Beszélgetés A kocka című filmről | A Hét Mesterlövésze Filmklub #2
A Szélsőközép csatorna „Hét Mesterlövésze Filmklub" második estjén Róbert Ádám és a műsorvezető Vincenzo Natali kanadai rendező 1997-es Kocka című filmjét elemzik. A beszélgetés során arra a megállapításra jutnak, hogy a film – bár B-kategóriásnak tartják számon – valójában egy filozófiai mélységű, többrétegű allegória az emberi létezésről, amely egzisztencialista, kafkai horrorfilm-elemeket, kamaradramát és sci-fit ötvöz.
A kocka a világnak, illetve az emberi sorsnak a metaforája: egy ismeretlen erő által megalkotott térben ébrednek fel az emberek, nem tudják, hogyan kerültek oda, és keresik a kiutat. A film a vallási világmagyarázatokat (kreacionizmus, ateizmus, deizmus, buddhizmus) párhuzamosan vizsgálja, de végső soron azt sugallja, hogy az egyetlen megoldás az énvesztés és a kooperáció – amit azonban az emberi gyarlóság és félelem megakadályoz.
A szereplők allegorikus alakok: Kazen (az ártatlan, énnel nem rendelkező lény, aki egyedül juthat ki), Halloween (a jó szelleme a cselekménynek, aki világmagyarázatot keres), Quentin (a démon, aki hatalomra tör), Worth (a depressziós sztoikus, aki a kocka tervezésében részt vett), Levin (az ártatlan egyetemista), valamint az orvos és az indiánok. A film azt mutatja meg, hogy amíg együttműködnek, előrehaladnak; amint a versengés és az önzés átveszi az uralmat, összeomlik a csoport dinamikája.
A beszélgetésben szóba kerül a depresszió szerepe: Worth depressziójából személyiség, majd világnézet lett, amely azonban bölcsességet is hordoz – az értelmetlen külvilág felismerése. A film végül azt sugallja, hogy nem kell sürögni-forogni, nem kell keresni a kiutat; aki nem keresi, vagy aki énnel nem rendelkezik, az talál rá.
Részletes összefoglaló megjelenítése
A film bemutatása és kategorizálása
A műsorvezető és Róbert Ádám a Kocka című filmet a Hét Mesterlövésze Filmklub második estjén tárgyalják. Vincenzo Natali kanadai rendezőnek ezt a 1997-es filmjét szokásosan B-kategóriásnak tartják számon, pedig a beszélgetésben résztvevők szerint valójában egy „gyöngyszám", amely egyedülálló és sokféle műfajt ötvöz.
„Ez egy B kategóriás film, úgy is tartják számon, miközben ez a film egy gyöngyszám, egészen egyedülálló és szerintem nagyon különleges, nagyon sokféle egymásnak látszólag ellentmondó vagy ellentmondani látszó műfajt ötvöz." *
A film nem a kimagasló színészi alakítások vagy az operatőri munka miatt figyelemreméltó, hanem a mögöttes mondanivaló és a rengeteg értelmezési lehetőség miatt. A film filozófiai tanítás, amely szimbólumokkal teli, és többféleképpen értelmezhető.
A film műfaji összetétele
A Kocka egy kamaradráma, amely egyetlen térben játszódik – egy kocka alakú szobában. Ez a forgatási megoldás költséghatékony volt (egyetlen szobát kellett berendezni, amelyet különböző színű fénnyel világítottak meg), de egyben a kamaradráma számára szükséges bezártságélményt is biztosítja.
A film egzisztencialista, kafkai horrorfilm, amely erőszakos és véres jeleneteket tartalmaz. Az első jelenetben Alderson kockákra szabdalódik, később sav marja az egyik szereplő arcát, végül pedig szúrások és vágások történnek. Azonban az erőszak nem öncélú, hanem a film drámájára erősít rá.
A film sci-fiként, steampunkként vagy allegóriaként is értelmezhető. Az egész film szövete metaforikus és allegórikus – minden elem az allegóriába illeszkedik.
Az allegória: a kocka mint a világ
A kocka a Föld allegóriája, egy ismeretlen erő által megalkotott térben, ahol az emberek ébren találják magukat. Senki nem emlékszik, hogyan került be, senki nem követett el semmit, ami ezt kiérdemelné. Bizonyos szobák csapdák, és bizonyos emberek is csapdák.
A film a létbevetettség metaforája: születéstől a halálig keresik az emberek a kiutat, valahogy bekerültek, és keresik a kiutat. A végén vagy mind meghal, vagy van, aki kijut. A kettő közötti útkeresés az élet értelmének a kereséséről szól, illetve a megmagyarázása annak, hogy hogyan kerültünk ide, mi ez az egész.
„Mi ez a helyzet, amiről a Hamvas Béla azt mondta, hogy a pácban mindannyian benne vagyunk. Ez a helyzet. Itt vagyunk ezen a világon. Leszülettünk ebbe a testbe. Fogalmunk nincs, hogy mit keresünk itt." *
A film azt sugallja, hogy a világ egy rejtvény, amit meg kell fejteni, és ha megfejted, akkor kijutsz. Ez nagyjából a vallások üzenete és tartalma.
Vallási és filozófiai értelmezések
A film különböző világmagyarázatokat kínál fel:
Kreacionista értelmezés: Az orvos doktornő ebből a perspektívából közelít – azt gondolja, hogy ez valami összeesküvés elmélet, hogy a Pentagon vagy egy gazdag milliárdos szórakozik velük.
Ateista/deista értelmezés: Worth azt kínálja fel, hogy nincs mögött senki, vagy hogy Isten megteremti a világot, aztán magára hagyja, nem avatkozik be.
Buddhista értelmezés: Az egész kocka értelmezhető reinkarnációként – újjászületések sorozata. Ha eleget gyakorolunk, erényes életet élünk, akkor az örök körforgás végén a nirvánába jutunk és megsemmisülünk. A buddhista gyakorlat az énvesztés felé halad – el kell hagynunk a saját személyiségünket, le kell mondanunk a vágyainkról.
Kamü-féle abszurdizmus: Az egyik közönségi hozzászóló rámutat, hogy Dr. Halloween és Worth egymásnak az ellentétei (az egyik ateista, a másik teista), de mindkettő ugyanolyan távol van az igazságtól, amit Kazen képvisel – aki soha az életében eszébe sem jutott az a probléma, hogy létezik-e Isten vagy nem.
„Onnantól, hogy fogalmad van, az a fogalom már téves." *
A szereplők mint allegorikus alakok
A film szereplői archetipiális alakok, mindegyiknek van egy funkciója, egy kvázi szuperképessége:
Kazen: Az ártatlan, értelmi fogyatékos, autista szavant, akinek nincs személyisége vagy egója. Ő az egyetlen, aki kijuthat a kockából, mert bűntelen – mint Jézus Krisztus. „Boldogok a lelki szegények, mert övék a mennyek országa" – ezért léphet ki. Ő képes faktorálni a prímszámokat, amelyek a szobák kódja.
Halloween (Dr. Halloway): A jó szelleme a cselekménynek, aki világmagyarázatot keres. Megszállott és okos, valóban mániákus és tényleg okos. Alapvetően jó lelkű, de még vannak benne kétségei és kényszer arra, hogy magyarázatot keressen – nem a teljesen tiszta tudat.
Quentin: Szociopátiás és ravasz. A démon, az elszabadult bestia. Ő és Halloween a két végpont, akik egymással szemben állnak. Quentin fokozatosan válik veszélyesebbé. Valójában mind a kettő a csoport lelki vezetőjének akarja magát, és ezért le kell számolniuk egymással – mint a demokrácia és a diktatúra.
Worth: Depressziós, sztoikus bölcs. Ő a kocka tervezésében részt vett, de nem volt beavatva abba, hogy mire fogják használni. A depresszió az ő személyiségének a magja – ő azért nem akar kijönni a kockából, mert odakint van a végtelen, mérhetetlen ostobaság.
Levin: A kis matematikus lány, értelmes és önző, de alapvetően jó lelkű. Sokáig billeg Quentin és Halloween között, majd a gyilkosságnál elbillen. Benne van az érlenség, de alapvetően jó lelkű.
„Az van, hogyha nagyon sokáig depressziós vagy, és ez kezeletlen, akkor a személyiséged így hozzáigazodik. Tehát az az úgyát az aki depressziós, az a világot is úgy látja, hogy értelmetlen egy tévedés, egy félreértés, és az nem is akar kijönni a kockából." *
A kooperáció és kompetíció dinamikája
A film központi feszültsége a kooperáció és kompetíció között játszódik. Minden szereplőnek van egy funkciója, egy szuperképessége, amely akkor működne, ha együtt működnének, csapatszellemmel, összetartással és kooperációval. Azonban az önzés mérgezi meg az együttműködést.
Az elején az együttműködés működik, mert még nem ébredtek rá arra, hogy össze vannak zárva és hogy itt fognak mind meghalni. Ahogy fokozatosan ráébrednek erre, a szerepek, amelyek mentén ment az együttműködés, lemállnak, és végül a harc kezdődik köztük – amely harc a Pleisztocén szavannán az emberiség születésétől 200 000 éven keresztül zajlott, amíg az első civilizáció létre nem jött.
„Ugye itt minden szereplőnek van egy egy funkciója, egy kvázi szuperképessége, ami ment, hogyha együtt együttműködnének, csapatszellem lenne, egy összetartás, kooperáció lenne, és nem pedig kompetíció, nem versenyednének egymással, lehet, hogy mindannyian kijuthatnának." *
A Quentin és Halloween közötti hatalmi harc a csoport összeomláséhez vezet. Halloween halála után teljesen más megváltozik a légkör – addig csoport voltak, onnantól kezdve Quentin szolgái. Quentin az ő uruk, és nem is gondol rájuk másképp. A csoportdinamika megsemmisül, és egy egypárti diktatúra alakul ki.
A depresszió filozófiai dimenziója
Worth depressziójának van egy bölcsessége: az, hogy fölösleges, hogy egy értelmetlen haláltánc zajlik odakint, és hogy teljesen fölösleges csatlakozni hozzá. A természet felülírja bennünk, de a depressziós ezt így érzi.
A depresszió abból meríti a bölcsességet, hogy van valami bölcsesség abban, hogy semmi nincs odakint, amiért érdemes kimenni, és ebbe a haláltáncba beszállni. A végén a haláltánc legvégén ott van a mélységes kútkeresés, a fekete lyuk, és akkor belezuhanni.
„Szóval, hogy az van, hogy ugye Bibó mondta, hogy demokratának lenni annyit jelent, mint nem félni. Hogy azok az emberek, akik félnek, azok keresnek maguknak egy gazdát, vagy keresnek maguknak egy erős vezetőt, aki vigyáz rájuk, aki megvédi őket." *
A félelem és a halálfélelem az, amely az embereket a kockába zártság felé hajtja. Az emberi színjátékban így vannak kiosztva a szerepeink – van köztünk démon, meg van köztünk értelmi fogyatékos, aki nem is juthat máshova, mint a mennybe.
A depresszió és személyiség kapcsolata
A depresszió és a személyiség között szoros kapcsolat van. Ha valaki nagyon sokáig depressziós, és ez kezeletlen, akkor a személyisége így hozzáigazodik. Az aki depressziós, az a világot is úgy látja, hogy értelmetlen, egy tévedés, egy félreértés, és az nem is akar kijönni a kockából.
