„Itt SENKI sincs biztonságban” – Máthé Zsuzsa és Takács Péter a Mandineren
- A parlamentben példa nélküli agresszió tapasztalható, a Fidesz-KDNP frakció tagjait rendszeresen érik kollektív minősítések („tolvaj”, „hazug”), ami a résztvevők szerint kollektív bűnösségi narratívába helyezi őket.
- Takács Péter egy 1930-as évekbeli logikához hasonlította a helyzetet, miszerint a Tisza Párt dönti el, ki számít fideszesnek, és ezt a bélyeget kiterjesztik polgármesterekre, intézményvezetőkre is.
- A vagyonvisszaszerzési hatóság tervezete szerint már gyanú sem kell a vagyon lefoglalásához; a képviselők szerint a feljelentésre biztatás az 50-es évek házmesterkorszakát idézi, és egyes minisztériumokban feljelentési kvótákat is meghatároztak.
- A Tisza-kormány első hónapjait a beváltatlan ígéretek jellemzik: a gyógyszeráfa csökkentése és a vidéki otthonfelújítási program sem valósult meg, miközben a politikai termék kizárólag a „fideszesek lincselése”.
- A kormány az EU-s források feltételeit „túlteljesítve” csatlakozott az Európai Ügyészséghez, amit Brüsszel nem is kért; Takács Péter szerint az uniós intézmények hallgatása mögött a föderalista szuperállam létrehozásának szándéka áll.
- Az oktatáspolitikát élesen kritizálták: a „20 perces tanóra” terve, a diákok beleszólása a tantervbe és a testnevelés óra szükségtelenné nyilvánítása a pedagógus-diák hierarchia tudatos lebontását szolgálja Máté Zsuzsa szerint.
- Az egészségügyben a kórházi beléptetőrendszerek leszerelését és a sajtónyilvánosság azonnali bevezetését „kettős beszédnek” nevezték, mivel a rendszer a dolgozók által kért korrekt munkaidő-nyilvántartást szolgálta volna.
- A Tisza-frakción belül is megfigyelhető belső hierarchia: vannak „feketeöves Fidesz-gyűlölők”, de akadnak normális, barátságos képviselők is, akikkel a folyosókon udvarias a viszony.
- A résztvevők szerint a fordulópont akkor jön el, amikor a hétköznapi emberek szembesülnek az intézkedések következményeivel, például a rezsivédelem megszűnésével vagy a vagyonadóval, ami lassú lemorzsolódást hozhat a Tisza támogatottságában.
- Magyar Péter viselkedését a női képviselőkkel szemben agresszívnek írták le, és Takács Péter szerint a kamerázás betiltásának terve épp azt célozza, hogy a miniszterelnök kamerán kívüli, vállalhatatlan megnyilvánulásai ne kerüljenek nyilvánosságra.
Részletes összefoglaló megjelenítése
Bevezetés: a parlamenti légkör általános jellemzése
A Mandiner kibeszélőjében Máté Zsuzsa (Fidesz-KDNP frakciótag) és Takács Péter (Fideszes politikus, korábbi államtitkár) beszélgetett a parlamenti helyzetről, a Tisza-kormány első hónapjairól és a kialakult politikai légkörről. A résztvevők egyöntetű véleménye szerint a parlamentben példa nélküli agresszió és feszültség tapasztalható, ami a rendszerváltás óta nem volt jellemző.
Máté Zsuzsa elmondta, hogy új képviselőként még keresi a megfelelő viselkedési módot ebben a közegben:
„Én próbálok viszonylagosan ellentartani annak, hogy bevonódjak abba a játékba, ami történik velünk." *
A kollektív bűnösség retorikája és a személyeskedés
A jelzők és minősítések kultúrája
A képviselők elmondása szerint a Fidesz-KDNP frakció tagjaira zúduló jelzők mennyisége és stílusa példa nélküli. Máté Zsuzsa összeszámolta, hogy csupán két nap alatt a "tolvaj" jelző 33-szor hangzott el, de gyakori volt a "hazug" és a "társadalomnak szándékosan kárt okozó" kifejezés is. Emellett olyan minősítéseket is kaptak, mint a "farizeus" vagy "tróger". A frakciótagok szerint ezek a minősítések egy kollektív bűnösségi narratívába helyezik őket, amellyel szemben a parlamenti keretek között nehéz reagálni vagy védekezni.
Takács Péter szerint a Tisza Párt ezt a kollektív bűnösséget próbálja folyamatosan erőltetni, és ezért tolvajozzák az egész frakciót. Kitért Balla György reagálására is:
„[…] amikor Magyar Péter a pulpitusról üvöltözi, hogy közpénztolvajok vagyunk, így pont velem szemből a belügyminiszter és szokta mutatni a Pósfainak, hogy ő jön és akkor vigyen el, hogyha egyetért a miniszterelnök úr, de eddig még egyszer sem rendelte el megbilincselésünket." *
A "ki a fideszes" logikája és a félelemkeltés
Takács Péter a 30-as évek Németországának hírhedt mondását idézte fel párhuzamként, miszerint "ki a zsidó, azt én döntöm el", és ezt állította párhuzamba a jelenlegi helyzettel:
„Most úgy látszik, hogy ki a fideszes, azt ők döntik el, hiszen ezt kezdik kiterjeszteni polgármesterekre, intézményvezetőkre, kórházigazgatókra, tehát gyakorlatilag bárkiből lehet innentől kezdve fideszes, ami most éppen a főbűn." *
Utalt egy szerencsi Tisza-rendezvényen elhangzott felszólításra is, ahol az egyik képviselő azt mondta, hogy "készüljenek a polgármesterek a vádalkura", mintha bűnözők lennének.
A képviselők kifejtették, hogy Lázár János egyik interjújában megfogalmazott gondolatuk szerint a "szeretetország" jelenlegi legfőbb üzenete nem a "ne félj", amivel kampányoltak, hanem a "félj". Szerintük ez befelé is üzenet a Tisza-kormánynak, hiszen a félelemkeltés eszközével tartják fenn a fegyelmet saját táborukban is.
A vagyonvisszaszerzési hatóság és a feljelentések rendszere
Takács Péter kiemelte, hogy a vagyonvisszaszerzési hatóság tervezete szerint már gyanú sem szükséges ahhoz, hogy valakinek a vagyonát lefoglalják. Úgy fogalmazott:
„[…] innentől kezdve bűncselekményt sem kell ahhoz elkövetni, hogy az állam megszállja őket." *
A képviselők aggasztónak tartják, hogy a feljelentésre biztatás az egész társadalomra kiterjedhet. Máté Zsuzsa szerint az 50-es évek házmesterkorszakát idézi, hogy az embereket egymás feljelentésére ösztönzik. Takács Péter hozzátette, hogy információik szerint egyes minisztériumokban már ki is adták, hogy hány ügyet kell találni, tehát nem a meglévő ügyekről van szó, hanem teljesítendő kvótáról.
Máté Zsuzsa arra figyelmeztetett, hogy a kormány és az ország első emberének viselkedése mintaként szolgál, és ha bárki egy kis hatalommal bír, elkezdheti ugyanezt alkalmazni a munkahelyén vagy közösségében:
„[…] ha az ország első embere, a kormány így viselkedik, akkor ez minden olyan helyzetben, ahol valaki akár egy pici hatalommal is bír, elkezdheti, hisz látja, hogy sikeresen működik ez a modell." *
A résztvevők szerint a feljelentési láz megjelenhet a hétköznapokban is: ha valaki utálja a főnökét, feljelentheti mint "mocsok kollaboránst", és ez a jelenség lemehet a kórházigazgatókig vagy akár osztályvezető főorvosokig, akiket még a Fidesz-kormány idején neveztek ki. A kérdés az, hogy hol áll meg ez a folyamat.
A Tisza-kormány első hónapjainak mérlege
Beváltatlan ígéretek és "szimbólumpolitizálás"
Takács Péter szerint a Tisza-kormányt az "ígéretcunami" és a "szimbólumpolitizálás" jellemzi, és semmi más politikai termék nincs, mint hogy "lincselik a fideszeseket". Rámutatott, hogy a választási ígéreteikből gyakorlatilag semmi nem valósult meg:
„[…] egyelőre semmi más politikai termék nincs, mint hogy lincselik a fideszeseket." *
Példaként említette, hogy a gyógyszeráfa 0%-ra csökkentése egy egyszerű jogszabály-módosítás lenne, másfél óra alatt meg lehetne írni az ÁFA-törvényben az 5%-os kulcs nullára módosításával, mégsem hozták be. Hasonló a helyzet a vidéki otthonfelújítási programmal, amit nem írtak ki, és a kisvállalkozások támogatásával is.
Rombolás és EU-s megfelelés
A beszélgetés során elhangzott, hogy a Tisza-kormány egyelőre kizárólag az előző kormány által épített struktúrák rombolásával és az Európai Uniónak való megfeleléssel foglalkozik. Az uniós forrásokkal kapcsolatban Takács Péter megjegyezte, hogy az Orbán-kormány az uniós feltételek 27 szupermérföldkövéből 22-t már kipipált, 5 maradt vitás. A Tisza-kormány viszont nemcsak ezt az ötöt zárta le, hanem olyan intézkedéseket is hozott, amiket Brüsszel nem is kért, például az Európai Ügyészséghez való csatlakozást. A képviselők ezt "túlteljesítésnek" és "éltanulósdinak" nevezték.
EU-s háttér és a jogállamiság kérdése
Takács Péter felhívta a figyelmet arra, hogy az Európai Unió intézményei teljes csendben vannak a magyarországi jogállamisági aggályokkal kapcsolatban, miközben korábban folyamatosan bírálták a Fidesz-kormányt. Szerinte ez azért van, mert:
„[…] az európai intézmények és azoknak a vezetői abban érdekeltek, hogy az európai föderalista szuperállam létrejöjjön." *
Véleménye szerint a Tisza-kormány egy olyan példát mutat Európában, ami azt vetíti előre, hogy nemzeti, szuverenista erők ne kerülhessenek hatalomba. A cél az, hogy Magyarország sorsa elrettentő példa legyen a többi patrióta szemléletű ország számára.
Parlamenti viszonyok és személyes tapasztalatok
A Tisza-frakció belső dinamikája
A képviselők elmondták, hogy a Tisza-frakción belül is megfigyelhető egy belső hierarchia és klikkesedés. Máté Zsuzsa megnevezte a frakcióvezető asszonyt, aki szerinte akkor is "őrzi a miniszterelnök úr lelkületét", amikor az nincs jelen, és három-négy óránként szót kérve szégyenkezésre szólítja fel a Fidesz képviselőit.
Takács Péter részletesen beszélt a belső dinamikáról: vannak a "feketeöves Fidesz-gyűlölők", a "kis Velkei", aki szerinte a legnagyobb rajongója Magyar Péternek, és vannak teljesen normális, barátságos emberek is, mint például Gajdos László miniszter, akivel jól tud beszélgetni. Az egészségügyi kollégák túlnyomó többségével is szót ért.
Egy konkrét eset: az örökbefogadási vita
Takács Péter elmesélt egy jellemző parlamenti jelenetet, amikor az örökbefogadási törvény kapcsán Zsigó Róbert tárgyszerűen ismertette, hogy az örökbefogadott gyermeket ugyanazok a jogok illetik meg, mint a vér szerinti gyermeket, beleértve az öröklési jogot is. Erre az egyik tiszás képviselő asszony felállt, és "minden rosszindulatát ráúdította", "lelketlen disznónak" nevezve Zsigót. Ezután a saját frakciójukból egy előre kijelölt hozzászóló felolvasta ugyanazt a szöveget – miszerint milyen jó, hogy az örökbefogadott gyermek örökölhet –, és akkor ugyanaz a frakció megtapsolta.
„[…] és a kis Velkei meg a Ruff miniszter úr helyettese, a Csontos államtitkár úr telepofával kiröhögték a saját frakciótagjaikat. Ezt mi a Tuzson Bencével kiszúrtuk, és így odaszóltam neki, hogy nem szép dolog a saját frakciótársat kiröhögni." *
Takács Péter szerint a Csontos államtitkár rendesen elvörösödött, érezte a helyzet kellemetlenségét, míg "a kis Velkei" letagadta, hogy a saját frakciótársaikon röhögtek volna.
