30]Ugye egyrészt gyakorlatilag hülyére vették a saját szavazótáborukat, elhitették velük azt, hogy hogy nyerni fognak.

[00:32:40]Nem mutatták meg a valós számokat, valós méréseket, amik megvoltak.

[00:32:45]Aztán amikor ugye ez bekövetkezett, akkor széttárják a karjukat, és mindent hagynak összerogyni.

[00:32:52]Tehát ebben nekem ez nagyon érdekes, hogy senkit nem hagyunk a az út szélén.

[00:32:57]Ez volt korábban a jelmondat.

[00:33:00]Most meg azt se tudjuk, hol van Orbán Viktor és mit gondol.

[00:33:02]Jó, tudjuk, mert a Magyar Nemzetnek adott egyébként.

[00:33:05]Hát nem nagyon tudjuk.

[00:33:05]Mármint, hogy hol van, hogy hova tart, azt tudjuk, hogy hogy hol van, azt nem tudjuk.

[00:33:10]Tehát mintha egymás kezét engedték volna el, és szalad mindenki amerrel.

[00:33:14]Nekem ez a legérdekesebben van a ami történik is, hogy erre senki nem számított.

[00:33:18]Hát én most mindenféle műsorokban találkozom a NER média korábbi munkatársai, illetve még jelenlegi korábbi NER média jelenlegi és egykori munkatársaival és ők is elkerekedett szemmel nézek és amikor ilyen folyosói beszélgetés van és kérdezem, hogy de mi mi történik?

[00:33:34]Mi történik?

[00:33:36]És azt mondják, hogy ez erre senki nem volt felszámolva, felkészülve.

[00:33:39]Erre abszolút az volt elhintve közöttük, hogy nyugalom, bármi lesz, itt meg van oldva.

[00:33:45]És így szűnik meg, így párolog ez a ez az egész.

[00:33:47]És ö mind a kettőteket megértenek, tehát hogy mármint egy emberi szinten meg úgymond kollég kollegiális szinten, hogy akkor itt most kinek mi volt a felelőssége, mind a kettő töknek igaz van.

[00:33:59]Nehéz dönteni, főleg úgy, hogyha vannak személyes kapcsolataid is a fideszes média felé is.

[00:34:05]Hát vannak, mert egyrészt a múlt miatt, másrészt meg itt a azóta készített ilyen vitatkozó produkció pályezdőket nem tudom hibáztatni például.

[00:34:13]Ö de hogy hogy én ezért inkább ilyen jelenség szinten nézek rá, mert ez egy történelmi folyamat, ilyet még nem láttunk sehol.

[00:34:20]Nem is volt a nerre se hasonló példa.

[00:34:22]Tehát hogy ezt látni, hogy hogy bomlik fel és tényleg azt látni, hogy miközben ilyen 1000 milliárdok váltak, vesztették el közpénz jellegűet, ugye alsó hangon 20000 milliárd Ftra becsülik azt összeget, amit a Fidesz ilyen szisztémával elpároloktatott, ilyen tőkealapokban, meg a mészároslencek és a többi, ezeket pontosan tudjuk, hamarosan még pontosabban fogjuk tudni.

[00:34:46]És akkor az a hír, hogy június végéig működik még a megafon meg a Patrióta.

[00:34:53]Tehát nem zokogok, főleg a megafonért nem.

[00:34:55]De hogy ez a izé, tehát mert én ezt hallottam, hogy a Mandinernél ilyen 60-70%-os létszámcsökkentésre készülnek, mert hogy annyira annyira nincs lóvé.

[00:35:02]és hogy azzal hitegetik a azokat, akik most utcára kerülnek, hogy csak télig kell kihúzni, mert decemberig, mert Orbán Viktornak majd jön ez az új mozgalma, és ott ott majd akkor így így így majd lesznek ilyen ilyen ilyen ilyen új helyek, és akkor majd megint lehet B Zsolt főszerkesztésével az kiváló lesz.

[00:35:23]De hogy Ja, és a Transzparens újságírásér Egyesület vagy alapítvány az állítólag már meg is szüntette a tevékenységét, de hogy ebb egy csomó ilyen buborék volt, tehát a Transzparensz újságírásért alapítvány az egy kerestem a izét, de nem akarom nem akarom a Súlyak Lászlóra fog gondolni mindenki, de egy hasonló mértékegységű és állagú anyag volt az egész, és az egyetlen cia volt, hogy a valódi újságírást lerántsák a nernek a szintjére, és ott menjen a tusakodás és mindenki bener bener meg bizonyos bizonyos szempontból rássüssenek valamiféle pecsétet a a saját rendszerükre meg a saját rendszerüket kiszolgáló várjál csak még a patrióta aztán tényleg átom mert az meg ide csatlakozik amit mondtál hogy az innováció ugye ugye a patriótánál is amit jó nagyra fújtak aztán most ott van hagyva mert Orbán Viktor az kisát egyébként hogy maga hogyha hagyott mindent nem pártot frakciót médiát sztátok meg nem tartalék voltak, tényleg eltapsoltak minden, ellopták az ellopott pénzt is.

[00:36:24]Ez van.

[00:36:26]Szóval, hogy a patrióta most arra kiírja az olvasóit, nézőit, olvasóit, a nézőit, hallgatóit, hogy támogassák, mert hogy most nagyon nagy szükség van az összekapaszkodásra.