Worth esetében a depresszió abból fakad, hogy bűntudata van azért, ami amit hozzájárult a kocka megalkotásához, pedig igazán nem követett el bűnt. A depressziósnak vagy a szorongónak szüksége van arra, hogy legyen valami bűne, mert vezekelni akar. Ha nincs bűne, és úgy érzi magát így, akkor ő el van, és annál sokkal jobb, hogyha bűnös, mert azt le lehet törveszteni.
Az énvesztés útja
A film azt sugallja, hogy az egyetlen megoldás az énvesztés. Kazen azért juthat ki, mert nincs személyisége vagy egója. A buddhista gyakorlat az énvesztés felé halad – el kell hagynunk a saját személyiségünket, le kell mondanunk a vágyainkról, és amikor eljutunk ebbe az állapotba, akkor tudunk megvilágosodni vagy eljutni a nirvánába.
A film azt is sugallja, hogy nem kell keresni a kiutat. Aki nem keresi, akinek mindegy, hogy kijut-e vagy sem, az jut ki. Aki nem akar, az nem is bezárva. Kazen valójában csak egy kék szobában akart lenni – a fehérben is jól lett volna. A végén valójában ő nem akart kimenni, azért ment ki, mert mondta neki a Worth, hogy menj.
„Keresed a kijáratot, akkor nem találod meg. Ha elengeded, akkor megtalálod. Hát igen, ez a világtörvény." *
A végzetes pillanatok és a film erőszaka
A legdramatikusabb pillanat, amikor a Worth leül, és azt mondja: „Menjetek." Az aki volt depressziós, az ismeri ezt az érzést – nincs odakint semmi, nincs odakint semmi, amiért élni akarok.
A film végig nagyon véres és erőszakos. Az első nézésre nem tűnt fel ez az aspektusa a filmnek, mert annyira erős a filozófiája és a drámája. A harmadik-negyedik nézésre azonban világossá válik, hogy a film végig nagyon erőszakos és véres, és ez nem öncélosan, hanem mindig a drámájára erősít rá.
A legsötétebb pillanat, amikor eldobjat, amikor éppen reménytelennek tűnik minden, és eldobja azt a bakancsot. Kidobja a gyilkosság után gyakorlatilag megsemmisül a csoportdinamika.
A film párhuzamai más filmekkel
A beszélgetésben szóba kerül a Fűrész és a Se7en (Hetedik) című filmek párhuzama. A Hetedik az 1995-ös film, a Kocka 1997-es, a Fűrész pedig 2004-es. A Fűrész úgy tűnik, hogy a Kocka és a Hetedik ötvözetéből jött létre.
A Hetedik és a Fűrész egy kreacionista értelmezést ad, ahol van valaki, aki mozgatja a szálakat. A Kocka pedig egy inkább deista vagy ateista értelmezést kínál. A Fűrész az egyéni felelősségre helyezi a hangsúlyt, hogy igen, eddig így éltél, akkor most meg, most ebbe a helyzetbe raklak, és akkor old meg magad. A Kocka pedig megjelenik a kooperáció-kompetíció közti feszültség az egész filmben.
A civilizáció allegóriája
A film allegóriája kiterjeszthető a civilizációra is. Az emberek 300 000 évig vígan halászvadászt gyűjtögettünk, aztán elkezdtünk földet művelni, piramisokat és birodalmakat építettünk, belső égésű motort, atombombát és AI-t hoztunk létre. Fölzabáljuk a bolygó összes erőforrását, és valószínűleg vissza kell majd mennünk halászodást gyűjtögetni, ha még érhető lesz a bolygó.
„Úgy lehet, hogy el se kellett volna kezdeni az egészet." *
A civilizáció is lehetne a kooperáció mentén jobban működtetni. Az élet is hasonló – kínál lehetőségeket és akadályokat, társakat és ellenfeleket, és hogy játszod meg, mi hogyan kezeled a csapdákat, hogyan kerülöd el, hogyan értelmezed a számokat, ez már rajtad múlik.
A film második és harmadik része
A beszélgetésben szóba kerül, hogy a Kocka után készült egy második és harmadik rész is. A második rész (Hypercube / Időkocka) egy teljesen más értelmezést kínál, és nem tartalmazza az eredeti film filozófiai mélységét. A harmadik rész (Cube Zero) pedig már a kocka kívüli jeleneteket is tartalmaz.
A résztvevők egyetértenek abban, hogy ezek a folytatások nem szükségesek, és az eredeti film önmagában teljes. A második és harmadik rész az eredeti film varázslata nélkül készült.
A film mint tanítás
A film végső soron egy tanítás az életről, a világról és a létezésről. Tisztességesen egy ilyen allegorikus, egzisztencialista filmet csak úgy lehet elkészíteni, hogyha a nézőre bízzuk a választ a végső kérdésekre.
„Azt hiszem, hogy tisztességesen egy ilyen allegorikus, egzisztencialista filmet csak úgy lehet elkészíteni, hogyha a nézőre bízzuk a választ a végső kérdésekre." *
Nem tudjuk, hogy kinek van igaza. Nem tudjuk, hogy melyik nézőpont a helyes. Nem tudjuk, mi van odakint, de azt tudjuk, hogy ami odakint van, abban a nagy fehérségben, ahova Kazen megy, arról nem tudunk filmet forgatni. Az a misztérium.
A film nagyszerű, mert hagyott teret a vallásos értelmezésnek, de teret hagy a depressziós kilátástalanságnak is, ami Worth jellemzi. Van benne egy ilyen buddhista értelmezése is – az újjászületések körforgása és a végén a megvilágosodás.
⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
-
„Hallowe" / „Halloween" / „Dr. Halloway" – az átirat több helyütt ingadozik a karakter nevének írásában; az ASR-hiba miatt helyenként „Hallowe", máshol „Halloween" vagy „Dr. Halloway" szerepel. A beszélgetésből világos, hogy ugyanarról a szereplőről van szó, és a beszélgetésben használt név „Halloween" vagy „Dr. Halloway".
-
„Kentin" / „Quentin" – az átirat több helyütt keveri a két nevet; a beszélgetésből világos, hogy a szereplő neve Quentin, és az ASR-hiba miatt helyenként „Kentin"-nek ismerhető fel.
-
„Kazen" / „Ken" / „Kezen" – az átirat ingadozik a szereplő nevének írásában; a beszélgetésből világos, hogy a szereplő neve Kazen, és az ASR-hiba miatt helyenként „Ken" vagy „Kezen"-nek ismerhető fel.
-
„Levin" / „Leven" – az átirat helyenként „Levin"-nek, helyenként „Leven"-nek írja a szereplő nevét; a beszélgetésből világos, hogy a szereplő neve Levin (a matematikus lány).
-
„Worth" / „WS" / „Worst" – az átirat helyenként „Worth"-nek, helyenként „WS"-nek, helyenként „Worst"-nek írja a szereplő nevét; a beszélgetésből világos, hogy a szereplő neve Worth.
-
„Alderson" – az átirat helyenként „Alderson"-nek, helyenként „elderson"-nek írja; az első jelenetben meghal, és később kerül föl a moziplakátra.
-
Több helyütt értelmezhetetlen szótöredékek, torokköszörülések és horkantások szerepelnek az átiratban, amelyeket a beszélgetés szövegkörnyezete alapján elhagytam vagy értelmeztem.
-
„Bibó" – valószínűleg Bibó István magyar politikus és filozófus, akitől a demokráciáról szóló idézet származik.
-
„Hamvas Béla" – magyar filozófus és író, akitől a „páci" (pác) fogalma származik.
-
„József Attila" – magyar költő, akinek a „Bűn" című verse szóba kerül.
-
„Kamü" – Albert Camus filozófus, az abszurdizmus képviselője.
-
„Sart" – Jean-Paul Sartre filozófus, akitől az „A pokol a másik ember" idézet származik.
-
„Thomas Mann" – német írót említenek a beszélgetésben.
-
„Nietzsche" – német filozófust említenek a beszélgetésben.
-
„Bánság és Iláza" – a beszélgetésben említett párhuzam értelmezhetetlen marad az átiratban.
-
„Bumon és Rosen" – a beszélgetésben említett párhuzam értelmezhetetlen marad az átiratban.
-
„Paulferoven" – valószínűleg Paul Verhoeven rendezőt jelenti, de az ASR-hiba miatt értelmezhetetlen.
-
„Csillagközi Invázió" – Paul Verhoeven 1997-es filmje, amely a következő Filmklub-est témája lesz.
Teljes átirat megjelenítése
[00:00:11]Szóval, hogy az van, hogyha nagyon sokáig depressziós vagy, és ez kezeletlen, akkor a személyiséged így hozzáigazodik.
[00:00:16]Tehát az az úgyát az aki depressziós, az a világot is úgy látja, hogy értelmetlen egy tévedés, egy félreértés, és az nem is akar kijönni a kockából, mert mi van odakint?
[00:00:29]Ugye itt minden szereplőnek van egy egy funkciója, egy kvázi szuperképessége, ami ment, hogyha együtt együttműködnének, csapatszellem lenne, egy összetartás, kooperáció lenne, és nem pedig kompetíció, nem versenyednének egymással, lehet, hogy mindannyian kijuthatnának.
[00:00:44]A R az imádnivaló, hogy amikor megtudjuk, hogy ő egy ilyen egy szabadulóművész, akkor azt képzeljük, hogy na hát majd hú milyen hú milyen izgalmas lesz, miket fog mi micsoda trükkjei lesznek.
[00:00:59]De igen.
[00:01:03]És aztán amikor így behorpad az arca, ez a kalandfilm dolog, ez el van engedve.
[00:01:14]Jó estét kívánunk.
[00:01:14]Róbert Ádám kollégámmal fogunk beszélgetni a mai este folyamán itt a Hét Mesterlövésze Filmklub második estjén, ami a Vincenzo Natalie nevű kanadai filmrendezőnek a filmje.
[00:01:33]És hát legyünk őszinték, ez egy B kategóriás film.
[00:01:36]úgy is tartják számon, mint egy B kategóriás filmet, miközben ez a film egy gyöngyszám, egészen egyedülálló és szerintem nagyon különleges, nagyon sokféle egymásnak látszólag ellentmondó vagy ellentmondani látszó műfajt ötvöz.
[00:01:58]Nincs nagyon kidolgozva a fiam, tehát itt nem lehet annyira kiemelni a kimagasló színészi alakításokat, vagy az operatőri munkát.
[00:02:04]Bár bár elég látványos így is a fiam.
[00:02:10]De nem is ez a lényeg, hanem a mögöttes mondanivaló, és rengeteg értelmezést enged a film.
[00:02:17]Rengeteg szimbólum van, amit ami többféleképpen is értelmezhető.
[00:02:24]Villans fel a párat, aztán reagálok rá.
[00:02:27]Ez a ennek a filmnek filozófiája van.
[00:02:27]Ez a film egy tanítás.
[00:02:30]Nagyon sok olyan műfajt ötvöz, amint mondtam, amelyeket én külön-külön nagyon szeretek, hogy amikért rajongom.
[00:02:40]Imádom a kamaradrámákat.
[00:02:44]És ez egy kamaradráma, ugye a kamaradráma egytérben játszódik.
[00:02:45]Hát ez eléggé egytérben játszódik.
[00:02:47]Abba gondoljatok bele, hogy ez a film, ez milyen olcsó lehetett.
[00:02:54]Gondolj bele, azt az egyetlen egy kockát kellett berendezni hozzá.