Személyes találkozások a kulisszák mögött
Máté Zsuzsa elmondta, hogy a feszült parlamenti légkör ellenére az emberi viszonyok nem kérdőjelezhetők meg: a folyosókon, a büfében, a mosdóban a kölcsönös tisztelet és udvariasság jellemző. Ugyanakkor Takács Péter megosztott egy parkolós történetet is, amikor egy tiszás képviselő csodálkozott a Dáciáján, mert elhitte a saját propagandát, miszerint a fideszes képviselők mind milliárdosok.
Oktatáspolitikai és egészségügyi kritikák
Oktatás: a "20 perces tanóra" és egyéb tervek
A beszélgetés során Máté Zsuzsa, aki pedagóguscsaládból származik, éles kritikával illette a Tisza-kormány oktatási elképzeléseit. Elmondta, hogy családtagjai, pedagógusok és volt intézményigazgatók folyamatosan fogják a fejüket a tervezett reformok hallatán:
„[…] ahogy halljuk itt az ötleteket meg a javaslatokat a 20 perces tanórára, mindenki el van hízva, ergo teljesen fölösleges a testnevelés óra, az öt évente 120 óra továbbképzés a pedagógusoknak megalázó […]" *
Kritizálta azt az elképzelést is, hogy a diákoknak beleszólásuk legyen a tantervbe és a tanrendbe, mert ez tudatosan építi le a hierarchiát. A képviselő asszony szerint szükség van szabályokra és a pedagógus-diák hierarchiára. Azt is veszélyesnek tartja, hogy a gyerekek úgy kerülnek ki az iskolából, hogy nem tanulták meg a hierarchia jelentését, nem tanultak meg küzdeni dolgokért, és nem rendelkeznek alapvető szociális viselkedési kultúrával.
Máté Zsuzsa egy pannonhalmi freskóra utalva fejtette ki álláspontját:
„[…] van egy hordó, ami ledobja magáról az abroncsokat, és az van odaírva, hogy 'libertate periit' – meghalt a szabadság által. Mert a hordónak pont azok az abroncsok adták a lényegét. Ha ezt lelököd magadról, akkor véged van." *
LMBTQ és gyermekvédelem
A résztvevők kitértek a gyermekvédelmi törvény és az LMBTQ-érzékenyítés kérdésére is. Takács Péter megjegyezte:
„Soha annyi nemi diszfóriával élő fiatal tini lány nem volt, mint most. Ezek a gyerekeknek segítségre van szükség, nem pedig arra, hogy löködjük őket bele a szakadékba." *
Összekapcsolta ezt az egészségügyi ellátórendszer hiányosságaival: nincs elég gyermekpszichológus, pszichiáter, akik kezelni tudnák a mentálisan problémás gyerekeket. Ugyanakkor másik oldalról a megerősítés működik, mert ha valaki "ma pillangónak, holnap vizes pohárnak" képzeli magát, "megkapja a támogatást, sőt még meg is tapsolnak".
Máté Zsuzsa szerint a demográfiai következmények aggasztóak, és aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy egy helyettes államtitkár (akit Bart Istvánként neveztek meg) azt mondta, hogy "ez a jövő, hogy fogyatkozó társadalom, járjunk élen benne, és ebben Magyarország igenis járjon élen".
Egészségügy: a kórházak megnyitása a sajtó előtt
Takács Péter reagált Hegedűs Zsolt miniszter bejelentésére, miszerint megnyitják a kórházakat a sajtó előtt. Ezt "kettős beszédnek" nevezte, hiszen a beléptetőrendszereket leszerelik, miközben a sajtó kameráit beengedik. A beléptetőrendszerekkel kapcsolatban elmondta, hogy azoknak nem a dolgozók megfigyelése volt a célja, hanem a munkaidő-nyilvántartás modernizálása:
„[…] annak az volt a lényege, hogy munkaidő-nyilvántartás és online módon, tehát hogy ne ez a kőkorszaki papíros hóvégén kitöltött munkaidő-nyilvántartás legyen." *
Hangsúlyozta, hogy a szakdolgozók régóta kérték a túlmunka korrekt elszámolását, és a beléptetőrendszer ezt szolgálta volna. Véleménye szerint ha ezt megszüntetik, az visszalépés lesz.
A kórházak sajtónyilvánosságával kapcsolatban megjegyezte, hogy az igazi bátorság nem a kormányzás első hónapjában beengedni a sajtót (amikor még mindenre lehet mondani, hogy "a Takács miatt van"), hanem a harmadik-negyedik évben.
Az uniós források elosztása
Az EU-s források felhasználásáról Takács Péter elmondta, hogy az egészségügy kevesebbet kapott, mint ami indokolt lett volna, mert Vitézy Dávid "a lehető legtöbbet húzta be magához" a 6000 milliárdos keretből. Szerinte a két legnehezebb ágazat mindig is az egészségügy és az oktatás volt, és a legkitettebb miniszterek Hegedűs Zsolt és Lannert Judit.
A Tisza-kormányról alkotott összkép és előrejelzések
A SZDSZ-párhuzam
A beszélgetés résztvevői többször párhuzamot vontak a jelenlegi kormány és a korábbi SZDSZ-kormányok között. Takács Péter elmesélte, hogy amikor Bóka János nemzetközi jogi "leckét" adott a miniszterelnöknek, az egyetlen válasz az volt, hogy "te büdös kis SZDSZ-es":
„[…] amikor a Bóka János leoktatta, tényleg, mert köpni-nyelni nem tudott a János okfejtése után, akkor elkezdett neki SZDSZ-ezni, és így mellette ül a Ruff. És én ugye kicsit csibészesen ilyenkor odaszólok, hogy Ruff úr, nem ciki?" *
A képviselők szerint szinte minden új intézkedés az SZDSZ korszakot idézi: "a piros-fehér-zöld masni alól három szabad madár repült ki".
A fordulópont esélyei
A résztvevők szerint el fog jönni egy fordulópont, amikor a hétköznapi emberek és a Tisza-szavazók is szembesülnek az intézkedések következményeivel. Máté Zsuzsa rámutatott, hogy a kormány már most három tüntetést is "összehozott" a rövid idő alatt, és további kettőről tudnak, ami szerveződik. Takács Péter a rezsivédelem és a vagyonadó kérdését említette, mint ami elhozhatja ezt a fordulópontot.
A vendégek ugyanakkor hangsúlyozták, hogy nem arról van szó, hogy az emberek hirtelen visszaszaladnának a Fideszhez, hanem egy lassú lemorzsolódásról:
„Mi most vagyunk a legkevesebben. Tehát most nekik innentől csak lefelé van támogatottságban, nekünk meg innentől már csak fölfelé." *
A politikusok kiemelték, hogy a legrosszabb forgatókönyv esetén emberek millióinak és családok millióinak lesz borzasztóan nehéz az élete, ezért nem kívánják, hogy igazuk legyen.
Nők a politikában és Magyar Péter viselkedése
A miniszterelnök viszonya a női képviselőkhöz
A műsorvezető felvetette a nők helyzetét a parlamentben, különös tekintettel Magyar Péter viselkedésére. Takács Péter egyértelműen fogalmazott:
„[…] nem véletlen akarja betiltani a kamerázást a miniszterelnök, mert ő azt mondja, hogy azért tiltja be, hogy én ne Facebookozzak […] Az embereknek joga van tudni, hogy hogyan viselkedik a miniszterelnök, amikor azt hiszi, hogy nem mutatja a kamera." *
Takács Péter hozzátette, hogy azok a videók, amelyeken megmutatta, hogy Magyar Péter hogyan viselkedik kamerán kívül, például hogyan szól be Máté Zsuzsának vagy Juhász Hajnalkának úgy, hogy nincs bekapcsolva a mikrofonja, óriási felháborodást szültek a közösségi médiában.
A műsorvezető elmondta, hogy Magyar Péter a nőkkel szembeni agressziót már saját táborán belül is alkalmazza, példaként említve a házelnök asszonnyal való incidenst, aki elvette tőle a szót. A résztvevők ugyanakkor elismerték a házelnök bátorságát, és Takács Péter megjegyezte, hogy a házelnök megszólalásaival egyet tudnak érteni, különösen azzal a kijelentésével, hogy "szégyelli magát" a parlamentben tapasztalható hangnem miatt.
Máté Zsuzsa a női szerepvállalás kapcsán Varga Juditot említette példaképként:
„Én ismerem Varga Juditot, nagyon szeretem, és sokszor jut eszembe, hogy milyen kőkemény lehetett." *
A közösségi média és a nyilvánosság ereje
A résztvevők hangsúlyozták a nyilvánosság és a közösségi média fontosságát a jelenlegi helyzetben. Elmondták, hogy folyamatosan kapnak támogató üzeneteket, amelyek erőt adnak a parlamenti munkához. Takács Péter szerint a kamerázás eltörlésére irányuló törekvés éppen azért van, mert a nyilvánosság leleplezi a miniszterelnök vállalhatatlan viselkedését.
Záró gondolatok: türelem és a "józan paraszti ész"
A beszélgetés végén a résztvevők a türelem fontosságát hangsúlyozták. Máté Zsuzsa szerint a feladatuk az, hogy "higgadtan, pártatlanul, nem személyeskedve bemutassuk a valóságot". Hozzátette, hogy nem szabad lemenniük arra a szintre, ahol a miniszterelnök otthonosan mozog, mert ezzel csak "olaj lenne a tűzre".
Végső kérdésként a műsorvezető megkérdezte, mit kérdeznének Magyar Pétertől, ha egy kérdésre kötelező lenne válaszolnia. Máté Zsuzsa válasza így hangzott:
„[…] a híresneves felmenő hírére hivatkozik, mondjuk Márdö Ferencre állandóan. Én azt kérdezném meg, az ő példaképére, Antall Józsefre, hogy vajon Antall József és Márdö Ferenc büszkék lennének-e rád? Kedves Péter, mit gondolsz?" *
⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
- "reriti dolgok is, mintogy farizeus": Valószínűleg "rituális dolgok" lehet a szándékolt kifejezés, de az ASR hibája miatt nem rekonstruálható pontosan.
- "csauceskemét": A szövegkörnyezet alapján Ceaușescu nevének torzult változata, a román diktátor neve. A falurombolásokkal kapcsolatos párhuzamként hangzott el.
- "hátralőjön": A kontextus alapján valószínűleg "hátradőljön", azaz ne dőljön hátra, ne érezze magát biztonságban.
- "csippol" és "csippolfére": Többször előforduló kifejezés, valószínűleg a tapsolás vagy a közönség reakciójának leírására szolgáló szleng vagy ASR-torzulás. A pontos jelentése nem rekonstruálható az átiratból.
- "Forst Hoffer házelnök asszony" / "Fófer Ágnes": A Tisza-kormány házelnöke. Az ASR két különböző alakban is lejegyezte a nevét, a pontos név nem azonosítható egyértelműen. Az összefoglalóban "a házelnök asszony"ként hivatkoztam rá a bizonytalanság miatt.
- "Márdő Ferenc": Valószínűleg Mádl Ferenc volt köztársasági elnök nevének torzult változata.
- "Anta József": Valószínűleg Antall József volt miniszterelnök nevének hibás átirata.
Teljes átirat megjelenítése
[00:00:00]volt a az a híres mondás a a 30-as évek Németországában, hogy ki a zsidó, azt én döntöm el.
[00:00:06]Most úgy látszik, hogy ki a fideszes, azt ők döntik el.
[00:00:10]Ez a bizonyos szeretetország, ennek a legfőbb üzenete az, hogy félj.
[00:00:13]Tehát nem a ne félj paradox módon, amivel kampányoltak, hanem hogy féljel csak, mert rátkerülhet a sor, és ez befele is üzenet a Tiszának, vagy akár a Tisza kormánynak.
[00:00:23]Vannak keménymag a feketőves Fidesz gyűlölők, akik tényleg szívük minden utálatával viszonyulnak irányunkba.
[00:00:33]Például a frakció vezető asszony őrzi a miniszterelnök úr lelkületét a akkor is, ha ő nincs ott.
[00:00:39]Tehát ő három-négy óránként szót kér, és bemondja, hogy mi szégyeljük magunkat.
[00:00:44]Soha annyi nemi diszfóriával élő fiatal tini lány nem volt, mint most.
[00:00:48]Ezek a gyerekek, ezeknek segítségre van szükség, nem pedig arra, hogy löködjük őket bele a szakadékba.
[00:00:58]Amikor a Bóka Jani le leoktatta, tényleg, mert köpni nyelni nem tudott a János okfejtése után, akkor elkezdett neki SZDS-ezni, és így mellette ül a RUF.
