A Végrehajtási Visszaéléseket Feltáró Vizsgálóbizottság első ülése: "Senkinek sem lesznek előjogai!"
- A vizsgálóbizottság célja a végrehajtási rendszer évtizedes visszaéléseinek, a „szabad rablásnak” és a tömeges állampolgári károkozás okainak teljes körű feltárása.
- A testület paritásos, jogköreit megerősítették: idézés, bírságolás (100 ezer–1 millió Ft), rendőri elővezetés és végső esetben 2 év szabadságvesztés is kiszabható az együttműködés akadályozásáért.
- A vizsgálat nem dönt egyedi ügyekben, de közpolitikai indokkal folyamatban lévő eljárások alatt álló személyek (pl. a volt végrehajtói kar elnöke, Völner Pál) is beidézhetők.
- Vita alakult ki: az ellenzéki alelnök az egyszeri, alapos meghallgatásokat szorgalmazza a politikai lejáratás elkerüléséért, míg a kormánypárti tagok korlátlan idézési gyakorlatot és a hallgatás politikai következményeit helyezték kilátásba.
- Az elnök szerint senkinek nincsenek előjogai, a teljes igazság feltárása érdekében bárkit többször is beidézhetnek, függetlenül korábbi pozíciójától.
- A vizsgálat időbeli hatályát vitatják: egyes tagok az 1990–94-es időszakig, a végrehajtási törvény születéséig mennének vissza, ami az összes volt igazságügy-miniszter meghallgatását is jelentheti.
- A beérkező állampolgári panaszokat a képviselők egyénileg továbbítják az illetékesekhez, anonim tapasztalataikat pedig felhasználják a rendszerhibák feltárásához.
- A bizottság közös, társadalmi munkában dolgozó szakértőket von be, és intenzív, heti rendszerességű ülésekkel készül az év végi jelentéstételi határidőre, amit valószínűleg meg kell hosszabbítani.
Részletes összefoglaló megjelenítése
A vizsgálóbizottság megalakulása és alapvető célkitűzései
A Végrehajtási Visszaéléseket Feltáró Vizsgálóbizottság első, munkamegbeszélés jellegű ülését tartotta. Az elnök – aki egyben a bizottság munkáját vezeti – köszöntötte a tagokat, a sajtó képviselőit, és történelmi feladatnak nevezte a testület munkáját. Megfogalmazása szerint több évtizedes „szabad rablás” és honfitársak tízezreinek, százezreinek, sőt millióinak megsarcolása után az Országgyűlés kifejezte szándékát a végrehajtási rendszer átalakítására, megreformálására. A reformfolyamat megkezdése előtt azonban kutyakötelességük feltárni, mi vezetett oda, hogy végrehajtók és végrehajtói irodák évente több százmillió forintos, helyenként 600 millió forintos profittal dolgoztak, miközben magyar állampolgárok százezreit tették tönkre, vezettek kilakoltatásokhoz, illetve követtek el súlyos törvénytiprásokat.
„több évtizedes szabad rablás és honfitársaink tízezreinek, sőt százezreinek, de akár millióinak a megsarcolása után végre a jelenlegi országgyűlés kifejezte szándékát arra, hogy ezt az egész végrehajtási rendszert átalakítja, megreformálja.” – az elnök *
A bizottság paritásos felépítésű, azaz a kormánypártok és az ellenzék azonos létszámban vannak jelen. Az elnök reményét fejezte ki, hogy minden tagot ugyanaz a szándék vezérel: a részlehajlás nélküli, teljes igazság feltárása.
A vizsgálóbizottság jogi keretei és jogosítványai
A vizsgálat tárgya és korlátai
Az elnök részletesen ismertette a vonatkozó jogszabályi hátteret, hangsúlyozva, hogy a bizottság nem hivatott egyedi ügyekben dönteni vagy igazságot szolgáltatni, és nem áll a bíróságok felett. A vizsgálóbizottság nem hozható létre egyedi jogi felelősség megállapítására, és a vizsgálat nem terjedhet ki folyamatban lévő bírósági vagy hatósági eljárás érdemi eldöntésére, illetve nem veszélyeztetheti annak tisztességes lefolytatását. Ugyanakkor a folyamatban lévő eljárás önmagában nem zárja ki a bizottság működését, ha a vizsgálat közpolitikai, közpénzügyi, intézményi, szervezeti vagy személyi összefüggések feltárására irányul.
Az elnök jelezte: ha ilyen közpolitikai indok fennáll, akkor akár olyan személyeket is be fognak idézni, akik ellen jelenleg is eljárás folyik – példaként említette a végrehajtói kar korábbi elnökét, aki jelenleg házi őrizetben van, illetve Völner Pál volt igazságügyi államtitkárt.
„ha olyan közpolitikai indok van, ami miatt meg kell hívni mondjuk akár egy volt államtitkárt, vagy a végrehajtói kar volt korábbi elnökét, aki akár esetleg most éppen házőrizetben van, én akkor is indítványozni fogom az ő meghallgatásukat, még hogyha folyamatban lévő ügyről van szó” – az elnök *
Megerősített jogosítványok
A bizottság jogosítványai a korábbi parlamenti vizsgálóbizottságokéhoz képest jelentősen bővültek a 2026. évi XXIII. törvénynek köszönhetően. Az együttműködésre kötelezés keretében előírható adatszolgáltatás, megjelenés, nyilatkozattétel, illetve idézés. Az idézés elmulasztása esetén első alkalommal 100 000 Ft, minden további esetben 1 millió Ft bírság szabható ki. Két ízben történő elmulasztás esetén pedig rendőri elővezetés alkalmazható. Az elnök hangsúlyozta, hogy ezeket a jogosítványokat a lehető legkeményebben kívánja érvényesíteni.
A nyilatkozattétel megtagadása és következményei
Az elnök idézte a törvény azon passzusát is, amely szerint aki az adatszolgáltatási vagy nyilatkozattételi kötelezettségének alapos indok nélkül nem, vagy a vizsgálat érdemi lefolytatására nem alkalmas módon tesz eleget, és ezzel a bizottság munkáját akadályozza, vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Egyúttal rögzítette: a meghallgatás előtt tájékoztatni kell az idézettet jogairól, kötelezettségeiről, a nyilatkozattétel megtagadásának törvényes okairól, valamint az önvádra kötelezés tilalmáról. Aki magát vagy hozzátartozóját bűncselekmény elkövetésével vádolná, az ezzel kapcsolatos kérdésben a nyilatkozattételt megtagadhatja.
Vita a meghallgatások gyakoriságáról és a politikai lejáratás veszélyéről
Balla György alelnök álláspontja
Balla György (ellenzéki képviselő, alelnök) több fenntartásának adott hangot. Kérte, hogy minden szereplőt csak egyszer hívjanak meg, és ne alakuljon ki az a gyakorlat, hogy volt politikai vezetőket hetente citálnak a bizottság elé. Aggályát fejezte ki azzal kapcsolatban is, hogy folyamatban lévő ügyekben érintett személyeket idézzenek be, hiszen az ilyen személyeknek alkotmányos joguk, hogy ne tegyenek magukra nézve terhelő vallomást. Felvetette: ha valaki eljön, de hallgat, akkor vajon két év szabadságvesztéssel fogják-e sújtani.
„azt az eljárást, hogy állandóan citáljuk, azt szerintem felejtsük el. tényleg az a cél, ami a törvénybe bele van írva.” – Balla György *
Hangsúlyozta, hogy ő maga is jelentős problémákat lát a végrehajtási rendszerrel, és éppen ezért küldte a frakciója a bizottságba, de óva intett attól, hogy a vizsgálat politikai lejáratásba forduljon. Javasolta, hogy mindenkit egyszer hallgassanak meg alaposan, de ne folyamatosan.
A kormánypárti tagok válasza
Molnár Zoltán kormánypárti képviselő leszögezte: a bizottság valós kivizsgálást fog végezni, és annyiszor hívnak be valakit, ahányszor a bizottság szükségesnek látja. Hozzátette: ha valaki hallgatni fog a kérdésekre, annak meglesznek a politikai következményei, és az a közösség is viselni fogja ezt, amelyet képvisel vagy képviselt.
„Nem lesz olyan politikai aktor a múltból, aki efelől felmentést élvezne, és nyilván élhet az állampolgári jogával, hogy önmagára nem fog terhelő vallomást tenni, de azt gondolom, hogyha valaki itt hallgatni fog ennek a vizsgálóbizottságnak a kérdéseire, az a politikai következményeit fogja viselni a jövőben.” – Molnár Zoltán *
Dr. Kis Máté Zsolt (kormánypárti képviselő) megerősítette: a TISZA párt egyik központi vállalása volt a végrehajtási rendszer visszásságainak kivizsgálása és egy új modell kialakítása, amire több mint hárommillió ember támogatásával kaptak mandátumot. Szerinte a bizottságnak nem szabad szerénykednie, hanem határozottan, de minden jogszabályt betartva kell fellépnie.
Az elnök a vita lezárásaként kijelentette: a bizottság munkája során egyetlen szempont érvényesülhet, az ügy feltárása. Ha ehhez többször is be kell idézni valakit, akkor azt fogják tenni. Hangsúlyozta: senkinek sincsenek előjogai, és az sem felmentő körülmény, ha valaki köztiszteletben álló személy vagy volt miniszter.