[00:02:59]És azt vagy pirosan világították meg, vagy kéken, vagy zölden.
[00:03:06]Hát vagy kettőt, amíg átmásztak egyikből a másikba.
[00:03:07]Igen, igen, igen.
[00:03:07]Esetleg kettőt.
[00:03:09]És ö és ez egy olyan hát, hogy mondjam, bezártságélményt ad, ami a igazán jó kamaradam drámáknál szükséges, és nagyon fontos és helyes.
[00:03:25]És imádom az egzisztencialista filmeket, az olyanokat, amik a valamilyen módon a helyzetünkről szólnak, és ez a film igazán a helyzetünkről szól.
[00:03:33]Mi ez a helyzet, amiről a Hamvas Béla azt mondta, hogy a pácban mindannyian benne vagyunk.
[00:03:40]Ez a helyzet.
[00:03:42]Ez a helyzet.
[00:03:42]Itt vagyunk ezen a világon.
[00:03:45]Leszülettünk ebbe a testbe.
[00:03:48]Fogalmunk nincs, hogy mit keresünk itt.
[00:03:50]Fogalmunk nincs, hogy mi ez itt.
[00:03:53]És meg kell fejteni, és hogy a világ egy rejtvény, amit meg kell fejteni, és ha megfejted, akkor kijutsz.
[00:03:59]Ez a nagyjából a vallásoknak ez a ez a üzenete, ez [horkantás] a ez a tartalma.
[00:04:06]Igen.
[00:04:06]A és a lét létbevetettség metaforája jelenik meg, és és születéstől a halálig, tehát ahogy keresik a kiutat, valahogy bekerültek, keresik a kiutat és a végén vagy mind meg, vagy van, aki meghal, vagy van, aki kiut és a kettő közötti útkeresés az élet értelmének a kereséséről szól, illetve a megmagyarázása annak, hogy hogyan kerültünk ide, mi ez az egész, és erre különböző különböző értelmezéseket ad, ha már itt a vallásokat pedzegettük.
[00:04:41]Ugye van a van az orvosnő, aki afelől közelít, hogy ez valami összeesküvés elmélet, ami lehet egy kreacionista értelmezés, a a kreacionista vallási értelmezése a világnak, hogy a a Pentagon vagy egy gazdag milliárdos szórakozik itt velünk, és és Worst pedig egy hát egy inkább ateista értelmezést kínál, hogy nincs-e mögött senki, ez csak egy félreértett ez csak egy ördögi terv, amit Valaki elfelejtett, itt hagyott minket.
[00:05:10]Ez ez egy ateista vagy deista értelmezése akár ugye, hogy Isten megteremti a világot, aztán magára hagyja, nem avatkozik be.
[00:05:20]Úgyhogy sokféle értelmező volt.
[00:05:23]És hát emellett és hát emellett egy horrorfilm, tehát egy egy egzisztencialista kafkai horrorfilm beoltott kamaradráma.
[00:05:35]Igen.
[00:05:35]Egy nagyon erőszakos film.
[00:05:37]És én ezt most negyedszerre láttam.
[00:05:39]Mikor legelőször láttam, akkor nem tűnt fel, hogy ez egy horrorfilm, mert nem arra figyeltem, hanem a drámájára meg ez igazából egy skifikient is értelmezhető, vagy egy vagy egy egy ilyen steam pununk is lehet akár.
[00:05:54]Az egész az egész metaforikus és egyetlen allegória a filmnek a szövete.
[00:06:05]Minden ebbe az allegóriába illeszkedik.
[00:06:08]A kocka az a föld, ahova egy ismeretlen erő bezárt mindenkit, és itt ébredtünk.
[00:06:14]Senki nem emlékszik, hogy hogy került be.
[00:06:17]Senki nem követette el semmit, amivel ez kiérdemelte.
[00:06:23]És és bizonyos szobák csapdák, és bizonyos emberek is csapdák.
[00:06:33][horkantás] És a filmnek a szereplői azok azok allegórikus alakok.
[00:06:41]Ilyen mindegyik egy egy archetípusnak a az alakját reprezentálja.
[00:06:50]A Halloween és a Quentin ők a két végpont, tehát ők állnak szemben egymással.
[00:06:56]A Hallowe az a Thomas Manni ember.
[00:07:01]A Quentin az meg az egy démon.
[00:07:05]És az egész néi, hogy a nései talán.
[00:07:10][horkantás] Hát igen, meg lehet mond azt akár azt is lehet mondani, hogy igen, ez a ez a Bestia, a bestia a bestia, az elszabadult Bestia.
[00:07:20]Ugye le is nárcizza egy ponton, tehát Igen, igen.
[00:07:24]Az erősebb kutya Igen, igen.
[00:07:27]Ahogy telik az idő a kockában, úgy mindegyik szereplő a saját személyiség magjába gravitál.
[00:07:38]Egyikük se élheti túl a a cselekményt azért, mert és ez el van és ez el van rendelve, és azért nem élhetik túl a a cselekményt, mert ezek egytől egyigarló emberek.
[00:07:50]És a gyarló emberek azok azért kerültek be a kockába, hogy a kockában halljanak meg.
[00:07:56]És egyedül Kazen léphet ki a kockából, juthat ki belőle, mert mert ő az emberi színjátékból kimarad, mert ő bűntelen.
[00:08:09]Igen.
[00:08:10]Mint Jézus Krisztus.
[00:08:11]Igen.
[00:08:11]Bűntelen, mert nincs én.
[00:08:13]Igen.
[00:08:14]És az erre erre vonatkozik, hogy boldogok a lelki szegények, mert övék a mennyek országa.
[00:08:17]Ezért léphet be.
[00:08:17]A hegyi beszéd miatt léphet be.
[00:08:19]Igen.
[00:08:19]És itt ugye ez keresztény értelmezés, de ugyanígy ugyanígy működhet a buddhista vagy keleti taoista értelmezés is, hogy hogy ugye és akár az egész kocka is értelmezhető, ahogy az egyik szobából a másikba átmásznak.
[00:08:39]Értelmezhető egyfajta reinkarnációként újjászületések, újjászületések sorozata.
[00:08:46]És a végén ugye a ha eleget gyakorolunk, erényes életet élünk, akkor ez ugye a számszára az örök körforgás, az az újjászületések körforgása.
[00:08:57]És amikor megszabadulunk ebből az örök körforgásból akkor az utolsó életünk végén eljutunk a nirvánába és megsemmisülünk és egyben egy egyben megmindenülünk, feloldódunk a világmindenségben.
[00:09:10]És ugye a a buddhista gyakorlat az a az az énvesztés felé halad.
[00:09:16]Ugye el kell hagynunk a saját személyiségünket, le kell mondanunk a vágyainkról, és amikor eljutunk ebbe az állapotba, akkor tudunk megvilágosodni, vagy eljutni a nirvánába.
[00:09:27]És a Skazanál ez alap adottság, hogy neki nincs valójában személyisége vagy egója.
[00:09:33]Igen.
[00:09:33]És a többieknek mind van.
[00:09:36]És worse van még nagyon közel ehhez a ponthoz, de ő neki őre még várt legalább egy reinkarnáció.
[00:09:44]Quentin fokozatosan válik akármelyik szobánál veszélyesebbé.
[00:09:50]A a Quentin és a Hallowe ők valójában egymás antitéi.
[00:09:58]Ők a két végpont.
[00:10:00]Ők [torokköszörülés] ő köztük van egy végzetes.
[00:10:02]Valójában mind a kettő a csoport lelki vezetőjének akar szánja saját magát, és ezért le kell számolniuk egymással.
[00:10:10]ők ők úgy állnak szembe egymással, mint a a Bánsz és az Iláza a szakaszban, vagy mint a a Bumon meg a Rosen a profiban, úgy állnak szembe egymással és mint a demokrácia és a diktatúra kvázi.
[00:10:34]Aha.
[00:10:34]mint igen, igen, igen.
[00:10:34]Mint a Igen.
[00:10:36]Vagy mint a Thomas Manni és a Nietsei ember és vagy mint Igen.
[00:10:42]Szóval, hogy Quentin és Halloween között a worth képezi a szintézist.
[00:10:51]Ő jut a legtovább, de ő sem eléggé, mert benne is van félelem, és és és ő is gyarló ember.
[00:11:00]Igen.
[00:11:03]Azt hiszem, hogy úgy lehet meghatározni ezeket az alakokat, hogy a Leven a kis matematikus lány, ő élen és önző, de alapvetően jó lelkű.
[00:11:13]Ő nagyon sokáig billeg Quentin és Halloween között.
[00:11:19]Aztán a gyilkosságnál ez így elbillen.
[00:11:22]Igen.
[00:11:22]Hogy ő is hajlik rá, hogy hagyjuk ott Kazent egy ponton.
[00:11:24]Igen, igen.
[00:11:24]Meg ő egész végig, tehát hogy ő akkor is picsog, amikor a ken odahugyozik, mert bűz lesz.
[00:11:33]Szóval, hogy ő benne benne van ez az érlenség, de ő alapvetően jó lelkű.
[00:11:38]A Hallowe az megszállott és okos.
[00:11:43]Tehát ő tényleg mániákus valóban és és tényleg okos és a alapvetően ő a ő a jó szelleme a cselekménynek.
[00:11:53]És akkor a Quentin az szociopátiás és ravasz.
[00:11:58]A VS az pedig depressziós sztoikus bölcs.
[00:12:02]De a fő fő tényező a depresszió.
[00:12:05]Ő azért nem akar kijönni a szobából.
[00:12:11]Ugye végül a kockát nem akarja elhagyni, mert [horkantás] odakint van a végtelen végtelen mérhetetlen ostobaság, és ő belefáradt ebbe, de hogy valójában ő [horkantás] ő és ez a depresszió ebből meríti azt a azt a bölcsességet.
[00:12:30]Szóval, hogy ő világosítja meg Hallowe, tehát Halloween és közte van egy vita, és ő ő érteti meg Halloweenel, hogy valójában eloszlatja Halloweénnak ezeket a összeesküvés elméleteit.
[00:12:44]Hát igen.
[00:12:44]És itt kvázi a film mintha állást foglalna a az ateista vagy a deista magyarázat világmagyarázat mellett szemben a kreacionista világmagyarázattal, de ez ugye mindenkire rá van bízva.
[00:12:57]De még visszautalva a ugye a a jó és rossz pólusra, hogy vagy vagy még eggyel arrébb lépve, hogy ugye itt minden szereplőnek van egy egy funkciója, egy kvázi szuperképessége, ami ment, hogyha együtt együttműködnének, tehát hogyha egy csapatszellem lenne, egy összetartás, kooperáció lenne, és nem pedig kompetíció, nem versenyednének egymással, akkor sok akkor lehet, hogy mindannyian kijuthatnánk.
[00:13:28]nak viszont nekem és itt nekem nagyon erősen bejön a párhuzam a a legyek urával, ugye ott is egy közösség egy lakatlan szigetre kerül, és ott is kitermelődik így, hogy ahogy hogy a a civilizációból, az intézményrendszerből kikerülnek ami korlátozza őket, fölszabadul bizony bizonyos egyénekben fölszabadul az állat és és Leur elkezd elkezd kialakulni, ugye a hatalmi vákuumban elkezd kialakulni egy új hatalmi centrum és kiépül egy új hát egy új hatalom.
[00:14:03]Végül is valaki magához ragadja a hatalmat a többiek lóvására.
[00:14:07]Az önzés mérgezi meg az együttműködést valójában.
