Új lendületet vesz a TISZA frakciója az Európai Parlamentben // TISZA EP-HÍRADÓ 3#12
- A műsor új házigazdája Gyévai Zoltán; Hajdú Márton a magyar parlamentbe távozott.
- Vendégek: Lakos Eszter, a TISZA EP-delegációjának új vezetője, és Kulja András EP-képviselő.
- A magyar választásokat és kormányalakítást érzelmileg túlterített, történelmi pillanatként élték meg, kiemelve a Kossuth téri közvetlen beszélgetéseket.
- A TISZA EP-delegációja megerősödött a Néppárton belül; két új képviselő, Bogdán Csaba és Veisz Viktor csatlakozik.
- Az egészségügy kiemelt fókuszterület, Kulja András hangsúlyozta az innováció és kutatás uniós szintű képviseletének fontosságát.
- Júniusban reformálják az EP plenáris vitáit: a képviselők a helyükről szólalnak fel, a biztosoknak blokkokra kell válaszolniuk a valódibb vita érdekében.
- Elfogadták a szlovákiai jogállamiságról szóló EP-állásfoglalást, amelybe a TISZA beépíttette a magyar kisebbség kiemelt említését és a Beneš-dekrétumok kritizálásának kriminalizálása elleni hivatkozást.
„...nem beszélhetünk úgy a szlovákiai kisebbségi jogsértésekről, hogy a legnagyobb több mint fél milliós magyar kisebbséget nem emeljük ki...” – Lakos Eszter
- Magyar Péter varsói útja a magyar-lengyel kapcsolatok resetje; a V4 megerősítését és Közép-Kelet-Európa ellensúly-szerepét hangsúlyozták.
- A következő adásokban az új parlamenti munkarendet és a két új képviselőt mutatják be.
Részletes összefoglaló megjelenítése
Személyi és műsorvezetői változások
- A műsor új házigazdája Gyévai Zoltán, az Európai Néppárt sajtótanácsosa, aki Hajdú Mártont váltja. Hajdú Márton a magyar parlamentbe igazolt, ahol a külügyi bizottság elnökeként szolgálja tovább a TISZA és Magyarország érdekeit.
- A beszélgetés két vendége Lakos Eszter, a TISZA nemzeti delegációjának új vezetője, és Kulja András EP-képviselő.
A magyarországi választások és a kormányalakítás élményei
- A vendégek érzelmileg túlterített, csodálatos időszakként élték meg a választásokat és az azt követő eseményeket.
- Lakos Eszter kiemelte a kampány során tapasztalt beszélgetéseket, bizalmat és reményt, valamint a beiktatási ceremónia protokolláris ünnepélyességét. A Kossuth térre kilépve a tömeg és az állam vezetése közötti találkozást "csodálatos pillanatnak" nevezte, ami a nap végére "népünnepéllyé" vált.
- Kulja András történelmi pillanatként, lehetőségként és felelősségként jellemezte az új országgyűlés megalakulását és a miniszterelnök első beszédének meghallgatását. Hangsúlyozta a zászlófelvonás utáni közvetlen beszélgetések fontosságát a választott képviselők és az emberek között, ami szerinte a TISZA azon szemléletét mutatja, hogy az embereket a döntéshozatalba is be kell vonni, nem csak a szavazatukat megszerezni.
- A miniszterek beiktatását is felemelőnek nevezte, amit Brüsszelből, képernyőn keresztül követtek figyelemmel.
„...utána kimenni a térre és beszélgetni az emberekkel... teljesen elvegyült a tömeg a választott képviselőkkel, és nagyon sok kis beszélgetés alakult ki... mutatja azt a szemléletet, amit a Tisza képviselt és képviselni is fog, hogy az embereket be kell vonni. Nem csak a szavazás előtt a szavazatukat megszerezni, hanem be kell vonni a döntéshozatalba az ország sorsának alakításába.” – Kulja András *
Változások a TISZA EP-delegációjában
- A választások következtében a delegáció két kulcsfigurája, Magyar Péter és Tarr Zoltán hazatért Magyarországra, magas pozíciókba. Öt képviselő maradt, és hamarosan két új képviselő csatlakozik hozzájuk.
- Lakos Eszter lett a delegáció új vezetője. Kiemelte, hogy a kormányzati felelősség miatt a delegáció súlya megnőtt az Európai Néppárton belül, hiszen a Tanácsban hozott döntések és Magyar Péter miniszterelnökként való részvétele az Európai Tanácsban is erősíti pozíciójukat.
- A delegáció továbbra is erős szakmai profiljára épít, és aktívan részt vesz a többéves költségvetési keret (MFF) tárgyalásaiban, a magyar és közép-kelet-európai érdekeket szem előtt tartva.
Az új képviselők bemutatása
- Bogdán Csaba: Történelem-filológia szakon végzett, majd biomérnöki területen folytatta tanulmányait, doktori disszertációját az emberi test mechanikájából és a gerinc működéséből írta. Kulja András szerint szakterülete az ipari/innovációs és az egészségügyi terület határán mozog, ami kiváló kiegészítése a delegáció portfóliójának, különösen a mesterséges intelligencia és a biomérnöki innovációk uniós szabályozása kapcsán.
- Veisz Viktor: Korábban Lakos Eszter tanácsadójaként dolgozott, elsősorban külpolitikai kérdésekkel és a Demokrácia Pajzsa bizottsággal foglalkozott. Angolszász országokban tanult, több nyelvet beszélő fiatalember, aki várhatóan az Európai Néppárt (EPP) legfiatalabb képviselője lesz. Lakos Eszter szerint a fiatalságot és egy új generációs szemléletet fogja képviselni a delegációban, áthidalva a meglévő generációs szakadékot.
„...nagyon erős a szakmai portfóliója a delegációnknak és a megítélése is ilyen szempontból nagyon jó, és szerintem ez tovább erősödik.” – Kulja András *
Az egészségügy kiemelt szerepe
- Az egészségügy a TISZA egyik fókuszterülete, mivel a választók számára ez volt az egyik legfontosabb prioritás és aggodalomra okot adó téma.
- Kulja András utalt Hegedűs Zsolt egészségügyi miniszter reformjaira és új szemléletére, és hangsúlyozta, hogy az Európai Parlamentben is képviselni kell az egészségügyet, a határterületeket, az innovációt és a kutatást, hogy Magyarország kamatoztatni tudja az elért eredményeket.
Az Európai Parlament plenáris vitáinak reformja
- Júniusban új munkamódszert vezetnek be a plenáris viták élénkítése és valódibbá tétele érdekében.
- A jelenlegi rendszerben a másfél perces, pódiumon elmondott beszédek gyakran előre megírt politikai állásfoglalások, amelyek nem generálnak valódi vitát.
- A reform főbb elemei:
- A képviselők a saját helyükről szólalhatnak fel, ami ösztönzi az egymásra reflektálást.