[00:36:35]És itt jön az, hogy ugye ezt mi, a független média 2018 után kényszerűségből, de a közösségünkkel együtt megtanultuk, hogy kell olyan médiát készíteni, amire van fizetőképes piaci kereslet.

[00:36:48]És akkor ez így meg és ez a közönség rész rádöbbent arra, hogy ó, ha én nem szállok be a buliba, nem áldozok, akkor nem lesz médiafelületem.

[00:37:01]És kialakult egy ilyen kölcsönhatás, meg egy együttműködés, ami ami nagyon jó.

[00:37:05]Tehát, hogy ez egy fájdalmas folyamatulási folyamat volt, de nagyon hasznos lett.

[00:37:09]És most már ugye ott tartunk, hogy a magyar hangot tudjuk stabilan azért előállítani.

[00:37:13]Plusz az egyéb műsort.

[00:37:15]A fideszes közönségnél ott nem nincs ilyen.

[00:37:17]Nem volt ilyen.

[00:37:17]Ott mi volt a tanulás?

[00:37:19]Hogy korlátlan közpénzből kapjátok a korlátlan izét propaganda cuccot.

[00:37:24]Nem fog nem fogják eltartani még a patriótát sem szerintem az olvasóik és a nézőik.

[00:37:30]Ne legyen így, mert tartsák el.

[00:37:32]Tehát szerintem még annyi se leszed őket.

[00:37:34]És nézd, ez a fajta szakmai hozzáállás, amiről beszéltél akár a tartalom, akár az innováció oldaláról, hogy ez az, ami miatt te mit tudom én, 20 év múlva is, vagy nem tudom, hogy így pály pálya végén is ki tudsz ülni emberek ellé, és azt mondod, hogy te mit, hogyan dolgoztál és mit csináltál.

[00:37:48]Valakik meg most magyarázzák a bizonyítványt.

[00:37:50]Most azt talán azt a részét inkább inkább ki is hagynám, most abba nem nagyon nem nagyon mennék bele, de az a rész, amit egyébként elkezdtél boncatni, és akkor ezzel kötöm össze, hogy nem tartalékoltak.

[00:38:03]ugye eszközként tekintettek erre erre ennek az egésznek a rendszer ennek ennek a rendszernek a működésére és amíg ez számunkra hasznos volt és mindenféle kontraszelektált emberrel volt egyébként valójában ezt eletömve tehát hogy hogy ki lehet említ vagy lehet említeni a Kohám Mátyást akinek papíron még diplomái is egyébként ott ott vannak tehát fel tud le tud tenni valamit az asztalra de hogyha valaha beszélgettél vele adásb vagy az adások szüneteiben akkor gyakorlatilag egy olyan diákkal találkoztál aki bemagolta mindig a tananyagot, ezt vissza vissza tudta egyébként mondani, de a különböző összefüggésekre, hogyha már rákérdeztél, akkor már mindig lefele kerekítetted volna tanárként a jegyét.

[00:38:38]És itt ez volt a ez volt gyakor és ugye itt ez a probléma, hogy hogy adatok szintjén a Fidesz nagyon sokszor k kirakatba tolt egy csomó mindent, csak ugye azt elfelejtették mindig nézni azt, hogy milyen következményei vannak a gazdaság vagy a az a társadalom különböző szegmenseiben annak, amit egyébként csinálnak.

[00:38:57]De most csak oda akarok kijukadni, hogy ez egy kontraszelektált rendszer, ami viszont és akkor itt a lényeg, hogy ezek annyira üzletemberek, hogy felfogják, hogy ennek a kontraszelektált társaságnak a fenntartása az csak pénz, égetés valamit és az eszme, a haza.

[00:39:15]Ne, ne, ne.

[00:39:15]Tehát tudom, tudom, értem én a vicced, csak komolyan, csak ez tehát hogy ebben a formában egyszerűen ez másodlagossá vált számukra és ért tehát és akkor az, hogy tartaléktos nem volt sose tétel, nem tartalékak hát az nem tudom, hogy mikor fog valaha kiderülni, hogy mire tartalékoltak, vagy egyáltalán ami tartalékoltak, azt egyáltalán képesek lesznek ebbe beleforgatni és akkor ott vannak a vagyonkimentésre utaló jelek, a leá állított külföldi átutalások, a közösségnek, az államnak tett felajánlások, hogy kicsit haza is beszéljek.

[00:39:55]Szóval, szóval ez közel sem lesz olyan.

[00:39:58]Hát hogyha megnézzük azt, hogy tényleg érdemes-e beletenni ezt a pénzt, akkor az a választási eredmény azt mondja, hogy nem.

[00:40:06]Tehát, hogy ennyi pénzből ezt az eredményt sikerült kihozni, akkor nyilvánvaló, hogy nem fog belemenni ugyanaz a pénz, hogy mi fog, meg hogy mit gondolnak, hogy mire van szükségük.

[00:40:18]Úgy látszik, hogy ezt még nem találták.

[00:40:20]Hát itt van, itt van a nemzeti kapitalista, elkezd nemzeti kapitalistaként gondolkodni.

[00:40:23]Csak ezt a Győrmédia példát, nem?

[00:40:25]Mennyibe került egy évre 665?

[00:40:27]Azért az most nem olyan kis tétel.

[00:40:29]Pont az a Győr szó.

[00:40:32]Mennyi a izé, mennyi a a nézőszám?

