Már nem éri meg képviselőnek lenni? 💵
- A költségvetési hiány négy hónap alatt elérte az éves hiánycél 91%-át (3850 milliárd Ft), a GDP-arányos deficit 6,87% körül várható a tervezett 3,7% helyett.
- 286 milliárd forintos tétel „lebeg" a költségvetésen kívül fedezet nélkül, részben a Budapest–Belgrád vasútvonalhoz és autópálya-koncessziós díjakhoz köthető.
-
„Gyakorlatilag itt mérleget hamisítottak" – Nagy Imre
- A honvédelmi minisztérium 1300 milliárd forintos szerződést kötött, miközben az autópálya-koncesszióknál további 110 milliárdos fedezetlen tétel került elő.
- A Tisza-kormány első alaptörvény-módosító csomagja a KEKVA-k felszámolását célozza – ez az EU-s pénzek feltétele is, de több ezer kuratóriumi tag átvilágítását igényli.
- Differenciált Szép-kártya juttatást kapnának a nyugdíjasok, de élelmiszervásárlásra jelenleg nem használható, ami a beszélgetők szerint értelmetlenné teszi a kisnyugdíjasok számára.
- A közszereplői fizetések csökkentését Nagy Imre ellenezte, mondván: a versenyképes fizetés hiánya a korrupció melegágya, a számonkérésnek nem a bércsökkentésről kell szólnia.
- A férfiak 40 éves nyugdíja kapcsán a vendégek egyetértettek: Magyarország GDP-arányosan 7,5%-ot költ nyugdíjakra (EU-átlag 10,9%), először ezt kell felzárkóztatni.
- A gazdasági növekedési kilátásokról megoszlottak a vélemények: Pitner Gábor 1,8%-ot jósolt, Nagy Imre 2,5% felettit, a bázishatásra és a BMW debreceni gyárának beindulására hivatkozva.
- Nagy Imre szerint a nagyberuházások helyett kisvállalkozások ezreit kellene támogatni: 200 000 millió forintból 2000 cég kaphatna 10 milliót, ami több munkahelyet teremtene, mint egy akkumulátorgyár.
Részletes összefoglaló megjelenítése
A költségvetés katasztrofális állapota
A hiány mértéke és a számok értelmezése
A beszélgetés első részében a műsorvezető ismertette a legfrissebb költségvetési adatokat. A Fidesz-kormány áprilisig a tervezett éves hiány 91%-át már elköltötte, ami 3850 milliárd forintos hiányt jelent. Nagy Imre pontosított: nem a költségvetés 91%-át költötték el, hanem a hiánycélnak a 91%-át érték el négy hónap alatt. Ez azt jelenti, hogy az első négy hónapban majdnem elérték az egész évre tervezett hiányt.
„Négy hónap alatt sikerült elérni a hiány majdnem 100%-át. Ez azért elég ijesztőnek hangzik" – Nagy Imre *
A műsorvezető hozzátette, hogy Magyar Péter információi szerint a kormány 6,87%-os GDP-arányos hiánnyal számol, míg az Európai Unió 6,2%-os hiányt prognosztizál. Pitner Gábor szerint ez egy tipikus választási éves költségvetés volt, amelynek minden ismérve megvan: nyakló nélküli költekezés, majd a választások után majd lesz valami. Ha a Fidesz nyer, négy évük van lekommunikálni a kezelést, ha veszít, akkor másnak kell szenvednie vele.
A 286 milliárd forintos „lebegő" tétel
Külön problémaként merült fel, hogy 286 milliárd forintot egyszerűen nem írtak bele a költségvetésbe. Ez olyan kiadás, amire szükség van, kötelezettség terheli az államot, de semmiféle fedezetet nem biztosítottak rá. A tétel részben a Budapest–Belgrád vasútvonalhoz köthető, ahol valószínűleg fizetési halasztásokban bíztak, részben pedig az autópálya-koncessziós díjakhoz kapcsolódik.
Pitner Gábor elmondta, hogy egy titkos kormányhatározat alapján azt remélték, sikerül lealkudni ezt az összeget, de ez nem történt meg. A tétel most a költségvetésen kívül „lebeg", és előbb-utóbb ki kell fizetni.
„Bízom benne, hogy Magyar Péternek jobb alkupozíciója lesz Mészárosékkal szemben, mint Lázárnak" – Pitner Gábor *
A Fidesz azzal védekezett, hogy „egyenlegjavítási célból" nem kerültek be ezek a tételek. Nagy Imre ezt a családi büdzsé példájával világította meg: ez olyan, mintha valaki 100 000 forintos havi keretből gazdálkodna, de közben kiderül, hogy van még 50 000 forint kozmetikai költsége, amit nem írt bele, mert „egyenlegjavító céllal" szeretett volna gazdálkodni.
„Gyakorlatilag itt mérleget hamisítottak" – Nagy Imre *
További rejtett tételek és a honvédelmi szerződés
A műsorvezető megemlítette, hogy az autópálya-koncesszióknál további 310 milliárd forintos tétel került elő, amelyből 210 milliárd szerepelt a költségvetésben, 110 milliárdra viszont nincs fedezet. Emellett a honvédelmi minisztérium 1300 milliárd forintos szerződést kötött a Forig-gal (a név bizonytalan az átiratban), ami a költségvetés állapotát tekintve hatalmas összeg.
Mit lehet tenni és milyen következményekkel jár?
Nagy Imre szerint ez az év már „bement a kukába". Szinte biztos, hogy a hiány nem lesz 6% alatt, és már a 6%-hoz is jelentős szigorítások kellenek. A tervezés 3,7%-ról indult, ezt lépték át 5%-ra, most pedig 6,87% körüli hiány várható. Ha fél év alatt összejön az egész évre tervezett hiány, onnantól nullás költségvetést kellene csinálni, ami lehetetlen.
Pitner Gábor felidézte Pogátsa Zoltán gondolatát, miszerint ilyenkor nem szabad a költségvetési szigort első számú prioritásként kezelni, hanem el kell fogadni a helyzetet, és nem szabad összeroppantani az embereket és a gazdaságot. Ugyanakkor figyelmeztetett, hogy a Fidesz-média majd hónapról hónapra címlapon hozza, hogy Magyar Péterék nem tudják tartani a költségvetési fegyelmet, arról viszont nem esik szó, hogy az első négy hónapban érték el a hiány 92%-át.
A műsorvezető felvetette, hogy a vagyonvisszaszerzésből és az uniós pénzekből származó bevételek segíthetnek-e. Nagy Imre szerint ezek adhatnak némi löketet, de nem szabad ugyanabba a hibába esni, hogy mindent azonnal kiszórnak.
Gazdasági növekedési kilátások
A műsorvezető megkérdezte, mennyire reális a 2%-os gazdasági növekedési előrejelzés. Pitner Gábor szkeptikus: nem hiszi, hogy a 2% teljesülni tud, mert a GDP nem azonnal reagál az intézkedésekre. Az előző évben 0,3%-os növekedés volt, ami 5%-ról indult és folyamatosan csökkent. Ráadásul az elmúlt öt évben sorra maradtak el azok a beruházások, amelyek most termelőre tudnának fordulni. Kérdéses, hogy az évek óta parlagon heverő gigaberuházások mit tudnak hozzátenni a növekedéshez.
Nagy Imre optimistább: 2,5% feletti növekedést vár. Érvelése szerint:
- Beindulnak olyan nagy beruházások, mint a BMW debreceni gyára (az átiratban „Bid"-ként szerepel), ami már önmagában jelentős GDP-növekedést hozhat
- Nagyon alacsony a bázis, ahonnan indulnak
- A világgazdaság kezdi kiheverni az elektromos autózás körüli sokkokat és Trump hatását
- Az iráni konfliktust is kezelgetik, a sokkok kezdenek kiárazódni
A két vendég fogadást kötött: Pitner Gábor 1,8%-ot, Nagy Imre 2,5% feletti értéket mondott. A műsorvezető felajánlotta, hogy ha 1,8 és 2,5% között lesz a növekedés, akkor ő fizeti a pezsgőt.
Bejelentett és félkész intézkedések
Szép-kártya nyugdíjasoknak és iskolakezdési támogatás
A kormány bejelentette, hogy Szép-kártya juttatást ad a nyugdíjasoknak, valamint iskolakezdési támogatást a hátrányos helyzetű családoknak. A Szép-kártya esetében a tervek szerint differenciáltan:
- A havi 250 000 forintnál kevesebb nyugdíjban részesülők éves szinten 200 000 forintot kaphatnak
- A 250 000 és 500 000 forint közötti ellátásban részesülők 100 000 forintot
- Az 500 000 forint feletti nyugdíjasok nem kapnak
A pontos összegek és a folyósítás módja még nem teljesen tisztázott, mert nincs végleges törvénytervezet. A műsorvezető szerint a költségvetés állapota miatt kérdéses, hogy ez mennyire racionális lépés, de Nagy Imre szerint a 300-400 milliárd forintos tétel „beleférhet", különösen ha a honvédelmi minisztérium 1300 milliárdos szerződését visszavonják.
Kritikus pont, hogy a Szép-kártyát jelenleg nem lehet élelmiszervásárlásra használni, mert a vészhelyzeti kormányzás alatt bevezetett rendeletet eltörölték. Nagy Imre szerint ennek így nem sok értelme van, hiszen egy kisnyugdíjas nem fog étteremben elkölteni 150 000 forintot. A beszélgetők egyetértettek abban, hogy ezt valószínűleg vissza fogják állítani.
„Valóságtól elrugaszkodottnak tartom, hogy valaki kisnyugdíjasként bemegy és étteremben költi el ezt a 150 000 forintot" – Nagy Imre *
Pitner Gábor kiemelte a differenciálás pozitívumát: végre nem helikopterpénzről van szó, hanem a rászorulók kapnak támogatást. A háromsávos rendszert (250 000, 500 000 és afelett) jó iránynak tartja, amit lehet tovább finomítani.
A férfiak 40 éves nyugdíjának kérdése
A parlamentben Dúró Dóra (az átiratban „Dúródóra"-ként szerepel) felvetette a férfiak 40 év utáni nyugdíjba vonulásának lehetőségét. Magyar Péter nem zárta ki, de a költségvetés állapotához kötötte, és a Fidesz szemére vetette, hogy ha nem pazarolták volna el a költségvetést, ezt már be lehetett volna vezetni.
Dúró Dóra azzal érvelt, hogy sok férfi meg sem éli a 65 éves nyugdíjkorhatárt, illetve az egészségben eltöltött élettartam 61 évnél leromlik. A műsorvezető szkeptikus volt: szerinte nem biztos, hogy ez a jó megoldás, inkább a szűrővizsgálatok bevezetése és az egészséges életmód támogatása lenne a megfelelő válasz.
Pitner Gábor szerint a nők 40 éves kedvezménye nem véletlenül született: a nők karrierlehetőségeiből, az idős gondozásból és gyereknevelésből adódó versenyhátrányuk indokolja. A férfiak esetében pusztán jóléti intézkedés lenne. Felidézte Farkas András nyugdíjszakértő javaslatát, aki elengedné a nők 40-et, és mindkét nemnek biztosítana kedvezményt, differenciált büntetéssel a korai nyugdíjba vonulás esetén.
Nagy Imre szerint ez a felvetés egy hosszútávú nyugdíjreform része lehetne, ahol differenciáltan kezelik a korai és késői nyugdíjba vonulást. Ugyanakkor megjegyezte, hogy Magyar Péter válasza tipikus politikusválasz volt: „soha nem szeretném, de majd megvizsgáljuk".
Pitner Gábor hozzátette, hogy Magyarország a GDP 7,5%-át költi nyugdíjakra, szemben az EU-s 10,9%-os átlaggal. Szerinte először ezt a számot kell felzárkóztatni, mielőtt további kedvezményekről lehet beszélni.
A KEKVA-k felszámolása
Mi az a KEKVA?
A KEKVA (közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány) a negyedik Orbán-kormány által létrehozott szervezeti forma. A műsorvezető idézte a Wikipédia meghatározását, miszerint „a valódi cél a kleptokrácia jegyében az állami vagyonok magánkézre játszása volt". A legismertebbek az egyetemi alapítványok, de számos más típus is létezik.
