Ridikül 50:03

Az aranykor ragyogása | Ridikül

idősek védelmeéletmódinterjúmentális egészségközösség
Az aranykor ragyogása | Ridikül
tl;dr

A Ridikül műsor az aranykorról beszél – arról, hogy a nyugdíjba vonulás lehet-e valóban az élet legszebb szakasza. A vendégek között van Patai Mara és Gombos László, akik 50 és 60 éves korukban kezdtek el jégtáncozni, és nemzetközi hírnévre tesznek szert. Történetük azt mutatja, hogy az aktív életmód, a közösség és az örömforrás megtalálása bármely életkorban lehetséges.

A beszélgetésben részt vesz Dr. Jászberényi József gerontológus, aki az aktív időskor kutatója, és Szívós Zoltán edző, aki szenior tréningeket vezet. Közös üzenetük: nem szabad abbahagyni azt, amit szeretünk; az örömöt kell választani; és az idősödés nem feltétlenül hanyatlás, hanem új lehetőségekkel teli életszakasz.

A beszélgetés során kiderül, hogy az első nyugdíjas évek gyakran vákuumnak tűnnek, de ezt betölthetjük olyan tevékenységekkel, amelyek lelki és fizikai jólétet adnak. Az aranykor ragyogóvá válhat, ha tudatosan építkezünk, és nem adjuk fel azokat az örömforrásokat, amelyek értelmet adnak az életünknek.

Részletes összefoglaló

Az aranykor fogalma és jelentése

A műsor bevezetésében a moderátor azt vizsgálja, hogy a nyugdíjba vonulás miért lehet olyan különbözőképpen megélve: egyesek számára kilépés, mások számára belépés, van, aki törésnek, más építkezésnek látja. Az alapkérdés: mitől függ, hogy az élet második felét élvezzük-e, és meglátjuk-e benne a lehetőséget?

„Vajon mitől függ, hogy ezt a szakaszt élvezzük-e az életünkben? Hogy meglátjuk-e benne a lehetőséget? Mitől válhat az élet dele után az aranykor valóban ragyogóvá." *

Patai Mara és Gombos László jégtánc-története

Patai Mara 50 éves korában kezdett el korcsolyázni, miután férje autóbalesetben meghalt. Két nagy fiúval maradt egyedül, és tudatosan keresett valami olyat, ami segíthet feldolgozni a tragédiát. A városligeti jégpálya közösségébe került, ahol jégtáncozni kezdett.

„Én a városligetbe 50 éves koromban kezdtem el korcsolyázni, és akkor beiratkoztam a jégtánckörbe." *

Gombos László hasonló módon élt át családi tragédiát: 50 éves korában felesége betegség miatt meghalt. Ő is a korcsolyázásban találta meg a vigasztalódás és kikapcsolódás lehetőségét. Korábban gyerekkorában versenyezve korcsolyázott, de 20 évet kihagyott. A sport visszahozta őt az életbe.

„50 éves koromban a feleségem meghalt sajnos betegség miatt, és akkor mindkettő tökéletiben azért nagyon komoly törések is voltak, és ez nem nyilván nem csak a nyugdíj. De kénytelen voltam valami olyan boldogulást keresni, ahol ahol meg tudok vígasztalódni." *

A páros 14 éve táncol együtt, és nemzetközi hírnévre tett szert, amikor egy videójukat 6 millió ember nézte meg. Azóta minden televízió csatorna jelentkezett, és világszerte kapnak gratulációkat. Még Regőci Krisztina is gratulált nekik.

„A keresztlányom jött át szólni, hogy keresztpa, a 6 millió megnézték a jégtáncotokat. Erre másnap reggel itt a műjégen várnak bennünket. Minden televízió csatorna jelentkezett." *

A jégtánc technikai és lelki aspektusai

Mara és László hangsúlyozzák, hogy a jégtánc nem egyszerű hobbi – komoly tanulást és kitartást igényel. 17 különböző táncot tudnak, köztük tangót, argentin tangót, paso doble-t és különféle keringőket. Minden lépésnek megvan a maga rövidítése és tudatos megtervezése.

„Rengeteg tanulnivaló van. Ez nem úgy működik, hogy kimegyek a jégre és elkezdek táncolni. Szóval nekünk meg kell tanulni, minden a jégtáncban minden egyes lépés meg van tervezve." *

A sport számukra nem csupán fizikai aktivitás, hanem lelki gyógyulás is. Azt mondják, hogy amikor jégen vannak, elfeledkeznek a fájdalmakról és a gondokról. A közösség ereje pedig nélkülözhetetlen volt mindkettejük számára.

„Maga ez a sport lelkileg annyira kihozott bennünket ebből a letargiából, ami ezzel jár, hogy élvezzük az életet." *

Az ifjúságkultusz és az idősödés megítélése

Dr. Jászberényi József gerontológus kritikát gyakorol a mai világ ifjúságcentrikus attitűdjével szemben. Szerinte a fogyasztói társadalom azt az üzenetet közvetíti, hogy az idősödés csupán fogyatkozás, és az emberek erőltetetten próbálnak fiatalnak maradni.

„Ez a mai világ a maga a felgyorsult tempójával abszolút ifjúságcentrikus. Azt a képzetet keltik és egymásban gerjesztik az emberek, hogy ha te már eljutottál 40-ig, 50-ig, 60-ig, akkor te már nem vagy annyira értékes." *

A moderátor hozzáteszi, hogy amikor valaki jól néz ki idős korában, azt mondjuk: „letagadhatnál 20 évet", holott helyesebb lenne azt mondani: „jól nézel ki így, ahogy vagy". József szerint a „pro-age" szemlélet helyesebb, mint az „anti-age" – azaz a saját korunkhoz igazodva élni és gondolkodni.

„Az egészséges és normális szemlélet, amit én az előadásaimban, könyveimen is mindig mondok, az a pro agage, tehát a magam korához igazodva nézek ki, gondolkodom, kommunikálok, beszélek." *

Az átmenet az aktív munkavégzésből a nyugdíjba

József hangsúlyozza, hogy az első nyugdíjas évek gyakran vákuumnak tűnnek, de ezt megelőzhetjük, ha már 40–50 éves korunkban tudatosan gondolkodunk a jövőnkről. Magyarország kedvező helyzetben van az európai átlaghoz képest a nyugdíjaskori munkavállalás lehetőségeit illetően.

„Az embernek tudatosan fel kell építenie magát 50 felett. Nem csak fizikailag, lelkileg, szellemileg, hanem ebben a tekintetben is, hogy mi lesz velem, amikor nyugdíjba kerülök." *

László szerencsésnek érzi magát, mert családi házban lakik, és a kertészkedés mellett számos hobbija van: kerékpározás, pingpongozás, és természetesen a jégtánc. Mara viszont tudatosan keresett valami olyat, ami jót tesz a testének és a lelkének.

„Én én én én én nem tudok táncolni. Én valamikor korcsolyáztam, de táncolni nem tudok. Gyere közénk, hát szívesen tanítunk." *

A közösség szerepe az aktív időskorban

A közösség ereje kulcsfontosságú mindkét vendég számára. Mara azt mondja, hogy a városligeti jégtánckör befogadó közössége adott neki egy olyan lökést, amely megváltoztatta az életét. László pedig azt hangsúlyozza, hogy az embernek meg kell találnia az életében azt az örömforrást, amely lelkének és testének jót tesz.

Szívós Zoltán edző azt tapasztalja, hogy a szenior tréningeken a rendszeres részvétel önmagában már nagy dolog. Nem kell nagy fogadalmakat tenni – elég, ha hetente egyszer vagy kétszer eljárunk egy edzésre.

„Ha az a rendszeresség heti kettő, az is teljesen jó, de akár heti egy is kalapot érdemel." *

A fizikai aktivitás és a mentális egészség

Zoltán edzőként a mentális aspektusra is nagy hangsúlyt helyez. Az edzőtermében nem engedélyezi a panaszkodást – azt mondja, hogy a fizikai fejlődés nem olyan hatásos, ha mentálisan nem javulunk.

„Én a mentális részéről is megközelítem az edzést elég komolyan, szóval én nem igazán nélkül, tehát lehet mentális rész, lehet sokansokan, igen kihagyják ezt belőle, de én azt vettem észre, hogyha az ember m fizikailag javul, az nem olyan hatásos, mintha mentálisan is egyre jobb állapotba kerül." *

A panaszkodás szerinte egy rossz szokás, amely mélyül, mint egy traktor által kialakított nyomvájú. Helyette a pozitivitást és a hálát kellene gyakorolni nap mint nap.

Az örömforrás megtalálása és az előzmények fontossága

József azt javasolja, hogy gondolkodjunk azon, mivel töltjük az életünk nyugdíj utáni szakaszát, és próbáljuk beépíteni azokat a tevékenységeket, amelyek örömet okoztak. Fontos, hogy ne egészen új dolgokba fogjunk, hanem azokra emlékezzünk, amelyekben már volt sikerélményünk.

„Gondolkodj arról, hogy mivel töltöd a az életednek azt a szakaszát, ami a nyugdíjtól kezdődik, és gondolkodj azon, hogy mi okozott örömet, és azt próbáld beépíteni a nyugdíjutáni időszakba." *

Zoltán hozzáteszi, hogy ha visszaemlékezünk arra, mit szerettünk csinálni kamaszkorunkban, és azokat elővesszük, akkor sokkal gyorsabban válik komfortossá az új tevékenység, és „20 évesnek érezzük magunkat".