- A biztosoknak nem csak egy záróbeszédet kell mondaniuk, hanem blokkokra kell válaszolniuk, így nem kerülhetik meg a kritikus kérdéseket.
- A cél a konstruktivitás, az emberek jobb bevonása és képviselete, valamint a pergőbb ritmusú viták kialakítása.
- A változás egy tesztidőszak lesz, amelynek tapasztalatai alapján az elnökség tovább alakítja a rendszert.
- Lakos Eszter megjegyezte, hogy a szakbizottságokban már most is vannak éles viták, különösen érzékeny témák esetén, ahol a képviselők "megizzasztják" a biztosokat a demokratikus kontroll gyakorlása során.
- A műsorvezető felvetette, hogy a megerősödött szélsőjobboldal jelenléte mellett kérdéses, mennyire lesznek konstruktívak ezek a viták.
„...a reform arra vonatkozik, az a célja, hogy ezt élőbbé és valódibbá tegye az ilyen típusú vitát... nem csak ilyen előre megírt beszédek, hanem egymásra reflektálások és az adott témához való valódi akár kritikus, akár kérdéseket felvető hozzászólások lennének.” – Kulja András *
A szlovákiai jogállamiságról és kisebbségi jogsértésekről szóló EP-állásfoglalás
- A hét egyik legfontosabb eseménye a szlovákiai jogállamiság helyzetéről és a korrupcióról szóló állásfoglalás elfogadása volt, amelyben jelentős részt tükröződnek a TISZA delegáció által képviselt szempontok.
Előzmények és a TISZA küzdelme
- A történet tavaly kezdődött, amikor a szlovák parlament elfogadott egy törvényt, amely a Beneš-dekrétumok kritizálását akár hat hónap börtönnel bünteti.
- A TISZA képviselői a parlament kisebbségi képviselői csoportjában (Minority Intergroup) azonnal szóbeli módosító javaslatot készítettek, amelyet Dávid Dóra prezentált. Ez elítélte volna a dekrétumok kritizálásáért járó börtönfenyegetést.
- A javaslatot a Fidesz-KDNP és a Mi Hazánk EP-képviselői blokkolták azzal, hogy felálltak a szavazás előtt, így megakadályozva annak napirendre kerülését. Kulja András ezt annak bizonyítékaként értékelte, hogy a korábbi kormánypártok valójában nem törődnek a határon túli magyarsággal.
„...sajnos az a szomorú esemény történt, hogy bár ők ülve maradtak, de a párttársaik... felálltak, és ezzel blokkolták a mi módosító indítványunkat, ami kiállt volna a felvidéki magyarok mellett. Ez is megmutatta, hogy mennyire nem törődnek valójában se a Magyarország is, se a határon túli magyarsággal...” – Kulja András *
A tárgyalások és a végeredmény
- A TISZA ennek ellenére folytatta a munkát, és egy átfogó állásfoglalás-tervezet megszületéséig jutottak el.
- A delegáció számára három pont volt "vörös vonal", amelyeket sikerült is beépíttetni a szövegbe:
- A több mint félmilliós magyar kisebbség kifejezett megemlítése.
- Hivatkozás a büntetőtörvénykönyv módosítására, hogy a Beneš-dekrétumok kritizálását ne lehessen kriminalizálni.
- Magukra a Beneš-dekrétumokra való hivatkozás (a szöveg végül a "második világháborút követő dekrétumok" általánosabb megfogalmazást használja).
- Lakos Eszter, mint delegációvezető, rengeteg egyeztetést folytatott a Néppárton belül és más frakciókkal. Kiemelte Gerzsenyi Gabriella háttérmunkáját is.
- A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy más tagállamok (pl. portugál, litván, máltai) képviselőinek elmagyarázzák, miért súlyos és uniós szinten is releváns ez a látszólag nagyon specifikus téma. Az érvük az volt, hogy ha ezt szó nélkül hagyják, az precedenst teremthet más kisebbségek elleni retorziókhoz más országokban.
„...nem beszélhetünk úgy a szlovákiai kisebbségi jogsértésekről, hogy a legnagyobb több mint fél milliós magyar kisebbséget nem emeljük ki egy állásfoglalásban... ami egyébként ugye a politikai nyomásgyakorlásnak az egyik legfőbb eszköze a az Európai Parlament részéről.” – Lakos Eszter *
Következő lépések
- A TISZA monitorozni fogja a jogsértések (földelkobzások, kriminalizálás) megszűnését.
- A petíciós szakbizottságban több, a témához kapcsolódó kérelem van nyitva, a munka itt is folytatódik.
- Az Európai Bizottsággal fenntartják a párbeszédet.
- Lakos Eszter megerősítette, hogy Magyar Péter miniszterelnök is a jó magyar-szlovák kapcsolatok alapfeltételének nevezte a Beneš-dekrétumok ügyének megnyugtató rendezését. Az EP-állásfoglalás így a kormány munkáját is előkészíti.
A magyar-lengyel kapcsolatok újraindítása (reset)
- A műsorban kiemelték Magyar Péter első hivatalos külföldi útját, amely Varsóba vezetett. Ezt a magyar-lengyel kapcsolatok szimbolikus és gyakorlati "resetjeként" értékelték.
- Kulja András elmondta, hogy az Európai Parlamentben a lengyel képviselők az első pillanattól kezdve támogatóak és segítőkészek voltak. Példaként említette a ciprusi soros elnökség alatti közös egészségügyi minisztériumi látogatást és a folyamatos szakmai egyeztetéseket.
- Hangsúlyozta, hogy a többségteremtéshez elengedhetetlenek a szövetségesek, és Lengyelországgal számos témában tudnak kapcsolódni, ami erősíti a magyar érdekérvényesítő képességet.
- Lakos Eszter a V4-ek megerősítésének és kiterjesztésének fontosságát emelte ki, hogy Közép-Kelet-Európa erős ellenpólust tudjon képezni a francia-német tengellyel szemben az Európai Unió Tanácsában. Kiemelte Lengyelország 40 milliós lakosságát és példaértékű gazdasági növekedését.
- Személyes tapasztalatként osztotta meg, hogy a választások után két nappal hivatalos gratuláló levelet kapott a lengyel kutatásért felelős miniszterhelyettestől, ami óriási örömöt és felszabadultságot jelentett számára.
„...szükség van egy erős középkelet-Európára, aminek ugye nyilván a V4 tud egy magja lenni. Én azt gondolom, hogy V4-ben jó és kell is gondolkodnunk ennek a kiterjesztésében is.” – Lakos Eszter *
Zárás és kitekintés
- A következő adások témái között szerepel majd az új parlamenti munkarend gyakorlati működése és a két új képviselő (Bogdán Csaba és Veisz Viktor) bemutatása, akik várhatóan a júniusi plenáris ülésen már részt vesznek.
⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
- Nincs ilyen szakasz.
Teljes átirat megjelenítése
[00:00:00]számunkra ez egy egy ilyen vörös vonal volt.