A Tisza-kormány első alaptörvény-módosító javaslatcsomagja (május 20.) ezek felszámolását célozza. A lényeg, hogy a vagyonkezelői jogot visszaveszik, és az állam visszaszerzi a tulajdonosi jogokat. Nem teljes megszüntetésről van szó, hanem arról, hogy az eddig elszakadt, számonkérhetetlen alapítványokat újra az állami kontroll alá vonják.
Hogyan működött a rendszer?
Nagy Imre egy társasházas hasonlattal magyarázta el: a közös képviselő a pince bevételét kiszervezi egy alapítványba, a haverját bízza meg az alapkezeléssel, és onnantól a tulajdonosoknak semmi beleszólásuk nincs, hogy mire költik a pénzt. Az alapítványok kuratóriumai életük végéig kinevezhették saját utódaikat, teljesen elszakadva az államtól mint tulajdonostól.
„Egy-egy alapítványban még egy felügyelőbizottsági tag is 2 millió forintot keres. Én topmenedzserként néha két milliónak örültem, sokkal nagyobb felelősséggel" – Nagy Imre *
Pitner Gábor felsorolta, milyen vagyonelemek kerültek KEKVA-kba: Hadrianus császár pannóniai palotája, Lónyai 60 villa, négy erdei szállodaprojekt, Mezőhegyesi Ménesbirtok, Klebelsberg kúria, Andrássy Palota, a Hajógyári-sziget harmada, a Piliscsabai Makovecz kampusz. A Lázár Jánoshoz köthető alapítványba 400 ingatlant nyomtak be, köztük büntetés-végrehajtási ingatlanokat is.
A műsorvezető egy konkrét példát is említett: a Közép-európai Oktatási Alapítványt, amelyet egy lipótmezői elit bentlakásos gimnázium létrehozására alapítottak 2021-ben. A gimnáziumból azóta semmi nem lett, viszont 292 millió forintot elköltöttek „életveszélyes állapot elhárítására", miközben az alapítvány kuratóriuma és bizottságai azóta is felveszik a tiszteletdíjakat.
A felszámolás jelentősége
Pitner Gábor hangsúlyozta, hogy ez kritikus pontja az EU-val való egyezkedésnek is, enélkül az EU nem ad pénzt. Ugyanakkor iszonyatosan pepecs, sziszifuszi munka lesz: 40-valahány alapítványt kell átvilágítani, több ezer ember ül ezekben a kuratóriumokban. Példaként említette, hogy Rogán Antal és Szijjártó Péter is ott ül valamelyik alapítványban, és másfél millió forintot kap havonta.
„Hány ezer ember ül ott, ezeket végig kell nézni. Iszonyatosan pepecs, sziszifuszi munka lesz végigbogarászni, kinyomozni őket" – Pitner Gábor *
Fizetéscsökkentések és a polgármesteri fizetések vitája
Magyar Péter bejelentette a közszereplők fizetésének csökkentését. A miniszterelnöki fizetés bruttó 7,8 millióról 3,8 millió forintra csökken. A műsorvezető ezt nagyjából reálisnak tartotta, de a polgármesteri fizetések csökkentése már vitát váltott ki. Az algyői polgármester jelezte, hogy ha csökkentik a fizetését (bruttó 1,7 millió forint), akkor felmond.
Nagy Imre határozottan ellenezte a fizetéscsökkentést:
„Az alapvető elvárás, hogy ne legyenek korrumpálhatóak, hogy a közért dolgozzanak, azt nagyon meg kell fizetni. Ha nem teszed meg, akkor az melegágya lesz annak, hogy ők valamilyen más formában kiegészítsék a bérüket" – Nagy Imre *
Szerinte az 1,7 millió forint ma egy multinál egy középvezető szint alatt van, és nem lehet elvárni, hogy valaki egy tízezres falu vezetője legyen ennyiért. A számonkérésnek nem a fizetéscsökkentésről kell szólnia, hanem arról, hogy ha valaki korrupt, akkor a szabadságát veszítse el.
Pitner Gábor látszatintézkedésnek tartja a fizetéscsökkentést, és differenciálást javasol. A probléma szerinte nem a fizetésekkel van, hanem azzal, hogy valaki a fizetése mellett még 20 másik pozícióból is jövedelmet szerez. A juttatási csomagok átvilágítását fontosabbnak tartaná, például amikor egy kis faluban élő polgármester benzintámogatást vesz fel a két utcányira lévő hivatalba járáshoz.
A műsorvezető megjegyezte, hogy a polgármesteri fizetések nem egységesek, településméret alapján szorzókkal számolják őket. A kisebb települések polgármesterei jóval kevesebbet keresnek, és az ő fizetésük csökkentése már nonszensz lenne. Emellett bérfeszültség is keletkezhet, ha a polgármester kevesebbet keres, mint az alpolgármester vagy a jegyző.
Nézői kérdések
Ingatlanépítés ösztönzése
Az első nézői kérdés arra vonatkozott, hogy milyen döntésekkel lehetne ösztönözni az ingatlanok építését. Pitner Gábor több pontban foglalta össze a lehetőségeket:
- Adminisztratív könnyítés: az építési engedélyeztetési folyamat átalakítása, digitalizálás, túlzott szabályozások eltörlése
- Beépíthető területek kijelölése: rozsdaövezetek hasznosítása, a mesterségesen korlátozott területek felszabadítása
- Infrastrukturális beruházások: tömegközlekedés és úthálózat fejlesztése új területeken
- Adózási ösztönzők: alacsonyabb áfa az új lakásokra, telekadó-kedvezmények
- Állami és önkormányzati bérlakásprogramok: a kereslet-kínálat befolyásolása
- Üres telkek és ingatlanok spekulációjának kezelése: retorzió az üresen tartásért, könnyítés a kiadásért
- Építőipari kapacitás növelése: szakemberképzés fejlesztése, a monopolhelyzetben lévő vállalkozói kör megtörése
Kis- és középvállalkozások támogatása
A második kérdés egy kutatás-fejlesztési részlegen dolgozó villamosmérnöktől érkezett, aki a KKV-k nehéz helyzetére és a beszállítói kör fogyatkozására panaszkodott. Nagy Imre két szinten válaszolt:
Hosszú távú megoldások:
- Oktatás fejlesztése, hogy a KKV-k megfelelő gazdasági és szakmai tudással rendelkezzenek
- Mérnökképzés erősítése, hogy ne csak összeszerelést vagy bérmunkát végezzenek, hanem valódi hozzáadott értéket teremtsenek
Rövid távú megoldások:
- Adminisztratív terhek csökkentése: egyszerűbb vállalkozásalapítás, kevesebb bevallás, költségkedvezmények kezdő vállalkozásoknak
- A nagyberuházások helyett a kisberuházások támogatása
Nagy Imre egy szemléletes példával élt: ha egy akkumulátorgyár 200 milliárd forint támogatást kap, az 200 000 millió forint. Ebből 2000 kisvállalkozás kaphatna 10 millió forintos támogatást. Ha mindegyik átlagosan két munkahelyet teremt, az 4000 munkahely – szemben a gyár által ígért 500-zal. Ráadásul a 2000-ből 1800 ugyan elbukik, de a maradék 200-ból kinőhet a világ legjobb akkumulátorgyártója.
„A könnyebb utat járták, és azt mondták, hogy jöjjön ide a kínai akárki, és eladtuk neki a vizünket, meg a munkaerőnket, meg a becsületünket" – Nagy Imre *
⚠️ Értelmezhetetlen vagy bizonytalan szakaszok
- „Forig": A honvédelmi minisztérium 1300 milliárdos szerződésének partnere. Az átiratban „Forig-vel" szerepel, a pontos cégnév nem azonosítható egyértelműen. Valószínűleg egy védelmi beszerzésekkel foglalkozó cégről van szó.
- „Bid": A gazdasági növekedésnél említett nagyberuházás. A kontextus alapján valószínűleg a BMW debreceni gyáráról van szó, de az átiratban „Bid"-ként szerepel.
- „vendondák": Az autópálya-koncessziós díjakkal kapcsolatban említett kifejezés. A kontextus alapján valószínűleg „a vendéglátók szerint" vagy hasonló lehet, de pontosan nem rekonstruálható.
- „Dúródóra": A parlamentben felszólaló képviselő neve. Egyértelműen Dúró Dóráról van szó, az ASR hibásan írta át.
- „Algyői polgármester": Az átiratban „algyi" és „algői" alakban is szerepel. A helyes név Algyő polgármestere, de a pontos személy nem azonosítható az átiratból.
- „Pogács Zoltána": A költségvetési szigorral kapcsolatos filozofálgatásnál említett név. Valószínűleg Pogátsa Zoltán közgazdászról van szó.
- „Kálmán engedélyével": A kifizetések leállításánál említett név. A kontextusból nem derül ki egyértelműen, hogy ki lehet Kálmán, valószínűleg Kármán András pénzügyminiszterről van szó.
- „Merkel állandóan arról beszél": A Semmelweis Egyetem alapítványával kapcsolatban említett név. Valószínűleg Merkely Béla rektorról van szó, nem Angela Merkelről.
Teljes átirat megjelenítése
[00:00:05]Hallgatom.
[00:00:06]Rosszabb a költségvetés, mint hittük.
[00:00:08]Beszántják a kekvákat, wellnessbe küldik a kis nyugdíjasokat.
[00:00:13]Hívjátok össze a válságstábot.
[00:00:37]Sziasztok!
[00:00:37]Ez a Válságstáb és itt van velem újra Nagy Imre közgazdász.
[00:00:42]Sziasztok!
[00:00:43]És Pitner Gábor közgazdász és újságíró.
[00:00:46]Igen.
[00:00:46]Sziasztok!
[00:00:47]Van-e bármi, amit így az elején elmondanátok, mert Imre most te két hétig nem voltál.
[00:00:50]Nagyon tetszett a múltkori műsor.
[00:00:52]Gyakrabban kéne szakértőket hívni, mert az ő legalább tudja, miről beszél.
[00:00:57]Tehát ez azért nagyelőnye Te tanultál belőle sokat.
[00:01:01]Nagyon tényleg.
[00:01:01]Mi is amúgy?
[00:01:03]Tényleg.
[00:01:03]Tehát kimondottan jó volt.
[00:01:06]Tényleg, amikor ilyen szakértő, aki arról beszél, amiről egész életében tanult, meg amiben dolgozik, és ilyen nagyon részletekben menően ismeri ezt a területet, azt olyan jó hallgatni.
[00:01:13]Ezt is jó.
[00:01:15]Hát igen, meg szerintem ez egy elég speciális téma is.
[00:01:16]Ráadásul úgy alapvetően az aszály meg a vízmegtartás kérdése.
[00:01:20]Tehát úgy lehet róla olvasgatni, de milyen jó, mikor valaki ért hozzá és összefoglalja mindazt, amit 1000er helyről lehetne összeolvasni.
[00:01:27]Úgy három felé osztottam az adást.
[00:01:29]Az első felében egy kicsit a költségvetésről fogunk költségvetés állapotáról fogunk beszélgetni.
[00:01:35]A másodikban meg hát úgy mondom, hogy bejelentett dolgokról, hogy valamilyen félkészen bejelentett, valami már egy kicsit konkrétabb és törvénytervezett szintjén már jelen van, és akkor a harmadik fele meg a ti kérdéseitek közül fogunk szemezgetni, úgyhogy szerintem viszont csapjunk is bele.
[00:01:53]Tehát akkor költségvetés.
[00:01:53]Kicsit elmondok pár ilyen alaptényt, amit érdemes tudni.
[00:01:57]Tehát, hogy a jelenlegi hírek szerint a Fidesz áprilisig elköltötte a költségvetés 91%-át.
[00:02:07]Ugye ez 1000, mi ez?
[00:02:07]3850 milliárdos hiányt jelent.
[00:02:14]Nekem ez irgalmatlanul soknak tűnik, de majd a fiúk helyre tesznek, hogy ez tényleg annyira nagyon sok-e, mint aminek hangzik a 91% vagy sem.