László személyes küzdelme és kitartása

László különösen érdekes példa az akaraterőre. 57 éves korában prosztatarákkal diagnosztizálták, és radikális műtéten esett át. Ezt követően tudatosan döntött úgy, hogy élni akar és boldoggá akarja tenni az életét.

„Én akkor elhatároztam tudatosan, hogy én élni akarok, és én én én szeretném boldoggá tenni újra az életemet, és nem adtam fel. Nem adtam fel." *

Azt mondja, hogy minden reggel, amikor elindulnak, félreteszi a fájdalmakat, és kibotorkál a jégpályára. Három gerincsérvvel is él, de ezt nem engedi, hogy megállítsa.

„Minden reggel, amikor elindulok, akkor én ezt félreteszem, úgy k és aztán megyek, kibotorkálok a jégpályára, fáj a derekam, leszalékoltak 50 éves koromban három gerincsérvel letalékoltak és a mai napig is korcsolyádom." *

Az életkor hosszabbodása és az időskori egészség

József rámutat, hogy az európai átlag életkor már meghaladja a 80 évet, és az egészségben eltöltött évek száma is nő. Ez azt jelenti, hogy hosszú lesz az az idő, amelyet a nyugdíjban töltünk – nincs értelme azt panaszkodással eltölteni.

„Tehát hosszú lesz az az idő. És akkor azt végig akarod panaszkodással tölteni?" *

A boldogság görbéje és az életkor

Zoltán említi, hogy a kutatások szerint a boldogság görbéje U alakú – az emberek az élet elején és az alkonyán a legboldogabbak. Ez azt jelenti, hogy az aranykor valóban lehet az élet legszebb szakasza, ha tudatosan építkezünk.

Az üzenetek az utánunk jövőknek

A beszélgetés végén mindhárom vendég megfogalmaz egy-egy üzenetet az utánuk jövő nyugdíjasoknak:

József üzenete: Gondolkodj arról, hogy mivel töltöd a nyugdíj utáni időszakodat, és gondolkodj azon, hogy mi okozott örömet. Már 40–50 éves korban kezdj el tervezni.

Mara üzenete: Találd meg saját magad számára azt az örömforrást, azt a tevékenységet, ami örömöt okoz. Ha ez megvan, akkor tovább tudsz építkezni, és az életnek annyi szépsége van még emellett.

„Talá meg saját magad számára azt az örömforrást, azt a azt a tevékenységet, ami örömöt okoz. Ezöt, ami kiteljes ami ami abszolút." *

László üzenete: Nem szabad abbahagyni azt a sportot, amely örömet jelent, vagy azt a munkát, vagy azt az időt, amit örömmel tudsz eltölteni. Ne hagyjuk abba és ne adjuk fel.

„Visszakanyarodok arra, amit a legelején mondtam, hogy nem szabad abbahagyni azt a sportot, ami örömet jelent, vagy azt a munkát, vagy azt az időt, ami amit örömmel tudok eltölteni, azt nem szabad abbahagyni, azt csinálni kell egész addig, amíg amíg élek." *

Zoltán üzenete: Válaszd az örömöt minden pillanatban. A gondolatainkkal döntéseket hozunk, és választhatjuk azt, hogy pozitív vagy negatív irányba helyezzük a fókuszt.

„Én inkább igen, ezt választanám. Válaszd az örömöt minden pillanatban, mert a gondolatainkkal döntéseket hozunk mindig, és választhatjuk azt, hogy most most merre helyezem a fókuszt pozitív, negatív irányba." *

Az aktív időskor gyakorlati aspektusai

Zoltán hangsúlyozza, hogy az edzéseket személyre kell szabni. Az edzőtermekben ma már gyakori a szenior csoportos órák, de a szabadtéri edzőparkok is egyre elterjedtebbek. A séta is egy kiváló testmozgás, akár egy kutyával, akár anélkül.

„Szerencsére az edzőtermekben már nagyon gyakori. Felismerték, hogy a szenior korcsoportra igenis lehet építeni." *

Az edzésben fontos, hogy az emberek ne mérjék magukat másokhoz, hanem önmagukhoz. Zoltán azt tanácsolja, hogy válasszanak könnyítést vagy nehezítést, és az ismétlések számát is maguk szabják meg.

Az örömöt megelőző küzdelem

Bár Mara és László története inspiráló, a moderátor és a vendégek hangsúlyozzák, hogy az örömöt megelőzi a küzdelem. Az aktivitás mellett szükség van erőfeszítésre és megfeszülésre. Ez azonban nem negatív – az igazi örömöt az adja, amelyért küzdöttünk.

„Én úgy gondolom, hogy mert ti most nagyon szépen olyan mesésen á ráadásul gyönyörű tánc szépen mozogtok, az ember azt hiszi, hogy ez könnyű, de ebbe küzdés is van, kell, hogy maradjon küzdés is." *

⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
  • „kúbris korcsolyát" – valószínűleg „kötöttes" vagy hasonló jellegű kezdő korcsolya, de az ASR nem egyértelmű
  • „jéggondolodást" – valószínűleg „jégkarbantartást" vagy „jégpályakezelést" jelent
  • „műégpálya" – helyesen: „műjégpálya"
  • „poka problémák" – valószínűleg „porckoponya problémák" vagy hasonló orvosi kifejezés
  • „jégszerelemott" – értelmezhetetlen, kontextusból: valószínűleg „jégszerelem" vagy „jégpálya" szóról van szó
  • „jégtáncoltam" – helyesen: „jégtáncoltam" (helyesen írva)
  • „műkori penge" – valószínűleg „műkorcsolya penge"
  • „pengén volt" – a szövegkörnyezet alapján értelmezhető
  • „Isten hozott benneteket" – a moderátor üdvözlése, helyesen értelmezhető
  • „pesterzsébeti jégcsarnokban" – helyesen: „pesterzsébeti jégcsarnokba"
  • „undokabbat" – valószínűleg „undorítóbbat" vagy „kínzóbbat", de a kontextusból „kérdezek egy nehezebbet" értelmezhető
  • „falevelek voltak a jégen" – valószínűleg „levelek voltak a jégen"
  • „műkorisok" – valószínűleg „műkorcsolyázók"
  • „bejönnek a műkorisok" – helyesen értelmezhető
  • „porcsolyázásban" – helyesen: „korcsolyázásban"
  • „korizunk" – helyesen: „korcsolyázunk"
  • „Szabó Magda" – helyesen értelmezhető
  • „jégpálya" – helyesen értelmezhető
  • „korcsiádásba" – helyesen: „korcsolyázásba"
  • „rágbeg lett" – valószínűleg „rákbeteg lett"
  • „vígasztalódni" – helyesen: „vigasztalódni"
  • „jégtáncoltam" – helyesen értelmezhető
  • „műkorcső" – valószínűleg „műkorcsolya"
  • „tönkre a jeget" – helyesen értelmezhető
  • „belemegyünk a szakmába" – helyesen értelmezhető
  • „fémben" – valószínűleg „filmben" vagy „beszélgetésben"
  • „porcsolyázni" – helyesen: „korcsolyázni"
  • „konfér" – értelmezhetetlen, valószínűleg „konferenciáról" vagy hasonló szóról van szó, de kontextusból nem világos
  • „iledsz meg" – valószínűleg „ijedsz meg"
  • „nyakatokban csillog" – helyesen értelmezhető
  • „korcsolyaci cipőt" – helyesen: „korcsolya cipőt"
  • „Jászberényi József" – helyesen értelmezhető
  • „gerontológus" – helyesen értelmezhető
  • „Szívós Zoltán" – helyesen értelmezhető
  • „Regőci Krisztina" – helyesen értelmezhető
  • „ridicűmagazin.hu" – helyesen: „ridicul.hu" vagy hasonló
  • „mediaclick.hu" – helyesen értelmezhető
  • „ridicul.hu" – helyesen értelmezhető
Teljes átirat megjelenítése

[00:00:15]Van, aki számára kilépés, mások számára éppen, hogy belépés.

[00:00:18]Sőt, van, aki azt gondolja, hogy törés, más viszont úgy védelkedik róla, hogy építkezés.

[00:00:23]És hogy ne adjam abba ezt a sort, van aki úgy érzi, hogy hanyatlás indul meg ezzel, mások viszont úgy, hogy kiteljesedés.

[00:00:34]A nyugdíjba vonulás valamennyi életének fontos fordulópontja, mintha egy új műszakot, egy új életszakaszt kezdenénk.

[00:00:43]Vajon mitől függ, hogy ezt a szakaszt élvezzük-e az életünkben?

[00:00:46]Hogy meglátjuk-e benne a lehetőséget?

[00:00:50]Mitől válhat az élet dele után az aranykor?

[00:00:54]valóban ragyogóvá.

[00:00:54]Erről szeretnénk ma beszélgetni.

[00:01:00]Patai Mara, nyugdíjasként vált ismerté különleges történetével.

[00:01:03]Az aktív életmód és a sport szeretete később is meghatározó maradt az életében, és a korcsolyázásban találta meg az egyik legnagyobb örömforrást.

[00:01:14]kitartásával és lelkesedésével hamar sokak figyelmét felkeltette, és időskori sportteljesítményével világszerte ismertté vált.

[00:01:21]Története inspiráló példája annak, hogy új sikerekre és élményekre soha nincs késő.

[00:01:26]számára a mozgás nemcsak egészség, hanem közösség és életöröm is.