[00:40:32]104.

[00:40:34]Hüm.

[00:40:34]Jó, köszönjük szépen.

[00:40:35]De most megint a megint a gátlástalanság, hogy az a Győr szól adott pénzt, ahonnan eltűnt 1,7 milliárd Ft.

[00:40:41]Igen, igen, igen, igen, igen.

[00:40:43]És a a győ győrieknek a a ugye a a bal szempontból tényleg azt ezért fontos ezt kiemelni, mert az egy olyan keret volt, meg egy olyan büdzsét kezelt ez a cég, ahova a rászoruló győriek az egyébként lényegesen olcsó, de mégiscsak önkormányzati bérlakásnak a bérleti díjait befizetgették.

[00:40:58]Tehát a szegények a szegényeknek gyűjtöttek papíron annál a cégnél, és ennek egy részét átadták a propagandának, a helyi propagandának, ami valahol segített a hatalom fenntartása szempontjából részben a szegények ellen dolgozni.

[00:41:13]Ez egy ez egy amikor ezt elolvastam, bocsánat, nem véletlenül nem ittam még egy kávét itt.

[00:41:19]Nem is kell, ugye.

[00:41:19]Na.

[00:41:22]Kis közmédia meg kis média.

[00:41:22]Tudom, hogy a néző nem mindig szereti, mikor a média médiával foglalkozik.

[00:41:29]Talán most ez kivétel, mert kivételes a helyzet, mer kivételesek ezek az ügyek.

[00:41:32]Kint Kohár Mátyás volt, nekem nem ez volt a benyomásom.

[00:41:35]Nem voltam vele sokszor műsorban kétszer, háromszor.

[00:41:36]Nekem más volt, tehát nekem úgy tűnt, hogy hogy azért okos, de nem mindegy.

[00:41:44]De de egyébként mindegyben nem ez a lényeg.

[00:41:46]A nézőpont szmait úgy viszongozta, mint annak a rendje, mikor meg de azt megették veljük.

[00:41:49]Tehát hogy volt-e valós mérés vagy nem, azt nem tudom, mer tényleg meget velük.

[00:41:54]Az, hogy miért van az, hogy az országban dolgozó rendes újságírók, akik terepre mentek, vagy ha nem is ők személyesen, de a kollégáikkal egyeztetve összerakták a folyamatokat, és tudták értelmezni azt, hogy hova, miért érdemes menni tudósítani, hogy a valódi hangulatot és folyamatot az országban be tudják mutatni az embereknek.

[00:42:11]Miért volt az, hogy erre képesek voltunk voltunk?

[00:42:15]Hát mi így itt ők meg ők meg ők meg csak visszhangozták ezt az egészet, mert van a hivatás, meg van az tehát érted, van a hivatás, meg van az.

[00:42:22]Na, közmédia, mert berágsz, és akkor még a végén rosszabb leszel, mint Csintalan Sántok.

[00:42:27]Pedig ő azért a kötött fogásban elég jó volt.

[00:42:33]Hát olyan történt, ami eddig még soha nem történt.

[00:42:35]Hogyha ez most nem tudom, hogy megfenyegettél-e, vagy nem akarsz olyan lenni az oké.

[00:42:41]Jó, oké, folytasd.

[00:42:41]Szóval olyan történt, ami még eddig soha, merthogy három nem, két igen, és öt tartózkodás mellett nem fogadta el a Duna szolgáltató Nonprofit Zrt.

[00:42:52]vezérigazgatójának éves beszámolóját a Közszolgálati közalapítvány közszolgálati testülete.

[00:42:56]Ú, ez biztos nagyon rosszul hangzott.

[00:42:58]Ez olyan múlt nem mint valami t-ben az ipari izé teljesítmények beszámolója, hogy a melléküzem, hogy volt, de ez nagyon fontos, mert ilyen még nem történt.

[00:43:07]Múoszosként foglald össze kérlek.

[00:43:10]Í nagyon nehéz röviden összefoglalni.

[00:43:10]Ez a beszámoló.

[00:43:12]Ez arról szól, hogy a Duna média szolgáltató mennyire felelt meg a közszolgálatiságnak.

[00:43:17]Én nagyon én ezt láttam több ilyen beszámolót is belülről.

[00:43:20]Az a lényege, hogy egy-egy műsorban hogy jelentek meg a különféle közszolgálati elemek, előírások, feltételek, tehát hogy a a kisebbségeket hogy mutatták be az egyházak, a kultúra és akkor ott minden szerkez beletartozik az ellenzéki pártoknak itt a a nem tudom a hírműsorok hírműsorokét is meg szokták oldani, mert ott ilyen Excel táblázatokat csinálnak, hogy hányszor szerepelt a Tisza 500-szor.

[00:43:43]Hányszor szerepelt a Fidesz 50szer.

[00:43:45]Hát akkor jó volt, nem?

[00:43:45]Ja, igen, csak 500-szor anyázás volt, 50szer meg halleluja.

[00:43:49]Na mindegy, ezt megoldják okosba.

[00:43:51]A lényeg az, hogy ilyen még eddig nem volt.

[00:43:53]És az, hogy most nem fogadták el ugyanazt a beszámolót, meg kábé ugyanazt szokott készülni, hogy nagyon jók voltunk ebbe ebben az a szerkesztőség, az a szerkesztőség, hát az ott valami akkor történik.