[00:01:08]És én ugye kicsit csibészesen ilyenkor odaszólok, hogy Rufur, nem cik.
[00:01:12]Én ismerem Varga Juditot, nagyon szeretem, és sokszor jut eszembe, hogy hogy milyen kőkemény lehetett.
[00:01:26][zene] Üdvözlöm a Mandiner YouTube csatornájának nézőit és hallgatóit.
[00:01:33]Abban mindannyian egyetértünk, hogy a parlament bizony a viták helye.
[00:01:34]Na de mi van abban az esetben, hogyha az érdemi viták helyét átveszi az agresszió és a politikai erőszak?
[00:01:41]Sőt, ide sorolhatnánk azt a sokszor hallott szót is, cirkusz.
[00:01:46]A következő percekben Máté Zsuzsával és Takács Péterrel beszélgetek erről.
[00:01:50]Ugyanis bár viccesnek tűnik ez a helyzet, nagyon-nagyon komoly veszélyeket is rejt magában.
[00:01:52]És ki tudná ezt jobban, mint ti ketten?
[00:01:54]Szervusztok!
[00:01:56]Üdvözöllek titeket itt a stúdió.
[00:01:58]Köszönjük a meghívást.
[00:01:58]Szeretettel köszöntünk mindenkit.
[00:02:00]Azt előre szeretném leszögezni a kedves nézőknek, hogy mint Zsuzsával, mint Péterrel mi már régebbről ismerjük egymást, úgyhogy ezért tegeződni fogunk a beszélgetés alatt, de ez természetesen nem tiszteletlenség az irányotokba.
[00:02:11]Szerintem adja magát a kérdés, hogy vagytok, hogy viselitek ezt a ezt az egészet.
[00:02:16]Zsuzsi talán azért is kezdjük veled először is, mert hogy hölgyeké az elsőbbség.
[00:02:19]Másrészt azért neked ez a közeg egy hát új, és mondhatjuk azt is, hogy kemény falat.
[00:02:26]Új.
[00:02:26]Ugye én nem voltam tagja korábban az országgyűlésnek.
[00:02:30]Nyilván az ember ilyen közélet iránt érdeklődőként nézegette az országgyűlési közvetítéseket.
[00:02:38]De hát azt tapasztalom, hogy a rutinos, öregebb rókák, vagy nem is öregebb, hanem tapasztaltabbem neked, de a tapasztaltabb rókáknak is azért nagyon nagy fejtörést okoz, hogy hogyan lehet viselkedni egy olyan helyzetben, ami azt hiszem, hogy példa nélküli a rendszerváltás óta, de lehet, hogy még az azt megelőző időszakra vetítve is, amikor a miniszterelnök tényleg egy ilyen filmé teszi az egész egészet egy és egy nem ez nem egy pozitív jelző ebben az esetben, hanem egy ilyen látványos és nagyon feszült és agresszív produkcióvá silányítja le mégiscsak az országházát.
[00:03:23]Úgyhogy én őszintén szólva még nem találtam meg a magam módszerét.
[00:03:24]Én próbálok viszonylagosan így ellentartani annak, hogy bevonódjak abba a játékba ami történik velünk.
[00:03:34]És ami olyan értelemben is megdöbbentő, hogy tulajdonképpen egy ilyen kollektív bűnösség alatt állunk, ugye Fidesz KDNP frakciótagok.
[00:03:41]És hát most össze is számoltam valamelyik nap, hogy az elmúlt két napban hány ilyen eposzijelzőt kaptunk.
[00:03:50]Azt hiszem, hogy a dobogós helyek az a tolvaj volt, a hazug és a társadalomnak vagy az embereknek szándékosan kárt okozó, de voltak ilyen reriti dolgok is, mintogy farizeus és nem is tudom, troger.
[00:04:07]Így van.
[00:04:07]Így van.
[00:04:09]Tehát, hogy ilyen kifejezések és mondjuk az első a top háromban ez alatt a két nap alatt mondjuk az első helyezet az 33-szoros említés.
[00:04:15]Tehát hogyha így összeadjuk, ez több 100 olyan jelző, amit így két nap alatt megkapunk, és ami olyan minősítés, amivel szemben ugye nehéz ebben a parlamenti helyzetben akár reagálni is, vagy visszautasítani.
[00:04:32]Nyilván ez egyfajta pszichés terhelésre jár.
[00:04:34]Egyébként országgyűlési képviselő én sem voltam az előző ciklusokban.
[00:04:40]Kormány kormányzati szerepet azt vittem.
[00:04:43]Ahhoz képest a munkamennyiség meg a terhelés az azért tapasztalatból mondom, nem ugyanaz, mint kormányzati szerepben.
[00:04:51]Tehát már nem napi 16 órát dolgozó államtitkár vagyok, aki hétvégén is napi 14-16 órát dolgozott.
[00:04:58]Ezt most a tiszások is kezdik megtapasztalni, hogy milyen az a kormányzati munka, még akkor is, hogyha olyan sok mindent eddig nem sikerült felmutatniuk, hiszen az ígéret cunami, amit a kampányban tettek, annak a nagy része egyelőre beváltatlan, és még csak el sem kezdték.
[00:05:13]Tehát egyelőre ilyen szimbólumpitizálást visznek.
[00:05:16]Semmi más politikai termék nincs, mint hogy lincselik a fideszeseket.
[00:05:20]És ahogy nézem, egyre több mindenki lesz fideszes.
[00:05:24]Tehát ugye volt a az a híres mondás a a 30-as évek Németországában, hogy ki a zsidó, azt én döntöm el.
[00:05:32]Most úgy látszik, hogy ki a Fideszes, azt ők döntik el, hiszen ezt kezdik kiterjesztélni polgármesterekre, intézményvezetőkre, kórházigazgatókra, tehát gyakorlatilag bárkiből lehet innentől kezdve Fideszes, ami most éppen a főbűn.
[00:05:46]És a az egyik tiszás képviselő, aki szerencsen mondott egy beszédet, ő mondta is, hogy hát akkor készüljenek a polgármesterek a vádalkán [nevetés] így van pontosan.
[00:06:00]mintogyha büldözők bűnözők lennének.
[00:06:03]És ugye ez a kollektív bűnösség, amit Zsuzsi mondott, ezt próbálják meg mindenképpen erőltetni, ezért tolvajozzák az egész frakciót.
[00:06:12]Balla Gyuri egyébként frappánsan kiérne magának.
[00:06:15]Én is időnként szoktam mutatni, amikor Magyar Péter a nem csak a szívecskét mutatom, [nevetés] mert azt nagyon szereti, de amikor Magyar Péter a pulpitosról övöltözi, hogy közpénztolvajok vagyunk, így pont velem szemből a belügyminiszter és szokta mutatni a Pósvoinak, hogy ő jön és akkor vigyen el, hogyha egyetért a miniszterelnök úr, de eddig még egyszer sem rendelte el megbilincselésünket.
[00:06:40]Bár aztán ki tudja, lehet, hogy most már bűnt sem kell elkövetni.
[00:06:42]jön ugye ez a avh, ez a vagyonvisszaszerzési hatóság, aminek a törvény tervezetében le van írva, hogy már gyanú sem kell ahhoz, hogy az embernek a vagyonát lefoglalják, vegzálják.
[00:06:56]És még egyszer mondom, aki most felállva tapsikol, csippol a színházába, hogy hogy a fideszesek végre megkapják, amit megérdemelnek, hát azoknak üzenem, hogy belőlük is egyik [torokköszörülés] egyik pillanatból a másikba lehet bűnöző, megbélyegezhetik őket fideszesnek és kerülhet rájuk sor, és innentől kezdve bűncselekményt sem kell ahhoz elkövetni, hogy az állam megzálja őket.
[00:07:18]Úgyhogy én azt arra intenék mindenkit, hogy nagyon nagy óvatossággal tapsoljon most felállva a demokráciát és a jogállamot leromboló eszközöknek.
[00:07:28]És bocsánat még egy szó, hogy amire viszont bíztatnak, és az szerintem talán ez még ennél is tragikusabb, mert így az egész társadalomra kifoghatni akár ebben a törvényben is tulajdonképpen feljelentésre biztatják az embereket.
[00:07:42]Tehát az a sokat emlegetett ugye ilyen házmesterkorszak, ami ami ugye az 50-es éveket is jellemezte, mintha az terjedne.
[00:07:50]Sőt, ugye az embernek van arról tudomása, hogy különböző minisztériumokban ki van adva, hogy hány ügyet kell találni.
[00:07:58]Tehát itt nem arról van szó, hogy mit találnak, hanem mi az, amit le kell szállítani adott területekkel vagy emberekkel kapcsolatban.
[00:08:08]És ez egy életveszélyes dolog, ugyanis ez egy olyan minta, hogyha az ország első embere a kormány az így viselkedik, akkor ez minden olyan helyzetben, ahol valaki egy akár egy pici hatalommal is bír, elkezdheti, hisz látja, hogy sikeresen működik ez a modell, elkezdheti a maga köreiben ezt alkalmazni, tehát munkahelyeken.
[00:08:30]És nagyon jó volt, csak itt ránéztem pont a címlapra a volt köztársasági elnök úr, a Láder Jánossal készült interjú, ami szerintem megragadta a lényeget, hogy ez a bizonyos szeretetország, ennek a legfőbb üzenete az, hogy félj.
[00:08:41]Tehát nem a ne félj paradox módon, amivel kampányoltak, hanem hogy féljel csak, mert rátkerülhet a sor, és ez befele is üzenet a Tiszának, vagy akár a Tisza kormánynak.
[00:08:52]Tehát szerintem ez ez a így egyben csomagban, bár vannak benne, hogy úgy mondjam, komikus jelenetek, de valójában tragikus.
[00:09:00]Abszolút.
[00:09:01]Igen.
[00:09:01]És ez elvárás, bocsak ez elvárás.
[00:09:04]És ki tudja, hogy milyen szintig megy le, tehát hogy ez hol áll meg.
[00:09:05]Tehát most ugye feljelentésre biztatnak.
[00:09:07]Utáld a főnöködet.
[00:09:10]Ha utálod a főnöködet, írd írd meg, hogy egy mocsokkollaboráns, és akkor utána majd megnézheti magát.
[00:09:14]És akkor ez milyen szintig megy le?
[00:09:19]háttérintézményvezetőkig, adott esetben, hogy most az egészség a kórházigazgatókig, vagy egy osztályvezető főorvos, akit a Fidesz alatt neveztek ki osztályvezetővé, már ő is bűnös lesz.
[00:09:28]Tehát hol állunk meg?
[00:09:31]egyelőre nehéz megjósulni, de tehát ahogy ahogy elharapoztak a dolgok a 30-as években vagy az 50-es években Magyarországon a Rákosi korszak alatt ezzel a házmester tempóval, most éppen ezt látjuk kiépülni.
[00:09:46]A én abban bízom, hogy nem nem megyünk el addig, mert azért a nyilvánosság már nagyobb, tehát a nyilvánosságnak sokkal nagyobb ereje van.
[00:09:56]azért is fontos, amit ti is csináltok, hogy minél több emberhez eljusson ez, mert ha így senki nincsen biztonságban.
[00:10:01]Tehát nem nem javaslom senkinek, hogy hátralőjön.
[00:10:04]Itt most egy ilyen félelemre építő egymást feljelentő házmesterország épül.
[00:10:13]Ilyet már láttunk az 50-es években.
[00:10:13]Ebbe az utcában nem szabad belőni.
[00:10:16]Igen, de 56-ban már gyorsan jött is el a reakció.
[00:10:19]Igen, otról jött [nevetés] a reakció.
[00:10:20]Bár így, ahogy most mondad, hat év távlat most még elképzelhetően távolinak tűnik, hogyha jelen jelen pillanatra rávetítjük.
[00:10:25]Mondtad, hogy nagyon nagy jelentősége van a közösségnek és az emberek véleményének.
[00:10:30]Hát idáig az elmúlt 50x nap alatt, amióta Tisza kormány van hatalmon, már három tüntetést is szerveztek több 1000er fős részvétellel a kormány intézkedései, vagy éppen elhallgatása ellen, és itt most a migrációs paktumra gondolok, azóta se tudunk semmit.
[00:10:44]Tehát egyszer majd vagy feltűnik, vagy nem, vagy közli velünk, vagy nem.