„itt egyenlőség van. Tehát az nem felmentő körülmény, hogy valakinek nem tudom milyen elismertsége van az egyetemen, vagy volt miniszter, vagy valami. Tehát itt nincs semmiféle ilyen szempont nem érvényesülhet a munkánk során, hogy ki milyen nagy tiszteletű vagy miniszter volt, vagy bárki.” – az elnök *
A vizsgálat időbeli határai
A bizottság jelenlegi tervek szerint az év végéig köteles jelentést letenni az Országgyűlés elé. Az elnök azonban már most jelezte, hogy valószínűleg kezdeményezni fogja a határidő meghosszabbítását, mert rendkívül hosszú időszakot kell áttekinteniük. Míg ő maga az elmúlt 16 évet, sőt a 2010 előtti időszakot is vizsgálná, Dr. Kis Máté Zsolt azt javasolta, hogy egészen a Vht. (a bírósági végrehajtásról szóló törvény) 1994-es létrehozásáig, sőt akár az 1990–94 közötti időszakig is menjenek vissza, hogy már a rendszer „születésétől” kezdve megértsék a kialakulásának okait.
„én azt gondolom, hogy egészen a VH törvénynek a létrehozásáig el kell vissza kell mennünk időbe. Tehát 94-ig kell visszamennünk. Sőt, azt sem tartom kizártnak, hogy 90 és 94 közötti időszakot is érdemes megvizsgálni.” – Dr. Kis Máté Zsolt *
Balla György ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy ha 1990-ig visszamennek, akkor értelemszerűen az összes ma élő volt igazságügy-minisztert be kellene hívniuk, amit önmagában nem ellenez, de ismételten a folyamatos citálás ellen érvelt.
Az állampolgári megkeresések kezelése
Az elnök beszámolt arról, hogy már a munka megkezdése előtt rengeteg állampolgári megkeresés érkezett a bizottsághoz, részben egyedi ügyek megoldását remélve. Noha a bizottságnak nem feladata egyedi ügyekben eljárni, az elnök nem szeretné, ha ezek a levelek válasz nélkül az irattárba kerülnének. Két javaslatot tett:
- A beérkező leveleket a titkárság továbbítsa a bizottság tagjaihoz, akik képviselői munkatársaik, asszisztenseik bevonásával válaszoljanak érdemben – például tanácsot adva vagy az illetékes hatósághoz továbbítva az ügyet.
- A személyes tapasztalatokat, javaslatokat anonim módon használják fel a bizottság munkája során, hiszen az érintettek sok hasznos ötlettel szolgálhatnak a rendszer hibáinak feltárásához.
Balla György óvatosságra intett: az egyedi ügyeket nem szabad nyilvánosságra hozni, és a bizottságnak mint testületnek nincs jogköre azokban eljárni. Javasolta, hogy a panaszokat továbbítsák a kormánynak, amelynek esetleg lehetősége van intézkedni. Molnár Zoltán pontosította, hogy a cél éppen az, hogy a bizottság tagjai egyéni képviselőként, „jó polgármester módjára” segítsenek továbbítani az ügyeket az illetékesekhez, nem pedig hogy beemeljék azokat a bizottság hivatalos munkájába.
Szakértők bevonása
Az elnök javasolta, hogy a bizottság társadalmi munkában, külön díjazás nélkül vegyen igénybe szakértőket, akik ne egy-egy taghoz, hanem a testület egészéhez kötődjenek. Példaként említette Dr. Fister Zsuzsannát és Dr. Marcingó László ügyvédet, akik a devizahiteles ügyekben is jártasak. A kormánypárti oldal jelezte, hogy ők is fognak szakértőket javasolni a következő ülésen. Dr. Kis Máté Zsolt hozzátette: ha a bizottság közös szakértőt vesz igénybe, az általa tett megállapításokat és javaslatokat minden tag egy időben kapja meg. Balla György a szakértők bevonását támogatta.
A munkarend és az ülésezés gyakorisága
A bizottság tagjai egyetértettek abban, hogy a rendelkezésre álló idő szűkössége miatt intenzív munkára van szükség. Az elnök heti rendszerességű üléseket javasolt, amit a kormánypárti tagok határozottan támogattak. Dr. Kis Máté Zsolt szerint a heti ülésezés elengedhetetlen, hiszen az adatbekérések, feldolgozások és meghallgatások rendkívül időigényesek lesznek, és a végéhez közeledve az ülések száma akár tovább is sűrűsödhet.
„én javasolnám a heti üléseket, mert két hetente ezt biztos, hogy nem fogjuk tudni még jövő év végére se. Tehát amire a meghallgatások le fognak menni, az idézések, itt heti szinten kellene szerintem.” – Molnár Zoltán *
Az ülések napját illetően – figyelembe véve a plenáris üléseket (hétfő, kedd) és a bizottsági üléseket (általában szerda) – a szerda délutáni időpontban állapodtak meg. A következő ülést a rákövetkező hét szerdáján 14 órára tűzték ki.
A következő lépések
A tagok vállalták, hogy a következő ülésig írásban megküldik a titkárságnak a munkatervre, munkarendre és ügyrendre vonatkozó javaslataikat. Dr. Kis Máté Zsolt kérte, hogy ezeket a javaslatokat minden taghoz időben juttassák el, hogy a következő ülésen már egyeztetett, konszenzusos ügyrendet fogadhassanak el, és ne az ülés idejét eméssze fel a vita.
Az elnök zárásként megerősítette: a bizottság munkája során senkinek sem lesznek előjogai, és a testület minden rendelkezésére álló eszközt be fog vetni a teljes igazság feltárása érdekében.
⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
- Nincs ilyen szakasz.
Teljes átirat megjelenítése
[00:00:00]Tisztelettel köszöntöm a képviselőtársaimat, köszöntöm a tisztelt megjelentket, köszöntöm a sajtó képviselőit.
[00:00:10]Ezennel elkezdi a munkáját a végrehajtási visszaéléseket feltáró vizsgálóbizottság, amely egy történelmi feladatot fog végrehajtani.
[00:00:19]több évtizedes szabad rablás és honfitársaink tzreinek, sőt százezreinek, de akár millióinak a megsarcolása után végre a jelenlegi országgyűlés kifejezte szándékát arra, hogy ezt az egész végrehajtási rendszert átalakítja, megreformálja.
[00:00:42]De mielőtt ezt a reformfolyamatos folyamatot elkezdi kutyakötelességünk feltárni azt, hogy mi vezetett oda, hogy végrehajtók, végrehajtói irodák évente több 100 millió Ftos profittal, helyenként 600 millió Ft-os profittal dolgoztak, és a profit és keretében magyar honfitársaink 100zreit tették tönkre, vezettek kilakoltatásokhoz ezek az ügyek, illetve egészen elképesztő törvénytiprásokhoz jogtipásokhoz.
[00:01:13]Ennek a vizsgálóbizottságnak a feladata lesz az is majd, hogy feltárja az okait ennek az egész rendszernek, de erről majd később.
[00:01:20]Az ülést azt ezennelnyitom.
[00:01:25]És a helyettesítésre vonatkozóan érkezett hozzánk kérés.
[00:01:27]Ugye Nacsan őrinc képviselő úr helyett Balla Györgye.
[00:01:33]Helyettesítést Balla György látja el.
[00:01:39]Megállapítom, hogy a bizottságunk határozat képes, és most soron következik a mai ülésünk napirendjének a megállapítása.
[00:01:46]Ahogy én azt előzetesen szóban is jeleztem, ez a mai az első ülésünk, ez elsősorban egy munka munkamegbeszélés jellegű ülés, ahol a munkarendről szeretném, hogyha beszélnénk.
[00:02:01]Én nem szerettem volna egyedül eldönteni és írásban kiküldeni ezt a javaslatot, hanem arra gondoltam, hogy ezt transzparens módon itt döntsük el és beszéljük meg.
[00:02:10]Én feltételezem azt, hogy a vizsgálóbizottság valamennyi tagjának ugyanaz a szándéka, mint nekem, tehát a részlehajlás nélküli teljes igazság feltárása.
[00:02:22]Úgyhogy a napirendi javaslattal kapcsolatban én hozzám legalábbis nem érkezett módosító módosításra irányuló kezdeményezés.
[00:02:35]Ha jól tudom, akkor azóta sem érkezett.
[00:02:39]Úgyhogy én akkor kérdezem a képviselőtársaimat, hogy ki támogatja a napirendi javaslatot, hogy a munkarendünkről beszéljünk.
[00:02:48]Gyakorlatilag ez egy napirendi javaslatom van.
[00:02:49]Ki az, aki támogatja?
[00:02:52]Kérem, hogy készfelemeléssel szavazzunk.
[00:02:55]Akkor megállapítom, ki az, aki nem támogatja, illetve ki az, aki tartózkodik.
[00:02:58]Tehát megállapítom, hogy egyhangú volt a a döntésünk.
[00:02:59]És a napirendi javaslatot hangúlag elfogadtuk.
[00:03:04]Akkor rátérünk az első és ma az egyetlen napirendi pontunk megtárgyalására.
[00:03:10]Ez pedig a vizsgálóbizottság munkarendjéről történő egyeztetésre.
[00:03:16]Ugye ahogy mondtam, ez egy munkamegbeszélés, és én még mielőtt itt bármit ezzel kapcsolatban elkezdünk megbeszélni, szeretném egy picit bemutatni nemcsak a bizottság, vizsgálóbizottság tagjainak, hanem a jelenlévőknek különösképpen a kamerákon keresztül a tevékenységünket figyelemmel kísérő honfitársaink miatt is szeretném azt egy röviden ismertetni, hogy mi ennek a vizsgálóbizottságnak valójában a feladata, és ennek keretén belül Külön szeretném bemutatni azokat a munkatársainkat, az Országgyűlés munkatársait, akik a segítségünkre lesznek.
[00:03:52]Dr.
[00:03:52]Imre Bernadett ül itt mellettem, illetve dr.