[00:44:01]És a Telex azt írta, hogy ugye a Torjai Anita a Duna médiaszolgáltatónak a vezérigazgatója, hogy le is akarják váltani úgy június 12-e környékén.

[00:44:15]És ez kicsit hasonlít ahhoz, mint amikor valaki írásbeli figyelmeztetést kap a munkaadójától, hogy az kell a felmondás előtt.

[00:44:22]ez, hogy nem fogadták el ezzel párhuzamos, és hogy akkor ezek szerint úgy néz ki, hogy június 12-én menesztik altójai Anitát, aki ugye a köztársasági elnöki hivatal sajtófőnöke volt korábban, és úgy érkezett ide, és hogy a kicsit bonyolult lett a médiaszerkezete a magyar közmédiának, de nem véletlenül azért, hogy se politikai felelőssége ne legyen, se gazdasági felügyelet ne lehessen rajta, ezért hozták létre az MTV-t.

[00:44:51]Azt tudom, hogy ez a Duna médiaszolgáltó ez kevesebb mond valamit.

[00:44:55]Ők meg ők párhuzamosan működnek egymással.

[00:44:56]A Dunamédia szolgáltató, a megrendelő, átvevő, az MTVA meg a műsorggyártó.

[00:45:00]De a valóságban nem így működött.

[00:45:04]A valóságban az MTV-nál volt minden pénz, minden döntés jogkör.

[00:45:07]Várhegyi Attila például, Pitbull, Német Zsolt, Pap Dániel és igazából ott döntöttek mindenről, de papíron így nézett ki.

[00:45:16]Ám de mégiscsak fontos az, hogy most nem.

[00:45:21]És hogy még annyit, hogy ez egy ez egyes jogilag fontos lesz, hogy ki lesz a az új megrendelő oldalon.

[00:45:27]Tehát hogy ő persze persze tehát hogy ez ez egy fideszes ez egy fideszes többségű testület.

[00:45:32]Na hát na hát ugye ezt már megszoktuk.

[00:45:35]Ez a köztestület, aminek Balog László, aki fideszes képviselő volt korábban két cikluson keresztül az elnöke, és aki síp ember, hosszú síp vesszők alak.

[00:45:51]Ühüm.

[00:45:52]Na ő és mivel ő mindig kavar, ha én ismerem ugyanis mindig kavar és mindig nem jó irányba kavar, és mindig valami gonosz szándék vezérli, ezért elkezdtem gondolkodni azon, hogy most ez mi?

[00:46:06]Hát én nem ismerem az a az ilyen közeli ismerőseidet.

[00:46:10]Balogot?

[00:46:11]Jó, most viccelek, de hogy de tényleg nem ismerem.

[00:46:12]Tehát, hogy tudod a Bece nevűt?

[00:46:16]Hát azt most nem fogjuk megmondani.

[00:46:18]Kommentbe kérjük a tippeket.

[00:46:20]Na mindegy.

[00:46:20]Igen.

[00:46:21]Hát hogyha hogyha takarítani akarjátok a kommentmezőt, de de tényleg csak azt az elemét emelném ki, amit itt egy fél gondolatra beszúrtam, hogy nagyon fontos lesz az, hogy ki lesz a megrendelő.

[00:46:33]Tehát bárki marad is az MTVL-nál, lehet, hogy egy PBL sem akar mondjuk majd onnan felállni, és még nyilván itt van egy van egy bonyolult menete annak, hogy őket egyébként hogyan lehetne felmenteni, de kétdal ehhez is hozzá lehet nyúlni, de közben vannak alaptérvényi kötelezettségek, amiket el kellet hintetni valamilyen minimális hírszolgáltatást mégis csak fen kell tartani, mert csak befeketíteni az M1-et.

[00:46:55]Mégis csak vannak emberek, akik csak innen informálódnak, tehát hogy hogy erre tényleg oda kellene figyelni, mert körülbelül uniós jogot is értünk, tehát hogy ez ez is fontos.

[00:47:01]És de az, hogy ki a megrendelő, mit rendel meg, és mit vesz át az MTV-tól, mint legyártott tartalom, az valahol fontos.

[00:47:13]Az, hogy közvetlenül egyébként Hát de akkor meg Altorjai lenne a legjobb, aki eddig szó nélkül megcsinált mindent, amit kellett.

[00:47:20]Hát jó, de kinek de kinek a kérésére?

[00:47:23]Tehát, hogy ez vagy de fideszes a testület, aki leváltja, tehát rész valami izé van, valamen, de ott is a testületben is ugye páran már felmondtak.

[00:47:31]Hát egyen egyen mondtak föl a jobbikos.

[00:47:34]Hát jó.

[00:47:34]Igen, ez igaz jobbikos egyik egyik izé.

[00:47:37]Ja, látom, hogy neked van motoszkál valami a fejedbe, hogy mi van van.

[00:47:40]Én tényleg agyaltam rajta, hogy hogy mi a fene lehet.

[00:47:43]És azt gondolom, hogy ez egy hát altorjai Anitát azért úgy szerették a Fideszben.

[00:47:49]Hát nem véletlenül ő a Duná közmédiának az egyik fő embere.

[00:47:56]És szerintem az történik, hogy kimenekítik a kiz a vizsgálat előtt.

[00:48:00]Ugye a már megszületett a jogszabály tervezet, vagy a rendelet tervezet, amiben a Tisza kormány azt mondja, hogy át kell világítani tüt ezt is, ezt és ezt, és hogy a közmédiát is át kell világítani.