[00:02:20]Amit még megtudtunk a héten, hogy 286 milliárd Ft-ot bele se írtak.
[00:02:25]Tehát az úgy úgy mint olyan.
[00:02:27]Ebben van egyébként, ha jól emlékszem, Budapest, Belgrádos költség is például.
[00:02:34]Az, hogy ez kihez és hogyan köthető, az még nem teljesen világos, vannak nevek.
[00:02:40]És hogyha ez nem lenne elég, azt azt állította Magyar Péter, hogy Nagy Mártonék, ez nem tudom, hogy pontosan kiket jelent, de hogy megsúgták nekik, hogy 6,87%-os hiánnyal számolnak, az Unió pedig 6,2%-os hiánnyal számol.
[00:02:55]Úgyhogy légyszi egy kicsit értelmezzük a számokat, illetve azért még ide tartozik, vagy ide beszúrnám, hogy kiderült, hogy 1300 milliárdos szerződés kötött a honvédelmi minisztérium a Forig-vel, ami hogyha azt nézzük, hogy így a költségvetés milyen állapotban van, legalábbis amiket most elmondtam, akkor azért az érezhetően egy hatalmas és óriási összegű tétel.
[00:03:17]tipikus választási éves költségvetés készült, ami maghordozza minden ismérvét annak, hogy hogyan lehet nyakló nélkül költekezni, és aztán majd lesz valami a választások után.
[00:03:33]Ha mi nyerünk, akkor tök mindegy, mert négy évünk van arra, hogy hogy lekommunikáljuk, hogy hogyan kell majd ezt kezelni.
[00:03:42]Ha meg nem miérünk, akkor meg még jobb, mert akkor másnak kell ezzel szenvedni.
[00:03:47]Azért ez elég súlyos szám, ez a 7% körüli hiány.
[00:03:50]Ugye nem a költségvetés 91%-át költötték el, azzem ezt mondtad, hanem a hiány 91%-át sikerül sikerült elérni a négy hónap alatt.
[00:04:02]Négy hónap alatt, tehát az 1ad év év alatt sikerült elérni olyan hiány majdnem 100%-át.
[00:04:09]Ez azért elég ijesztőnek hangzik, és innentől kezdve ezt nagyon feszesre kell majd venni, hogy hogyan lehet tartani egyáltalán azt, hogy mondjuk a hiány 120-130 1440% tervezett hiány 120-130 140%-ánál megálljanak.
[00:04:24]Ez is egy izgalmas kérdés lesz, és a majd egy pillanatra erre vissza akarok térni, de az számomra sokkal izgalmasabb, hogy sikerült egy olyan költségvetést összehozniuk, amiben nem írtak bele számokat.
[00:04:44]azért borzasztó fontos kérdés, mert mert ez teljesen megkérdőjelezi azt, hogy vagy a slógent, hogy azért kormányozni tudnak, tehát vagy nem tudnak, vagy csalak.
[00:04:59]De most most a 286 milliárdra gondolsz, amit nem írtak be.
[00:05:01]Aha.
[00:05:02]Igen, a 286 milliárd ugye itt, hogy tiszta legyen a sor, ez olyan dolog, amire azt mondták, hogy erre szükség van.
[00:05:11]ezt ki kellene fizetni, vagy ki kell fizetni, mert kötelezettségünk, nem tudom mink van rá, és semmiféle fedezetet nem biztosítottak.
[00:05:19]Tehát kvázi van egy lebegő kiadás, aminek nincs meg a bevételi oldala.
[00:05:25]Tehát, hogyha ezt normálisan számolnák, akkor hozzá kellett volna számolni a költségvetés tervezéséhez, és ennyivel meg kellett volna már akkor is emelni a hiánycélt.
[00:05:36]De ugye ma az látszik, hogy vagy egy titkos kormányhatározat miatt valami tervük volt, hogy ezzel mit csinálnak, hiszen egyrészen mondjuk ennek a a ahogy mondtad a Belgrád Budapest Belgrád vasútvonalhoz kötődik, ahol lehet, hogy valamit tudtak volna fizetési halasztásokkal.
[00:05:54]hogy a ebbe az évben nem fizetjük ki, és akkor az már nincs is ebben az évbe majd jövőre lesz című valamit csinálni.
[00:06:00]És van egy másik, amikor ugye azt mondták, hogy egy titkos kormányzat határozattal azt mondták, hogy egyezzenek meg az amúgy is borzasztóan magas koncessziós díjakról az autópályákkal kapcsolatban, és ezt megkapta a vendondák szerint Lázár.
[00:06:14]Aztán vagy csinált valamit, vagy lepattant Mészárosról, ezt nem lehet tudni.
[00:06:18]És ugye ezt nem sikerült, ezt a 286 milliárd Ftot lealkudozni.
[00:06:26]Úgyhogy most ez ott leveg a költségvetésen kívül, amit előbb-utóbb valószínű ki kell fizetni.
[00:06:29]Azért én bízom benne, hogy hogy a Magyar Péternek jobb alkupozíciója lesz a a Mészárasékkal szemben, mint a Lázárnak.
[00:06:39]És akkor amit mondtam, egyetlen egy dologra szeretnék visszatérni.
[00:06:43]Én nagyon örülök neki, hogy nap mint nap szembesítik a Fideszt a bűneivel, és nap mint nap az Országgyűlésben olyan dolgokat vágnak a fejükhöz, amiket jogosan megkaphatnak, és kell is, de most már szeretném, ha azt látnám, hogy mit mondanak ezekről, és mit fognak ezekkel kezdeni.
[00:07:11]Egy kicsit azt érzem, én azt gondoltam, hogy ez gyorsabban fog menni, és értem, hogy mindenféle törvénymódosítások vannak, amiket meg kell lépni, de én azért azt gondoltam, hogy hogy legalább ilyen nagyon-nagyon gyors tabularázákat csinálnak.
[00:07:27]Tehát például határozatban leállítják az összes kifizetést, és nem lehet kifizetni csak a a mondjuk a nem tudom kinek az engedélyvel, a Kálmán engedélyével.
[00:07:38]Vannak is erre jelek, tehát voltak is olyanok, amiket ezt ugye meglépték, de azért a a többi oldalon nem azt látom, hogy hirtelen behúzták volna a kéziféket, miközben már majdnem biztos vagyok benne, hogyha májusban, május végén csináljuk ezt az adást, hogyha a májusi költségvetési számokat látnánk, akkor már bűven 100% fölött lenne a tervezett hiánynak a költségvetés.
[00:08:02]Tehát itt minden egyes hónap hozzá fog adni 8 10 12% plusz hiányt.
[00:08:08]Ezzel nagyon gyorsan foglalkozni kellene.
[00:08:12]Mondjuk az nem látom, hogy hogyan ugye nem tudjuk, hogy a háttérbe mi zajlik.
[00:08:17]Ez ez csak adminisztráció kérdése.
[00:08:18]Átvettem, bezárom a kasszát, kész.
[00:08:18]És csak kézi vezérléssel működünk.
[00:08:24]Igen.
[00:08:24]Furcsa, mert azzal védi a Fidesz egyébként ezt a ezeket a tételeket.
[00:08:30]egyrészre, hogy egyenleg javítási célból egyenleg javítási célból nem kerültek be tulajdonképpen.
[00:08:38]Hogyha valaki ezt leírja hátonképpen annak az eg egy egyenlőséggel arra hazudtunk hát hogy nem akartuk tovább növelni a költségvetés rossz egyenelleét ezért javítási célból nem tettük bele.
[00:08:50]Ilyen fogalom szerintem nem kéne hogy szerepeljen a költségvetés tervezésében.
[00:08:56]De azzal védi a Fidesz ezeket a tételeket, hogy hogy ők az átadás átvételnél feltüntették őket.
[00:09:01]Na most ez azért nem mentesíti a a költségvetés meghamisításának vágja alól a az átadó felet, hogy ők bevallották, hogy ezek a tételek így szerepelnek.
[00:09:12]hogy nagyon vitatkoznék egy kicsit abban egyébként, hogy mikor minek van itt az ideje.
[00:09:16]És én érzem ezt a felfokozott várakozást mindenki részéről 16 ilyen év után, de tulajdonképpen egyébként két hónap telt el, és az én én én azt látom, de és én is azon vagyok, és én is azon vagyok, hogy hogy most már jöjjenek konkrét lépések, de hogy ezek a mostani problémák, ezek az átadásátvétel köré csoportosulnak, és ott derülnek ki ezek a dolgok, ezért muszáj velük foglalkozni, és ez kicsit tényleg ilyen múltba mutató dolog, nem pedig a jövő felé, de hogy de hogy most még Ezzel egyszerűen muszáj egy kicsit ö törődni.
[00:09:49]Na, mi történt?
[00:09:52]Ugye a magyar kormány és ilyenkor Magyar Péter akkor ez nagyon nehéz lesz, hogy ezt hogy választjuk majd szét.
[00:09:58]A Magyar Péter magyar kormány.
[00:09:59]Igen.
[00:09:59]Tehát a magyar Péter a féle kormány ugye azzal állt elő hétfőn, hogy a leköszönő kormány meghamisította a költségvetést.
[00:10:06]És akkor először ez a 286 milliárd Ft került elő, ami ugye az az Építési és Közlekedési Minisztérium köthető, de azért ez egy friss hír, hogy most van 310 milliárd Ft, ami meg az autópályakonzió részénél került elő.
[00:10:20]És az a tétel is a költségvetés rovására.
[00:10:26]De az nem az van, hogy radásul valamit a Nagymárton ott belenyúlt és hogy akkor csak 210 milliárd az se került.
[00:10:30]Én is úgy értem.
[00:10:32]Nem, szerintem nem tiszták a számok.
[00:10:34]Nem, nem.
[00:10:34]A 310 milliárdból 210 a költségvetésben volt.
[00:10:37]110-re nincs fedezett.
[00:10:41]Igen.
[00:10:41]Így helyes.
[00:10:41]Igen, igen, igen.
[00:10:41]És és ez szerintem valahol a 280 valamennyiben benne van, csak ugye mivel ezek meg a jól ismert titkos határozatok, nehéz erről valami konkrét is tudni.
[00:10:54]Bocsánat.
[00:10:54]Igen.
[00:10:54]Szóval és akkor két két dologgal indokolták azt, hogy miért nem.
[00:10:59]Ugye egyrészt az egyéjavítási cél, a másik szerint pedig ugye a Budapest Belgrád vasútvonal költségvetését újra kell tárgyalni a szerződő feleknek.
[00:11:07]Viszont ezt nem hajtották végre, ezért lebegott ez a pénz, ahogy ahogy Imre is mondta.
[00:11:15]Nagyon nehéz úgy foglalkozni szerintem már konkrétumokkal, hogy még muszáj a szekrényből kidőlő csontvázakat valahogy visszaállítani a a helyére.
[00:11:21]Ezekre most rá kell mutatni, de az az igény az szerintem természetes mindenkiben, hogy miközben ezekre mutogatunk, szeretnénk már látni, hogy a másik kézzel meg a ennek a javítását célzó intézkedések indulnak el.
[00:11:34]Én ott teljesen leakadtam, hogy hogy izé, amit mondtál, hogy hogy ezt nem írták bele egyenlegja javító.
[00:11:38]Tehát egy ilyen il Jó, ez volt az MGM-nek a hivatalos kommunikációja.
[00:11:43]De de hogy tehát, hogy ez bocsán, hogy ilyen ilyen józanparasztészre lefordítsam, tehát ez tényleg azt jelenti, hogy nem tudom, én azt mondanám a bármelyik közműszolgáltatónak, hogy ugyan 8000 Ft a számlám, de én most csak 6000-ret fogok elutalni, mert nekem a családi kasszába az jobban tetszik az a 2000 Ft, mert úgy az egyenlegemet így javítja.
[00:12:03]Tehát én ezt jól értem, hogy erről van szó.
[00:12:05]Nagyjából lebutítva.
[00:12:07]Lebutítva.
[00:12:07]Igen, de azért bonyolult a költségvetési számoknak a megállapításait.