[00:03:55]Váry, Csaba Szabolcs, akik segítik majd a munkánkat, és az ide vonatkozó jogszabályi idézeteket is szeretnénk felolvasni, ugyanis még mielőtt elkezdtük volna a munkánkat, már rengeteg megkeresést kaptunk, tehát özönlenek hozzánk ide a az Országgyűlés hivatalának a címére, illetve én hozzám személyesen is érkeznek azok az állampolgári megkeresések, amelyek egyedi esetekről és egyedi ügyekről szólnak, és az egyedi ügyek megoldását remélik a vizsgáló bizottságtól.
[00:04:26]Ezzel kapcsolatban szeretném előre bocsájtani, hogy a vizsgálóbizottságnak nem az a feladata, hogy egyedi ügyekben döntsön, igazságot tegyen, illetve nem állunk a bíróságok felett, és nem is vehetjük el értelemszerűen a [horkantás] bíróságok feladatát.
[00:04:41]Úgyhogy az ide vonatkozó jogszabályi részt szeretném fölolvasni.
[00:04:45]Nem hozható létrevizsgáló bizottság egyedi jogi felelősség megállapítására sem.
[00:04:49]A vizsgálat nem terjedhet ki folyamatban lévő bírósági vagy hatósági eljárás.
[00:04:54]érdemi eldöntésére, valamint nem veszélyeztetheti annak tisztességes lefolytatását.
[00:05:00]A folyamatban lévő büntető, illetve szabálysértésű polgári peres vagy közigazgatási hatósági eljárás önmagában nem zárja ki a vizsgálóbizottság működését.
[00:05:09]A vizsgálat tárgya közpolitikai, közpénzügyi, intézményi, szervezeti, tulajdonosi, irányítási, vezetési, ellenőrzési, felügyeleti vagy személyi összefüggések feltárására irányul, és nem érinti az ügy érdemi, bírósági vagy hatósági eldöntését.
[00:05:26]Ezt azért tartottam fontosnak külön felolvasni, mert bár ugye ez jelenthetni azt, hogy olyan folyamatban lévő akár bírósági szakban vagy nyomozati szakban lévő ügyekben mi nem vizsgálódhatunk, vagy nem idézhetünk ide megjelenésre olyan szereplőket, akiket az egész ország ismer a végrehajtói, végrehajtási visszaélések kapcsán.
[00:05:52]De azért itt elég egyértelműen le van az is írva, hogyha olyan közpolitikai indok van, ami miatt meg kell hívni mondjuk akár egy volt államtitkárt, vagy a végrehajtói kar bolt korábbi elnökét, aki akár esetleg most éppen házőrizetben van, én akkor is indítványozni fogom az ő meghallgatásukat, mégogyha folyamatban lévő ügyről van szó, de erről szintén majd később tudunk beszélni.
[00:06:17]Ami nagyon fontos, hogy a vizsgálóbizottság egy paritásos bizottság.
[00:06:22]Ez azt jelenti, hogy az ellenzék, illetve a kormánypártok azonos létszámban vannak jelen.
[00:06:30]Ez egyfajta együttműködésre is kényszerít minket.
[00:06:32]De még egyszer hangsúlyozom, hogy abbéli reményemet, hogy itt mindenkinek ugyanaz a célja, és mindannyian az igazságot akarjuk feltárni, és egy rossz rendszert át akarunk alakítani, és sokkal jobb rendszerré, és ebben akarjuk segíteni az országgyűlés munkáját.
[00:06:49]illetve még egy dolgot szeretnék kiemelni, hogy a jog jogosítványaink azok a korábbi vizsgálóbizottságokhoz, bár nagyon régen voltak vizsgálóbizottságok Magyarországon 2010 után volt néhány vizsgálóbizottság, illetve én még ifjúkoromból a az olajos vizsgálóbizottságokra emlékszem.
[00:07:05]Ám ezeknek nem volt igazából ezeknek a vizsgálóbizottságnak sok jogosítvány lehetőség arra, hogy érdemben fel tudják tárni az ilyen súlyos ügyeket, vagy akár bűncselekményeket.
[00:07:19]viszont a jogosítványaink azok a jelenlegi országgyűlésnek köszönhetően jelentősen bővültek, illetve javult a pozíciónk hiszen ezt szeretném szintén felidézni.
[00:07:31]szó szerint együttműködésre kötelezés szerepel a jogosítványaink között, melynek keretében előírható adatszolgáltatás, megjelenés, nyilatkozattétel, illetve idézés, amelynek elmúasztása esetén ugye a korábbi gyakorlattal ellentétben, amikor hiába idéztek akár mondjuk minisztereket, korábbi kormánytagokat, ők megtették azt, hogy nem jöttek el a parlamenti vizsgálóbizottság ülésére.
[00:07:54]Ez ugye mostantól már nem így lesz, és ezt szeretném üdvözölni helyről is.
[00:08:00]Tehát van értelme a parlamenti vizsgálóbizottságok munkájának idézés, amelynek elmúasztása esetén bírságolás első alkalommal 100000, minden további esetben 1 millió Ft bírságot lehet kiszabni.
[00:08:15]Két ízben történő elmulasztás esetén pedig elővezetés, tehát rendőri elővezetés alkalmazható.
[00:08:20]Ez ugye később lép hatályban még az eredeti tervezet szerint, de hát ez a munkánk közben ez még meg fog valósulni.
[00:08:27]És akkor még nem szeretné nagyon bőlére ereszteni ezt a bemutatást, de még annyit szeretnék mondani, főleg a nyilván a bizottság vizsgálbizottság tagjai tudják, de a minket távolból néző vagy hallgató honfitársaim miatt szeretném elmondani, hogy a jelenlegi tervezet szerint az év végéig be kell fejeznünk a munkánkat.
[00:08:48]Vizsgálóbizottságnak egy jelentést kell letennie az országgyűlés elé.
[00:08:50]az év végéig.
[00:08:55]Én jeleztem már itt szóban a képviselőtársaimnak, hogy nem tartom kizártnak, hogy menet közben majd lesz olyan kezdeményezésem, akár remélem, hogy együtt a vizsgálóbizottságnak, vagy akár meghosszabbítani ezt a határidőt.
[00:09:10]Én azt gondolom, hogy itt nagyon, nagyon, nagyon hosszú időszakot kell majd megvizsgálnunk.
[00:09:14]szintén jeleztem azt, hogy én az elmúlt 16 évet, sőt ha már is tovább szeretnék menni, a 2010 előtti időszakot is szeretném, hogyha a vizsgálóbizottság majd meg tudná vizsgálni, föl tudná tárni, hiszen nagyon sokat foglalkoztam én személy szerint is a kollégáimmal az elmúlt években a témával, a végrehajtói visszaélésekkel, és abból egyértelműen látszik, hogy 2010 előtt is brutális módon működött ez a folyamat.
[00:09:38]Tehát a törvényi, a jogszabályi környezet kialakítása az már nagyon régen elkezdődött.
[00:09:43]Én a gyökereinél szeretném megnézni a problémát, és utána pedig az elmúlt 16 év szereplőit, vagy akár a 10 előtti döntéshozókat is szeretném, hogyha ide be tudnánk majd idézni, és meg tudnánk őket hallgatni pártálástól, világnézettől és minden egyéb pozíciótól függetlenül.
[00:10:01]Szeretném, hogyha ezt majd meg tudnám meg tudnánk tenni.
[00:10:04]Ugye tájékoztatom a képviselőtársaimat arról, hogy a napokban hatályba lépett az országgyűlés vizsgálóbizottságai munkájának hatékonyabbá tételével összefüggésben egyes törvények módosításáról szóló 2026.
[00:10:18]évi 23.
[00:10:23]törvény.
[00:10:23]Ugye ebből idéztem már a az előbb is, és ezeket maximálisan szeretném majd a bizottság elnökeként érvényesíteni ezeket a jogosítványokat.
[00:10:36]Méghozzá a lehető legkeményebben.
[00:10:40]Kérdezem a képviselőtársaimat, hogy kinek van felvetése, javaslata, ötlete a munkánk rendjének meghatározásával kapcsolatban.
[00:10:53]Igen.
[00:10:53]Balla képviselő úr.
[00:10:55]Köszönöm szépen a szót, elnök úr.
[00:10:55]Néhány kérdésem is lenne, meg fölvetésem is.
[00:10:59]A fölvetésem az egyszerűbb, hogy remélem, hogy mindenki úgy gondolja, hogy bármilyen szereplőről van szó, azt egyszer hívjuk meg.
[00:11:15]Nem tudom milyen sűrűséggel fogunk ülésezni, milyen gyakorlattal, de azt remélem nem lesz a bizottság gyakorlata, hogy minden héten meghívunk valamilyen volt politikai vezetőt.
[00:11:30]Egyszer hívjuk meg, eljön nagy valószínűséggel el fog jönni és elválaszol minden kérdésünkben, de azt az eljárást, hogy állandóan citáljuk, azt szerintem felejtsük el.
[00:11:42]tényleg az a cél, ami a törvénybe bele van írva.
[00:11:48]A másik az csak egy érdekesség, hogyha olyan ügyben, mert még elnök úr, ha jól értettem, akkor azt mondta, hogy folyamatban lévő ügyekben szereplő embereket is megkívánni a bizottság ülésére.
[00:12:05]Oké, de akár már bárki, most nem személyekről beszélek, mondjuk gyanúsítás alatt van, netán bíróság szakban van az ügye.
[00:12:18]Ugye az mégis csak a alapjoga minden egyes embernek, hogy nem köteles magára nézve terhelő vallomást tenni.
[00:12:31]A mi fog itt történni, hogyha egy olyan embert idéz be a bizottság, akinek még egyszer mondom, az igazságszolgáltatásukban már eljárás van vele szemben, és nem jön el, akkor majd berángatjuk, elővezettetjük, hogy mi fog történni, miközben nyugodtan megteheti azt, hogy eljön és nem szól egy szó.