[00:01:32]Példájával sokakat bátorít arra, hogy idősebb korban is merjenek új dolgokba belekezdeni.

[00:01:40]Gombos László aktív nyugdíjasként a porcsolyázásban találta meg a mozgás és a közösség örömét.

[00:01:45]Számára a sport a mindennapok része lett, amely nemcsak fizikai aktivitást, hanem rendszeres kihívást és kitartást is jelent.

[00:01:53]Hosszú gyakorlással és elkötelezettséggel olyan teljesítményt ért el, amelyre nemzetközi szinten is felfigyeltek.

[00:02:01]Így idős korában világszerte ismertté vált korcsolyázóként.

[00:02:07]Története azt mutatja, hogy a befektetett munka és kitartás az aranykorban is meghozhatja a gyümölcsét.

[00:02:13]Példája sokak számára bizonyítja, hogy az aktív életmód bármely életkorban új lendületet adhat.

[00:02:25]14 éven korizunk együtt, táncolunk együtt, és azóta azóta szárnyalunk.

[00:02:35]10 éves koromban kezdtem korcsolyádni, akkor egy ilyen kúbris korcsolyát kaptam a szüleimtől.

[00:02:41]Többre nem volt sajnos pénzünk.

[00:02:43]Engem soha senki nem tott.

[00:02:48]Az iskolába felöntötték a jégpályát.

[00:02:48]Hát természetesen én ott mindjárt vállaltam jéggondolodást, hogy korlátlanul tudtam használni a jégpályát.

[00:03:01]Mínusz 20-22 fokba még a fülem is lefagyott, de én a jégen voltam.

[00:03:07]Az édesapám tervezte az összes műégpályának a hűtőberendezését, többek között a városgyeti műégpályát.

[00:03:16]Úgyhogy én már nagyon kis gyerekkorban kezdtem el korcsolyázni.

[00:03:18]Három évig versenyeztem gyerekkény, aztán poka problémák miatt abba maradt.

[00:03:28]Mikor nyugdíjba mentem, akkor jöttem le, és itt a városligeti jégtánckör beszippantott.

[00:03:40]Én a városligetbe 50 éves koromban kezdtem el korcsolyázni, és akkor beiratkoztam a jégtánckörbe.

[00:03:49]Mert már legalább az ötödik pár korcsán, mert ez 10 éves ez a korcsa.

[00:03:51]Nem szívesen teszem le a lábamról, mert annyira hozzám szokott, és ebbe tudok mindenféle figurákat megcsinálni, de kénytelen vagyok, mert már nem lehet hozzá pengét kapni.

[00:04:05]Ez a műkori penge meg legalább 60 éves.

[00:04:08]És ezt egy penge készítő készítette.

[00:04:13]Én amikor anno gyerekkorba versenyeztem, ez a pengén volt.

[00:04:20]És egy másik cipőre én áttetettem.

[00:04:26]A jégszerelemott össze.

[00:04:26]Mara is elvesztette a párját.

[00:04:29]Hasonló módon én is abban az időben elvesztettem a páromat.

[00:04:33]Így aztán mind a ketten egyedül maradtunk.

[00:04:37]Maga ez a sport lelkileg annyira kihozott bennünket ebből a letargiából, ami ezzel jár, hogy élvezzük az életet.

[00:04:50]Mi nem is tudtunk róla.

[00:04:50]A keresztlányom jött át szólni, hogy keresztpa, a 6 millió megnézték a jégtáncotokat.

[00:04:55]Erre másnap reggel itt a műjégen várnak bennünket.

[00:05:00]Minden televízió csatorna jelentkezett, minden áldott napatásunk volt.

[00:05:06]Világhírűek lettünk és mindenhonnan kapunk gratulációkat.

[00:05:09]És mi azért elolvassuk a hozzászólásokat is.

[00:05:13]Olyan dolgokat írnak, hogy állandóan megkönnyezedzük.

[00:05:19]Eljutottunk odáig, hogy Regőci Krisztina is gratulált nekünk, és ezt mindig megkönnyezzük, és ezért érdemes élni.

[00:05:33]Ez a jégszerelem tulajdonképpen ez mindent felülír.

[00:05:35]Ez a mi barátságunk, ez valószínű, hogy egy örök életen át már elkísér minket.

[00:05:43]Örömmel jövünk, örömmel tesszük a dolgunkat.

[00:05:45]Ez az igazi fiatalság receptje.

[00:05:52]Isten hozott benneteket.

[00:05:52]Nagyon örülök, hogy itt vagytok.

[00:05:54]Mit táncoltatok legutóbb a jégen?

[00:05:57]Mi volt a legutóbbi tánc maradt?

[00:06:02]Hát legutóbb egy héttel ezelőtt a pesterzsébeti jégcsarnokban voltunk korcsolyázni és tulajdonképpen végigtáncoltuk az összes repertoárunkat, amit tudunk.

[00:06:13]17 táncot tudunk, és annak a kombinációját táncoljuk mi.

[00:06:21]Tehát a tangó, tehát egy ilyen vegyes a attól függ, hogy milyen zene megy.

[00:06:27]A tangó, az argenentin tangó, a pazodoble, a keringők, bécsi keringő, Európa keringő.

[00:06:38]Mert hogy titeket a keringő hozott össze, nem?

[00:06:41]Tehát, hogy a keringő a ti szívtáncotok, ugye?

[00:06:44]Igen, jól jól olvastam.

[00:06:47]Jól látom.

[00:06:50]Akkor kérdezek egy undokabbat.

[00:06:50]És mikor estetek el legutóbb?

[00:06:52]Mert úgy azért el tudom képzelni, hogy az is beleférhet egy ilyen menetbe.

[00:06:58]Hát ez a műjégen volt.

[00:07:01]Igen.

[00:07:01]Nem olyan régen.

[00:07:01]Körülbelül körülbelül egy hónappal ezelőtt aznap estem négyet.

[00:07:06]Négyet.

[00:07:06]De falevelek voltak a jégen, tehát hibás volt a jég is.

[00:07:12]Bejönnek a műkorisok, és azért az a tánc meg a műkorcső az két külön fogalom, úgyhogy muszáj volt figyelmeztetni őket, hogy ne tegyék tönkre a jeget, mert mert sajnos a rendezők ránkengték őket.

[00:07:29]Na hát akkor itt már egészen milyen belemegyünk a szakmába, ugye a jégszakmába.

[00:07:34]Alapvetően valahogy úgy fogalmaztál a kis fémben, hogy abból a letargiából ki kellett jönni.

[00:07:39]De hát miért letargia az, hogy nyugdíjba vonulsz?

[00:07:42]Nem, nem az volt letargia a a a nyugdíjas kor, hanem tulajdonképpen hát ugye családi tragédia történt.

[00:07:53]A a férjem elhunyt autóbalesetben, ott maradtam két nagy fiúval, és szóval nehéz volt, nem volt érezted, hogy váltani kell, hogy lép Igen.

[00:08:07]Pontosan ez az.

[00:08:07]Pontosan ez az.

[00:08:07]És aztán nyugdíjba mentem, és és elhatároztam, hogy hogy a a műjégen keresem meg azt, amit amit gyerekkorban csináltam.

[00:08:21]Tulajdonképpen érdekes, hogy vissza is nyúltál, vagy vissza akartál nyúlni valamihez, amiben nagyon jó volt lenni, és ez újra visszakerülhetett az életedbe.

[00:08:29]Ezt jól látom?

[00:08:32]Igen.

[00:08:32]Pontosan ez.

[00:08:32]Pontosan ez.

[00:08:32]Nem beszélve arról, hogy hogy ugye a a műégpálya az a világ egyik legszebb nyitott jégpályája.

[00:08:42]Tehát olyan környezetbe korcsolyázni.

[00:08:45]Az édesapám tervezte a műégpályának a hűtőberendezését ennek a ennek a pályának és annó annak idején.

[00:08:54]Tehát az a régi kötődés, az édesapám szeretete is az, ami ami hihetetlen.

[00:09:01]Igazából ilyen hideg, kemény dologban ennyi melegség van a te életedet tekintve.

[00:09:05]Neked is, László, merthogy téged is sok minden köt ehhez a jéghez.

[00:09:11]Ugye Szabó Magda, nem tudom tudjátok-e, írja egyik regényében, hogy tökében az életünk is egy jégpálya, és akra kell vigyáznunk, hogy szépen ugorjunk, meg szépen táncoljunk rajta.

[00:09:19]Tehát neked is tulajdonképpen az életed is egy jégpálya.

[00:09:24]Hát igen, igen, igen.

[00:09:24]Tulajdonképpen 50 éves koromban én azért mentem vissza a jégpályára, mert ugye 20 évet kihagytam a korcsiádásba, de 50 éves koromban a feleségem meghalt sajnos betegség miatt, és és illetve hát ő 43 éves volt akkor, amikor rágbeg lett, és aztán három évre rá meghalt.

[00:09:50]Úgyhogy akkor mindkettő tökéletében azért nagyon komoly törések is voltak, és ez nem nyilván nem csak a nyugdíj.

[00:09:58]De kénytelen voltam valami olyan boldogulást keresni, ahol ahol meg tudok vígasztalódni, ahol ahol ki tudok kapcsolódni.

[00:10:06]És én úgy nézett ki, hogy a a korcs az meg fogja hozni számomra a boldogulást, és elkezdtem újra korcsolyázni, és aztán onnantól kezdve szinte megállás nélkül csak jég, jég jég az életem.

[00:10:24]Szereted, ha csúszik, igaz?