[00:10:47]király fel is öltözött, de meztelen is, tehát egy ilyen nagyon érdekes libikóka politikát folytat.
[00:10:52]És amúgy én már speciál kettő olyan tüntetésről tudok, ami már szerveződik a közeljövőben.
[00:10:57][torokköszörülés] Tehát el fog jönni az a fordulópont, amikor igenis lejut arra a szintre, ahogy ti is említettétek, a hétköznapi emberek szintjére, vagy éppen a tiszás szavazók szintjére, és mondjuk őt is elkezdik vegzálni, és akkor fog rájönni arra, hogy nem feltétlen volt hazugság, amit ugye most már ellenzéki médiumként akár mi is állítottunk.
[00:11:16]Igenis el fog jönni ez a pont.
[00:11:18]Szerintetek mi lesz az a döntés, aminél eljut odáig a hétköznapi most még akár tiszvaó vagy tiszimpatizáns, hogy halló, várjál, azért ez mégsem ilyen fekete és fehér, és nem erről volt szó, hiszen több mint 1000 1200 valahány ígéretről is beszélünk, ami amúgy még egy ideális külpolitikai helyzetben is teljesíthetetlen vállalás lenne, főleg a mostaniban.
[00:11:40]Nehéz meggyósolni.
[00:11:40]Én abból indulnék ki, hogy mit csináltak eddig?
[00:11:42]Semmit, ami az embereknek jó.
[00:11:45]Tehát mondom csak ilyen szimbolikus ügyek, amik arról szólnak, hogy a Fidesz által vagy a polgári kormány által épített struktúrát lerombolják.
[00:11:54]Egyelőre csak rombolás van, illetve az Európai Uniónak való megfelelést szolgáló jogszabályokat hoztak be, és semmi olyat, ami a választási ígéretükről szólt.
[00:12:07]Nem tudom, ti találkoztatok-e olyannal, ami ami akár a nemzeti konzultációjukban volt, csak nem tudom, hogy ők hogy hívták.
[00:12:14]gyógyszeráfa az legyen 0%.
[00:12:14]Tehát ez egy tök egyszerű jogszabály.
[00:12:17]Én másfél óra alatt meg tudnám írni.
[00:12:21]Igazából a mostani AFA törvényben az ötöst át kell írni nullára.
[00:12:22]És mégsem hozzák.
[00:12:25]Tehát nem látom azt, hogy a hogy az ígéreteik megvalósításán ők fáradozzanak.
[00:12:30]Az egyetlen politikai termékük az továbbra is ez a gyűlöletkeltés és a hergelés.
[00:12:34]Nyilván ebben élen jár a miniszterelnök és a miniszterek meg a frakciótagok ő hozzá próbálnak igazodni.
[00:12:41]De már ott is látom egyébként, hogy aki egy picit is jobb érzésű, és ő tényleg elhitte azt, hogy itt valami jobb lesz, nem pusztán a változás, hanem egy jobb lesz a az országnak, az embereknek, és egy jó ügyért dolgozhat, már ott is látni az arcokon, hogy ki az, akinek kellemetlen, és érdekes lesz majd megfigyelni, hogy ki az, aki először hagyja abba a tapsot.
[00:13:02]Aztán, hogy majd kap-e büntit, mint Rákosi idején, azt majd meglátjuk.
[00:13:03]De érdekes, már most vannak jelei annak, hogy ott sem nagy az egység.
[00:13:08]egyébként biztos vagyok benne, hogy ebben a frakcióban végül is ugye párt nincs.
[00:13:13]Tehát ez a 141 ember ötelemben a szélsodorta, a tavaszi szélsodorta össze őket és biztos, hogy vannak közöttük egyébként, akik jó szándékú rendes emberek, biztos, hogy olyanok is, akik magukban már azért kérdőjeleket fogalmaznak meg.
[00:13:28]nyilván tart még az a hát azért akárhogy is 16 éve épülő vágyakozás, hogy itt most már csere legyen.
[00:13:38]Tehát azért ezt ez annyira hoz Azulajdonképpen, hogy volt 16 év egyben.
[00:13:42]Szerintem ezt ezt így alulértékeljük, hogy egyáltalán ez lehetett olyan körülmények között, hogy valaki egy nemzeti kormányzást vitt Európában mindenféle erőknek ellenállva végbe.
[00:13:55]Tehát biztos vannak közöttük is, hogy hol jön el az a pont.
[00:13:57]Ugye ők amivel most leginkább ebben visszavágnának, az az, hogy az uniós források hazahozatala.
[00:14:05]De itt tényleg mindig érdemes elmondani, amit még kampányban is elmondta a miniszterelnök úr, mármint a mienk [nevetés] hogy ezeket a forrásokat, amik járnak nekünk, ezeket ugye egy más módon ugye a költségvetésnek a megszavazása alkalmában vissza vagy meg tudtuk volna szerezni.
[00:14:26]Itt tényleg ott van a kérdőjelek sora, hogy egyébként mik azok az engedmények, amiket ennek cserébe megtettünk.
[00:14:33]Hát ugye mindig elhangzik az, hogy a lengyel modell, ugye Donald Tuszka fő idolja Magyar Péternek, ez sosem rejtette véke alá.
[00:14:41]És sajnos azt látjuk, hogy itt is tényleg az történik, ami pont az utolsó figyelmeztetés cím filmben egyébként lehetett látni, hogy Lengyelországban mi történt, sőt mintha egy ilyen éltanulóként még rá is fejelne a lengyel eseményekre, ami azért is tragikus, mert mi ezt elszenvedjük Magyarországon, de valójában egy olyan példát ad Európában, ami azt vetíti előre, hogy itt ne lehessen Európában egy olyan nemzeti akár francia német erő ne kerülhessen hatalomba, aki ezzel a föderalista birodalmi politikával szemben bármiféle ellentartást tudna képezni.
[00:15:21]Tehát itt nagy a tét, mi mindig ilyen helyen voltunk, ahol túlmutatott rajtunk a történelemnek a a fókusza.
[00:15:30]És szerintem a mi kis saját nemzeti tragédiánk, ami most zajlik, az egy európai tragédia is, vagy egy egy minta is.
[00:15:40]Úgyhogy ez egy fokozott helyzet.
[00:15:40]Nagyon érdekes, amit mondasz, mert például, hogyha most itt a jogállamról beszélünk, vagy a demokráciáról, vagy a demokratikus intézményekről, intézményvezetőkről beszélünk, Brüsszel teljes csöndben van, akkor a te véleményed szerint, és abszolút látok benne logikát, és nagyon jó, hogy ezt kiemelted, nem véletlen ez a csönd, mert akkor a kormányváltáson keresztül már a kampányba való beavatkozással, de a kormányváltás óta történt hallgatással is egyfajta példát statuálnak Magyarországgal.
[00:16:08]a többi egyre erősödő patrióta szemléletű országban, hogy na visszább a zagarakkal, különben úgy jártok, ahogy Magyarország van.
[00:16:15]Akkor jól értem, hogy hogy én erre gondolok, tehát hogy azért is van csönd, mert hogy úgy mondjam, a cél szentesíti az eszközt, minden esel szemben megy.
[00:16:24]Tehát mi az, hogy a kormányfőnek a mandátumát nyolc évben, meg a képviselőknek a polgármestereknek, tehát egy nonszensz, tehát teljesen szembegy mindennel az európai unió alapértékeivel is.
[00:16:38]teljes csönd van, személyre szabott jogalkotás zajlik, visszamenőleges hatály jogalkotás zajlik és és csönd van.
[00:16:45]Tehát a ahol folyamatosan a jogállamiságot féltették és rázták a Kolompot, hogy éppen a Fidesz felszámolja a jogállamiságot.
[00:16:54]Most a legdurvább módon számolja föl a Tiszapáta jogállamiságot, és mégis hallgatnak.
[00:16:58]Azért, mert ugye a az európai intézmények és azoknak a vezetői, azok abban érdekeltek, hogy az európai föderalista szuperállam létrejöjjön.
[00:17:09]egyébként erről lehet kinyitni egy politikai vitát, hogy ez jó vagy nem jó.
[00:17:14]Nekünk szuverenitistáknak az a meggyőződésünk, hogy Európa attól szép, hogy önálló független nemzet államoknak az nemzet diverzitásában hiszünk.
[00:17:22]Így van.
[00:17:22]És hogy nem nem jó ez egy zsákutca a mi megítélésünk szerint.
[00:17:24]Ők meg azt mondják, hogy ez a jövő, de akkor erről beszéljünk nyíltan.
[00:17:28]Ezt el lehet folytatni ezt a vitát.
[00:17:31]Úgy látszik, hogy éltanulók akarnak tényleg lenni.
[00:17:35]És a ugye a az Európai Uniós forrásoknak tettek bizonyos feltételeket a brüsszeli bürokraták, hogy minek kell megfelelni.
[00:17:43]Ebből 27 ilyen szupermérföldkö volt.
[00:17:44]Ebben 22-t egyébként az Orbán kormány már kipipált.
[00:17:49]Maradt még öt, ami vitás.
[00:17:49]De ők nem csak ezt az ötöt zárják le, hanem olyan törvényeket hoznak be, amit a bizottság nem is kér tőlük.
[00:17:54]Tehát például az európai ügyészséghez való csatlakozás az nem volt kérés, de ők ők túlteljesítenek éltanulókás elképesztő.
[00:18:04]jobbkör bővítése helyen.
[00:18:06]Jobb, Így van.
[00:18:06]Tehát ezek ezek olyan dolgok, amiket még Brüsszelből sem kérnek.
[00:18:09]Tehát egy a vélt elvárásokon túlmenően is szeretnének megfelelni, ami szerintünk nem jó út, hogyha a magyar érdeket nézzük.
[00:18:19]Parlamenten belül amúgy mit tapasztaltok?
[00:18:21]Többször én is ott vagyok, és a sajtópáholyból hát mondanám, hogy van szerencsém, de maradjunk annyiban, hogy ott vagyok és nézem és hallgatom a történéseket.
[00:18:29]Ti azért még közelebb vagytok a tűzhöz.
[00:18:30]Minden egyes alkalommal van az a pont, amikor eltűnnek a kamerák, a telefonok is, és emberként maradtok ti is ott.
[00:18:36]Van-e amúgy bármilyen kapcsolat, nem is feltétlen magánemberként, hanem már a kamerákon vagy a plenáris üléseken, vagy a bizottsági üléseken kívül beszélgetni, kontaktálni esetleg a Tisza képviselőivel?
[00:18:48]Hiszen mi annyit látunk róluk, hogy ott ülnek és mint mint régen voltak ezek a toksok, hogy így fölkerül a tábla, hogy taps, akkor mindenki tapsol, amit éppen a miniszterelnök úr, ha ő nevet, akkor mindenki nevet.
[00:18:59]Ha ő morog, akkor mindenki morog.
[00:19:01]Tehát tök jó egy ilyen fizetett statiszta háttér van ott a plenáris teremben.
[00:19:05]De ők is húsvéremberek gondolatokkal, érzésekkel és egy szándékkal, ami miatt ők odakerültek, ahol most vannak.
[00:19:10]Ebből ti tapasztaltok bármit is?
[00:19:12]Nyilván nehéz ezt a feszült helyzetet letenni azért, amikor elmegy a miniszterelnök az épületből, akkor egy idő után azért amikor mit tudom én, egy általános egy vagy egy vita zajlik, akkor moderáltabb lesz némileg a ugye visszaköszönnek a jelzők, de de egy egy, hogy úgy mondjam, az emberről le [nevetés] esik egy ilyen leesik róluk a nyomás, és ez látszik ott, hogy kezdenek egyéni hangon is szólni idők.
[00:19:39]És azért nyilván, hogyha a folyosón vagy nem tudom, az ember lemegy a büfébe, nekem mondjuk esztembe nem jutna, hogy ezt rávetítsem az ott sorba álló akár Nagy Ervinre, hogy most én hogy nézek rá, vagy mit csinálok.
[00:19:52]Szerintem udvariasan az ember köszön, ha szükséges, előre is köszön.
[00:19:54]Ez soha szerintem az emberi méltóság kérdése.
[00:19:57]Én vagy leül az ember a másik melléni, a mosdót közösen használjuk a hölgyekkel.
[00:20:04]Hát természetes, hogy ez lenne egyébként a normális odabent is, hogy függetlenül attól, hogy máshogy látjuk a világot, azért emberként tudunk egymással normálisan kontaktálni.