[00:00:02]Tehát nem beszélhetünk úgy a szlovákiai kisebbségi jogsértésekről, hogy a legnagyobb több mint fél milliós magyar kisebbséget nem emeljük ki egy állásfoglalásban, egy egy parlamenti határozatban, ami egyébként ugye a politikai nyomásgyakorlásnak az egyik legfőbb eszköze a az Európai Parlament részéről.
[00:00:23]meg kellett világosítani azt, mer el kellett magyarázni, hogy miért nagyon súlyos ez, ami Szlovákiában történik, és hogy milyen mértékben fenyegeti ez az ott élő magyar kisebbséget, és ez időbe telik.
[00:00:36]És el is kell magyarázni, hogy igaz, hogy nagyon specifikusnak tűnik a a téma, de ha ezt nem hagyjuk szó nélkül, akkor mi a következő?
[00:00:47]És akkor mi akadályozza azt meg, hogy egy másik országban egy másik kisebbséget hasonló retorziók érjenek.
[00:00:54]Ez a hét ugye egy nagyon fontos esemény volt az Úgymyar kormány számára is, hiszen Magyar Péter első hivatalos külföldi útjára utazott, számos miniszter kíséretében, és az első út Vsóba vezetett, ahol egy látható nem csak a gyakorlati, de jelképes összebulás is történt, egymásra találás a lengyelekkel, ahogy mondani szoktak, ez egy reset reset a magyar lengyel kapcsolatokban.
[00:01:18]Ahhoz, hogy többségünk legyen egy kérdésben, ahhoz többséget kell teremteni, és nem mindegy, hogy kik az embernek vagy a delegációnak a szövetségesei.
[00:01:27]És és Lengyelországgal nagyon sok olyan téma van, amiben tudunk kapcsolódni, és ez is segíti a mi érdekérvényesítő képességünket.
[00:01:38]Szükség van egy erős középkelet-Európára, aminek ugye nyilván a V4 tud egy magja lenni.
[00:01:41]Én azt gondolom, hogy V4-ben jó és kell is gondolkodnunk ennek a kiterjesztésében.
[00:02:01]Üdvözlöm a kedves nézőket.
[00:02:01]Gyévai Zoltán vagyok az Európai Néppárt sajtótanácsosa.
[00:02:05]Miőtt elkezdenénk az európai parlamenti híradónkat, ugye a heti plenáris a plenáris sérülések mindig tartunk egy híradót.
[00:02:11]Először szeretnénk érzelmes búcsút venni Hajdú Mártontól, aki az elmúlt két évben vezette ezt a műsort és most átigazolt a magyar parlamentbe, ahol a külügyi bizottságnak az elnökeként működik, továbbis szolgálja a Tisza érdekeit és Magyarország érdekeit.
[00:02:27]Mostantól kezdve tehát önöknek velem kell majd beérni.
[00:02:31]Két képviselőt hívtunk meg a mostani beszélgetésre, amiről az aktuális témákat fogja érinteni, mint általában Lakos Eszter, aki új szerepkörben is mutatkozik most be, mint mint a Nemzeti delegáció vezetője, és Kulia András.
[00:02:44]Nem kell őket már bemutatnom, hiszen ők oszlopos tagjai a a Tisza pártnak, a Európai néppárti magyar delegációjának.
[00:02:55]Öengeteg téma halmozódott fel az elmúlt időszakban, azt kell, hogy mondjam, hiszen egy kisebb szünet után jelentkezünk, aminek megvan az oka, hiszen most minden figyelem Magyarországra, magyarországi választásokra irányult az elmúlt hetekben, és ti is azt hiszem rengeteget voltatok a hazai terepen, többek között részt vettetek a a miniszterelnök beiktatáson, az Új parlament eskütételen is lehetne folytatni még így is a választáson is természetesen.
[00:03:18]Ha megkérdezném tőletek, hogy ebből az elmúlt 40-50 napból mi volt, ami a leginkább megragadott titeket?
[00:03:25]Kezdjük Eszterrel.
[00:03:27]Hú, rengeteg minden volt, meg szerintem ez az időszak, ez így érzelmileg is egy túlterített időszak, csodálatos.
[00:03:34]És én visszatérnék az emberekhez, tehát ugye a kampány során is, hogy a a beszélgetések, a bizalom, a remény és a ugye nagyon ugye protokolláris és rendkívül ünnepélyes volt nyilván ugye a beiktatási ceremónia, vagy az új parlamentnek, az országgyűlésnek a megalakulása.
[00:03:54]És utána amikor ugye kimentünk a a Kossuttérre és akkor jött a tömeg, ahogy ahogy közeledett egymáshoz, úgymond az államnak a vezetése és az emberek, az szerintem egy csodálatos pillanat volt, és utána az a felszabadultság, az az öröm, ami egy tényleg egy nép ünnepélyé vált a ceremónia a napnak a végére, ez szerintem egyedülálló volt.
[00:04:16]És egyébként így a kollégákkal is, mikor beszéltünk, mutattam nekik a képeket, ilyen rövidebb videófelvételeket, tehát tényleg tehát tát maradt a szájuk.
[00:04:26]Az ön kellett, hogy repülőre üljünk ahhoz, hogy lebegjen az ember az elmúlt hetekben.
[00:04:29]András, te hogy élted meg ezt a pár hetet?
[00:04:32]Nagyon hasonlóan.
[00:04:32]És ahogy Eszter is említette, nagyon megható és felemelő volt a parlamentben ülni és látni az új országgyűlés megalakulását, hallani a miniszterelnöknek az első beszédét és érezni azt, az egy történelmi pillanat, egy történelmi lehetőség és egy történelmi felelősség is.
[00:04:55]és ahogy szintén Eszter mondta, utána kimenni a térre és beszélgetni az emberekkel, hiszen talán a felvételeken is látszott, hogy miután a zászlófelvonás megtörtént, teljesen elvegyült a tömeg a választott képviselőkkel, és nagyon sok kis beszélgetés alakult ki, és és az is olyan felemelő volt, és mutatja azt a szemléletet, amit a Tisza képviselt és képvisel ni is fog, hogy az embereket be kell vonni.
[00:05:29]Nem csak a szavazás előtt a szavazatukat megszerezni, hanem be kell vonni a döntéshozatalba az ország sorsának alakításába.
[00:05:40]Szerintem ez egy nagyon fontos és erős szimbolikája volt annak, hogy miben más ez a kormány.
[00:05:46]És utána visszajönni ide, és és úgy megélni azt, hogy amilyet az elmúlt két évben küzdöttünk, az valósággá vált.
[00:05:57]Nagyon-nagyon jó érzés volt.
[00:05:57]És ugyanígy a a minisztereknek a beiktatása is rendkívül felemelő volt.
[00:06:04]Azt már csak kijel azz képernyőn keresztül néztük, hiszen kötelezettségeink voltak az Európai Parlamentben, de ezek nagyon nagyon olyan pillanatok, amik így beleégnek az embernek az emlékezetébe, mind képileg, mind pedig érzelmileg.