[00:12:58]szót sem, mert azt mondja, hogy egyébként hát bocsánat, nekem van egy sokkal fontosabb ügyem, ami az én személyes sorsomról szól, és nem kívánok itt semmiféle nyilatkozatot tenni, és az állampolgári jogat.
[00:13:15]Csak ez csak kérdés volt.
[00:13:15]Köszönöm szépen.
[00:13:21]Igen.
[00:13:21]Molnár Zótán képviselő úr.
[00:13:24]Köszönöm szépen elnök úr.
[00:13:24]Hát való képviselőtársamnak szeretném elmondani, hogy ez egy tényleges kivizsgálásról fog szólni.
[00:13:31]Tehát tudjuk azt, hogy az elmúlt időszakban ugye 14 óta nem volt parlamenti vizsgálóbizottság, és nyilván önöknek ezek a témák kellemetlenek, de azt meg tudjuk ígérni, hogy itt valós kérdéseket fogunk feltenni.
[00:13:45]Annyiszor fogunk behívni egy embert, ahányszor a bizottság ezt szükségesnek látja.
[00:13:52]Nem lesz olyan politikai aktor a múltból, aki efelől felmentést élvezne, és nyilván élhet az állampolgári jogával, hogy önmagára nem fog terhelő vallomást tenni, de azt gondolom, hogyha valaki itt hallgatni fog ennek a vizsgálóbizottságnak a kérdéseire, az az politikai következményeit fogja viselni a jövőben.
[00:14:16]illetve az a közösség, akit ő képvisel vagy képviselt a múltban.
[00:14:22]Köszönöm szépen.
[00:14:26]Köszönöm.
[00:14:26]Köszönjük.
[00:14:28]Más dr.
[00:14:28]Kis Mert Zsolt képviselő úr.
[00:14:33]Köszönöm szépen a szót.
[00:14:37]Én annyit szeretnék mindenképpen rögzíteni, hogy álláspontom szerint egyetértek azzal a gondolattal, hogy alapjaiban kell megvizsgálni az egész végrehajtási rendszert.
[00:14:46]Tehát én azt gondolom, hogy egészen a a VH törvénynek a létrehozásáig el kell vissza kell mennünk időbe.
[00:14:54]Tehát 94ig kell visszamennünk.
[00:14:56]Sőt, azt sem tartom kizártnak, hogy 90 és 94 közötti időszakot is érdemes megvizsgálni.
[00:15:03]Pusztán azért, mert akkor fogjuk igazán megérteni, hogy hogy hogy alakulhatott ki egy ilyen rendszer, hogyha már a születésétől kezdve vizsgáljuk.
[00:15:09]A ez a vizsgálóbizottság, ez ez a vizsgálóbizottság is ugye a Tiszának volt egy vállalása nagyon-nagyon sok ember támogatásával, több mint három és 3 millió ember támogatásával erre a vállalás teljesítésére mandátumot kaptunk.
[00:15:30]Ugyanígy a végrehajtási rendszerrel kapcsolatos visszásároknak a kivizsgálása és egy új végrehajtási modell kialakítása is az ígéreteinkhöz szerepel.
[00:15:37]Ennek megfelelően ahhoz, hogy ezt tudjuk biztosítani, ezért kezdeményezte a Tisza a vizsgáló bizottságoknak a megerősítését.
[00:15:45]Én azt gondolom, hogy a ez az adatszolgáltatási, megjelenési és nyilatkozattételi kötelezettség nektosításával minden lehetőségünk megvan arra, hogy egy alapos és jó munkát le tudjunk tenni.
[00:15:58]A szabály az egyértelmű.
[00:15:58]Én is reagálnék egy pillanatra balna képviselőtársamnak.
[00:16:05]Azt gondolom, hogy a szabály az egyértelmű, tehát megjelenési, adatszolgáltatási, nyilatkozattételi és emellett az önvádra kötelezés.
[00:16:11]Tehát ugye ez ezeket ismerjük, ezek továbbra is fönn állnak.
[00:16:15]Tehát elképzelhető, hogy valaki csöndben maradt, de az is én azt gondolom, hogy magáért beszél, hogyha valaki csak csöndben ül.
[00:16:21]Köszönöm szépen.
[00:16:25]Én Balla képviselő úrnak szeretném idézni a az ide vonatkozó jogszabályi részt, tehát a aki az Országgyűlés vizsgálóbizottsága előtt az országgyűlésről szóló törvény alapján fennálló adatszolgáltatási vagy nyilatkozattételi kötelezettségének alapos indokók nélkül nem, vagy a vizsgálat érdemi lefolytatására nem alkalmas módon tesz eleget, és ezzel a vizsgálóbizottság munkáját akadályozza vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő Én azt gondolom, hogy az, hogyha ide beidézünk valakit, és itt nem szólal meg, és ezzel gyakorlatilag akadályozza a vizsgálóbizottság munkáját, az jelenlegi szabályozás szerint két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, én ezt így tudom értelmezni.
[00:17:10]Tehát én azt gondolom, hogy itt az együttműködésre is közelzi az új jogszabályi környezet azokat, akiket beidézzük.
[00:17:20]Kinek van esetleg még képviselő úr?
[00:17:22]Kellító esetleg?
[00:17:23]Igen.
[00:17:23]Balla képviselő úr, elnézést.
[00:17:28]A nyilatkozattételi kötelezettség.
[00:17:32]Tudom mik a szabályok.
[00:17:35]A és én csak arról beszéltem, de elnök úr az elején mondott, bárki, aki ellen egyébként folyamatban lévő igazságszolgáltatás által folyamatban lévő ügy van, ön akkor is be fogja idézni.
[00:17:51]Oké.
[00:17:51]De hát azért az mégis csak létezik saját [horkantás] magára.
[00:17:55]Ez egy nyilvános ülés.
[00:17:57]Saját magára nézve senkinek nem kötelessége terhelő információt adni.
[00:18:03]Azt gondolom, hogy ez az alapvető jog, ez fölülírja a azt a törvényt, amivel a bizottságot létrehoztuk.
[00:18:14]És pusztán azt akartam megkérdezni, hogy mi van akkor, hogyha eljön és azt mondja, hogy bocsánat, de van egy másik ügyem, és én nem szeretnék nyilatkozatot tenni, mert akkor az állampolgári jogom megsemmisül.
[00:18:29]Mit fogunk akkor tenni?
[00:18:32][torokköszörülés] Akkor két évre elítéljük azért, mert nem tesz nyilatkozatot.
[00:18:36]Meglehetősen érdekes lesz, elnök úr.
[00:18:38]Ami pedig a másik kérdésemre kapott választ, amit Molnár Zoltán képviselő úrtól kaptam, azt sajnos azt kell mondjam, hogy azt a jó szándékot, amit én feltételezek a bizottságról és elhiszek a Tiszapártnak egyébként, hogy valójában egy alapos vizsgálatot szeretne lefolytatni.
[00:19:02]Ennek az lesz a végeredménye, hogy korábbi politikai vezetőnket, akik ma a civil életben egyébként nagyon komoly pozíciót töltenek be, hetente ide citáljuk, az biztos, hogy nem támasztja alá.
[00:19:15]Az biztos, hogy nem támasztja alá, hogy itt nem az a cél, hogy lejárhassunk valakit, hanem az a cél, hogy alaposan utánanézzünk dolgoknak.
[00:19:21]Én hiszem azt, hogy a cél az, amit önök mondanak, és ez én célom is.
[00:19:28]Nem véletlenül engem küldött ide a frakció, mert pontosan tudja mindenki a saját frakciómban, hogy jelentős problémáim vannak a végrehajtási rendszerrel, de politikai lejáratás az nem lenne helyes.
[00:19:44]Ha komolyan gondoljuk azt, amiért bennünket, ezt a bizottságot létrehozott a magyar országgyűlés, akkor az nem lenne helyes.
[00:19:52]Ezért éltem egy olyan javaslattal, hogy mindenkit hívjunk meg, akit elnök úr, bizottsági tagok, képviselőtársaim javasolnak.
[00:20:03]Faggassuk addig, ameddig gondoljuk, de egyszer, ne folyamatosan.
[00:20:10]Igen.
[00:20:10]Tehát egyrészt akkor megint csak idézem, nyilván Balagy képviselő úr ismeri a a törvényt, csak azoknak, mondjuk a honfitársainak, akik esetleg ezt még nem olvasták, ezt rendezi, ezt a kérdést.
[00:20:24]Ugye itt a vizsgálóbizottság, szó szerint idézem, a vizsgálóbizottság a meghallgatás megkezdése előtt, illetve a nyilatkozattételre való felhívásban tájékoztatja az együttműködésre kötelezettet jogairól, kötelezettségeiről a nyilatkozattétel megtagadásának lehetséges törvényes okairól, az önvádra kötelezés tilalmáról, továbbá arról, hogy az országgyűlési vizsgálóbizottság munkájának akadályozása, az viszont bűncselekmény.
[00:20:48]Az együttműködésre kötelezett, nem kötelezhető vélemény politikai értékítélet, jogi minősítés vagy olyan következtetés megfogalmazására, amely nem tényállás.
[00:20:56]A meghallgatás során biztosítani kell az emberi méltóság, a tisztességes eljárás és a védelemhez való jog érvényesülését.
[00:21:06]Ez azonban nem akadályozhatja az együttműködésre kötelezett személy meghallgatását.