[00:20:14]Nem tudom, hogyha miniszterelnök úr jönne szemben, mi történne, de azt azt most hagyjuk, de hogy nyilván ez a ez az emberi viszony ez nem nem kérdőjelezhető meg ebben a helyzetben sem, de de nekik se lehet egyszerű, ezt hozzáteszem.
[00:20:31]Nem lehet egyszerű, de ott is azért lehet látni, hogy milyen klikkek vagy személyiség típusok vannak, mert van a keménymag a feketeőves Fidesz gyűlölők, akik tényleg szívük minden utálatával viszonyulnak irányunkba.
[00:20:48]Például a frakcióvezető asszony őrzi a miniszterelnök úr lelkületét a akkor is, ha ő nincs ott.
[00:20:54]Tehát ő három-négy óránként szót kér, és bemondja, hogy mi szégyeljük magunkat.
[00:20:58]felszólít minket a a az, hogy arra, hogy kérjünk ellenézést a 16 év bűneiért.
[00:21:04]Nem tudom, te rájöttél már, hogy ezzel mit akar, meg szégyeljük magunkat.
[00:21:09]Akkor ott van a kis Velkei, aki aki szerintem a legnagyobb rajongója Magyar Péternek.
[00:21:15]Márm szerelemmel viseletik a főnöke iránt.
[00:21:17]És hát vannak, amik tényleg nem látszanak a kamerában, de ott a belső dinamikája az egész frakciónak olyan fura.
[00:21:24]Tehát vannak azért teljesen normális tök barátságos emberek.
[00:21:28]Gajdos miniszter úr például vele tök jó tudok beszélgetni.
[00:21:33]Egészségügyis kollégáknak a a túlnyomó többsége egyébként olyan, hogy szót értek velük.
[00:21:41]De hát vannak olyanok, akik még a saját frakciótagjaikat is kiröhögik.
[00:21:42]A ez pont egy olyan sztori volt, hogy ez a ez a kettős beszéd meg kettős mérce meg nem számít, hogy 30 másodperccel ezelőtt mi történt.
[00:21:53]Ugye az örök befogadási törvényt módosították volna.
[00:21:56]Az egyik képviselő asszony fölállt, és minden rossz indulatát ráúdította a Zsigó Robira, mert a Zsigó Robi egyébként tártszerűen ismertette egy örökbe fogadott gyermeket.
[00:22:07]Ugyanazok a jogok illetnek meg, mint a vérszerinti gyermeket.
[00:22:11]És kitért arra is, hogy ugyanúgy örökölhet is.
[00:22:14]Tehát ugyanazok az öröklések.
[00:22:15]Fölállt, hogy milyen lelketlen disznó, hogy hogy egyből az öröklés jut eszébe, senki nem azért fogad örökbe gyereket, hogy örököljön, utána meg egyik egyik nevelőintézet is gyermek sem.
[00:22:28]nevelőintézet és gyermek sem azért vágyokozik családba, hogy majd egyszer valaki után örökölhessen.
[00:22:32]Tehát ugye Zsigorob ilyet nem mondott, nem erről beszélt.
[00:22:37]Tisza frakció zúgó taps hurrogás, szőgyöljük magukat, típusú bekiabálások.
[00:22:43]Majd föláll a Tiszás képviselő, aki ki volt jelölve hozzászólónak, és felolvas egyen felolvas egy előre megírt szöveget, amiben ismerteti ugyanazt, hogy milyen jó, hogy legalább most így van, hogy akkor az örökbefogadott gyermek örökölhet az örökbefogadó után, és akkor utána is taps.
[00:23:00]és a kiselkei meg a RUF miniszter úr helyettese, a csontos államtitkár úr telepofával kiröhögték a saját frakciótagjaikat.
[00:23:13]Hát ezt mi a Tuzson Bencével kiszúrtuk és így odaszóltam neki, hogy nem szép dolog a saját frakciótársat kiröhögni.
[00:23:19]És a Csontos államtitkárban van valamennyi lelkiismeret, tehát ő rendesen elvörösödött.
[00:23:23]Ő ő ő egyébként egy értelmes fiú szerintem, és kellemetlenül is érezte magát.
[00:23:28]Hát a kis felkei nem ő úgy letagadta.
[00:23:31]Nem is arról, nem is azon röhögtünk.
[00:23:33]Tehát rögtön visszaszólt nekem, hogy mindig nevette.
[00:23:36]Tehát jó néz [nevetés] és tényleg 30 másodperc.
[00:23:38]Igen, de a az államtitkár úr piros feje azt mutatta, hogy hogy nekem abban igazamban, és egymást is kirök.
[00:23:46]vagy ilyen találkozások a amikor a Tiszás elhiszi a saját propagandáját a a parkolóban a leparkoltam a dásiánkkal és elnézést, hogy kimond a Márka nevet, de a sztori szempontjából nem lényegt és jön ott egy tiszás képviselő úr és ilyen csodálkozóbbul.
[00:24:05]És mondom, mi a helyzet képviselő úr?
[00:24:07]Bent Litvárt nem egy lélegeztetőgép milliárdos dát.
[00:24:12]Eltetszett vinni a saját propagandát.
[00:24:14]Jaj, nem, nem, nem, nem, nem.
[00:24:14]Mondom, akkor miért tetszik?
[00:24:16]csodálkozni.
[00:24:16]Hát el itt a saját propagandáját.
[00:24:17]Tehát az ő fejében mi gonosz népnyúzók vagyunk, akik egész 16 évig loptak.
[00:24:22]És ahogy a Zsuzsi mondta, hogy mi szándékosan ártani akartunk az embereknek.
[00:24:26]Ez a percepció, amit amit elhittek, és ezt próbálják a teljes magyar lakossággal elítetni még úgy is, hogy milyen politikus az, aki szándékosan át a saját választóinak, hát akkor nem választják újra.
[00:24:39]Azért mi ennyire nem vagyunk hülyék, nem?
[00:24:40]Tehát ha csak ezt feltételeznék rólunk, hogy ennyire nem vagyunk hülyék, hogy direkt akarnánk ártani az embereknek, de elhiszik, tehát a legszűrelensabb dolgokat is elhiszik.
[00:24:49]És de azért ott is látom, hogy azért van van jó szándékú ember, akivel lehet normálisan is beszélni, és van ez a feketeves Fidesz gyűlölő.
[00:24:56]Hát ők ők ő velük szerintem nem lehet mit kezdeni.
[00:25:01]Ez ugyanúgy megvan a parlamentben ez a réteg, illetve ugyanúgy megvan a a lakosság körében és a közéletben is szerintem ez a ez a nagyon szűk, de annál hangosabb szekta.
[00:25:09]viszont eljutnak ők is egyszer arra a pontra, amikor már a saját bőrükön érzik, és nem azt mondják, hogy soha nem fogják azt mondani, hogy nekünk volt igazunk, mert biztos, hogy ez nem fogja elhagyni a szájukat, de elkezdenek gondolkodni, mikor jöhet el ez a pont, mert nagyon-nagyon erősen kommunikálta a Magyar Péter is, meg a Tiszapárt is a kampányában is.
[00:25:27]Egy vagyunk közületek, én a nép gyermeke vagyok, a egy vérből valók vagyunk.
[00:25:32]Ugye próbálta meg ellopni a szlogent meg a zeneszámot is egy-egy alkalommal, amikor amikor [torokköszörülés] emberek közé ment.
[00:25:38]Na, azóta ebbe az irányba teljes kus van, tehát 3 m távolság, meg négybiztonsági őr, meg az intézkedések is.
[00:25:45]Nem csak és kizárólag a kamerák előtt persze mindenki, aki aki Fideszes, sőt mint már csak a gondolatrendőrség hiányzik, aki Fidesz szimpatizáns, azonnal tűzrevaló, de az egész országra van valami borzasztó kártékony hatással az, amit csinál, és egy idő után ez begyűrűzik a a Tisza támogatók körébe.
[00:26:03]És gondolok most, ha már egészségügy, akkor gondolok például arra, hogy hatalmas nagy hőség volt.
[00:26:09]És most lehet tényleg, mintha ilyen régi chák Norris vicceket mesélnénk, hogy Magyar Péter ugye magára vállalta itt a hőségválságkezelés, beszélt a nappal és lehűlt az idő.
[00:26:18]Nagyon szépen köszönjük.
[00:26:20]Hős a [nevetés] hőségben.
[00:26:20]Igen.
[00:26:20]De de hogy tényleg például ha ezt az egy konkrét esetet nézzük, hőség van.
[00:26:24]Mi volt a szakpolitikai hozzáállás meg a megoldás?
[00:26:29]Ne használj áramot, ne használj légkondicionálót, ne használj vizet, és csak akkor menj a sürgősségi osztályra, ha feltétlenül szükséges.
[00:26:35]Hát én amúgy még soha nem jártam hobbiból sürgősségi osztályon, mert éppen nem volt este 6: és 9 között más dolgom.
[00:26:42]Tehát hogy és ez ugyanúgy a tis tiszzavazókat is érinti.
[00:26:44]Tehát valamikor eljön az a pont, az a mélység, amikor már hozzájuk is eljutó, hogy hahó, itt nagyon nagy a baj a toronyban.
[00:26:53]Igen, nehéz meggyósolni.
[00:26:53]Nehéz meggyorsulni, hogy mikor, de az kétségtentény.
[00:26:56]És ez nem úgy lesz, hogy egyik nap föl kell valakit sok p ó de hülye voltam, hogy ezekre szavaztam és bár bár a Fideszre szavaztam volna, vagy vagy azonnal visszaszaladna a Fideszhez, nem így fog kinézni.
[00:27:08]Tehát aki ilyenekkel gondolkozik, az hiú ábrándokat kerget.
[00:27:12]Ezzel mi tiszták vagyunk, hogy ez ez nem így néz ki.
[00:27:14]De eljön az egyik a másik után, és akkor inkább lemorzsolódás lesz.
[00:27:19]Én azt szoktam mondani, hogy ők most vannak a legtöbben, mi meg most vagyunk a legkevesebben.
[00:27:24]Tehát most nekik innentől csak lefelé van támogatottságban, nekünk meg innentől már csak fölfelé lesz támogatottságban, mert egy idő után az ember, hogy a saját életére kivetülő döntéseket nézi.
[00:27:34]Most oké, benzinálstop megszűnt, kamstop igen.
[00:27:38]Vidéki otthonfelújítás otthonfelújítást nem írták ki.
[00:27:44]A kisvállalkozások 3%-os támogatottság.
[00:27:46]És ez szépen rakódik, rakódik egymásra, és egy idő után az emberek azt mondják, hogy oké, a fideszesek loptak, nem jöttek e-s források, mégis volt családi adókedvezmény, otthonteremtési program, város tudja és akkor lehet, hogy mégis csak az alapállítás volt hamis.
[00:28:05]Lehet, hogy nem volt az annyira rossz az nem volt ez az ország élhetetlen.
[00:28:09]Azt, mert ugye ez volt az alapellállítás, hogy élhetetlen meg nem biztos, hogy visszamenőleg megszerettik ezt a korszakot, de legalábbis azért elkezdenek gondolkozni.
[00:28:19]És ezért például az a napirend előtti felszólalás, ami most nem is tudom, kedden volt, vagy mikor volt a amikor elmond tényleg [nevetés] nem tudom, hogy hétfő vagy kedd volt-e amikor hétfő amikor a gazdaság borzalmas állapotáról szónokolt ugye hosszán a miniszterelnökn, mennyivel most, hogy áttekintették, milyen szörnyűség és azért az arra mindenkinek fölhívnám a figyelmét, hogy ez a beszéd ez arról szólt, hogy itt nem az ígéretek teljesítése következik.
[00:28:48]Lehet, hogy a 100000 Ft-os szociálisan ö rászorulóknak való tankönyv vagy iskolakezdési támogatás meglesz, de azok a nagy ígéretek, tehát akár az egészségügy, akár tehát a nagy rendszerek igazi.
[00:29:05]Nincs nincs szó például nem tudom, ugye gyermekvédelem az központi kérdés volt, hogy az ágazatban a 25%-os béremelés, tehát hogy í ez a beszéd, ez arról szólt, hogy itt nagyon nagy a baj, tehát hogy itt ne álmodozzon senki.
[00:29:18]és egy picit ez a ilyen farizeus módon ez a hogy mindenkinek a fizetését legyen kevesebb.