[00:06:22]Beszéljünk egy kicsit arról, hogy milyen változásokat indukált ez a magyarországi választás itt az Európai Parlamentben.
[00:06:28]Számotokra a delegáció számára, hiszen azt ugye rögtön mindenki szerintem el tudja mondani, hogy két kulcsképviselők, a delegáció két tagja Magyar Péter és Tar Zoltán, ők hazatértek nem is akármilyen pozíciókra.
[00:06:43]Ugye öt képviselő maradt, viszont két új képviselő csatlakozik hamarosan.
[00:06:47]kicsit el tudjátok mondani, hogy milyen változások, hiszen csak még hagyd utaljak egy nagyon fontos szempontra, hogy nyilván változik a pozíciónk annyi értelemben is, hogy eddig ellenzékből ti is azért politizáltatok, most viszont a kormányzati felelősség is valahol megjelenik majd a a ti tevékenységetekben.
[00:07:02]Szóval Eszter, hogy foglalnád össze, hogy milyen fő változások történnek most a delegáció és a ti saját térfeleteken?
[00:07:08]Ühüm.
[00:07:08]Tehát ahogy ahogy mondtad, ugye ellenzéki politizálásból most már ugye kormányon vagyunk, és így az egész Tisza delegációnak jóval nagyobb a súlya most már az Európai Néppárton belül is, hiszen a az Európai Unió tanácsában ugye a mandátumok is, amelyek jönnek, kialakításra kerülnek, és egy önkormányzati érdeket képviselnek, illetve Magyar Péter miniszterelnökként ott fog ülni az európai tanácsban is.
[00:07:40]Tehát ugye itt történnek meg a a legmagasabb szintű döntések, politikai döntések, amely az Európai Uniót meg a tagállamokat érintik.
[00:07:47]Tehát, hogy sokkal nagyobb lesz a a súlyunk.
[00:07:49]eddig is történt már azért az építkezés, mert szerintem erről többször is beszéltünk, hogy erős a szakmai profilja az összes európai parlamenti képviselőnek, és ezt az erős szakmai profilt mostantól még jobban szeretnénk kihasználni.
[00:08:05]És nagyon-nagyon sok nem csak jogalkotási javaslat van, ami csőben, meg most is megy.
[00:08:14]Ugye sokszor beszéltünk a több éves költségvetési keretről.
[00:08:16]Ugye ennek nagyon gyorsan haladnak a tárgyalásai különböző nagy programokkal, és ezekben nagyon aktívak is vagyunk.
[00:08:26]ezeket formáljuk és úgy alakítjuk nyilván, hogy ez a magyar, illetve hát erről szerintem lehet, hogy majd később beszélhetünk magyar, illetve közép-kelet-európai érdeknek ez megfelel nyilván mindig szövetségekben gondolkodunk, tehát hogy meg fog változni a munkánk is és a a súlya annak, amit mondunk.
[00:08:48]Beszéljünk egy picikét a két új képviselőről.
[00:08:52]Egyiket azt ismeritek jobban, a másikat talán kevésbé.
[00:08:54]viszont ott van egy érdekes, mondjuk párhuzam András és az és Bogdán Csaba között, hogy valamenny mind a ketten tulajdonképpen az egészségügyi területtel foglalkoztok, nyilván nem ugyanarról az oldalról.
[00:09:05]Ha mindezt hozzáadom, még erre mindenki emlékszik.
[00:09:09]az egészségügyi miniszternek a kultikus táncát, ugye, amit még meg is ismételt, nem is olyan régen óriási nagy különségséggel tartva, akkor azt kell, hogy mondjam, hogy a az egészségügy elég jól van pozicionálva, hiszen az új parlamenti képviselő kiválasztásával is.
[00:09:22]Volt-e már alkalmad beszélni Bogdán Csabával, és ha el tudsz mondani egy-két szót, hogy hogyan fogjátok ezt az egészségügyi területet valahogy képviselni, megosztani?
[00:09:28]Változik-e valami mondjuk a fókuszodban azzal, hogy jön egy új képviselő is, aki hasonló területen is mozoghat, nem feltétlenül, illetve, hogy az egészségügy milyen fontos szereppé válik most, milyen fontos döntési helyzetek lesznek itt.
[00:09:42]Újra csak ezt erre tudok hivatkozni, hogy nagyon erős a szakmai portfóliója a delegációnknak és a megítélése is ilyen szempontból nagyon jó, és szerintem ez tovább erősödik.
[00:09:53]Csaba ugye történelem filológia szakon végzett, utána pedig biomérnöki területen haladt tovább, és dományos diszertációját is már az emberi testnek a mechanikájából és a gerinc működéséből készítette, írta.
[00:10:11]És talán ez pont egy nagyon fontos határterület.
[00:10:17]Ez is tényleg tök érdekes, hogy ugye Eszter az ipari és innovációs szakbizottságban ül.
[00:10:22]Én az egészségügyiben vagyok, és az a terület, amit Bogdán Csaba képvisel, az pont a kettő között van, ami egy nagyon-nagyon fontos és egyre növekvő fontosságú terület, ahogy a akár a mesterséges intelligencia, akár pedig a biommérnöki eszközök és innovációk fejlődnek, és erre lesz is egy új szabályozás az Európai Unióban.
[00:10:50]Úgyhogy szerintem egy nagyon jó kiegészítés az ő profilja a mi delegációnknak is.
[00:10:55]És ahogy mondtad, az egészségügy erős fókuszban van az Tiszában, és már csak azért is, mertogy az emberek számára az az egyik top prioritás volt.
[00:11:04]És amikor felmérések készültek, hogy mi miatt aggódnak a legjobban, akkor az egészségügy és az egészségügyi ellátásnak a biztonsága, hozzáférhetősége az egy kiemelt szempont volt, és aggodalom az embereknek, és úgy gondolom, hogy erre mindenképp reflektálni kell, és ahogy Hegedűs Zsolt egy nagyon komoly reformot és új szemléletet hirdetett meg az egészségügyi területén otthon, hogy fontos, hogy mi is az Európai Parlamentben magát át az egészségügyet, a határterületeket, az innovációt és kutatást is képviseljük, mert ezzel tudunk olyan eredményeket elérni, amelyekből utána Magyarország is tud építkezni és kamatoztatni tudja ezeket a a sikereket, vagy akár, hogyha egy olyan szabályozást sikerül megalkotni, ami a kelet-közép-európai régiónak a szerepét tudja erősíteni.
[00:11:58]Úgyhogy szerintem ez egy nagyon izgalmas időszak.
[00:12:05]Eszter lett ugye Lakos Eszter lett a delegációvezetőnk, ami szintén egy nagyon erőszakmaiságot mutat azonnal, hiszen Eszternek diplomata múltja is van.
[00:12:15]Ja, említetted a folyamatosságot, a folytonosságot, milyen fontos a tevékenységetekben is.