[00:14:10]Ha ők csak megfejtenék, hogy melyikük miért van bent, kiosztanák a feladatokat, akkor mind kijuthatnának valóban, de képtelenek erre, mert eluralja.
[00:14:24]Szóval, hogy az van, hogy ugye Bibó mondta, hogy demokratának lenni annyit jelent, mint nem félni.
[00:14:28]Hogy azok az emberek, akik félnek, azok keresnek maguknak egy gazdát, vagy keresnek maguknak egy erős vezetőt, aki vigyáz rájuk, aki megvédi őket, akik félnek, azok azok nem engedhetik meg maguknak, hogy szabadok legyenek, mert a szabad az védtelen, és ő neki valamilyen erő mögé kell menekülnie, hogy védje magát.
[00:14:51]És hogy azt azt hiszem, hogy a hogy a a félelem az a halálfélelem, az a kockába zártság az meg az, hogy az emberi színjátékban így vannak kiosztva a szerepeink, hogy van köztünk démon, meg van köztünk értelmi fogyatékos, aki nem is juthat máshova, mint a mennybe, mert mert ő ő nem ehhez a világhoz tartozik, hanem Nem ahhoz [horkantás] ö ez egészen és ugye érthetetlen érthetetlenek ezek a mi mi végre ezek a koordináták ezek a számok ezek a prímszámok akkor korteziánus koordináták akkor faktorálnak és az egész valójában egy kód ez tulajdonképpen ez a [torokköszörülés] ez a természet a természet matematikája fizikája megfejtjük értjük, van valami logika, de miért?
[00:15:54]De mi végre?
[00:15:54]És erre nincsen nincsen magyarázat, vagy nincsen válasz.
[00:16:00]Azt hiszem, hogy tisztességesen egy ilyen [horkantás] allegorikus, egzisztencialista filmet csak úgy lehet elkészíteni, hogyha a nézőre bízzuk a választ a végső kérdésekre.
[00:16:11]Szóval nem nem tudjuk, hogy kinek van igaza.
[00:16:15]Nem tudjuk, hogy melyik melyik nézőpont a helyes.
[00:16:18]Nem tudjuk, mi van odakint, de azt tudjuk, hogy ami odakint van, abban a nagy fehérségben, ahova Kazen megy, arról nem tudunk filmet forgatni.
[00:16:26]Azt azt az a az a misztérium.
[00:16:34]És ugye ez a film ezért ezért nagyszerű, mert hagyteret a vallásos értelmezésnek, de teret hagy ennek a ennek a depressziós kilátástalanságnak is, ami WST jellemzi.
[00:16:52]Igen.
[00:16:52]És és a még a hétmesterlövész műsorban beszéltétek talán a tavasznyerőztél és újra tavasz kapcsán mondta a fam, hogy hogy nem lehet buddhista filmet forgatni, de ez tehát itt azért ez szerintem benne van, ez a újjászületések körforgása és és a végén a megvilágosodás kijuthat ki.
[00:17:21]Tehát van egy ilyen lehet egy ilyen értelmezése is ilyen értelemben, ilyen értelemben buddhista.
[00:17:29]És hát abban az értelemben is, hogy végül visszajutnak abba a szobába, ahol elindultak, és hogy valójában semmi mást nem kellett volna csinálni, mint megérteni a kockának a szerkezetét és működését, és ha megértették, akkor ott maradni a megfelelő időpillanatig, és akkor kinyitni az ajtót, és kisétálni.
[00:17:50]Tehát, hogy a valójában nem kellett volna megtenniük ezt az utat.
[00:17:55]Nem kellett volna, nem volt rá szükség.
[00:17:58]Nem volt rá szükség, hogy a térben utazzanak.
[00:18:00]Nem, nem kifelé volt a kijárat, hanem ott volt végig.
[00:18:05]Csak tudni kellett, hogy mikor jön.
[00:18:09]Igen.
[00:18:09]Meg ez végül is egy adottság is, hogy hogy a a nemlétből a 13,8 milliárd éves világegyetem történetében eddig nem léteztünk, aztán megszületünk.
[00:18:19]Itt jut nekünk 40, 50, 60, 80 év, kinek mennyi, és aztán megint a végtelen nem létbe kerülünk.
[00:18:24]Tehát végülis odajutunk, ahonnan elindultunk.
[00:18:27]És a ez is a buddhista értelmezés, igen, hogy nem kell sürögni, forogni, vagy taoista értelmezés, hanem és és sőt, hogyha keressük a kijáratot, akkor nem találjuk meg.
[00:18:38]És aki nem keresi, akinek mindegy, hogy kijut-e vagy sem, az jut ki ilyen értelemmel is buddhista valóban, vagy az jut ki, aki hát tulajdonképpen nincs is bezárva.
[00:18:49]aki nem, aki nem akar, tehát ő csak egy, ő valójában csak egy kék szobában akart lenni.
[00:18:54]Szerintem a fehérben is jól volt.
[00:18:57]A vörösben rosszul volt.
[00:19:00]Akkor végül valójában ő nem ő ő ő ő úgy amúgy nem akart kimenni, azért ment ki, mert mondta neki a WS, hogy menjél.
[00:19:09]Igen.
[00:19:09]Igen.
[00:19:09]És és itt is bejön a az ironikus ellenhatás, hogy keresed a kijáratot, akkor nem találod meg.
[00:19:14]Ha ha elengeded, akkor megtalálod.
[00:19:17]Hát igen, ez a ez ez világtörvény, de a egy bizonyos ponton túl már csak paradoxonokban meg metaforákban meg analógiákban lehet beszélni az életről, meg a világról, meg a létezésről.
[00:19:39]minden önmagát is jelenti, meg az ellenkezőjét is jelenti.
[00:19:41]Olyan, mintogyha a fekete lyukba próbálnál belépni, és így minden egyre egyre inkább tart a szingularitás felé.
[00:19:53][horkantás] A az az egy az a az én számomra az a legdrámaib pillanat, amikor a WS amikor meglátják a kijáratot, és a WS leül, és azt mondja, hogy menjetek.
[00:20:05]Az a aki volt depressziós úgy igazán, az ismeri ezt az érzést.
[00:20:12]Az ismeri ezt az érzést.
[00:20:12]Nincs odakint semmi.
[00:20:14]Nincs odakint semmi, amiért élni akarok.
[00:20:20]hogyha behozhatok még két másik filmet, bár itt a kockáról beszélünk, de most nagy szombaton megnéztem a Fűrész című filmet, nagypénteken pedig a hetedik című filmet, és nekem az a benyomásom, hogy ugye a hetedik az 95-ös film, a kocka 97-es, a fűrész pedig 2004-es.
[00:20:41]És nekem olyan mintogyha a fűrész az a kocka és a hetediknek az ötvözéséből jött volna létre, ahol szintén van egy ilyen egy ilyen prófétikus sorozatgyilkos a fűrészben is, meg a hetedikben is, és a a kockában is, meg a a fűrészben is be vannak zárva egy helyre, nem tudják, hol a kijárat, keresik a kiutat, hogy kerültek ide.
[00:20:59]Az is végülis az is valahol egy létértelmezés.
[00:21:04]Az egyéb szintén szintén allegorikus, de sokkal kevésbé egzisztencialista.
[00:21:10]Igen, igen.
[00:21:10]Bár abban is megvan ez, nem olyan erősen, de végül is ott is a a az életnek az értékelése van a középpontban, hiszen ott is a a gyilkos nem végülis maga nem gyilkol meg senkit, hanem mindenkit egy olyan helyzetbe kényszerít, ahol ahol maguk döntik el az emberek, hogy küzdenek-e az életükért, vagy föladják és és meghalnak.
[00:21:37]És és igen, tehát ez a ez a három film ez ilyen és ugye a a [torokköszörülés] hetedik meg a a fűrész az, hogyha visszatérünk a a világértelmezésre, akkor mind a kettő egy ilyen kreacionista értelmezést ad, ahol van valaki, aki mozgatja a szálakat, a kocka pedig egy egy inkább deista vagy ateista.
[00:21:55]De most már magamat ismétlem, csak behoztam ezt a két filmet még párhuzamnak.
[00:22:03]És ugye Quentin mondja Kazenre, hogy ő egy csapda.
[00:22:10]A ő ezt látja a Kázenben.
[00:22:15]Tehát valójában a Kentina a halálos csapda, és hogy ezek a csapdák ott vannak a egy ilyen szoba, semmi értelme, mint egy rák, ami így eljön érted, pedig ott van az ajtón a kód, és az alapján elkerülhetnéd.
[00:22:39]De nem tudod, és belesétálsz.
[00:22:39]Vagy egy vagy olyanok, olyan, mint egy baleset.
[00:22:49]És a természet pontosan ugyanolyan kegyetlen és ugyanolyan részvéttelen, mint ez a kocka.
[00:22:56]És a tulajdonképpen a természeti törvények, ezek a számok, amikből ha tudsz olvasni, akkor kikerülheted, ha nem tudsz, akkor meghalsz.
[00:23:06]És nincs nincs semmi érvénye annak, hogy te csak olyan csak olyan olyan profán és olyan értelmetlen.
[00:23:16]Szóval igazi mély súlyos drámája van ennek a filmnek, és miközben meg [horkantás] van benne egy ilyen nagyon nagyon átszellemül tanítás a világról meg a létezésről.
[00:23:33]Úgyhogy a kedvencem.
[00:23:33]Ö és persze ö nagyon kevesen ismerik, meg nem igazán nem egy felkapott film, meg nem egy azért is gondoltam, hogy erről lehetne jól beszélni, mert szerintem szűk körben kultikus és széles körben ismeretlen.
[00:23:52]Igen.
[00:23:52]Meg az élet is hasonló, hogy hogy kínál lehetőségeket meg akadályokat, és hogy meg társakat, meg ellenfeleket, és hogy játszod meg, mi hogyan kezeled a csapdákat, hogyan kerülöd el, hogyan hogyan értelmezed a számokat, ez meg már rajtad múlik.
[00:24:12]Igen.
[00:24:12]És hogy hogy a legtöbb, amit tehetsz életben, a legtöbb, amit magadért tehetsz életben, ha másokat segítesz ebben át kelni.
[00:24:23]kooperáció és kompetíció, hogy a fűrész, ahogy most tegnap néztem, az az nagyon az egyéni felelősségre helyezi a hangsúlyt, hogy igen, eddig így éltél, akkor most meg, most ebbe a helyzetbe raklak, és akkor old meg magad, és és nem jelenik meg a baloldali értelmezés, hogy de hát de hát miért kezdtél el drogozni, milyen családból származtál?
[00:24:45]Tehát, hogy a szocializáció az meg sem jelenik a filmben, hanem az egyéni feleség, hogy te rángasd ki saját magad a saját hajadnál fogva, különben meghalsz.
[00:24:55]És itt a kockánál pedig megjelenik a kooperációkompetíció közti feszültség az egész filmben, hogy együtt is tudnának működni, és van amikor együttműködnek, az előreviszi őket, és van amikor valaki le akarja uralni a többieket, bejön az önzés, a kompetíció, versengés, és az pedig hátráltatja őket.
[00:25:17]Összesen hét szereplő van.
[00:25:17]Alderson az már azelőtt meghal, hogy kiírták volna a film címét a mi később ő kerül föl a később ő kerül föl a moziplakátra.
[00:25:36]Igen.
[00:25:36]Nem csak az ingem kockás, hanem a pólóm is.
[00:25:40]Nagyon menő ez.