[00:48:14]Na most, hogyha a közmédiát át kell világítani, akkor ha én csinálnám, akkor én mondjuk Altor Jani Anita irodájában kezdenék, és még nagyjából az is megvan a fejemben, hogy milyen szerződéseket keresnék.

[00:48:26]És szerintem ez egy mentőakció.

[00:48:28]Ha most leváltják, ha most nem digitalizálnak.

[00:48:34]Az a helyzet, tudom, hogy ez a fideszes körökben megy ez a Ó, hát minden digitalizálva van meg meg nem nem kell irat megmiső meg pénzmozgás, akkor van akkor, hogyha van pénzmozgás, de nincsen mögötte szerződés, akkor az pedig hűtlenkezelés.

[00:48:50]Igen.

[00:48:50]Igen.

[00:48:51]Tehát de akkor meg ez a probléma, tehát hogy valahol ez ki fog bukni.

[00:48:53]Értem a értem a nem végleg.

[00:48:56]De ja, nem azt nem azt mondom, hogy ő ezt meg fogja úszni adott esetben.

[00:48:59]Nem tudom, hogy nekik konkrétan van-e olyan vaj, vagy olyan mennyiségű vaj a füle mögött, ami már BTK.

[00:49:02]Fogalmam nincs.

[00:49:04]Lehet, hogy ő volt a legtiszteségesebb ember, de hogy nem azt mondom, hogy végleg, tehát hogy most akkor már soha több nem lesz felelőssége, hogy legalább ezzel most ott élőben, amikor jön a Tiszán média ember, aki média emberek, akik csinálják az átvilágítást, hogy hogy ott ne kelljen, legalább ezzel ne kelljen szembesülnie, meg hát időt is nyernek.

[00:49:25]Tehát semmi más logikát nem látok benne.

[00:49:28]Mondjuk tényleg minden az időnyerésről szól, hogyha általánosan a Fidesz KDNP-nek az utóbbi időben a működését nézed, Orbán is, ahogy elvonul, csak itt nyilatkozik, csak ilyen sejtelmes dolgokat, fejetlenség van, de azért a fontos dolgoknál így így ilyen időhúzó jellege meg megjelennek.

[00:49:41]Úgy gondolják, hogy az idő nekik dolgozik, mert ugye van ez a mitosz, hogy a Tisza népszerűségét nagyon gyorsan el fogja veszíteni, és akkor mást most nem tudnak csinálni.

[00:49:52]Tehát lapítani kell és húzni az, kivéve azt a amikor előveszik mondjuk a havasit, és akkor még egy picit rukkapálózna.

[00:50:02]Na most már akkor maradjunk még itt.

[00:50:02]Izé proli hergelő rovat.

[00:50:05]Ezt szokták mondani a fideszesek, hogy jaj milyen luxi meg izé proli hergel is.

[00:50:09]Na médiav csak, hogy mire költötték el a kis pénzünket.

[00:50:14]Szóval idén januárban, ez magyar hanginformáció.

[00:50:16]Idén januárban több mint 21 millió Ftos számlát állított ki a Mészáros M1 autókereskedő cég a MediaWorks számára.

[00:50:22]Ez 63 autó bejeleti díját takarja.

[00:50:25]Ebben a két ilyen fintchipételt említenék, tehát Mediaworks ugye közpénzreklámokkal jól ellátott és hát ebből leginkább ebből működő vállalkozás.

[00:50:37]Ez a giga mega vállalkozás.

[00:50:39]700000 Ft per hó áron béreltek egy Lexus RX500H.

[00:50:47]Sport special editiont.

[00:50:50]Az az a SUVA mit tudom én 9 millió ló erős ilyen hibrid motorja van.

[00:50:52]Az én aztem tudom is, hogy ki járt vele egyébként.

[00:50:58]Na majd műsor után csak nektek megmondom.

[00:51:00]Meg volt itt egy Mercedes-Benz GLC 450D.

[00:51:05]Az is jó egyébként, az is hibrid.

[00:51:07]És az mennyiért?

[00:51:10]Azt nem írtam ide.

[00:51:10]Az legyen 600.

[00:51:13]Szóval, hogy a vezetőknek itt hosszasan fel van sorolva, hogy milyen autókat béreltek természetesen a Mészáros cégtől, tehát hogy hogy dőlt a közpénz és mint a Győr médiánál is itt is.

[00:51:24]Persze ezt mi tudtuk valahol, tehát ilyen konkrétan nem, hogy ilyen számlaszinten meg összeg szinten, de hogy tudtuk, láttuk, ismertük ezeket az embereket, meg ezeket a cégeket, meg ezeket a szerkesztőségeket, és hogy hogy de hogy tényleg azt gondolták, hogy ez a közpénzcsap, ez végtelen és örök.

[00:51:39]Nem biztos, hogy ez nem vagy nem csak ez.

[00:51:42]Én el simán el tudom képzelni azt, hogy tehát nézd, hogyha te tudod annyira hajrítani, és az átad flexz pszichológiai jelenség, hogyha valamilyhez érdeket fűződik, akkor szépen lassan, mégogyha ellentmondásokkal teli is, hozzá tudod alakítani a a saját tényleg lényedet, személyiségedet, hogy ezt miért akceptálod és miért veszel ebben részt.