[00:12:21]Azt hiszem, Veis Viktor is tulajdonképpen ennek a garanciája lesz, hiszen ő eddig vagy most még most is ebben a pillanatban a te egyik asszisztens segítőd volt.
[00:12:27]Mi az, amivel ő hozzájárulhat a csapathoz, a csapatnak a teljesítményéhez?
[00:12:32]Szerinted milyen mennyi frissítést, milyen új szeleket hozhat Viktor, vagy inkább a folytonosság fogja jellemezni majd a munkáját?
[00:12:39]Ü én a frissítésre, az új szelekre gondolnék.
[00:12:43]Viktor a ciklus kezdete óta tanácsadóként dolgozik mellettem.
[00:12:48]Elsősorban ő külpolitikai kérdésekkel foglalkozott, illetve a demokrácia pajzsa, ami egy külön bizottság.
[00:12:53]Erről már többször beszéltem a korábbi adásokban is.
[00:12:57]És Viktor egy angolszár országokban tanult, tehát nagyon képzett nyelveket beszélő fiatalember.
[00:13:03]És itt ez az új szelek, amiket mondtál, én azt gondolom, hogy ő pont ezt az új szelet, hullámot tudja majd behozni a delegációba, hiszen ő, hogyha jól emlékszem, az LPP-nek talán a legfiatalabb képviselője lesz nemsokára, és a a fiatalságot fogja itt képviselni.
[00:13:27]Ugye van egy egy ilyen generációs szakadék is egyébként nagyon gyakran úgy látom, tehát hogy az EPP-ben is azért az átlag életkor szerintem azért az 50-hez közelít vagy a körül lehet, és mindenképpen szükség van arra, hogy más szempontokat is figyelembe vegyünk és hogy ezt a generációs szakadékot áthidaljuk, hiszen ugye a fiatalok is választók, nekik is megvannak a sajátos igényeik, és ezeknek a képviseletén úgy gondolom, hogy hogy Viktor alkalmas lesz teljes mértékben.
[00:13:56]Úgyhogy már várom a a vele való munkát.
[00:14:01]Munkát.
[00:14:01]Köszönöm.
[00:14:01]És még egy nagyon fontos dolog van.
[00:14:03]Ugye említettük azt, hogy változások válnak rátok is ugye a Magyarország helyzetti előszüggésben, de közben az európai parlament is változás előtt áll.
[00:14:11]Ha jól tudom, akkor júniusban egy új munkamódszerrel fog dolgozni az Európai Parlament.
[00:14:16]András, el tudnád neked nekünk mondani röviden, hogy miből áll ez, és mi haszna származik ebből majd a közönségnek, a választópolgároknak?
[00:14:25]Strasburgban a plenáris viták szoktak zajlani, illetve a nagy szavazások.
[00:14:28]A plenáris vitáknak az egyik fő szerepe, hogy a képviselők képviseljék és felszólaljanak a választóik érdekei mellett.
[00:14:42]kérdéseket fogalmazzanak meg akár az Európai Bizottságnak a képviselőjéhez, a biztosokhoz, akik akik beszámolót is kell, hogy tartsanak, illetve bizonyos témákról, amik a napirenden vannak, valódi vita alakuljon ki, hogy valóban képviseljék a a választókat.
[00:15:02]És a reform arra vonatkozik, az a célja, hogy ezt élőbbé és valódibbá tegye az ilyen típusú vitát, mert a jelenlegi struktúrában sokszor ez az egy másfél perces beszéd, amit ráadásul egy pódiumon a terem közepén tartanak a képviselők, igazából politikai állásfoglalások nagyon gyakori az, hogy lényegében ugyanazt mondják el a képviselők, csak a saját nyelvükön, Ez egy tökéletesen csiszolt és inkább a választóknak szóló vagy kampányeszközként használt felszólalás.
[00:15:45]viszont akkor lenne valódi itt a plenáris képviselet, hogyha nem csak ilyen előre megírt beszédek, hanem egymásra reflektálások és az adott témához való valódi akár kritikus, akár kérdéseket felvető hozzászólások lennének.
[00:16:03]Ezért például a felszólalásnak a formátumát is átalakítják.
[00:16:09]nem kell kivonulniuk majd a képviselőknek a központi púdiumhoz, hanem a saját helyükről tudnak felszólalni, és ez is arra serkenti, ösztönzi a többieket, hogy erre reflektáljanak, illetve az is cél, hogy a biztosok azok ne a végén egy záróbeszédet mondjanak, hanem blokkokra válaszoljanak, ne tudják megkerülni a kritikus kérdéseket.
[00:16:35]És az eddigi menetből is látszott az, hogy a blue cardok, amikor például egy képviselők központi pódiumnál felszólalt, és ahhoz valaki jelentkezett hozzászólásként, az sokkal ilyen életszerűbb és élőbb volt, ahogy a végén a catch di felszólalások, amikor a hivatos felszólalók végére ért az adott vita, és akkor a végén van még idő, és akkor tudtak jelentkezni a helyükön ülő képviselők, és azok is, azok a felszólalások is sokszor nagyon konstruktívak tudtak lenni.
[00:17:05]Persze voltak ott is érdekesebb felszólalásuk, mármint úgy, hogy mondjuk témához nem kapcsolódok és nem feltétlenül odaillük, de nagyon sok konstruktív is volt.
[00:17:15]És ezt a konstruktivitást és az embereknek a jobb bevonását és képviseletét szeretné elérni a parlament elnöke ezzel az álluktúrálással.
[00:17:26]Ez egy teszidőszak lesz, és utána az elnökség a a konzekvenciákat levonja, és ennek megfelelően tovább alakít a plenáris viták rendszerén.
[00:17:36]De az való igaz, hogy valamifajta reformra szükség van, hogy hogy az emberek is közelebbinek érezzék ezeket pezgő viták egy kicsit pergőbb legyen a ritmus.
[00:17:49]Igen.
[00:17:49]És megizzasztani kicsit a bizottsági tagokat is.
[00:17:51]Természetes ez fontos.
[00:17:53]De egyébként ez szerintem azért a parlamentben megy, tehát oké, hogy a a plenáris az egy kicsit más stílusúvá alakult ebből a szempontból, de a szakbizottságokban amikor főleg amikor eljön egy biztos például és van egy téma, meg ráadásul, hogyha politikailag mondjuk érzékenyebb vagy fontos, akkor azért vannak viták a szakbizottságokon belül, és nem csak a a biztossal van egy adok kapok.
[00:18:15]Tehát, hogy a vitának van egy struktúrája, és hogyha mindenki elmondja a felszólalását, az nem vita, hanem az vita az az, hogy kérdés és válasz van.