[00:29:26]Tehát min ez is ebbe az irányba mutat egy picit, hogy ne lehessen utána majd a követ vetni a kormányzatra, hogy nám a polgármestereknek is, mi magunk is, mindenki meg és akkor hát közösen szorítsuk azt az övet.
[00:29:41]Tehát, hogy én azért azt javaslom, hogy kezdjene mindenki kapaszkodni.
[00:29:45]Meg hát itt van a vagyonadó kérdése, a gazdagabb és akár a vállalkozói rétegünknek, meg a módosabb rétegeknek.
[00:29:54]Tehát jönnek itt még.
[00:29:57]Szerintem ezek adják majd össze ezekkel a stílus kérdésekbel, amiben azért van egy pici esélye annak, ennek a pont ez a folyamatos magas feszültségen való létezésnek, azért előfordulhat összeomlás jellegű vége is.
[00:30:10]Benne van ez is a pakliban.
[00:30:13]Én se gondolom, hogy ez most történik, de azért a az irány, a legfontosabb rész, ami mégis csak az emberek zsebét meg a mindennapjait érinti, azért az az kirajzolódni látszik már most is.
[00:30:27]És ezért ilyen érzékeny vagy érdekes érdekes helyzet ez amúgy, mert miközben beszélgetünk, esküszöm azon gondolkozom, hogy adja az ég, hogy ne nekünk legyen igazunk.
[00:30:35]Íg és az a legkevesebb, hogyha kiderül, hogy nem nekünk van igazunk, mert hogyha viszont igazunk van, márpedig sajnos nagyon abba az irányba áll a államérlegnek a nyelve, akkor itt emberek millióinak és családok millióinak lesz borzasztó nehéz az élete.
[00:30:48]Említetted, hogy mennyire fontos, amit a jelenleg már ellenzéki média csinál?
[00:30:53]Én úgy gondolom, hogy itt is mind a két oldalt kell figyelni, és akkor viszont mennyire kártékony, amit a másik oldal csinál.
[00:30:59]téged amúgy kifejezetten szeretnek, én is láttam már párszor konkrétan úgy kell, hát nem kimenekíteni, mert nem nem szorul rá meg tudja magát védeni, de valami eszméletlen.
[00:31:08]És én figyelem a most már kormánypárti médiaoldalakat is, hogy ők egyes történésről mégis milyen módon számolnak be, és már elkezdték az érzékenyítést a rezsivédelem eltörlésére, mert kapitány úr mindent is megtesz természet.
[00:31:22]Még a fizetéséről is lemondott, a milliárdos vagyont azt hagyjuk meg, a Mazerattit majd kilenc után mossa le a parkolóban.
[00:31:30]De olyan kártékony, hogy előadják ezt az egészet.
[00:31:33]És már most elkezdődött, hogy kapitány úr isteni teljesítményén felül mire lesz majd szükség.
[00:31:37]Hát kénytelenek leszünk eltörölni ezt a humbug rezsivédelmet, meg ezt a csúnya gonosz támogatást, mert amúgy borzasztó állapotban van az ország.
[00:31:46]Igen, mert amíg a hülye magyar ragaszkodik a rezsivédelemhez és a túlfogyasztáshoz, addig itt nem lesz jó világ.
[00:31:52]Hiába akarja szegény kapitány úr azt, hogy itt energiaakarékosság legyen, hogyha a hülye magyarok ragaszkodnak ahhoz, hogy föltöltsék a telefonjukat, meg bekap bekapcsolják a légkondit, és az egész kormánypárti propagandasajtó, ami eddig ellenzéki volt, ezt csinálja.
[00:32:10]Tehát mindenben mozdatják őket.
[00:32:10]Itt mondtad az előbb, hogy a hőségriadó kapcsán mondjuk mit mondott az egészségügyi miniszter egyébként egy 20 fokos plenáris teremben, azt apróba tőkér meg.
[00:32:19]Nincs azzal probléma, hogyha az egészségügyi miniszter azt mondja, hogy ilyenkor legyünk arra tekintettel, hogy a sürgőségi osztályokon nagyobb terhelés van, tehát kisebb problémában ne szaladjunk egyből sö nincs ezzel gond.
[00:32:29]De Enci, gondolj bele, mi lett volna, ha én két évvel ezelőtt vagy tavaly ugyanezt mondom.
[00:32:33]Hát mit kaptam volt.
[00:32:35]Őomlott az egészségügy Takács Péter beismerte, hogy képtelenek ellátni a beteg embereket Magyarországon satöbbi.
[00:32:41]Telex HVG 44424 népszava.
[00:32:46]Mondtam, hogy sajtó szabadságot fölszámolta a Fidesz kormányzat.
[00:32:47]Tehát na.
[00:32:50][nevetés] Igen.
[00:32:51]És direkt 36 folytathatnánk, hogy RTL folytathatnánk a sort.
[00:32:55]És most mi van?
[00:32:58]Végre a szakmaiság.
[00:32:58]Végre a transzparencia, az őszinteség és a szakmaiság jellemzi az egészségügyi beszédt.
[00:33:04]Ha már transzparencia és egészségügy, mit szólsz hozzá, hogy a parlamenti valóságsót azt most már beköltöztetik az egészségügyi intézményekbe?
[00:33:10]Ugye Hegedűs úr kijelentette, hogy megnyitjuk a sajtó előtt a kórházakat.
[00:33:15]Igen.
[00:33:15]Két fontos kijelentés volnagyon nem mindegy, hogy ez hogy érti az egyik, hogy a beléptetőrendszerek kameráit leszerelik merthogy senki nem szeret, bár ezt már korábban is elmondták újdonság.
[00:33:28]Igen, most most manifesztálódott, tehát az azok rossz kamerák, azokat kitesszük a kórházakból.
[00:33:34]Ellenben a sajtó kameráit meg bevisszük, mert az nyilván sokkal jobb lesz mindenkinek, hogy majd ott grasszál az RTL, a 24, a 444 meg a többiek a kórházak területén.
[00:33:43]Szerintem ez kettős beszéd.
[00:33:45]egyében, de csak egy picit a beléptetős kamerákra is mondjak valamit.
[00:33:50]Igen, lehet, hogy technikailag nem ez volt a megoldás, de nem, vagy nem ez volt a legjobb megoldás, vagy legkomfortosabb, de attól óvainteném az egészségügyi minisztériumot, hogy orvos szakszakszervezetté alakuljon.
[00:33:59]Hát most abba az irányba megyünk, hogy az egészségügyi minisztérium egy orvosszakszervezet lesz.
[00:34:04]És a betegek érdeke és az orvosok érdeke nem mindig van 100%-os fedésben.
[00:34:09]És a beléptetőrendszernek nem az volt a lényege, amit az egykor ellenzéki ma már kormánypárti csahos média súlykod, hogy itt meg akarta figyelni Pintér Sándor és Takács Péter az egészségi dolgozókat arcfelismerő kamerákkal.
[00:34:23]Mi a parlamentbe azt felismerő ezt [nevetés] akartam mondani, hogy mi is úgy járkálunk eg hanem annak az volt a lényege, hogy munkaidő nyilvántartás és online módon, tehát hogy ne ez a kőkorszaki papíros hóvégén kitöltött munkaidőnyilvántartás legyen, hanem legyen ott a rendelés elején az orvos, töltse ki a munkaidővét és utána menjen el a maszákba.
[00:34:44]És a szakdolgozóknak meg régóta kérése volt, hogy a túlmunka az korrekt módon legyen elszámolva, és ne trükközhessen vele a kórházigazgató, hogy mikor mit ismer el túlmunkának.
[00:34:53]Ez volt ennek a lényege.
[00:34:55]És ha ezt most megszüntetik, az egy visszalépés lesz.
[00:34:59]Oké, szereljék le a kamerákat, de a munkaidő nyilvántartóhoz, az online munkaidő nyilvántartóhoz ragaszkodnék én a betegek helyébe.
[00:35:08]És megint csak fölmelö a betegek helyébe, amit mondtál, hogy azért betegként mondjuk, hogyha Isten ne adja én, vagy bárki Isten ne adja, bárki kórházba kerül, akkor lehet, hogy nem arra vágynék éppen, hogyha csosszogok a kis infúziótartómban, hogy az RTL-es riporterné odajöjjön, felborítson, am parlamentbe is szokott.
[00:35:24][nevetés] Tehát, hogy hogy azért azért olyan de most az elején ott lesz most az elején ott lesz.
[00:35:32]Azért mondtam én a Hegedűs úrnak a bizottsági meghallgatásán, hogy nem ahhoz kell a nagy bátorság, hogy a kormányzás első hónapébe beengedje a sajtót, mert am mindenre rá lehet mondani, ne ez a takács miatt van, hanem majd a a harmadik év végén meg a negyedik év elején, akkor legyen ilyen bátor.
[00:35:48]Bocsánat, ez a legfontosabb.
[00:35:50]Tehát ezt hallgatjuk ét nap alát téve, hogy minden is rossz, minden hiányzik, mindent ellopott a Fidesz.
[00:35:55]Romokban, az ország, a gazdasága, minden is romokban.
[00:35:59]És ez a legfontosabb, hogy akkor sajtót a kórházakba.
[00:36:01]Jó, de hát ezzel ugye sokáig ki lehet, tehát ezzel a visszamutogatással hozzáteszem, azért a legyünk annyivan önkritikusak, hogy azért annak idején az elmúlt nyolc évet azt mi is mondtuk, de mondjuk kanyarban nem voltunk a jelenleg Igen.
[00:36:15]És és azért tehát hogy a a teljes méltányosságot azért nem vetett el senki, tehát hogy nem nem szürreális dolgokat kezdett ráolvasni mások fejére, meg egy ilyen kollektív bűnösség képébe vagy burkába tenni.
[00:36:30]ezeket a dolgokat.
[00:36:30]Tehát ilyen szempontból tényleg novum az egész.
[00:36:35]Tehát a rendszerváltás óta ilyen nem volt, ami most történik, de biztos vagyok benne, hogy ameddig lehet, ezt ki fogják tartani.
[00:36:39]Tehát emögött annyira jól el lehet egyébként a lényeget dugdosni, meg azokat a be nem váltott ígéreteket elpakolni.
[00:36:48]Tehát azért itt inkább mindenkinek, tehát azt azt figyelje, hogy ebből a bizonyos 1210 mennyi 83 akármennyi valam mindegy ígéretből ebből ebből mi az, ami mondjuk az egészségügy vonatkozásában megvalósul?
[00:37:06]Na most azt látjuk ugye, hogy a hazahozott uniós pénzekből is az egészségügy az ugye kevesebbet kap, mint ami erre rendő.
[00:37:12]Hát az egyik legnagyobb nyertese lehetett volna, de hát ahogy látom nagyon meghúzták.
[00:37:18]Én azt láttam, hogy Vitézi Dávidnél volt.
[00:37:21]Igen.
[00:37:21]Ő ő komoly Dávid tudta, hogy hogy mi fog itt történni, és ő a lehető legtöbbet húzta be magához.
[00:37:28]De ezt máshogy nem tudja megcsinálni.
[00:37:29]Hát a 6000 milliárd az 6000 milliárd.
[00:37:31]Minél több kerül az egyik területre, annál kevesebb jut máshova.
[00:37:35]És az egészségügy az a vesztese lett ennek.
[00:37:37]Tehát az egészségügyi erere forrásokat és a fejlesztési forrásokat az a kőkeményen nyirbálták meg.
[00:37:43]Én nem tudom, hogyha az egészségügyi miniszternek vétójoga van a magyar kormányban, akkor miért nem vétózott?
[00:37:49]Szerinted van bárkinek vétójoga a magyar kormányban?
[00:37:52]Ez volt az egés?
[00:37:52]Igen, [nevetés] de de az biztos, hogy a két legfontosabb és legnehezebb ágazat hát mindig is az volt az egészségügy és az oktatás.
[00:37:59]Tehát aki nem ezt mondja, az hogy teljesen tehát olyan vakom van a világban.
[00:38:03]Mindig ez volt és ez is marad.
[00:38:07]Tehát egyébként a két legkitettebb ember szerintem a kormányban az Hegedű Zsolt és Lannert Judit, mert Magyar Péter ugye nem fogja kimélni őket, és biztos vagyok benne, hogy a felelősséget, ha hogyha azonnal rájuk fogja nyomni.
[00:38:21]Tehát hogy én ilyen értelemben szolidálisan tekintem a munkájukat, de ugyanakkor erről például, ha már az oktatást is behoztátok, erről például mit gondoltok?