[00:52:04]hogyha szar szemét szarolak vagy csak, hogy egy klasszikust idézek isten nyugasztalja a Peprét, akkor nem tudom, hogy ezt mennyire kell majd sípolni.

[00:52:15]Mégis csak egy idézet.

[00:52:15]Szóval, hogy ha te egy ilyen ilyen alak vagy, akkor valahol látnod kell azt, hogy téged ez a rendszer ezért a munkáért mivel javalmaz, és érezned kell azt, hogy ja, ezt el kell végeznem, ezt a ezt az alja munkát, de legalább valami történik, és akkor megint vissza lehet térni akár Kohány Mátyásig is, tehát szét lehet szálazni ezt a kisebb-nagyobb szereplőkre is.

[00:52:35]De ez volt a lényeg.

[00:52:39]Tehát, hogy hogy most mond mondok egy példát.

[00:52:41]Poénból egyszer még ugye még az ATV-nél dolgoztam, miért átmentem volna a kontrollhoz, az indexesek egyébként megkerestek, hogy hogy ú szeretnék izé satöbbi.

[00:52:52]És hát akkor jó, akkor menjünk le.

[00:52:53]Hát én abban a pillanatban, hogy megláttamy ugyanarra a díványra ültetnek le beszélgetni, ahova a fogeleverint és leültették a karott, mert épp, hogy azon kellett dolgoznom, hogy ne nevess nevessem el magam.

[00:53:04]És ott bemutatták, hogy mennyi mindent fejlesztenek így, úgy.

[00:53:08]Amúgy ez lesz a fizetésed meg satöbbi.

[00:53:11]Hát a fizetésem az kb.

[00:53:13]40%-kal lett volna magasabb az alap, és erre még jöhettek volna, jöhettek volna még bónuszok, tehát hogy tényleg így mindent megtettek annak érdekében, hogy izé valami legyen.

[00:53:24]Hát igazából még csak válaszosan méltottam utána őket.

[00:53:30]Tényleg arról arról voltam kíváncsi, hogy mit csináltak bent az indexnél.

[00:53:31]És csak oda akarok kiukodni, hogy tényleg próbálták legalább azt csinálni, hogy hogy tudod, ha az eszközök jól néznek ki körülött, tehát hogyha modern a környezet, ha olyan a bérezés, hogyha különböző bónuszokat meg juttatásokat így megkapsz, akkor akkor hiddel jó lesz ez.

[00:53:48]És mi azért nem egészen úgy csináljuk, mint a többiek.

[00:53:49]Ezt gondolom mindenhol elmondják.

[00:53:53]Valahol gumit húznak, nem tudom most bocsánat, ez már megint egy más izé páruz.

[00:53:57]Elnézést.

[00:53:57]De csak ma csupa ilyen vendég, tehát csintalan, ty ré van a valami van a levegőben.

[00:54:06]Na tehát, hogy valahol kesztyűs kézzel kesztyűs kézzel dolgoznak.

[00:54:08]Ö de hát ez ezt csak a szellemiséget akartam akartam bemutatni, hogy hogy el elmondani, hogy nem az tényleg az egy jó kép, hogy ülsz egy 700000 Ft-ért bérelt frankó kis luxus és Lexus hibridben, és becsattogsz a irodába, begurulsz a mélygarázsba, szólsz a kollégáknak, hogy legközelebb ne így álljanak már meg a biciklikkel, mert nem fér az anyagot.

[00:54:35]Ebből már sokan tudják, hogy ki volt tudod, az ilyen gaudis izé lebegtetés.

[00:54:39]Tényleg az volt, hogy ment a emberünk a ezzel, és akkor ugye sokan biciklivel járnak, és hát nem tudott rendesen beparkolni, úgyhogy adott egy ilyen határozott utasítást, hogy na biciklisek ésszel.

[00:54:52]Szóval és csinálsz valamit valamilyen szintű vezetőként, magas szintű vezetőként és és igen.

[00:54:58]És akkor tehát vagy nem tudom, megmagyarázza magának az ember ilyenkor az, hogy a felelősségem miatt jár, hogy mégis csak én vagyok 500 ember főnök, nem tudom, de hogyha a baráti köröd, a egy státuszban lévő emberek mind ugyanígy járnak, akkor az nem tűnik szerintem olyan kirívó dolognak.

[00:55:17]De hogy belül benne, hogy hogy szerintem ezt az ember megmagyarázza magát.

[00:55:22]Nem azt gondolom.

[00:55:24]Igen, én is megmagyaráztam annak idején, mert egy évig még dolgoztam az MTI-be a váltás 11-től 14-ig.

[00:55:33]Az első év az olyan volt, hogy nagyon sokat kellett dolgozni tényleg él nappal, mert össze kellett rakni az új közmédia online izét és akkor akkor csináltuk meg a híradó.hu-t is például.

[00:55:43]nak én voltam a ilyen izé összerakója ért értettem hozzá jóket végeztem és mind figyelj a az volt a durva hogy első évben lehetett dolgozni mert akkor ment a közmédiának az összenyomása és azzal voltak elfoglalva hogy hogy hát a Duna TV meg a meg a M közmé vagy a M1-et meg izék ezeket hogy nyomják össze a rádiókból hogy legyen egységes és az az egészet átköltöztetni egy helyre tehát hogy ezzel voltak elfoglalva és azt hogy most van egy online felület a közmények És én azt hittem, ne ne vegy ne ved nehogy komolyan vedd a bármiféle gúnyolódásomat, ez magának az utóéletének szem pedig annak, ami de én is benne voltam és azt én azt hittem, hogy hogy ez így fog működni, mert tök jól lehet dolgozni.