[00:10:24]Nagyon hát mindent mindent csináltam, jégtáncoltam, műkorcsáztam, tanítottam, oktattam kisgyerektől nagy gyerekig, felnőttekig, aki csak jött.

[00:10:39]Akkor te egy ónosesőtől se iledsz meg, hogyha leesik a városban.

[00:10:42]Ezt ezt mondjuk jó hallani.

[00:10:44]Én megszoktam, hogy esem rátok nézek és gyönyörűen összehangoltan vagytok öltözve.

[00:10:49]A színek egymásnak megfelelnek.

[00:10:52]Sőt, a nyakatokban csillog egy aranynyaklánc, ami egy korcsolyaci cipőt ábrázol.

[00:10:58]Ezt együtt döntöttétek el, hogy viselitek, vagy vagy együtt csináltattátok?

[00:11:04]Mesélsz ennek a történetéről?

[00:11:07]Nem, nem.

[00:11:07]tulajdonképpen Lacinak már volt, mikor mi megismertük egymást, és aztán nekem annyira megtetszett, annyira megtetszett, és úgyhogy én is csináltattam egyet, és azóta mi állandóan ezt viseljük.

[00:11:21]Állandóan ezt visel.

[00:11:24]Ezzel is üzentek, de azért az a 25 vagy akárhány 10 millió ember, aki titeket látott, nyilván egyéb üzenetet is megkapott.

[00:11:32]Szerintetek mit üzek ti?

[00:11:36]Nemcsak a kortársaitoknak, hanem azoknak, akik még csak most állnak a nyugállomány, hogy hogy ilyen elegánsan hívjuk előtt.

[00:11:44]Tehát szerintetek mi az üzenetetek, hogy újra kell kezdeni, újra kell tervezni?

[00:11:49]Mi az igazi megfogható, elvihető csomag, amit egy nézőkapati táncotokból?

[00:12:00]Én azt hiszem, hogy hogy nem újra kell kezdeni, hanem nem szabad abbahagyni.

[00:12:05]Nem szabad abbahagyni.

[00:12:05]Valaki mindig valamit mindig csinálnak a az emberek addig, amíg vagy sportot, vagy kedvenc játékot, bármit, csak csak megállni nem szabad, mert ha megáll az ember, akkor akkor vége a dolognak.

[00:12:23]Szóval Igen.

[00:12:24]És és azt mondod, hogy tevékenykedni, aktívnak maradni.

[00:12:26]De azért szeretni is kell, amit csinálunk, nem?

[00:12:31]Mert azért végigélünk több 10 évet a munkában, és valljuk mer nem mindig annyira csodálatos mindennap mara.

[00:12:35]Hát igen, az ember találja meg az életébe azt az örömforrást, ami ami tulajdonképpen a lelkének, a testének jót tesz, és ezzel ezzel segít segít magán tulajdonképpen, mert nekünk is a korcsolya olyan, hogy hogy a lelki gyógyulás is, de tulajdonképpen a testi karbantartás is, mert a rendszeres mozgás, amiben Mi ezt csináljuk, és tényleg rendszeresen, nem beszélve arról, hogy a korcsolya mellett mi mást is csinálunk.

[00:13:16]Tehát mi rendszeresen úszunk nyáron, kerékpározunk, most két éve szappozunk, tehát mindenbe belefogtok, pingpongozunk, tehát minden, ami ami ami mozgás.

[00:13:30]Szóval és azért ehhez az is hozzátartozik legalább.

[00:13:33]És én úgy gondolom, hogy mert ti most nagyon szépen olyan mesésen á ráadásul gyönyörű tánc szépen mozogtok, az ember azt hiszi, hogy ez könnyű, de ebbe küzdés is van, kell, hogy maradjon küzdés is.

[00:13:46]Tehát a az aktivitás mellett, a szerethetőség mellett kell egy kicsit erőfeszítést is tenni, megfeszülnie.

[00:13:56]Rengeteg, rengeteg tanulnivaló van.

[00:13:56]Ez nem úgy működik, hogy kimegyek a jégre és elkezdek táncolni.

[00:14:02]Ezt megpróbálják nagyon sokan fiatalok is, idősek is.

[00:14:09]De aztán rájönnek, hogy ez ez nem így működik.

[00:14:11]Szóval ennek is megvan a tematikája.

[00:14:13]Megvan az, hogy hogyan lehet ezt elsajátítani, ezt a táncot vagy ezt a sportot a jégen, és erre rá kell készülni.

[00:14:23]Tehát mi azért ennek utána néztünk interneten, utána beszereztük hozzá a szükséges anyagokat és és megtanultuk hozzá a lépéseket.

[00:14:33]Tehát ezt nem lehet csak úgy, hogy fogom és gyere, táncolunk egyet.

[00:14:39]Ez ez nem így működik.

[00:14:41]Ezt nagyon sokan jönnek oda hozzánk és megkérdezik, hogy ti mióta táncoltok?

[00:14:44]És akkor mondjuk, hogy 14-15 éve táncolunk, és akkor hát olyan szépen csináljátok.

[00:14:53]Igen, de ennek a hátterébe nem látnak bele.

[00:14:56]És akkor megkérdezi tőlem, hogy hát nem táncolnék én vele egyet.

[00:14:59]Mondom, a parketten biztos, de itt az tuti, hogy esünk.

[00:15:05]Tehát ez ez nem így működik.

[00:15:08]Tehát nekünk meg kell tanulni, minden a jégtáncban minden egyes lépés meg van tervezve.

[00:15:13]Ott tudatosan vannak a lépések megcsinálva.

[00:15:16]Én amit lépek, annak az ellenkedélyt kell a marának lépedni.

[00:15:21]Ezeknek a lépéseknek megvannak a rövidítései.

[00:15:23]Megvan, hogy JHK.

[00:15:23]Ebből tudni kell, hogy gyakorlatilag mostantól kezdve a végtelenségig tudnál magyarázni.

[00:15:33]Volt olyan pillanat, mert amikor újrakezdtél, és szerintem az újrakezdés fontos, és azt mondtad, hogy hú ez nehéz, fáj a bokám, tör a cipő, nem fáj a térdem, elestem.

[00:15:44]Nem volt egy pillanatig sem?

[00:15:47]Ilyen soha nem volt.

[00:15:47]Ilyen soha nem volt a konfér.

[00:15:49]rajtad múlik szerinted ez belül van?

[00:15:52]Ez ez óriási akaraterő kell hozzá, hogy hogy igenis le tudja jégre jönni és és akarja eljönni és és csináljad, mert különben nincs meg az a az a az az öröm, amit az ember ezzel ezzel kap.

[00:16:15]Fontos szerintem, hogy kimondtuk ezt az akaraterőt is, és ehhez vegyük is a a bátorságot, meg a fáradtságot, mert vendégek várnak minket a nappaliba is, nappaliban is, úgyhogy menjünk át oda és folytassuk ott ezt a beszélgetést.

[00:16:31]Dr.

[00:16:31]Jászberényi József, gerontológus, az Idősödés Társadalmi és Pszichológiai kérdéseinek kutatója.

[00:16:36]Szakterülete az aktív időskor, az idősek életminősége és az öregedés társadalmi hatásai.

[00:16:44]Munkájában azt vizsgálja, hogyan lehet az idős kort tartalmas, aktív és egészséges életszakasszá tenni.

[00:16:52]Kutatásaiban kiemelt szerepet kap a közösség, a szellemi aktivitás és az élethosszigt tartó tanulás jelentősége.

[00:17:00]Előadásaival és publikációival rendszeresen foglalkozik azzal, hogyan változik az idősek szerepe a modern társadalomban.

[00:17:06]meggyőződése, hogy az idősödés nem feltétlenül hanyatlás, hanem egy új lehetőségekkel teli életszakasz is lehet.

[00:17:13]Szívós Zoltán edző, aki hosszú évek óta foglalkozik a mozgás és az aktív életmód népszerűsítésével.

[00:17:23]Munkájában különösen fontosnak tartja, hogy minden korosztály számára elérhető legyen a rendszeres testmozgás.

[00:17:29]Tapasztalata szerint a sport nemcsak a fizikai állapotot javítja, hanem az életkedvet és az önbizalmat is erősíti.

[00:17:37]Edzőként számos embernek segített abban, hogy életmódot váltson, és újra megtalálja a mozgás örömét.

[00:17:42]Külön figyelmet fordít az idősebb korosztályra is, hiszen hisz abban, hogy a mozgásnak nincs felső korhatára.

[00:17:49]Munkája során azt szeretném megmutatni, hogy az aktív életmód az élet bármely szakaszában új energiát adhat.

[00:18:01]Nem nagyon idős barát a korunk, József.

[00:18:04]Én legalábbis úgy látom, tehát egy kicsit úgy, bár egyre tovább élünk, valójában az életünk utolsó szakaszáról hajlamosak vagyunk úgy gondolkodni, hogy az már semmire se jó.

[00:18:13]Az gyakorlatilag, ahogy mondj mondani is szoktuk, a B oldal pedig azért a lemez B oldalán is vannak jóold.

[00:18:22]Hogy látod, mi az oka annak, hogy ennyien és ennyire tipikusan érezzük valamiféle rossz törésnek ezt a fajta visszavonulást?

[00:18:32]Igen, ez a mai világ a maga a felgyorsult tempójával abszolút ifjúságcentrikus.