[00:12:10]Lehetnek eltolódó tételek, későbbi átütemezések satöbbi, de ezek nem történtek meg.
[00:12:15]Így marad az egyetlen fogalom, az egyenleg javítási cél.
[00:12:21]Vágjuk a családi budgets példát, nem rossz az.
[00:12:22]Tehát megállapodtok, hogy 100000 Ft-ból éltek egy hónapig, és aztán neked kiderül, hogy még van egy csomó olyan kozmetikai költséged, amit ki kell fizetni, mert el kell menni és le kell vásárolni nem tudom hol, valami kozmetikai boltba.
[00:12:36]De és ez ez a hiányt fogja növelni.
[00:12:39]mondjuk 150000-re feltolja a 100 150000-re föltolja a családi büdzét.
[00:12:42]És a végén azt mondod nekik, hogy hát figyeljetek ezt nem írtam bele, mert egyenleg javítót szerettem volna, mert azt gondoltam, hogy 100000-ből megleszünk, de nem lettünk meg csak 150-ből, mert nekem muszáj volt kozmetikumra költeni.
[00:12:57]Tehát körülbelül ez a hasonlat, de azért ez egy cégnél sokkal jobban hasonl.
[00:13:01]Tehát gyakorlatilag itt mérleget hamisítottak.
[00:13:06]Ez a lényege, hogy Imre említetted, hogy alapvetően azért szoros lesz a költségvetés, de hogy ugye már szoros.
[00:13:13]Hát igen, de hogy hogy a különböző ilyen bejövő pénzek egyébként, ami szerintem nagyrészt erre az évre fog részben, tehát itt itt tud adni egy löketet nem csak az uniós pénzek, hanem most, hogyha lesz itt vagyonvisszaszerzés, majd a kekvákról később beszélünk, tehát hogy hogy valami így bejön.
[00:13:28]Nem azt mondom, hogy akkor az lenne a logikus.
[00:13:30]Tehát ennyit már én is tanultam tőletek, hogy akkor most mindent ki is szór szórnak azzal a lendülettel, és akkor ugyanott vagyunk, ahol a partakat, hanem ezeket jól kell elkölteni.
[00:13:39]De hogy de hogy azért az nem segíthet ezen egy kicsit, vagy azért ilyen ilyen tehát, hogy annyira rossz a helyzet, hogy csak kozmetikai tapasz.
[00:13:49]Hát azt gondolom, hogy ez az év már belement a kukába.
[00:13:53]Tehát, hogy én én majdnem biztos vagyok benne, hogy mindegy, hogy mi lesz, nem leszünk 6% alatt, és már a 6%-hoz is jelentős szigorítások kellenek, hívjuk így, ami azért szomszorítások, ami azért szomor, mert 3,7-ről indultunk a tervezésnél, ugye ötöt léptük át, és most meg hat 6,87% körüli hiányzik.
[00:14:17]Bár legalább Magyar Péter elsőre ezt mondta.
[00:14:19]Hát igen, csak gondoljun én már értékelem.
[00:14:21]Gondoljunk bele, hogy milyen én is szettem volna a helyébe.
[00:14:22]Én magasabbat mondanék nyilván egyébként.
[00:14:26]Hát igen, csak milyen helyzetben van egy olyan kormány, aki most képzeljétek el, hogy eltelik fél év, még nem tehet fél év.
[00:14:32]Ja.
[00:14:33]És összejön 3000 84 4000 milliárd Ft hiány.
[00:14:37]Annyi amennyit az egész évre terveztek, hogy az egész évesre tudja tartani, onnantól kezdve a nullás költségvetést kellene neki csinálni.
[00:14:46]Ilyen nincs.
[00:14:46]Tehát innentől kezdve, hogy mondjam, megkapta a Mission Impossibl, hogy most mit csináljon.
[00:14:52]És én azt gondolom, hogy erről volt egy filozófálgatása talán a Pogács Zoltának, hogy nem szabad ilyenkor a költségvetési szigort első számú prioritásként kezelni, hanem igenis ilyenkor azt kell mondani, hogy oké, ez most már ilyen, nem rajtam múlt, engedjük el, el van vállalva hat, hat 6 és fél hét, de legalább ne roppantsuk össze egyből az embereket meg a gazdaságot.
[00:15:19]Az egészből a legszomorúbb az lesz, amikor a maradékfidesz média majd hónapról hónapra címlapon hozza, hogy na magyar péterék nem tudják tartani a költségvetési jegyt, de arról egy szó nem esik majd, hogy az első négy hónapban el lett költve a 92%-a, vagy 92%-ra ért fel a a hiány.
[00:15:37]Szóval erről még fogunk hallani ilyen ilyen szempontból is.
[00:15:43]Ebben egészen biztos vagyunk.
[00:15:45]Hát jó, de mondjuk mit ért mit ért ebb egy része azoknak, akik ezt hát csak az, amit a címlapon olvasó, és az probléma.
[00:15:53]Értik, higgyétek el.
[00:15:53]Értik.
[00:15:54]Ja, nem, nem azértem úgy gondolom, hogy hülyék, de nem úgy gondolom, hogy hülyék, csak hogy szerintem annyira hozzá vagyunk szokva a populizmushoz, hogy nem biztos, hogy ezzel ragad meg a szeme.
[00:16:02]Lehet, hogy inkább nem tudom, valami viselkedési kérdésén Magyar Péternek.
[00:16:06]Na, viszont kicsit tovább haladva, tehát ezért eközben egyébként szerintem ez egy óvatosabb becslésnek gondolom ezt a 2%-os növekedéssel, de egyébként a Magyar Péter is óvatos, tehát hogy hozzá is tette, azt hiszem, hogy óvatosan azt merném mondani, hogy esetleg egy-2%-os növekedéssel számolt mennyire látjátok ezt így mindennek fényébe reálisnak.
[00:16:24]Úgyhogy igazából még lehet, hogy az ő fejükben vannak tervek.
[00:16:29]Még egy részét ugye mi ennek nem teljesen látjuk.
[00:16:34]De így így abból, amit most ilyen pillanatfelvételként látunk, mennyire lehet ez reális ez a 2%-os növekedés?
[00:16:40]Én megmondom a saját véleményt ezzel kapcsolatban, hogy én nem hiszem, hogy a 2% tudna teljesülni.
[00:16:47]Ugye a GDP is egy olyan dolog, ami nem az azonnali intézkedések hatására tud jelentősen változni.
[00:16:52]És ebbe most ott tartunk, hogy ugye van mögöttünk egy ilyen pozitív nullás év, 0,3%-os növekedése egy évre.
[00:17:01]Teszem hozzá, ez is 5% körül indult, és onnan mentünk lefelé, tehát hogy nagyon félre volt tervezve.
[00:17:09]és a 2%-kal kapcsolatban is ugye úgy fogalmazott, hogy ehhez felül kell vizsgálni az előző kormány kötelezettség vállalásait is.
[00:17:17]És én szinte biztos vagyok benne, hogy azért még ki fognak derülni dolgok, ahogy a költségvetés szempontjából, úgy a növekedés szempontjából is.
[00:17:26]De arról már beszéltünk ebben a műsorban, hogy a gazdasági növekedést a jelenben azt a múlt beruházásai tudják igazán hajtani.
[00:17:37]És ugye az elmúlt öt évben tulajdonképpen sorra maradtak el a azok a beruházások, amik most termelőre tudnának fordulni.
[00:17:45]Itt nagyon fontos kérdés lesz az, hogy azokból az egyébként gigaméretű beruházásokból, amik évek óta parlagon hevernek, mert iparági sajátosságok miatt nem nagyon volt ott megfelelő mennyiség, azok most mit tudnak hozzátenni a nemzetgazdasági növekedéshez?
[00:18:02]Ez egy érdekes kérdés lesz.
[00:18:04]Hát én ebben a kérdésben optimistább vagyok, úgyhogy tök jó.
[00:18:10]Úgyhogy januárban, jövő januárban igyunk egy pezsgőt.
[00:18:14]Én azt mondom, hogy 2,5% fölött lesz a a gazdasági növekedés.
[00:18:21]És ahogy az előbb elmondtuk, hogy ez nem a Tisza kormányon fog múlni, azt is elmondhatjuk, hogy ez is alapvetően nem a Tiszakormányon fog múlni, hanem hanem például azon, hogy beindulnak olyan nagy beruházások, mint például a Bid, ami ugye azért már maga az aktiválás is egy óriási GDP növekedést hozhat.
[00:18:40]Nem tudjuk, hogy a könyvekben hogyan fogják szerepeltetni.
[00:18:45]Ugye ez majd egy kérdés.
[00:18:47]Tehát hogyha elkezd termelni végre nem tudom hány hónap csúszással, akkor azért az lökni fog a GDP-n elég jelentőset.
[00:18:55]Illetve én úgy érzem, hogy azért nem olyan meglepő dolog ez, de nagyon alacsony a bázis.
[00:19:03]Tehát a egy nagyon alacsony bázisról indulva azért el lehet most már kezdeni növekedgetni, mert az a világ elkezdi kiheverni a az elektromos autózás és a mindenféle autózás körüli sokkokat.
[00:19:16]Már elkezdi kiheverni Trumpot is, mert már mindenki tudja, hogy komolytalan, tehát már nem foglalkozik vele senki.
[00:19:24]Ugye ezt az iráni konfliktusist valahogy kezelgeti, tehát ugye megszokottá válik, hogy ha nem lehet azon az úton menni, akkor majd más kerülő utakon megy a forgalom, mint ahogy a föltúrják a Rákóci utat, akkor majd keresünk más alternatív utakat.
[00:19:38]Tehát tehát ezek a sokkok kezdenek kiárazódni, és emiatt én úgy érzem, hogy egy kicsit a világ is elkezd fölfele menni, és a magyar gazdaság meg ilyen alacsony alapokron indulva fölmegy.
[00:19:51]Úgyhogy Gábor, fogadtunk két és én kettő és felett mondok.
[00:19:55]Te meg kettő 1 egés 1,8-at mondok.
[00:19:59]Oké.
[00:20:00]Na, aki közelebb lesz, annak felajánlok egy zacskó gumicukrot.
[00:20:02]Oké.
[00:20:02]Nem, nem erre gondoltunk, Zsófi.
[00:20:05]Arra gondoltunk, hogy 18 és 2 és fél között lesz, akkor te fizeted a peskit.
[00:20:09]Valójában így lenne korrekt, azt gondolom.
[00:20:11]Hozatok pezsgőt is, ha ettől boldogabbak vagytok.
[00:20:14]Na, viszont akkor nézzük a már bejelentett, félig bejelentett, félkész, nagyjából kész dolgokat.
[00:20:20]Szerintem indulva azzal, hogy ugye ami most ilyen nagyon konkrét, ez a szép kártya hátrányos hátrányos na szép kártya a nyugdíjasoknak, illetve az iskola kezdos.
[00:20:34]Igen, egyébként a egyébként ott is, mert ugye van egy ilyen limit, azt majd mindjárt elmondom, illetve a hátrányos helyzetű családok számára az iskolakezdési támogatás, ami ugye 100000 Ft.
[00:20:44]Annyit egyébként hozzáteszek, hogy itthon ilyen univerzálisan nem nagyon volt.
[00:20:47]Különböző önkormányzatok oszt osztanak ilyeneket, pályázni kell rá, meg meg nem tudom, ami teljesen oké, de az sincs mint, tehát hogy az se egy ilyen univerzális juttatás volt.
[00:20:58]Viszont egyébként határon túlra voltak ilyenek, azért ezt hozzáteszem.
[00:21:03]Tehát oda volt és azt hiszem az is 100000 Ft volt zárójá bezárva.
[00:21:08]A szép kártyáról azt gyorsan elmondom, hogy a tervek szerint októbertől decemberig tartó negyed évre a havi 250000 Ft-nál kevesebb.
[00:21:14]Nyugdíjban részesülők 50000 Ft, ott a 250000 és 500000 Ft közötti ellátás kapók pedig 25000 Ft-ot kaphatnak.
[00:21:25]Wowóowó.
[00:21:25]Várjál, én itt mást látok.