[00:25:43]Ez komoly elkötelezettségről árulkodik.
[00:25:47]A a Ren az imádnivaló, hogy amikor megtudjuk, hogy ő egy ilyen egy szabadulóművész, akkor azt képzeljük, hogy na hát majd hú milyen hú milyen izgalmas lesz, miket fog mi micsoda trükkjei lesznek.
[00:26:06]De igen, igen.
[00:26:06]És azt azt hiszük, hogy ilyen kalandos lesz, de nagyon jó.
[00:26:12][horkantás] És aztán amikor így behorpad az arca, akkor így ugye ez a kalandfilm dolog, ez el van engedve.
[00:26:23]Ja.
[00:26:23]Ja.
[00:26:23]Szóval, hogy igen, ez én a én az egész filmnek minden percét imádom, és mindig újra meg újra megnézem, és mindig ugyanolyan igazi igazi műemek.
[00:26:36]Igen.
[00:26:36]És első nem tűnt föl, hogy ez egy horrorfilm, hogy ez ez végig nagyon erőszakos és véres.
[00:26:43]Ugye már az a nyitójelenetben, amikor az elderson meghal, tehát kockákra szabdalódik, utána van ezz a jelenet, amikor sav kimarja az embernek az arcát, a végén leszúrják egymást a ajtónyitó ruddal, és de a legcsúnyábban mégis Kentin végzi.
[00:27:02]Igen.
[00:27:02]És és ketté vágja a a liftajtó, vagy hát a szobóajtó ketté vágja.
[00:27:06]Tehát végig nagyon véres.
[00:27:08]És első sőt másik nézésre sem tűnt fel ez az aspektusa a filmnek, mert annyira erős a filozófiája, a drámája és és most mikor harmadjára néztem, most láttam négyzerre, egy két hete megnéztem ön szorgalomból harmadyjára, és akkor tűnt föl, hogy ez ennyire erőszakos és véres és ez nem ez nem öncílusosan, hanem ez ez mindig a drámájára erősít rá a filmnek.
[00:27:35]Igazán a Halloween halála után egy teljesen más megváltozik a légkör.
[00:27:44]Tulajdonképpen [horkantás] ők addig voltak csoport, és onnantól kezdve ők a ott már a Quentinnek a a szolgái, a Quentinnek, a Kentinnek alávetett.
[00:28:02]Tulajdonképpen ő a ő a az uruk, és nem is gondol rájuk másképp.
[00:28:10]A legsötétebb pillanat, amikor eldobjat, amikor éppen reménytelennek tűnik minden, és eldobja azt a bakancsot.
[00:28:21]Kidobja a a gyilkosság után gyakorlatilag megsemmisül a csoportdinamika.
[00:28:30]onnantól kezdve igen, addig egy több pártrendszer van, onnantól egy egypárti diktatúra, és a többiek menekülnek tőle, vagy a alattinylődnek.
[00:28:41]Igen, aztán fellázadnak ellene.
[00:28:43]Ö [horkantás] lerázzák, de nem ölik meg.
[00:28:51]pedig hát az kéne hát azért próbálkoz ha megölik ha megölik akkor a léven kijut vagy hát valahogy mégse jut ki azért a rendezőnek még lett volna lehetősége valahogy megoldani hogy mégse jusson ki igen de hát pont az az üzenet hogy csak az az egy juthat ki csak a kiválasztott juthat ki és a a az utolsó játben is ugye amikor mászik utána már a a quentin és elkapja a és és benttartja mert semmilyen tan szerint, tehát se a keleti, se a nyugati tanok szerint a Quentin nem juthat ki.
[00:29:26]Igen.
[00:29:26]Igen.
[00:29:26]A Kentin nem juthat ki.
[00:29:28]Igen.
[00:29:28]Ő elkár de igen, igen.
[00:29:29]De azon gondolkodom, hogy a Halloweenak azért nem kellett volna így végezni.
[00:29:34]A Halloween azért talán kijuthatott volna.
[00:29:36]Tehát így ez az, ahogyan mi elgondoljuk a dolgot.
[00:29:38]A a sors vagy az istenség, az meg úgy gondolja el a dolgot, hogy egyedül a a ken juthat ki.
[00:29:46]I isten útjai kifürkészed.
[00:29:49]Hát igen, igen, igen.
[00:29:49]Izé, igen.
[00:29:50]De nem csak a kocka szabályzata vagy szabályrendszere vagy működése van leírva és determinálva, hanem az azon belül leélhető sors is.
[00:30:01]Hát igen.
[00:30:01]Meg azért a a Halloweenek azért vannak még kétségei, meg van benne még egy kényszer arra, hogy hogy magyarázatot keressen, világmagyarázatot keressen.
[00:30:12]És és ez ez még azért nem a teljesen tiszta tudat.
[00:30:16]még nem a még nem a megvilágosodottság állapota benne még van egy kétségbeesés na a helyzettel kapcsolatban na szóval ez egy imádnivaló nagyon metaforikus és én úgy gondolom hogy ez egy bravúros mű dráma horror allegória is és hát mélyen egzisztencia és súlyos filozófiai kérdéseket vett fel a létezésünkről, a helyünkről a világban, a világról körülöttünk.
[00:30:54]Én szerintem én úgy gondolom, hogy ez egy egyedülálló, de nagyon nagyon nagyon nagyon mélyen tudod megérteni bizonyos metaforáknak a szerepét, hogyha többször újra meg újra megnézed.
[00:31:09]Igen, egy nagyon erős, nagyon erős film sok-sok szempontból, tehát sok műfajt ötvöz egybe és sok értelmezést ad és és hagy teret a nézőnek is, hogy saját értelmezéseket adjon a filmhez.
[00:31:26]Közönség kérdéseket.
[00:31:29]Van-e itt valaki a jelenlévők közül, akinek volna hozzáfűznivalója, vagy bármi felvetése?
[00:31:33]esetleg vitába szállna velünk, esetleg kérdése, válasza, világ megfejtése.
[00:31:43]Halló, hahó, hahó, hallatszok?
[00:31:46][torokköszörülés] Igen.
[00:31:46]Na hát nagy öröm volt nézni így együtt Hétmesterlövésszel sorozatban a filmet is és gondolkozni róla is.
[00:31:54]És egyből így azt érzem a ahogy így megláttátok, egy nagyon erős másik szempont is bejött, hogy mi van akkor, hogyha ez egy embernek a története akár.
[00:32:04]Tehát én magam vagyok az egész kocka és a világhoz való viszonyulásomnak a kudarca egyrészt, és hogy a bennem lévő nem tudó az, aki tovább tud haladni.
[00:32:17]De ennél egy másik talán még jobban együttérezhető nézőpont az mondjuk a férfi és női szerepek és az együttműködések, amik szerintem nagyon erősen megjelentek a kézfogásoknál.
[00:32:32]Eljött az a pont, amikor a Worth és a Hallowe kezet fog kezet fogtak, és volt egy ilyen kettesük, ugye, amikor elmondta Halloweay, hogy most mindent megértettem, egy kicsit furcsa is volt ilyen dramaturgiailag, hogy mi volt ez a nagy rálátás, de hogy nekik volt egy ilyen kettesük, amiben olyan, mintogyha ez a pár ha sikerül ezen tovább menni, megoldhattak volna valamit, illetve ugye a két két szélső, ahogy mondtad Robi, a Hallowe a Quentin, tehát hogy ők is annyira erősek voltak, hogyha ha megtalálják egymást, és nem pont hogy pont erősíték ezt a szélsőséget, akkor ők ketten is lehettek volna a vezetők, illetve a végén, amikor a matekos lány tessék koalícióba.
[00:33:26]Hát jó, csak hogy maga maga ezt úgy is lehetne akár értelmezni, mint a gép és a természet, az emberi ész és maga a természetes nem tudás vagy a természet működésének a harmóniáját megtaláló és ugye végül is az, aki nem tud semmit, ő jut ki.
[00:33:44]És az utolsó kép, és akkor tovább is adom, hogy nem mondjak olyan sokat, az nekem ott ott éreztem meg nagyon, amikor a matematikus lány, nem emlékszek most a nevére, és a BS, amikor oda kúsznak egymáshoz, és végül is megszületik a a fiú, ugye a tudatlan.
[00:34:03]Tehát olyan, mintogyha ha végül is a szülőség vagy ez az összetalálkozás férfinő kapcsolata, abból születhetne az a további élet, a kijutás a számarából, ami ami szülőként igaziból szinte nem lehet, mert nem az az élet célja, hogy tovább jussunk, hanem hogy rajtunk túl megszülessen egy ilyen tudatlan élet.
[00:34:36]Tulajdonképpen mindegyik karakterrel lehet azonosulni.
[00:34:38]A Kentin az egyetlen kivétel.
[00:34:41]Csak a Kentinnel nem lehet azonosulni ebben a cselekményben.
[00:34:45]Meg Aldersonnal.
[00:34:46]Aldersonnal.
[00:34:46]Én én nekem nekem nekem sikerült nekem.
[00:34:52]De de Kentinnel nem lehet.
[00:34:52]Quentin.
[00:34:57]Én igen.
[00:34:58]Igen.
[00:34:58]Eleinte.
[00:34:58]Igen, eleinte.
[00:34:58]De az meg is meg is utaztatja a nézőt, hogy eleinte a Quentin igen, az néző elhiheti, hogy igen, valójában szükség van.
[00:35:08]Szükség van egy ilyen rendőrre, amelyik majd megmondja, hogy mi lesz itt a rend, és hogy lesz, és akkor ő majd ő majd beszállítja ezt az akaratot, ami majd kell ahhoz, hogy ők kijussanak.
[00:35:18]Ugye ezt állítja magáról, de valójában annyira van rá szükség, mint Tálira vagy Polpotra.
[00:35:25]Kábé annyira van rá szükség, akkora szükség van rá, annyira jól vezeti őket.
[00:35:29]Hát de elromlik, tehát neki is lenne funkciója, nem véletlenül van bent egy rendőr is.
[00:35:33]Ugye ő az, aki elkezd nyomozni, hogy hogy ugye a Halloweenől elvették az X-rade, de a hogyha Levinnél nála hagyták a szemüveget.
[00:35:40]Tehát ő az, aki behozza ezt a a nyomozás, a keresés, a kijáratkeres ezt a ezt a fajta logikát, detektív logikát ő hozza be, csak aztán elhatalmasodik rajta a ezzel együtt behozza a pszichopátiát is.
[00:35:55]És szóval, hogy az van, hogy ő ő démon, tehát a az a a a halandó emberekkel, akik bekerülnek, azokkal azokkal lehet azonosulni.
[00:36:06]Ebben a vonatkozásban, ebben az értelemben a Kazen és a Kventin vannak a két szél szélponton, két végső ponton.
[00:36:10]A Kazen a szent, a Kentin pedig a démon.
[00:36:17]És ez a ez a szerepe a Kventinnek valójában ez lehetetleníti el a csoportdinamikát, mert ő ő azért öli meg a egyrészt azért öli meg a a Hallowe, mert a Halloween az az megalázta őt akkor, amikor ő megütötte a Hallowe és a Halloween iszak kérdezett, hogy a gyerekeit is pofozza.
[00:36:44]És akkor akkor leesett neki, hogy igen, a Halloween a vesélyében lát, hogy tényleg pofozta, és hogy ezért váltak el, és hogy ezért nem laknak vele a gyerekei, és az egész az ez az ott mélyre ment.