[00:18:24]És azért vannak olyan struktúrák is, hogy elmondja biztos ugye van egy bevezető és akkor utána ennek megvan a rendje, hogy jönnek a koordinátorok, tehát az egyes politikai pártcsaládoknak úgymond a az adott esetben ők a szószólói, és akkor utána jön az összes többi, aki hozzászólási időt kapott, akkor van ez a casdá utána, tehát hogy spontán is fel lehet tenni a táblát, hogy szeretne az ember hozzászólni, és a biztos ilyenkor vagy összegyűjt párt Tehát összegyűjt a a levezető elnök pár kérdést, és akkor úgy válaszol rá, de van olyan is, hogy pingpongszerűen, tehát van van olyan levezető elnök, aki ezt szereti, és tényleg biztosíthatom a nézőket arról, hogy hogy ilyenkor azért a megizzasztják a képviselők a biztosokat is.
[00:19:08]És tényleg ez a a demokratikus kontroll ilyen szempontból biztosított, vagy legalábbis úgy kikényszerített.
[00:19:15]Igen, én azt vettem észre, ugye ti még nem voltatok tagjai a ugye az előző európai parlamentnek, viszont ugye érdekes volt, ez egy sokkal vibrálóbb európai parlament, hiszen ugye elég megerősödödt a jobb oldal is tulajdonképpen, vagy a szélső jobb oldal is, és sokkal élesebb politikai viták vannak.
[00:19:33]Ha ezt még sikerül egy ilyen gyakorlati módszertani változás átalakítani, akkor szerintem a parlament valóban megvan az esélye arra, hogy a parlament nézhetőbb és érdekesebb lesz a a külső szemlélők számára is.
[00:19:47]De kérdés egyébként még az szerintem, hogy mennyire lesznek ezek a vitek konstruktívak egyébként egy szélső jobbbal.
[00:19:53]Igen, így van.
[00:19:54]Úgyhogy itt azért vannak vannak kétjeim.
[00:19:57]Na például ugye most éppen térjünk arra az aktuális dolgokra, ami nagyon jól mutatja szerintem, hogy hogy működik egy példá egy delegáció és egy parlament.
[00:20:05]Ugye ezen a héten egy nagyon fontos téma, magyar szempontból fontos téma volt napirenden, ami hihetetlenül sok egyeztetés, belső egyeztetést igényelt.
[00:20:14]Még a a Néppárton, az európai Néppárton belül is rengeteget kellett alkodóznotok.
[00:20:18]ugye a szlovák állásfoglalásról, a szlovák jogállamiság helyzetéről és a korrupcióról szóló jogállam külön szóló állásfoglalásról volt egy szavazás, hiszen a vita már februárban megvolt.
[00:20:30]És ha úgy tetszik, akkor egy fontos mérföldkőhöz is érkezett a Tiszának az a az az erőfeszítése, az a küzdelme, ami még tavaly indult, amikor ugye a Ficó kormány diszkriminatív intézkedések sorozatát vezette be.
[00:20:45]Például így egy törvényt elfogadott a szlovák parlament, aminek értelmében, hogyha valaki a benes dekrétumokat, ugye kollektív minőségelvét kimondó dekrétumokat kritizálni, merészeli akár hat hónapos börtönbüntetés kaphat, illetve a földelkobzásoknak a rendszerét, ami elsősorban a magyar kisebbséget sújtja.
[00:21:05]Azt egy kicsit el tudnátok nekem mondani, hogy a egy kicsit beszélünk talán az előzményekről, és ami még szintén fontos szerintem, hogy most, hogy az Európai Parlament elfogadta ezt az állásfoglalást, és ebben az állásfoglalásban jelentős részt tükröződnek a mi szempontjaink, hogy mihez tudunk ehhez ezzel kezdeni, tehát mennyivel fog ez az egy állásfoglalás javítani a helyzeten, vagy minek kell még történnie ahhoz, hogy tényleg javuljon a helyzet.
[00:21:29]Kezdjük egy kicsit az előzményekkel.
[00:21:31]El tudnád mondani, el tudnátok mondani, hogy hogy indult ez a sztori, és egyáltalán miért volt erre szükség.
[00:21:39]Ühüm.
[00:21:39]Ühüm.
[00:21:39]Tavaly, amikor ez a törvény elfogadásra került, akkor a a kisebbségi képviselői csoportban, a minority inter groupban van a parlamennek egy ilyen külön tematikus csoportja, ahol több képviselő és tagja annak, és együtt bizonyos témákkal foglalkozunk.
[00:21:59]és a kisebbségi kérdésekre van egy ilyen képviselői csoportosulás, ott azonnal ez felvetődött, és akkor készítettünk egy szóbeli módosítójavaslatot, amit Dávid Dóra prezentált is a plenáris ülés során, és ezt előzte meg ez az ülés, ahol kértük a a az akkor még kormánypárti EP képviselőket, hogy egyfelől támogassák a mi módosító indítványunkat, amely elítéli azt, hogy a Benes dekrétumok kritizálásáért bárkit börtönnel fenyegetnek, és különböző következményekkel, szankciókkal kell, hogy szembenézzenek.
[00:22:41]És egyébként ezt a képviselői csoportosulást Vince Lóránt, az RMDSZ képviselője vezeti, és akkor ott elmondtuk, és meg is kértük őket, hogy győzzék meg a saját párt családjukat, hogy támogassa ezt, mert hogy szóbeli módosító indítványoknál ez úgy történik, hogyha ott feláll bizonyos számú képviselő, akkor azzal blokkolni tudják, és szavazni sem lehet erről.
[00:23:08]Meg tudják még a szavazás előtt akadályozni.
[00:23:11]És külön megkértük őket, hogy mivel a felvidéki magyarságról van szó, az ő érdekeik sérülnek, sőt igencsak fenyegetve érzik ott magukat, ezért támogassák.
[00:23:24]És sajnos az a szomorú esemény történt, hogy bár ők ülve maradtak, de a párttársaik, ahogy a Mi Hazánknak a pártcsaládjának a tagjai is felálltak, és ezzel bokkolták a mi módosító indítványunkat, ami kiállt volna a felvidéki magyarok mellett.
[00:23:41]Ez is megmutatta, hogy mennyire nem törődnek valójában se a Magyarország is, se a határon túli magyarsággal, hiszen láthatóan nem tettek azért erőfeszítéseket, hogy ez esetleg napirendre kerüljön.
[00:24:01]És innen indult tovább a munka, merthogy ennek ellenére mi úgy gondoltuk, hogy kötelességünk a jogsértéseknek véget vetni.
[00:24:12]és európai parlamenti szinten kiállni a benes dekrétumokkal azok kritizálásának következményeivel vagy belengetett következményeivel fenyegetett magyarság mellett és így jutottunk el oda, hogy megszületett ez a szöveg, ami határozottan kiáll a kisebbségek mellett és felszólítja a szlovák kormányt, hogy ezeknek a jogsértéseknek vessen véget.
[00:24:43]Ehhez viszont az kellett, hogy mind a Néppárton belül, mind pedig más frakciókkal tárgyaljunk és meggyőzzük őket ennek a fontosságáról, ami viszont már a delegációvezetőnek a feladata és kompetenciája.