[00:18:39]Tehát a azt azt a képzetet keltik és egymásban gerjesztik az emberek, hogy ha te már eljutottál 40-ig, 50-ig, 60-ig, akkor te már nem vagy annyira értékes.

[00:18:51]És a legnagyobb baj az, hogy a az a a tapasztalat, amit az ember összeszedett, arra is sokszor azt érezzük, hogy hogy nincs akkora akkora szükség rá.

[00:18:58]Én ezt ezzel az ifjúságkultusszal magyaráznám.

[00:19:04]Fogyasztó honár ez az ifjúságkultusz.

[00:19:06]Tehát te hogy látod?

[00:19:06]Én Én egy kicsit úgy látom, és nem tudom, hogy a vendégeink majd majd hogyan járulnak-e ehhez hozzá, hogy ugye amikor valaki jól néz ki idős korában, azt mondjuk, hogy letagadhatnál 20 évet.

[00:19:17]Tehát nem azt mondjuk, hogy jól nézel ki így ahogy vagy.

[00:19:21]A média is egy kicsit, kivéve most ezt a ridicül adást az sugalja, hogy az a jó, hogyha mindig csak 40-nek nézel ki.

[00:19:30]Tehát azért mitől mitől maradunk ebbe ragadunk ebbe ennyire benne, hogy nem szabad nem szabad idősödni, mert a mert a mert az biztos, hogy fogyatkozás.

[00:19:41]Ez szerintem egy öngerjesztő folyamat ebben a fogyasztói társadalomban.

[00:19:43]ö a fiatalsághoz tartoznak az értékképzetek, és akkor azt mondja, azt mondjuk, hogy jaj, akkor minél tovább kapaszkodjunk ebbe a fiatalság értékképzetbe, és magunkat is egyre erőltetettebben próbáljuk ugye ennek az anti-age szemléletnek alárendelni.

[00:20:00]Miközben a szerintem az egészséges és normális szemlélet, amit én az előadásaimban, könyveimen is mindig mondok, az a pro agage, tehát a magam korához igazodva nézek ki, gondolkodom, kommunikálok, beszélek és ugye én gerontológus is vagyok és azt magam is látom, hogy egy idős test 20-30 évvel ezelőtt egészen más volt, mint ma egy ugyanolyan életkorú test.

[00:20:26]azt lehet mondani a hölgyeknél, hogy minimum 10 év a különbség.

[00:20:31]Tehát ezért nem szabad az embernek erre túlságosan rágölcsölnie, mert nem éli meg azokat a korszakokat, amik az ember életében szükségképpen vannak.

[00:20:43]Nagyon bologatál, Zoltán erre.

[00:20:43]Pedig hát neked azért még odébb van ugye ez az életszakasz, hogy hogy hogy nézel bele ebbe a jövőbe te személyesen, hogy már várod, hogy te is jégtáncolhass?

[00:20:57]Ó, igen.

[00:20:57]Ö.

[00:20:57]Igen, rajta van a listámon egyébként.

[00:20:59]Szóval irigykedve hallgattam a párost.

[00:21:02]A én igazából igyekszem nem előretekinteni, mint ahogy a doktor úr is mondta, igyekszem megélni éppen az aktuális koromat.

[00:21:11]Most érdekes, én ugye 40 éves vagyok, és pont az van, hogy furcsa, amikor már letadhatnál 10 évet, csak hogy hő legyek önmagamhoz.

[00:21:20]Köszönöm szépen.

[00:21:20]Szóval pont az van, hogy furcsállom, hogy a fiatalok már magázódva köszönnek rám.

[00:21:24]Ugyanakkor furcsálják az esetleg 60 évesek, hogy én néha tegezve köszönök.

[00:21:29]Szóval most kell tanulnom ezt, hogy mikor magázódok és tegeződök.

[00:21:34]De érdekes korszak.

[00:21:37]A te életed középpontjában azért mégis csak a testnek az egészségessége áll, az épsége.

[00:21:42]Te személy szerint tanácsolnád egy nyugdíjba vonulónak a jégtáncot?

[00:21:49]Attól függ, hogy van-e valamilyen előzménye, sportági múltja, akkor minden további nélkül.

[00:21:54]Különbözőek vagyunk nálam.

[00:21:57]Én három évig tartottam szenior tréninget, és az elsősorban a 70-es korosztály állt.

[00:22:02]70 évesek, úgy értem.

[00:22:05]Tehát fantasztikusan, példaértékűen dolgoztak.

[00:22:08]Úgyhogy kinek mi a a múltja, az aktuális szintje?

[00:22:12]Lehet valakinek 40 évesen is gond az egyensúlyozás, az egyensúly gyakorlatok kihívást jelenthetnek.

[00:22:20]M ezt személyre érdemes szabni, tehát megkeresni azt valakinek az életében, amikor épp odaragadna a munkából való kilépés után a föeljéhez, hogy akkor nekem személyesen mi tehet jó.

[00:22:32]Tehát ezt hogy látod a saját gyakorlatodból?

[00:22:35]Vagy érdemes ilyen közös együttléteket szervezni, am mindenki megtalálja, hogy éppen miben jó.

[00:22:42]Szóval mi mi a jó módszer?

[00:22:45]Mert azért az ember elmegy nyugdíjba, felköszöntik, kap egy szegfűcsokrot és utána ott marad egyedül, vagy éppen a családjával, nem tudom, hogy látjátok, és akkor a harmad nap meg elmegy, és erobikozik.

[00:23:00]Szóval, hogy hogy kell ezt elképzelnünk?

[00:23:02]Igen, ott egy hatalmas űrtátong egy legalábbis írátod majd a maráék ehhez hozzászólnak.

[00:23:10]Igen.

[00:23:10]r, amit érdemes betölteni és érdemes nem az ürességre fókuszálni, hanem a lehetőségre, hogy na most itt vannak az üres polcok, mennyi mindent pakolhatok bele.

[00:23:17]És az én dédagymam is ugyanazt mondta, mint László, hogy ha ha valaki megáll, akkor az az szinte egyenlő a halállal.

[00:23:25]Úgyhogy ő is aktívan kertészkedett.

[00:23:28]Vanakinek a sport, a kertészkedés, egyéb munka, m különböző hobbik.

[00:23:33]Szóval érdemes val van mit a polcra pakolni.

[00:23:36]És akkor speciális mélyhelyzet a sporttal.

[00:23:38]Van-e olyan sportág, amit nagyon ajánlasz akár azért, mert átmenetnek, tehát aki akinek nincs előzménye, ugye Maráéknál, Lászlónál nagyon komoly az előzmény, de elképzelhető, hogy valaki nem foglalkozott a testével hosszú évtizedekig.

[00:23:52]Nekik mit ajánlasz?

[00:23:55]Szerencsére az edzőtermekben már nagyon gyakori.

[00:23:57]Felismerték, hogy a szenior korcsoportra igenis lehet építeni.

[00:24:02]Szóval gyakoriak a csoportos órák, de ha valaki nem akar rögtön edzőteremben kezdeni, akkor ott vannak a szabadtéri parkok.

[00:24:09]Nagyon sok helyen találkozhatunk már vidéken is szabadtéri edzőparkkal, különböző gépekkel.

[00:24:15]Szóval de akár a séta is egy ragyogó testmozgás hobbi, akár egy állattal, vagy a természetben anélkül.

[00:24:23]Ez az állat olyan kicsit bizarul hangzott most.

[00:24:25]Igen.

[00:24:25]Akár egy sétáltatás, egy kutyasétáltatás, akár valakinek az elkísérése.

[00:24:30]Az én édesanyám is a a kutyájával naponta másfél órát sétál, és ez olyan mértékben, egészségesen tartja meg.

[00:24:38]Lehetséges, hogy ez már egy módszer.

[00:24:41]József, itt egy pillanatra maradjunk ennél az átmeneti időszaknál.

[00:24:46]Tehát végetér az aktív időszak, panaszkodtunk, hogy sok a munkánk, és most nem kell panaszkodni.

[00:24:53]És a család is csinálja a dolgát, és éppen senki nem csönget ránk.

[00:24:56]Szóval, hogy telik ez az első időszak?

[00:24:58]Ez ilyen űr úgy nevezik, hogy valahogy így mondta Zoltán, hogy űr.

[00:25:03]Tényleg űr.

[00:25:06]Hát jó hírem van.

[00:25:06]egyre kevésbé az, mertogy a társadalomban vannak olyan ágensek, olyan szereplők, akik azért róhatatlanul felkészítenek minket erre a szó jó és rossz értelmében.

[00:25:17]Akár a munkahelyen is finom tekintetek jelzik, hogy az ember átlépett különböző korokat, és ilyenkor az ember tudatosan elgondolkodik, mit kezdek én magammal.

[00:25:29]Tehát ugye aki akkor kezd el gondolkodni azon, amogy mi lesz vele, amikor nyugdíjba kerül, az nagy vákuumba kerül, az biztos.

[00:25:36]De aki mondjuk már egy évtizeddel korábban gondolkodik arról, mivel töltöm az időmet, hogyan fogok dolgozni, ugye ma Magyarországon nagyon-nagyon sok és nagyon kedvező a nyugdíjaskori munkavállalás lehetősége.

[00:25:51]Merem állítani Európához képest is jól állunk ezekben a kedvező helyzetekben.

[00:25:57]Tehát az embernek tudatosan fel kell építenie magát 50 felett.

[00:25:59]Nem csak fizikailag, lelkileg, szellemileg, hanem ebben a tekintetben is, hogy mi lesz velem, amikor nyugdíjba kerülök, és ha ez megtörténik, akkor onnantól már nem lehet vákuumhelyzet.