[00:21:09]És akkor itt egy konkrét példát szeretnék mondani azokkal az aggályokkal kapcsolatban érthető aggályokkal kapcsolatban, [horkantás] amit Balla György képviselő úr, illetve alelnök úr jelez, hogy akkor beszéljünk egyenesen és nyíltan.
[00:21:25]Tehát az elkerülhetetlen, hogy például Wölner Pál korábbi az igazságügyi minisztérium államtitkárát ide a vizsgálóbizottság elé beidézzük.
[00:21:35]Ez elkerülhetetlen.
[00:21:38]Van folyamatban lévő, ugye bírósági szakban lévő, folyamatban lévő ügy.
[00:21:43]Nyilván nem az a feladatunk, hogy átvegyük a bíróság és a bíró szerepét, de olyan kérdések kifejezetten, azt gondolom, a vizsgálóbizottság, illetve a a az ország nyilvánosságára tartozik, hogy például akkor most pontosan Wölnel Pál hogyan került a minisztériumba, ki hívta, ki volt az a miniszter, ki választotta ki őt, kivel és milyen kapcsolatban állt ő például, akár korábban, mielőtt ő államtitkár lett.
[00:22:08]Szerintem ezek nagyon fontos kérdések például, hogy lehet-e bármelyik miniszternek érintettsége még ebben az ügyben?
[00:22:14]Nem nekünk kell, még egyszer mondom, átvenni a bíróság szerepét, de ezek teljesen jogos kérdések, azt gondolom, minden magyar állampolgár fejében.
[00:22:22]Ezeket szerintem igenis az országnyilvánosság előtt rendeznünk kell természetesen a a jogszabályoknak megfelelő módon és politikai részrehajlás vagy elfogultság nélkül.
[00:22:35]Akkor még a 25/g paragrafus 1-es bekezdését idézem.
[00:22:39]Aki magát vagy hozzátartozóját bűncselekmény elkövetésével vádolná, az ezzel kapcsolatos kérdésben a nyilatkozattételt megtagadhatja.
[00:22:46]Tehát én azt gondolom, hogy ezek, amiket ön jelez, képviselő úr, alelnök úr, ezek nem ütik azt, ami egyébként a vizsgálóbizottságnak a feladata.
[00:22:58]Köszönöm.
[00:23:00]Más valaki?
[00:23:01]Igen.
[00:23:01]Dr.
[00:23:01]Kismáté Zsolt képviselő úr.
[00:23:05]Köszönöm szépen.
[00:23:05]Én is hasonló megpontolásból jelentkeztem szólásra, hogy a 25/ FG és H az mind rendezi ezt a kérdést, de azért nem meghallgatni valakit, mert lehet, hogy azt mondja, hogy nem, azt én egy nagyon hibás lépésnek vélném, hogy ne hívjuk meg, mert lehet, hogy azt nem fog mondani semmit, mert önvádra kötelezés tilalma.
[00:23:27]Én azt gondolom, hogy nem a ennek a vizsgálóbizottságnak nem szabad szerénykednie, hanem határozottan kell fellépnie.
[00:23:33]Határozottan, de minden egyes jogszabályt betartva.
[00:23:35]Köszönöm.
[00:23:40]Igen.
[00:23:40]Molnár Zoltán képviselő úr, a szó.
[00:23:43]Én csak arra szerettem volna reflektálni valak képviselő úrnak, alnök úrnak, hogy a április 12-én az emberek a rendszerváltásra szavaztak.
[00:23:51]A rendszerváltás azt is jelenti, hogy egy betöltött pozíció, vagy a múltban betöltött pozíció nem ad felmentést a számonkérés aló.
[00:24:01]Tehát az nem lesz, hogy valakit nem fogunk behívni, meghallgatni, mert ez neki kényelmetlen, mert az ő pozíciója olyan.
[00:24:07]Tehát itt a bizottságnak a a lényege az, hogy feltárjuk a múltban történt eseményeket.
[00:24:16]És hogyha ezért valakinek többször el kell jönnie, el kell mondania, én azt gondolom, hogy ennyivel tartozik a magyar választópolgároknak.
[00:24:28]Dr.
[00:24:28]Kis Máté Zsolt, kés köszönöm szépen.
[00:24:30]Ha ha megengedi alan önök úr, akkor feltennék önnek egy kérdést.
[00:24:34]Ugye nyilván ön is vállalta, hogy ebbe a vizsgálóbizottságba tagként részt vesz.
[00:24:41]Ön ön látna neki a bírósági végrehajtói kar működésének a feltárására?
[00:24:44]Tehát, hogy kit hallgatna meg?
[00:24:47]Ez lenne az én kérdésem, hogy ki a ki kitől várna főbb információt, ha nem a kar vezetésétől vagy a kar fölött álló politikai felügyelettől?
[00:24:58]Köszönöm.
[00:25:02]Megszólították Balla György képviselő úr a talál én mindenkit meghallgatni.
[00:25:08]mindenkit meghallgatnék.
[00:25:10]Meghallgatnám a kormány megfelelő tagját is.
[00:25:18]Meghallgatnám a bíróságok megfelelő vezetőit.
[00:25:24]azért azt se felejtsük el, hogy bírósági végrehajtókról beszélünk alapvetően.
[00:25:27]Az ő napi munkájukat a bíróság dönti el, a bíróság ellenőrzi, a bíróság követi nyomon, a bíróság rendeli ki, hogy milyen ügyekben kell egyébként nekik eljárnia, ki legyen az satöbbi, satöbbi, satöbbi.
[00:25:45]meghallgatnám azt az embert is, aki egyébként a kamarát vezeti.
[00:25:51]Tehát önnek ebben igaza van.
[00:25:54]A csak arra a apróságra próbáltam fölhívni a figyelmet, hogy itt lesz egy kis problémánk ezzel kapcsolatban.
[00:26:06]És gondolkoznék azon, hogy kit hallgassunk meg mégis, aki ugyanolyan releváns információt tud adni.
[00:26:12]az ön egyébként teljesen jogos kér kérdéseire vagy kérdésfölvetéseire, mert ha meghívjuk, eljön, nem nyilatkozik, elnök úr pontosan idézte, hogy miért nem kell neki nyilatkozni, megteheti, akkor azzal nem leszünk előré.
[00:26:31]Ez a helyzet.
[00:26:35]Semmi problémám azzal, hogyha mit mondott elnök úr, bocsánat, meddig akarunk visszamenni?
[00:26:43]az időben.
[00:26:43]Hát én azt mondtam, hogy 2010 előtre, de az előtt képviselő úr említette a 90-es éveket.
[00:26:47]Oké.
[00:26:47]Szerintem oda kell nekem tök rendben van.
[00:26:50]Az összes, bocsánat, ma még élő igazságügyminiszter be lehet hívó mindegyiket.
[00:26:58]Csak azt szeretném elkerülni, hogy egyébként komoly egzisztenciával, komoly tekintéllyel bíró abszolút tisztességes emberekket ez a vizsgáló bizottság folyamatosan citáljon ide.
[00:27:11]Annyi volt az összes kérésem, hívjuk meg.
[00:27:14]El is fognak egyébként jönni, és minden kérdésünkre tisztességesen válaszolnak.
[00:27:20]De ha nem a politikai lejáratás a célunk, hanem az igazság kiderítése és végkövetkeztetés az, hogy tegyünk egy javaslatot netán arra, hogy hogy működjön ez a rendszer sokkal jobban, mint eddig, akkor ahhoz nem az nem igényli azt, hogy állandóan mindig berángassunk embereket.
[00:27:43]De nem szeretném Bárándélyi ügyvéd urat egyébként hetente meghívni a bizottság ülésért, mert szerintem az nincsen rendben.
[00:27:50]Az, hogy meghívjuk, ő elmondja, miért alakult ki ez a rendszer, miért nem változtatott rajta, szerinte miért így jó, vagy miért gondolta azt, hogy így rossz, és mindenről ténylegesen tájékoztat bennünket, az teljesen rendben van.
[00:28:06]De az, hogy folyamatosan citáljunk kamerák elé volt igazságügy minisztereket, meg gondolom, hogyha egyet ide szeretnénk hívni, akkor az összeset ide szeretnénk hívni 90 óta.
[00:28:18]Gondolom, hogy akkor ez így lesz.
[00:28:18]Szóval szerintem ezt gondoljuk át.
[00:28:20]Az én felvetésem pusztán erre vonatkozik.
[00:28:25]Pusztán erre.
[00:28:30]Alelnök úr, köszönöm a szót.
[00:28:31]Azt gondolom, hogy itt hadd legyek én a józáság megtestesítője, mert azt gondolom, hogy 10 perccel rágunk egy olyan témát meg, ami szerintem jogszabályokra hivatkozva is, ahogy a képviselőtársam is elmondta, nem ezen fog múlni.
[00:28:42]Ahányszor szükséges, valóban beresznek híve ezek az emberek.
[00:28:46]Történelmi felhatalmazást kaptunk akár ezzel a vizsgálóbizottság felállításával, akár azzal, amekkora győzelmetunk, hogy április 12-én.
[00:28:52]És ezt el kell fogadni, hogy politikai, jogi és társadalmi elvárások is vannak itt a választópolgáinktól, legyen az akár fideszes, miazánkos vagy tiszás.
[00:29:03]És itt nem fogják elfogadni az emberek azt, hogy akár politikai cirkuszként vagy színházként fogunk kezelni olyan kérdéseket, ami alapvetően irrelevánsebb a témával kapcsolatban.
[00:29:13]Mindenkinek [horkantás] nagyon nagy elvárása az, hogy akár politikai szempontból feltáljuk azokat a bűnösöket, ha lehet így mondani, akik okozták ezt a rendszernek a problémáját, hiszen tudott évekig évti 10edikig műtködni úgy egy olyan rendszer, amit úgy alakítottak, ahogy akartak.