[00:24:56]Úgyhogy itt át is tudom adni Lakos Eszternek a szót, aki igencsak komoly munkát tett abba bele, hogy erről volt szavazás, és hogy a végső szöveg az az úgy nézzen ki, ahogy az benyújtásra került.
[00:25:12]Ugye megszületett ez a határozat tervezet, és ebben semmi nem szólt a, tehát Expressisz vervis kifejezetten nem említette meg a a magyar kisebbségeket és nyilván számunkra ez egy egy ilyen vörös vonal volt, tehát nem beszélhetünk úgy a szlovákiai kisebbségi jogsértésekről, hogy a legnagyobb több mint fél milliós magyar kisebbséget nem emeljük ki egy állásfoglalásban, egy egy parlamenti határozatban, ami Mi egyébként ugye a politikai nyomásgyakorlásnak az egyik legfőbb eszköze a az Európai Parlament részéről és azon túl ugye szerettünk volna hivatkozni a büntetőtörvénykönyvre, ugye tehát a Benes dekrétumoknak a kritizálását ne lehessen kriminalizálni, illetve azt is szerettük volna, hogy a benes dekrétumokra is hivatkozik a a szöveg, és ezt is sikerült elérni.
[00:26:09]Igaz, egy kicsit általánosabb módon, de ugye a második világháború követő dekrétumokra hivatkozik itt a szöveg.
[00:26:22]Tehát ez a három pont, ami ami számunkra rendkívül fontos volt, hogy megjelenjen a a szövegben.
[00:26:26]És ugye kívülről ez elég kevésnek tűnik, főleg egy ilyen 16 oldalas dokumentumban, mint amire alakult ez a ez a szöveg, de valójában rengeteg munkaórát bele kellett ebbe fektetni, hogy hogy ez ezér váljon.
[00:26:41]megbeszélések, telefonálások, folyamatok egyeztetései.
[00:26:45]Gerszyi Gabriellának is szeretnénk megköszönni a munkáját.
[00:26:47]Ugye innen is ő is aktívan formálta a szöveget a háttérből és ugye hozzátartozik ugye ez is a delegáció sikeréhez.
[00:26:56]Még én itt talán megemlíteném azt, hogy hogy miért is nehéz egy ilyen nagyon specifikus témában elérni azt, hogy ezt támogassa sok képviselő.
[00:27:11]azért, mert mert például egy Portugál, egy Litván, egy Máltai képviselő nem feltétlenül tud ezekről az eseményekről, hiszen egy országban egy kisebbséget érint, és közben a geopolitika jelenleg igencsak turbulens, és nagyon sok folyamat és figyelemmel kísért dolog zajlik.
[00:27:32]A világban is meg kellett világosítani azt, mer el kellett magyarázni, hogy miért nagyon súlyos ez, ami Szlovákiában történik, és hogy milyen mértékben fenyegeti ez az ott élő magyar kisebbséget.
[00:27:47]És ez időbe telik, és el is kell magyarázni, hogy igaz, hogy nagyon specifikusnak tűnik a a téma, de ha ezt nem hagyjuk szó nélkül, akkor mi a következő?
[00:27:58]És akkor mi akadályozza azt meg, hogy egy másik országban egy másik kisebbséget hasonló retorziók érjenek, másra hivatkozva, kicsit más formában.
[00:28:07]és hogy ezzel sérül a demokrácia és az embereknek a jogai sérülnek az Európai Unióban, aminek viszont feladata lenne az emberek jogait megvédeni és a demokratikus rendet fenntartani.
[00:28:19]És sokszor ez telik nagyon sok időben, mert ami számunkra például magyar delegáció számára nagyon egyértelmű, az más számára egy teljesen ismeretlen téma, és ehhez kellett az a két évnyi munka és az a szakmai munka, amit beletettünk, hogy hallgassanak és figyeljenek ránk és és adjanak a mi véleményünkre és lássák, hogyha mondunk valamit, azt nem csak úgy mondjuk, hanem amögött valóban munka és fontos ügy áll.
[00:28:49]Ugye most egy fejezet lezárult ezzel tulajdonképpen, hogy a parlament elfogadta ezt a fontos állásfoglalást.
[00:28:55]Mi lehet a következő lépés ebben a folyamatban?
[00:28:57]Ez a terület azért politikailag rendkívül érzékeny a mármint a kisebbségeknek a a kérdése az Európai Unión belül, illetve az etnikai kisebbségeknek a a kérdése, és a benes dekrétumok azért még most is érvényesek és hatályosak ugye a a szlovák jogrendben.
[00:29:14]És ebből folyólag ugye nyilván mi ezt figyelemmel fogjuk követni, hogy ezek a jogsértések befejeződjenek, a földelkobzások is befejeződjenek, illetve nekriminalizálják a a kisebbséget, a Szlovékiában élő kisebbségeket az új büntetőtörvénykönyv alapján, vagy a BTK módosításai alapján, tehát hogy monitorizni fogjuk, figyelemmel fogjuk kísérni, hogy mi történik.
[00:29:38]A Peti szakbizottságban ott van Igen.
[00:29:43]A petíciós szakbizottságban van több kérelem is, ami ehhez a témakörhöz kapcsolódik.
[00:29:48]Ezek a kérelmek még most is nyitva vannak, tehát itt is folytatódik a munka.
[00:29:53]Ugye írtunk már az Európai Bizottságnak is, és ugye az Európai Bizottságban mi fenn fogjuk tartani ezt a ezt a párbeszédet.
[00:30:00]És ugye Magyar Péter is mondta azt, hogy egyébként a a jó kapcsolatoknak a Szlovákiával vag jó kapcsolatoknak ez is egy alapfeltétele, hogy ezt a kérdést megnyugtatóan majd rendezzük.
[00:30:14]Igen.
[00:30:14]Amit most mondtál, nagyon fontos szerintem ezt, hogy a a nézők is érzékeljék, hogy itt az a pont, amikor a parlament elvégzi a munkáját és rásegít a kormánynak, előkészíti a terepet a kormány számára, hogy más területen éljen el eredményeket.
[00:30:26]És ugye Magyar Péter ezt megmondta, hogy a Benes dekrétumoknak az eltörlése, illetve ennek a törvénynek a megszüntetése egy fontos alapfeltétele magyar szlovák jó kapcsolatoknak a jövőben.
[00:30:37]Ez a hét ugye egy nagyon fontos esemény volt az Újmagyar kormány számára is, hiszen Magyar Péter első hivatalos külföldi útjára utazott, számos miniszter kíséretében és az első út Vsóba vezetett, ahol egy látható, hogy nem csak a gyakorlati, de jelképes összebulás is történt, egymásra találás.
[00:30:56]a lengyelekkel, ahogy mondani, szótak ez egy reset reset a magyar lengyel kapcsolatokban túl a szimbolikán szerintetek milyen gyakorlati jelentősége van annak, hogy Magyarország és Lengyelország mondjuk egy egy néhány éves kihagyás után végre képes újra együttműködni.