[00:21:25]2500 Ft alatt 200000 Ft-ot kapnának.
[00:21:29]250000 és 500000 között 100000ret és aki 500 éves szinten, nem tehát előtted éves van, mert és te a negyed éves mondod, de de az évest kapják meg egy negyed évben.
[00:21:41]Nem, én is így értelmeztem, de még nincs nincs törvénytervezet.
[00:21:46]Én is úgy értelmeztem, hogy egy összegben megkapják az utolsó negyed évben valamikor.
[00:21:50]Aha.
[00:21:53]De asszem várjuk meg a vég véglegest.
[00:21:55]Jó, én is egyébként olvastam mind a két félét, de nekem ez volt a logikusabb, hogy ne nekem pont ez volt a logikusabb, hogy a a költségvetés állapota miatt ugye ne úgy mint a 14 havi nyugdíj ugye azt se egybe utalták.
[00:22:07]Ja, hogy negyed évente tennék rá.
[00:22:07]Na mindegy.
[00:22:08]Igen.
[00:22:08]Szóval ez az éves összeg és akkor ez vagy egybe az összeg az fix.
[00:22:12]Igen.
[00:22:12]Csak hogy hogy a Igen.
[00:22:12]Igen, igen.
[00:22:15]De igazából tudom, hogy mit kezdjek ezzel a hírrel, mert mint hogy nyilván örül mindenki annak, hogyha olyan emberek pénzt kapnak, akinek ez jó.
[00:22:20]De előbb beszéltük meg, hogy milyen borzasztó gatya a a költségvetés.
[00:22:26]És bennem például fölmerül ez a kérdés, hogy mondjuk szép kártya szempontjából ez tehát, hogy jó dolog a szép kártya, de hogy mondjuk az a kis nyugdíjas az most akkor ezt mire költheti.
[00:22:35]Ugye ez választási ígéret volt egyébként, ezt azért hozzáteszem.
[00:22:40]Ö és jó dolog, ha az ember teljesíti a választás ígéreteit, de hogy most ez ebben a helyzetben mennyire racionális lépés, és mennyire segít ez ténylegesen egyelőre bármin is.
[00:22:52]Ha az én értelmezésem szerinti számokról beszélünk, akkor ez körülbelül 1,5 millió nyugdíjassal számolva, és ezek ez körülbelül 3 és 400 milliárd Ft közötti összegről beszélünk, ami azért ha oda gondolunk, hogy ennyit csak így egy tolvonással kijhajtak a költségvetésből, akkor ez azért beleférhet.
[00:23:10]Ennyit lehet találni.
[00:23:14]Tehát mondjuk nem beszéltünk az 1300 milliárdos, ami ugye azzem négy évre vagy 10 évre szól, de az első négy évben hívogatnák le a Forage pénzek nagy részét, azt visszavonják, akkor már meg is van a fedezete.
[00:23:26]Tehát azért ezt viszonylag meg lehet teremteni a hátterét.
[00:23:30]Én azt gondolom, hogy itt egyetlen egy komoly kérdés van számomra, hogy az én eddig ugye azzem május 31-ig vagy május 1jig, nem tudom pontosan a számokat, ezt élelmiszervásárlásra is föl lehetett használni és ezt ugye a a vészhelyzeti kormányzás miatt ilyen rendeletbe szabályozták.
[00:23:52]Most ezt eltörölték és mostantól nem lehet.
[00:23:54]Ennek nem túl sok értelme lesz akkor, hogyha ezt nem állítják vissza.
[00:24:00]Tehát azt nagyon nagyon valóságtól elrugaszkodottnak tartom, hogy valaki kis nyugdíjasként bemegy és étteremben leszi ezt a 150000 Ft-ot három alkalommal.
[00:24:11]Azér kevésbé érzem segítség hogy mondjam, segítség oldalát, mintogyha ez bemegy és a a helyi kis boltban levásárolhatja.
[00:24:23]Tehát ezt jó lenne, ha végiggondolnák, de biztos ezt végiggondolják.
[00:24:24]Tehát ez csak egy egy szervezési kérdés.
[00:24:26]De a legfontosabb szerintem is ezt, hogy mire lehet elkölteni.
[00:24:30]Egy nyugdíjasnak az lesz a segítség ebben, hogyha élelmiszerre tudja, élelmiszerboltban tudja elkölteni a pénzt.
[00:24:36]De amúgy észrevesztek valamit ebbe, ami szerintem fantasztikus.
[00:24:41]Hát az, hogy differenciál Gábor alapvetően izé állam differenciá, de ugyan ez az iskolakezdés is, hogy nem az van, hogy mindenki kap.
[00:24:50]Igen, igen.
[00:24:50]A rászorulás jó itt itt még nincsen az kimondva, hogy ez mi ez az összeghatár, ameddig kapják.
[00:24:56]De de például ez volt, ami nekem ilyen egyértelműen pozitív volt, hogy végre rászoruló emberek kapnak valid támogatá évek óta arról beszéltünk, pláne a nyugdíjak esetében, hogy tulajdonképpen ilyen helikopterelvel, hogy a propeller mindenkihez szórja a támogatást olyanhoz is, akinek egyébként nem feltétlen van rá szüksége, de ő is megkapja ezeket, és nyilván elfogadja, mert miért ne fogadná el?
[00:25:19]De az, hogy itt három sávot húzunk, 250000, 500000 és a nulla, vagy az 500000 felett pontosan az egy az egy nagyon jó háromsávos rendszer.
[00:25:31]Szóval indulásnak jó.
[00:25:34]Indulásnak jó.
[00:25:34]És ezt persze bőven lehet még finomítani szerintem is.
[00:25:36]M de de ha ugyanezzel a metodikával lesznek a támogatások így meghatározva, az nekem nagyon az az szimpatikus dolog lenne.
[00:25:47]Itt a szép kártya esetén tényleg az van, hogy az amit itt mondtunk ebben a vészhelyzeti szabályozásban, azt biztos, hogy vissza fogják állítani, hogy ez élelmiszerre legyen felhasználható.
[00:25:57]Tehát nem hiszem, hogy kisnyugdíjasokat wellness szállodákba vagy éttermekbe akarunk segíteni ezzel.
[00:26:01]Bár ott tartanánk, hogy a magyar nyugdíjasoknak a többségének a wellness szállodát kell csak kiválasztania, és abban segítünk nekik némi hozzájárulással, de ez szerintem élelmiszer lesz.
[00:26:15]Ez nem egy bejelentett dolog, ez egy parlamentben lezajlott hát nem nem mondható vitának, mert végül is egyetértés volt, de Dúródóra és Magyar Péter között ugye felvetette Dúródóra a férfiak 40-et, hogy a férfiak ugye 40 év után nyugdíjba mehessenek.
[00:26:31]Csak a Novák előd meg ne tudja.
[00:26:34]Dró ki is ki is írta, hogy meglepődött.
[00:26:39]De hogy hát vagyok el.
[00:26:41]Tehát, hogy Magyar Péter pedig ugye nem zárta ki ennek a lehetőségét.
[00:26:42]Sőt, egyébként azt hiszem, ha jól emlékszem, a Fidesz szemére is vetette, hogy tulajdonképpen, ha nem pazarolták volna el a költségvetésnek a nem tudom mekkora részét, akkor ezt már be lehetett volna ugye vezetni, de hogy ő azt a költségvetésnek a az állapotához kötötte, ugye hát az úradóra meg ugye azzal indokolta, azért szerintem ez így fontos az összképet nézve, hogy sok sok férfi meg se éli ezt a 65 éves nyugdíjkorhatárt.
[00:27:09]Hát igaz megéli, de az egészségben eltöltött élettartalma az nem éri, az nem, az már a 61 évnél elromlik.
[00:27:18]Szóval, hogy hogy nekem az első olyan dolog volt, amit így nem egészen értettem, hogy most ez így miért jó.
[00:27:23]Szóval, hogy mi is csináltunk már nyugdíjadást, de majd mindjárt kicsit felevelítitek.
[00:27:25]Tehát, hogy én én nem vagyok benne biztos, hogy ez lenne a hosszútávon jó megoldás.
[00:27:29]Tehát például vagy egyébként a kettő olyan szabadon nem zárja ki egymást, de hogy itt mondjuk nekem egy adekvát választ lenne, hogy például szűrővizsgálatok bevezetése, hogy mondjuk ilyen probléma ne merül el semf, hogy valaki meg se éli.
[00:27:42]Nyilván előfordul ilyesmi, de hogy hogy ne ez legyen már az általános tendencia, hogy az emberek egy jó része el se jut odáig.
[00:27:51]És nem biztos, hogy a nyugdíj leszállítása lenne erre a megoldásra, hogy arra az egyébként halál egészségtelen életmódra még egy kicsit azért élvezze az életet.
[00:28:00]vagy nyugdíjas éveit, nem tudom.
[00:28:00]Na mindegy.
[00:28:02]Szóval, hogy hogy mit mit gondoltok erről?
[00:28:05]Azt gondolom, hogyha ez egy hosszútávú nyugdíj reform része, aminek aminek a végfutása az, hogy hogy van egy ideális kor, mondjuk 65 év, és aki előbb elmegy nyugdíjba, az kevesebbet kap, és kevesebbre jogosult.
[00:28:21]Aki meg később megy el, az többet kap, és a saját kockázatát kezeli az egészséges életmódjába bízva.
[00:28:30]hisz abban, hogy 70 éves koráig még jól dolgozhat, és utána akar már csak nyugdíjaskodni.
[00:28:35]Tehát kvázi ez egy ilyen nagyon laza kis ígéretecske volt, hogy oké, megnézegetjük, hogy mit lehet csinálni.
[00:28:42]Azt gondolom, hogy ez beleilleszthető egy olyan nyugdíjreformba, ami ami mondjuk ennél talán kevésbé merev és sokkal differenciáltabban kezel mindent.
[00:28:54]Nem lenne ez rossz irány.
[00:28:54]Én azért erre túl sok szót nem vesztegetnék, mert azon, hogy a Dúródóra mit beszél, meg a Magyar Péter mire helyes el a Dúródórával kapcsolatban, ez csak ilyen kész válaszolt neki, hogy oké, megnézzük majd, megnézzük, hogy mit lehet csinálni.
[00:29:11]Az kész az ő azért támogatná és mondta.
[00:29:13]Hátok hogyne mondaná azt a magyar miniszterelnök, amikor nekiszegez nekiszegezik a kérdést bárki, hogy egyébként ön szeretné miniszterelnök úr, hogy a férfiak elmehessenek 40 évk viszonyut után nyugdíjba.
[00:29:24]Persze, hogy szeretném, de rögtön hozzátette, hogy ez egy költség jó.
[00:29:28]Egyébként igen ez egy tehát magyar Pétert hibáztatnám ebbe a kérdés politikus válaszném, de soha nem szeretném, de majd megvizsgáljuk ennek a részleteit.
[00:29:36]Farkas András nyugdíjszakértőknek szerintem ebben a témában a szavára abszolút lehet hagyni.
[00:29:43]Ő előállt egy ilyen megoldási javaslattal, de talán először csak annyit, hogy a nők 40, a férfi 40-nel ellentétben nem véletlenül született, mert ugye a nők karrierlehetőségeiből, az idős gondozásból, gyereknevelésből adódóan van egy versenyhátrányuk a férfiakkal szemben, ami kihat az egészségre, a jövedelmi állapotukra satöbbi.
[00:30:02]Tehát ott van egy indokolt indokolt bevezetése a korkedvezménynek, de a férfiak esetében puszán a jóléti társadalom felé való elmozdulás lenne az, ami ezt indokolja.
[00:30:12]Illetve hát ott is ugye az egészségügyi dolgok, amire jobb megoldás, amit te mondasz, tehát a a tudatos egészségügyi szűrővizsgálatok satöbbi, ez egy én mondom alap nem zárja ki a kettő egymást, de az biztos, hogy de egyébként a ez lenne az én válaszom rá, de nem akarok mondjuk Magyar Péter helyében lenni soha.
[00:30:32]Szóval Farkas András az egy köztes megoldást mondott, ami szerintem például járható egy nyugdíjreformba.