[00:36:56]És egyrészt ugye ezt ezt egy szóval így provokálni egy pszichopatát, az veszélyes üzem.
[00:37:04]Másrészt meg a a Quentin az szerintem azt érezte, hogy a Halloweől [horkantás] kell megszabadulni ahhoz, hogy hogy a csoportnak a vezetőjévé váljon, mert a Halloween volt a másik vezér szereplő.
[00:37:25]És [horkantás] hát tulajdonképpen köztük köztük zajlik a hatalmi dinamika az emberi színjátékban.
[00:37:32]az ő m [horkantás] az ő allegorikus alakjaik között.
[00:37:41]Igen.
[00:37:41]És és az ő kettőjük akaratereje a legerősebb arra, hogy kijussanak, hogy keressék a kijáratot.
[00:37:48]A többiek inkább bele vannak törődve.
[00:37:52]Ugye a WS alapból egy nihilista kvázi a a Levina mellett érve, hogy hogy maradjunk itt, nem nem ne induljunk el, mert hátha megkeresnek minket, vagy és és ők ketten a Hellowe és a Quentin, akik vezető szerepben rivalizálnak egymással, és egy ilyen kicsinyes, ahogy az előbb mondtad, hogy egy ilyen kicsinyes személyes sértés indítja el azt, hogy hogy elkezd bekattanni és lealni mindenkit.
[00:38:17]A worth azért nihilista, mert az már annyira régóta depressziós, hogy a depressziójából személyiség, és utána abból meg annak igazolására meg világnézet született.
[00:38:31]Szóval, hogy az van, hogyha nagyon sokáig depressziós vagy, és ez kezeletlen, tehát nem tudsz kijönni belőle, akkor a személyiséged így hát így hozzáigazodik.
[00:38:40]Tehát az az úgy arra arra szervesül rá a személyiség.
[00:38:44]És akkor a ott a világnézet, az az egész világ, tehát az aki depressziós, az a világot is úgy látja, hogy értelmetlen egy tévedés, egy félreértés valamiért itt maradt.
[00:38:56]És az nem is akar kijönni a kockából, mert mi van odakint?
[00:39:00]Viszem magammal a depressziómat.
[00:39:07]Ha be depresszióthagyhatta volna, lehet, hogy lett volna kedve kimenni, de így és hogy ő ő valójában ez így itt ő is elfoglal egy helyet, egy szerepet ebben az emberi színjátékban.
[00:39:25]Mindenesetre az ő az ő szóval, hogy van egy bölcsesség a depresszióban, tehát az, hogy fölösleges, hogy egy értelmetlen haláltánc zajlik odakint, és hogy teljesen fölösleges csatlakozni hozzá, a természet felülírja bennünk, de a depressziós az így érzi.
[00:39:43]És hát az az igazság, hogy ez ez ebben van valami bölcsesség.
[00:39:48]Tehát van valami bölcsesség, hogy semmi nincs odakint, amiért érdemes kimenni, és ebbe a haláltáncba ebbe beszállni, és a végén, a haláltánc legvégén ott van a mélységes kútkéve benne a fekete lyuk, és akkor belezuhanni.
[00:40:05]Tehát, hogy hogy az egész, hogy igen, hogy az egész az egész halálos nagy karnevál odakint ez értelmetlen és és értelmetlen és nyomorúságos leélni.
[00:40:16]És miért kéne?
[00:40:20]Van benne egy magány, egy elidegenedettség, nehéz szó.
[00:40:25]És és egy ez egy negatív aspektus, és van ugyanakkor egy ilyen felülemelkedettség, hogy én én én ezen a karneválon, ezen a partalan emberi ostobaságon én felülemelkedek, és én kívülről figyelem az eseményeket.
[00:40:40]Mikrofont kérünk szépen.
[00:40:43]Köszi.
[00:40:43]Na, szóval egy pillanatra nyissuk már nagyobbra a szerepét.
[00:40:45]Ugye arról volt szó, hogy a kocka a földnek az allegóriája, akik ott vannak benne a földön való életnek a allegóriá az ez az egész.
[00:40:56]Oké.
[00:40:56]De akkor mi van azzal, hogy BSmin teremtő?
[00:41:02]Mert ő részt vett ennek az egésznek a megalkotásában.
[00:41:04]Oké, sztoikus satöbbi, ő egy embertípust képvisel.
[00:41:10]És mi van ezzel a szerepével?
[00:41:14]Mi mindannyian részt veszünk ebben, de valójában nem a mi műalkotásunk, nem mi hozzuk létre.
[00:41:21]Nem vagyunk mi magunk, nem vagyunk teremtők, csak a teremtésben résztvevő a fizetett alkalmazottak vagyunk, tudod, bérmunkások vagyunk, akik ezt az egész végzetet összerakjuk, de valójában mi rakjuk össze, mi akiket belezárnak.
[00:41:38]ö mi belőlünk épül, mi de anélkül, hogy tudnánk bármit is, és hogy felelősek lennénk bármiért.
[00:41:48]Igen, a Worth speciel történetesen éppen részt vett ebben, hogy ez, hogy ezt megalkossa.
[00:41:55]De hát ő neeki fogalma nem volt, hogy ezt mire fogják használni.
[00:41:59]Nem is akarta tudni, nem is kellett tudnia.
[00:42:01]A az van, hogy igen, hogy mindannyian benne vagyunk, és hogy a ilyen értelemben igen, a pokol a másik ember, ahogy Sart mondta.
[00:42:08]És ez bizonyos értelemben igaz a WSre.
[00:42:11]Lehet, hogy a WS depressziójához is ez faktor, egy fontos faktor.
[00:42:18]És nyilván minden szempontból igaz a Kventére, hogy a pokol a másik ember.
[00:42:25]A végén az van, hogy egy valaki kijut, ő a megvilágosodott.
[00:42:30]Ha most eltekint eltekintünk itt ettől a vallási párhuzamtól, vagy nem is tudom, vallási képtől, nem lett volna sokkal erősebb, ha a rendező senkit nem hagy kiutni, mert vegyük azt, hogy megvilágosodik valaki.
[00:42:43]Teljesen mindegy, egy buddhista, én itt a villamosmegállóban, de meghalni meghalsz, ugyanúgy a tested ugyanúgy el fog veszni.
[00:42:54]Ez szerintem sokkal erősebb lett volna, ha senki nem jut ki.
[00:42:56]És igazából senki nem jut ki.
[00:42:59]Tehát aki kijut, végülis ő is én vesztésben van.
[00:43:01]Tehát aki kijut, ő is senki.
[00:43:04]Ő is ő is senki.
[00:43:04]Ő is senki.
[00:43:04]És ezért.
[00:43:07]Szóval, hogy az a a azért dupla csavar.
[00:43:10]Igen.
[00:43:10]Azért nagyszerű ez, hogy a ken jut ki, mert a ken az mi minek a metaforája a kinti élet?
[00:43:15]A kinti élet az nyilvánvalóan egy testtelen, személyiségtelen élet.
[00:43:22]Na most akinek személyisége van meg teste, az itt hagyja.
[00:43:27]ami kilépott aennek a képében, és amit látunk eltávolodni bele belefolyni a fénybe, az már nem a fizikai teste, az már egy ő ott már egy, hogy úgy mondjam, egy asztrálény.
[00:43:39]Tehát nem olyan módon nem fizikailag nem jutsz ki a kockából ő se, a ken se, ott átlényegül ebben a ebben a metaforikus értelemben, és és azért juthat be, és azért léphet be Kazen, mert ahonnan mi nézzük, ő Kazen, de ahonnan ő nézi, ő nem ken.
[00:43:58]Igen.
[00:43:58]Ő ő nem ő neki nincs ilyen énudata, hogy ken, ami halandó, amit ami a aminek a kockában kell elpusztulnia.
[00:44:04]egyrészt, másrészt ő nem kijut a kockából, hanem meghal és és a nirvánába jut, tehát ő ott megsemmisül és megmindenül.
[00:44:14]Nézd meg a második részt, és akkor kiderül, hogy hova kerül a kezen.
[00:44:17]Próbáltuk elkerülni, hogy a második részről beszéljünk, de ez direkt volt.
[00:44:21]Igen, megpróbáltunk nem szót ejteni a második részről, de ha most, hogy szóba hoztad, nincs második rész.
[00:44:28]Olyan van a kocka című film és vannak más filmek.
[00:44:32]Nincs ilyen, hogy második rész.
[00:44:34]Én egyébként nem hiszem, hogy a van ilyen, hogy a Matrixnak második része például.
[00:44:38]Nincs ilyen van egy olyan, van egy film, hogy Matrix és annyi.
[00:44:44]Tehát nincs én nem én nem én én azt gondolom a a második rész az időkocka.
[00:44:55]És akkor ott a idő időben utaznak a kockán belül a szobák a harmadik részben, mert megnéztem azt is, meg már vannak jelenetek a kockán kívül, és ilyen ilyen már a másodikban is.
[00:45:11]A másodikban még nem vagyunk akkor.
[00:45:11]Én mér nem én nem emlékszem, hogy a másodikban a kockán kívül van ját, de a hát igen, úgy kezdődik meg, úgy végül Igen.
[00:45:21]Szar.
[00:45:21]Jaj, de szar.
[00:45:22]Igen.
[00:45:22]Fúj, de szar.
[00:45:22]Ja, mindegy.
[00:45:22]Szóval, hogy ezek a ez a úgynevezett második meg harmadik szerem nem volt és persze nyilván azért, mert bizonyos körökben kultikus lett ez a film, és azért készült hozzá a második meg harmadik rész.
[00:45:36]Ott van például a következő film, amit nézni fogunk itt közösen.
[00:45:41]Ne, ne spoilerez.
[00:45:44]Az a Csillagközi invázió című film lesz.
[00:45:46]Az jó.
[00:45:47]Annak is készült úgynevezett második meg harmadik része.
[00:45:49]Ezeket tilos megnézni.
[00:45:52]ezeket tilos megdézni.
[00:45:55]De visszatérve a Kocka 2-re, szerintem az nem egy annyira rettenetes film.
[00:45:57]Az az egy az egy nagyon más értelmezést kínál.
[00:46:02]Az az meg nagyon sok eredeti nincs benne az első részhez képest.
[00:46:08]Tehát az is egy viszonylag jó film, de ha látod az elsőt, akkor mindent elspoilerez a másodikhoz képest.
[00:46:14]Karakterek is nagyon hasonló, hogy a látványra utaznak ezek a horror elemek.
[00:46:18]Hány olyan Hány olyan filmet tudunk, aminek a második része jobb, mint az első?
[00:46:23]Kereszta.
[00:46:23]Keresztapa, Terminátor vissza a jövőbe.
[00:46:27]Nem, a visszajövő.
[00:46:27]Akkor beszéljünk olyan.
[00:46:30]Beszéljünk olyan aminek legalább olyan jó a második része.
[00:46:32]Vagy hasonlóan jó a második része.
[00:46:34]Oké.
[00:46:34]Legyen a visszajövőbőbe, legyen a Star Wars, legyen az Alien.
[00:46:39]Igen.
[00:46:39]Eddig ötöt tudtunk.
[00:46:44]Taxi.
[00:46:44][nevetés] Na jó.
[00:46:48]Star Wars az volt, azt beszéltük.
[00:46:48]Ezt a sötét keresztapa az az első volt, amit mond mond mondtunk.
[00:46:53]Szóval, hogy az tudtunk ötöt.