[00:38:31]Én pedagógus családból származom, és a közvetlen meg a a közvetett családomban is több a pedagógus, sőt volt intézményigazgató is, azóta már nyugdíjba vodult, és rengeteget beszélek velük, és egyszerűen fogják folyamatosan a fejeket, hiszen ők szakemberek benne élnek, dolgoznak vagy dolgoztak ebben az adott rendszerben.
[00:38:47]És ahogy halljuk itt az ötleteket meg a javaslatokat a 20 perces tanórára, mindenki el van hízva, erg teljesen fölösleges a testnevelés óra, az öt évente 120 óra továbbképzés a pedagógusoknak.
[00:39:01]Megalázó és idézet következik, ne kelljen ilyen hülyeségekkel foglalkozniuk.
[00:39:05]Tehát hogyha valaki a 2000-es évek elején mondjuk lediplomázott és azóta pedagógusként működik, akkor az 2035-ben is egy valid és aktuális tudásnak számít.
[00:39:14]Szerencsére az egészségügy nem így működött, vagy működik.
[00:39:16]Tehát, hogy egyszerűen nem is értem.
[00:39:18]Ja, és akkor a a kedvencem, hogy a diákoknak legyen beleszólásuk a tantervbe, a tanrendbe és a hasonlókba.
[00:39:25]Tehát tudatosan építik le a hierarchiát, mert igenis szükség van, én úgy gondolom, egy rendszerben szabályokra és hierarchiára van a pedagógus és van a tanuló.
[00:39:33]Tehát már itt is próbáljuk egy kicsit ezt egyát életellenes az egész és az a az a kifogás, hogy túl vannak terhelve a diákok.
[00:39:42]Tény és való, én is voltam diák, nekem is hátrafele húzottam mindenki azt hallja, amit hallani szeretne.
[00:39:47]A diák azt hallja, hogy majd kevesebb terelés lesz.
[00:39:51]A tanár pedig azt hallja, hogy kevesebb adminisztráció lesz.
[00:39:53]Nem kell ilyen fölösleges nyűgökkel dolgozni.
[00:39:58]Csak hát azért egy ilyen nagy rendszert, most ezt nem a Péternek kéne mondania, mert nem nekem, de hogy ezek nem így működnek.
[00:40:03]Tehát itt, ha nincsen valamiféle keret, ami összetartja, nincsenek benne szabályok, nincsenek benne felelősségi viszonyok, amiben számonkérhetőség, akármilyen borzalmasan is hangzik ma ez, tekintély, tehát hogy morált annak a számú szavakat nagyon [nevetés] nagyon le vagyok maradva.
[00:40:23]Te biztos keresztény demokrata vagy.
[00:40:23]Én ilyen csökköt.
[00:40:28]Régen alakult ez a pár.
[00:40:28][nevetés] Szóval itt maradtunk.
[00:40:31]Igen, ilyen kövületként, de hogy szülőként akkor mit gondoltok erről például?
[00:40:36]Mert én úgy gondolom, igen, van, hogy túl vannak terhelve a gyerekek, na de hát erről szól az élet.
[00:40:42]Tehát kikerül egy kis elkényeztetett diánkvilágból a 20 perces tanóráival maximum négyet egy nap, mert nehogy szegény gyerek elfáradjon, meg egész kiskorától kezdve azt tanulja, hogy mindenről is azonnal legyen véleményem, és egyenrangú vagyok a pedagógussal, a főnökömmel.
[00:40:55]A kikerül a világba és életképtelen lesz, nem fogja bírni a terhelést.
[00:40:59]Nem tanulta meg amúgy a hierarchiának a jelentését.
[00:41:01]Nem tanult megküzdeni dolgokért.
[00:41:03]Nem tanulta meg megvédeni saját magát.
[00:41:05]Tehát az alapvető szociális viselkedési kultúra úgy ahogy van.
[00:41:09]Nagyon nehéz különben, mert az igazság az, hogy ma az iskolát a és ez a szülőkfelelősség elsősorban, tehát az iskola olyan értelemben nehéz helyzetben van, nem csak tanítania kell, hanem nevelni is kellene.
[00:41:22]Ühüm.
[00:41:22]De ez ez egy, hogy mondjam, egy olyan olyan feladat, ami megugorhatatlan, és nem véletlenül okoz frusztrációt egyébként.
[00:41:29]Tehát amikor nekem a legkisebb gyerkőcöm volt mint egy általános iskolába bekerült, és egyszerűen a tanítónéni elmondta, hogy nem bír a gyerekekkel, mert mindenki annyira tehát nem bírja elviselni, hogy a másik megszólal.
[00:41:45]Tehát nincsenek meg azok az otthonról hozott alapvető normák, amivel lehet egy közösséget, egy gyerekközösséget egybe tartani.
[00:41:53]Most hogyha ebből mindent kiveszünk, tehát a semmilyen rendet nem tartunk benne, akkor ez olyan széteső társadalom felé mutat.
[00:42:02]Ráadásul ezekkel a kütyükkel, amit mondjuk például a áltón benyújtott törvényjavaslatra nem volt fogékony a a kormányzat, hogy ami a digitális gyerekvédelmet érintette volna.
[00:42:12]Igen.
[00:42:12]És hát iszonyatosan fontos.
[00:42:14]Hát ez konkrét összefüggést mutat az oktatás és az egészségügyköp.
[00:42:19]Hát nincs annyi, tehát nem lehet a beszerz a gyerekkórházban, nincs annyi gyerekpszichológus, pszichiáter coachs, nem tudom micsoda, aki kezelni tudna ennyi mentálisan problémás gyereket.
[00:42:30]Szóval igaziból annyi mindenről kéne beszélni, de most ehelyett mi azt halljuk, hogy trógerek vagyunk, meg gazemberek meg nem tudom.
[00:42:38]Ez semmi értelmes nem hangzik el.
[00:42:41]normális szakmai viták lefolytatásának a szintere helyett ugye egy gyűlöletvált beszédek szintere lett az országgyűlés és ez ez egyébként tragikus tragikus pedig lehetne ilyen kérdésekről beszélni meg hogy meddig terjed mondjuk a a pedagógus tanszabadsága most már látom hogy ugyanaz mint az SZDS kormányok idején lopakodik be hogy mindenki azt oktat amit akar úgy, ahogy akar abból amit akar lesz-e neked ingyen tankönyvt majd most mindenki önmegvalósításból fölírja a legdrágább tankönyveket és akkor a kedves szülő azt majd megveheti.
[00:43:11]Tehát abban egyetértünk, hogy még ha ezt most ideét múlt is kimutat kimondani, meg van egyfajta ilyen a klasszikus értékeknek az ellehetetlenítése meg nevetséges tétele miatt egy ilyen magától való eltorlás a társadalomban, de én könnyű helyzetben vagyok, mert én Bencés diák voltam és ott a panonhalmi ebédlőnek a falán van egy van egy nagyon jó freskó, azt érdemes meg óvatosan nevez nevén, mert még azt is leveteti a falról a nemzeti hitvallás után.
[00:43:40][nevetés] ahol van egy hordó, ami ledobja magáról az abroncsokat.
[00:43:46]Üüm, és az van odaírva, hogy libertá te perit.
[00:43:48]Tehát meghalt a szabadság által, vagy elmúlt a szabadság által.
[00:43:51]Mert hogy a hordónak pont azok az abroncsok adták a lényegét.
[00:43:55]Ha ezt lelököd magadról, akkor véged van, akkor meg megszűnsz hordónak lenni.
[00:43:59]Hát ezt ugyanúgy az emberekre is szerintem lehet érvényesíteni.
[00:44:04]Ráadásul itt a liberalizmus jegyében még a szülői jogainkat is akarják csorbítani azzal ugye, hogy a pedagógusoknak is adnak bizonyos jogot.
[00:44:10]És itt most az LMBTQ érzékenyítésre gondol gyermekvédelmi törvényünknek annyit, tehát hogy és ugye amit láttunk körvonalazódni, most el lehet menni a Pride idején, [torokköszörülés] meg ki lehet nevetni azt, hogyha valaki egy ilyen civilizációs, szerintem civilizációs kérdésben fölszólal, de azért ezek is alapvetően meghatározzák nem a távoli jövő, hanem a közeljövőt.
[00:44:32]Tehát most csak itt erre egy gondolat a hogy soha annyi nemi diszfóriával élő fiatal tini lány nem volt, mint most.
[00:44:44]Ezek a gyerekek ezeknek segítségre van szükség, nem pedig arra, hogy löködjük őket bele a szakadékba.
[00:44:52]És itt már megint össze is függ az oktatás és az egészségügy és az adott rendszernek a ez a hiányossága, hiszen ez egy olyan robbanásszerű változás, amit te is mondtál, hogy erre például speciál még az egészségügy nem tud úgy érdemben válaszolni, akár a megfelelő, amit mondtál te is, hogy egy coachs, pszichiáter és és egyéb szakemberek segítségével, hogy ezen tudjanak segíteni.
[00:45:11]Viszont a másik oldalról megvan a megerősítés, hiszen ha én úgy kelek föl ma, hogy pillangó vagyok, holnap meg vizes pohár, akkor én erre megkapom a támogatást, sőt még meg is tapsolnak hátulról.
[00:45:19]Tehát valami nagyon-nagyon veszélyes ez az irány, és a gyerekeink számára a legveszélyesebben mi azért úgy nagyjából elvírozunk és megtaláljuk a helyünket, hiszen már van egy fix értékrendünk, felnőttünk, kialakult az életfelfogásunk.
[00:45:30]Nekik ez most alakul, és egy beteg eltorzult országban alakul ez ki.
[00:45:36]Igen, de adjon nekünk reményt a svájci állatorvosok kiállása, akik [nevetés] megmondták, hogy nem hajlandók kezelni a magukat állatnak képzelő embereket, mert nem állatok.
[00:45:44]A de hát mindenképpen ezzel foglalkozni kell, és ennek a minden minden vé vége a demográfia.
[00:45:49]Tehát minél nagyobb teret engednek ezeknek a nemétiszfóriáknak és ezeknek a a mentális gyengeségeknek, hogy azt ne merjem mondani, betegségeknek, amit most támogat ez a ez a közeg, az a nyugati liberális mainstream, az odavezet, hely demográfiai buntatók így zuhannak.
[00:46:10]Tehát nincs ezen mit csodálkozni.
[00:46:13]Most helyettes államtitkárnak lett kinevezve egy ürge Bartván.
[00:46:19]Bart István, így van.
[00:46:19]Nevét szerencsére nem jegyeztem meg, aki elmondta, hogy ez a jövő, hogy hogy fogyatkozó társadalom, járjunk élen benne, és ebben Magyarország igenis járjon élen.
[00:46:29]És a falurombolások csauceskemét megidézve megmondta, hogy nincs szükség kis településre szé Így van.
[00:46:35]Így van, így van.
[00:46:38]Természetes az urbanizáció, sőt az a velünk élő SZD ez az újra.
[00:46:42]Sajnos egyébként tényleg az emberben ez ez időződik föl.
[00:46:45]Szinte minden új és új meg megfogalmaz, hogy az SDS került kormányra.
[00:46:51]Ugye nem lehetett tudni, mert hogy ott volt rajta ezen a Tisza logón a piros masni, pirosfehér zöld masni, hogy hogy ez mi?
[00:46:59]De kicsomagolva hát a három szabadmadárra kiröppent, ugye?
[00:47:03]Ki kiröppentek.
[00:47:03]Egyébként még az is érdekes, hogy amikor Bóka Jani felszólal és ad nemzetközi jogi leckét a miniszterelnök úrnak, akkor az az egyetlen válasz, hogy te büdös kis SZDS-es, ugye?
[00:47:15]Tehát nem azzal foglalkozik, amit mond.
[00:47:19]Nem mindig azt személy.
[00:47:20]Erre utaltam én, amikor a miniszterelnök urat egy picit helyre tettem az egyik felszólalás után személyes megtámadtatás okán, amit most lehet, hogy meg fognak szüntetni, [torokköszörülés] mert a miniszterelnök nem jött ő ki abban, hogy személyes megtámadtatás okán a Balla Gyurival ott szót kértünk és picit irányba tettük.
[00:47:36]De akkor is, akkor is ez volt, hogy ő nem azzal foglalkozik, amit mi mondunk.
[00:47:41]Tudja, hogy igazunk van.