[00:30:39]Ő elengedné a nők 40-et, és mindkét nemnek biztosítana kedvezményt, akár úgy, hogy a nőket kisebb büntetés sújtja, hogyha idő előtt mennek el, mint a férfiakat.
[00:30:50]Tehát, hogy ott lenne egy differenciálás ebben, hogyha ők úgy döntenek, hogy korábban mennek el, akkor a számítás módba beépítik azt, hogy őket kisebb büntetés sújtsa a nyugdíjám meghatározásakor.
[00:31:01]És akkor ezzel tulajdonképpen lehet csökkenteni azt a bérkülönbséget, ami amiből fakad a nyugdíjkülönbség, amiben ott van ugye az a karrierív, amit amit mondtam.
[00:31:09]De az egyébként tény, hogy a Magyarország a GDP 7,5%-át költi nyugdíjakra.
[00:31:14]Ez a szám az EU-ban 10,9%.
[00:31:21]Szóval, hogy bármiben is döntünk, ilyen kedvezmények tekintetében, szerintem először ezt a számot kell felzárkóztatni az EUs átlaghoz, hogy lehessen-e lehessen utána további kedvezményekről és további differenciálásról beszélni.
[00:31:35]Kekvák.
[00:31:35]Na, ez már a kicsivel konkrétabb kategória, ugye ez már alkotmánymódosítási fázisban van.
[00:31:43]Ugye kekvák azok a közfeladatot ellátó, közérdekű vagyonkezelő alapítványok.
[00:31:48]Ennek ugye a legismertebjei az az egyetemi alapítványok, amiről amúgy meg az oktatásos adásban ugyan nem nagyon sokat, de azért beszéltünk, illetve nem nyilván nem csak ilyen típus, tehát hogy mármint, hogy felsőoktatási alapítványok vannak, hanem sokféle, de hogy ugye most ezeket lényegében be fogják valamilyen módon szántani, de nem ezért nem egészen államosításról van szó, ha én jól értelmeztem ezt a dolgot.
[00:32:16]felülvizsgálják.
[00:32:18]Igen, igen, igen.
[00:32:18]De hogy ugye ezek azok a amik például az Erasmus program ezek miatt nem tudott megvalósulni.
[00:32:24]Tehát hogy itt ilyen dedikáltan különböző Hát nagyon gáz a kekva.
[00:32:31]Kösz.
[00:32:31]Akkor nem mondom szépen.
[00:32:31]Szóval nagyon gáz a kekva.
[00:32:33]Igen.
[00:32:33]Rettenetesen sok egy kifizető hely.
[00:32:36]Egy dolgot, hogy mikor mielőtt készültem fel az adásra, mondom megnézem egyébként, hogy mit mond a Wikipédia hivatalosan a Kekvára h tudjátok, hogy mit mond?
[00:32:43]Csak gyorsan elmondom.
[00:32:43]ugye elmondja, hogy mi ez a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány satöbbi satöbbi, amit a negyedik Orbán kormány által létrehozott szervezetek és am befejezés.
[00:32:54]A valódi cél a kleptokrácia jegyében az állami vagyonok magánkézrejátszása volt, amiből többek között olyan kormányhoz közeli szellemi műhelyek kaptak, mint az MCC.
[00:33:02]És ez a Wikipédia official hivatalos.
[00:33:07]Mondjuk azt ne felejtsük el, hogy a Wikipédiát is valaki szerkeszti, de biztos lipsik írták.
[00:33:11]Ez bizos, mer ez egy közszerkesztésű dolog.
[00:33:15]De így így szól egyébként a meghatározása is.
[00:33:18]Akkor de figyelj, valami ilyesmit próbáltam volna, de de ez ez egy szofisztikált megoldás.
[00:33:21]Köszi.
[00:33:21]Így bárki is írta a Wikipédián.
[00:33:23]Igen.
[00:33:23]Szóval, hogy erről van szó.
[00:33:25]És szerintem kicsit arról beszéljünk, hogy itt itt mi történhet ezekkel a vagyonelemekkel, mert ugye itt nem csak pénz van ezekbe.
[00:33:31]Ugye az alkotmányódosítás az arról szól, hogyha jól értelmezem, hogy a a vagyonkezelői jogot azt visszeszik.
[00:33:41]Tehát Igen, igen.
[00:33:42]Nem arról van szó, hogy visszaállamosítják.
[00:33:43]Bár ez már utána már csak egy lépés, hanem az eddig elvesztette közpénz jellegét című dolgot, azt visszavonják, és azt mondják, hogy nem, ezeket most már az állam vagyon kezeli, és azokat a tulajdonos jogokat elkezdi visszaszerezni, amik ehhez kapcsolódnak.
[00:34:09]Nem teljesen ismeretlen dolgok a világban, máshol is vannak olyanok, hogy egy alapítvány működtet egy egyetemet.
[00:34:14]A probléma itt inkább azzal volt, vagy van nekem azzal van, hogy ezek az alapítványok, ezek teljesen elszakadtak a valós tulajdonostól, hiszen a valós tulajdonos az állam, a többségének 95%-ának az állam volt a az alapítója és benyomta.
[00:34:34]Amit nem, abba is 87000 Ftal, 87 millióval valaki alapított egy alapítványt, aztán az állam benyomott 87 milliárdot.
[00:34:42]Tehát azért ott sem, ott is többségi tulajdonosként kéne, hogy az állam viselkedjen, de nem így csinálta, hanem fogta és ezt az egész tulajdonos jogosokat átadta egy kuratóriumnak, aki utána úgy dönthetett, ahogy akart, hiszen élete végéig kurátor maradhatott, és a nem az állam, hanem a tehát nem a tulajdonos, hanem a egymás között döntették el a kuratórium saját maga, hogy ki lesz az új kurátor.
[00:35:07]Tehát tehát ez ténylegesen egy ilyen hitbizományba kirakott pénz volt, aminek az volt a szerepe, hogy hogy azokat pozícióba juttassa, például Orbán Baláz az MCC-nél, aki aztán élete végéig ebből jól élhet, mert azért azt tudni kell, hogy egy-egy alapítványban még egy felüljelő bizottsági tag is 2 millió Ft-ot keres.
[00:35:33]Én top menedzserként azért néha két milliónak örültem, tehát ú ennél sokkal nagyobb felelősséggel.
[00:35:38]Tehát azért azért itt vannak érdekes dolgok, de hogy ez mire hasonlít, hogy próbáljunk meg egy kicsit megérteni.
[00:35:45]Gondoljuk el, hogy van egy házunk, lakunk egy társasházba, megbízzuk a közös képviselőt, hogy tevékenykedjen.
[00:35:53]Majd a közös képviselő azt mondja, hogy a a pincét, ahol van egy eszméletlen jó pincénk, ami ami állandóan hozza a pénzt, mert állandóan bulikat tartanak, azt ő kiszervezné egy alapítvány és a haverját bízná meg az alapkezeléssel, úgyhogy utána az összes befolyó pénzt azt már nem a ház kapná, hanem a haverja meg ő elosztanák, és majd eldönthetjük a mi tulajdonunk, tehát a A a pinc az a mi tulajdonunk, csak mostantól kezdve ne szóljunk bele, hogy mi történik a pincében, meg az összes pénzt, ami a pincéből jön, azt majd ők eldöntik, hogy mire költik, mert annak már semmi köze a házhoz.
[00:36:33]Tehát, hogy hogy voltak olyan például szemelve egyetem volt talán, azt hiszem, aki azt mondta, hogy nagyon sokat fejlődött ebben a rendszerben.
[00:36:39]Szóval, hogy nem az a az nekem mondtam nincs ezzel esé valósz kaptok egy fix dolgot, de ezt meg lehetne úgy is oldani, hogy nem adjuk oda, nem düjük be a lovag közé a gyeplőt, hanem igenis kontrolláltan azt megnézzük, hogy a szemelve egyetem azt tényleg arra költi-e, amire adtuk neki.
[00:36:59]Így meg még azt se tudjuk tőlünk megkérdezni.
[00:37:01]illetve azért az oktatás az egy nemesebb része ennek a dolognak.
[00:37:06]Azt is mondod többiek csak egy párat elmondok a nem is tudom hol olvastam szedtem össze.
[00:37:09]Hadriánusz császár pannónia palotája, lónyai 60 villa, négy erdei szállodaprojekt, Mezőhegyesi Ménesbirtok, Kleybersberg kúria, Andrási Palota, a Hajógyári sziget harmada, a Piriscsabai Makovec kampusz.
[00:37:24]Ezeket mind egy dolog köti össze a közérdekű vagyonkezelő alapítványok.
[00:37:28]Szóval, hogy ez korán sem egy oktatással kapcsolatos kérdés és azért jól megfigyelhető egy magasabb nívóhoz, vagy nem tudom köthető kör, akik akik ezeket akik nagyon közel kerültek ezekhez az amúgy állami tulajdonban lévő épületekhez vagy projektekhez.
[00:37:51]Vezőhegyesi bocs az a Lázárnál.
[00:37:53]Így van.
[00:37:53]Tehát a Lázárnak van egy olyan alapítványa, a jövő fejlesztési nem tudom, hogy hívják, földjei vagy valami.
[00:38:02]És ebbe benyomtak mindent, tehát benyomták a mezehőgyesi méesbirtokot, benyomtak 400 ingatlant, köztük ugye amin viccelődtünk is a a batidait, nem, hanem a büntetés végrehajtásnak a egy csomó dolgát.
[00:38:16]Úgyhogy ez az alapítvány fogalmunk sincs, hogy mit akar, mit csinál.
[00:38:21]biztos van valami statementje, hogy mit akar csinálni, de soha senki nem kérdezheti meg, hogy ezt mire költi ennek a jövedelmeit.
[00:38:29]És akkor tulajdonképpen vannak is ugye gyönyörű szépen helyre hozzák őket, és akkor mindig ez a ez a fideszes védekezés ezzel kapcsolatban, hogy hát a magyar értékeket ugye ezzel csak növeljük, hiszen ezek amúgy már bomló állapotban lévő kastélyok, amik most gyönyörűen megcsináltunk.
[00:38:44]És akkor és akkor most van egy kastélyod van egy alapítványba szervezett kastélyod, ami tulajdonképpen életed végéig a tiéd, de lehet, hogy már az öröklés is ki van rá találva, vagy nem tudom.
[00:38:57]És és vannak kuratóriumok, vagy mondok még egyetlen példát, egyetem, a közép-európai oktatási alapítvány.
[00:39:03]Ezt abból a célból alapították, hogy ami volt Lipót mezőn, ez az országos pszichológiai és ez az okni okni.
[00:39:09]Igen.
[00:39:12]Hogy ott egy nemzetközi szöktek.
[00:39:12]Igen, egy elit bentlakásos gimnáziumot hozzanak létre.
[00:39:17]Ez 2021-ben volt.
[00:39:17]Most a gimnáziumból azóta semmi.
[00:39:20]Viszont 292 millió Ftot elköltöttek az életveszélyes állapot elhárítására.
[00:39:29]Ö de építés nincs.
[00:39:29]Ö az alapítvány viszont ugye létezik és az alapítványnak a működésében, ahogy Imre is mondta, ugye van egy kuratóriumi rendszer, ahol vannak bizottságok is, akár elnökségek is, és itt mindenki felveszi a tiszteletdíjat azóta is, és ez egy intézmény.
[00:39:45]Most felsoroltunk, mit tudom én, 10-et.
[00:39:47]És nem 200 milliós tételekről van szó.
[00:39:52]Már rá se merek kérdezni, hogy mi az, hogy mi volt életveszély, elhárítás vagy életveszélyes állapot?
[00:39:56]Nagyon rossz állapotban volt egyébként az az épületesztény.
[00:39:59]Hát de ott ha nem dolgozik senki.
[00:40:01]Hát hát az a szer, hogy ott gimnázium épült volna, de egy elit gimná egy elit bentlakásos gimnázium épül vol.
[00:40:08]Igen, de az nem épült.
[00:40:08]Jó, nem épült.