[00:31:11]És ti ezt az Európai Parlamentben, hiszen ti rendszeresen beszéltek, tárgyatok lengyel kollégáitokkal, nyilvánnátok már ez megtörtént korábban ez a helyzet, de ti ezt hogyan tudjátok szolgálni, elősegíteni?
[00:31:25]Most kezdjük Andrással.
[00:31:27]Az Európai Parlamentben mi az elejétől tapasztaljuk, hogy a lengyelek nagyon támogatóak és segítőkészek voltak a munkánkban.
[00:31:35]Le tudtunk velük ülni beszélni.
[00:31:37]a közegészségügyi bizottságnak az elnöke is lengyel például Cipruson, amikor Ciprus ugye betöltötte a soros elnökséget, akkor ott meglátogattuk az egészségügyi minisztériumot, hivatalos vízitet vettünk, és ott is nagyon sokat beszéltünk arról, hogy milyen sok hasonlóság van az két ország között, illetve a történelmi kapcsolatokról.
[00:31:58]És ez egy fontos kapocs, merthogy itt is ahhoz, hogy többségünk legyen egy kérdésben, ahhoz többséget kell teremteni, és nem mindegy, hogy kik az embernek vagy a delegációnak a szövetségesei.
[00:32:14]És és Lengyelországgal nagyon sok olyan téma van, amiben tudunk kapcsolódni, és ez is segíti a mi érdekérvényesítő képességünket.
[00:32:23]De az elejétől látszik, hogy volt egy erős nyitottság, és nagyon konstruktívan tudtunk velük szakmai kérdésekről is egyeztetni, ha nem értettünk esetleg valami szakmai részletben egyet, akkor is egy nagyon jó hangulatú szakmai egyeztetést tudott abból is kialakulni, és tudtunk közös álláspontot találni.
[00:32:45]Ezt te vagy látod?
[00:32:46]Ugye hát egyrészt ő történelmileg mindig is kötöttünk egymáshoz.
[00:32:51]Unión 48 második világháborút követően.
[00:32:56]Tehát vannak ilyen történelmi gyökereink is.
[00:32:58]Ugye ahogy az András mondta, kiváló az együttműködés egyébként a lengyel delegációval és természetes módon is nagyon gyakran egybe esnek a az érdekeink.
[00:33:07]Én abból a szempontból nagyon fontosnak tartanám középkelet-európa V4-eknek a megerősítését, hogy a tanácson belül is, és most így kicsit kilépnék azért az Európai Parlamenti berkekből, de a tanácson belül is nagyon fontos azért egy egy ellenpólust képezni.
[00:33:23]Ugye a britteknek a kilépésével a a francia német tengely megerősödött és egy közben meg is gyengült közben természetesen azt látjuk mindenhol, hogy nem működik már olajozott, nem működik annyira olajozottan, mint régen.
[00:33:40]Ez így van, de ugye nagy tagállamokról van szó, akik sokkal inkább tudják érvényesíteni az érdekeit.
[00:33:46]Ugye nyilván megvannak a különböző kalkulációs módok, kinek mennyit ér a szavazata, mennyit ér a a szava, amikor ez ugye elhangzik a tanácsban tárgyalás során.
[00:33:54]Na, szükség van egy erős középkelet-Európára, aminek ugye nyilván a V4 tud egy magja lenni.
[00:33:59]Én azt gondolom, hogy V4-ben jó és kell is gondolkodnunk ennek a kiterjesztésében is.
[00:34:07]És ugye ennek az alapját Lengyelország ugye egy nagy ország, 40 millió 40 millió lakosa van.
[00:34:13]nagyon erőteljes a gazdasága óriási gazdasági növekedésen, fejlődésen mentek keresztül a lengyelek, ami szerintem példaértékű egyébként számunkra is.
[00:34:24]Velük együtt működve, ebbe a kis szövetségbe tömörülve sokkal inkább képesek vagyunk az érdekeinknek az érvényesítésére.
[00:34:33]Ahogy az András is mondta, ez nem arról szól, főleg nem egy Európai Parlamentben, és egyébként általában az Európai Unió tanácsában sem, ahol minősített többséggel történik meg a döntéshozatal.
[00:34:45]Tehát nem arról szól, hogy hogy most így vétózunk, hanem arról szól, hogy szövetségekben gondolkozunk és akkor együtt működünk és kialakítjuk a közös álláspontot.
[00:34:53]Szerintem egy egy restart, egy reset, ahogy ahogy te mondod, és akkor egy egy ilyen kis személyes dolgot hadd hoztak már meg.
[00:34:59]Én nagyon-nagyon örültem a választások után.
[00:35:03]Szerintem két nappal már kaptam egy hivatalos, fejlétes, aláírt, és egyébként később papírformában is megérkezett ez a levél a lengyel kutatásét felelős miniszterhelyettestől.
[00:35:15]Egy gratuláló levél volt ez, és várja a magyar egyetemekkel való együttműködést és hát ez egy óriási öröm és ilyen felszabadulás volt alá tudom támasztani is rengeteg üzenetet kaptam.
[00:35:30]Ennyit lengyelm két jó barát ennyi üzenetet még nem kaptam életemben, mint most.
[00:35:33]Ezzel a pozitív üzenettel szerintem fejezzük be a mostani beszélgetést.
[00:35:37]És a következő alkalommal már valószínűleg például arra is tudunk reflektálni majd, hogy hogy működik ez az új parlamenti működési rend, nem is szólva arról, hogy már lesz két új képviselőnk is, akiket reméljük, hogy be tudunk mutatni a közönségnek.
[00:35:49]András, válaszolva a kérdésedre, hogy amikor Csabával beszéltem, nagyon izgatott volt, és mondta, hogy nagyon várja a közös munkát, és Viktoron is látszik, hogy ő is már nagyon várja, hogy akkor az egész delegáció felálljon és tudjuk folytatni azt, amit megkezdtünk.
[00:36:04]Úgyhogy nagyon várjuk a két új képviselőt és azt is, hogy erről egy hasonló voxboxban beszámoljunk, hogy hogyan is zajlik és mit tudunk felállítani prioritásként a a következő időszakban.
[00:36:21]Szeretettel várjuk, hogy a két képviselőt is.
[00:36:26]Remélhetőleg most már a napokban képviselők is lesznek, és most nyilván egy adminisztratív eljáráson keresztül kell menniük, de a júniusi plenáris ülésen már biztos, hogy itt lesznek velünk.
[00:36:40]Nagyszerű.
[00:36:40]Köszönöm a beszélgetést és köszönöm a figyelmet a nézőknek és a szokásos bejelentés ilyenkor, hogy természetesen ne feledkezzetek el feliratkozni a YouTube csatornánkra és támogassátok a közösségünket is.
[00:36:52]Köszönöm a figyelmet, nemsokára találkozunk.