[00:29:27]Ezt láttuk jól, hogy belsőleg intézményi szinten akár politikai befolyással tudtak megoldani.
[00:29:32]És vannak ugye látjuk köztük olyan emberek, akik akkor is ott ültek a kormányba, amikor ezek megtörténtek.
[00:29:37]Emellett nagyon fontosnak tartom azt is kiemelni még, hogy az emberek azt is elvárják, akár az idézőjelbe a saját maga vélemény a elszámoltatáson, szembesítésen kívül, hogy milyen megoldási javaslatokat, koncepciókat tudunk nyújtani az embereknek.
[00:29:52]Ugye nagyon nagy elvárása az, hogy a jogtalan végrehajtott, behajtott összegekre legyen valami olyan megoldás, ami akar államosított akár konszenzusos megoldás lesz az embereknek.
[00:30:05]Mindenellett ugye egy olyan megoldást is várunk a közeljövőben, ami tényleg egységessé teszi, és nem olyan formájóvá hagyja a végrehajtási rendszert, ami igazából élősködést jelent olyan embereknek, akik akik meggazdagogtak az évek során rajta, és az embereknek tényleg olyan jövőképük és előrelátó lehetőségek legyenek, hogy akár újra is tudjanak kezdeniet, mert mondta mondta elnök úr kapott eseteket bizonyos emberektől, állampolgároktól.
[00:30:34]Nincs olyan ember szerintem itt közöttünk, aki ne tudna egyet legalább felsorolni.
[00:30:37]És én azt gondolom, hogy szét kell vontani ezt az egészet, de pont errő az a beszélgetés, hogy ezt kivesézzük, mert az idő szorít, valóban az elvárás és és el itt ezen ezen konszenzusra kell jussunk, akárm is történjen.
[00:30:50]Köszönöm.
[00:30:55]Igen.
[00:30:55]Dr.
[00:30:55]Kismátsu, köszönöm szépen alelnök úrnak a a szavait, mert szerintem jól összefoglalta, hogy meg meg a szintén alelnök úrnak a szavait, hogy ezek szerint egy irányba tekintünk és és az oda felé vezető útra kell én azt gondolom, hogy egy egy jó és konszenzusos ügyrendet megalkotnunk.
[00:31:14]Én azt gondolnám, hogy ez egy nagyon nagy segítsége lenne a bizottsági munkának.
[00:31:22]illetőleg esetleg egy egy vizsgálati módszertant, vagy egy vizsgálati időrendet, vagy vagy valami ilyesmit kellene, én azt gondolom, hogy egyeztetnünk és megbeszélnünk.
[00:31:30]Köszönöm.
[00:31:34]Köszönöm szépen.
[00:31:34]Tovább is lépünk pontosan ebbe a irányba.
[00:31:39]Én elnézést kérek és szeretném azt is jelezni előre, hogy ugye ez most egy munkamegbeszélési jellegű, hogy ezt előbb is felvázoltam, első ülés a későbbiek során, amikor már ugye érdemben például meghallgatunk, meghallgatások lesznek, akkor én természetesen, ahogy egyébként azt nekem kell is külön jelzés nélkül is, hogyha érdemben szeretnék majd hozzászólni, vagy akár a beidézetteket kérdezni, akkor én az ülésvezetést majd alelnök úrnak át fogom adni.
[00:32:09]És én magam is szeretnék ugyanis érdemben is majd kérdéseket feltenni, illetve tényleg azt szeretném, hogyha egy egy közös munka lenne, és mindannyiunkat ugyanaz a cél vezérelne, ami a honfitársaink érdekében ezt az egész nagyon-nagyon rosszul, igazságtalanul és bűnszervezet ként működtetett rendszert ezt megváltoztatná.
[00:32:31]E tekintetben pedig vissza kell mennünk törvény jogalkotás szempontjából a 90-es évekig, amikor a profitorientált rendszert kialakították.
[00:32:40]Biztos, hogy vissza kell menni, illetve muszáj.
[00:32:43]Ki kívánkozik belőlem annál inkább, mert éppen miniszterelnökkel úrral vitatkoztunk néhány nappal ezelőtt ezzel kapcsolatban, hogy ugye Balla György képviselő úr mondta, én most ugye jelenlegi miniszterelnökkel való vitámra utalva mondom, hogy Balla György képviselő úrt kérte, hogy azért ne idézzen majd a vizsgálóbizottság többszörbe valakit, merthogy köztiszteletben áll, vagy nagy tekintélyű.
[00:33:08]Itt egyenlőség van.
[00:33:08]Tehát az az nem felmentő körülmény, hogy valakinek nem tudom milyen elismertsége van az egyetemen, vagy volt miniszter, vagy valami.
[00:33:17]Tehát itt itt nincs semmiféle ilyen ilyen szempont nem érvényesülhet a munkánk során, hogy ki milyen nagy tiszteletű vagy miniszter volt, vagy bárki.
[00:33:27]Ennek semmiféle jelentősége nem szabad, hogy legyen a munkákkal kapcsolatban.
[00:33:30]Tehát itt egyetlen egy szempont lehet az ügy feltárása.
[00:33:34]És hogyha az ügy feltárása kapcsán be kell többször idéznünk, akkor be fogjuk többször idézni.
[00:33:41]Ezt tudom mondani.
[00:33:43]Javaslom, hogy lépjünk tovább.
[00:33:46]A ugye az elején a vizsgálóbizottság működésének bemutatása kapcsán ugye azt említettem, hogy nagyon sok olyan honfitársunk van, aki azt várja tőlünk, hogy egyedi ügyekben ráadásul igazságot szolgáltassunk.
[00:34:02]Ugye erre erre nem alkalmas a vizsgálóbizottság, nem is ez a feladatunk.
[00:34:07]viszont hoznám ide is azt a jó szokásomat még a polgármester koromból, hogy ha mondjuk azzal fordultak hozzám polgármesterként, hogy nem jó a mobil telefonhálózat térereje valahol a Tanyavilágban, én nem azt mondtam, hogy az nem az én dolgom, hanem a mobil szolgáltatóhoz forduljon, hanem polgármesterként próbáltam én fölhívni a mobil telefonszolgáltató céget.
[00:34:30]Ezért az a javaslatom, hogy annak ellenére, hogy ugyan ez nem feladatunk, sőt kifejezetten tiltják azt, hogy mi ezekbe az egyedi ügyekbe belefoljunk, mégsem azt javaslom ezt a rengeteg megkeresést, ami már most elindult, és szerintem ahogy ugye elkezdődik a munka, még többen fognak minket megkeresni, hiszen rengeteg [horkantás] bajba jutott vagyonából kiforgatott honfitársaink, honfitársunk van, aki várja tőlünk a a csodát is már akár kilakoltatás előtt.
[00:34:59]álló honumfitársaink.
[00:34:59]És én nem szeretném, hogyha azt a választ kapná tőlünk, hogy nekünk ezzel nincs semmi dolgunk.
[00:35:04]Ezért nekem az lenne a javaslatom, két javaslatot szeretnék tenni az ügymenet kapcsán.
[00:35:08]Az egyik, hogy a beérkezett levelek megkeresések kezeléséről is mondjunk itt ma valamit.
[00:35:16]Az én javaslatom az az lenne, hogy ebben Dr.
[00:35:22]Imre Bernadett és a kollégák segítségét is kérem itt a titkárság segítségét kérem, hogy egyrészt valahogy dolgozzuk fel ezt a rengeteg megkeresést.
[00:35:33]Én nagyon szívesen foglalkozom az összessel, de ha lehetne, mivel ezt egy csapatmunkának tekintem ezt a vizsgálóbizottságot, én továbbítanék is ilyen leveleket a a vizsgálóbizottság tagjaihoz.
[00:35:44]Próbáljunk foglalkozni a megkeresésekkel.
[00:35:47]Kapacitásunk, nyilván a titkárságtól ezt nem várhatjuk el, csak azt, hogy továbbítják a megkereséseket, az állampolgári megkereséseket.
[00:35:56]Az a kérésem, hogy mint parlamenti képviselők, vannak munkatársaink, vannak kollégáink, asszisztenseink, az ő bevonásukkal válaszoljunk érdemben az állampolgári megkeresésekre.
[00:36:07]Ez nem lesz egyszerű feladat.
[00:36:10]Meg kell találni erre a megoldást.
[00:36:10]Ö nyilván kérdezem a bizottság tagjait, hogy ők mit gondolnak erről.
[00:36:16]Én én egy dologban biztos vagyok, hogy az nem történhet meg, hogy hogy valahol az irattárba kerülnek ezek az állampolgári megkeresések.
[00:36:23]Tehát valamit mégis csak kell reagálnunk.
[00:36:24]Ez az egyik kérdés vagy felvetés a részemről, amire válaszokat szeretnék kérni a bizottság tagjaitól.
[00:36:34]A másik pedig, hogy talán ehhez is kapcsolódik, hogy ugye szakértői segítséget is igénybe javaslom, hogy igénybe vegyünk társadalmi munkában, tehát külíjazás nélkül, és hogy akár erre vonatkozó javaslatot, tehát hogy ne nekem legyen egy szakértőm, hanem a bizottságnak, a vizsgálóbizottságnak legyen szakértője.
[00:36:55]Erre vonatkozó személyi javaslatokat is én akár most itt kérnék.
[00:36:57]Ö nekünk ugye két, hát nem kettő, elég sok ilyen ö szakértővel volt már dolgunk, Dr.
[00:37:07]Fister Zsuzsannával, vagy Dr.
[00:37:07]Marcingó László ügyvéd úrral, aki aki ő kifejezetten ugye a devizahiteles ügyekkel foglalkozik, de nyilván ehhez is ért.