[00:40:11]De ugyanilyen mondjuk a Fudan Egyetem, amire azt mondták és nem is tudom melyiknél olvastam, vagy az előzőnél, vagy ennél, hogy nem történik semmi és 30 valány alkalmazott meg ott van, és csinálja a nem tudom mit.
[00:40:21]Tehát elképesztő ez az egész olyan módon elképesztő, és az embernek annyira kinyílik a bicskazseb, hogy az az ugye a május 20-án benyújtott Tisza kormány első alaptörvény módosító javaslatcsomja az pontosan azt a azt célozza, hogy ezeket az ilyen láthatatlan univerzumokat, amik létrejöttek itt a Fideszen belül, ezeket felszámolják.
[00:40:43]De hogy ezt akartam kérdezni, hogy hogy tehát ugye egyfelől itt nem csak arról van szó, hogy vannak pénzek ebben, hanem hanem konkrét vagyonelek, tehát földek, az ott van, ingatlanok, nem tudom, hogy ezeket az állam ezzel vissza tudja nem az alapítványi rendszert kell megszüntetni, vagy átvariálni.
[00:41:01]Tehát, hogy nem a működésük eddig teljesen titkos volt, számonkérhetetlen volt.
[00:41:08]Igen, az oké és nem azt akarják, hogy más, mert a tulajdonos eddig is a magyar állam volt, ha jól értem.
[00:41:13]Ez nem változik.
[00:41:16]Igen.
[00:41:16]Csak úgy értem, hogy hogy tehát nagyon kezelői jogokat vissza és akkor ők ezzel tudak rendelkezni.
[00:41:24]Hát onnantól kezdve, ha nem a kuratórium dönt arról, hogy kinek fizesse be és ki lesz kuratóriumi tag, hanem a magyar áram dönt arról, hogy ki a kuratóriumi tag, és hogy hova rakja azt a pénzt, amit a működésből vagy a a befektetéseiből kap.
[00:41:40]Attól kezdve azért az állam kvázi már félig visszakerül tulajdonba, és onnantól kezdve dönthet úgy, hogy az adott tulajdon megszünteti ezt a aha ezt a dolgot és és visszavonja.
[00:41:51]De ennek azért nem csak ez a lényege, hanem az is, hogy ugye ez egy kritikus pontja az EU-val való egyezkedésnek.
[00:41:58]Enélkül az EU azt mondta, hogy nem fog pénzt adni.
[00:42:03]Ez is a magántőke alap.
[00:42:03]Azt hiszem, arra majd követ.
[00:42:05]Ugye ez egy ez egy olyan pont, amiben lépniük kellett a magyar Péteréknek.
[00:42:10]Az első lépést megcsinálták, csak hát gondoljunk bele, hogy 40 valahány alapítvány, hány 1000er ember ül ott a én teljesen megdöbbentem, de nem is tudom melyik alapítványban ott ücsörög a Rogán Antal meg a Szijártó Péter és másfél milliót kap havonta azért, hogy Fú!
[00:42:29]És hány ilyen lehet tényleg?
[00:42:31]Minek száll akkor föld alattira a Rogán?
[00:42:33]Na ezt mondjátok.
[00:42:33]Nem tudom.
[00:42:33]Mindegy.
[00:42:33]Ez ez csak mert az volt a leggyorsabb.
[00:42:36]Tehát hány ezer ember ott ül, ezeket végig kell nézni.
[00:42:40]Tehát iszonyatosan pepecs sziszifuszi munka leszek végig bogarázgatni, kinyomlálni őket, megnézni, hogy mi a jó, mert biztos van olyan jó, ami ami tényleg azért dolgozik, hogy a Semelwe jobban működjön.
[00:42:54]De azért azt is megnézném, hogy a Semelwe alapítványban, hogy a a Merkel állandóan arról beszél, hogy ott csak szakember ül a kuratóriumban, de azért megnézném, hogy hány ember dolgozik még ott a mellett, hogy hogy mi van.
[00:43:09]De ez csak egy példa még egyszer.
[00:43:11]Ez egy örvendetes üdvözlö üdvözlendő lépés.
[00:43:15]Hajrá csináljuk gyorsan, mert különben nem fog jönni az uniós pénz.
[00:43:20]Tehát, hogy a fizetések csökkentését is bejelentette Magyar Péter.
[00:43:24]Egyébként ennek ma jött ki még egy pontosítása, ugye csütörtök van, de szerintem ami ebből érdekes, hogy átlagosan amúgy mindenkinek csökkent a fizetése.
[00:43:32]Az övé hát bruttó 7,8-ról 3,8-ra csökken.
[00:43:35]Szerintem azért ez vagy én én ezt így nagyjából reálisnak látom, tehát hogy a én azt se látom reálisnak, hogyha nem tudom 500000 Ft-ot keres egy miniszterelnök.
[00:43:46]Ami talán egy kicsit megosztóbb volt ugye a polgármesterek fizetése.
[00:43:48]Azi polgármester jelezte is, hogy amennyiben neki megha csökkentik a fizetésétő, akkor ezt így abbahagyja.
[00:43:55]Tehát ő felmond ő 1eg egés bruttó 1,7 milliót keres.
[00:43:59]Én nem tudom, hogy tehát felteszem nem egyformák a polgármesteri fizetések.
[00:44:04]Én Magyar Péter szavaival is ezt vettem ki.
[00:44:06]annyiban én egyetértek az Agyói polgármester, hogy nyilvánvalóan, hogyha valaki egy ilyen pozícióban van, nem szerencsés, ha a hónap végén nincsen pénze.
[00:44:15]Tehát nyilván egy ilyen felelősségteljes pozícióban azért meg kell tudni élni legalább egy középosztály szintjén.
[00:44:20]Tehát, hogy nem gondolom, hogy hogy nagyon rosszul kell élni, de felteszem, vagy én legalábbis azt gondolom, hogy nem neki szólt, meg nem ennek a az összegnek szólt adott esetben ez a izé, hanem akik mondjuk 3om- n-5 milliókat visznek haza, ha van ilyen, nem tudom egyébként, de felteszem.
[00:44:38]Igen.
[00:44:38]Na, ti hogy értékelitek ezt egyébként a képviselők fizetése is, tehát minden pozíciónak valamennyit csökken a fizetése.
[00:44:46]Én nem tudok ehhez sajnos nagyon érdemben hozzászólni.
[00:44:48]azért nem, mert nem tartom ezt látszatintézkedésnek gondolom ezt az egészet, ami egyébként pozitív összességében ö tulajdonképpen amikor adunk valami, az állam ad valamit, ugye ott is mindig azért kardoskodtunk, hogy legyen differenciált.
[00:45:07]Most ebbe amikor elvesz valamit, javaslom, hogy legyen differenciált és ne ne legyen a a polgármesteri titulus ebben.
[00:45:17]Mondok egy példát.
[00:45:17]Én úgy tudom, hogy bár igen, ahogy mondtad, a fizetések nem egységesek, de például a juttatási csomag egy csomó helyen viszont az Ühüm.
[00:45:27]Például jól tudom, akkor egy kistelepülésen élő, mondjuk egy falu polgármestere is a bejárásához például felvehet támogatást, ami elég ideális, hogyha mondjuk két utcát kell gyalog mennie a munkahelyére.
[00:45:42]És akkor mondjuk benzintámogatást, erre nag nagyon sok nagyon sok mindent meg lehet vizsgálni.
[00:45:48]Ö amit amit látunk, hogy voltak kiugrótételek a a miniszteri és államtitkári fizetésekben.
[00:45:57]Szóval szerintem ott teljesen helyes.
[00:45:59]És a miniszterelnöki fizetésnél is hiába példálozott Gulyás Gergely azzal, hogy ez csak az EU átlag, még így is az EU átlag alatt maradunk.
[00:46:08]Ne vicceljünk.
[00:46:08]Az és amikor történt ennek a fizetésnek a megemelése amilyen gazdasági helyzetben, az pofátlan volt.
[00:46:15]Szóval mind a végösszeg, ami kialakult, mind az időpontja az emelésnek.
[00:46:19]Na, azért nem tudok elméondani, nem tudom, hogy mennyit kéne keresnie ahhoz valakinek, hogy a korrupciót teljesen lehessen hámozni a az adott képviselő vagy vagy államtitker körül.
[00:46:30]Az algő polgármesternek el kell döntenie, hogy elég elég-e 1 300000 Ft.
[00:46:34]Szerintem egyébként egy polgármester hasonlítésszerűen mondom, ha 2 millió Ft nettót keres, sem sok, ha munkáját úgy tudja végezni.
[00:46:45]Amit szerintem sokkal fontosabb a fizetéseknél, ami látszott intézkedés kihúzni, átcsoportosítani, sokkal fontosabb azt megvizsgálni, hogy egy képviselő mellette, ha valóban beül a teniszszövetség, a nem tudom milyen alapítvány kuratóriuma, a nem tudom melyik egyetem, a satöbbi, és mindenhonnan kap még annyit, amennyi a fizetés, akkor valóban el tudja-e látni azt a munkát, amit neki egyébként az eredeti munkahelyén el kell-e látni, mert az, hogy bezsebel 6 millió Ft-ot, de mindemellett levágjuk 20%-kal a fizetését az egyik oldalon, az nem jó.
[00:47:18]Tehát, hogy ez szerintem egy elég ugyanolyan helikopter propelleres visszavétel, mint amikor a kiszórás van.
[00:47:24]Én abszolút nem értek egyet ezzel a döntéssel.
[00:47:28]Tehát én azt gondolom, hogy az alapvető elvárás, az, hogy ne legyenek korumpálhatóak, hogy a a közért dolgozzanak, azt nagyon meg kell fizetni.
[00:47:39]Ha nem teszed meg, akkor az melegágya lesz annak, hogy hogy ők valamilyen más formában kiegészítsék a vérüket.
[00:47:47]Tehát oké, nem tudom, a 3,81 millió Ft az egy miniszterelnöknek nem tudom, az az sok pénz, de azért nem kirúgóan magas.
[00:47:57]Én a képviselőknél azért ezt a kettő valamennyit még azt már egy kicsit alacsonyaknaknak tartom, vagy már alacsonynak tartom, és teljesen egyetértek az algyi polgármesterrel.
[00:48:13]Nem, tehát az az nem lehet, hogy elvárjuk azt, hogy azon a szinten ő abszolút képviselje a községet, a városát, és közben érinthetetlen legyen, és közben nem fizetjük meg.
[00:48:27]Ez az 1,7 millió Ft, ez ma egy multinál egy középvezető szint alatt van jóval.
[00:48:33]Tehát nehogy már egy 10000 fős falu vezetője ne keresshessen annyit, mint amennyit keres egy, nem tudom, a Black Rocknál egy egy elemző, aki junior vagy szenior elemző.
[00:48:47]Tehát ez vicc, ez nem jó, ez nem jó irány.
[00:48:51]Tehát ezt ezt én abszolút nem támogatom, ez nem jó.
[00:48:56]Nem így nem erről beszélünk.
[00:48:56]Nem ez a számonkérés, amit várunk.
[00:48:59]A számonkérés az arról szól, hogyha valaki korrupt, akkor nem a fizetését veszti el, hanem a hanem a szabadságát.
[00:49:06]Tehát nem azt sajnáltam én a Rogántól, hogy 5 milliót keres havonta.
[00:49:12]Azt leszarom, elnézést.
[00:49:12]Az ha megdolgozott, már ő megdolgozott, mert jól csinálta a propagandát, de meg kell hagyni, de mondjuk a feltalálásával nem valószínű a Nagy Mártontól, hanem az, hogy 5 millió érő legyen egy szuper, aki ezt tök jól csinálja.
[00:49:28]Hát és fedhetetlen minden más üzleti kapcsolata az abszolút olyan legyen.
[00:49:33]De akkor ne legyen a családjában olyan, aki még megkeresi azt a pénzt, és ne legyen 20 olyan pozíciója mellette, amivel még egyszer megkeressi.
[00:49:41]Így van.
[00:49:41]Tehát nem, tehát ezt én nem tartom jó iránynak, ezt felejtsük el.
[00:49:46]Igenis ha keressenek nagyon sokat, mert sokat is áldoznak, de abban a pillanatban, ha baj van, akkor akkor ezt a fizetést elveszíti meg a a szabadságát is még egyszer.