[00:56:24]Kutya nem nézett ránk, aztán jött a lomnici ügy és akkor onnantól jött a szigorítási tváhegyi Attila és ott lett ott lett a vége.

[00:56:32]Tehát hogy az első évben téged sok meló volt meg, meg baromi izé nehéz volt, meg éjelnappal.

[00:56:36]Viszont második évben már egyre kevésbé hagytak minket dolgozni.

[00:56:40]És az az szerintem már, ha visszagondolok, az szakmailag már vállalhatatlan a második év.

[00:56:43]A harmadik évem az meg az történt, hogy lemészárolták a MTI-ről az összes digitális dolgot, és akkor egyszer csak ott találtam magam, hogy nincs emberem, mindenkit átvittek az MTV-jáhez, és akkor mondom, már egy-két hét volt már csak hátra a végjátékból.

[00:57:01]Most azt kéne felidézem, hogy hogy éltem meg én ezt a második évben.

[00:57:02]Szerintem én is megmagyaráztam, et biztos megmagyaráztam, hiszen jött egy harmadik év, ami a záróaktusa lett ennek.

[00:57:07]Na mindegy, ez egy jó kis coming outlet.

[00:57:13]Havasi Bertalannal próbáljuk meg elütni a önsanyargatásomnak az élét, merthogy ismét sajtófőnök lett.

[00:57:18]Bejött a öcsizés, úgy tűnik.

[00:57:22]Hát be, tehát ez nem arra val, hogy tanultak az eddigiekből, úgyhogy én valamilyen szinten örülök ennek, mert nem szurkolok annak, hogy gyorsan túlesenek rajta, és magukra találjanak.

[00:57:40]Szerintem tökéletes választás ahhoz, hogy a a hibáikat megismételj.

[00:57:47]Megint jó emberkedni fogok, mer idézőjelben jó emberkedni.

[00:57:50]Tehát hogy level nem nyilván nem nekik megint megint úgy odajukadunk ki, hogy nem nekik kell valójában szurkolni, hogy ők ők személyesen találjanak magukra, mint emberként rosszat úgy nem kívánsz.

[00:58:01]De persze ezt értem, de én én sem rájuk gondoltam, hogy hanem az egész old Igen.

[00:58:07]Tehát, hogy azok a szerencsétlen választók viszont, akiket elméletileg ők képviselni kívánnak, ők továbbra is ezt a szennyet fogják kapni.

[00:58:17]Ez nyilván hatalmas kontraszban fog állni azzal, ami egyébként érkezik most már rendes valóságként tőlük, nem pedig csak egyfajta, hogy ugye korábban mennyire az volt, hogy versengő valóságokról beszélgettünk, meg alternatív valóságokra beszélgettünk, nem egy valóságunk van, azt megpróbáljuk leírni mindenki a maga tehetsége és tudása szerint és leképezni és átadni, de az egy nem pedig iz és ők továbbra is ebben a gondolat egyszerűen bent maradnak.

[00:58:42]És akkor annyiban annyiban még, hogy ő hogy tehát szerintem ő már annak tudatában volt ott azon a tető persze hát ez ez már a ez már a decemberi melaló készülés, ami nála hamarabb bekövetkezett, mer sajtófűnök lett.

[00:58:54]Azért azt tegyük hozzá, hogy hú, pajzsra emelte most a marad marad ner maradvány, és hát ő a hős.

[00:58:59]Ilyeneket mondanak, hogy Hevesi Bert Havasi Hevesi az is jó.

[00:59:06]Havasi Berci adott testtartást végre a közeg a közönségnek.

[00:59:11]Mi van?

[00:59:11]Na jó.

[00:59:11]Mindegy, oké.

[00:59:11]El vannak ez és ez mekkora hős, mert hogy beszólt és izé azért itt a nagy hősieség közepette mindig arra hivatkoznak, hogy mert helyettes államtitkál és az az ugye az az valami azért azt véssük jól észbő, hogy miért kapott havasibártalan helyetes helyettes államtitkári posztot, hogy mi volt a feladata Orbán Viktor kommunikációs munkájának segítése.

[00:59:34]Azt tudjuk mi cigizés a terasz?

[00:59:37]Kábbé.

[00:59:39]Hát persze, persze.

[00:59:39]Ő a hős.

[00:59:39]Figyelj, nincs idő, nincs idő, nincs idő, nincs idő.

[00:59:45]Hát ehhez még szóljatok hozzá két mondatot, mert ez mai élményem és gondoltam, hogy ezt ezt mindenképpen még szeretném közzétenni.

[00:59:51]Nyugodtan lehet durván is.

[00:59:53]Bencsik András és Bencsik Gábort tekintettem meg délelőtt kikapcsolódásként a Demokrata kör című műsorban, ahol a kegyelmi ügy is szóba került, és a testvér párosa következőket mondotta.

[01:00:04]K.

[01:00:04]Endre egy balek, aki így vagy úgy hiszékeny volt.

[01:00:07]K.

[01:00:07]Endre személyes tragédiája, hogy alapvetően jó szándékú és jó ember volt, de rosszkor volt rossz helyen.