[00:26:11]Olyan kedvesen mosolygott József, mikor ezt mondta, hogy akkor már nem lehet vákuumhelyzet.

[00:26:16]Így voltál vele?

[00:26:16]Tehát, hogy megtervezted mara az, hogy hogy lesz később.

[00:26:21]Valahogy azért vannak kétségeim, hogy ez ez egy olyan nagyon jellemző dolog lenne, hogy felkérek 50 évesen és azt mond, hogy ma megtervezem, hogy mit csinálak 80 évesen.

[00:26:33]Hát ez tulajdonképpen csak ösztönszerűen jött belőlem, hogy hogy hogy valamit valami olyat olyat kell tennem, valami olyan dologgal foglalkoznom, ami tulajdonképpen jót tesz.

[00:26:52]Jót tesz a testemnek, jót tesz a lelkemnek.

[00:26:56]Tehát keresgéltél, tehát volt egy keresgélési időszak.

[00:27:02]Nem, nem.

[00:27:02]Mondjuk egyértelmű volt, hogy én én én a jégre szeretnék menni, és és az abszolút egyértelmű volt, de a továbbiak már tulajdonképpen adódott magától, mert annyira befogadott az ottani közösség, a városligeti jégtánckör, olyan kedvesek voltak.

[00:27:26]Mondtam, hogy én én én én én nem tudok táncolni.

[00:27:30]Én valamikor korcsolyáztam, de táncolni nem tudok.

[00:27:33]Gyere közénk, hát szívesen tanítunk.

[00:27:36]Tehát maga ez egy olyan lökést adott, ez egy olyan lökést adott maga a közösség, a közösség ereje tulajdonképpen, am és hát ezzel egy közösségbe is kerültél újra, tehát a munka után egy másik közösségben.

[00:27:52]Te emlékszel László azokra a napokra, amikor nyugdíjba mész, azokra a gondolatokra, hogy és milyenek?

[00:28:00]Hát én egy szerencsés helyzetben vagyok, mert én egy családi hátba, kertes hátba lakom, és nekem soha nem kellett gondolkodnom azon, hogy én most mit fogok csinálni.

[00:28:10]Tehát üres napjaim nincsenek jelen pillanatban sincsenek.

[00:28:16]Tehát én én nekem valahogy mindig tudatosan meg kellett terveznem, hogy hogy egyáltalán beleférjek abba, hogy ma a kertet csinálom, holnap ásni fogok, holnap után gereblézni.

[00:28:27]Szóval ezeket meg kell csinálni.

[00:28:30]Ez egy családi házban.

[00:28:31]Én ezt szívesen csinálom, szívesen gondolom a kertet.

[00:28:33]Ez már egy feladat.

[00:28:35]De azon kívül maradt a hobbi.

[00:28:39]Tehát az én hobbim a kerékpárodás, ami ami nyáron a jég mellett, mert jégpályára egy héten egyszer megyek, vagy kétszer esetleg.

[00:28:48]De a a hobbim a kerékpárodás, a pingpongodás, hát ezeket állandó jelleggel csináljuk.

[00:28:57]Hát gyerekkoromban is valamikor gyerekkorból hoztam én ezt át magammal ezt a szeretetet.

[00:29:03]Összeállt a fél utca gyerekei, és mi egyfolytában pingpongoztunk jóformán éjjel nappal.

[00:29:12]Mara és László szemében egy ideális párt hívtunk tulajdonképpen meg, akik valóban az aranykort mutatják.

[00:29:19]József, egy kicsit árnyalod azért a képet, mert biztos volt a biztos vannak azért nehezebb időszakok, és ez, mert van, aki nem szeret utazni, van, aki nem teheti meg, hogy utazzon, van, akinek nagyon komoly feladatai vannak a családdal.

[00:29:35]Itt van egy általános recept.

[00:29:40]Általános biztos, hogy nincs.

[00:29:40]Én amikor hallgattam őket, akkor akkor eszembe jutott az, hogy én hát életemben minden évet nagyjából az év negyedét Olaszországban töltöm.

[00:29:49]és nagyon aktív és kevésbé aktív olasz nyugdíjasokat is látok.

[00:29:55]És az ő példájuk, amit most itt hallottunk, az Olaszországban is egy csúcs példa lenne.

[00:30:00]Tehát ők nem csak magyar szinten kiemelkedők, hanem mondhatom, hogy európai szinten.

[00:30:05]Hát sok gond van.

[00:30:07]Ugye van, aki eleve egészségügyi problémákkal éli meg a az idősebb kort.

[00:30:11]van, akinek olyan családi tragédiák történnek, amik amik hát amikre az ember nem számít, és nem is nagyon tud belőle kijönni.

[00:30:20]Vannak, akinek komoly anyagi gondot jelent a az idős kor, tehát ezek között kell az embernek kialakítani a maga kis szigeteit a szó lelki, szellemi és fizikai értelmében, mert mindhárom dimenzióban vigyázni kell magunkra.

[00:30:34]Na most itt ne gondoljon senki arra, hogy egyik nap leülök és létrehozok egy stratégiát, hogy hogy ezt fogom csinálni, azt fogom csinálni, amt fogom csinál.

[00:30:44]Az szégyen lenne, és azt kifüggeszteni a hűtőre.

[00:30:46]Tehát az se akkora nagy baj, ha az segít.

[00:30:51]Nem, nem, de azt mondja Coln Réma, hogy a fogadalmaink ne tekintessenek fogadalmaknak, tehát nagyon gyakran megszegjük ezeket.

[00:30:57]Tehát inkább egy egy minta, egy gondolatminta legyen a fejünkben, hogy mit szeretnénk csinálni, és bizony a nehéz keretek között is az embernek kell tartania magát ehhez, ha ezek örömet adnak, mert szögezzük le, hogy amit az ő példájuk mutatott, ők azért csinálják ezt, hogy örömforrás a számukra.

[00:31:18]Na most egész rossz körülmények között is találhat az ember örömforrást magának, és akkor úgy érzem, hogy jó a napom, kaptam energiát és jobban érzem magam.

[00:31:27]Én szerintem újra hangsúlyozok, attól is örömforrás, hogy erőfeszítést is kell tenni érte.

[00:31:31]Azt a teljesítményt illetjük igazi örömmel, amiben van erő.

[00:31:39]Szerintem fontos kimondanunk, hogy azt érdemes tudni, hogy biológiailag az ember messze nem hanyatlik annyira, amennyire néha meg tudja élni.

[00:31:45]Például az agyunk idős korunkra nem változik akkorát, mint amennyire hisszük.

[00:31:52]Így van.

[00:31:53]mint ahogy a a testünk nyilván változik, de hogy itt van egy rosszle megítélés, és érdekes volt, amit a fogadalomról mondtál, mert vannak, akik azt mondják, hogy nem is nagy fogadalmakat kell tenni, hogy aktív időskor fog fogok élni, vagy bearanyozom az időskoromat, ezeket nem lehet betartani.

[00:32:08]Tegyünk egy pici megvalósítható célt holnapra.

[00:32:13]Szoli, te ezt láttad, hogy a szenior tréningeden eljön valaki, és azt mondta, hogy ma csak ma csak annyit akarok csinálni, hogy itt vagyok egyszer.

[00:32:20]Tehát láttad ezt a ezt a fajta tudatosságot is, vagy általában eljöttek, és akkor tőled várták a válaszokat?

[00:32:29]Inkább az utóbbi már mondjuk nagyon óriási dolog, hogy ott vannak az órán és rendszeresen eljárnak.

[00:32:35]Ha az a rendszeresség heti kettő, az is teljesen jó, de akár heti egy is kalapot érdemel.

[00:32:43]A hogy szoktad egyébként biztatni őket?

[00:32:46]Tehát egy ilyen programon, hogy hogy köszöntöd őket például, vagy vagy mit mondasz, amitől azonnal lelkesítő tudsz lenni?

[00:32:54]Igen, arra gondoltam én is, hogy ne a például ne a másikhoz mérjék magukat, hanem önmagukhoz.

[00:33:01]Nézzék meg, hogy egy gyakorlat hogyan megy.

[00:33:02]Én például nem is egyrészt nem is aerobik órákat tartottam nekik, tudod, amikor zenére meghatározott tempó, ritmus és gyakorlat.

[00:33:10]Nem, hogy na gyakorlatot meghatároztam, mutattam hozzá egy könnyítést, egy nehezítést és lehet választani és az ismétlészámot is úgy lőttem be, hogy 8 és 12 között mindenki magára szabja az edzést.

[00:33:23]Ez volt nálam a az egyik legfontosabb m ilyen utasítás, kérés.

[00:33:31]Láttál olyat is, hogy valaki föladja, mert azt mondja, hogy nehéz.

[00:33:34]És ott mit ott mit tudtál csinálni?

[00:33:36]Igen, például ugye hát én a mentális részéről is megközelítem az edzést elég komolyan, szóval én nem igazán nélkül, tehát lehet mentális rész, lehet sokansokan, igen kihagyják ezt belőle, de én azt vettem észre, hogyha az ember m fizikailag javul, az nem olyan hatásos, mintha mentálisan is egyre jobb állapotba kerül.

[00:33:59]Szóval én például nem engedtem, hogy panaszkodjanak az edzőteremben ott a a stúdióban.

[00:34:05]Ezt hogy mondtad meg, hogy na itt ki volt írva, hogy itt tilos a panasz a béke szigete.