[00:49:58]Jó, tehát nem ez szerintem nem jó irány.
[00:50:01]Ne nem óvnám tőlük a a Tiszát, hogy errefele lépjen.
[00:50:06]Ez populista, nem jó felevezet, nem oké.
[00:50:11]Ráadásul, ha tippelnem kéne, nem is egy olyan tételről beszélünk, ami bármin segítenek.
[00:50:15]milliárd Ftról beszélt a Magyar Péter.
[00:50:19]Éves megtakarítás.
[00:50:21]Ez csak az országgyűlés azt mondta, hát most a fizetések kapcsán, mert egyébként például azért a a juttatások az szerintem megint egy tényleg egy másik tészta.
[00:50:30]Ezt át kéne nem is ismerem ezt át kéne nézni részvétesen.
[00:50:33]Hát ott tényleg mindenre.
[00:50:33]Szóval, hogy hogy alkalmazottra a benzinre jó telefon meg ilyen technikai költség.
[00:50:40]csak két apró kiegészítést a nem minden polgárnak mester keres ugyanannyit, mert a településeken van szorzó.
[00:50:44]Tehát attól függően, hogy mekkora a település különböző szorzók vannak a település, hogy milyen vállalkoz vállalkozásszám, meg ilyenek is van, iparzési adó mennyisége meg ilyenek is vannak.
[00:50:55]Tehát nem nem mindenki keres annyit, mint ahogy ő.
[00:50:57]Van, aki többet keres, van aki kevesebbet.
[00:50:58]A kicsik szerintem jóval kevesebbet keresnek.
[00:51:00]Tehát a pár 1000er fősök ott azért az már tényleg nonszensen, hogy az ő fizetésüket mondjuk egy 789 1 millió Ftos fizetést leszednek, ak minek?
[00:51:11]Hát akkor annyit elmegy, az bussofőrként keres.
[00:51:14]Tehát illetve ugye amiről beszélt az alyói polgármester is, hogy bérfeszültség keletkezik majd az adott intézményen belül, hogyha megvágjuk csak a vezetőnek a bérét, de van egy alpolgármester, egy jegyző, egy osztályvezető, egy nem tudom helyettes valaki, akinek tulajdonképpen vagy többet fog keresni, mint ő, vagy ugyanannyit, akkor az ott a hierarchiában okoz majd feszültséget, meg hát bérfeszültséget.
[00:51:38]Így van.
[00:51:38]És közben a felelősség meg az övé, tehát ami nem túl jó.
[00:51:41]Igen.
[00:51:42]Igen.
[00:51:42]Nem, mer én is a amit mond te is a polgármesterek, de ugyanazt a képviselők elam mondani, hogy inkább én is a juttatásokhoz nyúanék hozzá, és az se feltétlenül a spórolás szempontjából, hanem így a racionalitások mentén indulnék el benne.
[00:51:52]Ez egy jó példa volt a két utcára lévő, sőt még az is lehet, hogy három házra lévő polgármesteri hivatalnak a nem tudom például bejárási támogatása, amit fölvett.
[00:52:02]Akkor viszont kérdések.
[00:52:02]Gábor, tiéd van most sorban előttem.
[00:52:06]Akkor gyorsan elmondom tekintettel felolvasható.
[00:52:10]Igen.
[00:52:10]Azt kérdezte valaki a kommentek között, hogy a kormánynak milyen döntésekkel kéne összeznie az ingatlanok építését.
[00:52:18]Nemrég volt nálam a egy másik műsorban Baloglászló az ingatlan.com-tól, és ezt nagyon szépen kifejtette egyébként, de hogy generálisan is vannak olyan dolgok, amikkel megfizethetőbb ingatlanokat lehet hosszú távon létrehozni.
[00:52:33]Az egyik az egy bürókratikus dolog, az az engedélyezés kérdése.
[00:52:35]Sokszor nem a pénz, ami probléma ebben a dologban, hanem az az idő, a bürokrácia.
[00:52:40]Tehát az építési engedélyek engedélyeztetési folyamatát át kell nézni.
[00:52:45]Digitalizálás bevezetése, túlzott szabályozásoknak a kidobása.
[00:52:52]Tehát egy adminisztratív könnyítés.
[00:52:55]Akkor a beépíthető területeknek a a kijelölésében ugye ez nem nálunk, ahol már kevés az a rozsda terület, ahova lehetne építeni, de hogyha világszinten nézzük, akkor akkor egyébként sok városban mesterségesen ugye korlátozott az építhető lakásoknak a száma.
[00:53:11]Ezt érdemes lenne megnézni, akkor ugye beruházások az infrastruktúrába, ha olyan helyekhez is eljut a tömegközlekedés, vagy úgy akár csak az autós közlekedés, ahova eddig nem, ott lehetőségek nyílnak meg egyéb építésre, építkezésekre.
[00:53:31]Vannak adózási kérdések, tehát adózási ösztönzők az új építésre, hogyha valaki például alacsonyabb áfa alacsonyabb áfát kapna az új lakásokra, vagy a telekadó kedvezménnyel lehet egyébként még ebben belenyúlni, amit ugye a Tisza programban is olvashattunk, állami és önkormányzati bérlakásprogramokkal lehet a kereslet kínálatba belenyúlni, és az árakat valami valam valamerre elmozdítani.
[00:53:57]Az üres telkek és ingatlanok spekulációjának a kezelése klasszikusan ilyen dolog.
[00:54:04]Tehát hogyha valaki üresen tart például a városban, Budapesten ingatlant éveken keresztül, akkor az valamilyen retorzióval, vagy ha ki, vagy ha mégis kiadja, akkor viszont valamilyen könnyítéssel jutalmazni.
[00:54:14]Ez egy működő dolog.
[00:54:19]Mik vannak még?
[00:54:22]Ja, igen.
[00:54:22]Építőipari kapacitás növelése, szakemberek itt is és mindig az oktatáshoz kanyarodunk vissza.
[00:54:28]Óriási probléma.
[00:54:30]Szóval, hogy van egy vállalkozói kör Magyarországon, aki tulajdonképpen az elmúlt 16 évben monopol helyzetben volt ebben a dologban.
[00:54:37]Ez viszont remekül elnyomta a szakemberképzést és a megfelelő szakembereknek a felkészítését.
[00:54:44]Szóval vannak vannak olyan pontok, ami ami amit itt még el lehetne el lehetne érni.
[00:54:52]Fogjuk nézni a Tisza programja ehhez képest, mi valósul meg.
[00:54:55]A kérdésem az lenne, hogy én egy kutatásfejlesztési részlegen dolgozom egy multinál felsőfokú oktatás nélküli villamosmérnökként.
[00:55:01]Napról napra szembesülünk, hogy a KKV-k nagyon nehezen működnek, és egyre kevesebb van belőlük, akikkel bizonyos feladatokat el tudunk végeztetni.
[00:55:12]Ha itt kormányváltás lesz és a Tisza ezt a területet akarja erősíteni, akkor milyen intézkedéseket lehetnek eredményesek, és mennyi idő lehet, míg még ezek beérnek és elkezdenek fellendülni?
[00:55:22]Külön választanám, mert ugye ő kutatásfejlesztési részlegen dolgozik, és azért a kutatásfejlesztési részlegek biztos speciális igényei vannak.
[00:55:30]gazdaságfejlesztésnek és a kis és középvállalati gazdaság fejlesztésnek azért vannak hosszú távon öfektetendő dolgai és vannak rövidtávú dolgai.
[00:55:43]Mondok mind a kettőre példát.
[00:55:43]Az első az oktatás.
[00:55:45]Tehát hosszútávon kell fejlesztenünk az oktatást, hogy ezek a kis és középvállalkozások megfelelő gazdasági tudással tudjanak rendelkezni és megfelelő szakmai tudással.
[00:55:55]Tehát ezt ő is mondja, hogy mérnökként dolgozik.
[00:56:00]Nagyon jó lenne, ha mérnökképzésünk az fejlődne, és nagyon sok olyan kis vállalkozása lenne, ami nem összeszerelést vagy bérmunkát végezne, hanem mondjuk ténylegesen valamiféle olyan hozzáadott értéket tenne, ami a hozzáhez a dologhoz, például például alvállalkozóként különböző kis részegységek fejlesztését csinálná, amihez mérnöki tudás kell.
[00:56:21]Ez az oktatás fejlesztése nélkül megy, de ez egy hosszútávú dolog.
[00:56:26]A másik, amit szerintem a Tiszakormánynak meg kellene tenni, az az, hogy az eddigi óriás beruházások helyett elkezdené a kis beruházásokat támogatni, és ennek is rengeteg típusa lehet.
[00:56:38]Itt is adminisztratív oldal, tehát az, hogy hogyan lehet egy vállalkozást alapítani, milyen bevallásokat kell csinálni, milyen olyan költségeket tud elengedni egy kezdő vállalkozásnak, amik az adminisztrációhoz kapcsolódnak.
[00:56:55]Tehát az elügyintézést és így tovább és így tovább, ami ami időt és és pénzt von el most egy vállalkozástól, azt a kicsiknél én abszolút minimumra vinném azért, hogy hogy azok, akik tényleg életképesek, azok azok azt ugorhassák meg, mert sokszor azon buknak el, hogy ezeket ezeket kell nekik kezelgetni, ahelyett, hogy tényleg azt csinálnák, hogy föltalálják a spanyol viaszt.
[00:57:20]Ezek mellett azért az nagyon fontos lenne, hogyha mondjuk egy neve nincs ö akkumulátor gyár kap 200 milliárd Ftot támogatásként, az a 200 milliárd Ft az 200000 millió Ft.
[00:57:38]Most ezt a 200000 csak számolnom kell fejebben, az borzasztó sok pénz, de mi ebből kettő 2000 kisvállalkozást kaphatna 10 millió Ft-os támogatás.
[00:57:51]Ha jól számoltam most fejben, javítsatok ki, hogyha nem így van.
[00:57:54]2000 2000 kisvállalkozás 10 milliót kapna így ingyen odaadnék nek odaadnák neki és nem kell 10 millió elég öt vagy három hogy egy kisvállalkozás elinduljon akkor számoljuk hogy csak egy ilyen akkumulátorgyár amibe beleöntöttük a pénzt és azt reméltük tőlük hogy 500 munkahelyet teremt és közben meg arról beszéltem hogy 2000 kis vállalkozás indul amelyik alapban azért általában egy-két munkahelyet már teremt saját magát foglalkoztatja meg még a havert meg ezt átlag kettővel számolunk, az már 4000.
[00:58:29]Így van.
[00:58:29]És ez csak egy példa.
[00:58:29]Tehát azért egy csomó ilyen csak a tudjuk az egyik az látványos és át lehet vágni a szalagot, a másik meg iszonyatosan munkaigényes és sokat kell velük küzködni, mert a a 2000-ből 1800 meg fog halni három év múlva, de abból a 200-ból majd lesz valamennyi, amelyik aztán a világ legjobb akkumulátorgyártójává nőheti ki magát.
[00:58:53]Tehát, tehát ilyen lépések vannak, meg ilyeneket lehetne lépni, és még millió millió olyan dolgot, amit amit csak vég kéne gondolni és csinálni kéne, nem pedig a könnyebb utat járni, és azt mondani, hogy jöjjön ide a kínai akárki, és eladtuk nekünk neki a vizünket, meg a munkaerőnket, meg a becsületünket, azt vigye.
[00:59:13]Hát igen, reméljük, hogy most ez valami ilyesmi következik még, ha nem is pont ez, amit mondtál, de valami ami ebbe az irányba mutat.
[00:59:24]Most már nagyon várjuk, hogy végig legyen.
[00:59:26]Igen, sok mindent várunk, de sok mindenről fogunk még beszélni is, mert annyira pörög a közélet jelen pillanatban, hogy szerintem most nem fogunk unatkozni.
[00:59:34]Köszi, hogy néztetek minket, és találkozunk legközelebb is.
[00:59:39]Sziasztok!
[00:59:40]Sziasztok!
[00:59:41]Sziasztok!