[01:00:14]Ráadásul a bíró rossz indulatóan és elfogultan kezelte az ügyét.

[01:00:18]Nem adták nekem meg neki a tisztességesebb, méltányos védekezés lehetőségét.

[01:00:22]Ő védte a gyerekeket, nem egy bűnöző, épp ellenkezőleg.

[01:00:24]Mármint Kendre rosszkor volt, rossz helyen célszemély lett, nem volt pedofil, nem is mentegette a pedofilt, csak ugyanabban az intézményben próbálta védeni a státuszkót, mert ennek az intézménynek működnie kell.

[01:00:37]Hm.

[01:00:42]Hát ez szerintem ez ugyanarról szól egy kicsit, mint a havasi, tehát hogy létezik, felépítették ezt az univerzumot, akiben már amiben már jó két és fél millió ember még ott akar élni, de az emberek többsége már nem.

[01:00:57]De minek kellett ebbe az univerzumban egy egy páros fekete lyuk?

[01:00:59]Hát ez mer ez nagyon durva egyébként.

[01:01:03]Az is inkább más példa.

[01:01:03]Igen.

[01:01:04]Tehát és nem biztos, hogy akar, csak nem tud más.

[01:01:07]ugyanazon a síen folytatják a hazugságokat, amin amin eddig haladtak.

[01:01:12]Tehát ez egy tényleg a valóság tagadása.

[01:01:14]Ők ebben a műsorban lényegében azt ismétlik el, ami a kegyelmi kérvényben szerepel.

[01:01:22]Tehát gyakorlatilag ezeket az érveléseket a KNR-nek a a meg a KNRE körüli meg az ügyvédjének az érvelését adják vagy próbálják visszaadni, hogy elfogultak voltak velük szemben.

[01:01:33]Valójában ilyenek ilyen dolgok történtek, hogy különböző bizonyítási eljárásokat akartak még kezdeményezni részben egy adott esetben már befolyásolt tanúkkal is.

[01:01:41]Csak ezt most így hozzáteszem, hogy csak ez annyira ugye az akkori ügyekből már nem derül ki, hogy vagy hát annyi akkora az időtávat, hogy össze összekötni azokat.

[01:01:52]Tehát a tanú befolyásolása volt az egyik legnagyobb, amiért elítélték.

[01:01:54]Ez volt a ez volt a bűns életnek az egyik legkomolyabb eszköze, hogy hogy és még utána is és még utána is ugye az RTL kam RTL kamerái előtt, tehát ugye az meg a az meg a ugye a kegyelmi kérvényben is ez volt, hogy nem fog vissza nem lesz visszaeső valószínűleg.

[01:02:07]Hát megcsinálta, miután szabadult.

[01:02:10]Igen.

[01:02:10]Tehát, hogy hogy tehát ők benn maradtak ebben a megint csak valóságtagadás képben, és inkább ragaszkodnak ehhez, ahelyett, hogy tényleg az ügynek, a konkrét bírósági ítéleteknek a a szövegét tanulmányoznák, mert abban természetesen minden egyes minden egyes bizonyítási vonalnak, amit befogadtak, elutasítottak, kezdeményezhették, végigpöröghetett vagy valami nem.

[01:02:39]Mindegyiknek van egyébként ennek ügye, dokumentációja, miért igen vagy nem.

[01:02:42]Hát így nem annyira bonyolult egyébként összerakni, küld el őket a francba és akkor le kell szállnunk a műsor küld küldjem el őket a francba?

[01:02:53]De tehát hogy valami keményet és nem tudni haza igazából csak az, hogy azt a azt azt az áramot, erőforrást meg mindent, amit erre az adásra pazaroltak, azt ennyi erővel tényleg megetethettek volna három kismacskát, vagy nem?

[01:03:10]Nekem egyébként ennek a a hogy mondjam így a góc pontja az egész gondolkodásuknak, amikor Orbán Viktor elmondja, hogy 40 éves korött ők nyerték a választást, ami egy nyilvánvaló hazugság és leleplezhető, de teljesen mindegy, nem érdekli őket, és itt sem érdekli őket, hogy mi a az igazság a 40 éveseknél se.

[01:03:30]Én értemás valóban ugyanaz a szoftut folyamatosan, csak nem mindegy, hogy te statisztikákat nézel úgymond másként és hajlítod a valóságot, vagy nem mindegy, hogyha egy KNR-re hajlítod rá a valóságot, úgy úgy, hogy ő egy pozitív gyermekvédő hősként keveredjen ki ebből a multigalaxisból.

[01:03:49]Na, szóval itt a magyar hang, ahogy a műsor elején elmondtuk, egy jó előfizetéssel tudják támogatni, vagy egy rosszal.

[01:03:58]Ezt nálunk mondták annak idején Zemplénbe azt, hogy a független média továbbra is működjön és hát úgy működjön, mint eddig, vagy még annál is jobban nézenek kontrollt is természetesen.

[01:04:08]És egy ilyen ilyen ilyen ilyen kis izé ilyen kis feladvány jutott eszembe a műsor végére, de hogy kár volt szerénynek lenni, mert ha mondjuk az lett volna a neve, hogy nyolc média vagy 10, akkor az már 1 milliárd.

[01:04:24]Nagyon szépen köszönjük a figyelmet, és köszönöm szépen a beszélget.

[01:04:27]Köszönöm.

[01:04:27]Köszi szépen.