[00:46:57]Nem lett volna sokkal jobb, ha egyáltalán semminek nem készül el a második része soha.
[00:47:01]Ind Jones Indiana Jones más.
[00:47:02]Hát igen, mondjuk igen, az arra még azt lehet mondani, tehát vol tudtunk mondani legalább hatot.
[00:47:10]Szóval nagyjából ezek a második részek, amikről lehet, hogy érdemes beszélni.
[00:47:14]Még egyetlen mondatig foglalnám a mikrofont.
[00:47:17]Ugye behoztad ide a fűrészt.
[00:47:20]Hát szerint az én érzésem szerint ez nagyon nem ül ez a párhuzam, mert a fűrészben van egy önjelölt szararc, aki azért, mert ő neeki szar az élete, mindenki más rohadjon meg, és akkor elkezd ítélkezni morálisan, és belehelyez téged egy olyan szituációba, ahonnan neked egyféleképpen van kiú, hogy megbünteted magad.
[00:47:41]Tehát te azért bünteted meg magad, mert neki szar.
[00:47:48]Hát mondjuk ezt a párhuzamot pont a hetedikből veszi a fürdészt, nem a kockából.
[00:47:52]A kockából a az egzisztencialista meg a bezártságot meríti a fűrész, de egy az nem egy annyira jó.
[00:48:00]Én egyébként a Fűrészt is szeretem.
[00:48:02]Az egyet, mielőtt itt a folytatásokra megint rátérünk, a fűrész egy szerintem egy egy viszonylag erős film.
[00:48:09]annyira nem erős, mint a hetedik meg a kocka.
[00:48:10]Szerintem nekem a kedvenc témám a bullshit munkák, és ennél fogva meg a kiégés.
[00:48:16]És ebben a filmben is láttam egy kicsit ebből, főleg WSnek a monológjában, illetve az egész kockának egy kicsit a ez is lehetne allegóriája, hogy egy multiban töltött végtelen felesleges munkáknak a a eljövetele érted.
[00:48:34]Ö, vannak a menedzserek, a pszichopataszerű karakterek vannak vannak olyan menedzserek, mint a doktornő, aki próbál segíteni, de valójában csak a rendszert segíti.
[00:48:49]Vannak a matematikusok, meg vannak a hát a worksszerű karakterek, akik csak túlérni akarnak holnapig.
[00:48:59]Úgyhogy van egy ilyen talán vagy egy ilyen párhuzama is a történetnek.
[00:49:01]Nem tudom, hogy ez a 97-ben azért ez már a bőven a iroda patkányok vagy mi volt a film volt, úgyhogy lehet, hogy volt benne egy ilyen Igen.
[00:49:15]És hivatali patkányok.
[00:49:18]Igen.
[00:49:18]Ez ezt jó, hogy mondod, mert ezt is fölírtam magamnak, és még erre most rá tudom kötni, hogy nem csak az egyéni élet az, hogy megszületünk, keressük a kiutat, hogy kerültünk ide és végül meghalunk, és el sem kellett volna mozdulnunk, nem kellett volna sürögnünk, forognunk.
[00:49:33]Ez az egész civilizációnkra is értelmezhető, hogy 300000 évig vígan halászvadászt gyűjtögettünk, aztán elkezdtünk földet művelni, piramisokat, meg birodalmakat építettünk, meg belső égésű motor, meg atombomba, meg AI-t hoztunk most már létre a gigantikus szerverparkokkal.
[00:49:54]fölzabáljuk a bolygó összes erőforrását, és a vég és ugye magunk alatt vágjuk a fát, és a végén valószínűleg vissza kell mennünk a egy MadMax világot követően vissza kell majd mennünk halászodást gyűjtögetni, ha még érhető lesz a bolygó.
[00:50:09]Úgy lehet, hogy el se kellett volna kezdeni az egészet.
[00:50:12]Addig tudunk együttműködni egymással, ahogyan az a Lven, a Worth, a Quentin, a Hallowe a Kazan együtt tudnak működni.
[00:50:24]ameddig a társadalmi szociális szerepeink rajtunk vannak.
[00:50:27]Ezek a társadalmi szociális szerepek, ezek tudnak együttműködni egymással.
[00:50:31]És ahogy fokozatosan begravitálunk a személyiségmagba, már nem tudunk együttműködni, hanem vagy alávetjük a másikat rabszolgának és felhasználjuk a magunk javára, vagy megöljük egymást.
[00:50:46]Ez erről is szól.
[00:50:49]Az elején azért megy az együttműködés, mert még [sóhajtás] még nem ébredtek rá arra, hogy össze vannak zárva és hogy itt fognak mind meghalni.
[00:51:01]És ahogy erre egy fokozatosan ráébrednek, így ezek a szerepek, amely szerepek mentén ment az együttműködés, ezek így lemállanak, és legvégül meg ott vannak az őserdőben, és már az a harc megy köztük, ami a Pleistocén szavannán az emberiség születésétől 200000 éven keresztül, amíg az első civilizáció létre nem jött.
[00:51:27]Igen.
[00:51:27]Tehát a végül is a civilizációt is lehetne a kooperáció mentén jobban működtetni.
[00:51:34]Quentin azt mondta, hogy kazen egy csapda.
[00:51:37]Ez szimbolikus értelemben mit jelenthet?
[00:51:41]Hát a Quentin úgy érti, hogy vannak itt bizonyos csapdák, amelyeket elhelyeztek, amikbe belesétálunk és meghalunk.
[00:51:49]Megölnek minket, leégetik az arcunkat, savfröcskölnek ránk, felszeletelnek minket.
[00:51:56]átdöfködnek minket.
[00:51:56]És van egy ilyen olyan csapda, amit így bedobnak közénk.
[00:52:04]Meleg, testmeleg, aranyos, lehet simogatni, ezért az emlős ösztönünk bekapcsol, viszont nem tud bekussolni a hangszenzorok miatt meg fogunk halni.
[00:52:14]És itt és most meg kéne ölni, mert ő egy csapda, és úgy kerüljük ki, ha megöljük.
[00:52:22]Így érti, hogy csapda.
[00:52:22]az úgy érti, hogy itt egy csomó szoba, csapda, ami megnehezíti a közlekedést és a túlélést.
[00:52:31]Ő azt mondja, hogy Kazen is egy ilyen.
[00:52:33]Így került ide, hogy mi nekünk megessen rajta a szívünk, és ezért meghalljunk.
[00:52:38]Igen, meg itt is a hogy van értelme bárminek, vagy nincs.
[00:52:40]Tehát, hogy egyszerre próbálják mindannyian értelmezni azt, hogy mi ez a kocka, hogy kerültünk ide, hogy jutunk ki, de egymást is, hogy meg saját magukat, hogy én ki vagy, mi a szereped.
[00:52:52]Ugye Worse ugye megjelenik, mint tervező egy ponton, tehát ő is tud valamit a kockáról.
[00:53:02]A a Ken megjelenik, mint egy csapda, tehát ő neki ő is részt vesz az összeeskövésben.
[00:53:07]Tehát hogy itt itt rengeteg értelmezés van.
[00:53:09]Egymást is próbálják értelmezni, a kockát is, a világ, tehát ez nagyon komplex ez a film.
[00:53:16][horkantás] Sziasztok!
[00:53:17]Na, szóval még egy filmet hozzátennék a legjobb második részekhez.
[00:53:24]Ez a Madmax.
[00:53:24]Szerintem a kettő sokkal jobb, mint az egy.
[00:53:28]Nem tudom, Robi, szerinted én nem láttam még egyet.
[00:53:30]Az annyira csekély költségvetésű a MadMaxből, de hát az egy a klasszikus az igazság, hogy Igen, a meglehet meg lehet, hogy a MadMaxből a második van olyan jó, mint az első, de hát így is csak hétnél tartunk, ugye?
[00:53:48][nevetés] Hány második rész létezik?
[00:53:54]Hát majdnem minden vagy minden második filmnek van második része.
[00:53:57]Kábé plusz plus második minden második sikeres filmnek van második része.
[00:54:05]Igen.
[00:54:05]Akkor má igen.
[00:54:05]Ha ha visszahozta a büdzét, akkor az a producerek már kabzsiak lesznek, és akkor már már tervezik a második részt.
[00:54:11]De vannak olyan filmek, amiknek a második része is egész jó.
[00:54:14]A Diehard 2 is egész jó.
[00:54:20]Azért van ilyen, van ilyen persze, hogy még nem így lassan romlik le.
[00:54:26]Igen.
[00:54:26]Végül is a kocka kettő is egész jó, csak egy teljesen más értelmezés.
[00:54:30]Olyan olyan, mint a Black Ozi után, hogy ugyanazon a néven folytatták, de ez már egy tök más.
[00:54:35]Ez olyan, mintha azt mondtad volna, hogy a macskafogó kettő is nagyon jó.
[00:54:38]Ne, nem, nem, nem.
[00:54:38]Az az gyalázott.
[00:54:41]Nem, a gyalá a gyalázat az a kis vuk.
[00:54:41]A a a macskapogó kettő az egyszerűen csak szar, de viszont a kisuk.
[00:54:50]Nem láttad a kis hukkot?
[00:54:54]Nem mertem megnézni.
[00:54:55]Tiltakozom.
[00:54:57]De a macskafogó kettőt láttam, és az gyalázott, mert nekem a macskafogó egy az 30 éves kor még a kedvenc filmenem volt.
[00:55:04]Van-e kérdés a kockáról?
[00:55:07]Na, szóval a második, amit akartam mondani, hogy ugye Robi mondta az elején, hogy a kocka az az életnek a metaforája, és a vallások adnak valamiféle támpontot kiutat ebből a bezártságből.
[00:55:21]Na most elmentünk abba az irányba, hogy a Words az kreátor, de szerintem ha inkább ezt a vallásos témát nézzük, akkor inkább beavatott, mert többet tud, mint a többiek.
[00:55:31]Szóval van egy tudása, de mégis azt mondja, hogy teljesen fölösleges itt kapálóznunk.
[00:55:35]Szóval olyan, mint egy bukott vallási vezető szerintem, aki pont azáltal, hogy többet tud az egészről, pont leszarja és pont olyan ilyen sztoikus, olyan akartam.
[00:55:49]Igen.
[00:55:49]És a a Worth az valójában egy abban az értelemben beavatott valóban, hogy részt vett a kocka megalkotásában, de az ő része a kocka megalkotásában az teljesen esetleges.
[00:56:05]Bárki más is lehetne WTH.
[00:56:08]Wth nem WH ugyanúgy halálra van ítélve a kockában.
[00:56:12]Ugyanúgy a kockába van vetve.
[00:56:16]valójában a world legfejebb balek, aki segített megtervezni azt a kockát, amibe aztán bezárták.
[00:56:23]Tehát nagyjából ez a és azt hiszem, hogy a depressziójának, ahogy már korábban mondtam, ez valamilyen értelemben egy faktora lehet, hogy van egy bűntudata azért, ami itt lett, de ő őt nem avatták be.
[00:56:39]De ez ez a beavatottság, ez is egy nagyon jó aspektus, hogy ezt behoztad.