[00:34:11]És és olyankor mindig közbes szóltam, hallottam, hogy elvitte őket ez a ez a lendület, hogy most ez az idő a satöbbi satöbbi.

[00:34:19]Szóval én ezeket ott így csirályában elfolytottam, és előbb-utóbb aki aki egyetértett velem, az jött is velem ezen az úton.

[00:34:26]Igen, voltak, akik lekoptak.

[00:34:28]Viszont én azokra figyelek, akik ott vannak, és mindenki fejlődött a csoportomban.

[00:34:33]Szóval erre nagyon büszke vagyok.

[00:34:36]Mi az, amire fizikailag a legjobban törekszel, hogy azonnal érezhető legyen, mert szerintem kell a sikerélmény.

[00:34:41]Nem tudom, mara így látjátok-e, tehát hogy elsőre kell a sikerélmény.

[00:34:47]K kell kell kell, kell, hogy azt te hogy éred?

[00:34:49]Igen, pontosan ezzel igyekeztem nekik sikerombonokat biztosítani, hogy személyre szabom a csoportos edzést, amennyire lehet.

[00:34:55]Ez ez igen melós, de de én ebben hiszek.

[00:34:58]Nem lehet mindenkire ugyanazt ráhúzni.

[00:35:05]Szerintetek mi az az emberi tulajdonság?

[00:35:08]A fizikai rátermettség, vagy készültség, vagy akár hajlandóságun kívül, ami igazán boldoggá teheti az életnek az idősebb vagy szeniorabb korát?

[00:35:24]Kinek van meg a válasza?

[00:35:24]Tehát mondjatok olyan tulajdonságot, ez a bátorság lenne a kíváncsiság?

[00:35:30]Saját példámat hoznám elő, hogy nem létezik, hogy 80 éves korban van olyan ember, akinek nincs problémája, nincs fizikai fájdalmai nincsenek neki.

[00:35:43]De László, 20 évesen is van problémánk, akkor meg a lelkünk se jog annyira, hogy 80 évesen azért nehezebb rászánni magát az embernek, hogy de most gondolok egyet, fölpattanok a kerékpárra és megteszek 50-60 km-t.

[00:35:55]Ez nem egy egyszerű dolog.

[00:35:58]Erre erre rá kell készülni bizony.

[00:36:00]És és gondolkodni kell azon is, hogy és mi van, ha valami történik.

[00:36:08]Tehát te egy tudatosságot mondasz, hogy az egy fontos Igen.

[00:36:12]Igen.

[00:36:12]De ugyanez van a jégen is, amikor kimegyek a jégpályára.

[00:36:17]Én azt szoktam mondani a riportokban, amikor megkérdezik tőlem, hogy kimegyünk a jégre, mint a rokkantak.

[00:36:21]Úgy megyünk ki.

[00:36:24]És ezt halál komolyan mondom, hogy úgy megyünk ki, hogy jaj, mikor lesz már vége.

[00:36:30]De amikor bejövünk, akkor úgy jövünk le a jégpályáról, mintha 20 évesek lennénk.

[00:36:35]Tele vagyunk ambícióval, tele vagyunk örömmel, és azt mondjuk a marával egymásnak, hogy juj de nagyon jót korcsolyáztunk, de jót táncoltun.

[00:36:46]És abban a pillanatban ez is nyitja a jövőt is, hogy újra jövünk, újra csináljuk.

[00:36:50]És ez napról napra történik velünk így.

[00:36:53]Mi minden nap kint vagyunk a jégen.

[00:36:56]Amikor csak létezik és jégpálya van a közelbe, az nem létezik, hogy a pataira meg a gomboslá nincs ott.

[00:37:04]Úgyhogy megyünk is, nézzünk majd titeket.

[00:37:05]De akkor kell kitartás, kell ez az elhatározás.

[00:37:08]Te mivel toldod ezt meg?

[00:37:13]Amiről érdekes módon még nem beszéltünk, pedig ők mindketten érintették, hogy azt csinálják, amit nagyon régóta szerettek volna, és régen sikerélményeik voltak.

[00:37:26]Tehát és amihez képest a munka volt a hiány.

[00:37:29]Így van.

[00:37:29]Így van.

[00:37:29]Tehát volt ugye hiányérzés is.

[00:37:31]És ugye nagyon sokan ott rontják el, hogy valami egészen újat kezdenek el.

[00:37:36]És akkor annak az egészen újnak az alap alapgondolatait, az alap mozgásait nem tudják még.

[00:37:40]És egy idő után azt mondják, a fenébe nem is akarom csinálni, nem való ez nekem.

[00:37:45]Viszont ha azt végiggondoljuk mindannyian 50-esként, 60-asként, 70-esként, mit szerettünk csinálni kamaszkorunkban, mit mozogtunk, milyen közösségekbe jártunk, milyen milyen logiká feladatokat oldottunk meg, milyen ját társas játékokat játszottunk, akkor ha azokat elővesszük, akkor lesz egy ilyen aha érzésünk.

[00:38:07]sokkal kevesebb idő telik el, mire komfortossá válik maga a dolog, amit csinálok, és akkor feloldódok benne.

[00:38:15]És egy kicsit az is megtörténik, amit ők is mondtak, Mara és László is, hogy 20 évesnek érezzük magunkat, merthogy a játék idejében megszűnik az életkor, megszűnik a valóság, feloldódunk annak a flójában, és az adja az igazi energiát, amikor egy kicsit kilépünk a saját testivalónkból, és egy ilyen időtlen időbe lépünk át.

[00:38:34]En érdekes lenne már iskolás korunkban eszünkbe juttatni, hogy amit most nagyon szeretsz csinálni, ahhoz lehet, hogy életed delén aranykorában vissza fogsz térni, úgyhogy úgy gondolj rá, hogy ez most fontos.

[00:38:49]Mondják is kutatók, hogy nem szeretjük eléggé a jövőbeli önmagunkat, tehát hogy nem akarunk eléggé megbarátkozni.

[00:38:56]Vele pedig ez is egy ilyen összekapcsolás, mint ahogy nem tudom tudjátok-e, de ugye a boldogság görbéje ú, tehát a legboldogabbak az életünk elején és az életünk alkonyán vagyunk.

[00:39:08]Egyre kevésbé vagyunk az életünk elején boldogok.

[00:39:10]Ezt látod te Zoli, hogy nem is az idős korral van sokszor annyira a a nehézségünk, hanem ma már a fiatal korral is.

[00:39:19]Azért sokféle korosztállyal foglalkozol, és a nyugdíjasok hajlamosak magukat lebecsülni a fiatalok kevésbé.

[00:39:26]De te ezt látod azért a saját gyakorlatodban?

[00:39:30]Én azt látom, hogy nagyon elterjedt a panaszkodás, és én az előbb sorhoz én a pozitivitást csatolnám elsősorban, mert egyszerűen találkoznak emberek, fiatalok, idősek és elkezdenek panaszkodni és azzal csak húzzák le önmagukat is, másokat is.

[00:39:45]És az a helyzet, hogy ez egy szokás.

[00:39:48]Tehát ugyanúgy, mint a mint a földúton a kialakult nyomvájú, ahol mindig ugyanabban a a sávban megy a traktor, egyre csak mélyül mélyül.

[00:39:56]Így van.

[00:39:56]A gondolatainkkal és ezek az idegpályákat aktiváljuk nap mint nap, sőt a belső monológjainkban is.

[00:40:02]Tehát én én azt látom, igen, a fiatalok is most már gyakran panaszkodnak, és én amit javasolnék, az az, hogy inkább a pozitív oldalát nézzük, gyakoroljunk hálát nap mint nap és és oké, hogy ú az a görbe, de nem kell, hogy olyan mély legyen.

[00:40:22]Hát az ott az élet közepén majd még meglátod, még még csak 40 vagy.

[00:40:24]Ehhez csak cukorollak, hogy hogy mennyire mély mindig utólag derül ki.

[00:40:30]Alapvetően nagyon hangsúlyozod ezt a ne panaszkodjunk ott, meg hogy mentálisan is legyünk épek.

[00:40:37]Panaszkodós vagy Mara?

[00:40:41]Nem.

[00:40:41]Sőt, sőt mi a jég?

[00:40:45]Abszolút.

[00:40:47]Szóval olyan olyan állapotban vagyunk, amikor jégen lehetünk, hogy akkor akkor nincs az, hogy itt fáj, ott fáj, amott fáj, semmi.

[00:40:57]Akkor akkor megyünk és az mindig utólag van.

[00:41:01]Utólag?

[00:41:01]Utólag persze van, de ott se visszük azért túlzásba.

[00:41:04]Csak azért hát azért érezzük.

[00:41:09]Na, szóval érezzük azért már, hogy hogy nem úgy nem úgy mozgunk, mint 20 évesen, de de teszünk érte, de teszünk érte, hogy hogy még ne rozsdásodjunk be.

[00:41:21]Szóval a panaszkodás attól panaszkodás, hogy kimondjuk, vagy hogy gondoljuk.

[00:41:27]Sajnos ez már a gondolatban is az, ugye, amit amire utalt Zoltán is, hogy hogy a belső monológjainkban is is erre vagyunk hajlamosak.

[00:41:36]És ennek mi az oka?

[00:41:36]az a kultúra, ami körülvesz minket.

[00:41:39]Tehát valahogyan valahogyan itt Közép-Európában az emberek sokszor sokkal vesztesebbnek hiszik magukat, mint ami a valóság.