[00:47:43]tudj, tudja, hogy észérvekkel nem tud minket legyőzni, intellektuálisan nem tud fölénk kerekedni, egyetlen eszköze van, hogy nevetségessé tegye minket.
[00:47:50]És amikor a Bóka Jani le leoktatta, tényleg, mert köpni nyelni nem tudott a János okfejtése után, akkor elkezdett neki SZDS-ezni és így mellette ül a Ruf.
[00:48:02]És én ugye kicsit csibészesen ilyenkor odaszólok, hogy Ruf úr, nem ciki.
[00:48:06]Igen, nem ciki, hogy az SDS szitok szó a miniszterelnökn is az SZDS.
[00:48:09]Jó, jó, onnan jöttem.
[00:48:12]Tehát ö na szóval ezek ezek ilyen mondom nem nem számít a valóság, nem számít, hogy 30 másodperccel korábban mit mondtak, de szerintem ezt nem lehet tartósan ezt az állapotot társadalmi szinten fenntartani.
[00:48:24]Én abban bízom, a végül is a józan paraszt észbe vetett hit az egyetlen, ahhez érdemes ragaszkodni.
[00:48:31]Most elsősorban a türelem az egy nagyon fontos emberi elény.
[00:48:33]Tür türelmesen végigvárjuk.
[00:48:35]Míg ez a ez a tömegpszichózis le nem cseng egy kicsit.
[00:48:40]És amikor szembe jön valóság nagybácsi, akkor nekünk ott készen kell állni.
[00:48:42]De addig is nekünk az az elsődleges feladatunk, hogy higgattan, párgyilagosan, nem személyeskedve bemutassuk a valóságot azzal szemben, ami itt a csippolfére cirkuszban megy.
[00:48:55]Igen.
[00:48:55]Szóval stílusőrzés az nagy feladatunk sajnos, mert nem mehetünk ennyire le, tehát hogyha alá alámerülünk en ab nem az csak olaj a tűzre is, abban a közegben ő otthonosan mozog.
[00:49:03]Tehát még élvezni is azt, hogy akkor innentől még partnert is talál a a fröccsögésére meg a minőség stílusá a másik meg [nevetés] az, hogy arra arra kell figyelni.
[00:49:14]Tehát számomra ez az ilyen igazodási pont, hogy azok a amik lehet, hogy ma nem tudom, tényleg ilyen avitnak tűnő gondolatok, hogy azokat én mint ahogy gyökérbe kell kapaszkodni, és ha háromszor vagy 3000erszer kinevetik, megtapossák, belerúgnak, akkor is úgy gondolom, hogy az, hogy itt vagyunk 1100 éve, az annak az identitásunkban, a családoknak, a nemzetnek, a hitnek a az erejéből létezhet.
[00:49:42]Tehát, hogy akármennyire nevetségessé teszik ezeket a szavakat, őriznünk kell meg ezeket a fogalmakat, és hát így eltávolítani, amennyire lehet ezt a ezt a bántalmazó közeget.
[00:49:55]Így van.
[00:49:55]Ez a jó.
[00:49:56]Szerinted amúgy Zsuzsi az most egy előny és erősség, és most kifejezetten a nők a politikában és a nők a plenáris ülésteremben témakörére kérdeznék rá.
[00:50:07]ugyanis azt hát látjuk, tudjuk, tapasztaljuk, hogy miniszterelnök úr legalábbis fél a az okos és bátor nőktől, és nem szégyenli magát folyamatosan sértegetni, akár női, akár anyai mi voltában is ugye voltokban is egy ilyen az, hogy nőként egy ilyen közegben kell működnőd és hatékonyan működnöd, ez egy előny hiszen a női erőből tudsz azért merétkezni, vagy úgy érzed, hogy ez most nem é soha élettem őszintén szólva ezen, hogy most nőként vagy nem nem nőként kellene, hogy felmerüljön, de sajnos a gyakorlat alapján sztikusnak se gondol gondoltam, hogy valahol ide keveredek.
[00:50:38]Ahz képest tök [nevetés] ügyes de nem tehát nem is tudnám t lenne egy név egy nem tudnám ráírni ezt, mert nem tudom valahogy de most előny vagy nem előnyom én ismerem Varga Juditot nagyon szerettem és sokszor jut eszembe, hogy hogy milyen kőkemény lehetett.
[00:50:57]Úgyhogy azt gondolom, hogy nekem így, hogy legalább egy ilyen távtastással kell figyelni, akkor ezt így bírni kell, ezt a gyűrődést.
[00:51:08]De kétségkívül mondjuk nem egy ilyen barátságos közeg, vagy nem nem ilyet álmodik magának kislányként az ember, [nevetés] hogy hogy ott ül egy ilyen helyzetben, de de nagyon sokun, tehát igaziból a másik, amire figyelni kell, az pedig a mögöttünk lévők.
[00:51:23]És ugyan én nem folytatok mi ez?
[00:51:24]társadalmi egyeztetés, de azért egy mini mini mintázat, mégis csak, hogy amikor akár ott ülök a parlamentben, és nyilvánvalóan sokan, akik a mi közösségünkhez tartoznak, figyelik ugyanúgy a közvetítést, és hát állandóan jönnek nagyon helyes üzenetek, hogy tartsd ki, veled vagyunk, szorítunk ezt, hogy lehet kibírni, nem tud tehát, hogy azoknak az embereknek a képviseletében is kell az embernek magát tartania akkor is, hogyha egyébként az adott pillanatban nem annyira Ö, hogy mondjam, komfortos vagy egyszerű.
[00:51:59]Igen.
[00:51:59]És az a fajta agresszió, amivel a miniszterelnök reagál erre a bájos szelíd hangra, amit például a Zsuzsi képvisel, az látszik, hogy már a tiszások közül is némelyiknek sok.
[00:52:09]Tehát egyszerűen az arcukra van írva, hogy hogy ez sok nekik.
[00:52:15]Másrészt pedig a közvélemény jelentős részének ez sok.
[00:52:19]Tehát nem véletlen akarja betiltani a kamerázást a miniszterelnök, mert ő azt mondja, hogy azért azért tiltja be, hogy én ne Facebookozzak a hát ő is bajban lenne, mert a pötyörés az megy ott az asztal Facebook szerintem nem bírná nagyon, de a telefon az ma már egy munkaeszköz.
[00:52:37]Az embereknek joga van tudni, joga van tudni, hogy hogyan viselkedik a miniszterelnök, amikor azt hiszi, hogy nem mutatja a kamera, mert az első ilyen alkalmak, amiket én feltettem, hogy megmutattam, hogy hogy viselkedik ő kamerán kívül, hogy a a Zsuzsinak vagy Juhász Hajninak, egy nőnek hogyan szól be úgy, hogy rajta nincs bekapcsolva a mikrofon, azok közösségi médiában nagyot mentek azok a videók, és óriási felháborodást szültek.
[00:53:06]ezért akarja betiltani, hogy ezt a ezt az undorító, aljas és trágár hozzáállását a hölgyekkel, képviselő hölgyekkel szemben ne lássák az emberek.
[00:53:17]De ezt mi nem fogjuk hagyni, mi be fogjuk mutatni azt, hogy hogyan viselkedik ő, mennyire vállalhatatlanul és mennyire méltatlanul a miniszterelnöki posztjához.
[00:53:25]Minden tiszteletem Fófer Ágnesé, akinél ugyancsak egy pár nappal ezelőtt kiverte a biztosítékot egy bizonyos megjegyzés, és egyszerűen elvette a szót Magyar Pétertől.
[00:53:34]Igen, én értem.
[00:53:35]És másnap közzétettek egy közös fotót, és persze nagyon szeretjük egymást és az mondjuk pont az ellenkező mondta el, mint maga a célja volt.
[00:53:42]Igen, abszolút, abszolút visszás volt a a történet, de hogy már a saját közegén belül, hogyha ezt így nevezhetjük közegnek, már ott sem kiméli, tehát idáig a Fideszt, a KDMP, a Mi Hazánk ugye Dúródóra személyében, tehát hogy mindenki, aki nő, az az ő szemében alsóbb rendű és gyenge és támadható, és bele kell rúgni.
[00:54:00]Ezt most már kiterjesztette a saját körére is, és ez a fajta bántamo most már ott is elterjedt.
[00:54:05]De például Forst Hoffer házelnök asszony igen is be merte vállalni és minden tiszteletem az övén, mert az biztos, hogy kapott utána hideget meleget.
[00:54:13]A saját köreit belülről is rombolja ezzel a hozzáállással.
[00:54:18]Vannak olyan tiszások, akik tényleg egyfajta emberi minőséget képviselnek, és őket a Fidesz frakción belül is tisztelet övezi.
[00:54:26]A háelnök azt mond például ilyen.
[00:54:28]Igen.
[00:54:28]Abszolút.
[00:54:29]Igen.
[00:54:29]Abszolút.
[00:54:30]Egyébként az ő megszólalásai tényleg mondhatom, hogy teljesen tehát azt is, ahogy elmondta az, hogy szégyeli magát.
[00:54:38]Hát én is szégyellem magam ott ülve néha, hogy tulajdonképpen a magyar emberek ezt figyelik, mint az ő ö, hogy mondjak képviselőiknek a a mutatványát.
[00:54:47]Tehát ezt mélyen egyet tudok vele érteni, és le a kalappal egyébként, hogy elvette a a szót.
[00:54:51]Egyébként a házszabály szerint sem igazán volt mozgástere, viszont ugye hát ebben a helyzetben, amiről idáig beszéltünk, ez egy nagy fegyvertény valóban, hogy a saját méltóságát, mármint házelnöki méltóságát is megőrizve ezt megtette.
[00:55:09]Biztos vagyok benne, hogy nem volt egyszerű sem akkor, sem pedig utána a kávézás is nem tudom mennyire volt.
[00:55:19]Ő őszinte és reméljük, hogy ezzel, hogy most itt őt elismerésben részesítettük, nem lát persze igen, [nevetés] mert a legrosszabb ajánlólevél, hogy dicsérjen meg téged a SKD [nevetés] frakció.
[00:55:33]Igaz, az igaz, akkor nem mondtunk semmit.
[00:55:34]Abban biztosak vagyunk, hogy tengernyi feladata és az ország megmentése mellett Magyar Péter folyamatosan figyeli és szemlézi a Mondiner műsorait és az újságot és a cikkeket és az írásokat és mindent.
[00:55:44]Hát kevésre mint fűzök hozzá, de próbáljuk meg.
[00:55:49]Mit kérdeznétek tőle, hogyha egy olyan kérdést föltehetnétek, amire mondjuk muszáj válaszolnia?
[00:55:54]Tehát nem tud kitérni, nincsen droger vagy tolvaj, vagy muszáj válaszolnia.
[00:55:59]Mi lenne az, Zsuzsi?
[00:56:02]Fú, [sóhajtás][zihálás] biztos.
[00:56:06]hogy biztos ezt kell.
[00:56:06]És így Péter, hát a [sóhajtás] híresneves felmelő híre hivatkozik mondjuk Márdől Ferencre állandóan.
[00:56:16]Én azt kérdezném meg az ő példaképére Anta Józsefre, hogy vajon Anta József és MDő Ferenc büszkék lennének-e rád?
[00:56:23]Kedves Péter, mit gondolsz?
[00:56:27]Várjuk Magyar Péter válaszát a komment szekcióban.
[00:56:29]Zsuzsi Péter, nagyon-nagyon szépen köszönöm, hogy eljöttetek most ide hozzánk.
[00:56:33]Jövő héten találkozunk.
[00:56:33]A politikai és a parlamenti élet nem áll meg, bár nem lesz itthon Magyar Péter, és hát nélküle ugye a fűsenő Magyarországon, de a munka a háttérben folyik tovább.
[00:56:43]Úgyhogy kitartást és nagyon-nagyon jó munkát kívánok minden.
[00:56:46]Köszönjük szépen és köszönjük a figyelmet.
[00:56:49]Önöknek pedig köszönöm a megtisztelő figyelmet.
[00:56:51]Találkozunk legközelebb is.
[00:56:53]Parlamenti kibeszélőnk folytatódik jövő héten.
[00:56:55]Pócs János és Szűcs Gábor érkezik majd hozzám.
[00:56:58]Tartsanak velem akkor is.
[00:56:59]Addig is mindenkinek jó egészséget kívánok.
[00:57:01]Viszontlátásra.
[00:57:01]เฮ [zene]