[00:37:16]Én őket is tudom javasolni, de várok ilyen javaslatokat a bizottság tagjaitól, illetve, hogy az állampolgári megkeresésekkel kapcsolatban szétoszthatjuk-e akár a az állampolgári megkereséseket, és tudunk-e foglalkozni.
[00:37:31]Akárcsak tanácsot adni egy válaszlevélben, de az ne legyen, hogy itt nem tudom a az irattárban válasz nélkül andolnak ezek a megkeresések.
[00:37:37]Ez óhatatlanul nagyon sok megkeresést fogunk kapni.
[00:37:41]Köszönöm.
[00:37:46]Termész.
[00:37:46]voltál.
[00:37:48]Köszönöm.
[00:37:48]Természetesen mi is egyetértünk azzal, hogy az egyéni beérkezett megkereséseket kell kezelnünk.
[00:37:55]Nem szabad őket figyelmen kívül hagyni.
[00:37:59]Persze azzal együtt, hogy nem beemelve a bizottság munkájába.
[00:38:02]Tehát azt gondolom, hogy mi mint egyéni parlamenti képviselők ezekkel fogunk tudni foglalkozni.
[00:38:08]Legalábbis ú frakciónk részéről ezt tudom mondani.
[00:38:12]A szakértői segítséget nyilván mi is fogunk akkor megnevezni a következő ülésen szakértőket, akiket szeretnénk a bizottság munkájába bevonni.
[00:38:26][köhögés] Nem.
[00:38:28]Dr.
[00:38:28]Kis Mert és Zsolt képviselőhöz.
[00:38:31]Köszönöm szépen.
[00:38:31]A ugye alapvetően minden bizottsági tag igénybe vehet egy szakértőt.
[00:38:36]Ez ez ugye rögzítésre is kerül.
[00:38:39]ezen felül ugye javasolt, hogyha jól értettem elnök úr, hogy akár ezen felül is vegyünk igénybe szakértőket, és én ezzel nagyon egyet értek, ugyanis több oldalról kell megvizsgálnunk ezt a kérdést és több típusú szakértelemre van szükség, hogy megfelelően fel tudjuk tárni itt a a végrehajtási rendszerrel kapcsolatos visszáságokat, illetőleg hát egy produktumot is le kell raknunk a végére, és azt gondolom, hogy itt sok szakértőt érdemes lenne meghallgatni, illetőleg bevonni a közös gondolkodásba.
[00:39:12]Ennek megfelelően amennyiben egyetértenek vele, akkor fogunk tenni ügyrendi javaslatot, és ebben az ügyrendben akkor kitérnék a nevezzük őket közös szakértőnek vagy bizottsági szakértőnek.
[00:39:24][köhögés] És [torokköszörülés][horkantás] és én azt javaslom, hogy ha ha a bizottság vesz igénybe szakértőt, akkor az értelemszerűen minden bizottsági tagnak ugyanúgy elérhető legyen, és a szakértő által tett bármilyen megállapítási javaslat, azt minden tag egy időben kapja meg.
[00:39:40]Köszönöm.
[00:39:43]Köszönöm.
[00:39:45]Bala György képviselő úr, alnak úr.
[00:39:48]Köszönöm szépen.
[00:39:48]Szakértő ügyben nem kívánok hozzászólni.
[00:39:50]Én azt csak támogatni tudom, hogyha a bizottságnak lesznek valóban hozzáértő kiváló szakértői.
[00:39:59]A ami az egyeti ügyeket illeti, én ott azért sokkal óvatosabb lennék.
[00:40:05]Tehát egyrészt, ha jól sejtem, nyílt ülésen vagyunk az egyedi ügyek kapcsán már, elnézést, névvel, címmel satöbbel érkező egyedi ügyeket azt nem gondolom, hogy nyilvánosságra kéne hozni.
[00:40:17]Az szerintem föloldhatja a dilemmát, hogyha van egy elhelyezése ezeknek, ahova mindegyik bizottsági tag egyéb nyilvánvalóan egy olyan nyilatkozattal, hogy ő ezt nem adhatja tovább, amit ott olvas, a bemehet és megnézheti.
[00:40:37]Azzal is egyet tudok érteni, hogyha valakit egyébként kérdezni akar a bizottság, már nem az egyedi ügyek közül, hanem egy meghallgatás keretében, akkor név nélkül, tehát anonim módon magát az ügy ügyre kérdez rákérdezhessen, hogy mi erről a véleménye.
[00:40:55]De konkrét választ az állampolgároknak, én mint képviselő én nem szeretnék adni elnök.
[00:41:01]Semmi jogköröm nincs hozzá.
[00:41:04]Ellenben azzal teljes mértékben egyet tudok érteni, hogy minden ilyen beérkezett panaszt, akár jogos, akár nem.
[00:41:11]Nyilvánvalóan ilyenkor azért érkeznek olyanok is, akik nem jogosak, és érkezhetnek olyanok is, amik jogosak.
[00:41:18]egyébként adjuk át a kormánynak, akit a végrehajtóalom képviselője, amelynek esetlegesen lehet joga arra, meg lehetősége is arra, hogy képes legyen eljárni ezekben az ügyekben.
[00:41:34]Még azt sem állítom, hogy a kormány minden esetben tud, de hogy mi nem tudunk egy parl egy mezei parlamenti képviselő, akár tagja vizsgálóbizottságnak, akár nem, semmit nem tud csinálni, az nyilvánvaló.
[00:41:45]A kormánynak van erre egyedül esélye.
[00:41:49]Adjuk át, válaszolja meg, hozzon intézkedéseket, hogyha tud, vizsgáltassa ki satöbbi.
[00:41:56]De nekünk ehhez egyikhez sincsen jobb körünk.
[00:42:01]Ilyen Molna Zoltán képviselő úr valószínűleg alelnök úr nem figyelt a mondanó elejére.
[00:42:05]Ugye mondtam, hogy ezeket az egyén ügyeket nem emeljük be a vizsgálóbizottságnak a munkájában, hanem nyilván, mint a amit elnök úr is mondott, egy jó polgármester módjára választó polgárokkal törődve keresünk nekik egy megoldási lehetőséget, vagy továbbítjuk az ügyüket egy olyan helyre, ahol ezzel érdemben tudnak foglalkozni.
[00:42:25]Szó sem volt arról, hogy beemeljük ezeket az ügyeket, akár név szerint ide a bizottságba.
[00:42:29]Köszönjük szépen.
[00:42:33]Köszönöm szépen.
[00:42:33]Molnár Zoltán képviselő úr ezek szerint pontosan értette, hogy én mire gondolok.
[00:42:38]Így van.
[00:42:38]Tehát szó szerint én ezt így gondoltam, hogy azt Molnár Zoltán képviselő úr mondta.
[00:42:44]Egyrészt, hogy tehát igenis foglalkozni kell az állampolgári megkeresésekkel, de természetesen illetékeshez továbbítva nyilván egy a az ügymenetet elmagyarázva egy udvarias levél formáj, válaszlevél formájában azt gondolom, hogy a vizsgálóbizottsághoz érkező állampolgári megkeresésekre kell reagálni.
[00:43:02]Én erre próbáltam javaslatot tenni, hogy ezt hogyan kezeljük, és hogy ebbe azért bevonnám a vizsgálóbizottság tagjait, hogy ne csak én foglalkozzak ezzel.
[00:43:14]illetve azért vannak ugye kétféle állampolgári megkeresés van természetes, hogy a személyiségi jogokat, GDPR-t minden tiszteletben kell tartani.
[00:43:20]Nyílt ülésen nem fogunk egy konkrét állampolgár személyes ügyével, végrehajtóval való harcával úgy foglalkozni, hogy bármi ilyen jogot sértsünk.
[00:43:30]Ö de vannak a megkeresések között és szoktak a megkeresések között lenni konkrét olyan javaslatok, amelyekkel szerintem érdemes, persze anonim módon érdemes foglalkoznunk, hiszen a saját bőrén tapasztalta meg az állampolgár is, hogy hogyan éltek vissza a végrehajtók a rossz törvények vagy akár egyébként törvényellenes módon a helyzetükkel.
[00:43:56]Nem titok, hogy én magam is azért kezdtem el foglalkozni jóval több, mint egy évtizeddel ezelőtt a végrehajtási visszaéléseken, mert a saját bőrömön tapasztaltam, hogy a végrehajtó hogyan él vissza a hatalmával, hogyan tiporja sárban éppen a a jogszabályokat, vagy a családi pótlékot, hogyan emelle bankszámláról, hagyd ne soroljam, amit ugye nem tehetett volna meg.
[00:44:17]De akkor gondoltam végig azt, hogyha ha ezt velem megteszik, akkor mit tesznek még a honfitársaimmal?
[00:44:24]Innentől kezdődött ez a történet.
[00:44:27]Tehát valószínűleg akik a saját bőrükön tapasztalták és keresztülmentek ilyen végrehajtási eljárásokon, azok rengeteg javaslatot, ötletet tudnak nekünk adni.
[00:44:35]Ezeket természetesen anonim módon érdemes, ha elolvassuk, ha feldolgozzuk ezeket a leveleket, akkor akár a vizsgálóbizottság munkája során is, akár nyílt ülésen is elmondani.
[00:44:45]Én ilyesmire gondoltam, és hogy erre állítsunk fel valamilyen metódust.
[00:44:52]Értelemszerűen a titkárság munkatársainak nem feladata, és nem is tudnak válaszolni ezekre a levelekre, de nekünk valamit kell tennünk ebben az ügyben.
[00:44:59]És erre mondtam azt, hogy képviselők vagyunk, vannak munkatársaink, de valahogy ezt próbáljuk mi magunk megoldani.