[00:41:47]Én is, amikor kikerültem először Svájcba és jelentkeztem egyetemen, és én azt gondoltam, hogy azt fogják mondani, hogy hogy mindent újra kell kezdenem, és kiderült, hogy mindent elfogadnak, amit tanultam Magyarországon, sőt nagyra tartják a magyar oktatásnak ezt a részét.

[00:42:05]Tehát sokszor magunkban sem bízunk, sokszor ilyen kisebbeknek érezzük magunkat, mint erre úgyse leszek képes.

[00:42:12]Jaj, hát meg meg mindig a rosszat, tényleg, amit Zoltán mond, ez egy nagyon fontos dolog.

[00:42:16]Mindig a rosszat nézzük, hogy nem fog sikerülni, jaj kitart-e a pénzem, jaj az egészségem marad-e, jaj, mindjárt meghalok.

[00:42:22]Na most ha az ember belekerül egy ilyen gondolati spirálba, akkor gyengül.

[00:42:25]Ha viszont egy kicsit fordít ezen a dolgon, fordít a szemüvegen, akkor lehet, hogy egy kicsit erősödni is tud.

[00:42:33]hogyha így fogalmazol valahogy, hogy mindig mindig jobban látjuk a negativitást.

[00:42:38]Ugye tudjuk ezt is, hogy ha egy pozitív dolog történik meg egy negatív, akkor a negatívat akár kilenzeresen túlértékeljük, sokkal jobban látjuk, sokkal jobban érezzük.

[00:42:51]Valahogy László ezt rajtad nem érzem.

[00:42:53]Bár van egy nagy fegyelmezettség benned, de erre megtanítottad magad, hogy nem kell mindig a rosszat nézni.

[00:42:59]megszoktad, vagy egyszerűen egyszerűen ilyen ilyen a természeted?

[00:43:05]Én megpróbáltam rajta túltenni magam.

[00:43:08]Nem csak a feleségemet veszítettem el, hanem az én egészségemet is elveszítettem 50 éves koromban.

[00:43:12]57 éves voltam, mikor egy prosztatarák műkal megoperáltak, és azt lehet mondani, hogy hogy egy egy radikális prosztatarák, tehát elszedték a férfiasságomtól kezdve mindent.

[00:43:25]És én akkor elhatároztam tudatosan, hogy én élni akarok, és én én én szeretném boldoggá tenni újra az életemet, és nem adtam fel.

[00:43:39]Nem adtam fel.

[00:43:41]Mi adott ehhez erőt neked?

[00:43:42]Tessék?

[00:43:43]Mi adott neked ehhez az elhatározáshoz igazi erőt?

[00:43:47]Nem tudom.

[00:43:47]talán az élettel vagy a a az évek sodródása ez hozta talán azt, hogy azt, hogy hogy láttam a kórházban az embereket, hogy hogy szenvednek, nyüglődnek, és én azt mondtam, hogy ezen felül kell nekem kerekedni, és és meg kell keresni azt a sportot, amiben a boldogulásomat tudom én élni, ami örömet jelent nekem, és azt kell csinálni.

[00:44:11]És ekkor jött a kerékpár, és jött a korcsolya.

[00:44:15]És én ezt ezt tudatosan csináltam, és a mai napig is tudatosan csinálom.

[00:44:21]Hát hiszen mindenki tudja, hogy azért ezek fájdalmak léteznek, fizikai fájdalmak, de én én ezt minden reggel, amikor elindulok, akkor én ezt félreteszem, úgy k és aztán megyek, kibotorkálok a jégpályára, fáj a derekam, leszalékoltak 50 éves koromban három gerincsérvel letalékoltak és a mai napig is korcsolyádom és és csinálom és Azóta is járok orvostól orvosig a szabadidőmbe.

[00:44:57]Tegyük fel, hogy egy palackba behelyezhetnétek most egy üzenetet az utánatok jövő nyugdíjba vonulóknak.

[00:45:04]Mi lenne az az egyszerű üzenet?

[00:45:07]Én most Józsefet bombázom meg ezzel, mert ő ugye az egész pályájával ilyen üzenetekre készül.

[00:45:12]Igen.

[00:45:12]Hát gondolkodj arról, hogy mivel töltöd a az életednek azt a szakaszát, ami a nyugdíjtól kezdődik, és gondolkodj azon, hogy mi okozott örömet, és azt próbáld beépíteni a nyugdíjutáni időszakba.

[00:45:29]Ez annál is inkább fontos, ha ehhez hozzáfűzhetem, mert ugye tudjuk, hogy évről évre Európában egyre tovább élünk.

[00:45:37]Tehát most már az európai átlag életkor a 80-at is meghaladja.

[00:45:42]Férfiak és nők esetében eltérő.

[00:45:45]Mi magyarok is közelítünk ehhez az átlaghoz.

[00:45:48]Tehát hosszú lesz az az idő.

[00:45:51]És mit mondasz?

[00:45:51]Mi legyen még abb a palackban, vagy mikor kezdjük el tervezni?

[00:45:55]Hát ez már olyan 40 és 50 között el kell el kell kezdeni, és valóban nem csak az életkor hosszabb, hanem az egészségben eltöltött évek száma.

[00:46:03]Tehát ezért se érdemes panaszkodni, mert mert hát az ember azt mondja, hogy hát 60 éves vagy, jó állapotban vagy, miért nem mozogsz, miért nem csinálsz valamit?

[00:46:13]Tehát, hogy még lesz az életedben 25-30 év, és akkor azt végig akarod panaszkodással tölteni?

[00:46:20]Na ez jó.

[00:46:20]Átadó szó Marának.

[00:46:20]Mi lenne ez a tömörüzenet, ami kifér akár egy sorba, egy kis cetlén?

[00:46:28]Talá meg saját magad számára azt az örömforrást, azt a azt a tevékenységet, ami örömöt okoz.

[00:46:38]Ezöt, ami kiteljes ami ami abszolút.

[00:46:41]És és akkor ha ez megvan, ha ez megvan, akkor akkor tovább tudsz tovább tudsz építkezni, tovább tudod ezt csinálni, és az életnek annyi szépsége van még emellett.

[00:46:57]Annyi szépsége van emellett.

[00:47:00]Úgyhogy hát ez már majdnem vers lenne abban a palackban, de gyönyörűen hangzik.

[00:47:05]László, mi a te somás üzeneted az utánad jövőknek?

[00:47:08]visszakanyarodok arra, amit a legelején mondtam, hogy nem szabad abbahagyni azt a sportot, ami örömet jelent, vagy azt a munkát, vagy azt az időt, ami amit örömmel tudok eltölteni, azt nem szabad abbahagyni, azt csinálni kell egész addig, amíg amíg élek.

[00:47:23]Amíg é Ne hagyjuk abba és ne adjuk fel.

[00:47:31]Igen.

[00:47:31]És Zoltán, te aztán igazán időben elkezd elkezdesz készülni akkor, hogyha ezt az üzenetet megírod.

[00:47:37]És mi ez az üzenet?

[00:47:40]Igen, én most írom akár a jövőbeli önmagamnak.

[00:47:42]Milyen érdekes, hogy mind a hárman említették az örömöt, és én is abszolút ezt tudnám mondani, hogy válaszd az örömöt minden pillanatban, mert a gondolatainkkal döntéseket hozunk mindig, és választhatjuk azt, hogy most most merre helyezem a fókuszt pozitív, negatív irányba.

[00:48:04]Most egy olyan cselekvést, egy olyan reakciót hozok elő, amitől utána boldogtalan leszek, vagy esetleg amiután büszke.

[00:48:12]Szóval én inkább igen, ezt választanám.

[00:48:14]jól hangzik, szívesen elolvasnám ezt az üzenetet, mintogy valamennyit hamarosan a végéhez közeledink ez a beszélgetésünk, de előtte még játszunk, ha már a játékról is szó volt.

[00:48:25]A kérdés, pláne így, hogy VH nagykövetekkel ültünk ma itt, az, hogy melyik az a sportág, amelyben maráék világhírűvé váltak.

[00:48:42]A helyes válaszokat legyenek kedvesek a játékukat ridicűmagazin.hu email címre elküldeni legkésőbb e hét péntek éjfélig és készüljünk arra, hogy akár nyerhetünk nem csak arany nyugdíjas kort, de valami mást is.

[00:49:01]Azok között, akik a héten bármely adásunkban feltett kérdésre helyes választ küldenek be, egy fél éves Ridicül magazin előfizetést sorsolunk ki a Ridicül Magazin Kft.

[00:49:08]jóvoltából.

[00:49:08]A nyertesek nevét a Ridicul Magazin Facebook oldalán olvashatják.

[00:49:13]A műsorunk újrahető a mediaclick.hu oldalon.

[00:49:18]Mostantól a Ridicül teljes adásai és a ridicul.hu podcastjei a YouTube-on is elérhetők.

[00:49:23]Ne maradjon le az inspiráló történetekről, böngész a Ridicul Facebook oldalát is.

[00:49:31]Talán kiderült mai beszélgetésünkből, hogy az aranykor tényleg lehet arany.

[00:49:36]Önök is bearanyozták ezt a stúdiót ma.

[00:49:39]Így folytassuk és kívánjuk mindannyiuknak, a kedves nézőinknek, hogy álljanak nagy bizalommal, bizakodással és örömkereséssel az időskola elé.

[00:49:47]Köszönöm, hogy együtt lehettünk.

[00:49:49]is köszönjük szépen.