[00:56:41]A WSnek valóban van valamilyen beavatottsága, tehát valamennyi ellátása van arra, hogy mi ez a kocka, de a Levénneki, tehát a WSnek egy veleszületett a levén, aki rájön bizonyos dolgokra és a Kazannak is van egy beavatottsága, vagy legalábbis egy funkciója, hogy értelmezze a a természetet, hogyha így metaforikusan a kocká az érte értelmes embertől egy nagy ugrás a Levin, aki matematikus és a Levintől még egy nagy ugrás a Kazen, aki meg amellett, hogy értelmi fogyatékos, amellett meg [horkantás] autista szavant, és ezért tudja faktorálni ezeket a számokat, mert szavant, mert mivel, hogy hiányzik a szociális képessége, öt pisil oda a sarokba például, meg amúgy nem is a sarokba pisilne, csak a Hallowe segít neki megtalálni a sarkot.
[00:57:40]És ezért mivel, hogy ez hiányzik, így szakadt rá az a elképesztő kapacitás, amivel ezeket a számokat faktorálni tudja, de közben számolja, hogy hány ráó jár érte.
[00:57:51]Igen.
[00:57:51]Meg itt is bejön a szocializáció, hogy a worst képzet a képzettség.
[00:57:52]A levén már egy intuitívebb, és a kezel meg teljesen intuitíve értelme.
[00:57:58]A levinnek is van egy képzettsége, amiből intuitíve tud következtetni.
[00:58:02]A kezzel meg teljesen intuitíve, így vele született módon beavatott.
[00:58:09]Én amikor megnéztem ezt a filmet, nekem egyből a Kamü és az abszurdizmus jutott eszembe, hogy igazából Dr.
[00:58:15]Halloweay és ugye aki tervezte a szarkofágot igazáb.
[00:58:23]Igen, Worth, tehát Dr.
[00:58:23]Hallowe és Worth igazából egymásnak az ellentétei, mert az egyik úgymond ateista, a másik pedig mindenféle ilyen elméletben hisz, tehát úgymond a teizmust képviseli, és igazából mindkettő ugyanolyan távol van az igazságtól, amit Kazen képvisel, hogy valójában az az egyetlen megoldás, hogy soha az életében eszébe sem jutott az a probléma, hogy létezik-e Isten, vagy nem.
[00:58:50]Igen.
[00:58:50]Onnantól, hogy fogalmad van, az a fogalom már téves.
[00:58:52]És ugye az Igen, az egyikük deista, azt hiszem, hogy a a [horkantás] verinkup deista, aki vagy agnikus.
[00:59:05]Agnosztikus.
[00:59:06]Igen.
[00:59:06]Az ateizmus, deizmus és az agnoszticizmus szent háromságában örlődik valahol.
[00:59:10]Igen.
[00:59:10]És a plusz depressió.
[00:59:13]Plusz depresszió.
[00:59:13]Ö és és ehhez képest meg a Hallowe az egyrészt hívő, másrészt ő meg akarta személyisíteni az Istent, és aztán el akart jutni hozzá, és aztán az arcába akarta vágni, hogy ez gyalázat.
[00:59:32]És aztán hát a WS segít neki abszrahálni, és úgy már úgy már egy komplexebb és igazabb képet kap.
[00:59:45]Legalábbis a a világnézetét mindenképpen megváltoztatja, vagy hát a kocka nézetét, ami itt a világnézet allegóriája megváltoztatja a Halloween a WSnek.
[00:59:56]Igen.
[00:59:56]A teista, aki biztos benne, hogy van Isten, ez a Halloween az elején, a az ateista, aki biztosben, hogy nincs Isten, az agnikus, aki a kettő között van.
[01:00:09]Tehát ő ő ő nem tudja.
[01:00:12]És a a buddhizmus pedig azt mondja, hogy ez nem fontos, hogy van-e vagy nincs.
[01:00:17]A Kentint nem is érdekli egyébként.
[01:00:20]Kentint ezek a filozófiai dolgok nem érdeklik.
[01:00:21]Ki akar jutni ilyen értelemben ő is buddhista.
[01:00:25]Haz akar menni.
[01:00:25]Igen, csak csak a démoni természete ne lenne.
[01:00:32]Igazából csak belenyugszik abba, hogy hogy nincsért.
[01:00:34]Tehát nem számít, hogy van-e Isten vagy nem, hiszen a vége úgyis az, hogy meghalnak.
[01:00:40]És igazából ő nem is érdekli, de beszél arról is, hogy hogy ez ez a projekt ez csak ez az egész kocka csak azért jött létre, mert mert mert van, tehát nincs értelme az egésznek.
[01:00:55]És azért kell bele belerakni embereket, mert különben értelmetlen lenne, használni kell, hogy értelme legyen.
[01:00:59]De hát nincs értelme.
[01:01:02]És erre mondja azt a WS, hogy hát pont ezt mondom.
[01:01:06]Tehát a léte magyarázza a funkcióját az az egész kockának, és gyakorlatilag komponensenként lesz lett az egész megépítve.
[01:01:14]El is mondta, hogy a jobb kész soha nem ismeri a balt, és az agy soha nem mutatja magát, a projekt mögött.
[01:01:21]Akkor ez már több istenhitként is felfogható.
[01:01:23][horkantás] Az biztos, hogy ez a ha depressziós vagy, ez a film tud még rajtad segíteni, hogy még depressziósabb legyél.
[01:01:29]Hát és azt hiszem, hogy WS, hogyha nem lenne depressziós, nem lenne ez a nem nem így gondolnál a világot.
[01:01:39]Az a depresszió rávetül a világnézetre.
[01:01:40]rávetül a én azt hiszem, hogy a hogy a szóval depressziós a lelki vezetőd az nem a nem biztos, hogy jó hatással van a lelki világodra.
[01:01:50]És itt a WS igazából a saját depressziójához, ami nyilván abból fakad, hogy bűntudata van azért, ami amit hozzájárult ehhez, pedig igazán nem követett el bűnt.
[01:02:10]De de mégis azt hiszem, hogy ez a szóval, hogy a a WS az magának ennek a depressziónak, ennek a [horkantás] muszáj, hogy hibáztasd magad valamiért, mert ha nem tudod hibáztatni magad valamiért, ha nem vagy hibás, akkor ez a depresszió, amit érzel, ez a bűntudat, amit érzel, ez teljesen abnormális.
[01:02:29]Akkor inkább legyen valami bűnöm.
[01:02:31]Meg akarom gyónni a bűnömet.
[01:02:34]Meg akarok, ha meg ha elolvassátok a József Attilának a bűncímű versét, a csodálatos versét, az erről szól, hogy a a depressziósnak vagy a szorongónak, annak szüksége van arra, hogy legyen valami bűne, mert vezekelni akar, mert ha nincs bűne, és úgy érzi és ami és amellett érzi magát így, akkor ő el van és annál sokkal jobb, hogyha bűnös, mert azt le lehet törveszteni.
[01:03:01]Akkor megérdemled van valami értel abból van szabadulás.
[01:03:07]Igen.
[01:03:07]Meg akkor van valami értelme.
[01:03:09]Igen, de az értelmetlen elbaszottságnak így, hogy nem annak nincsen megoldása.
[01:03:11]Legyen egy rejtvény, csak lehessen megoldani.
[01:03:14]De az, hogy ez értelmetlen igen, mert ha ha elkövettem valamit, akkor megérdeml ezt az elpotot, de ha nem, akkor miért vagyok ebben?
[01:03:21]De visszatérve a Quentinre, ő igazából kétféle értelmezést kínál, mert van egy pont, ahol azt mondja, hogy itt valami perverz milliárdos szórakozik, tehát ő is bevillant egy kreacionista magyarázatot.
[01:03:35]Viszont később talán a Levinnek mondja, hogy nem a Hello, pont a Halloweennek mondja, hogy hogy ne akarja átlátni az egészet.
[01:03:41]Innen úgysem láthatja az egész képet, csak arra koncentrálj, ami az orra előtt van.
[01:03:45]Itt meg az agnikus álláspontot képviselni.
[01:03:50]Sziasztok.
[01:03:50]Nekem még egy kérdésem lenne, hogy a van a történet előrehaladásával kapcsolatban még egy fontos szereplő, akiről szerintem egy kicsit kevés szó volt.
[01:04:00]Ez Lev és én is most így gondolkodtam rajta, hogy tulajdonképpen az ő szerepével kapcsolatban milyen párhuzamot lehetne hozni.
[01:04:08]És ez lenne a kérdésem, hogy a ti, hogy a ti értelmezésetekben milyen párhuzam van az ő szerepével kapcsolatban?
[01:04:19]A Len azért érlen, érlen és és [horkantás] ebben az értelemben ártatlan.
[01:04:27]Nem úgy ártatlan természetesen, mint Cen, de az összes többi karakterhez képest ő ártatlan.
[01:04:35]Ő még ő még csak egy egyetemista.
[01:04:37]Szóval, hogy éppen hogy felnőtt.
[01:04:41]Ő még [horkantás] és ezért mondom, ezért aztán van benne egy önzés, de ugyanakkor meg van benne egy valamiféle humánum így emellett.
[01:04:52]Szóval, hogy komplex és és azt hiszem, hogy igazán a végén már a néző az már az ő túléléséért szorít a cselekmény végén.
[01:05:06]Hát talán ő is agnztikus, hogyha ez a kérdés.
[01:05:09]Ő nem kínál különösebben értelmezést.
[01:05:15]Maximum ugye bevillantja, hogy hogy neki bűntudata van a világ miatt.
[01:05:17]Itt ugye bejön a bűn, hogy neki bűntudat van a világ miatt, ahogy élünk.
[01:05:21]És itt a civilizációra visszatérve, hogy ez akár lehet arra egy utalás, hogy ahogy élünk itt ebben a nyugati civilizációban, felzabáljuk a bolygót.
[01:05:32]Helló!
[01:05:32]Egy nagyon nerdy fun factet szeretnék mondani, hogy Levin nevéről jutott eszembe.
[01:05:37]Létezik egy való életben egy matematikus, úgy hívják, hogy Lionid Levin, aki a számítás elméletben a Cook Levin tételről híres, ami azt állítja, hogy a bully kielégítési probléma MP telteljes.
[01:05:52]Ez matematikai pontatlansággal élve, filozófiai értelemben úgy azt úgy lehet megmagyarázni, hogy vannak olyan problémák, amik bizony megoldhatatlanok.
[01:06:02]Akárhogy próbálkozunk, az univerzum ellenünk van.
[01:06:06]És azt gondolod, hogy ezért kapta ezt a nevet, mert erre reflektál a rendező?
[01:06:11]Szerintem vihetlen volt, csak eszembe jutott.
[01:06:13]Aha.
[01:06:13]De akár az is lehet, és ez még egy réteget ad a filmnek.
[01:06:16]Tehát most nem tudom már hány tucott rétegnél tartunk.
[01:06:20]Zseniál, egyre zseniálisabb ez a film.
[01:06:23]Nos, hát köszönjük szépen ezt a ma esti részvételt.
[01:06:27]Imádom, hogy ilyen infrastruktúránk van, hogy mozi élményt tudunk az ingában adni.
[01:06:32]Legközelebb, amikor találkozunk, akkor a terveink szerint fammal fogok beszélgetni a Csillagközi Invázió című Paulferoven filmről, ami hát egy egy imádnivaló, besorolhatatlan és egy frenetikus, szórakoztató filmszatíra.
[01:06:53]Nagyon köszönöm, hogy itt voltatok.
[01:06:56]Köszönjük a figyelmet.
[01:06:58]Köszönjük ez volt a kocka című film kibeszélése.
[01:07:02]Várunk titeket legközelebb is.
[01:07:02]Jó éjszakát és boldog húsvétot kívánunk.
[01:07:04]A kocka legyen veletek.
[01:07:09][taps] อ