[00:45:10]Akkor hogyha másnak nincs ehhez hozzáfűznivalója, akkor még ugye szintén technikai kérdések, hogy következő ülésünk valamelyikén ügyrendről történő ö döntésekről.
[00:45:26]Itt már egyébként volt ilyen ügyrenddel kapcsolatos hozzászólás is, de hogy egyáltalán mely napokon üljön össze a bizottság, azt is összeírtuk itt magunknak, hogy azért azt érdemes tisztázni.
[00:45:34]Nyilván a hétfőkeddek általában kiesnek.
[00:45:36]Most egyébként is rendkívüli ülések vannak, ha jól tudom, folyamatosan.
[00:45:41]Tehát nem miniszterelnök úr szavaiból ítélve egész nyáron ülésezik a parlament.
[00:45:54]Jaj, bocsánat.
[00:45:54]Igen, mikrofonba kellenek.
[00:45:56]Igen, igen.
[00:45:56]Akkor Molnár Zoltán képviselő úr bocsánat.
[00:45:58]Igen.
[00:45:59]Tehát ugye a hétfő kezden a plenárisok vannak általában ugye szerdán a a bizottságok.
[00:46:05]Most itt képviselőtársa mondta, hogy neki ugye a tab van meg az alerő múlnök is.
[00:46:11]Igen, hogy nem tudom és csütörtök délután is.
[00:46:15]Délelőtt.
[00:46:16]Délőtt.
[00:46:18]És hogyha tehát délelőtt vannak azok nem délelőtt legyenek a Ja, akkor nekem nekem csütörtök délelőtt az jó.
[00:46:26]Kérdezem alelnök urat, Bala György képviselő urat.
[00:46:29]Csütörtök délelőtt pedig házbizottság van.
[00:46:33]Én mind a kettőben érintett vagyok.
[00:46:35]Azért szerettem volna kifejezetten kitérni erre, mert ezt az ülést is nehéz volt összehozni, és Nacsa Lőrinc képviselő úr nem is tud itt lenni, tehát nyilván mindenkinek sok elfoglaltsák kötelezettsége van.
[00:46:48]Igen, köszönöm.
[00:46:48]A nem tudom, hogy a szerda délután az kinek mely bizottság, tehát hogy van-e olyan bizottság itt tag, akinek általában szerdánként van ülése, de ha nem, akkor én javasolnám esetleg a szerda délutánt, egy kora délutáni kezdéssel.
[00:47:06]Ha meg az nem működik, akkor péntek délelőtt korai kezdéssel, vagy akár délután, az teljesen mindegy, péntek reggel.
[00:47:14]De hogyha ha szerdán egyik tagunknak sincsen bizottsági ülése, akkor én azt javaslom megfontolásra.
[00:47:21]Köszönöm.
[00:47:24]Én akkor a szerda délutánt azt kora jó kora kora délutánt kollégáknak és akkor jelzem, hogy azt próbáljuk akkor majd tartani.
[00:47:34]Rendben.
[00:47:34]Akkor, hogyha másnak nincs külön javaslata, közlendője, akkor én a munkarendre vonatkozó javaslatokat kérem szépen írásban is, akár még ami menetközben fölmerül a bizottság tagjaitól megküldeni.
[00:47:51]A titkárságra kellene.
[00:47:54]Jó.
[00:47:54]És akkor a munkatársainkat kérjük, hogy majd ebben ebben segítsenek nekünk.
[00:48:08]És akkor, hogyha nincsen több hozzászólás vagy felvetés, részemről nincs, csak azért jelzem, akkor tudjuk folytatni ezek ennek megfelel a munkát.
[00:48:19]És még akkor csak annyit, és akkor megadom utána a szót Dr.
[00:48:23]Kismerti Zsolt képviselő úrnak, hogy tehát szűkös azért ez az idő, hogyha ha nem kérünk majd hosszabbítást, tehát hogyha év végéig szeretnénk a jelentésünket elkészíteni, akkor hát szívem szerint én hetente tartanék bizottság üléseket, de de két hetente biztos, hogy kell.
[00:48:43]Még akkor is, hogyha az első időszakban én egy ilyen vizsgálati időszakot megjelölnék, illetve majd nyilván ebben a munka tervben vagy munkarendben, amit akkor írásban kérek, én is akkor írásban elküldöm majd a saját javaslataimat.
[00:48:57]Én az utolsó hónapot már ugye a jelentés elkészítésére szeretném szánni, de ugye a vizsgálati időszak az nem lesz rövid, hiszen most beszéltük, és ha jól látom, akkor ebben egyetértés van, hogy visszamegyünk legalábbis a jogalkotási szempontból a 90-es évekig.
[00:49:16]Illetve azt az ígéretet, ha jól láttam, akkor a vizsgálóbizottság többsége nem tudta megtenni alelnök úrnak, hogy mindenki csak egyszer idézünk be.
[00:49:23]Így aztán nem gondolom, hogy nagyon rövid lesz, úgyhogy tehát én egy elég intenzív ülésezésre készülök.
[00:49:33]Igen.
[00:49:36]Én javasolnám a heti üléseket, mert két hetönt ezt biztos, hogy nem fogjuk tudni még jövő év végére se.
[00:49:41]Tehát amire a meghallgatások le fognak menni, az idézések, itt heti szinten kellene szerintem.
[00:49:49]Jó, köszönöm.
[00:49:51]Dr.
[00:49:51]Kismertés Zsolt.
[00:49:54]Igen, köszönöm.
[00:49:54]Én is csak megerősíteni tudom a a heti javaslatot.
[00:49:56]Ha már csak belegondolunk abban, hogy jövő héten reményeim szerint elfogadunk egy ügyrendet, és annak megfelelően talán már tudunk is egy-eges lépésekben megállapodni, akkor is rákövetkező héten adatot bekérünk.
[00:50:12]Habár maga a jogszabály az rendezi, hogy viszonylag gyorsan kell adatot kapnunk, de azt nekünk azért fel is kell dolgozni, át is kell gondolni, ki kell találni a következő lépést, nagyon sok meghallgatás lesz, úgyhogy én amondó vagyok, hogy a hetivel kezdjünk mindenféleképpen, és lélekben érdemes lehet készülni arra, hogy ez valószínűleg egy picit több heti, több alkalom lesz a vége felé haladva, ahogy egyre intenzívebb lesz a munka.
[00:50:37]Köszönöm szépen.
[00:50:41]Köszönöm.
[00:50:41]Nekem egyrészt akkor az a kérésem, hogy akkor a jövő hétig, jövő héten akkor szerda 2 órakor találkozhatunk is, és hogy akkor addig munkaterv, munkarend, ügyrend, tehát ilyeneket a túlírásban várnék mindenkitől.
[00:51:00]Jó, és akkor jövő héten azt már el tudjuk akkor fogadni.
[00:51:04]javaslatokat, bocsánat, azokat azt akkor el tudjuk majd majd fogadni, illetve természetesen én is támogatom egyébként a heti ülésezést mindazzal együtt, hogy mindenkinek van rengeteg egyéb kötelezettsége.
[00:51:18]Én magam is ugye az Európa Tanács parlamenti közgyűlésének tagja vagyok, illetve az IPU, az Interparlamentos Unió magyar nemzeti csoportjának alelnöke.
[00:51:27]Már tudom, hogy az ENShez majd mennünk kell az IPU elnökével, Kulcs Krisztiánnal.
[00:51:31]Tehát lesznek olyan hetek, amikor nem tudjuk természetesen megtartani, meg lesznek olyan hetek, amikor akár kettőt is, főleg amikor a meghallgatások lesznek, szerintem akkor erre azért lehet majd készülni.
[00:51:42]De akkor a jövő de akkor a jövő hét szerda 2óra, és akkor akkor azt már most itt látom, hogy jelenlévőknek jó lesz, akkor azt titkárságtól kérem írásban és összehívni, illetve az ülést megtartjuk, illetve akkor addig írásban kérem majd a javaslatokat a a munkatervvel.
[00:52:01]ügyrendel kapcsolatban is.
[00:52:01]Igen.
[00:52:04]A az ügyrendek vonatkozásában én esetleg javasolnám, hogy hogy lehetőleg minél hamarabb próbáljuk megküldeni.
[00:52:10]És én kérném azt, hogy minden ügyrend javaslat minden taghoz jusson el.
[00:52:19]Ennek megfelelően elképzelhető az, hogy mire odajutunk az ülés napjára, sikerül összerakni, összegyurmázni egy olyan ügyrendet, ami ami vélhetően fogja élvezni a bizottságnak a támogatását, és ez is, tehát hogy ne ne azzal menjen, mert most az idő, hogy mindenki majd előtte egy órával megismeri, hogy a másik mit gondol, és akkor egy egész ülést el fogunk arra pocsékolni, hogy megbeszéljük, amit egyébként meg tudnánk oldani előtte.
[00:52:42]Köszönöm.
[00:52:45]Köszönöm szépen.
[00:52:45]Tehát akkor még egyszer rögzítsük, hogy a titkársághoz kérjük írásban, és akkor a titkárságot pedig arra kérem, hogy mindenkinek küldje szét a Szélrózsa minden irányában, és akkor tényleg úgy jöjjünk már a az ülésre, hogy mindenkinek kialakított határozott véleménye van az egymás javaslatairól is.
[00:53:03]Köszönöm.
[00:53:03]Kérdezem, hogy van-e hozzászólás még, mert hogy részemről nincs.
[00:53:09]Úgyhogy akkor a mai ülést ezmel berekeztem.
[00:53:11]És akkor jövő héten szerdán találkozunk.
[00:53:16]Mindenkinek nagyon szépen köszönöm a részvételt.